Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Verwijderd
1. Druk van het thuisfront die zaten niet op gezeur te wachten.
2. Bang om hun baan te verliezen en denken dat ze dan niet iets nieuws kregen.
3. Voor joiners dus onder 3 jaar in dienst pakte de regeling gunstig uit op korte termijn dus die mensen tekenden om die reden
4. De OR haakte af en wilde niet een nieuwe instemming uitschrijven en adviseerde om te tekenen omdat er niet meer in zat.
5. Een aantal is onder druk van het management overstag gegaan. Er werd echt behoorlijk getreitert door het management.
6. Verder was er een aantal meelopers die dachten ik teken maar en dan gaan ik even achteruit en vandaar uit kan ik weer opnieuw opklimmen want ik heb laten zien dat ik meewerk. Helaas heeft het management daar geen boodschap aan gehad.
Helaas hadden ze niet goed begrepen dat als ze niet tekenden ze echt een vuist hadden gehad. We hadden als een blok tegenover het management moeten blijven staan dan hadden ze rekening met ons moeten houden. En nu zit men met de gebakken peren.
Vanuit een globaal werknemersperspectief moet je dit als werknemer niet willen. De relatieve onderbetaling van jonge krachten houdt het model van goedkope IT-arbeidskrachten in stand en ondermijnt uiteindelijk voor iedereen de arbeidsvoorwaarden.Reneger schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:10:
En ik denk dat jullie jezelf hiermee ook hard in de vingers snijden. Waarom?
Nieuwe potentiele medewerkers, de jonge honden, lezen dit ook. De junioren waar iedereen het over heeft. Jonge jongens, of meisjes, die een zeer positieve invloed kunnen hebben op de winst van CGI NL. Waardoor er dus een groter budget is voor verhogingen.
Zeer waarschijnlijk zouden arbeidsvoorwaarden voor scheppende IT-ers veel beter kunnen zijn wanneer het gros niet aangeboden zou worden via op prijsconcurrenrende tussenhandelaren. De markt is te efficient geworden.
En dan is er ook nog het ethische aspect dat je je zou moeten afvragen of je een ander naar binnen zou moeten lokken waar je zelf niet echt in zou geloven maar wat jezelf wel ten goede zou komen.
Verwijderd
Erg mooi gezegd. Maar volgens mij moet je niet onder valse voorwendselen mensen willen binnenhalen. Vandaar dus ook dat ik zeg dat ik het zeer spijtig vind dat ik zo negatief naar de voorgrond moet treden met mijn verhaal, terwijl dat ook vele malen anders had gekund.Reneger schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:10:
[...]
Ik ben nog steeds gelieerd aan CGI. Ik lees ook Yammer, en schuw niet om mijn mening te uiten, zelfs onder mijn volledige naam.
Misschien is het makkelijk voor mij. Maar andere kant, ik heb compleet geen wrok jegens CGI. Ik heb er jaren lang gewerkt, met heel veel plezier. En de salarisrondes, ach. bij zoveel werkgevers gaat het ook zo. Mijn eerste werkgever was ook geen vetpot. Bij CGI heb ik altijd het geluk gehad dat ik er wat bij kreeg, andere kant, ik heb er altijd gruwelijk hard voor gewerkt. De reden dat ik weg ben gegaan is omdat ik het vond voor een volgende stap. Een stap die al jaren in mijn hoofd ronddoolde.
Ik snap de wrok, de negativiteit. Maar op de manier zoals het nu hier op tweakers geventileerd wordt is in mijn ogen gewoon niet goed. En ik denk dat jullie jezelf hiermee ook hard in de vingers snijden. Waarom?
Nieuwe potentiele medewerkers, de jonge honden, lezen dit ook. De junioren waar iedereen het over heeft. Jonge jongens, of meisjes, die een zeer positieve invloed kunnen hebben op de winst van CGI NL. Waardoor er dus een groter budget is voor verhogingen.
Uiteraard is dit afhankelijk van de matrix, maar dan nog.
In het geval van nu snap ik het dat de EE en hoger beloond worden. EE is een indicatie dat die persoon de ballen uit de broek werkt, goede dingen doet. En já, binnen CGI gaat het ook om zichtbaarheid wat gewaardeerd wordt. En já, dat is lastig naast een fulltime klus. Maar het is niet onmogelijk. Het zijn kleine zaken als het vaak aanwezig zijn op OU meetings. Of een presentatie geven. Of collega's uit de brand helpen. Kleine zaken die weliswaar tijd kosten, buiten de 40 uur om soms. Maar op die manier strijdt je wel voor je eigen positie. Uiteraard is het ook afhankelijk van de beoordelend persoon. Misschien is dat een stukje geluk wat je moet hebben, maar ook daar heb je invloed op. (Optie3 daar gelaten, daar brand ik mn vingers niet aan).
Ik heb in mijn tijd jonge nieuwe krachten zien binnenkomen en omdat ze geen klus kregen binnen een bepaalde tijd moesten ze het pad ook weer ruimen. In die tijd werden er zogenaamde projectjes opgezet om deze mensen te verbreden qua kennis. Ik heb daarop de vraag bij mijn manager destijds neergelegd in welke vorm dit zou plaatsvinden. Nou de beste jongens en meisjes werden opgeleid voor onderdelen waar wij niet eens vacatures voor hadden, tevens wist men niet of deze ooit er zouden komen. Dat noemen ze dan een eerlijke kans geven. Dat is een bladzijde bij CGI (aangezien we nu alle successen onder de noemer van CGI gooien terwijl we toch echt in 2007/8/9/10/11 en tot eind 2012 onder een andere vlag zaten) die ik het liefst nooit had willen toevoegen aan mijn boek dat CGI heet.
Nu kun je hier mooi aan ons vertellen dat we niet zo negatief naar buiten moeten treden, maar volgens mij is het juist een thread waarin wordt gevraagd om je ervaringen te delen. Als die louter negatief zijn, dan moet je de mogelijkheid hebben om die prijs te geven. Waarom moeten we ons hier voordoen alsof alles koek en ei is? Om nieuw personeel op een slinkse manier binnen te halen? In welk opzicht ben ik dan beter dan ons huidige management? Voor mij geldt niet de stelling: "De één zijn dood is de ander zijn brood". Zo heb ik nog nooit gewerkt en zo wil ik ook niet werken. Rechtvaardigheid dat is wel iets wat ik graag terug zou willen zien.
En om nog even in te springen op je punt over het extra inzetten. Hoe weet jij zo goed dat merendeel die een ME beoordeling heeft gekregen zich niet keihard heeft ingezet om dit bedrijf te laten draaien? Dat weet je niet. Onze reviews dit jaar waren dramatisch slecht, als in het waren samenvattingen van wat een echte review in houd. Sommige collega's hebben zelfs NU nog geen review gehad. Wel een beoordeling maar geen enkel gesprek. En die scheep je nu af met een ME beoordeling zonder een grondige onderbouwing.
Nee Reneger als jij vindt dat wij ons allemaal maar een beetje aanstellen en dat het allemaal niet zo slecht is als wij beschrijven dan vraag ik mij af of je niet als Arnold iets te veel met de zonnebril (oogkleppen) oploopt. Zoals je zelf beschrijft heb je het "geluk" gehad dat je nog gewaardeerd werd, waar je je dan ook voor in hebt gezet. Maar ga aub niet hier met een aanname rondlopen dat iedereen die een ME beoordeling heeft gekregen zich niet voor de volle 100% heeft ingezet het afgelopen jaar.
Die salarismatrix is een complete grap en er alleen op gericht om onze nieuwe joiners die net buiten hun wurgcontract van 3 jaar (opleidingskosten) te behouden zodat ze er nog een paar jaar van kunnen melken en ze de hoop te geven dat het beter wordt en onze toplaag die al voldoende verdiend nog wat extra te spekken.
Ik ben totaal niet blij dat ik deze post heb moeten maken, maar als we het op deze toon gooien dan kan er nog wel wat extra modder bij.
Als je dingen anders wil, of zaken wil verbeteren, dan moet je er binnen het bedrijf over gaan praten. Probeer het met management op te lossen of probeer een groep gelijkgestemde collega's bij elkaar te krijgen. Maar ga er iets aan doen. Jezelf hier verbergen lost niets op en het frustreert alleen jezelf maar. Als je vindt dat het anders moet zul je het management moeten overtuigen.
Wat je probleem met het bedrijf ook is, het gaat echt niet vanzelf beter worden. Ik hoop oprecht dat je, wanneer je een toekomst bij CGI wil opbouwen, er uit kan komen met het management. Maar dat zal, vrees ik, moeten binnen de kaders die het management nu heeft gezet.
Mijn eigen pogingen om er uit te komen zijn op niets uitgelopen, vandaar dat ik er voor koos in maart van dit jaar te vertrekken. Ja, ik ben er beter van geworden en wil ook niet meer terug. Maar ik had graag gezien dat men tegemoet was gekomen aan mijn bezwaren omdat ik nu het werk en de collega's moest loslaten. En wat je ook van dit bedrijf vindt, de collega's en opdrachten zijn wel een heel belangrijk pluspunt van CGI.
Verwijderd
Ik denk dat vrijwel iedereen in dit topic (inclusief degenen die weggegaan zijn) het daar 100% mee eens is.Logiecaan schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:17:
En wat je ook van dit bedrijf vindt, de collega's en opdrachten zijn wel een heel belangrijk pluspunt van CGI.
ME mensen werken vast ook erg hard. Maar het gaat ook om zichtbaarheid. In de jaren bij Logica/CGI heb ik gemerkt dat dat gigantisch belangrijk is. En ja, het is naar als je FT op een klus zit.. En als je in-house bent, is het makkelijker.
Ik ga er later wel verder op in. Bijna VrijMiBo!
Verwijderd
Dit is nu juist het probleem. Ik spreek uit eigen ervaring als je in dit bedrijf daarover normaal met collega's wil spreken. En het management krijgt daar lucht van dan krijg je een stevig gesprek. Dat gaat in de trant van je bent te negatief over het bedrijf, Je wilt je collega's beinvloeden tegen het bedrijf etc. Terwijl je juist zaken probeerd te verbeteren. Ook wordt je gechanteerd met de dreiging van een waarschuwing of een negatieve beoordeling als je er mee doorgaat.Logiecaan schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:17:
I
Als je dingen anders wil, of zaken wil verbeteren, dan moet je er binnen het bedrijf over gaan praten. Probeer het met management op te lossen of probeer een groep gelijkgestemde collega's bij elkaar te krijgen. Maar ga er iets aan doen. Jezelf hier verbergen lost niets op en het frustreert alleen jezelf maar. Als je vindt dat het anders moet zul je het management moeten overtuigen.
Daarom zijn veel collega's hun frustratie hier aan uiten. CGI werkt het zelf in de hand. En het hele internet kan mee genieten. Ik heb zolang als ik bij CGI werkte ook niets op internet gezet(vuile was houd je gewoon binnen is mijn motto.) Maar toen het management begon met chantage en andere onfrisse praktijken naar klanten en medewerkers toe. Toen was de maat vol en ben ik ook op dit forum gaan meepraten om zaken aan de kaak te stellen. Binnen het bedrijf erover praten betekend je doodvonnis.
http://www.cginederland.nl/evenementen/space-nl-pubquizSpace NL Pubquiz
16 december 2015
CGI in Rotterdam, George Hintzenweg 89, 3068 AX Rotterdam
Maak het met CGI
Ben jij een fervente pubquizzer? Wil jij jouw technische kennis demonstreren of laten zien hoeveel nutteloze trivia je kent ? Kom dan naar onze Space NL Pubquiz op woensdag 16 december a.s.!
Je bent een ultieme Pubquiz-tegenstander als je:
Een technische opleiding volgt aan een HBO of WO instelling en op zoek bent naar een afstudeeropdracht;
Net een studie met een stevig technisch (Beta) component hebt afgerond;
Een technisch professional bent op het gebied van Space, critical systems, JAVA of als technisch software ontwikkelaar die wij zoeken voor onze mooie projecten.
Ga je de uitdaging aan?
Schrijf je dan in voor de Space NL Pubquiz! Wij zorgen voor het eten en drinken, jij hoeft alleen nog maar mee te doen! Kom langs, proef de sfeer en ervaar de betrokkenheid. Wil je meer te weten komen over werken bij CGI, dan is dit een leuk en informeel moment om geheel vrijblijvend kennis te maken met CGI!
Programma
17:00-17:15 uur Ontvangst
17:15-18:00 uur CGI Spark Innovation Center rondleiding
18:00-18:30 uur Diner
18:30-20:30 uur Pubquiz
20:30-21:00 uur Prijsuitreiking, borrel en netwerken
We hebben plek voor zes teams bestaande uit drie tot vijf deelnemers per team. Je kunt je individueel aanmelden, dan plaatsen wij je in een team, of je hebt zelf al een team samengesteld.
Aanmelden
Wil jij de pubquiz bijwonen? Meld je dan aan met behulp van het online aanmeldformulier. Geef in het opmerkingenveld aan als je zelf al een team (drie tot vijf personen) hebt geformeerd onder vermelding van de teamnaam, zodat we weten wie bij welk team hoort. Na aanmelding ontvang je van ons een bevestiging van je deelname, maar reageer snel want vol is vol.
Ook ik wil nog eens benadrukken dat ik dit veelvuldig heb geprobeerd, en nog steeds probeer. Tot nu toe met 0 resultaat.Logiecaan schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:17:
Als je dingen anders wil, of zaken wil verbeteren, dan moet je er binnen het bedrijf over gaan praten.
[ Voor 18% gewijzigd door jil_s op 11-12-2015 16:17 ]
Verwijderd
Ik geniet al een loonsverhoging van +3,7% over 2015 wegens goede beoordeling
en de
prognose voor de performance bonus over 2015 is minimaal 125% maandsalaris.
Geen gezeur met "als-dan", "moeten wij nog zien", "we wachten op Canada".
Nee... Oerhollands voor je raap arbeidsovereenkomst.
De officiële communicatie staat toch sinds afgelopen woensdag op het Intranet?Lurker1 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 16:12:
Bijna weekend en nog steeds geen officieel bericht over de salarisronde.
Ik denk dat ze bij HR 31 december ook nog tot "begin december" rekenen...
Dat je aan het einde van deze week als Optie 3 nog niets gehoord hebt bevestigt dat ze je niet serieus nemen, buiten sluiten en nog steeds als out-cast behandelen. Je positie wordt zo subtiel uitgelegd.
[ Voor 3% gewijzigd door ESPACE op 11-12-2015 17:18 ]
It always seems impossible until it's done.
Allemaal een goed weekeinde gewenst en voor hen die ook wat vroeg bij de bank/klant op mandatory leave zijn gestuurd wellicht tot Hoofddorp maandag.
Het huidige station is :Weekeinde!
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Dat kan voor geen enkele CGI medewerker een verrassing zijn! Het staat expliciet in de Code of Ethics gerelateerde documenten waarvan je elk jaar aangeeft dat je ze gelezen en begrepen hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:09:
Even iets anders.Iemand een mail gehad dat Android toestellen niet meer gebruikt mogen worden binnen CGI? Wat is uw menig?
Gehad en naar gehandeld. Vervangend toestel besteld en in 4 dagen geleverd. Vanochtend opgehaald. Dat proces is snel opgetuigd maar werkt dus al wel prima.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:09:
Even iets anders.Iemand een mail gehad dat Android toestellen niet meer gebruikt mogen worden binnen CGI? Wat is uw menig?
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 11-12-2015 21:50 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zouden we niet het grootste deel van ons inkomen uit de T&M markt halen, dan zou dit wel mogelijk (kunnen) zijn. Dat is helaas niet het geval. Ron geeft wel aan dat hij dat anders wilt, maar vooralsnog zie ik die verandering nog niet plaatsvinden.LowLevel schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:57:
Het grote probleem voor de Nederlandse vestiging van CGI zijn de absurde rendementseisen die er vanuit Canada worden gesteld. In de huidige markt is 15% winst een onredelijke als je ook je personeel op een normale wijze wilt bijscholen en de arbeidsvoorwaarden wilt onderhouden op een redelijke manier.
Het staat of valt met een goede sales; actief en jagend. Als je hoort dat veel T&M via brokers gaat (waarom hebben we die contacten zelf niet?), dan is er nog een lange weg te gaan.
Onze IP moet actiever worden verkocht, en ook het mkb moet weer klant (willen) worden. Daar is met repeatable solutions geld te halen.
let the past be the past.
Not done, niet ondersteund maar het werkte wel. Op 1 januari is ook dat afgelopenfranssie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 20:28:
Ik snap de vraag dan ook niet echt ik heb die code gelezen en niet genapt maar krijg dacht ik al een jaar of twee emails dat android not done is? IIG dat er geen apps. Android is nooit echt ondersteund dacht ik.
Geloof mij, er is in al die jaren echt niets veranderd. Als ik discussies zo lees, is het nog steeds hetzelfde als altijd. Salaris verhoging is non-existent en projecten zijn altijd veel te laag ingeschoten waardoor er veel overgewerkt en gestressed moet worden. Uiteraard zonder extra betaling! :-)
De enige mensen die écht lang blijven hangen, zijn managers. Die worden gezien als mensen die het geld binnen halen. Mensen die het werk uitvoeren zijn gewoon vervangbaar. Mensen vervangen is eigenlijk geen probleem. Normaal verlies je enorm veel kennis en kost dit bakken met geld. Dat zal nu nog wel zo zijn, maar dat wordt gewoon mee gecalculeerd. En aandeelhouders zien dat toch niet terug in de cijfers. En kennis is ook niet interessant. Want als je 6 maanden op een klus zit en daarna weg gaat, verlies je die kennis ook. Bij een nieuwe klant moet je weer opnieuw beginnen met domein kennis en dergelijke.
Om nieuwe klanten binnen te halen, biedt elk groot consultancy bedrijf zo laag mogelijk. Het is gewoon een spelletje waar de klant altijd het dupe van is. Als iets 10.000 uur kost om te bouwen, gooi je het naar binnen voor 6.000 uur. Die domme consultants rennen toch wel voor CGI (of Capgemini, Ordina, noem ze maar op) en tegen de tijd dat het een probleem wordt, noemen we het "meerwerk", en dat zat niet bij de originele prijs. Ondertussen wordt kwaliteit opgeofferd op het altaar van uurtje-factuurtje.
Dat is denk ik de hardste leerschool geweest. Toen ik bij CMG vandaag kwam, dat klanten oprecht wilden weten wat jij er van vond. Dat je aangeeft dat iets gewoon niet mogelijk is, in die uren, of met zo weinig resources, of zo weinig specificaties, etc, etc. Ze verwachten ook niet dat je al die problemen zelf oplost. Ze willen gewoon oprecht de waarheid horen!!!
Bij CMG/LogicaCMG was ik gewend om, kostte wat het kost, te blijven zitten. Bel je manager maar niet, want die zegt dat je maar een oplossing moet vinden. Want als de klant toegeeft dat er iets mis is en er terug naar de tekentafel moet worden gegaan, of iets dergelijks, zit jij weer op de bank. Moet je manager wéér op zoek naar werk voor je! :-) Dus probeerde jij, terwijl je wist dat jij de oplossing niet kon leveren, toch maar je uurtjes te blijven schrijven.
En dat is waar die grote bedrijven écht goed in zijn. Alles recht lullen wat krom is. Ik heb wat meegemaakt dat een klant boos was, omdat een project 3x zoveel ging kosten als origineel was afgesproken. En dan komt er weer een manager terug op de zaak, trots vertellen dat de klant tóch gaat betalen. Want je, ze hebben al een miljoen geïnvesteerd. Om dan te cancellen en de concurrent gaan vragen of ze óók een miljoen willen spenderen. Dat doe je niet!
Toch...
Toch adviseer ik juniors om voor een groot consultancy bedrijf te gaan werken. Voor 3 tot 5 jaar. Ik denk dat het meest verstandige is te wachten tot je lease contract bijna is afgelopen. Scheelt in de kosten! ;-) Maar goed, je krijgt
- veel ervaring met hoe projecten worden opgezet. Misschien niet zoals het echt hoort, maar je leert er wel van.
- je ziet veel domeinen. Industry, finance, etc, etc.
- je komt in meerdere projecten. Je kunt ook bij een werkgever terecht komen waar er op verschillende gebieden/thema's geen reet van klopt. Maar daar ben je dan blind voor. Je collega's weten niet beter, jij weet niet beter. Doordat je als consultant meerdere klanten bezoekt, leer je de verschillen kennen.
Dus je komt van school, krijgt meteen een lease auto onder je reet. Héérlijk dat je vrienden in een bak van 15 jaar oud rijden en dan kom jij in je Opel Astra (ofzo) aangescheurd. Hoewel ik in startpost las dat je tegenwoordig meer kaliber Clio zat. Da's wel triest! ;-) Maar goed, lekker beetje projectjes doen.
En na 5 jaar ofzo rot je weer op en ga je écht werk zoeken. En ga je job hoppen. Want niets zorgt voor betere loonsverhogingen dan dat. En als loon echt is waar je het allemaal voor doet, ga je SharePoint doen. Vroeger was het BizTalk, daarna SharePoint. Wat erna komt? Geen idee. Maar dan ga je serieus geld verdienen en hoef je niet eens heel goed te zijn ;-)
Succes mannen!
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Ritueel verbranden en een iPhone kopensnelkeuze0017 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:37:
En wat moet je met je huidige Android doen? Dat wordt ook nergens uitgelegd.
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Helaas. De 350 is incl. BTW. Schiet niet echt op.t_captain schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:52:
Een Lumia 8xx pas ook wel in dat bedrag? 350 is ongeveer 420 incl BTW, volgens mij koop je daar prima toestellen voor (uitgezonderd Apple).
Dat is wel mogelijk. Apple iPhone 5, 6 en 6s kunnen gewoon gekocht worden.hawkeyenl9393 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:21:
Die 350,- gebruiken bij je telefoonaankoop en zelf bijleggen voor een fatsoenlijke telefoon is zeker weer niet mogelijk? Zit niet te wachten op een tweede telefoon en vindt het prima om mn eigen telefoon ook voor werk te gebruiken,maar dan mag de baas ook meebetalen...
+1hawkeyenl9393 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:21:
Die 350,- gebruiken bij je telefoonaankoop en zelf bijleggen voor een fatsoenlijke telefoon is zeker weer niet mogelijk? Zit niet te wachten op een tweede telefoon en vindt het prima om mn eigen telefoon ook voor werk te gebruiken,maar dan mag de baas ook meebetalen...
Ik had daarom een Huawei G700 gekocht vanwege de dual sim. Ik hou er niet van om met 2 telefoons te zeulen. En dat werkt i-d-e-a-a-l.
Je mag zelf wel geld bijleggen, maar de de goedkoopste iphone uit de verplichte lijst is al €433 (5s).
En om nu zelf geld bij te leggen voor een zakelijke mobiel, ik weet het niet.
Sinds gisteren. Snap wel dat het veiliger is, dat Windows 8 is zo ontzettend gebruiksonvriendelijk... zelfs de malware ontwikkelaars lopen ervoor weg. Doet me ergens aan PSA en PSA RM denken. Niet logisch, tergend traag maar ik had echt geen zin om zelf bij te gaan leggen voor een zakelijk toestel.snelkeuze0017 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:04:
Zit nu de alternatieve telefoonlijst te bekijken. Dat levert niet veel keus op (financieel aantrekkelijk bedoel ik dan). Iemand ervaring met de Lumina 640? Want das de enige die in de €350 past.
Android toestel mag je gewoon houden, prive gebruiken, weggeven, whatever.
[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 12-12-2015 13:43 ]
Dan ben ik bijna geneigd om het maar te laten voor wat het is en geen nieuwe aan te schaffen. Dan maar geen ActiveSync email.Wijnands schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:42:
Sinds gisteren. Snap wel dat het veiliger is, dat Windows 8 is zo ontzettend gebruiksonvriendelijk... zelfs de malware ontwikkelaars lopen ervoor weg. Doet me ergens aan PSA en PSA RM denken. Niet logisch, tergend traag maar ik had echt geen zin om zelf bij te gaan leggen voor een zakelijk toestel.
[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 12-12-2015 14:20 ]
Dank; sterke analyse. Dit ziet men pas als het lukt om van een afstandje te kijken.Dennis van der Stelt schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:36:
Grappige discussies. Ik kwam het in lijst van actieve topics op tweakers tegen en wilde wel 's lezen wat er momenteel speelt. Ik kom bij CMG vandaan en heb het zien veranderen naar LogicaCMG, toen iedereen al voorspelde dat CMG vanzelf van het dak af zou vallen!Na ongeveer 5 jaar ben ik weg gegaan.
Geloof mij, er is in al die jaren echt niets veranderd. Als ik discussies zo lees, is het nog steeds hetzelfde als altijd. Salaris verhoging is non-existent en projecten zijn altijd veel te laag ingeschoten waardoor er veel overgewerkt en gestressed moet worden. Uiteraard zonder extra betaling! :-)
De enige mensen die écht lang blijven hangen, zijn managers. Die worden gezien als mensen die het geld binnen halen. Mensen die het werk uitvoeren zijn gewoon vervangbaar. Mensen vervangen is eigenlijk geen probleem. Normaal verlies je enorm veel kennis en kost dit bakken met geld. Dat zal nu nog wel zo zijn, maar dat wordt gewoon mee gecalculeerd. En aandeelhouders zien dat toch niet terug in de cijfers. En kennis is ook niet interessant. Want als je 6 maanden op een klus zit en daarna weg gaat, verlies je die kennis ook. Bij een nieuwe klant moet je weer opnieuw beginnen met domein kennis en dergelijke.
Om nieuwe klanten binnen te halen, biedt elk groot consultancy bedrijf zo laag mogelijk. Het is gewoon een spelletje waar de klant altijd het dupe van is. Als iets 10.000 uur kost om te bouwen, gooi je het naar binnen voor 6.000 uur. Die domme consultants rennen toch wel voor CGI (of Capgemini, Ordina, noem ze maar op) en tegen de tijd dat het een probleem wordt, noemen we het "meerwerk", en dat zat niet bij de originele prijs. Ondertussen wordt kwaliteit opgeofferd op het altaar van uurtje-factuurtje.
Dat is denk ik de hardste leerschool geweest. Toen ik bij CMG vandaag kwam, dat klanten oprecht wilden weten wat jij er van vond. Dat je aangeeft dat iets gewoon niet mogelijk is, in die uren, of met zo weinig resources, of zo weinig specificaties, etc, etc. Ze verwachten ook niet dat je al die problemen zelf oplost. Ze willen gewoon oprecht de waarheid horen!!!
Bij CMG/LogicaCMG was ik gewend om, kostte wat het kost, te blijven zitten. Bel je manager maar niet, want die zegt dat je maar een oplossing moet vinden. Want als de klant toegeeft dat er iets mis is en er terug naar de tekentafel moet worden gegaan, of iets dergelijks, zit jij weer op de bank. Moet je manager wéér op zoek naar werk voor je! :-) Dus probeerde jij, terwijl je wist dat jij de oplossing niet kon leveren, toch maar je uurtjes te blijven schrijven.
En dat is waar die grote bedrijven écht goed in zijn. Alles recht lullen wat krom is. Ik heb wat meegemaakt dat een klant boos was, omdat een project 3x zoveel ging kosten als origineel was afgesproken. En dan komt er weer een manager terug op de zaak, trots vertellen dat de klant tóch gaat betalen. Want je, ze hebben al een miljoen geïnvesteerd. Om dan te cancellen en de concurrent gaan vragen of ze óók een miljoen willen spenderen. Dat doe je niet!
Toch...
Toch adviseer ik juniors om voor een groot consultancy bedrijf te gaan werken. Voor 3 tot 5 jaar. Ik denk dat het meest verstandige is te wachten tot je lease contract bijna is afgelopen. Scheelt in de kosten! ;-) Maar goed, je krijgt
- veel ervaring met hoe projecten worden opgezet. Misschien niet zoals het echt hoort, maar je leert er wel van.
- je ziet veel domeinen. Industry, finance, etc, etc.
- je komt in meerdere projecten. Je kunt ook bij een werkgever terecht komen waar er op verschillende gebieden/thema's geen reet van klopt. Maar daar ben je dan blind voor. Je collega's weten niet beter, jij weet niet beter. Doordat je als consultant meerdere klanten bezoekt, leer je de verschillen kennen.
Dus je komt van school, krijgt meteen een lease auto onder je reet. Héérlijk dat je vrienden in een bak van 15 jaar oud rijden en dan kom jij in je Opel Astra (ofzo) aangescheurd. Hoewel ik in startpost las dat je tegenwoordig meer kaliber Clio zat. Da's wel triest! ;-) Maar goed, lekker beetje projectjes doen.
En na 5 jaar ofzo rot je weer op en ga je écht werk zoeken. En ga je job hoppen. Want niets zorgt voor betere loonsverhogingen dan dat. En als loon echt is waar je het allemaal voor doet, ga je SharePoint doen. Vroeger was het BizTalk, daarna SharePoint. Wat erna komt? Geen idee. Maar dan ga je serieus geld verdienen en hoef je niet eens heel goed te zijn ;-)
Succes mannen!
- Bijbetalen voor een toestel zou kunnen, maar privé kan ik prima uit de voeten met een android toestel van 2 a 300 euro. meer zou ik dus ook niet bij willen bijbetalen. Een iphone met meer dan 16GB valt dan af.
- Wat bijbetalen onacceptabel maakt is dat indien ik binnen 2 jaar vertrek (deze week ineens zeer aannemelijk geworden) ik de telefoon weer mag inleveren en wat ik bijbetaald heb kwijt ben. Hierdoor is bijbetalen ineens geen optie meer.
- Een Windows toestel zou ik willen overwegen, maar privé zijn daar niet alle apps voor beschikbaar die ik i.v.m. hobby's gebruik, daarmee zou ik dit toestel als tweede toestel moeten gaan gebruiken. Met twee toestellen lopen vind ik eigenlijk ook geen optie.
Kun je de vergoeding jaarlijks claimen? Dan is het voldoende voor een iPhone in 2 jaar.
dank Dennis. mooi opiniestuk, mocht je twijfelen..
btw: ik heb geen CGI telefoon en wil dat graag zo houden. ik ben bereikbaar op het telefoonnummer van de klant, net als vroeger bij CMG. Neem ik niet op, ben ik vrij. Of op de wc. Buiten werktijd, tijdens het rijden, alsmede op het toilet wens ik niet lastig gevallen te worden.
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Gebruiksvriendelijkheid is redelijk gebruikersafhankelijk denk ik, mijn ervaring is juist dat WP8.1 een stuk gebruiksvriendelijker (makkelijker in gebruik) is dan Andriod en ook nog eens een stuk sneller op vergelijkbare hardware. Wel kan je een paar apps missen (vooral voor prive gebruik, zakelijk mis ik eigenlijk niets).Wijnands schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:42:
[...]
Sinds gisteren. Snap wel dat het veiliger is, dat Windows 8 is zo ontzettend gebruiksonvriendelijk... zelfs de malware ontwikkelaars lopen ervoor weg. Doet me ergens aan PSA en PSA RM denken. Niet logisch, tergend traag maar ik had echt geen zin om zelf bij te gaan leggen voor een zakelijk toestel.
Android toestel mag je gewoon houden, prive gebruiken, weggeven, whatever.
Verwijderd
Zou het niet met de interne MicroSoft lobby te maken hebben?Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:06:
Vind het lachwekkende maatregel. In relatie tot onze cyber security campagne. We kunnen wel het pentagon beveiligen maar niet activesync via android.
Een mooi voorbeeld:
"What Google is doing, in essence, is telling its user community “Sorry, you have to tell Samsung, LG, and Motorola to provide you with an updated version of our operating system.” This is hilariously impossible. It would never fly in the PC world — imagine Microsoft telling customers “Sorry, you have to make HP, Dell, and Lenovo provide you with a free update for our operating system.”
Als google updates uitbrengt is het alleen voor de nexus toestellen dan is het daarna afwachten wanneer de mobiele providers een update uit brengen en of ze het wel doen. Want veel providers doen het helemaal niet voor alle toestellen.
Ze kunnen op papier het pentagon beveiligen ja.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:06:
Vind het lachwekkende maatregel. In relatie tot onze cyber security campagne. We kunnen wel het pentagon beveiligen maar niet activesync via android.
Maar theorie en praktijk.
OV chipkaart was heel erg veilig tijdens de lancering toch?
Heb ooit bijna letterlijk tegen een manager kunnen zeggen.
"Your security is so full of holes it makes a swiss cheese look solid". ( nee niet zelf bedacht maar ik vind hem wel grappig)
Disclaimer: ik heb nooit bij CGI gewerkt, wel bij een van de andere grote bedrijven.Dennis van der Stelt schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:36:
Op zich kan ik je verhaal volgen, maar wat je hierboven beweert: dat er altijd bewust onder een realistische prijs wordt geboden, is niet zo algemeen als je hier doet voorkomen. Ik heb in mijn consultancyjaren erg veel offertes (mee-)geschreven en daarin werd altijd gewerkt met realistische urenbegrotingen. Als iemand van sales goedkoper wilde aanbieden dan moest dat met een korting, niet door op de urenbegroting te bezuinigen. De projectmanager die het ging doen kon gewoon met die realistische urenbegroting aan de slag, ook als er bij wijze van spreken 50% korting was gegeven. Aan de commerciële kant was daarom niet veel animo voor het geven van hoge kortingen, je kon nl. niet achteraf de consultants de schuld geven van de lage marge. Ik wil niet zeggen dat ik nooit discussie heb gehad over of er niet wat minder uren voor x of y konden worden opgenomen maar dat waren uitzonderingen.
Wat je zegt over specificaties herken ik wel, maar heeft twee kanten. Als je in een aanbesteding (want daar gebeurt dit over het algemeen) een klant hebt die ook na vragenrondes etc. blijft vinden dat ie de juiste informatie heeft verstrekt dan kan je kiezen: of je inspanning en investering tot dan toe weggooien of er een gooi naar doen. Als we zo'n deal wonnen was het eerste gesprek het verduidelijken van de requirements, voordat er daadwerkelijk werkzaamheden starten.
Overigens werkte ik niet bij een bedrijf dat een vast team had voor bids maar werden de offertes over het algemeen geschreven door de mensen die het project ook zouden gaan doen. Ik denk dat dat nogal uitmaakt, je moet dan je klant ook gedurende de rest van het traject recht in de ogen aan kunnen kijken.
Verwijderd
Dan was het simpeler geweest dat alleen de nexus toestellen toegestaan werden of de modellen met de laatste google versie.NielsHarley schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:38:
Als google updates uitbrengt is het alleen voor de nexus toestellen dan is het daarna afwachten wanneer de mobiele providers een update uit brengen en of ze het wel doen. Want veel providers doen het helemaal niet voor alle toestellen.
Goed we have to deal with it en weer flink bijleggen t.a.v. de apple toestellen. Rekening ligt bij de member. Jammer. Verder qua MS toestellen weinig of geen keuze. Wil je een beetje fatsoenlijk toestel waar je mee je werk kunt doen praat je algauw over minimaal 300 euro bijleggen (incl. hoesje, etc) Ook Jammer.
Feit is dat steeds de problemen bij de member liggen. Kijk bijvoorbeeld naar de ziektekosten vergoeding. Premie gaat omhoog maar de vergoeding wordt niet aangepast. Wel besparen door niet meer centraal te innen maar geef dan ook iets terug aan de member.
Hoe komen we uit deze neerwaartse spiraal? Ideeen? En ik denk dan aan verbeteringen waar we iets mee kunnen en niet alleen maar zeiken. O ja en de leavers please go on with your life en denk nou niet dat je na zoveel jaar nog weet wat er speelt. Geniet van je job en je keuze maar laat ons met rust.
En ik werk nog steeds bij CGI (accountnaam leaver was om een andere reden). Ik baal af en toe ook flink maar ik geloof er in dat we weer meer succes kunnen hebben.
Goed wie heeft er opbouwende ideeen waar we wat mee kunnen?
Mijn belangrijkste observatie is dat Nederland nog steeds een echte T&M markt is. Maar als ik naar mijn historische data over uurtarieven kijk dan is de ruimte voor tussenhandel ongeveer gehalveerd deze eeuw. De trend is afgeremd maar nog niet gestopt, en voor grote bedrijven is het huidige niveau al zeer moeilijk te halen. In principe is T&M niet evil, maar combinatie van de actuele marktomstandigheden en de organisaties als CGI zal gewoon leiden tot het uitknijpen van consultants.
Dan het paradepaard van de full ITO. Dat is wel gewoon evil. Zo ben je als werknemer weggegaan uit de detachering en heb je een goede werkgever gevonden, zo zit je weer aan boord van een detacheerder. Die de klus heeft gewonnen door goedkoper aan te bieden. De geschiedenis laat zien wat er gebeurt met de mensen die op die manier aan boord komen.
Wat je moet hebben, is een business model waarin de omzet niet zo direct is gekoppeld aan de manuren. En dat vind je vooral in eigen producten. CGI schijnt ze te hebben, maar ik heb nog niet gehoord dat de overgenomen Logicanen en masse zijn getransfereerd naar de development centers van die producten.
Wanneer de premie van de ziektekosten verzekering niet meer via CGI wordt betaald maar van je eigen rekening wordt afgeschreven, betaal je effectief de premie een maand eerder.Feit is dat steeds de problemen bij de member liggen. Kijk bijvoorbeeld naar de ziektekosten vergoeding. Premie gaat omhoog maar de vergoeding wordt niet aangepast. Wel besparen door niet meer centraal te innen maar geef dan ook iets terug aan de member.
Voor het einde van de maand wordt de premie van de komende maand geïncasseerd. De eerste maand moet je daar rekening mee houden.
Verwijderd
Daar heeft CGI een mooie overbruggingsregeling voor getroffen waarbij je de dubbel te betalen premie van december gedurende de eerste drie maanden van 2016 betaalt.ESPACE schreef op maandag 14 december 2015 @ 08:09:
[...]
Wanneer de premie van de ziektekosten verzekering niet meer via CGI wordt betaald maar van je eigen rekening wordt afgeschreven, betaal je effectief de premie een maand eerder.
Voor het einde van de maand wordt de premie van de komende maand geïncasseerd. De eerste maand moet je daar rekening mee houden.
Dat had je wel voor de 10e december aan moeten geven bij HR.
"Optie 3 is gewoon weer uitgesloten van de (welke?) salarisronde."Inabubble schreef op donderdag 10 december 2015 @ 16:10:
Optie 3 is gewoon weer uitgesloten van de (welke?) salarisronde.
In het gesprek wordt gewoon gezegd: Geen verhoging want je bent optie 3.
Effectief is het voor velen nog immer de betere keuze om optie 3 te zijn en blijven.
Overigens kan het de DCS niet eens aangerekend worden, die heeft zich ook maar te voegen naar de corporate beslissingen.
Ach, zolang je nog een leuke opdracht en collega's hebt...
Heb ik een mail gemist in mijn CGI mailbox? Is dit definitief gecommuniceerd of is dit een verwachting?
QFTDennis van der Stelt schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 23:36:
Grappige discussies.

Een lumnia, of eigenlijk elke Windows telefoon, is te vergelijken met Lotus Notes.snelkeuze0017 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 11:04:
Zit nu de alternatieve telefoonlijst te bekijken. Dat levert niet veel keus op (financieel aantrekkelijk bedoel ik dan). Iemand ervaring met de Lumina 640? Want das de enige die in de €350 past.
Prima mee te werken als je het eenmaal door hebt, maar verder is het een niche. Je kan er alles mee, maar tegelijk ook helemaal niets.
[ Voor 13% gewijzigd door avotar op 14-12-2015 09:09 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Dat is relatief nieuw. De analyse van Dennis is dat niet zo, dat soort verhalen hoor je al jaren, recent nog met de commissie Elias verhoren. In hoeverre het waar is... ik weet 't niet.peter00 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:03:
Grappig. Iemand schrijft een leuke analyse over de warmvleesverhuur, en waar maken we ons pagina's lang druk over? Een fokking telefoon...
Goeie vergelijking denk ik. Misschien moest ik mijn Lotus Notes ervaring maar s afstoffenavotar schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:09:
Een lumnia, of eigenlijk elke Windows telefoon, is te vergelijken met Lotus Notes.
Prima mee te werken als je het eenmaal door hebt, maar verder is het een niche. Je kan er alles mee, maar tegelijk ook helemaal niets.
[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 14-12-2015 10:27 ]
Het zou jammer zijn als dat zo is. Toen ik in maart vertrok waren er volgens mij toezeggingen gedaan vanuit HR dat optie 3 gewoon in de salarisrondes mee zou gaan? Hoewel ze, volgens de optie 3 AV een salarisverhoging heel eenvoudig kunnen achterhouden.GMAT schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:04:
[...]
"Optie 3 is gewoon weer uitgesloten van de (welke?) salarisronde."
Heb ik een mail gemist in mijn CGI mailbox? Is dit definitief gecommuniceerd of is dit een verwachting?
Ik heb die dingen nog nooit begrepen.ESPACE schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:32:
[...]
Dat kan voor geen enkele CGI medewerker een verrassing zijn! Het staat expliciet in de Code of Ethics gerelateerde documenten waarvan je elk jaar aangeeft dat je ze gelezen en begrepen hebt.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Overigens, nog steeds geen belletje ontvangen van DCS...
[ Voor 40% gewijzigd door Donde op 14-12-2015 10:57 ]
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze op hun beloften zouden terugkomen. Er is wel héél stellig gezegd dat non-signers weer als volwaardige medewerkers zouden worden behandeld.Logiecaan schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:32:
[...]
Het zou jammer zijn als dat zo is. Toen ik in maart vertrok waren er volgens mij toezeggingen gedaan vanuit HR dat optie 3 gewoon in de salarisrondes mee zou gaan? Hoewel ze, volgens de optie 3 AV een salarisverhoging heel eenvoudig kunnen achterhouden.
Wel zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat sommige optie-3-medewerkers er niets bij krijgen, zoals dat ook geldt voor optie 1.
[ Voor 8% gewijzigd door Lurker1 op 14-12-2015 12:03 ]
Verwijderd
Maar dat worden ze dan toch ook? Die krijgen er immers ook niets bij.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:55:
[...]
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze op hun beloften zouden terugkomen. Er is wel héél stellig gezegd dat non-signers weer als volwaardige medewerkers zouden worden behandeld.
Wel zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat sommige optie-3-medewerkers er niets bij krijgen, zoals dat ook geldt voor optie 1.
De matrix is nog steeds openbaar binnen CGI, neem ik tenminste even aan. Dus als optie 3 medewerker kun je in de matrix zien wat collega's met jouw level en bijbehorende beoordeling er bij krijgen. Krijgen die er wel bij en jij niet, dan kun je aannemelijk maken dat je niet gelijk wordt behandeld, ondanks deze belofte. En dan heb je een verhaal.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:55:
[...]
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze op hun beloften zouden terugkomen. Er is wel héél stellig gezegd dat non-signers weer als volwaardige medewerkers zouden worden behandeld.
Ja, dat is precies wat ik bedoelde. Als er een groepje optie-3-medewerkers is dat een salarisverhoging krijgt, kunnen we al stellen dat ze als volwaardige medewerkers worden behandeld.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:07:
[...]
Maar dat worden ze dan toch ook? Die krijgen er immers ook niets bij.![]()
![]()
![]()
Wel zou je verwachten dat onder de optie-3-medewerkers wat meer mensen opslag krijgen dan onder de optie-1-members. Van de non-signers hebben immers velen de afgelopen jaren te horen gekregen: "sorry, je hebt goed gepresteerd, maar je krijgt geen salarisverhoging, omdat je non-signer bent." Van dat laatste heeft Sake expliciet gezegd dat het fout is geweest.
Ik mag toch aannemen dat deze salarisronde door CGI met beide handen wordt aangegrepen om de door Sake toegegeven fout te herstellen.
Ik denk niet dat je een optie-1-verhoging rechtstreeks kunt vertalen naar een optie-3-verhoging. De grenzen van de salarisschalen zijn immers onder de oude voorwaarden anders, en ook geldt binnen de oude arbeidsvoorwaarden niet dat het ijkpunt tevens het maximum van de schaal is.Logiecaan schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:11:
[...]
De matrix is nog steeds openbaar binnen CGI, neem ik tenminste even aan. Dus als optie 3 medewerker kun je in de matrix zien wat collega's met jouw level en bijbehorende beoordeling er bij krijgen. Krijgen die er wel bij en jij niet, dan kun je aannemelijk maken dat je niet gelijk wordt behandeld, ondanks deze belofte. En dan heb je een verhaal.
CGI pakt elke gelegenheid met beide handen aan om een nieuwe dooie mus tevoorschijn te toveren.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:14:
Ik mag toch aannemen dat deze salarisronde door CGI met beide handen wordt aangegrepen om...
Misschien wordt het management er wel beter van. Zou best kunnen. De medewerkers op de vloer iig niet.
Verwijderd
Enige waar we het management mee kunnen pakken is om de MSAP keer op keer te voorzien van een laag cijfer.snelkeuze0017 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:21:
[...]
CGI pakt elke gelegenheid met beide handen aan om een nieuwe dooie mus tevoorschijn te toveren.
Misschien wordt het management er wel beter van. Zou best kunnen. De medewerkers op de vloer iig niet.
Ik ben uitgenodigd voor een MSAP en dat ga ik dan ook zeker doen.
Verwijderd
Hoe het bij mij is gegaan:
Destijds bij Logica speelde de stilstand in salaris ook. Het eerste jaar dat ik er zat kreeg ik er wat bij. Hoewel ik meer had verwacht, was ik op zich wel tevreden. Toen kwam ik geleidelijk aan idle te zitten en zei men tegen me dat mijn salaris daardoor niet omhoogging. OK dat was nog te begrijpen. Toen ben ik overgestapt naar een andere afdeling en had ik eindelijk een klus. Ik was net begonnnen bij de klant en kreeg geen salarisverhoging. Nou ok, dacht ik. Te begrijpen want ik ben er net begonnen.....
Het jaar erna was ik echter vol jaar billable en ze verlangden steeds meer van me. Allemaal prima en ik verwachte een salarisverhoging want ik stond al een tijdje stil. Na een vol jaar produktief te zijn geweest (en met een vol tevreden klant) mocht er eindelijk wel eens wat bij. Maar wat gebeurde er? Ze gaven me echter nog steeds niks bij. En dat vond ik niet meer acceptabel. En dat heb ik ook heel duidelijk aangegeven. Blijkbaar zinde de manier waarop ik dat deed ze niet, want ze dreigden me zelfs een officiele waarschuwing te geven. Nou als het zo moest konden ze het bekijken! Elk greintje loyaliteit richting het bedrijf was daarmee bij mij weg. Het jaar erna heb ik niet meer volgemaakt. Ik had elders voor mezelf mijn salarisverhoging zekergesteld.
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat ik nog zou zijn blijven zitten om de wissel naar CGI mee te maken en dat ik er nog steeds zou werken.
Volgens mij alleen naar android gebruikers icm ActiveSync. Ik ontvang net een mail.snelkeuze0017 schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:50:
Dat overzicht, daar heb je email van gehad: vr 4-12-2015 12:42
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Verwijderd
Nog niets gehoord maar best wel spannend.
Ik gok op dezelfde matrix als optie 1.
Ze zullen toch niet expres wachten tot vlak voor middernacht?Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:19:
'Members met een oud contract ontvangen voor 15 december bericht over het salary review'
Ik heb telefonisch bericht ontvangen, dus niet via email of een brief, over salarisverhoging (voor mensen met oud contract) en zelf krijg ik nada noppes erbij en denk dat het niet heel anders zal zijn voor andere collega's met een oud contract (ben natuurlijk wel erg benieuwd naar ervaringen hierover). Verder niks gehoord over hanteren van dezelfde matrix als optie 1 oid alleen dat er geen budget is blablabla.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 14:19:
'Members met een oud contract ontvangen voor 15 december bericht over het salary review'
Ik gok op dezelfde matrix als optie 1.
Idem eigenlijk.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 13:55:
Drie jaar stilstand qua salaris en altijd billable geweest? Zoveel geduld zou ik niet hebben.
Hoe het bij mij is gegaan:
Destijds bij Logica speelde de stilstand in salaris ook. Het eerste jaar dat ik er zat kreeg ik er wat bij. Hoewel ik meer had verwacht, was ik op zich wel tevreden. Toen kwam ik geleidelijk aan idle te zitten en zei men tegen me dat mijn salaris daardoor niet omhoogging. OK dat was nog te begrijpen. Toen ben ik overgestapt naar een andere afdeling en had ik eindelijk een klus. Ik was net begonnnen bij de klant en kreeg geen salarisverhoging. Nou ok, dacht ik. Te begrijpen want ik ben er net begonnen.....
Het jaar erna was ik echter vol jaar billable en ze verlangden steeds meer van me. Allemaal prima en ik verwachte een salarisverhoging want ik stond al een tijdje stil. Na een vol jaar produktief te zijn geweest (en met een vol tevreden klant) mocht er eindelijk wel eens wat bij. Maar wat gebeurde er? Ze gaven me echter nog steeds niks bij. En dat vond ik niet meer acceptabel. En dat heb ik ook heel duidelijk aangegeven. Blijkbaar zinde de manier waarop ik dat deed ze niet, want ze dreigden me zelfs een officiele waarschuwing te geven. Nou als het zo moest konden ze het bekijken! Elk greintje loyaliteit richting het bedrijf was daarmee bij mij weg. Het jaar erna heb ik niet meer volgemaakt. Ik had elders voor mezelf mijn salarisverhoging zekergesteld.
Ik kan mij absoluut niet voorstellen dat ik nog zou zijn blijven zitten om de wissel naar CGI mee te maken en dat ik er nog steeds zou werken.
Met het verschil dat ik destijds al meer dan 5 jaar bij dezelfde klant op dezelfde plek zat op 2,5-3 uur reizen per dag.
Een paar keer een klus dichterbij huis gezien, maar er werd me met klem verzocht niet te reageren. De klant was zo tevreden en het tarief was erg goed. Bijscholing was alleen mogelijk als de klus daarom vroeg en die deed dat niet.
Best, ik zat toch wel op mijn plek. Ik kreeg er overigens ook niets bij, ondanks de boven verwachting reviews. Balen, Langzamerhand was Logica niet meer het bedrijf voor me, ik keek om me heen, zag niets naar mijn zin en zat wel lekker bij de klant.
Toen CGI kwam wist ik zeker dat het beter zou worden. Helaas. Ondanks al het gedoe was optie 1 voor mij niet eens zo heel veel onvoordeliger. Tussentijdse review gevraagd, want ik was bezig met promotie naar level 3. (inmiddels al 14 jaar ervaring, altijd wel een reden om deze niet te krijgen)
Toen werd me verteld dat ik te smal inzetbaar was en te lang bij dezelfde klant zat. Ik moest me omscholen (terwijl ik juist uit de techniek wilde) en bij de klant weg. Onzinnig dat ik daar al zo lang zat. En een beoordeling aan het eind van het jaar zou dit ondersteunen om mij te stimuleren.
Toen ging de knop om. Uiteindelijk zit ik nog steeds bij dezelfde klant, alleen dan vast in dienst. En kan ik 2 of 3 dagen in de week thuis werken om de afstand te compenseren.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
Communicatie is essentieel in dit soort trajecten. Spijtig om te zien dat men daar niet heeft geleerd van alle fouten die ze in het verleden hebben gemaakt......
Oei, oei, jij gaat van een hele koude kermis thuiskomen. Hoe kom je aan zulke hoog gespannen verwachtingen? Er is door de de HR-director en Sake veel gezegd. Het was allemaal om de boel zoet te houden en bedoeld om de storm over te laten waaien. Er is geen enkele concrete toezegging gedaan.Wel zou je verwachten dat onder de optie-3-medewerkers wat meer mensen opslag krijgen dan onder de optie-1-members. Van de non-signers hebben immers velen de afgelopen jaren te horen gekregen: "sorry, je hebt goed gepresteerd, maar je krijgt geen salarisverhoging, omdat je non-signer bent." Van dat laatste heeft Sake expliciet gezegd dat het fout is geweest. Ik mag toch aannemen dat deze salarisronde door CGI met beide handen wordt aangegrepen om de door Sake toegegeven fout te herstellen.
Nu wordt je gebeld en krijg je waarschijnlijk niets. Maar erger, je weet ook niet waar je de komende jaren aan toe bent.
Verwijderd
Je vergeet even dat Sake dit dossier heeft doorgekregen van .... Ron.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:14:
[...]
Ja, dat is precies wat ik bedoelde. Als er een groepje optie-3-medewerkers is dat een salarisverhoging krijgt, kunnen we al stellen dat ze als volwaardige medewerkers worden behandeld.
Wel zou je verwachten dat onder de optie-3-medewerkers wat meer mensen opslag krijgen dan onder de optie-1-members. Van de non-signers hebben immers velen de afgelopen jaren te horen gekregen: "sorry, je hebt goed gepresteerd, maar je krijgt geen salarisverhoging, omdat je non-signer bent." Van dat laatste heeft Sake expliciet gezegd dat het fout is geweest.
Ik mag toch aannemen dat deze salarisronde door CGI met beide handen wordt aangegrepen om de door Sake toegegeven fout te herstellen.
Dat valt wel mee... als ik dit jaar wederom met een kluitje in het riet wordt gestuurd, is het CGI dat van een koude kermis thuiskomt.ESPACE schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:55:
[...]
Oei, oei, jij gaat van een hele koude kermis thuiskomen.
Jij bent overgestapt naar de klant? Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen? Als je vrijstelling van het relatiebeding aanvraagt loop je toch tegen een ondoordringbare muur van gewapend beton op? ("Nee, het is algemeen beleid om dat niet toe te staan, en hierop wordt voor niemand een uitzondering gemaakt, hoeveel goodwill je door de jaren heen ook hebt opgebouwd.")avotar schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:02:
[...]
Uiteindelijk zit ik nog steeds bij dezelfde klant, alleen dan vast in dienst.
Verwijderd
Ja hoor dit wordt wel gedaan. Vooral als CGI de klant benadeeld heeft. Dan mogen consultants die de klant goed vindt over stappen. Maar het wordt alleen toegestaan als het ook goed is voor CGI of het is goed voor het damage control. Ze doen dit uiteraart niet voor de individuele member als die er om vraagt.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:19:
[...]
Jij bent overgestapt naar de klant? Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen? Als je vrijstelling van het relatiebeding aanvraagt loop je toch tegen een ondoordringbare muur van gewapend beton op? ("Nee, het is algemeen beleid om dat niet toe te staan, en hierop wordt voor niemand een uitzondering gemaakt, hoeveel goodwill je door de jaren heen ook hebt opgebouwd.")
Je mocht eens een betere toekomst krijgen.
Betreffende het relatiebeding moet je jezelf niet laten intimideren door CGI. Er zijn veel voorbeelden waar het om moverende werd toegestaan. Dit schept een precedent.Ja hoor dit wordt wel gedaan. Vooral als CGI de klant benadeeld heeft. Dan mogen consultants die de klant goed vindt over stappen. Maar het wordt alleen toegestaan als het ook goed is voor CGI of het is goed voor het damage control. Ze doen dit uiteraart niet voor de individuele member als die er om vraagt.
Je mocht eens een betere toekomst krijgen.
Als je bij een klant wil gaan werken, en CGI wil niet meewerken, laat je advocaat een briefje sturen met drie voorbeelden aangevuld met een aantal zaken van slecht werkgeverschap. Alleen dat laatste is al in voldoende mate aanwezig om onder een relatie beding uit te kunnen komen.
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Genoeg over te vinden in deel 6. Kwestie van iets slimmer zijn dan het CGI management en lef hebben.
Heel veel geluk, een hoge gunfactor en een zak met geld.Lurker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:19:
[...]
Jij bent overgestapt naar de klant? Hoe heb je dat in vredesnaam voor elkaar gekregen? Als je vrijstelling van het relatiebeding aanvraagt loop je toch tegen een ondoordringbare muur van gewapend beton op? ("Nee, het is algemeen beleid om dat niet toe te staan, en hierop wordt voor niemand een uitzondering gemaakt, hoeveel goodwill je door de jaren heen ook hebt opgebouwd.")
Meer details ga ik niet geven, maar zijn evt per DM wel bespreekbaar.
Met alle respect, maar dat weet je wel als je de trend een beetje gevolgd hebt.ESPACE schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:55:
[...]
Nu wordt je gebeld en krijg je waarschijnlijk niets. Maar erger, je weet ook niet waar je de komende jaren aan toe bent.

[ Voor 20% gewijzigd door avotar op 15-12-2015 07:12 ]
Dat je niet weet waar je de komende jaren aan toe bent, is iets dat nu ook voor de (Level 3+?) optie 1 groep geldt, als je kijkt naar de salaris matrix die vorige op Intranet geplaatst is.ESPACE schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:55:
[...]
Oei, oei, jij gaat van een hele koude kermis thuiskomen. Hoe kom je aan zulke hoog gespannen verwachtingen? Er is door de de HR-director en Sake veel gezegd. Het was allemaal om de boel zoet te houden en bedoeld om de storm over te laten waaien. Er is geen enkele concrete toezegging gedaan.
Of misschien ook juist wel, inderdaad. Uit het feit dat level 3+ consultants uitgesloten zijn van de salarisverhoging, kun je bepaalde conclusies trekken.avotar schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 07:09:
[...]
Met alle respect, maar dat weet je wel als je de trend een beetje gevolgd hebt.
Trek je conclusies en kies voor een succesvolle werkgever die je kunt vertrouwen en je echt waardeert!
Verwijderd
Ja begint een beetje op Accenture cultuur te lijken. Doorstromen naar Manager (DCS) of je heil ergens anders gaan zoeken....Perenor schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 07:27:
[...]
Dat je niet weet waar je de komende jaren aan toe bent, is iets dat nu ook voor de (Level 3+?) optie 1 groep geldt, als je kijkt naar de salaris matrix die vorige op Intranet geplaatst is.
Verwijderd
Zou wat mij betreft het eerste verbeterpunt zijn. Communicatie. Wel een oudje maar laten we ergens beginnen.
Tweede verbeterpunt is communicatie onderling. Ook dat laat erg te wensen over. Honderd keer VM inspreken en geen reactie. Gewoon reageren op mail/VM en dan een beetje vlot. Die regel van S om binnen 24 uur te reageren was nog niet zo gek. Alleen wel triest dat die van boven af moet komen. Dat dit niet in ons zelf zit.
Derde verbeterpuntje is waardering. En ja over de salrismatrix hebben we het al gehad. Maar je kunt waardering ook tonen door een compliment of iets stoffelijks. Hoeft niet eens in de papieren te lopen. Mijn vorige DCS hees elke maand iemand op het schild. Soms zichtbaar soms gewoon stopte hij iemand iets toe.
Vierde verbeterpunt. Luister naar de members. Reageer snel als er iets is en los het op. Laat dingen niet sleuren.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Zit soms gewoon in de "simpele" dingen. Wie weet er meer van dit soort simpele verbeterpunten?
Verwijderd
Verbeterpunt 6: Neem members mee. Leg uit waarom je een bepaalde beslissing neemt. Laat ze a.u.b. meedenken.
Verbeterpunt 7: Vanuit management faciliteer/coach. Op alle niveau's. Wees de bekende H. olie.
Verwijderd
Bij CGI komt daar nog iets extra's bij, het feit dat veel management zijn/haar mensen niet kent. De nieuwe organisatie nodigt daar ook toe uit. Ga zelf eens na wat de bindende factor is binnen het DCS-team. Ik denk dat velen er moeilijk een kunnen vinden. Boven dat losse zand hangt een DCS die de zaak bij elkaar moet houden. Dat in maximaal 50% van de tijd, de rest moet billable zijn. Die 50% bindende factor spelen moet gedeeld worden met Sales. Ga dan maar eens na hoeveel binding mogelijk is. Dat wordt dus helemaal niets.
Maar hoe communiceer je naar mensen die weinig met elkaar gemeen hebben? Of persoonlijk ... of ... niet!
Ik ben bang dat je wel weet waar je aan toe bent.ESPACE schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:55:
[...]
Oei, oei, jij gaat van een hele koude kermis thuiskomen. Hoe kom je aan zulke hoog gespannen verwachtingen? Er is door de de HR-director en Sake veel gezegd. Het was allemaal om de boel zoet te houden en bedoeld om de storm over te laten waaien. Er is geen enkele concrete toezegging gedaan.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Een software engineer is level 1 of 2, een DCS is 4 of 5. Dat betekent dat een manager principieel meer moet verdienen dan een techneut. Een echte ouderwetse managementclub dus.
Verwijderd
Level 5? Ik denk eerder level 4 met een paar uitzonderingen daar gelaten.Perenor schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:21:
Wat me trouwens ook tegen de borst stoot is dat alle DCS'en nu level 5 zijn geworden. Waarom zo een grote afstand met het gewone voetvolk.
Heb je dit uit de wandelgangen ?
Verwijderd
Net gekeken en daar letterlijk level 4.empheron schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:30:
nee hoor, kijk bijvoorbeeld maar in de OMA advies aanvraag op de OR site. Daar staan documenten waarin dit letterljik staat. Overigens niets mis mee, als je kijkt naar het takenpakket, de verantwoordelijkheden en targets van een DCS.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:42:
[...]
Nieuwe functie is idd level 5. Het was level 4.
Dit topic is gesloten.