Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste
Acties:
  • 2.036.758 views

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11 08:53

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:16:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 21
• Opleiding: HAVO en ik ben nu bezig met een deeltijd opleiding Geo-ICT
• Werkervaring: Hiervoor ben ik een aantal jaar werkzaam geweest bij de AH.
• (Woon) Locatie: Apeldoorn

2. Wat doe je:
• Functie: Medewerker Datamanagement
• Werkgever/branche: Ik sta onder contract bij een MKB dat mij via via detacheerd bij een netbeheerder.
• (Werk) Locatie(s): Apeldoorn
• Uren/week: 36 uur
• Reistijd: 15 minuten
• Werkdruk: middel

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 1500
• Vakantiegeld: 8%

Ik ben nog niet heel lang werkzaam bij dit bedrijf maar ik ben afgelopen maand van 32 uur werken in de week naar 36 uur werken in de week gegaan, daarom laat ik volgende week mijn contract vernieuwen. Ik heb nog niet heel veel ervaring in deze branche en vroeg me daarom af of wat ik krijg normaal is en wat volgens jullie een redelijk bruto bedrag per maand zou zijn om naar te streven.

Alvast bedankt!
Voor een student een prima alaris. Ervaring opdoen is het belangrijkste.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-11 13:48

Jeroen V

yadda yadda yadda

Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:16:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 21
• Opleiding: HAVO en ik ben nu bezig met een deeltijd opleiding Geo-ICT
• Werkervaring: Hiervoor ben ik een aantal jaar werkzaam geweest bij de AH.
• (Woon) Locatie: Apeldoorn

2. Wat doe je:
• Functie: Medewerker Datamanagement
• Werkgever/branche: Ik sta onder contract bij een MKB dat mij via via detacheerd bij een netbeheerder.
• (Werk) Locatie(s): Apeldoorn
• Uren/week: 36 uur
• Reistijd: 15 minuten
• Werkdruk: middel

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 1500

Ik ben nog niet heel lang werkzaam bij dit bedrijf maar ik ben afgelopen maand van 32 uur werken in de week naar 36 uur werken in de week gegaan, daarom laat ik volgende week mijn contract vernieuwen. Ik heb nog niet heel veel ervaring in deze branche en vroeg me daarom af of wat ik krijg normaal is en wat volgens jullie een redelijk bruto bedrag per maand zou zijn om naar te streven.

Alvast bedankt!
Zonder noemenswaardige werkervaring en geen afgeronde opleiding lijkt me dit een prima salaris.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Druiper schreef op donderdag 21 december 2017 @ 09:16:
[...]

ja, dat klopt. Maar is helaas echt zo. De premie van alle grote fondsen is zo ongeveer 22-24% van je salaris - franchise (aow) gedeelte. Dus 24% * (60k-14K) = +/- 11K. ik dahct dat bij mij de inleg leeftijdsonafhankelijk is, maar dat verschilt per fonds

Bekijk het ook zo. Je leeft gemiddeld nog 15 jaar na je pensioen, en dat moet je in principe sparen in de 45 jaar dat je werkt. Om 70-80% van je salaris te behouden moet je fors wat inleggen. Het kan niet alleen van goede belegiigngen komen.
80% * 60000 = 48000
48000 - 11000 = 37000
37000 * 15 = 555000
555000 / 45 = 12333
Dat is dus met 0,0 rendement.. en 80% is vrij veel. Iets zegt me dat er ergens wat niet klopt.

Verwijderd

Hieronder;
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat vinden jullie wat betreft de werkervaring tijdens mijn studie?

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:04
Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:40:
Hieronder;

***members only***

Keurig, boven marktconform denk ik. Als ik dit zo lees doe ik echt iets fout -.O, haha.

Wat betreft werkervaring tijdens studie, bedoel je dan het werkcontract van 32 uur?
In mijn geval (deeltijdstudent) word ik door veel mensen gezien als 'student' waardoor mijn fulltime werkverband vaak zelfs buiten beschouwing wordt gelaten. Ik vind zelf dat dit wel meetelt, maar goed.. wie ben ik? Dit wordt bij mij nu zelfs nog steeds gedaan omdat ik nog op de universiteit zit. Dat je 2 jaar geleden je bachelor hebt gehaald en daarna full time werkt doet er blijkbaar niet gek veel toe. Ondanks dat je misschien het niveau niet aan kon tonen (HBO werkervaring had ik dan weer wel, maar geen diploma), ziet mijn huidige werkgever dit ook anders. Dit komt denk ik ook doordat ik ietwat op een rare manier de organisatie binnen gerold ben.

Anyhow: Ik neem mijn werkervaring wel altijd mee, met 7 jaar werkervaring (met 4jr. deeltijd HBO en inmiddels 1.5jr WO) kun je dat toch zeker niet buiten beschouwing laten.

[ Voor 79% gewijzigd door Stephanvr op 28-12-2017 12:23 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:40:
Hieronder;

***members only***

Werkervaring is altijd een lastig punt. Wat zegt X jaar werkervaring? Naar mijn idee ga je enkel naar werkervaring kijken als het relevant is voor de functie en het geleid heeft tot het ontwikkelen van kwaliteiten die daadwerkelijk toepasbaar zijn in de functie.

Wat heb je aan vijf jaar werkervaring als hovenier in de functie van Sharepoint Consultant? En in hoeverre is tien jaar ervaring op de support desk echt relevant als je naar de functie van Architect solliciteert? Een stuk minder dan bijvoorbeeld vier jaar ervaring als devops engineer.

En het is dan ook de vraag wat je wilt bereiken. Puur het argument "ik heb X jaar werkervaring" is irrelevant in een salarisonderhandeling. Waar je op wilt focussen is de kwaliteiten die je de afgelopen jaren hebt ontwikkeld en waarom die kwaliteiten een salarisverhoging kunnen verantwoorden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• xtaix
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 07:53
Inmiddels al weer een poosje voor deze werkgever werkzaam, daarom een update. Volgens mij een net salaris qua werkervaring en opleiding.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27 jaar
• Opleiding: HBO Business IT en management
• Certificaten: ITIL Foundation 2011
• Werkervaring: 1,5 jaar

2. Wat doe je:
• Functie: Applicatiebeheerder
• Werkgever/branche: Gezondheidszorg
• Uren/week: 36 p.w.
• Reistijd: OV 10 min auto
• Werkdruk: Gemiddeld.

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2850,-
• Vakantiedagen: 26 dagen per jaar
• Dertiende/veertiende maand: Ja
• Pensioen per maand: 12%
• Mobiliteit per maand: 0,19 per km en dienstreizen 0,27 per km.
• Overig: Laptop en mobiel

[ Voor 16% gewijzigd door xtaix op 28-12-2017 13:17 ]

• hen31
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-11 12:31
Vanaf volgend jaar nieuwe werkgever, van groot(500+ werknemers) naar klein(20-30 werknemers) bedrijf.
Huidige werk is erg traag en bureaucratisch, daarom op zoek gegaan naar andere baan.

Vorige baan:
hen31 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 10:29:
Leeftijd: 22
Opleiding(en): HBO Informatica, MBO Applicatie ontwikkeling
Certificaten: Geen
Werkervaring: 1 Jaar
Werkgever: Software bedrijf
Huidige functie: Developer

Vakantiegeld: 8,25%
Vakantiedagen: 25
13/14e maand of winstuitkering: 13de maand
Laptop: Nee
GSM: Nee
Leaseauto: Nee Ja
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: premievrije pensioenregeling
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Nee
Land: Nederland
Regio: Friesland
Reistijd: 1 uur

Maand salaris (bruto): 2200,- 2465,- + 100,-(Maandelijkse bonus)
Nieuwe baan:

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 24
• Opleiding: HBO Informatica, MBO Applicatie ontwikkeling
• Werkervaring: 2 Jaar
• (Woon) Locatie: Flevoland

2. Wat doe je:
• Functie: Developer
• Werkgever/branche: School/Sport
• (Werk) Locatie(s): Flevoland
• Uren/week: 40
• Reistijd: 30 minuten

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.150
• Vakantiegeld: € 3.024
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Pensioeninleg per jaar: € 0
• Leasebudget per maand: € 420
• Overige: €1.500 opleidingsbudget per jaar

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:44
hen31 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:11:
Vanaf volgend jaar nieuwe werkgever, van groot(500+ werknemers) naar klein(20-30 werknemers) bedrijf.
Huidige werk is erg traag en bureaucratisch, daarom op zoek gegaan naar andere baan.

Vorige baan:

[...]

Nieuwe baan:

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 24
• Opleiding: HBO Informatica, MBO Applicatie ontwikkeling
• Werkervaring: 2 Jaar
• (Woon) Locatie: Flevoland

2. Wat doe je:
• Functie: Developer
• Werkgever/branche: School/Sport
• (Werk) Locatie(s): Flevoland
• Uren/week: 40
• Reistijd: 30 minuten

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.150
• Vakantiegeld: € 3.024
• Dertiende/veertiende maand: € 0
• Pensioeninleg per jaar: € 0
• Leasebudget per maand: € 420
• Overige: €1.500 opleidingsbudget per jaar
Mooie stap in salaris maar hoe ga je dat qua pensioen aanpakken?

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 22:23

TMC

Ik werk zelf niet in de IT, maar het valt me op dat de salarissen hier allemaal relatief laag liggen. Terwijl IT'ers over het algemeen vakmensen zijn met specifieke kwaliteiten. Ik kan dat niet echt rijmen.

[ Voor 3% gewijzigd door TMC op 28-12-2017 13:37 ]

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:48
TMC schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:25:
Ik werk zelf niet in de IT, maar het valt me op dat de salarissen hier allemaal relatief liggen. Terwijl IT'ers over het algemeen vakmensen zijn met specifieke kwaliteiten. Ik kan dat niet echt rijmen.
Relatief hoog of laag?

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 22:23

TMC

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:16
Ik werk zelf niet in de IT, maar het valt me op dat de salarissen hier allemaal relatief liggen. Terwijl IT'ers over het algemeen vakmensen zijn met specifieke kwaliteiten. Ik kan dat niet echt rijmen.
Het merendeel zijn ook starters, zo gek dus ook niet. Er zijn er weinig met 30-40 jaar ervaring ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik werk zelf niet in de IT, maar het valt me op dat de salarissen hier allemaal relatief laag liggen. Terwijl IT'ers over het algemeen vakmensen zijn met specifieke kwaliteiten. Ik kan dat niet echt rijmen.
Ik ben het met je eens dat de IT niet meer zo uitzonderlijk goed betaald als eind jaren 90. Maar wat is jouw refrentiekader: waar vergelijk jij mee en hoeveel beter wordt daar betaalt?

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
Geen idee waar je het mee vergelijkt, ik verdien nu meer dan bijna alle leeftijdsgenoten waar ik mee omga. Vriendenkring is vrij open over salarissen en wat we te besteden hebben.
Terwijl ik vind dat sommige kenissen wel intensiever en uitputtender werk verrichten dan ik doe.

Naar mijn mening zijn de salarissen in IT-land de laatste jaren juist weer erg aan het toenemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Valandin op 28-12-2017 14:32 ]

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-11 15:04

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

croxz schreef op donderdag 28 december 2017 @ 13:51:
[...]

Ik ben het met je eens dat de IT niet meer zo uitzonderlijk goed betaald als eind jaren 90. Maar wat is jouw refrentiekader: waar vergelijk jij mee en hoeveel beter wordt daar betaalt?
Waarschijnlijk bank/verzekeringswereld, juridische/medische industrie of oil/gas.
Ik kan me geen andere industrieën waar men gemiddeld meer verdiend dan in de zakelijke IT dienstverlening. Toevallig ook de branches met de grootste lobbies in de politiek...

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
Valandin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:31:
[...]

Geen idee waar je het mee vergelijkt, ik verdien nu meer dan bijna alle leeftijdsgenoten waar ik mee omga. Vriendenkring is vrij open over salarissen en wat we te besteden hebben.
Terwijl ik vind dat sommige kenissen wel intensiever en uitputtender werk verrichten dan ik doe.

Naar mijn mening zijn de salarissen in IT-land de laatste jaren juist weer erg aan het toenemen.
Het zijn naar mijn idee vooral start salarissen (en eerste jaren) die hoog zijn in de IT. Na een aantal jaren krijg je al snel dat takken als de Finance de IT voorbij streven (in veel gevallen) qua salaris.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:51
Buitenspel schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:51:
[...]

Het zijn naar mijn idee vooral start salarissen (en eerste jaren) die hoog zijn in de IT. Na een aantal jaren krijg je al snel dat takken als de Finance de IT voorbij streven (in veel gevallen) qua salaris.
Binnen de organisatie waar ik nu werk stopt mijn schaal op €3400 over een paar jaar, als ik doorgroei naar volledig sys.netwerkbeheer is dit €4300. Mocht ik daarna verder doorgroeien is het max. €5520. Organisaties waar (ICT)kenissen/vrienden werken hanteren soortgelijke schalingen.

Ik vind de salarissen in IT bij aanvang juist erg laag.
De mensen die ik ken die in finance werken die stoppen meestal wel bij de €3000, maar verschilt ook wel per werkgever.

Maargoed, salaris is natuurlijk ook maar salaris. Gaat er uiteindelijk om dat je met lol naar je werk gaat en ik moet eerlijk zeggen dat IT-werk altijd wel leuk en gevarieerd is. Er zijn ergere dingen om te doen voor de kost _/-\o_

Een 'modaal inkomen' is €36.500 per jaar. Daar zit je in de ICT al vrij rap overheen. Misschien is mijn besef van een goed salaris een beetje krom.

[ Voor 40% gewijzigd door Valandin op 28-12-2017 15:02 ]

• Spacecowboy
  • Laatst online: 10-11 13:20

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Valandin schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:54:
[...]

De mensen die ik ken die in finance werken die stoppen meestal wel bij de €3000, maar verschilt ook wel per werkgever.
Dan toch niet bij een van de grootbanken. Daar verdient de gemiddelde medior al meer dan dat...
Een 'modaal inkomen' is €36.500 per jaar. Daar zit je in de ICT al vrij rap overheen. Misschien is mijn besef van een goed salaris een beetje krom.
Modaal is het meest voorkomende inkomen. Dat geeft niks aan over of het al dan niet een goed inkomen is. Op een modaal salaris een huis kopen is tegenwoordig zo goed als niet mogelijk.

HENG HENG

• Buitenspel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-08 10:15
[...]

Binnen de organisatie waar ik nu werk stopt mijn schaal op €3400 over een paar jaar, als ik doorgroei naar volledig sys.netwerkbeheer is dit €4300. Mocht ik daarna verder doorgroeien is het max. €5520. Organisaties waar (ICT)kenissen/vrienden werken hanteren soortgelijke schalingen.

Ik vind de salarissen in IT bij aanvang juist erg laag.

Maargoed, salaris is natuurlijk ook maar salaris. Gaat er uiteindelijk om dat je met lol naar je werk gaat en ik moet eerlijk zeggen dat IT-werk altijd wel leuk en gevarieerd is. Er zijn ergere dingen om te doen voor de kost _/-\o_

De 3000 euro waar jij het over hebt, is voor MBO. Wanneer je HBO / Universiteit hebt, zit je na 5 jaar daar al ruim boven.

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11 09:12
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Cpt.nIX op 29-12-2017 21:51 . Reden: members only ]

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
[...]
Euh, bij een bank als ING begin je boven de 3k... Niet als baliemedewerker natuurlijk...

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
Over welke salarissen heb je het precies? Er is nogal een verschil tussen MBO en HBO bijvoorbeeld.

https://niels.nu

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
Hydra schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:59:
[...]

Over welke salarissen heb je het precies? Er is nogal een verschil tussen MBO en HBO bijvoorbeeld.
En daarbij wel de opmerking dat opleiding niet gelijk staat als. Als we gaan kijken naar zorg en onderwijs op HBO functies liggen de salarissen een stuk lager, neem bijvoorbeeld een leerkracht basisonderwijs die na 8 jaar standaard op 2600 bruto zit en de max. behaalt op 3500 na 15 jaar. En dan maakt het niet uit of je gemiddeld of bovengemiddeld presteert + geen extra's zoals auto/mobiel (wel iets van 50 vastgelegde vakantiedagen/feestdagen)

Veel mbo ICT'ers verdienen meer dan dat een directeur van een basisschool verdient.
Is iedereen met een specifieke opleiding geen vakmens met specifieke kwaliteiten? Het zijn zo te zien prima salarissen. Vergeet niet dat ze vaak als ze jong zijn nog veel kunnen doorgroeien en dat er meer 1e lijn ICT'ers zijn dan bijvoorbeeld 2e lijn. Dat betekent ook dat de echt hoge salarissen (al is de vraag wat hoog is : 4k? 5k? 10k?) minder voorkomen. En genoeg ZZP'ers...

[ Voor 11% gewijzigd door President op 30-12-2017 11:05 ]

Verwijderd

Members only:

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja in Nederland is men obsessief bezig salarissen te drukken, vanuit koopkracht gezien verdienen heel veel mensen nu minder dan 20 jaar terug. Een IT sector valt relatief nog mee maar ook daar zie een enorme druk om vooral niet meer te betalen. In overige technische beroepen is het nog erger.

Al kijk je bijvoorbeeld bij onze oosterburen ben je met veel werk aan de onderkant van de markt nog slechter af, aan de bovenkant echter een enorm stuk beter.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Er zit nogal een verschil tussen C en C++ maar dat hoef ik je vast niet te vertellen. ;)
Het kopen van ontwikkelborden en boeken is toch geen arbeidsvoorwaarde als je dat nodig hebt voor je werk?

• Khaine
  • Laatst online: 22:54

Khaine

Python liefhebber

Wat ik vooral mis is het arbeidsplezier. Ben je puur vanwege salaris aan het rondkijken, of heb je ook het idee dat je "klaar bent" bij je huidige werkgever?

Af en toe merk je dat ook in dit topic, dat mensen zich compleet blind staren op salaris. Ik zit 10x liever voor 500 euro / maand minder in een bedrijf waar de werkdruk goed is, de prive/werk balans op orde en ik vrij wordt gelaten dan de omgekeerde wereld.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Kleine update in 'bold':
Members only:

Verwijderd

Olaf van der Spek schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:16:
[...]
Er zit nogal een verschil tussen C en C++ maar dat hoef ik je vast niet te vertellen. ;)
Het kopen van ontwikkelborden en boeken is toch geen arbeidsvoorwaarde als je dat nodig hebt voor je werk?
Het is niet perse zo dat je al het materiaal wat ik aanschaf nodig heb. Maar ik koop ook dingen puur vanuit interesse. In een eerdere R&D baan heb ik bijvoorbeeld toen gemerkt dat het daar totaal niet mogelijk was om dit soort dingen aan te schaffen. Je kreeg daar een ontwikkelplatform wat gebaseerd is op het product waar je software voor maakt. Nu koop ik bordjes van een ander platform of elektronica om mee te experimenteren.
Khaine schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:34:
[...]
Wat ik vooral mis is het arbeidsplezier. Ben je puur vanwege salaris aan het rondkijken, of heb je ook het idee dat je "klaar bent" bij je huidige werkgever?

Af en toe merk je dat ook in dit topic, dat mensen zich compleet blind staren op salaris. Ik zit 10x liever voor 500 euro / maand minder in een bedrijf waar de werkdruk goed is, de prive/werk balans op orde en ik vrij wordt gelaten dan de omgekeerde wereld.
In mijn huidige detachering style kom ik elke 6 maanden bij een nieuwe klant, waar het altijd wel anders is. De ene is zeer strict en werken ze met een in/uit klok systeem voor tijdregistratie. Bij de ander wordt nergens naar gekeken.

Wat mij vooral niet bevalt aan detachering is dat je eigenlijk altijd extern blijft bij de klant en zo heb je dan altijd een flex plek of semi-flex werk plek. Je zit wel elke dag op dezelfde plek maar er is verder niets persoonlijks aan je werk omgeving. Dit draagt niet bij aan het arbeidsplezier.

Maar als ik nu terug kijk van wat ik heb bereikt afgelopen jaar ben ik zeker niet klaar bij mijn huidige werkgever. Er valt nog genoeg ervaring op te doen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
In Nederland wordt IT enorm ondergewaardeerd. Het gevoel leeft dat het simpel is en eenvoudig naar India te sturen is. Komt omdat IT veel over een kam gescheerd wordt. Je zegt toch ook niet dat je een bouwvakker bent als je voorman, architect, project manager of werkvoorbereider bent?
In de US verdienen onze collega’s als starter 65k$ + travelbudget. Je hebt dan iets minder vakantiedagen, maar nog steeds veel meer dan wij hier in NL krijgen. 100k$ is een redelijk modaal IT bachelor salaris in de US, terwijl je in NL met zo’n salaris redelijk in de buitencategorie valt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Klopt maar in Californie ed zijn de levenskosten ook nogal wat forser. Reken dat aub ook even mee, en dingen als pension/verzekering.
Desalniettemin denk ik dat je 'daar' beter gewaardeerd wordt als ITer.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:45
The Eagle schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:16:
[...]

Weet niet wat een EPM'er qua uurtarief doet, laatste keer dat ik ERP checkte was dat iets van 85 per uur. Maar dan nog, de marges zijn een probleem van de werkgever en niet van de werknemer. Dat hoeft niet direct op jouw salaris terug te slaan.
Vraag is wel om welke ERP het gaat. SAP is niet aan te slepen, verdient dus erg goed, groeit snel. De overigen is een stuk minder van wat ik gezien heb, of je moet echt een sloot ervaring hebben in het vakgebied.
Overigens zit je al aan de top van de markt qua salaris irt je leeftijd en ervaring. Dus goed dat je daar rekening mee houdt,
FWIW: Een AFAS consultant kan tussen de €90,- en €125,- schrijven. Zijn momenteel ook niet te vinden, dus de mensen die zich er wel op richten gaan mooie tijden tegemoet.

OT: valt me op dat sommige mensen hier lange reistijden hebben, soms meer dan 60 minuten voor een enkele reis. Worden jullie dat nooit zat?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37

Shunt

Boe

Z___Z schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:41:
[...]

In Nederland wordt IT enorm ondergewaardeerd. Het gevoel leeft dat het simpel is en eenvoudig naar India te sturen is. Komt omdat IT veel over een kam gescheerd wordt. Je zegt toch ook niet dat je een bouwvakker bent als je voorman, architect, project manager of werkvoorbereider bent?
In de US verdienen onze collega’s als starter 65k$ + travelbudget. Je hebt dan iets minder vakantiedagen, maar nog steeds veel meer dan wij hier in NL krijgen. 100k$ is een redelijk modaal IT bachelor salaris in de US, terwijl je in NL met zo’n salaris redelijk in de buitencategorie valt.
Dan vergeet je alleen wel even te vermelden dat je een pak meer kwijt bent aan sociale zekerheden if any geluk moet hebben als je een werkgever hebt die je een ziektekosten verzekering mee geeft een huis in de buurt van je werk een klein kapitaal kost. Die 100k is leuk op papier maar je moet je niet gelijk rijk rekenen.

Maar ja ook na al die extra kosten is het wel dat je wat meer financieel gewaardeerd word over het algemeen in de US. Maar zo extreem is het niet zoals je het hier boven omschrijft.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Z___Z
  • Niet online
Shunt schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:45:
[...]

Dan vergeet je alleen wel even te vermelden dat je een pak meer kwijt bent aan sociale zekerheden if any geluk moet hebben als je een werkgever hebt die je een ziektekosten verzekering mee geeft een huis in de buurt van je werk een klein kapitaal kost. Die 100k is leuk op papier maar je moet je niet gelijk rijk rekenen.

Maar ja ook na al die extra kosten is het wel dat je wat meer financieel gewaardeerd word over het algemeen in de US. Maar zo extreem is het niet zoals je het hier boven omschrijft.
Ik heb het ook niet over San Francesco/Silicon Valey. Daar liggen de IT salarissen nog veel hoger. IT staat in de US ongeveer op gelijke voet met Finance qua verdiencapaciteit. Dat is dus aan de absolute bovenkant van de beroepscategorien wat je in de VS kan verdienen. En alle banen die rond de 100k salaris betalen hebben corperate pension en Healthcare benefits.

Ik zeg niet dat je in de VS beter af bent dan in Nederland. Alleen dat de waardering van beroepen anders verdeelt ligt dan hier. Hier verdienen managers, medisch specialisten, finance en advocatuur veel geld, daar zitten IT’ers ook in dit rijtje.

• Navajo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik vind de IT-salarissen voor juniors en mediors goed, maar voor seniors relatief laag. Ik heb het dan puur over developers in loondienst. Bij projectmanagers e.d. zal het anders liggen. En bij ZZP-ers natuurlijk ook.

Afgaand op wat ik om me heen hoor ligt er voor developers in loondienst bij 4500-5000 een plafond waar maar een enkeling boven komt. Dat is een uitstekend salaris, maar als ik kijk naar oud-studiegenoten die senior functies hebben in loondienst in andere sectoren (medische wereld, planeconoom, rijksoverheid, controller) dan hebben we het over een max van zo'n duizend euro bruto meer per maand. Dit zijn WO-ers, maar onder developers vind je ook veel WO-ers.

Dat bedrijven en overheid diezelfde bedragen niet willen betalen voor goede senior ontwikkelaars lijkt mij 'goedkoop is duurkoop'. Dan krijg je op je vacature met eindschaal 4400 bruto wel sollicanten met zes a acht jaar ervaring in ondersteunende rollen, maar niet die top lead developer. Vervolgens wordt die wel voor veel geld als externe ingehuurd, want er is toch eigenlijk wel een top lead developer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Navajo op 01-01-2018 17:29 ]

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:46
XFlame schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:43:
[...]

FWIW: Een AFAS consultant kan tussen de €90,- en €125,- schrijven. Zijn momenteel ook niet te vinden, dus de mensen die zich er wel op richten gaan mooie tijden tegemoet.

OT: valt me op dat sommige mensen hier lange reistijden hebben, soms meer dan 60 minuten voor een enkele reis. Worden jullie dat nooit zat?
Ik zit nu bij een klant met pakweg een uur reistijd enkele reis, maar wel met de regeling dat ik nog een deel van mijn reistijd kan gebruiken als werktijd. Dan is het nog wel te doen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 09:31
Navajo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:13:
Ik vind de IT-salarissen voor juniors en mediors goed, maar voor seniors relatief laag. Ik heb het dan puur over developers in loondienst. Bij projectmanagers e.d. zal het anders liggen. En bij ZZP-ers natuurlijk ook.

Afgaand op wat ik om me heen hoor ligt er voor developers in loondienst bij 4500-5000 een plafond waar maar een enkeling boven komt. Dat is een uitstekend salaris, maar als ik kijk naar oud-studiegenoten die senior functies hebben in loondienst in andere sectoren (medische wereld, planeconoom, rijksoverheid, controller) dan hebben we het over een max van zo'n duizend euro bruto meer per maand. Dit zijn WO-ers, maar onder developers vind je ook veel WO-ers.

Dat bedrijven en overheid diezelfde bedragen niet willen betalen voor goede senior ontwikkelaars lijkt mij 'goedkoop is duurkoop'. Dan krijg je op je vacature met eindschaal 4400 bruto wel sollicanten met zes a acht jaar ervaring in ondersteunende rollen, maar niet die top lead developer. Vervolgens wordt die wel voor veel geld als externe ingehuurd, want er is toch eigenlijk wel een top lead developer nodig.
Herkenbaar. Vrij recent nog in gesprek geweest met een bedrijf over mogelijke job switch. Wilden me geen aanbod per telefoon of mail doen maar het "persoonlijk toelichten", maar hadden al wel vast een document met wat algemene info gestuurd, waar dus ook de schalen in stonden.

Ja, als dan je huidige salaris de top van hun hoogste developer-schaal blijkt te zijn (en zo spectaculair is mijn salaris nou ook weer niet, hooguit bovengemiddeld voor de regio) ga je niet met heel veel hoop zo'n
arbeidsvoorwaarden-gesprek in.

Het bod bleek uiteindelijk 10% onder mijn huidige salaris te zijn, en onderhandelruimte was nihil. Ja, wat verwacht je dan, dat ik met zo'n schreeuwend tekort aan developers genoegen ga nemen met een stap terug? Mijn huidige baan is niet perfect maar zo wanhopig ben ik nog lang niet.

Ter vergelijking: bij huidige werkgever zit ik ook bovenin de senior schaal, maar er zitten er nog twee boven.

• Hahn
  • Laatst online: 19:03
JeroenFM schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:39:
[...]

Het bod bleek uiteindelijk 10% onder mijn huidige salaris te zijn, en onderhandelruimte was nihil. Ja, wat verwacht je dan
Dan ben ik wel heel benieuwd naar hun verwachting inderdaad. Heb je gezegd dat hun bod onder je huidige salaris was, en zo ja, wat was daarop de reactie?

The devil is in the details.

• Mugwump
Navajo schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:13:

Puur de functie 'senior developer' valt bij veel bedrijven nog wel tegen ja. Bij het bedrijf waar ik wel loopt die tot ongeveer 5200 met nog wel vrij goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarna kun je nog wel doorstromen naar solution architect met een max van 6600. Ik zit nu zo ongeveer aan de max van de developer schaal, dus tijd voor het wijzigen van de functietitel. Inhoudelijk doe ik dat werk al. :P
Ik moet ook wel zeggen dat mensen wel heel makkelijk senior worden op basis van aantal jaren ervaring. Als ik dan kijk wat ze aan inhoudelijke kennis en soft skills hebben dan kunnen ze echt niet met goed fatsoen een lead rol vervullen. Sowieso zie je bij inhouse functies nog wel weer een specifiek onderscheid tussen senior en lead functies met ook een duidelijk salarisverschil.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 08:26

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Aanbod van nieuwe werkgever, omdat mijn werkgever er mee ophoudt
Members only:

Members only:

Ik ga er op bruto salaris (en bijkomende regelingen) best wel flink op achteruit, daar staat echter een uitdagende functie en een mooie leasebak tegen over. Mijn vorige werkgever betaalde dusdanig goed dat ik vreesde voor een grotere salarisdip dan dit aanbod.

[ Voor 0% gewijzigd door sopsop op 03-01-2018 08:55 . Reden: Jaarsalaris incl. pensioen ]

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:45
€850 voor een leasebak is een flink bedrag, kan je een beste auto voor leasen.
Verder ook 5 vakantiedagen extra, dat is ook wat waard :)

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37
XFlame schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:56:
€850 voor een leasebak is een flink bedrag, kan je een beste auto voor leasen.
Verder ook 5 vakantiedagen extra, dat is ook wat waard :)
Daar moet je ook gewoon bijtelling over betalen dus dit zal je toch wel gaan merken in je netto salaris

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

alki schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Daar moet je ook gewoon bijtelling over betalen dus dit zal je toch wel gaan merken in je netto salaris
Dat is inderdaad iets wat voor sommigen veel eerder een probleem vormt dan het leasebudget zelf. Met mijn budget zou ik prima een Audi A3 kunnen leasen met lekker wat opties. Echter betaal ik dan wel 22% bijtelling over een auto van boven de 40.000 euro, dat is mij dan weer veel te gortig.

Zo kan een hoog leasebudget aantrekkelijk klinken terwijl je in de praktijk misschien aardig wat budget over houd waar je dan weer niks voor terug ziet. Weinig werkgevers keren het restant budget uit als bruto salaris.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37
Tsurany schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:57:
[...]

Dat is inderdaad iets wat voor sommigen veel eerder een probleem vormt dan het leasebudget zelf. Met mijn budget zou ik prima een Audi A3 kunnen leasen met lekker wat opties. Echter betaal ik dan wel 22% bijtelling over een auto van boven de 40.000 euro, dat is mij dan weer veel te gortig.

Zo kan een hoog leasebudget aantrekkelijk klinken terwijl je in de praktijk misschien aardig wat budget over houd waar je dan weer niks voor terug ziet. Weinig werkgevers keren het restant budget uit als bruto salaris.
Precies klinkt leuk allemaal dikke BMW 3 serie, kost je ook wat

• JeroenFM
  • Laatst online: 11-11 09:31
Hahn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:54:
[...]
Dan ben ik wel heel benieuwd naar hun verwachting inderdaad. Heb je gezegd dat hun bod onder je huidige salaris was, en zo ja, wat was daarop de reactie?
Nou, de grap was dat ze mijn huidige salaris wisten voor ze een bod uitbrachten (hadden ze een week eerder om gevraagd, en ik ben wel redelijk tevreden over het huidige bedrag dus ik dacht: kan geen kwaad). Nu was het wel zo dat er sprake was van een variabele bonus, maar die zou alleen bij maximale uitkering resulteren in een (iets) hoger jaarsalaris, maar bij gemiddelde uitkering zaten ze er al onder, en bij geen uitkering (meegemaakt bij een vorige werkgever) er ver onder.

Mijn reactie was dan ook "Ja, hier ga ik dus niet voor tekenen". Toen een hele hoop emotionele argumenten:
  • Je verdient al bovengemiddeld (ja, nou en? Ken ook developers met vergelijkbare leeftijd en niveau die anderhalf keer zo veel verdienen, maar dan meer richting Randstad wonen+werken)
  • Dat is niet eerlijk tegenover andere collega's met soortgelijke ervaring (misschien tijd dat je hun salaris gaat verhogen dan?)
  • In X jaar nog nooit meegemaakt dat iemand puur om salaris afwees (nou, salaris was niet het enige heikele punt hoor)
Toen dat niet bleek te werken (bij onderhandelingen gaan bij mij de emoties simpelweg uit) probeerden ze nog het "ja maar wij hebben hele goede secundaire arbeidsvoorwaarden" argument, maar het enige waar ze daar beter scoorden was aantal vakantiedagen (3 meer), en dat is me gewoon geen 10% minder salaris waard.

[ Voor 57% gewijzigd door JeroenFM op 02-01-2018 15:22 ]

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:36

ChillPascal

In the end...

Ik volg het topic al enige tijd, vooral met het oog op de functionerings-/beoordelingsgesprekken. Om de beloningen in de ICT met andere sectoren te vergelijken, hierbij de mijne...

Members only:

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 09:06
ChillPascal schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:50:
Ik volg het topic al enige tijd, vooral met het oog op de functionerings-/beoordelingsgesprekken. Om de beloningen in de ICT met andere sectoren te vergelijken, hierbij de mijne...

Members only:
Zie vetgedrukte deel. Pensioen tel je dus mee voor zover het werkgever betreft. Daarvoor moet je wel meer weten dan alleen de verhouding tussen werkgever/werknemer...

[ Voor 14% gewijzigd door wheel op 02-01-2018 20:41 ]

• Shaverion
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-10 00:32
Toen ik nog op school zat dit topic veel gelezen, nu ik al een tijdje aan het werk ben ook maar eens mijn steentje bijdragen.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: HBO Informatica
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Nijmegen

2. Wat doe je:
• Functie: Web developer
• Werkgever/branche: Infocaster / web bureau
• (Werk) Locatie(s): Arnhem
• Uren/week: 40 (mag week zelf inrichten dus verschil nogal per week en komt meestal iets lager uit maar heb ook wel paar pieken in het jaar)
• Vakantiedagen: onbeperkt, denk dat ik afgelopen jaar ongeveer 40 dagen heb genomen
• Reistijd: 20min
• Werkdruk: gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2700
• Dertiende/veertiende maand: nvt
• Pensioeninleg per jaar: geen
• Mobiliteit per jaar: Trajectkaart OV
• Overige: variabel deel salaris afhankelijk van prestatie, kwam afgelopen jaar gemiddeld uit op 1000 euro per maand

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €48.000

Werk bij een bedrijf dat volgens Semco style werkt. Bepaal daardoor in overleg met mijn directe collega's mijn eigen salaris en ook mijn eigen secondaire arbeidsvoorwaarden. Ander voordeel is dat ik overal in het bedrijf waar ik interesse in heb kan aansluiten en hier iets over kan vinden. Daardoor hebben we ook dingen zoals 2 weken betaald vaderschapsverlof, 4 uur per maand persoonlijke coaching, volledige vergoeding opleidingen (op dit moment bezig met persoonlijke ontwikkeling opleiding bij de Baak), vergoeding goede thuiswerkplek voor mensen die thuiswerken en nog wat dingetjes die wij belangrijk vinden.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:36

ChillPascal

In the end...

wheel schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 20:41:
[...]

Zie vetgedrukte deel. Pensioen tel je dus mee voor zover het werkgever betreft. Daarvoor moet je wel meer weten dan alleen de verhouding tussen werkgever/werknemer...
Tja, maar neem je laptop- of GSM-gebruik ook mee? En hoe bepaal je bijvoorbeeld de kosten van de leaseauto excl. brandstof.

Ik las in de CAO dat de premie voor de werkgever 20% bedraagt. Echter, als ik vervolgens terug ga rekenen naar mijn eigen bijdrage komt dit niet overeen met hetgeen dat op de salarisstrook staat.

Hoe dan ook heb op basis van de beschikbare gegevens een totaalbedrag ingevuld. Wat vinden jullie van deze beloning? Mijn gevoel zegt dat ik qua salaris op of onder het gemiddelde zit. Daarentegen zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden wel uitstekend.

• wheel
ChillPascal schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 06:57:
[...]

Tja, maar neem je laptop- of GSM-gebruik ook mee? En hoe bepaal je bijvoorbeeld de kosten van de leaseauto excl. brandstof.

Ik las in de CAO dat de premie voor de werkgever 20% bedraagt. Echter, als ik vervolgens terug ga rekenen naar mijn eigen bijdrage komt dit niet overeen met hetgeen dat op de salarisstrook staat.

Hoe dan ook heb op basis van de beschikbare gegevens een totaalbedrag ingevuld. Wat vinden jullie van deze beloning? Mijn gevoel zegt dat ik qua salaris op of onder het gemiddelde zit. Daarentegen zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden wel uitstekend.
Als je die privé gebruikt, reken je de waarde toch naar rato om? Lijkt me druppel op het totaal... Maandelijks mobiliteitsbudget vermenigvuldigd met 12 geeft een jaarbudget. Verhouding tussen leaseprijs en brandstof is m.i. niet zo relevant.

Ik weet niet hoe je die 20% omrekent naar je eigen deel, maar normaal is een opbouwpercentage over de pensioengrondslag (pensioengevend salaris minus franchise) en geldt daarover een werkgevers- en een werknemersbijdrage. Dat zou behoudens afrondingsverschil kloppend te berekenen moeten zijn.

• MrSleeves
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Shaverion schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:54:

Werk bij een bedrijf dat volgens Semco style werkt. Bepaal daardoor in overleg met mijn directe collega's mijn eigen salaris en ook mijn eigen secondaire arbeidsvoorwaarden. Ander voordeel is dat ik overal in het bedrijf waar ik interesse in heb kan aansluiten en hier iets over kan vinden. Daardoor hebben we ook dingen zoals 2 weken betaald vaderschapsverlof, 4 uur per maand persoonlijke coaching, volledige vergoeding opleidingen (op dit moment bezig met persoonlijke ontwikkeling opleiding bij de Baak), vergoeding goede thuiswerkplek voor mensen die thuiswerken en nog wat dingetjes die wij belangrijk vinden.
_/-\o_ (Groot bewonderaar van Semler)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• jongetje
  • Laatst online: 22:38
@Shaverion Klinkt wel mooi dat je zelf je salaris mag bepalen, maar wat zijn hierin de spelregels en hoe regel je dit netjes met je collega's? Zeker als je collega's hebt die er met de pet mee gooien (in de ogen van de helft van het team)?

• Martinusz
Maar vervolgens geen pensioen regelen, dan is het salaris al een stukje minder ;)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

jongetje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:40:
@Shaverion Klinkt wel mooi dat je zelf je salaris mag bepalen, maar wat zijn hierin de spelregels en hoe regel je dit netjes met je collega's? Zeker als je collega's hebt die er met de pet mee gooien (in de ogen van de helft van het team)?
https://www.sprout.nl/art...un-eigen-loon-semco-stijl

Als het goed is, hebben ze daar niet veel rotte appels.
Martinusz schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:45:
Maar vervolgens geen pensioen regelen, dan is het salaris al een stukje minder ;)
Als ze dat met z'n allen zo besloten hebben, dan is daar niets op tegen.

[ Voor 27% gewijzigd door MrSleeves op 03-01-2018 12:41 ]

• s5zone
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 15:50
Nog eens tijd voor een update
s5zone schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:10:
Leeftijd: 27 28
Opleiding(en): Toegepaste Informatica, specialisatie prog (Belgie)
Certificaten: SharePoint 2013 MCSD, enkele SP2007 & 2010, Windows Server
Werkervaring: 7 8 jaar
Werkgever: Groot consultancy bedrijf, Duitsland
Huidige functie: Lead Consultant (SharePoint Dev Team Lead / Solution Architect)

Vakantiegeld: 3933,18 4208 euro
Vakantiedagen: 30
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand: 4194,77 4488 euro, winstuitkering 2016: 512 euro 2017: 1350
Laptop: ja, i7, 32gb ram, ssd
GSM: iPhone 6s
Leaseauto: Mercedes GLA Mercedes GLC - onbeperkt prive km
Pensioenregeling: prive
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden:
- overnachten in hotel wanneer gewenst voor werk
- 6 euro netto dagvergoeding (dagelijks)
- 150 netto representatie vergoeding (maandelijks)
- gsm abo (Duits & Belgisch)
- paar weken training / jaar + pluralsight
Land: Duitsland
Regio: Meestal België & Duitsland. Uitzonderlijk anders.
Reistijd: Werk dikwijls van thuis (80%), de andere 20% is meestal Duitsland. Verschillende plaatsen: 40% Belgie (met overnachting), 40% Duitsland met overnachting, 20% thuis. Gemiddelde reistijd: tussen 60 en 210 minuten enkel.

Maand salaris (bruto): 4233,31 4529 euro

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-11 15:52
Leeftijd: 32
Opleiding(en): MBO 4 ICT Beheerder, HBO Communicatie propedeuse
Certificaten: ITIL V3, Office 365 70-346
Werkervaring: 4,5 jaar
Werkgever: Detacheerder
Huidige functie: Servicedeskmedewerker
Vakantiegeld: Ja, 8,3%
Vakantiedagen: 28
13/14e maand of winstuitkering: eindejaarsuitkering
Leaseauto:Nee
Pensioenregeling: Ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskostenvergoeding,opleidingsbudget
Regio: Midden-Nederland
Reistijd: 25 minuten
Salaris: 2350 Euro per maand

• ragged
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 09:27

ragged

2

Willem30 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:10:
Leeftijd: 32
Opleiding(en): MBO 4 ICT Beheerder, HBO Communicatie propedeuse
Certificaten: ITIL V3, Office 365 70-346
Werkervaring: 4,5 jaar
Werkgever: Detacheerder
Huidige functie: Servicedeskmedewerker
Vakantiegeld: Ja, 8,3%
Vakantiedagen: 28
13/14e maand of winstuitkering: eindejaarsuitkering
Leaseauto:Nee
Pensioenregeling: Ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Reiskostenvergoeding,opleidingsbudget
Regio: Midden-Nederland
Reistijd: 25 minuten
Salaris: 2350 Euro per maand
Als het bedrag bruto is dan lijkt is het wel weinig...2500-2700(bruto) lijkt me beter passen, zelfs met de "beperkte" werkervaring.
Er van uitgaande dat je gewoon goed functioneert/inzet toont.

1

• Willem30
ragged schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:19:
[...]

Als het bedrag bruto is dan lijkt is het wel weinig...2500-2700(bruto) lijkt me beter passen, zelfs met de "beperkte" werkervaring.
Er van uitgaande dat je gewoon goed functioneert/inzet toont.
Het is een bruto bedrag. Gisteren beoordelingsgesprek gehad en al iets omhoog gegaan naar dit bedrag. Detacheerder en opdrachtgever waren zeer tevreden over mijn functioneren het afgelopen jaar.
Mijn pop voor dit jaar is minstens 4 certificaten te behalen.

• ragged

ragged

2

Willem30 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:23:
[...]

Het is een bruto bedrag. Gisteren beoordelingsgesprek gehad en al iets omhoog gegaan naar dit bedrag. Detacheerder en opdrachtgever waren zeer tevreden over mijn functioneren het afgelopen jaar.
Ik zou zwaar overwegen om een vaste werkgever te zoeken, eventueel van SD werk naar een beheerders positie? 4 jaar+ ervaring is hier wel voldoende voor.
Je loon en voorwaarden zullen er beter van worden, dit durf ik te garanderen.

1

• Martinusz
Willem30 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:23:
[...]

Maar wat is je vooruitzicht? Wil je servicedeskmedewerker blijven? Of wil je coördinator worden van de servicedesk? Of wil je consultant uiteindelijk gaan doen?
Kortom wat is je ambitie?

Je hebt een HBO propedeuse dus het kennisniveau kan je blijkbaar wel aan, of vind je het wel best om servicedeskmedewerker te blijven? (dan blijf je denk ik wel in deze salaris range zitten)

• Willem30
Ik wil niet werkzaam blijven op een servicedesk. Mijn werkgever is welwillend om mij te ondersteunen in kennis en groei richting consultant of functioneel beheerder. Daarbij willen ze dat ik meer certificaten ga behalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Willem30 op 05-01-2018 10:46 ]

• Shaverion
jongetje schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:40:
We hebben op dit moment niemand in ons team die er met de pet mee gooit. Maar als we dat wel hebben zie je dat heel snel terug omdat we op een lager niveau per project of werkzaamheid al bepalen wat iets waard is. En we zijn als team ook verantwoordelijk voor het waarmaken van de salarissen dus als iemand het minder doet kan dat in de toekomst ook effect hebben op de rest. Daardoor is iedereen ook erg betrokken met elkaar en als het met iemand minder gaat krijgt diegene daar meteen hulp bij.

Het salaris bepalen zelf gaat in goed gesprek met je directe collega's en dat gaat best goed. Je weet van elkaar heel goed wat iemand waard is en het komt dus ook bijna nooit voor dat iemand een salarisverhoging voor zichzelf voorstelt waar anderen het niet mee eens zijn. De enige regel is dat het de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar mag brengen. Dus als we met z'n allen zeggen dat we 10k per maand willen verdienen dan zegt de oprichter dat we dat niet gaan doen. Verder heeft hij alle besluitvorming bij de medewerkers gelegd.

En @MrSleeves inderdaad, wij hebben besloten dat pensioenfondsen iets is waar wij niet aan mee willen doen. Op ons loonstrookje staat dan weer wel dat het verstandig is om met een deel van je salaris iets voor je pensioen te doen en hier kun je ook hulp/advies bij krijgen.

• jongetje
@Shaverion Dank voor je uitleg. Fijn dat het zo in harmony gaat!

Wat ik me wel afvraag, mijn werkgever is zich verplicht om bij een branche pensioen fonds (in ons geval Stipp voor detacheerders en uitzendbureaus) aan te sluiten. Is dit bij jullie dan niet zo of zijn jullie zo groot dat er een eigen CAO is waardoor dit niet verplicht is?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:25
jongetje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:09:
@Shaverion Dank voor je uitleg. Fijn dat het zo in harmony gaat!

Wat ik me wel afvraag, mijn werkgever is zich verplicht om bij een branche pensioen fonds (in ons geval Stipp voor detacheerders en uitzendbureaus) aan te sluiten. Is dit bij jullie dan niet zo of zijn jullie zo groot dat er een eigen CAO is waardoor dit niet verplicht is?
Of er is gewoon geen CAO (zoals bij ongeveer 20% van de werkgevers het geval is. Daar hoef je niet perse groot voor te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 05-01-2018 12:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jongetje
assje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Of er is gewoon geen CAO (zoals bij ongeveer 20% van de werkgevers het geval is. Daar hoef je niet perse groot voor te zijn.
Gaat erom dat je in een CAO kunt afwijken.

Voorbeeld: Mijn vorige werkgever had in de CAO staan dat je (als man) geen recht had op verlof bij de geboorte van een kind. Dit staat dus boven de 2 dagen die de overheid aangeeft te moeten krijgen. Dit mag omdat een CAO een afspraak is tussen een werkgever en werknemer.

Als hij geen CAO heeft dan was ik daarom benieuwd of ze daarom wettelijk gezien moeten aansluiten bij een verplicht branche pensioenfonds.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 05-01-2018 13:17 ]

• Rule
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 09:46
Members only:

Ik volg dit topic ook al vrij lang maar nooit gepost. Nu krijg ik het idee dat mijn salaris aan de lage kant is vergeleken met meerdere developers in dit topic. Erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Rule op 05-01-2018 15:57 . Reden: branche ]

• Mugwump
jongetje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:16:
[...]

Gaat erom dat je in een CAO kunt afwijken.

Voorbeeld: Mijn vorige werkgever had in de CAO staan dat je (als man) geen recht had op verlof bij de geboorte van een kind. Dit staat dus boven de 2 dagen die de overheid aangeeft te moeten krijgen. Dit mag omdat een CAO een afspraak is tussen een werkgever en werknemer.

Als hij geen CAO heeft dan was ik daarom benieuwd of ze daarom wettelijk gezien moeten aansluiten bij een verplicht branche pensioenfonds.
Niet alles mag je in een CAO even anders bepalen dan wettelijk is vastgesteld natuurlijk. Sommige wettelijke bepalingen zijn dwingend, d.w.z. die gelden ongeacht of er in een CAO iets anders wordt afgesproken. Je mag bij mijn weten in een CAO niet afwijken van zaken als minimaal verplichte pauzes en aantal vakantiedagen bijvoorbeeld.
De exacte details weet ik ook niet helemaal, ben geen arbeidsjurist. :P

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11 19:32
Er mag inderdaad voor zaken waar het dwingende recht betrekking op heeft niet ten nadelen van de werknemer afwijken (minimum loon, opzegtermijnen, vakantiedagen bijvoorbeeld). Zo mogen er bijvoorbeeld wel 40 vakantiedagen worden gegeven, maar niet slechts 10 aangezien het laatste minder is dan de wettelijke hoeveelheid. Ook als dit in een CAO zou staan is het niet geldig.
Echter of vaderschapsverlof geregeld is dmv dwingend recht durf ik niet te zeggen (maar denk het niet).

Bij driekwart-dwingend recht mag er alleen ten nadelen van de werknemer worden afgeweken indien dit in een CAO is vastgelegd.

Bij semi-dwingend mag er alleen schriftelijk worden afgeweken en regelend/aanvullend recht moet worden gezien als vangnet dat intreedt als er in al het bovenstaande of de CAO niks is geregeld.

Edit*
Snelle google geeft deze link: https://www.rijksoverheid...amverlof-en-partnerverlof

[ Voor 30% gewijzigd door Distoration op 05-01-2018 16:26 ]

Verwijderd

*knip* voor dit topic blijven clone accounts niet toegestaan

[ Voor 100% gewijzigd door Rukapul op 12-01-2018 12:47 ]

• Wok
  • Laatst online: 22:00

Wok

Dakloos...

Dat moet zéker beter kunnen, ondanks dat je weliswaar nog maar 2 jaar relevante ervaring hebt...

Het sterft hier in Eindhoven van tech bedrijven en overal zijn ze op zoek naar ontwikkelaars. Ik zou zeggen, ga lekker eens om je heen kijken :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• fyd
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-12-2024

fyd

Ik betwijfel of dat pensioen klopt. Waarschijnlijk is dat het percentage van het maximum wat de werkgever mag afdragen.

Voor de rest vind ik dat je echt niet slecht verdient. Vergeet niet dat je ten opzichte van gemiddeld twee extra maandsalarissen krijgt. Het kan wel beter, maar geen 500 euro imo.

• PLAE
  • Laatst online: 09-11 23:42
Shaverion schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:50:

En @MrSleeves inderdaad, wij hebben besloten dat pensioenfondsen iets is waar wij niet aan mee willen doen. Op ons loonstrookje staat dan weer wel dat het verstandig is om met een deel van je salaris iets voor je pensioen te doen en hier kun je ook hulp/advies bij krijgen.
Pensioenfonds, dat is natuurlijk niet de enige optie. Eigenlijk mag jij nu €400 per maand van je brutoloon aftrekken, dat is wat je ongeveer in een pensioen zou moeten stoppen wil je het een beetje bijhouden. En dat kan op andere manieren dan in een fonds. Zijn verzekeringen net zo ver te zoeken?

Op deze leeftijd boeit dit je misschien allemaal nog niet zo. Maar het is juist slim jong te beginnen, en hoe zit het met oudere collega’s?

• Spacecowboy

Spacecowboy

Misschien wat offtopic, maar wat ik echt stuitend vind is dat mensen echt geen idee hebben wat hun pensioenregeling precies is. Lijkt me toch een van de belangrijkste voorwaarden, zeker omdat je er in mijn optiek maar vanuit kan gaan dat de AOW straks minimaal is, en een goed eigen pensioen steeds belangrijker wordt (en eigenlijk al is)...

HENG HENG

Verwijderd

Spacecowboy schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:59:
Misschien wat offtopic, maar wat ik echt stuitend vind is dat mensen echt geen idee hebben wat hun pensioenregeling precies is. Lijkt me toch een van de belangrijkste voorwaarden, zeker omdat je er in mijn optiek maar vanuit kan gaan dat de AOW straks minimaal is, en een goed eigen pensioen steeds belangrijker wordt (en eigenlijk al is)...
Dat is (helaas) denk ik niet wat gaat gebeuren. De "stemmer" regeert en er komen steeds meer zzp/pensioenloze zieltjes die weinig/niets opbouwen. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga zal de AOW wel inkomensafhankelijk zijn gemaakt. Dat is vooral een winst voor mensen die nu niets besluiten op te bouwen in een pensioenfonds.

• Shaverion
PLAE schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:36:
[...]

Pensioenfonds, dat is natuurlijk niet de enige optie. Eigenlijk mag jij nu €400 per maand van je brutoloon aftrekken, dat is wat je ongeveer in een pensioen zou moeten stoppen wil je het een beetje bijhouden. En dat kan op andere manieren dan in een fonds. Zijn verzekeringen net zo ver te zoeken?

Op deze leeftijd boeit dit je misschien allemaal nog niet zo. Maar het is juist slim jong te beginnen, en hoe zit het met oudere collega’s?
Ja dat klopt, ik zet nu een deel van mijn salaris opzei bij Brand New Day voor pensioen. Wel iets lager dan 400 maar ik ben nog op zoek naar een tweede manier van oudedagvoorziening om het risico iets te spreiden. Wij hebben er gezamenlijk voor gekozen dat de werkgever niet bepaald hoe iedereen zijn pensioen moet regelen maar wij krijgen wel advies in wat we kunnen doen. En er zijn inderdaad ook collega's die niks doen maar wel als bewuste keuze.

Verwijderd

Mensen van mijn leeftijd mogen toch doorwerken tot we in de kist liggen, het is nu al beraamd op 70 en zal vast nog erger worden. Daarnaast zou het mij niet verbazen als er uberhaupt geen pensioen meer over is tegen die tijd.

Je hebt als starter ook vrij weinig keuze, je bent blij als je werk krijgt en om te beginnen is een beter basis salaris wat belangrijker (liefste zou ik het pensioen zelf regelen). Maar ik wil inderdaad eens wat meer duidelijkheid krijgen over wat mijn pensioen nu precies is, ik kan nergens concreet vinden in euro's hoeveel mijn werkgever bijdraagt, alleen 'als u de rest van u leven hier werkt krijgt u ongeveer dit bedrag per jaar'.

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 10-11 06:51

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik weet anders precies welke pot er voor mij opgebouwd is en wordt. En wat er ook aan pensioen regelingen wijzigt, die pot is van en voor mij.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

AllSeeyinEye schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:08:
Ik weet anders precies welke pot er voor mij opgebouwd is en wordt. En wat er ook aan pensioen regelingen wijzigt, die pot is van en voor mij.
misschien hoort dit thuis in een apart draadje, maar niets is zo onbetrouwbaar als de overheid. In je potje wordt door de decenia heen als gegraaid. De regeltjes zijn zo te veranderen.

Zo maar een paar voorbeeldjes:
- In de jaren 90 geen pensioenpremie af te dragen.. de potten zaten "vol".. toen het slechter ging werd het alleen niet aangevuld.
- Pensioenfondsen verplichten bij staatsobligaties tegen extreem lage rente (veel lager dan ze elders vangen). Niet direct stelen, maar veel lager rendement.. een goedkope "bank"
- pensioenfondsen verplichten in "groene" energie te investeren. De overheid heeft geld nodig en vind geen investeringsfonden die het rendabel vinden.
Zo kan je nog wel even doorgaan.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 13:38 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat een nuance... :D kun je die stelling onderbouwen?

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:32:
[...]
ik kan nergens concreet vinden in euro's hoeveel mijn werkgever bijdraagt, alleen 'als u de rest van u leven hier werkt krijgt u ongeveer dit bedrag per jaar'.
Neem dan of contact op met de juiste persoon binnen jouw organisatie of neem contact op met het pensioenfonds/verzekeraar die het verzorgt. It aint rocket science

• wheel
[...]

Mensen van mijn leeftijd mogen toch doorwerken tot we in de kist liggen, het is nu al beraamd op 70 en zal vast nog erger worden. Daarnaast zou het mij niet verbazen als er uberhaupt geen pensioen meer over is tegen die tijd.

Je hebt als starter ook vrij weinig keuze, je bent blij als je werk krijgt en om te beginnen is een beter basis salaris wat belangrijker (liefste zou ik het pensioen zelf regelen). Maar ik wil inderdaad eens wat meer duidelijkheid krijgen over wat mijn pensioen nu precies is, ik kan nergens concreet vinden in euro's hoeveel mijn werkgever bijdraagt, alleen 'als u de rest van u leven hier werkt krijgt u ongeveer dit bedrag per jaar'.
Ik zou eens beginnen met de cao te lezen en het pensioenreglement. En het is (voor zover ik weet) nooit een percentage over je salaris, maar over de pensioengrondslag (pensioengevend salaris minus franchise ter grootte van ongeveer de aow).

• Mugwump
[...]

Als starter zou ik me sowieso nog niet zo druk maken over pensioenregelingen. De pensioenopbouw is op jonge leeftijd nog vrij laag.

• wheel
Mugwump schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Als starter zou ik me sowieso nog niet zo druk maken over pensioenregelingen. De pensioenopbouw is op jonge leeftijd nog vrij laag.
Tot je t.z.t. opeens 10 jaar opbouw mist...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Mugwump schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:33:
Die €320 die ik vanaf mijn 67e per maand krijg vind ik niet onaardig opgebouwd op mijn 29e. Dat moet iemand anders die 29 is en nog niets heeft eerst maar eens inhalen.

• PLAE
  • Laatst online: 09-11 23:42
Edit: ik denk dat ik te ver off-topic ga.

[ Voor 94% gewijzigd door PLAE op 06-01-2018 15:44 ]

• DaWin
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:21

DaWin

beep boop

DaWin schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:46:
[...]

Welp, ben aan het gaan solliciteren en de volgende aanbieding gekregen:

***members only***
Kogel door de kerk: ik ga het volgende aanbod accepteren:
Members only:

Ander bedrijf bood nagenoeg hetzelfde, behalve het leasebudget omdat daar een inhouse product wordt ontwikkeld. Heb de keuze gemaakt uiteindelijk op waar ik denk dat ik de komende jaren de meeste uitdaging en ontwikkeling verwacht.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:04
Members only:

WoT stats

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:03

Metalfreak

Hoije woh!

Een van de belangrijkste voorwaarden? Leuk dat je zo leeft voor "later", maar wie zegt dat je überhaupt de pensioengerechtigde leeftijd gaat halen?

Het is niet geheel onbelangrijk, maar er zijn meer wegen om tegen die tijd je schaapjes op het droge te hebben.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:25
Metalfreak schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:58:
[...]

Een van de belangrijkste voorwaarden? Leuk dat je zo leeft voor "later", maar wie zegt dat je überhaupt de pensioengerechtigde leeftijd gaat halen?

Het is niet geheel onbelangrijk, maar er zijn meer wegen om tegen die tijd je schaapjes op het droge te hebben.
Oké maar afhankelijk van je leeftijd en regeling is het wel tot 25% van je (bruto maand)salaris en dat wordt nogal eens onderschat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Eh, wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Dat omdat het niet helemaal zeker is dat je die leeftijd haalt het er allemaal niks toe doet?
Ah, het maakt toch wel iets uit. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-01-2018 19:11 ]

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ligt denk ik erg aan je leeftijd. Als je jong bent wil je vooral veel geld uitgekeerd krijgen om een poging te doen ooit eens een huis te kopen. Als je zo rond de 30-35 bent en dat huis te pakken hebt kan je eens gaan bekijken hoe je pensioen geregeld is en wat je evt zelf nog moet doen (zover mogelijk).

Sowieso is de pensioeninleg op jonge leeftijd minimaal, dus geen ramp om je daar op dat moment niet al te veel mee bezig te houden. Je pensioen is dan nog zover weg, in de tussentijd hebben we meer dan 10 verschillende kabinetten gehad met allerlei nieuwe verzinsels, aanpassingen, beleidswijzigingen etc etc etc. En je kan zelf in die tijd natuurlijk ook al 83x dood zijn gegaan...

Zelf weet ik wel wat mijn werkgever aan pensioen inlegt, er staat een tabelletje in personeelshandboek dus dat kan je narekenen. Ik kan zelf vrijwillig extra inleggen maar dat zie ik op dit moment niet zitten gezien mijn leeftijd (25) en het idee ooit nog eens een huis te kopen :)

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:35:
[...]

misschien hoort dit thuis in een apart draadje, maar niets is zo onbetrouwbaar als de overheid. In je potje wordt door de decenia heen als gegraaid. De regeltjes zijn zo te veranderen.
Dit is gewoon niet waar. Ja, bij pensioenfondsen is dit misschien enigszins van toepassing, maar ik heb een pensioenverzekering en daar wordt niet in gegraaid. Alsof iemand opeens je eigen bankrekening plundert.
[...]

Ouderdomspensioen is maar één onderdeel van pensioen. Pensioen gaat niet alleen over later.

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]

Ik moet ook doorwerken tot mijn 70'ste. Wat je niet moet vergeten is dat we gemiddeld ook steeds ouder worden. Gemiddeld leven we nog steeds 15 tot 20 jaar na ons pensioen. Ook straks met de hogere pensioenleeftijd.
Daarnaast zou het mij niet verbazen als er uberhaupt geen pensioen meer over is tegen die tijd.
Pensioen of AOW? Dat zijn twee verschillende dingen.
Je hebt als starter ook vrij weinig keuze, je bent blij als je werk krijgt en om te beginnen is een beter basis salaris wat belangrijker (liefste zou ik het pensioen zelf regelen).
Feitenlijk dus verschraling van de arbeidsvoorwaarden. Eigenlijk moet je dan aan zo'n werkgever vragen "En wat dragen jullie bij aan mijn pensioen?"
Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:35:
[...]

Ligt er aan wat je als "jouw potje" beschouwt. De AOW wordt gedekt via een omslagstelsel. Je pensioen meestal via een kapitaaldekkingsstelsel. In je pensioen kan niemand zomaar "graaien". Wel kan er het verwachtte rendement worden bijgesteld, of kan er besloten worden niet te indexeren. Maar dat is afhankelijk van en ter inzicht van het pensioenfonds. Je staat vrij een waardeoverdracht te doen naar en ander pensioenfonds als je dat niet aanstaat.
Zo maar een paar voorbeeldjes:
- In de jaren 90 geen pensioenpremie af te dragen.. de potten zaten "vol".. toen het slechter ging werd het alleen niet aangevuld.
- Pensioenfondsen verplichten bij staatsobligaties tegen extreem lage rente (veel lager dan ze elders vangen). Niet direct stelen, maar veel lager rendement.. een goedkope "bank"
- pensioenfondsen verplichten in "groene" energie te investeren. De overheid heeft geld nodig en vind geen investeringsfonden die het rendabel vinden.
Zo kan je nog wel even doorgaan.
Pensioenfondsen zijn niet verplicht te investeren in groene energie. Ook niet om deel te nemen in staatsobligaties. Wat veel pensioenfondsen wel doen is Maatschappelijk Verandwoord Ondernemen. Daar kan je uiteraard een mening over hebben.

Gaat nu wel erg off-topic. Misschien eigen draadje als men dit een interessante discussie vindt?

[ Voor 35% gewijzigd door Spacecowboy op 07-01-2018 10:00 ]

HENG HENG

Verwijderd

Spacecowboy schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:46:

Pensioenfondsen zijn niet verplicht te investeren in groene energie. Ook niet om deel te nemen in staatsobligaties. Wat veel pensioenfondsen wel doen is Maatschappelijk Verandwoord Ondernemen. Daar kan je uiteraard een mening over hebben.

Gaat nu wel erg off-topic. Misschien eigen draadje als men dit een interessante discussie vindt?
Jawel...

Zo maar een paar google links.. De overheid wil pensioenfondsen maar al te graag verplichten ergens in te investeren. Als het zo lucratief was, hadden ze het zelf wel besloten of waren private equity ingestapt. Nee, zodra het verwacht rendement te laag is, moet het pensioenfonds maar verplicht worden.

http://www.loonvoorlater....een-rampzalig-beleid.aspx

https://www.vastgoedactue...middeldure-huur-amsterdam

https://groenlinks.nl/nie...eidseisen-pensioenfondsen

• Spacecowboy

Spacecowboy

Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:11:
[...]

Jawel...

Zo maar een paar google links.. De overheid wil pensioenfondsen maar al te graag verplichten ergens in te investeren. Als het zo lucratief was, hadden ze het zelf wel besloten of waren private equity ingestapt. Nee, zodra het verwacht rendement te laag is, moet het pensioenfonds maar verplicht worden.

http://www.loonvoorlater....een-rampzalig-beleid.aspx

https://www.vastgoedactue...middeldure-huur-amsterdam

https://groenlinks.nl/nie...eidseisen-pensioenfondsen
Belachelijk...

HENG HENG

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-11 19:32
Functioneringsgesprek gehad, contract met 1,5 jaar verlengd en kleine stap met loon omhoog. Daarnaast vast gelegd dat ik komend jaar aan diverse certificaten ga werken.

Members only:

• ragged

ragged

2

Distoration schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:49:
Functioneringsgesprek gehad, contract met 1,5 jaar verlengd en kleine stap met loon omhoog. Daarnaast vast gelegd dat ik komend jaar aan diverse certificaten ga werken.

***members only***
Klink redelijk. Al heb ik geen idee wat andere starters in betreffend vakgebied verdienen, maar dit lijkt mij mooi. Ben je zelf tevreden? En zit er nog een verhoging aan het behalen van certificeringen ?

1

• jongetje
Distoration schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:49:
Waarom geen onbepaalde tijd? Op jouw leeftijd is dat best handig met kopen van een huis maar vind dat ook een stukje commitment vanuit het bedrijf naar jou toe.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Huh hij is 23? Dat is nog best jong hé ;)

Pagina: 1 ... 72 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.