Browsercrash, verhaal weg. Ik ga het nog een keer proberen maar excuses als het wat kortaf overkomt.
pedorus schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 22:27:
Ik vraag me niet af waarom ze hier komen, dat is een kwestie van bijvoorbeeld aantrekkende welvaart, mooie beeldvorming en marketing door mensensmokkelaars. Ik vraag me af waarom het vaak als argument gebruikt wordt tegen tegenhouden/terugsturen en opvangen in de regio. Juist als dat al in 90% van de gevallen gebeurd dan past die 10% er ook wel bij lijkt mij, zeker als je bekijkt hoeveel geld dat scheelt ten opzichte van hier opvangen.
De meesten worden al tegengehouden. Wie hier komt is al binnen, die kun je niet meer tegenhouden, alleen maar terugsturen. Dan moet je wel weten wie het zijn. Als je iedereen zonder de juiste papieren direct op het vliegtuig zet (waarheen eigenlijk?) zullen vluchtelingen verder ondergrond gaan en de overheid ontwijken. Dan heb je helemaal geen controle of toezicht meer.
Dan is er de kwestie van geld en solidariteit tussen landen. De afspraak is nu om vluchtelingen zoveel mogelijk op te vangen in het land waar ze zich als eerste melden. Als wij daar niet meer aan meedoen dan zullen de landen in de regio ook hun grenzen sluiten. Dan worden de vluchtelingen gedwongen om zich verder over de wereld te verspreiden en komen er meer hier naar toe.
Als wij mensen daar willen houden of zelfs daar naar toe willen sturen dan zullen we die landen moeten betalen voor hun hulp. Dat zou een stuk goedkoper zijn dan mensen hier opvangen maar helemaal gratis wordt het nooit. Nu beloven we ook wel om mee te betalen aan vluchtelingenkampen en andere voorzieningen maar we komen die beloftes maar zelden na. Als we de buurlanden van bv Syrie vragen om nog meer mensen op te nemen dan vragen ze ons om eerst het geld over te maken dat we al beloofd hebben.
Een mensensmokkelaar om hulp vragen, niet aanmelden (Calais), geen vingerafdrukken af laten nemen, of bepaalde eilanden mijden (Malta) moet wel met deels voorbedachte rade gebeuren. Het plan is wellicht niet volledig uitgewerkt. Maar het punt is meer dat als ze niet mogen blijven, ze ook niet komen. Zie bijvoorbeeld een aantal golfstaten die ze niet opvangen, daar gaan ze niet heen. Ze weten waar ze kunnen blijven. Wordt op Facebook gemeld dat een bepaald land niet kan, dan kiezen ze een andere land.
Ten eerste geloof ik het niet, vluchtelingen komen overal, of de staat dat nu erkent of dat ze illegaal binnen komen.
Ten tweede klopt het niet, we sturen de meesten terug, de verwachting zou al moeten zijn dat ze niet mogen blijven. De mensensmokkelaars vertellen echter een ander verhaal.
Ten derder heeft het geen zin. Als alle landen zeggen ze ze geen vluchtelingen accepteren dan is er geen reden om ergens weg te blijven.
Ten slotte wil ik in ethische kwesties geen voorbeeld nemen aan de golfstaten. Landen die denken dat handen afhakken een goede oplossing is tegen diefstal is hoeven mij niks te vertellen over efficient problemen oplossen of menswaardig omgaan met vreemden.
Waarom hebben we een dergelijke gekke test van geschiktheid in het leven geroepen? Wat maakt dat mensen die deze reis redden wel geschikt worden geacht om hier te mogen blijven, terwijl mensen die dit niet zo makkelijk kunnen (geen geld voor mensensmokkelaar, niet fysiek sterk, vrouw, kind, oud, etc.) niet? Het is ook nog een gekke test, gezien we niet echt een tekort lijken te hebben aan fysieke krachten, meer aan kenniswerkers. Vind je dit een eerlijk systeem?
Dat is het gevolg van het sluiten van de grenzen. Vluchtelingen zouden liever een vliegticket kopen, hier een vluchtelingenvisum tekenen en dan een huisje huren maar dat kan niet. De procedure is zo streng dat het onmogelijk is om op korte termijn naar Nederland te komen. Als je echt snel weg wil doen moet je illegaal hier heen komen.
<intermezzo>
Ik ken een echtpaar met één autochtone Nederlander en één partner uit een ander Europees land (volgens mij geen "Schengen"-land). De niet-Nederlandse partner heeft drie universitaire diploma's, spreekt tien talen en heeft meer dan honderd landen bezocht vanuit een professionele/politieke functie. De Nederlander van het stel heeft ook een academische opleiding en een vaste baan met een salaris ver boven modaal. Ze spreken de talen van beide landen, ze kennen de cultuur, hebben ervaring met politiek en bureacratie en geld is geen probleem. Wel zijn het echte verstrooide professoren die hun hoofd zouden vergeten als het niet vast zat en niet altijd aanvoelen wat er van ze verwacht wordt. De procedure heeft zo lang geduurd dat ze zwanger zijn geworden en bevallen voor er een verblijfsvergunning was.
Als deze mensen al zo veel moeite moeten doen dan is het voor anderen eigenlijk onmogelijk.
</intermezzo>
Als je grote groepen met een andere cultuur hier zou willen opvangen, wat dus volgens onderzoek gepaard gaat met minder onderling vertrouwen en minder geluk, waarom kies je dan niet wie je op wil vangen in plaats van dat je dit met een fysieke test laat gebeuren? En als je zelf kiest, dan kun je natuurlijk ook van te voren zorgen voor voldoende opvang.
Je kan niet kiezen hoeveel mensen er het land in worden gesmokkeld. Als ze hier zijn dan zul je ze moeten opvangen tot er een bestemming is. Het alternatief is om de grens open te zetten zodat we de mensen gecontroleerd binnen kunnen laten maar dan moet je ook echte iedereen (tijdelijk) binnnen laten. Als je er teveel aan de poort weigert dan komen ze weer illegaal.
Voor voldoende opvang zorgen zullen we sowieso moeten zorgen, hoe ze ook binnenkomen. Als ze we ze niet opvangen dan liggen ze letterlijk op straat en dat willen we ook niet want dat is vragen om criminaliteit.
Het idee was toch juist dat we een levensgevaarlijke test hebben om geschiktheid te bepalen, zodat alleen de sterkste mensen hier kunnen komen? Of is dat een probleem?
Ik weet werkelijk niet of je hier serieus bent of niet. Ik denk dat er een paar smiley's of woorden missen want anders zeg je dat je "het recht van de sterkste" een goede manier is om te bepalen wie hier mag blijven en ik geloof niet dat je dat bedoelt.
Als je daadwerkelijk geen doden meer wil hebben, dan zul je ofwel de grenzen volledig open moeten zetten zodat de tocht veilig kan, ofwel de mensen die levensgevaarlijke routes afleggen moeten terugsturen en opvangen in de regio. Of zie je nog een andere optie?
Het bekende "opvang in de regio", zorg er voor dat de aandrang om hier naar toe te komen kleiner wordt.
Een perfekte oplossing is natuurlijk ook een illusie, wat we ook doen, het blijft een groot menselijk drama. Meer dan een twijfelachtige balans tussen verschillende ellendige situaties zal het nooit worden.
Overigens is er in andere landen (zelfs zo'n beetje alle andere Europese landen op de route) vaak een tekort aan opvang, maar ik kan me geen meldingen van doden daardoor herinneren
Mensen gaan niet spontaan dood omdat ze met te veel op een kamer zitten. Wel zorgt een tekort aan opvang voor ruzies, vechtpartijen, ongelukken, brandjes en ziektes waar mensen aan sterven. Een beetje googelen levert verhalen over doden in asielzoekerscentra in alle Europese landen die ik heb geprobeerd.
Die berichten zijn er wel maar niemand zal zeggen dat het een direct gevolg van te weinig opvang is want dat is niet hard te maken. Daarbij komen komen die berichten hier niet in het nieuws, nobody cares.
Ik ben helemaal voor dat mensen gaan stemmen, maar als mensen niet aan een systeem willen meedoen, kan ik dat niet als reden zien dat ze verder geen kritiek op beslissingen van datzelfde systeem mogen hebben. De relatie tussen Nimby en niet gaan stemmen lijkt me trouwens onbewezen.
Ik heb geen bewijs maar ik vind het wel aannemelijk. Politiek gaat toch vooral over het sluiten van compromissen. Wie geen vertrouwen in het politieke systeem heeft zal minder bereid zijn om zelf iets op te offeren voor het algemeen belang.
Als alle standpunten van te voren vaststaan en er nergens water bij de wijn kan dan valt er ook niet te onderhandelen. Wie niet mee wil doen aan de onderhandelingen moet dan ook niet klagen als de uitkomst hem niet bevalt. Iedereen mag een mening hebben maar verwacht niet dat er rekening mee wordt gehouden als je zelf hebt gekozen om niet mee te praten.
Ik vind deze zaak een typisch voorbeeld. Het wordt gepresenteerd alsof er een keuze was tussen "wel een AZC of geen AZC", terwijl de keuze was "(a). een investering van 11 miljoen in industrieterrein verliezen en drie kleine AZC's bouwen, (b). niks doen, 11 miljoen verliezen en je onderhandelingspositie ten opzichte van andere gemeentes, de provincie en het rijk verspelen of (c). het terrein op waarde houden door er één groot AZC te bouwen".
<achtergrond>
Ik woon op 150m van een opvanglocatie met 500 inwoners. Daar heb ik niet om gevraagd en ik ben er niet in gehoord, ik kreeg ongeveer 12 uur van te voren een brief dat ze onderweg waren. Ik kan me dus prima verplaatsen in de mensen die nu protesteren tegen de gang van zaken, ook ik moest even slikken toen ik besefte hoe snel het allemaal ging.
Dusver heb ik er gelukkig geen noemenswaardige last van gehad. Misschien dat ik in de toekomst anders piep maar voorlopig ben ik vooral blij dat er een plekje is gevonden voor deze mensen.
</achtergrond>
This post is warranted for the full amount you paid me for it.