MGSNK schreef op maandag 23 januari 2017 @ 09:00:
[...]
Lijkt mij erg kort door de bocht, want je doet nu alsof je spreekt voor iedereen die hier post
Heb je hier gedegen onderzoek naar gedaan? Ik heb geen DM gezien waarin je mij vraagt een questionnaire in te vullen namelijk

Ik lees dit topic nu een tijdje mee, en grofweg valt het uiteen in 2 categorieën:
- Ik twijfel of ik wel genoeg verdien, is mijn salaris realistisch
- Hier is mijn salaris
In de meeste gevallen staat bij de laatste categorie een salaris waar diegene absoluut niet over mag klagen.
Geen questionnaire nodig dus.
Daarbij word regio amper meegenomen in de salarissen, terwijl regio wel zinvol invloed heeft op iemands salaris. In de randstad verdien je in de regel meer dan ergens op de waddeneilanden.
Consultancy vs intern systeembeheer is ook een ander ding, de consultancy hoek lijkt meer te verdienen dan de hoek van intern beheerders, overheid en grotere organisaties betalen in de regel meer dan kleinere. (Maar goed, dat staat dan juist vaak wel beschreven alleen word daar in de reacties of in de post niet altijd rekening mee gehouden lijkt het.)
On-topic:
Werken in de IT is echt een kwestie van vraag en aanbod. Ik werk zelf toevallig in een sector met een enorm tekort aan goed personeel. Niet alleen moet je technische affiniteit hebben, maar ook inhoudelijk begrijpen waar de industrie om draait.
Goed personeel in deze sector moet daarnaast beschikken sterke sociale vaardigheden, wat vrij lastig is in een IT wereld welke gedomineerd wordt door 'autisten'.
Heb je die vrij unieke combinatie van skills dan zal een bedrijf diep in de buidel moeten tasten.
Hoewel ik het wel met je eens ben (mijn ervaring is ook dat de ICT wereld redelijk autistisch kan zijn), ga je nu hier zelf wat kort door de bocht. Ik heb ook het idee dat het verschuift. Voor bepaalde functies is het niet erg / een voordeel als mensen wat autistische trekjes hebben maar in veel functies zijn sociale vaardigheden ook juist erg belangrijk. Soms word dat onderkend, soms niet. Lang niet altijd word die combinatie naar waarde beloond.
Ander feitje: wees er van bewust dat je een melk koe bent. In de consultancy verdient een werkgever brutto +- 150.000 tot 200.000 euro aan een consultant die 80% billable is. Een developer levert al gauw 100.000 euro op...
Er is geen excuus om je niet goed te belonen als je je werkgever een hoop geld oplevert en je ook duidelijk kan laten zien waar en wanneer je dat doet...
Kijk dan ook altijd goed naar wat je toegevoegde waarde is voor de organisatie en gebruik dat argument ook tijdens je salarisonderhandeling.
In de consultancy is dat meetbaar.
Uurtje factuurtje, je hebt wat overhead maar het is prima om te rekenen naar een bruto salaris van een medewerker.
Zit je intern, dan is het lastiger. ICT is dan een kostenpost en dat je als ICTer als je je werk goed doet, er voor zorgt dat het bedrijf überhaupt kan functioneren word niet altijd gezien. Ook dat een ICTer kostenbesparend werkt, omdat hetgeen hij/zij aan loon krijgt, een efficiëntieverbetering van de organisatie betekend (ICT is een enabler), is veel lastiger uit te leggen. Dat drukt de salarissen van interne beheerders. Dat kan de nodige gevolgen hebben die in mijn beleving door werkgevers niet altijd voldoende worden onderkend.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.