RemcoDelft schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 00:21:
[...]
Ik vraag me de laatste tijd steeds vaker af of Wilders er door zijn aanwezigheid niet voor zorgt dat er niet iemand opstaat die die plek veel beter zou kunnen vervullen:
Wilders heeft (net als elke andere politicus) goede en slechte ideeen, ik denk dat vrijwel iedereen het daar wel mee eens kan zijn. Maar wat hij naar mijn mening compleet mist, is charisma! Vergelijk hem met Pim Fortuyn: die man gaf interviews waar ik het alleen maar 100% mee eens kan zijn. Hij wist het perfect onder woorden te brengen, en kreeg z'n tegenstanders met woorden achter het behang geplakt.
Wilders kan dat niet, en zal dat ook nooit kunnen, terwijl er in de samenleving een enorme behoefte is (bewijs: zie de peilingen met 44 zetels!) aan iemand die opkomt voor het Nederlandse volk. Ik zie Wilders nu als
onze enige kans, en uit pure wanhoop stemmen mensen op hem, stomweg omdat er geen andere keuze is.
Deze mensen bijvoorbeeld (Engelstalig) kunnen dat ook:
YouTube: It's good to be anti-Islam
YouTube: Three Stages of Jihad
Ik zou willen dat er iemand in de Nederlandse politiek zit dit deze problematiek op z'n niveau kan verwoorden en er wat aan wil doen!
Die eerste maakt binnen 30 seconden al een pracht van een No-True-Scotsman en generaliseert er lekker op los. Overigens kun je ongeveer alles wat hij zegt wel aan bijna iedere religie hangen, al hebben we inderdaad niet zo heel veel last van Christen Fundi's, die zitten in hun dorpjes te circlejerken en alleen als je daar per ongeluk heen verhuist als niet-zwaar-gelovige heb je last van ze. Heb wat langer naar hem gekeken/geluisterd, maar in mijn ogen is het niet meer dan een schuimbekkend iemand die al zijn haat op iets projecteert en dat wil vernietigen. Hee, dat klinkt precies als een moslim-extremist!
De tweede is op het eerste oog al een stuk minder vervelend, maar ook voor hem kun je er heel snel bijpakken "zo werkt ongeveer iedere religie", overigens gaat ook hij er volgens mij van uit dat uiteindelijk iedere moslim met een bomgordel gaat rondlopen, en noem mij naïef, maar ik geloof dat niet. Net als dat niet iedere christen als hobby homo's stenigen heeft of graag "ongelovigen" de nek omdraait. Ja, ze zitten er tussen, maar het merendeel zijn gewoon mensen die in iets geloven wat ik niet doe, daar wat normen en waarden uithalen, maar verder prima passen in dit land.
Grappig genoeg is het probleem van veel anti-islam mensen hetzelfde als veel fundamentalisten: De koran, of vertalingen/uitbreidingen daarvan veel te letterlijk nemen. De anti-islammer sabelt zo het hele geloof neer, de IS'er sabelt daarom de anti-islammer, en 20 omstanders, neer.
Ondertussen zal het gros van de mensen gewoon de Koran, net als de Bijbel en andere boeken van een geloof gebruiken om wat normen en waarden te creëren, om hun geloof tastbaarder te maken en als hoop in bange dagen, maar ik weiger te geloven dat al die mensen uiteindelijk in staat zijn tot extreme, kwade dingen.
Cultuur, daar draait het om. Als jij opgroeit in een cultuur waarin je leert dat vrouwen minderwaardig zijn, dan geloof je dat. Immers, papa zegt het, opa zegt het, mama zegt het, je vriendje zegt het, je buurvrouw zegt het, de krant zegt het, de radio zegt het, de muziek waarnaar je luistert zegt het, je geloofsmannetje zegt het, tja, dan zal het wel waar zijn en zijn vrouwen inderdaad minderwaardig.
"Ja, maar je zegt geloofsmannetje, zie je nu wel, het is geloof!", ja, ware het niet dat dat persoon ook alleen maar zegt wat hij ook al zijn hele leven mee krijgt. De dominee die ik ken zal niet al te populair zijn in streng christelijke dorpen, net als hun dominee hier de kerk uitgemept zou worden.
Overigens is hoe belangrijk geloof is ook wel weer cultuur, maar het vervelende is dat geloof altijd gekleurd is. Het christendom wat ik geleerd hebt is "God houdt van iedereen, je bent okay hoe je ook bent, en hij zal je altijd vergeven". Da's heel wat anders dan het christendom van de paus, want volgens hem is het helemaal niet okay als je een homo bent die abortus pleegt en uiteindelijk euthanasie krijgt.
Hetzelfde zie je ook bij de islam terugkomen. Ja, in SA zijn ze eng en wordt de islam inderdaad gebruikt als onderdrukkingsmiddel. Echter, in Libanon en Turkije is men al veel vrijer, de Koerden zijn ook behoorlijk "modern" te noemen.
Dat gaf tijdens aardrijkskunde wel een leuke discussie tussen een Afghaans meisje en een Koerdisch meisje. De Afghaan zou haar bejaarde ouders willen verzorgen, want zij hebben voor haar gezorgd etc. De Koerd wilde daar niet aan denken en zou direct haar ouders in een bejaardentehuis gooien. De Afghaanse droeg ook bijna altijd een hoofddoekje, de Koerdische bijna nooit.
Er is niet 1 Islam, doen alsof die er wel is maakt je al snel net zo fundamentalistisch als waartegen je eigenlijk bent.
Ik ben tegen mensen die mijn rechten willen inperken, op basis van wat dan ook. Daardoor ben ik tegen sommige versies van de Islam, maar ook tegen sommige Christendommen, tegen bepaalde feministen, tegen bepaalde vegetariërs, tegen bepaalde verenigingen, tegen bepaalde lobby's en bepaalde personen die niet anders in te delen zijn.
En als iemand dat ook is, is er niks aan de hand, maar het moment dat jij anti-iets-helemaal bent, wil jij als snel iemands rechten inperken, en dan vind ik jou niet zo leuk meer.
Maar, om eens met een flinke ruk terug on-topic te gaan: Imo heeft Nederland, ook in deze problematiek, iemand nodig die zo is, gewoon bij de feiten blijft en niet omdat het zo lekker bekt, wel zo simpel is of welke andere reden ook maar een hele bevolkingsgroep op 1 grote hoop flikkert als zijnde "slecht" of "ongewenst".
Veel van de huidige ellende komt namelijk daar van. Niet alleen moslims worden op 1 hoop geflikkerd, maar ook voor en tegenstanders. En ja, ik doe daar ook aan mee. Zal wel de cultuur zijn
Eigenlijk ben ik daarom wel blij met Wilders, omdat hij totaal niet kan verbergen dat hij alle moslims het liefst op 1 grote hoop gooit, juist een wat tactischer iemand kan dat veel beter verbloemen, terwijl ze uiteindelijk hetzelfde zeggen en willen. Nu zijn er tenminste nog veel mensen erg kritisch naar Wilders en is mijn natuurlijke tic direct alles wat hij zegt te willen controleren op feiten. Een soort kruising tussen Wilders en Morgan Freeman, die dus heel rustig, intelligent en vooral ervoor zorgt dat je vanzelf wel instemt is imo een stuk enger.
Charisma is niet voor niet een van de belangrijkste dingen als je "succesvol" dictator wilt worden. Hitler, Stalin, Mao, Fidel, Gaddafi, Hussein, Kim Jong Il etc etc hadden het allemaal op zo hun eigen manier, waardoor het volk het allemaal wel slikte, immers, hij zegt het toch? En zeker als je lange tijd aan de macht bent/mensen goed hersenspoelt, krijg je weer een hele mooie cultuur van "Alles wat onze glorieuze leider zegt is waar"
People as things, that’s where it starts.