Wat leuk, 2 ietwat interessante dingen op 1 dag!:
VVD wilt tijdelijke sobere woningen voor vluchtelingen
De titel zegt eigenlijk alles al, de VVD wil dat er tijdelijke, sobere woningen kunnen neergeplempt worden door gemeentes zodat
vluchtelingenstatushouders sneller uit hun AZC kunnen. Zowaar een best goed idee, al is de vraag natuurlijk wat tijdelijk is, en wat sober is. Ik ben namelijk nogal bang dat "sober" een ander woord voor gammel en niet bepaald gezond is, en dat tijdelijk iets van 20-30 jaar is terwijl de huizen maar voor 5 jaar gebouwd zijn.
Puntje is wel dat ze dit plan jaren geleden ook al hadden, en daar is om redenen ook helemaal niks uitgekomen.
En het achterliggende probleem is natuurlijk dat diezelfde VVD die nu boos is dat al die statushouders huizen inpikken de partij is die ervoor gezorgd heeft dat er te weinig sociale huurwoningen zijn, maar da's weer een andere discussie.
Maar, mits goed uitgevoerd kan het een oplossing zijn, overigens eentje die ik een eerder topic ook al gaf voor de algemene woningnood, want er zijn inmiddels gewoon prima prefab woningen op de markt, die ik niet eens "sober" zou noemen, maar gewoon normaal.
Het andere nieuws is minder positief:
Alle staatsexamens Nederlands zijn per direct gestopt
Waarom? Nou, blijkbaar vond men het een goed idee om maar een handjevol verschillende examens te maken, waardoor iedereen met een functionerend geheugen dus antwoorden en beschrijvingen op internet kan zetten. Een beetje alsof je de centrale schoolexamens 3 jaar lang onveranderd laat dus. Goed idee joh

Wie had er ooit kunnen bedenken dat mensen die vragen gingen onthouden.
Overigens vraag ik me wel af hoe moeilijk het überhaubt is om op die manier te frauderen, door mijn werk ken ik de examens, en de vragen lijken gewoon allemaal op elkaar. Bij schrijven is de helft van de vragen iets als "Ik [insert sport of hobby] graag , doe jij dat ook en hoe vaak/waar/wanneer?" en de andere helft zijn vragen als "waar woont u?" of "in wat voor huis woont u?". Die vragen staan, uiteraard, ook gewoon in het examenoefenmateriaal van bijvoorbeeld Lingua Incognita of Ad Appel, maar als Fatma het op Facebook zet is het opeens een probleem

De situatie bij lezen, luisteren en spreken is overigens niet beter. Het aantal soorten vragen is erg beperkt en ook daar heb je dus maar een beperkt aantal examens.
Maar, nu is er dus een pauze op de inburgering, wat toch wel meerdere problemen gaat opleveren:
Het grootste probleem is er voor de mensen die zeg maar morgen hun examens gingen doen: Zij zijn klaar met school, hebben waarschijnlijk hun DUO-lening al opgestookt, maar moeten nu dus maanden wachten. Wat moeten zij in de tussentijd doen? Naar school gaan kan waarschijnlijk niet want geen geld, en 3 maanden thuiszitten is funest voor hun taal.
En over een paar maanden wordt de boel weer opgestart, heb je in 1x een enorme groep mensen die tegelijk wil, dus krijg je nog langere wachtlijsten dan er nu al zijn. En meer examens = meer nakijken, dat terwijl het nakijken van schrijven en spreken nu al letterlijk maanden kan duren

Die termijn wordt dus waarschijnlijk nog langer.
Dan willen ze ook nog minder vaak examens houden, dus nog langere wachttijden.
En dat komt allemaal samen in mijn laatste probleem: de doorstroom. Op mijn werk merk ik dat relatief veel mensen, vooral uit Syrië, dolgraag willen studeren.
Die doen dus eerst inburgering op A2, en kunnen daarna B1 Nederlands doen, gratis dankzij subsidies vanuit Europa. En na B1 gehaald te hebben kunnen ze naar het MBO of B2 en dan HBO. Maar, daarmee kun je pas beginnen als je klaar bent met inburgeren, de eerste lichting nieuw ingeburgerden zal met een beetje pech pas over een half jaar weer komen. Ik kan je garanderen dat er in die tijd mensen afhaken, ik kan je ook garanderen dat het taalniveau totaal instort tenzij ze zichzelf blijven prikkelen en uiteindelijk kost het ook gewoon bakken met geld, want die mensen zitten maanden langer thuis met een uitkering, want je wordt praktisch nergens aangenomen met alleen een inburgering op A1.
Kan ook zijn dat de scholen het wat moeilijker krijgen in die droge periode, al verwacht ik geen enorme problemen omdat er altijd nog wel instroom is vanuit andere kanalen.
Maar de problemen zijn dus wel iets groter dan "wat mensen", ik vind de schatting van 4000 ook wel erg laag, in mijn mini-klasje zitten al 4 mensen die hierdoor problemen krijgen, die niet kunnen inburgeren, het golft ook lekker door naar andere opleidingen.
En dat allemaal omdat het CvTE zo dom is om examens te hergebruiken, in plaats van een systeem te hanteren zoals bij bijvoorbeeld het verkeerstheorie-examen: Een enorme voorraad vragen hebben, en iedereen krijgt een [praktisch] uniek examen.
Eigenlijk wel vergelijkbaar met die VMBO school afgelopen examentijd, het falen van enkelen verneukt het voor de velen. Al wordt er nu natuurlijk veel minder aan gedaan, want tja,
het zijn maar buitenlanders, ze moeten blij zijn dat ze mogen leren is een instelling die ik op mijn werk vaak zie bij instanties als DUO, de gemeente en al die andere burocatieën.
Ben benieuwd wat mijn leerlingen vandaag in de les gaan zeggen als ze het nieuws horen, misschien een mooi moment om ze "godverdomme" en "wat een kutzooi" te leren, als ze het nog niet kennen.
People as things, that’s where it starts.