JUST_me schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:29:
Ik lees al een tijdje mee, heb ik het verleden ook wel eens gepost. Maar, tijd voor een update:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Toelichting op het bovenstaande, mijn werk is wat anders dan een 9-5 baan. Sowieso werk ik als ik vlieg nooit 9-5. Ik begin meestal of vroeg (4 uur maar in de zomer komt 2 of 3 uur ook wel eens voor). Of ik begin laat (rond het middaguur) en eindig laat (12-4 in de nacht). Mijn werkdagen zijn meestal rond de 10 uur, al komen dagen van 14 uur ook wel voor. Daarom werken we 4 om 3.
Misschien valt op dat mijn pensioenregeling een hoog percentage is. De pensioenleeftijd van een piloot is laag. Op dit moment 58 met mogelijkheid van 2 jaar doorwerken. Daardoor hebben we minder tijd om het pensioen bij elkaar te sparen dan een normale werknemen die met 67 met pensioen gaat. Daarnaast heeft de overheid vorig jaar de pensioenwetgeving drastisch verslechterd, waardoor de inleg significant omhoog moest.
Mijn werkschema is altijd anders. Iedere week ziet er anders uit, dan werk ik weer 4 dagen achter elkaar, dan 6 dan 2, etc etc. Daarnaast zijn de werktijden altijd anders. Daarom wordt ieder week een nieuw rooster gepubliceerd, 3 weken vooruit. Dat is wel eens lastig, lang vooruit plannen is er niet altijd bij. Maar ik hou van de vrijheid en de afwisseling die het geeft. Maandag tot vrijdag is NIKS voor mij. 9-5 evenmin. Onregelmatig werken, you hate it or you love it.
Overwerk bestaat niet in mijn vakgebied. Wanneer we een vertraging hebben vanwege weer, drukte in het luchtruim, staking (die verkeersleiders ook altijd

) of een technische reden, is dat gewoon vrije tijd. Mijn loon is dan ook elke maand hetzelfde, of ik nou 1 of 100 uur (wettelijk maximum) vlieg. De enige variatie is de vergoeding die ik voor het lesgeven krijg.
Ik vlieg veel in de zomer, weinig in de winter. In de winter geef ik veel instructie aan nieuwe/bestaande piloten en nieuwe/bestaande cabin attendants (stewardessen). Dat zorgt voor een erg leuke afwisseling. Je leert veel van instructie geven, ook op persoonlijk vlak. Het lesgeven heeft wel als gevolg dat ik de laatste 5 jaar weinig vlieguren maak. Rond de 400 waar dat eerst ongeveer 750 waren. Let op, een vlieguur is alleen de tijd dat het vliegtuig beweegt. De daadwerkelijke duty-uren zijn uiteraard langer (voorbereiding, tijd tussen twee vluchten in en afmelden).
Nu ik 5K+ uren heb, maakt het aantal niet veel meer uit, Je hebt er 1500 nodig voor het hoogste brevet (ATPL, Air Transport Pilot License) waar je gezagvoerder mee kan worden. De maatschappij waar ik werk, vereist minimaal 3000 uur om gezagvoerder te kunnen worden. Die heb ik, nu is het wachten tot ik aan de beurt ben. We nemen de laatste jaren weer behoorlijk veel vliegers aan (60-70 per jaar) dus ik verwacht binnen 1-2 jaar aan de beurt te zijn.
De leukste nevenfunctie die ik heb, is testvliegen. Net als een auto moet een vliegtuig na bepaald onderhoud getest worden. Deze vluchten vallen niet onder de normale wetgeving, omdat we met deze vluchten de operationele grenzen van het vliegtuig naderen/overschrijden. Dat doen we, om te controleren of het toestel in noodsituaties ook veilig is. Alles voor een hoge vliegveiligheid. Deze testvluchten verlopen via een strak schema, alles is zeer efficient ingericht. Maar het blijft leuk, spelen met een lege jet.... boys will be boys.....
Ik heb de mazzel dat ik meteen na mijn opleiding bij een goede, Nederlandse maatschappij aan het werk kon. Veel afgestudeerde piloten hebben deze mazzel niet. Soms komt dat doordat ze de 'verkeerde' opleiding hebben gedaan, veel maatschappijen hebben 'preferred suppliers'. Ik wilde alleen de opleiding doen die ik gedaan heb, als ik daar was afgewezen had ik nu ander werk gedaan, met mijn HTS diploma. Of ik was doorgegaan aan de TU. Dat was mijn keuze. Ik zie wel eens mensen die koste wat kost piloot willen worden, bij de betere opleidingen afgewezen worden en dan met een kleine/vage opleiding in zee gaan. OP een gegeven moment word je toch wel ergens toegelaten, Opleidingen zijn veelal commerciele instellingen, die soms wel eens de eisen verlagen om aan genoeg studenten en inkomen te komen. Een vliegopleiding is duur 100K+. Die je zelf moet financieren. Ik zou zelf nooit met een kleine opleider in zee gaan. Want het vinden van een baan, zeker in NL, is dan moeilijk. Maar goed, iedereen zijn keuzes.
Bovenstaand is weer eens wat anders dan de reguliere GOT-er. Ik hoop dat jullie het wat vinden.