Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 8
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:07
Matched: cat6a
Zeg er dan ook even bij dat hij voor solid kabel keystones moet hebben en/of een patchpaneel. Op een solid kabel wil je geen connectoren krimpen, dat doe je alleen op stranded.

Ik zou inderdaad gewoon een rol CAT6a bestellen en daarmee werken. CAT7 is veel te onpraktisch om een beetje fatsoenlijk een connector op te kunnen monteren in een thuissituatie.
Zorg dan wel dat je goede kabel aanschaft en geen dropveter met staaldraad: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
mrc4nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:14:
[...]

zacht, meerdere koperdraadjes per ader

[...]

moet ik wel eerst een kabeltester kopen :/

[...]

Is idd overkill, maar ik dacht voor die paar euro extra heb ik iig een kabel die zeker goed is.
Maar achteraf zitter er dus ook nadelen aan (dikker)

Voor de rest van het huis ga ik gewoon Cat6a halen. waarschijnlijk op rol.
mijn punt nu is: hoe weet ik nou of het aan de connector ligt of aan de kabel zelf? :|
Ik heb zelf ook (foiled) solid copper cat6a gehaald maar krijg een dubbele kabel niet getrokken. Hij is toch best wel dik. Nu was dat een luxe en kan ik prima overal uit met een enkele kabel maar het had wel leuk geweest...
Kortom, goed kijken welke je haalt.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

Geen matches
CptMorgan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Ik was van plan om Cat5e te gaan gebruiken, maar dat ligt aan de kabels die er nu al liggen. De leidingen naar zolder zijn door de bouwer al met cat5e getrokken (dacht ik). Mochten ze wel Cat6e gebruiken, pak ik inderdaad een cat6 patchpaneel.
Cat 6a bedoelde je? van 6e bestaat geen officiële standaard.
Zie ter referentie: Wikipedia: Category 6 cable

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 13:04
Geen matches
masauri schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:00:
[...]

Cat 6a bedoelde je? van 6e bestaat geen officiële standaard.
Zie ter referentie: Wikipedia: Category 6 cable
Dat ging uiteraard om een foutje. Heb het aangepast ;)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
cococless schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:15:
Met dat ik ons huis aan het verbouwen ben, volg ik dit topic voor ideeën op te doen en heb al een paar keer de discussie gezien over cat6, 6a,7; utp of ftp of sftp.. En meestal is conclusie dat utp voor thuis gebruik voldoende is en de ftp of sftp overkill is.. Technisch gezien dan.

Maar niemand dat shielded overweegt als mechanische bescherming? Ik vrees bvb muizen (opgegroeid naast een bos). Ook ben ik niet van plan om wachtbuizen te steken, slechte ervaring met het hertrekken van kabel door wachtbuizen dus zie het nut niet.
Wil je kabel dan los ergens neer leggen dat muizen erbij kunnen ?

Een "wachtbuis" zou ik wel doen als een kabel door de grond loopt of door een kruipruimte gaat. Afhankelijk van de zuurgraag van de grond kan een kabel voor binnengebruik er wel last van krijgen.

Je hebt gewoon ethernetkabels voor in de grond: https://netwerkproducten....c-333.html?filters=1&9=42

Maar dan nog, als je ooit een spade in de grond steekt waar een kabel loopt zou die wachtbuis wel beter zijn.

Verder kun je last krijgen van ground loops of inductie op de kabel door blikseminslag etc. (Dat kan binnen ook)
Als je sftp kabel hebt zoals cat6a kun je alles aarden en potentiaal vereffening doen.

Ik ga voor cat6a, maar heb wel opgekregen dat ik in alle centrale ruimtes waar een patchrack komt te staan een 16 mm2 aarde moet voorzien zodat het rack en de patchpanelen geaard kunnen worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-10 09:16
jacovn schreef op zondag 10 september 2017 @ 06:49:
[...]

Wil je kabel dan los ergens neer leggen dat muizen erbij kunnen ?

Een "wachtbuis" zou ik wel doen als een kabel door de grond loopt of door een kruipruimte gaat. Afhankelijk van de zuurgraag van de grond kan een kabel voor binnengebruik er wel last van krijgen.

Je hebt gewoon ethernetkabels voor in de grond: https://netwerkproducten....c-333.html?filters=1&9=42

Maar dan nog, als je ooit een spade in de grond steekt waar een kabel loopt zou die wachtbuis wel beter zijn.

Verder kun je last krijgen van ground loops of inductie op de kabel door blikseminslag etc. (Dat kan binnen ook)
Als je sftp kabel hebt zoals cat6a kun je alles aarden en potentiaal vereffening doen.

Ik ga voor cat6a, maar heb wel opgekregen dat ik in alle centrale ruimtes waar een patchrack komt te staan een 16 mm2 aarde moet voorzien zodat het rack en de patchpanelen geaard kunnen worden.
Ik heb hier ook de kabels los door de kruipruimte liggen ( cat5e , cat6 ,beveilging en 2x een ymvk).Geen muizenkeutels gezien. die kunnen ook niet echt leven hier onder de vloer. ligt een 40 cm isolatiemateriaal (grijze piepschuim)l waar je door heen moet zwemmen.Dus boren, solderen of andere dingen waar vonken vanaf komen mijt ik onder de vloer ivm brandgevaar.Ik weet niet hoe brandbaar die zooi is Voordat de zuurgraat van de bodem door ene kabel is ben je 30 jaar verder.Heb in mijn werk in het verleden genoeg utp los onder vloeren gelegd en nog nooit storingen gehad en dat is zeker al 20 jaar geleden .Verder liggen in mijn tuin ook ymvk kabels zonder pijp. Je moet het alleen zo neerleggen dat je er geen schop doorheen kan steken. En muizen knagen ook door pvc of hostaliet leidingen heen.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

Loze leidingen CAT6

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

Kopp Rutenbeck 2xRJ45 CAT6A Rutenbeck LSA Jung 2xRJ45

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

LSA strips Patchpanel cover

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

Eindresultaat ouders

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:59
Ik krijg binnenkort een nieuwe woning en heb daar glavezel via xs4all aangevraagd. Modem/router komt in de meterkast en er lopen lege leidingen naar de huiskamer en de eerste verdieping. Daar wil ik allebei tv en netwerk hebben. Na wat leeswerk kom ik tot de conclusie dat tv en netwerk allebei hun eigen netwerkkabeltje nodig hebben tenzij je gaat werken met vlans en switches die dat ondersteunen. In het verleden heb ik probleemloos 2x cat5e door een loze leiding getrokken. Gaat dit bij cat6a ook lukken of kan ik beter bij cat5e blijven? Qua snelheid zie ik voorlopig geen noodzaak voor snelheden > 1Gb. Maar cat 6 is natuurlijk wel toekomstvaster.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:58
Hoe heb je dat patchpaneel aan de muur bevestigd?
tagican schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:21:
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

[afbeelding]

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

[afbeelding] [afbeelding]

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

[afbeelding]

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-10 12:23
nineball schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:27:
Ik krijg binnenkort een nieuwe woning en heb daar glavezel via xs4all aangevraagd. Modem/router komt in de meterkast en er lopen lege leidingen naar de huiskamer en de eerste verdieping. Daar wil ik allebei tv en netwerk hebben. Na wat leeswerk kom ik tot de conclusie dat tv en netwerk allebei hun eigen netwerkkabeltje nodig hebben tenzij je gaat werken met vlans en switches die dat ondersteunen. In het verleden heb ik probleemloos 2x cat5e door een loze leiding getrokken. Gaat dit bij cat6a ook lukken of kan ik beter bij cat5e blijven? Qua snelheid zie ik voorlopig geen noodzaak voor snelheden > 1Gb. Maar cat 6 is natuurlijk wel toekomstvaster.
Welke diameter is je buis?

Ik heb door 19mm buis twee Digitus Cat6 kabels getrokken, en dat ging prima. Zou dit niet graag in de 16mm buis gedaan hebben.
Dit was wel stuggere kabel dus het hangt ook heel erg af van de hoeveelheid bochten. Ik heb het geluk dat ik mijn plafonds open heb liggen dus overal ruime bochten kan maken, maar als je wat strakke bochtjes hebt dan word t een lastig verhaal.

Als je flexbuis hebt/neemt kun je t wel vergeten. Dan moet je je installateur een schop tegen z'n kont geven.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
Geen matches
smeerbartje schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:14:
vanaalten schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:07:

[...]

Patchpaneel is inderdaad niet voor muurmontage, maar kan eventueel in een 10" kastje worden gemonteerd. Heb je nog tips qua (cat6) patchpaneel die simpel (zonder kast) in een meterkast is te bevestigen?
Ik heb een maand terug m'n meterkast eens gefatsoeneerd en toen deze geplaatst:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html
... heb geen vergelijkingsmateriaal, maar die beviel eigenlijk prima. :)
Hebben ze trouwens ook in 12-poorts variant:
https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html
... en prima op een houten achterwand te monteren.
[...]

Klopt, goed opgemerkt. In totaal heb ik er 4 nodig. Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
De dure is cat6-A, dus zal vast kwalitatief beter zijn. Ga je er iets van merken? Nee, waarschijnlijk niet. Je kabel is ook 'slechts' cat6. Maar, ik heb er eigenlijk ook maar bitter weinig verstand van. Mijn gok zou op de goedkopere zijn.
Nog een aanvullende vraag: weten jullie of er een patchkabel door een pvc buis past? Dan hoef ik namelijk niet moeilijk te doen met het knippen van rj45 connectoren op stugge kabel, maar ros ik gewoon een kant-en-klare patchkabel door de pvs buis.
Is het PVC of zit er ook flexpijp tussen? In het eerste geval zal het misschien kunnen, in het laatste geval waarschijnlijk niet. Maar ik zou het in beide gevallen niet doen: patchkabel is niet bedoeld om aan getrokken te worden, worden die dunne aders niet blij van.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:04
smeerbartje schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:14:
vanaalten schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:07:

Patchpaneel is inderdaad niet voor muurmontage, maar kan eventueel in een 10" kastje worden gemonteerd. Heb je nog tips qua (cat6) patchpaneel die simpel (zonder kast) in een meterkast is te bevestigen?
https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html
Hier heb je er één ;)
[...]

Klopt, goed opgemerkt. In totaal heb ik er 4 nodig. Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Check

Nog een aanvullende vraag: weten jullie of er een patchkabel door een pvc buis past? Dan hoef ik namelijk niet moeilijk te doen met het knippen van rj45 connectoren op stugge kabel, maar ros ik gewoon een kant-en-klare patchkabel door de pvs buis.
Patchkabel past wel door de buis als je aan 1 zijde de RJ45 connector eraf knipt. Deze kan je er later weer aan knijpen, maar wat @vanaalten ook al zegt, patchkabel is wel om te bewegen maar niet om aan getrokken te worden >> advies dus trek gewoon solide kabel erdoor en knijp daar een connector aan :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Annuk
M_V schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:10:
Misschien niet echt helemaal een vraag voor het nette lanafwerking topic, maar wat moet ik hier nou mee? Ik heb mijn trekveer uitgeleend aan de buurman en ik heb hem zo terug gekregen:
[afbeelding]

Er staat geen spanning op, er zitten 3 haakse bochten in.
1. Is deze nog te gebruiken?
2. Wat moet ik nou tegen die buurman zeggen als hij total loss is? Betaal maar of niet moeilijk doen voor die 4 tientjes?
Is natuurlijk een beetje fucked als je je spullen zelf altijd netjes verzorgd en iemand brengt het je zo weer.
Maar dit zijn typische dingen wat kan gebeuren met een trekveer, hetzij bij jezelf, hetzij dat een ander het doet..
bv. trekveer komt vrij makkelijk door je 16mm buisje, jij wilt 2 Cat6A kabels trekken maar klemmen iets in een bocht.. je trekt door aan je veer en je hebt hetzelfde ;)

Ik zou inderdaad ff doen wat @frankwopereis ook zegt:
je kunt zeggen “wat heb je toch met die veer gedaan?”
En dan eens ff kijken hoe hij daar op reageert..

Is het trouwens een trekveer met binnenkabel of niet? Meestal gaat dat het wel iets tegen namelijk.

• IMadeLove2MyN95
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)

• Annuk
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:49:
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)
  1. Ja als je alle poortjes (in de muren) wilt gebruiken ben je een switch nodig, ervan uitgaande dat je een modem/router hebt (van je provider) heb je bij een 16poorts switch effectief 15 poortjes op de switch (want -1 voor uplink vanaf je modem/router) en effectief 3 op je modem/router (want zoals net gezegd -1 voor naar je switch), dus totaal 19 poortjes.
  2. Vergeet voor het aansluiten je tools niet (LSA Punch Down tool e.d. of een netwerk tool/test setje)
  3. Mits alles correct aangesloten e.d. is je netwerk in theorie inderdaad Cat6A proof
  4. U/UTP kabel is voldoende, S/FTP is voor in thuissituaties nergens voor nodig, je hebt geen frequentie regelaars/plc's e.d. in je woning, evenals 20A trekkende (draaistroom)apparaten, tevens is U/UTP meestal iets dunner en makkelijker te verwerken. (en ervan uitgaande dat je geen 30+ meters hoeft te trekken kan je ook ff kijken naar Cat6 kabel en dan bijbehorende inbouwdoosjes e.d.
  5. Die inbouw data WCD's die jij van "Jung" koopt zijn ook gewoon van Rutenbeck, zie hieronder even een quote van mezelf :) (kijk op de link die jezelf geeft eens goed naar het plaatje, daar staat heel mooi een "R" in) kijk eens hier: http://www.rutenbeck.com/home.html
Annuk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:02:

Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Verder heeft @RobertMe eigenlijk alles wel al gezegd :)

En let goed op UTP mag niet bij in dezelfde inbouwdoos (in de wand, die blauwe of grijze doosjes) komen als je elektra, houd dit goed gescheiden.

• IMadeLove2MyN95
Dank voor je input Annuk. De langste kabels zullen ongeveer 15m zijn schat ik. De loze leidingen zijn volledig los van de elektrische installatie aangelegd en delen ook niet een raamwerk, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik kijken naar cat6 kabels, dan wordt het tocht trager dan met cat6a?

Ik denk nu dat ik kies voor deze 24-poorts patch panel en deze eveneens 24-poort switch afgemonteerd in deze muurbeugel. Dan kan ik het ook mooi af met 25 cm patchkabels.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 00:00

MeltedForest

Lenny-t

IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:11:
Dank voor je input Annuk. De langste kabels zullen ongeveer 15m zijn schat ik. De loze leidingen zijn volledig los van de elektrische installatie aangelegd en delen ook niet een raamwerk, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik kijken naar cat6 kabels, dan wordt het tocht trager dan met cat6a?

Ik denk nu dat ik kies voor deze 24-poorts patch panel en deze eveneens 24-poort switch afgemonteerd in deze muurbeugel. Dan kan ik het ook mooi af met 25 cm patchkabels.
Als je 2 kabels in één wcd wilt vraag de installateur dan even 1 3/4" pijp te gebruiken.
En je moet de kabels tegelijk trekken, dus koop 2 dozen netwerkkabel en trek vanuit 2 dozen tegelijk.

• Annuk
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:11:

De kabels opzich maken het netwerk niet trager hoor ;) het grote verschil tussen Cat6 vs. Cat6A is dat Cat6 250Mhz is, en is tot 55m gespecificeerd voor 10Gbit verbindingen. Cat6A is 500Mhz en gespecificeerd tot 100m voor 10Gbit.
MeltedForest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:27:
[...]

Als je 2 kabels in één wcd wilt vraag de installateur dan even 1 3/4" pijp te gebruiken.
En je moet de kabels tegelijk trekken, dus koop 2 dozen netwerkkabel en trek vanuit 2 dozen tegelijk.
Ik denk dat @IMadeLove2MyN95 daar al te laat voor is om 3/4" buis te laten gebruiken. En je kan ook prima 2 Cat6(a) kabels trekken door 5/8" buis alleen met iets meer beleid :)

Wat je zegt over 2 dozen gebruiken is wel weer een mastertip ;) want je moet je kabels altijd tegelijk trekken in 1x en niet bij elkaar langs (gaat je ook zo niet lukken) en 2 dozen werkt makkelijker dan stuk afknippen.. (zal je net zien knip je het eerste stuk net te kort af).
LiquidSmoke schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:54:
Op het werk hadden we een volledige serverkast 'over'. Tsja, dat kan ik natuurlijk niet laten liggen...

[afbeelding]

[afbeelding]

Overkill? Zeker, maar wel heel erg fijn.
Overkill is overrated toch?! :P :X :+

• IMadeLove2MyN95
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:13:
De kabels opzich maken het netwerk niet trager hoor ;) het grote verschil tussen Cat6 vs. Cat6A is dat Cat6 250Mhz is, en is tot 55m gespecificeerd voor 10Gbit verbindingen. Cat6A is 500Mhz en gespecificeerd tot 100m voor 10Gbit.
Dus als ik je goed begrijp behaal ik dezelfde snelheden met cat6 bekabeling als met cat6a? Zolang ik geen kabels trek langer dan 55 meter?
Ik denk dat @IMadeLove2MyN95 daar al te laat voor is om 3/4" buis te laten gebruiken. En je kan ook prima 2 Cat6(a) kabels trekken door 5/8" buis alleen met iets meer beleid :)
3/4" buis ligt er in gelukkig!
Wat je zegt over 2 dozen gebruiken is wel weer een mastertip ;) want je moet je kabels altijd tegelijk trekken in 1x en niet bij elkaar langs (gaat je ook zo niet lukken) en 2 dozen werkt makkelijker dan stuk afknippen.. (zal je net zien knip je het eerste stuk net te kort af).
Erg goede tip idd, ik zat me al af te vragen hoe ik het netjes vanaf 1 rol kon gaan trekken zonder het van tevoren af te passen. En ik heb toch ongeveer 170 meter kabel, dus 2 rollen nodig. Tnx! :)

[ Voor 19% gewijzigd door IMadeLove2MyN95 op 08-10-2017 22:02 . Reden: Vraag over snelheid toegevoegd ]

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

HYM1100S schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:48:
Ondertussen een keer tijd voor een update op mijn vorige post in dit topic -> Linkje
Ben dusdanig gecharmeerd van het Unifi spul dat ik er volledig op overgestapt ben. 8)

(klikken voor grotere afbeeldingen)

Nieuwe patckast inhoud
[afbeelding]
Mag ik is een dirty pic zien van het rangeerpaneel tussen het patchpanel en de switch? O-)
(Zie reden bij uitleg hieronder)

Ik heb gisteren zelf weer wat geklust nadat de nieuwe onderdelen waren binnen gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GKa7L4fkn8psAZ0tBMVUOyFO/medium.jpg

Hieronder volgt de teardown (grote lege ruimtes weggelaten):
----|--------------------------------------------------
37|
----| (server naam plaat) 2U Blind panel
36|
35|
----| NIC Coax + Telenet modem
34|
33| 1U Blind panel
----|---
32| Ubiquiti EdgeRouter Pro - 8 port router + 2 SFP
----|---
31| 1U Blind panel
----|---
30| Good Connections 24-Port Patchpanel Cat6A
----|---
29| Blind panel
----|--
26| Ubiquiti EdgeSwitch ES-48-500W (500 Watt)
----|---
25|
----|---
24| Brushpaneel 1U with cable organiser
----|---
16|
----| PC Screen Space (fixed tray 1U - 550mm)
15|
----|---
14|
----| Keyboard + Mouse (Sliding Shelve)
----|---
01| Nas systems (Fixed tray (550mm))
----|----------------------------------------------------------

Tussen het patchpanel (30) en de switch (26) heb ik 3U ruimte moeten laten omdat de kabels anders te bol staan en daardoor tegen de glazen deur aankomen waardoor deze niet dicht gaat.
Op zich geen ramp, maar als ik het korter op elkaar zou zetten heb ik meer ruimte voor rackservers in de toekomst.
Dus dmv een rangeerpaneel denk ik dat wel op te lossen. (vandaar de dirty pic vraag @HYM1100S ;)

Verder heb ik van 16 tot 14 voorzien dat ik ipv een kvm console een oud pc scherm kan plaatsen met een tobo en muis.
Als ik ooit op een kvm overschakel heb ik meer ruimte natuurlijk, maar voor nu stoort het niet.
Ideaal op zithoogte om ergonomisch te kunnen werken.

Leuk detail, de Telenet model zit op de plaat zelf vastgeschroefd waardoor deze "zweeft".
De coax NIC ernaast ga ik nog vastzetten zodat deze ook gefixeerd staat maar ik weet nog niet juist hoe.

Ik zou voor boven de nas die op 01 staat nog een 2e fixed shelve kunnen kopen en vastzetten als ik zou uitbreiden zonder rackmodel. Dat zou nét passen.

Verbeterpunten, (en feedback hierover zou ik zéér appreciëren):
- Op het bovenste 2U blindpaneel ga ik nog de naam zetten als ik die gevonden heb.
(uitboren, plexi erachter met wat led licht voor het mooie effect)
- Ik mis dus nog wat 1U blind panels voor tussenin.
- Ik zou is moeten zien hoe ik alle kabels tussen het patchpaneel en de switch krijg dmv een rangeerpaneel
- Ooit is kijken voor een 2e hands KVM console voor in de rack.
- Kabels moeten nog samengebonden worden en weggewerkt als ze zijn aangelegd in de kast
- Iets voor achter de NIC en modem te plaatsen zodat de kabels niet zichtbaar zijn die omhoog lopen vanuit het patchpanel
- En ik heb nog niet één softwarematige aanpassing kunnen doen dus dat is voor morgen :P

- Ik heb nog een sliding shelve over, die is nog eventueel ergens voor te gebruiken.
Maar hoe vinden jullie de indeling op zich, of zou je het anders schikken?

[ Voor 4% gewijzigd door masauri op 15-10-2017 13:56 . Reden: Kleine toevoegingen ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Annuk
iMars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:22:
Advies vraagje: Ik heb woon sinds twee weken in mijn nieuwe woning en wil het netwerk goed aanleggen.
Mijn kabel komt binnen in de woonkamer bij mijn TV. Daar wil ik een managed switch plaatsen:

[modem]--[router]--[switch wk]==trunk==[switch zolder]

Aan deze switch komen in de tv-meubel mijn mediacenter, ATV, TV en nog wat apparatuur. Ook wil ik een trunk naar zolder aanleggen. Daarvoor heb ik CAT7 kabel gekocht. Nu kan ik aan beide kanten een mooie RJ45 knijpen en klaar... maaaarrrrr dat is niet mooi natuurlijk :9

Ik zoek twee opbouw doosjes, 1 voor in de woonkamer en 1 voor op zolder. Alles wat ik tot nu toe bij Gamma, Praxis, Bouwhof heb gezien, is allemaal CAT5 (zou voor nu voldoende moeten zijn voor 1Gbit). Maar het liefst heb ik gelijk twee goede CAT6/6a/7...

Wat is jullie advies? Waar kan ik dat het beste bestellen?
(ja ik heb gegoogled, maar gaat met name ook om de keuze van CAT ;) )
waarom een trunk vanaf switch wk naar zolder? Is het niet mooier om alles centraal vanuit de meterkast te verwerken?

M.b.t. je vraagje voor opbouwdoosjes kijk ff hier: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-c-288.html
Daar heb je inbouwdozen Cat6A met zij-invoer of boven/onder-invoer
En onderaan de pagina staan opbouwranden die passen bij die dozen..

• iMars
  • Laatst online: 19:52

iMars

Full time prutser

Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:43:
[...]

waarom een trunk vanaf switch wk naar zolder? Is het niet mooier om alles centraal vanuit de meterkast te verwerken?

M.b.t. je vraagje voor opbouwdoosjes kijk ff hier: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-c-288.html
Daar heb je inbouwdozen Cat6A met zij-invoer of boven/onder-invoer
En onderaan de pagina staan opbouwranden die passen bij die dozen..
Alles mooi strak in de meterkast is een "natte droom" ;) Maar mijn meterkast is daarvoor niet geschikt. Zover ik kan zien, heb ik helemaal geen loze leidingen. ISRA en Kabel zitten beide direct in de woonkamer. Ik wil in de woonkamer minimaal netwerk apparatuur hebben. Ik zou theoretisch de modem direct op de switch kunnen aansluiten en dan op de switch op zolder de router (via aparte vlan). Maar router is klein (MikroTik) dus kan er wel bij. Vandaar deze setup.

@HKLM_Check, ga ik even kijken

Even gekeken en vind deze wel wat d:)b
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/cat6/FA6005.jpg?xy=400

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 01-11-2017 22:55 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• iMars
  • Laatst online: 19:52

iMars

Full time prutser

TheNephilim schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:03:
@iMars Zie ook https://www.netwerkwinkel.com. Ondanks de verouderde webshop altijd keurig geleverd en niet duur. Wat betreft de opbouwdozen met keystones ed., hieronder wat ik laatst besteld heb.

- https://www.netwerkwinkel...laat-Wit-PAWO-p_3403.html
- https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html
- https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html

[...]

Dat is ook wel handig, nog niet eerder gezien. Ga ik onthouden!
Alleen jammer dat de keystone Cat6 is, en de Cat6a op hun website geen LSA is... Maar wel een mooie oplossing! Even goed zoeken hiervoor :)

Edit: die keystone is wel makkelijk te bevestigen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 02-11-2017 15:27 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Annuk
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:21:
Beste mensen,
Ik ga in mijn werkkamer nieuw schakelmateriaal aanbrengen.
Denk dat ik ga voor Gira systeem 55.

Waar ik mij over verbaas dat er voor netwerkaansluitingen zoveel draagringen zijn: :?
Draagring MJ-01 5601 00 10/100 01 4845137
Draagring MJ-02 5602 00 10/100 01 4845145
Draagring MJ-03 5603 00 10/100 01 4845152
Draagring MJ-04 5604 00 10/100 01 4845160
Draagring MJ-05 5605 00 10/100 01 4845178
Draagring MJ-06 5606 00 10/100 01 4845186
Draagring MJ-07 5607 00 10/100 01 4845194
Draagring MJ-08 5608 00 10/100 01 4845202
Draagring MJ-09 5609 00 10/100 01 4845210
Draagring MJ-10 5610 00 10/100 01 4845228

Daarvan wordt vermeld dat de bijbehorende maten zijn:
Technische gegevens
Afmetingen in mm Bevestigingsopening
-- MJ-01, MJ02, MJ-07: b 14,8 h 19,5
-- MJ-03: b 14,8 h 20,0
-- MJ-04, MJ-09: b 14,8 h 19,3
-- MJ-05: b 16,7 h 17,3
-- MJ-06: b 15,9 h 18,3
-- MJ-08: b 14,8 h 19,0
-- MJ-10: b 16,1 h 18,5

Welke kan ik het beste nemen?
Men zou verwachten dat ik de maat moet afstemmen op de maat van de keystone maar bij de meeste keystones wordt geen maat vermeld.
Hoe hebben jullie dat op elkaar afgestemd ? :+
3ssen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:42:
[...]

Heb hier 1,5 jaar geleden ook mee zitten zoeken voor mijn schoonouders. Daarna in mijn eigen huis hetzelfde gedaan. Ik ben gegaan voor de cat6 keystone van netwerkproducten. Die geven in de beschrijving netjes aan welke draagringen er passen.
Daarna de 10 MJ-02 draagringen gehaald (en afdekplaatje) Draagring komt bij mij ook van Warmteservice vandaan. Staat alleen niet standaard in assortiment, maar ze kunnen hem uiteindelijk wel vinden bij hun leveranciers.
@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...
T-Ri schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:55:
[...]

Haha daar is wel over nagedacht ja. Op elke kamer zitten de loze leidingen op tegenovergestelde plekken, zodat er nog wat gespeeld kan worden met de kamer of evt voor de toekomst. Het enige minpuntje is dat ik vergeten ben loze leidingen uit bij de achter&voordeur en in de keuken aan te leggen, maar dat is een makkelijk klusje via de kruipruimte, indien het later toch nog nodig is met een slimme koelkast, oven of wat dan ook.
Hehe daar is dan inderdaad goed over nagedacht (iig beter dan over het algemeen).
Maar kijk wel uit bij je voordeur/achterdeur en onder de keuken i.v.m. je vloerverwarming als je die hebt.. je zal niet de eerste zijn (en ook zeker niet de laatste), die door z'n vloerverwarming-buizen zal boren..
Onder de keuken kan je evt. wel direct een 50mm buisje gooien :+ heb je iig voorlopig genoeg..
Beginnend met je slimme koelkast, dan je slimme vriezer, je inductiekookplaat, je oven, je vaatwasser etc :P

[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 02-11-2017 19:04 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:01:
[...]

[...]

@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...

..........
Beide bedankt voor het meedenken d:)b

Het is alleen voor het netwerk en dus geen coax.
Verwacht voorlopig niet dat we naar 10Gbit gaan aangezien alle bekabeling cat5e is :/

Op de site van Sander staan inderdaad aantrekkelijke doosjes :9~ die niet 20 euries of meer kosten ;)
Ik denk dat ik met de benadering van eerst kiezen wat er in moet wel weet wat ik moet bestellen

• smeerbartje
Nou, ben ik weer hoor. Heb kabels getrokken; gepatched in meterkast, allemaal prima. Alleen nu de afwerking in de kamers. Ik heb Busch-Jeager 2X RJ45 CAT6A WCDs gekocht en ik wil nu dus 2x een cat6 kabel hierop aansluiten.

Uiteindelijk moet het dus zo worden
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/26ncjmw7jjbw8oj/klein-uiteindelijk1.jpeg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/1mywi5kfb7ttgv7/klein-uiteindelijk2.jpeg?dl=1

Maar ik zit nu met dit
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/e8x5z5ag7caqiot/klein-hoe-loopt-kabel.jpeg?dl=1

De concrete vraag die ik nu heb; hoe zorg ik dat de 8 aderen bij het LSA strookje komen? Vanaf welk punt ga ik strippen?

Moet ik nu al strippen VOORDAT ik de blauwe of rode ingang in ga? En welke ingang moet ik hebben?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/67ri0udjfok9puc/strippen-vanaf.jpg?dl=1

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:57

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Op het doosje staat een heel heldere uitleg inclusief plaatjes. Ik weet het niet uit mijn hoofd, anders had ik je het natuurlijk verteld. Ben er zelf met de plaatjes op het doosje uitgekomen.
smeerbartje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:27:
Nou, ben ik weer hoor. Heb kabels getrokken; gepatched in meterkast, allemaal prima. Alleen nu de afwerking in de kamers. Ik heb Busch-Jeager 2X RJ45 CAT6A WCDs gekocht en ik wil nu dus 2x een cat6 kabel hierop aansluiten.

Uiteindelijk moet het dus zo worden
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar ik zit nu met dit
[afbeelding]

De concrete vraag die ik nu heb; hoe zorg ik dat de 8 aderen bij het LSA strookje komen? Vanaf welk punt ga ik strippen?

Moet ik nu al strippen VOORDAT ik de blauwe of rode ingang in ga? En welke ingang moet ik hebben?
[afbeelding]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:29:
@Sethro Ik zie dat je cat7 besteld hebt en dat aangesloten hebt op een cat6 patch.. Kan dat wel samen dan?
Ik heb de cat6a variant van het patchpanel en dat gaat prima met cat 7 kabel. Je zou ook nog even kunnen zoeken op cat7 patchpanela, vast ook wel te vinden op Amazon.de

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 04-11-2017 22:41 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:32:
@Annuk Dat is het mooie dus, ik moet alle leidingen nog aanleggen en frezen. Het is inderdaad het mooiste dat er gewoon een coax en een utp doos naast elkaar zijn.
Die inbouw doos die je aangeeft bij Vunderink is echter een cat6, dit terwijl er cat7 kabels gelegd worden. Geeft dit geen verkies dan?
Cat7 materiaal bestaat volgensmij niet. Het "hoogste" wat je kunt aansluiten is Cat6a. En het kan dat het verlies geeft, maar waarschijnlijk heb je toch geen 10Gbit/s netwerkapparatuur, en 1Gb/s is ook absoluut geen probleem voor Cat6 (wat tot 10Gbit/s ondersteund op korte afstanden). Waarschijnlijk kun je dus net zo goed gaan voor alles (bekabeling en afwerking) met Cat6a (of wellicht zelfs Cat6) en heb je er nog 10 of 20 jaar plezier van zonder noemenswaardige nadelen.

Cat7 nu trekken is leuk als je echt op de toekomst voorbereid wilt zijn, anders is Cat6a de komende jaren gewoon voldoende.

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-10 18:07
@RobertMe Om het toch zo goed mogelijk te krijgen ga ik dan wel Cat6a inbouwdozen halen, als je het doet dan moet je het goed doen toch ;) Natuurlijk kan ik voor de bekabeling ook voor Cat6a gaan wat ze bij Vunderink verkopen, maar als ik via Amazon.de Cat7 kan krijgen voor nog minder ook nog, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt :) De verbouwing kost al geld zat namelijk :o

• Annuk
@RobertMe @dropkikker Volgens mij bestaat buiten de kabel om inderdaad nog geen officieel beschikbaar Cat7 materiaal in iets als stekkers en (inbouw)dozen e.d.

Als ik zo de specs v/d kabels bekijk die je wilt gaan gebruiken lijken me deze prima @dropkikker, let er wel op dat dit vrij stugge k**kabel is om te verwerken door alle shielding e.d.
Aangezien je toch nog moet gaan frezen/zagen enzo zorg dat je dan ook overal 19mm (3/4") buis gaat leggen i.c.m. 50mm diepe inbouwdozen.

En aangezien je toch nog "moet" zou ik inderdaad zoals al eerder gezegd zorgen voor een gescheiden coax en utp, als je t.z.t. overgaat op volledig glasvezel en daarop volgend dus ook IPTV kan je die coax er altijd nog uithalen en daar alsnog dubbel UTP in trekken.

Kijk voor de inbouwdozen evt. ook even op amazon.de rond dat je Rutenbeck Cat6A dozen kan scoren (of Busch Jaeger ;) (zijn dezelfde dozen alleen BJ en andere merken rebranden ze)).

Zijn vermoedelijk wel ietsje duurder dan die bij sandervunderink aangezien dat Cat6 dozen zijn.

Maar waag er even een mailtje aan naar sandervunderink, want in een mailtje wat ik afgelopen week kreeg als antwoord op enkele vragen stond o.a. dit in:
De cat6A kabel en rutenbeck inbouwdozen zijn te leveren op bestelling,
Tevens een voordeel daar, als je veel daar besteld krijg je vanzelf korting, en anders kan je er evt een offerte mailtje aan wagen, ze werken daar over het algemeen heel vlot en naar mijn ervaringen sympathiek en meedenkend :)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:33

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Geen matches
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:26:
@Annuk kabels zijn reeds besteld, ben benieuwd!

Er komen zeker 3/8 leidingen te liggen, ik wil geen gezeur hebben dat ik de kabels er stroef of zelfs helemaal niet in kan krijgen :)
3/8 bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je 3/4 (19 mm) leidingen. Daar passen met gemak 2 Cat6(a) kabels door.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Geen matches
@RexManning de twee routers, hoe worden die ingesteld? Echt als router of worden ze gebruikt als een luxe AP?

Verder geef je aan dat het 2x Cat 6A kabels zijn, maar ik neem aan dat dit dus 9x Cat 6A kabels worden? (of 18 als je twee kabels naar elke WCD trekt) Verder zie ik in je plaatje het modem van de provider niet getekend, maar neem aan dat dit nog voor je switch zit?

Om in te gaan op je patchkast, je zult even moeten kijken of er een 10" of 19" patchkast in de meterkast past. Dat bepaald namelijk welke onderdelen je kan kopen.

Als laatste zie ik alleen ethernetkabels getekend. Welke internetprovider ga je nemen en over welke kabel gaat dus je TV signaal?

• dropkikker
@Annuk Ik heb contact gehad met Vunderink en deze hebben dus geen Cat6A inbouwdozen, dus alleen maar de Cat6 dozen.

Maakt het qua snelheid veel uit als ik het afmonteer met Cat6 dozen in plaats van Cat6A dan?

• Annuk
dropkikker schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:01:
@Annuk Ik heb contact gehad met Vunderink en deze hebben dus geen Cat6A inbouwdozen, dus alleen maar de Cat6 dozen.

Maakt het qua snelheid veel uit als ik het afmonteer met Cat6 dozen in plaats van Cat6A dan?
Hmm vreemd... maarja maakt verder niet heel veel uit hoor of je Cat6 of 6A dozen gebruikt, hooguit even opletten t/m welke AWG waarde de doos kan/mag hebben en welke AWG waarde de utp kabels hebben.
(AWG = American Wire Gauge = draaddikte/oppervlakte).

@RexManning Je hebt in ieder geval mooie en grootse plannen _/-\o_ :)
Check even of dat opbouw WCD wat daar links zit hoe dat zit, kan niet goed zien of het nu 2 groepen zijn die door het doosje gaan (lijkt me w.b.t. regels niet, maar visueel lijkt het er beetje op) of dat die linkse pijp die naar boven gaat nog ergens anders heen gaat dan naar de groepenkast.

Optisch lijkt het me een pittig klusje om daar een 19" patchkast op te hangen, de enige mogelijkheid die ik evt. zie is tussen de linkerwand tot waar de buizen liggen boven je groepenkast.
Dan zou je dus eerst latten op de wand moeten maken om zo voor je buizen uit te komen (die van/naar het opbouw wcd gaan) en daar je patchrack op monteren.

Wat je aangeeft w.b.t. ziggo (en de F1) moet je daar dus wel degelijk rekening mee houden dat je her en der ook coax trekken (wat je indd ook al aangeeft), je zou evt. ook voor een keystone-patchpaneel kunnen gaan waar je enkele coax-keystones bij in verwerkt (als je de 24 niet vol maakt), anderzijds zijn dat natuurlijk wel weer extra overgangen wat kwalitatief ietsje minder is/kan zijn (als je slechte(re) spullen gebruikt).

• dragonzzzz
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning (2,5 laags eengezins) en wil alles zo goed mogelijk wegwerken. Ik heb in alle kamers een loze leiding (woonkamer zelfs 2, misschien ga ik 1tje nog niet gebruiken).

Beganegrond:
- meterkast en woonkamer

1ste woonlaag:
- 3 slaapkamers

2de woonlaag:
- 1 slaapkamer

Ik heb nog niet nagedacht over apparatuur en vroeg me af wat jullie mij aanraden.
Nog even een schema:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/oqmhx15c5vf3rze/Netwerk.png

Denk dat ik Ziggo ga nemen, ookal kan ik Glasvezel nemen. Misschien komt er nog een extra router op de 1ste woonlaag (voor betere WIFI verbinding).

Deze week cat6a kabels bestellen (2x 50m).

edit: AndroidBox toegevoegd aan plaatje :)

[ Voor 3% gewijzigd door dragonzzzz op 06-11-2017 19:55 ]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-10 22:21
dragonzzzz schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:52:
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning (2,5 laags eengezins) en wil alles zo goed mogelijk wegwerken. Ik heb in alle kamers een loze leiding (woonkamer zelfs 2, misschien ga ik 1tje nog niet gebruiken).

Beganegrond:
- meterkast en woonkamer

1ste woonlaag:
- 3 slaapkamers

2de woonlaag:
- 1 slaapkamer

Ik heb nog niet nagedacht over apparatuur en vroeg me af wat jullie mij aanraden.
Nog even een schema:
[afbeelding]

Denk dat ik Ziggo ga nemen, ookal kan ik Glasvezel nemen. Misschien komt er nog een extra router op de 1ste woonlaag (voor betere WIFI verbinding).

Deze week cat6a kabels bestellen (2x 50m).

edit: AndroidBox toegevoegd aan plaatje :)
Waarom zou je kabel nemen als je ook glas kan krijgen? Wanneer je voor glas gaat en dus automatisch IPTV kan je TV signaal over je bestaande/nieuw te trekken UTP kabel, bij Ziggo zul je hier nog Coax naast moeten leggen.

Persoonlijk zou ik als ik je setup zo bekijk voor glas gaan, de wifi in je modem/router uitschakelen en 2 APs ophangen, of eventueel een 3e als je op zolder ook een goede verbinding wilt, dit is ook afhankelijk van je huis en interferentie.

Verder qua switch, behalve een model met genoeg poorten, moet deze managed zijn? Wanneer je IPTV neemt is het van je provider afhankelijk of je bridged of routed IP tv krijgt, denk hier vooraf over na voor je een onnodig dure (of aan de andere kant onder bemeten) switch aan schaft. Wanneer je APs op wilt hangen is een versie met PoE wellicht handig. Mocht je de APs niet aan het plafond willen hangen en deze redelijk uit het zicht willen plaatsen, wellicht is de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall interessant voor je. Je hebt hierop dan ook nog ethernetpoorten aan de onderkant.

Je plaatje gaat uit van een los modem en losse router, vaak is dit niet noodzakelijk, zeker niet als je de wifi door andere devices laat afhandelen (die uiteraard op een logischere plek dan de meterkast geplaatst zijn).

Wil je alles in een patchkast afmonteren?

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:52
Ik wil in huis een telefoonkabel vervangen door een utp kabel. Op beide uiteinden zou ik een stekker willen plaatsen. Aan de ene kant voor in mijn modem en aan de andere kant voor mijn accespoint. Is deze kabel / stekker combinatie goed?

https://www.onlinekabelsh...te-koperen-aders-50-meter
https://www.onlinekabelsh...-rj45-ftp-connector-cat6a

Het liefste heb ik dus stekkers die zonder speciale tang geplaatst kunnen worden

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:02
cverkooyen schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:09:
Ik wil in huis een telefoonkabel vervangen door een utp kabel. Op beide uiteinden zou ik een stekker willen plaatsen. Aan de ene kant voor in mijn modem en aan de andere kant voor mijn accespoint. Is deze kabel / stekker combinatie goed?

https://www.onlinekabelsh...te-koperen-aders-50-meter
https://www.onlinekabelsh...-rj45-ftp-connector-cat6a

Het liefste heb ik dus stekkers die zonder speciale tang geplaatst kunnen worden
Je hebt een Cat6 kabel en een Cat6a stekker volgens mij werkt dat niet samen..
Verder is het niet makkelijk een stugge kabel in een connector te stoppen (zelf al ervaring mee gehad :+)

Het lijkt mij handiger om keystones te gebruiken of gewoon een tang met losse stekkertjes (wel meer gepriegel)
Edwin88 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:02:
Ik zie in dit topic veel mensen die hun meterkast helemaal dicht bouwen. Ik heb altijd geleerd dat de meterkast toegankelijk moet blijven voor aanpassingen aan je technische installatie. Zelf heb ik de router aan de linkermuur hangen, en verder alles zoveel mogelijk leeg/vrij. De switch en NAS/Homeserver staat op zolder.

Hebben jullie wel eens opmerkingen gehad van een meterman of elektricien? Het lijkt me geen goed idee.
Hier staat alleen de Connect box in de meterkast en een RT-AC87U op mijn slaapkamer met een switch erachter. Al komt er waarschijnlijk een andere router op mijn kamer en gaat die 87U weer naar beneden... Internet is niet echt stabiel van de Connect box. Om de haverklap krijg je geen ip op het 2.4Ghz kanaal en 5Ghz kanaal doet helemaal niks, maar staat wel aan.
Dus zal de 87U dan weer netjes moeten wegwerken in de meterkast aangezien ouders net aan een lege kast gewend zijn (80% van het netwerk ligt tenslotte op mijn kamer O-))

[ Voor 34% gewijzigd door timmie271 op 20-11-2017 10:25 ]

Gamertag: timmie271

• Segunda__
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09-2023
Goedemiddag,

Ik denk na over de volgende thuisnetwerkoplossing voor diverse ruimtes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8dvBXq.png

Wat vinden jullie hier tot nu toe van?

In de woonkamer, slaapkamer en op zolder heb ik een loze leiding die ik wil gebruiken i.c.m. een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Dit betekent dat ik slechts 1x CAT7 hoef te trekken (2x kan wel, maar dan gebruik je er 1 voorlopig niet en monteer je die ook niet af met een stekker), en aan te sluiten op een AP d.m.v. een RJ45 CAT7 stekker geschikt voor de solid cable van Draka. Op het AP zitten 2 Ethernet aansluitingen die ik kan gebruiken (waarvan volgens mij 1 met POE).

1) Welke stekker raden jullie me aan? Ik kies hier graag voor kwaliteit!

2) Zien jullie nadelen in deze oplossing tov 2 kabels trekken (zoals bij oplossing slaapkamer 2) en dan een Ubiquiti UniFi AC Lite monteren aan de muur?

3) Hebben jullie tips voor een inbouwdoos voor CAT6A & COAX?

Ben erg benieuwd naar jullie kijk/tips/adviezen.

Groeten, Segunda

• RobertMe
Als je de UniFi AC IW aansluit op een 802.3at switch (die in totaal 30W kan leveren aan het AP) heb je inderdaad 1 poort die 802.3af (= 15W) kan leveren. Maar het is dan dus wel een vereiste dat je ook een switch hebt die 802.3at kan leveren.
Die ga je niet vinden, of in ieder geval niet in stijl van je schakelmateriaal. Beter ga je voor een draagring voor keystones en plaats je daarin dan zowel een cat6a keystone als een coax keystone.

• Annuk
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:41:
[knip]

Voor rechstreeks op de kabels (achter je AC AP In-Wall?
Kijk eens naar Hirose TM31 connectoren (moet je trouwens wel aparte tang voor bijkopen)
2) Zien jullie nadelen in deze oplossing tov 2 kabels trekken (zoals bij oplossing slaapkamer 2) en dan een Ubiquiti UniFi AC Lite monteren aan de muur?
Ik ken de "afstralings patronen" van de InWalls niet, maar ik vermoed dat dit echt AP's zijn die echt voor 1 kamer(tje) bedoelt zijn, en dat ze niet een net zo'n goede dekking leveren als een AC Lite/Pro (aan het plafond).

En hoop dat al je loze leidingen zijn uitgevoerd in 3/4" (19mm), en zeker met het oog op onderstaande (Cat6A/Cat7 & Coax)

Groeten, Segunda
Bestaan geen kant-en-klare inbouwdozen voor, dan zal je zoals @RobertMe ook al aangeeft draagringen moeten gaan gebruiken.

De meest gangbare draagring hiervoor is de Busch Jaeger 1812 draagring rood, met een gatmaat van 19x15mm (meest gangbare keystone maat).

Dan kan je voor je coax nog kijken wat voor keystone je gaat gebruiken (2x F-connector of F-connector naar IEC)

• Segunda__
RobertMe schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:58:
[...]

Als je de UniFi AC IW aansluit op een 802.3at switch (die in totaal 30W kan leveren aan het AP) heb je inderdaad 1 poort die 802.3af (= 15W) kan leveren. Maar het is dan dus wel een vereiste dat je ook een switch hebt die 802.3at kan leveren.
Thanks voor de verduidelijking. Dit vraagt dan om minimaal de Unifi Switch 8 150W.
Indien je geen gebruik maakt van de POE mogelijkheid op de In Wall, kan ik me dan de Unif Switch 8 60W veroorloven? Even los van het feit dat de 150W alle 8 poorten uitgerust heeft met POE.

Hoe denk jij verder over de In Wall als AP? Als ik het Ubiquiti topic doorneem op reacties op deze In Wall AP's zijn de reacties best positief te noemen. Ook heb je geen kabel/kabelgoot op de muur, wat fraai oogt.
Bovendien biedt de AP In Wall je ook 2 Ethernet aansluitingen.

Ik heb loze leidingen op 30cm van de vloer ongeveer, niet op de plafonds.
Dat wil zeggen dat als ik de Lite AP's plaats,en indien je voor POE gaat, je 1 kabel ziet. Hoe hoger je de AP plaatst hoe meer kabel (kabelgoot) je ziet. Indien het bereik substantieel beter is dan met AP In Wall, zou je dan de voorkeur kunnen geven aan de Lite AP's.

Ik vind het best lastig om de knoop door te hakken ;)
[...]

Die ga je niet vinden, of in ieder geval niet in stijl van je schakelmateriaal. Beter ga je voor een draagring voor keystones en plaats je daarin dan zowel een cat6a keystone als een coax keystone.
Thanks voor de tip.

• Segunda__
Annuk schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:04:
[...]

Voor rechstreeks op de kabels (achter je AC AP In-Wall?
Kijk eens naar Hirose TM31 connectoren (moet je trouwens wel aparte tang voor bijkopen)
Zijn die ook geschikt voor CAT7 (7,4mm)?

Een kabel die Draka zelf aanraad voor gebruik in woningbouw is UC Home.
UC Home Cat.7 SS26 S/FTP LSHF wt# 4x2x26 AWG
http://drakanl.prysmiangroup.com/product/132562

Wat vind je hiervan? En gebruik je voor deze kabel dan ook de Hirose TM31 connectoren?
Ik vind de prijs wel fors voor deze kabels, durf niet te zeggen of de voordelen deze prijs rechtvaardigen.
[...]

Ik ken de "afstralings patronen" van de InWalls niet, maar ik vermoed dat dit echt AP's zijn die echt voor 1 kamer(tje) bedoelt zijn, en dat ze niet een net zo'n goede dekking leveren als een AC Lite/Pro (aan het plafond).

En hoop dat al je loze leidingen zijn uitgevoerd in 3/4" (19mm), en zeker met het oog op onderstaande (Cat6A/Cat7 & Coax)
Zijn allemaal 3/4, dus dat is fijn.
Ik heb in mijn reactie op @RobertMe aangegeven dat ik in het Ubiquiti topic positieve verhalen las over de dekking. Tweakers die deze AP In Wall in een hoek in de woonkamer plaatsen en zelfs redelijk bereik hebben boven. Ik heb persoonlijk in principe de wens beneden, 1e verdieping en zolder allemaal te voorzien van een AP, dan zou ik met de In Wall AP denk ik prima uitkomen. Ik weet niet of ze qua signaal ook sterker/zwakker kunnen worden ingesteld (lijkt me wel), zelfde specs als de Lite AP in principe.
[...]

Bestaan geen kant-en-klare inbouwdozen voor, dan zal je zoals @RobertMe ook al aangeeft draagringen moeten gaan gebruiken.

De meest gangbare draagring hiervoor is de Busch Jaeger 1812 draagring rood, met een gatmaat van 19x15mm (meest gangbare keystone maat).

Dan kan je voor je coax nog kijken wat voor keystone je gaat gebruiken (2x F-connector of F-connector naar IEC)
Dank voor de tips. Ik heb me wat betreft de connectors voor Coax nog niet goed ingelezen. Wat is het verschil tussen beide connectors? Ik wil gaan bekabelen met Hirschmann Koka 9 TS ECA.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:40
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:41:
Goedemiddag,

Ik denk na over de volgende thuisnetwerkoplossing voor diverse ruimtes:

[afbeelding]

Wat vinden jullie hier tot nu toe van?

In de woonkamer, slaapkamer en op zolder heb ik een loze leiding die ik wil gebruiken i.c.m. een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Dit betekent dat ik slechts 1x CAT7 hoef te trekken (2x kan wel, maar dan gebruik je er 1 voorlopig niet en monteer je die ook niet af met een stekker), en aan te sluiten op een AP d.m.v. een RJ45 CAT7 stekker geschikt voor de solid cable van Draka. Op het AP zitten 2 Ethernet aansluitingen die ik kan gebruiken (waarvan volgens mij 1 met POE).

Groeten, Segunda
Zo, mijn eerste post in dit forum, maar volg al een hele tijd.
Jouw situatie is zo goed als gelijk aan mijn situatie, die ik nu 5 weken geleden geplaatst heb.
Ik heb zowel in de woonkamer, als op de 1e verdieping en de zolder een Unifi-AP-IW hangen, en kan je vertellen dat dit prima dekking geeft! overal in huis minimaal 40mb/s download en upload, in de gehele woonkamer 100+ mb/s (hangt af van je positie). Jammer dat de muren zo geïsoleerd zijn dat het buiten een ander verhaal is....
De rest van de kabels wordt afgehandeld door een Mikrotik 24p switch.

Ik heb deze gevoed met een 60W Unifi switch, en dit is meer dan voldoende. ik neem nu max 20W af van de switch.

Zal binnenkort eens wat plaatjes op het forum gooien :) Als je vragen hebt, stuur maar een PM.

• dropkikker
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)

[ Voor 27% gewijzigd door dropkikker op 25-12-2017 00:05 ]

• Annuk
dropkikker schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:47:
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)
Ff gegoogled op EAN nummer :)
https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

• RobertMe
Dit zijn niet dezelfde. Jij linkt naar een Cat6 model en Annuk naar een Cat6A model. Voor die 1,50 verschil zou ik dan ook gewoon meteen voor de Cat6A gaan, zelfs al heb je daar de bekabeling (nog) niet voor.

• Annuk
Heb ik ook goede ervaringen mee en gebruik ik nog steeds regelmatig (heb deze ook al heel vaak in dit een andere topics genoemd), maar zie ook de post van @RobertMe hierboven ;)

Als ik toch al aan het bestellen ben bij sandervunderink.nl dan pak ik meestal die jij linkt tenzij men me expliciet vraagt naar Cat6A of Cat7.
En aangezien @dropkikker vroeg naar Cat6A dus deze die ik noemde.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-10 20:32
ik hoop dat mijn vraag hier nog niet 200x is gesteld maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt iets gevonden.

wij zijn bezig aan onze nieuwebouw woning en voorzien overal UTP stopcontacten.

als tweaker zijnde vraag ik me af wat ik zou plaatsen. Iedereen raad met CAT 6 aan maar ikzelf had liever voor cat6a of cat 7 geweest omdat 10Gbit nu nog ver lijkt maar er sneller zal zijn dan we zullen denken.

het gaat natuurlijk niet enkel om het prijsverschil in kabel maar ook de afmontage kost een stuk meer tov een "standaard" cat5e/6 kabel. Cat 7 punten bestaan zelf (nog) niet in het merk waar wij onze stopcontacten in zouden willen voorzien.

vraag is wat jullie dus zouden aanraden, en wat hebben jullie (recentere nieuwbouw/verbouwingen) zelf gelegd ?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mathiasc schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:58:
ik hoop dat mijn vraag hier nog niet 200x is gesteld maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt iets gevonden.

als tweaker zijnde vraag ik me af wat ik zou plaatsen. Iedereen raad met CAT 6 aan maar ikzelf had liever voor cat6a of cat 7 geweest omdat 10Gbit nu nog ver lijkt maar er sneller zal zijn dan we zullen denken.

het gaat natuurlijk niet enkel om het prijsverschil in kabel maar ook de afmontage kost een stuk meer tov een "standaard" cat5e/6 kabel. Cat 7 punten bestaan zelf (nog) niet in het merk waar wij onze stopcontacten in zouden willen voorzien.

vraag is wat jullie dus zouden aanraden, en wat hebben jullie (recentere nieuwbouw/verbouwingen) zelf gelegd ?
Als je werkt met keystones (die zijn er wel in cat7) kun je vast wel afmonteren in het gekozen merk! Ik zou qua bekabeling voor cat6a kiezen, dan kun je in elk geval overstappen op 10 gbit als het zover is.

• RobertMe

Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.

• Annuk
Beekforel schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:06:
[...]

Als je werkt met keystones (die zijn er wel in cat7) kun je vast wel afmonteren in het gekozen merk! Ik zou qua bekabeling voor cat6a kiezen, dan kun je in elk geval overstappen op 10 gbit als het zover is.
Welke keystones dan? Want er is nog geen officiële standaard voor...
Er zijn wel concepten maar die gaan niet samen met de 8p8c connectoren (rj-45 in de volksmond).
RobertMe schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:16:
[...]

Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.
@mathiasc zie bovenstaande :)
Maar reken het voor jezelf eens na :)
Hoelang wil je/denk je er gebruik van te maken?
Deel dat door het totaal bedrag, en reken dit uit voor cat6 en cat7.
in principe is voor korter dan 40m cat6 ook goed maar als je bezig bent en het niet direct als noodzakelijk kwaad ziet doe het dan goed en pak cat6A of Cat7 (kabels).
Kwa af werk materialen zit je nog vast op Cat6A maar kan je tzt altijd nog redelijk makkelijk vervangen voor cat7 als dat gangbaar is/wordt.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:00

Cat 7 bestaat nog niet wat betreft standaard. Dus in hoeverre is straks de huidige cat 7 kabel certified cat 7? Dus leuk dat het er is maar voor het zelfde geld stellen ze andere eisen aan de cat 7 standaard.

Daarnaast is cat7 ook weer een stuk dikker dan dan 6a dus probeer maar eens 2 kabels door 1 buis te krijgen.

In hoeverre heb je straks ook daadwerkelijk zulke snelheden nodig ? Een 4k stream is bijvoorbeeld gemiddeld 25 mb op dit moment.

Een telefoon heeft gemiddeld 64 gb opslag die trek je nu ook al in 60 sec vol. En met een 10gb verbinding (mits tegen die tijd 10gb Wi-Fi en internet bestaat en ook zinvol/betaalbaar is en je tel/geheugen 10gb snelheden aan zouden kunnen) zou je die in 6 sec voltrekken.

Cat6a is ook 10gb certified tot 40 meter. En ook daar betaal je een flinke duit voor als je dat ook geheeld certifield wil hebben wat betreft componenten.

Laatst een project gedaan waarbij een compleet kantoor pand voorzien hebben van ruim 250 patch punten en ook daar hebben ze gewoon cat6 genomen omdat dat net zo duur zou zijn als 5e anders hadden ze dat wel genomen. Laat wel zien dat op dit moment totaal niet naar 10gb gekeken wordt.

Ikzelf zie de komende 10+ jaar nog geen zi nvolle toepassing voor 10gb bij consumenten. Mischien tussen 2 file servers ofzo maar dan leg ik daar wel een los kabeltje of fiber tussen.

Wat jij gaat doen moet je natuurlijk zelf weten en als jij cat7 wilt gaan leggen vooral doen.

Zelf zou ik echter kijken waar je daadwerkelijk denkt zulke snelheden nodig te hebben over 10+ jaar en daar een cat6a naar te leggen en die ook geheel cat6a af te werken met goede merken en de rest lekker 1gb af te werken mbt componeten. Scheeld hoop geld en dat kun je weer in bijv goede Wi-Fi stoppen.

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-10 19:04
In principe is Cat6 toch ook voldoende voor 10gbps als je kabels korter zijn dan ~50 meter? Of heeft Cat6a nog praktisch gezien andere voordelen? (Extra shielding e.d.) Cat6a kabels zijn ook een stuk dikker (volgens mij), dus dat maakt het wel lastiger om meerdere kabels door te trekken.

• Jan-man
Arcandevil schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:34:
In principe is Cat6 toch ook voldoende voor 10gbps als je kabels korter zijn dan ~50 meter? Of heeft Cat6a nog praktisch gezien andere voordelen? (Extra shielding e.d.) Cat6a kabels zijn ook een stuk dikker (volgens mij), dus dat maakt het wel lastiger om meerdere kabels door te trekken.
500 vs 250 MHz dus meer bandbreedte. 6a is zo uit het hoofd tot 100 meter 10 gbps certified mits op de juiste manier geaard en alle aansluitingen ook cat6a natuurlijk. Cat6 tot 55 meter maar geen gedoe met aarden ed.

6a is omdat elk paar schielded is echter ook een stuk duurder maar vooral ook een stuk dikker dan 6. Dus buizen met veel of krappe bochten krijg je niet zo 123 twee kabels in.

Edit:
------------------------------------------------------------------------------------

Voor alle kabels geld dat wanneer je alles volgens de regels aansluit dat je onderstaande resultaten kunt halen. Meer is mogelijk maar valt niet onder de standaard. Zo heeft iemand die ik ken 150+ meter Cat5e shielded naar zijn melkrobot liggen en werkt gewoon prima op 10 Mbit/s meer is daar dan ook niet nodig. Als die kabel niet langs allerlij krachtstroom kabels had gelegen dan had hij ook nog wel 100 Mbit kunnen krijgen. Wil je echt lange afstanden afleggen dan is het aan te raden om glas te nemen.

CAT 5:

100 MHz
100 Mb/s Maximaal 100 meter
1 Gbit/s Maximaal XX meter (wordt officieel niet ondersteund maar kan tot een enkele meters gewoon werken)

CAT 5e:

100 MHz
100 Mb/s of 1 Gbit/s Maximaal 100 meter

Nieuw voor CAT 5e en hoger is de 2,5 Gnit/s en de 5 Gbit/s standaart.

Cat 5e standaard 2,5 Gbit/s compatible en goede kabel bij minder dan 100 meter ook 5 Gbit/s. Dit geld ook voor cat 6/6a/7 enz enz. (moet je wel ondersteunde apparatuur hebben)

nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

CAT 6:

250 MHz
10 Gbit/s Maximaal 40 meter

CAT 6e:
Bestaat niet is ooit gekomen door leveranciers die er 6e aan hingen toen cat6 op de markt kwam maar is waarschijnlijk gewoon 5E.

CAT 6a:

500 MHz
10 Gbit/s Maximaal 100 meter

CAT 7(a):

600+ MHz voor cat 7
1200+ Mhz voor cat 7a
<= 10 Gbit/s Maximaal 100 meter
> 10 Gbit/s ..... Nog niet bekend maar in 2007 is er 100 Gbit/s gehaald over 70 meter in een lab. In theorie zou 100 Gbit/s mogelijk moeten zijn over 100+ meter.

[ Voor 53% gewijzigd door Jan-man op 27-12-2017 15:06 ]

• Annuk
Jan-man schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:19:
[...]

Cat 7 bestaat nog niet wat betreft standaard. Dus in hoeverre is straks de huidige cat 7 kabel certified cat 7? Dus leuk dat het er is maar voor het zelfde geld stellen ze andere eisen aan de cat 7 standaard.

Daarnaast is cat7 ook weer een stuk dikker dan dan 6a dus probeer maar eens 2 kabels door 1 buis te krijgen.
Cat7 is kwa kabel wel al een standaard hoor ;) alleen qua connectoren zijn er nog geen volledige/officiele standaarden, dus wat nu mogelijk als Cat7 connectoren/outlets e.d. verkocht wordt is niet officieel.

Wat betreft dat Cat7 kabel dikker en stugger is (door o.a. alle shielding) is een feit, maar ook Cat7 is prima met 2 kabels door een buis heen te trekken hoor, mits deze 3/4" (19mm) is. In een 5/8"(16mm) gaat dit inderdaad niet zonder slag of stoot lukken.
Cat6a is ook 10gb certified tot 40 meter. En ook daar betaal je een flinke duit voor als je dat ook geheeld certifield wil hebben wat betreft componenten.
Dit klopt niet, in je volgende post (die hier boven staat) heb je het wel kloppend staan :)

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 17:38

Quindor

Switching the universe....

Al weer eventjes geleden dat ik hier iets heb gepost! Inmiddels ben ik eindelijk weer bezig met mijn thuis netwerk, dus nieuwe videos!

De eerste daarvan is inmiddels online, ik ben (eindelijk) bezig mijn patch rack op te hangen! Hier deel 1:

--update
Video 2 (van de 3) staat ook online, bij deze:

Verder zie ik dat de CAT7, etc. discussie weer aangewakkerd is, blijft toch altijd interessant! Ik heb daar in het verleden ook enkele videos over gemaakt, dus als mensen het interessant vinden kunnen ze die er ook nog eventjes bij zoeken!

Lang verhaal kort. Ik gebruik CAT7 kabel, CAT6A certified keystones en CAT6A certified wall plates. Of nou ja, mijn keystones en wallplates zijn IEC60603-7-51 certified, wat tot minimaal 500Mhz is. Ik verwacht daarmee iig 100 meter 10Gbit te kunnen halen, en hopelijk ooit, al is het over 15 jaar, tot 50 meter 40Gbit. Verder gebruik ik mijn CAT7 kabels ook voor bijvoorbeeld HDMI over Ethernet, etc.

Mijn idee daarover. De kabel is sowieso goed (1200Mhz), de keystones zijn op dit moment het beste (500Mhz+) wat (betaalbaar) te verkrijgen is en daarmee hoef ik de komende 20 jaar niets aan mijn bekabeling te doen. De meerprijs was nu zo'n 50% tot 60% (inclusief nieuwe patchkabels, etc.), maar als ik daardoor enkele jaren meer er niets aan hoef te doen d:)b .

Ja ik gebruik 10Gbit voor mijn File, VMware en Desktops. ;)

Hier nog wat links naar mijn videos erover:
Video over wat voor Ethernet kabel (CAT7?) je nodig hebt
Video over welke spullen je nodig hebt en hoe je kabel trekt
Videos over het afmonteren van de wallplates en keystones

p.s. Excuus voor de spam!
p.p.s. Zouden mensen aub beter willen opletten bij het gebruik van "gb" en "GB"? Ze betekenen wat anders en als ik dan hierboven lees dat een "64gb" kaartje met "10gb" zo vol zit, trekken mijn tenen krom! Met 10Gbit wat in de praktijk 900 a 1000MB/sec doet, zou het ongeveer 65 seconden duren voordat het kaartje vol zit, als er een SD kaartje zou bestaan die dat aan kon. :P

gb of Gbit = Gigabit
GB = GigaByte

Eigenlijk is gb geen goede term in relatie tot data. Voor verkeer kan het wel gebruikt worden maar is het beter om Gbit aan te duiden.

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 29-12-2017 21:12 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• smeerbartje
Hier ook maar eens een aantal "resultaat-foto's". Ik ben er wel blij mee. Alle foto's zijn clickable naar een high-res formaat. Mocht iemand hetzelfde willen, ik heb dit gekocht:
Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VnCsLlk4qndivTBDJYQo8UeR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RxIpgA3fPa71J08VxRSRlzUH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eH5vGTOxnW13yvXM6UGfNLCT/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eIQR2svKsaVX4RS47ZvyvL1L/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DoEZsS7xqoiZ8YSk3eucojZD/thumb.jpg

Je ziet op de foto's
  • Een Unifi AC-PRO access point; deze hangen her-en-der in huis aan het plafond. Aangezien ik hier geen ruimte had voor een keystone, heb ik (alleen hier) maar een rj45 stekker voor stugge kabel geknipt. Werkt prima.
  • In de patchkast zie je de Fritzbox, een stekkerblok, het patchpaneel en een unifi switch
  • Alle kamers zien er straks uit met de stekkerdoosjes en volledig cat6a bekabeld; dus ik kan wel even verder :)

[ Voor 8% gewijzigd door smeerbartje op 30-12-2017 09:23 ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-10 20:54
@smeerbartje Je geeft aan dat je volledig cat6a bekabeld bent, maar de belden kabels zijn cat6 en het patchrackje toch ook? Typo of heb je nog ander materiaal gebruikt?

• smeerbartje
miles schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:37:
@smeerbartje Je geeft aan dat je volledig cat6a bekabeld bent, maar de belden kabels zijn cat6 en het patchrackje toch ook? Typo of heb je nog ander materiaal gebruikt?
Ja sorry, heb inderdaad allemaal cat6 spul, geen "a" dus. Leek me voldoende.

• IMadeLove2MyN95
Coax vraagje: Ik heb in m'n hele huis dubbele Cat6a kabels getrokken. Nu ben ik nieuwe klant bij Ziggo en blijkt dat de mediabox aangesloten moet worden met een coax kabel. (Duh 8)7)

Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing? En zitten er beperkingen aan de lengte van een coax kabel? Ik denk dat hij wel een meter of 15 moet worden. Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!

EDIT: Ik denk dat ik onderstaande WCD nodig heb. Weet iemand waar ik die kan vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door IMadeLove2MyN95 op 01-01-2018 22:18 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
Coax vraagje: Ik heb in m'n hele huis dubbele Cat6a kabels getrokken. Nu ben ik nieuwe klant bij Ziggo en blijkt dat de mediabox aangesloten moet worden met een coax kabel. (Duh 8)7)

Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing? En zitten er beperkingen aan de lengte van een coax kabel? Ik denk dat hij wel een meter of 15 moet worden. Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!

EDIT: Ik denk dat ik onderstaande WCD nodig heb. Weet iemand waar ik die kan vinden?

[...]
https://www.klusspullen.n...al/niko/niko-ant-doos-mhz

Als je googled op 170-65238 vind je wel meer leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 01-01-2018 22:23 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• IMadeLove2MyN95
Geen matches
Tnx, dit komt al wel aardig in de buurt. Alleen net niet wat ik zoek want ik heb overal Jung en cat 6a ipv cat6.

• RobertMe
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing?
Volgensmij geldt dat alleen voor stroomkabels (die mag je niet met iets anders erbij leggen, maar zal ook tot storing leiden). UTP & coax kun je gewoon combineren zonder problemen. Beide kabels zijn daar voldoende voor geïsoleerd.
Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!
Naast een WCD met beide kun je ook voor keystones gaan. Je kunt dan een Jung draagring nemen en daar dus een Cat6a & coax keystone in plaatsen. Dan heb je ook een oplossing die helemaal in lijn met je schakelmateriaal is en kun je het ook gegarandeerd combineren met andere WCDs met 1 raam.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:19
Geen matches
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Tnx, dit komt al wel aardig in de buurt. Alleen net niet wat ik zoek want ik heb overal Jung en cat 6a ipv cat6.
Als je een verloopring kan vinden net als onderstaand, dan moet het lukken. Gat bij Jung is 55/56 mm en Niko is 45 mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcGQEjO4U40I46IXRpkYtOMB/full.jpg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• RobertMe
CurlyMo schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:17:
[...]

Ik heb ze hier prima vanuit alle richtingen kunnen aansluiten. Daar heb ik overigens niet eens over nagedacht :/
Kan ook komen doordat ik Cat6a kabel had, maar dan dus met Cat6 doosje. Mogelijk dat Cat6 flexibel genoeg is dat het wel lukt.

• Annuk
RobertMe schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Volgensmij geldt dat alleen voor stroomkabels (die mag je niet met iets anders erbij leggen, maar zal ook tot storing leiden). UTP & coax kun je gewoon combineren zonder problemen. Beide kabels zijn daar voldoende voor geïsoleerd.
Niets met storing te maken maar met veiligheid ;)
Je hebt mogelijk kans dat je 230v op je utp bekabeling zet en zodra jij je RJ45/8P8C plugje inplugt in de muur en de andere kant nog in je hand hebt heb je kans dat je jezelf onder spanning zet ;)

Daarentegen mag je inderdaad wel coax en utp mengen/mixen, dit gebruikt beide geen hogere spanningen (zijn aanraak veilig) en hebben weinig tot geen invloed op elkaar ;)
[...]

Naast een WCD met beide kun je ook voor keystones gaan. Je kunt dan een Jung draagring nemen en daar dus een Cat6a & coax keystone in plaatsen. Dan heb je ook een oplossing die helemaal in lijn met je schakelmateriaal is en kun je het ook gegarandeerd combineren met andere WCDs met 1 raam.
Dit inderdaad :)

@Sky Lynx waarom kijk je niet naar de Koka799, deze is iets dunner dan de Koka9 en is in principe ook voldoende :)
Maar heb je ook enig idee hoe de leiding loopt? Hoeveel bochten en overgangen tussen buizen?

Als je meer poortjes wenst/wilt kan je evt. ook kijken naar 2x 12p desktop paneeltjes als DEZE

En je noemt al een X-aantal verschillende shops.. kijk even of je zoveel mogelijk bij 1 shop kan kopen, scheelt je meestal een stukje verzendkosten ;)
SanderVunderink heeft bv. ook gewone Cat6 RJ45 plugjes voor stugge/solid kabel, alsook bv kabelglijmiddel e.d. misschien moet je ff zoeken bij de shops die je aandraagt maar het is even een kleine tip :)

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 16:43
Gister maar eens wat opgeruimd onder de trap

Wat je ziet:
  • Edgerouter Lite
  • Mikrotik CRS125-24G-1S-RM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bdke72vINw2xFevCElnkskiT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VUhaEYIaF0UDo3vUnYqG1Nue/thumb.jpg

Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik overal CAT6a aangebracht in iedere kamer gebracht en dat dan allemaal terug laten komen naar mijn meterkast.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ijsklont schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:56:
Gister maar eens wat opgeruimd onder de trap

Wat je ziet:
  • Edgerouter Lite
  • Mikrotik CRS125-24G-1S-RM
[afbeelding]

[afbeelding]

Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik overal CAT6a aangebracht in iedere kamer gebracht en dat dan allemaal terug laten komen naar mijn meterkast.
Haha, lekker losgegaan op een 1U blindpaneeltje :D

>:) :7

www.google.nl

• Jan-man
Ankh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:03:
* Ankh meldt zich ook in het topic!

Gister hebben wij 12x CAT6 UTP en 1x COAX getrokken in onze nieuwbouw woning.
[afbeelding]
Voor nu maar RJ45 aansluitingen er op gedaan:
[afbeelding]

Maar wil uit eindelijk netjes bovenin afwerken met een patchpaneel, nog tips qua merk? Het liefst niet waarbij ik ook nog een LSA tang moet kopen.
Een patchpanel + lsa tool is bijna 20 euro goedkoper dan feedthrough keystones en een keystone panel.

Zelf ben ik meer fan van LSA voor vaste verbindingen dan koppelstukken maar das een persoonlijke mening.

Leuke van Keystone is overigens dat je een coax keystone erbij kunt zetten dus dan kan je ook de coax afwerken in je patchpanel :). Heb je wel een 19 inch patchpanel nodig omdat je dan 13 posities nodig hebt en dat past niet altijd lekker in de meterkast.

Patchpaneel 12 x Keystone jack 10 inch - Afgeschermd Zwart € 13,56
12* CAT6A koppelstuk dubbel afgeschermd Feed-Through connector € 44,40

Patchpaneel 12xRJ45 10 inch CAT 6A - Zwart € 35,73
LSA punch down tool met schaar (dogger) € 3,69

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:21

Ankh

|true

Jan-man schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:28:
[...]

Een patchpanel + lsa tool is bijna 20 euro goedkoper dan feedthrough keystones en een keystone panel.

Zelf ben ik meer fan van LSA voor vaste verbindingen dan koppelstukken maar das een persoonlijke mening.

Leuke van Keystone is overigens dat je een coax keystone erbij kunt zetten dus dan kan je ook de coax afwerken in je patchpanel :). Heb je wel een 19 inch patchpanel nodig omdat je dan 13 posities nodig hebt en dat past niet altijd lekker in de meterkast.

Patchpaneel 12 x Keystone jack 10 inch - Afgeschermd Zwart € 13,56
12* CAT6A koppelstuk dubbel afgeschermd Feed-Through connector € 44,40

Patchpaneel 12xRJ45 10 inch CAT 6A - Zwart € 35,73
LSA punch down tool met schaar (dogger) € 3,69
Goed om te weten! Ik ga morgen eens shoppen (moet toch nog wat Jung materiaal hebben, dus misschien dat ik daar meteen een LSA tang bestel).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34
Onze woning krijgt GIRA55 elektra materiaal. Ik ga waarschijnlijk geen coax/kabel nemen maar wil bij de tv hoek wel een coax aansluiting doen voor toekomst wanneer eea verandert. Klopt het dat ik wanneer ik CAT6a en COAX wil combineren zoiets kan gebruiken van GIRA:

Afbeeldingslocatie: https://installatiewereld.nl/media/catalog/product/cache/2/small_image/475x399/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/G/5/600361148dc036dfd45eb82f342adb6d/gira-569703-modular-jack-rj45-cat.6-+-sat-f-aansluiting-zuiver-wit-glanzend-(systeem-55)_213252-21.jpg

Is een SAT-F aansluiting naast de RJ45, is dat voor Coax? Ik kom daar niet helemaal uit?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
vandermark schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:27:
Onze woning krijgt GIRA55 elektra materiaal. Ik ga waarschijnlijk geen coax/kabel nemen maar wil bij de tv hoek wel een coax aansluiting doen voor toekomst wanneer eea verandert. Klopt het dat ik wanneer ik CAT6a en COAX wil combineren zoiets kan gebruiken van GIRA:

[afbeelding]

Is een SAT-F aansluiting naast de RJ45, is dat voor Coax? Ik kom daar niet helemaal uit?
Dat is een F-connector, prima voor coax, maar je moet wel een kabeltje hebben wat van F-connector naar IEC-connector verloopt.

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:42

JoeZuCK

_Fonz > all.

vandermark schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:27:

[afbeelding]

Ik zat er ook eens naar te kijken. Wat kost dat kant en klare wel niet? Ik weet niet zo goed waarom ik deze niet gekozen heb. Wellicht omdat Gira geen dubbel utp in het assortiment had. Of omdat cat 6a met met KOKA9TS wat moeilijker te trekken zou zijn.. Je hebt toevallig eens gereageerd op een post van mij. Deze foto komt je misschien bekend voor:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24lpto2.jpg

Ook allemaal Gira 55 glanzend wit. Cat 6. Is dit geen optie?

[ Voor 10% gewijzigd door JoeZuCK op 11-01-2018 18:15 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Twee vraagjes aan de kenners hier. Ik wil graag deze dubbele CAT6A aansluiting plaatsen in een bestaande inbouwdoos. Maar ik twijfel of dit past. De inbouwdoos ziet er zo uit:
inbouwdoos met 60mm schroefafstand

Past dit?

2e vraag; in de meterkast zie ik een 19mm buis, maar de ingang van de inbouwdoos ziet er kleiner uit. Is dit normaal? Als ik in de opening kijk zie ik een stukje geribbelde buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Kv3DgqIPygafmCwm7enNpPzG/thumb.jpg

Krijg ik hier wel twee 7,2mm CAT6A kabels doorheen? Of zal ik het maar bij 1 kabel houden en op zoek gaan naar een andere CAT6A aansluiting?

• wian
  • Niet online
De Belden CAT6A heb ik al gekocht, deze is 7,2mm.

Het rare is dat in de meterkast geen flexibele / geribbelde buis zit maar een 19mm PVC buis. Ben dus erg verbaasd dat ik in de kamer boven een geribbelde buis zie in de inbouwdoos. Ik ga het proberen met glijmiddel zoals @Verwijderd zegt. Hopelijk zit het smallere geribbelde stukje alleen aan het einde bij de inbouwdoos.

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-10 22:01
Ik zit zelf ook even met de keuze welke UTP kabel ik ga nemen.
Ik ga in mijn toekomstige werkplek/hobbyruimte ook een thuisserver plaatsen. En er zullen nogal is wat gegevens over en weer gestuurd gaan worden vanuit het woonhuis naar deze hobbyruimte.

Maar is de bandbreedte ongeacht welke switch je hebt gewoon wat ze aangeven bij de kabel?
Dus bij Cat6 +/- 250mhz, Cat6a +/-500mhz en bij cat7 +600mhz?
Of moet je daarvoor ook een geschikte switch hebben die dat ondersteund? Ben op dat gebied helaas niet helemaal thuis.

Daarbij het volgende nog:
Ik moet dus ook een UTP naar die hobbyruimte leggen die achter in de tuin staat, een afstand van 30 a 40 meter waarvan +/- 10 meter onder de grond. De kabel in de grond komt in een 32mm PVC buis (voor afvoeren) te liggen op +/-60cm diepen is helemaal verlijmd.
Volstaat dan normale utp gewoon of moet ik toch grond UTP gebruiken met de zwarte PVC isolatie?

--
Ik zal overigens zodra ik met de netwerkvernieuwing ga beginnen foto's maken en deze hier plaatsen, het woonhuis is nu namelijk nog voorzien van cat5.
--

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

CurlyMo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:48:
[...]
Dit blijft wel een belangrijke nuance. CAT6 is ook 10Gbit/s geschikt mits de kabellengte onder de 55 meter blijft. Dat is in de meeste huizen wel zo.
Klopt, maar persoonlijk zou ik nu niet meer investeren in CAT6. CAT7 is zo duur niet (onder de €1 per meter) en is toekomstbestendiger. Thuis haal je inderdaad de niet snel de 55 meter tussen 2 actieve componenten.
Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:58:
[...]
Zoals @CurlyMo zegt, CAT6 kan ook 10Gbit/s aan. Overigs heb ik dat ook helemaal niet nodig. Tegen de tijd dat ik dat nodig heb ben ik het huis al uit. :+
:) Kan me voorstellen dat je ouders wellicht geen behoefte hebben aan 10G+, aan de andere kant, wie weet wat de toekomst brengt en of er nog een standaard gaat komen die >10G over CAT7 jaagt. Zou mij niets verbazen en dan ben je met 7 beter af dan met 6. (Want grote kans ook dat die standaard niet zal werken op CAT6, net zoals de 5Gbit/s standaard niet op 5E werkt maar wel op 6 of 6A.)
ChrisTum schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:36:
Ik zit zelf ook even met de keuze welke UTP kabel ik ga nemen.
Ik ga in mijn toekomstige werkplek/hobbyruimte ook een thuisserver plaatsen. En er zullen nogal is wat gegevens over en weer gestuurd gaan worden vanuit het woonhuis naar deze hobbyruimte.

Maar is de bandbreedte ongeacht welke switch je hebt gewoon wat ze aangeven bij de kabel?
Dus bij Cat6 +/- 250mhz, Cat6a +/-500mhz en bij cat7 +600mhz?
Of moet je daarvoor ook een geschikte switch hebben die dat ondersteund? Ben op dat gebied helaas niet helemaal thuis.
De bandbreedte word beperkt en bepaald door zowel je fysieke medium (de kabel) als je apparatuur en er zit vaak wat rek op. Ik heb begrepen dat je vaak nog redelijk >1Gbit/s over CAT5E kunt doen, maar het word niet ondersteund en in een bedrijfssituatie moet je dat absoluut niet willen.

Wil je 10Gbit/s, moet je daar én de juiste kabel (afhankelijk van de afstanden CAT6, 6A of 7) én de juiste apparatuur (switch, netwerkkaart) voor hebben.
Daarbij het volgende nog:
Ik moet dus ook een UTP naar die hobbyruimte leggen die achter in de tuin staat, een afstand van 30 a 40 meter waarvan +/- 10 meter onder de grond. De kabel in de grond komt in een 32mm PVC buis (voor afvoeren) te liggen op +/-60cm diepen is helemaal verlijmd.
Volstaat dan normale utp gewoon of moet ik toch grond UTP gebruiken met de zwarte PVC isolatie?
Er kan altijd water in de kabel komen. Ik zou zelf niet snel normale UTP door zo'n buis gooien. Investeer ook zeker in goede kabel. 100% koper dus en al dan niet voorzien van afscherming. (Dus niet sec kiezen voor UTP, maar ook kijken naar S/FTP en andere soortgelijke kabels met betere afscherming. UTP is niet afgeschermd.)
--
Ik zal overigens zodra ik met de netwerkvernieuwing ga beginnen foto's maken en deze hier plaatsen, het woonhuis is nu namelijk nog voorzien van cat5.
--
Foto's heb ik dan weer nauwelijks. :) (Maar ik heb het ook niet zelf aangelegd. Achteraf blij om. Als een professioneel bekabelaar d'r 4 dagen mee bezig is doe ik dat in 6 dagen. Die tijd spendeer ik liever aan andere dingen._

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• unezra

unezra

Jan-man schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:28:
Maakt echt geen donder uit met afstanden van max 25 meter dat er een extra patchkast/panel tussen zit. Als je alles gewoon goed gemonteerd hebt ga je daar echt niks van merken.
Dat zeg je verkeerd...
Het kán zijn dat je er niets van merkt, het kán zijn dat je er vage problemen door krijgt. Hoe dan ook, het is niet zoals het bedoeld is.

Koppelblokjes doen het in de praktijk ook best goed, wil niet zeggen dat het een goed idee is. :)
Cat 7 vind ik echt overkill voor een thuis netwerk maar als je geld teveel hebt moet je het zelf weten. Cat7 kent overigens nogal wat regels zoals niet te strakke bochten en moet juist geaard worden.

Voor het huis tuin en keuken netwerk is cat5e zat en tegenwoordig gewoon netjes 5 Gbit gecertificeerd. Voor ons als tweakers is cat6 of 6a zat. Hou er wel rekening mee dat 6a keystones behoorlijk aan de prijs zijn.
Die 5Gbit is een niche standaard waarvan ik denk dat 'ie nooit echt breed geaccepteerd zal worden.
Daarbij heb je daar CAT6 voor nodig. CAT5E gaat maar tot 2.5GBit.

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Keystones zijn hoe dan ook aan de prijs, daarom blijf ik daar ook weg van. Ik zie het voordeel er niet van. Er zijn prima CAT6A patchpanelen zonder keystones voor redelijke prijzen.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html

(Ik heb de bovenste. Vond ik net even wat handiger met labels omdat 'ie wat hoger is.)

Goede CAT7 kabel is ook niet zo duur. Minder dan €1,- per meter. Ofwel, voor €100 heb je al een aardig huis bedraad. (Ik geloof dat ze hier met 6 aansluitingen net 1 rol hebben opgemaakt. De 2e ligt vast op de plank voor toekomstig gebruik.)

Sure, je moet wat oppassen met bochten maar het zou mij niets verbazen als er net zo'n niche standaard uit komt als 802.3bz (2.5GBASE-T en 5GBASE-T) maar dan voor snelheden hoger dan 10Gbit/s en het zou zomaar kunnen dat je daarvoor CAT7 nodig hebt. :)

Kun je heel erg hard roepen dat je nooit meer dan 2.5Gbit/s of 5Gbit/s voor thuis nodig gaat hebben, maar dat dachten we ooit met 10Mbit/s en 100Mbit/s ook en stiekem zijn er toch niet zo veel mensen meer die thuis genoegen nemen met 10Mbit/s. Kortom, als je NU bekabeling aan legt, zou ik tenminste voor 6A gaan en liever voor 7. Ben je meteen klaar.
Enige voordeel dat ik in cat 7 zie is wanneer je bijvoorbeeld HDMI signalen ed er overheen gaat sturen maar dat heeft niks meer met netwerken te maken.

Zelf heb ik 12 x 5e en 3 x 6a liggen meer dan zat voor de komende 10 mischien wel 20 jaar.

Voor buiten zou ik FTP of (S)FTP kabel gebruiken.
Ik betwijfel het. Het kan zijn dat we de komende 10-20 jaar genoeg hebben aan 10Gbit/s over 6A, maar het kan ook zijn dat over 5 jaar er opeens een behoefte is aan snelheden van 10Gbit/s en hoger, thuis. Sta je dan met je 5e en 6 bekabeling. :)

Juist omdat het over niet al te grote bedragen gaat, denk ik dat je nu beter af bent met 7. (Sure, €200 aan kabel in je huis klinkt misschien als veel geld maar tel eens uit wat de apparatuur kost die je er aan hangt. Je fysieke bekabeling is dan echt een kleine kostenpost.)

• Jan-man
unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
[...]

Dat zeg je verkeerd...
Het kán zijn dat je er niets van merkt, het kán zijn dat je er vage problemen door krijgt. Hoe dan ook, het is niet zoals het bedoeld is.

Koppelblokjes doen het in de praktijk ook best goed, wil niet zeggen dat het een goed idee is. :)
Geef even een artikel aan dan waarin staat dat dit niet hoort ? Want tot dusver is niks meer dan een persoonlijke mening.

Ik stond 4 weken geleden nog in een data-center en voordat de verbinding van mijn klant vanuit zijn patch kast terecht kwam bij de core router voor zijn verbinding moesten er 4 of 5 patches gezet worden in afzonderlijke kasten. En dit betreft een netwerk met 99,9% up-time garantie.

Op mijn oude school stond zelfs op elke verdieping een patchkast waarbij het van verdieping naar verdieping door gepatch werd. Zat je op de 4e verdieping dan had je op 4 verdiepingen en op de verdieping zelf een patch zitten in een patchkasten en dan pas naar de server ruimte.

Zoals ik dus al zij! Leg jij je netwerk goed aan dan merk je niks van een patchkast meer of minder.
[...]

Die 5Gbit is een niche standaard waarvan ik denk dat 'ie nooit echt breed geaccepteerd zal worden.
Daarbij heb je daar CAT6 voor nodig. CAT5E gaat maar tot 2.5GBit.

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T
Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan. Alle cat6-kabels kunnen tot minstens honderd meter 5Gbit/s versturen.

Deze standaard is juist in het leven geroepen voor het "mogelijk" te komende gat tussen 1 en 10 Gbit. Bewijst nog maar weer eens dan het totaal niet leeft in de netwerk wereld m.b.t. cat6(a)/7.
[...]

Keystones zijn hoe dan ook aan de prijs, daarom blijf ik daar ook weg van. Ik zie het voordeel er niet van. Er zijn prima CAT6A patchpanelen zonder keystones voor redelijke prijzen.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html

(Ik heb de bovenste. Vond ik net even wat handiger met labels omdat 'ie wat hoger is.)

Goede CAT7 kabel is ook niet zo duur. Minder dan €1,- per meter. Ofwel, voor €100 heb je al een aardig huis bedraad. (Ik geloof dat ze hier met 6 aansluitingen net 1 rol hebben opgemaakt. De 2e ligt vast op de plank voor toekomstig gebruik.)

Sure, je moet wat oppassen met bochten maar het zou mij niets verbazen als er net zo'n niche standaard uit komt als 802.3bz (2.5GBASE-T en 5GBASE-T) maar dan voor snelheden hoger dan 10Gbit/s en het zou zomaar kunnen dat je daarvoor CAT7 nodig hebt. :)

Kun je heel erg hard roepen dat je nooit meer dan 2.5Gbit/s of 5Gbit/s voor thuis nodig gaat hebben, maar dat dachten we ooit met 10Mbit/s en 100Mbit/s ook en stiekem zijn er toch niet zo veel mensen meer die thuis genoegen nemen met 10Mbit/s. Kortom, als je NU bekabeling aan legt, zou ik tenminste voor 6A gaan en liever voor 7. Ben je meteen klaar.
Ik werk alleen maar met keystones. Is modulair en kosten besparend in de aantallen dat ik het gebruik. Laatste keer dat in een standaard patchpanel in mijn handen heb gehad en afgemonteerd was 5 jaar geleden.

In 9/10 bedrijven waar ik kom wordt gewoon nog steeds opgeleverd met cat5e bekabeling het leeft gewoon weg niet onder de bedrijven. 9/10 bedrijven hebben die snelheid ook niet nodig voor wat administratie en voip verkeer.

Was laatst zelfs bij een groot bedrijf die op al hun vestegingen het volledige netwerk gecertificeerd cat 5E laat aanleggen! Dan praten we over patchkabels van 20 euro ps dus dan wil je niet weten wat de internet bekabeling wel niet gekost heeft.

Ook voor de consumenten is bijvoorbeeld een KPN 4K stream zo uit mijn hoofd maar 25 Mbit die zie ik de komende 10 jaar echt niet boven de 1 Gbit gaan. Mischien dat er over een paar jaar een standaard behoefte ontstaat voor 10 Gbit op file sharings niveau bij de tweakers maar bij de gewone consument zie ik dat nog niet gebeuren,
[...]

Ik betwijfel het. Het kan zijn dat we de komende 10-20 jaar genoeg hebben aan 10Gbit/s over 6A, maar het kan ook zijn dat over 5 jaar er opeens een behoefte is aan snelheden van 10Gbit/s en hoger, thuis. Sta je dan met je 5e en 6 bekabeling. :)

Juist omdat het over niet al te grote bedragen gaat, denk ik dat je nu beter af bent met 7. (Sure, €200 aan kabel in je huis klinkt misschien als veel geld maar tel eens uit wat de apparatuur kost die je er aan hangt. Je fysieke bekabeling is dan echt een kleine kostenpost.)
Op dit moment is cat 7 maximaal cat 6a gezien er nergens en als ze er zijn betaalbare cat 7 keystones/lsa stroken bestaan zover ik weet. Over 10 jaar is er allang cat 8/9 misschien wel 10 of wordt glasvezel de nieuwe standaard.

Dan trek ik tegen die tijd wel cat 7 of 8 voor 20ct per meter en steek ik die 200 euro nu in betere hardware. Want uit ervaring weer ik dat de bottleneck in 9/10 gevallen slecht werkende netwerkapparatuur is.

• unezra

unezra

Geen matches
Jan-man schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:26:
[...]
Geef even een artikel aan dan waarin staat dat dit niet hoort ? Want tot dusver is niks meer dan een persoonlijke mening.

Ik stond 4 weken geleden nog in een data-center en voordat de verbinding van mijn klant vanuit zijn patch kast terecht kwam bij de core router voor zijn verbinding moesten er 4 of 5 patches gezet worden in afzonderlijke kasten. En dit betreft een netwerk met 99,9% up-time garantie.
Dus?
Even los van dat 99,9% niet echt een hoge uptime garantie is, wil dat het in een DC gedaan word nog niet zeggen dat het per definitie een goed idee is. :)

(99,9% is bijna 9 uur per jaar, ruim 43 minuten per maand... Als onze leveranciers het in hun hoofd halen daar in de buurt te komen volgt er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een heel goed gesprek. Wikipedia: High availability
Op mijn oude school stond zelfs op elke verdieping een patchkast waarbij het van verdieping naar verdieping door gepatch werd. Zat je op de 4e verdieping dan had je op 4 verdiepingen en op de verdieping zelf een patch zitten in een patchkasten en dan pas naar de server ruimte.
Vind ik een rare praktijk. Niet nuttig ook. Tenzij je er al vanuit gaat dat je telkens een deel van je aansluitingen niet gaat gebruiken en dus per verdieping steeds minder kabel over houd.

Anders krijg je vooral een ingewikkeld verhaal van patch naar patch naar patch met -tig overgangen. Ik zie het voordeel niet van het niet centraal verdelen, wel de nadelen.
Zoals ik dus al zij! Leg jij je netwerk goed aan dan merk je niks van een patchkast meer of minder.
[...]
Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan. Alle cat6-kabels kunnen tot minstens honderd meter 5Gbit/s versturen.

Deze standaard is juist in het leven geroepen voor het "mogelijk" te komende gat tussen 1 en 10 Gbit. Bewijst nog maar weer eens dan het totaal niet leeft in de netwerk wereld m.b.t. cat6(a)/7.
Ik denk dat het niche blijft en dan vooral in het thuisgebruikers segment. In het bedrijfleven geef ik de standaard niet echt een kans. Leuk bedacht, zal absoluut zijn toepassing hebben maar hou het lekker in de hobby hoek.
[...]
Ik werk alleen maar met keystones. Is modulair en kosten besparend in de aantallen dat ik het gebruik. Laatste keer dat in een standaard patchpanel in mijn handen heb gehad en afgemonteerd was 5 jaar geleden.
Kostenbesparend? Keystones zijn per stuk fors duurder dan een regulier patchpaneel. Verder zie ik er geen voordelen in. Het énige voordeel van keystone vind ik dat je er ook andere dingen mee kunt doen dan netwerk. Als je dat niet wil, weet ik niet waarom je keystones zou willen gebruiken.
In 9/10 bedrijven waar ik kom wordt gewoon nog steeds opgeleverd met cat5e bekabeling het leeft gewoon weg niet onder de bedrijven. 9/10 bedrijven hebben die snelheid ook niet nodig voor wat administratie en voip verkeer.

Was laatst zelfs bij een groot bedrijf die op al hun vestegingen het volledige netwerk gecertificeerd cat 5E laat aanleggen! Dan praten we over patchkabels van 20 euro ps dus dan wil je niet weten wat de internet bekabeling wel niet gekost heeft.
Anno 2018 nog CAT5E aanleggen vind ik nogal onzinnig en een verkeerde besparing. Dat een groot bedrijf dat doet zegt niets. Ik heb wel meer idiote dingen gezien bij grote bedrijven. :) (En wat voor patchkabel koop je als je d'r €20 per stuk voor betaald? Met door elven bij maanlicht gesmede gouden connectoren?)

Dat je nog 100Mbit en 1Gbit apparatuur gebruikt snap ik maar nu bekabeling onder de CAT6 in je gebouw trekken klinkt niet als dat er heel goed over de toekomst is nagedacht. Dat voelt een beetje hetzelfde als nu nog 100Mbit apparatuur kopen of investeren in een HUB.
Ook voor de consumenten is bijvoorbeeld een KPN 4K stream zo uit mijn hoofd maar 25 Mbit die zie ik de komende 10 jaar echt niet boven de 1 Gbit gaan. Mischien dat er over een paar jaar een standaard behoefte ontstaat voor 10 Gbit op file sharings niveau bij de tweakers maar bij de gewone consument zie ik dat nog niet gebeuren,
1Gbit/s tot aan je voordeur is al op plekken leverbaar, dat gaat echt nog wel een keer naar 10Gbit/s. Sterker nog, dat ís er al: https://www.tweak.nl/glasvezel/pionieren-met-10-gigabit.html

Sure, nog niet echt nuttig voor de gemiddelde consument maar het feit dat er nu al mee geexperimenteerd word zegt mij dat het wel eens minder dan 10 jaar kan gaan duren voordat je 1Gbit/s lijntje thuis voor een bepaalde groep gebruikers niet meer voldoende is.
[...]
Op dit moment is cat 7 maximaal cat 6a gezien er nergens en als ze er zijn betaalbare cat 7 keystones/lsa stroken bestaan zover ik weet. Over 10 jaar is er allang cat 8/9 misschien wel 10 of wordt glasvezel de nieuwe standaard.
Denk het niet. Glas heeft 1 onhebbelijke eigenschap: Het is verdomd lastig zelf te lassen. Een RJ45 connector knip je er zelf zo aan. Kabels met connectoren door buizen trekken is niet heel fijn en glas is daar ook een stuk gevoeliger voor.

Sure, glas kan harder en bedrijfsmatig die ik er genoeg toepassingen voor, thuis denk ik dat het voorlopig niet zo'n vaart zal lopen. Tot aan de stoep, ja, je router in, absoluut. Maar glas ná je router, neuh. Veel te lastig. (Behalve dan wellicht op korte stukjes voor de hobbyist of in situaties waar je geen lastige tracées hebt.)
Dan trek ik tegen die tijd wel cat 7 of 8 voor 20ct per meter en steek ik die 200 euro nu in betere hardware. Want uit ervaring weer ik dat de bottleneck in 9/10 gevallen slecht werkende netwerkapparatuur is.
Tja. Het is niet mijn intentie over 10 jaar opnieuw bekabeling in mijn huis te (laten) trekken, hooguit de bestaande uit te breiden. Dus heb ik CAT7 in huis laten trekken omdat ik daarmee minder risico loop het over 10-15 jaar opnieuw te kunnen (laten) doen. Het prijsverschil is op 200 meter misschien €100-€150 en dat vind ik niet zo'n relevant bedrag. Zeker niet gezien de levensduur van die kabel (semi-onbeperkt) en in verhouding met de kosten van het aanleggen. (Aanzienlijk meer dan dat bedrag.)

Op kantoor trekken we standaard CAT6. Dat heeft deels te maken met het feit dat we denken dat die snelheden voor thin clients en printers ruim voldoende zijn, deels met dat huurcontracten niet voor de eeuwigheid zijn. Het huis waarin we wonen willen we in oud worden, ik gok zomaar dat mijn werkgever voor mijn pensioen wel een keer verhuisd is. :)

Kan dat bedrag investeren in betere netwerkapparatuur, maar dat staat daar los van. Die betere netwerkapparatuur koop ik toch wel, met of zonder die besparing van €150 op mijn kabels. (Laatst nog 2 leuke TP-Link switches gekocht, L2 managed. Over een jaar of wat zal ik dat wel vervangen door 10Gbit apparatuur maar voor nu is dit prima en relatief betaalbaar terwijl het net wel een tandje beter is dan HTK switches van 2 tientjes.)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

na installatie bij een vriend (hij had zelf besteld zonder advies hier te vragen), heb ik wat vragen.

1) Zijn er kabeltesters met "snelheid" (10,100,1gbit,10gbit) te koop voor 50,- ? (ik wil geen nier neerleggen ervoor) of een handig alternatief (goeikoop) het is incidenteel gebruik .. dus duurder wil ik niet ..
2) Wat is handiger in huis cat6a of cat6 ? 10gbit capable. (ik blijf onder 55m (hopenlijk)) en waarom wel/niet naar cat7 ? is shielded handig j/n ?
3 welke wandcontactdoos /patchpaneel raad je aan ?

Ik heb nu een simple 10,- kabel testerm punchtool is in bestelling (had een plastic variant gebruikt) en 12,- conrad wcd die me bij nader inzien slecht bevallen. .vorig huis duurdere gebruikt die beter bevielen.
In mijn huidig huis wil ik het ook gaan doen.

ik kan 16mm of 22mm buis kiezen, ik probeer ook zoveel mogelijk 2x45 graden te gebruiken.

Hebben jullie nog tips die zeer handig zijn ?

Tja vanalles

• jacovn
  • Laatst online: 21:08
vso schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:11:
na installatie bij een vriend (hij had zelf besteld zonder advies hier te vragen), heb ik wat vragen.

1) Zijn er kabeltesters met "snelheid" (10,100,1gbit,10gbit) te koop voor 50,- ? (ik wil geen nier neerleggen ervoor) of een handig alternatief (goeikoop) het is incidenteel gebruik .. dus duurder wil ik niet ..
2) Wat is handiger in huis cat6a of cat6 ? 10gbit capable. (ik blijf onder 55m (hopenlijk)) en waarom wel/niet naar cat7 ? is shielded handig j/n ?

Ik heb nu een simple 10,- kabel testerm punchtool is in bestelling (had een plastic variant gebruikt) en 12,- conrad wcd die me bij nader inzien slecht bevallen. .vorig huis duurdere gebruikt die beter bevielen.

ik kan 16mm of 22mm buis kiezen, ik probeer ook zoveel mogelijk 2x45 graden te gebruiken.

1) wil je alleen kijken of de aders goed aangesloten zijn, of wil je echte meet rapporten voor de kabels op al die snelheden ? Ik heb een 18€ kabeltester bij aliexpres gekocht die je de kabelafstanden per paar doorgeeft bijvoorbeeld. Die kan ook kruisen etc aangeven, en er zit een acoustische functie op met een dongle om een patch op te sporen. Ik werk dagelijks met netwerken, maar wil geen dure fluke thuis hebben voor simpele klusjes..
Dze dus: http://s.aliexpress.com/za6JVR3u

2) shielded gaat er vanuit dat je ook goede aarde hebt, dus je moet aan de centrale kant de aarde in orde maken. Dan is het in principe beter, maar iets moeilijker te termineren, en als je geen storende bronnen hebt die vlak bij liggen zou het niet nodig hoeven zijn.
Maar ., als je het zelf doet en de meerkosten zijn niet te veel zou ik er maar cat7 kabel inleggen, en dan met cat6a afmonteren. (Omdat er denk ik nog geen cat7 patchpanelen en keystones etc zijn )

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Annuk
vso schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:11:

In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.
De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)

Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jacovn schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:37:
maar wil geen dure fluke thuis hebben voor simpele klusjes..
Dze dus: http://s.aliexpress.com/za6JVR3u
Vandaar dat ik de een 10,- versie heb, Echter meten is weten dan maar een keer 1 lenen op werk als ik de kans krijg :) en het neergelegd heb.
2) shielded gaat er vanuit dat je ook goede aarde hebt, dus je moet aan de centrale kant de aarde in orde maken. Dan is het in principe beter, maar iets moeilijker te termineren, en als je geen storende bronnen hebt die vlak bij liggen zou het niet nodig hoeven zijn.
Maar ., als je het zelf doet en de meerkosten zijn niet te veel zou ik er maar cat7 kabel inleggen, en dan met cat6a afmonteren. (Omdat er denk ik nog geen cat7 patchpanelen en keystones etc zijn )
Annuk schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:04:
[...]

In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.

[...]

De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)

[...]

Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.
Denk dat ik dan toch cat6a -shielded pak, puur dat het iets flexibeler is dan cat7 en ik ga niet in huis boven 55m uitkomen.

Aarde zit wel snor :)

Tja vanalles

• wian
  • Niet online
Nou, na een mislukt weekend vorige week is het afgelopen weekend toch gelukt om overal UTP kabels te trekken in huis. Ik moet zeggen dat het verschil tussen Belden CAT6 en Belden CAT6a enorm is. 5,7mm vs 7,2mm lijkt weinig, maar de CAT6A is duidelijk dikker en veel stugger om mee te werken.

Wat erg tegenviel was om een COAX samen met een CAT6A door een buis te krijgen. In de meterkast was alles 3/4e (19mm buitenmaat), maar bij de inbouwdozen (en ws ook de paar meter daarvoor) was het met geribbelde flexibele buis afgewerkt. Echt een drama om door het laatste stuk heen te komen. Uiteindelijk op sommige plekken opgegeven om CAT6A te gebruiken en maar CAT6 besteld en dit is uiteindelijk gelukt. De CAT6A heeft een laag plastic folie en daar omheen een dikke metalen folielaag en hierdoor behoorlijk stug. De CAT6 die hier vaak genoemd wordt (100m kost minder dan 50 euro bij Sander Vunderink) is echt veel fijner om mee te werken.

Zonder de truuks uit dit topic was het niet gelukt; na het breken van een kabel lukte het niet om de trekveer door een buis heen te krijgen. Met een stofzuiger kregen we er een nylon draad doorheen en daarmee weer de trekveer. Ook de tip dat je vaak meer draad aan het "duwen" bent dan aan het trekken klopt als een bus. Als het zwaar gaat laat je degene die de kabel duwt het tempo bepalen en degene die trekt gaat daarin mee. Als je probeert te haasten / forceren door hard te trekken is de kans groot dat de UTP losschiet of breekt. 3m glijmiddel heeft wel geholpen, maar ik ben er niet enorm enthousiast over. Het maakt alles zeker gladder, maar ook moeilijker om de draad te duwen. Misschien is talkpoeder toch een betere keuze.

Gisterenavond wat korte testjes gedaan en de snelheid is (zoals verwacht) op beide kabels precies hetzelfde. Ik ben benieuwd of ik tzt met 10gbit wel verschil ga zien.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CryptoCake schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Ik heb toevallig ook (heeeel even) over POF nagedacht, zag dat een specifieke fabrikant 1Gb POF systeem verkoopt. Dan betaal je wel +- 100 euro voor 1 outlet met 2x rj45 poorten... Dan heb ik het nog niet eens over de basis unit en kabel.
nadeel is dat je 2x 45graden en met converters eindigd, en de winst weegt niet op tegen cat6a over minder dan 55 meter. = 10gbit.

weet iemand trouwens hoeveel shielded vs unshielded uitmaakt . in welke instanties ben je blij dat je shielded hebt ? (imho is dat een beetje zoals een UPS hebben, puur gemak als je het wel hebt)

Tja vanalles

• Annuk
Jan-man schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:44:
Shielded heeft alleen nut als je ze bij zwaar belaste stroomkabels langslegd in huizen.
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 07:43:
[...]

Echter is dat dan weer niet toegestaan of je nu shielded kabels gebruikt of niet. Lage en hoge spanningskabels moeten altijd gescheiden zijn.
Vereist enige nuance ;)

"hoogspanning" mag wel bij "laagspanning" langs mits beide dubbel geïsoleerd zijn, dus in geval van YMvK + UTP (of shielded versies hiervan) is het wel toegestaan, ook bedrijfsmatig in kabelladders/goten.
Je mag alleen absoluut niet met losse VD-draden langs UTP (of coax) ;)

Maar ook bij "hoogspanning" is SFTP (of consorten) nog niet direct nodig, het heeft er meer mee te maken als je (zware) industriële frequentieregelaars e.d. hebt, dan KAN het gaan storen als deze kabels bij elkaar langs liggen.
Heb zelf nog geen storingen mee gemaakt op UTP kabels die langs gewone YMvK 380V 50hz kabels lagen (voor simpele draaistroom motoren), maar wel als ze naast kabels van/naar freq-regelaars lagen ;)

Nu is het wel zo dat door de hogere bandbreedte in/voor de Cat6A en Cat7 kabels deze al shielded moeten zijn (in de specs), omdat deze nog gevoeliger zijn/worden voor storing bij hogere snelheden =/= frequenties.

• Jan-man
Geen matches
Zo weer even een kleine update van mijn netwerk verbouwing :).

van links naar rechts

* 24 poort keystone patchpanel
* HP 1810-24G
* Netgear GS110TP POE switch
* Unifi cloud key
* KPN V10 modem

Daarboven een DS214Play en kaku server.
Rechtsboven een Raspberrypi PI 3 met Domoticz voor uitlezen slimme meter + PV installatie

todo:

Vrijdag komt de UniFi USG PRO Gateway Router binnen als het goed is en gaat de V10 eruit :). Waarom de pro ? 1) 19 inch formaat _/-\o_ en 2) deze heeft GBIC wan poorten zodat ik ook de NT de deur uit kan doen straks :) 3) Gewoon leuk speelgoed ;)

Moet ook nog cat 6a keystones bestellen en de switches onderling van GBIC voorzien voor glas verbinding.

Ondertussen sparen we door voor de UniFi poe switch zodat alles op poe kan ipv nu die losse adapters en losse poe switch voor de camera's.

Netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4jcBCGyxxObllmKi9mJbX3h/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uKSuOavyOeZamTyfyaG9ROCL/thumb.jpg

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-10 00:50
Ik trek Cat6 (niet cat6a) door het huis. Wil graag een compacte witte 8-poorts patchpaneel hebben maar kan helaas alleen een 6A versie vinden. Kan je daar gewoon Cat6 kabels op aansluiten?

Patchpaneel 8xRJ45 Desktop CAT 6A Grijs

En kan ik het beste siliconenspray kopen of is dit ook een goed alternatief?
Kabel glijmiddel Glit 200ml, voor trekken van kabels

Last but not least, dit lijkt een mooie set:
Gereedschapsset voor het netwerk

Daarnaast koop ik nog een 9-12mm Wymefa trekkous om door 1 loze leiding een dubbele kabel door te trekken.

Al met al koop je best veel spullen die je maar 1x gaat gebruiken en daarna nooit meer. Had een hoop gereedschap en trekkousen op Marktplaats verwacht maar dat valt tegen.

• Jan-man
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:49:
Ik trek Cat6 (niet cat6a) door het huis. Wil graag een compacte witte 8-poorts patchpaneel hebben maar kan helaas alleen een 6A versie vinden. Kan je daar gewoon Cat6 kabels op aansluiten?

Patchpaneel 8xRJ45 Desktop CAT 6A Grijs

En kan ik het beste siliconenspray kopen of is dit ook een goed alternatief?
Kabel glijmiddel Glit 200ml, voor trekken van kabels

Last but not least, dit lijkt een mooie set:
Gereedschapsset voor het netwerk

Daarnaast koop ik nog een 9-12mm Wymefa trekkous om door 1 loze leiding een dubbele kabel door te trekken.

Al met al koop je best veel spullen die je maar 1x gaat gebruiken en daarna nooit meer. Had een hoop gereedschap en trekkousen op Marktplaats verwacht maar dat valt tegen.
Laat die trekkous lekker voor wat het is werkt voor geen meter dat spul met UTP kabels. Gew0on even 1 van die utp kabels strippen en de aders door het oogje van de trekveer trekken. De 2e utp kabel 30 cm lager aan de 1e utp kabels vast tapen. 1 iemand trekken en 1 iemand duwen kan niks mis gaan _/-\o_ .

6a panel kun je gewoon gebruiken geen probleem.

Altijd speciaal kabel glijmiddel gebruiken en niet ander spul dit kan alleen maar jouw kabel aanvreten in de jaren!

Gereedschap kun je meestal wel lenen van een kennis/buren :) daarnaast die 16 euro voor een setje is niet duur en altijd handig.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-10 00:50
ijske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:24:
[...]

dus dat werkt niet moet je concluderen...
dan zou ik is kijken of dubbel cat5e wel een optie is , of heb je liever single cat6 ?

wat zou kunnen is dat die flexibel geknikt is bij de bouw (in de bocht bij het leggen of bv op gewandeld tijdens het chape storten)

persoonlijk ? (maar ik heb natuurlijk gemakkelijk spreken, ik heb de dozen kabel hier staan)

1x utp er volledig doortrekken, dan 2e eraanvasttapen en blijven doortrekken
als je perse cat6 wil kan dat maar das natuurlijk dikker en minder flexibel dan een cat5e
Ik heb gisteren echt álle opties geprobeerd. Het lukte voor geen meter. Sowieso zit de trekveer ook makkelijk vast dus je hebt denk ik gelijk, de flexibele buis is gewoon ergens geknikt.

Uiteindelijk 1 enkele cat6A erdoorheen gekregen, met heel veel moeite.

Wat ik nu wil doen:
van de 4 paren heeft een gemiddeld apparaat volgens mij maar 2 paren nodig. Dus ik wil een dubbele WCD aansluiten op de kabel, daar TV kastje van T-Mobile op de ene en een RPi op de andere zetten.
In de meterkast dus ook in het patchpaneel 2 poorten gebruiken. Ik lees online verschillende verhalen over de mogelijkheden hiervan.. Wellicht dat voor Gigabit wel alle 4 paren worden gebruikt.. voor POE sowieso maar dat heb ik bij deze WCD niet nodig.

edit: dit kan dus prima maar dan heb je 100mbit. Voor 1Gbit zijn alle paren nodig. Bestond er maar een wandcontactdoos met ingebouwde switch gevoed via POE. pff.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2018 13:11 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10
Gepruts met twee 100 Mbit-verbindingen over één kabel heeft volgens mij weinig te maken met 'nette lan afwerking' (spatiefout sic) en is ietwat offtopic, toch?

Vraagsteller kan gewoon ter plekke een switch gebruiken of desnoods ipv CAT6a gewoon dunnere CAT5e gebruiken. En dan dubbelgevouwen aan de trekveer hangen en niet 30cm verderop een tweede kabel eraan plakken. Dan haal je gewoon Gbit snelheden en is alles netjes aangelegd.

Punctuality is the politeness of kings

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-10 18:51
Net niet helemaal voor hier misschien (ben nog bezig met de planning) maar heeft iemand ervaring met de dubbele Jung CAT6a wcd?

Doel is om er 10Gbit doorheen te knallen dus voor ik 16 van die dingen koop wil ik zeker zijn dat het goed werkt (los van afwerking). 15 Jaar geleden heb ik een Jung set gekocht voor 5e en daar heb ik veel gedoe mee gehad om überhaupt 1Gbit te halen en daarom uiteindelijk vervangen voor B.J.

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 11-02-2018 13:17 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Annuk
Ballebek schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:08:
Net niet helemaal voor hier misschien (ben nog bezig met de planning) maar heeft iemand ervaring met de dubbele Jung CAT6a wcd?

Doel is om er 10Gbit doorheen te knallen dus voor ik 16 van die dingen koop wil ik zeker zijn dat het goed werkt (los van afwerking). 15 Jaar geleden heb ik een Jung set gekocht voor 5e en daar heb ik veel gedoe mee gehad om überhaupt 1Gbit te halen en daarom uiteindelijk vervangen voor B.J.
Wil je persé Cat6A? dan ff kijken naar deze: https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

Heb het hier al vaker gezegd, Rutenbeck is de hoofdleverancier voor alle grote merken voor de inbouw-utp-wcd's, de grote merken rebranden ze alleen (en plussen de prijzen). Dus zoek even op bovengenoemde doos (EAN nr staat wel op de gelinkte pagina) en zoek de goedkoopste op :) (let wel op je moet natuurlijk nog wel je bijpassende centraalplaatjes e.d. bij-bestellen)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-10 18:51
Het maakt mij persoonlijk geen drol uit wat er aan de binnenkant in zit (die BJ dozen hebben ook Tyco inlays) zolang ik maar 10Gbit kan halen en de platen in dezelfde stijl zijn als het overige schakelmateriaal.

Ik ga eens verder neuzen dan mn Technische Unie boek :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-10 16:51

Louw Post

Cerenas

Geen matches
Ondertussen hier al heel wat strakke (voornamelijk) meterkasten gezien. Nu ben ik sinds een paar maandjes eigenaar van mijn eerste huis en wilde ik het ook goed aanpakken. Helaas zit ik met een 'probleempje' er zit een warmtewisselaar van de stadswarmte onderin de meterkast welke de boel aardig opwarmt als de deur dichtzit. Mijn vraag is dus of jullie misschien mee kunnen denk hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vy0rh1il.jpg
Het gaat dus om bovenstaande. Is het de beste optie om de onderste plank rondom dicht proberen te maken, zodat de warmte onderin blijft? Verder zitten er ook geen ventilatieroosters in de deur. Nu weet ik ook niet zeker of ik zomaar ventilatieroosters kan plaatsen, omdat de warmtewisselaar dan nog vaker de boel gaat opwarmen gok ik? (Meer warmteverlies.)

Mijn plan is om er in ieder geval m'n NAS er neer te zetten. Tot nu toe hangt de V10 er al van KPN en een wanddoos met Cat 6A (welke naar de woonkamer gaat).

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:25
Geen matches
Louw Post schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:58:
Ondertussen hier al heel wat strakke (voornamelijk) meterkasten gezien. Nu ben ik sinds een paar maandjes eigenaar van mijn eerste huis en wilde ik het ook goed aanpakken. Helaas zit ik met een 'probleempje' er zit een warmtewisselaar van de stadswarmte onderin de meterkast welke de boel aardig opwarmt als de deur dichtzit. Mijn vraag is dus of jullie misschien mee kunnen denk hoe ik dit op zou kunnen lossen?
[afbeelding]
Het gaat dus om bovenstaande. Is het de beste optie om de onderste plank rondom dicht proberen te maken, zodat de warmte onderin blijft? Verder zitten er ook geen ventilatieroosters in de deur. Nu weet ik ook niet zeker of ik zomaar ventilatieroosters kan plaatsen, omdat de warmtewisselaar dan nog vaker de boel gaat opwarmen gok ik? (Meer warmteverlies.)

Mijn plan is om er in ieder geval m'n NAS er neer te zetten. Tot nu toe hangt de V10 er al van KPN en een wanddoos met Cat 6A (welke naar de woonkamer gaat).
In dat geval doe je er het beste aan om twee ventilatieroosters in de deur te monteren. Bijgaand een link naar een beschrijving hoe dit uit te voeren.
https://www.brico.be/nl/makers/klusadvies/ventilatierooster-in-deur-maken/

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 21:27
Geen matches
Louw Post schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:58:
[afbeelding]

Ik heb ook een enorme warmtewisselaar onderin mijn meterkast. Bovenin de deur zit een rooster, aan de onderzijde is een stuk van 4/5 cm open en aan de bovenzijde is een stuk van 2 cm open. Doordat ik min of meer op dezelfde manier een plank boven de warmtewisselaar heb geplaatst blijft het gros van de warmte daar redelijk onder hangen, ook al zitten er genoeg kieren tussen. De grootste winst heb ik echter behaald door de verwarmingsbuizen (en stukje warmwaterleiding, wat eigenlijk niet mag) die onder de warmtewisselaar lopen te isoleren.

Het is aangenaam warm in de meterkast. Dat komt ook door de zelfbouw NAS, switches, modem en voedingsadapters, maar de temperatuur ligt altijd op acceptabele waarden (max 30-35 graden in de zomer tijdens een hittegolf). Ik loop nog wel met plannen voor een 3U/4U rackserver bovenin de meterkast, maar dan zal ik waarschijnlijk iets moeten bedenken om lucht actief af te voeren via de opening van 2 cm aan de bovenzijde.
Pagina: 1 2 ... 8

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2