Het grote BMW-topic #13 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 116 Laatste
Acties:
  • 753.929 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:55
Bij een E46 heb je het brandstoffilter in enkele minuten vervangen.

Zorg ervoor dat je nieuwe slangenklemmen hebt. Af fabriek zitten er persklemmen op.

[ Voor 43% gewijzigd door Raymond P op 07-12-2017 08:22 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

De remblokken achter van een F20 hebben die 1 of 2 slijtagesensoren achter dus links en rechts of aan 1 zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 22:37
Voor zover ik weet alleen rechtsachter en linksvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Thx all voor jullie input! Ik ga dan voor olie, alle filters (olie, lucht, interieur en brandstof) en bougies. Voor dit alles was ik nog geen 140 euro kwijt aan onderdelen (Castrol / Bosch / Mann) en dit kan ik allemaal prima zelf doen. Bobines vervang ik (allemaal) zodra er 1 stuk gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:20

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Misschien een domme vraag, maargoed. Als je geen brug oid hebt, is olie vervangen toch niet zo'n pretje volgensmij. Op de oprit, met alleen een krik... Dan nog de vraag waarheen met de olie. Laat staan vlekken/knoeien.
Plus je hebt (toch?) een speciale tang oid nodig voor het oliefilter. Of op zn minst een momentsleutel.

Ben noob op dat gebied verder, maar aangezien ik er geen enkel speciaal gereedschap voor heb weerhoudt het me een beetje.

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:40
Ik ben ook een noob op dit gebied maar heb de laatste jaren wel geleerd van mijn zeilboot (met dieselmotor). Daar ververste ik de olie langs de bovenkant met zo'n vacuumpomp met 5 liter reservoir (zo'n 'torentje'), kan dat bij een auto eigenlijk ook?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:26

Theimon

Snapte!?

DikkeBMW schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:28:
Misschien een domme vraag, maargoed. Als je geen brug oid hebt, is olie vervangen toch niet zo'n pretje volgensmij. Op de oprit, met alleen een krik... Dan nog de vraag waarheen met de olie. Laat staan vlekken/knoeien.
Plus je hebt (toch?) een speciale tang oid nodig voor het oliefilter. Of op zn minst een momentsleutel.

Ben noob op dat gebied verder, maar aangezien ik er geen enkel speciaal gereedschap voor heb weerhoudt het me een beetje.
Een E46 heeft een dop 36 nodig, maar een bahco werkt ook. Geen speciale tang dus.

Je zou het met een momentsleutel kunnen doen, maar 25Nm wil gewoon zeggen: heel zachtjes vast zetten. 25Nm is praktisch niks. Het is metaal op metaal dus vast is ook vast.

Alleen een krik is niet veel, maar met 2 assteunen kom je een heel eind.

Afgewerkte olie vang je op met een olieopvangbak en giet je daarna in de lege kannen. Dan ga je naar het gemeentewerf (of hoe het ook het in jouw gemeente) en is het klein chemisch afval.
EvaluationCopy schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:08:
Ik ben ook een noob op dit gebied maar heb de laatste jaren wel geleerd van mijn zeilboot (met dieselmotor). Daar ververste ik de olie langs de bovenkant met zo'n vacuumpomp met 5 liter reservoir (zo'n 'torentje'), kan dat bij een auto eigenlijk ook?
Nee, want je komt nooit bij het carter vanaf de bovenkant.

[ Voor 3% gewijzigd door Theimon op 07-12-2017 17:59 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
Theimon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:58:
[...]

Een E46 heeft een dop 36 nodig, maar een bahco werkt ook. Geen speciale tang dus.

Je zou het met een momentsleutel kunnen doen, maar 25Nm wil gewoon zeggen: heel zachtjes vast zetten. 25Nm is praktisch niks. Het is metaal op metaal dus vast is ook vast.

Afgewerkte olie vang je op met een olieopvangbak en giet je daarna in de lege kannen. Dan ga je naar het gemeentewerf (of hoe het ook het in jouw gemeente) en is het klein chemisch afval.

[...]

Precies dit. Ik zet de auto altijd op de oprijblokken / assteunen en heb een olieopvangbak. Vastdraaien doe ik inderdaad met een momentsleutel en de oude olie gaat naar de gemeente.

Oliefilterdop losdraaien kun je eenvoudig doen met een oliefiltersleutel; gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt en prima voor het paar keer gebruik dat je er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 16:29
Rebunted schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:06:
[...]

Precies dit. Ik zet de auto altijd op de oprijblokken / assteunen en heb een olieopvangbak. Vastdraaien doe ik inderdaad met een momentsleutel en de oude olie gaat naar de gemeente.

Oliefilterdop losdraaien kun je eenvoudig doen met een oliefiltersleutel; gewoon verkrijgbaar in de bouwmarkt en prima voor het paar keer gebruik dat je er van maakt.
Vroeger sloeg ik gewoon een schroevendraaier er doorheen en draaide hem zo los. Wel een bakje eronder natuurlijk.

Andere vraag, waar zetten jullie de garagekrik of assteunen onder bij het wisselen van de wielen? Ik heb ooit bij een andere auto (niet-BWM) de sparing voor de officiële krik beschadigd omdat deze niet kon tegen een garagekrik. Zijn er specifieke punten bij de wielophanging van een E60/E61 waar je de krik onder kunt zetten?

[ Voor 21% gewijzigd door loeberce op 08-12-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

loeberce schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:10:
[...]

Vroeger sloeg ik gewoon een schroevendraaier er doorheen en draaide hem zo los. Wel een bakje eronder natuurlijk.

Andere vraag, waar zetten jullie de garagekrik of assteunen onder bij het wisselen van de wielen? Ik heb ooit bij een andere auto (niet-BWM) de sparing voor de officiële krik beschadigd omdat deze niet kon tegen een garagekrik. Zijn er specifieke punten bij de wielophanging van een E60/E61 waar je de krik onder kunt zetten?
Assesteunen altijd op het subframe. Vaak moet je er wel blokje onderzetten omdat onder hogere wagens de assesteunen iets te kort zijn.

Krik gewoon op de normale punten. Probleem op meeste garage krikken ontbreken de rubberen dop met die groeven in waardoor ze de originele punten niet beschadigen.
Je kan je krik ook onder subframe plaatsen als ze diep genoeg raakt...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 08:34
loeberce schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 12:10:
[...]

Eerste de auto op houten blokken zetten, anders pas de krik er niet onder >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Theimon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:58:
[...]

[...]

Via peilstok kan je er wel bij, bij de meeste auto's.

Wat betreft zelf olie wisselen: lekker naar de DHZ garage. Kost een paar euro voor de olie af te voeren en een paar euro brughuur. Ideaal, geen geklooi en geen gelek. Veel sneller ook. Evt kan je meteen je winterset vervangen en wat andere klusjes combineren, gereedschap is er meestal te lenen.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
t_captain schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:12:
Technische vraag:

BMW 530d (E61 LCI) automaat. Vandaag ineens een ernstig tekort aan vermogen, vooral bij hogere toerentallen.

Tot 2000 rpm business as usual. Richting 2500 mis ik wat pit, 2500-3000 duidelijk te weinig, boven 3000 niemand thuis. Hoger dan 3500 wil hij helemaal niet.

- geen controlelampje
- geen “check control meldingen” in iDrive menu
- verbruik is redelijk, normaal tot +10% max
- geen rookwolken in de spiegel

Het vreemde: direct na de start lijkt de auto zo alert als altijd. Zowel na een stop van 5 minuten als na de werkdag. Maar wanneer je weer op de snelweg rijdt, vermogen tekort.

Ik vrees natuurlijk voor de turbo. Maar dan zou ik rook verwachten bij accelleratie. Of als de ECU de inspuiting terugregelt om rook tegen te gaan, een controlelampje.
Ook past het goede lopen na de start niet helemaal in het plaatje?

Wat kan het eventueel nog meer zijn?
Vanmorgen laten uitlezen. De regelunit van de gasklep (wist niet dat diesels die ook hebben tegenwoordig) had een fout staan. Als gevolg van deze fout stonden er ook wat waarschuwingen van druksensoren en zou het roetfilter kunnen vollopen. We gaan de unit vervangen (~250 euro) en hopen dat de andere fouten daarmee ook weg zijn.

Overigens, gisteren en vanmorgen (2x 100km + 2x 50km) geen enkel probleem gehad; de auto loopt zoals hij hoort te lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 08-12-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57
Oef.. Omleiding in Haarlem, wordt ik over een of andere gracht geleid met een mega drempel ervoor. Ik ging er al echt heel langzaam overheen, maar toch allebei de dorpels op de grond.. :( Ik verwachtte wel een licht gesschraap maar dit was echt twee keer een klap :X :X

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
sig69 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:52:
Oef.. Omleiding in Haarlem, wordt ik over een of andere gracht geleid met een mega drempel ervoor. Ik ging er al echt heel langzaam overheen, maar toch allebei de dorpels op de grond.. :( Ik verwachtte wel een licht gesschraap maar dit was echt twee keer een klap :X :X
herkenbaar, ik heb het idee dat het voor de achterbanden gebeurt, volgens mij de punten waar de krik onder moet, echte een flinke knal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

noes schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:30:
[...]

Mja, maar wil je serieus zo een paar liter olie van de motor wegtrekken? Dan liever op pootjes en de bout eruit, stuk sneller.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
noes schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:30:
Moet die auto wel een echte peilstok hebben... anders kan je er echt nog niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:31
Ik vrees dat je nooit het carter goed leegkrijgt. Blijft de verontreiniging onderin achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Theimon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 19:11:
[...]

Mja, maar wil je serieus zo een paar liter olie van de motor wegtrekken? Dan liever op pootjes en de bout eruit, stuk sneller.
Mee eens, zou ook carterplug kiezen, maar zo'n pompje klinkt toch wel makkelijk ;) je zou zo al wel een groot deel kunnen aftappen voor je de plug lostrekt, voorkomt weer wat rommel.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57
Ik wens je veel succes. Mijn pijlstok is een cm of 60 lang en die krijg ik al met moeite terug. En daar wil je dan een slang in duwen om 6 liter olie er uit te zuigen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

Tylen schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:36:
[...]

I know dat ik dat heb. Maar ik vind dat belachelijk. Ik stel mijn kant van de auto in op 21 graden. Wat doet dat knopje dan? Maakt die er 20 of 22 graden dan van? Dan kan ik de clima daar toch ook op zetten? Vind het echt raar.
Ja, dat is precies wat het wieltje doet.

Je stelt je luchtbehandeling in op een bepaalde temperatuur die je in de cabine wilt hebben. Om die temperauur (snel) te bereiken moet de instroom hoger/lager zijn, afhankelijk van de bestaande temperatuur in de auto en externe elementen (buitentemperatuur, zon). Zodra de gewenste temperatuur bereikt is verandert de instroom temperatuur weer en wordt koude en warme lucht gemengd.

Het wieltje stelt je in staat om voor de midden dashboard blowers, de temperatuur die dichts bij de bestuurder/bijrijder zit, aangenamer te maken: Extra warm of extra koud. Want alhoewel een binnentemperstuur van 21 graden prima is met 30 graden buiten zal het directe zonnetje nog voor extra gevoelswarmte zorgen. En vv bij koude omstandigheden. En dat kun je dus met het wieltje doen :-)

[ Voor 0% gewijzigd door Edgarz op 09-12-2017 00:23 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

sig69 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:02:
Ik wens je veel succes. Mijn pijlstok is een cm of 60 lang en die krijg ik al met moeite terug. En daar wil je dan een slang in duwen om 6 liter olie er uit te zuigen?
Mijne heeft geen pijlstok :'). Was dat even zoeken de laatste keer.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Dat vind ik sowieso raar. Vloeistoffen checken, lampen vervangen, toch het minste wat je zelf wil kunnen doen bij een auto. Niet zoals bij de Franse merken dat ze de auto's zo hadden ontworpen dat de dealer je lamp moest vervangen. Zelfs de EU is toen gaan bokken dat iedereen dat zelf zou moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:23
"Nieuw", uit 2007, 523i :)

Front

13500 Zweedse mijlen op de klok. Een klein probleem met de parkeersensoren achter die piepen als het regent/nat is.

[ Voor 23% gewijzigd door durian op 09-12-2017 14:50 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakob558
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-05 21:54
Mooi!
Kan wel wat bredere wielen achter gebruiken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door jakob558 op 09-12-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Piepende parkeersensoren met regen heb ik ook last van als de weg vuil is/was.

Een doekje langs de sensoren en ze doen het weer prima.
Kan je gelijk zien hoe ver je nog naar achteren kan. :+

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:49
Zo, die heeft nog maar weinig asfalt geproefd voor die leeftijd! Veel plezier ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:23
@jakob558 Achterbanden zien er op de foto inderdaad uit als fietswielen :-)

Doekje geprobeerd, hielp even, misschien zijn ze erg gevoelig. Iemand zei dat de afwatering achter bij dit model niet goed is, en dat er water in/bij de sensoren kan komen... we zullen het zien.

Het rijdt heerlijk, vooral na een 316 compact uit '97 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
onehundredandeightyyy :9

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Gisteren de van Ebay uit Duitsland gekochte winterwielen gemonteerd:
winterwielen

Ben blij met de keuze voor deze wielen. De velgen zijn zoals geadverteerd helemaal gaaf en de banden zijn ook in prima conditie. Het is dus prima te doen om een paar tweedehands wielen uit Duitsland te halen.

Heb de wielen net ook in de winterse omstandigheden buiten kunnen proberen en daarmee direct afscheid genomen van het vooroordeel dat auto's met achterwielaandrijving in gladde omstandigheden lastig te besturen zijn.

De Z4 doet het prima in winterse omstandigheden :Y Met de ESP aan is het zelfs moeilijk om geen tractie te hebben of de achterkant weg te laten glijden. Met de ESP uit is dat natuurlijk easy en kun je nog lol hebben ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Goede kleur velgen op een goede kleur auto. Blijft ook een te gek model.

Heb voor de lol even de Kleinanzeigen van Ebay bekeken voor Style 68 wielen. Die staan daar een stuk meer te koop dan in Nederland en voor niet eens zo gekke prijzen. Toch eens een tijdje in de gaten houden, misschien toch wel interessant om daar eens te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Dankjewel :)

Na wat hulp van de tweakers in in dit forum ben ik overstag gegaan en kan ik het in ieder geval aanraden, om in Duitsland te shoppen voor BMW velgen. Er is daar veel meer keus voor betere prijzen. Ik kan voor €760 een hoop veilige kilometers maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:17

d0s

sssst

Mystic Spirit schreef op zondag 10 december 2017 @ 17:13:
Gisteren de van Ebay uit Duitsland gekochte winterwielen gemonteerd:
[afbeelding]

Ben blij met de keuze voor deze wielen. De velgen zijn zoals geadverteerd helemaal gaaf en de banden zijn ook in prima conditie. Het is dus prima te doen om een paar tweedehands wielen uit Duitsland te halen.

Heb de wielen net ook in de winterse omstandigheden buiten kunnen proberen en daarmee direct afscheid genomen van het vooroordeel dat auto's met achterwielaandrijving in gladde omstandigheden lastig te besturen zijn.

De Z4 doet het prima in winterse omstandigheden :Y Met de ESP aan is het zelfs moeilijk om geen tractie te hebben of de achterkant weg te laten glijden. Met de ESP uit is dat natuurlijk easy en kun je nog lol hebben ook :)
Waanzinnige auto, en deze velgen staan erg goed!

Ik ben vandaag bezig geweest met het wrappen van een aantal interieur onderdelen. De standaard hexagon alu lijsten in mijn F21 vind ik vanaf het begin al niet zo mooi, en ze hadden her en der wat beschadigen. Een nieuwe set vond ik te duur dus heb het eerst zo geprobeerd. Goedkopere oplossing: een velletje vinyl voor 20 euro en de föhn van mijn vriendin.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FoBNPUV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bVK6sCl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nUUPSQp.jpg

Ben erg tevreden over het resultaat. Je moet er even handigheid in krijgen. Ik heb eerst een deurgreep gedaan en die is toch niet zo mooi gelukt dus moet nog opnieuw. :)

[ Voor 25% gewijzigd door d0s op 10-12-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 16:30

Toff

FP ProMod
@d0s Ziet er best netjes uit, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

d0s schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:32:
[...]

Waanzinnige auto, en deze velgen staan erg goed!

Ik ben vandaag bezig geweest met het wrappen van een aantal interieur onderdelen. De standaard hexagon alu lijsten in mijn F21 vind ik vanaf het begin al niet zo mooi, en ze hadden her en der wat beschadigen. Een nieuwe set vond ik te duur dus heb het eerst zo geprobeerd. Goedkopere oplossing: een velletje vinyl voor 20 euro en de föhn van mijn vriendin.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ben erg tevreden over het resultaat. Je moet er even handigheid in krijgen. Ik heb eerst een deurgreep gedaan en die is toch niet zo mooi gelukt dus moet nog opnieuw. :)
Netjes gedaan hoor. Op de foto zie ik geen verschil tussen de deurgreep en het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 18:55

Orac

Ik mis je papa.

Ik heb een BMW F30 LCI met Navigatie Pro met kaartenupdate. In ConnectedDrive is de automatische update ingesteld op Regio 6 België, Luxemburg, Nederland. Dus als ik de hele kaart wil updaten dan moet dat kennelijk handmatig (Road Map Europe EVO 2017-04). Dat wil ik nu dus ook doen. Het downloaden met de BMW Download Manager gaat goed, maar bij het wegschrijven naar een externe harddisk krijg ik de melding:

Non-compatible medium (file system).
The selected folder is not suitable for unpacking the map material. Please select another folder to unpack the map material. (UNZIP0077)

Aangezien ik geen USB stick heb van 32 of 64 GB wil ik een externe USB harddisk gebruiken. Deze heb ik voor deze gelegenheid geformateerd met FAT32. Dat lukt dus niet. Ook niet met exFAT. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:42

xos

Ik heb eindelijk bevestiging gehad dat mijn auto deze week in productie wordt genomen *O*. Gelijk een afspraak gemaakt om hem op 2 januari op te halen.

Laaste tijd vooral in mijn andere auto gereden maar nu het weer is omgeslagen pak ik weer de 440. En dan merk je pas weer wat voor goede allround auto het is. Enige wat steeds irritanter begint te worden is het gebrek aan vermogen bij lage toeren. Rij meestal in de comfort stand en als je een stoeprand vermomd als drempel af valt duurt het irritant lang voordat het vermogen erin komt. Dit begint steeds meer op te vallen. Is er iets te doen aan dit turbogat met behoud van garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
xos schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:07:
Ik heb eindelijk bevestiging gehad dat mijn auto deze week in productie wordt genomen *O*. Gelijk een afspraak gemaakt om hem op 2 januari op te halen.

Laaste tijd vooral in mijn andere auto gereden maar nu het weer is omgeslagen pak ik weer de 440. En dan merk je pas weer wat voor goede allround auto het is. Enige wat steeds irritanter begint te worden is het gebrek aan vermogen bij lage toeren. Rij meestal in de comfort stand en als je een stoeprand vermomd als drempel af valt duurt het irritant lang voordat het vermogen erin komt. Dit begint steeds meer op te vallen. Is er iets te doen aan dit turbogat met behoud van garantie?
Als ik het goed begrijp rij je een M2 en een 440i? :o

De makkelijkste oplossing is een dag een VW UP automaat of soortgelijks huren/lenen en repeat als dat gevoel weer terug komt. Vermogen went zo snel...
Ik kan mij niet voorstellen dat een 440i niet over een stoeprandje komt maar ben bekend met 'het idee hebben van missend vermogen'.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:17

d0s

sssst

Mystic Spirit schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:47:
[...]

Netjes gedaan hoor. Op de foto zie ik geen verschil tussen de deurgreep en het dashboard.
Van dichtbij zie je het, kleine oneffenheden / bubbeltjes aan de rand. Waar ik de eerste greep erop plakte, en toen pas begon het vinyl te verwarmen, heb ik dat bij de andere onderdelen anders gedaan: eerst verwarmen en dan al licht uitgerekt het vinyl plaatsen. Dit zorgt ervoor dat het vinyl weer krimpt en zodoende zichzelf mooi strak trekt zonder lucht eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 13:22
Orac schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:58:
Ik heb een BMW F30 LCI met Navigatie Pro met kaartenupdate. In ConnectedDrive is de automatische update ingesteld op Regio 6 België, Luxemburg, Nederland. Dus als ik de hele kaart wil updaten dan moet dat kennelijk handmatig (Road Map Europe EVO 2017-04). Dat wil ik nu dus ook doen. Het downloaden met de BMW Download Manager gaat goed, maar bij het wegschrijven naar een externe harddisk krijg ik de melding:

The selected folder is not suitable for unpacking the map material. Please select another folder to unpack the map material. (UNZIP0077)

Aangezien ik geen USB stick heb van 32 of 64 GB wil ik een externe USB harddisk gebruiken. Deze heb ik voor deze gelegenheid geformateerd met FAT32. Dat lukt dus niet. Ook niet met exFAT. Iemand een idee?
Als ik het goed herinner werkt NTFS ook

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Caeruleus schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:29:
[...]

Als ik het goed herinner werkt NTFS ook
Nee, werkt ook niet. Krijg dan dezelfde melding. ;( Misschien toch een USB-stick kopen? Zou ik wel gek vinden als dat de oplossing is.

[ Voor 15% gewijzigd door Orac op 11-12-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Orac schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:34:
[...]

Nee, werkt ook niet. Krijg dan dezelfde melding. ;( Misschien toch een USB-stick kopen? Zou ik wel gek vinden als dat de oplossing is.
Denk dat je toch een USB stick nodig hebt. Misschien weigert hij sowieso harddisks, omdat de USB-poort in sommige BMW's te weinig stroom kan leveren voor een HDD? Ik heb ook lopen rommelen met sticks die hij wel en niet herkende. Het geheel lijkt dus best kieskeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
Mystic Spirit schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:46:
[...]

Denk dat je toch een USB stick nodig hebt. Misschien weigert hij sowieso harddisks, omdat de USB-poort in sommige BMW's te weinig stroom kan leveren voor een HDD? Ik heb ook lopen rommelen met sticks die hij wel en niet herkende. Het geheel lijkt dus best kieskeurig.
Boekje al gelezen? Uit mijn hoofd, staat bij de E90/91 dat het met een USB moet en externe HDD niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-05 18:26
Orac schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:58:

Hoe ziet de folder eruit dan op de hdd?
Ik heb bij de F31 ook een update gedaan naar 2018-1 met een externe ssd en die gekoppeld via een sata -> usb adapter dat ging prima. Ging ook redelijk snel had ik het idee en was NTFS btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Camo schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:58:
[...]

Hoe ziet de folder eruit dan op de hdd?
Ik heb bij de F31 ook een update gedaan naar 2018-1 met een externe ssd en die gekoppeld via een sata -> usb adapter dat ging prima. Ging ook redelijk snel had ik het idee en was NTFS btw.
Verschil is hier de SSD ipv de HDD. Die heeft minder power nodig. SSD gaat daarom waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Allemaal bedankt voor de reacties. Het gaat al mis bij het schrijven naar harddisk. Dus niet van harddisk naar BMW. Ik bestel wel een USB-stick als het niet lukt.

Edit: Ik heb nog een SSD geprobeerd, aangesloten op een SATA-USB adapter (NTFS). Nog steeds dezelfde melding. ;(

[ Voor 26% gewijzigd door Orac op 11-12-2017 14:59 . Reden: SSD geprobeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos

xos

Raymond P schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:24:
[...]

Als ik het goed begrijp rij je een M2 en een 440i? :o

De makkelijkste oplossing is een dag een VW UP automaat of soortgelijks huren/lenen en repeat als dat gevoel weer terug komt. Vermogen went zo snel...
Ik kan mij niet voorstellen dat een 440i niet over een stoeprandje komt maar ben bekend met 'het idee hebben van missend vermogen'.
Het probleem is alleen een gebrek aan vermogen als je langzaam rolt of uit stilstand optrekt. Eens de auto een beetje snelheid heeft is het ding erg snel en zit er bijna geen vertraging tussen gas geven en acceleren. Bij stoplichten is het ook duidelijk, het gaspedaal kan volledig ingetrapt worden maar een up'je is de eerste paar meters rapper weg. Nu is het zo dat ik binnen de bebouwde kom altijd in de comfort mode rij, misschien dat het "probleem" er niet is in een van de sport modes. Zou ik even moeten proberen maar dat zou betekenen dat er misschien wat te tweaken is. Nu is het niet zo vervelend dat er echt iets aan gedaan moet worden maar als er binnen de garantie kaders wat te tweaken valt hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 11:54
Mensen hier ervaring met het vervangen van de accu? En dan voornamelijk het computer reset verhaal?

De vrouw kwam laatst stil te staan omdat de auto uitviel, met de melding dat de accu spanning te laag was.
Vandaag de E87 voorzien van een nieuwe Varta accu (52Ah ipv 48) en hij start weer netjes! Echter blijf ik een melding krijgen in het schermpje van de accu.

Ik lees dat deze opnieuw aangemeld/gereset moet worden. Vroeger kon je nog wat met de Carly app en een ODB stekker echter zijn die nu zo slim geworden dat je de volledige versie moet kopen ipv steeds een eenmalige module aan kunt schaffen.

Iemand suggesties op de boel low-cost te resetten? ... Of is het makkelijker om gewoon naar de (niet bmw garage) rijden en het daar even lief vragen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 10:36

IQM

xos schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:08:
Het probleem is alleen een gebrek aan vermogen als je langzaam rolt of uit stilstand optrekt. Eens de auto een beetje snelheid heeft is het ding erg snel en zit er bijna geen vertraging tussen gas geven en acceleren. Bij stoplichten is het ook duidelijk, het gaspedaal kan volledig ingetrapt worden maar een up'je is de eerste paar meters rapper weg. Nu is het zo dat ik binnen de bebouwde kom altijd in de comfort mode rij, misschien dat het "probleem" er niet is in een van de sport modes. Zou ik even moeten proberen maar dat zou betekenen dat er misschien wat te tweaken is. Nu is het niet zo vervelend dat er echt iets aan gedaan moet worden maar als er binnen de garantie kaders wat te tweaken valt hoor ik dat graag.
En in de Sport stand heb je er zeker geen last van? Ik ken het gevoel van mijn 535i. De oorzaak is volgens mij tweeledig.
1. Gasrepons in de comfort stand is gericht op comfort. Lees: gezapig.
2. Koppelomvormer staat ook in standje comfort.
Hoe goed de 8 traps ZF bak ook is, ik zal nooit een fan worden van een koppelomvormer.

Ik ben er zeker van dat het door jou beschreven gedrag door BMW heel bewust geprogrammeerd is. De auto's worden immers door een heel breed publiek gereden. Van jonge Yup tot Pensionado.

Het zal best te tweaken zijn maar het is de vraag of je dat wil. Het heeft namelijk ook een voordeel. Je wilt je BMW toch ook met gladheid en sneeuw kunnen rijden? Ga vanmiddag maar eens een stukje met de 440i in Sport door de sneeuw rijden. Kijken hoe leuk je dat vindt. De eerste kilometers zijn grappig maar na een half uurtje ben je er wel klaar mee denk ik.
JayZeeTie schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:45:
Mensen hier ervaring met het vervangen van de accu? En dan voornamelijk het computer reset verhaal?

De vrouw kwam laatst stil te staan omdat de auto uitviel, met de melding dat de accu spanning te laag was.
Vandaag de E87 voorzien van een nieuwe Varta accu (52Ah ipv 48) en hij start weer netjes! Echter blijf ik een melding krijgen in het schermpje van de accu.

Ik lees dat deze opnieuw aangemeld/gereset moet worden. Vroeger kon je nog wat met de Carly app en een ODB stekker echter zijn die nu zo slim geworden dat je de volledige versie moet kopen ipv steeds een eenmalige module aan kunt schaffen.

Iemand suggesties op de boel low-cost te resetten? ... Of is het makkelijker om gewoon naar de (niet bmw garage) rijden en het daar even lief vragen? :9
Je kunt het zeker bij een universele garage even vragen. Mijn Bosch Service monteur kan het ook. En ze leveren ook een nieuwe accu als het nodig is. Scheelt mij teveel met de BMW Stealer.
Met de betaalde Carly app kan het ook nog niet. Je moet dan echt de module nog apart aanschaffen. (€ 5,-)

[ Voor 25% gewijzigd door IQM op 11-12-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bustertje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01-03 20:52
JayZeeTie schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:45:

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! Mijn accu is ook aan vervanging toe (E87).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Even voor de zekerheid.
7Jx16 ET40 Style 411 . Gaan die passen onder een E91 LCI?
Banden zijn 205/55/16.

Standaard is de ET34, dit scheelt 6mm, en ik had vernomen dat 5 de max was.
Wil geen spacers gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door DeBaroN op 11-12-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos

xos

IQM schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:36:
[...]

En in de Sport stand heb je er zeker geen last van? Ik ken het gevoel van mijn 535i. De oorzaak is volgens mij tweeledig.
1. Gasrepons in de comfort stand is gericht op comfort. Lees: gezapig.
2. Koppelomvormer staat ook in standje comfort.
Hoe goed de 8 traps ZF bak ook is, ik zal nooit een fan worden van een koppelomvormer.

Ik ben er zeker van dat het door jou beschreven gedrag door BMW heel bewust geprogrammeerd is. De auto's worden immers door een heel breed publiek gereden. Van jonge Yup tot Pensionado.

Het zal best te tweaken zijn maar het is de vraag of je dat wil. Het heeft namelijk ook een voordeel. Je wilt je BMW toch ook met gladheid en sneeuw kunnen rijden? Ga vanmiddag maar eens een stukje met de 440i in Sport door de sneeuw rijden. Kijken hoe leuk je dat vindt. De eerste kilometers zijn grappig maar na een half uurtje ben je er wel klaar mee denk ik.
Je hebt gelijk, moest vanmiddag een stukje rijden en heb het verschil tussen sport en comfort geprobeerd. In de sportstand geen last van vertraging maar bij het stoplicht een achterkant die een stapje opzij zette. Dat was in de comfort stand nog niet gebeurd ondanks de sneeuw. Overigens vind ik de comfort stand erg goed. Behalve bij het initeel oppakken is de auto lekker bij de les zonder dat het aggresief wordt. BMW heeft met de facelift van dit jaar de 4 serie iets sportiever gemaakt en dat pakt imho goed uit.

Ben het verder ook wel met je eens dat de ZF bak goed is maar niet perfect. PDK met zelf flipperen ftw :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik rijd ook altijd in comfort. Het went vanzelf ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos

xos

Je avatar doet anders vermoeden :Y).

We krijgen trouwens meer rijtijd volgend jaar. Wedstrijdleiding bepaald na de kwalificatie over hoeveel rondjes het gaat. Tessa noemde voorbeelden van 12 a 14 rondes. Weet niet of ik daar blij mee ben, 10 rondjes was eigenlijk wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

baronruud schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:35:
Even voor de zekerheid.
7Jx16 ET40 Style 411 . Gaan die passen onder een E91 LCI?
Banden zijn 205/55/16.

Standaard is de ET34, dit scheelt 6mm, en ik had vernomen dat 5 de max was.
Wil geen spacers gebruiken.
Dat zou je dan moeten passen. Het is bekend dat een Touring minder brede banden kan hebben dan een sedan. Als de achterbanden de wielkast niet raken en de voorwielen bij insturen ook vrij lopen dan kan het. Maar het staat minder mooi in de wielkast en het weggedrag van de auto zal ook iets veranderen.
Tylen schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:19:
Ik rijd ook altijd in comfort. Het went vanzelf ;)
Klopt, ik ook. :) Mede ook vanwege het actieve onderstel. Comfort+ is veel te deinend. Gelukkig kun je Sport dan instellen op de aandrijflijn of onderstel. (of beide)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

xos schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:56:
Je avatar doet anders vermoeden :Y).

We krijgen trouwens meer rijtijd volgend jaar. Wedstrijdleiding bepaald na de kwalificatie over hoeveel rondjes het gaat. Tessa noemde voorbeelden van 12 a 14 rondes. Weet niet of ik daar blij mee ben, 10 rondjes was eigenlijk wel genoeg.
Pfff 10 was genoeg idd. Ook jammer dan er soms op vrijdags al wedstrijden gereden worden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
IQM schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:13:
[...]

Dat zou je dan moeten passen. Het is bekend dat een Touring minder brede banden kan hebben dan een sedan. Als de achterbanden de wielkast niet raken en de voorwielen bij insturen ook vrij lopen dan kan het. Maar het staat minder mooi in de wielkast en het weggedrag van de auto zal ook iets veranderen.
Heb de E91 nog niet, maar ben alvast aan het zoeken. Kan daarom niet proberen.
Ik kan dus beter voor een lagere ET gaan begrijp ik. Lager dan de standaard ET34 is dan beter dan iets hoger, ivm het naar binnen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

baronruud schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:22:
Heb de E91 nog niet, maar ben alvast aan het zoeken. Kan daarom niet proberen.
Ik kan dus beter voor een lagere ET gaan begrijp ik. Lager dan de standaard ET34 is dan beter dan iets hoger, ivm het naar binnen staan?
Waarom zoek je niet gewoon een set die op de E90/E91 geleverd is? Dan heb je geen gezeur met ET of andere maten en er worden er voldoende van aangeboden voor redelijke prijzen. Al is dit niet de meest handige tijd om bijv. winterbanden te willen kopen. De prijzen zijn nu ineens veel hoger dan bijv. in augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
IQM schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:33:
[...]

Waarom zoek je niet gewoon een set die op de E90/E91 geleverd is? Dan heb je geen gezeur met ET of andere maten en er worden er voldoende van aangeboden voor redelijke prijzen. Al is dit niet de meest handige tijd om bijv. winterbanden te willen kopen. De prijzen zijn nu ineens veel hoger dan bijv. in augustus.
Ja, je hebt gelijk. Deze worden aangeboden dat ze onder een E91 vandaan komen.
ET waarde was niet vermeld, en adhv styling kwam ik achter de ET.

Koop wel voor tijdelijk een stalen setje, gooi ik daar de banden van de E46 winterset op.
In de zomer maar is op zoek naar een LM wintersetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Orac schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:06:
Allemaal bedankt voor de reacties. Het gaat al mis bij het schrijven naar harddisk. Dus niet van harddisk naar BMW. Ik bestel wel een USB-stick als het niet lukt.

Edit: Ik heb nog een SSD geprobeerd, aangesloten op een SATA-USB adapter (NTFS). Nog steeds dezelfde melding. ;(
Heb vandaag de verse USB-stick binnen gekregen en hiermee werkt het wegschrijven wel. Ik ga morgen de navigatie updaten. Hoe lang duurt zoiets? De kaart 2017-04 is zo te zien van 14-09-2017. Dus waarschijnlijk komt binnen een paar dagen de 2018-01 uit. Zou leuk zijn als je hier een notificatie van krijgt. Nou ja, we zien wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Orac op 12-12-2017 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Orac schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:31:
[...]

Heb vandaag de verse USB-stick binnen gekregen en hiermee werkt het wegschrijven wel. Ik ga morgen de navigatie updaten. Hoe lang duurt zoiets? De kaart 2017-04 is zo te zien van 14-09-2017. Dus waarschijnlijk komt binnen een paar dagen de 2018-01 uit. Nou ja, we zien wel.
De 2018-01 is er al een tijdje. Ik heb hem al in mijn auto zitten. Het updaten duurt ongeveer 30 minuten. Het is dus handig om de update te doen als je een redelijk ritje voor de boeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac

Orac

Ik mis je papa.

Waarom krijg ik dan de 2017-04?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
[...]

Ik heb een E91 touring en achter liggen er 19" 245 banden op, en hij is verlaagd. Geen enkel probleem. Ik heb trouwens wel slechte ervaringen met run flats. Die zoeken heel erg op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sinds een kleine tijd valt mij een bijgeluid op, vooral bij stationair of lage snelheid. Of als ik ergens rij met veel weerkaatsing van het geluid, bijvoorbeeld een parkeergarage. Het is eigenlijk altijd aanwezig en het veranderd/wordt harder bij een hoger toerental. Al lijkt het na pak 'm beet 2000 toeren niet meer te veranderen.

Dit laatste lijkt me denken dat het iets met de transmissie/koppeling is? Onderstaand filmpje is trouwens wel gemaakt in de P-stand. Het betreft een E90 330i LCI uit 2010 met een goede 105.000 kilometer op de teller. En verder geen klachten of iets - auto rijdt super.

Kunnen jullie iets opmaken uit dit filmpje? Vooral bij seconden 13-15 kun je het goed horen.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hYEWz2BV-Io]

Ik had op Engelse fora ook wat gelezen over injectoren die (onschuldig) geluid kunnen maken, maar wat ik heb lijkt me voor een BMW niet echt netjes om als "hoort erbij" af te doen? Het is best wel aanwezig.

Trouwens, bij de vorige eigenaar zijn de injectoren onder de garantie vervangen bedenk ik me nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

Orac schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:35:
Waarom krijg ik dan de 2017-04?
Mystic Spirit schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:34:
De 2018-01 is er al een tijdje. Ik heb hem al in mijn auto zitten. Het updaten duurt ongeveer 30 minuten. Het is dus handig om de update te doen als je een redelijk ritje voor de boeg hebt.
Niet van de NBT EVO versie, daar is 2017-4 de laatste. Er zijn inmiddels heel wat verschillende Navigatie systemen in gebruik bij BMW.
coldasice schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:27:

Ik heb een E91 touring en achter liggen er 19" 245 banden op, en hij is verlaagd. Geen enkel probleem. Ik heb trouwens wel slechte ervaringen met run flats. Die zoeken heel erg op de snelweg.
Een breedset op een E90/E91 is 225 voor en 255 achter. Niet verwonderlijk dat een 245 brede band geen probleem geeft. ;)

De reden dat de RFT banden bij jou zoekerig zijn komt doordat 19" op een E90/E91 heel erg plat is. 225/35R19 voor en 255/30R19 achter. Op mijn F11 met 245/40R19 bevalt RFT prima.
Maar omgekeerd, een BMW 5 serie met gewone banden bevalt mij niet. Met een 1800kg zware caravan erachter begint boven de 86km/u de hele boel te slingeren. Met RFT nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoardCrusher
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 09:50
Mystic Spirit schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 17:34:
[...]

Hoe het met EVO zit weet ik niet, maar bij NBT kun je gewoon halverwege de auto stoppen/uitzetten en dan hervat ie de update als je hem weer aanzet (hij vraagt of ie moet hervatten). Je hoeft het dus niet in 1 rit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wat een onzin. Ik heb er 255 achter op zitten (originele BMW M velgen) en geen enkel probleem. Zolang je maar originele velgen gebruikt en wegblijft van de 'petjes-onderdelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
nl.mark schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:44:
[...]

Wat een onzin. Ik heb er 255 achter op zitten (originele BMW M velgen) en geen enkel probleem. Zolang je maar originele velgen gebruikt en wegblijft van de 'petjes-onderdelen'.
Nee, geen onzin. Het ging om de ET waarde, niet bandbreedte.

IQM over banden:
IQM schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:56:
[...]

[...]

Niet van de NBT EVO versie, daar is 2017-4 de laatste. Er zijn inmiddels heel wat verschillende Navigatie systemen in gebruik bij BMW.

[...]

Een breedset op een E90/E91 is 225 voor en 255 achter. Niet verwonderlijk dat een 245 brede band geen probleem geeft. ;)

De reden dat de RFT banden bij jou zoekerig zijn komt doordat 19" op een E90/E91 heel erg plat is. 225/35R19 voor en 255/30R19 achter. Op mijn F11 met 245/40R19 bevalt RFT prima.
Maar omgekeerd, een BMW 5 serie met gewone banden bevalt mij niet. Met een 1800kg zware caravan erachter begint boven de 86km/u de hele boel te slingeren. Met RFT nergens last van.

[ Voor 52% gewijzigd door DeBaroN op 13-12-2017 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
baronruud schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:50:
[...]

Nee, geen onzin. Het ging om de ET waarde, niet bandbreedte.

IQM over banden:

[...]
Wie heeft het over bandbreedtes? Ik schrijf; zolang je maar originele velgen gebruikt en wegblijft van de 'petjes-onderdelen'. ET-waardes zijn automatisch goed als je originele velgen monteert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
nl.mark schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:57:
[...]

Wie heeft het over bandbreedtes? Ik schrijf; zolang je maar originele velgen gebruikt en wegblijft van de 'petjes-onderdelen'. ET-waardes zijn automatisch goed als je originele velgen monteert!
Het ging ook om originele BMW velgen. Style 411, die volgens felgenkatalog zouden moeten passen op een E91: http://felgenkatalog.auto-treff.com/left.php#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

nl.mark schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:57:
Lees de vraag van @baronruud eerst maar eens. Zijn vraag was of originele E46 velgen ook op een E91 passen. De ET waarde is zeker niet automatisch goed maar verschilt per style en per bouwserie.

De ET van E46 velgen is hoger dan van E90 velgen waardoor de banden verder naar binnen vallen. Ik heb ook geadviseerd om velgen te kiezen die op de E90/E91 geleverd zijn. Om te kijken of het zou passen moet je ze er even op zetten. Een spacer er tussen plaatsen lost het probleem ook op. Maar gezien dat hij de auto en de velgen nog niet heeft zou ik het niet op deze manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:54

_Arthur

blub

baronruud schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:21:
Het ging ook om originele BMW velgen. Style 411, die volgens felgenkatalog zouden moeten passen op een E91: http://felgenkatalog.auto-treff.com/left.php#
Als ik "3er E90 ff." kies, dan staan de 411's niet in het rijtje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
IQM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:55:
[...]

Lees de vraag van @baronruud eerst maar eens. Zijn vraag was of originele E46 velgen ook op een E91 passen. De ET waarde is zeker niet automatisch goed maar verschilt per style en per bouwserie.
Ik reageerde niet op de initiële vraag, ik reageerde op de opmerking dat er op een touring minder brede banden zouden passen dan op de sedan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
_Arthur schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:01:
[...]

Als ik "3er E90 ff." kies, dan staan de 411's niet in het rijtje hoor.
Ja, inderdaad! Stom, ik koos dus E90 en daarna "Felge" en "Bereifung" vulde ik ook in.
Zie nu pas dat het dus oder is en type auto gereset wordt... :F :z |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

[...]

[...]

[...]

-knip-
En ik maar denken dat ik met een CIC systeem ongeveer als laatste de update zou ontvangen :)
Goed om te weten dat er voor verschillende versies andere release dates zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM

IQM

nl.mark schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:21:
Ik reageerde niet op de initiële vraag, ik reageerde op de opmerking dat er op een touring minder brede banden zouden passen dan op de sedan.
Het is jou wellicht niet bekend maar dan heb ik het over een E60 en E61. Op een E60 sedan kun je achter originele velgen met 285 brede banden monteren maar op een E61 past toch echt max. 275 breed. Bij het monteren van de wielen zit die al klem tegen de wielkuip. Als je de auto met de krik laat zakken valt de band precies in een uitsparing. (Er zijn zelfs gasten die op hun E60 295 achter hebben maar dat is niet origineel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 16:54

_Arthur

blub

baronruud schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:23:
Ja, inderdaad! Stom, ik koos dus E90 en daarna "Felge" en "Bereifung" vulde ik ook in.
Zie nu pas dat het dus oder is en type auto gereset wordt... :F :z |:(
;)

Opgelost dus 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice

Je hebt gelijk, ik had 245 in mijn hoofd zitten, maar het is 255... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
IQM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:34:
[...]

Het is jou wellicht niet bekend maar dan heb ik het over een E60 en E61. Op een E60 sedan kun je achter originele velgen met 285 brede banden monteren maar op een E61 past toch echt max. 275 breed. Bij het monteren van de wielen zit die al klem tegen de wielkuip. Als je de auto met de krik laat zakken valt de band precies in een uitsparing. (Er zijn zelfs gasten die op hun E60 295 achter hebben maar dat is niet origineel.)
Dan was je posting nog onzinniger; de vraag ging over een E9x en jij reageert dat het algemeen bekend is dat er onder een touring minder brede banden passen dan een sedan en dan blijk je het over een E6x te hebben.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Goedverdoemme zaterdag mijn E39 ophalen. Ik heb me nog nooit enorm verheugd op een nieuwe auto, deze is 18 jaar oud en ik lig als een kleuter aan Sinterklaascadeautjes erover te denken 's avonds in mijn bedje :+ *;

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:53
Iemand die hier ervaring heeft met een obd2 Bluetooth scanner elm327 icm een mac? Ik heb zo’n apparaatje gekocht icm een 20pins adapter voor m’n 318is e36 en probeer deze uit te lezen. Ik kan met de macbook echter de Bluetooth van de obs2 scanner niet vinden. Het apparaat werkt wel want met de galaxy s6 is ie wel te vinden en uit te lezen via torque

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb nu een nieuwe X5 als vervangende auto van de garage mee. Kost 110k en zit dus redelijk in de opties. Het is een heerlijke auto. Maar ik merk nu wel dat ik 10 jaar ben voorgelogen.

Ik heb veel reviews gelezen van alle auto's. En bij elke X5 review, krijg ik dingen als:

"Je voelt niet dat bij zwaar is"
"Rijdt net als een sportauto"
"Helt nauwelijks over in de bochten"

Etc etc.

Nou, ik heb alles op sport incl. de demping en ik kan je vertellen:

Hij voelt zwaar, hij rijdt als een SUV en hobbelt als een malle door de bochten.

Ongetwijfeld is hij beter dan alles SUVs op de Cayenne/Macan na, maar rijden als een normale auto? Ja, als auto's rijden als een Leopard tank wellicht.

Verder heerlijke cruiser. De 35i is voldoende, interieur is top en de stoelen zijn geweldig.

EDIT:

Pak even de laatste review van Autoweek:
Deze BMW X5 heeft bijna circuitwaardige rijeigenschappen, maar mist wat raffinement. De zescilinderdiesel heeft veel power.
8)7

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 13-12-2017 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
EvaluationCopy schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:55:
Goedverdoemme zaterdag mijn E39 ophalen. Ik heb me nog nooit enorm verheugd op een nieuwe auto, deze is 18 jaar oud en ik lig als een kleuter aan Sinterklaascadeautjes erover te denken 's avonds in mijn bedje :+ *;
De voorpret is vaak net zo leuk. Fotootje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
coldasice schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:25:
[...]

De voorpret is vaak net zo leuk. Fotootje?
Paar pagina's terug al gepost maar zoiets moois mag best op herhaling O-)

Het is een late 528i Exec shadowline in Sienarot met steptronic, xenon, pdc, stoelverwarming, M-stuur, M-onderstel etc. Erg mee in m'n nopjes. Ding reed als nieuw tijdens de proefrit. 160k op de klok en absoluut niet bezuinigd op onderhoud de laatste jaren, de gehele historie was bekend en aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/22f704_4d4152b4fd8347e297a564fc4f1c78d2~mv2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/22f704_980e5409923a415bbc4d040ad1531fca~mv2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/22f704_b0bfe79d2a1d4a80a745e8a95aaa48aa~mv2.jpg/v1/fill/w_1000,h_750,al_c,q_90/22f704_b0bfe79d2a1d4a80a745e8a95aaa48aa~mv2.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door EvaluationCopy op 13-12-2017 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PWM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:24:
Ik heb nu een nieuwe X5 als vervangende auto van de garage mee. Kost 110k en zit dus redelijk in de opties. Het is een heerlijke auto. Maar ik merk nu wel dat ik 10 jaar ben voorgelogen.

Ik heb veel reviews gelezen van alle auto's. En bij elke X5 review, krijg ik dingen als:

Etc etc.

Hij voelt zwaar, hij rijdt als een SUV en hobbelt als een malle door de bochten.

Ongetwijfeld is hij beter dan alles SUVs op de Cayenne/Macan na, maar rijden als een normale auto? Ja, als auto's rijden als een Leopard tank wellicht.

Verder heerlijke cruiser. De 35i is voldoende, interieur is top en de stoelen zijn geweldig.

EDIT:

[...]

8)7
Na het lezen van een paar autoblaadjes had je het idee dat BMW alle wetten der natuur gebroken had? :+

Waarom moest de Tesla naar de garage? Eerste oliewissel?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:41:
[...]

Na het lezen van een paar autoblaadjes had je het idee dat BMW alle wetten der natuur gebroken had? :+
Waarom moest de Tesla naar de garage? Eerste oliewissel?
Er zat wat lakschade op van het transsport. Dat word nu gespoten. Slordig, maar wel netjes afgehandeld. Stond een aantal premium auto's voor mij klaar (Jag XF, XC90, S400), maar de BMW kende ik nog niet, dus die maar gepakt.

Grappig hoe deze auto op alle fronten langzamer is (6.5 naar 100 en langzame tussensprints), maar die een enorme prachtige 6 in lijn roffel toch net zo snel aanvoelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 15:41
PWM schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:46:
[...]

Er zat wat lakschade op van het transsport. Dat word nu gespoten. Slordig, maar wel netjes afgehandeld. Stond een aantal premium auto's voor mij klaar (Jag XF, XC90, S400), maar de BMW kende ik nog niet, dus die maar gepakt.

Grappig hoe deze auto op alle fronten langzamer is (6.5 naar 100 en langzame tussensprints), maar die een enorme prachtige 6 in lijn roffel toch net zo snel aanvoelt.
Las laatst dat er nogal wat Tesla's lakschade hebben van transport of slecht reparatie van lakschade. Zou toch verwachten dat ze voor aflevering zoiets zien en meteen aanpakken? Zou ik wel verwachten in ieder geval als ik zoveel zou betalen...

• IQM

IQM

nl.mark schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:53:
Dan was je posting nog onzinniger; de vraag ging over een E9x en jij reageert dat het algemeen bekend is dat er onder een touring minder brede banden passen dan een sedan en dan blijk je het over een E6x te hebben.. :+
Zo onzinnig is het niet hoor. Ik heb even mijn huiswerk gedaan. Het is niet alleen bij de E60/E61 maar ook bij de E90/E91. Kijk maar na voor Style 359.

Etc etc.

EDIT:

8)7
Ik heb ook gedacht om een X3 of X5 te kopen. Maar na een proefrit was ik genezen. Een X5 is echt groot, lomp en zwaar. Daarom toch maar een F11 535i geïmporteerd uit Duitsland. Met ook bijna alle opties erop.

[ Voor 55% gewijzigd door IQM op 14-12-2017 09:05 ]

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 07:55
IQM schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:54:
[...]

Ik heb ook gedacht om een X3 of X5 te kopen. Maar na een proefrit was ik genezen. Een X5 is echt groot, lomp en zwaar. Daarom toch maar een F11 535i geïmporteerd uit Duitsland. Met ook bijna alle opties erop.
Hmm, ik zit ook altijd te kijken naar een X3 of X5 maar als ik jullie ervaringen zo lees is dat precies waar ik bang voor ben. Mijn vader rijd nu een Q7 maar dat vind ik ook een extreem logge en zware wagen... Comfortabel, ja. Meer ruimte? Ik vind het nogal tegenvallen eigenlijk, vooral onhandig zo'n hele grote auto. Een X3 is hopelijk wat kleiner en daardoor ook wat minder log. Of toch maar weer een bomvolle 3 serie zoeken in .de of voor de vrouw een Mini Countryman S?
Keuzes, keuzes :P

>> Signature?

• The_MAN
Ok, onze E61 vind na 280.000km dat hij genoeg roet opgeslagen heeft en het roetfilter is nu dan ook eindelijk vol... Nu was ik gisteren toevallig bij de dealer en die vertelde mij dat de enige manier om het goed op te lossen een nieuwe is. Ze vertelden dat schoonbranden een oplossing is, maar vaak toch redelijk snel weer problemen geeft, een vervangend merk zou ook kunnen, maar geeft vaak ook problemen en er is een reden dat ze 50% van de prijs van een BMW origineel zijn (bijna €1500 ex btw!).

Ik heb mijn dealer heel hoog zitten, echt waar, maar heb toch even de BMW Specialist in de buurt gebeld. Helaas, hij verteld precies hetzelfde verhaal :'(

De enige optie om het goedkoper te doen is een 2e hands vinden waarvan je weet dat hij niet al 200.000km+ erop heeft zitten. Nou raadde de BMW specialist mij af bij een sloop te gaan kijken, die halen er zo wat KMs af voor je. Iemand hier misschien een tip waar ik een betrouwbaar 2e hands filter kan vinden? Eentje met misschien 100.000km zodat hij nog 150.000km mee kan?

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:25
Roetfilter wegdoen? En eruit programmeren. Lijkt me meest gemakkelijke en leuke oplossing.
The_MAN schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:56:
Ok, onze E61 vind na 280.000km dat hij genoeg roet opgeslagen heeft en het roetfilter is nu dan ook eindelijk vol... Nu was ik gisteren toevallig bij de dealer en die vertelde mij dat de enige manier om het goed op te lossen een nieuwe is. Ze vertelden dat schoonbranden een oplossing is, maar vaak toch redelijk snel weer problemen geeft, een vervangend merk zou ook kunnen, maar geeft vaak ook problemen en er is een reden dat ze 50% van de prijs van een BMW origineel zijn (bijna €1500 ex btw!).

Ik heb mijn dealer heel hoog zitten, echt waar, maar heb toch even de BMW Specialist in de buurt gebeld. Helaas, hij verteld precies hetzelfde verhaal :'(

De enige optie om het goedkoper te doen is een 2e hands vinden waarvan je weet dat hij niet al 200.000km+ erop heeft zitten. Nou raadde de BMW specialist mij af bij een sloop te gaan kijken, die halen er zo wat KMs af voor je. Iemand hier misschien een tip waar ik een betrouwbaar 2e hands filter kan vinden? Eentje met misschien 100.000km zodat hij nog 150.000km mee kan?

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 19:08

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Niet iedereen woont in mijn favoriete land België.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
The_MAN schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:56:

Ik zou de oplossing afstemmen op de tijd dat jij nog met de auto wil doen. Schoonbranden is een optie en stel hij zou maar 50% van de tijd meegaan is het toch 140.000km. Zo ook met een alternatief merk. De vraag is dus, hoelang moet ie voor jou meegaan.

Zelf heb ik hem bij de vorige eruit gehaald. Dit zou ik niet zo weer doen. De auto ging enorm stinken bij stationair en als de wind wat verkeerd stond bij het stoplicht rook ik het ook. Of het helemaal aan het roetfilter lag weet ik niet 100% maar voor mij is het een reden om het niet weer te doen. Dan maar iets meer betalen voor het schoonbranden.

@fsfikke Weet jij zo of er nog een navi update komt voor Motion? (business navi van de e91). Alle andere hebben al een update van 2018-01 maar ik zie de motion nog nergens verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door MrFl0ppY op 14-12-2017 11:31 ]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• The_MAN
@MrFl0ppY & @royalt123 , Helaas, roetfilter eruit halen kan niet meer in NL tegenwoordig, kom je niet door de APK heen... Mij is aanbevolen eventueel te laten schoonbranden als ik er niet lang meer mee zou rijden, maar hij moet nog zeker 3 jaar meegaan. In KMs niet veel (rond de 50k), maar niet vervangen met origineel nieuwe geeft vaak binnen een jaar al weer problemen zoals geluid/trillingen. Daar zit ik niet op te wachten.

De beste goedkope oplossing is een 2e hands filter met niet teveel KMs er op, maar hoe kom je er aan en weet je zeker dat hij niet veel gereden heeft??

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
Voor 50k zou ik zeker voor schoonbranden gaan. Een tweedehandse is sowieso niet betrouwbaar en is alleen op zicht te beoordelen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Anoniem: 915187

Even denken... 300 euro voor een reiniging die je waarschijnlijk de komende 100.000km probleemloos laat rijden, 1000 euro voor een merkloos roetfilter die minsens 150.000 meegaat of 2000 euro voor een origineel roetfilter. Wat zou de beste keuze zijn?

Dit zou ik trouwens via een roetfilterspecialist doen. Ieder zijn vak.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 915187 op 14-12-2017 16:04 ]

• royalt123
  • Laatst online: 09:25
Wist niet dat niet meer mogelijk was in NL, als 50.000 km is moet schoonbranden zeker lukken. af en toe snelweg-km helpt wel voor roet denk ik?
The_MAN schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:32:
@MrFl0ppY & @royalt123 , Helaas, roetfilter eruit halen kan niet meer in NL tegenwoordig, kom je niet door de APK heen... Mij is aanbevolen eventueel te laten schoonbranden als ik er niet lang meer mee zou rijden, maar hij moet nog zeker 3 jaar meegaan. In KMs niet veel (rond de 50k), maar niet vervangen met origineel nieuwe geeft vaak binnen een jaar al weer problemen zoals geluid/trillingen. Daar zit ik niet op te wachten.

De beste goedkope oplossing is een 2e hands filter met niet teveel KMs er op, maar hoe kom je er aan en weet je zeker dat hij niet veel gereden heeft??

• The_MAN
royalt123 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:49:
Wist niet dat niet meer mogelijk was in NL, als 50.000 km is moet schoonbranden zeker lukken. af en toe snelweg-km helpt wel voor roet denk ik?

[...]
De auto rijdt 50km per werkdagdag snelweg en rond de 20km per dag stadsverkeer. Dat is het afhelopen jaar, daarvoor heeft hij voornamelijk snelweg km's gereden. Hij is gewoon een keer vol na 280.000 km...

• kahraman11
  • Laatst online: 08:34

Etc etc.

EDIT:

[...]

8)7
Ik vind de 5 serie van mijn ouders (518D F10) een stuk minder sportief rijden dan de X5 (30D E70). De x5 pakte de bochten met plezier zonder in te deinen aan de voorkant terwijl de 5er dat wel heeft. Beiden trouwens met standaard onderstel. Dus geen adaptieve dempers. De x5 heeft wel luchtvering op de achteras als ik het goed heb. Dat vind ik trouwens op de F11 weer zo'n los kontje creëren.

• IQM

IQM

MrFl0ppY schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:28:
Weet jij zo of er nog een navi update komt voor Motion? (business navi van de e91). Alle andere hebben al een update van 2018-01 maar ik zie de motion nog nergens verschijnen.
Motion 2018-1 is al uit. Stuur anders even een PM.
kahraman11 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:37:
Ik vind de 5 serie van mijn ouders (518D F10) een stuk minder sportief rijden dan de X5 (30D E70). De x5 pakte de bochten met plezier zonder in te deinen aan de voorkant terwijl de 5er dat wel heeft. Beiden trouwens met standaard onderstel. Dus geen adaptieve dempers. De x5 heeft wel luchtvering op de achteras als ik het goed heb. Dat vind ik trouwens op de F11 weer zo'n los kontje creëren.
Het eerste dat in mij opkomt: Zet eens een 530D F10 tegenover de X5 30D. Want je kunt een geknepen viercilinder 2.0D niet vergelijken met een zesclinder 3.0D. De carrosserie en het gewicht maakt heus wel uit maar dit is geen eerlijk vergelijk.

Aan de andere kant is de F10 een heel stuk comfortabeler afgeveerd dan de voorgaande E series. Dat kan een reden zijn dat de E70 minder deint. Maar als het over sportief rijden gaat dan denk ik toch met weemoed terug aan de E60. :') (of een 3 serie)
Pagina: 1 ... 68 ... 116 Laatste

Dit topic is gesloten.