orvintax schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:28:
[...]
Ik las ook in de krant een interview dat ze toch een ander soort ontvangst hadden verwacht. Wat nu de daadwerkelijke verhoudingen zijn van wie wel of niet deze instelling heeft weten we natuurlijk niet. Maar als ik dan meerdere keren in dit topic lees dat we moeten "afschrikken" heb ik sterk mijn twijfels of dat gaat werken.
Ik ben het er mee eens dat we de instantie/groep die dit mogelijk heeft georganiseerd mogen aanpakken. Maar ik vind het wensdenken dat door dit soort acties significant minder vluchtelingen naar Europa zullen komen.
Dat lees en hoor je veel, en dat hoor ik ook van de oorlogsvluchtelingen waar ik mee werk: Die horen dan in Ter Apel etc verhalen van de niet-oorlogsvluchtelingen die denken/dachten dat je hooguit ff moet zeggen dat je vanaf nu in NL woont, en dat je daarna hoppa zo 100k per jaar kan verdienen als kapper.
Komt door mensensmokkelaars, komt door familie/vrienden die liegen over hun eigen situatie. Die dikke BMW op de bruiloft was toch echt zijn eigen BMW, heus niet gehuurd. En hij woont niet in een jaren 70 flatje 8 hoog achter, maar in een luxe penthouse in een dure wijk.
Toegeven dat het geen gouden bergen zijn is moeilijk, ook richting familie, want dat is toch een vorm van falen.
De enige manier hoe je echt kan "afschrikken" is dat het heel duidelijk wordt dat je als niet-vluchteling inderdaad ergens in een kamp wordt gezet totdat je aanvraag behandelt is. Maarja, waar moeten die kampen komen, en hoe gaan we om met de problemen die daar sowieso gaan komen? Je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat zelfs maar een paar honderd jongeren met niets te doen bij elkaar zetten alleen maar hommeles gaat geven.
People as things, that’s where it starts.