After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
--Eek--. Goed om te weten, ik deed het altijd zo. Ik haar geen idee dat dat sinds 25 november niet meer kan. Zonder die file aan te maken dus. Bedankt! Dit heeft me de volgende installatie een hoop gedoe bespaard.Raven schreef op zondag 4 december 2016 @ 16:37:
[...]
Daar heb ik net naar zitten Googlen, of dat echt nodig is.... https://downloads.raspberrypi.org/raspbian/release_notes.txt
[...]
Dus geen ramplank en scherm nodig
Maar wel een goede zet verder. Ik vond het al nooit een veilige oplossing om elke pi gewoon met het standaard paswoord op ssh te openen.
Bijna een week gedraaid zonder reboot.
Gisteren leek de web interface te hangen dus ik met ssh inloggen daar kreeg ik weer connection refused dus was uit en aan weer de enigste oplossing.
Welke voeding en welke kabel heb je?
Ik gebruik voor welk type berry dan ook altijd een goede voeding (meestal blitzwolf) met goede kabel (ook meestal blitzwolf).
Heb je toevallig een powerbank? Anders hang die eens tussen je voeding en de berry. Wellicht heb je last van een dip in je voeding?
als ik nu een externe disk wil mounten krijg ik foutmelding:
libkmod: ERROR ../libkmod/libkmod.c:554 kmod_search_moddep: could not open moddep file '/lib/modules/4.1.7-v7+/modules.dep.bin'
Als ik kijk dan heb ik versie 4.1.19-v7+.
Op deze link:
https://github.com/raspberrypi/firmware/issues/474
staat dat ik de folder inhoud wellicht gewoon kan kopieren dat het dan zou werken.
als ik echter het commando
cp -avr /lib/modules/4.1.19+ /lib/modules/4.1.7+
geef, dan krijg ik deze foutmelding:
cp: cannot create directory `/lib/modules/4.1.7+/4.1.19+': Permission denied
het lijkt er dus op dat hij niet goed omgaat met de plus.
Iemand een idee hoe ik nu toch de mappen kan kopieren?
(of een andere oplossing voor het probleem heeft?)
Tijd van werken, tijd van rusten
sudo ervoor zetten al geprobeerd?Driek schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:51:
cp -avr /lib/modules/4.1.19+ /lib/modules/4.1.7+
geef, dan krijg ik deze foutmelding:
cp: cannot create directory `/lib/modules/4.1.7+/4.1.19+': Permission denied
...Als het maar werkt
uiteraard niet
Alleen, nu kopieert hij het naar een submap teveel
commando"
sudo cp -avr /lib/modules/4.1.19-v7+ /lib/modules/4.1.7-v7+
resulteert dus in:
/lib/modules/4.1.19-v7+/kernel/kernel/configs.ko' ->
/lib/modules/4.1.7-v7+/4.1.19-v7+/kernel/kernel/configs.ko
oftewel ineens is 4.1.19-v7+ een extra subdir geworden...
Edit:
goede commando was dus
sudo cp -avr /lib/modules/4.1.19-v7+/. /lib/modules/4.1.7-v7+
[ Voor 56% gewijzigd door Driek op 06-12-2016 20:33 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
rsyncpvink schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:51:
Hoe doen jullie een backup maken van je raspberry pi wanneer deze nog draait?
Ik heb een mySQL database draaien en zover ik kan lezen kan het fout gaan met de database als je rsync gebruikt. Is de enige optie een mysqldump te maken en dan alles compleet te backuppen met rsync?
Dat had je er niet bij gezet, dat er ook een database draait. Je zou de mysql service kunnen stoppen, maar dat is wel heel erg met de botte bijl.pvink schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:55:
[...]
Ik heb een mySQL database draaien en zover ik kan lezen kan het fout gaan met de database als je rsync gebruikt. Is de enige optie een mysqldump te maken en dan alles compleet te backuppen met rsync?
Ik gebruik het volgende script voor het backupen van mysql databases
#!/bin/bash DB_BACKUP="/var/www/html/sql-backup/" DB_USER="root" DB_PASSWD="something;)" for db in $(mysql --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD -e 'show databases' -s --skip-column-names|grep -vi information_schema|grep -vi mysql); do mysqldump --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD --opt $db > "$DB_BACKUP$db-bak"; done
in crontab laat ik daarna pas rsync de boel syncroniseren.
overigens heeft het geen zin om de gehele / te syncen. Middels een --exclude=="/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found"} neem je alleen de relevante directories over.
En nog wat handige opties voor rsync zijn -avh en --numeric-ids, die laatste is handig als je backupt naar een netwerkschijf op een systeem met afwijkende UID en GID's
Ik weet dat innodb zoiets toevoegt voor mysql, maar directe mysql heb ik al jaren niet meer gebruikt.
...Als het maar werkt
logs zeggen idd niks, is gewoon gestoptfoekie01 schreef op maandag 5 december 2016 @ 09:08:
En de logs zeggen niks?
Welke voeding en welke kabel heb je?
Ik gebruik voor welk type berry dan ook altijd een goede voeding (meestal blitzwolf) met goede kabel (ook meestal blitzwolf).
Heb je toevallig een powerbank? Anders hang die eens tussen je voeding en de berry. Wellicht heb je last van een dip in je voeding?
Voeding met powerbank ertussen is misschien wel slim
Heb overigens de kit bij sossolutions vandaan met een 3A voeding.
Even inhaken op de discussie met een vraagVorCha schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:23:
[...]
Dat had je er niet bij gezet, dat er ook een database draait. Je zou de mysql service kunnen stoppen, maar dat is wel heel erg met de botte bijl.
#!/bin/bash DB_BACKUP="/var/www/html/sql-backup/" DB_USER="root" DB_PASSWD="something;)" for db in $(mysql --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD -e 'show databases' -s --skip-column-names|grep -vi information_schema|grep -vi mysql); do mysqldump --user=$DB_USER --password=$DB_PASSWD --opt $db > "$DB_BACKUP$db-bak"; done
overigens heeft het geen zin om de gehele / te syncen. Middels een --exclude=="/dev/*","/proc/*","/sys/*","/tmp/*","/run/*","/mnt/*","/media/*","/lost+found"} neem je alleen de relevante directories over.
En nog wat handige opties voor rsync zijn -avh en --numeric-ids, die laatste is handig als je backupt naar een netwerkschijf op een systeem met afwijkende UID en GID's
Edit: en moet het "verse" image gelijk zijn aan het image van de backup?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Nee, compleet anders. Win32diskimager is 'offline'. Je Pi moet uit en de MicroSD-kaart in je computer. Hierboven was het de bedoeling dat de backup 'online' gebeurt, zodat deze niet uit hoeft.alesandro_46 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:05:
[...]
Even inhaken op de discussie met een vraag(nou ja, twee drie vragen
). Is dit vergelijkbaar als een image maken met bijvoorbeeld Win32diskimager? Oftewel kan ik dan een vers image op de sd kaart zetten, de mappen terug kopiëren, keertje rebooten en alles draait weer zoals voor de backup?
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Zolang je dezelfde raspberry gebruikt in verband met het mac adres dat in /etc/network/interfaces en/of in /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rulesstaat geconfigureerd (uitgaande van debian/ubuntu based distro). En dezelfde partitionering gebruikt ivm. de inhoud/config van /etc/fstab. Ja dan is het gewoon een kwestie van terug rsyncen. Als je via Windows files en directories gaat terug zetten let er dan op dat alle permissies enz. behouden blijven.alesandro_46 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:05:
[...]
Even inhaken op de discussie met een vraag(nou ja, twee drie vragen
). Is dit vergelijkbaar als een image maken met bijvoorbeeld Win32diskimager? Oftewel kan ik dan een vers image op de sd kaart zetten, de mappen terug kopiëren, keertje rebooten en alles draait weer zoals voor de backup?
Is het een andere raspberry of gebruik je een andere disk layout dan kun je de bovengenoemde files toevoegen aan de exclude bij het terug kopieren. Ik zou ze wel backupen!
De database kun je beter terug zetten middels mysql.
De backup methode is inderdaad voor online bedoelt. Maar het terugzetten kan zowel offline als online.Room42 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:51:
[...]
Nee, compleet anders. Win32diskimager is 'offline'. Je Pi moet uit en de MicroSD-kaart in je computer. Hierboven was het de bedoeling dat de backup 'online' gebeurt, zodat deze niet uit hoeft.
Als je het offline doet, kun je een image maken met win32diskimager en dan de bestanden terugplaatsen via windows en het vervolgens in de raspberry stoppen.
Online doe je door de 'verse' image te booten, en vervolgens middels rsync alles terug zetten. Er zijn wel een paar valkuilen met betrekking tot ssh fingerprints en welke netwerk configuratie je gebruikt.
Redelijk essentieel detail waar ik wel van op de hoogte was, maar vergeten te meldenRoom42 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:51:
[...]
Nee, compleet anders. Win32diskimager is 'offline'. Je Pi moet uit en de MicroSD-kaart in je computer. Hierboven was het de bedoeling dat de backup 'online' gebeurt, zodat deze niet uit hoeft.
Heb even gekeken op een Pi (draait Debian Wheezy) in /etc/network/interfaces en /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules. In de eerste staat geen mac adres en de laatste is leegVorCha schreef op woensdag 7 december 2016 @ 16:58:
[...]
Zolang je dezelfde raspberry gebruikt in verband met het mac adres dat in /etc/network/interfaces en/of in /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rulesstaat geconfigureerd (uitgaande van debian/ubuntu based distro). En dezelfde partitionering gebruikt ivm. de inhoud/config van /etc/fstab. Ja dan is het gewoon een kwestie van terug rsyncen. Als je via Windows files en directories gaat terug zetten let er dan op dat alle permissies enz. behouden blijven.
Is het een andere raspberry of gebruik je een andere disk layout dan kun je de bovengenoemde files toevoegen aan de exclude bij het terug kopieren. Ik zou ze wel backupen!
De database kun je beter terug zetten middels mysql.
Misschien eens wat meer met Rsync gaan stoeien om drie "Kodi" Pi's gelijk te krijgen en te houden...
Dan hoef jij je niet druk te maken over die files voorlopig.alesandro_46 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 17:43:
[...]
Heb even gekeken op een Pi (draait Debian Wheezy) in /etc/network/interfaces en /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules. In de eerste staat geen mac adres en de laatste is leeg![]()
Misschien eens wat meer met Rsync gaan stoeien om drie "Kodi" Pi's gelijk te krijgen en te houden...
Pas wel op dat je niet te veel rsynct om de Kodi's gelijk te houden. Het is bijvoorbeeld niet echt secure om 3 hosts met dezelfde ssh fingerprint te hebben.
Wellicht is de voeding gewoon gaar.
Toch leuk, zo'n ding
Achja, morgens eerst maar eens zien of ik NextCloud op kan op 't werk, ze gooien DropBox eruit en een beetje stagedocument backups van hebben is op zich wel handig.
Och ja -
Hoe is bij jullie de downloadsnelheid over de kabel? Ik haal maar 2.5MB/s, de verbinding zou prima 100Mbit/s aan moeten kunnen. Ik ben er van plan een 1TB schijf aan te hangen, maar met deze teleurstellende snelheden kan ik het beter laten
[ Voor 16% gewijzigd door ikt op 08-12-2016 23:33 ]
Dankjewel! Hier ga ik binnenkort even mee knutselenVorCha schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:23:
[...]
Dat had je er niet bij gezet, dat er ook een database draait. Je zou de mysql service kunnen stoppen, maar dat is wel heel erg met de botte bijl.
100Mbps is ook maar 12MB/s. Maar waar ligt de bottleneck? Ik vermoed je CPU. Meet de verschillende belastingen van je disk, CPU en netwerk tijdens een overdracht. Zijn het netwerk en CPU niet de vertragende factor, test dan de lokale doorvoersnelheid naar je USB-disk. Hoeveel MB/s haal je daarop?ikt schreef op donderdag 8 december 2016 @ 23:25:
[...]
Och ja -
Hoe is bij jullie de downloadsnelheid over de kabel? Ik haal maar 2.5MB/s, de verbinding zou prima 100Mbit/s aan moeten kunnen. Ik ben er van plan een 1TB schijf aan te hangen, maar met deze teleurstellende snelheden kan ik het beter latenIk had toch gehoopt bij de glasvezel een 100/100 opslagdienst te kunnen hebben.
Maar ik vrees dat de CPU het probleem is. Dan moet je gaan kijken of je wellicht beter kan cachen om de CPU te ontlasten.
[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 09-12-2016 09:45 ]
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik schrijf nu nog maar de lokale SD-kaart, wat een SOS Solutions 16GB SD-kaartje is.Room42 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:45:
[...]
100Mbps is ook maar 12MB/s. Maar waar ligt de bottleneck? Ik vermoed je CPU. Meet de verschillende belastingen van je disk, CPU en netwerk tijdens een overdracht. Zijn het netwerk en CPU niet de vertragende factor, test dan de lokale doorvoersnelheid naar je USB-disk. Hoeveel MB/s haal je daarop?
Maar ik vrees dat de CPU het probleem is. Dan moet je gaan kijken of je wellicht beter kan cachen om de CPU te ontlasten.
1
2
3
4
5
6
7
8
| pi@raspberrypi:~ $ dd if=/dev/zero of=/tmp/test1.img bs=100M count=1 oflag=dsync 1+0 records in 1+0 records out 104857600 bytes (105 MB, 100 MiB) copied, 8.70082 s, 12.1 MB/s pi@raspberrypi:~ $ dd if=/dev/zero of=~/test.tmp bs=500K count=1024 1024+0 records in 1024+0 records out 524288000 bytes (524 MB, 500 MiB) copied, 30.235 s, 17.3 MB/s |
Aan de opslag ligt het ook niet. Tijdens het downloaden van een 512MB bestand van OnsBrabantNet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| pi@raspberrypi:~ $ wget http://speedtest.onsbrabantnet.nl/files/512MByte.bin --2016-12-09 09:44:00-- http://speedtest.onsbrabantnet.nl/files/512MByte.bin Resolving speedtest.onsbrabantnet.nl (speedtest.onsbrabantnet.nl)... 88.159.1.78 Connecting to speedtest.onsbrabantnet.nl (speedtest.onsbrabantnet.nl)|88.159.1.78|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 200 OK Length: 536870912 (512M) [application/octet-stream] Saving to: ‘512MByte.bin’ 512MByte.bin 100%[=================================================>] 512.00M 2.53MB/s in 3m 40s 2016-12-09 09:47:46 (2.33 MB/s) - ‘512MByte.bin’ saved [536870912/536870912] |
Hij is wel consistent
Waar kan nog meer de bottleneck zitten? Als ik de download herhaal naar /dev/null is de snelheid precies hetzelfde, schommelend om 2.5MB/s.
Ik zit inderdaad op 100Mbps full duplex:Room42 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 11:10:
[...]
Als dit via een draadje loopt (dus geen WiFi) die op 100Mbps Full Duplex staat (check), dan lijkt dat inderdaad erg traag... Kun je 'lokaal' testen, direct naar een andere PC of zo?
1
| [ 9.295685] smsc95xx 1-1.1:1.0 eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCDE1 |
Op fora zie ik ook gewoon hoge (pakweg 10MB/s) snelheden langskomen. Als ik thuis toegang heb zal ik het eens lokaal gaan proberen, al heb ik nog geen idee hoe dit kan worden opgezet
Ik heb inmiddels ook een domeinnaampje eraan hangen, nginx als server met een simpele statische html-pagina als landing en nextcloud achter /nextcloud. Alles werkt als een tiet, enkel de snelheid stelt teleur.
NextCloud zou niet zoveel invloed op moeten hebben.
Draaid je cloud verbinding op een VPN / encryptie?
...Als het maar werkt
Hier liep ik ook tegenaan met mijn nieuwe RPI image. Sinds X aantal weken staat SSH niet meer standaard ingeschakeld met Raspbian. Zie ook:pvink schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:20:
[...]
Dat is apart. Ik heb de poort naar 2122 verandert in de SSH config file (/etc/ssh/sshd_config) van pi 1 en kan daarop gewoon verbinding maken. Pi 2 draait een zuivere installatie van rasbian lite waar SSH aan zou moeten staan. Poort 22 van de PI 2 is hier geblokkeerd op zowel mijn pc als android telefoon. Kan het zijn dat de router deze blokkeert? Ik kan niks vinden over locale poorten die je ergens kan nakijken en eventueel kan openen.
Anders zal ik morgen even kijken via een linux OS.
As of the November 2016 release, Raspbian has the SSH server disabled by default. You will have to enable it manually. This is done using raspi-config:
Enter sudo raspi-config in the terminal, first select advanced options, then navigate to ssh, press Enter and select Enable or disable ssh server.
For headless setup, SSH can be enabled by placing a file named 'ssh', without any extension, onto the boot partition of the SD card.
Bron: https://raspberrypi.stack...te-but-to-raspbian-jessie
Dat is niet zo vaak, maar hiervoor gebeurde dat nooit. De video of het menu blijft dan hangen en ook via ssh is hij dan niet meer benaderbaar, na een reboot werkt het weer. Ik zie ook weer een bliksemschicht rechtsboven (zal het regenboogje van OSMC zijn?). Ik zal mijn tabletvoeding er anders een op aan sluiten (voeding is altijd voldoende geweest, ook speciaal voor de Pi gekocht).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat voor voeding heb je dan (heb je de uitgang al eens gemeten?) en wat voor merk+type sd-kaart?Marzman schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:44:
Hmm, mijn Pi2 is voor de derde keer vastgelopen in twee weken. Een keer in een dist-upgrade (OSMC) en twee keer in een video.
Dat is niet zo vaak, maar hiervoor gebeurde dat nooit. De video of het menu blijft dan hangen en ook via ssh is hij dan niet meer benaderbaar, na een reboot werkt het weer. Ik zie ook weer een bliksemschicht rechtsboven (zal het regenboogje van OSMC zijn?). Ik zal mijn tabletvoeding er anders een op aan sluiten (voeding is altijd voldoende geweest, ook speciaal voor de Pi gekocht).
Ik lees dat dit soort dingen toch vaak aan die componenten gerelateerd zijn.
Kun je ook de logs (syslog en zo) eens nalezen?
Logs doorspitten, andere voeding proberen, powerbank als UPS gebruiken en dan nogmaals proberen.Marzman schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 15:44:
Hmm, mijn Pi2 is voor de derde keer vastgelopen in twee weken. Een keer in een dist-upgrade (OSMC) en twee keer in een video.
Wat veel mensen ook vergeten; koop goede bekabeling. De usb charge kabels (let wel op dat een echte is. Kijk naar AWG en reviews) heb ik goede ervaring mee. Druk je makkelijk 3A overheen
Nope, gewoon normaal naar het internet direct via Ziggo, op de 100Mbit/s ethernet poort van de rpi. (router is 1Gbit)Belgar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 13:54:
even mijn rpi-3 (pi-hole + dns + data grabber + database +webserver node) naar testmy.net gestuurd (wget) en ik haal 10.2 MB/s op de commandline.
Draaid je cloud verbinding op een VPN / encryptie?
Met scp:
Pi -> Laptop: ~7.5MB/s
Laptop -> Pi: ~4.1MB/s
Met beide zit sshd op 100% op 1 core.
wget -O /dev/null http://testmy.net/dl-100MB is belachelijk traag, onder de 1MB/s...
Ik geef het op.
SCP is altijd veel trager dan ruwe transfers via de webserver. Dus dat is geen goede vergelijking.
Ah, handig om te weten. Kan power-delivery er iets mee te maken hebben? De Raspberry Pi haalt nu zijn stroom van de USB-poort van de router...Room42 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:45:
[...]
SCP is altijd veel trager dan ruwe transfers via de webserver. Dus dat is geen goede vergelijking.
Edit: Aan een 2.5A lader gehangen, hetzelfde resultaat.

Kabels omgewisseld, steevast is de Pi gewoon traag. Net nog een reboot gedaan, maar hetzelfde verhaal nog steeds.
[ Voor 6% gewijzigd door ikt op 09-12-2016 23:31 ]
Wat zijn jullie ervaringen hierin en heeft het zin/geen zin? Andere ideale setups? Kan ik toch beter een Raspberry Pi 3 gebruiken voor Retropie?
Kabel kan zeker wel het probleem zijn. Dit heeft niets met dat hifi topic te maken. De kabel kan gewoon te dun zijn. Ik heb hier ook een kabeltje liggen dat ik gratis kreeg bij aanschaf van een accu. Op de pi gaat alleen het groene lampje lafjes branden. Terwijl met een kabel van een telefoon hij gewoon met dezelfde adapter netjes opstart.Fitzierpi schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:32:
Gisteren een Retropie image gebrand op een Samsung Evo UHS-1 SD-card. Ik gebruik een Raspberry Pi 2. Krijg nu alleen regelmatig under-voltage warnings (lightning icon rechtsboven). De Pi wordt van stroom voorzien middels een Apple iPad-lader met daarin een (onbestemde) micro-usb kabel. Enige wat ik verder aangesloten heb is ethernet en een USB-SNES-controller adapter. Mijn theorie is dat een goede kwaliteits-usb-kabel het euvel kan verhelpen, bijv. een kabel met 24-AWG specificatie. Aan de andere kant weet ik ook van het bestaan van het kabels-gesmeed-door-elven-bij-zilveren-maanlicht topic![]()
Wat zijn jullie ervaringen hierin en heeft het zin/geen zin? Andere ideale setups? Kan ik toch beter een Raspberry Pi 3 gebruiken voor Retropie?
Always look on the bright side of life.
Als jullie die als UPS gebruiken, dan neem ik aan dat jullie er een gebruiken die intelligent genoeg is om zichzelf bij te laden als de powerbank leegloopt.
Zoek zelf nog naar zo'n oplossing, vandaar de vraag
Ik heb een RaspBerry pi 3 Model B+.
Afentoe als ik erop zit te internetten of te programmeren word hij best wel warm.
Dan haal ik de case eraf en coolt hij wel een beetje af, alleen mijn vraag is.
Is er een HeatSink nodig?
En zo ja, waar kan ik die halen (in een nederlandse betrouwbare webshop)?
Bedankt!!
Dat hangt van je definitie van "best wel warm" af.FinnCoding schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:30:
Hallo,
Afentoe als ik erop zit te internetten of te programmeren word hij best wel warm.
Bedankt!!
En een heatsink helpt maar beperkt als die in de afgesloten behuizing zit, er zijn ook behuizinkjes met fan te koop. Hier een nuttige video, die is hier al eerder langsgekomen: YouTube: Raspberry Pi 3: CPU Temperature Tests & Heatsink
Edit:
Dat was toch niet de video die ik bedoelde, er was volgens mij een tweaker die wat tests gedaan had, maar dat kan ik niet meer vinden .... iemand ?
[ Voor 8% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-12-2016 13:53 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Inderdaad die video had ik al eerder gezien, maar ik dacht dat een HeatSink wel redelijk handig kon zijn.u_nix_we_all schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:46:
[...]
Dat hangt van je definitie van "best wel warm" af.
En een heatsink helpt maar beperkt als die in de afgesloten behuizing zit, er zijn ook behuizinkjes met fan te koop. Hier een nuttige video, die is hier al eerder langsgekomen: YouTube: Raspberry Pi 3: CPU Temperature Tests & Heatsink
Edit:
Dat was toch niet de video die ik bedoelde, er was volgens mij een tweaker die wat tests gedaan had, maar dat kan ik niet meer vinden .... iemand ?
Maar ik vraag me af waar je die dan precies kan halen in Nederland.
Edit:
Ik zal straks de grafiek nog wel opsnorren.
[ Voor 14% gewijzigd door technorabilia op 11-12-2016 14:20 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Het gaat om die playlist. Hij heeft verschillende typen cooling getestu_nix_we_all schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:46:
[...]
Dat hangt van je definitie van "best wel warm" af.
Edit:
Gewoon direct uit China, via banggood.com of dx.com. Als je het echt uit NL wilt hebben, kom je bij shops als conrad.nl, sossolutions.nl of kiwi-electronics.nl terecht, en zo.FinnCoding schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:58:
[...]
Inderdaad die video had ik al eerder gezien, maar ik dacht dat een HeatSink wel redelijk handig kon zijn.
Maar ik vraag me af waar je die dan precies kan halen in Nederland.
[ Voor 24% gewijzigd door Room42 op 11-12-2016 14:53 ]
Als je heel betrouwbaar wil: SOSSolutions heb ik goede ervaringen mee. Maar volgens mij zijn ze niet echt de goedkoopste.FinnCoding schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:30:
Hallo,
Bedankt!!
Maar ik betwijfel of een heatsink echt zoveel toe voegt. Waar baseer je op dat hij "best wel" warm wordt? En wat is "best wel"?
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
Met best wel bedoel ik dit, ik heb een screenshot genomen van de graden.Pietervs schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:57:
[...]
Als je heel betrouwbaar wil: SOSSolutions heb ik goede ervaringen mee. Maar volgens mij zijn ze niet echt de goedkoopste.
Maar ik betwijfel of een heatsink echt zoveel toe voegt. Waar baseer je op dat hij "best wel" warm wordt? En wat is "best wel"?
Nu viel het mee hoe warm hij was, soms word hij nog warmer.
EDIT: hij gaf: 58 graden aan!
[ Voor 6% gewijzigd door FinnCoding op 11-12-2016 15:01 ]
58 graden is niet koud. Maar problematisch? Neuh, pas als hij dat langere tijd blijft (dagen achter elkaar of zo). Er zit alleen een SD kaartje in, die kunnen volgens mij wel tegen wat hogere temperaturen. En de Pi's zelf ook.FinnCoding schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:00:
[...]
Met best wel bedoel ik dit, ik heb een screenshot genomen van de graden.
Nu viel het mee hoe warm hij was, soms word hij nog warmer.
EDIT: hij gaf: 58 graden aan!
Mijn Pi-1 heeft nu een temperatuur van 53 graden, die staat voldoende geventileerd in de meterkast.
Mijn Pi-3 heeft een temperatuur van j48 graden, die staat aardig ingebouwd achter de BR-speler in de woonkamer.
Maar je zou een tijdje kunnen loggen, om te zien of er echt langdurige pieken van ver boven de 60 graden zijn?
Los daarvan: als jij je beter voelt met heatsinks moet je die gewoon bestellen natuurlijk
Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40
De heetste dag valt best wel erg mee, bij mij is het normaal op een dag meestal al sowieso boven de 60! Maar ik denk dat een heatsink/ventilator niet perse nodig is.
Ja valt wel mee. Nu las ik later dat je erop internet en programmeert. Dan zal de temperatuur wel wat oplopen t.o. v. mijn gebruik waar de rpi het grootste deel van de tijd niets staat te doen. Mijn rpi zit overigens in een case in de meterkast.FinnCoding schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:18:
[...]
De heetste dag valt best wel erg mee, bij mij is het normaal op een dag meestal al sowieso boven de 60! Maar ik denk dat een heatsink/ventilator niet perse nodig is.
👉🏻 Blog 👈🏻
De videochip onderop is lastig te koelen, tenminste als je een behuizing wilt gebruiken.
Heb vandaag m'n kodi mediacenter opnieuw geinstalleerd en had nog een Pi3 werkeloos in de kast liggen dus die maar even geinstalleerd.
De temperatuur loopt op tot 68 graden als hij wat afspeelt.(Pi2 haalt de 50 graden niet eens).
Vind het nogal hoog.
Heb al een kleine heatsink gemonteerd en wat gaatjes in de behuizing gemaakt maar helpt niet veel.
Lolwat? Als je het geheugen bedoelt: Dat heeft ook echt geen koeling nodig hoor.Joepla schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:15:
De videochip onderop is lastig te koelen, tenminste als je een behuizing wilt gebruiken.
68 graden is niets om je zorgen om te maken. Pas bij een graad of 80 gaat'ie throttelen. En zelfs dan hoef je je geen zorgen te maken, tenzij je echt de maximale performance nodig hebt.ComTech schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:36:
Over temperatuur gesproken vind een Pi3 wel veel warmer worden als ee Pi2.
Heb vandaag m'n kodi mediacenter opnieuw geinstalleerd en had nog een Pi3 werkeloos in de kast liggen dus die maar even geinstalleerd.
De temperatuur loopt op tot 68 graden als hij wat afspeelt.(Pi2 haalt de 50 graden niet eens).
Vind het nogal hoog.
Heb al een kleine heatsink gemonteerd en wat gaatjes in de behuizing gemaakt maar helpt niet veel.
Je hebt gelijk, dacht dat dat de videochip was... Plak er altijd een dun koperplaatje op, maar dat zal niet veel doen. En is dus ook niet nodig weet ik numcDavid schreef op zondag 11 december 2016 @ 19:46:
[...]
Lolwat? Als je het geheugen bedoelt: Dat heeft ook echt geen koeling nodig hoor.
Sowieso gebruik de meeste RPi's in projecten waarbij video helemaal niet gebruikt wordt, maar icm bv Kodi kan ik me voorstellen dat dat de temp. wel oploopt.
De powerbank moet 'passthrough' laden ondersteunen om deze opte laden terwijl hier een verbruiker aan verbonden is. Voor zover ik weet ondersteunen de meeste (alle?) powerbanks dit niet.toro schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:36:
Wat gebruiken jullie voor powerbank?
Als jullie die als UPS gebruiken, dan neem ik aan dat jullie er een gebruiken die intelligent genoeg is om zichzelf bij te laden als de powerbank leegloopt.
Je zou kunnen kijken naar http://www.piups.net/ of dit printje op Aliexpress (heb zelf geen ervaring met deze dingen).
Ik heb een Xiaomi powerbank er tussen zitten die passthrough charging ondersteund, maar dat is niet snel genoeg. Hij neem het niet zoals een UPS in 1 keer instant over, maar dat duurt een halve seconde ofzo, waardoor je Pi nog steeds reboot.toro schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:36:
Wat gebruiken jullie voor powerbank?
There is no place like 127.0.0.1
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=apc
👉🏻 Blog 👈🏻
Leuk idee. Lijkt me een goed idee om dit ook in mijn domoticz te bouwen. Kan ik wellicht een fan aan sturen op de hetere dagen (mocht dat uberhaupt nodig zijn, daar heb ik nu namelijk geen idee van
Ik heb hetzelfde. Ik heb nu een andere Samsung lader gepakt die 2.0A zou moeten leveren alleen al mijn kabels leveren niet genoeg. De enige die dat wel doet is de kabel van mijn telefoon oplader en die heb ik dus gewoon zelf nodigFitzierpi schreef op zondag 11 december 2016 @ 10:32:
Gisteren een Retropie image gebrand op een Samsung Evo UHS-1 SD-card. Ik gebruik een Raspberry Pi 2. Krijg nu alleen regelmatig under-voltage warnings (lightning icon rechtsboven). De Pi wordt van stroom voorzien middels een Apple iPad-lader met daarin een (onbestemde) micro-usb kabel. Enige wat ik verder aangesloten heb is ethernet en een USB-SNES-controller adapter. Mijn theorie is dat een goede kwaliteits-usb-kabel het euvel kan verhelpen, bijv. een kabel met 24-AWG specificatie. Aan de andere kant weet ik ook van het bestaan van het kabels-gesmeed-door-elven-bij-zilveren-maanlicht topic![]()
Wat is een goede kabel die een normale prijs heeft? Mag ook gerust uit China zijn, lekker goedkoop. Of eventueel action als die ook gewoon goed zijn. Alle kabels die ik nu heb liggen geven het lightning icoontje (ook met verschillende adapters)
Iemand bijvoorbeeld ervaring met deze kabel?
https://www.aliexpress.co...ne-Cable/32513837481.html
Ik heb trouwens ook een aantal stevige goeie printer kabels liggen (zo'n Type B usb kabel). Zouden deze niet een stuk beter zijn wanneer je hier een adapter aan hangt naar micro? Zo ja, ik kan deze adapters niet vinden
Is het niet handiger en goedkoper om zoiets te kopen?pvink schreef op zondag 11 december 2016 @ 14:01:
Op ebay, dx, alieexpress, etc kun je voor een paar euro een heatsink en fan kopen. Zal totaal iets zijn van 3 euro incl. Verzending.
https://www.aliexpress.co...=2114.13010608.0.0.MWbhrH
Deze heb ik gister iig besteld
DodgeReviewsIk_ben_Mark3 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:43:
Wat is een goede kabel die een normale prijs heeft?
Zo werkt het niet. Al die goedkope chinese meuk is gewoon veel te dun en meestal van aluminium in plaats van koper. Ook al staat er een merkje op, voor die prijs weet je gewoon zeker dat het counterfeit is. Koop een kabel van een europese verkoper en van een gerenommeerd merk. Dat is de enige manier om zeker te weten een goede kans te hebben dat je goeie kables koopt.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:43:
[...]
Wat is een goede kabel die een normale prijs heeft? Mag ook gerust uit China zijn, lekker goedkoop. Of eventueel action als die ook gewoon goed zijn. Alle kabels die ik nu heb liggen geven het lightning icoontje (ook met verschillende adapters)
Iemand bijvoorbeeld ervaring met deze kabel?
https://www.aliexpress.co...ne-Cable/32513837481.html
Ohja en check zeker die reviews van dodge_911.
Die rottige micro-USB connector is zelf een groot deel van het probleem. En extra verloopjes (= extra contactweerstand) zal het er zeker niet beter op maken. Ik zou eerder gewoon die USB-B stekker eraf knippen en er female headers aan solderen zodat je 'm op de GPIO kunt drukken.Ik heb trouwens ook een aantal stevige goeie printer kabels liggen (zo'n Type B usb kabel). Zouden deze niet een stuk beter zijn wanneer je hier een adapter aan hangt naar micro? Zo ja, ik kan deze adapters niet vinden
Overigens dat een kabel stevig aanvoelt zegt totaal niets over de dikte en het materiaal van de stroomvoerende aders. Vaak is het meer plastic dan wat anders wat je voelt.
Thnx! Ik ga dit even lezen
Na wat googelen lees ik heel wat waarschuwingen met power via gpio. Geldt dit alleen voor standaard 5v (non-usb) adapters? Of ook voor gewone usb-adapters (ik heb hier een 2A samsung lader liggen die ik kan gebruiken). Zit hier al een bescherming in die het veilig zou moeten maken?mcDavid schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:39:
[...]
Zo werkt het niet. Al die goedkope chinese meuk is gewoon veel te dun en meestal van aluminium in plaats van koper. Ook al staat er een merkje op, voor die prijs weet je gewoon zeker dat het counterfeit is. Koop een kabel van een europese verkoper en van een gerenommeerd merk. Dat is de enige manier om zeker te weten een goede kans te hebben dat je goeie kables koopt.
Ohja en check zeker die reviews van dodge_911.
[...]
Die rottige micro-USB connector is zelf een groot deel van het probleem. En extra verloopjes (= extra contactweerstand) zal het er zeker niet beter op maken. Ik zou eerder gewoon die USB-B stekker eraf knippen en er female headers aan solderen zodat je 'm op de GPIO kunt drukken.
Overigens dat een kabel stevig aanvoelt zegt totaal niets over de dikte en het materiaal van de stroomvoerende aders. Vaak is het meer plastic dan wat anders wat je voelt.
Kan ik anders eventueel zelf een bescherming toevoegen aan de 5V draad?
Of valt het gevaar allemaal wel mee?
(Ik heb geen idee welke situatie gevaarlijk kan zijn voor de RPi dat je hem kunt mollen)
Je moet ook goed oppassen dat je de + en - niet omdraait (is vermoedelijk einde pi als je het toch doet.)
Er is een polyfuse en polarisatie beveiliging die je overbrugt + een 1u condensator die niets meer doet (F1 C5 en Q3+)
D5 zit wel aan de goede kant van Q3 dus als je + en - goed houd en een zekering gebruikt zie ik geen verhoogde risico's .
https://www.aliexpress.co.../1938249_32575901523.html
Hij kwam goed uit zijn review:
DodgeReviews: [Shootout] More Orico cables - episode 9
Hier nog zijn excel sheet met alle kabels erin
https://docs.google.com/s...DCXr0E/edit#gid=452430179
Heb een Samsung Powerbank (EB-PN915BWEGIN 11300 mAh) die doet dat wel. Gekocht voor €15 bij de kruidvat. Bij USB-in een tussen stekker gemaakt met melding op een van de GPIO pins met een shutdown count van 8 uur (zou tot 24+ moeten kunnen).alesandro_46 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 09:15:
Voor zover ik weet ondersteunen de meeste (alle?) powerbanks dit niet.
[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 14-12-2016 13:04 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Kabels van ugreen op AliExpress zijn ook erg goed, goede ervaring mee qua het doorgeven van stroomsterkte.Ik_ben_Mark3 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:47:
Na het lezen van DodgeReviews ga ik denk ik eens zo'n Orico kabel proberen
http://www.aliexpress.com/store/301635
Gewoon rösti
Ik neem aan dat ik een arduino nodig heb om de knoppen op de radio te kunnen gebruiken?
Kun je met een beetje geluk zo'n simpel display van een radio ook gebruiken?
Dit is wat ik ermee wil kunnen doen:
- FM radio luisteren
- DAB+ radio luisteren (als dit goed werkt dan zal FM niet nodig zijn
- Muziek afspelen via bluetooth
- Muziek afspelen die op het sd-kaartje staat
- Aansluiten op 2 of 4 speakers in mijn auto (dus zal iets van een versterker nodig hebben?)
En dit zou leuk zijn als ik dat er ook mee kan doen:
- Benaderen met WiFi wanneer hij dicht bij huis geparkeerd staat. Eventueel een shared map die hij automatisch synchroniseert zodra hij op het WiFi netwerk zit.
- Aansluiten van een webcam die op bepaalde tijdsintervallen en ritten opnames maakt.
- Een handsfree systeem er van maken voor telefoneren?
Ik kwam bijvoorbeeld deze DAB/FM tuner tegen:
https://www.aliexpress.co...U-R820T2/32313795742.html
Ik weet niet in hoeverre zoiets kan werken met een Raspberry Pi (zero?)
En wat ik eigenlijk ook wil maken maar waar ik denk ik beter een apart Arduino systeem voor kan gebruiken:
- Een klein schermpje met snelheid erop gemeten met een GPS
- Temperatuur in de auto, ook weergeven op het schermpje
- GPS tracker die dit op bepaalde intervallen upload via een simpel prepaid simkaartje
- Eventueel een accu monitor voor de auto accu
Hoe staat het er voor met jouw systeem?GekkePrutser schreef op donderdag 4 februari 2016 @ 12:56:
[...]
Sorry ik zag je reactie nu pas (en ook die van donderdraak) dus bij deze het antwoord.
Een GPS heb ik er inderdaad aan, verder geen G-Sensoren. Ik heb overigens nooit full-time camera opanme gemaakt, ik moet ook wel zeggen dat de Raspberry cam daar een beetje te slecht voor is bij slecht licht. IR gebruikte ik niet omdat hij zich (achter glas) toch verblindt. Ook is de kijkhoek niet geweldig (de echte dashcams hebben allemaal een behoorlijk brede fisheye lens).
Op het moment heb ik hem helemaal niet meer in gebruik. Ik had in mijn oude auto (Skoda Octavia) een custom 3D frontje laten printen dat in het pennenbakje paste:
[afbeelding][afbeelding]
Maar de versnellingsbak ging kapot en mijn nieuwe auto (Volvo S40) heeft helemaal geen pennenbakje of zelfs een uitsparing voor een standaard radio. Het display van de geintegreerde radio wordt ook gebruikt voor de climate control dus die kan ik niet vervangen (niet mijn foto maar vergelijkbaar):
[afbeelding]
Ik denk er nu over om een bedieningspaneeltje te maken op de plaats van de CD gleuf, ik speel namelijk toch nooit CD's af. In combinatie met weer een geprint frontje en dit keer denk ik er aan om zoiets te gebruiken:
[afbeelding]
Nadeel is wel dat dit display nogal duur is (80 euro) en aangesloten wordt via USB, de vorige was via i2c. Maar het is grafisch, dat is wel een stuk leuker, en de toetsen zijn verlicht.
Mijn vorige carpi had een model A i.v.m. het stroomverbruik, en een arduino om hem aan/uit te schakelen (super zuinig), maar ik kwam in de knoop met de enkele USB poort. Ik wil het nu op basis van een model B 2 gaan doen, dus ik heb dan USB poorten zat. Wel nog die arduino er tussen natuurijk.
Er zat ook een 3G verbinding op, zodat ik de Nederlandse radio kon luisteren (ik woon in Ierland), en plaatjes en positie door kon sturen.
Dus op het moment is het een beetje terug naar de tekentafel, helaas.. Ik hoop ook een dashcam te vinden met USB interface ofzo. Dat zou super zijn.
Heb jij nog iets leuks gemaakt voor in de auto?donderdraak schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 16:38:
Een ander leuke uitbreiding voor een dashcam in de auto is ondersteuning voor DAB+ radio. Moet dan wel een 3.5mm audio kabeltje van de Pi naar me carkit input te verbinden zodat het over de autospeakers kan.
[...]
Welke camera's heb jij en heb je ook infrarood gebruikt?
update: ik heb zojuist een nieuwe Pi Zero besteld om het een en ander te testen met een USB camera. Hier een overzicht van ondersteunde usb camera's voor raspberry indien iemand daar ook behoefte aan heeft.
update2: Kwam op ebay een goedkope compatible camera uit china tegen met een lage resolutie van 640*480, kwaliteit zal denk ik niet denderend zijn voor een dashcam wil natuurlijk wel nummerborden kunnen lezen
Waarom? Je kunt gewoon de GPIO gebruiken van de Pi.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:28:
[...]
Ik neem aan dat ik een arduino nodig heb om de knoppen op de radio te kunnen gebruiken?
Ja, er zijn 1000 handleidingen online voor verschillende typen displays. Meestal kom je op het I2C-protocol uit. Dat is misschien ook bruikbaar voor je knoppen. Lees je daar dus eerst op in.Kun je met een beetje geluk zo'n simpel display van een radio ook gebruiken?
Welke programmeertalen beheers jij?
[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 15-12-2016 11:38 ]
Ik dacht gelezen te hebben dat wanneer je bijvoorbeeld een potmeter hebt dat je dit niet via gpio kunt doen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet gecontroleerd heb.Room42 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:37:
[...]
Waarom? Je kunt gewoon de GPIO gebruiken van de Pi.
[...]
Ja, er zijn 1000 handleidingen online voor verschillende typen displays. Meestal kom je op het I2C-protocol uit. Dat is misschien ook bruikbaar voor je knoppen. Lees je daar dus eerst op in.
Welke programmeertalen beheers jij?
Ik beheers geen talen haha. Ik heb vroeger met php zitten kloten en werk nu met matlab. Maar dat zijn talen die hier niet echt van toepassing zijn
Ik begrijp over het algemeen wel wanneer ik talen lees wat ze doen, mits het niet te complex is. Maar zelf schrijven beheers ik dus niet
[ Voor 19% gewijzigd door Markos op 15-12-2016 11:41 ]
Slecht
Ik heb er eigenlijk helemaal niks meer mee gedaan. Sinds ik die S40 heb, heb ik zelfs mijn amateurradio niet meer ingebouwd.
Het is een mooie auto maar er is echt 0,0 plaats om zelf dingen mooi te monteren. De middenconsole heeft een heel nummeriek toetsenbord dat eigenlijk nergens voor dient (eigenlijk alleen voor de optionele carkit) maar verder een hoop ruimte in beslag neemt. En de radio kan er dus niet uit want die is gelijk het klimaatcontrole systeem.
Ik heb inmiddels wel meer ervaringen met het gebruiken van andere lenzen op de pi camera (heb een oude rukkwaliteit PTZ cam omgebouwd naar een 5Mpx Raspicam met flinke zoomlens), dus misschien dat ik er wel weer nieuw leven in blaas en er een dash cam achtig iets van maak (met fisheye). Maar ik kijk wel, op het moment heb ik nogal veel andere dingen waar ik mee bezig ben.
Tja vanalles
Ik heb me hier goed op ingelezen. Een raspberry pi met android is niet goed werkbaar vanwege een andere processor. Je kan beter kiezen voor odroid als je deze alleen met android wilt laten draaien. Deze ga ik binnenkort aanschaffen met een touchscreen om zo een carpc te maken.vso schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:18:
heeft iemand ervaring met android op een Rpi 3 ? wat zijn de voor/tegens versus raspbian (als voorbeeld)
Zoiets vermoed ik ook, maar testen is zeker weten.pvink schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:25:
[...]
Ik heb me hier goed op ingelezen. Een raspberry pi met android is niet goed werkbaar vanwege een andere processor. Je kan beter kiezen voor odroid als je deze alleen met android wilt laten draaien. Deze ga ik binnenkort aanschaffen met een touchscreen om zo een carpc te maken.
Overgens ben ik ook bezig met carpc, maar ik vermoed dat android weer andere steken laat vallen die je eigenlijk wilt hebben ..
keuzes
Tja vanalles
Wat voor steken bedoel je?vso schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:40:
[...]
Zoiets vermoed ik ook, maar testen is zeker weten.
Overgens ben ik ook bezig met carpc, maar ik vermoed dat android weer andere steken laat vallen die je eigenlijk wilt hebben ..
keuzes
Zelf leek mij android perfect vanwege de mooie GUI die je ermee kan krijgen. Op mijn carpc wil ik OBD2 laten draaien met bluetooth, spotify, google maps of een andere navigatie, een kleine versterker voor de speakers en kunnen laten connecten naar wifi en een bluetooth device. Ik moet met deze eisen op de odroid een wifi module toevoegen, 2 bluetooth modules, gps module en een audio uitgang. Kosten zullen rond de 200-250 liggen..maar dan kan je ook alles draaien wat je wilt mits android het toelaat.
Kun je dan niet beter gewoon een (goedkopere) android tablet gebruiken?pvink schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:07:
[...]
Wat voor steken bedoel je?
Zelf leek mij android perfect vanwege de mooie GUI die je ermee kan krijgen. Op mijn carpc wil ik OBD2 laten draaien met bluetooth, spotify, google maps of een andere navigatie, een kleine versterker voor de speakers en kunnen laten connecten naar wifi en een bluetooth device. Ik moet met deze eisen op de odroid een wifi module toevoegen, 2 bluetooth modules, gps module en een audio uitgang. Kosten zullen rond de 200-250 liggen..maar dan kan je ook alles draaien wat je wilt mits android het toelaat.
Kwam zojuist dit topic tegen: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=297051, de tweede post linkt naar een DIY blog.Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:39:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben dat wanneer je bijvoorbeeld een potmeter hebt dat je dit niet via gpio kunt doen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet gecontroleerd heb.
Ik beheers geen talen haha. Ik heb vroeger met php zitten kloten en werk nu met matlab. Maar dat zijn talen die hier niet echt van toepassing zijn
Ik begrijp over het algemeen wel wanneer ik talen lees wat ze doen, mits het niet te complex is. Maar zelf schrijven beheers ik dus niet
Nee want je gps zal geen signaal ontvangen en de batterij is wel explosie gevaarlijk ..dus je wil hem niet fixed hebben. Daarnaast is de camera waardeloos ..Ik_ben_Mark3 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 14:32:
[...]
Kun je dan niet beter gewoon een (goedkopere) android tablet gebruiken?
Overgens kan het wel wat goedkoper, als je uit china de lose modules haalt.
Andere uitdagingen zijn bv dat op linux niet een fatsoenlijke tomtom/google maps draait (turn by turn navigatie) Mij gaat het hierbij om dat de kaarten gebruikt worden door de grootste groep gebruikers de app maakt me geen moer uit.
Ik zit sterk te overwegen om bv een RPi als "hoofd" module te gebruiken en android als "sub", de RPI is dan management en je kan GPS info doorzetten naar een android wellicht via een fake GPS utility
Overgens zou ik ook tevreden zijn als je bepaalde info van je gsm kan zenden van /naar RPI zoals gps en beeld.. immers mijn gsm update ik 24/7 terwijl ik met de auto geluk moet hebben voor wifi connectie naar huis.
Tja vanalles
Anders zou ik de PSP lader kunnen gebruiken icm. zo'n adapter:
https://www.aliexpress.co...DC-power/32762677340.html
https://www.aliexpress.co...erterA02/32756139072.html
Verwijderd
Shellinabox - SSH Web terminal. Werkt super, ook in combinatie met Nginx. https://github.com/shellinabox/shellinabox. Zeker handig op plekken waar port 22 closed is
Kan ook gewoon via de package installer als je raspbian draait.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 10:46 ]
*De lokale IT heeft er geen bezwaar tegen dat ik mijn Rpi probeer te bereiken
Edit:
Oei, ik moet nog steeds het een en ander (her?)starten voordat shellinthebox werkt na een reboot. Weet iemand waar dit aan kan liggen? De service lijkt de draaien, maar als ik naar https://<hostname>/shell/ ga, krijg ik een 502 error.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| pi@raspberrypi:~ $ systemctl is-enabled shellinabox.service
shellinabox.service is not a native service, redirecting to systemd-sysv-install.
Executing: /lib/systemd/systemd-sysv-install is-enabled shellinabox
enabled
pi@raspberrypi:~ $ systemctl is-active shellinabox.service
active
pi@raspberrypi:~ $ sudo /etc/init.d/shellinabox status
● shellinabox.service - LSB: Shell In A Box Daemon
Loaded: loaded (/etc/init.d/shellinabox; generated; vendor preset: enabled)
Active: active (running) since Fri 2016-12-16 14:27:23 CET; 49s ago
Docs: man:systemd-sysv-generator(8)
Process: 436 ExecStart=/etc/init.d/shellinabox start (code=exited, status=0/SUCCESS)
CGroup: /system.slice/shellinabox.service
├─518 /usr/bin/shellinaboxd -q --background=/var/run/shellinaboxd.pid -c /var/lib/shellinabox -p 4200 -u sh…ep
└─519 /usr/bin/shellinaboxd -q --background=/var/run/shellinaboxd.pid -c /var/lib/shellinabox -p 4200 -u sh…ep
Dec 16 14:27:21 raspberrypi systemd[1]: Starting LSB: Shell In A Box Daemon...
Dec 16 14:27:23 raspberrypi systemd[1]: Started LSB: Shell In A Box Daemon. |
Na het herstarten van nginx werkt het wel weer
Aan de andere kant werkt NextCloud en serveert nginx het een statische HTML-pagina prima. 't is een simpele proxy pass:
Nginx:
1
2
3
4
5
6
7
8
| server {
# Luistert op 443
# shellinabox
location /shell/ {
proxy_pass: https://localhost:4200;
}
} |
[ Voor 125% gewijzigd door ikt op 16-12-2016 14:38 ]
Kan dit komen omdat hij overgeclockt is? Hij heeft dit ook al in het kodi menu op idle
Ja, natuurlijk kan dat! Maar in de tijd dat je dit typte had je dat ook kunnen testen door het terug te klokkenIk_ben_Mark3 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 18:59:
[...]
Kan dit komen omdat hij overgeclockt is? Hij heeft dit ook al in het kodi menu op idle
Dat ging niet, ik bedacht me dat gister toen ik niet thuis wasRoom42 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 22:33:
[...]
Ja, natuurlijk kan dat! Maar in de tijd dat je dit typte had je dat ook kunnen testen door het terug te klokken
Ik zal het morgen eens aanpassen, kijken of het dan beter gaat
Deze settings heb ik gebruikt op de RPi3:
https://github.com/RetroP...imization-for-Nintendo-64#Overclock Settings
arm_freq=1300
gpu_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=6
v3d_freq=525
Ik dacht dat dit prima waardes waren omdat ze op die pagina gegeven waren. Welke waarde kan ik het beste aanpassen om dat power gedoe op te lossen? Over_voltage omlaag halen?
Misschien is de power supply toch niet in orde. Als ik bewust even met een slechte adapter meet, valt de spanning van 5.025V onbelast (pi staat uit) naar 4.5 bij volledige cpu-belasting. Hij trekt (of krijgt) dan 1,12A max.Ik_ben_Mark3 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 14:38:
[...]
Dat ging niet, ik bedacht me dat gister toen ik niet thuis was![]()
Ik zal het morgen eens aanpassen, kijken of het dan beter gaat
Deze settings heb ik gebruikt op de RPi3:
[...]
https://github.com/RetroP...imization-for-Nintendo-64
Ik dacht dat dit prima waardes waren omdat ze op die pagina gegeven waren. Welke waarde kan ik het beste aanpassen om dat power gedoe op te lossen? Over_voltage omlaag halen?
Met een goede voeding valt de spanning maar van 5.8V tot 5.1V. A kon ik hierbij niet meten, omdat ik niet tussen de micro-usb en de Pi in kan komen.
[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 17-12-2016 15:36 ]
Ik heb wel zo'n usb volt/ampere meter liggen die je ertussen kunt stoppen. Ik zal daar een paar laders en kabels mee testen.Room42 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:24:
[...]
Misschien is de power supply toch niet in orde. Als ik bewust even met een slechte adapter meet, valt de spanning van 5.025V onbelast (pi staat uit) naar 4.5 bij volledige cpu-belasting. Hij trekt (of krijgt) dan 1,12A max.
Ik weet alleen niet of het ding een beetje kwaliteit is, ik heb deze:

http://www.miniinthebox.c...blue-silver_p4550673.html
Hij kan ook maar tot 7.5V meten wat verklaart waarom mijn fast charger maar 7.5V aangaf
Ik heb alleen ook opladers liggen die een vaste kabel hebben, dus die kan ik daar niet mee meten. Ik heb ook een simpele multimeter liggen, hier kan ik ook wel het een en ander mee meten. Hoe en waar kan ik dit het beste meten?
Ik heb hier ook een PSP oplader liggen die ik toch niet gebruik. Kan ik die niet als voeding gebruiken?
Deze om precies te zijn, PSP-104

Ik heb net even gemeten en de onbelaste spanning die hij geeft is 5.44V. Zou ik deze kunnen gebruiken als voeding? 5.44V is te hoog?
En hoe kan ik dan het beste de pin omzetten naar micro-usb of aansluiten. Direct op de GPIO lijkt me niet verstandig? Want dan sla je de beveiliging over toch.
Ik heb een Raspberry Pi 3
5.8V? Dat is toch te veel?Room42 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 15:24:
Met een goede voeding valt de spanning maar van 5.8V tot 5.1V. A kon ik hierbij niet meten, omdat ik niet tussen de micro-usb en de Pi in kan komen.
[ Voor 12% gewijzigd door Markos op 19-12-2016 11:15 ]
Een rapberry pi 3 die een oude VFD gebruikt als lichtkrant naast mijn monitor.

tweede afbeelding laat zien wat mijn actuele stroomverbruik is (data komt van een andere raspberry die mijn slimme meter uitleest en waar domoticz op draait). Bovenste regel is de opbrengst van zonnepanelen (0 ivm donkere-kerst-dagen). Onderste regel is verbruik.
Verder laat hij de volgende dingen zien:
* huidige temperaturen
* weersvoorspelling
* flitsers (indien aanwezig op de wegen die ik dagelijks afleg)
* agenda van outlook.com
* tijd en datum
* dingen die met IFTTT (https://ifttt.com/) binnenkomen. (koppeling verloopt via API/Azure blobstorage)
De PI die aan de VFD zit draait windows iot met daarop een eigen geschreven UWP app (in c#)
Verder nog een bewegingdetector + relais om de VFD uit te zetten als er niemand thuis is.
Plan is nog om een temperatuur + luchtdruk + luchtvochtigheid sensor erop aan te sluiten die ik nog heb liggen.
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
En dit allemaal op een twee regelig display. Mooi hoor.Granny schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:35:
Ben ook bezig geweest met een project.
[afbeelding]
[afbeelding]
tweede afbeelding laat zien wat mijn actuele stroomverbruik is (data komt van een andere raspberry die mijn slimme meter uitleest en waar domoticz op draait). Bovenste regel is de opbrengst van zonnepanelen (0 ivm donkere-kerst-dagen). Onderste regel is verbruik.
Verder laat hij de volgende dingen zien:
* huidige temperaturen
* weersvoorspelling
* flitsers (indien aanwezig op de wegen die ik dagelijks afleg)
* agenda van outlook.com
* tijd en datum
* dingen die met IFTTT (https://ifttt.com/) binnenkomen. (koppeling verloopt via API/Azure blobstorage)
De PI die aan de VFD zit draait windows iot met daarop een eigen geschreven UWP app (in c#)
Verder nog een bewegingdetector + relais om de VFD uit te zetten als er niemand thuis is.
Plan is nog om een temperatuur + luchtdruk + luchtvochtigheid sensor erop aan te sluiten die ik nog heb liggen.
Is dat nou nog lastig, die aansturing van zo'n VFD? Ik dacht dat die redelijk hoge spanningen nodig hadden?Granny schreef op zondag 25 december 2016 @ 21:35:
Ben ook bezig geweest met een project.
[...]
Het lijkt me ook wel interessant, voor het retro gevoel.
Sinds kort draait my headless Pi3 met Rasbian Jessie lite met de boot op SD en /root op 1TB Seagate portable.
Kleine partitie (10gb ext4) voor de /root en de rest als een ext4 voor opslag.
Wil ik nu via mijn Win 10 laptop en TotalCommander sftp plugin bestanden overzetten naar de opslag partitie.
Dan loopt binnen notime mijn ram volledig vol met als gevolg dat de upload word afgebroken.
Ik weet dat het een cache issue is, wat met een hele kleine zooi aan bestanden duurt het langer voor dat het geheugen vol zit.
En bij een bestand van pakweg 1GB is het gelijk gebeurt.
Nu heb ik de mount in fstab wel een noatime meegeven.
Het is ook zo dat als ik niks meer aan bestanden overzet het geheugen wat gebruikt is voor het kopiëren niet word vrijgeven.
En als je dan de mount umount dan zie je ineens wel dat er 5 á 700mb vrijkomt.
Kort gezegd, het is waardeloos om de Pi3 als mini NAS te laten draaien.
Wie weet wat dit kan zijn.
screenshot motd tijdens het kopieren:
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Nee hoor, een goede adapter > 2000mA was genoeg om de VFD van stroom te voorzien (samen met de Pi)GekkePrutser schreef op zondag 25 december 2016 @ 23:13:
[...]
Is dat nou nog lastig, die aansturing van zo'n VFD? Ik dacht dat die redelijk hoge spanningen nodig hadden?
Het lijkt me ook wel interessant, voor het retro gevoel.
Verder voor de data gewoon een seriele verbinding vanaf pin 8 (UART TX) met een inverter ertussen (SN54HC04 van texas instruments).
Om de VFD aan en uit te zetten doormiddel van een GPIO poort een relais gebruikt (3.3 volt > 5 volt)
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.
Zoek eens uit wat er zoveel geheugen gebruikt met tools als free, top en slabtop.Siewert schreef op maandag 26 december 2016 @ 00:26:
Dan loopt binnen notime mijn ram volledig vol met als gevolg dat de upload word afgebroken.
Das nou juist mijn probleem, kan als leek niet inzien waar het probleem ligt.GlowMouse schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:29:
[...]
Zoek eens uit wat er zoveel geheugen gebruikt met tools als free, top en slabtop.
Ik zie idd dat tijdens het kopieren via sftp naar een portable HDD op de Pi de SSHD en sftp-server voor een verhoogde cpu/ram zorgen.
Maar hoe hier mee om te gaan is mij een raadsel
Toestand Pi3 voor het kopieren (top)

Toestand Pi3 tijdens het kopieren (top)
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Lijkt misschien hiermee te maken te hebben?Siewert schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:54:
[...]
Das nou juist mijn probleem, kan als leek niet inzien waar het probleem ligt.
Ik zie idd dat tijdens het kopieren via sftp naar een portable HDD op de Pi de SSHD en sftp-server voor een verhoogde cpu/ram zorgen.
Maar hoe hier mee om te gaan is mij een raadsel
Toestand Pi3 voor het kopieren (top)
[afbeelding]
Toestand Pi3 tijdens het kopieren (top)
[afbeelding]
https://forum.filezilla-project.org/viewtopic.php?t=5912
thx maar denk het niet.Lizard schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:09:
[...]
Lijkt misschien hiermee te maken te hebben?
https://forum.filezilla-project.org/viewtopic.php?t=5912
Tis niet Putty en krijg ook de melding niet van ‘Out of memory’
Heb wel mijn .bash_profile verwijderd om te testen aangezien daar mijn motd instaat.
Probleem blijft bestaan, TotalCommander of fillezilla.
Kopieren->Pi3 en geheugen loopt compleet vol
Je hebt niet gelezen. FileZilla gebruikt blijkbaar de SFTP-techniek van PuTTY.Siewert schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:22:
[...]
thx maar denk het niet.
Tis niet Putty en krijg ook de melding niet van ‘Out of memory’
Sorteer top nog even op memory (1x shift+. (> dus) drukken).Heb wel mijn .bash_profile verwijderd om te testen aangezien daar mijn motd instaat.
Probleem blijft bestaan, TotalCommander of fillezilla.
Kopieren->Pi3 en geheugen loopt compleet vol
En post ook eens een free -h.
[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 26-12-2016 14:32 ]
voor het kopieren via TotalCommander:Room42 schreef op maandag 26 december 2016 @ 14:28:
[...]
Je hebt niet gelezen. FileZilla gebruikt blijkbaar de SFTP-techniek van PuTTY.
[...]
Sorteer top nog even op memory (1x shift+. (> dus) drukken).
En post ook eens een free -h.

Tijdens het kopieren via TotalCommander

1
2
3
4
5
| pi@domoticz:~$ free -h
total used free shared buffers cached
Mem: 973M 945M 27M 6.5M 13M 819M
-/+ buffers/cache: 113M 859M
Swap: 99M 0B 99M |
Sorry, wel gelezen daarom de tip aangenomen om bij .profile wijzingen terug te zetten ;-)
Ik denk dat het niet de oorzaak van je probleem is. Heb je in de logs gekeken (/var/log/syslog , /var/log/messages ) ?
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Laat ik rusten, start wel kleine blokjes op om te kopieren en de wat grotere blokken via een omweg van pc -> stick -> raspberry
p.s
had trouwens niks in de logs ;-)
was vergeten dat ik deze weer in te schakelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Siewert op 26-12-2016 15:40 ]
Opmerkingen & vragen over de levering van de Raspberry Pi of de cameramodule kunnen in Raspberry Pi: aankoop&levering
Als je XBMC op je Pi wilt draaien: [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC / Kodi - Deel 2
Als je dingen aan en uit wilt zetten met je Pi: [GPIO] Raspberry Pi.
Lijstje met geteste USB WLAN stickjes
Lijstje met geteste USB hubs