RS485 of simpelweg losse draadjes naar een meetspoel of de P1 poort van de netbeheerder-meter.franssie schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:23:
Maar wat ik me afvraag, wat is er zo bijzonder aan dat load balancing profil dat dat niet over standaard Ethernet loopt? Want dan heb je aan een enkele kabel inderdaad genoeg met een ap en of switch voor internet connectiviteit?
Een RJ45 splitter gaat dus niet werken in dit geval.jadjong schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:37:
[...]
RS485 of simpelweg losse draadjes naar een meetspoel of de P1 poort van de netbeheerder-meter.
Met RS485 zou splitten nog kunnen, die wil drie draden hebben. De P1 poort is uit mijn hoofd vier draden, dus dat kan ook nog. Alleen moet je daarbij wel goed opletten hoe je het splitst en je loopt weer te hannessen aan beide kanten om dit netjes en vooral waterdicht af te werken. Met meetspoelen heb je in geval van een 3F lader minimaal zes draden nodig, daar werkt splitten gegarandeerd niet. Sowieso is splitten wat mij betreft een laatste redmiddel voor iets wat niet langer dan 24 uur hoeft te werken.
Was het maar zo'n feest.RedPas schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:36:
De meeste Unifi AP hebben een RJ45 out...
Spel en typfouten voorbehouden
Dat kan prima. Imho is het vooral een fysieke uitdaging om de kabel erbij te krijgen. Zeker als het zo'n rood geribbelde buis is.M.Pantoffel schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:18:
Kan het kwaad om deze in de mantel recht naast de bestaande netwerkkabel en YMvK-as te leggen?
Spel en typfouten voorbehouden
jawel, rs485 heeft maar 3 aders nodigMini-me schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:46:
[...]
Een RJ45 splitter gaat dus niet werken in dit geval.
Zover ik weet zijn de meeste van die geribbelde rode mantelbuizen enkel aan de buitenkant geribbeld maar aan de binnenkant glad.FredvZ schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:03:
[...]
Dat kan prima. Imho is het vooral een fysieke uitdaging om de kabel erbij te krijgen. Zeker als het zo'n rood geribbelde buis is.
Ik elk geval de 40 & 50mm mantelbuizen die ik bij mij thuis gebruikt heb.
Nice, ik ben ook voor iets vergelijkbaars aan het kijken, simpel en clean. Wat heb je hier voor gebruikt?James25 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:09:
Mijn thuisnetwerk is eindelijk netjes in een rack georganiseerd. Het kabelmanagement kan nog wel wat optimalisatie gebruiken, vooral die snoerenbundel op de achtergrond. Ik heb ook twee PoE-poweradapters voor de Hue besteld, wat weer wat ruimte bespaart.
[Afbeelding]
Ik ben hier eigenlijk ook naar op zoek. Wat is je maximale inbouwdiepte? Ik heb maar 30 cm tot mijn beschikking maar zou graag een Unifi-oplossing hebben. Welke componenten heb je gebruikt?James25 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:09:
Mijn thuisnetwerk is eindelijk netjes in een rack georganiseerd. Het kabelmanagement kan nog wel wat optimalisatie gebruiken, vooral die snoerenbundel op de achtergrond. Ik heb ook twee PoE-poweradapters voor de Hue besteld, wat weer wat ruimte bespaart.
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl/frankische-kabuflex-r-plus-450-co2ntrol-mantelbuis-met-trekdraad-50mm-rood-rol-50-meter-19217050/Vliegvlug schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:10:
[...]
Zover ik weet zijn de meeste van die geribbelde rode mantelbuizen enkel aan de buitenkant geribbeld maar aan de binnenkant glad.
Ik elk geval de 40 & 50mm mantelbuizen die ik bij mij thuis gebruikt heb.
Als je hier kijkt zitten de grote ribbels idd aan de buitenkant en heeft de binnenkant er minder last van omdat er nog een extra coating/laag aan de binnenkant zit
Dat Kabuflex buizen zijn inderdaad degene die ik heb, handig spul: FRÄNKISCHE KubiflexEraser127 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:48:
[...]
https://www.elektramat.nl/frankische-kabuflex-r-plus-450-co2ntrol-mantelbuis-met-trekdraad-50mm-rood-rol-50-meter-19217050/
Als je hier kijkt zitten de grote ribbels idd aan de buitenkant en heeft de binnenkant er minder last van omdat er nog een extra coating/laag aan de binnenkant zit
Hier 31 cm, vermoed dit ook bij jou. Dit is namelijk minimale diepte van afgelopen decennia (in NL).sanniep9 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Ik ben hier eigenlijk ook naar op zoek. Wat is je maximale inbouwdiepte? Ik heb maar 30 cm tot mijn beschikking maar zou graag een Unifi-oplossing hebben. Welke componenten heb je gebruikt?
Zelf qua setup hierbij (in de meterkast):
Cloud gateway fiber (los), 4u rack:
- pro xg 10 poe (28.5 cm diep) voor 10 gbit connecties richting thuiskantoor, gaming kamer en access points.
- pro HD 24 (eu versie) (28.5 cm diep) voor overige connecties.
daarnaast 2 patch panels.
In verticale oriëntatie, wegens ook verder krapte.
Mijn UniFi Switch 16 PoE Gen2 is defect (valt random uit en geen garantie meer) en dus nu opzoek naar een vervanger.
Setup:
Setup:
- 19” Digitus 9U wandkast (600x450)
- Klein netwerk, paar AP’s / evt. camera
- PoE nodig
- Unifi
- 16 poorten is overkill, mag kleiner
PoE Lite 16 is een fijn ding. Moet je wel een houdertje printen of op een plankje leggen. Heeft ingebouwde voeding. Veel voor weinig.
Edit: Ubiquiti heeft nu ook een Store App. Kan je mooi een switch kiezen door te filteren op PoE en portcount 16 of minder.
Edit: Ubiquiti heeft nu ook een Store App. Kan je mooi een switch kiezen door te filteren op PoE en portcount 16 of minder.
[ Voor 32% gewijzigd door Skynett op 16-05-2026 14:41 ]
Hier moet alle shit staan die ik heb.
(600x450) -> Bedoel je dat je kast 45cm diep is?impactftw schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:58:
Mijn UniFi Switch 16 PoE Gen2 is defect (valt random uit en geen garantie meer) en dus nu opzoek naar een vervanger.![]()
Setup:Wat zouden jullie aanraden als stabiele vervanger die netjes in zo’n kleine 19” setup past?
- 19” Digitus 9U wandkast (600x450)
- Klein netwerk, paar AP’s / evt. camera
- PoE nodig
- Unifi
- 16 poorten is overkill, mag kleiner
Als ik deze lijst dan bekijk is een Netgear een goede optie. Die zijn naar mijn ervaring erg solide. Mijn GS724T doet dienst sinds feb 2015. Cisco en Ubiquiti/Unifi zijn een stuk hoger geprijst.
Maar als je met je AP's of router al in Ubiquiti zit is het misschien handiger om het bij een merk te houden.
Ik ben op aanraden zoals zovelen hier in mijn nieuwbouwwoning voor normale Cat6 kabel gegaan. Nog steeds een beetje twijfel of dit wel futureproof is met alle opkomende 10gbe aansluitingen, maar ik weet dat 10gb ook gehaald moet worden over cat6 :-)
Mijn aannemer heeft overal 19mm buis getrokken voor loze leidingen. Daarom heb ik besloten om voor de twin-kabel variant van Belden te gaan bij elke buis en ik vermoed dat dat moet lukken.
Nu is mijn vraag of ik deze kabels eigenlijk “los” moet halen op het moment dat ik ze met een trekveer door de buis heen begeleid? Ik weet niet in hoeverre reguliere cat6 in 1 buis last gaat krijgen van alien crosstalk? Of is dit helemaal geen issue en kan ik de kabels gewoon aan elkaar laten helemaal tot het uiteinde waar ik ze ga afmonteren op Rutenbeck inbouwdozen?
Mijn aannemer heeft overal 19mm buis getrokken voor loze leidingen. Daarom heb ik besloten om voor de twin-kabel variant van Belden te gaan bij elke buis en ik vermoed dat dat moet lukken.
Nu is mijn vraag of ik deze kabels eigenlijk “los” moet halen op het moment dat ik ze met een trekveer door de buis heen begeleid? Ik weet niet in hoeverre reguliere cat6 in 1 buis last gaat krijgen van alien crosstalk? Of is dit helemaal geen issue en kan ik de kabels gewoon aan elkaar laten helemaal tot het uiteinde waar ik ze ga afmonteren op Rutenbeck inbouwdozen?
@Kookwekkert die dingen zijn ontworpen om als twin getrokken te worden, anders had het geen bestaansrecht lijkt mij.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In huis- tuin en keukengebruik, zijn fenomenen als crosstalk in mijn ervaring irrelevant. Ik zou mij hier geen zorgen om maken. Dit soort twin cables, zijn verder ook gemaakt om als dusdanig getrokken te worden.Kookwekkert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:39:
Ik ben op aanraden zoals zovelen hier in mijn nieuwbouwwoning voor normale Cat6 kabel gegaan. Nog steeds een beetje twijfel of dit wel futureproof is met alle opkomende 10gbe aansluitingen, maar ik weet dat 10gb ook gehaald moet worden over cat6 :-)
Overigens, ook voor wat betreft 10 Gbps en eventuele future proof twijfel, zou ik mij zelf weinig zorgen maken. Ik denk goed om te realiseren in deze, hoeveel bandbreedte 10 Gbps eigenlijk al biedt. Dit zijn bijvoorbeeld 200 - 400 parallelle 4K streams. Nota bene, hierin nog even buiten beschouwing gelaten switching capacity op je eigen netwerk.
Wil je voor zeer gerichte "use-cases" (hoog hobby-matig home-labbing gehalte) thuis > 10 Gbps tussen bepaalde systemen, organiseer dit dan lokaal. Cat6a en Cat7 gaat hier namelijk geen baat in bieden. Cat8 wil je niet trekken. En glasvezel intern kan. Maar gaat geen use-case kennen om naar iedere ruimte te rekken.
Dit dus, ik snap de "omdat het kan" gedachte, maar het lijkt er steeds meer op dat mensen netwerken in huis willen aanleggen alsof het een datacenter betreftpsychodude schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:10:
[...]
<>
Overigens, ook voor wat betreft 10 Gbps en eventuele future proof twijfel, zou ik mij zelf weinig zorgen maken. Ik denk goed om te realiseren in deze, hoeveel bandbreedte 10 Gbps eigenlijk al biedt. Dit zijn bijvoorbeeld 200 - 400 parallelle 4K streams. Nota bene, hierin nog even buiten beschouwing gelaten switching capacity op je eigen netwerk.
Wil je voor zeer gerichte "use-cases" (hoog hobby-matig home-labbing gehalte) thuis > 10 Gbps tussen bepaalde systemen, organiseer dit dan lokaal. Cat6a en Cat7 gaat hier namelijk geen baat in bieden. Cat8 wil je niet trekken. En glasvezel intern kan. Maar gaat geen use-case kennen om naar iedere ruimte te rekken.
Moet ik zeggen dat ik wel wat cat 8 kabels heb omdat dat de goedkoopste waren bij de action
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Been there done that. Volledig 46U rack in huis gehad, twee switches met elkaar verbonden met 40G, individuele machines met 10G of 25G links. Oh en twee fiber uplinks, via gescheiden fysieke wegen. Op het laatst meer apparatuur dan in het rack paste - denk dat ik wel kan zeggen dat ik een mini datacenter in huis had.franssie schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:27:
[...]
Dit dus, ik snap de "omdat het kan" gedachte, maar het lijkt er steeds meer op dat mensen netwerken in huis willen aanleggen alsof het een datacenter betreft
Moet ik zeggen dat ik wel wat cat 8 kabels heb omdat dat de goedkoopste waren bij de action
En nee. Dan ga je niet netwerken over koper.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik heb hier in huis meer dan 20 jaar geleden cat 5e gelegd, en daar gaat nu vrolijk 10Gbit overheen. Dus toekomstbestendigheid zou ik me niet zo snel zorgen over maken in jouw geval.Kookwekkert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:39:
Wat ook enorm meehelpt is dat de kabellengtes in de gemiddelde woning enorm meevallen.
En zo zijn er natuurlijk wel meer van ons binnen dit topic. Maar terugverwijzende naar mijn eigen post: psychodude in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4", is mijn advies eigenlijk altijd om dit lokaal te organiseren.jurroen schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:43:
[...]
Been there done that. Volledig 46U rack in huis gehad, twee switches met elkaar verbonden met 40G, individuele machines met 10G of 25G links. Oh en twee fiber uplinks, via gescheiden fysieke wegen. Op het laatst meer apparatuur dan in het rack paste - denk dat ik wel kan zeggen dat ik een mini datacenter in huis had.
En nee. Dan ga je niet netwerken over koper.
Het scheelt gewoon veel kopzorgen. Cat6 is makkelijk te trekken. Biedt binnen >99% van de woningen afdoende lengte om probleemloos 10 Gbit te behalen. En is ruim afdoende voor multipurpose netwerk verkeer, inclusief media streaming tegen bitrates welk we binnen onze resterende levens zullen tegenkomen.
Een dedicated rack met hierin de edge cases, stal ik zo bijvoorbeeld in een gaming/hobby kamer sinds recente verhuizing. Waarin spelen met >10 Gbit lokaal gedaan wordt. Maar dus niet vereist dat er glas naar iedere kamer in het huis getrokken wordt. Ook in de vorige woning, dit soort zaken altijd gewoon lokaal behouden.
Kun je die spielerei tegenwoordig niet bijna beter zonder netwerk spul doen? Als je op de hardware Thunderbolt heb kun je daarover een 25Gbit/s netwerk op zetten als ik mij niet vergis. Lijkt mij handiger dan met SFP28 kaarten en dan ook weer bijbehorende DACs. Tenzij je veel spul hebt en niet direct kunt aansluiten. Dan is een switch ertussen wel weer handig. Maar bv een 3-node Proxmox cluster zou je met 2 TB poorten per machine prima onderling kunnen aansluiten. En dan gewoon via de onboard RJ45 het netwerk op omdat je daar waarschijnlijk de hoge snelheden niet nodig hebt en 1 of 2,5Gbit/s voldoende is.
Ligt een beetje aan de use case. Over Thunderbolt en USB kun je zelfs nog hogere snelheden behalen. Zelfs tot 80 Gbps is reeds mogelijk. Dus puur voor direct transfer speeds één-op-één, valide keuzes.RobertMe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 13:07:
Kun je die spielerei tegenwoordig niet bijna beter zonder netwerk spul doen? Als je op de hardware Thunderbolt heb kun je daarover een 25Gbit/s netwerk op zetten als ik mij niet vergis. Lijkt mij handiger dan met SFP28 kaarten en dan ook weer bijbehorende DACs. Tenzij je veel spul hebt en niet direct kunt aansluiten. Dan is een switch ertussen wel weer handig. Maar bv een 3-node Proxmox cluster zou je met 2 TB poorten per machine prima onderling kunnen aansluiten. En dan gewoon via de onboard RJ45 het netwerk op omdat je daar waarschijnlijk de hoge snelheden niet nodig hebt en 1 of 2,5Gbit/s voldoende is.
Maar ook wel enkele weer eigen beperkingen. Kabel lengte limieten binnen spec, voor al gering ruimere afstanden, waarbij indien je om cable management geeft, je zelfs binnen een rack enclosure al snel aan zit... vereist vrij snel active optical cables tegen een prijs per strekkende meter hoger dan DAC kabels. Ook inderdaad geen switching. Daarnaast veelal nog altijd minder out-of-the-box ondersteuning aan de software kant. Het door jou geschetste voorbeeld, 3-node proxmox cluster via thunderbolt, is bijvoorbeeld mogelijk, maar met extra stappen.
Voor zowel netwerk als direct attachment dan ook pro's en cons. Dus beetje afhankelijk van de situatie waar iemand voor kiest. Het één is niet per se beter dan het andere naar mijn idee.
Waar kopen jullie korte, massief koperen patchkabels (0,2 tot 0,5 meter) die geschikt zijn voor PoE? Ik vind online vooral veel goedkope CCA-kabels.
Persoonlijk meestal hier of hier.TNThomas schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:45:
Waar kopen jullie korte, massief koperen patchkabels (0,2 tot 0,5 meter) die geschikt zijn voor PoE? Ik vind online vooral veel goedkope CCA-kabels.
Voordeel bij de eerste partij is dat je verschillende kleurtjes hebt die je bv kunt "toewijzen" aan bepaalde doelen
[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 06-06-2026 08:04 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
https://www.fs.com/nl/c/patch-cords-960 (mijn onderschrift nette lan als voorbeeld post uit 2024, zijn 0.15lang 28awg).TNThomas schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:45:
https://www.netwerkwinkel.com/Patchkabels/Cat-6-patchkabels-1-Gbps/CAT6-UTP-patchkabels-PrimeLine-s_1284.html
[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 07-06-2026 08:09 ]
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Ik haal mijn kabels hier. Ook netwerkkabels voor buiten.TNThomas schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 07:45:
RobbyTown schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:27:
[...]
https://www.fs.com/nl/c/patch-cords-960 (mijn onderschrift nette lan als voorbeeld, zijn 0.15lang 28awg).
https://www.netwerkwinkel.com/Patchkabels/Cat-6-patchkabels-1-Gbps/CAT6-UTP-patchkabels-PrimeLine-s_1284.html
Netwerkwinkel.com & netwerkproducten.com zijn hetzelfde bedrijf waarbij de 2e in het verleden veelal goedkoper was dan de eersteDjoeC schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:17:
[...]
Ik haal mijn kabels hier. Ook netwerkkabels voor buiten.
@TNThomas verder opletten dat je Cat6 pakt en vol koper, verder maakt het niet uit, in principe is dan iedere kabel normaal gesproken geschikt voor POE, het is niet dat POE iets magisch is wat extra is ofzo.
Enige wat kan is bij slimline kabels (extra dun) dat de ader diameter beduidend minder is en zeker bij langere stukken patchkabel invloed kan hebben op de POE i.v.m. spanningsval, maar op dergelijke korte stukjes heeft het weinig invloed.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
En netwerkproducten.com is WEL mobiel vriendelijkAnnuk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:28:
[...]
[...]
Netwerkwinkel.com & netwerkproducten.com zijn hetzelfde bedrijf waarbij de 2e in het verleden veelal goedkoper was dan de eerste![]()
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe
Thanks voor je reactie. Dit helpt me wel iets van mijn FOMO omtrent CAT6/CAT6A af. Ik weet dat ik het gewoon feitelijk moet bekijken en dan komt 10gbps met CAT6 wel gewoon goed :-)psychodude schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:10:
[...]
In huis- tuin en keukengebruik, zijn fenomenen als crosstalk in mijn ervaring irrelevant. Ik zou mij hier geen zorgen om maken. Dit soort twin cables, zijn verder ook gemaakt om als dusdanig getrokken te worden.
Ik hoor gewoon vaak dat - omdat ik nu toch nog alles moet trekken - waarom ik niet gewoon voor CAT6A ga. Maar ik weet dat het trekken van twee kabels in 1 buis van 19mm gewoon wel echt wat eenvoudiger maakt met CAT6 kabel.
Het trekken van glasvezelkabel heb ik echt nog te weinig kennis over. Welke kabel wordt hier vaak voor gebruikt, en is dat al met of zonder afgemonteerde stekker?
Handigste is om daar lange kant en klare optische 'patchkabels' voor te nemen. Die kan je in elke lengte kopen.
Dat is multimode kabel met LC connectoren. Die prik je in je SFP(+) in je switch of netwerkkaart.
Dat is multimode kabel met LC connectoren. Die prik je in je SFP(+) in je switch of netwerkkaart.
[ Voor 31% gewijzigd door Skynett op 06-06-2026 21:51 ]
Hangt van je apparatuur af, multimode 62,5 of 50 voor korte afstanden, Singlemode voor lange afstanden. Elke connector is verkrijgbaar, ST, SC, LC, APC, vlak of 8 of 9 graden etc.
Als je gewoon een normaal woonhuis hebt heb je het absoluut niet nodig, heb je een villa met een lap grond en verschillende verblijven dan zeker glasvezel.
Als je gewoon een normaal woonhuis hebt heb je het absoluut niet nodig, heb je een villa met een lap grond en verschillende verblijven dan zeker glasvezel.
En evt meer "flexibiliteit" als ik het goed heb. Ik heb verschillende jaren terug single mode van de kelder naar de zolder gelegd tussen twee switches. Na ooit het Ziggo modem van de woonkamer naar de kelder verplaatst te hebben met het standaard geleverde coax kabeltje. Intussen hangen er, sinds een jaar, twee FTUs in de kelder. Als ik wil zou ik, met de juiste verloop stekkertjes, mijn single mode kabel in een FTU kunnen stoppen en dan het ONT van eender welke provider op zolder aan de andere kant van de kabel. Met een multi mode kabel zou dat niet lukken.jadjong schreef op zondag 7 juni 2026 @ 01:04:
Ik zou nooit meer multimode kiezen, single mode is net zo duur en biedt je veel meer bandbreedte.
En als ik me niet vergis bestaat multi mode altijd uit twee vezels? Dus ook een "dubbele stekker", en daarmee lastiger te "trekken". Voor zover je aan glasvezel kunt/"mag" trekken zonder dat die stuk gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 07-06-2026 04:30 ]
MM wordt echt nog super veel gebruikt voor korte afstanden, hangt echt gewoon van je apparatuur en use case af.RobertMe schreef op zondag 7 juni 2026 @ 04:27:
[...]
En evt meer "flexibiliteit" als ik het goed heb. Ik heb verschillende jaren terug single mode van de kelder naar de zolder gelegd tussen twee switches. Na ooit het Ziggo modem van de woonkamer naar de kelder verplaatst te hebben met het standaard geleverde coax kabeltje. Intussen hangen er, sinds een jaar, twee FTUs in de kelder. Als ik wil zou ik, met de juiste verloop stekkertjes, mijn single mode kabel in een FTU kunnen stoppen en dan het ONT van eender welke provider op zolder aan de andere kant van de kabel. Met een multi mode kabel zou dat niet lukken.
En als ik me niet vergis bestaat multi mode altijd uit twee vezels? Dus ook een "dubbele stekker", en daarmee lastiger te "trekken". Voor zover je aan glasvezel kunt/"mag" trekken zonder dat die stuk gaat.
Nee uiteraard niet MM 50, en 62,5 werken niet op elkaar, kern diameter is anders, SM is 9 dus dat gaat zeker niet werken. Hebben gewoon beide een andere use case. Provider gebruikt altijd SM. Maar heb jij in je Vila een netwerk voor je camera’s dan gebruik je daar, 9 van de 10 keer, gewoon MM voor.
Officieel blaas / trek je gewoon een kabel en monteer je daar met de hand een fan out kit op af en monteer je daarna de connectoren daar op af.
Wat jullie bedoelen is een patchkabel, daar zitten al connetoren op en die kan je in een serverruimte van kast naar kast monteren, is dus niet bedoeld om 100 meter etc te trekken.
[ Voor 10% gewijzigd door iMode op 07-06-2026 06:23 ]
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
/f/image/iVDLOxaPMLjcjMt5XOokZdwu.png?f=fotoalbum_large)