Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
synoniem schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:29:
Iemand al ervaring met Node Red van IBM op de Pi 2 met Raspbian?
Op de Pi 1 werkt het wel. Best een goed concept.

Kan TinkerForge dingen uitlezen en met de RemoteSwitch klikaanklikuit dingen sturen.
Met de dashboard ui heb je in een een paar klikken een website ervoor. Een trendlijntje is ook simpel.
Het is allemaal javascript gebaseerd dus een vrij BASIC programmeer omgeving.
Ik doe ook wel eens wat met siemens PLC's maar dat loopt toch een halve eeuw achter qua tools.
Verdient best wel wat meer aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-10 19:49
Sinds enige dagen heb ik problemen met mijn Raspberry Pi3.
Online streams hangen na enkele seconden en mijn NAS is ook niet benaderbaar vanaf de Pi.

De pi zit aangesloten via Ethernet en een andere kabel direct aangesloten op de router geeft ook geen oplossing.
Nu vermoed ik dat ik problemen heb met mijn ethernetpoort want via WLAN gaat het allemaal wel goed.

Hoe kan ik dit verder nog testen dan andere kabel en andere poort op de router ?

De pi krijgt wel een ip-adres

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 30-12-2016 19:31 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

MdO82 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 18:13:
Sinds enige dagen heb ik problemen met mijn Raspberry Pi3.
Online streams hangen na enkele seconden en mijn NAS is ook niet benaderbaar vanaf de Pi.

De pi zit aangesloten via Ethernet en een andere kabel direct aangesloten op de router geeft ook geen oplossing.
Nu vermoed ik dat ik problemen heb met mijn ethernetpoort want via WLAN gaat het allemaal wel goed.

Hoe kan ik dit verder nog testen dan andere kabel en andere poort op de router ?

De pi krijgt wel een ip-adres
via putty kan je een log bij elke nieuwe sessie laten loggen, en dan zou ik gaan monitoren op welk process hij "hangt" probeer anders uit te sluiten welk proces wel/niet de crash verzorgt .. dat maakt het wel makkelijker.

Overgens is de pi wel "lichtdicht" aangesloten ? ik meen dat sommige IR stralling niet grappig is voor de pi waardoor die reboot (kan ook zijn dat deze klepel niet bij de bel past ) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Was dat niet alleen bij de Pi B's, ofwel de oude? Die kon je ook laten crashen met een flitser :+

Ik heb ook weer lekker lopen vogelen, heb de OMV 3 image op m'n Pi3 gezet om mee te spelen. Dat draait maar ik wil Pi-hole (en PiVPN op termijn) er ook op laten draaien, en opzich draait het ook wel. Installeren werkt en het draait want ik zie geen ads...maaaar de admin pagina kom ik niet meer op. Ik krijg een foutmelding in de browser van OMV met een 'nette' error 404 :(

Iemand dit ook al eens gehad?

Anders ga ik kijken of ik OMV boven op Rasbian kan installeren. Volgens mij is OMV gewoon een lastig ding wat andere programma's bijt, irritant want wilde eigenlijk een hele rits op deze ene Pi draaien :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
sapphire schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:36:
Was dat niet alleen bij de Pi B's, ofwel de oude? Die kon je ook laten crashen met een flitser :+
Pi B had geen flitsproblemen.

Pi 2 kon je laten crashen door op de power regulator te flitsen (want kale die)

Pi 3 is dat gefixt met een coating er over, maar is de wifi module weer een kale die. Dus kan je die weer laten crashen met flitsen.

Dave van de EEVblog heeft trouwens demo filmpjes van beiden. Het valt trouwens erg mee en is op te lossen met een beetje tape. Maar ik denk niet dat dit hier het probleem is want het gebeurt alleen bij sterke xenonflitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:55
sapphire schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 22:36:

Ik heb ook weer lekker lopen vogelen, heb de OMV 3 image op m'n Pi3 gezet om mee te spelen. Dat draait maar ik wil Pi-hole (en PiVPN op termijn) er ook op laten draaien, en opzich draait het ook wel. Installeren werkt en het draait want ik zie geen ads...maaaar de admin pagina kom ik niet meer op. Ik krijg een foutmelding in de browser van OMV met een 'nette' error 404 :(

Iemand dit ook al eens gehad?

Anders ga ik kijken of ik OMV boven op Rasbian kan installeren. Volgens mij is OMV gewoon een lastig ding wat andere programma's bijt, irritant want wilde eigenlijk een hele rits op deze ene Pi draaien :+
Mogelijk dat Pi-hole en OMV hun webpagina op dezelfde port (standaard 80) draaien?

Je kan die van OMV veranderen naar bijvoorbeeld 81. Uit mijn hoofd in:
NginX: /etc/nginx/sites-available/openmediavault/openmediavault-webgui, of:
Apache: /etc/apache2/sites-available/openmediavault/openmediavault-webgui
(dan 'listen 80' veranderen naar 81)).

En dan kan je de OMV pagina laden door IPADDRESS:81 in te vullen in je browser.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dank je :)

Ik ga vanavond kijken!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:29
Vandaag mijn UPS PIco hv3.0a Stack Plus ontvangen voor mijn Pi3.
Wist dat er bepaalde componenten gesoldeerd moesten worden.
Maar ben nu twee dagen aan zoeken naar een guide.
Ben niet bang aangelegd maar wil ook niet bepaalde componenten omgekeerd erop solderen met alsgevolg dat ik de hele zaak omzeep help.
modmypi, pimodules en google hebben mij de afgelopen twee dagen niet kunnen helpen.
Iemand hier die een guide, voorbeelden hoe je bepaalde componenten op de board moet plakken?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
wat is het en wat moet je daar nog op solderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
mcDavid schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:37:
wat is het en wat moet je daar nog op solderen dan?
Gaat om een speakertje welke geen +/- aanduiding heeft.
En een relay blokje, zie foto.

Overige onderdelen zoals resetpin, ic2 connectoren, fan en temp sensor zijn geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/IMAG0091.jpg

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Bij een enkele speaker maakt +/- niet uit. Bij meerdere speakers is het alleen belangrijk om ze op dezelfde manier aan te sluiten. Overigens lijkt het me logisch om dat relay op deze manier te solderen, maar ik heb verder geen ervaring met het specifieke bordje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

GeeBee

Oddball

Relais-blokje:
De inkeping geeft de voorkant aan, pootje 1 zit op jouw foto rechts boven bij de laatste A van Akamisawa.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeBee op 04-01-2017 15:57 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Royenroy schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:54:
Bij een enkele speaker maakt +/- niet uit. Bij meerdere speakers is het alleen belangrijk om ze op dezelfde manier aan te sluiten. Overigens lijkt het me logisch om dat relay op deze manier te solderen, maar ik heb verder geen ervaring met het specifieke bordje.
Thx, speaker is mij duidelijk.
Of ik dat plaatje moet vertrouwen weet ik niet, zitten drie reset pinnen in en er mag maar 1 in.
GeeBee schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:57:
Relais-blokje:
De inkeping geeft de voorkant aan, pootje 1 zit op jouw foto rechts boven bij de laatste A van Akamisawa.
Inkeping gezien.
Maar snap je uitleg niet helemaal, potje?
Heb nog ff snel gezocht op de al6wn-k.
En met jouw uitleg zou het dus zoals op de tweede foto moeten.

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/achterkant-klein.jpg

Achterkant met relay: zo erop?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/achterkant%201-klein.jpg

Achterkantmet relay: is fout?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/achterkant%202-klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
op de print op de PCB staat de spoel van de relais afgebeeld. Ik gok dat deze ook terug te vinden is op de onderkant van de relais. Zo niet staat het wel in de datasheet. Als ik daar kijk zit de spoel bij de zwarte streep. Dan zou de eerste foto dus kloppen. Ik zou voor de zekerheid dit altijd nog wel even meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SuperKris schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:29:
op de print op de PCB staat de spoel van de relais afgebeeld. Ik gok dat deze ook terug te vinden is op de onderkant van de relais. Zo niet staat het wel in de datasheet. Als ik daar kijk zit de spoel bij de zwarte streep. Dan zou de eerste foto dus kloppen. Ik zou voor de zekerheid dit altijd nog wel even meten.
thx...
Ben geen elektrotechnicus heb van zwakstroom totaal geen kaas gegeten.
Ben niet bang om te proberen maar dit is ff abracadabra voor mij.
Solderen is geen probleem ;-)
Zou niet weten hoe en wat te meten, okay dan moet ik niet aan dit soort dingen beginnen.
Maar ergens moet je een start maken als je het je zelf meer comfort oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Gewoon even een multimeter in ohm stand over wat je vermoed dat de spoel van de relais is. Daar zou een Ohmse waarde zichtbaar moeten zijn. Vermoedelijk in de richting van 50 tot 100Ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
SuperKris schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:49:
Gewoon even een multimeter in ohm stand over wat je vermoed dat de spoel van de relais is. Daar zou een Ohmse waarde zichtbaar moeten zijn. Vermoedelijk in de richting van 50 tot 100Ohm.
thx... zal hem morgen ff doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanavond dus niet spelen met OMV en Pi-hole. Vandaag kwam de aannemer eindelijk langs na een maand wachten om z'n werk af te maken en heeft de stroom er af gegooid. Vond het SD kaartje van m'n zero kennelijk niet zo leuk want hij wilde niet meer goed booten :+

Dus VPN moest opnieuw geïnstalleerd worden en dat duurt laaaaang, want die gebruik ik zga. elke dag. Baalde vandaag al dat die plat lag want vrouwlief appte of ik het gastnetwerk kon aanzetten maar dat kon nu dus niet :+
alesandro_46 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:59:
[...]

Mogelijk dat Pi-hole en OMV hun webpagina op dezelfde port (standaard 80) draaien?

Je kan die van OMV veranderen naar bijvoorbeeld 81. Uit mijn hoofd in:
NginX: /etc/nginx/sites-available/openmediavault/openmediavault-webgui, of:
Apache: /etc/apache2/sites-available/openmediavault/openmediavault-webgui
(dan 'listen 80' veranderen naar 81)).

En dan kan je de OMV pagina laden door IPADDRESS:81 in te vullen in je browser.
Toch nog even gekeken op de al draaiende Pi met Pi-hole en VPN. Op poort 80 draait Pi-hole lighttpd, gok dat OMV de web interface ook op poort 80 draait dus vandaar dat die elkaar bijten.

Als ik OMV weer heb draaien ga ik je oplossing proberen, zou leuk zijn als het werkt en anders gaat er gewoon een schijf aan de router met USB. Vond het zo'n leuk projectje om een mooie case te maken met 2x2,5" HDD, USB voeding voor de schijven en de PI, eventueel een USB3 Gigabit NIC :)

[ Voor 52% gewijzigd door sapphire op 05-01-2017 00:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dit touchscreen op een rpi versie b, de eerste volgens mij?
http://s.aliexpress.com/ERJB7Vje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 13:13
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:42:
Dat is volgens mij geen touch screen, en je sluit hem zo te zien via HDMI aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 24-10 12:08
Kan ik op een pi domoticz en plex media server tegelijk draaien. En wellicht de nees game emulator?

Wat is dan het basis image wat ik zou moeten draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door Btje op 06-01-2017 10:21 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Btje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:19:
Kan ik op een pi domoticz en plex media server tegelijk draaien. En wellicht de nees game emulator?

Wat is dan het basis image wat ik zou moeten draaien?
Ja dat kan maar nee, dat wil je niet. Mijn ervaring is gebaseerd op de raspberry 2B. Deze bleek echt te langzaam om op een goede manier als plex media server te werken. Veel moeite voor een slecht resultaat. Google maar eens, er is genoeg over te vinden.

Als je net zoals ik erg eigenwijs bent, maakt het niet zoveel uit wel image je gebruikt. Je kan zowel Domoticz als Raspberry handmatig installeren. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Maar trust me. Een raspberry als Plex server wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 24-10 12:08
Ik wou de PI3 ervoor gebruiken. Ik stream nu vanuit de nas naar een chromecast maar daar loop ik telkens tegen bestanden aan die de de chromecast niet slikt.
SuperKris schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 11:08:
[...]

Ja dat kan maar nee, dat wil je niet. Mijn ervaring is gebaseerd op de raspberry 2B. Deze bleek echt te langzaam om op een goede manier als plex media server te werken. Veel moeite voor een slecht resultaat. Google maar eens, er is genoeg over te vinden.

Als je net zoals ik erg eigenwijs bent, maakt het niet zoveel uit wel image je gebruikt. Je kan zowel Domoticz als Raspberry handmatig installeren. Dat is helemaal niet zo moeilijk.

Maar trust me. Een raspberry als Plex server wil je niet.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Btje schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:47:
Ik wou de PI3 ervoor gebruiken. Ik stream nu vanuit de nas naar een chromecast maar daar loop ik telkens tegen bestanden aan die de de chromecast niet slikt.

[...]
Als je al ene nas hebt, zou ik echt gaan voor een mediaplayer die geen server nodig heeft. Bijvoorbeeld gewoon Kodi. Ik zelf gebruik een amazon firestick. Momenteel is de beste keuze denk ik een goedkoop spelertje met de bekende s905 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Zijn er meer die er last van hebben en een oplossing hebben.
Heb eindelijk my PIco UPS hv3.0 aan de praat.
Alles werkt naar behoren zoals het lijkt.

De Pi draait prima op de battery en word na 30seconden afgesloten.
En reboot ook weer als er stroom is.
Maar als je handmatig de pi afsluit dan lijkt het erop dat de deamon niet snel genoeg doorheeft dat je handmatig de Pi afsluit.
Pi gaat dus uit maar de UPS blijft powermodus.
En dus als je de stroom eraf haalt en er weer op zet wil de pi niet booten.
Je moet dus de ups dmv de reset button resetten en dan weer op stroom zetten.

#irritatiefactortje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34
Hi Tweakers,

Ik heb een raspberry pi 2 en wil een RetroPie maken. Iemand een suggestie welke USB controller (s) ik het beste kan kopen en hoeveel GB (SD kaart) ik nodig heb. Zijn er (betrouwbare) webshops waar ik dit in 1x kan bestellen?

Thanks alvast!

Groeten,

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
maxkranendijk schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:14:
Hi Tweakers,

Ik heb een raspberry pi 2 en wil een RetroPie maken. Iemand een suggestie welke USB controller (s) ik het beste kan kopen en hoeveel GB (SD kaart) ik nodig heb. Zijn er (betrouwbare) webshops waar ik dit in 1x kan bestellen?

Thanks alvast!

Groeten,

Max
Beste Max,

Op Tweakers wordt verwacht dat je iets meer moeite doet voordat je dit soort vragen stelt. Een paar simpele Google opdrachten geeft je nml alle informatie die je vraagt, inclusief webshops die complete bundels verkopen.
En ook op GoT zijn voldoende threads te vinden over dit onderwerp, dus daar had je ook eerst naar kunnen kijken

Succes met zoeken, en als je wat gevonden hebt dan horen we dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Laatst online: 00:34
duvekot schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:51:
[...]

Beste Max,

Op Tweakers wordt verwacht dat je iets meer moeite doet voordat je dit soort vragen stelt. Een paar simpele Google opdrachten geeft je nml alle informatie die je vraagt, inclusief webshops die complete bundels verkopen.
En ook op GoT zijn voldoende threads te vinden over dit onderwerp, dus daar had je ook eerst naar kunnen kijken

Succes met zoeken, en als je wat gevonden hebt dan horen we dat graag.
Dat valt dus vies tegen. Je komt voornamelijk dodgy websites tegen waarbij je geen idee hebt op het product op voorraad is, wat de levertijd is en of het uberhaupt een betrouwbare partij is.

Deze website lijkt nog aardig, maar heeft niet de USB controller op voorraad (url = https://www.sossolutions.nl/snes-controller)

Daarom hoopte ik dat iemand me kon helpen. Zoeken in het forum bij mij leverde nog niks bruikbaars op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-10 16:44
maxkranendijk schreef op zondag 8 januari 2017 @ 19:14:
Hi Tweakers,

Thanks alvast!

Groeten,

Max
Hiervoor is V&A.

[ Voor 11% gewijzigd door SA007 op 10-01-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
maxkranendijk schreef op zondag 8 januari 2017 @ 20:30:
[...]

Dat valt dus vies tegen. Je komt voornamelijk dodgy websites tegen waarbij je geen idee hebt op het product op voorraad is, wat de levertijd is en of het uberhaupt een betrouwbare partij is.

Deze website lijkt nog aardig, maar heeft niet de USB controller op voorraad (url = https://www.sossolutions.nl/snes-controller)

Daarom hoopte ik dat iemand me kon helpen. Zoeken in het forum bij mij leverde nog niks bruikbaars op.
Als je googled op hun kun je vinden dat ze betrouwbaar zijn.
Ga geen reclame maken, maar heb er nu 3x iets besteld en kwam altijd binnen 2 dagen aan.

Nog ff voor diegene die het willen weten.
Mijn PIco UPS HV3.0A Stack Plus avontuur verloopt goed.
Solderen is goed verlopen en netjes.
Alles draait op de Pi3 behalve 1 issue waarbij ik dus niet simpel een system halt kan doen waarbij de de UPS ook in LPR mode gaat.
Dev al ingelicht en hoop op een snelle fix in de firmware.
Ben nog afwachtend op mijn bestelde 4000mah lipo.
Maar met de stock 450mah draait het geheel 20min zonder ext power.
Heb er dan een RFXtrx433E, 1tb ext HDD. BT en WiFi aan en HDMI uit.

Zoals mijn eerdere vraag eerder in deze topic of the ups in mijn huidige case zou passen.
ja/nee: scheelde 1mm bij de utp port wat de pcb te groot was.
Dus toch maar een andere case (cyntech) gekocht incl spacer voor wat extra ruimte bovenop voor eventuele extra features in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Diezelfde SNES-controller is hier ook te krijgen: https://thepihut.com/prod...pad-controller-snes-style
Prima shop, ik haal daar al m'n Pi Zero's en heb deze controller daar ook vandaan. Verwacht geen megakwaliteit, trouwens. Je kunt er ook gewoon een XBOX-controller aan hangen, als je wilt. Check de RetroPie Wiki!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 09:39
[...]

SoS solution lijkt de voorraad weer aangevuld te hebben trouwens:.
582 op voorraad
Ik heb zelf de 8bitdo bluetooth controllers in huis, bevallen me tijdens het spelen heel erg goed, goeie bouwkwaliteit, maar wel een tikje duurder natuurlijk.

Ik moet alleen af en toe de pairing opnieuw opstarten als de controller uit is geweest, weet nog niet precies waar dat aan ligt, maar dat hoop ik nog op te lossen met instellingen in linux, (heb ook nog niet de firmware upgrade van de controllers gedaan trouwens.)

Zowel SOS solutions als the PiHut heb ik goeie ervaringen mee trouwens, bij beide meerdere keren besteld, nooit problemen. De bluetooth stick van SOSS is trouwens prima en goedkoper dan wat ik zo snel in de pricewatch kon vinden toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 11:33
Ik heb zelf de Wii U Pro controller in gebruik. Is ook makkelijk via Bluetooth aan te sluiten op de RPI3. ZIjn een beetje duur als je ze nieuw koopt ~50 euro, maar als je een tweedehands niet erg vind zijn ze vaak voor de ongeveer de helft te vinden.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb laatst deze onderdelen besteld om klik-aan-klik-uit te bedienen: http://www.ebay.nl/itm/43...ain_0&hash=item4177030491

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk welke pinnen op welke plek op de pi moeten worden aangesloten. Ik vind op internet wel het een en ander (deze bijvoorbeeld), maar dat zijn net wat afwijkende componentjes (die grote heeft bij mij 8 pinnen en via google vind ik voorbeelden waarbij die maar 4 pinnen heeft). Heeft iemand een plaatje hoe ik dit moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:16
Palomar schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:41:
Ik heb laatst deze onderdelen besteld om klik-aan-klik-uit te bedienen: http://www.ebay.nl/itm/43...ain_0&hash=item4177030491

Het is mij alleen niet helemaal duidelijk welke pinnen op welke plek op de pi moeten worden aangesloten. Ik vind op internet wel het een en ander (deze bijvoorbeeld), maar dat zijn net wat afwijkende componentjes (die grote heeft bij mij 8 pinnen en via google vind ik voorbeelden waarbij die maar 4 pinnen heeft). Heeft iemand een plaatje hoe ik dit moet aansluiten?
die blog heeft er ook 4 en 8. even goed kijken, het is echt te vinden.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid

Als ik die plaatjes op eBay bekijk staat het er gewoon in silkscreen bij? Wat is precies het probleem dan?
Als jouw module bijv geen silkscreen heeft mag je er vanuit gaan dat de pinout het zelfde is als op die foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris

Koop of bouw een RFlink. Geniaal apparaatje, en gaat je zo extreem veel gedoe besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperKris schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 00:50:
[...]

Koop of bouw een RFlink. Geniaal apparaatje, en gaat je zo extreem veel gedoe besparen!
Welk gedoe. Deze dingen werken met pilight ook prima maar dan wel 10x zo goedkoop en leuk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23-10 10:28

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:42:
Als display zal het wel werken. Maar zoals Reinder83 al zei, het is geen touch!

Ik heb zelf dit schermpje: https://www.aliexpress.co...48-4945-a20b-eda68999b672

Edit: dit is zo te zien wel een 7" touch: https://www.aliexpress.co...f5-4482-926c-6780a007ec60

[ Voor 24% gewijzigd door iMars op 11-01-2017 10:59 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik wil een bestaande image op een 16 GB Sandisk schrijven maar krijg de volgende error met Wind32 Disk Imager.

Not enough space on disk Size 60751872 sectors Available 31116288 sectors Sector Size 512.

Ik begrijp er niks van omdat ik al eerder deze image heb gebruikt om het op een 16 GB SD kaartje weg te schrijven.

Is hier er misschien toch een oplossing voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
verbatim schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:49:
Ik wil een bestaande image op een 16 GB Sandisk schrijven maar krijg de volgende error met Wind32 Disk Imager.

Not enough space on disk Size 60751872 sectors Available 31116288 sectors Sector Size 512.

Ik begrijp er niks van omdat ik al eerder deze image heb gebruikt om het op een 16 GB SD kaartje weg te schrijven.

Is hier er misschien toch een oplossing voor ?
Kan best dat dat andere kaartje net een paar sectoren groter was. Oplossing is je image mounten, partities een stukje shrinken en dan (geforceerd) opnieuw wegschrijven.
Je hebt ook kans dat de image zo ook gewoon werkt als je hem geforceerd wegschrijft.

Hoe je dat op windows zou moeten doen geen idee, met dd heb je het zo voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 22:33:
[...]

Als ik die plaatjes op eBay bekijk staat het er gewoon in silkscreen bij? Wat is precies het probleem dan?
Als jouw module bijv geen silkscreen heeft mag je er vanuit gaan dat de pinout het zelfde is als op die foto's.
Driek schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:27:
[...]

die blog heeft er ook 4 en 8. even goed kijken, het is echt te vinden.
misschien ben ik achterlijk, maar ik vind op beide pagina's geen duidelijke afbeelding met 'dit pinnetje van die moet op dat pinnetje van dat'. Het liefst gewoon een duidelijk fotootje van hoe het is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 09:16
Palomar schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 10:09:
[...]

[...]

misschien ben ik achterlijk, maar ik vind op beide pagina's geen duidelijke afbeelding met 'dit pinnetje van die moet op dat pinnetje van dat'. Het liefst gewoon een duidelijk fotootje van hoe het is aangesloten.
bijzonder, als ik zoek op plaatjes in google op "raspberry pi 433mhz transceiver" dan wordt ik ermee doodgegooid...

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Driek schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 11:58:
[...]

bijzonder, als ik zoek op plaatjes in google op "raspberry pi 433mhz transceiver" dan wordt ik ermee doodgegooid...
Dit idd.

Daarnaast... Vcc op Vcc, Gnd op Gnd, Data op Data, hoe moeilijk kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 10:24
Ik heb Raspbian geïnstalleerd en wil vanuit Windows met RDP naar mijn RPi3. Xrdp geïnstalleerd en met mstsc naar IP adres gaat allemaal goed. Ik probeer in te loggen met gebruiker pi en mijn wachtwoord.
Wachtwoord is goed, want als ik het intik op het veld van de gebruikersnaam zie ik dat het klopt. Via SSH kom ik wel gewoon in de RPi terecht. Foutmelding die ik krijg is xrdp_mm_process_login_response: login failed
Google gebruikt, maar daar vind ik eigenlijk alleen maar zaken over problemen met de character map van het toetsenbord en dat is bij mij niet het geval. Iemand een idee hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
celshof schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:35:
Ik heb Raspbian geïnstalleerd en wil vanuit Windows met RDP naar mijn RPi3. Xrdp geïnstalleerd en met mstsc naar IP adres gaat allemaal goed. Ik probeer in te loggen met gebruiker pi en mijn wachtwoord.
Wachtwoord is goed, want als ik het intik op het veld van de gebruikersnaam zie ik dat het klopt. Via SSH kom ik wel gewoon in de RPi terecht. Foutmelding die ik krijg is xrdp_mm_process_login_response: login failed
Google gebruikt, maar daar vind ik eigenlijk alleen maar zaken over problemen met de character map van het toetsenbord en dat is bij mij niet het geval. Iemand een idee hoe ik dit oplos?
Mag user Pi ook inloggen via xrdp heeft hij daar rechten voor ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 10:24
MdO82 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:44:
[...]

Mag user Pi ook inloggen via xrdp heeft hij daar rechten voor ?
Pi is lid van alle groepen. Maar probleem is wel grotendeels opgelost. Ik had mijn wachtwoord gewijzigd via SSH en dat heeft kennelijk niet helemaal goed uitgepakt, want zowel oud als nieuw werkten niet meer. Vanochtend direct op de Pi ingelogd met het oude wachtwoord, daar gewijzigd en mijn ww wordt nu geaccepteerd.

Volgende stap: RDP sessie zegt 'ok' maar wordt dan afgesloten.

edit: ook opgelost door tightvncserver te installeren ipv realvnc

[ Voor 5% gewijzigd door celshof op 13-01-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Ik heb RetroPie op mijn RPi 3 geïnstalleerd maar krijg met geen mogelijkheid Bluetooth aan de praat.. Wanneer ik probeer te verbinden blijft hij zoeken maar vindt nooit iets (ik probeer een iPega Bluetooth controller te verbinden, maar hij vind sowieso niets met bluetooth)

Ik heb ook dit gedaan, maar dat maakte geen verschil:
code:
1
2
3
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade
sudo apt-get install pi-bluetooth

Als ik het op een andere manier probeer te testen krijg ik dit:
code:
1
2
3
4
5
pi@retropie:~ $ hcitool dev
Devices:
pi@retropie:~ $ hciconfig
pi@retropie:~ $ hcitool scan
Device is not available: No such device

Is er een andere manier hoe ik bluetooth kan fixen of testen of het überhaupt werkt? WiFi doet het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28

mno

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markos
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-09-2024

Markos

FKA > Ik_ben_Mark3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Omdat een Pi meer kan dan media spelen en emulgeren deel ik even mijn laatste projectje. Deze Raspberry Pi Zero stuurt me een berichtje op m'n telefoon als de wasmachine of droger klaar is (dmv een LDR op het 'klaar' ledje van de machine). Handig in een huis met drie verdiepingen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UpxaA3Kht2yVWN9qdYWrTnFX/full.jpg

Elixir code op Github

Leuk ding die Pi Zero, zeker nu ik een UART kabel heb dus alleen m'n laptop nodig heb om eraan te hacken. Er gaan er vast meer hier in huis komen als ze wat beter verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Tof project! Zat ik ook al geruime tijd aan te denken om te maken.
Leuk dat je het zo simpel hebt opgelost met een LDR. Ik zal al te denken om op het signaal van de buzzer in te prikken en die uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Thanks. Mijn idee begon met een ampère tang 😅 gelukkig laat ik dat soort dingen altijd even bezinken voordat ik eraan begin. Het uitlezen van de LDR op een digitale ingang werkt verrassend goed, de resolutie is best aardig (ook al is het niet realtime en dus niet super nauwkeurig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
Allemaal prima manieren. De mooiste oplossing die ik tot nu toe gezien heb is via een stroommeting.Een handige split core als deze of met een simpel printje dat je in je stopcontact kan inbouwen. Logischerwijs gebruikt een machine veel energie tijdens verwarmen en draaien. Hier zullen een paar momentjes zijn dat hij dat even niet doet, maar als er een paar minuten nauwelijks stroom wordt getrokken kan je aannemen dat de machine klaar is.

Overigens zou ik dit zelf bij voorkeur niet met een PRi doen. Een arduino kan dit ook heel goed, gebruik minder stroom, is goedkoper, en afhankelijk van wat er achter zit betrouwbaarder. Zelf zou ik dat oplossen met Mysensors die dan weer met mijn Rpi praat waar Domoticz op draait. Kan je gelijk het stroomverbruik van je wasmachine meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk om te zien dat je Nerves en Elixir hebt gebruikt. Had je hier al ervaring mee?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-10 09:39
Toevallig laatst op hackaday een projectje gezien dat ook de wasmachine notifications stuurde, en was gebaseerd op bewegingssensoren.

Het leuke daarvan vond ik zelf: dat je op geen enkele manier in je andere elektronica hoeft te integreren, heel interresante algoritmetjes kan proberen te maken om het spoelen/centrifugeren/wassen te herkennen als je dat leuk zou vinden, en dat het in principe ook gebruikt kan worden voor een oven/koelkast/broodbakmachine/sapcentrifuge, alles wat een beetje bromt als het bezig is en stil is als ie klaar is.

Als je je droger bovenop je wasmachine hebt staan kan je die misschien ook wel onderscheiden.

Ik ben het wel eens dat een pi eigenlijk overkill is, aan de andere kant, een pi zero is echt heel erg goedkoop.

"ja, m'n wasmachine notificatie apparaatje is ook m'n mediastreamer en m'n irc server, hij had toch niks te doen verder...." 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-10 15:48

Sebazzz

3dp

Je kan het m.i. het beste doen op basis van stroomverbruik. Een wasmachine en droger gebruiken nauwelijks stroom indien ze niet meer draaien of drogen. Scheelt ook gezeik met het vrouwtje :P

[ Voor 16% gewijzigd door Sebazzz op 17-01-2017 12:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
De Pi Zero is zo goedkoop dat ik niet meer naar de Arduino kijk. Met Nerves heb je bovendien een elegant embedded platform dat bestaat uit een Linux kernel + BEAM VM + je applicatie, dat wordt geladen vanaf een readonly filesystem. Prima alternatief voor een microcontroller en je krijgt er gratis Wi-Fi e.d. bij :) Het kan ook nog redelijk draaien op een accu.
kraades schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:19:
[...]

Leuk om te zien dat je Nerves en Elixir hebt gebruikt. Had je hier al ervaring mee?
Op m'n werk zijn we wel wat bezig met Elixir/Phoenix (al kunnen we Ruby on Rails nog moeilijk los laten). Dit is m'n eerste Nerves project en bovendien m'n eerste OTP applicatie. Vooral voor dat laatste was het wel een goede oefening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bigs schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:20:
De Pi Zero is zo goedkoop dat ik niet meer naar de Arduino kijk.
Dan moet je eens naar de ESP-12F kijken O+ Wifi, 80MHz en 4MB flash storage. 5 stuks voor 10 euro op ebay. Geniaal voor dit soort projecten. _/-\o_

Zie ook Het grote ESP topic

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik kom nogal leeg met composite video en raspberry pi

doel is dat ik 2 universele camera's in de auto wil gebruiken als dashcam en via de Rpi het beeld wil tonen/opslaan iemand enig idee ??

daarnaast ben ik een beetje bang dat ik te veel IO ga genereren om een pi werkend te houden ..
via usb:
- dvb-t (DAB+.FM, (digitennne?)
- 2x video in,
- gps,
- wifi
- bt
- geluid (usb module)
en dan nog video out

ik heb nu nog een B+ maar upgrade wellicht naar 3 als deze het gaat trekken .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-10 23:31
Je komt nogal leeg. :| Ok!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-10 10:59

arie_papa

Running on Ubuntu

Crisium schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:59:
Ze adverteren er weliswaar niet mee, maar het powerbankje dat ik hier heb staan lijkt ook te werken in passthrough mode. Net even getest met mijn Pi Zero, als ik de lader uit het stopcontact trek, blijft de Pi gewoon draaien.
Ik had er 2 besteld en die zijn gisteren binnen gekomen, maar hier lijkt de passthrough niet werken. Nog ff kijken of het nu aan het opladen van de cel ligt, of dat hij het echt niet ondersteund.

edit:
Zo te zien makkelijk zelf op te lossen :)
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iqD2u1vjDcA]

[ Voor 7% gewijzigd door arie_papa op 18-01-2017 09:55 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Ik heb gisteren mijn Raspberry 3b ontvangen en daar mee lekker aan het spelen geweest. Letterlijk door er een RetroPie spelcomputer van te maken. Dikke pret, werkt fantastisch alleen nu wil ik de Raspberry gewoon aan laten staan en verbonden met het netwerk zodat via ssh en sftp roms kan toevoegen en ook mijn systeempje kan onderhouden.
Dat betekent ook iets voor de veiligheid, tenminste daar heb ik me twijfels over. Standaard wachtwoord heb ik inmiddels veranderd en root is standaard uitgeschakeld maar zou ik nog iets aan hardening moeten doen nu hij weliswaar achter een router(nat) hangt? Ik vind zoveel gruwel verhalen over poort 22 en via ssh gehackt te worden dat ik toch even hier wil neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 08:48
Miki schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:26:
Ik heb gisteren mijn Raspberry 3b ontvangen en daar mee lekker aan het spelen geweest. Letterlijk door er een RetroPie spelcomputer van te maken. Dikke pret, werkt fantastisch alleen nu wil ik de Raspberry gewoon aan laten staan en verbonden met het netwerk zodat via ssh en sftp roms kan toevoegen en ook mijn systeempje kan onderhouden.
Dat betekent ook iets voor de veiligheid, tenminste daar heb ik me twijfels over. Standaard wachtwoord heb ik inmiddels veranderd en root is standaard uitgeschakeld maar zou ik nog iets aan hardening moeten doen nu hij weliswaar achter een router(nat) hangt? Ik vind zoveel gruwel verhalen over poort 22 en via ssh gehackt te worden dat ik toch even hier wil neer leggen.
Maar heb je poort 22 ook naar buiten openstaan? Als je hem alleen via het interne netwerk via poort 22 gebruikt loop je vrijwel geen risico. Of ze moeten echt op je netwerk inbreken. Kleine kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
spokje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:31:
[...]

Maar heb je poort 22 ook naar buiten openstaan? Als je hem alleen via het interne netwerk via poort 22 gebruikt loop je vrijwel geen risico. Of ze moeten echt op je netwerk inbreken. Kleine kans.
Het is een standaard experia box dus nee, geen poort actief open staan.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-10 17:48
SuperKris schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:00:
Allemaal prima manieren. De mooiste oplossing die ik tot nu toe gezien heb is via een stroommeting.Een handige split core als deze of met een simpel printje dat je in je stopcontact kan inbouwen. Logischerwijs gebruikt een machine veel energie tijdens verwarmen en draaien. Hier zullen een paar momentjes zijn dat hij dat even niet doet, maar als er een paar minuten nauwelijks stroom wordt getrokken kan je aannemen dat de machine klaar is.

Overigens zou ik dit zelf bij voorkeur niet met een PRi doen. Een arduino kan dit ook heel goed, gebruik minder stroom, is goedkoper, en afhankelijk van wat er achter zit betrouwbaarder. Zelf zou ik dat oplossen met Mysensors die dan weer met mijn Rpi praat waar Domoticz op draait. Kan je gelijk het stroomverbruik van je wasmachine meten.
Of zelfs een Wemos D1 mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:41:
ik kom nogal leeg met composite video en raspberry pi

doel is dat ik 2 universele camera's in de auto wil gebruiken als dashcam en via de Rpi het beeld wil tonen/opslaan iemand enig idee ??

daarnaast ben ik een beetje bang dat ik te veel IO ga genereren om een pi werkend te houden ..
via usb:
- dvb-t (DAB+.FM, (digitennne?)
- 2x video in,
- gps,
- wifi
- bt
- geluid (usb module)
en dan nog video out

ik heb nu nog een B+ maar upgrade wellicht naar 3 als deze het gaat trekken .. :)
Hoe wil je drie digitale videosignalen de Raspberry Pi invoeren dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• foekie01
Miki schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:26:
Aan je verhaal te lezen is je pi alleen beschikbaar via lokaal netwerk. Op zich is dat prima, maar wellicht wil je het nog extra beveiligen.

Standaard dingen zijn;
  • Change default user
  • Change default password
  • Stay up to date
  • Disable unwated services (apache..mongodb.. what ever)
  • fail2ban
Wat sites ter info;
arie_papa schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:31:
[...]

Ik had er 2 besteld en die zijn gisteren binnen gekomen, maar hier lijkt de passthrough niet werken. Nog ff kijken of het nu aan het opladen van de cel ligt, of dat hij het echt niet ondersteund.

edit:
Zo te zien makkelijk zelf op te lossen :)
[video]
Ik wil graag toevoegen dat ik recentelijk deze "mini ups" tegen kwam die OK lijkt voor pi-achtige projecten. OK omdat deze een 12v uitgang heeft en je dus naar 5V moet converteren. Wellicht komt er binnenkort een 5v versie uit? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 09:49

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
foekie01 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:23:
Ik wil graag toevoegen dat ik recentelijk deze "mini ups" tegen kwam die OK lijkt voor pi-achtige projecten.
Een powerbank met Passtrough zou ook al moeten werken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
rens-br schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Een powerbank met Passtrough zou ook al moeten werken, toch?
Ja. Ik heb ook geen kritiek richting de powerbank methode. Ik heb hem zelfs al een aantal keer aangedragen op dit forum. Ik zei alleen dat ik dat product ook tegen was gekomen en mij dat ook wel een prima ding leek. Zeker gezien de 44W :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

foekie01 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:27:
Ik zei alleen dat ik dat product ook tegen was gekomen en mij dat ook wel een prima ding leek. Zeker gezien de 44W :+
Ok. Dan had ik je verkeerd begrepen. Maar 44W heb je toch weinig aan? Een raspberry Pi verbruikt maximaal iets van 15 W (5V * 3A). Of wordt de capaciteit van een UPS anders weergeven dan een powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ik zie 12V, 2A, dus hij is sowieso maar 24 watt. Maar voor de meeste RPi toepassingen is 5-10 Watt al zat idd.
Geen idee hoe ze aan die 44W komen... misschien is de accu 44Wh en snappen ze eenheden niet?

[ Voor 30% gewijzigd door mcDavid op 18-01-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
PuckStar schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:15:
[...]

Of zelfs een Wemos D1 mini?
Inderdaad een prima oplossing, ik gebruik er ook zoeentje om mijn server-NUCje te resetten. Samen met het relayprintje heb je het nog voor onder de 10 euro. Een paar regels code in platformio en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Misschien dat iemand het hier wel weet. Ik heb een 8Gb sd kaartje met een raspbian installatie in een pi3 zitten. Die werkt ook prima maar ik wil een grotere kaart.
Dus ik heb een 16 Gb kaartje gekocht en eerst met win32diskmanager een backup gemaakt van de 8Gb kaart en die daarna terug gezet op het 16 Gb kaartje.
Ik zie daar nu via windows ook bestanden op staan.
Maar als ik die in de pi3 stop start die helemaal niet op.
Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-10 11:33
PuckStar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 00:02:
Misschien dat iemand het hier wel weet. Ik heb een 8Gb sd kaartje met een raspbian installatie in een pi3 zitten. Die werkt ook prima maar ik wil een grotere kaart.
Dus ik heb een 16 Gb kaartje gekocht en eerst met win32diskmanager een backup gemaakt van de 8Gb kaart en die daarna terug gezet op het 16 Gb kaartje.
Wat nu?
Heb je beide partities over gezet? Er is namelijk 1 boot partitie en 1 data partitie.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
mcDavid schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:05:
ik zie 12V, 2A, dus hij is sowieso maar 24 watt. Maar voor de meeste RPi toepassingen is 5-10 Watt al zat idd.
Geen idee hoe ze aan die 44W komen... misschien is de accu 44Wh en snappen ze eenheden niet?
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe zij aan dat getal komen. Wat ik wel zie is dat er meerdere versies zijn met verschillende prijzen. Ze zijn wel allemaal 2A volgens de titel. Wellicht is het een copy-paste fout en is het geen 2A maar relatief aan het wattage in de titel?

Overigens had ik gisteren niet goed gekeken. Ze hebben namelijk wel een 5V versie!Ik zal komende week wel eens uit zoeken hoe het zit 8)7
Wat nu?
Hoe heb je die nieuwe SD geformatteerd?
In deze link staat hoe het moet. Kun je dat eens proberen?

[ Voor 22% gewijzigd door foekie01 op 19-01-2017 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
foekie01 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:57:
[...]
De formattering maakt toch bijzonder weinig uit op het moment dat er sprake is van het rechtstreeks terugzetten van een image van de 8GB-kaart?
Wat nu?
In Windows heb je waarschijnlijk alleen de boot-partitie (FAT) gezien. Je kunt een keer opstarten van je 8GB kaart op je pi en kijken of je de tweede partitie op de 16GB-kaart kunt zien. fsck (disk check) op die 16GB kaart uitvoeren lijkt me geen kwaad te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
foekie01 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:57:
Xi-s schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:09:
[...]

De formattering maakt toch bijzonder weinig uit op het moment dat er sprake is van het rechtstreeks terugzetten van een image van de 8GB-kaart?
Ik dacht ook dat dat niet uit zou moeten maken, maar als ik die guide lees hebben ze het daar wel over formatteren. Misschien moet ik dat dan toch eens proberen.
In Windows heb je waarschijnlijk alleen de boot-partitie (FAT) gezien. Je kunt een keer opstarten van je 8GB kaart op je pi en kijken of je de tweede partitie op de 16GB-kaart kunt zien. fsck (disk check) op die 16GB kaart uitvoeren lijkt me geen kwaad te kunnen.
Dus dan moet ik een cardreader aansluiten op de pi en daar de 16GB kaart in doen en dan vanuit de pi kijken op die 16GB kaart? Zal die cardreader wel gelijk werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Heb je de Pi met het nieuwe kaartje al eens aan een monitor gehangen? Krijg je ook maar een vorm van output op HDMI? Wat doet de LED bij het aansluiten van de power?
PuckStar schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Dus dan moet ik een cardreader aansluiten op de pi en daar de 16GB kaart in doen en dan vanuit de pi kijken op die 16GB kaart? Zal die cardreader wel gelijk werken denk je?
Doe op je pi ls /dev/sd* en kijk welke schijven er zijn. (Ik gok maar even sda). Als je nu een cardreader (ja, dat zal wel gelijk werken gok ik) aansluit zou je met hetzelfde commando waarschijnlijk iets van device sdb zien (of sdc, etc). Als het goed is in combinatie met sdb1 en sdb2 omdat je een boot en een data-partitie hebt.

Draai daar eens fsck op met fsck -y /dev/sdb2

Maar toch, ik vind het wel raar dat rechtstreeks image overpompen niet werkt.

Als alternatief voor klonen met een image kun je eventueel een 'verse install' doen op je nieuwe kaartje en de partitie bij de eerste boot automatisch laten expanden. Vervolgens vervang je op bestandsniveau alle bestanden (ipv op blokniveau) op beide partities. Bij een Raspberry Pi moet dat volgens mij prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je een 1:1 image gemaakt hebt van de disk, en deze ook 1:1 weer terugzet op een disk, dan zou het gewoon moeten werken.

Nu ken ik w32disk-dinges niet, maar de kans is groot dat je een image gemaakt hebt van een (of enkele) partitie(s) op de SD-kaart en die probeert terug te schrijven. Of andersom dat je een disk-image als partitie (of bestand) in een bestaande partitietabel/filesystem teruggezet hebt.
tldr: screwups zijn goed mogelijk. Zou het idd ook met dd proberen (makkelijker is gewoon ff ubuntu oid booten op je PC, maar kan ook met je RPi) dan weet je iig precies wat er gebeurt, ipv dat je moet gokken dat een wizard daadwerkelijk doet wat jij denkt dat'ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Ik ken dat programma wel en die doet toch echt een volledig image van je device, en niet alleen een specifieke partitie. Dus dat -zou- het probleem niet mogen zijn. Like I said, het is een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Het enige nadeel van op die manier je spullen terug zetten is dat hij het 1:1 terug zet, waardoor je 16GB kaartje ineens nog maar 8GB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
Kun je niet gewoon via sudo raspi-config automatisch laten expanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ik vroeg me af of iemand hier Alexa al heeft uitgetest op de Raspberry Pi.
Ik wil er zelf al heel graag mee beginnen maar was benieuwd naar de ervaringen van dit project.

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iMars schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:56:
[...]

Als display zal het wel werken. Maar zoals Reinder83 al zei, het is geen touch!

Ik heb zelf dit schermpje: https://www.aliexpress.co...48-4945-a20b-eda68999b672

Edit: dit is zo te zien wel een 7" touch: https://www.aliexpress.co...f5-4482-926c-6780a007ec60
zijn dat capacitive schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-10 15:33

SebasFM

BOFH

Als je goed kijkt zie je dat er een overlay op beide displays zit geplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betekent dat?
Er staat wel capacitive bij, maar of je dat ook krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
iTeV schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 14:50:
Ik vroeg me af of iemand hier Alexa al heeft uitgetest op de Raspberry Pi.
Ik wil er zelf al heel graag mee beginnen maar was benieuwd naar de ervaringen van dit project.
Van een collega begreep ik dat het wel werkt, maar dat de microfoon nogal een probleem is.
Echo gebruikt standaard een 360-achtige microfoon en in dit voorbeeld gebruiken ze een klein usb microfoontje. Ik begreep van hem, en ben zelf ook van mening dat, dit het grootste obstakel is. Wellicht helpt het om in een goede microfoon te investeren, maar persoonlijk ben ik dan van mening dat je in dit geval beter gewoon het product kunt kopen. Ik zelf ga het product kopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:27:
[...]

Van een collega begreep ik dat het wel werkt, maar dat de microfoon nogal een probleem is.
Echo gebruikt standaard een 360-achtige microfoon en in dit voorbeeld gebruiken ze een klein usb microfoontje. Ik begreep van hem, en ben zelf ook van mening dat, dit het grootste obstakel is. Wellicht helpt het om in een goede microfoon te investeren, maar persoonlijk ben ik dan van mening dat je in dit geval beter gewoon het product kunt kopen. Ik zelf ga het product kopen. :+
Er komen nu ook third party far field microfoon opstellingen beschikbaar voor de knutselaars, zoals deze van seeedstudio.

Maar inderdaad, als je iets wil hebben dat je neer moet zetten en gelijk werkt dan moet je gewoon de echo nemen. Zelf hou ik wel van knutselen (en wantrouw ik grote datahongerige bedrijven te veel om zo'n apparaat neer te zetten). Misschien ga ik wel eens aan de gang met zo'n zelfbouwoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
GekkePrutser schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Er komen nu ook third party far field microfoon opstellingen beschikbaar voor de knutselaars, zoals deze van seeedstudio.

Maar inderdaad, als je iets wil hebben dat je neer moet zetten en gelijk werkt dan moet je gewoon de echo nemen. Zelf hou ik wel van knutselen (en wantrouw ik grote datahongerige bedrijven te veel om zo'n apparaat neer te zetten). Misschien ga ik wel eens aan de gang met zo'n zelfbouwoplossing.
Begrijpelijk, maar je gebruikt wel hun API dus in feite interacteer je nog steeds met het data hongerige bedrijf.
Ik ben zelf wel een tweaker, maar dat ding kost 59.99 euro. Een pi kost 39.95. Dan heb je 20 euro verschil. Dan moet nog wat prullaria kopen zoals een usb mic, usb wifi, sd kaart, voeding, voedingskabel. Dan is het nog maar heel weinig verschil met naar mijn mening minder goede kwaliteit/functionaliteit. Dan kies ik als tweaker toch maar voor kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Dan kies ik als tweaker toch maar voor kopen :+
Als tweaker heb je die raspberry pi toch al lang staan ? :P

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbatim
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb deze aangeschaft http://www.dx.com/nl/p/jt...black-449755#.WIIZS1XhDIV maar er zat geen power adapter bij. Zeker foutje op de website.
Nu heb ik dan maar een universele adapter besteld maar met hoeveel volt moet die 4 poort usb hub gevoed worden.
En weet iemand hoe je de Store Credits kan gebruiken op dx.com ik zie nergens staan hoe je die kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
u_nix_we_all schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:42:
[...]

Als tweaker heb je die raspberry pi toch al lang staan ? :P
Uiteraard en wel mee dan een O+
Maar de aanschaf er van moet je wel mee nemen in je berekening want ja die is ook niet gratis in de elektro voorraad kast gekomen he :+

Overigens. De pi's zijn in de aanbieding bij Elektor. Scheelt toch weer 5 piek. Heb er weer een paar op order.
Je mag er maar 1 per bestelling, maar er is geen limit aan het aantal bestellingen. Beetje jammer van de verzendkosten dan, maar ja 5 euro is 5 euro :+

[ Voor 33% gewijzigd door foekie01 op 20-01-2017 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
foekie01 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Begrijpelijk, maar je gebruikt wel hun API dus in feite interacteer je nog steeds met het data hongerige bedrijf.
Nee, niet per se. Je kan ook alleen de microfoon gebruiken en dan een open source spraakherkenningssysteem. Ik dacht zelf aan CMU Sphinx. Edit: Ik had de eerdere discussie over het gebruik van Alexa op de pi niet opgemerkt, vandaar.

CMU Sphinx zal ongetwijfeld lang niet zo goed zijn als Alexa maar ik denk dat het met een beperkte woordenschat en goed intrainen op de spreker wel aardig gaat werken.

Als je het aan Alexa gaat koppelen dan heeft het inderdaad geen zin. Je hebt dan trouwens ook de echo dot als optie die veel goedkoper is dan de grote echo (50 pond in Engeland)

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 20-01-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:52
Help... Sinds enige tijd een Pi 3B. Ik zal eerlijk bekennen dat ik geen tweaker ben en weinig kaas heb gegeten van Linux. Hoe dan ook, ik kocht een kant en klare met retropie/emulationstation voorgeïnstalleerd. Roms erop en spelen maar.

Ik gebruikte echter neppe psx-controllers en besloot 2 8bitdo pro-controllers aan te schaffen.

En toen begon de ellende. Controllers aangesloten via usb en zonder problemen door de button mapping. Maar in-game werkten ze weer niet goed. De start-select combi werd bijvoorbeeld niet herkend, maar ook andere knoppen reageerden niet.

Ik hoef niet per se via bluetooth te connecten, maar kon nergens een tutorial vinden om problemen via usb op te lossen.

Toen maar met tutorials aan de slag gegaan om via bluetooth te pairen. Maar m'n Pi kon steeds geen bluetooth devices vinden. Vervolgens er in het menu voor gekozen om retropie te updaten (via update all packages of iets dergelijks) en weer terug naar bluetooth, maar opnieuw geen resultaat.

De Pi opnieuw opgestart en toen...

Retropie login:
Password:

En toen? Ik heb geen idee wat ik hier invul. Bovendien kan ik bij login nog gewoon wat intypen, maar bij password helemaal niets.

Ik begon met pairen via usb, wat niet werkte, probeerde het toen via bluetooth wat niet werkte en kom nu helemaal niet meer in retropie...

Edit: pi en raspberry deden de truuk. Ik zoek weer even verder hoe ik in het volgende scherm verder kom... 8)7

Edit2: ik snap er geen f*ck van. Ik lees overal dat het commando 'emulationststion' uiteindelijk emulationstation zou moeten opstarten, maar ik krijg te zien:

/opt/retropie/supplementary/emulationstation/emulationstation.sh: 5: /opt/retropie/supplementary/emulationstation/emulationstation.sh: ./emulationstation: not found

Vervolgens weer de regel: pi@retropie:~ $

[ Voor 15% gewijzigd door KlaasjeNL op 02-02-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Bestaan de mappen: /opt/retropie/supplementary/emulationstation wel ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
MdO82 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 21:21:
Bestaan de mappen: /opt/retropie/supplementary/emulationstation wel ?
Heb m'n pi nu met de pc in m'n netwerk benaderd, maar kan die mappen inderdaad niet vinden.

Edit: via sudo ./Retropie-Setup/retropie_setup.sh kom ik weer bij het setupmenu. Kan ik hierin iets doen waardoor de Pi bij startup weer doorgaat naar emulationstation?

Edit 2: via setting een en ander kunnen instellen. Emulationstation opnieuw geïnstalleerd/geüpdated en ik kwam erin. Vervolgens via de setup van retropie auto-startup kunnen instellen.

Button mapping klopt nu ook. Start-select combi reageert. Alleen pairen via bluetooth lukt nog niet. Maar ik ben al verder dan eerst.

[ Voor 49% gewijzigd door KlaasjeNL op 02-02-2017 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Hele avond al aan het kloten geweest, maar het lukt me niet controllers via bluetooth te pairen.

Ik draai retropie 4.1.13 op een Pi 3b. Als ik in het retropiemenu kies voor Register and connect Bluetooth Device kan hij gewoon niets vinden. Ik heb het nu met 2 8bitdo pro controllers en 1 8bitdo nes controller geprobeerd (uiteraard zet ik bluetooth op de controllers aan).

Onderstaande commando's geprobeerd zonder resultaat:

sudo apt-get update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

KlaasjeNL schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:35:
Hele avond al aan het kloten geweest, maar het lukt me niet controllers via bluetooth te pairen.

Ik draai retropie 4.1.13 op een Pi 3b. Als ik in het retropiemenu kies voor Register and connect Bluetooth Device kan hij gewoon niets vinden. Ik heb het nu met 2 8bitdo pro controllers en 1 8bitdo nes controller geprobeerd (uiteraard zet ik bluetooth op de controllers aan).

Onderstaande commando's geprobeerd zonder resultaat:

sudo apt-get update

Met deze commando's heb je alleen de software geïnstalleerd, je moet in RetroPie de controller nog connecten.

Heb je de stappen van de wiki van RetroPie wel doorlopen?
https://github.com/retrop...up-a-bluetooth-controller

Imitatie-controllers kunnen overigens wel wat lastig zijn om werkend te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 03-02-2017 00:48 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
deepbass909 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 00:48:
[...]

Met deze commando's heb je alleen de software geïnstalleerd, je moet in RetroPie de controller nog connecten.

Heb je de stappen van de wiki van RetroPie wel doorlopen?
https://github.com/retrop...up-a-bluetooth-controller

Imitatie-controllers kunnen overigens wel wat lastig zijn om werkend te krijgen.
Ik ben juist begonnen met die stappen uit de wiki. Er wordt daar een aantal stappen omschreven dat niet nodig zou zijn bij alle retropieversies na 3.6. Ik heb 4.1, dus zou het connecten juist makkelijk moeten gaan. De 8bitdo-controllers zouden meteen herkens moeten worden. Maar omdat er helemaal niets wordt gevonden, ben ik met die installatiecommando's aan de slag gegaan in de veronderstelling dat de bluetoothantenne mogelijk niet of niet goed geïnstalleerd was. Zonder resultaat helaas.
Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste

Let op:
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.

Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs