EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ja, meer netto-salaris, maar ook wellicht ook lagere pensioen-opbouw. Eigen bijdrage kan lager zijn, maar het totale percentage (en dus de waarde van het package) kan eveneens lager zijn.barrymossel schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:00:
[...]
Als je er geen probleem mee hebt om 40 uur te maken dan ga je er wel aanzienlijk op vooruit. Zeker ook met het netto-salaris door eigen pensioeninleg. Dus ik zou dit een hele fijne stap vinden. Met 28 vrije dagen lijkt het me ook echt niet erg om 40 uur te maken.
Je houdt dus (veel) meer geld over, maar daar werk je dan ook wat extra voor.
Arbeidsvoorwaarden van 36 en 40 uur met elkaar vergelijken zonder te corrigeren is appels met peren vergelijken. Meer vakantiedagen? Gecorrigeerd naar 40 uur is het even veel.
En het leuke is dat je heel goed appels met peren kunt vergelijken. Kwestie van smaak namelijk.wheel schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:14:
[...]
Ja, meer netto-salaris, maar ook wellicht ook lagere pensioen-opbouw. Eigen bijdrage kan lager zijn, maar het totale percentage (en dus de waarde van het package) kan eveneens lager zijn.
Arbeidsvoorwaarden van 36 en 40 uur met elkaar vergelijken zonder te corrigeren is appels met peren vergelijken. Meer vakantiedagen? Gecorrigeerd naar 40 uur is het even veel.
Als je liever 40 uur maakt in ruil voor een ruim hoger netto salaris, dan heb je toch al die vergelijking én keuze gemaakt? Er is denk ik een reden waarom er in dit topic gevraagd wordt naar zowel aantal werkuren als naar netto-/brutosalaris, among others. Iedereen hecht andere waarde aan de verschillende variabelen. En zoals ik al zei, vind ik dit een mooie stap (want meer netto-salaris en ik hecht weinig waarde aan die vier uur per week extra) en ben ik blij voor @Lekiame (die deze stap niet voor niets maakt).
Het topic gaat primair over verdienen.. Natuurlijk kán je het wel met elkaar vergelijken; arbeidsvoorwaardelijk is het alleen geen eerlijke vergelijking. Inhoudelijk kan het een prima stap zijn, arbeidsvoorwaardelijk is het m.i. niet een bijzonder mooie stap. Het staat iedereen vrij daar anders over te denken.barrymossel schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:31:
[...]
En het leuke is dat je heel goed appels met peren kunt vergelijken. Kwestie van smaak namelijk.
Als je liever 40 uur maakt in ruil voor een ruim hoger netto salaris, dan heb je toch al die vergelijking én keuze gemaakt? Er is denk ik een reden waarom er in dit topic gevraagd wordt naar zowel aantal werkuren als naar netto-/brutosalaris, among others. Iedereen hecht andere waarde aan de verschillende variabelen. En zoals ik al zei, vind ik dit een mooie stap (want meer netto-salaris en ik hecht weinig waarde aan die vier uur per week extra) en ben ik blij voor @Lekiame (die deze stap niet voor niets maakt).
Hierbij weer een update, per 1-5:arkalicharan schreef op woensdag 6 april 2016 @ 11:13:
Hierbij weer een update:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31
• Opleiding: BA Communicatiesystemen, WO BA Informatiekunde, WO MA Informatiekunde
• Werkervaring: 4,5 jaar
• (Woon) Locatie: Groningen
2. Wat doe je:
• Functie: Tester
• Werkgever/branche: Detachering
• (Werk) Locatie(s): Groningen
• Uren/week: 40
• Reistijd: 15 minuten
• Werkdruk: Normaal/Hoog
• Certificering: TestFrame, TMap, BiSL, Agile/Scrum Foundation, Certified Agile Tester
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3175
• Vakantiegeld: € 3048
• 13e maand: € 3162
• Pensioeninleg per jaar: 1/3 werkgever (€60), 2/3 EB (€ 130)
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto en 12k km prive p/j totaal - € 763 p/m budget
• Onkostenvergoeding: € 65
• Overige: Opleiding en cursussen
• Bonus: Resultaat afhankelijke bonus € 300 p/j
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 55266
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: BA Communicatiesystemen, WO BA Informatiekunde, WO MA Informatiekunde
• Werkervaring: 5,5 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: Agile tester
• Certificering: TestFrame, TMap, BiSL, Agile/Scrum Foundation, Certified Agile Tester
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4100
• Vakantiegeld: € 3936
• 13e maand: € -
• Pensioeninleg per jaar: Zelf regelen
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto en 10k km prive p/j totaal - € 1000 p/m budget incl. brandstof
• Onkostenvergoeding: € 20
• Bonus: Resultaat afhankelijke bonus € 3000 p/j (verwachting)
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 65136 (excl. bonus)
barrymossel schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:47:
[...]
Dat begrijp je goed, je mist alleen de bijtelling van 189 euro.
Begrijp ik dit nou goed? Je rijdt privé níet in de lease Polo die dus "gratis" is, maar wel in een eigen Polo - waar je voor moet betalen?
Nou en bedanktLekiame schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:30:
[...]
Zo lees ik hem ook, dan ben je wat mij betreft niet helemaal 100%maar ik gok dat er bijtelling betaald moet worden indien hij hem privé gaat rijden (dan nog moet je natuurlijk gewoon gaan leasen, een polo is nog geen €100 per maand aan bijtelling!)
Jij snapt hem!DennusB schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:47:
[...]
Maar t rijplezier wel, een GTI is nogal wat anders dan de gemiddelde Polo Slowmotion in de lease..
Ik had gehoopt op wat meer reactie's over het loon etc wat iedereen daar van vind i.p.v. auto's
[ Voor 5% gewijzigd door sstfn op 25-04-2017 10:29 ]
Daar kan i.m.h.o nog 150-250 bruto bij om marktconform te zijn qua bruto loon.sstfn schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:29:
Goedemorgen, ik volg dit topic al wel een aantal jaartjes. Ook toen ik nog op school zat, en nu wil ik graag jullie advies eens horen. Ik heb aan de ene kant het idee dat ik gewoon normaal loon heb maar andere kant het idee dat ik meer kennis heb dan loon krijg. Ik stel mij altijd zeer flexibel op en ben breed inzetbaar door veel praktijk ervaring en vanuit mijn hobby. Ik sta op papier als ICT Medewerker.
Ik heb een prima baan en het is exact wat ik altijd wou qua werkzaamheden. Maar ik vind mijn loon eigenlijk te laag, ik krijg er eind deze maand bruto 100 euro bij, dat maakt bruto 2000 p. maand + ik krijg een vaste aanstelling.
Werkzaamheden die ik momenteel doe bij mijn huidige werkgever is support op locatie bieden, inrichting van voip omgevingen, support bieden op linux server (centos), beantwoorden van gebruikersvragen die binnenkomen, gebruikers van bepaalde bedrijven kunnen mij de gehele dag bellen met gebruikersvragen eigenlijk ook maar alles wat met ict te maken heeft.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25 jaar
• Opleiding: MBO ICT Beheerder niv. 4
• Werkervaring:
4 jaar
Werkervaring in koper- en glasnetwerken, netwerken intern (cisco), microsoft omgevingen (rdp, exchange, active directory), Linux (Debian, Centos), VoIP, Raspberry's.
1 jaar voor DSM Resins voor migratie project Win XP -> Win 7. Zo ingerold voor mijn afstudeerproject.
1 jaar voor KPN
1 jaar voor MKB IP Telecom bedrijf
1 jaar bij huidige werkgever
• (Woon) Locatie: omgeving Zwolle
2. Wat doe je:
• Functie: ICT Medewerker
• Werkgever/branche: ICT, Hosting, Netwerken dienstverlener, MKB
• (Werk) Locatie(s): Friesland + enkele locaties in het zuiden van het land
• Uren/week: 40 uur
• Reistijd: 1,5 uur per dag (45 min heen / 45 min terug), soms langer ligt aan locatie.
• Werkdruk: Soms hoog, soms laag. Wij zitten vooral in de dienstverlening dus dat kan sterk variëren.
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 1900,-
• Vakantiegeld: € 1824,- (8 %)
• Dertiende/veertiende maand: € 0,- / Ik dacht dat dertiende maand altijd vakantiegeld was haha
• Pensioeninleg per jaar: € 0,-
• Mobiliteit per jaar: € 0,- / Ik rij een nieuwe VW Polo van de zaak, privé rij ik mijn eigen VW Polo gti. Ik mag hem privé rijden en mag dan 10.000km rijden.
• Overige: € 200,- kreeg ik afgelopen jaar als kerstpakket
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € ongeveer 24.700
• Winstdeling/bonus: € 0,-
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, mij steekt vooral het wat (na mijn idee lage loon) en niks geen pensioenopbouw momenteel. Positieve kanten zijn dat ik het werk echt leuk vind.
Zeker als je de auto van de zaak niet privé rijd.
*Edit: Kan je geen certificering(en) halen via je werk? Dat is altijd mooi meegenomen.
@sstfn Een auto ( zoals een GTI ) zie ik dan als Hobby. maar goed, voor sommige is het puur uit "noodzaak".

1
sstfn schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:28:
[...]
[...]
Nou en bedanktPolo kost me 189 euro bijtelling in de maand, plus heb de gti als hobby en dat is toch wel wat leuker dan een 1.4 tdi
![]()
[...]
Jij snapt hem!![]()
Ik had gehoopt op wat meer reactie's over het loon etc wat iedereen daar van vind i.p.v. auto's
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Oude situatie:
Nieuwe WerkgeverLeeftijd: 31
Opleiding(en): HBO Bedrijfskundige Informatica
Certificaten: MCSE 2012, Azure Architecture, AWS Architecture
Werkervaring: 8 jaar
Werkgever: Grote ICT club
Huidige functie: Senior Cloud Infrastructure Consultant
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25 (in werkelijkheid veel meer vanwege overuren tijd voor tijd)
13/14e maand of winstuitkering: ja afhankelijk van prestaties (max +-2500 euro)
Laptop: ja
GSM: ja (mag prive gebruikt worden)
Leaseauto*: Leasevergoeding 896
Werkweek: 40 uur
Pensioenregeling: ja
Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: NS BusinessCard
Land: Nederland
Regio: Utrecht/Apeldoorn
Reistijd: Half uur tot Uur, hangt van de locatie af.
Maandsalaris (bruto): 3245
Computer says no
Netjes, in de automotive branche?pdbq schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:12:
***members only***
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 19-08-2018 11:10 ]
Snap je klacht maar imho mag je qua salaris irt opleiding en jaren werkervaring niet echt klagen. Denk niet dat er veel zijn die je dat nadoen.mridgew schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:34:
Jaarlijkse standaard verhoging... Bonus was heel matig dit jaar en Brexit beslissing was ook niet positief voor mij
***members only***
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Geleficiteerd. 18% salaris verhoging + extra secundaire voorwaarden.arkalicharan schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:14:
[...]
Hierbij weer een update, per 1-5:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Werkervaring: 5,5 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: Agile tester
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4100
• Vakantiegeld: € 3936
• 13e maand: € -
• Pensioeninleg per jaar: Zelf regelen
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto en 10k km prive p/j totaal - € 1000 p/m budget incl. brandstof
• Onkostenvergoeding: € 20
• Bonus: Resultaat afhankelijke bonus € 3000 p/j (verwachting)
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 65136 (excl. bonus)
Wat bedoel je met pension zelf regelen? Moet je zelf 100% van je pension betalen?
GoT, You have to love it!
Dankjewel! Ja, ik moet dus 100% mijn pensioen zelf betalen, maar dat dus in het salaris verwerkt. Verkijk je dus niet te veel op die 18%, maar het blijft desondanks een mooie stap!Lisadr schreef op woensdag 26 april 2017 @ 01:00:
[...]
Geleficiteerd. 18% salaris verhoging + extra secundaire voorwaarden.![]()
Wat bedoel je met pension zelf regelen? Moet je zelf 100% van je pension betalen?
De opleiding die ik had is irrelevant en deed er niet toe toen ik hier kwam werken.Had al eerder gewerkt met hen en de goede ervaringen hebben de doorslag gegeven.The Eagle schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:53:
[...]
Snap je klacht maar imho mag je qua salaris irt opleiding en jaren werkervaring niet echt klagen. Denk niet dat er veel zijn die je dat nadoen.
PS. Begrijp me niet verkeerd, heb het zeer goed! Vergeleken met voorgaande jaren echter een teleurstellend jaar.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 27
• Opleiding: HAVO, HBO Pabo + Post HBO Vakbekwaamheid bewegingsonderwijs
• Certificaten/cursus: O.a. BHV en Bovenbouw ik hou van jou!
• Werkervaring: 6,5 jaar
• (Woon) Locatie: Achterhoek
2. Wat doe je:
• Functie: Leerkracht basisonderwijs (groep 8!)
• Werkgever/branche: Bijzonder onderwijs
• (Werk) Locatie(s): Vaste school in de Achterhoek
• Uren/week: Officieel 40 uur.
• Reistijd: 15 minuten met de auto
• Werkdruk: hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2.710,-
• Vakantiegeld: 8%.
• Dertiende maand: Ja, ongeveer halve maandsalaris.
• Pensioeninleg per jaar: Zelf 7%, rest werkgever.
• Mobiliteit per jaar: +-/ € 11,- per maand (uitzondering juli/augustus).
• Overige:
Dag van de leraar (1 oktober) extraatje á € 200,-.
Elk jaar € 500,- budget voor cursus/opleiding.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): +/- € 35.000,-.
• Winstdeling/bonus: € 0,-.
Startsalaris is netjes, maar daarna krijg je elk jaar maar zo’n € 40,- per maand er bij totdat je in de hoogste salarisschaal (15) zit. Om veel geld te willen verdienen moet je een ander beroep zoeken. Gelukkig is dat niet waar ik het voor doe. Hoewel ik wel vind dat wij meer verdienen.
Wel een vaste aanstelling, mannelijke collega's zijn een uitstervend iets, redelijk wat vakanties (hoewel veel compensatie uren en/of 'bijwerkvakanties' zijn), doen waar ik gelukkig van word, enorm trots op ben en het is een eer om te werken met 'volwassenen in wording'.
11 euro per maand mobiliteitsvergoeding? Wat is dat voor onzin? Dan kunnen ze beter niets geven...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
De eerste 7 (?) km wordt niet vergoed. Ik woon op zo'n 9 km afstand. Tot een paar jaar terug woonde ik op 18 km afstand. Toen kreeg ik zo'n € 65 per maand vergoeding. Flink wat minderDennusB schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:54:
[...]
11 euro per maand mobiliteitsvergoeding? Wat is dat voor onzin? Dan kunnen ze beter niets geven...

[ Voor 18% gewijzigd door P107 op 26-04-2017 14:14 ]
Heel netjesOggy schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:05:
Tevreden over mijn eerste werkgever, alsnog voldoende groeimogelijkheden en betreft arbeidsvoorwaarden nog geen plafond. Kanttekening elke salarisbespreking flink moeten onderhandelen, vanuit de organisatie werden er slechts percentages (2-4%) salarisverhoging aangeboden. Als adviseur verantwoordelijk voor eigen acquisitie, omzet, klant- en relatiebeheer, projectmanagement.
***members only***
Waar ga je nu mee verder/wil je verbeteren of nog leren?
1
Het vaktechnische deel van het werk heb ik voor mijn gevoel nu wel onder de knie. Het kan natuurlijk altijd handiger, sneller, adequater en beter maar ik verwacht daarin geen grote groei meer.ragged schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:17:
[...]
Heel netjes![]()
Waar ga je nu mee verder/wil je verbeteren of nog leren?
Ik zie mijzelf voornamelijk groeien op het gebied van het advies, netwerk, eigen referentie. Goed inschatten van de verwachtingen vanuit potentiële opdrachtgevers / relaties zijn en daar onze / mijn dienstverlening op aan te bieden. Ik merk steeds meer dat betrokken partijen bij projecten mij vaker bij andere projecten van hun betrekken.
Het werk is echter wel zo, dat leiding / sturing geven aan andere teamleden / personeel niet mogelijk is binnen de huidige bedrijfsstructuur. Dit is op dit moment niet belangrijk voor mij, maar is wellicht later nog wel iets wat ik wil. Verwacht niet meer terug te gaan naar de studierichting die ik ooit heb gevolgd al heeft mijn huidige werk daar wel een raakvlak mee. 4 jaar niet intensief bezig te zijn met je vakgebied en ontwerptools laat toch voor mijn gevoel een kloof achter die niet meer makkelijk te overbruggen is.
[ Voor 18% gewijzigd door Oggy op 26-04-2017 15:37 ]
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
NetjesJesseAMD schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:42:
***members only***
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Omdat ik de uitdaging mis in mijn huidige baan, ben ik op zoek naar iets anders.
Nu vraag ik me af of mijn huidige salaris marktconform is of er onder/boven zit.
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 35
• Opleiding: MSc Informatica
• Werkervaring: 10 jaar
2. Wat doe je:
• Functie: Scrummaster
• Werkgever/branche: Industriele automatisering
• (Werk) Locatie(s): Noorden
• Reistijd: 25 minuten
• Werkdruk: Normaal
• Certificering: geen
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4801
• Vakantiegeld: 8% jaarsalaris
• Vakantiedagen 27 + 13 ATV
• 13e maand: Bedrijfswinstafhankelijk, laatste jaren gem. 3%
• Pensioeninleg per jaar: Conform CAO
• Mobiliteit per jaar: 100 EUR netto p/m bij 15 km woon-werk
• Onkostenvergoeding: geen
• Bonus: Resultaat afhankelijke bonus, laatste jaren gem. 3.5%
• Aandelen: afhankelijk van de koers; dit jaar ong. 4500 EUR bruto
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ong. € 71000 EUR bruto
• Leeftijd: 36
• Opleiding: HBO Bouwkunde, Bachlor informatica OU behaald in de avonduren.
• Werkervaring: 3 jaar ict, 10 jaar bouwkundig
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: product owner
• Werkgever/branche: software huis bouwsoftware
• (Werk) Locatie(s): randstad
• Reistijd: 20-30 min
• Werkdruk: normaal
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.914,-
• Vakantiegeld: € 8%
• Dertiende/veertiende maand: €
• Pensioeninleg per jaar: €
• Mobiliteit per jaar: € 1600,-
• Overige: € geen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 56.000,-
• Winstdeling/bonus: € 5%
Ik heb een flink aantal technische oplossingen bedacht voor problemen waar geen oplossing voor was en door een ander idee een paar honderd uur werk bespaard voor de organisatie. Vele veren in mijn kont bij mijn voortgangsgesprek. Opslag was echter maar € 114,-. Was wel een domper. Ik vind het werk super leuk, maar vind het salaris toch wat mager. Terecht?
Thanks. Volcontinu rooster. Loop dus dagdiensten (van 7-15h30) Avondienst (van 15h00-23h30) en nachten van 23h00-07h30.mekkieboek schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:39:
[...]
Netjes. Wat bedoel je met 'volcontinu'? Toch niet echt volcontinu mag ik hopen?
Rooster is dan:
Dag-dag-avond-avond-nacht - 4 dagen vrij
dag-dag-avond-nacht-nacht - 4 dagen vrij
dag-avond-avond-nacht-nacht - 3 dagen vrij
dag-dag-avond-avond-nacht-nacht - 3 dagen vrij
En dan weer opnieuw. Ik vind het heerlijk en zou nooit meer naar kantoortijden willen. Je hebt heerlijk veel vrij maar natuurlijk wel als je vrienden vaak moeten werken. Je merkt dus dat je met collega's ook veel meer buiten het werk afspreekt.
Zit vooral veel vrij in waar je eerst niet aan denkt. Avondienst en dan daarna nacht betekent dat je overdag dus vrij hebt omdat je pas 's avonds hoeft te beginnen.
Verder gaat het werk altijd door zonder dat je er bent, dus geen telefoon van de zaak etc.
Heb het ook jaren gedaan. 30% salaris(toeslag) tov van werken in de vlaggedienstJesseAMD schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:57:
[...]
Thanks. Volcontinu rooster. Loop dus dagdiensten (van 7-15h30) Avondienst (van 15h00-23h30) en nachten van 23h00-07h30.
Rooster is dan:
Dag-dag-avond-avond-nacht - 4 dagen vrij
dag-dag-avond-nacht-nacht - 4 dagen vrij
dag-avond-avond-nacht-nacht - 3 dagen vrij
dag-dag-avond-avond-nacht-nacht - 3 dagen vrij
En dan weer opnieuw. Ik vind het heerlijk en zou nooit meer naar kantoortijden willen. Je hebt heerlijk veel vrij maar natuurlijk wel als je vrienden vaak moeten werken. Je merkt dus dat je met collega's ook veel meer buiten het werk afspreekt.
Zit vooral veel vrij in waar je eerst niet aan denkt. Avondienst en dan daarna nacht betekent dat je overdag dus vrij hebt omdat je pas 's avonds hoeft te beginnen.
Verder gaat het werk altijd door zonder dat je er bent, dus geen telefoon van de zaak etc.
Ben je fulltime scrummaster? Bij ons is dat gewoon iets dat je er naast doet.zoekNieuweBaan schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:27:
2. Wat doe je:
• Functie: Scrummaster
• Werkgever/branche: Industriele automatisering
• (Werk) Locatie(s): Noorden
• Reistijd: 25 minuten
• Werkdruk: Normaal
• Certificering: geen
Een fulltime scrum master zal waarschijnlijk meer dan 1 team hebbenSpacejockey schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:48:
[...]
Ben je fulltime scrummaster? Bij ons is dat gewoon iets dat je ernaast doet.
Ik ben ook scrum master naast mijn hoofdfunctie als UX-designer in mijn team, maar wij zijn een vrij goed lopend team waardoor dat prima te doen is. Dat is lang niet bij alle teams bij ons het geval, waardoor sinds enige tijd een paar team ook dedicated scrum masters hebben.
En het is maar net wat je verstaat onder 'scrum master' natuurlijk. Ik krijg in ieder geval het idee dat jij het niet zoveel voor vindt stellen
(Dat gezegd hebbende vind ik 4800 euro voor een scrum master bijzonder goed betaald...)
[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 27-04-2017 13:55 ]
The devil is in the details.
Kan ik wel inkomen, hoewel ik moet zeggen dat die max 2 nachten zeer goed vol te houden is. Merk wel dat als ik bijv 1 of 2 nachten extra pak je wel gesloopt wordt.Druiper schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:11:
[...]
Heb het ook jaren gedaan. 30% salaris(toeslag) tov van werken in de vlaggedienstOver de jaren heen was het toch wel slopend voor mijn lichaam. Genoeg collega's die het zonder problemen tot hun pensioen volhielden, maar het nachtwerk was voor mij teveel
Hallo,Hahn schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:52:
[...]
Een fulltime scrum master zal waarschijnlijk meer dan 1 team hebben![]()
Ik ben ook scrum master naast mijn hoofdfunctie als UX-designer in mijn team, maar wij zijn een vrij goed lopend team waardoor dat prima te doen is. Dat is lang niet bij alle teams bij ons het geval, waardoor sinds enige tijd een paar team ook dedicated scrum masters hebben.
En het is maar net wat je verstaat onder 'scrum master' natuurlijk. Ik krijg in ieder geval het idee dat jij het niet zoveel voor vindt stellen
(Dat gezegd hebbende vind ik 4800 euro voor een scrum master bijzonder goed betaald...)
Bedankt voor julle reacties.
Het is aansturing van software en elektro engineers, nu 10 man full time. De rol is combi van product owner / scrummaster / projectleider. Doordat de aansturing vanuit management m.i. chaotisch kan zijn is het een full time job + het maken van de backlog is ivm sterk wisselende opdrachten, welke deels van externe klanten zijn, een groot deel van mijn dagelijks werk. In rustige tijden is er voor mij minder uitdaging, en dat is één vd redenen dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging.
Een combi van Product Owner en Scrum Master klinkt best vaag, want dat zijn vrij tegenstrijdige rollen, in mijn ogen. Even kort door de bocht gezegd, zoals ik het zie: een PO wil dat er dingen gedaan worden voor zijn product, terwijl een Scrum Master z'n team zoveel mogelijk probeert te ontlasten.zoekNieuweBaan schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 11:58:
[...]
Hallo,
Bedankt voor julle reacties.
Het is aansturing van software en elektro engineers, nu 10 man full time. De rol is combi van product owner / scrummaster / projectleider. Doordat de aansturing vanuit management m.i. chaotisch kan zijn is het een full time job + het maken van de backlog is ivm sterk wisselende opdrachten, welke deels van externe klanten zijn, een groot deel van mijn dagelijks werk. In rustige tijden is er voor mij minder uitdaging, en dat is één vd redenen dat ik op zoek ben naar een nieuwe uitdaging.
Hoe kan je die functies combineren, zonder dat het een het ander in de kont bijt?
The devil is in the details.
Genoeg bedrijven die op papier SCRUM doen maar in de prakijk nog gewoon waterval met alle ellende van dien. Heel agile zal het ook niet zijn daar vermoed ik.
Maar correct me if I'm wrong
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Snap je reactie, echter in mijn visie is de PO degene die met de stakeholders de stories aan de backlog toevoegd en tevens deze stories een unieke prioriteit geeft. De SM dient er m.i. ervoor te zorgen dat het team zijn werk zo efficiënt mogelijk kan doen en de planning te bewaken. In een relatief klein bedrijf als de onze, is het nodig rollen te combineren, daardoor niet altijd even puur inderdaad, echter scheelt wel overlegtijdHahn schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:44:
[...]
Een combi van Product Owner en Scrum Master klinkt best vaag, want dat zijn vrij tegenstrijdige rollen, in mijn ogen. Even kort door de bocht gezegd, zoals ik het zie: een PO wil dat er dingen gedaan worden voor zijn product, terwijl een Scrum Master z'n team zoveel mogelijk probeert te ontlasten.
Hoe kan je die functies combineren, zonder dat het een het ander in de kont bijt?
Mooi gedaan, al met al toch op vooruitgegaan dusbeyazz06 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:51:
Inmiddels geswitcht van werkgever en zo ook baan!Reden was overigens allerlei reorganisaties bij oude werkgever waar ik niet op ben gaan wachten!
***members only***
De eigen inbreng voor het pensioen word al gecompenseerd met meer brutoloon + het minder hoeven te gebruiken van (eigen) auto.
1
Klopt, alhoewel.. Nu ik de auto niet pak, pakt vrouwlief de auto vaker dan normaalragged schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:29:
[...]
Mooi gedaan, al met al toch op vooruitgegaan dus
De eigen inbreng voor het pensioen word al gecompenseerd met meer brutoloon + het minder hoeven te gebruiken van (eigen) auto.
Het 36 uren werkweek maakt echter veel goed, 4x9 standaard een dag vrij
Achja, je zou je auto sleutels "uit gewoonte" mee kunnen nemen natuurlijk...beyazz06 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:13:
[...]
Klopt, alhoewel.. Nu ik de auto niet pak, pakt vrouwlief de auto vaker dan normaalHiernaast moet ik aangeven dat ik in eerste instantie geen rekening hield met het eigen inbreng voor het pensioen en moet toegeven dat dat best een verschil kan maken..
![]()
Het 36 uren werkweek maakt echter veel goed, 4x9 standaard een dag vrij
Eerlijk gezegd ging ik er zo maar vanuit dat de meeste mensen 2 auto's hebben....
Maar zoals ik veel mensen hoor zeggen "geld maakt niet gelukkig".
Persoonlijk ben ik het daar niet (helemaal) mee eens, maar werkplezier/meer tijd voor de Familie is natuurlijk ook wat waard.
1
Ik merk dat men dat soort dingen vaak "vergeten". Zelf ging ik ook uit van 400 netto erbij, maar uiteindelijk ging er een bak meer naar het pensioen. Ben ik achteraf natuurlijk erg blij mee, maar het voelt als een mindere vooruitgang. Ook mijn zwager gaat door een ander CAO meer betalen voor pensioen. Die schrok ook even toen hij zijn loonstrook zag.beyazz06 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:13:
[...]
Hiernaast moet ik aangeven dat ik in eerste instantie geen rekening hield met het eigen inbreng voor het pensioen en moet toegeven dat dat best een verschil kan maken..
Eigenlijk zouden dit soort zaken misschien wat beter vooraf besproken moeten worden in gesprekken m.b.t. de arbeidsvoorwaarden.
Tja pensioen blijft voor veel mensen onbekend terrein, en niet onbegrijpelijk, het is ook geen eenvoudige materie. Vanuit werkgevers wordt er ook maar weinig aandacht aan besteedt.barrymossel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:06:
[...]
Ik merk dat men dat soort dingen vaak "vergeten". Zelf ging ik ook uit van 400 netto erbij, maar uiteindelijk ging er een bak meer naar het pensioen. Ben ik achteraf natuurlijk erg blij mee, maar het voelt als een mindere vooruitgang. Ook mijn zwager gaat door een ander CAO meer betalen voor pensioen. Die schrok ook even toen hij zijn loonstrook zag.
Eigenlijk zouden dit soort zaken misschien wat beter vooraf besproken moeten worden in gesprekken m.b.t. de arbeidsvoorwaarden.
Overigens betekent het niet dat als je zelf meer inlegt je per saldo er meer aan overhoudt aan je pensioen
Mijn vrouw legt 3x zoveel in als ik, maar ik heb toch echt hoger pensioen straks
Float like a butterfly, sting like a bee.
Klopt helemaal. Zelf had ik me nooit bewust verdiept in deze materie ("komt later wel als ik groot ben..."). Tot ik bij mijn huidige baan direct bij de start een gesprek kreeg met de pensioenadviseur, die mij netjes vertelde hoe het werkte, wat ik afdraag, wat mijn werkgever afdraagt en wat ik uiteindelijk overhoud (en wat ik eventueel nog extra kan inleggen). Op zich is het allemaal prima te begrijpen, maar dan moet je je er wel in verdiepen (of het je uit laten leggen). En daar ligt hem denk ik de crux: veel mensen doen dat niet omdat het een beetje ver van mijn bed show is ("dat komt wel"). En daarnaast geven mensen denk ik de voorkeur aan nu wat meer geld, tegenover een dik pensioen.martinusz schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:18:
[...]
Tja pensioen blijft voor veel mensen onbekend terrein, en niet onbegrijpelijk, het is ook geen eenvoudige materie. Vanuit werkgevers wordt er ook maar weinig aandacht aan besteedt.
Overigens betekent het niet dat als je zelf meer inlegt je per saldo er meer aan overhoudt aan je pensioen
Mijn vrouw legt 3x zoveel in als ik, maar ik heb toch echt hoger pensioen straks
Dit kan je oplossen door aan je werkgever een pro forma loonstrook te vragen, weet je precies wat er netto overblijft.barrymossel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:06:
[...]
Ik merk dat men dat soort dingen vaak "vergeten". Zelf ging ik ook uit van 400 netto erbij, maar uiteindelijk ging er een bak meer naar het pensioen. Ben ik achteraf natuurlijk erg blij mee, maar het voelt als een mindere vooruitgang. Ook mijn zwager gaat door een ander CAO meer betalen voor pensioen. Die schrok ook even toen hij zijn loonstrook zag.
Gouden tip: www.mijnpensioenoverzicht.nl dan zie je tenminste wat je overhoudt straks als je gerimpeld bentbarrymossel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:51:
[...]
Klopt helemaal. Zelf had ik me nooit bewust verdiept in deze materie ("komt later wel als ik groot ben..."). Tot ik bij mijn huidige baan direct bij de start een gesprek kreeg met de pensioenadviseur, die mij netjes vertelde hoe het werkte, wat ik afdraag, wat mijn werkgever afdraagt en wat ik uiteindelijk overhoud (en wat ik eventueel nog extra kan inleggen). Op zich is het allemaal prima te begrijpen, maar dan moet je je er wel in verdiepen (of het je uit laten leggen). En daar ligt hem denk ik de crux: veel mensen doen dat niet omdat het een beetje ver van mijn bed show is ("dat komt wel"). En daarnaast geven mensen denk ik de voorkeur aan nu wat meer geld, tegenover een dik pensioen.
Pro forma loonstrook altijd aanvragen bij overstap, heb ik altijd gedaan en is altijd mogelijk. Die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij jezelf
Goede tip, ook voor de restmartinusz schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Gouden tip: www.mijnpensioenoverzicht.nl dan zie je tenminste wat je overhoudt straks als je gerimpeld bent
Pro forma loonstrook altijd aanvragen bij overstap, heb ik altijd gedaan en is altijd mogelijk. Die verantwoordelijkheid ligt toch echt bij jezelf
1
Pro forma loonstrook laat alleen zien wat je zelf gaat bijdragen aan pensioenpremie, niet wat de pensioenregeling zelf is. Het is bijna onwaarschijnlijk hoe slecht de kennis bij zelfs grote financiele werkgevers is mbt de pensioenregeling die ze zelf aanbieden. Vraag je het aan de HR dan staren ze je blanko aan.... Besef in ieder geval dat het verschil tussen pensioenregelingen soms meer kan zijn dan een evt loonsverhoging die je krijgt bij het overstappen naar een andere WG.....martinusz schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 10:15:
[...]
Gouden tip: www.mijnpensioenoverzicht.nl dan zie je tenminste wat je overhoudt straks als je gerimpeld bent
Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor
Geen idee, zou wel prettig zijn aangezien het voor de vergelijking wel belangrijk is. Ik weet dat:Sissors schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 07:35:
Ik vind het ook lastig om uit te zoeken hoe het nu zit. Er is niet een simpele rekentool beschikbaar (voor mij iig). Ik moet op de site van het pensioenfonds de totale inleg en de franchise vinden. Dan kan ik in de CAO mijn percentage inleg vinden, en met mijn loonstrookje met mijn brutoloon hieruit berekenen hoeveel de werkgever inlegt.
- ik in het onderwijs onder ABP val
- ik vanaf het werken tot pensioen (nu 67, straks 72) in totaal 42 jaar in het onderwijs werk
- ik volgens mijnpensioenoverzicht.nl vanaf mijn 67e straks € 19.099 bruto op jaarbasis krijg van ABP
- ik vanafmijn 67e + 3 maanden ook AOW krijg van € 9.842 bruto op jaarbasis
- op mijn loonstrook staat premie AOP 0,15% (basis: € 1.614,51)
- op mijn loonstrook staat ABP Keuzepensioen/OP-NP 6,45% (basis: € 2.193,68)
- ik in totaal ongeveer 2.000 netto per maand zal krijgen: een bedrag wat ik nu maandelijks verdien
Al met al maak ik mij geen zorgen over mijn pensioen: 2.000 per maand is meer dan genoeg geld en moet ook toegeven dat ik daardoor niet heel erg geïnteresseerd ben om uit te zoeken hoe het nou precies zit. Werk voor de overheid dus zal wel allemaal goed zitten

Alsof die dan nog bestaat...President schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:20:
[...]
2000 netto is in 2053 niet veelPresident schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 08:20:
[...]
Geen idee, zou wel prettig zijn aangezien het voor de vergelijking wel belangrijk is. Ik weet dat:
- ik in het onderwijs onder ABP val
- ik vanaf het werken tot pensioen (nu 67, straks 72) in totaal 42 jaar in het onderwijs werk
- ik volgens mijnpensioenoverzicht.nl vanaf mijn 67e straks € 19.099 bruto op jaarbasis krijg van ABP
- op mijn loonstrook staat premie AOP 0,15% (basis: € 1.614,51)
- op mijn loonstrook staat ABP Keuzepensioen/OP-NP 6,45% (basis: € 2.193,68)
- ik in totaal ongeveer 2.000 netto per maand zal krijgen: een bedrag wat ik nu maandelijks verdien
Al met al maak ik mij geen zorgen over mijn pensioen: 2.000 per maand is meer dan genoeg geld en moet ook toegeven dat ik daardoor niet heel erg geïnteresseerd ben om uit te zoeken hoe het nou precies zit. Werk voor de overheid dus zal wel allemaal goed zitten
Verwijderd
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 28
• Opleiding: HBO Technische Informatica (System & Network engineering)
• Werkervaring: 2.5 jaar (Klantenservice van Hostingprovider, afgestudeerd bij huidige werkgever.
2. Wat doe je:
• Functie: System Engineer
• Werkgever/branche: Telecom
• Uren/week: 36
• Werkdruk: middel
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2.200,-
• Vakantiegeld: 8%
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Pensioeninleg per jaar: Standaardregeling (bedrag onbekend uit mijn hoofd)
• Mobiliteit per jaar: Nee
• Overige: Studie verlof: 36 uur, €1500,- budget voor studie, lunch is verzorgd en ik kan naar de sportschool.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €28.600,-
• Winstdeling/bonus: Nee
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 16:26 ]
Toekomstige indexatie van de pensioenfondsen, if any, zijn niet meegenomen
Bij 40 uur zou dat 2.440 zijn ongv.Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:20:
Bij deze :-)
1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO Technische Informatica (System & Network engineering)
• Werkervaring: 2.5 jaar (Klantenservice van Hostingprovider, afgestudeerd bij huidige werkgever.
2. Wat doe je:
• Functie: System Engineer
• Werkgever/branche: Telecom
• Uren/week: 36
• Werkdruk: middel
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2.200,-
• Pensioeninleg per jaar: Standaardregeling (bedrag onbekend uit mijn hoofd)
• Mobiliteit per jaar: Nee
• Overige: Studie verlof: 36 uur, €1500,- budget voor studie, lunch is verzorgd en ik kan naar de sportschool.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €28.600,-
• Winstdeling/bonus: Nee
Het lijkt mij, gezien je opleiding etc, dat er wel wat bij moet kunnen?
Ik kan het natuurlijk mis hebben
1
Verwijderd
Ik heb zelf ook het idee dat dit een vrij laag salaris is. Heb al wel het één en ander gelezen hier maar ben nu wel benieuwd wat jullie er van vinden. Bedankt voor je reactie @raggedragged schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 07:30:
[...]
Bij 40 uur zou dat 2.440 zijn ongv.
Het lijkt mij, gezien je opleiding etc, dat er wel wat bij moet kunnen?
Ik kan het natuurlijk mis hebben
Nu weet ik niet wat voor certificering(en) jij hebt, wat je werkzaamheden/verantwoordelijkheden zijn maar ter vergelijking, vanuit het bedrijf waar ik werk is jou loon (voor 40 uur) bijvoorbeeld vergelijkbaar met een skilled servicedesk medewerker, waarbij diegene niet veel verantwoordelijkheden heeft.Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:21:
[...]
Ik heb zelf ook het idee dat dit een vrij laag salaris is. Heb al wel het één en ander gelezen hier maar ben nu wel benieuwd wat jullie er van vinden. Bedankt voor je reactie @ragged
Daarbij moet ik wel zeggen, werksfeer, werkplezier, reistijd en dergelijken spelen natuurlijk allemaal een rol.
1
Verwijderd
Ik heb naast mijn HBO diploma nog geen certificaten behaald. Verantwoordelijkheid en eigen initiatief zijn wel erg hoog. Werkplezier is goed maar als ik van andere Tweakers in dit forum zaken als een 13e maand en het aantal vakantiedagen zie dan vraag ik mij af of het allemaal klopt ;-)ragged schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 08:37:
[...]
Nu weet ik niet wat voor certificering(en) jij hebt, wat je werkzaamheden/verantwoordelijkheden zijn maar ter vergelijking, vanuit het bedrijf waar ik werk is jou loon (voor 40 uur) bijvoorbeeld vergelijkbaar met een skilled servicedesk medewerker, waarbij diegene niet veel verantwoordelijkheden heeft.
Daarbij moet ik wel zeggen, werksfeer, werkplezier, reistijd en dergelijken spelen natuurlijk allemaal een rol.
Bedoel je dat wat meer vakantiedagen en een 13e maand onrealistisch is? Dat valt toch wel mee?Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:20:
[...]
Ik heb naast mijn HBO diploma nog geen certificaten behaald. Verantwoordelijkheid en eigen initiatief zijn wel erg hoog. Werkplezier is goed maar als ik van andere Tweakers in dit forum zaken als een 13e maand en het aantal vakantiedagen zie dan vraag ik mij af of het allemaal klopt ;-)
Verwijderd
Nee, juist dat ik mij afvraag of mijn situatie wel klopt. Ik krijg niet veel meer dan de wettelijke vakantiedagen...barrymossel schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:34:
[...]
Bedoel je dat wat meer vakantiedagen en een 13e maand onrealistisch is? Dat valt toch wel mee?
Oh zo. Tsja, zelf ben ik minimaal 25 vakantiedagen gewend (dacht eerder ook dat dat standaard was). Een 13e maand daarentegen heb ik nooit gehad, behalve een sporadische bonus bij goed presteren (en "wanneer directie besluit tot winstdeling") die nooit meer dan een halve maand was. Daarnaast begon ik op €2400 bij mijn eerste baan, terwijl het bedrijf waar ik stage liep mij €2100 bood. Zelf was ik ook wat ouder (ik geloof 27) toen ik bij mijn eerste baan begon (ik neem aan dat je net begonnen bent bij dit bedrijf, aangezien je verder geen werkervaring noemt). Natuurlijk verschilt dit allemaal per branche, maar ik zie hier ook mensen voorbijkomen met een dure functietitel die ook geen topsalaris verdienen.Verwijderd schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:40:
[...]
Nee, juist dat ik mij afvraag of mijn situatie wel klopt. Ik krijg niet veel meer dan de wettelijke vakantiedagen...
Als dit je eerste baan is, zou ik me totaal geen zorgen maken. Stappen maak je vanzelf als je wat aantoonbare ervaring opdoet (en eens van werkgever wisselt).
Voor mij vooral 'over 40 jaar zullen de regels toch wel weer anders zijn'. Er wordt nu bijvoorbeeld al voorzichtig gepraat over individuele pensioenpotjes. Dan gaat alles weer op zijn kop en kunnen alle oude berekeningen waarschijnlijk de prullenbak in.barrymossel schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:51:
En daar ligt hem denk ik de crux: veel mensen doen dat niet omdat het een beetje ver van mijn bed show is ("dat komt wel").
Maar dat is toch geen reden om geen of weinig pensioen op te bouwen of je er enigszins in te verdiepen? Mocht je nu geen pensioen opbouwen via je werk, dan heb je alleen een AOW straks (ongeacht de regels - en dat is geen vetpot). En dan kun je beter zelf voor je pensioen gaan sparen.Northside schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:03:
[...]
Voor mij vooral 'over 40 jaar zullen de regels toch wel weer anders zijn'. Er wordt nu bijvoorbeeld al voorzichtig gepraat over individuele pensioenpotjes. Dan gaat alles weer op zijn kop en kunnen alle oude berekeningen waarschijnlijk de prullenbak in.
^ dat dus, als je bij een werkgever begint dan dal de groei vooral in de eerste 1-3 jaar zitten, ik zou zeggen profileer jezelf en begin meteen met certificeren, eerst in de breedte en daarna specifiek op 1 punt.
Een ex-collega zij ooit eens "De generalist komt meestal sneller aan een goede baan (lees functie) als een specialist.""
en dit blijkt toch wel waar te zijn.
Gewoon zorgen dat de eerste stappen meteen flinke zijn.
1
• Opleiding: MBO Detailhandel
• Werkervaring: 7 jr
• (Woon) Locatie: FL
2. Wat doe je:
• Functie: Teammanager
• Werkgever/branche: Aannemer
• (Werk) Locatie(s): Heel nederland
• Reistijd: Afhankelijk van afspraak
• Werkdruk: hoog
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2900
• Pensioeninleg per jaar: 10%, werknemer, 10% werkgever
• Mobiliteit per jaar: Leaseauto
• Overige: 38 vakantiedagen per jaar, laptop en telefoon van de zaak
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): ~€37K gemiddeld per jaar
Ben tevreden met mijn salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Werkdruk is altijd al hoog geweest maar begin te merken dat ik dit steeds als minder prettig begin te ervaren.
[ Voor 11% gewijzigd door SmoothTweaker op 05-05-2017 22:44 ]
[ Voor 105% gewijzigd door TheUninvited op 09-05-2017 14:53 ]
. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: MBO 4 - ICT beheer.
• Certificering:
- IT Service Management: Foundation.
- ITIL: Foundation
- Prince 2
• Werkervaring: 4 jaar
• (Woon) Locatie: -
2. Wat doe je:
• Functie: Servicedesk coördinator.
• Werkgever/branche:ICT dienstverlening
• (Werk) Locatie(s):Hoofdlocatie,om de zoveel weken eens op een klantlocatie.
• Reistijd**: 45 min enkele rijs.
• Werkdruk: Mid/Hoog, meer afhankelijk van de prestatie van het team.
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2180,76 [b]€ 2280,76 [b/]
• Vakantiegeld: € 8.4% ( maandloon )
• Dertiende/veertiende maand: Nee.
• Pensioeninleg per jaar: 70% door werkgever.
• Mobiliteit per jaar:* € 3360,- Netto aan Km vergoeding ( uitgezonderd reizen naar klantlocatie etc. ).
• Overige: € 25,- onkostenvergoeding.
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € Bruto 31.837,92
• Winstdeling/bonus: Afhankelijk van presteren / Afhankelijk van prestaties als bedrijf zijnde.
An sich ben ik tevreden, ik heb de mogelijkheid om €50,- p/m bruto te groeien per relevant certificaat.
Mijn functie ontwikkelt zich snel, en het team word snel veel groter, ik zie mezelf nog wel stappen maken.
Mede door de hoge(re) km vergoeding is het eindloon vrij netjes,al ben ik benieuwd wat andere ervan vinden.
1
• Leeftijd: 40
• Opleiding: MBA + Informatica
• Werkervaring: 17 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-Holland
2. Wat doe je:
• Functie: Officeel Adm. Medewerker, onofficieel Adm. Medewerker, ICT verantwoordelijke, Medior Applicatiebeheerder
• Werkgever/branche: Bouw
• (Werk) Locatie(s): ZH ( bedrijf heeft 5 vestigingen )
• Reistijd: 10 min. met de auto
• Werkdruk: drukke tijden afgewisseld met rustige momenten
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2950,-
• Dertiende/veertiende maand: geen
• Pensioeninleg per jaar: weet ik niet uit me hoofd maar wordt door de werkgever betaald
• Mobiliteit per jaar: Iphone 7 met “onbeperkt bellen”
• Overige: Macbook
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € ~€37K gemiddeld per jaar
• Winstdeling/bonus: Wordt bepaald door de directeur/eigenaar ( hoe zijn bui is ). Dit jaar een halve maandsalaris
Tijdens mijn functioneringsgesprek te horen gekregen dat ik hier niet meer zal groeien in functie of salaris.
2 weken geleden voor de 4e keer te horen gekregen dat ik geen cursussen mag volgens van het ERP-pakket wat we gebruiken.
Terwijl we wel elke week een consultant laten komen voor € 1000,- per dag.
De maat is vol en ik ga op zoek naar iets anders en kijk ondertussen ook naar een HBO ICT opleiding.
Ben er bijna 20 jaar uit en zie er wel tegenop om weer te gaan studeren maar als ik geen stappen onderneem dan kom ik nergens.
[ Voor 0% gewijzigd door ronnym op 08-05-2017 22:55 . Reden: tikfout ]
lekker salaris op die leeftijd. wat hou je daar netto van over?
Wat heeft een HBO aan meerwaarde bij een MBA en dan nog een informatica opleiding erbij? (ik neem aan ook op MSc niveau?)ronnym schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:16:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
• Functie: Officeel Adm. Medewerker, onofficieel Adm. Medewerker, ICT verantwoordelijke, Medior Applicatiebeheerder
3. Wat verdien je:
• Pensioeninleg per jaar: weet ik niet uit me hoofd maar wordt door de werkgever betaald
• Winstdeling/bonus: Wordt bepaald door de directeur/eigenaar ( hoe zijn bui is ). Dit jaar een halve maandsalaris
Tijdens mijn functioneringsgesprek te horen gekregen dat ik hier niet meer zal groeien in functie of salaris.
2 weken geleden voor de 4e keer te horen gekregen dat ik geen cursussen mag volgens van het ERP-pakket wat we gebruiken.
De maat is vol en ik ga op zoek naar iets anders en kijk ondertussen ook naar een HBO ICT opleiding.
Ben er bijna 20 jaar uit en zie er wel tegenop om weer te gaan studeren maar als ik geen stappen onderneem dan kom ik nergens.
Gezien zn leeftijd gok ik op MBO Moderne BedrijfsAdministratie met een informatica component. Dus geen papiertje op HBO niveau.Boudewijn schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 01:26:
[...]
Wat heeft een HBO aan meerwaarde bij een MBA en dan nog een informatica opleiding erbij? (ik neem aan ook op MSc niveau?)
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dit klopt. Vandaar dat ik nu naar een HBO Opleiding zit te kijken.Oogje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 06:29:
[...]
Gezien zn leeftijd gok ik op MBO Moderne BedrijfsAdministratie met een informatica component. Dus geen papiertje op HBO niveau.
• Leeftijd: 33
• Opleiding: HBO Bedrijfskundige Informatica
• Werkervaring: 7 jaar
• (Woon) Locatie: Noord Brabant
2. Wat doe je:
• Functie: ERP Applicatiebeheerder
• Werkgever/branche: Klein Metaal
• (Werk) Locatie(s): NB ( bedrijf heeft 5 vestigingen )
• Uren/week: 38 uur
• Reistijd: 30 min. met de auto
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3800,-
• Pensioeninleg per jaar: 50/50 , eigen inbreng €250
• Mobiliteit per jaar: Iphone 6
• Overige: Laptop en internet vergoeding
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € ~€50K gemiddeld per jaar
• Winstdeling/bonus: Paar tientjes per jaar dus te verwaarlozen
Momenteel bezig met een nieuwe functieomschrijving. Aangezien er eerst twee applicatiebeheerders waren en ik nu alleen ben. Nieuwe functieomschrijving: "Application Manager ERP Benelux".
Ik vind zelf mijn salaris aan de lage kant. Wat vinden jullie?
Ik wil zelf dit jaar nog naar de 4300 stijgen aangezien ik nu alleen de verantwoordelijkheid deel.
Je kunt ook kijken of je ergens aan de slag kunt waar ze juist een zinvol opleidingstraject voor je hebben dat ze voor je betalen. Dat hoeft niet per-se een reguliere HBO ICT opleiding te zijn.ronnym schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:16:
1. Wie ben je:
2. Wat doe je:
3. Wat verdien je:
In fact, ik twijfel of je daarmee dat gaat winnen dat je hoopt te winnen en dat je niet beter specialistische cursussen kunt volgen om je marktwaarde op te krikken.
Dat je over wilt stappen naar een andere partij snap ik, je bent maximaal een jaar ouder dan ik, verdient aanzienlijk minder en draagt mogelijk grofweg dezelfde verantwoordelijkheden. (Al is dat puur op bovenstaande lastig in te schatten.)
Wellicht is het interessant om te kijken naar detachering. Leer je in korte tijd erg veel van en juist in de detachering zijn cursussen gemeengoed.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Naar mijn idee een prima salaris voor een applicatiebeheerder. Uit je verhaal maak ik op dat je werkzaamheden niet zijn veranderd, alleen je functienaam. Dat rechtvaardigt naar mijn idee dan ook niet een stijging naar €4300Rezje schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:06:
Momenteel bezig met een nieuwe functieomschrijving. Aangezien er eerst twee applicatiebeheerders waren en ik nu alleen ben. Nieuwe functieomschrijving: "Application Manager ERP Benelux".
Ik vind zelf mijn salaris aan de lage kant. Wat vinden jullie?
Ik wil zelf dit jaar nog naar de 4300 stijgen aangezien ik nu alleen de verantwoordelijkheid deel.
Jawel. We waren met zijn tweeën en mijn leidinggevende is vertrokken. Ik had altijd het uitvoerende werk (analyse, programmeren, cursussen geven op de vestigingen). Nu neem ik zijn functie over.BiLLie- schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:40:
[...]
Naar mijn idee een prima salaris voor een applicatiebeheerder. Uit je verhaal maak ik op dat je werkzaamheden niet zijn veranderd, alleen je functienaam. Dat rechtvaardigt naar mijn idee dan ook niet een stijging naar €4300
Ik kijk naar diverse mogelijkheden om over te stappen naar een andere werkgever. Oftewel een werkgever zoeken die me opleidingstraject aanbied of zelf te gaan studeren om mijn kansen op de markt te vergroten.unezra schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:22:
[...]
Je kunt ook kijken of je ergens aan de slag kunt waar ze juist een zinvol opleidingstraject voor je hebben dat ze voor je betalen. Dat hoeft niet per-se een reguliere HBO ICT opleiding te zijn.
In fact, ik twijfel of je daarmee dat gaat winnen dat je hoopt te winnen en dat je niet beter specialistische cursussen kunt volgen om je marktwaarde op te krikken.
Dat je over wilt stappen naar een andere partij snap ik, je bent maximaal een jaar ouder dan ik, verdient aanzienlijk minder en draagt mogelijk grofweg dezelfde verantwoordelijkheden. (Al is dat puur op bovenstaande lastig in te schatten.)
Wellicht is het interessant om te kijken naar detachering. Leer je in korte tijd erg veel van en juist in de detachering zijn cursussen gemeengoed.
Zoals ik al aangaf heb ik via mijn huidige werkgever geprobeerd om cursussen ( ERP-software ) te volgen echter mag ik die niet volgen.
Mijn verantwoordelijkheden zijn:
- Zorgen dat het IT op alle gebieden blijft draaien en bij calamiteiten snel weer up and running te zijn i.s.m. een externe IT bedrijf. Beheer van ons ERP-systeem. Eerst zelf problemen proberen op te lossen en als dat niet lukt dan dit doorspelen naar de ERP consultant.
- Beheer van alle vaste en mobiele telefonie en data-lijnen van 5 vestigingen ( ruim 120 mensen )
- Administratief: Begrotingen aanmaken en controleren, materialen inkopen bij diverse leveranciers a.d.v. de begroting en alle overige administratieve vraagstukken waar men niet uitkomt oplossen.
Je geeft aan dat mijn salaris aanzienlijk lager ligt dan van jou. Aan welk salaris zou ik moeten denken??
Detacheerder neem ik mee in mijn zoektocht.
Sowieso kun je met zelfstudie heel veel bereiken. Hangt er een beetje vanaf wat je wil wat je daar voor nodig hebt, maar als je bijvoorbeeld verder wil in het systeembeheer kun je vrij eenvoudig en met relatief bescheiden middelen prima thuis een lab optuigen waar je dingen doet die nuttig zijn.ronnym schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:15:
[...]
Ik kijk naar diverse mogelijkheden om over te stappen naar een andere werkgever. Oftewel een werkgever zoeken die me opleidingstraject aanbied of zelf te gaan studeren om mijn kansen op de markt te vergroten.
Voor dingen als ERP software of enterprise systemen is dat veel lastiger.
Ben je ook bezig met het opzetten, bedenken en uitvoeren van grote en kleine ICT projecten en welk deel van het operationele ICT gebeuren doe je zelf? Besteed je veel uit, of is het juist de bedoeling dat je zo veel mogelijk zelf doet?Zoals ik al aangaf heb ik via mijn huidige werkgever geprobeerd om cursussen ( ERP-software ) te volgen echter mag ik die niet volgen.
Mijn verantwoordelijkheden zijn:
- Zorgen dat het IT op alle gebieden blijft draaien en bij calamiteiten snel weer up and running te zijn i.s.m. een externe IT bedrijf. Beheer van ons ERP-systeem. Eerst zelf problemen proberen op te lossen en als dat niet lukt dan dit doorspelen naar de ERP consultant.
- Beheer van alle vaste en mobiele telefonie en data-lijnen van 5 vestigingen ( ruim 120 mensen )
- Administratief: Begrotingen aanmaken en controleren, materialen inkopen bij diverse leveranciers a.d.v. de begroting en alle overige administratieve vraagstukken waar men niet uitkomt oplossen.
Hoe groot is jullie omgeving qua ICT infra?
Ik verdien 3521 EUR op basis van 38 uur, 26 verlofdagen, 13 ATV dagen, 8% vakantiegeld en een volle 13e maand.Je geeft aan dat mijn salaris aanzienlijk lager ligt dan van jou. Aan welk salaris zou ik moeten denken??
Dat salaris vind ik persoonlijk voor mijn functie en verantwoordelijkheden te laag alleen heb ik zo veel vrijheid en verantwoordelijkheid, dat ik voorlopig niet van plan ben ergens anders te gaan werken of ook maar te kijken wat er buiten het groene grasveld van mijn eigen werkgever te vinden is.
Opleiding is ook hier een ondergeschoven kindje maar daar word aan gewerkt. (Salaris ook alleen is de kans daar kleiner dat ik ga krijgen wat ik realistisch vind.)
Andere optie is een ICT dienstverlener, dus niet per-se detachering, maar een club die juist op projectbasis dingen uit voert.Detacheerder neem ik mee in mijn zoektocht.
Moet wel bij je passen. Ik voel me op dit moment het meest thuis in de omgeving waar ik zit, MKB+ die qua ICT richting enterprise zit. (50 FTE, omgeving gedimensioneerd op 100 FTE maar wel met zinvolle dingen als een fatsoenlijke storage omgeving, VDI, etc, etc, etc.)
Wat ik nu heel erg leuk vind om te doen is de wensen van de werkvloer te vertalen naar ons ERP-systeem.unezra schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 15:30:
[...]
Sowieso kun je met zelfstudie heel veel bereiken. Hangt er een beetje vanaf wat je wil wat je daar voor nodig hebt, maar als je bijvoorbeeld verder wil in het systeembeheer kun je vrij eenvoudig en met relatief bescheiden middelen prima thuis een lab optuigen waar je dingen doet die nuttig zijn.
Voor dingen als ERP software of enterprise systemen is dat veel lastiger.
[...]
Ben je ook bezig met het opzetten, bedenken en uitvoeren van grote en kleine ICT projecten en welk deel van het operationele ICT gebeuren doe je zelf? Besteed je veel uit, of is het juist de bedoeling dat je zo veel mogelijk zelf doet?
Hoe groot is jullie omgeving qua ICT infra?
[...]
Ik verdien 3521 EUR op basis van 38 uur, 26 verlofdagen, 13 ATV dagen, 8% vakantiegeld en een volle 13e maand.
Dat salaris vind ik persoonlijk voor mijn functie en verantwoordelijkheden te laag alleen heb ik zo veel vrijheid en verantwoordelijkheid, dat ik voorlopig niet van plan ben ergens anders te gaan werken of ook maar te kijken wat er buiten het groene grasveld van mijn eigen werkgever te vinden is.
Opleiding is ook hier een ondergeschoven kindje maar daar word aan gewerkt. (Salaris ook alleen is de kans daar kleiner dat ik ga krijgen wat ik realistisch vind.)
[...]
Andere optie is een ICT dienstverlener, dus niet per-se detachering, maar een club die juist op projectbasis dingen uit voert.
Moet wel bij je passen. Ik voel me op dit moment het meest thuis in de omgeving waar ik zit, MKB+ die qua ICT richting enterprise zit. (50 FTE, omgeving gedimensioneerd op 100 FTE maar wel met zinvolle dingen als een fatsoenlijke storage omgeving, VDI, etc, etc, etc.)
Verder hebben wij een externe IT-bedrijf die alles op serverniveau alles regelt.
Alle nieuwe wensen en aanpassingen worden door de directie met mij en het externe bedrijf besproken. Ik moet daarna ervoor zorgen dat de wensen van de directie correct wordt uitgewerkt.
Op dit moment hebben we ong. 100 werkplekken en 4/5 servers ( die bij ons staan ipv cloud ).
Onze vorige systeembeheerder heeft er een puinhoop van gemaakt en wij hebben daar nog steeds last van.
Om alles opnieuw op te bouwen kost teveel geld en tijd. De directie zal hier niet mee akkoord gaan.
Als ik jou salaris zie dan vind ik dat een mooi salaris die doorslag geven zou zijn om weg te gaan.
Heb je nog enkele namen van ICT dienstverleners waar ik kan kijken?
Ik zou daarnaast gaan zoeken naar een functie als bijvoorbeeld Functioneel Beheerder (wat ik ook ben), dan zit je aan de wensen kant van de business en sluit aan op je ervaring als applicatie beheerder (wat meer technisch is).
Wat jongetje zegt, misschien idd beter een eigen topic aan te maken.ronnym schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:37:
[...]
Wat ik nu heel erg leuk vind om te doen is de wensen van de werkvloer te vertalen naar ons ERP-systeem.
Verder hebben wij een externe IT-bedrijf die alles op serverniveau alles regelt.
Alle nieuwe wensen en aanpassingen worden door de directie met mij en het externe bedrijf besproken. Ik moet daarna ervoor zorgen dat de wensen van de directie correct wordt uitgewerkt.
Op dit moment hebben we ong. 100 werkplekken en 4/5 servers ( die bij ons staan ipv cloud ).
Onze vorige systeembeheerder heeft er een puinhoop van gemaakt en wij hebben daar nog steeds last van.
Om alles opnieuw op te bouwen kost teveel geld en tijd. De directie zal hier niet mee akkoord gaan.
Als ik jou salaris zie dan vind ik dat een mooi salaris die doorslag geven zou zijn om weg te gaan.
Heb je nog enkele namen van ICT dienstverleners waar ik kan kijken?
Ik wil d'r graag op reageren, maar we raken een beetje te hard op drift zo.
Tag me maar of stuur ff een PM als je een eigen topic hebt aangemaakt zodat ik daar verder inhoudelijk kan reageren.
Vandaag een aanbod gekregen voor een baan.
Ik heb zelf een gevoel dat het salaris wel vrij laag is.
Wat denken jullie er van?
Dit is het aanbod
1. Wie ben je:
• Opleiding: HBO - Communicatie, Media en Design (informatica kant)
• Werkervaring: Dit zal de eerste baan worden. Wel ervaring tijdens school opgedaan.
• (Woon) Locatie: Almelo Overijssel
2. Wat doe je:
• Functie: Developer + consultancy
• Werkgever/branche: ICT Consultancy en development
• (Werk) Locatie(s): Deventer
• Reistijd: 35 - 45 minutes
• Werkdruk: normaal?
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): 2000 €
• Dertiende/veertiende maand: 0 €
• Pensioeninleg per jaar: geen
• Mobiliteit per jaar: onbekend
• Overige: Lease auto nog niet helemaal duidelijk qua bijtelling, cursussen en opleidingen mogelijk
[ Voor 5% gewijzigd door Mike-n88 op 12-05-2017 00:07 ]
Verwijderd
• Opleiding: MBO Bank- en Verzekeringswezen. Geen aanv. opleidingen genoten.
• Werkervaring: 13 jaar.
• (Woon) Locatie: Overijssel
2. Wat doe je:
• Functie: Strategie / Sales / Marketing Consultant
• Werkgever/branche: IT / Online
• (Werk) Locatie(s): Utrecht
• Uren/week: 40 officieel, 70 praktijk
• Reistijd: 90 minuten
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): was 3.500, wordt dit jaar 5.500 €
• Dertiende/veertiende maand: 5.500 €
• Pensioeninleg per jaar: yep
• Mobiliteit per jaar: yep
• Overige: Lease auto, laptop van de zaak, telefoon van de zaak, bonusregeling.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
90 minuten reistijd enkele reis en dan nog 70 uur werken, je zou wel gek zijnVerwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 00:58:
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO Bank- en Verzekeringswezen. Geen aanv. opleidingen genoten.
• Werkervaring: 13 jaar.
• (Woon) Locatie: Overijssel
2. Wat doe je:
• Functie: Strategie / Sales / Marketing Consultant
• Werkgever/branche: IT / Online
• (Werk) Locatie(s): Utrecht
• Uren/week: 40 officieel, 70 praktijk
• Reistijd: 90 minuten
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): was 3.500, wordt dit jaar 5.500 €
• Dertiende/veertiende maand: 5.500 €
• Pensioeninleg per jaar: yep
• Mobiliteit per jaar: yep
• Overige: Lease auto, laptop van de zaak, telefoon van de zaak, bonusregeling.
Ja, laagMike-n88 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 00:03:
Hallo,
Vandaag een aanbod gekregen voor een baan.
Ik heb zelf een gevoel dat het salaris wel vrij laag is.
Wat denken jullie er van?
• Maandsalaris (bruto): 2000 €
• Dertiende/veertiende maand: 0 €
• Pensioeninleg per jaar: geen
• Mobiliteit per jaar: onbekend
• Overige: Lease auto nog niet helemaal duidelijk qua bijtelling, cursussen en opleidingen mogelijk
Ergens had je beter moeten aanpakken in die voortgangsgesprek en met technische oplossingen (b.v. patent/je naam staat erbij). 2% van besparing krijgen wanneer iemand jouw technise oplossing gebruikt.iamcj schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:14:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 36
• Opleiding: HBO Bouwkunde, Bachlor informatica OU behaald in de avonduren.
• Werkervaring: 3 jaar ict, 10 jaar bouwkundig
• (Woon) Locatie: Randstad
2. Wat doe je:
• Functie: product owner
• Werkgever/branche: software huis bouwsoftware
• (Werk) Locatie(s): randstad
• Reistijd: 20-30 min
• Werkdruk: normaal
3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.914,-
• Vakantiegeld: € 8%
• Dertiende/veertiende maand: €
• Pensioeninleg per jaar: €
• Mobiliteit per jaar: € 1600,-
• Overige: € geen
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 56.000,-
• Winstdeling/bonus: € 5%
Ik heb een flink aantal technische oplossingen bedacht voor problemen waar geen oplossing voor was en door een ander idee een paar honderd uur werk bespaard voor de organisatie. Vele veren in mijn kont bij mijn voortgangsgesprek. Opslag was echter maar € 114,-. Was wel een domper. Ik vind het werk super leuk, maar vind het salaris toch wat mager. Terecht?
Maar, hoe lang werk je daar?
Hij geeft aan dit jaar te stijgen van 3500 naar 5500 per maand...renzo4000 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 01:20:
Werkdruk normaal bij 70 uur per week? Dan krijg je m.i. Onderbetaald
Bij dat salaris (5500 bij 70 UUR per week), moet je je afvragen of het wel onderbetaald is.
Even snel gerekend:
Uurloon bij 40 uur per week: 20 EUR
Uurloon bij 70 uur per week: 17.50 EUR
Dus ja, het uurloon gaat omlaag (da's dan wel weer een verrassing), maar het bruto salaris stijgt fors.
(Vraag me wel af hoe je dat voor elkaar krijgt, een salarisstijging van 60% in 1 jaar.)
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.
Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.
Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren

Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.