9U kast lijkt me erg ruim voor de genoemde hardware. Zelf heb ik een patchpanel, waar de switch los op staat met daar tussen 0,25m patch kabels.Workaholic schreef op woensdag 25 november 2015 @ 13:35:
Nieuw huis.. dus tijd voor een nieuw netwerk (blijft leuk een tweaker zijn). Het idee is om in minimaal 4 ruimtes inbouw cat + coax aansluitingen te maken + kabels te trekken. Graag jullie advies:
Shoppinglist (prijzen zijn subtotaal):
1x 9U 10 inch wandkast zwart ongemonteerd € 67,75
2x 10 inch CAT6 Digitus patchpaneel 8 poorten € 59,00
1x 16 poort switch (nader te bepalen, tips welkom)
1x Rangeer paneel 10 inch 1U zwart (is dit wel nodig?) € 23,47
1x 10 inch vaste tray zwart € 21,60
1x 10 inch zwarte 4 voudige stekkerdoos metaal € 31,64
1x 10x M6 schroeven, kooimoeren en ringetjes € 4,95
2x CAT6 UTP stugge kern 100 meter 100% koper € 131,58
10x Patchkabel cat6 0.25 meter 100% koper - Zwart € 13,16
Vragen:
- Heb ik wel een rangeerpanel nodig als ik korte patch kabels pak tussen switch en patchpaneel?
- Als aanvulling op bovenstaande vraag : 0.5meter patch kabels zodat ik het beter kan wegwerken?
- Tips voor 16port energiezuinige switch? (GS1100-16 van Zyxel gevonden.. alleen geen VLAN..?)
- Als alternatief voor wandkast, misschien beter een 10 inch beugel? Deurtje is overbodig denk ik?
- Welke Coax kabels adviseren jullie op rol? Prijzen verschillen nogal
- Welke inbouwdozen adviseren jullie? Zoek CAt6 materiaal in het wit (dus geen gebroken of geel wit)
- 1 3/4 pvc voor 2x UTP per ruimte en 1x 3/4 voor COAX?
- Andere tips waar ik rekening mee moet houden?
Bij het patch panel werden kooimoeren meegeleverd, dus hoef je waarschijnlijk niet los te kopen.
Hier heb ik losse inbouwdozen van Rutenbeck met afdekking uit de lijn van ons schakelmateriaal gebruikt, vond ik makkelijker monteren dan keystones. (Wil je nog een paar losse keystones met een steuntje voor doggen overnemen, laat maar weten.)
2xUTP gaat redelijk makkelijk door 3/4 buis (hier tot 20m met een aantal bochten). Met wat moeite krijg je de coax er ook wel bij als je soepele kabel hebt en niet te veel bochten.
Deze kabel https://netwerkproducten....per-op-haspel-p-2954.html heb ik gebruikt, is erg soepel en 23AWG.
Dus mijn tips:
1. Koop eerst kabel en een patchpanel. Daarna kun je de kast en andere inhoud nog los bestellen als dat nodig is.
2. Koop er ook zo'n gereedschapssetje bij met stripper, punchtool en kabeltester. Vooral dat laatste is erg handig, want connecties zijn niet altijd goed en dan weet je aan welke ader het ligt.