Shunt schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:17:
[...]
Exact en als die mensen wel door groeien vanuit een medior functie naar senior verwachten die wel een salaris verhoging maar krijgen die vaak niet (vooral bij de huidige deta tokos niet)
Dat dus. Waar vroeger voor ICTers de bomen tot ver voorbij de hemel groeiden, is dat inmiddels niet meer zo en zijn salarissen meer genivelleerd. Er zullen ongetwijfeld nog excessen zijn (zoals SDers die 3K of meer per maand verdienen) maar meer en meer lijken dat wel uitzonderingen te worden.
[...]
Omdat voor veel deta toko's er na de Young Professional track geen standaard salaris verhogingen meer zijn. Bij de grote bedrijven staan op het moment heel veel mensen al jaren stil.
Overheid same shit. Dat is ook mijn gevoel bij dit topic, als je puur op basis van wat je hier ziet, moet gaan bepalen hoe het met de ICT gaat, denk ik dat je een wat gekleurd beeld over houd. (Je in het algemeen, niet jij specifiek.) Ik heb toch het idee dat mensen die hier posten niet tot de middenmoot behoren, of ze verdienen behoorlijk veel, of ze denken dat ze te weinig verdienen. De mensen die gewoon tevreden zijn met hun salaris zul je niet snel in een topic zien als dit.
[...]
Ja dat is zeker goed voor je ontwikkeling. Tenminste als je ambitie is om consultant te worden of om bij een deta toko te blijven werken. Hoe meer ervaring jij opdoet met werken bij andere bedrijven hoe gemakkelijker je over het algemeen snel inzetbaar bent.
Bij een deta / consultancy toko zul je in de organisatie niet snel gemist worden. Heb je het over een vaste functie tja ja daar zie je het ook minder het iedere 5 jaar hoppen. Maar ook daar zou het voor veel mensen beter zijn geweest als ze af en toe eens een andere job zouden krijgen bij een ander bedrijf. Als jij jaren bij de zelfde werkgever zit roest je erg snel vast. En vanuit mijn standpunt is dat erg slecht voor je marktwaarde.
Ik denk dat de waarheid iets genuanceerder ligt. Sommige mensen zullen vast roesten, andere mensen hebben juist weer de drang zich te blijven ontwikkelen. Voor die laatste groep maakt het qua ontwikkeling minder uit of ze bij een detacheringsclub werken of bij een vaste organisatie.
Het beeld aan de buitenkant is helaas wel anders. Iemand die 10 jaar ergens werkt, heeft sneller de naam vastgeroest en minder flexibel te zijn en dus daalt iemands marktwaarde. (Terwijl het in mijn beleving ook een pluspunt kan zijn. Loyaliteit hoef helemaal niet slecht en negatief te zijn. In fact, ik vind dat werknemers en werkgevers wel eens wat loyaler naar elkaar zouden mogen zijn. Werkgevers door loyale werknemers blijvend goed te belonen en te faciliteren, werknemers door niet bij de eerste de beste tegenslag zoals minder salaris dan verwacht of een paar maanden minder uitdaging, om te kijken naar een andere baan.)
[...]
Dat is exact wat ik zeg / bedoel. Die ervaringstrap is volgens mij 10 jaar in het ziekenhuis. Dan ben je toch best even aan het groeien voordat je daar zit.
Hangt er vanaf waar je in stapt. Bij de politie was het bijvoorbeeld zo dat een functieschaal in principe uit jaartredes bestond. Bij 5 jaar ervaring (5 dienstjaren), stond je automatisch op trede 5. Maar kom je *binnen* met 5 dienstjaren en loopt de schaal door tot trede 10, ben je met 5 jaar dus klaar.

(Tenzij je een functieschaal omhoog gaat.)
Geen idee hoe dat nu is en die 10 jaar is fictief, ik werk er al een tijdje niet meer. (Note dat burgerfuncties ook onder Politie CAO vielen en er dus echt gesproken werd over dienstjaren. Of dat nu nog steeds weet ik niet.)
[...]
Leuk maar daar ging het gesprek niet over. Het ging er over dat een starter met 1.5 jaar ervaring er 50 euro per maand bij kreeg in de laatste 1.5 jaar. En dat is voor een starter met HBO papiertje gewoon zeer karig.
Eens. Ik had 'm idd meteen breder getrokken.
Maar zeker, 1.5 jaar ervaring, starter dus, dan is 50 EUR per maand in 1.5 jaar weinig.
[...]
Onzin 20 jaar geleden kon je op een salaris naar verhouding 2x of meer lenen dan dat je nu kunt lenen. Dus ja de huidige starters hebben het absoluut nodig die groei.
20 jaar geleden kon je 114% hypotheek of meer op je huis krijgen en waren banken veel toegeeflijker met het verstrekken van allerhande leningen zoals aflossingsvrij en behoorlijk spannende belegingsvormen die lang niet altijd gegarandeerd rendement opleverden maar wel lage maandlasten kenden. Ja, je kon meer lenen maar dat was ook een totaal ongezonde situatie.
Je verdient (vooral met zijn 2e) te veel om voor sociale woningen in aanmerking te komen en je verdient niet genoeg om op een salaris een leuk appartement / huis te kopen. Ik adviseer eens te stoppen met alles vanuit jouw eigen situatie van 20 jaar geleden te redeneren en te kijken naar NU
Ik heb het idee dat de normale salarissen prima met de inflatie en stijgende kosten zijn meegegroeid. Dus de vraag is sterk of je met een normaal salaris 20 jaar geleden wel zo'n hogere levensstandaard er op na kon houden dan nu. Ik denk van niet.
Wat eigenlijk vrij bizar en onzorgvuldig van werkgevers is. Zie boven, loyaliteit word relatief slecht beloond en dat vind ik wel een groot manco van hoe werkgevers en werknemers anno 2017 in de wedstrijd lijken te staan.
Het is de realiteit, maar waarom zou iemand in gelijke functie bij een overstap naar een andere werkgever wèl meer gaan verdienen en wanneer hij/zij blijft niet? Juist diegene die blijft kan wel eens meer waard zijn voor het bedrijf, is al ingewerkt, beter ingespeeld op het bedrijf, etc, etc, etc. (Mits diegene dus niet in een hoekje zijn dagen uit gaat zitten staren.)
Bij een bestaande werkgever is het natuurlijk niet zo vanzelfsprekend dat je doorgroeit, vooral als je werkgever tevreden is met jouw werkzaamheden. Bij een nieuwe werkgever moet je dat opnieuw invullen, en kun je dat dus naar eigen behoefte meer sturen. Daarbij komen dan andere functies en andere salarissen. Waarom zou jij als individu in het bedrijfsbelang handelen? Ik denk dat uit dit topic ook wel blijkt dat het zo nu en dan vinden van een andere baan erg goed is voor je salarisstrook.
Als werknemer handel je per definitie in het bedrijfsbelang, het is immers je taak om met jouw werk, het bedrijf te ondersteunen, efficiënter te laten draaien, etc. Waarom zou je dat niet door mogen trekken naar blijven omdat je daarmee van grotere waarde bent voor het bedrijf?
Maar zoals gezegd, ik vind ook dat werkgevers daar wat tegenover zouden mogen stellen en loyaliteit beter zouden moeten belonen. Daar gaat het nog wel eens mis. Bedrijven lijken soms te denken "ja, maar dat vaste contract is al genoeg beloning" en omdat lang niet iedereen gelukkig word van de onrust van iedere 3-5 jaar een nieuwe werkgever en er behoorlijk wat vanaf hangt (huis, gezin), zullen veel mensen ook niet weg gaan ook al blijft de beloning uit.
Persoonlijk vind ik dat jammer.
Denk je ook niet dat iemand die over de jaren meerdere bedrijven heeft gezien flexibeler is dan iemand die dat niet heeft gedaan? Ik heb op mijn werk mensen die er tientallen jaren zitten. Ik zou niet zonder meer durven te beweren dat zij beter zijn. Die mensen hebben maar één proces meegemaakt, en vinden alles wel prima.
Dat hangt 100% van iemands persoonlijkheid af denk ik. Ik denk zeker dat, voor ICT functies specifiek, een tijdje detachering of relatief veel werkgevers hebben (jobhoppen) goed is voor iemand. Maar ik kan me ook goed voorstellen (en dan redeneer ik inderdaad even flink vanuit mijzelf) dat na een tijdje mensen zoeken naar wat meer rust en stabiliteit. Hebben geleerd van de dynamische detacherings / jobhop periode, genoeg van de buitenwereld hebben gezien en juist daarna met al die kennis en ervaring, goed zijn in een meer stabiele functie binnen een bedrijf.
Maar goed, het hangt van de persoon en het bedrijf af. Sommige personen en bedrijven staan na 3 jaar stil en bewegen amper, andere personen en bedrijven bewegen juist behoorlijk heftig waardoor je bij moet blijven leren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.