Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?8x4 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:09:
Er zit nu al een no-name cable brand in de leidingen. Ik wil deze vervangen.
Ik weet dat de cable die ik wil, behoorlijke overkill is. Maar toch wil ik het doen 🤭.
Wellicht wil @8x4 daarmee ook aangeven dat hij niet weet welk soort kabel het is? 100% koper vs CCA; Welke AWG; Welke cat certificering; UTP vs STP vs FTP vs S/FTP; ....bjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]
Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?
Maar ja, als de kabel het prima doet is er geen enkele reden om die te vervangen door eentje waarvan je het merk wel kent. If it ain't broken don't fix it.
Edit:
Vooral ook gezien cat door cat vervangen. Ik heb wel eens cat door glasvezel vervangen (tussen switches in de kelder en op zolder, beiden hadden al een SFP poort). "Gewoon omdat het kan". Maar een UTP kabel uit de muur trekken om er een S/FTP voor in de plaats te leggen? Biedt effectief geen voordeel. (Voordeel glasvezel is de elektrische scheiding
[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2025 10:24 ]
CCA kun je prima zien. Je kunt het koperlaagje er dan zo af schrapen met een mesje. Aderdikte staat er altijd wel op is mijn ervaring. Maar ja je kunt ook gewoon kijken of je een 10Gbps verbinding kan halen met de kabels. Als je dat haalt dan voegt het wel heel weinig toe om de kabels te vervangen.
:strip_exif()/f/image/Dfh9E6RVahyGaaAMj3pT7QGe.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels is mijn patchkast weer een beetje gepimpt. Van boven naar beneden:
- Unifi PoE Chime + thermometer
- Werk/game station (Sliger kast)
- Proxmox server (Sliger kast)
- Synology RS822+ Nas
- Unifi Dream Machine Pro
- Brievenbus
- Unifi Pro HD 24 PoE
- Unifi Patchstrook
- APC Smart-UPS C 1000
Dit alles in het zonnetje gezet door een Philips Hue Ledstrip
Yep. Ik ben volledig op de hoogte van soorten / typen / draaddikten / standed-vs-solid / cca-vs-full-copper / de PCR-Xca normeringen / de soorten shielding / de verschillende categorieën / etc etc etc… en dat de soort kabel die ik wil, voor mij overkill isbjusterbaarlik schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:15:
[...]
Je bent je bewust dat het merk van de kabel echt niks veranderd aan stabiliteit en bandbreedte?
Maar toch gaat het in huis komen
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.
Plaatje bij Ali gevonden....Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:
Is er iemand die haakse UTP kabels gebruikt en eventueel eens kan meten hoeveel CM ze uitsteken vanuit een wanddoos? Dit ivm het feit dat een wandcontactdoos achter een kast zal verdwijnen met maar 2CM ruimte er achter.
:strip_exif()/f/image/rS7YbStmET33kmoS4p7HZJNR.png?f=user_large)
Voor haakse kabels zou dit ook nog wat zijn: https://eu.store.ui.com/e...ariant=u-cable-patch-rj45Prisma16 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:15:
[...]
Plaatje bij Ali gevonden....
[Afbeelding]
Dracula schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:04:

Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.
En met die Unifi dingen gaat dat dus wel, die zijn niet strict 90 graden, maar buigbaar in elke hoek die je wil.MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]
[Afbeelding]
Als je zo'n WCD plaatst kom je in de knoei met 90 graden kabels. Ik denk dat als je zo'n WCD plaatst en aan de kabel geen tule monteert dat het best zou passen.
Van
:strip_exif()/f/image/6SKGUWxoOKZ5JNI2YbTVUmJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar
:strip_exif()/f/image/lKSu44nnoocqKCHR0Aq7EdP1.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu:
:strip_exif()/f/image/ibs5tVTxrbbZcPYGSF2DLQBB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En de bekabeling en uitlijning netter maken.
En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂
:strip_exif()/f/image/6SKGUWxoOKZ5JNI2YbTVUmJp.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar
:strip_exif()/f/image/lKSu44nnoocqKCHR0Aq7EdP1.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu:
:strip_exif()/f/image/ibs5tVTxrbbZcPYGSF2DLQBB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moet nog wat nieuwe stekkertjes aanpersen en ik ga de us24 vervangen voor een backup us8 60w
En heel Misschien een patchpaneel omdat dat er ook wel heel netjes uitziet maar das voor als ik mij heel erg verveel 😂
[ Voor 6% gewijzigd door nafofella op 11-09-2025 22:40 ]
Ah goeie idd, die heb ik nu in gebruik, helemaal niet bij na gedacht.MarkyB schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:04:
[...]
[Afbeelding]
Maar eens meten hoe de boel uitsteekt.
Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...nafofella schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:30:
Van
[Afbeelding]
Naar
[Afbeelding]
En nu:
[Afbeelding]
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
Ik ben op zoek naar nette korte patchkabels.
Uit eerdere berichten hier merk ik dat 15cm de netste oplossing geeft.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.
Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.
Zijn er ook alternatieven in NL/BE shops?
Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.
Echter vind ik de Unifi patchkabels niet altijd netjes omdat ze een nogal grillige vorm hebben.
Ik lees goede berichten over deze patchkabels van fs.com, Chinese makelij en ik vind ze eerlijk gezegd nog vrij duur aan 3 euro per stuk.
Ik zoek kwalitatieve, dunne, stevige en stugge patchkabels die een cleane look geven.
Ik heb zelf de 24AWG variant als patchkabel gebruikt. En ik moet zeggen ben erg tevreden. Ziet er mega strak uit en goede kwaliteit.BlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
Ik ben vollop bezig het nieuwe rack in gebruik te nemen, mijn (Unifi) switch komt vlak onder het (Unifi) patch paneel met keystone.
:strip_exif()/f/image/rJScsZQmrepG49JyGWCvSkut.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook goede kabels, en stukje goedkoper dan dat jezelf aangeeftBlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik heb zelf deze in gebruik.BlackShadow schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:09:
:strip_exif()/f/image/hJXxYRmDSd0nc2kyq3WEf9AY.jpg?f=fotoalbum_large)
Al een stuk beter. Kabels per gebruik al gebundeld maar ik moet sommige nog inkorten en nog iets netter maken.DjoeC schreef op zondag 14 september 2025 @ 16:29:
[...]
Ziet er erg netjes uit! Maar, na "voor" gezien te hebben ben ik eigenlijk wel benieuwd "naar" de nieuwe achterkant...
Maar dan wil ik een patch paneel gebruiken. Denk dat ik dat wil doen ergens in de kerst vakantie.
Ik had het vanaf begin al netter moeten doen. Maar ja verbouwing en druk druk druk.
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2