• VanStino
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 12:16
ijdod schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:30:
[...]

Het valt me op dat het 'sluiten van de grenzen' als een soort ultieme oplossing gezien wordt. Het is voornamelijk een administratieve maatregel, die vrijwel niets doet om mensen die de grens over willen, tegen te houden. Zelfs als je de aanname doet dat de talloze officiele onbewaakte grensovergangen opeens afgesloten zijn, is er letterlijk niets dat je tegenhoud ergens via een weiland de grens over te steken.
Eens.

Deze terroristen hebben een 7-wegs gecoördineerde simultane aanslag kunnen plegen in Parijs, de hoofdstad van één van de rijkste landen ter wereld. Bovendien met één van de grootste inlichtingendiensten ter wereld. Deze aanslag maakte gebruik van verschillende krachtige explosieven en oorlogswapens die ook onder de radar zijn binnen gekomen. Afgesloten grenzen is een stokpaardje van velen maar een dergelijke groepering lacht ongetwijfeld in het vuistje met zo'n maatregel.

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

martinusz schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:30:
[...]

Hmm...daar heb ik twijfels bij, Frankrijk heeft natuurlijk veel moslims al in het land en een geschiedenis qua aanslagen. Was niet zo verrassend dat het weer in Parijs was.
Laten we hopen dat dat het niet is in ieder geval, anders gaan andere grote steden volgen (Berlijn, Londen, new york,...)
Of meppel, met veel kinderen etc.. Klinkt belachelijk maar met open grenzen is dat gewoon reëel.

Bears and Bulls

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:21
mindcre8r schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:37:
[...]

Of meppel, met veel kinderen etc.. Klinkt belachelijk maar met open grenzen is dat gewoon reëel.
Man man man wat heeft dat nou met open grenzen te maken?!
Zijn maar weinig aanslagen gepleegd door mensen die de grens overgelopen zijn hoor, zijn bijna altijd radicalen die er allang wonen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-09 21:37
anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:34:
[...]

Belangrijk is naar de onderliggende oorzaken te kijken (bijv werkoosheid) en te kijken of je daar iets aan kan doen, al wordt dat door dit soort aanslagen en de publieke respons des te moeilijker omdat er waarschijnlijk een verharding zal volgen welke waarschijnlijk juist averechts werkt.

Even ervanuitgaande dat de daders, zoals bij eerdere aanslagen, Fransen waren.
Als het, zoals sommigen schijnen te denken, Syriërs zijn die met vluchtelingen meegekomen zijn dan is dat een compleet nieuw fenomeen.
Pas geleden was er iemand van een of andere universiteit die vertelde dat het bestrijden van groeperingen als IS zinloos is zolang de mensen daar weinig uitzicht hebben op een goed leven. Als de mensen een baan hebben waar ze normaal van kunnen leven zijn ze veel minder vatbaar voor extremisten, nu zijn er velen die zich bij zo'n groep aansluiten omdat ze dan in ieder geval te eten hebben (denken ze).
Versla IS en er staat een nieuwe groepering op die weer snel nieuwe aanhangers vind.

Probleem voor Frankrijk is dat ze erg veel kansloze jongeren in de buitenwijken van de diverse grote steden hebben, genoeg potentiële kandidaten dus. En als ze zich gediscrimineerd voelen maak je de kans dat ze wraak willen nemen nog een stukje groter. Daarom is het zo jammer dat het populisme in Nederland ook stevig groeit, we helpen er zo zelf aan mee om mensen het laatste stapje te laten zetten door al dat generaliseren.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 02:23:
Juist nu is het van het grootste belang om het hoofd koel te houden en niet open te staan voor populistische uitingen. Het is vreselijk wat er is gebeurd. Dat erkennen we allemaal. De mensen die het vanavond hebben meegemaakt zitten in een absurde en onbevattelijke realiteit nu. Ik hoop ten zeerste dat we leren van wat er is gebeurd, hoe het heeft kunnen gebeuren, waarom het is gebeurd en bovenal hoe we het zoveel mogelijk kunnen voorkomen.

We leven in vrijheid in veiligheid. Absolute veiligheid bestaat helaas niet, dat is weer gebleken. Absolute vrijheid ook niet maar we kunnen beide waarden wel zo hoog mogelijk houden. Dat is onze maatschappij, oost en west, en op steeds meer plekken, en daar zijn wij allen bij gebaat. Niet bij het nemen van draconische maatregelen, niet bij het wegzetten van hele bevolkingsgroepen op basis van willekeur en zeker niet bij maatregelen die alleen een politiestaat passen.

Beoordeel iedere persoon als individu en niet als lid van een groep. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden, niet die van een ander. Erken eventuele problemen in culturele groepen maar maak er geen hetze van. Laten we vooral blijven zoeken naar oplossingen waar iedereen bij gebaat is. Voer constructieve discussies en schakel onderbuikgevoelens uit. Spreek niet uit angst maar uit kennis; angst is een slechte raadgever en overigens een bijzonder slechte stemwijzer.

Ik wens iedereen een goede nacht.
Een tijd geleden zou ik je waarschijnlijk gelijk gegeven hebben.
Nu heb ik het er veel moeilijker mee.
Stilaan wordt onze gastvrijheid uitgebuit, andere waarden en normen opgedrongen en tradities verwoest.
Soms moet je ook kunnen toegeven dat het NIET WERKT.
Als je alles procentueel gaat kijken, zullen inderdaad de extremisten in de grote minderheid zijn, maar het geloof en waarden, tradities niet.
iedereen is welkom voor mij, maar er is een limiet. Wanneer hier onze tradities moeten wijken, er grotere onveiligheid heerst, we constant moeten denken met alles wat we zeggen, doen: is het niet tegen hun godsdienst of denkwijze, dan zeg ik: GENOEG.
Ik wil handelen volgens onze tradities, en als ik dit nu doe ben ik binnenkort in mijn eigen stad, dorp, gemeente in de minderheid en in gevaar voor mijn meningsuiting.
Er moet iets veranderen. Duidelijke grenzen.

Never ever financial advice...

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:43:
[...]

Pas geleden was er iemand van een of andere universiteit die vertelde dat het bestrijden van groeperingen als IS zinloos is zolang de mensen daar weinig uitzicht hebben op een goed leven. Als de mensen een baan hebben waar ze normaal van kunnen leven zijn ze veel minder vatbaar voor extremisten, nu zijn er velen die zich bij zo'n groep aansluiten omdat ze dan in ieder geval te eten hebben (denken ze).
Versla IS en er staat een nieuwe groepering op die weer snel nieuwe aanhangers vind.

Probleem voor Frankrijk is dat ze erg veel kansloze jongeren in de buitenwijken van de diverse grote steden hebben, genoeg potentiële kandidaten dus. En als ze zich gediscrimineerd voelen maak je de kans dat ze wraak willen nemen nog een stukje groter. Daarom is het zo jammer dat het populisme in Nederland ook stevig groeit, we helpen er zo zelf aan mee om mensen het laatste stapje te laten zetten door al dat generaliseren.
My thoughts exactly.

Ik vraag me dan ook hardop af welke maatregelen er genomen zijn na de rellen van 2005 en waarom deze gefaald hebben, want dat het weer Frankrijk is, is geen toeval.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

ijdod schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:30:
[...]

Het valt me op dat het 'sluiten van de grenzen' als een soort ultieme oplossing gezien wordt. Het is voornamelijk een administratieve maatregel, die vrijwel niets doet om mensen die de grens over willen, tegen te houden. Zelfs als je de aanname doet dat de talloze officiele onbewaakte grensovergangen opeens afgesloten zijn, is er letterlijk niets dat je tegenhoud ergens via een weiland de grens over te steken.
Het is misschien zo dat de autoriteiten hiermee een gevoel van veiligheid willen geven. Dat dan natuurlijk tegenover het gevoel van onveiligheid dat de terroristen willen geven...

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:25
[...]

Je zou ook kunnen kijken vanuit de bindingstheorie van Hirschi. Deze schrijft dat hoe meer (sociale) bindingen een persoon heeft, hoe minder snel hij zal overgaan tot criminele gedrag (aanslagen plegen is in mijn ogen crimineel gedrag). Als iemand een goede baan heeft, familie, vrienden, relatie dan heeft deze persoon HEEL veel te verliezen en zal dit minder snel op het spel zetten. Wanneer iemand geen baan heeft, geen familie, geen vrienden (of 'goede' vrienden) en geen relatie. Is de kans groter dat hij iets stoms doet omdat hij toch niets meer te verliezen heeft. Dus het klopt wat je zegt.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
kazzzdafke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:48:
[...]

Stilaan wordt onze gastvrijheid uitgebuit, andere waarden en normen opgedrongen en tradities verwoest.
Als je alles procentueel gaat kijken, zullen inderdaad de extremisten in de grote minderheid zijn, maar het geloof en waarden, tradities niet.
iedereen is welkom voor mij, maar er is een limiet. Wanneer hier onze tradities moeten wijken, er grotere onveiligheid heerst, we constant moeten denken met alles wat we zeggen, doen: is het niet tegen hun godsdienst of denkwijze, dan zeg ik: GENOEG.
Ik wil handelen volgens onze tradities, en als ik dit nu doe ben ik binnenkort in mijn eigen stad, dorp, gemeente in de minderheid en in gevaar voor mijn meningsuiting.
Maar wat als die mensen er al waren? Niet via de vluchtelingen binnen zijn gekomen. Hier geboren en getogen, moeite hebben een baan te vinden, discriminatie op basis van hun naam/uiterlijk. Dan kunnen sommige die niet zo sterk in de schoenen staan radicaliseren.

Zoals hierboven vermeld helpt het dus niks om de grenzen 'te sluiten'. Ten tijde van de Thalys was er een Nederlandse Prof die een helaas goede stelling had. Als je alles afsluit, poortjes neerzet gaan ze wel de straat op. Dat is nu toch ook deels gebeurt? Een restaurant, concertzaal kom je ook wel in met geweld.

Boven al is dit heel triest. Oplossing? Geen idee, beter werken met de middelen die je nu hebt. Zeker niet nog eens meer massaal data gaan aftappen.

Hierboven was het iets over drones bij vliegvelden. Ik ben een tijd geleden achterlangs Charles de gaul gereden, daar zie je alle vliegtuigen aankomen en stonden er zo te zien weinig camera's. Als je daar langsrijd met je bestelbusje met een bazooka/etc je stopt richt schiet en rijd verder. Die mensen zijn bereid te sterven dus als ze ze pakken blazen ze zichzelf op.

in en in triest dit, gelukkig zijn iedereen die ik in Parijs ken ongedeerd.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Probleem voor Frankrijk is dat ze erg veel kansloze jongeren in de buitenwijken van de diverse grote steden hebben, genoeg potentiële kandidaten dus.
Die jongens van Charlie Hebdo hebben meer hulp gekregen dan zijn ooit ergens anders hadden gekregen. En dan bedoel ik niet uitkeringen, maar banen en werkbegeleiding.

Veel IS strijders zijn prima opgeleide Europeanen. De bekende Britse onthoofder had in de UK alles wat zijn hartje begeerde. De 9/11 daders waren bovenmodale mensen.

De onderstroom zal ongetwijfeld weinig uitzicht hebben, zoals bij elke extreme groepering, maar grote delen hebben gewoon een ideologie/haat jegens het westen en ongelovigen in het algemeen.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
[...]

Ik snap je punt, maar met 'tradities' bedoel je toch hopelijk niet de 'zwarte-pieten-discussie' he?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
PWM schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:58:
[...]

Die jongens van Charlie Hebdo hebben meer hulp gekregen dan zijn ooit ergens anders hadden gekregen. En dan bedoel ik niet uitkeringen, maar banen en werkbegeleiding.

Veel IS strijders zijn prima opgeleide Europeanen. De bekende Britse onthoofder had in de UK alles wat zijn hartje begeerde. De 9/11 daders waren bovenmodale mensen.

De onderstroom zal ongetwijfeld weinig uitzicht hebben, zoals bij elke extreme groepering, maar grote delen hebben gewoon een ideologie/haat jegens het westen en ongelovigen in het algemeen.
Dat is een degelijk punt. Bin laden was ook hoog opgeleid. Ze hebben toch ergens een haat tegen ons, het westen. Wij hebben in het verleden ook niet al te best huisgehouden. Misschien zit dat er ook een beetje in. Dan al die stammen onderling. je hebt een paar goede leiders nodig, die mensen kunnen imponeren, ergens voor vechten en je enkel wilt meevechten aan hun zijde. Ze hebben ook goede technici in dienst. Al denk ik dat er toch ergens een paar kortsluitingen zitten in hun hersens.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik heb vanmorgen TV5 aangezet... Er is een half uur geleden aangekondigd dat alle "lieux publics" in en rond Parijs vandaag gesloten blijven: scholen (veel kinderen in Frankrijk gaan op zaterdag naar school - en op woensdag niet), zwembaden, musea, etc. Er is niet gesproken over stations, gemeentehuizen, préfectures en winkelcentra, bijvoorbeeld... Ik denk dat het aan winkelcentra zelf is om te besluiten of ze wel of niet open zijn, en het sluiten van stations en overheidsinstanties zou het openbare leven wellicht veel te veel ontwrichten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

Herman

FP ProMod
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 03:55:
[...]

Tja dat is nou de ijskoude logica, dat heeft niks met goedpraten te maken. Maar het analyseren van de situatie en het concluderen ervan of ieder geval wat het gevolgen er kan van kunnen zijn omtrent de actie's
Misschien lig ik wel te vaak onder een steen, maar ik zie geen logica in een bloedbad. :/

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Lekker Ventje
[...]

Ben ik met je eens maar dan kom je op het punt racisme uit en daarom is populisme zo gevaarlijk omdat je iedereen daarmee over een kam scheert. En daarmee kun je bij de mensen die er vatbaar voor zijn haat kweken en bij voldoende haat slaan ze door.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

• anandus
  • Niet online
Daniel_Elessar schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:56:
[...]
Boven al is dit heel triest. Oplossing? Geen idee, beter werken met de middelen die je nu hebt. Zeker niet nog eens meer massaal data gaan aftappen.
Ik zag op twitter al iemand die Snowden medeverantwoordelijk hield :/ Mafkees.
[...]

De onderstroom zal ongetwijfeld weinig uitzicht hebben, zoals bij elke extreme groepering, maar grote delen hebben gewoon een ideologie/haat jegens het westen en ingelovigen in het algemeen.
Het zijn inderdaad juist vaak hogeropgeleiden.
Punt is natuurlijk dat je werkbegeleiding, etc ertegenaan kan gooien wat je wil, maar als je in de supermarkt extra in de gaten gehouden wordt, op straat willekeurig wordt gefouilleerd door de politie, je moeilijker aan een baan komt vanwege je naam en gewoon het gevoel krijgt een tweederangs burger te zijn, dan is de kans groot dat er een aantal (al is het maar een beperkt aantal) zijn die een aversie ontwikkelt tegen de maatschappij. Ze isoleren zich vaak ook en dan gaat de radicalisering alleen maar sneller.

En de kettingreactie die zoiets als dit teweegbrengt verergert de situatie alleen meer.
(En misschien was dat ook wel het doel van de daders?)

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 14-11-2015 09:10 ]

• kazzzdafke
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:58:
[...]

Ik snap je punt, maar met 'tradities' bedoel je toch hopelijk niet de 'zwarte-pieten-discussie' he?
Neen, het verbod hier in België om nog een kerstboom te zetten in sommige stadhuizen.
Het verplicht aanvaarden van een gedoogbeleid van andere godsdienstwetten, ipv wetten, in bepaalde wijken.
Heel de hetze rond het slachten van schapen.
Het invoeren van extra islam verlofdagen.
Het telkens moeten afwegen of wel iets overeenstemt met hun denkwijze/godsdienst.
Maar vooral de andere opvattingen dat ze hebben.
Er is een cultuurverschil, en de appreciatie moet telkens van 1 kant komen, dat stoort me. Wij moeten ons aanpassen aan hun en niet andersom, en dit wordt bijna opgedrongen/verplicht.
Ze mogen telkens een stukje meer en verwachten ook op een hele agressieve toon meer. En het wordt toegelaten.
Als ik naar hun land/cultuur ga, wil ik me daar aanpassen. Dat is normaal. Ga ik niet mijn regels en wetten ginder opdringen. Er zou mij denk ik geen lang leven beschoren zijn. Maar zij mogen dit hier wel. En de godsdienst zit heel diep bij hun, en zullen altijd die kant kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door kazzzdafke op 14-11-2015 09:10 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:08:
[...]
Ik zag op twitter al iemand die Snowden medeverantwoordelijk hield :/ Mafkees.

[...]
Het zijn inderdaad juist vaak hogeropgeleiden.
Punt is natuurlijk dat je werkbegeleiding, etc ertegenaan kan gooien wat je wil, maar als je in de supermarkt extra in de gaten gehouden wordt, op straat willekeurig wordt gefouilleerd door de politie, je moeilijker aan een baan komt vanwege je naam en gewoon het gevoel krijgt een tweederangs burger te zijn, dan is de kans groot dat er een aantal (al is het maar een beperkt aantal) zijn die een aversie ontwikkelt tegen de maatschappij. Ze isoleren zich vaak ook en dan gaat de radicalisering alleen maar sneller.

En de kettingreactie die zoiets als dit teweegbrengt verergert de situatie alleen meer.
Tja, dat is ook zoiets inderdaad... De politie heeft onvoldoende middelen dus gaan ze statistiek gebruiken om de beperkte middelen zo effectief mogelijk in te zetten. Uit die statistieken blijkt dat mensen met een bepaald uiterlijk (eenvoudig op te selecteren) gemiddeld vaker opgepakt worden. Dus worden die mensen vaker gecontroleerd. En juist omdat ze vaker gecontroleerd worden, worden er vaker messen en andere wapens bij die mensen gevonden. En dat heeft weer zijn invloed op de statistieken waardoor het zichzelf versterkt.

Kijk naar Amerika. Zwarte mensen hebben niet vaker drugs op zak dan blanke mensen - maar lopen wel veel meer risico om ermee gepakt te worden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• anandus
  • Niet online
kazzzdafke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:09:
[...] Er zou mij denk ik geen lang leven beschoren zijn. Maar zij mogen dit hier wel.
En dat is iets om trots op te zijn.
(Niet de wetten opdringen, natuurlijk, maar de mogelijkheid je eigen cultuur en religie te beleven)

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 14-11-2015 09:15 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:08:
[...]
Helaas inderdaad het doel. IS is een tijd met rust gelaten, en daar hadden ze natuurlijk helemaal niets aan. Dus joegen ze 40.000 Yazidies op een berg 1.5 jaar geleden http://www.dailymail.co.u...IS-waiting-kill-them.html

Dit in de wetenschap dat de Westerse wereld zou reageren, en de rest is weer geschiedenis.

Dit is wel de hele korte zwart/wit samenvatting van een heel ingewikkeld en moeilijk process wat al decenia speelt, maar de essentie klopt :p

• Lekker Ventje
[...]

Buiten Zwarte Piet weet ik niet wat er zou moeten wijken. De traditie dat zondag een rustdag in Nederland is omdat we een Christelijke traditie in ons land hebben is toch echt door ons Nederlanders zelf om zeep geholpen. We wilden zelf op zondag boodschappen kunnen doen en ondanks protest van de Christelijke partijen hebben we dat gewoon doorgezet.

Verder heb ik geen idee wat er zou moeten wijken. Ik heb Turkse collega's waarvan er enkele zelfs tijdens de ramadan bij ons aan tafel komen zitten tijdens de lunch. Niet om te eten maar gewoon voor de gezelligheid. Hebben we een kerstborrel, dan gaan ze gewoon mee en houden ze het bij een cola. En er is er ook een bij die overal scheit aan heeft en gewoon bier drinkt en de hele ramadan overslaat.
Met de Marokkaanse buren van een familielid heb ik gewoon contact, ze dringen mij niets op en storen zich in de buurt nergens aan. En als je ze tegenkomt is het altijd effe bijkletsen. Ze doen aan de ramadan maar dat is niet erg want met het Suikerfeest worden ook wij dan overladen met eten.

• kazzzdafke
Lekker Ventje schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:16:
[...]

Buiten Zwarte Piet weet ik niet wat er zou moeten wijken. De traditie dat zondag een rustdag in Nederland is omdat we een Christelijke traditie in ons land hebben is toch echt door ons Nederlanders zelf om zeep geholpen. We wilden zelf op zondag boodschappen kunnen doen en ondanks protest van de Christelijke partijen hebben we dat gewoon doorgezet.

Verder heb ik geen idee wat er zou moeten wijken. Ik heb Turkse collega's waarvan er enkele zelfs tijdens de ramadan bij ons aan tafel komen zitten tijdens de lunch. Niet om te eten maar gewoon voor de gezelligheid. Hebben we een kerstborrel, dan gaan ze gewoon mee en houden ze het bij een cola. En er is er ook een bij die overal scheit aan heeft en gewoon bier drinkt en de hele ramadan overslaat.
Met de Marokkaanse buren van een familielid heb ik gewoon contact, ze dringen mij niets op en storen zich in de buurt nergens aan. En als je ze tegenkomt is het altijd effe bijkletsen. Ze doen aan de ramadan maar dat is niet erg want met het Suikerfeest worden ook wij dan overladen met eten.
Zoals ik zei: mensen mogen hun godsdienst beleven, maar niet opdringen.
Niet eisen dat ineens er enkel nog halal vlees wordt opgedoekt in cafetaria, of geen bier meer mag zijn, ...
Dit gebeurd hier wel degelijk.
Natuurlijk heb ik ook vrienden van andere origine, en deze beleven hun godsdienst op dezelfde serene manier, zonder overlast of opdringerigheid aan andere.
Daarom zijn het ook vrienden. Heel goede vrienden.
Ik ben GEEN racist. Laat het duidelijk zijn. Maar ik ben fier op mijn traditie, en deze mogen niet in een hoek gedrukt worden door middel van agressie van nieuwe godsdiensten/culturen.

Ps. Een kerstboom heeft net zoals Sinterklaas geen echte link meer met de christelijke godsdienst voor mij, maar wel een traditie van gezelligheid en een familiaal gebeuren.
De godsdienst kan me eigenlijk gestolen worden, maar ik dring niemand op mijn beeld te volgen.

[ Voor 7% gewijzigd door kazzzdafke op 14-11-2015 09:24 ]

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

13art

Moderator Mobile
anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 08:34:
[...]
...
Als het, zoals sommigen schijnen te denken, Syriërs zijn die met vluchtelingen meegekomen zijn dan is dat een compleet nieuw fenomeen.
Dit is natuurlijk wel koren op de molen voor diegene die toen ook met de foto's kwamen van een extremist die later bij de vluchtelingen op de foto was gezet op een treinstation.

Hoe dan ook, het zal vast niet heel lang duren voordat de gezichten van de aanslagplegers bekend zijn, er zullen ongetwijfeld de nodige camerabeelden zijn (ga ik althans vanuit).
Tot die tijd blijft het speculeren. Zelf sluit ik in ieder geval beide opties niet uit. Al mag ik niet hopen dat het inderdaad niet met de stroom vluchtelingen is meegekomen, want dan zou het inderdaad nog wel een een flink staartje kunnen krijgen.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Net op TV5 iemand die volgens mij een waarheid als een koe zegt: het doel van de terroristen is om het westen (en in dit geval Frankrijk) te polariseren. Het is in hun voordeel als het Front National en andere rechts-extremistische partijen groot worden, want dat zal de radicalisering van moslims versterken zodat de terroristen meer mensen kunnen recruteren.

Om dat op Nederland te betrekken, en dit is iets wat ik eigenlijk altijd ook al dacht maar wat dus nu weer bevestigd wordt, dat Wilders het probleem juist groter maakt doordat hij de polarisatie versterkt. Hij, zijn partij, en de mensen die zijn ideeën uitdragen, zorgen er juist voor dat er meer moslims radicaliseren als reactie op dat radicale populisme.

Laatste nieuws, volgens TV5: Disneyland Parijs zal vandaag de hele dag gesloten zijn.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32

Zeror

Ik Henk 'm!

Een mooie tekst van Jochem Myjer:
Terwijl de wereld in brand staat en de nauwelijks te bevatten beelden van de chaos en angst langzaam beginnen door te dringen,
het besef van de zinloosheid van deze laffe daden op onschuldige mensen je woedend maakt en de angst verandert in pijn in je buik, worden de meeste kleine kinderen in Nederland nu wakker met kriebels in hun buik..... omdat Sinterklaas vandaag aan komt varen met hun kadootjes.
Hoe triviaal kan het zijn.
Ik vraag jullie vriendelijk.
Zullen we de kinderen vandaag alsjeblieft nog even laten geloven dat de wereld niet zo verrot en gevaarlijk is? Zullen we de kinderen, die net als wij nooit zullen begrijpen dat je uit geloofsovertuiging onschuldige mensen afslacht, nog even laten geloven dat deze wereld ook nog onschuldig mooi kan zijn?
Zullen we alsjeblieft ons onschuldige kinderfeest vandaag niet laten verpesten door ruzie te maken? Zullen we vandaag uit respect voor gisteren even alle zwaarden begraven en de discussie op een andere dag zinvol voortzetten?
Zullen we onze kinderen vandaag even laten geloven dat er daadwerkelijk een lieve oude meneer uit Spanje komt die ze gratis kadootjes en pepernoten geeft?
Al is het maar om heel even uit deze zieke werkelijkheid te vluchten.
Liefs

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 17:48

RMX

Het probleem is dat je de waarheid niet mag benoemen zonder dat je er bij niet zeggen dat je geen racist bent.

• anandus
  • Niet online
RMX schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:30:
Het probleem is dat je de waarheid niet mag benoemen zonder dat je er bij niet zeggen dat je geen racist bent.
Wat een onzin. Met de calimero-kaart spelen schiet niemand iets op.

• RMX

RMX

Ik zie het hier boven al letterlijk gebeuren namelijk. Het is toch te gek voor woorden dat dit gebeurt in naam van een sprookjesfiguur? God bestaat niet. Klaar.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RMX schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:30:
Maar het probleem is juist dat iedereen wel racistisch is. Dat zit in onze genen, in ons onderbewuste, door miljoenen jaren evolutie geselecteerd. Zelfs ik, met kinderen en stiefkinderen met ongeveer alle mogelijke menselijke huidtinten (behalve blank).

"Ik ben geen racist" is een leugen. "Ik wil geen racist zijn", of "ik doe mijn best om niet racistisch te zijn" is veel meer de waarheid. Juist die mensen die roepen "ik ben geen racist" (en dat deed ik zelf vroeger ook heel vaak) zijn blind voor hun eigen onbewuste racisme... De eerste stap is je realiseren dat je wel racistisch bent want pas als je je ervan bewust bent kan je eraan werken om de effecten ervan te minimaliseren.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:28:
Net op TV5 iemand die volgens mij een waarheid als een koe zegt: het doel van de terroristen is om het westen (en in dit geval Frankrijk) te polariseren. Het is in hun voordeel als het Front National en andere rechts-extremistische partijen groot worden, want dat zal de radicalisering van moslims versterken zodat de terroristen meer mensen kunnen recruteren.

Om dat op Nederland te betrekken, en dit is iets wat ik eigenlijk altijd ook al dacht maar wat dus nu weer bevestigd wordt, dat Wilders het probleem juist groter maakt doordat hij de polarisatie versterkt. Hij, zijn partij, en de mensen die zijn ideeën uitdragen, zorgen er juist voor dat er meer moslims radicaliseren als reactie op dat radicale populisme.

Laatste nieuws, volgens TV5: Disneyland Parijs zal vandaag de hele dag gesloten zijn.
Heb me tot nu toe in kunnen houden, maar dit dwingt me toch te reageren.

Een quote uit een roemruchte Nederlandse film: 'wie het gedaan heeft, heeft het gedaan'.

Jouw analyse dat het het doel van de terroristen is om verdeeldheid in onze maatschappij te creëren zal best kloppen. Maar de vraag is: wat doen we eraan? Gaan we bij elke aanslag niks doen en zeggen 'Oh laat maar, ze willen ons enkel uit de tent lokken?'. Ten eerste zal dat niet lukken, ten tweede zullen de aanslagen enkel zwaarder worden totdat we wel moeten reageren.

Wat dat betreft kun je beter de wegkijkers de schuld geven, want zij zorgen met hun non-reactie voor steeds zwaardere aanslagen.

De enige oplossing is dat de hier reeds aanwezige moslims een spoedpakket verlichting op hun godsdienst loslaten, waardoor er een klimaat komt waardoor ze de extremisten van hun geloofsbelijdenis durven aan te spreken op hun gedrag, in plaats van er bang voor te moeten zijn.
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:36:
[...]
Maar het probleem is juist dat iedereen wel racistisch is. Dat zit in onze genen, in ons onderbewuste, door miljoenen jaren evolutie geselecteerd. Zelfs ik, met kinderen en stiefkinderen met ongeveer alle mogelijke menselijke huidtinten (behalve blank).
Iedereen is racistisch? Het zal best. Verschil is dat 'wij' blanken dit absoluut niet meer mogen zijn, terwijl het racisme door zwart (zie dat verhaal deze week van die 4 vrouwen over zwarte piet) van 'officiële' zijde juist aangemoedigd wordt.

Net als dat positieve discriminatie als geen probleem wordt gezien. Stel dat als ik in een personeelsadvertentie zet 'bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een blanke man'. Denk dat mijn bedrijfje binnen 2 maand failliet is.

Discrimination is a black privilige.

[ Voor 19% gewijzigd door alexbl69 op 14-11-2015 09:41 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

alexbl69 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:37:
[...]

Heb me tot nu toe in kunnen houden, maar dit dwingt me toch te reageren.

Een quote uit een roemruchte Nederlandse film: 'wie het gedaan heeft, heeft het gedaan'.

Jouw analyse dat het het doel van de terroristen is om verdeeldheid in onze maatschappij te creëren zal best kloppen. Maar de vraag is: wat doen we eraan? Gaan we bij elke aanslag niks doen en zeggen 'Oh laat maar, ze willen ons enkel uit de tent lokken?'. Ten eerste zal dat niet lukken, ten tweede zullen de aanslagen enkel zwaarder worden totdat we wel moeten reageren.

Wat dat betreft kun je beter de wegkijkers de schuld geven, want zij zorgen met hun non-reactie voor steeds zwaardere aanslagen.

De enige oplossing is dat de hier reeds aanwezige moslims een spoedpakket verlichting op hun godsdienst loslaten, waardoor er een klimaat komt waardoor ze de extremisten van hun geloofsbelijdenis durven aan te spreken op hun gedrag, in plaats van er bang voor te moeten zijn.
Ik zeg toch helemaal niet dat we het moeten negeren, dat we moeten wegkijken? Ik zeg alleen dat de "extreem-rechtse" reactie, zoals we al van Wilders hebben gezien en zoals van Le Pen te verwachten is (het FN heeft zich gelukkig nog koest gehouden tot nu toe maar vanmiddag om 15:00 geeft Marine Le Pen een persconferentie), juist het slechtste is wat je kunt doen want dan doe je precies wat de terroristen graag willen. Haat kan niet met haat worden bestreden!
Iedereen is racistisch? Het zal best. Verschil is dat 'wij' blanken dit absoluut niet meer mogen zijn, terwijl het racisme door zwart (zie dat verhaal deze week van die 4 vrouwen over zwarte piet) van 'officiële' zijde juist aangemoedigd wordt.

Net als dat positieve discriminatie als geen probleem wordt gezien. Stel dat als ik in een personeelsadvertentie zet 'bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan een blanke man'. Denk dat mijn bedrijfje binnen 2 maand failliet is.

Discrimination is a black privilige.
Natuurlijk heb je gelijk. Maar sinds wanneer is "ja maar zij doen het ook" een goede reden om zelf ook door te gaan met iets wat je weet wat niet goed is? Welke motivatie heeft iemand die (onbewust) racistisch is om daar wat aan te doen als degene die ze ervan beschuldigt zelf ook (onbewust) racistisch is? Zoals gezegd, haat kan je niet met haat bestrijden - zo kweek je alleen maar meer haat.

[ Voor 23% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 09:45 ]

• RMX

RMX

Als dat de enige oplossing is zijn we gedoemd. Die hoek is altijd vrij stil om de misbruikers van hun geliefde geloof aan te spreken.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
Het zou zeker helpen als de moslim gemeenschap en een paar vooraanstaande Imams dergelijke aanslagen onmiddellijk veroordelen en dit regelmatig bespreekbaar maken in hun geloofsgroep. Je kunt daar vast een groep jongeren redelden van de radicalisering.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• FireBladeX
kazzzdafke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:23:
[...]
Niet eisen dat ineens er enkel nog halal vlees wordt opgedoekt in cafetaria, of geen bier meer mag zijn, ...
Natuurlijk heb ik ook vrienden van andere origine, en deze beleven hun godsdienst op dezelfde serene manier, zonder overlast of opdringerigheid aan andere.
Daarom zijn het ook vrienden. Heel goede vrienden.
Ik ben GEEN racist. Laat het duidelijk zijn. Maar ik ben fier op mijn traditie, en deze mogen niet in een hoek gedrukt worden door middel van agressie van nieuwe godsdiensten/culturen.
Persoonlijk wanneer iemand zegt geen racist te zijn, bedenk ik hem voor racisme :+ (en excuus "ik heb vrienden van andere nationaliteit" is voor mij vaak de doorslaggever) in combinatie met als ze tegen mijn persoonlijk zeggen: "jij bent anders dan alle andere Turken/Marokkanen". Mooie compliment maar ze zeggen zelf dat ze dus alle andere Turken/Marokkanen niet mogen. Dat je er een mag, betekent niet dat je op een wonderbaarlijke wijze geen racist meer bent ;) (laat even duidelijk zijn dat ik je niet beschuldig van racisme :+ ).

Inhoudelijk: cultuur en tradities veranderen. Ze staan nooit stil. De denkwijze dat cultuur/traditie iets 'vast' is, is compleet onzin. De maatschappij veranderd en de cultuur ook. Als je vastgebonden blijft een oude tradities en deze niet kan loslaten, zegt dat meer over jouw als persoon en hoe jij jezelf identificeert (wat was een traditie 500 jaar geleden in Nederland en wat is traditie nu in Nederland). Ik wil je absoluut niet persoonlijk aanvallen. Maar waarom ben je zo fier op je tradities? Geven deze tradities jouw een gevoel van het zijn van een rasechte Nederlander? Zelfs binnen Nederland (op provinciaal niveau) zijn er nog tal van verschillende tradities.

Wat ik wel eens ben met jou is de opdringerigheid. Dit magnooit van sprake zijn. Maar als een cafetaria een vriendelijke verzoek van een trouwe klant heeft gekregen die waardeert dat halal vlees wordt geserveerd, en de cafetaria eigenaar vind dit een goede idee (marketingtechnische zet) en doet dit vervolgens met zijn gehele assortiment, is dat zijn persoonlijke keuze en niet opgedrongen door de religieuze freaks (wat media vaak wel doet geloven).

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
Wat vreselijk dit. Wederom in Parijs.
Waarom eigenlijk een gijzeling in een theater bij een Amerikaans rock concert?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:40:
[...]

Ik zeg toch helemaal niet dat we het moeten negeren, dat we moeten wegkijken? Ik zeg alleen dat de "extreem-rechtse" reactie, zoals we al van Wilders hebben gezien en zoals van Le Pen te verwachten is (het FN heeft zich gelukkig nog koest gehouden tot nu toe maar vanmiddag om 15:00 geeft Marine Le Pen een persconferentie), juist het slechtste is wat je kunt doen want dan doe je precies wat de terroristen graag willen. Haat kan niet met haat worden bestreden!
Hoe moeten we dan reageren? Nog meer welzijnswerkers? Nog meer banenplannen? Zoals hier eerder al beschreven was dat niet het probleem bij de terroristen uit het verleden. Die waren in de regel bovenmodaal en hadden kansen genoeg om het hier 'te maken'. Maar onze manier van leven (vrijheid, gelijkheid) was hetgeen ze niet wilden accepteren. Daar verandert geen welzijnswerker wat aan.

En welke 'extreem-rechtse' reactie heeft Wilders tot nu toe gegeven?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:32

Zeror

Ik Henk 'm!

Jolke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:44:
Ik heb niet echt het idee dat het om het Amerikaanse rockconcert ging, maar om de locatie.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• Martinusz
Lekker Ventje schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:16:
[...]

Het zijn de mensen die het verste van moslims afstaan die meningen hebben, kijk naar het populisme in NL. Mensen op het platteland die roepen dat ze het land uitmoeten terwijl ze geen moslim kennen of in de buurt hebben.
Ik ken moslims en heb er nog nooit 1 zijn levensovertuiging mij zien opdringen.

Andersom natuurlijk ook, zullen genoeg IS aanhangers zijn die niet eens weten waar het westen ligt maar wel haat hebben.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jolke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:44:
Het was niet echt een gijzeling, meer een moordpartij. Er was nooit sprake van eisen die gesteld werden in ruil voor de vrijlating van de gegijzelden, iedereen betrokken bij die aanval was er om zoveel mogelijk mensen te doden en zichzelf op te blazen als de politie binnenviel.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• anandus
  • Niet online
alexbl69 schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:45:
[...]

Hoe moeten we dan reageren? Nog meer welzijnswerkers? Nog meer banenplannen? Zoals hier eerder al beschreven was dat niet het probleem bij de terroristen uit het verleden. Die waren in de regel bovenmodaal en hadden kansen genoeg om het hier 'te maken'. Maar onze manier van leven (vrijheid, gelijkheid) was hetgeen ze niet wilden accepteren. Daar verandert geen welzijnswerker wat aan.
De discriminatie en het wegzetten als tweederangs burgers, zoals mensen zoals Wilders doen, dáár verandert geen welzijnswerker iets aan. Wat dat betreft is Wilders en Le Pen eerder een oorzaak dan een oplossing.
De haat op 'onze manier van leven' komt pas later. Je ziet vaak dat daders eerst een relatief normaal, Westers, leven hebben gehad en pas later beginnen te radicaliseren.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 14-11-2015 09:50 ]

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:40:
[...]

Tja, het hele probleem in deze discussie is dat de kampen in de media zo extreem worden gepolariseerd. Elke vorm van nuance is weg. Beiden kanten hebben een punt, maar de waarheid zal toch echt in het midden liggen.
Jolke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:48:
http://nos.nl/artikel/206...slagen-het-is-oorlog.html

"Het is oorlog" ik heb niet het idee dat dat pas na gisteren begint, maar al lang begonnen was.
Het was twee voor twaalf. Ik dacht het begin van de week nog over wat er nodig zou zijn om de wijzer een stapje dichter bij twaalf uur te krijgen. Gisteravond kreeg ik het antwoord.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2015 09:51 ]

• Jolke
http://nos.nl/artikel/206...slagen-het-is-oorlog.html

"Het is oorlog" ik heb niet het idee dat dat pas na gisteren begint, maar al lang begonnen was.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
martinusz schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:46:
[...]

Het zijn de mensen die het verste van moslims afstaan die meningen hebben, kijk naar het populisme in NL. Mensen op het platteland die roepen dat ze het land uitmoeten terwijl ze geen moslim kennen of in de buurt hebben.
Ik ken moslims en heb er nog nooit 1 zijn levensovertuiging mij zien opdringen.

Andersom natuurlijk ook, zullen genoeg IS aanhangers zijn die niet eens weten waar het westen ligt maar wel haat hebben.
IS aanhangers hebben overal haat tegen. Het naar onszelf wijzen als schuldigen vanwege wat vroeger al dan niet gedaan zou zijn komt niet overeen met de feiten. De feiten zijn namelijk dat veruit het grootste aantal slachtoffers van IS de 'gewone' moslims zijn.

Bij mij gaat het er niet in dat: "Ik haat het Westen zo hard, dat ik nu naar Syrië ga reizen om Moslims te vermoorden", met logica verklaard kan worden.

En ja, dit soort aanslagen zijn wel heel vaak Moslims. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het de Islam tegen alles wat geen Islam zou zijn, het is een groep extremisten tegen alle andere, onafhankelijk van of die wel of geen Moslim zijn, het maakt ze allemaal niks uit.

• FireBladeX
Sissors schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:51:
[...]

IS aanhangers hebben overal haat tegen. Het naar onszelf wijzen als schuldigen vanwege wat vroeger al dan niet gedaan zou zijn komt niet overeen met de feiten. De feiten zijn namelijk dat veruit het grootste aantal slachtoffers van IS de 'gewone' moslims zijn.

Bij mij gaat het er niet in dat: "Ik haat het Westen zo hard, dat ik nu naar Syrië ga reizen om Moslims te vermoorden", met logica verklaard kan worden.

En ja, dit soort aanslagen zijn wel heel vaak Moslims. Maar laten we alsjeblieft niet doen alsof het de Islam tegen alles wat geen Islam zou zijn, het is een groep extremisten tegen alle andere, onafhankelijk van of die wel of geen Moslim zijn, het maakt ze allemaal niks uit.
aanvullend: Het gaat dus echt niet om religie. IS heeft niets met religie te maken. Maar laat religie nu wel een manier zijn om mensen te manipuleren. Als je weet hoe mensen geronseld worden om voor IS te vechten, weet je al dat er geen enkel mogelijkheid iets te maken heeft met religie of islam. Waren de kruistochten puur religieus? Dacht het niet ;) maar als je groot massa mensen kan manipuleren door een religie, omdat zij niet de vermogen hebben om kritisch te denken, is dit wel te verwachten.

Islam is groot: Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/maw87b.png.

[ Voor 7% gewijzigd door FireBladeX op 14-11-2015 09:57 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:48:
[...]

zo extreem worden gepolariseerd. Elke vorm van nuance is weg.
[...]
Sensatiejournalistiek en angstzaaien. Punt. Al die dialoog erom heen is dan wel to the point en proberen de meesten reacties te ontlokken, dan wel helemaal mee te lullen in de negativiteit.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Exact. Vergeet niet dat moslimterrorisme in Europa in de minderheid is. Of zijn we de IRA, ETA, RARA etc. alweer vergeten? Terrorisme is van alle tijden en van alle stromingen - en wat die stromingen gemeen hebben is niet hun geloof of hun ideologie, maar hun extremisme daarin en hun (gevoel van) hopeloosheid.

• Jolke
FireBladeX schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:55:
[...]

aanvullend: Het gaat dus echt niet om religie. IS heeft niets met religie te maken. Maar laat religie nu wel een manier zijn om mensen te manipuleren. Als je weet hoe mensen geronseld worden om voor IS te vechten, weet je al dat er geen enkel mogelijkheid iets te maken heeft met religie of islam. Waren de kruistochten puur religieus? Dacht het niet ;) maar als je groot massa mensen kan manipuleren door een religie, omdat zij niet de vermogen hebben om kritisch te denken, is dit wel te verwachten.

Islam is groot: [afbeelding].
Dat plaatje zie je niet vaak. Men noemt IS, islam, religie en terrorisme altijd in 1 woord - helaas.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:57:
Exact. Vergeet niet dat moslimterrorisme in Europa in de minderheid is. Of zijn we de IRA, ETA, RARA etc. alweer vergeten? Terrorisme is van alle tijden en van alle stromingen - en wat die stromingen gemeen hebben is niet hun geloof of hun ideologie, maar hun extremisme daarin en hun (gevoel van) hopeloosheid.
Maar het is nogal een heilsmissie om de hopeloosheid uit het (Midden) Oosten weg te nemen. In Afrika zijn we (met vallen en opstaan) ook al 100 jaar bezig en ik kan niet zeggen dat het probleem weg is. Dus alhoewel ik het in principe met je eens kan zijn, is het niet een sluitend antwoord - en derhalve niet de laatste (poging tot een) aanslag.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

[...]

Het is ook geen onderklasse probleem, het probleem zit hem in de overtuiging op een ander vlak. Namelijk het geloof en de algehele kijk tegen de westerse vrije wereld.

Een moslim terrorist vindt het niet erg dat er inkomensverschil is in het westen, hij wil de westerling zijn geloof op leggen en/of uitnaam van zijn overtuiging iets aan doen.

Dat is het zieke er aan. Het is een ordinaire geloofsoorlog aan het worden.... Een ordinaire stammenstrijd.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Krisp schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:00:
[...]

Maar het is nogal een heilsmissie om de hopeloosheid uit het (Midden) Oosten weg te nemen. In Afrika zijn we (met vallen en opstaan) ook al 100 jaar bezig en ik kan niet zeggen dat het probleem weg is. Dus alhoewel ik het in principe met je eens kan zijn, is het niet een sluitend antwoord - en derhalve niet de laatste (poging tot een) aanslag.
Maar het gaat niet om de hopeloosheid in het midden-oosten; het gaat om de hopeloosheid van radicale ideologieën in zijn algemeenheid, die met de globalisering en de internetrevolutie ten dode zijn opgeschreven. Mensen zijn niet meer afhankelijk van wat de lokale machthebber zegt, zij kunnen zelf informatie vergaren van over de hele wereld. Terrorisme is de zwanenzang van een ideologie die ten dode is opgeschreven, een "last ditch effort". Toen Scandinavië gekerstend werd in de middeleeuwen, ging de regio een tijd lang gebukt onder vikingterrorisme. In het noorden van Noorwegen was enige tijd een radicale vikingstaat, waar bijvoorbeeld het recht op wraak van de vikingtraditie was omgevormd tot een plicht tot wraak, en als je 3x de mogelijkheid om wraak te nemen had laten schieten dan werd je ter dood veroordeeld omdat vergeving iets Christelijks was.

• FireBladeX
Bullet NL schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:00:
[...]
hij wil de westerling zijn geloof op leggen en/of uitnaam van zijn overtuiging iets aan doen.
Is dat zo? Zou het niet kunnen dat tegen hem wordt gezegd dat zijn familie geld krijgt als hij zichzelf opblaast vanuit de terreurorganisatie?

Trouwens ben ik wel benieuwd welke geloof ze willen opleggen. Kan namelijk niet islam zijn omdat er duidelijk beschreven staat dat je niemand dwingend een geloof mag opleggen (naast het feit dat alleen god de 'recht' heeft om een leven te nemen. Het probleem is dat ze als pionnen worden gebruikt door terreurorganisaties. Ik zie die pionnen als zwakbegaafde mensen (intellectueel) die omgepraat worden i.c.m. drugs om deze acties uit te voeren.

Als je het probleem wil aanpakken, moet je niet bij de pionnen zijn ;)

Verwijderd

FireBladeX schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:44:
[...]

Wat ik wel eens ben met jou is de opdringerigheid. Dit magnooit van sprake zijn. Maar als een cafetaria een vriendelijke verzoek van een trouwe klant heeft gekregen die waardeert dat halal vlees wordt geserveerd, en de cafetaria eigenaar vind dit een goede idee (marketingtechnische zet) en doet dit vervolgens met zijn gehele assortiment, is dat zijn persoonlijke keuze en niet opgedrongen door de religieuze freaks (wat media vaak wel doet geloven).
En dan word het mij dus opgedrongen aangezien ik plots dus geen andere keus meer heb. Of dat nu de schuld is van die cafetariahouder of van een moslim maakt mij echt niets uit.
anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:48:
[...]
De discriminatie en het wegzetten als tweederangs burgers, zoals mensen zoals Wilders doen, dáár verandert geen welzijnswerker iets aan. Wat dat betreft is Wilders en Le Pen eerder een oorzaak dan een oplossing.
De haat op 'onze manier van leven' komt pas later. Je ziet vaak dat daders eerst een relatief normaal, Westers, leven hebben gehad en pas later beginnen te radicaliseren.
Dat was zijn vraag niet. Wat jij nu doet is het laten voorkomen alsof Wilders en Le Pen de hoofdoorzaak zijn. Hij vraagt hoe we dan moeten reageren. Geef daar dan eens antwoord op.
Het enige wat ik jou zie doen is dezelfde xenofobe reacties geven waar je zelf zo op tegen bent.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nee, Wilders, Le Pen en consorten zijn zeker niet de hoofdoorzaak. Dat zijn de terroristische organisaties zelf. Maar extreemrechtse / populistische politici gooien wel olie op het vuur ipv te proberen het vuur te blussen...

Populisme in de politiek staat tot terrorisme zoals honderden jaren geleden aderlating stond tot ziekte. Men weet niet beter, men denkt dat het de oplossing is, terwijl het eigenlijk helemaal niets uithaalt of het probleem juist verergert.

[ Voor 35% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 10:13 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:05:
[...]

Maar het gaat niet om de hopeloosheid in het midden-oosten; het gaat om de hopeloosheid van radicale ideologieën in zijn algemeenheid, die met de globalisering en de internetrevolutie ten dode zijn opgeschreven. Mensen zijn niet meer afhankelijk van wat de lokale machthebber zegt, zij kunnen zelf informatie vergaren van over de hele wereld.
Ondanks dat informatie/nieuws algemeen te vinden is op internet, bind men zich meer met het nieuws dat "in hun straatje past" en verwerpt men tegenstrijdige berichten. zie ook de israel-palastine kwestie, de inwoners van beidde kanten lezen vooral nieuws van de eigen partij

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 14-11-2015 10:14 ]

ora et labora

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:11:
Nee, Wilders, Le Pen en consorten zijn zeker niet de hoofdoorzaak. Dat zijn de terroristische organisaties zelf. Maar extreemrechtse / populistische politici gooien wel olie op het vuur ipv te proberen het vuur te blussen...
Dat suggereert dat ze een manier hebben om het vuur te blussen. Wat is dat precies ? Zich terugtrekken uit de politiek en dan stopt ISIS ermee ?

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bullet NL schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:00:
[...]

Het is ook geen onderklasse probleem, het probleem zit hem in de overtuiging op een ander vlak. Namelijk het geloof en de algehele kijk tegen de westerse vrije wereld.

Een moslim terrorist vindt het niet erg dat er inkomensverschil is in het westen, hij wil de westerling zijn geloof op leggen en/of uitnaam van zijn overtuiging iets aan doen.

Dat is het zieke er aan. Het is een ordinaire geloofsoorlog aan het worden.... Een ordinaire stammenstrijd.
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat 'zieltjes winnen' niet de missie is van dit soort groeperingen. Er zijn _veel_ effectievere manieren om dit te doen. Waar ik wel iets in zie, is het idee dat ze uit principe aanslagen plegen, omdat ze dat interpreteren uit de Islam. Daarmee worden aanslagen als deze een doel op zichzelf, niet meer dan dat.
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:05:
[...]

Maar het gaat niet om de hopeloosheid in het midden-oosten; het gaat om de hopeloosheid van radicale ideologieën in zijn algemeenheid, die met de globalisering en de internetrevolutie ten dode zijn opgeschreven. Mensen zijn niet meer afhankelijk van wat de lokale machthebber zegt, zij kunnen zelf informatie vergaren van over de hele wereld. Terrorisme is de zwanenzang van een ideologie die ten dode is opgeschreven, een "last ditch effort". Toen Scandinavië gekerstend werd in de middeleeuwen, ging de regio een tijd lang gebukt onder vikingterrorisme. In het noorden van Noorwegen was enige tijd een radicale vikingstaat, waar bijvoorbeeld het recht op wraak van de vikingtraditie was omgevormd tot een plicht tot wraak, en als je 3x de mogelijkheid om wraak te nemen had laten schieten dan werd je ter dood veroordeeld omdat vergeving iets Christelijks was.
Ga je daarmee zeggen dat door mensen voldoende informatie te geven, ze niet meer zullen ontsporen? :?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mrc4nl schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:12:
[...]

Ondanks dat informatie/nieuws algemeen te vinden is op internet, bind men zich meer met het nieuws dat "in hun straatje past" en verwerpt men tegenstrijdige berichten. zie ook de israel-palastine kwestie, de inwoners van beidde kanten lezen vooral nieuws van de eigen partij
Ja dat klopt, maar ze hebben wel toegang tot andere media. En juist die toegang tot andere media is een bedreiging voor machthebbers in radicale systemen. Waarom denk je dat Noord-Korea geen internet heeft? Juist omdat de enige manier waarop de machthebbers daar de controle kunnen houden, is om ervoor te zorgen dat het volk niet weet wat er buiten de grenzen gebeurt en volledig afhankelijk is van de informatie die door hun wordt gegeven. Radicale moslims zijn die controle kwijt, ze raken hun invloed kwijt over het volk, hun wereld staat op de kop, en ze houden zich met alle macht vast aan de laatste strohalmen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:14:
[...]

Dat suggereert dat ze een manier hebben om het vuur te blussen. Wat is dat precies ? Zich terugtrekken uit de politiek en dan stopt ISIS ermee ?
Ik weet niet of er een manier is om het vuur te blussen. Maar olie op het vuur gooien is dat zeker niet. ;)
Krisp schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:14:
Ga je daarmee zeggen dat door mensen voldoende informatie te geven, ze niet meer zullen ontsporen? :?
Ja en nee. Uiteindelijk wel. Maar de geschiedenis leert dat zulke revoluties zoals nu in het Midden-Oosten gaande zijn (de overgang van een traditionele zo goed als totalitaire stammencultuur naar een mondiale open cultuur) gepaard gaan met veel geweld en laatste stuiptrekkingen. Dat lijkt een fase te zijn waar je gewoon doorheen moet en je kunt denk ik niet veel meer doen dan proberen de gevolgen ervan te beperken. En zoals gezegd, het populistische geluid is helaas alleen maar olie op het vuur...

[ Voor 48% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 10:20 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Krisp schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:00:
[...]

Maar het is nogal een Kruistocht om de hopeloosheid uit het (Midden) Oosten weg te nemen. In Afrika zijn we (met vallen en opstaan) ook al 500-2000 jaar bezig en ik zeggen dat we het probleem eigenlijk meer gecreerd hebben.
Dus alhoewel ik het in principe met je eens kan zijn, is het niet een hoopgevende tactiek - en derhalve niet het laatste excuus tot een invasie.
FTFY

Rommel maken in het Midden Oosten is deze wereld grootste hobby geworden, wij moorden er duizend van hun en zij moorden er 10tallen van ons, enzzz, enzzz, enzzz.

De enige oplossing is dat 1 kant er gewoon mee moet ophouden, en laten wij (buitenstaanders, nietlokalen) gewoon eens de eerste zijn.

Terrorisme is een uitspatting van een regio die struktureel gepest wordt.
Net als op school iemand die struktureel gepest wordt na genoeg irritatie door het lint kan gaan, met alle gevolgen van dien.

Met rust laten is dus de enige oplossing, maar aangezien de regio het kruispunt is van 3 continenten en van tenmiste 6 sociale hoofgroepen/handelsregios (EU, Arabisch Afrika, Perzie, India, China, Rusland) zal de politiek zichzelf daar altijd blijven uitnodigen, ten koste van de bevolking daar.

How do you save a random generator ?

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
kazzzdafke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:23:
Gebeurt het werkelijk, of is het 'ik heb gehoord dat' of incomplete dan wel uit zijn context gerukte berichtgeving?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:20:
[...]

Gebeurt het werkelijk, of is het 'ik heb gehoord dat' of incomplete dan wel uit zijn context gerukte berichtgeving?
Genoeg voorbeelden te vinden in de media.

http://www.bing.com/searc...=IE-SearchBox&FORM=IESR02

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:17:
[...]

Ik weet niet of er een manier is om het vuur te blussen. Maar olie op het vuur gooien is dat zeker niet. ;)

[...]
Dat is een beetje een onderbuikgevoel dat de terreurdaden een reactie zijn op Wilders en Le Pen en dat ze zonder die politici niet zouden zijn gebeurd.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:22:
[...]

Dat is een beetje een onderbuikgevoel dat de terreurdaden een reactie zijn op Wilders en Le Pen en dat ze zonder die politici niet zouden zijn gebeurd.
Nee dat zeg ik niet. De oorzaak van terrorisme zijn de terroristen. Maar populisme zorgt wel degelijk voor polarisatie, en versterkt radicalisering. Het is geen oorzaak, maar wel een "multiplier", een katalisator.

Een moslim-extremist die leden wil werven hoeft alleen maar een filmpje van Le Pen of Wilders op te zetten. "Kijk zelf maar hoe zeer het westen de Islam haat!" Uiteraard heeft dat alleen effect op mensen die sowieso al radicaal ingesteld zijn, maar het maakt het werk van de recruteurs er wel veel makkelijker op...

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 10:28 ]

• ijdod
Ok, het laatste dus. Ik weet genoeg.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:24:
[...]

Nee dat zeg ik niet. De oorzaak van terrorisme zijn de terroristen. Maar populisme zorgt wel degelijk voor polarisatie, en versterkt radicalisering. Het is geen oorzaak, maar wel een "multiplier", een katalisator.

Een moslim-extremist die leden wil werven hoeft alleen maar een filmpje van Le Pen of Wilders op te zetten. "Kijk zelf maar hoe zeer het westen de Islam haat!" Uiteraard heeft dat alleen effect op mensen die sowieso al radicaal ingesteld zijn, maar het maakt het werk van de recruteurs er wel veel makkelijker op...
Laat eens wat van die filmpjes zien dan waar Le Pen in voorkomt en wordt gebruikt om te recruteren. Ik zie eigenlijk alleen maar propaganda met een religieuze inslag.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wellicht hoeven de recruteurs het natuurlijk zelf niet eens te laten zien - de "kandidaatleden" hebben dat zelf namelijk al gezien.

Uit de woorden van Wilders en Le Pen spreekt haat. Haat jegens de Islam. Geef mij één voorbeeld waarbij terughaten heeft geholpen om haat weg te nemen; het maakt het namelijk alleen maar erger.

[ Voor 42% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 10:32 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:31:
Wellicht hoeven de recruteurs het natuurlijk zelf niet eens te laten zien - de "kandidaatleden" hebben dat zelf namelijk al gezien.
Weer zo'n onderbuikgevoel. Ze zijn nog niet eens geidenitificeerd en je weet nu al wat ze motiveerde.
Geef mij één voorbeeld waarbij terughaten heeft geholpen om haat weg te nemen; het maakt het namelijk alleen maar erger.
De Tamil Tijgers.

[ Voor 18% gewijzigd door IJzerlijm op 14-11-2015 10:35 ]

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:28:
[...]

Ok, het laatste dus. Ik weet genoeg.
Dus het is de schuld van de media?

Ok, en waar moeten wij nu dan ons nieuws vandaan halen en een objectieve mening gaan vormen?

• Lekker Ventje
anandus schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 09:48:
[...]
Terrorisme deskundige op tv haalt het ook net aan als een van de redenen waarom het nu weer in Frankrijk is. De samenleving is daar gepolariseerd en zolang je delen van de bevolking als tweederangs burgers ziet kweek je zelf potentiële extremisten.
Hopelijk gaat Wilders dit nu ook eens een keer inzien door zich enkel op bepaalde bevolkingsgroepen te richten. Er zijn nog teveel mensen die niet doorhebben dat hij een populist is en alles voor zoete koek slikken wat hij zegt.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:32:
[...]

Weer zo'n onderbuikgevoel. Ze zijn nog niet eens geidenitificeerd en je weet nu al wat ze motiveerde.
Dat weet hij niet. Hij zegt "wellicht" - het is een mogelijkheid, maar staat dus zeker niet vast.

Tot gisteravond was ik eigenlijk nooit zo bang voor de terreur in/om de wereld, maar het is nu de tweede aanslag in relatief korte tijd in Parijs.. Brrrr.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:32:
[...]

Dit is zo frustrerend hè. Lees eens gewoon wat ik zeg. Heb ik ergens gezegd dat ik specifiek de terroristen die deze aanvallen in Parijs hebben gedaan bedoelde? Ik heb het over radicalisering en terrorisme in zijn algemeenheid. En ik zeg ook heel duidelijk, meerdere keren, dat populisme daarbij geen oorzaak is, maar wel een katalysator.

• WybrenPC
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
enchion schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:19:
[...]

FTFY

Rommel maken in het Midden Oosten is deze wereld grootste hobby geworden, wij moorden er duizend van hun en zij moorden er 10tallen van ons, enzzz, enzzz, enzzz.

De enige oplossing is dat 1 kant er gewoon mee moet ophouden, en laten wij (buitenstaanders, nietlokalen) gewoon eens de eerste zijn.

Terrorisme is een uitspatting van een regio die struktureel gepest wordt.
Net als op school iemand die struktureel gepest wordt na genoeg irritatie door het lint kan gaan, met alle gevolgen van dien.

Met rust laten is dus de enige oplossing, maar aangezien de regio het kruispunt is van 3 continenten en van tenmiste 6 sociale hoofgroepen/handelsregios (EU, Arabisch Afrika, Perzie, India, China, Rusland) zal de politiek zichzelf daar altijd blijven uitnodigen, ten koste van de bevolking daar.
ja, en laten we dan ook alvast de grenzen open zetten voor jihad, zodat ze hier een training kunnen krijgen waarmee ze met hun psychische problemen om kunnen gaan

kom op zeg, als je zou stoppen met het uitmoorden van jihad, dan zullen er veel te veel onschuldige burgers sterven in de IS gebieden. het is ook logisch dat al die vluchtelingen naar europa komen. ik vind zelf dat er gewoon lekker door moet worden gevochten in al die probleemgebieden. hoe minder IS strijders, des te beter ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
NU.nl meldt nu dat IS de aanslag heeft opgeëist. Verder nog geen details.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:02
De politie in Meppel is vandaag ook extra alert. Moet zeggen dat is toch wel iets waar ik vanmorgen aan moest denken. Een van oorsprong Christelijk feest met een hoge opkomst.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:36:
[...]

Dit is zo frustrerend hè. Lees eens gewoon wat ik zeg. Heb ik ergens gezegd dat ik specifiek de terroristen die deze aanvallen in Parijs hebben gedaan bedoelde? Ik heb het over radicalisering en terrorisme in zijn algemeenheid. En ik zeg ook heel duidelijk, meerdere keren, dat populisme daarbij geen oorzaak is, maar wel een katalysator.
Ja dat is nu wel duidelijk hoor, Wilders en dergelijke moeten gewoon hun muil houden dan was dit allemaal niet gebeurd enzo. |:(
Ik denk dat deze aanslagen een katalysator zijn voor meer stemmen op deze partijen.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

WybrenPC schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:37:
[...]

ja, en laten we dan ook alvast de grenzen open zetten voor jihad, zodat ze hier een training kunnen krijgen waarmee ze met hun psychische problemen om kunnen gaan

kom op zeg, als je zou stoppen met het uitmoorden van jihad, dan zullen er veel te veel onschuldige burgers sterven in de IS gebieden. het is ook logisch dat al die vluchtelingen naar europa komen. ik vind zelf dat er gewoon lekker door moet worden gevochten in al die probleemgebieden. hoe minder IS strijders, des te beter ;)
Tja, het is een "damned if you do, damned if you don't" scenario. De IS zijn gang laten gaan is geen optie; de IS verslaan is zo goed als onmogelijk; een invasie en jarenlang de controle houden in het gebied is evengoed geen optie. Je moet kiezen tussen alleen slechte mogelijke oplossingen...

• RedHat
  • Laatst online: 09-09 17:16
IS heeft volgens de Telegraaf de aanslag opgeëist.

Hmmm zag het bericht van RoD niet.

[ Voor 27% gewijzigd door RedHat op 14-11-2015 10:45 ]

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 15:18
Beste Moderator:
Laat de islamdiscussie hier voorlopig even buiten a.u.b. Dat kan later altijd nog.
Nu Islamitische Staat de aanslagen opgeeist heeft, mag deze discussie beginnen of zijn wij nog altijd van deze vrijheid ontheven?

• Martinusz
Soldaatje schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:39:
[...]

Ja dat is nu wel duidelijk hoor, Wilders en dergelijke moeten gewoon hun muil houden dan was dit allemaal niet gebeurd enzo. |:(
Ik denk dat deze aanslagen een katalysator zijn voor meer stemmen op deze partijen.
En dat is mijn grotere angst dan terrorisme hier.

• Bullet NL
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

RoD schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:38:
Was natuurlijk te verwachten.... Hellaas

Cogitationis poenam nemo patitur

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Ja dat klopt. Terrorisme versterkt rechts-extremisme. En rechts-extremisme versterkt weer terrorisme. Zo kom je dus in een neergaande spiraal. De enige manier om daaruit te komen is om eruit te stappen. En iemand zal die stap moeten nemen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf...

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

jaapstobbe schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:41:
Beste Moderator:
[...]

Nu Islamitische Staat de aanslagen opgeeist heeft, mag deze discussie beginnen of zijn wij nog altijd van deze vrijheid ontheven?
Die discussie is eigenlijk de hele tijd al bezig.

Smiling as the shit comes down...

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ScrooLoose schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:42:
[...]

Die discussie is eigenlijk de hele tijd al bezig.
En bij deze ook formeel eraf. :)

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:33:
[...]

Dus het is de schuld van de media?
Nee, het is de schuld van jouw interpretatie van die media.

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

[...]

Daar ben ik ook bang voor. Weer meer verdeeldheid in de samenleving. Mensen die binnen een land elkaar tegen gaan staan. Doel van de terroristen bereikt - de samenleving is weer een beetje meer ontwricht. Dat is het uiteindelijke punt dat Albantar volgens mij probeert te maken.
RoD schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:38:
Nu nog maar afwachten of IS hier überhaupt iets mee te maken heeft of dat ze slim gebruik maken van de gecoördineerde actie van een andere groep gekken om zo weer wat "naamsbekendheid" en beruchtheid te verkrijgen.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Verwijderd

ijdod schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:44:
[...]

Nee, het is de schuld van jouw interpretatie van die media.
Ah ja natuurlijk. Stom van mij.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:32
Bullet NL schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:42:
[...]

Was natuurlijk te verwachten.... Hellaas
Ik zou IS juist dom vinden als ze het niet zouden doen. Als ik IS was, zou ik per definitie elke aanslag opeisen, ook al heb ik er niets mee van doen.

Gratis aanslagen, gratis angst, gratis publiciteit...

Maar zelfs al zou IS daadwerkelijk achter deze aanslagen zitten: we moeten niet vergeten dat minimaal 99,999% van alle islam aanhangers net als ons niet anders dan vrede willen hebben!

• ijdod
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:45:
[...]

Ah ja natuurlijk. Stom van mij.
Punt is dat je eigen link het standpunt niet ondersteund, dus ja, inderdaad. Geeft niet, gebeurt meer tegenwoordig.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:12
Het woord 'zeker' is sinds gister definitief van betekenis veranderd.
"Er zijn zeker 18/34/60/127 slachtoffers gevallen."
Met zeker wordt hier niet meer bedoeld 'ten minste want vastgesteld' maar 'waarschijnlijk + hoogste schatting'.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Migrator schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:45:
Daar ben ik ook bang voor. Weer meer verdeeldheid in de samenleving. Mensen die binnen een land elkaar tegen gaan staan. Doel van de terroristen bereikt - de samenleving is weer een beetje meer ontwricht. Dat is het uiteindelijke dat Albantar volgens mij probeert te maken.
Exact. Tegenovergestelde extremistische stromingen versterken elkaar, legitimiseren elkaars bestaansrecht en polariseren het middenveld waardoor meer mensen richting de extremen getrokken worden. Wilders heeft baat bij terrorisme, want als het volk bang is voor moslimterrorisme wint hij meer stemmen. Terroristen hebben baat bij rechts-extremisme en populisme omdat het "helpt" bij de radicalisering. Je kunt die twee niet los van elkaar zien, want de een is (deels) een reactie op de ander en vice versa. Meer populisme veroorzaakt meer moslimextremisme; meer moslimextremisme veroorzaakt meer populisme. Een continue neerwaartse spiraal...

De enige manier om die spiraal te doorbreken is om een van de twee tegenpolen weg te nemen. Op de extremistische leiders in het Midden-Oosten kunnen wij nauwelijks invloed uitoefenen - op de populistische leiders hier in Europa wel.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nu persconferentie van François Hollande. Hij noemt de aanslagen een voorbereide, georganiseerde oorlogshandeling van IS tegen de vrije wereld. 127 doden bevestigd en vele gewonden. Hij kondigt 3 dagen van nationale rouw af, evenals extra veiligheidsmaatregelen. Het leger en de politie zijn volledig gemobiliseerd en alle veiligheidsprotocollen worden geactiveerd en alle nodige middelen zullen daarvoor worden ingezet. Hij roept op tot kalmte en saamhorigheid. Vive la république, et vive la France...

Klinkt als een oorlogsspeech - maar dan zonder oorlogsverklaring.

[ Voor 6% gewijzigd door Mx. Alba op 14-11-2015 10:58 ]

• noMSforme
  • Laatst online: 10-03-2022
Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:50:
[...]

De enige manier om die spiraal te doorbreken is om een van de twee tegenpolen weg te nemen. Op de extremistische leiders in het Midden-Oosten kunnen wij nauwelijks invloed uitoefenen - op de populistische leiders hier in Europa wel.
Welke populistische leiders in Europa hebben we dan? Rutte, Merkel, Hollande of bedoel je daarmee de imams ?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

noMSforme schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:57:
[...]

Welke populistische leiders in Europa hebben we dan? Rutte, Merkel, Hollande of bedoel je daarmee de imams ?
Populistische leiders als in leiders van populistische bewegingen (Wilders, Le Pen, etc.)

Ga alsjeblieft niet mierenneuken maar ga eens in op wat ik bedoel want dat is toch wel duidelijk, hoop ik?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mx. Alba schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 10:59:
[...]

Populistische leiders als in leiders van populistische bewegingen (Wilders, Le Pen, etc.)
De leiders van de twee grootste partijen in de opiniepeilingen. En na de grootste terreuraanslag in generaties is prioriteit 1 hen monddood maken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Topicstarter
Hollande bevestigt dat IS verantwoordelijk is.

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:01:
[...]

De leiders van de twee grootste partijen in de opiniepeilingen. En na de grootste terreuraanslag in generaties is prioriteit 1 hen monddood maken.
Want vrijheid van meningsuiting be damned?
Ik ben het ook niet met die lui eens maar de vrijheid om je mening te uiten hebben zij ook.

Smiling as the shit comes down...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

IJzerlijm schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:01:
[...]

Nee. Prioriteit 1 is om de daders te vinden en te berechten. Prioriteit 2 is om te voorkomen dat het escaleert en te proberen te voorkomen dat het zich reproduceert. Populisme de prullenbak in doen zou daar onderdeel van moeten zijn.

Update net via TV5: 127 doden en 80 gewonden bevestigd.

• ravw
  • Laatst online: 21:15
Wat heeft dit voorgevolg voor de Ek volgend jaar ?
gaat dit nou nog door ?
want het lijkt me nu voorals nog niet echt verstandig om straks duizende mensen op 1 plek neer te zetten met dit soort lui die onrust veroorzaken.

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Oorzaak en gevolg wordt hier weer flink door elkaar gehaald. Misschien moet er een verbod komen op de naam Wilders in dit topic. Hoewel hij veelal onzin roept, is hij echt de reden niet dat IS bestaat. Laat staan het bizarre geweld wat deze groep met zich mee brengt.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RoD schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:02:
Hollande bevestigt dat IS verantwoordelijk is.

Dat zelfde heb ik hier in dit topic gepost 2 minuten voordat Reuters het op Twitter zette... ;)

Pagina: 1 ... 9 ... 37 Laatste

Let op:
We bannen mensen voor 48 uur die constant offtopic blijven doorratelen of de onrust gebruiken om hun eigen haat te spuien.

Sky News Live
YouTube: Sky News Live
en France 24 Live
http://www.france24.com/en/livefeed/

Gratis NRC liveblog:
http://www.nrc.nl/nieuws/...rslagen#upd20151114172658

Reddit
https://www.reddit.com/live/vwwnkuplwr9y
https://www.reddit.com/live/vwwmdb26t78v