Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 17:46
ijske schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:57:
Nog eens een update.. mijn zusje is verhuisd .. huis uit 92 en het senior paar dat daar woonde had niets van internet
Ziet er goed uit.

1 vraag heb je het gat naar de kruipruimte dicht gemaakt met purschuim.
In mijn was dat niet goed gebeurd en de hele muur zat onder de schimmel.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-11 21:20
TurboTon1973 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Ziet er goed uit.

1 vraag heb je het gat naar de kruipruimte dicht gemaakt met purschuim.
In mijn was dat niet goed gebeurd en de hele muur zat onder de schimmel.
thanks
we considered it, maar so far niet ... misschien volgende keer de kitspuit er wel ns inzetten langs onderaf ..

is jouw kruipkelder dan een half zwembad misschien ?

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-11 12:35
Vliegvlug schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:19:
Nu ik bovenstaande heb getypt realiseer ik me opeens dat er ook nog een optie C is.
Namelijk het patchpaneel voor de twee buitenkabels helemaal overslaan.

Ziet er wel stuk minder netjes uit dan alle aansluitingen via het patchpaneel maar als ik me daar overheen zet lijkt me dat eigenlijk wel een goede optie.
Want dan zit de surge protector wel direct bij binnenkomst op de kabel en scheelt dat weer een dure male RJ45 connector richting het patchpaneel en een keystone.
En omdat het patchpaneel helemaal wordt overgeslagen zal een powersurge die er toch doorheen komt hopelijk enkel de switch slopen en niet alles wat op dat paneel is aangesloten.
Beetje laat misschien,maar je verzekering tegen inductie is ook een idee en kost meestal niks of iets meer.

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-11 17:46
ijske schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

thanks
we considered it, maar so far niet ... misschien volgende keer de kitspuit er wel ns inzetten langs onderaf ..

is jouw kruipkelder dan een half zwembad misschien ?
Soms maar het is altijd vochtig en condens op kruipluik

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds 2019 wonen wij in onze huidige woning en is rustig alles uitgebreid naar hobby en behoefte. Na een aantal uitbreidingen aan zowel de meterkast en netwerk was het een kabel spaghetti geworden en moest alles een plekje krijgen op de ene plank die ik had gemaakt. Ook was het was vrij warm in de meterkast door de apparatuur.

Sinds begin dit jaar was de UDM Pro SE vergezeld met een USW Pro 24 (ter vervanging van twee Netgear switches). Later kon ik een UDM Pro 48 POE overnemen. Deze was uiteindelijk te groot om in de meterkast te passen. Een paar weken geleden heb ik ook eindelijk een NAS gekocht.

Het was vooral uitzoeken hoe ik het wilde uitvoeren en waar de patchkast uiteindelijk moest komen. Dit topic en de foto's die op Reddit voorbij kwamen hebben mij geholpen in de keuzes. Budget was uiteindelijk nog redelijk meegevallen. Zeker als je het vergelijkt met rack spul van Ubiquiti.

De patchkast is op MP gevonden. De panels zijn gespoten met kleur die een gebruiker op Reddit heeft gebruikt: Motip Engine Spray Aluminium. Ik heb RJ45 CAT 6 keystones gebruikt met 5m CAT6 patch kabels. Dit was kosten technisch veruit de beste oplossing. Vanaf de meterkast is alles een paar meter verplaatst.

Ik heb een aparte groep gemaakt waar alleen de patchkast op is aangesloten. Het stroomverbruik zonder draaiende HDD's zit op 146W. Met spinnende HDD's gaat het naar 196W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVvdxoWgxaAR-7TmWA5Med3bABQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpK1UXatH3u8FahdqJ7bsEmx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende apparatuur heb ik in de patchkast staan:

- UDM Pro SE
- USW Pro 48 POE
- Intel NUC (Home Assistant)
- Klein Wifi router voor als internet uitvalt
- Ugreen NASync DXP8800 Plus

Buiten de patchkast zijn nog het volgende aangesloten:

- 2 x USW Flex mini
- 1 x U6 Pro
- 4 x AC Pro
- 1 x AC Mesh
- 8 x camera

Alles is aangesloten op een stekkerblok UPS van Eaton. Ik heb via MP nog een losse UPS gekocht die niet in de patchkast past. Pas bij het ophalen zag ik hoe diep deze was, maar toch meegenomen. Wanneer ik de voedingskabel(s) daarvoor binnenkrijg test ik of ik die in kan zetten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@kiddyl Klein Wifi router voor als internet uitvalt

Denk deze: uitvoering: GL.iNet Opal (GL-SFT1200)

Beetje nieuwsgierig naar de uitwerking. Kan op vele manieren. Vaste internetverbinding gaat offline.
Denk het volgende
Jij zet je hotspot van je telefoon aan.
Die Opal verbind met jou telefoon? Opal heeft hierdoor data WAN Opal naar je UDM Pro in de backup lijn.

Zo iets?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
RobbyTown schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:18:
@kiddyl Klein Wifi router voor als internet uitvalt

Denk deze: uitvoering: GL.iNet Opal (GL-SFT1200)

Beetje nieuwsgierig naar de uitwerking. Kan op vele manieren. Vaste internetverbinding gaat offline.
Denk het volgende
Jij zet je hotspot van je telefoon aan.
Die Opal verbind met jou telefoon? Opal heeft hierdoor data WAN Opal naar je UDM Pro in de backup lijn.

Zo iets?
Helemaal correct. Ik heb een SFP poort als WAN2 geconfigureerd. Bij uitval van glasvezel moet moet ik de router van stroom voorzien en met een SFP->RJ45 stekker op de UDM aansluiten.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:11
Ik heb enkele meters aan netwerkkabel overlengte in het tuinhuis. Afknippen vind ik wat zonde, zeker omdat (enkele van) die kabels later mogelijk nog naar buiten gaan. Hoe kan ik de overlengte het beste 'opbergen'? Het hangt nu opgerold tegen een wand... Zou het graag wat beschermer hebben. Dacht zelf al aan enkele dikke kabelgoten in een vierkant tegen de muur.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@zunrob Hangt een beetje van je overlengte af. Bij veel meters dan word een dikke groot ook te krap. Lowbuget zal dan dit zijn: https://www.action.com/nl-nl/p/2546382/opbergbox/
2 gaten erin voor in en uitvoer. Kun je wat meters kwijt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
ijske schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:57:
Nog eens een update.. mijn zusje is verhuisd .. huis uit 92 en het senior paar dat daar woonde had niets van internet

stap 1 : even door de kruipkelder de ziggo kabel al verleggen van woonkamer naar datarack ... maar voor we boren eerst checken waar de leidingen zitten.. niets in de weg dus
[Afbeelding]

Stap 2 : SDS-boor 16mm x 60cm erdoorgejaagd ... Het was ook maar nipt .. ik had slechts 3cm overschot van mijn 60cm boor.
boor eerst 1cm recht in de muur en draai dan je ganse boor+machine 60 a 75graden neerwaards ..
[Afbeelding]

Stap 3 : Ik ben niet goed in hoeveelheid meters .. beter teveel dan te weinig is mijn motto.
[Afbeelding]

Stap 4 : netjes 4x UTP (+ 1x RG59 coax cause we can) in de woonkamer (ander plaatje met gele muur was bureau)..
geen schade op plint of gaten in de vloer .. nice !
[Afbeelding]

Stap 5 : gaatje boren in het verticale gootje
[Afbeelding]

stap 6 : de Niko doos op exacte hoogte gezet , zodat ie IN het tv meubel valt
[Afbeelding]

stap 7 : Brand-rex cat 6 utp connectoren voor in de Niko dozen (Niko passtuk 1 had ik nog liggen)
[Afbeelding]

stap 8 : na je 3e keystone word je daar best vlot in dus ..
[Afbeelding]

stap 9 : bijna klaar
[Afbeelding]

stap 10 : af .. (gele muur = bureau , bruine vloer = woonkamer .. beide zijn 1:1 identiek, beide 4x UTP)
[Afbeelding]

stap 11 : 2x gat 35mm geboord om de 13 UTP's naar de datarack te krijgen , goot van 80x50cm gekocht en netjes omvoeren
[Afbeelding]

stap 12 : tijdens de opbouw vd kast .. beetje overschot kabels netjes wegwerken
[Afbeelding]

Stap 13 : Nexans cat6 u/utp keystones voor in de nexans patchpanels .. zooo gemakkelijk
(de ganse kast is een 2e handsje en die 2 panels + PDU zaten er nog in)
[Afbeelding]

stap 14 : kabeltjes gewoon goed leggen
[Afbeelding]

Stap 15 : alle overschot wegknippen... je wil geen kortsluiting buiten je connector
[Afbeelding]

Stap 16 : repeat 18x & blijf in volgorde (woonkamer 1,2,3,4 , bureau 1,2,3,4 etc etc)
[Afbeelding]

Stap 17 : halfway there ... patchkabels zijn ACT 25cm cat5 kabeltjes
[Afbeelding]

Stap 18 : nou.. niet echt nood voor rangeerpanelen ?
[Afbeelding]

19: Done (de Cisco Catalyst is de master .... die moet uiteindelijk naar de 1e verdieping maar daar word nog verbouwd nu)
[Afbeelding]

Ontweakisch dingen ... ik heb het gelijkvloers-accespoint in de keuken gehangen , kabel is door de deurbel-pijp getrokken .. daar zit technisch gezien VD 1.5mm2 draad is, maar zit enkel 12v transfo stroom op.. geen 220v
Ook extra stopcontact in de rack gezet om de PDU stroom te geven ..

Specs ?
500/30Mbps kabel internet ..
Cisco 2960L-24PS-LL
Cisco Catalyst 9130 + 9115 accespoints (met build in WLC)
300m cat5e outdoor UTP .. 2.5Gbps is good enough... kans op glasvezel is zééér klein op deze locatie
Netjes!
Waarschijnlijk voor thuisgebruik niet heel spannend maar die hele korte patchkabels kunnen problemen veroorzaken: https://www.redlink.nl/bl...bels-zou-moeten-gebruiken

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ybos schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:35:
Waarschijnlijk voor thuisgebruik niet heel spannend maar die hele korte patchkabels kunnen problemen veroorzaken: https://www.redlink.nl/bl...bels-zou-moeten-gebruiken
Is dat zo? Het klinkt als verkooppraat voor die super luxe oplossing. Zijn er ook andere bronnen?

Zo hebben ze het bijv. specifiek over platte kabels, maar beelden gewone ronde af. En vind ik op de verschillende verkoopsites bij korte kabels de normale verwijzingen naar de standaarden.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:59
Gwaihir schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:33:
[...]

Is dat zo? Het klinkt als verkooppraat voor die super luxe oplossing. Zijn er ook andere bronnen?

Zo hebben ze het bijv. specifiek over platte kabels, maar beelden gewone ronde af. En vind ik op de verschillende verkoopsites bij korte kabels de normale verwijzingen naar de standaarden.
Er zijn zeker wel andere bronnen te vinden. Indien je een beetje googled op ethernet, signal reflection en 3 feet, dan krijg je wel één en ander te vinden.

Dit telt overigens tussen actief. Van een switch naar een patch panel een 10 - 15 cm kabel naar een keystone, vervolgens meer dan 50 cm naar bestemming, is dus geen issue. Maar switches onderling verbinden met kabels < 50 cm, is dus niet aanbevolen. Maar in de thuissetting, gaat dit natuurlijk niet snel aan de orde zijn. Een multi-switch setup is niet gebruikelijk. En waar er al multi-switch is, zullen meeste dit hier vermoedelijk met een DAC verbinden.

Verder is cable length op zich ook helemaal niet zozeer de selling point voor de patch box. Maar tegelijkertijd, is het selling point voor thuis gebruik ook weer totaal irrelevant.

Enige interessante voor thuisgebruik/homelabbing van /dev/mount zijn hun cage nut alternatieven. Echter ook dat brengt nul komma nul prestatie winst op je netwerk.

• Gwaihir
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:30:
switches onderling verbinden met kabels < 50 cm, is dus niet aanbevolen. Maar in de thuissetting, gaat dit natuurlijk niet snel aan de orde zijn.
Nou.. ik denk gelijk aan de kabels tussen router en switch.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-11 21:20
ybos schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:35:
[...]

Netjes!
gezien het geen datacenter is daarzo , boeit het me weinig tbh ..
de bekabeling zelf is ook allemaal "maar" U/UTP bij elkaar gestrapt, dus daar kan evenzeer overspraak enzo inzitten.
Bij de zus is er ACT 5E ingegaan, bij mezelf heb ik Panduit & Nexans 6A , en nog maar weinig problemen gehad.. maar wat is het zwaarste wat ik thuis doe ? is n 4K filmpie van NAS naar PS4 sturen ?

zelfs als ik een 2e nas zou kopen, en die zou dagelijks sync'en .. dan heb je 2 kabels die even de volle 1gbps voltrekken.. niet zo spannend

nee, ik lig er niet wakker van O-) O-)

• psychodude
Gwaihir schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:36:
[...]

Nou.. ik denk gelijk aan de kabels tussen router en switch.
Dat kan. Ik bedoel, ik heb geen zicht op jouw setup. Maar meer praktisch gezien, moet je jezelf natuurlijk nog altijd afvragen, bemerk je problemen? Reflection geeft signaalverlies. In de praktijk kan dit een bron zijn van packet loss, buffer problemen en signaal inconsistentie.

Dus ja, op het moment dat jij een 4 Gbps verbinding hebt maar desondanks packet loss en latency problemen ervaart en er zeker van bent dat dit de reden is waarom je e.g. matig presteert in Battlefield VI. Dan is het te overwegen de patch cable te vervangen, om vervolgens ongetwijfeld de ware nummer 1 te worden ;).

Maar op een meer serieuze noot. Vind ik het persoonlijk voor de thuissetting eigenlijk maar weinig interessant. Je hebt het zelfs met router + switch altijd nog maar over 1 patch kabel in dat geval. Het is niet alsof je een gehele stack aan switches thuis aan het verbinden bent met 10 - 15 cm patch kabels en je cumulatief degradatie van data kan verwachten.

• Gwaihir
  • Niet online
@psychodude Het komt dus wel voor in de thuissituatie. Dat was mijn punt / reactie. Maar ik ben nog niet naar de winkel gevlogen ;).

Houd het wel in gedachten. Mijn router mag best wat inter-VLAN routing afhandelen. Met z'n bescheiden capaciteiten kan wat storing op z'n slechts 1 Gbit lijntjes* naar de switch incidenteel best een bottleneck worden.

*Hij heeft er twee.

Ik snap trouwens niet zo goed wat je met cumulatieve degradatie (van data) bedoelt. Van bandbreedte wellicht? De data zelf wordt in zo'n geval toch opnieuw verzonden?

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 10-11-2025 16:08 ]

• psychodude
Gwaihir schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:08:
Ik snap trouwens niet zo goed wat je met cumulatieve degradatie (van data) bedoelt. Van bandbreedte wellicht? De data zelf wordt in zo'n geval toch opnieuw verzonden?
Data die je verloren bent, kun je niet opnieuw sturen. Fictief gesteld, stel een 2% packet loss als gevolg hiervan, dan stapelt dit op. En binnen een grotere organisatie, werkt dit dus cumulatief.

1. ISP tot egress layer.
2. Egress layer tot core layer.
3. Core layer tot aggregatie layer.
4. Aggregatie layer tot access layer.
5. Access layer tot eindgebruiker.

Met 5 stappen, kom je dan op 1*0.98^5 = 0.90. En stel, je cloud provider doet dit ook. Dan heb je daar ook te maken met het niveau ISP tot access layer. En kom je dus uit op 1*0.98^9 = 0.83. Dat nog exclusief de tussengelegen hops.

Nogmaals, fictief. Maar bij afdoende schaalvergroting, geeft dit problemen. Zeker ook indien je het afzet tegen potentiële andere problemen waar je binnen data centers mee te maken kunt krijgen, zoals crosstalk.

Maar voor de thuis situatie, zou ik hier echt niet al te veel wakker van liggen. Zolang je kabel als prima functioneel wordt afgegeven door je tester, je hardware op zich niet een bottleneck vormt, dan zou je thuis eigenlijk geen issues bedraad verwachten. Ook de reden waarom het voor thuis bijzonder weinig uitmaakt of je nu Cat 6, 6a of 7 gebruikt.
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2