Correct. Dat is cultuur in Nederland (starter technici in Duitsland krijgen 50k bruto jaarsalaris, al is dat wel harder en hiërarchischer). TU'ers laten zich in ieder geval makkelijk kennen. Het 'normale' Nederlandse startsalaris is totaal onhoudbaar met de komende studieschulden en onbetaalbare woonruimte.Pieter van Ras schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:38:
Destijds vond ik mijn bruto salaris redelijk mager voor TU afgestudeerd.
Veel leren en vooral snel vervolgstappen maken naar een ander bedrijf over 2 jaar en +1 tot 1,5k extra bruto vragen. Als alternatief zie ik een start-up of emigreren ook als goed potentieel.
Desondanks zijn die auto en betaalde opleidingen onder werktijd grote plussen. Daarnaast vraag ik me ook af hoe relevant de functie is met je opleiding dus dan is de looninsteek opzich begrijpelijk, met het uitzicht op groei.
Dit is waar en inderdaad als individu de enige logische actie helaas. Ik betreurde dat erg toen ik startte. Eigenlijk de reinste onzin & kortzichtigheid.The Eagle schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:26:
Loyaliteit levert je meestal niks op behalve hoofdpijn. Jammer maar zo steekt het tegenwoordig in elkaar. Arbeidslasten zijn de grootste lasten die er voor een werkgever zijn namelijk.
Dat kan anders. Bij onze oosterburen was een productie bedrijf waar ze tijdens de crisis niemand verplicht hebben ontslagen en iedereen teruggebracht hadden naar 3 of 4 dagen (inclusief management). Ja, de vrije dag werd regelmatig ingevuld met cursussen. Ja, iedereen moest op salaris iets inleveren. Maar drie keer raden wat er in 2015 gebeurden toen die markt aantrok en er ineens een tekort was voor geschoold personeel in die markt.
Dit bedrijf had als enige een loyale, ruime en getrainde workforce die echt wilde presteren voor deze werkgever. De resulterende winst - gigantisch (zowel financieel alsook levensgeluk gemeenschap en stabiliteit).
Ik zou me diep schamen als directeur als deze mogelijkheden er waren en ik dat niet had besloten.
[ Voor 55% gewijzigd door Harm_H op 19-11-2017 01:58 ]