Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Matched: Rutenbeck
Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
Nieuw huis.. dus tijd voor een nieuw netwerk (blijft leuk een tweaker zijn :)). Het idee is om in minimaal 4 ruimtes inbouw cat + coax aansluitingen te maken + kabels te trekken. Graag jullie advies:

Shoppinglist (prijzen zijn subtotaal):

1x 9U 10 inch wandkast zwart ongemonteerd € 67,75
2x 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 8 poorten € 59,00
1x 16 poort switch (nader te bepalen, tips welkom)
1x Rangeer paneel 10 inch 1U zwart (is dit wel nodig?) € 23,47
1x 10 inch vaste tray zwart € 21,60
1x 10 inch zwarte 4 voudige stekkerdoos metaal € 31,64
1x 10x M6 schroeven, kooimoeren en ringetjes € 4,95
2x CAT6 UTP stugge kern 100 meter 100% koper € 131,58
10x Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Zwart € 13,16

Vragen:
- Heb ik wel een rangeerpanel nodig als ik korte patch kabels pak tussen switch en patchpaneel?
- Als aanvulling op bovenstaande vraag : 0.5meter patch kabels zodat ik het beter kan wegwerken?
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN.. :(?)
- Als alternatief voor wandkast, misschien beter een 10 inch beugel? Deurtje is overbodig denk ik?
- Welke Coax kabels adviseren jullie op rol? Prijzen verschillen nogal
- Welke inbouwdozen adviseren jullie? Zoek CAt6 materiaal in het wit (dus geen gebroken of geel wit)
- 1 3/4 pvc voor 2x UTP per ruimte en 1x 3/4 voor COAX?
- Andere tips waar ik rekening mee moet houden?
9U kast lijkt me erg ruim voor de genoemde hardware. Zelf heb ik een patchpanel, waar de switch los op staat met daar tussen 0,25m patch kabels.
Bij het patch panel werden kooimoeren meegeleverd, dus hoef je waarschijnlijk niet los te kopen.
Hier heb ik losse inbouwdozen van Rutenbeck met afdekking uit de lijn van ons schakelmateriaal gebruikt, vond ik makkelijker monteren dan keystones. (Wil je nog een paar losse keystones met een steuntje voor doggen overnemen, laat maar weten.)
2xUTP gaat redelijk makkelijk door 3/4 buis (hier tot 20m met een aantal bochten). Met wat moeite krijg je de coax er ook wel bij als je soepele kabel hebt en niet te veel bochten.
Deze kabel https://netwerkproducten....per-op-haspel-p-2954.html heb ik gebruikt, is erg soepel en 23AWG.

Dus mijn tips:
1. Koop eerst kabel en een patchpanel. Daarna kun je de kast en andere inhoud nog los bestellen als dat nodig is.
2. Koop er ook zo'n gereedschapssetje bij met stripper, punchtool en kabeltester. Vooral dat laatste is erg handig, want connecties zijn niet altijd goed en dan weet je aan welke ader het ligt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 15:30
Ik had eerst gedacht een patchkast in mijn werkkamer neer te zetten, maar het bleek in de verbouwing echt teveel voeten in de aarde te hebben om alle leidingen daar te laten uitkomen. Dus gaat de netwerkinfrastructuur naar de meterkast.

Helaas betreft het een pand uit de jaren zestig waarin de meterkast ook meteen de trapkast is. Daar moet ook nog een wasmachine komen en verder zitten daar natuurlijk allerlei leidingen, gas- en watermeter en de hele elektra-bende. Plus nog wat rare schuine hoeken en natuurlijk een trap.

Kortom: geen ruimte voor een patchkast. Er zijn wat plankjes aan de muur en daarop kan ik mijn NAS kwijt. UPS, moden en router tegen de trap geschroefd en dan switch plus patchpanel in een hoekje tegen de muur.

Zal er straks even wat foto's van schieten, maar eigenlijk is het niet helemaal on-topic. Tijdens mijn verbouwing had ik namelijk het stukje 'nette lan-afwerking' op de planning staan, maar even heel pragmatisch: echt strak gaat het in die ruimte gewoon niet worden.

Maar er liggen wel leidingen met Cat6-kabels door het hele huis met her en der mooi afgewerkte doosjes van Rutenbeck in de muur, dus wat dat betreft zit het wel snor :)

Punctuality is the politeness of kings

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:31
dreamscape schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:06:
Ik had eerst gedacht een patchkast in mijn werkkamer neer te zetten, maar het bleek in de verbouwing echt teveel voeten in de aarde te hebben om alle leidingen daar te laten uitkomen. Dus gaat de netwerkinfrastructuur naar de meterkast.

Helaas betreft het een pand uit de jaren zestig waarin de meterkast ook meteen de trapkast is. Daar moet ook nog een wasmachine komen en verder zitten daar natuurlijk allerlei leidingen, gas- en watermeter en de hele elektra-bende. Plus nog wat rare schuine hoeken en natuurlijk een trap.

Kortom: geen ruimte voor een patchkast. Er zijn wat plankjes aan de muur en daarop kan ik mijn NAS kwijt. UPS, moden en router tegen de trap geschroefd en dan switch plus patchpanel in een hoekje tegen de muur.

Zal er straks even wat foto's van schieten, maar eigenlijk is het niet helemaal on-topic. Tijdens mijn verbouwing had ik namelijk het stukje 'nette lan-afwerking' op de planning staan, maar even heel pragmatisch: echt strak gaat het in die ruimte gewoon niet worden.

Maar er liggen wel leidingen met Cat6-kabels door het hele huis met her en der mooi afgewerkte doosjes van Rutenbeck in de muur, dus wat dat betreft zit het wel snor :)
Ik ken het :) Ik ben nu aan het verbouwen in een huis uit 1958. De meter'kast' was letterlijk een gespleten plankje tegen de muur naast de voordeur met daarop de hoofdaansluiting en stoppenkast.
Nu inmiddels een fatsoenlijke achterplaat, maar omdat de hal erg klein is, en pal tegenover de meterkast een deur is, is een rack mij te diep. Dan maar alles wall mounted :+

• dreamscape
Ik weet niet of er voor ieder merk schakelmateriaal bijpassende plaatjes voor keystones te koop zijn. Anders moet je kiezen voor een CAT6a inbouwdoos (van Rutenbeck of zoiets) met daarop het frontplaatje dat past bij je schakelmateriaal.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Julian97 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Yess dit moet lukken! Keystone is een soort universele standaard waardoor alle keystones in voor keystone geschikte muurplaten passen (Maar ook patchpanels etc). Zover ik weet zijn er geen verschillende standaarden binnen keystones.

Inbouwdoos is volgens mij ook altijd standaard maat afaik.
Fout! Ook in keystones zijn er verschillende maten al is 19x15mm de meest gangbare maat ;)

@The Flying Dutchman als je dus een Draagring wilt/gaat bestellen Let dan even goed op de gatmaat. Kwa afdek materiaal maakt het verder niet zoveel uit, zolang je maar bij hetzelfde merk blijft.

Voor keystones en evt kabel kan ik je www.netwerkproducten.com aanbevelen.
Wat je schakelmateriaal moet je even kijken.
(Busch jaeger draagring rood is iig gatmaat 19x15mm weet ik zo).

Of evt wat @dreamscape zegt een kant en klare rutenbeck inbouwdoos + afdek materiaal, daarvoor kan je evt goed terecht bij www.sandervunderink.nl (ook goedkope belden utp kabel hebben ze daar).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01-2025
Ik wilde spulletjes hier bestellen: www.sandervunderink.nl
Ik zie dat de draagringen die ze onder busch jaeger noemen, eigenlijk van een ander merk zijn. https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/ (rutenbeck).
Maar eens kijken of mijn shielded cat6 keystones wel passen.

Weet iemand of busch jaeger door de loop van jaren nog andere kleuren heeft toegepast of dat er ergens kleurcodes staan? Ik zou zweren dat mijn schakelmateriaal creme-kleurig is maar de productfoto's van de creme variant ziet er soms wel erg afwijkend uit.

• Annuk
  • Nu online
Jordyz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:24:
Nu we het toch over Bush Jaeger hebben, waar bestellen jullie dit soort materiaal? Mijn ervaring met Bush Jaeger is heel goed alleen zodra je losse onderdelen nodig hebt (bijvoorbeeld het afdekkapje van een dimmer) gaat dit erg in de papieren lopen als je al deze kan vinden.
Stealth2000 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:29:
Ik wilde spulletjes hier bestellen: www.sandervunderink.nl
Ik zie dat de draagringen die ze onder busch jaeger noemen, eigenlijk van een ander merk zijn. https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/ (rutenbeck).
Maar eens kijken of mijn shielded cat6 keystones wel passen.

Weet iemand of busch jaeger door de loop van jaren nog andere kleuren heeft toegepast of dat er ergens kleurcodes staan? Ik zou zweren dat mijn schakelmateriaal creme-kleurig is maar de productfoto's van de creme variant ziet er soms wel erg afwijkend uit.
Ik bestel het meeste spul bij www.sandervunderink.nl OF www.goedkoop-elektra.nl
Vind de prijzen van de losse afdekkingen wel meevallen mits je enigszins standaard spul gebruikt ;)

Waar ik soms nog wel eens "aparte" spullen bestel is www.elektrobode.nl
Hun assortiment is ietwat uitgebreider dan de eerder genoemde sites.
@Stealth2000 die Rutenbeck draagring is niet de draagring die ik bedoelde ;) en heb eerlijk gezegd (nog) geen ervaring met de door jou genoemde draagring.
Waag evt. even een mailtje naar sandervunderink om te vragen welke gatmaat in de draagring het betreft ;)
en zou je dit dan even met ons willen delen, want de website van rutenbeck geeft daarover ook geen informatie

Edit:
mithras schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:34:
Goed bruggetje :)

Zelf ga ik nu stopcontacten monteren van Jung en wil ook wat cat6 afmonteren. Ik dacht zelf eerst te gaan voor een UAE 8-8 UPOK6. Ik dacht later om met keystones te gaan werken en deze af te werken achter afdekplaatjes (dan ben ik flexibeler). Maar Jung heeft 7 (!!!) verschillende afdekkingen voor een dubbel rj45 contact. Hoe bepaal ik welke ik nodig heb?

En, als ik de juiste plaat heb, dacht ik dat ik klaar was. Ze hebben ook nog een "montage adapter". Is die nodig bij alle keystones, of niet? * mithras snapt het niet meer.

NB. Ik bestel alles bij elektrobode.nl, zag ik dat ze al mijn Jung spullen hebben voor niet al te veel. Kabels en keystones bij netwerkproducten.com. Was van plan om voor cat6 solid F/UTP 100% koper te gaan en te monteren in shielded keystones.
De door jou genoemde montage-adapter is hetzelfde als de hierboven ook al aangehaalde draagring, hierin plaats je je keystone's :)
En als je even verder kijkt op de pagina v/d montage adapter (rechts onder/naast de afbeelding onder het kopje: afdekkingen) op de door jou gelinkte website staat er precies bij welke afdekking je daarbij moet hebben ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Annuk op 09-08-2017 16:43 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

Loze leidingen CAT6

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

Kopp Rutenbeck 2xRJ45 CAT6A Rutenbeck LSA Jung 2xRJ45

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

LSA strips Patchpanel cover

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

Eindresultaat ouders

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:41
Hoe heb je dat patchpaneel aan de muur bevestigd?
tagican schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:21:
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

[afbeelding]

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

[afbeelding] [afbeelding]

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

[afbeelding]

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

• smeerbartje
Nog een paar weken, en dan mag ik gaan klussen / kabels trekken in ons nieuwbouw huis :). Nu heb ik het volgende verlanglijstje gemaakt en ik zou graag van jullie willen weten of dit oké is, of het allemaal bij elkaar past, etc.
  • 2x UTP kabel "Belden" 100 meter doos - click
  • 8x Patchkabel 0.25 meter - click
  • WCD vulling merk "Rutenbeck" - click
  • WCD afdekplaat merk "Busch Jaeger" - click
  • Complete netwerk set (gereedschap) - click
  • RJ45 stekker voor stugge kabel (10 stuks) - click
  • Digitus professional 12 poorts patchpaneel - click
Ik wil dus het patchpaneeltje aan de muur in de meterkast bevestigen. Dan de kabels hierin patchen en in de verschillende kamers de WCDs voorzien van dubbele rj45 aansluitingen. In de woonkamer heb ik één loze leiding in het plafond laten leggen. Hier ben ik genoodzaakt om rechtstreeks een connector aan te knippen. Daaraan komt de Unifi access point te hangen.

Ik ben benieuwd wat jullie van m'n lijstje gaan vinden. Opmerkingen zijn meer dan welkom!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
smeerbartje schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:49:
Nog een paar weken, en dan mag ik gaan klussen / kabels trekken in ons nieuwbouw huis :). Nu heb ik het volgende verlanglijstje gemaakt en ik zou graag van jullie willen weten of dit oké is, of het allemaal bij elkaar past, etc.
  • 2x UTP kabel "Belden" 100 meter doos - click
  • 8x Patchkabel 0.25 meter - click
  • WCD vulling merk "Rutenbeck" - click
  • WCD afdekplaat merk "Busch Jaeger" - click
  • Complete netwerk set (gereedschap) - click
  • RJ45 stekker voor stugge kabel (10 stuks) - click
  • Digitus professional 12 poorts patchpaneel - click
Ik wil dus het patchpaneeltje aan de muur in de meterkast bevestigen. Dan de kabels hierin patchen en in de verschillende kamers de WCDs voorzien van dubbele rj45 aansluitingen. In de woonkamer heb ik één loze leiding in het plafond laten leggen. Hier ben ik genoodzaakt om rechtstreeks een connector aan te knippen. Daaraan komt de Unifi access point te hangen.

Ik ben benieuwd wat jullie van m'n lijstje gaan vinden. Opmerkingen zijn meer dan welkom!
Is dat patchpaneel geschikt voor muurmontage? Hij lijkt mij meer bedoeld voor montage in een 25cm rack montage.
Ik zie maar 1 set van WCD vulling/afdekplaat - je zal er denk ik meer nodig hebben.
25cm patchkabel - hou er rekening mee dat dat erg kort is. Prima bruikbaar, als je switch in de meterkast op de juiste manier gemonteerd is, dicht bij het patchpaneel. Je kan overwegen nog wat extra 35cm (en wellicht ook wat 15cm) patchkabels te bestellen.
Tot slot mis ik nog de vierkante batterij voor de kabeltester. ;)

• Annuk
  • Nu online
smeerbartje schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:14:
vanaalten schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:07:

Patchpaneel is inderdaad niet voor muurmontage, maar kan eventueel in een 10" kastje worden gemonteerd. Heb je nog tips qua (cat6) patchpaneel die simpel (zonder kast) in een meterkast is te bevestigen?
https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html
Hier heb je er één ;)
[...]

Klopt, goed opgemerkt. In totaal heb ik er 4 nodig. Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Check

Nog een aanvullende vraag: weten jullie of er een patchkabel door een pvc buis past? Dan hoef ik namelijk niet moeilijk te doen met het knippen van rj45 connectoren op stugge kabel, maar ros ik gewoon een kant-en-klare patchkabel door de pvs buis.
Patchkabel past wel door de buis als je aan 1 zijde de RJ45 connector eraf knipt. Deze kan je er later weer aan knijpen, maar wat @vanaalten ook al zegt, patchkabel is wel om te bewegen maar niet om aan getrokken te worden >> advies dus trek gewoon solide kabel erdoor en knijp daar een connector aan :)

• IMadeLove2MyN95
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:53
Houd bij "korter" rekening met het feit dat de kabels dan snel echt korter worden. Aangezien je de switch en patch panelen waarschijnlijk boven (of naast) elkaar plaatst verlies je elke keer al in de 2 haakse bochten. 25CM kan wel, zolang je de kabel maar omhoog/omlaag hoeft in te steken, maar 20cm krijg je er zeker niet mee overbrugt.
Heb ik een switch nodig?
Ja. Een patchpaneel is niks meer als een "doorgeefluik" waar alle aders van de kabels die je insteekt een op een worden doorgegeven naar de stugge kabel die "er achter" zit, verder doet deze niks. Dus je moet er ook nog een switch bij hebben, en dan natuurlijk ook nog eens 16 patchkabels voor tussen het patchpaneel en de switch
Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
Enige wat je wellicht nog nodig hebt is de raamwerken voor op de WCDs. Maar misschien dat je deze inbouwt in bestaande WCDs waardoor je het raamwerk niet nog eens hoeft te kopen? Daarnaast heb je dan nog een switch nodig, maar die heb je waarschijnlijk al.
Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
De inbouwdoos lijkt in ieder geval verdacht veel op die van Busch-Jaeger / Rutenbeck. Waarschijnlijk is dit dus inderdaad dezelfde. Of dit echter 100% universeel is en dus ook werkt met weer andere inbouwdozen weet ik niet.

• Annuk
  • Nu online
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:49:
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)
  1. Ja als je alle poortjes (in de muren) wilt gebruiken ben je een switch nodig, ervan uitgaande dat je een modem/router hebt (van je provider) heb je bij een 16poorts switch effectief 15 poortjes op de switch (want -1 voor uplink vanaf je modem/router) en effectief 3 op je modem/router (want zoals net gezegd -1 voor naar je switch), dus totaal 19 poortjes.
  2. Vergeet voor het aansluiten je tools niet (LSA Punch Down tool e.d. of een netwerk tool/test setje)
  3. Mits alles correct aangesloten e.d. is je netwerk in theorie inderdaad Cat6A proof
  4. U/UTP kabel is voldoende, S/FTP is voor in thuissituaties nergens voor nodig, je hebt geen frequentie regelaars/plc's e.d. in je woning, evenals 20A trekkende (draaistroom)apparaten, tevens is U/UTP meestal iets dunner en makkelijker te verwerken. (en ervan uitgaande dat je geen 30+ meters hoeft te trekken kan je ook ff kijken naar Cat6 kabel en dan bijbehorende inbouwdoosjes e.d.
  5. Die inbouw data WCD's die jij van "Jung" koopt zijn ook gewoon van Rutenbeck, zie hieronder even een quote van mezelf :) (kijk op de link die jezelf geeft eens goed naar het plaatje, daar staat heel mooi een "R" in) kijk eens hier: http://www.rutenbeck.com/home.html
Annuk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:02:

Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Verder heeft @RobertMe eigenlijk alles wel al gezegd :)

En let goed op UTP mag niet bij in dezelfde inbouwdoos (in de wand, die blauwe of grijze doosjes) komen als je elektra, houd dit goed gescheiden.

• Annuk
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:21:
Beste mensen,
Ik ga in mijn werkkamer nieuw schakelmateriaal aanbrengen.
Denk dat ik ga voor Gira systeem 55.

Waar ik mij over verbaas dat er voor netwerkaansluitingen zoveel draagringen zijn: :?
Draagring MJ-01 5601 00 10/100 01 4845137
Draagring MJ-02 5602 00 10/100 01 4845145
Draagring MJ-03 5603 00 10/100 01 4845152
Draagring MJ-04 5604 00 10/100 01 4845160
Draagring MJ-05 5605 00 10/100 01 4845178
Draagring MJ-06 5606 00 10/100 01 4845186
Draagring MJ-07 5607 00 10/100 01 4845194
Draagring MJ-08 5608 00 10/100 01 4845202
Draagring MJ-09 5609 00 10/100 01 4845210
Draagring MJ-10 5610 00 10/100 01 4845228

Daarvan wordt vermeld dat de bijbehorende maten zijn:
Technische gegevens
Afmetingen in mm Bevestigingsopening
-- MJ-01, MJ02, MJ-07: b 14,8 h 19,5
-- MJ-03: b 14,8 h 20,0
-- MJ-04, MJ-09: b 14,8 h 19,3
-- MJ-05: b 16,7 h 17,3
-- MJ-06: b 15,9 h 18,3
-- MJ-08: b 14,8 h 19,0
-- MJ-10: b 16,1 h 18,5

Welke kan ik het beste nemen?
Men zou verwachten dat ik de maat moet afstemmen op de maat van de keystone maar bij de meeste keystones wordt geen maat vermeld.
Hoe hebben jullie dat op elkaar afgestemd ? :+
3ssen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:42:
[...]

Heb hier 1,5 jaar geleden ook mee zitten zoeken voor mijn schoonouders. Daarna in mijn eigen huis hetzelfde gedaan. Ik ben gegaan voor de cat6 keystone van netwerkproducten. Die geven in de beschrijving netjes aan welke draagringen er passen.
Daarna de 10 MJ-02 draagringen gehaald (en afdekplaatje) Draagring komt bij mij ook van Warmteservice vandaan. Staat alleen niet standaard in assortiment, maar ze kunnen hem uiteindelijk wel vinden bij hun leveranciers.
@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...
T-Ri schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:55:
[...]

Haha daar is wel over nagedacht ja. Op elke kamer zitten de loze leidingen op tegenovergestelde plekken, zodat er nog wat gespeeld kan worden met de kamer of evt voor de toekomst. Het enige minpuntje is dat ik vergeten ben loze leidingen uit bij de achter&voordeur en in de keuken aan te leggen, maar dat is een makkelijk klusje via de kruipruimte, indien het later toch nog nodig is met een slimme koelkast, oven of wat dan ook.
Hehe daar is dan inderdaad goed over nagedacht (iig beter dan over het algemeen).
Maar kijk wel uit bij je voordeur/achterdeur en onder de keuken i.v.m. je vloerverwarming als je die hebt.. je zal niet de eerste zijn (en ook zeker niet de laatste), die door z'n vloerverwarming-buizen zal boren..
Onder de keuken kan je evt. wel direct een 50mm buisje gooien :+ heb je iig voorlopig genoeg..
Beginnend met je slimme koelkast, dan je slimme vriezer, je inductiekookplaat, je oven, je vaatwasser etc :P

[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 02-11-2017 19:04 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:01:
[...]

[...]

@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...

..........
Beide bedankt voor het meedenken d:)b

Het is alleen voor het netwerk en dus geen coax.
Verwacht voorlopig niet dat we naar 10Gbit gaan aangezien alle bekabeling cat5e is :/

Op de site van Sander staan inderdaad aantrekkelijke doosjes :9~ die niet 20 euries of meer kosten ;)
Ik denk dat ik met de benadering van eerst kiezen wat er in moet wel weet wat ik moet bestellen

• daanwintjes
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-04 21:54
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:21:
Beste mensen,
Ik ga in mijn werkkamer nieuw schakelmateriaal aanbrengen.
Denk dat ik ga voor Gira systeem 55.

Waar ik mij over verbaas dat er voor netwerkaansluitingen zoveel draagringen zijn: :?
Draagring MJ-01 5601 00 10/100 01 4845137
Draagring MJ-02 5602 00 10/100 01 4845145
Draagring MJ-03 5603 00 10/100 01 4845152
Draagring MJ-04 5604 00 10/100 01 4845160
Draagring MJ-05 5605 00 10/100 01 4845178
Draagring MJ-06 5606 00 10/100 01 4845186
Draagring MJ-07 5607 00 10/100 01 4845194
Draagring MJ-08 5608 00 10/100 01 4845202
Draagring MJ-09 5609 00 10/100 01 4845210
Draagring MJ-10 5610 00 10/100 01 4845228

Daarvan wordt vermeld dat de bijbehorende maten zijn:
Technische gegevens
Afmetingen in mm Bevestigingsopening
-- MJ-01, MJ02, MJ-07: b 14,8 h 19,5
-- MJ-03: b 14,8 h 20,0
-- MJ-04, MJ-09: b 14,8 h 19,3
-- MJ-05: b 16,7 h 17,3
-- MJ-06: b 15,9 h 18,3
-- MJ-08: b 14,8 h 19,0
-- MJ-10: b 16,1 h 18,5

Welke kan ik het beste nemen?
Men zou verwachten dat ik de maat moet afstemmen op de maat van de keystone maar bij de meeste keystones wordt geen maat vermeld.
Hoe hebben jullie dat op elkaar afgestemd ? :+
Je kan ook een van de volgende afdekplaatjes gebruiken:Deze kan je gewoon plaatsen voor een Rutenbeck basiselement

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:19

• smeerbartje
Perfect!! Precies wat ik nodig had :). Ik twijfelde even of ik wil zo'n (relatief) groot stuk moest strippen. Maar ja dus. En dat ik de 8 aders afzonderlijk niet dien te strippen, dat wist ik :).

Thanks! * smeerbartje pruts verder...

• RobertMe
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:00:
Voordat ik over ga tot het definitief bestellen van materiaal wil ik jullie vragen of ik hier goed aan doe :)

200 meter kabel : https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

2 keer patchpaneel : https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

6 keer UTP WCD : https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

24 keer patchkabel roze ;) de vrouw wil ook wat : https://www.allekabels.nl...utp-kabel-cat-6-plat.html

Netgear 24 poorts switch : https://www.routercenter....2dSA8DEAQYASABEgJLh_D_BwE

Laat het maar horen!
Ik mis gereedschap. Voor de stugge kabel / montage met LSA heb je een punch down tool nodig. Bv deze die alle-kabels.nl zelf aangeeft bij de inbouwdoos: https://www.allekabels.nl...-Montage-Gereedschap.html (dus geen idee "of het wat is").

Daarnaast zou je optioneel kunnen kijken naar inbouwdozen gelijk aan je schakelmateriaal. Waarschijnlijk kom je dan uit bij Rutenbeck inbouwbozen en dan afdekplaatjes van het werk/serie van je schakelmatriaal (dus bv Gira, Busch-Jaeger etc). Als je de inbouwdozen die je nu gekozen hebt ergens wegwerkt maakt het natuurlijk niet uit. Maar als ze in het zicht gemonteerd worden, eventueel zelfs naast stopcontacten etc, is het natuurlijk mooier als je mooi een complete rij hebt waarbij alles er hetzelfde uit ziet en je een groot raam erop kunt plaatsen.

Edit:
Daarnaast vond ik de tip die hier een aantal dagen terug langs kwam wel goed. Als je 2 kabels door een buis trekt, en zeker als je al 2 rollen pakt, kies dan voor 2 verschillende kleuren. Dan weet je ook meteen de kabels uit elkaar te houden aan de uiteinden.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 04-11-2017 21:57 ]

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:44
@RobertMe Het gereedschap heb ik zojuist via Ebay besteld, dus dat is dan ook onderweg :)

Je hebt helemaal gelijk betreffende de inbouwdozen, waarschijnlijk krijgen wij alles van Busch-Jaeger, dus dat ga ik dan nog even aanpassen.
Passen op die Rutenbeck dozen alle afdekplaten en ramen van Busch-Jaeger, of zit daar onderling ook nog verschil in.

De tip van de gekleurde kabels is ook een goede, eens kijken of ik 100 meter rol in kleur kan vinden ;)

• RobertMe
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:05:
Passen op die Rutenbeck dozen alle afdekplaten en ramen van Busch-Jaeger, of zit daar onderling ook nog verschil in.
Deze zijn universeel. Je kunt ze niet alleen combineren met het schakelmateriaal/'afwerking' van Busch-Jaeger maar bv ook Gira. Veel spannends is het ook niet. Openingen voor de poorten en een schroefgat.

• Annuk
  • Nu online
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:05:
@RobertMe Het gereedschap heb ik zojuist via Ebay besteld, dus dat is dan ook onderweg :)

Je hebt helemaal gelijk betreffende de inbouwdozen, waarschijnlijk krijgen wij alles van Busch-Jaeger, dus dat ga ik dan nog even aanpassen.

De tip van de gekleurde kabels is ook een goede, eens kijken of ik 100 meter rol in kleur kan vinden ;)
Als je inderdaad voor spullen bijpassend aan je schakelmateriaal gaat (heb je daar een fototje van, dan kan ik je vermoedelijk wel zeggen welke serie e.d. het is :) ) kijk dan ff bij www.sandervunderink.nl
Daar leveren ze de Cat6 Rutenbeck inbouwdoosjes + schakelmateriaal van BJ in de meeste standaard soorten, maar ook goede kwaliteits UTP Cat6 kabel van Belden.
De stugge kabel die jij noemt is nergens iets zo over te vinden of deze 100% koper is, tevens zijn je genoemde patchkabels wel heel erg dun met 32AWG.

Hoeveel patch-aansluitingen wil je gaan maken dan in totaal? Omdat je aangeeft 2x 12-poorts paneeltje.

Als je evt. ergens een combi-outlet wilt maken met gecombineerd coax en utp is ook mogelijk, maar dan moet je even een draagring op die plaats gebruiken + een coax keystone en utp keystone.
Daarvoor kan ik je de BJ 1812 Draagring ROOD aanbevelen (is de redelijke standaard maat van 19x15mm).

• Annuk
  • Nu online
@RobertMe @dropkikker Volgens mij bestaat buiten de kabel om inderdaad nog geen officieel beschikbaar Cat7 materiaal in iets als stekkers en (inbouw)dozen e.d.

Als ik zo de specs v/d kabels bekijk die je wilt gaan gebruiken lijken me deze prima @dropkikker, let er wel op dat dit vrij stugge k**kabel is om te verwerken door alle shielding e.d.
Aangezien je toch nog moet gaan frezen/zagen enzo zorg dat je dan ook overal 19mm (3/4") buis gaat leggen i.c.m. 50mm diepe inbouwdozen.

En aangezien je toch nog "moet" zou ik inderdaad zoals al eerder gezegd zorgen voor een gescheiden coax en utp, als je t.z.t. overgaat op volledig glasvezel en daarop volgend dus ook IPTV kan je die coax er altijd nog uithalen en daar alsnog dubbel UTP in trekken.

Kijk voor de inbouwdozen evt. ook even op amazon.de rond dat je Rutenbeck Cat6A dozen kan scoren (of Busch Jaeger ;) (zijn dezelfde dozen alleen BJ en andere merken rebranden ze)).

Zijn vermoedelijk wel ietsje duurder dan die bij sandervunderink aangezien dat Cat6 dozen zijn.

Maar waag er even een mailtje aan naar sandervunderink, want in een mailtje wat ik afgelopen week kreeg als antwoord op enkele vragen stond o.a. dit in:
De cat6A kabel en rutenbeck inbouwdozen zijn te leveren op bestelling,
Tevens een voordeel daar, als je veel daar besteld krijg je vanzelf korting, en anders kan je er evt een offerte mailtje aan wagen, ze werken daar over het algemeen heel vlot en naar mijn ervaringen sympathiek en meedenkend :)

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, dankje. Deze gaat zeker passen.

Ik zat nog even verder te kijken.
Ik heb nu dus 5 stuks 3-voudig frame met 2 wcd's gecombineerd met 1 lan outlet. Dit oude Gira systeem heeft componenten van 70x70mm.

Het is eigenlijk best wel lullig om ook alle wcd's te vervangen.
Zat daarom te kijken welke merken nog meer 70x70mm componenten hebben.
Daarbij vond ik alleen het systeem Jung LS990.
Daarmee ben ik met alles op en er an (https://www.elektroshop.n...n-creme-ls969-2nwenl.html en een paar keystone jacks) een paar tientjes goedkoper uit en hoeven de wcd's niet te worden vervangen.

• dropkikker
@Annuk kabels zijn reeds besteld, ben benieuwd!

Er komen zeker 3/4 leidingen te liggen, ik wil geen gezeur hebben dat ik de kabels er stroef of zelfs helemaal niet in kan krijgen :)

Je hebt het over Rutenbeck inbouwdozen, wat is dan het verschil met bijvoorbeeld deze :

https://www.netwerkkabel....0rcAYPEAQYASABEgKfFPD_BwE

Is het dan puur optisch, omdat je bij de Rutenbeck een Busch-Jaeger raamwerk erop kan drukken?

( edit ) 3/4 leiding natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door dropkikker op 06-11-2017 08:08 ]

• Annuk
  • Nu online
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:26:

Je hebt het over Rutenbeck inbouwdozen, wat is dan het verschil met bijvoorbeeld deze :

https://www.netwerkkabel....0rcAYPEAQYASABEgKfFPD_BwE

Is het dan puur optisch, omdat je bij de Rutenbeck een Busch-Jaeger raamwerk erop kan drukken?
Klopt het grote/enige verschil is in dit geval dat ik zeker weet dat je daar een Busch-Jaeger (of één v/d andere grote merken) afdekraam op kan plaatsen. Zodoende kan je opties alles gelijk houden in dezelfde serie als je bestaande schakelmateriaal, en dat vind ik persoonlijk mooier :)

Misschien zou het inderdaad ook wel passen op het doosje wat jij daar linkt, maar dat durf ik niet te hard te zeggen, vandaar ;)
Als je het "aandurft" zou je het natuurlijk altijd kunnen uitproberen.
nokiaan958GB schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:13:
[...]

Ah, dankje. Deze gaat zeker passen.

Ik zat nog even verder te kijken.
Ik heb nu dus 5 stuks 3-voudig frame met 2 wcd's gecombineerd met 1 lan outlet. Dit oude Gira systeem heeft componenten van 70x70mm.

Het is eigenlijk best wel lullig om ook alle wcd's te vervangen.
Zat daarom te kijken welke merken nog meer 70x70mm componenten hebben.
Daarbij vond ik alleen het systeem Jung LS990.
Daarmee ben ik met alles op en er an (https://www.elektroshop.n...n-creme-ls969-2nwenl.html en een paar keystone jacks) een paar tientjes goedkoper uit en hoeven de wcd's niet te worden vervangen.
Volgens mij als je dezelfde serie vind/kan vinden van je gebruikte schakelmateriaal zijn deze hetzelfde hoor, de maten zijn vrijwel gestandardiseerd en verwacht dus dat je met je gewenste Gira afdekramen gewoon uitkomt.

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:31
Eindelijk is ons huis bijna klaar om te gaan gebruiken :)
In de meterkast is vrijwel alles aangesloten, alleen mijn eigen router moet nog achter die van ziggo. Heb uiteindelijk voor de ZyXEL GS1900-24E gekozen als switch. Overigens, die Rutenbeck inbouwaansluitingen vielen me wel iets tegen qua duurzaamheid. Lipjes breken erg makkelijk af.

Tip: bestel je patchkabeltjes pas als je echt zeker weet hoe lang ze moeten zijn 8)7

• Annuk
  • Nu online
frietsje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:06:
....
Overigens, die Rutenbeck inbouwaansluitingen vielen me wel iets tegen qua duurzaamheid. Lipjes breken erg makkelijk af.
Welke doosjes heb je gebruikt? De metalen of die van kunststof?
En welke lipjes bedoel je exact? ;)

Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, gebruik vrijwel altijd de metalen versie :)

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-04 13:36
Volgens Google wel.. Jung en Rutenbeck

The S in IOT stands for security.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:03

icecreamfarmer

en het is

HMaster_II schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:23:
Volgens Google wel.. Jung en Rutenbeck
Dankje met deze jongen als het goed is:
https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63907142/.

Overigens iemand ooit een cat6 kabel met stekker tezamen met coax door een 3/4 buis gekregen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Annuk
  • Nu online
Eppo © schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:13:
Ik was ook bezig met mijn netwerk netjes weg te werken, maar ik heb blijkbaar toch het verkeerde besteld. Vandaar heb ik even jullie hulp nodig. Ik heb het volgende besteld:

Draadring: www.hager.nl/?artnr=454101
Afdekraam: www.hager.nl/?artnr=10118989
Centraalplaat: www.hager.nl/?artnr=14098989

De centraalplaat paste dus niet, en volgens mij heb ik het volgende nodig:
www.hager.nl/?artnr=11818989

Klopt dat? En kan ik dan zonder problemen de modulair jacks gebruiken? Of zit ik helemaal op de verkeerde weg?

Of kent iemand nog een centraalplaat zonder stofschuifjes en tekstveldje?
Klopt helemaal je hebt inderdaad in eerste instantie de verkeerde centraalplaat besteld, die zijn voor de "normale" UAE inbouwdozen (die hier ook vaker gelinkt worden, o.a. die van rutenbeck).

Daarop volgend klopt het inderdaad dat je de centraalplaat met de schuifjes moet aanschaffen, daarbij kan je inderdaad de modulair jacks (keystones) gebruiken.
Je kunt kijken of je even 1 extra centraalplaatje besteld, om te kijken of je makkelijk die schuifjes eruit kunt "slopen" als je dat zou willen.

Moet zeggen vind het persoonlijk wel netjes staan als de schuifjes dicht zijn als er niets in zit. Het tekstveld stoor ik me niet zo aan.

• dropkikker
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)

[ Voor 27% gewijzigd door dropkikker op 25-12-2017 00:05 ]

• Annuk
  • Nu online
dropkikker schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:47:
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)
Ff gegoogled op EAN nummer :)
https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

• RobertMe
mathiasc schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:58:
ik hoop dat mijn vraag hier nog niet 200x is gesteld maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt iets gevonden.

wij zijn bezig aan onze nieuwebouw woning en voorzien overal UTP stopcontacten.

als tweaker zijnde vraag ik me af wat ik zou plaatsen. Iedereen raad met CAT 6 aan maar ikzelf had liever voor cat6a of cat 7 geweest omdat 10Gbit nu nog ver lijkt maar er sneller zal zijn dan we zullen denken.

het gaat natuurlijk niet enkel om het prijsverschil in kabel maar ook de afmontage kost een stuk meer tov een "standaard" cat5e/6 kabel. Cat 7 punten bestaan zelf (nog) niet in het merk waar wij onze stopcontacten in zouden willen voorzien.

vraag is wat jullie dus zouden aanraden, en wat hebben jullie (recentere nieuwbouw/verbouwingen) zelf gelegd ?
Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.

• Annuk
  • Nu online
Beekforel schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:06:
[...]

Als je werkt met keystones (die zijn er wel in cat7) kun je vast wel afmonteren in het gekozen merk! Ik zou qua bekabeling voor cat6a kiezen, dan kun je in elk geval overstappen op 10 gbit als het zover is.
Welke keystones dan? Want er is nog geen officiële standaard voor...
Er zijn wel concepten maar die gaan niet samen met de 8p8c connectoren (rj-45 in de volksmond).
RobertMe schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:16:
[...]

Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.
@mathiasc zie bovenstaande :)
Maar reken het voor jezelf eens na :)
Hoelang wil je/denk je er gebruik van te maken?
Deel dat door het totaal bedrag, en reken dit uit voor cat6 en cat7.
in principe is voor korter dan 40m cat6 ook goed maar als je bezig bent en het niet direct als noodzakelijk kwaad ziet doe het dan goed en pak cat6A of Cat7 (kabels).
Kwa af werk materialen zit je nog vast op Cat6A maar kan je tzt altijd nog redelijk makkelijk vervangen voor cat7 als dat gangbaar is/wordt.

• RobertMe
Sarrr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Ja, vandaar ook de twijfel. Op zich zit er een basisplaatje bij met een heleboel verschillende gaten, waarvan er dan hopelijk twee moeten gaan passen op de NL inbouwdozen. Ik kan het tot dusver echter nergens bevestigd vinden. Dit heeft qua montage/nette afwerking + aanwezigheid extra poorten mijn voorkeur maar er hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk. Als iemand hier ervaring heeft met het opbouwen van de In-Wall dan ben ik dus erg benieuwd!
Dit kun je het beste even in het Ubiquiti topic vragen lijkt mij: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2 . Maar ik meen mij te herinneren dat er daar wel een aantal gebruikers ervan zijn langs gekomen. Daarnaast zou het natuurlijk ook raar zijn dat het zo massaal in Nederland wordt aangeboden als het niet zou passen.
Oké, dan ga ik zoeken naar een goede combinatie met keystones. Vergeten erbij te zeggen dat het mijn voorkeur heeft om gewoon met een normale UTP-tang te gaan werken aangezien ik die al heb liggen.
Zowel de keystones als de kant en klare inbouwelementen van Rutenbeck moet je met een punch down tool aansluiten. De Ubiquiti UniFi AP AC IW moet je dan wel weet met een stekker aansluiten, dus daarvoor heb je wel een tang nodig zoals je ook bij patchkabels gebruikt. Uiteraard wel opletten dat je in dit geval stekkers voor stugge kabels hebt

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:03
Over enkele weken komt KPN glasvezel aansluiten in ons nieuwe huis.
De aanwezige loze leidingen ga ik bekabelen en van utp (cat 6) voorzien.
De utp kabels die in de meterkast terechtkomen moeten verder verwerkt worden tot er een aansluiting met de Experiabox gemaakt kan worden.
Ik heb hiervoor met info uit dit forum het volgende bedacht en hoor graag of dat naar jullie mening gaat werken of dat er een betere manier is om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb loze leidingen (19mm) lopen en wil daar afhankelijk van de locatie 2 (of 3, afhankelijk van of ik basiselement en afdekraampje voor 3 kan vinden) utp kabels doorheen trekken.
(Ik ben dus nog opzoek naar afdekraampje en basiselement met daarin 3 aansluitingen/gaten, lsa, evt opbouw (garage))

Mijn lijstje, uitgegaan van 2 twee kabels per leiding:
Basis
5 x [url="https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html"]https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html[/url] (reeds 1 in bezit)
6 x https://www.sandervunderink.nl/rutenbeck-netwerk-telefoon-basiselement-dubbel-cat-6-standaard.html
1x https://netwerkproducten.com/webshop/wandcontactdoos-opbouw-2-x-cat6-afgeschermd-chroom-p-4359244.html
10 x https://www.sandervunderink.nl/#search:query=100RJ45CAT6

Kabel
2x https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-doos-100-meter.html

Patchpaneel
https://netwerkproducten.com/webshop/desktop-patchpaneel-cat6-12-poorts-zwart-p-4301301.html

Glijmiddel
https://www.sandervunderink.nl/3m-kabelglijmiddel-tube-200ml.html

Dogger
- dogger aanwezig
- krimptang is aanwezig

Switch
TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Ik twijfel nog een beetje over het patchpaneel, alle poortjes zullen niet direct actief zijn. Als ik 24 neem ben ik wel in één keer klaar, moet het alleen dwars in de kast monteren.
Het is mij niet helemaal duidelijk of ik bij het utp basiselement en de afdekplaat ook nog een raampje nodig heb.

Ik heb de volgende opstelling in gedachte:
Vanuit de Experiabox één kabel naar de switch. Ik begin met een 8 poorts switch. (meerpoorts switches zijn duur, duurder dan 3 x een TP-Link 8 poorts kopen, hoewel meer aansluitingen mij wel prettig lijkt en ik in de toekomst meerdere netwerkprodukten aan wil sluiten. (evt. 2e tv, printer, spelcomputer, extra pc en beveiligingscamera’s)
https://tweakers.net/pricewatch/335055/tp-links-tl-sg1024de/specificatie/ of https://tweakers.net/pricewatch/335084/tp-link-tl-sg1016de.html zijn de goedkoopste meerpoort switches, maar de prijs….
Ook zou ik in de toekomst ook nog wel gebruik willen maken van een POE switch.

Vanuit de Switch naar het patchpaneel.
Ik wil een ubiquity AP aansluiten (voorlopig maar met power injector ivm POE), TV kijken in de woonkamer en de NAS vanuit de meterkast op de mediaspeler in de woonkamer aansluiten en een pc bekabeld aan kunnen sluiten. Ook wil ik in de meterkast de zonnepanelen via het netwerk uit kunnen lezen.
Ik heb begrepen dat voor TV kijken niet meer een aparte VLan of poort op de Experiabox nodig is, maar dat IGMP Snooping op de switch wel een vereiste is. Volgens mij zit je aan een managed switch als je IGMP Snooping wilt hebben.

Ik vraag me af of mijn denkwijze (met name tav Experiabox naar switch) klopt en of er verbeterpunten in bovenstaande aan te geven zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door miles op 07-01-2018 21:04 . Reden: aanpassingen samenstelling ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:03
mhr-zip schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:05:
Het grote topic voor NETTE lan afwerking. Dit moet uiteraard van A tot Z.

Nu is mijn vraag, hoe delen jullie het wifi paswoord van de (guest) wifi?

Ik kwam namelijk het volgende tegen, en ik vroeg me af of jullie betere ideen hebben, ook zoiets hebben etc.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Met IOS 11 wordt het scannen rechtstreeks vanuit je camera functie ondersteund (gewoon richten en klaar). Android zal dit ongetwijfeld ook zoiets hebben.
Ik zag dat ik voor mijn nieuwe ubiquiti vouchers uit kan draaien. Dat lijkt me wel wat voor als m’n moeder komt O-)

Ik denk dat ik een (simpel) ww maak. QR code scannen zal voor het meeste bezoek bij ons te ingewikkeld zijn.
Weet iemand of ik voor dat basiselementen icm het afdekplaatje nog een raampje mee moet bestellen?

[ Voor 25% gewijzigd door miles op 07-01-2018 22:01 ]

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 12:51
De eerste bestelling is verzonden, zodat er dit weekend in ieder geval een begin gemaakt kan worden met het trekken van de kabels. Een vriend van mij komt langs en heeft als het goed is een LSA tool.

2 x 100 meter CAT6
2 x afdekraam B&J (zijn er minder omdat de meeste loze leidingen al netjes zijn afgewerkt met een afdekplaatje, alleen voor de zolder heb ik nog raampjes nodig
6 x dubbele RJ45 van B&J
6 x basisplaat met dubbele RJ45 van Rutenbeck

Ik weet nu al dat het te weinig is voor het hele huis, want in sommige kamers heb ik 2 loze leidingen laten aanleggen en ik wil 2 kabels per leiding gaan trekken. Dit is nu even genoeg om elke kamer van een dubbele RJ45 te voorzien.

Switch en patchpaneel moet ik dus nog uitzoeken, ben ik nog niet heel goed in thuis. Als ik uiteindelijk alles wil bedraden kom ik op 20 aansluitingen uit. Ik twijfel of ik nu twee panelen en switches van 8 poorten zal nemen of in één keer het grote geschut. Voordeel van meerdere kleinere switches is de ruimte in de meterkast en de mogelijkheid er later een 'betere' aan toe te voegen denk ik.
lowfi schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:05:
Cat 6 stekkertjes die ik gekocht heb voor stugge kabel verspringen de aders van hoog naar laag om en om. Ik heb ook een zakje van ebay waar opstaat voor zowel soepel als stug alleen hierbij verspringen de aders niet.

Dan maar iets meer betalen denk ik dan.

Ben trouwens wel blij met de unifi in wall :)
Ben benieuwd naar jouw bereik van de In-Wall. Ik ben van plan hem in één kamer te plaatsen op een loze leiding en vraag me af of je in de omliggende kamers dan nog goed bereik hebt? Ik las namelijk ook ergens dat deze devices meer geschikt zijn voor één ruimte en ik was ook weer niet van plan om elke kamer ermee vol te hangen, dan zou ik liever voor een sterke AC gaan die mogelijk ook de zolder van enig signaal voorziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sarrr op 11-01-2018 17:40 ]

• Annuk
  • Nu online
vso schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:11:

2) Wat is handiger in huis cat6a of cat6 ? 10gbit capable. (ik blijf onder 55m (hopenlijk)) en waarom wel/niet naar cat7 ? is shielded handig j/n ?
In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.
3 welke wandcontactdoos /patchpaneel raad je aan ?
De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)
Ik heb nu een simple 10,- kabel testerm punchtool is in bestelling (had een plastic variant gebruikt) en 12,- conrad wcd die me bij nader inzien slecht bevallen. .vorig huis duurdere gebruikt die beter bevielen.
In mijn huidig huis wil ik het ook gaan doen.

ik kan 16mm of 22mm buis kiezen, ik probeer ook zoveel mogelijk 2x45 graden te gebruiken.

Hebben jullie nog tips die zeer handig zijn ?
Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jacovn schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:37:
maar wil geen dure fluke thuis hebben voor simpele klusjes..
Dze dus: http://s.aliexpress.com/za6JVR3u
Vandaar dat ik de een 10,- versie heb, Echter meten is weten dan maar een keer 1 lenen op werk als ik de kans krijg :) en het neergelegd heb.
2) shielded gaat er vanuit dat je ook goede aarde hebt, dus je moet aan de centrale kant de aarde in orde maken. Dan is het in principe beter, maar iets moeilijker te termineren, en als je geen storende bronnen hebt die vlak bij liggen zou het niet nodig hoeven zijn.
Maar ., als je het zelf doet en de meerkosten zijn niet te veel zou ik er maar cat7 kabel inleggen, en dan met cat6a afmonteren. (Omdat er denk ik nog geen cat7 patchpanelen en keystones etc zijn )
Annuk schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:04:
[...]

In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.

[...]

De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)

[...]

Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.
Denk dat ik dan toch cat6a -shielded pak, puur dat het iets flexibeler is dan cat7 en ik ga niet in huis boven 55m uitkomen.

Aarde zit wel snor :)

Tja vanalles

• Annuk
  • Nu online
Ballebek schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:08:
Net niet helemaal voor hier misschien (ben nog bezig met de planning) maar heeft iemand ervaring met de dubbele Jung CAT6a wcd?

Doel is om er 10Gbit doorheen te knallen dus voor ik 16 van die dingen koop wil ik zeker zijn dat het goed werkt (los van afwerking). 15 Jaar geleden heb ik een Jung set gekocht voor 5e en daar heb ik veel gedoe mee gehad om überhaupt 1Gbit te halen en daarom uiteindelijk vervangen voor B.J.
Wil je persé Cat6A? dan ff kijken naar deze: https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

Heb het hier al vaker gezegd, Rutenbeck is de hoofdleverancier voor alle grote merken voor de inbouw-utp-wcd's, de grote merken rebranden ze alleen (en plussen de prijzen). Dus zoek even op bovengenoemde doos (EAN nr staat wel op de gelinkte pagina) en zoek de goedkoopste op :) (let wel op je moet natuurlijk nog wel je bijpassende centraalplaatjes e.d. bij-bestellen)

• RobertMe
Carfanatic schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:07:
[...]

Dat was inderdaad het plan, bedankt voor de tips d:)b
Let overigens ook op met de WCDs. Ikzelf heb deze toen in eerste instantie gekocht bij netwerkproducten.com, maar 1. die waren niet bijzonder mooi (maar ligt uiteraard ook aan plaatsing) en daarnaast hadden deze een horizontale kabelinvoer (kabel moest dus van opzij erin), waar ik vermoed normaliter de kabel toch van beneden, of van bovenaf, komt. Hierdoor waren deze dus ook nog eens praktisch onbruikbaar.

In mijn verdere zoektocht kwam ik er achter dat de fabrikanten van schakelmateriaal (Gira, Busch-Jaeger, ...) ook WCDs voor ethernet verkopen. Allen maken daarbij gebruik van de inbouwelementen van Rutenbeck en dan met een afdekraam in hun eigen stijlen. Ik weet dus niet voor wat voor WCDs je wou gaan, maar dat is dus ook iets om in het achterhoofd te houden. Want als je zoekt op "netwerk sites" vind je alleen van die losse dingen, terwijl je ze vervolgens bij elektra zaken vindt in de stijl van je schakelmateriaal (dus Rutenbeck inbouwelement met apart, bijpassend, afdekraam).

• RobertMe
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:43:
Voor mijn toekomstige netwerk ben ik nog op zoek naar de jusite wandplaatjes. Hieronder een foto van de stopcontacten in mijn nieuwe huis, ze zijn van het merk Busch-Jaeger. Is dit de Reflex SI/SI Linear serie? Moeten hier dan ook per se originele Busch-Jaeger UTP poorten op, of zijn er ook andere merken die er op passen?

[afbeelding]
De inbouwelementen zelf zijn normaliter altijd van Rutenbeck (maar worden ook regelmatig verkocht/aangeboden onder het merk van schakelmateriaal). Het afdekplaatje zal in die zin dus altijd daarop passen. Je moet uiteraard alleen opletten dat het afdekplaatje ook past binnen het raam wat je hebt en dus ook dat het qua kleur etc overeenkomt.

• RobertMe
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Okay, thanks. Die connectors die jij hebt, en ook andere die ik online vind, zijn allemaal CAT6 terwijl ik in mijn huis CAT6a wil hebben. Maakt dat erg uit denk je? Of zit 'm dat vooral in de kabel zelf.
Waarvoor ben je nu precies aan het kijken? Want het afdekplaatje wat @Andor post kun je zowel gebruiken met de Rutenbeck inbouwelementen (die er in CAT 6 en CAT 6a variant zijn), als met een draagring voor keystones. De "AMP Connector RJ45 1375055-2 5551510" die Andor aangeeft is dus een keystone, maar dan moet je ook opletten dat je een draagring aanschaft. De keystones plaats je dan dus in de draagring, vervolgens de draagring (met keystones) in de inbouwdoos en dan komt het afdekplaatje daar weer bovenop. In het geval van de Rutenbeck wandcontactdozen monteer je de kabel dus in dat element af, die schroef je in de inbouwdoos, het genoemde afdekplaatje erop en klaar. Persoonlijk zou ik dan ook voor de Rutenbeck wandcontactdoos gaan, heb je wat minder spul nodig (of het daadwerkelijk goedkoper is durf ik niet te zeggen) en scheelt dus uitzoekwerk. Keystones zijn IMO alleen interessant als je wilt combineren, bv 1 plaatje met daarop zowel coax als UTP, dan kun je de twee keystones daarvan in plaatje/inbouwdoos plaatsen.

• RobertMe
Ossi schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
Na redelijk onderzoek lijk ik er wel uit te zijn, maar ik wil toch nog even verifiëren of ik toch nog wat steken laat vallen. Wees gerust kritisch :)

Voor bekabeling vanuit de meterkast naar de patch-punten in huis wil ik de volgende kabel gaan bestellen:
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Voor de wandcontactdozen zat ik aan de volgende te denken:
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Voor het patch-paneel zat ik aan de volgende te denken:
https://www.netwerkkabels...t6a-stp-12-poorts-zwart-1
Deze zou aan de muur moeten kunnen, maar lijkt ook nog geschikt te zijn om in een 10" rack te zetten, mocht ik dat toch nog overwegen.

En om de bedrading af te werken, heb ik natuurlijk ook nog een LSA-punch-down-tool nodig:
https://www.netwerkkabels...-1/diverse/lsa-punch-tool

In eerste instantie wilde ik ook nog een krimptang bestellen, maar aangezien alles met de LSA-tool gaat, heb ik die helemaal niet nodig. Van de patch-punten naar de apparaten wil ik gewoon cat6a patch-kabels halen. Dan hoef ik die zelf niet te krimpen, want van dat werk kan ik echt enorm chagrijnig worden. Dat gepriegel met kolenschoppen voor handen is geen fijne bezigheid.
Die netwerkkabel is voor mijn gevoel wel heel duur. Zelf heb ik er van Netwerkproducten.com: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-op-rol-c-511.html En ook patchpaneel en LSA tool heb ik van daar

Voor de wanddozen kun je ook kijken naar het merk van je bestaande schakelmateriaal. Busch-Jaeger, Gira etc verkopen allemaal materiaal daarvoor. In 99% van de gevallen gaat het dan om een basiselement van Rutenbeck en kun je een afdekplaatje (en venster) krijgen in de stijl van je bestaande schakelmateriaal. Dan is het dus mooi te integreren met je bestaande schakelmateriaal en kun je bv een stopcontact en UTP element naast elkaar plaatsen in een (dubbel) venster.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 21:22
RobertMe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:03:
[...]

Die netwerkkabel is voor mijn gevoel wel heel duur. Zelf heb ik er van Netwerkproducten.com: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-op-rol-c-511.html En ook patchpaneel en LSA tool heb ik van daar

Voor de wanddozen kun je ook kijken naar het merk van je bestaande schakelmateriaal. Busch-Jaeger, Gira etc verkopen allemaal materiaal daarvoor. In 99% van de gevallen gaat het dan om een basiselement van Rutenbeck en kun je een afdekplaatje (en venster) krijgen in de stijl van je bestaande schakelmateriaal. Dan is het dus mooi te integreren met je bestaande schakelmateriaal en kun je bv een stopcontact en UTP element naast elkaar plaatsen in een (dubbel) venster.
Ik ben het met je eens dat de kabel behoorlijk prijzig is. Echter is deze wel lekker dun met 5,8mm, bij die van jou staat niet hoe dik die kabel is, dus dat is dan een gok. Aangezien we van die dunne gele buisje hebben lopen en ik dubbele kabels wil trekken, doet het formaat er toe :) De meeste 6A kabels zijn dikker dan 6mm.

Wat betreft de wandcontactdozen. We hebben in huis schakelmateriaal van Busch-jaeger, echter zijn alle plekken waar ik kabels naar toe wil trekken "enkele" units. Niet van die dubbele met stroom en coax bijvoorbeeld. Aangezien ze allemaal in donkere onzichtbare hoekjes zitten, doet het uiterlijk er niet heel erg toe. Toch bedankt voor het meedenken hierover :)
tacmulder schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:48:
[...]
Misschien nog een kabeltester?
Goeie! (y)
daxy schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:59:
[...]

Ik ben voor deze kabel gegaan:
https://www.netwerkwinkel...GXE00-GR-100-p_33270.html

100m op rol, vaste kern. Scheelt 30 euro, of 3 kratjes bier :)
Ik zou inderdaad ook voor een kabeltester gaan, die kosten ook niets tegenwoordig, maar je weet wel of er een kabel stuk getrokken is (of verkeer aangesloten).
Deze kabel heeft folie als afscherming, daarmee is de kabel dikker en bij mijn weten moet je m nu ook aarden. Terwijl dat met mijn kabel bij mijn weten niet nodig is. Dus ja, goedkoper, maar minder praktisch in mijn situatie.
Diameter 7.2 ± 0.3 mm
flink dikker dan 5,8mm dus :)
ijske schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:58:
100m is in mijn ogen 2x niks als je een huis wil gaan herbekabelen.. zeker als je dubbele lengtes wil gaan trekken is zoiets direct op
ook heb je snel veel overschotjes met zo'n kleine bobijntjes

ik ga veel liever voor bobijntjes van 500m (of 305m als ik zeker weet dat ik daarmee toekom)
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361084.html

ik zou voor zoiets gaan... zeker als je cat6a's / 10gig kabels naast elkaar gaat trekken zou ik het zekere voor het onzekere nemen en geshield nemen.... ik vertrouw dat alien crosstalk niet (en ik heb er nog geen ervaring mee, 10gbit over zo'n lijntje sturen)
enige minpunt is natuurlijk de dikte... in 16mm pijp is dat onmogelijk om dubbel te trekken , dan moet je minima 19mm hebben
Bedankt voor het meedenken, volledig over het hoofd gezien dat twee rollen kabels waarschijnlijk veel makkelijker werkt. Dus misschien is 2x 50 meter handiger voor mij. Voorlopig zijn er 3 plekken waar netwerk heen moet. Dit moeten dubbele kabels worden. Ik verwacht dus aan 100 meter ruim voldoende te hebben. Er komen geen nieuwe buizen door het huis. Hooguit in de toekomst nog eens naar zolder toe, maar dat is toekomstmuziek :)
RobertMe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:24:
[...]

Is het dan niet handiger om een paar rollen van 100m te pakken? Eventueel zelfs verschillende. Als je dan twee kabels door een leiding doet kun je dat van twee rollen doen en hoef je de lengte niet te weten. Heb je twee verschillende kleuren weet je meteen welke je waarop aansluit/hoe ze uitkomen.
Ja, zeker handiger. 2x 50 meter wordt het dan wel :)
Yellowneck schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:20:
[...]

Wel erg dure kabel. Mag ik vragen waarom niet Belden CAT6 voor minder dan de helft (43 euro / 100mtr)?
Minder dan de helft? Waarschijnlijk CCA kabel?

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga er nog eens over nadenken of ik toch niet voor Busch-jaeger wandcontactdozen ga. Hoewel het op zich niet nodig is, is het misschien wel de finishing touch.

Wat is nou de handigste tool voor het strippen van netwerkkabels?

• Annuk
  • Nu online
@nero355 @vanaalten je kunt ook van die tyraps met label gebruiken, bv. zoiets: Tyrap met label

@Ossi de genoemde Cat6 kabel van Belden is inderdaad vol koper en van een groot en gerenomeerd kabelmerk, dit merk/bedrijf zit ook achter een ander welbekend merk genoemd Hirschmann :)

De dunnere Cat6A kabels die jij zelf linkt is niets meer dan de hierboven genoemde Cat6 van Belden, die dunheid moet ergens vandaan komen en dat is in 9 v/d 10x door de draden zelf dunner te maken, en dan zijn het dus officieel eigenlijk geen Cat6A kabels meer maar ga je al richting de Cat6 of zelfs 5e.

Ik zou adviseren kijk bv. eens rond bij www.sandervunderink.nl voor o.a. kabel, inbouwdoosjes van rutenbeck & afwerkingsmaterialen van BJ :)

[ Voor 26% gewijzigd door Annuk op 14-09-2018 20:50 ]

• Ossi
  • Laatst online: 29-03 21:22
Annuk schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:15:
@nero355 @vanaalten je kunt ook van die tyraps met label gebruiken, bv. zoiets: Tyrap met label

@Ossi de genoemde Cat6 kabel van Belden is inderdaad vol koper en van een groot en gerenomeerd kabelmerk, dit merk/bedrijf zit ook achter een ander welbekend merk genoemd Hirschmann :)

De dunnere Cat6A kabels die jij zelf linkt is niets meer dan de hierboven genoemde Cat6 van Belden, die dunheid moet ergens vandaan komen en dat is in 9 v/d 10x door de draden zelf dunner te maken, en dan zijn het dus officieel eigenlijk geen Cat6A kabels meer maar ga je al richting de Cat6 of zelfs 5e.

Ik zou adviseren kijk bv. eens rond bij www.sandervunderink.nl voor o.a. kabel, inbouwdoosjes van rutenbeck & afwerkingsmaterialen van BJ :)
Als je doelt op de aderparen dan zijn ze allemaal awg23, dus dat zou hetzelfde moeten zijn. Dus volgens mij zou het allemaal moeten werken dan toch?

Ik zal de website eens bestuderen :)

• Annuk
  • Nu online
Oystein schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:29:
[...]

Nadat ik mijn antwoord hierboven schreef schoot me wel iets te binnen.
Aangezien de meeste kabels AWG 23-24 zijn is de UC-Home met AWG 26 een buitenbeentje.

Nu blijkt dat de RJ-45 Keystones geschikt zijn voor AWG 22-24, de Niko Cat.6 inbouwdozen AWG 23-25.

Dus wil ik geen gezeik hebben met slechte contacten ontkom ik niet aan een AWG 23-24 kabel.
Zo zie je maar hoe je op moet letten en dit soort details bepalend kunnen zijn.

Ik zal de kabel toch maar ruilen. :/
Ik zou denk ik dan als ik jou was dezelfde kabel gebruiken als @procyon.
Perfect te verwerken kabel :)

@procyon waarom heb je trouwens die wcd's gebruikt en niet gewoon bijpassende besteld bij sandervunderink.nl (de doosjes van Rutenbeck icm bijpassende afwerking van je bestaande schakelmateriaal).

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

rinkel schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:14:
Geen plek voor een doosje. Ik ga ook niet in beton hakken daar.

[Afbeelding: Ubiquiti Ap plafond]
Lucky you! Als ik dat doe dan zit ik zonder verlichting in de kamer! :+

Heb maar besloten de telefoonaansluitingen te voorzien van een IW model om op 3 kamers WiFi te hebben, waarmee gelijk ook het hele huis van WiFi is voorzien :)

Dat brengt me gelijk ook bij het volgende =>

Ik heb een lijstje gemaakt van zoveel mogelijk winkels die in dit topic genoemd worden :
- https://www.elektrobode.nl/
- https://www.klusspullen.nl/
- https://www.patchkast.nl/
- https://www.netwerkwinkel.com/
- https://www.elektroschakelmateriaal.nl/
- https://www.utp-kabel.nl/
- https://netwerkproducten.com/
- https://www.netwerkkabel.eu/nl/
- https://www.sandervunderink.nl/
- https://www.elektroshop.nl/
- https://www.conrad.nl/
- https://www.allekabels.nl/
- https://www.patchkast.com/
- https://www.onlinekabelshop.nl/
- https://www.installand.nl/
- https://www.kabelshop.nl/
- https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/
- https://www.netwerkkabelshop.nl/

Is er nog iets dat ik over het hoofd heb gezien ?!
Kan iemand dit lijstje (samen met eventuele aanvullingen) in de TS gooien ?

Daarnaast had ik nog wat vragen :

1. Is dit de dunste CAT6a kabel ?
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Vaak wordt het merk Belden genoemd, maar als ik bijvoorbeeld hier kijk dan staat de dikte er vaak niet bij :
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

2. Tijdens mijn zoektocht kwam ik deze post tegen van @Quindor :
Quindor schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:23:
Die laatste foto is inderdaad al een stuk beter. Je wilt dat het stuk zonder twist (war geen mantel meer zit zeg maar) zo kort mogelijk houden anders gaat je signaal kwaliteit hard achteruit!

[url="https://www.youtube.com/watch?v=gcR7-HL3tLc"]Verder valt het mij op dat beide geen shielded kabels zijn[/url]. Dat is natuurlijk niet erg (net wat je wil), maar dan is het iig geen CAT6A zeg maar. ;)

Maar goed, al die zaken moet je leren hoor, dus voor een eerste poging, zeker niet slecht! Ik weet hoe die van mij eruit zagen. ;)
Waarom zou CAT6a die niet Shielded is geen CAT6a zijn ?!

Hetzelfde verhaal staat in deze post, maar daar krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord uit de posts die erna volgen :
Ossi schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
Nu lees ik her en der dat je cat6a zou moeten aarden, maar dat geldt toch alleen als je afgeschermde kabels koopt? De kabel in mijn link zou gewoon U/UTP moeten zijn.
3. Gerelateerd daaraan :
Yellowneck schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:20:
Dat klopt, maar afscherming is vrijwel nutteloos in een woonhuis en bovendien moet je dan het hele traject afschermen (ook wandcontactdoos bijvoorbeeld)
Hoe zou je dat dan moeten doen :?

4.
vinnie_ki schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 15:50:
Of gewoon niet geaard aangesloten. In een thuissituatie zal alien cross talk (A(NE)XT) nauwelijks voorkomen, tenzij je veel kabels bundelt (minimaal 5-7 kabels) en deze ook nog eens allemaal gelijktijdig belast. En met de kruisvormige scheiding in cat 6a zal de cross talk (N/FEXT) tussen de aderparen ook al minimaal zijn.
Ik verwacht straks een kabel of 12 bij/naast elkaar te hebben een beetje zoals in deze post :
Martijn13 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 22:32:
Verder is alles afgewerkt op een 12-poorts CAT6a patchpaneel en een 8-poorts gigabit switch. Installatiekabels zijn CAT6a LSZH U/UTP, de patchkabels S/FTP. De contactdozen in het huis zelf zijn aangesloten middels toolless keystonemodules, ideaal die dingen :).
[Afbeelding]
Hoeveel rekening moet je dan houden met dergelijke (mogelijke) problemen ?!
Erg mooi opgelost trouwens! _O_

5. Ik weet dat https://www.google.com/search?q=Rutenbeck zo'n beetje het meest gebruikte merk of in ieder geval leverancier is aan meerdere merken, maar ik vind het feit dat je elke keer een zichtbare schroef hebt erg lelijk dus kwam ik meer bij zulke oplossingen terecht :
- https://netwerkproducten....-dn-9007-1-p-4225900.html
- https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html
Zijn dit volledige oplossingen ? Dus zowel inbouw als het frontje zeg maar ?
- https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html
Deze is geen CAT6a, maar vond ik wel het mooist qua oplossing/design eigenlijk en lijkt me ook wat makkelijker wat betreft de montage : Heb ik gelijk of zit ik er gruwelijk naast ?!

6. Ik heb misschien een enkel exemplaar van zoiets nodig : https://www.klusspullen.n...al/niko/niko-ant-doos-mhz
Zijn er ondertussen al wat meer alternatieve opties ?

Ik had begrepen dat er niet veel van gemaakt worden en heel veel alternatieven vond ik persoonlijk erg goedkoop/lelijk eruit zien :/

Hoop vragen, maar ondanks dat ik dit topic al een tijdje volg voel ik me achteraf gezien best wel een n00b als het om dit soort dingen gaat dus... HELP! :+ :$ O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Annuk
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:56:
Ik zou nog posten wat mijn boodschappenlijstje uiteindelijk was voor mijn CAT6 netwerkje dus bij deze :

- https://www.netwerkkabel....anel-12-poorts-grijs.html
- https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html (4x)
Waarom deze netwerkdoosjes en niet netjes die van Rutenbeck i.c.m. nette afwerking in hetzelfde schakelmateriaal als wat je in je woning hebt/krijgt :)
- https://www.netwerkkabel....-met-riembevestiging.html
- https://www.netwerkkabel.eu/nl/complete-netwerk-set.html <- Als je nog helemaal niks hebt qua gereedschap dan zou ik die bestellen!

- https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html (2x)
- https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html Je kan het maar hebben! :+
- https://www.sandervunderi...voudig-ra-opbouw-wit.html
En deze hoort daar nog bij : https://www.sandervunderi...geplaat-v-543181-199.html
Precies genoeg voor : NTU/Glasvezelmodem + Router + Core PoE Switch + Raspberry Pi met daarop Pi-Hole en de UniFi Controller :*)
Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou eerder deze opbouw-wcd's nemen, ik weet zo niet hoe groot alle stekkers/adapters zijn maar met een beetje pech gaat het net niet allemaal passen op dit 4-voudige wcd ;)

En neem er evt. 1x extra (dubbele) wcd bij.. onder het motto beter ermee verlegen dan erom verlegen zitten ;)
Netwerk bestaat uit het volgende :
- pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts (3x)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall (3x)

Het resultaat van dit alles komt nog wel een keer als alles klaar is! :+

• nero355

nero355

elmo_1978 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:46:
misschien vragen aan de topic starter, of dit in de start post mag komen.
Dan is dit het makkelijkst terug te vinden op post 1 of 2 in het begin van het draadje. ;)
Al gedaan in de eerste post die ik noem ;)
Annuk schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:48:
Waarom deze netwerkdoosjes en niet netjes die van Rutenbeck i.c.m. nette afwerking in hetzelfde schakelmateriaal als wat je in je woning hebt/krijgt :)
Omdat ik deze mooier vind : De schroef in het midden is niet zichtbaar en er is netjes plek voor een labeltje van de poorten :)
Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou eerder deze opbouw-wcd's nemen, ik weet zo niet hoe groot alle stekkers/adapters zijn maar met een beetje pech gaat het net niet allemaal passen op dit 4-voudige wcd ;)

En neem er evt. 1x extra (dubbele) wcd bij.. onder het motto beter ermee verlegen dan erom verlegen zitten ;)
Dat komt wel goed : Er is nu 1 dubbele wcd aanwezig en de nieuwe gaat die vervangen, maar mocht het nodig zijn dan kan ik altijd nog de oude erbij plaatsen :)

Daarnaast zorg ik er wel voor dat er voldoende ruimte is om de wcd heen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Annuk
  • Nu online
@AgeOfPanic Bij montage-ramen zoals @loyske aangeeft zitten de poorten altijd recht naar voren, als je de poorten schuin naar beneden wilt hebben zit je inderdaad aan kant en klare dozen ;)

Kijk even naar de door @Robbie T gelinkte dozen van Rutenbeck, ik vermoed dat jou afdekraampje daar ook op past en anders staat er verder onderaan de pagina die gelinkt is wel een raampje van Gira wat wel past :)

Kleine tip voor de volgende keer, zoek alles bij elkaar uit (bij 1 shop) zodat je (meestal) ook weet dat het op elkaar past

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-04 21:18
Annuk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:05:
@AgeOfPanic Bij montage-ramen zoals @loyske aangeeft zitten de poorten altijd recht naar voren, als je de poorten schuin naar beneden wilt hebben zit je inderdaad aan kant en klare dozen ;)

Kijk even naar de door @Robbie T gelinkte dozen van Rutenbeck, ik vermoed dat jou afdekraampje daar ook op past en anders staat er verder onderaan de pagina die gelinkt is wel een raampje van Gira wat wel past :)

Kleine tip voor de volgende keer, zoek alles bij elkaar uit (bij 1 shop) zodat je (meestal) ook weet dat het op elkaar past
Is dat altijd zo, want dit inbouwraam https://netwerkproducten....g-gira-etc-p-4361365.html heeft de poorten ook in een hoek staan. Ik ga sowieso morgen even naar de Hornbach, want die hebben de afdekplaat van Gira ook. Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet, omdat de poorten hierbij niet gescheiden lijken te zijn, maar gewoon in 1 grote opening. In ieder geval ben ik weer een stuk verder. Dank daarvoor.

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Nav alle inspiratie die ik hier heb opgedaan, heb ik in onze nieuwe woning de meterkast ook anders aangepakt dan voorheen. Dit was een verzameling van plankjes, kabels en losse apparatuur.

Ik heb nu nette aansluitpunten gemaakt met de bekende Rutenbeck elementen icm de juiste afdekraampjes en overal cat 6 kabel getrokken. Ook 2 Ubiquity AP-Lites opgehangen op de BG en 1e etage voor wifi met stroom via POE.

Netwerk meterkast overview

10 inch rack detail

Ik wilde in eerste instantie gaan voor een 19 inch rack/paneel, maar gezien het bestaande aanwezige alarmsysteem was hiervoor geen ruimte in de meterkast.

Wat je ziet:
  • Netgear NAS
  • 10 inch patchkast
  • Cat 6 patchpaneel
  • Ubiquity POE switch
  • Tradfri hub
  • Telfort modem (Experia box V8)
Nog wat ruimte over in de patchkast voor uitbreiding voor een non-POE switch. Op termijn wil ik nog 2 slaapkamers voorzien van UTP aansluitingen, maar dat is op het moment niet nodig.

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-04 16:22
hpmkruit schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:03:
Nav alle inspiratie die ik hier heb opgedaan, heb ik in onze nieuwe woning de meterkast ook anders aangepakt dan voorheen. Dit was een verzameling van plankjes, kabels en losse apparatuur.

Ik heb nu nette aansluitpunten gemaakt met de bekende Rutenbeck elementen icm de juiste afdekraampjes en overal cat 6 kabel getrokken. Ook 2 Ubiquity AP-Lites opgehangen op de BG en 1e etage voor wifi met stroom via POE.

[Afbeelding: Netwerk meterkast overview]

[Afbeelding: 10 inch rack detail]

Ik wilde in eerste instantie gaan voor een 19 inch rack/paneel, maar gezien het bestaande aanwezige alarmsysteem was hiervoor geen ruimte in de meterkast.

Wat je ziet:
  • Netgear NAS
  • 10 inch patchkast
  • Cat 6 patchpaneel
  • Ubiquity POE switch
  • Tradfri hub
  • Telfort modem (Experia box V8)
Nog wat ruimte over in de patchkast voor uitbreiding voor een non-POE switch. Op termijn wil ik nog 2 slaapkamers voorzien van UTP aansluitingen, maar dat is op het moment niet nodig.
Moet je die Rutenbeck dingen ook dubbel aansluiten?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Vitamine schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Als je 2 kabels hebt getrokken dan kun je ze allebei aansluiten. Anders kun je of 1 kabel aansluiten of een variant pakken met maar 1 UTP aansluiting. Die zijn ook nog iets goedkoper.

• Annuk
  • Nu online
Vitamine schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:42:
[...]

Als je van beide aansluitingen gebruik wilt maken op Gbit snelheden zal je inderdaad 2 kabels moeten trekken en ze beide aansluiten (het heeft geen ingebouwde actieve switch he)

En anders onderstaande doen ;)
hpmkruit schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Als je 2 kabels hebt getrokken dan kun je ze allebei aansluiten. Anders kun je of 1 kabel aansluiten of een variant pakken met maar 1 UTP aansluiting. Die zijn ook nog iets goedkoper.

• Gophlin
  • Laatst online: 03-04 21:04
unezra schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:49:
*grmbl*
Mijn Google skills lacken denk ik. :(

Ik wil in de slaapkamer GIRA55 mat opbouw plaatsen, met daarin coax en 2x CAT7. Opbouw en coax lukt wel, maar hoewel ik weet dat ze bestaan (want boven aangesloten door een leverancier), kan ik de CAT6/7 dozen dus niet vinden. :(

(De bekabeling word CAT7, alleen als de doos zelf CAT6 certified is, vind ik dat prima. CAT7 heb ik overal al liggen en de kabel is in huis. Scheelt, ik heb 3 loze buizen dus als ik twijfel of er 2x CAT7 door een buis kan, trek ik gewoon een enkele CAT7 door een buis.)

Iets anders dan COAX en ethernet hoeft niet, tenzij iemand zinvolle suggesties heeft. Het enige dat er op komt te hangen is een TV en mediaspeler. Het ene einde in de slaapkamer, het andere einde in de meterkast waar mijn netwerk draait.
Ik begrijp misschien niet helemaal wat je zoekt. Wil je in een enkele doos zowel coax als utp afmonteren? Of zoek je losse afdekplaten?
Zoals deze? https://www.sandervunderi...-hagelwit-mat-027027.html
Als je dat combineert met een Rutenbeck CAT6/7 basiselement, ben je er toch?

• unezra
  • Laatst online: 14-03 15:00

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

hpmkruit schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:12:
[...]
Heb je een foto van hetgeen je zoekt en waar de nieuwe oplossing moet komen? Mogelijk is dit niet standaard assortiment of niet meer te krijgen.
Geen foto, maar:
Gophlin schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:21:
[...]
Ik begrijp misschien niet helemaal wat je zoekt. Wil je in een enkele doos zowel coax als utp afmonteren? Of zoek je losse afdekplaten?
Zoals deze? https://www.sandervunderi...-hagelwit-mat-027027.html
Als je dat combineert met een Rutenbeck CAT6/7 basiselement, ben je er toch?
Ah, is dát de truuk!

Dus gewoon een standaard basiselement dat niet van GIRA hoeft te zijn en alleen het opbouwframe, rand en platen van GIRA...

Wat ik effectief zoek is een 2x opbouwframe, waar 1x COAX en 2x ethernet (CAT6 of 7) in gemonteerd kan worden. De 3 loze leidingen komen koud en recht de muur uit, dus de doos wil ik daar overheen monteren. Opbouw is in dit geval prima, de muur is vrij dun en het komt toch in de hoek te zitten.

Best kans dat ik het zekere voor het onzekere neem en de CAT7 enkel door de buis trek, maar wel in 1 doos af monteer. (Da's net wat fraaier en die 3 buizen passen prima achter een 2x frame.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:04
Je kunt ook nog kijken bij voltus.de. Groot assortiment en in vergelijking met Nederland zeer geschikte prijzen. Die inbouw doos van Rutenbeck kost er minder dan 7 euro.

• Annuk
  • Nu online
anboni schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:55:
Ik ben aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb aan bekabeling voor ons nieuwe huis. Ik heb tot nu de volgende spullen bij elkaar geklikt. Zien jullie nog verbeterpunten of ontbrekende spullen?

https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html (Voor accesspoints en buitencamera's)
https://netwerkproducten....-100-koper-p-4360449.html (moeilijk in te schatten hoeveel ik echt nodig heb, maar eyeball komt toch op meer dan 305m uit)
https://netwerkproducten....lorganiser-p-3850000.html
https://netwerkproducten....6-modular-jack-c-414.html (Schakelmateriaal wordt allemaal Busch Jaeger)

Plan is om op zolder een 19" kast neer te zetten met dat patchpanel, daar komen dus ook alle kabels uit.
Wil je trouwens persé keystone's in je inbouwdozen?
Dit om bv. te combineren met coax o.i.d.?

Anders kan je ook de kant en klare Rutenbeck inbouw-elementen gebruiken en gelijk de afdekraampjes erbij bestellen :)
Bij deze shop is ook alles te krijgen wat je hierboven hebt staan m.u.v. de keystone's

Voor de rest kan je beter werken met 2 dozen/rollen UTP kabel, werkt iets fijner als je 2 kabels in 1 buis wilt trekken.
Kan je kijken of je 5 of 6 dozen van 100m pakt bv. of dat je 2 rollen van 300m pakt.

• RobertMe
anboni schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:21:
[...]

Nee, niet per se, maar ik zag dat die passen bij Jaeger Busch materiaal, waarmee de rest van het huis wordt uitgevoerd. Dat was de gedachte.
Die Rutenbeck elementen zijn ook de defacto standaard. Busch-Jaeger, Gira, ... hebben allemaal afdekplaten voor op die elementen van Rutenbeck.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:36
RobertMe schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:05:
[...]

Die Rutenbeck elementen zijn ook de defacto standaard. Busch-Jaeger, Gira, ... hebben allemaal afdekplaten voor op die elementen van Rutenbeck.
Ohja, nu ik die pagina wat meer in detail lees, staat dat er ook gewoon :$ Ik dacht dat ik wel aardig wat van lan bekabeling wist, maar de wereld achter die walloutlets en patchpanels is toch nogal vreemd voor me. Ik vermoed dat ik de komende maanden nog aardig wat ga bijleren daarover ;)

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-02 22:45
nero355 schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:54:
[...]

Valt IMHO reuze mee :
[Afbeelding][Afbeelding]

Het is niet zo dat aan de zijkant een of ander ontwerp is toegepast bij beiden en dat het totaal niet op elkaar lijkt...

Daarnaast vind ik de merken die je noemt één groot overpriced zooitje over het algemeen, want ik zie echt totaal geen reden om € 25 of meer aan iets uit te geven wat ook voor € 10 kan!
Doosje + afdekplaatje = 13 euro. Wat mij betreft een no-brainer als je net al je schakelmateriaal uit die serie hebt.

Bovendien, als je 2 inbouwdozen naast elkaar hebt, past die van jou niet, omdat die daar niet voor gemaakt zijn. Ik heb nu 2x stopcontact en 1 zo'n Rutenbeck bij elkaar in 1 raam, en dan is dat schroefje echt geen issue hoor (zelfs mijn vrouw vindt dit zo mooi :o)

Maar ach, smaken verschillen gelukkig, anders zou het maar saai worden :).

• Annuk
  • Nu online
Cartman! schreef op maandag 20 mei 2019 @ 22:23:
[...]

Iemand die de combinatie patch panel / keystones nog kan bevestigen? Tevens had iemand t over de Belden kabel in t blauw zodat t makkelijker uit elkaar te houden is maar die vind ik nergens meer :?
Patchpaneel en keystones passen wel, vraag me alleen af of de keystones wel in de draagring past die je linkt.
Volgens de website van netwerkproducten vermoedelijk niet (draagring is de MJ-03 en staat niet in het lijstje daar).

Hmm neem ff contact op met de leverancier die je linkt.
Zowel de artikelnummers van de MJ-02 als de MJ-03 worden genoemd op die pagina.

Maar waarom gebruik je de bekende Rutenbeck doosjes niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Annuk op 21-05-2019 03:59 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Annuk schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 03:53:
[...]

Patchpaneel en keystones passen wel, vraag me alleen af of de keystones wel in de draagring past die je linkt.
Volgens de website van netwerkproducten vermoedelijk niet (draagring is de MJ-03 en staat niet in het lijstje daar).

Hmm neem ff contact op met de leverancier die je linkt.
Zowel de artikelnummers van de MJ-02 als de MJ-03 worden genoemd op die pagina.
Volgens de website passen die keystones in de MJ-02, ik vroeg het me vooral af voor het patch panel.
Maar waarom gebruik je de bekende Rutenbeck doosjes niet?
Past dat zomaar overal op dan? Van de Gira weet ik 100% zeker dat dit de goede is en dan is t consistent met de rest van t schakelmateriaal.

• nero355

nero355

JoeZuCK schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:23:
Moet ik dit nou serieus nemen :? .. Die dingen zien er toch allemaal zo uit (eventueel met iets ander afdekplaatje en raam)?

Wat is in jouw ogen mooi?
Mja, ik weet dat er veel mensen zoiets hebben van "Ja, maar als ik wat anders koop dan matcht het niet meer met de rest van mijn spullen in huis!" maar dit type is IMHO veel netter om aan de muur te hebben :
https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html

En gelijk ook het enige ontwerp dat ik kon vinden tijdens mijn zoektocht naar een model dat niet het zoveelste Rütenbeck kloontje was met zo'n lelijke zichtbare schroef...

Maar goed... als jij ermee kan leven dan is dat ook prima! :)

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:11

JoeZuCK

_Fonz > all.

nero355 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:51:
[...]

Mja, ik weet dat er veel mensen zoiets hebben van "Ja, maar als ik wat anders koop dan matcht het niet meer met de rest van mijn spullen in huis!" maar dit type is IMHO veel netter om aan de muur te hebben :
https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html

En gelijk ook het enige ontwerp dat ik kon vinden tijdens mijn zoektocht naar een model dat niet het zoveelste Rütenbeck kloontje was met zo'n lelijke zichtbare schroef...

Maar goed... als jij ermee kan leven dan is dat ook prima! :)
Ik moest een horizontale invoer en natuurlijk iets dat matchte. Dat schroefje deert me niet. Die stofklepjes bij jou zijn wel nice, maar als de kabel er eenmaal inzit, maakt dat ook niets meer uit. Maar goed, 2 van de 4 zijn inmiddels vervangen door Ubiquiti AC In-Wall. Dus weg zijn de vervelende schroefjes! :+

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Hier ook maar eens wat plaatjes neerzetten. :P Tijdje geleden verhuisd, daar hoort natuurlijk een nieuw netwerk bij. :Y)

Voor de verandering doe ik eens niet mee aan al het patchkast geweld. :+ Alle apparatuur gewoon wallmounted.

Dit is de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8YOm8QPkac9KhOlb8yJSZJoe/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CCi8SrxgPEnZh70RvjZ0g3Z1/full.jpg

Wel voor een "normaal" 19" patchpaneel gekozen, de keuze voor wall-mounted / desktop patchpanelen met meer dan 12 poorten is niet zo overweldigend. Bij gebrek aan een patchkast deze maar in een kunststof kabelgoot gemonteerd. Meteen genoeg plek om alle kabels doorheen te laten lopen (en een flinke lus overlengte op te bergen...).

De Unifi Switch met 4 PoE poorten zit er voornamelijk om de accesspoints te voeden. De rest zit op een simpele Netgear switch.

In de woning zat Busch Jaeger Balance schakelmateriaal, heb bijpassende inzetplaatjes gebruikt met Rutenbeck elementen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/27UXWNLTa3uieI8hXxVyC0BD/full.jpg

Op enkele plaatsen waar ik meer outlets nodig had gekozen voor een opbouwbehuizing met keystones erin. Bijvoorbeeld in de holle wand achter de televisie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I15KoZru1PDVF1NJWvIea76F/full.jpg
Helaas wel de verkeerde (te grote) keystones besteld waardoor de behuizing niet helemaal netjes sluit. Maar ja... Niemand die het hier ziet. :+

Met afmonteren onder het bureau wel de juiste gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/27d2yM2739ki4OKsCq3Jx4hf/full.jpg

Op zolder nog een plekje ingericht waar een servertje kan staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8DaS8bRD2V7L5if9t9ujHNc2/full.jpg

De server verdient nog wat aandacht. 8)7 Voeding was kapot en ik had natuurlijk geen passende vervanger. Maar ja, het is functioneel? O-)

Ook zit daar op zolder nog een klein patchpaneeltje, in dezelfde stijl als de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bcs5GZvqTru6SoRGfHAJpjto/full.jpg

Misschien kan iemand er nog wat inspiratie uit opdoen. Opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zie door de bomen het bos niet meer met alle producten die er zijn om af te werken voor Jung AS500 (bij m'n zus) lijkt t iets complexer. Wat ik nu voor ogen heb:

- Rutenbeck Keystone montageframe wit
- Jung centraalplaat

Nu zoek ik daar echter toolloze keystones bij die dus in dat frame passen, weet iemand welke ik daarvoor kan nemen?

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Zou dat inbouwraam passen bij bovenstaande Jung centraalplaat want daar zijn ook diverse varianten van :?

[ Voor 25% gewijzigd door Cartman! op 11-12-2019 13:02 ]

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Cartman! schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:16:
Zie door de bomen het bos niet meer met alle producten die er zijn om af te werken voor Jung AS500 (bij m'n zus) lijkt t iets complexer. Wat ik nu voor ogen heb:

- Jung centraalplaat

Nu zoek ik daar echter toolloze keystones bij die dus in dat frame passen, weet iemand welke ik daarvoor kan nemen?

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Zou dat inbouwraam passen bij bovenstaande Jung centraalplaat want daar zijn ook diverse varianten van :?
Ik heb toevallig laatst ook ergens met de AS500 serie gewerkt.

Wat ik heb gebruikt:
Jung A569-2NWEWW
Toolless Cat6 keystone van netwerkwinkel ELN336002
En natuurlijk een AS500 afdekraam

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-04 01:13

fmb

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Ik heb ook de Jung AS500 serie thuis en heb deze gekocht voor de netwerkaansluiting. Past perfect:
https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html
https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Annuk
  • Nu online

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Ik neem aan dat je de keystone maten voor het gat wilt weten.
Als je zoekt in de Duitse versie van de Rutenbeck site kan je het volgensmij vinden en is het als ik het goed heb 15x22mm.

Maar meestal zoek ik de keystones uit die ik wens (haal ze vaak bij netwerkproducten.com) en zoek ik daar het goede draagframe bij van de fabrikant waar ik ook het schakelmateriaal van heb. Jammer genoeg levert sandervunderink.nl dat spul (nog) niet.

Voor keystones kan je evt ook even zoeken bij reichelt.de

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online

- Jung centraalplaat

of andersom:
- Inbouwraam
- Keystones

Voor Jung A550:

Dit montageframe: https://www.elektrobode.n...020Q7jEAkYAiABEgITgPD_BwE
Deze keystones: https://www.amazon.de/gp/...tle_o04_s00?ie=UTF8&psc=1

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:30

Zenix

BOE!

De oplevering van mijn nieuwbouwwoning komt ook steeds dichterbij. Ik heb al een aantal dingen aangeschaft.

Kabels:
Belden CAT6 2x100m https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html zodat ik twee kabels tegelijk kan trekken.
Kabelglijmiddel: https://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html

Schakelmateriaal
Profipatch CAT6 WCD. Dit zijn UAE dozen, waardoor Jung, Gira en Busch Jaeger er ook passen. Heb ik overigens al getest. Een stuk goedkoper dan Rutenbeck. https://profipatch.com/ne...hirmt-weiss-ob-un-5er-set
Busch Jaeger Balance SI https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html

Patchpaneel:
Wallmount CAT6A. De 6A gekozen omdat het toch uit China komt, voor die 3 euro maakt het niet uit :P https://nl.aliexpress.com/item/33045077271.html

Overig;
Genoeg CAT6 kabels verschillende lengtes, ook bij profipatch.
Een keystone met plug https://profipatch.com/fe...ecker-rj45-cat-6-awg22-27 zodat ik mijn Ubiquiti AP's makkelijk kan patchen.

Ik ben niet van plan om mijn meterkast vol met apparatuur te hangen. De enige actieve apparatuur in de meterkast is de switch. Mijn server (VMware vSphere) met PfSense komt op zolder.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 22-12-2019 16:28 ]

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07-2025
Zenix schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:14:

Schakelmateriaal
Profipatch CAT6 WCD. Dit zijn UAE dozen, waardoor Jung, Gira en Busch Jaeger er ook passen. Heb ik overigens al getest. Een stuk goedkoper dan Rutenbeck. https://profipatch.com/ne...hirmt-weiss-ob-un-5er-set
Busch Jaeger Balance SI https://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-914.html
Ik geef zelf de voorkeur aan keystones voor de contactdozen, makkelijker monteren in mijn opzicht. Meeste fabrikanten van schakelmateriaal hebben daar ook draagframes voor.
Voor Busch-Jager Balance serie zou dat deze moeten zijn: https://busch-jaeger.scha...ular-jack-balance-si.html

Recent nog gedaan met: https://www.delock.de/produkte/S_86205/merkmale.html
Ik heb ook een tool ervoor, heb je niet per se nodig, maar maakt het wel makkelijker: https://www.delock.de/produkte/S_86211/merkmale.html
Deze keystones zijn in principe tool-less, maar met de tool weet je zeker dat de aders goed in de LSA connectors zitten en worden de uiteinden ook automatisch afgesneden.
Zenix schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:14:
Een keystone met plug https://profipatch.com/fe...ecker-rj45-cat-6-awg22-27 zodat ik mijn Ubiquiti AP's makkelijk kan patchen.
Waarom field connectors ipv standaard RJ-45 connectors? Passen deze wel in de AP's gezien de lengte van de field connectors?

[ Voor 27% gewijzigd door alexwel op 22-12-2019 20:15 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 03-04 19:02

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik ben druk bezig met de bestellijst voor mijn netwerk thuis (uiteindelijk >2k euro :p ). Nu sta ik voor een aantal keuzes, maar ik heb geen idee wat ik moet kiezen.

De eerste: keystones of de Cat6 doosjes van Rutenbeck voor de WCD's. De prijs maakt minimaal uit, dus het is maar net wat makkelijker/fijner/beter is. Ik heb niet genoeg ervaring met beide om een keuze te kunnen maken.

Daarnaast heb ik voor mijn rack iets van kabel nodig. Daar heb je mooie 19 inch panelen voor.

Die met haken en die met een gootje.

Hier heb ik ook geen idee van wat handiger is. Ik neig nu meer de de haken omdat ik aan de zijkant van mijn rack geen ruimte heb. (Zelf gemaakte kast).
Met de goot kom ik dan niet handig uit, verwacht ik.

Maar nogmaals de vraag, wat zijn de meningen hierover?

Plaatjes volgen uiteraard, eerst 600 meter Cat6 en wat glasvezel aanleggen (puur omdat het kan).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:20
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:12:
Ik ben druk bezig met de bestellijst voor mijn netwerk thuis (uiteindelijk >2k euro :p ). Nu sta ik voor een aantal keuzes, maar ik heb geen idee wat ik moet kiezen.

De eerste: keystones of de Cat6 doosjes van Rutenbeck voor de WCD's. De prijs maakt minimaal uit, dus het is maar net wat makkelijker/fijner/beter is. Ik heb niet genoeg ervaring met beide om een keuze te kunnen maken.
Ik heb in mijn huis vorige week mijn netwerkaansluitingen gemaakt met de CAT6 doosjes die jij linkt en ik vind het ondingen. Ze zijn van plastic en dus niet stevig. Als je ze gemonteerd hebt en je moet toch nog een keer met de punch tool een adertje punchen, dan druk je het bijna kapot (ja ik had ook eerst de aansluitingen beter kunnen controleren :+). Daarnaast zit je bij het plaatsen met het schroefje van de inbouwdoos (boven en onderzijde) die eigenlijk net in de weg zit met de aders van de kabel.

Het gaat allemaal wel hoor en misschien zijn er trucjes om het wat makkelijker te maken. Maar ik vond het alles behalve handig. Het zit nu allemaal wel (8 stuks) en het werkt prima, maar keystones zijn veel makkelijker te verwerken. Alleen een stukje duurder en dat was voor mij de reden om voor de Rutenbeck doosjes te gaan. De volgende keer zou ik echter keystones pakken.

Signature

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 03-04 19:02

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Repsect schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:29:
[...]

Ik heb in mijn huis vorige week mijn netwerkaansluitingen gemaakt met de CAT6 doosjes die jij linkt en ik vind het ondingen. Ze zijn van plastic en dus niet stevig. Als je ze gemonteerd hebt en je moet toch nog een keer met de punch tool een adertje punchen, dan druk je het bijna kapot (ja ik had ook eerst de aansluitingen beter kunnen controleren :+). Daarnaast zit je bij het plaatsen met het schroefje van de inbouwdoos (boven en onderzijde) die eigenlijk net in de weg zit met de aders van de kabel.

Het gaat allemaal wel hoor en misschien zijn er trucjes om het wat makkelijker te maken. Maar ik vond het alles behalve handig. Het zit nu allemaal wel (8 stuks) en het werkt prima, maar keystones zijn veel makkelijker te verwerken. Alleen een stukje duurder en dat was voor mij de reden om voor de Rutenbeck doosjes te gaan. De volgende keer zou ik echter keystones pakken.
Dat is een duidelijk verhaal.

Ik ga denk ik dan toch maar voor keystones. Ik last hierboven ook al dat de voorkeur daar naar uit gaat. Ik heb een stuk of negen dozen te doen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07-2025
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 22 december 2019 @ 23:12:

Daarnaast heb ik voor mijn rack iets van kabel nodig. Daar heb je mooie 19 inch panelen voor.

Die met haken en die met een gootje.

Hier heb ik ook geen idee van wat handiger is. Ik neig nu meer de de haken omdat ik aan de zijkant van mijn rack geen ruimte heb. (Zelf gemaakte kast).
Met de goot kom ik dan niet handig uit, verwacht ik.

Maar nogmaals de vraag, wat zijn de meningen hierover?

Plaatjes volgen uiteraard, eerst 600 meter Cat6 en wat glasvezel aanleggen (puur omdat het kan).
Ik geef de voorkeur aan keystones, werkt een stuk makkelijker. Zeker wel het extra bedrag waard naar mijn mening. Je hebt dan ook meer ruimte om de kabel(s) goed in de inbouwdozen kwijt te kunnen, wat met die complete contactdozen nog weleens een probleem kan zijn.

Voor de kabelmanagement, geef ik de voorkeur aan de tweede, ziet er netter uit dan dat de kabels nog zichtbaar zijn wat je met de haken hebt.
vinfoto schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:41:
ik heb net even mijn meterkast opgemeten, ik wil deze kast (https://www.netwerkproduc...t-zwart-ongemonteerd.html) aanschaffen maar ik heb maar 1 cm ruimte in de breedte

zou dat genoeg zijn om het deurtje open te kunnen maken ?
Ik heb geen ervaring met deze specifieke kast, maar aan de scharnieren te zien, moet je genoeg ruimte hebben. Draait rond op een ijzeren staaf die voor de rand van de behuizing zit en komt daardoor niet zoveel naar buiten.

[ Voor 20% gewijzigd door alexwel op 23-12-2019 12:18 ]

• Annuk
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:50:
[...]

Sorry, druk met andere dingen geweest.Wat zijn de precieze verschillen tussen een connector voor stugge kabel en een connector voor soepele kabel? Kan dat de reden zijn dat het niet lukt om de connector er goed op te krijgen?
Er zit inderdaad verschil in vertanding van het metalen deel wat in/om de aders komt.
Zie ook deze afbeelding
Afbeeldingslocatie: https://td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/Stranded_vs_solid_contact_lg.jpg

Voor stranded kabel drukt deze door de ader heen voor vol contact. Bij solid kabel kan dit niet en heb je andere vertanding nodig die om de ader heen sluit.

En dat kan zeer zeker tot gevolg hebben dat je de connector er niet goed op krijgt.

shoombak schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:59:
Ik ben bezig met een boodschappenlijstje voor mijn nieuwbouwwoning. Het gaat om 12 loze leidingen, in principe moet ik met 1 kabel per leiding genoeg hebben. Ik wil in de woonkamer nog wel een coax kabel leggen. Ik begrijp dat ik voor die leiding dan beter een afgeschermde kabel kan gebruiken?

- 2x100m UTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E doos 100 meter
- 12x Keystone - RJ45 Cat 6 - https://www.allekabels.nl...keystone-rj45-cat-6.html#
- 12x WCD - Keystone snap-in - ik neem aan dat deze vrij universeel zijn?
Wat al is gezegd doe direct 2 kabels per loze leiding, de gekozen kabel is in ieder geval al goed.
En om jezelf flinke frustraties te besparen werk je inderdaad uit 2 dozen/rollen. Niet zoals @hpmkruit zegt om beide uiteindes van dezelfde kabel te gebruiken, dit trek je uiteindelijk in een knoop en dan ben je verder van huis. (Been there, done that).

Waarom keystones?
Waarom niet de welbekende inbouw doosjes van Rutenbeck? Met daarbij de bijpassende afwerking van het schakelmateriaal wat je strax in huis hebt?

Wat ook al is gezegd voor keystones zijn er tog verschillende maten, als je daar wel bij wilt blijven zoek dan eerst goed uit welk frame je moet hebben bij welke maat keystone.

• dreamscape
Verwijderd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:39:
Iemand enig idee of deze ook een utp versie is te krijgen. Gewoon deze grote met een utp keystone opening.

Dan kan ik de telefoon vervangen voor utp.
Dat is gewoon een dubbele inbouwdoos met onderin waarschijnlijk een aansluitblok dat als isra dient en bovenin het stopcontact. Dat is te vervangen door een los utp-doosje van bijvoorbeeld Rutenbeck (voor boven). En van het schakelmateriaal van je keuze, koop je dan het frontje voor die utp, een blindplaatje (voor onder) en een dubbele rand.

• RobertMe
DutchKel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:06:
[...]

Je weet dat het niet dezelfde is toch?
Hoezo? Die Busch-Jaeger is ook gewoon een Rutenbeck. Beiden zijn cat 6a, dus ja. Hetzelfde voor zover ik weet.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21
RobertMe schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:34:
[...]

Hoezo? Die Busch-Jaeger is ook gewoon een Rutenbeck. Beiden zijn cat 6a, dus ja. Hetzelfde voor zover ik weet.
Ik wist niet dat die 2 merken hetzelfde waren. Thnx, dat gaat me weer heel wat geld besparen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• RobertMe
DutchKel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:40:
[...]

Ik wist niet dat die 2 merken hetzelfde waren. Thnx, dat gaat me weer heel wat geld besparen.
Bij mijn weten is het gewoon een rebrand, als Busch-Jaeger ze al onder eigen naam verkoopt en het niet puur de shop is die dat doet. Ben alleen even aan het denken hoe ik daar zelf achter ben gekomen. Zelf toentertijd namelijk ook de "te dure" Busch-Jaeger gekocht. Kan best dat ik vervolgens op de doos zag het het Rutenbeck was, of hier op het forum Rutenbeck tegen gekomen en gedacht "da's precies dezelfde". Laatst ook ergens anders die Rutenbeck van de Hornbach geplaatst, en zit in hetzelfde doosje, zelfde element, etc. En ja, ik schrok toen ook van de prijs bij de Hornbach (want ook ik had dik €20 betaald ervoor om ze bij de Hornbach zoveel goedkoper te zien).

• swordsman720
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19-08-2025
Voordat ik mijn bestelling ga plaatsen, en hopelijk kan ik nog een aantal tips of opmerken van jullie gebruiken. Alvast bedankt.

Zeker:
1xUTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E doos 100 meter
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
8x(Rutenbeck ClassEA iso Aansluitdoos 2-voudig, UAE-ClassEA iso-8/8 Up 0, 138104070)_cat6 prijs perstuk 10.25E https://www.amazon.nl/Rut...id=pla-422773708458&psc=1
8xBALANCE DATA CENTRAALPLAAT TBV DRAAGRING 1812 ALPIN WIT TBV CONNECTOR CAT. 5E EN 6 1800-914 https://elektro-kopen.nl/product/abb-busch-jaeger-cpl-2-x-mod-jack-schuifjes-si-b/

Nog vragen over:

We gaan in de toekomst zeker een aantal camera's aanschaffen voor beveiliging:
UDM of Cloud key gen 2 plus?
Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) of losse 24 ports non poe en dan losse switch met 8 ports PEO?
42 W is het voldoende voor een aantal camera's of moet ik gaan switch voor een met meer wattages?

Moet nog het uitgezocht voor patch panel voor inkomende 16 kabels van alle kamers.
Type 6a aangezien qua prijs niet zo veel uitmaakt.

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 14:33
Loze leidingen laten leggen sowieso, als installateur met fatsoenlijke kabel wil werken voor een redelijke prijs, mooi installateur laten doen.
Als deze beetje kaliber beunhaas is(op netwerkgebied dan): lekker zelf doen.

Hier wilden ze best cat5e trekken met plastic inbouwdozen, maar cat6(A) met rutenbeck niet. De standaard telefonie hebben ze afgemonteerd met stranded cat5e en rj45, maar isolatie zit bij de rj45 niet eens tot in de stekker bijvoorbeeld en gaat max 100Mbit overheen(overigens al meer dan de verwachte 10Mbit) dus die trek ik nog eens opnieuw.

Overigens: loze leidingen uitkomen op plafond op verschillende plekken(hoeken voor cams, central voor AP's) zou ik volgende keer zeker doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Loekie op 08-09-2020 11:50 ]

specs

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04 14:33
nero355 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:36:
[...]

W-T-F?!?! :X Dat is echt slecht zeg! :F

Kan je de boel tenminste tijdelijk fixen door de connector opnieuw erop te knijpen of helpt dat ook niet :?
Owh, jij gebruikt nog telefonie over een kabel? ;)
Als ik zin heb, trek ik er een cat7 doorheen met een rutenbeck element in de doos. ;)
Maar dat, enkele kabel en de kosten van UTP in het project heb ik ze maar als loze leiding laten uitvoeren.

specs

• Annuk
  • Nu online
Rudyy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:32:
Waar kopen jullie je netwerkkabels? M.a.w. welke webshop(s) verkopen goed spul? :P

Ik heb een beetje mijn twijfels bij allekabels.nl bijvoorbeeld, ik wil best net iets meer betalen om goed spul ipv generiek spul te hebben.
Kan hier best even mijn bijna basic shoppinglist wel even neerzetten waar/wat ik meestal bestel.
• Kabel > Belden 7965E Cat6 kabel
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck dubbel Cat6 basiselement, dit basiselement past namelijk bij vrijwel alle grote merken kwa schakelmateriaal om het af te werken (o.a. Jung, Gira, Busch Jaeger, Peha, Berker etc.), tevens zijn zij de fabrikant ook voor bovenstaande merken voor hun "eigen" data-doosjes
• evt. RJ45 plugjes die ik nog wel eens gebruik op bovenstaande kabel
En nee ik wil geen hetze starten over het wel of niet gebruiken van dergelijke pluggen op solid kabel, maar deze gebruik ik nog wel eens quick & dirty en/of bij AP's
Patchpaneel in 19" uitvoering of als "desktop" uitvoering
Patchkabel in kleur(en) altijd hier of als er geen verschillende kleuren gebruikt hoeven te worden meestal hier.

e.e.a. hangt ook nog wel eens af van wensen/eisen en wat/waar er nog meer besteld moet worden natuurlijk, en keystones bestel ik meestal ook bij http://www.netwerkproducten.com/ en/of http://www.reichelt.nl/ maar daar heb ik ook vaak wel iets van op voorraad liggen en bestel ik nog wel eens mee als ik toch al iets bestel ergens ;)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:15
Annuk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 03:45:
[...]
• Inbouwdoosjes > Rutenbeck dubbel Cat6 basiselement, dit basiselement past namelijk bij vrijwel alle grote merken kwa schakelmateriaal om het af te werken (o.a. Jung, Gira, Busch Jaeger, Peha, Berker etc.), tevens zijn zij de fabrikant ook voor bovenstaande merken voor hun "eigen" data-doosjes
Of de veel goedkopere https://www.netwerkproduc...tactdoos-cat6-2x-utp.html

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 19:08
Annuk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 03:45:
[...]

Kan hier best even mijn bijna basic shoppinglist wel even neerzetten waar/wat ik meestal bestel.
• Kabel > Belden 7965E Cat6 kabel
• evt. RJ45 plugjes die ik nog wel eens gebruik op bovenstaande kabel
En nee ik wil geen hetze starten over het wel of niet gebruiken van dergelijke pluggen op solid kabel, maar deze gebruik ik nog wel eens quick & dirty en/of bij AP's
Patchpaneel in 19" uitvoering of als "desktop" uitvoering
Patchkabel in kleur(en) altijd hier of als er geen verschillende kleuren gebruikt hoeven te worden meestal hier.

e.e.a. hangt ook nog wel eens af van wensen/eisen en wat/waar er nog meer besteld moet worden natuurlijk, en keystones bestel ik meestal ook bij http://www.netwerkproducten.com/ en/of http://www.reichelt.nl/ maar daar heb ik ook vaak wel iets van op voorraad liggen en bestel ik nog wel eens mee als ik toch al iets bestel ergens ;)
bedankt voor de uitgebreide info :) De rest ook bedankt

• Repsect
Mijn zelfbouw 10" rack (10U) is al een tijdje klaar, maar had hem hier nog niet gepost.

Volgende keer zou ik het rack nog ietsjes groter maken en een plankje onderin maken, zodat de stroomkabels wat netter weggewerkt kunnen worden. Desondanks ben ik niet ontevreden :).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FdNu2J4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YNQ0apa.jpeg

EDIT: Gebruikte onderdelen en apparatuur:Mis ik nog iets?

[ Voor 74% gewijzigd door Repsect op 03-10-2020 08:07 ]

Signature

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 07:02
Mooi compact rekje geworden met niet al te dure materialen. Op wat voor houtsoort zitten de strips gemonteerd?

Waarmee heb je de Rutenbeck doosjes afgemonteerd vwb het merk?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

• Repsect
Peutpeut schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Mooi compact rekje geworden met niet al te dure materialen. Op wat voor houtsoort zitten de strips gemonteerd?

Waarmee heb je de Rutenbeck doosjes afgemonteerd vwb het merk?
Ik had nog een stukje meubelpaneel over van de Hornbach, die eigenlijk bedoelt waren voor opbergplankjes in de trapkast. Dat is gebruikt voor de linker- en bovenkant. Aan de rechterkant heb ik de beugel gewoon tegen het houtwerk van de meterkast aangeschroefd.

Ik heb verder door heel het huis Busch Jaeger Balance SI schakelmateriaal, dus daar uiteraard ook de bijbehorende dubbele RJ45 afdekplaatjes voor gekocht.

Signature

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:52

The Executer

Lekker belangrijk!

Met het hele thuiswerken en een telefoon die verplicht via UTP werkt i.v.m. PoE ben ik opnieuw bezig geweest. Naar de woonkamer heb ik inmiddels 2 x ACT Cat6a kabels liggen, afgewerkt op een Rutenbeck (verkocht als Kopp bij de Hornbach :P) Cat6a WCD. Ging niet zonder horten en stoten, ruim een uur bezig geweest om de trekveer incl. de 2 kabels er door te krijgen. Zitten 2 vervelende bochten in. Uiteindelijk toch gelukt. Afwerken was vervolgens ook een crime, wanneer je de doos in elkaar drukt, zit deze vast... Wel gelukt allemaal, tot ik er achter kwam dat hij op de kop zat... FOCK! Weer los met veel pijn en moeite, en opnieuw doggen maar.

Ook weer nagedacht over de zolder (poging 1, poging 2, poging 3), en gebrainstormd met buurman die al veel verder is. Hij is destijds via de leiding gegaan waar de kabel voor de thermostaat van de CV loopt. Gekeken bij mij, deze begint in de meterkast op 19mm, maar boven op zolder is daar nog maar 16mm van over.Nou ja, goede mogelijkheid, laten we het proberen! Nee hoor, na metertje of 4 loop ik vast.

Toen ik hier vanavond op vastliep hem gevraagd om hulp. Uiteindelijk is hij wel verder gekomen, maar helaas lopen we halverwege vast. Wat we ook proberen, trekveer krijgen we er niet door. Waarschijnlijk zit er puin in, ik heb een steentje om de oren gekregen toen hij boven bezig was. Mogelijkheid zou zijn om de CV draad los te halen, terug te trekken met de trekveer er aan vast, vervolgens spul opnieuw trekken. Als dat mislukt, ben ik echter de klos en heb ik geen CV meer. Op dit moment niet een heel fijn beeld gezien de temperaturen droppen en de kachel toch echt weer aan moet slaan.

2de optie is via de leiding van de mechanische ventilatie. 1 nadeel: Deze begint in de meterkast ook op 19mm, maar eindigt op zolder in flex gegoten in beton... FUUUU. Daarnaast is die kabel dikker en neemt al de halve flexbuis in beslag... Dat wordt dus helemaal een uitdaging!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Rudyy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-04 19:08
The Executer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:49:
Met het hele thuiswerken en een telefoon die verplicht via UTP werkt i.v.m. PoE ben ik opnieuw bezig geweest. Naar de woonkamer heb ik inmiddels 2 x ACT Cat6a kabels liggen, afgewerkt op een Rutenbeck (verkocht als Kopp bij de Hornbach :P) Cat6a WCD. Ging niet zonder horten en stoten, ruim een uur bezig geweest om de trekveer incl. de 2 kabels er door te krijgen. Zitten 2 vervelende bochten in. Uiteindelijk toch gelukt. Afwerken was vervolgens ook een crime, wanneer je de doos in elkaar drukt, zit deze vast... Wel gelukt allemaal, tot ik er achter kwam dat hij op de kop zat... FOCK! Weer los met veel pijn en moeite, en opnieuw doggen maar.

Ook weer nagedacht over de zolder (poging 1, poging 2, poging 3), en gebrainstormd met buurman die al veel verder is. Hij is destijds via de leiding gegaan waar de kabel voor de thermostaat van de CV loopt. Gekeken bij mij, deze begint in de meterkast op 19mm, maar boven op zolder is daar nog maar 16mm van over.Nou ja, goede mogelijkheid, laten we het proberen! Nee hoor, na metertje of 4 loop ik vast.

Toen ik hier vanavond op vastliep hem gevraagd om hulp. Uiteindelijk is hij wel verder gekomen, maar helaas lopen we halverwege vast. Wat we ook proberen, trekveer krijgen we er niet door. Waarschijnlijk zit er puin in, ik heb een steentje om de oren gekregen toen hij boven bezig was. Mogelijkheid zou zijn om de CV draad los te halen, terug te trekken met de trekveer er aan vast, vervolgens spul opnieuw trekken. Als dat mislukt, ben ik echter de klos en heb ik geen CV meer. Op dit moment niet een heel fijn beeld gezien de temperaturen droppen en de kachel toch echt weer aan moet slaan.

2de optie is via de leiding van de mechanische ventilatie. 1 nadeel: Deze begint in de meterkast ook op 19mm, maar eindigt op zolder in flex gegoten in beton... FUUUU. Daarnaast is die kabel dikker en neemt al de halve flexbuis in beslag... Dat wordt dus helemaal een uitdaging!
Je kunt de kabel daarna altijd via de trap weer naar zolder krijgen :+
Pagina: 1 2

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2