Verwijderd schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:51:
[...]
Goed, voor de duidelijkheid: het punt was dus: het (integratie en de hulp bij integratie)
komt al van twee kanten.
Wij doen als land alles wat we
horen te doen (en nog een flinke schep bij bovenop) om ervoor te zorgen dat nieuwkomers het hier naar hun zin hebben en op een behoorlijke manier
kunnen integreren. De realiteit is dat ze het vaak niet
willen of misschien zelfs niet
kunnen. De stelling dat "we de integratie hebben verprutst" ben ik het dan ook totaal mee oneens en is eigenlijk gewoon absurd.
Leg mij dan eens uit hoe het komt dat sinds de inburgering geprivatiseerd is, het aantal mensen die 'm haalt ingestort is?
Stom toeval, of is de kwaliteit van de gemiddelde inburgeringscursus gewoon om te huilen?
Ik weet vrijwel zeker dat het door het laatste komt. Ik werk namelijk met vluchtelingen, en andere migranten, en er zit een enorm kwaliteitsverschil tussen de mensen die bij het Friesland College lopen, die doen het echt erg goed, en mensen die bij Trinitas of Vluchtelingenwerk hun cursus doen. Zeker Vluchtelingenwerk maakt er hier in Heerenveen een potje van, en stuurt ze vervolgens maar naar de bibliotheek, waar ik werk en het dus maar moet oplossen
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar Verdonk heeft gewoon echt goed werk geleverd bij de oude inburgeringswet. Verplicht inburgeren, maar, de staat [gemeente] regelt alles. Wel zo handig, want de gemiddelde Nederlander wordt al knettergek van de websites van de overheid, laat staan een Syriër
Natuurlijk, er zitten rotte appels tussen die gewoon niet willen, vluchtelingen zijn net mensen, dus er zitten hele toffe mensen tussen waarmee ik zo een biertje mee zou pakken, maar er zitten dus ook eikels tussen. Net als bij Nederlanders dus.
Een ander probleem is ook dat vooral mensen uit Eritrea gewoon niet het niveau hebben om snel in te burgeren. De gemiddelde Syriër die bij mij langskomt is heeft de basisschool afgemaakt en een opleiding op wat hier MBO niveau is, en het Syrische onderwijssysteem was behoorlijk goed, de gemiddelde Eritreër heeft basisschool afgemaakt, en het onderwijs van Eritrea zuigt.
En dat verschil in niveau merk je dus ook enorm als je mensen de taal wilt leren, ik denk dat het vooral te maken heeft met of je wel of niet weet hoe je iets moet leren.
Overigens, met de verprutste inburgering doelde ik vooral op die van de gastarbeiders, een flink deel van alle problemen met de Turken en Marokkanen vloeit daar uit voort. Maar ook die van Somaliërs kun je wel mislukt noemen naar mijn mening.
People as things, that’s where it starts.