Voordeel van glas is wel dat het niet gevoelig is voor blikseminslag. Als je met koper gaat werken, zou ik er wel overspanningsbeveiliging tussen zetten aan beide kanten. Dan ben je misschien met glas voordeliger uit. Ik zou inderdaad ook een mantelbuis neerleggen, en jezelf een lol doen door er alvast een extra draad doorheen te trekken zodat je de volgende kabel er makkelijk doorheen trekt.Ben(V) schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:12:
Waarom glasvezel?
De afstand die jij moet overbruggen kan met gemakt met gewoon een koper cat6 U/Utp.
Afscherming is ook volkomen nutteloos.
[...]
Blikseminslag door een netwerkkabel in de grond is wel erg ver gezocht.emile schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:29:
[...]
Voordeel van glas is wel dat het niet gevoelig is voor blikseminslag. Als je met koper gaat werken, zou ik er wel overspanningsbeveiliging tussen zetten aan beide kanten. Dan ben je misschien met glas voordeliger uit. Ik zou inderdaad ook een mantelbuis neerleggen, en jezelf een lol doen door er alvast een extra draad doorheen te trekken zodat je de volgende kabel er makkelijk doorheen trekt.
Er ligt zoveel elektriciteit, telecom en coax kabel in de grond dat een stukje kabel naar de schuur echt niets uitmaakt in de risico inschatting.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Wel of geen buis: ik zou in elk geval wat reserve neerleggen. Die glasvezels zijn best kwetsbaar, bij eerder projectje bleken achteraf maar 2 van de 6 aders te werken.ouweklimgeit schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:39:
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1
Hou zouden jullie dit aanleggen, in een buis of zou dit gewoon op 30cm onder de bestrating kunnen? In feite komt de kabel onder +-17m oprit te liggen en kan dan zo de garage in.
Spel en typfouten voorbehouden
Dat ik het al dan niet aan zou nemen, is jouw interpretatie. Alleen is het adviseren of confirmeren een stuk beter te doen als je wel context hebt. Je hebt gelijk om dat wel of niet te delen. Over technische kunde of wat je wel of niet moet doen zal je mij niet horen en dat ik vind dat we graag overdrijven, zelfs naar de toekomst toe… da’s mijn gebrekGwaihir schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:14:
[...]
Dus nee, ook @Miezie, ik voel me niet geroepen hier in detail te gaan neerzetten wat ik in huis heb / haal. Je mag van me aannemen dat ik voldoende van de materie snap / snel genoeg bij leer om een weloverwogen beslissing te nemen. Of je neemt dat niet van me aan en laat het verder zitten. Links of rechtsom bepaal ik uiteindelijk wat ik privé houd en wat ik als mijn vraag
Ik vind het alleen wel leerzaam om te horen wat er speelt achter de keuze… that’s all.
Hoe handig je bent, is bijzonder weinig relevant. Ongeacht wat, is de kans namelijk dat je te maken krijgt met soortgelijke handelingen. Of je nu glasvezel of koper trekt.Gwaihir schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:14:
[...]
Nou nou.. ik stel een vraag over technische mogelijkheden (en kosten ervan). Een beetje 'hoezo en hoe handig ben je' kan daarbij best ter sprake komen, maar het is niet jouw / jullie taak om te gaan beoordelen wat ik moet doen. Daarin schiet het hier zo hier en daar wel behoorlijk door.
Dus nee, ook @Miezie, ik voel me niet geroepen hier in detail te gaan neerzetten wat ik in huis heb / haal. Je mag van me aannemen dat ik voldoende van de materie snap / snel genoeg bij leer om een weloverwogen beslissing te nemen. Of je neemt dat niet van me aan en laat het verder zitten. Links of rechtsom bepaal ik uiteindelijk wat ik privé houd en wat ik als mijn vraag om info zie.
De mate van details is verder ook bijzonder weinig relevant. Het enig dat er toe doet is gewenst piekbelasting en eventuele continue bandbreedte. Maar indien dat teveel gevraagd is binnen een discussie om een gedegen advies te geven, ben ik ook vervolgens de moeilijkste niet, doe vooral je ding.
Indien je niets wilt delen, het toch allemaal wel weet, begrijp ik ook niet zo goed waarom je hier om advies vraagt. Maar zal wel aan mij liggen.
Daarom ook aan jou gericht, @Miezie, als in deels, als in, even ter uitleg van. Zag ook wel dat je er net in valt.
Verder laat ik 't er even bij. Ik heb plenty overwegingen en info aangereikt gekregen. (Zeker ook van jou, @psychodude.) Daarvoor dank. En dat laat ik zeker op me in werken.
Verder laat ik 't er even bij. Ik heb plenty overwegingen en info aangereikt gekregen. (Zeker ook van jou, @psychodude.) Daarvoor dank. En dat laat ik zeker op me in werken.
Ach ja, weet je wat t is: ik heb heel wat geld weggegooid in hele dikke oplossingen… en toen kwam ik tot de conclusie dat wifi tunen me teveel werk was, want het werkte ook op halve kracht prima…(bijvoorbeeld). En dat een heel dik netwerk leuk is, maar de overvloed aan bandbreedte niet nodig was… en zo heb ik dat ook vrij veel bij anderen inmiddels gezien. En wat ik dan persoonlijk nog het meest irritante vind is dat unifi met kpn zo’n gedoe is…Gwaihir schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:05:
Daarom ook aan jou gericht, @Miezie, als in deels, als in, even ter uitleg van. Zag ook wel dat je er net in valt.
Enfin: daarom prefereer ik persoonlijk altijd de eenvoudige oplossing of de rationele. En het mooie is: het is nog nooit sneller en stabieler geweest als nu. En hier uiteraard ook weer zware overkill.
Kijk ik dan uiteindelijk nergens naar? Tuurlijk wel, ik heb echt wel even de capaciteiten van de switches bekeken en het hart van het netwerk voor nu zo bepaald. En ook zo naar de bekabeling gekeken… maar ook naar de kosten en ook naar de flexibiliteit als het anders moet. Maar je zal mij gewoon niet zo snel een kabel hoger dan cat6 zien adviseren, of de NTU zien vervangen of in huis glasvezel zien leggen… tenzij je die externe opslag hebt, videobewerking doet en dat soort zaken. Maar dat is denk ik toch wel de edge case… zelfde met de internetsnelheid overigens.
Prima verder om het allemaal wel te doen hoor, het is ook gewoon leuk
In de categorie klein gezeur, zou ik je Lenovo 1 liter pc met de andere kant boven tegen de muur ophangen. De luchtstroom door de pc heen is namelijk precies andersom, de lucht wordt nu naar beneden geblazen door de fans, waardoor ze harder moeten werken, en de warme lucht door de pc gecirculeerd kan worden.emile schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:13:
Mis ik nog iets?
Ik gebruik ze zelf ook, maar dan van HP, en ik ben er dol op. Veel kracht en superzuinig.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Verlichting met een "koelkast schakelaar"? Zodat het aan gaat als je de deur opent?emile schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:13:
Alles functioneert tot zover naar volle tevredenheid. Op het wensenlijstje staat nog wel een en ander voor de lange termijn:Mis ik nog iets?
- Verlaagd plafond inclusief verlichting
- Losse Odido ONT vervangen door ONT ín DreamWall
- Noodstroomvoorziening voor DreamWall
- Een 3D-geprinte bracket voor het bevestigen van de voeding van de ThinkStation (gek genoeg heeft Lenovo geen bracket voor de zwaarste voeding, wel voor de kleine voeding)
En wat voor ups heb je in gedachten?
Zou ze voor deze drukzadels vervangen.Edit: ik zie op de foto pas dat een paar spijkerclips afgebroken zijn. Ik heb al verschillende merken geprobeerd, maar de combi warmtewisselaar stadsverwarming, ThinkStation en DreamWall maakt dat het behoorlijk warm kan worden in de meterkast en dat die clips sneller breken... Ik vermoed dat ik die moet gaan vervangen door stevigere klembeugels met schroef.
@ouweklimgeit als je toch gaat graven etc mogelijk de glasvezel nog weer eens in de mantelbuis in een eigen (flex)buisje leggen om de fragiele vezels extra te beschermen.FredvZ schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:46:
[...]
Wel of geen buis: ik zou in elk geval wat reserve neerleggen. Die glasvezels zijn best kwetsbaar, bij eerder projectje bleken achteraf maar 2 van de 6 aders te werken.
[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 24-04-2025 18:36 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Patchcover mist, maar die had de monteur van Odido moeten plaatsen.
Die brackets van Lenovo lenen zich eigenlijk niet echt om om te draaien. Daar zijn die schroefgaten niet helemaal op gemaakt en heb ik kan dat 'ie naar beneden komt. Ik zal nog eens een poging wagen. Ik merk inderdaad dat de fans vaak stevig aan slaan.Skynett schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:29:
[...]
In de categorie klein gezeur, zou ik je Lenovo 1 liter pc met de andere kant boven tegen de muur ophangen.
[...]
Die koelkast-schakelaar had ik inderdaad in gedachten, en zoek eigenlijk nog verlichting die ook als noodverlichting werkt op het moment dat de stroom eraf is. Dat is namelijk meestal het moment dat ik die verlichting het hardst nodig heb. De meeste armaturen zijn echter voor vluchtwegaanduidingAnnuk schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:30:
[...]
Verlichting met een "koelkast schakelaar"? Zodat het aan gaat als je de deur opent?
En wat voor ups heb je in gedachten?
[...]
Zou ze voor deze drukzadels vervangen.
[...]
Die drukzadels: top idee. En over en UPS nog niet nagedacht welke, iets wat op de vloer past en voldoende capaciteit heeft om de boel een half uurtje in de lucht te houden.
Zelf geen directe ervaring mee, maar met een beetje google skills kom ik uit op het volgende:emile schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:42:
en zoek eigenlijk nog verlichting die ook als noodverlichting werkt op het moment dat de stroom eraf is. Dat is namelijk meestal het moment dat ik die verlichting het hardst nodig heb. De meeste armaturen zijn echter voor vluchtwegaanduiding, als iemand nog tips heeft...
https://ledplazashop.nl/s...lle-noodverlichting/unit/
Is dit een beetje wat je zoekt?
Overigens, indien je een UPS komt te plaatsen kun je natuurlijk ook gewoon iedere andere willekeurige lamp met stekker inbouwen, een bijvoorbeeld Hue bridge of wat je ook gebruikt qua domotica platform en (core) netwerk op de UPS aansluiten. In combinatie met een bewegingssensor. Zodat op moment dat je de deur opendoet, stroom of niet, de verlichting ook aangaat. De uptime van de UPS wordt dan alleen een beetje bepaald door hoeveel stroom je trekt door instand houden van je netwerk.
@Toppe Welke lamp heb jij hangen daar in de meterkast aan het plafond?
Gewoon goede mantelbuis is inderdaad glad van binnen (dubbel laags = binnen glad, buiten ribbel). Er is ook zonder binnenlaag, dus wel op letten bij aanschaf.RobertMe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:26:
[...]
Ik meen begrepen te hebben dat die ook gewoon glad zijn van binnen? (Wellicht wel afhankelijk van specifiek welke je hebt). Dat er binnenin gewoon een plastic / rubber zit waardoor die daar "ongeribbeld" is. En voordeel is dus dat het een flexibele buis is. Daar waar je met gewoon PVC al snel op haakse (of 45°) bochten uit komt.
Tyleenslang (zoals voor beregening gebruikt wordt) werkt eigenlijk ook heel prima.
PVC (rioolbuis) heb ik ook een stuk liggen, van voordat ik mantelbuis kende en een installateur die dat kennelijk ook niet kende. Was een ramp om daar de draden doorheen te krijgen; die bochten zijn te plotseling. Bovendien ligt het relatief ondiep on de bestrating en leerde ik later dat het nog breukgevoelig is ook, met er overheen rijdende autos. NIET doen.
(Uiteindelijk: soort van 'parchute' aan wollen draad met stofzuiger er doorheen gezogen. Ging nog erg moeizaam. Stond op het punt aan de vertrekkende zijde de compressor er nog bij te pakken.)
Noodverlichtingloyske schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:51:
@Toppe Welke lamp heb jij hangen daar in de meterkast aan het plafond?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Zoiets; https://abcnoodverlichtin...donau-185-noodverlichting met los gekochte opaalkap.Gwaihir schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:09:
[...]
Top.
Komt 't met een linkje, voor wie zoiets zoekt?
Heb een kast schakelaar tegen het kozijn geschroefd en aangesloten op L2 zodat hij mee schakelt bij ‘t openen van de deur
Heb hem hier in een frame zitten zodat hij in het plafond valt. Anders is het een cm of 8.
Iedereen die hier wat doet in de meterkast is zeer dankbaar dat ze fatsoenlijk licht hebben
[ Voor 22% gewijzigd door Toppe op 25-04-2025 18:28 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik wil eigenlijk mijn netwerk documenteren/labelen, maar weet niet zo goed waar te beginnen.
Ik hoopte hier inspiratie op te doen tussen de foto's maar het lijkt niet een issue waar veel andere mee zitten.
Doen jullie er niets mee, of zie ik het gewoon niet? Na wat gezoek ben ik er wel achter dat de plaatjes die ik hier ook een enkele keer zie een netwerkdiagram heet, maar daar zitten de kabels niet in benoemd nu kan dat natuurlijk wel. maar ik vroeg mij dus af hoe jullie dat doen. Het doel is documenteren zodat iemand anders ook nog iets kan vinden.
Ik hoopte hier inspiratie op te doen tussen de foto's maar het lijkt niet een issue waar veel andere mee zitten.
Doen jullie er niets mee, of zie ik het gewoon niet? Na wat gezoek ben ik er wel achter dat de plaatjes die ik hier ook een enkele keer zie een netwerkdiagram heet, maar daar zitten de kabels niet in benoemd nu kan dat natuurlijk wel. maar ik vroeg mij dus af hoe jullie dat doen. Het doel is documenteren zodat iemand anders ook nog iets kan vinden.
zoiets?twain4me schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:28:
Ik wil eigenlijk mijn netwerk documenteren/labelen, maar weet niet zo goed waar te beginnen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Oh nice, zie dat er ook een docker container beschikbaar voor is https://docs.linuxserver.io/images/docker-netbox/.
Binnenkort maar eens inrichten, is een mooie aanvulling op andere draw.io (netwerk)diagrammen.
@daily.data.inj Als je er toevallig een complete docker compose (incl postgres en redis) voor hebt dan zou ik die graag lenen.
Ik heb het het gewoon in excel, met 1 router en 1 switch (dus ongeveer 30 poorten in totaal) is dat meer dan genoeg.twain4me schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:28:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ben je ook al begonnen met verschillende kleuren keystones of patchkabels oid dan om daarmee al een onderscheid te maken?twain4me schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 20:28:
Persoonlijk probeer ik (ook bij anderen) onderscheid te maken d.m.v. kleuren (keystones en/of patchkabels), en verder goed in excel uitwerken, dit uitprinten en bij in de patchkast of meterkast hangen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Gekleurde kabels, kapjes of keystones zijn denk ik de makkelijkste, maar als je een 3D-printer hebt kan je ook overwegen om clips met betekenis te printen en aan het einde van een kabel te bevestigen, wellicht ook met unieke identificerende kenmerken voor bepaalde systemen.Annuk schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:47:
[...]
Ben je ook al begonnen met verschillende kleuren keystones of patchkabels oid dan om daarmee al een onderscheid te maken?
Persoonlijk probeer ik (ook bij anderen) onderscheid te maken d.m.v. kleuren (keystones en/of patchkabels), en verder goed in excel uitwerken, dit uitprinten en bij in de patchkast of meterkast hangen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ik heb alle poorten (de facto) gelabeld. Een kabel is dus altijd een verbinding tussen twee dingen met een duidelijke naam. Dat bevalt uitstekend.
Ik gebruik verschillende kleuren patchkabels voor verschillende VLANs. Dat is inmiddels wel een aantal kabels, dus dat zal wel zo blijven ook. Maar ik ben maar matig enthousiast; het is best wel gedoe qua steeds toch net een ander kabeltje nodig hebben (andere lengte / kleur) en helemaal strak wordt het ook niet, want de volgende rode kabel heeft dan bijv. toch net een andere kleur.
En ik heb een excel sheet als documentatie, vanuit dezelfde gedachte als @Cyberpope. Maar dat van tabelletje naar tabelletje kijken wat nu aan wat zit, bevalt nu al niet meer. Liever zou ik iets grafisch hebben. Ik ga dus zeker naar de net aangereikte tip kijken.
Aan wie nu begint zou ik dat ook aanraden, en als je iets goeds hebt gevonden, zou ik het gebruik van kleurtjes maar laten zitten. (In elk geval voor de kabels / keystones; labels in kleurtjes klinkt al 'n stuk verwisselbaarder en makkelijker (voordelig) op voorraad te hebben.)
Ik gebruik verschillende kleuren patchkabels voor verschillende VLANs. Dat is inmiddels wel een aantal kabels, dus dat zal wel zo blijven ook. Maar ik ben maar matig enthousiast; het is best wel gedoe qua steeds toch net een ander kabeltje nodig hebben (andere lengte / kleur) en helemaal strak wordt het ook niet, want de volgende rode kabel heeft dan bijv. toch net een andere kleur.
En ik heb een excel sheet als documentatie, vanuit dezelfde gedachte als @Cyberpope. Maar dat van tabelletje naar tabelletje kijken wat nu aan wat zit, bevalt nu al niet meer. Liever zou ik iets grafisch hebben. Ik ga dus zeker naar de net aangereikte tip kijken.
Aan wie nu begint zou ik dat ook aanraden, en als je iets goeds hebt gevonden, zou ik het gebruik van kleurtjes maar laten zitten. (In elk geval voor de kabels / keystones; labels in kleurtjes klinkt al 'n stuk verwisselbaarder en makkelijker (voordelig) op voorraad te hebben.)
Ik ben lekker aan het hobbien in mijn schuur en heb daar een ubiquiti 8 poorts switch hangen die vanuit de meterkast gevoed wordt met PoE.
Nu hangt er nogal wat ander PoE spul aan die switch: Zigbee antenne, 2x camera en 1x access point. Gevolg is dat ik net een 6 poorts stopcontact heb aangelegd om al dat spul te voeden, verre van fraai en een geitenbende qua kabels (ook omdat de switch en het patchpaneel in een grijzen plastic schakelkast hangen en de PoE converters daar niet meer inpassen).
Heeft iemand ervaring met een betrouwbare/degelijke PoE injector met meerdere poorten?
https://www.amazon.com/dp/B015S8397E
Zoiets dus. Ik gooi liever geen chinese zooi in mijn netwerk, zowel voor wat betreft bouwkwaliteit als beveiliging.
De 150W 8-poorts ubiquiti switch is niet meer voor een normale prijs te krijgen, anders was dat een serieuze kandidaat
. Een goedkope switch met 8x PoE is ook een optie maar liever niet omdat alles nu mooi in hetzelfde ecosysteem zit.
Nu hangt er nogal wat ander PoE spul aan die switch: Zigbee antenne, 2x camera en 1x access point. Gevolg is dat ik net een 6 poorts stopcontact heb aangelegd om al dat spul te voeden, verre van fraai en een geitenbende qua kabels (ook omdat de switch en het patchpaneel in een grijzen plastic schakelkast hangen en de PoE converters daar niet meer inpassen).
Heeft iemand ervaring met een betrouwbare/degelijke PoE injector met meerdere poorten?
https://www.amazon.com/dp/B015S8397E
Zoiets dus. Ik gooi liever geen chinese zooi in mijn netwerk, zowel voor wat betreft bouwkwaliteit als beveiliging.
De 150W 8-poorts ubiquiti switch is niet meer voor een normale prijs te krijgen, anders was dat een serieuze kandidaat
[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 26-04-2025 14:02 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
@Boudewijn
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
En de huidige switch verkopen om je nieuwe aankoop te compenseren?
De USW 8-150W is sowieso al antiek. Maar heeft dus ook voldoende opvolgers met de USW 8-60W (ook al een jaar of 6, 7 oud), 8 Lite PoE (jaar of 5 oud?) en van vorig jaar de Ultra die zowel via PoE gevoed kan worden als waarvoor je een (proprietary) 200W adapter kunt kopen.Boudewijn schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:01:
De 150W 8-poorts ubiquiti switch is niet meer voor een normale prijs te krijgen, anders was dat een serieuze kandidaat. Een goedkope switch met 8x PoE is ook een optie maar liever niet omdat alles nu mooi in hetzelfde ecosysteem zit.
Ook in het Ubiquiti UniFi ecosysteem zijn er dus voldoende 8 poorts PoE switches te krijgen. Maar hangt uiteraard wel een ander prijskaartje aan.
Goed ik had het iets scherper moeten verwoorden merk ik.GioStyle schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:07:
@Boudewijn
De huidige oplossig werkt prima maar is dus een (redelijk) stofdichte schakelkast met daarop 4x 1poorts Ubiquiti PoE injector. Dat is lelijk/inefficient, maar prima werkend.
Zodoende mag het wel wat geld kosten maar is een 200E switch wel wat veel van het goede om deze ergernis weg te nemen.
Yup ik had er nog 2 . Toevallig gaf een paar weken geleden 1 van de 2 er de brui aan. Toen realiseerde ik me hoe oud dat spul wasRobertMe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:07:
[...]
De USW 8-150W is sowieso al antiek. Maar heeft dus ook voldoende opvolgers met de USW 8-60W (ook al een jaar of 6, 7 oud), 8 Lite PoE (jaar of 5 oud?) en van vorig jaar de Ultra die zowel via PoE gevoed kan worden als waarvoor je een (proprietary) 200W adapter kunt kopen.
Ook in het Ubiquiti UniFi ecosysteem zijn er dus voldoende 8 poorts PoE switches te krijgen. Maar hangt uiteraard wel een ander prijskaartje aan.
* RobertMe heeft ook alles van UI uit 2017. USW 8-150W, USW 16-150W, UAP AC LR en UAP AC Lite. Alleen de USG (3P) heb ik twee jaar terug vervangen (door zelfbouw). De switches wil ik enerzijds wel vervangen omdat het onzuinige krengen zijn (de USW 16 verbruikt ~22W incl. de AC Lite via PoEBoudewijn schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:10:
[...]
Yup ik had er nog 2 . Toevallig gaf een paar weken geleden 1 van de 2 er de brui aan. Toen realiseerde ik me hoe oud dat spul was.

Die Een 60W kocht ik onlangs. Want de 8 Lite PoE doet maar op vier poorten PoE.RobertMe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:07:
De USW 8-150W is sowieso al antiek. Maar heeft dus ook voldoende opvolgers met de USW 8-60W (ook al een jaar of 6, 7 oud), 8 Lite PoE (jaar of 5 oud?)
Die 60W en 150 210W zijn gewoon de zelfde switch, met een andere voeding..
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 26-04-2025 15:56 ]
Heeft de 60W ook 2x SFP dan?Gwaihir schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:26:
[...]
Die 60W kocht ik onlangs. Want de 8 Lite PoE doet maar op vier poorten PoE.
Maar die 60W en 150W zijn gewoon de zelfde switch, met een andere voeding..
Effectief is de 8-150W dan ook een 10 poort switch en de 16-150W 18 poorts. Want beiden hebben dus ook nog 2 SFP poorten bovenop de 8 / 16 RJ45 poorten.
Maar kan inderdaad best dat de daadwerkelijke switch chip die er in zit wel gelijk is. Alhoewel daar mogelijk ook weer verschil in zit i.v.m. de SFP poorten. Mag toch aannemen dat die niet los aan de CPU hangen en in software aan elkaar zijn geknoopt. En dat er een 11+ poorts switch chip (voor de 10 poorten van de 8-150W + een "poort" richting de CPU) in de 8-60W zit lijkt me ook onwaarschijnlijk (maar kan uiteraard wel).
@Boudewijn ik zou die POE injector van Amazon gewoon kopen, wel de 8 poorts. Reviews zien er goed genoeg uit. Een het is in je garage schuur dus als je het stofvrij bij de switch kan plaatsen, simpel en effectief. Een je behoud volledig je huidige netwerk setup.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Oh.. ik kocht de Ultra, blijkt.RobertMe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:34:
Heeft de 60W ook 2x SFP dan?Antwoord: nee. Want die 60W heb ik bij familie geplaatst.
Die modellen die jij noemt staan er inmiddels al niet meer naast in het overzicht natuurlijk..
Ik zou graag een mening willen over de volgende combo:
1 x Switch USW 24 PoE (16 x POE, de overige nrml)
1 x SFP to RJ45 Adapter / 1G
6 x AP U7 Lite
Gaat dit HW matig werken en zijn er verbeteringen mogelijk (ook bang for buck mag)?
1Gb intern netwerk, overal flawless WIFI (3 locaties verspreid over 400m2)
Deze zouden dan in onderstaand 19 inch rack moeten komen:
6 x AP U7 Lite
Gaat dit HW matig werken en zijn er verbeteringen mogelijk (ook bang for buck mag)?
:strip_exif()/f/image/jCeqOKxTCx6wrxA06euCd7mY.jpg?f=fotoalbum_large)
6x13W = 78W. Dat kan de USW-24-250W* prima aan qua stroomcapacitiet. Ze doen ook allemaal 802.3af, dus dat is ook geen probleem. Lijkt me dus prima te lukken.vdbeke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:08:
Ik zou graag een mening willen over de volgende combo:
6 x AP U7 Lite
[Afbeelding]
* als het om een andere gaat moet je het even laten weten
© ocf81 1981-infinity
Als het om die gaat @vdbeke zou ik lekker een ander kopen. Dit model is al ~10 jaar oud (dus hoe lang wordt die nog ondersteund?), heeft meerdere opvolgers (waaronder een die volgens mij letterlijk "Gen 2" heet), en de gen 1 switches die ik heb lusten nogal wat stroom (~20W voor het 16 poorts model met via PoE (alleen) een AC Lite).ocf81 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:46:
[...]
6x13W = 78W. Dat kan de USW-24-250W* prima aan qua stroomcapacitiet. Ze doen ook allemaal 802.3af, dus dat is ook geen probleem. Lijkt me dus prima te lukken.
* als het om een andere gaat moet je het even laten weten
De vraag is natuurlijk of je in de TCO-vergelijking terugziet of je een nieuwe aanschaf eruit krijgt als je er al een hebt. Als die 20W pure overhead is, en dat verder niet groeit, dan is het denk ik de kosten niet waard. Maar als de conversie ook erg inefficiënt is kan dat natuurlijk anders uitpakken.RobertMe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:04:
[...]
Als het om die gaat @vdbeke zou ik lekker een ander kopen. Dit model is al ~10 jaar oud (dus hoe lang wordt die nog ondersteund?), heeft meerdere opvolgers (waaronder een die volgens mij letterlijk "Gen 2" heet), en de gen 1 switches die ik heb lusten nogal wat stroom (~20W voor het 16 poorts model met via PoE (alleen) een AC Lite).
© ocf81 1981-infinity
* RobertMe haalde er een "aanschaf" vraag uit. Als @vdbeke deze al heeft is het uiteraard prima.ocf81 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:07:
[...]
De vraag is natuurlijk of je in de TCO-vergelijking terugziet of je een nieuwe aanschaf eruit krijgt als je er al een hebt. Als die 20W pure overhead is, en dat verder niet groeit, dan is het denk ik de kosten niet waard. Maar als de conversie ook erg inefficiënt is kan dat natuurlijk anders uitpakken.
Ik heb mijn Ubiquiti spul ook al 8 jaar. Ja, nieuwe is beter, maar zolang het werkt.... Wifi 6 heb ik niet perse nodig en kan ik intussen overslaan (en kan direct naar 7 als ik wil) en 2,5GbE is ook alleen binnenshuis leuk en oookdan heeft eigenlijk nog alleen de PC (& zelfbouw router het), NAS & "servertje" nog niet die moet ik dan ook "upgraden".
Ik ben het met je eens dat als het om een aanschaf gaat, je beter even verder kan kijken dan de USW-24-250W.RobertMe schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:13:
[...]
* RobertMe haalde er een "aanschaf" vraag uit. Als @vdbeke deze al heeft is het uiteraard prima.
Ik heb mijn Ubiquiti spul ook al 8 jaar. Ja, nieuwe is beter, maar zolang het werkt.... Wifi 6 heb ik niet perse nodig en kan ik intussen overslaan (en kan direct naar 7 als ik wil) en 2,5GbE is ook alleen binnenshuis leuk en oookdan heeft eigenlijk nog alleen de PC (& zelfbouw router het), NAS & "servertje" nog niet die moet ik dan ook "upgraden".
© ocf81 1981-infinity
PoE budget: 95W, en de berekening had @ocf81 al voor je gemaakt (78W). Gaat dus prima "passen".vdbeke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:33:
Ik doe lekker zo effe antwoorden zonder directe reply, maar zou gaan om deze
Een link was wel handig geweest. dus de gen2.
Het zou idd gaan om aanschaf, dus nieuw te kopen.
Weet iemand nog of er ergens spitters te krijgen zijn om over 1 1gb kabel 2x 100mbit te sturen.
Zelf maken wil niet lukken (alles zou moeten kloppen, maar werkt niet), maar ik zie ze niet meer.
Wel genoeg splitters met knopje (die wil ik niet) of splitters waar je slecht 1 van de 2 poorten kunt gebruiken.
Maar niet meer 2x 100mbit over 1 GB kabel.
Ik heb ergens een plek waar maar 1 kabel naar toe loopt en waar ik 2x 100mb apparaat moet aansluiten. Ja, natuurlijk kan ik daar een switch neerzetten, maar die verbruikt stroom en dat wil ik daar eigenlijk niet.
Nevermind, gebruik andere patchkabel en werkt direct. Nooit aannemen, altijd controleren. Patchkabel niet oke.
Zelf maken wil niet lukken (alles zou moeten kloppen, maar werkt niet), maar ik zie ze niet meer.
Wel genoeg splitters met knopje (die wil ik niet) of splitters waar je slecht 1 van de 2 poorten kunt gebruiken.
Maar niet meer 2x 100mbit over 1 GB kabel.
Ik heb ergens een plek waar maar 1 kabel naar toe loopt en waar ik 2x 100mb apparaat moet aansluiten. Ja, natuurlijk kan ik daar een switch neerzetten, maar die verbruikt stroom en dat wil ik daar eigenlijk niet.
Nevermind, gebruik andere patchkabel en werkt direct. Nooit aannemen, altijd controleren. Patchkabel niet oke.
[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 18-05-2025 10:38 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@Cyberpope
https://www.amazon.nl/dp/B0CXSS16NG/
https://www.amazon.nl//dp/B09KYDRYZ5/
zo iets?
Tijdens het posten al gefixt zo te lezen
https://www.amazon.nl/dp/B0CXSS16NG/
https://www.amazon.nl//dp/B09KYDRYZ5/
zo iets?
Tijdens het posten al gefixt zo te lezen
[ Voor 45% gewijzigd door RobbyTown op 18-05-2025 10:32 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Die eerst wel, maar vind ik wel erg zout in prijs.
Die tweede is niet zeker.. Net zoals de meeste op ali. Het werkt nu al, maar zal toch eens voor de gein op ali bestellen. Die 3 euro ga ik niet dood aan.
Je hebt wel 2 splitters nodig heh, je kan niet maar 1 splitter gebruiken aan 1 kant, je moet ze aan beide kanten zetten, de aders 1,2,3,6 worden namelijk enkel gebruikt bij 100mbit op een rj45 stekker, dus als je 1 splitter gebruikt dan werkt maar 1 aansluiting op de splitter, niet allebei. Als je 2 splitters gebruikt aan beide zijden dan werkt het wel goed, dan wordt aderpaar 4,5,7,8 ook omgezet naar 1,2,3,6 aan beide uiteindes.Cyberpope schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:35:
[...]
Die eerst wel, maar vind ik wel erg zout in prijs.
Die tweede is niet zeker.. Net zoals de meeste op ali. Het werkt nu al, maar zal toch eens voor de gein op ali bestellen. Die 3 euro ga ik niet dood aan.
Ja, dat snap ik ook wel. Loop al wat jaartje mee. Enige probleem is dat het er nergens meer bijstaat op welke wijze hij splitst.Enforcer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:58:
[...]
Je hebt wel 2 splitters nodig heh, je kan niet maar 1 splitter gebruiken aan 1 kant, je moet ze aan beide kanten zetten, de aders 1,2,3,6 worden namelijk enkel gebruikt bij 100mbit op een rj45 stekker, dus als je 1 splitter gebruikt dan werkt maar 1 aansluiting op de splitter, niet allebei. Als je 2 splitters gebruikt aan beide zijden dan werkt het wel goed, dan wordt aderpaar 4,5,7,8 ook omgezet naar 1,2,3,6 aan beide uiteindes.
Volgens mij staat die informatie in de comment waar je zojuist antwoord op geeft. Of bedoel je iets anders?Cyberpope schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Ja, dat snap ik ook wel. Loop al wat jaartje mee. Enige probleem is dat het er nergens meer bijstaat op welke wijze hij splitst.
Signature van nature
Ja, ik weet hoe er gesplitst moet worden, maar bij 95% van de splitters staat in de verkoopbeschrijving dit er niet meer bij. Dat maakt het lastig.Sircuri schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Volgens mij staat die informatie in de comment waar je zojuist antwoord op geeft. Of bedoel je iets anders?
Probeerde een stekker aan een AWG23 solid kabel te zetten. Ik kocht daarvoor een specifiek voor die combi verkochte stekker. Maar ik kreeg het echt niet voor elkaar. Met m'n neus er bovenop snap ook niet hoe het moet kunnen; zo'n stekker is toch simpelweg niet breed genoeg te maken van binnen voor acht van die aders naast elkaar?
Nu ook op de plekken waar het wat minder uitkomt (lees: passen en meten) toch maar met keystones en een patchkabeltje verder.
Nu ook op de plekken waar het wat minder uitkomt (lees: passen en meten) toch maar met keystones en een patchkabeltje verder.
Nee, dat past inderdaad niet in de standaard RJ45. Daarom deze stekker er op. Maar die krijg je dan weer amper in een apparaat wat de connector onder een hoek heeft.
Een UTP stekkertje voor 23AWG aders heeft de aders ook niet naast elkaar die zitten als een zaagtand naast elkaar, vier hoog en vier laag.Gwaihir schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:33:
Probeerde een stekker aan een AWG23 solid kabel te zetten. Ik kocht daarvoor een specifiek voor die combi verkochte stekker. Maar ik kreeg het echt niet voor elkaar. Met m'n neus er bovenop snap ook niet hoe het moet kunnen; zo'n stekker is toch simpelweg niet breed genoeg te maken van binnen voor acht van die aders naast elkaar?
Nou, lekker dan die winkels die ze gewoon als 'bijbehorend' onder de kabel zetten!
Of elders in 't assortiment met expliciet AWG23 erbij.. dit gaat dan toch ook niet?
En kan dat dan met de standaard tang, of zit ik dan voor een paar stekkertjes ook meteen weer aan een nieuwe tang erbij?
Of elders in 't assortiment met expliciet AWG23 erbij.. dit gaat dan toch ook niet?
Oef, ja! Die is me wel erg fors. Denk dat ik dan doorgaans keystone + patch kabel fijner vind werken.jadjong schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:01:
Nee, dat past inderdaad niet in de standaard RJ45. Daarom deze stekker er op. Maar die krijg je dan weer amper in een apparaat wat de connector onder een hoek heeft.
Klinkt logisch.. heb je daar ook een linkje van? (Ik vind volop exemplaren die ik net zo min vertrouw nu; geen 'zaagtand' of dergelijke oplossing zichtbaar op de foto's.)bjusterbaarlik schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:27:
Een UTP stekkertje voor 23AWG aders heeft de aders ook niet naast elkaar die zitten als een zaagtand naast elkaar, vier hoog en vier laag.
En kan dat dan met de standaard tang, of zit ik dan voor een paar stekkertjes ook meteen weer aan een nieuwe tang erbij?
Het hangt ook van het merk kabel af en de dikte mantel die om het koper zit. Ik neem de gok niet meer en laat er een Keystone op zetten met de laatste paar meter een patchkabel.
Ik schafte juist toch enkele stekkertjes aan omdat het op sommige plaatsen (bijv. bij CCTV buiten) nogal 'n (over)volle montagedoos oplevert.
Nooit ideaal, stekkers aan solid, maar soms toch wel handig. Ik hoop dan ook dat @bjusterbaarlik eerdaags in de lucht komt met een betrouwbare link
.
Nooit ideaal, stekkers aan solid, maar soms toch wel handig. Ik hoop dan ook dat @bjusterbaarlik eerdaags in de lucht komt met een betrouwbare link
Ik heb deze op een Belden 7965E 23AWG kabel, op plekken waar de connector in een busje/draaidop van de beveiligingscamera moet. Deze connector heeft idd niet alle acht aders naast elkaar.
Ik heb er geen problemen mee ervaren tot dusver.
Ik heb er geen problemen mee ervaren tot dusver.
Ik heb zo even betrouwbare link, maar https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_stekkers.html zijn ze volgens mij als je CAT6 met vaste kern en geen afscherming kiest.Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:36:
Ik schafte juist toch enkele stekkertjes aan omdat het op sommige plaatsen (bijv. bij CCTV buiten) nogal 'n (over)volle montagedoos oplevert.
Nooit ideaal, stekkers aan solid, maar soms toch wel handig. Ik hoop dan ook dat @bjusterbaarlik eerdaags in de lucht komt met een betrouwbare link.
Die foto is zo te zien wel de juiste. Ziet er na uit dat ze niet naast elkaar zitten.Gwaihir schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:51:
Nou, lekker dan die winkels die ze gewoon als 'bijbehorend' onder de kabel zetten!
Gewoon standaard tang.En kan dat dan met de standaard tang, of zit ik dan voor een paar stekkertjes ook meteen weer aan een nieuwe tang erbij?
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2