• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:31
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:31:
Het heeft voornamelijk te maken met dat in Spanje onlangs de rechter heeft teruggedraaid dat kansloze asielzoekers, lees: marokkanen, zonder procedure teruggestuurd mogen worden. Marokkanen zijn als asielzoeker namelijk volstrekt kansloos omdat zij geen enkele reden hebben Marokko te ontvluchten.
... niet zonder procedure. En volgens mij mogen mensen van andere nationaliteiten 'gewoon' doorreizen door Marokko, want geen partij in het verdrag van Dublin.

Best interessant dat eisen dat deportaties bij wet geregeld zijn voordat je ze uitvoert nu als "fluwelen handschoenen" wordt beschouwd. Law & Order, maar niet voor mensen die we willen buitensluiten.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
noslen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:08:
Frankrijk gaat controles aan de Spaanse grens aanscherpen, kondigt Laurent Nuñez aan.

*knip*
*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 38% gewijzigd door NMH op 31-07-2026 19:46 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

SomerenV

It's something!

*knip*, we houden het beschaafd.

Maar er mag wat mij betreft véél harder opgetreden worden tegen dit soort bizarre situaties. Echter wilde de Spaanse minister van Binnenlandse zaken er in eerste instantie niet eens veel aan doen, behalve wat extra agenten sturen. Dat is gewoon volslagen kansloos.

Van de week met een collega uit Eritrea zitten babbelen. Hij was de oudste van het gezin en de familie, en hielp op vanaf z'n 14e al veel mee in het familiebedrijf (supermarkt en een winkel met witgoed). Opa was al op leeftijd en z'n vader moest ook veel voor de rest van het gezin zorgen. Toen hij 18 werd kreeg hij een brief, dat hij het leger in moest. Dienstplicht in Eritrea heeft een onbeperkte duur en weigering kan je enorm duur komen te staan (lees: familieleden die bedreigd worden, marteling en gevangenisstraf). Hij wilde eigenlijk in het bedrijf blijven helpen en wilde überhaupt het leger niet in, en heeft dat ook geprobeerd te blijven doen, maar toen werd zijn familie onder druk gezet en begon de regering smerige spelletjes te spelen die heft bedrijf hard raakten. Het familiebedrijf is toen verkocht omdat de situatie niet meer houdbaar was, en hij is het land ontvlucht. Da's inmiddels 16 jaar geleden. Dat is een situatie waar ik begrip voor heb. Maar die opportunistische jongeren uit een land waar weinig aan de hand is? Daar heb ik weinig goeds over te zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 31-07-2026 19:43 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-08 07:00
Ik denk dat het probleem zeer snel opgelost wordt als er sancties worden ingediend zoals de pensioenen van de in Marokko wonende ex-nederlanders/marokkanen worden opgeschort. Heeft in het verleden ook namelijk gewerkt toen er mee gedreigd was. In essentie moeten we Marokko sanctioneren want dit is gewoon geen fuck geven van een afrikaans land om de eigen bevolking en grenzen met buurlanden.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-08 19:24
@SomerenV Misschien heb ik iets gemist. Ja, de spanningen rond de grenzen van de Spaanse Exclaves staat al heel erg lang onder druk. Ik heb niets gelezen over een ophanden zijnde doorbraak zoals we die nu hebben gezien.

En, ik ben met je eens dat het niet per se iets te maken heeft met de politieke kleur van de premier in Madrid. Ik kan me namelijk ook niet herinneren dat de situatie onder Rajoy heel anders was, of dat de exclaves toen significant beter werden beveiligd of iets dergelijks.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Helixes
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:46:
Ik denk dat het probleem zeer snel opgelost wordt als er sancties worden ingediend zoals de pensioenen van de in Marokko wonende ex-nederlanders/marokkanen worden opgeschort. Heeft in het verleden ook namelijk gewerkt toen er mee gedreigd was. In essentie moeten we Marokko sanctioneren want dit is gewoon geen fuck geven van een afrikaans land om de eigen bevolking en grenzen met buurlanden.
Ik denk dat je AOW bedoelt, maar dit heeft in de internationale diplomatie inderdaad gewerkt in het verleden.

Waarom mensen die in het verleden legaal in Nederland hebben gewerkt, en hun belastingen- en premies hebben afgedragen, en zich nuttig hebben gemaakt voor onze maatschappij, het slachtoffer moeten worden van de weerbarstigheid van hun vaderland is me nooit helemaal duidelijk geworden.

Maar het heeft inderdaad wel gewerkt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• TrafalgarLaw
Helixes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik denk dat je AOW bedoelt, maar dit heeft in de internationale diplomatie inderdaad gewerkt in het verleden.

Waarom mensen die in het verleden legaal in Nederland hebben gewerkt, en hun belastingen- en premies hebben afgedragen, en zich nuttig hebben gemaakt voor onze maatschappij, het slachtoffer moeten worden van de weerbarstigheid van hun vaderland is me nooit helemaal duidelijk geworden.

Maar het heeft inderdaad wel gewerkt.
Uiteindelijk is het een financieel middel dat eigenlijk direct werkt en impact heeft op de Marokkaanse economie. Geen hele grote maar wel direct. Heel veel import/export-beperkingen werken minder snel. Wat Marokko heeft gedaan is een financiële bom onder Spanje (en indirect Europa) plaatsen.

Kwestie van een nóg veel grotere bom onder Marokko te plaatsen of ermee dreigen.

• Helixes
TrafalgarLaw schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:01:
Uiteindelijk is het een financieel middel dat eigenlijk direct werkt en impact heeft op de Marokkaanse economie. Geen hele grote maar wel direct. Heel veel import/export-beperkingen werken minder snel. Wat Marokko heeft gedaan is een financiële bom onder Spanje (en indirect Europa) plaatsen.

Kwestie van een nóg veel grotere bom onder Marokko te plaatsen of ermee dreigen.
Ik weet het niet hoor. Je lijkt te suggereren dat Marokko een actieve rol heeft gespeeld in deze transgressie. Ik zie vooral een passieve. Zo goed als dat Frankrijk passief is tegenover de kanaalbootjes waar de Britten zo overstuur over zijn. Het kan ze gewoon niet zo heel erg veel schelen.

Voor zover ik begrijp werkt Marokko mee aan de uitzetting van de groep bestormers. Het klinkt niet als de sabotage die je Marokko lijkt te willen toedichten.

Om Marokko aan boord te krijgen van het Europese migratiepact hebben we grofweg twee stukken gereedschap - de wortel, en de stok. Jij lijkt de stok te willen hanteren. Ik zou toch eerst de wortel proberen. Als we Marokko willen overtuigen mee te helpen, dan denk ik dat daar prima een beloning tegenover kan staan.

Of, zelfs, zou moeten.

• TrafalgarLaw
Wat weerhoudt Marokko dan om dit periodiek te doen en vervolgens steeds grotere beloningen te vragen?

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-08 16:07
Helixes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:09:
Als we Marokko willen overtuigen mee te helpen, dan denk ik dat daar prima een beloning tegenover kan staan.

Of, zelfs, zou moeten.
*knip*, niet onderbouwd.

Overigens is iedereen die roept dat een rechtse regering hier wel mee om zou kunnen gaan een dwaas. Het enige wat je kan doen om het tegen te houden is met scherp schieten, en geen enkele Spaanse politicus wil verantwoordelijk zijn voor het neermaaien van 60.000 ongewapende mensen.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 31-07-2026 19:48 ]

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:35

Jebus4life

BE User

[...]

Ik weet het niet hoor. Je lijkt te suggereren dat Marokko een actieve rol heeft gespeeld in deze transgressie. Ik zie vooral een passieve. Zo goed als dat Frankrijk passief is tegenover de kanaalbootjes waar de Britten zo overstuur over zijn. Het kan ze gewoon niet zo heel erg veel schelen.
Een actieve rol lijkt me toch waarschijnlijker, de aantal zijn simpelweg te groot.

Laatste cijfers spreken van 50.000 a 60.000 mensen - ter referentie; in de stad Fnideq (vanwaar deze mensen lijken te komen) wonen minder dan 80.000 mensen.

Ja, mensen kunnen bv uit Tanger komen, maar dat is minimaal 2 uur weg, het lijkt me een te grote massa die "plots" verschenen is

[ Voor 9% gewijzigd door Jebus4life op 31-07-2026 16:31 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
SomerenV schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:39:
[...]

*knip*

Maar er mag wat mij betreft véél harder opgetreden worden tegen dit soort bizarre situaties. Echter wilde de Spaanse minister van Binnenlandse zaken er in eerste instantie niet eens veel aan doen, behalve wat extra agenten sturen. Dat is gewoon volslagen kansloos.

[...]

*knip*

[ Voor 67% gewijzigd door NMH op 31-07-2026 19:43 ]

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
[...]

Om Marokko aan boord te krijgen van het Europese migratiepact hebben we grofweg twee stukken gereedschap - de wortel, en de stok. Jij lijkt de stok te willen hanteren. Ik zou toch eerst de wortel proberen. Als we Marokko willen overtuigen mee te helpen, dan denk ik dat daar prima een beloning tegenover kan staan.
Ik snap dat je dit zegt en ik ben altijd voorstander van een constructieve en humane houding met zulke problemen, maar ergens ben ik ook wel beetje zat dat we als Europa maar altijd water bij de wijn doen, consessies doen en de tegenpartij zich kapot lacht om de deal.

We mogen als land wel een stuk assertiever en uitgesprokener zijn. Doe je dit niet, blijf je ook een voedingsbodem creëren voor extreemrechts. Die worden steeds groter en steeds machtiger in Europa. De reactie van Nederland op deze situatie was weer heel tekenend: "Spanje moet doen wat nodig is." Wat betekent dit concreet?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:54
Helixes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:47:
@SomerenV Misschien heb ik iets gemist. Ja, de spanningen rond de grenzen van de Spaanse Exclaves staat al heel erg lang onder druk. Ik heb niets gelezen over een ophanden zijnde doorbraak zoals we die nu hebben gezien.
Als er 50.000 mensen in één keer komen is dat per definitie georganiseerd. Het lijkt me dan ook zeer onwaarschijnlijk dat de Marokkaanse regering/politie/inlichtingendiensten hier helemaal niks van wisten.

En dat geldt waarschijnlijk ook voor Spanje. Als dat niet zo is, is dit een onrechtmatige daad van Marokko. 50.000 personen is een geplande invasie.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:49

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Blijkbaar is het moeilijk om onze discussie regels te volgen, deze gaat even dicht voor onderhoud en om af te koelen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:21

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Nog maar eens een poging.

[ Voor 31% gewijzigd door NMH op 02-08-2026 14:49 ]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

SomerenV schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:39:
Van de week met een collega uit Eritrea zitten babbelen. Hij was [... persoonlijk verhaal ...]. Dat is een situatie waar ik begrip voor heb. Maar die opportunistische jongeren uit een land waar weinig aan de hand is? Daar heb ik weinig goeds over te zeggen.
Een bekend fenomeen - de asielzoekers die je niet kent zijn opportunisten, en voor degenen die je wél kent is er begrip.

Ik kan het ze eerlijk gezegd niet kwalijk nemen. Geen kans op werk, geen geld, geen hoop op een betere toekomst. En dan via social media opgezweept worden om naar Ceuta te zwemmen met mooie verhalen dat ze je niet zullen terugsturen, maar voorzien van eten en dat er kans is om verder Europa in te trekken. Het is eerlijk gezegd vooral sneu. Ik denk dat de meerderheid van die jongeren ook gewoon slachtoffer is - van de situatie en van misleiding.

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25

orvintax

www.fab1an.dev

eamelink schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:29:
[...]

Een bekend fenomeen - de asielzoekers die je niet kent zijn opportunisten, en voor degenen die je wél kent is er begrip.

Ik kan het ze eerlijk gezegd niet kwalijk nemen. Geen kans op werk, geen geld, geen hoop op een betere toekomst. En dan via social media opgezweept worden om naar Ceuta te zwemmen met mooie verhalen dat ze je niet zullen terugsturen, maar voorzien van eten en dat er kans is om verder Europa in te trekken. Het is eerlijk gezegd vooral sneu. Ik denk dat de meerderheid van die jongeren ook gewoon slachtoffer is - van de situatie en van misleiding.
Ik las ook in de krant een interview dat ze toch een ander soort ontvangst hadden verwacht. Wat nu de daadwerkelijke verhoudingen zijn van wie wel of niet deze instelling heeft weten we natuurlijk niet. Maar als ik dan meerdere keren in dit topic lees dat we moeten "afschrikken" heb ik sterk mijn twijfels of dat gaat werken.

Ik ben het er mee eens dat we de instantie/groep die dit mogelijk heeft georganiseerd mogen aanpakken. Maar ik vind het wensdenken dat door dit soort acties significant minder vluchtelingen naar Europa zullen komen.

https://dontasktoask.com/

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

orvintax schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Ik las ook in de krant een interview dat ze toch een ander soort ontvangst hadden verwacht. Wat nu de daadwerkelijke verhoudingen zijn van wie wel of niet deze instelling heeft weten we natuurlijk niet. Maar als ik dan meerdere keren in dit topic lees dat we moeten "afschrikken" heb ik sterk mijn twijfels of dat gaat werken.

Ik ben het er mee eens dat we de instantie/groep die dit mogelijk heeft georganiseerd mogen aanpakken. Maar ik vind het wensdenken dat door dit soort acties significant minder vluchtelingen naar Europa zullen komen.
Dat lees en hoor je veel, en dat hoor ik ook van de oorlogsvluchtelingen waar ik mee werk: Die horen dan in Ter Apel etc verhalen van de niet-oorlogsvluchtelingen die denken/dachten dat je hooguit ff moet zeggen dat je vanaf nu in NL woont, en dat je daarna hoppa zo 100k per jaar kan verdienen als kapper.

Komt door mensensmokkelaars, komt door familie/vrienden die liegen over hun eigen situatie. Die dikke BMW op de bruiloft was toch echt zijn eigen BMW, heus niet gehuurd. En hij woont niet in een jaren 70 flatje 8 hoog achter, maar in een luxe penthouse in een dure wijk.

Toegeven dat het geen gouden bergen zijn is moeilijk, ook richting familie, want dat is toch een vorm van falen.

De enige manier hoe je echt kan "afschrikken" is dat het heel duidelijk wordt dat je als niet-vluchteling inderdaad ergens in een kamp wordt gezet totdat je aanvraag behandelt is. Maarja, waar moeten die kampen komen, en hoe gaan we om met de problemen die daar sowieso gaan komen? Je hoeft geen genie te zijn om in te zien dat zelfs maar een paar honderd jongeren met niets te doen bij elkaar zetten alleen maar hommeles gaat geven.

People as things, that’s where it starts.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:35

FreakNL

Well do ya punk?

ArcticWolf schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:53:
[...]

https://www.nu.nl/buitenl...-na-bestorming-ceuta.html

[...]

Het is weldegelijk mogelijk (niet schorsen maar wel op te schorten). Het is in ieder geval wel een waarschuwing naar Spanje dat dit niet de bedoeling is. Ik verwacht ook wel dat Italie het leger in zal zetten als dat noodzakelijk blijkt.
Ben persoonlijk ook wel klaar dat 'we' constant alles met de fluwelen handschoen aanpakken ipv. hardhandig aanpakken.
Is die fluwelen handschoen wel echt zo? Of vallen we voor de retoriek van extreem rechts?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:35

FreakNL

Well do ya punk?

ErikT738 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:17:
[...]

[mbr]*knip*, niet onderbouwd.[/mbr]

Overigens is iedereen die roept dat een rechtse regering hier wel mee om zou kunnen gaan een dwaas. Het enige wat je kan doen om het tegen te houden is met scherp schieten, en geen enkele Spaanse politicus wil verantwoordelijk zijn voor het neermaaien van 60.000 ongewapende mensen.
Ik hoop geen enkel mens?
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
De startpost is een uitvoerige en niets aan de verbeelding overlatende handleiding vooraf, voordat je vanuit de heup begint te schieten in dit topic.

Wie denkt dat hij toch één van die regels moet en zal overtreden bedenk dan: wij tolereren wangedrag hier niet.

Onderbouw altijd hoe oplossingen voor migratie gerealiseerd kunnen worden, bijvoorbeeld in de context van geopolitieke verhoudingen en internationaal recht en afspraken.