Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste
Acties:
  • 2.035.971 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:07
'Wel aardig'. Gemiddeld Filippijns inkomen is zo'n 300 dollar. Je verdient dus zo'n 7 keer het gemiddelde inkomen, vergelijkbaar met zo'n 14.000 euro per maand in Nederland. Netto. ;)

Goed het prijspeil zal niet 7 keer zo laag liggen voor alle diensten en goederen maar dan nog

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n1els schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:16:
Nee, daar stond niets verkeerds in. Nu maar wel iets ingevoerd.
Dat lijkt inderdaad een stuk beter! ;)

Hoe ben je daar zo terecht gekomen? Ga je daar blijven? Hoe "luxe" kun je daar leven van zo'n salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kovogar
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-09 14:43
Androide schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:45:
Eerste post hier.

***members only***
Reistijd 0? Woon je op de zaak? :P
Maar even zonder gein, verder zijn de voorwaarden erg netjes voor een 25-jarige, goed gedaan!

Edit: had er over heen gelezen dat je locatie thuis is, excuses!

[ Voor 11% gewijzigd door Kovogar op 19-12-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:27:
Hoe "luxe" kun je daar leven van zo'n salaris?
Reken dat de kosten daar zo'n 45% zijn van wat het in Nederland is. Makati is één van de duurste steden omdat daar veel grote (financiële) bedrijven zitten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Een paar vrienden van mij vertrokken naar de Filipijnen, dus ik ben eens langsgegaan op vakantie en toen ook maar besloten het hier te proberen.

Zij zijn inmiddels alweer weg, maar ik zit hier nog steeds.

Koopkracht is lastig te vertalen, met sommige dingen kan ik echt doen en laten wat ik wil. Maar zoals al genoemd makati kan ook heel erg duur zijn. Als mensen hier rijk zijn, zijn ze ook echt heel rijk. Dus valet parking bij de supermarkt, wagyu beef bij de kilo bij de slager en nu met de zegeltjesactie is de hoofdprijs een Jaguar XF. Als ik daar ga winkelen ben ik natuurlijk snel klaar.

Loop ik vanuit mijn huis 5 minuten de andere kant op, naar de gewone supermarkt, dan kan ik gewoon zonder nadenken alles in mijn karretje gooien.

Dus als ik tussen de rijke mensen loop voel ik me nog arm hier. Dan hoor je verhalen dat scholieren op de middelbare school met de privé chauffeur gebracht en gehaald worden. Maar als je kleine broertje dan net naar de brugklas gaat, dan wil je dus echt niet met samen gezien worden bij het schoolhek. De oplossing? Gewoon 2 auto's en 2 chauffeurs, iedereen happy, probleem opgelost.

Aangezien ik vroeger gewoon 12km naar school mocht fietsen en dan ook nog zelf mijn banden moest plakken, kan ik me niet zo goed inleven in dit soort verhalen van mensen.

Andersom ook niet als mensen vertellen over het leven in de provincie met dingen zoals in de morgen met een grote emmer water uit de rivier oppakken.

Aanvulling met wat luxe puntjes hier :

Met de taxi / uber naar je werk kunnen of zelfs naar het winkelcentrum etc.

2 uur rijden buiten de stad en zit in een tropisch paradijs

Ik heb een werkster voor me werken die maandag tot en met vrijdag bij mij thuis blijft (ze heeft elk weekend vrij, normaal is slechts 1 dag per 2 weken maar dat vind ik onzinnig dus ik geef haar 4 dagen per 2 weken). Dus ontbijt en koffie staat klaar als ik 's ochtends de trap af kom lopen. Avondeten staat klaar als ik 's avonds thuiskom. Verder is het huis schoon en de was gedaan en mag de hond een rondje lopen in de middag.

Elke dag uit eten is in principe geen probleem, maar omdat de werkster zo lekker kan koken neem ik toch een lunch trommeltje mee.

[ Voor 20% gewijzigd door n1els op 20-12-2016 05:10 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
n1els schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 04:59:
Een paar vrienden van mij vertrokken naar de Filipijnen, dus ik ben eens langsgegaan op vakantie en toen ook maar besloten het hier te proberen.

Koopkracht is lastig te vertalen, met sommige dingen kan ik echt doen en laten wat ik wil. Maar zoals al genoemd makati kan ook heel erg duur zijn. Als mensen hier rijk zijn, zijn ze ook echt heel rijk. Dus valet parking bij de supermarkt, wagyu beef bij de kilo bij de slager en nu met de zegeltjesactie is de hoofdprijs een Jaguar XF. Als ik daar ga winkelen ben ik natuurlijk snel klaar.

Loop ik vanuit mijn huis 5 minuten de andere kant op, naar de gewone supermarkt, dan kan ik gewoon zonder nadenken alles in mijn karretje gooien.

Dus als ik tussen de rijke mensen loop voel ik me nog arm hier. Dan hoor je verhalen dat scholieren op de middelbare school met de privé chauffeur gebracht en gehaald worden. Maar als je kleine broertje dan net naar de brugklas gaat, dan wil je dus echt niet met samen gezien worden bij het schoolhek. De oplossing? Gewoon 2 auto's en 2 chauffeurs, iedereen happy, probleem opgelost.

Aangezien ik vroeger gewoon 12km naar school mocht fietsen en dan ook nog zelf mijn banden moest plakken, kan ik me niet zo goed inleven in dit soort verhalen van mensen.

Andersom ook niet als mensen vertellen over het leven in de provincie met dingen zoals in de morgen met een grote emmer water uit de rivier oppakken.

Ik heb een werkster voor me werken die maandag tot en met vrijdag bij mij thuis blijft (ze heeft elk weekend vrij, normaal is slechts 1 dag per 2 weken maar dat vind ik onzinnig dus ik geef haar 4 dagen per 2 weken). Dus ontbijt en koffie staat klaar als ik 's ochtends de trap af kom lopen. Avondeten staat klaar als ik 's avonds thuiskom. Verder is het huis schoon en de was gedaan en mag de hond een rondje lopen in de middag.

Elke dag uit eten is in principe geen probleem, maar omdat de werkster zo lekker kan koken neem ik toch een lunch trommeltje mee.
Dat is waar wij tegenaan lopen: zoon gaat naar NL school hier in het buitenland waar natuurlijk alleen maar kinderen van expats e.d. rondlopen. Schoolbusje haalt hem - en straks zijn zusje - op en zet hem thuis af. Je kan zeggen dat het een behoorlijk vertekend beeld geeft van de maatschappij. Ook thuis hebben wij een helper en wonen we niet bepaald gemiddeld. Boodschappen doen is gewoon alles in je karretje mikken en 4-5x per week uit eten.
Daar waar mogelijk probeer ik hem te leren dat het allemaal niet vanzelfsprekend is maar succes met een 4-jarige......Dat meen ik serieus.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kovogar
n1els schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 04:59:

Klinkt goed, zeker van die werkster en dat tropische paradijs... :*)

Goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Chief schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:19:
[...]

Dat is waar wij tegenaan lopen: zoon gaat naar NL school hier in het buitenland waar natuurlijk alleen maar kinderen van expats e.d. rondlopen. Schoolbusje haalt hem - en straks zijn zusje - op en zet hem thuis af. Je kan zeggen dat het een behoorlijk vertekend beeld geeft van de maatschappij. Ook thuis hebben wij een helper en wonen we niet bepaald gemiddeld. Boodschappen doen is gewoon alles in je karretje mikken en 4-5x per week uit eten.
Daar waar mogelijk probeer ik hem te leren dat het allemaal niet vanzelfsprekend is maar succes met een 4-jarige......Dat meen ik serieus.
Zelf (gelukkig) nog geen kinderen, maar ik zie dit inderdaad ook bij expats met kinderen. Meestal heeft men een of twee helper voor het huishouden en een speciaal voor het kind, zeker als de kinderen nog jong zijn. Ze dragen dan ook niet zelf de rugzak als ze naar school gaan.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
ThunderHorn schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:59:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 33
• Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
• Werkervaring: 12j
• (Woon) Locatie: Gent, België

2. Wat doe je:
• Functie: Allround IT (.Net development, Netwerk- en systeembeheer, data analist, ...
• Werkgever/branche: Reclame, Communicatie
• (Werk) Locatie(s): Gent, Brussel
• Uren/week: 38
• Reistijd: +/- 30min enkel met de wagen
• Werkdruk: gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2.500 (houd ik +/- 1.800 van over)
• Vakantiegeld: € 1.150
• Dertiende/veertiende maand: € 1.150
• Pensioeninleg per jaar: € 600
• Mobiliteit per jaar: Ongelimiteerde tankkaart in BE, per 5j wagen twv € 25.000
• Overige: Maaltijdcheques rato € 8 per gewerkte dag en GSM abo

• Winstdeling/bonus: € 2.400 netto per jaar
Je bent zwaar onderbetaald. Ik heb een gelijkaardig loonpakket (ook België met hetzelfde diploma voor alle duidelijkheid) met slechts 2 jaar ervaring.

EDIT:
Zo'n bonus heb ik wel niet en dat maakt natuurlijk wel een serieus verschil. Maar dan nog zou je tot 1000 (!) euro extra bruto moeten kunnen krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bv202 op 20-12-2016 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:53
.

[ Voor 101% gewijzigd door Lekiame op 20-12-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 17:04

Shunt

Boe

Met je huidige opleidingen en certificaten is het volgens mij best wel netjes.
Mooie voorwaarden en een redelijk nette onkosten vergoeding.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:29
Hoe is je AOW opbouw geregeld?
Leg je zelf geld in bij de NL overheid of dat het bedrijf dat ook voor je?
Bouw je AOW in de Filipijnen op en krijg je dat weer terug als je weg gaat?

[ Voor 3% gewijzigd door joke_name op 20-12-2016 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 17:19
ThunderHorn schreef op maandag 19 december 2016 @ 16:59:
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 33
• Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
• Werkervaring: 12j
• (Woon) Locatie: Gent, België

2. Wat doe je:
• Functie: Allround IT (.Net development, Netwerk- en systeembeheer, data analist, ...
• Werkgever/branche: Reclame, Communicatie
• (Werk) Locatie(s): Gent, Brussel
• Reistijd: +/- 30min enkel met de wagen

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2.500 (houd ik +/- 1.800 van over)
• Vakantiegeld: € 1.150
• Dertiende/veertiende maand: € 1.150
• Pensioeninleg per jaar: € 600
• Mobiliteit per jaar: Ongelimiteerde tankkaart in BE, per 5j wagen twv € 25.000
• Overige: Maaltijdcheques rato € 8 per gewerkte dag en GSM abo

• Winstdeling/bonus: € 2.400 netto per jaar
Dit lijkt me echt weinig. Ok, de meeste salarissen die hier voorbij komen zijn NL salarissen, en daar ligt de werkweek (vaak) rond de 40 uur ipv jou 38 uur.
Maar zelf ben ik met 2 HBO-papiertjes een 11-tal jaar geleden gestart aan 2 200 euro. Mijn salaris is nu niet zo hoog als ik zelf zou willen, of als ik hier op Tweakers gemiddeld voorbij zie komen, maar ik zit, op mijn 36, toch wel een 40% boven jou salaris. En mijn huidige wagen zal ook een 25k zijn (5 jaar geleden besteld), maar de volgende leasewagen (volgend jaar te bestellen) zal toch ook weer een pak duurder zijn (35 à 40k wellicht; als je hem particulier zou kopen).
Ik zou zeggen, probeer er toch wat meer uit te slepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:07
Update vanaf 2017: Ben er blij mee :) wat vinden jullie?

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31
• Opleiding: MBO N4 ICT-Beheerder, Microsoft MCITP “Server 2008 Enterprise Administrator, Microsoft MCSA “Server 2012 Administrator, Bezig met NCOI HBO Bedrijfskunde en IT-strategie.
• Werkervaring: 10 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-Holland

2. Wat doe je:
• Functie: Allround ICT-Beheerder = de IT afdeling. (150 werkplekken,10VMs,4 locaties,230 GSMs)
• Werkgever/branche: Infra
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Reistijd: +/- 30min met trein of auto
• Werkdruk: Hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.100
• Vakantiegeld: 8,5%
• Vakantiedagen: 34 inc ATV
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Pensioeninleg per jaar: 100% door werkgever
• Mobiliteit per jaar: €2.000 voor de trein, krijg (nog) geen auto.
• Overige: GSM + SP4 (omdat ik altijd bereikbaar moet zijn)
• Winstdeling/bonus: Nee
• Totaal jaarlijks bruto (excl. Kortingen en mobiliteitsvergoeding etc.): €40k

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kovogar
Bschnitz schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:02:
Update vanaf 2017: Ben er blij mee :) wat vinden jullie?

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 31
• Opleiding: MBO N4 ICT-Beheerder, Microsoft MCITP “Server 2008 Enterprise Administrator, Microsoft MCSA “Server 2012 Administrator, Bezig met NCOI HBO Bedrijfskunde en IT-strategie.
• Werkervaring: 10 jaar
• (Woon) Locatie: Zuid-Holland

2. Wat doe je:
• Functie: Allround ICT-Beheerder = de IT afdeling. (150 werkplekken,10VMs,4 locaties,230 GSMs)
• Werkgever/branche: Infra
• (Werk) Locatie(s): Gelderland
• Reistijd: +/- 30min met trein of auto

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3.100
• Vakantiegeld: 8,5%
• Vakantiedagen: 34 inc ATV
• Dertiende/veertiende maand: Nee
• Pensioeninleg per jaar: 100% door werkgever
• Mobiliteit per jaar: €2.000 voor de trein, krijg (nog) geen auto.
• Overige: GSM + SP4 (omdat ik altijd bereikbaar moet zijn)
• Winstdeling/bonus: Nee
• Totaal jaarlijks bruto (excl. Kortingen en mobiliteitsvergoeding etc.): €40k
Ziet er netjes uit, pensioen betaald door werkgever, 34 vrije dagen. Kijkend naar de omgeving waar je in zit is € 3.100 misschien wel reëel, echter vraag ik me toch ergens af of er (gezien je leeftijd en werkervaring) misschien niet meer uit te halen valt? Wellicht zou je ook eens ergens kunnen kijken (weet natuurlijk niet hoe lang je al bij deze werkgever zit).

Overigens: als je er tevreden mee bent (je kunt er van rondkomen), en je bent tevreden met je huidige plek, is het natuurlijk prima :9 zeker een premievrij pensioen en 34 vrije dagen krijg je niet overal.

Overall: een net package ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 21:15
Kovogar schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:28:Overigens: als je er tevreden mee bent (je kunt er van rondkomen), en je bent tevreden met je huidige plek, is het natuurlijk prima :9 zeker een premievrij pensioen en 34 vrije dagen krijg je niet overal.
Ik vind het een net pakket. 38 uur werken, dus op basis van 40 uur zou je dan al naar een kleine €3300 gaan. Volledig pensioen wordt betaald en het aantal verlofdagen is ook zeker niet onaardig. Het zal ergens beter kunnen, maar dan moet je wel goed zoeken. Na het afronden van zijn studie zijn er vast wel weer mogelijkheden.

Verwijderd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2016 16:12 ]

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-09 13:50
Mooi salaris voor de 36 uur per week.
Ook heb je een 13e maand, dat is al bijzonder naar mijn mening op zo'n leeftijd.
En de netto mobiliteitsvergoeding vind ik zeker niet mis
Mooi!

• Kovogar
TheBrut3 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 07:47:
[...]

Ik vind het een net pakket. 38 uur werken, dus op basis van 40 uur zou je dan al naar een kleine €3300 gaan. Volledig pensioen wordt betaald en het aantal verlofdagen is ook zeker niet onaardig. Het zal ergens beter kunnen, maar dan moet je wel goed zoeken. Na het afronden van zijn studie zijn er vast wel weer mogelijkheden.
You're right, had even over het feit heen gelezen dat ie ook nog met een opleiding bezig is.

Inderdaad niks te klagen dan ;) en daarna zijn er inderdaad altijd nog andere mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karrespoor
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 20:50
Members only:

Een jaar goed gepresteerd betekent een mooie stap voorwaarts. Hopelijk zijn dit jaarlijkse stappen :P
Vorige voorwaarden vond ik nog wat karig, maar ben er nu tevreden mee. Zeker omdat het een erg leuk bedrijf is, waar ze nergens moeilijk over doen en bovenal leuke baas/collega's. Oh, en doorgroeimogelijkheden :)

• chinofreak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-02 10:02
Goede morgen beste mede- Tweakers,

Na lange tijd ga ik weer proberen om te pakken. Maar omdat ik geen idee meer hebt wat een gemiddeld IT-er verdient zou ik graag wat meningen van jullie willen horen.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: MBO N3
• Werkervaring: Stage /starter
• (Woon) Locatie: Utrecht
• Certificaten:
Microsoft Office,
Cisco CCNA Discovery: Networking for home and small business
Cisco IT Essentials: Hardware and Software

2. Wat doe je of wat ga je doen: ICT / Internet
• Functie: Technisch support Engels/Nederlands
• Werkgever/branche: -
• Uren/week: Full time (40)
• Reistijd: 39 km ongeveer 35 minuten
• Werkdruk: Gemiddeld tot hoog

Dit boden ze me aan
3. Wat verdien je of wat ga je verdienen:
• Maandsalaris : €1800(bruto)
• Vakantiegeld: 8% maandelijk uitbetaald
• Dertiende/veertiende maand: 13e maand kan tussen 900-2700 liggen
• Pensioeninleg per jaar: Geen pensioen
• Mobiliteit per jaar: €0.19 per km vergoed
• Overige:
- Jaarlijks loonsverhoging tussen 5-10%
- Trainingen worden gegeven.
- Doorgroei mogelijkheden is mogelijk.
- Vakantie dagen 22. Opbouwen tot max 25 dagen

Ik ben van plan om een carriere switch te maken zodat ik dan een thuis studie volgen (subsidie €2500).Om een beter kans te maken in het ICT sector.
Maar wat vinden jullie ervan?
Bij mijn huidige werk verdien ik wel 200-300 meer maar ik kan dromen naar die jaarlijkse verhoging van 5-10%. Want ik zou max 5% kunnen krijgen maar afgelopen jaren is het toch altijd 3% geweest.
Plus het is een andere sector en ik zie verder geen doorgroeimogelijkheden.

[ Voor 1% gewijzigd door chinofreak op 22-12-2016 11:59 . Reden: taalfout en woorden vergeten te plaatsen ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Nu heb je natuurlijk geen ervaring, maar dat vind ik toch wel heel erg karig... Ook weinig vrije dagen, geen pensioenregeling (leuk, zo'n soort werkgevers...) en dat in combinatie met dat hongerloontje, ik zou toch eens kijken of daar niet wat rek in zit. Ook die vooruitzichten, staan die zwart op wit, of is dat zomaar even mondeling toegezegd (om er vervolgens weer op terug te komen) Collega hier met een half jaartje ervaring en een MBO 3 opleiding verdient hier al 2200 euro bruto met 28 vakantiedagen en een meer dan prima pensioenregeling.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• chinofreak
Mijn ervaring is dan half jaar stage in hetzelfde functie ongeveer. Uiteraard kan je het niet vergelijken. Maar dan is dat toch een aardige verschil. Dit is nu dan allemaal mondeling besproken nog.

• Kovogar
chinofreak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:47:
Mijn ervaring is dan half jaar stage in hetzelfde functie ongeveer. Uiteraard kan je het niet vergelijken. Maar dan is dat toch een aardige verschil. Dit is nu dan allemaal mondeling besproken nog.
Ik zou in ieder geval proberen om e.e.a. zwart op wit te krijgen, zoals Metalfreak ook al aan geeft. Daarnaast is het salaris erg karig, ook voor iemand zonder ervaring.

Mochten ze e.e.a. niet op papier willen / kunnen zetten - sowieso ergens anders gaan kijken. Sowieso komen ze afspraken niet na (5-10% verhoging ieder jaar, je krijgt 3%), je bouwt nu geen pensioen op, inderdaad weinig vrije dagen.

Kort gezegd; hier moet meer mee te doen zijn. Is het niet bij je huidige werkgever, dan wel bij een andere?

• chinofreak
Kovogar,

Mijn excuses. Ik heb waarschijnlijk beetje door elkaar gehaald.

Bij mijn huidige werkgever krijg ik 3% jaarlijks. (In de afgelopen 5 nooit die 5% gezien. )

Nieuw baan
Nog geen contract gekregen. Maar mondeling besproken wat de voorwaarden zijn. Ik had er toen over na gedacht. Eerste 2 jaar lever ik veel in. Na 3 jaar zit ik weer op 2100+ en vanuit daar ga ik meer verdienen plus dan heb ik de werkervaring maar dit is uiteraard allemaal gespeculeerd van mijn kant en er kan alles gebeuren. Ik ga iig nog kijken of ik meer kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 14:18
Alles zwart op wit zetten.

Dat je overweegt om loon in te leveren geeft al aan dat je je huidige werk beu bent. Wat alleen maar negatief is voor jezelf en dat herken ik; Ik heb zelf 2 jaar terug een stap genomen en salaris ingeleverd met grote beloften van nieuwe werkgever. Deze zijn niet nagekomen (groei, bonussen etc.) en sinds kort werk ik dan ook weer ergens anders.

Dus zorg voor garanties of ben bereid weer verder te solliciteren.

• Kovogar
Malandro schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:58:
Alles zwart op wit zetten.

Dat je overweegt om loon in te leveren geeft al aan dat je je huidige werk beu bent. Wat alleen maar negatief is voor jezelf en dat herken ik; Ik heb zelf 2 jaar terug een stap genomen en salaris ingeleverd met grote beloften van nieuwe werkgever. Deze zijn niet nagekomen (groei, bonussen etc.) en sinds kort werk ik dan ook weer ergens anders.

Dus zorg voor garanties of ben bereid weer verder te solliciteren.
Hear, hear! Had het niet beter kunnen verwoorden.

• chinofreak
Dank je wel malandro.

Ik zit nu in hetzelfde situatie.
Mochten ze bellen dan herhaal ik nog voor de zekerheid de arbeidsvoorwaarden die we besproken hadden en/of ze het contract kunnen opsturen. Of kn ik dat beter ophalen? Want ik heb liever dat ik het contract eerst rustig wilt doornemen en aan iemand anders laten lezen. Ik ben zelf niet van het contract etc.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Metalfreak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:38:
Nu heb je natuurlijk geen ervaring, maar dat vind ik toch wel heel erg karig... Ook weinig vrije dagen, geen pensioenregeling (leuk, zo'n soort werkgevers...) en dat in combinatie met dat hongerloontje, ik zou toch eens kijken of daar niet wat rek in zit. Ook die vooruitzichten, staan die zwart op wit, of is dat zomaar even mondeling toegezegd (om er vervolgens weer op terug te komen) Collega hier met een half jaartje ervaring en een MBO 3 opleiding verdient hier al 2200 euro bruto met 28 vakantiedagen en een meer dan prima pensioenregeling.
1800 EUR voor een MBO-3 startersfunctie (support) karig?
Persoonlijk vind ik dat wel mee vallen eigenlijk. :)

25 vakantiedagen is ook vrij normaal en een vaste 13e maand zie je lang niet overal.

Voor 23 jaar en ouder ligt het minimumloon op € 1.551,60 bruto per maand, dus 1800 EUR zit daar 150 EUR bruto boven en die 13e maand tikt ook nog eens een ruwe 150 EUR bruto per maand er bij.

Kortom, je zit met 1800 EUR bruto, ruim 300 EUR boven het minimumloon, netto zal dat 200, 225 EUR zijn. Alles bij elkaar dus 20% boven het minimum.

Meestal zit je met zo'n startsalaris onderin je functieschaal, ieder jaar bij een beetje goede beoordeling komen daar zomaar een paar tientjes bij en % gezien over het algemeen veel meer dan iemand die bovenin zijn functieschaal zit. De eerste paar jaar groei je dus *fors* en veel starters stappen na een paar jaar over naar een hogere functie, bij dezelfde of een andere werkgever.

Da's meestal sowieso een garantie op een leuke salarisstijging. :)

EDIT:
Zie nu dat het nog een uitloper van je stage is en je er jaarlijks 5% - 10% bij krijgt. Dan is het helemaal niet slecht en zit je in no-time op een salaris dat het minimum ver overstijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 22-12-2016 15:22 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:16:
[...]

1800 EUR voor een MBO-3 startersfunctie (support) karig?
Persoonlijk vind ik dat wel mee vallen eigenlijk. :)

25 vakantiedagen is ook vrij normaal en een vaste 13e maand zie je lang niet overal.

Voor 23 jaar en ouder ligt het minimumloon op € 1.551,60 bruto per maand, dus 1800 EUR zit daar 150 EUR bruto boven en die 13e maand tikt ook nog eens een ruwe 150 EUR bruto per maand er bij.

Kortom, je zit met 1800 EUR bruto, ruim 300 EUR boven het minimumloon, netto zal dat 200, 225 EUR zijn. Alles bij elkaar dus 20% boven het minimum.

Meestal zit je met zo'n startsalaris onderin je functieschaal, ieder jaar bij een beetje goede beoordeling komen daar zomaar een paar tientjes bij en % gezien over het algemeen veel meer dan iemand die bovenin zijn functieschaal zit. De eerste paar jaar groei je dus *fors* en veel starters stappen na een paar jaar over naar een hogere functie, bij dezelfde of een andere werkgever.
Voor iemand van 30 (heeft ook wel wat levenservaring) vind ik het toch wel wat karig ja. Daarbij krijgt hij niet meteen 25 vrije dagen, maar 22 in het begin. Ja, die 13e maand is prettig, maar het gebrek van een pensioenregeling vind ik toch ook wel een gemis hierin.

En minimumloon is leuk, maar dat gaat dan over ongeschoolde baantjes en zelfs bij ongeschoolde baantjes kun je die 1800 euro al halen, dus ja, ik vind het karig. Maar goed, jij mag het anders vinden.
chinofreak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:00:
Dank je wel malandro.

Ik zit nu in hetzelfde situatie.
Mochten ze bellen dan herhaal ik nog voor de zekerheid de arbeidsvoorwaarden die we besproken hadden en/of ze het contract kunnen opsturen. Of kn ik dat beter ophalen? Want ik heb liever dat ik het contract eerst rustig wilt doornemen en aan iemand anders laten lezen. Ik ben zelf niet van het contract etc.
Nooit meteen het contract tekenen als ze het onder je neus schuiven! ALTIJD eerst rustig doornemen en laten bezinken, tenzij je 100% zeker weet waar je mee bezig bent. Je moet eerst maar eens kijken of de dingen die ze mondeling hebben toegezegd ook daadwerkelijk in dat contract staan.

Een goed bedrijf zal dit niet meer dan normaal vinden. Als ze dat niet vinden, dan moet je je afvragen wat hun mondelinge toezeggingen waard zijn...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 16:20
Ook ik kan eindelijk iets toevoegen in dit topic, dat ik al gelange tijd met veel interesse volg. Ik ga vanaf maart aan de slag als IT Graduate bij een multinational. Wat vinden jullie hier van? Ik heb wel wat relevante werkervaring tijdens mijn studie, maar dit is mijn eerste full-time functie na mijn studie.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: MSc Strategic Management & MSc Information Management
• Werkervaring: Starter
• (Woon) Locatie: Brabant

2. Wat doe je:
• Functie: IT Graduate
• Werkgever/branche: Olie & Gas
• (Werk) Locatie(s): Westen van het land
• Uren/week: 40
• Reistijd**: 2 uur per dag
• Werkdruk: gemiddeld/hoog

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3300
• Vakantiegeld: € - twee keer per jaar een extra maandsalaris (14 maanden)
• Vakantiedagen: 26 + 11 adv
• Dertiende/veertiende maand: € -
• Pensioeninleg per jaar: € weet ik nog niet
• Mobiliteit per jaar:* € traject abbonement
• Overige: € +- 900 euro per jaar bijdrage aan zorgverzekering

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € +- 45100 bruto zonder bonus
• Winstdeling/bonus: € afhankelijk van prestatie.

[ Voor 8% gewijzigd door BrcBas op 22-12-2016 16:05 ]

• unezra

unezra

Metalfreak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:22:
[...]
Voor iemand van 30 (heeft ook wel wat levenservaring) vind ik het toch wel wat karig ja. Daarbij krijgt hij niet meteen 25 vrije dagen, maar 22 in het begin. Ja, die 13e maand is prettig, maar het gebrek van een pensioenregeling vind ik toch ook wel een gemis hierin.
Leeftijd is over het algemeen niet relevant. Er word meestal gekeken naar de inhoud van de functie.
Aan een 30 jarige support medewerker zonder ervaring heb je niet noodzakelijkerwijs meer dan aan een 21 jarige schoolverlater. In fact, het kan in je nadeel werken. Iemand van 21 word nog als "kneedbaar" gezien, iemand van 30 veel minder. Juist op een startersfunctie kan dat dus nadelig zijn.

13 maand is keihard 8% extra salaris (en die groeit ook mee met jaarlijkse salarisstijgingen).

Pensioen is zeker wel een gemis.
En minimumloon is leuk, maar dat gaat dan over ongeschoolde baantjes en zelfs bij ongeschoolde baantjes kun je die 1800 euro al halen, dus ja, ik vind het karig. Maar goed, jij mag het anders vinden.
Bij ongeschoolde baantjes is het een eindsalaris, in dit geval een starterssalaris dat ieder jaar bij goed functioneren met 5% - 10% stijgt. Ieder jaar dus 90 - 180 EUR bruto en oplopend er bij. 3 jaar later verdien je grofweg tussen de 2100 en 2350 EUR, met 10 jaar ervaring zit je dan op grofweg 2800 - 3800 EUR. Als je tussentijds al niet meer schoksgewijs groeit omdat je naar een medior of senior functie gaat.

Zo slecht is dat dus niet als je het groeipad mee neemt en kijkt waar je dan met 10 jaar ervaring zit.
[...]
Nooit meteen het contract tekenen als ze het onder je neus schuiven! ALTIJD eerst rustig doornemen en laten bezinken, tenzij je 100% zeker weet waar je mee bezig bent. Je moet eerst maar eens kijken of de dingen die ze mondeling hebben toegezegd ook daadwerkelijk in dat contract staan.

Een goed bedrijf zal dit niet meer dan normaal vinden. Als ze dat niet vinden, dan moet je je afvragen wat hun mondelinge toezeggingen waard zijn...
Helemaal mee eens. Je wilt altijd bedenktijd en de mogelijkheid hebben nog wat dingen aan het contract aan te passen. Dat is niet ongebruikelijk. Een contract is zelden as-is. Soms wil je er toch nog wat salaris bij of staan er voorwaarden in waarvan je wil dat ze die iets anders verwoorden of zelfs schrappen. (Er kan bijvoorbeeld een verbod op nevenfuncties in staan terwijl je vrijwilliger bent, dan is het handig dat te zien en er uit te halen voordat je dadelijk op je 1e werkdag al je nevenfuncties moet stop zetten.)

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

unezra schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:31:
[...]

Leeftijd is over het algemeen niet relevant. Er word meestal gekeken naar de inhoud van de functie.
Aan een 30 jarige support medewerker zonder ervaring heb je niet noodzakelijkerwijs meer dan aan een 21 jarige schoolverlater. In fact, het kan in je nadeel werken. Iemand van 21 word nog als "kneedbaar" gezien, iemand van 30 veel minder. Juist op een startersfunctie kan dat dus nadelig zijn.

13 maand is keihard 8% extra salaris (en die groeit ook mee met jaarlijkse salarisstijgingen).

Pensioen is zeker wel een gemis.
Dat eerste punt zou kunnen, maar mijn ervaring is juist dat die van 30 het allemaal wat serieuzer neemt en diegene van 21 niet gehinderd wordt door enige levenservaring en vaker tegen zaken oploopt.

Maar die 13e maand kan variëren tussen de 900 en 2700 euro zegt hij, dus het kan ook goed maar 900 euro zijn en dan is het maar 4% extra salaris. Dat scheelt wel.
[...]

Bij ongeschoolde baantjes is het een eindsalaris, in dit geval een starterssalaris dat ieder jaar bij goed functioneren met 5% - 10% stijgt. Ieder jaar dus 90 - 180 EUR bruto en oplopend er bij. 3 jaar later verdien je grofweg tussen de 2100 en 2350 EUR, met 10 jaar ervaring zit je dan op grofweg 2800 - 3800 EUR. Als je tussentijds al niet meer schoksgewijs groeit omdat je naar een medior of senior functie gaat.

Zo slecht is dat dus niet als je het groeipad mee neemt en kijkt waar je dan met 10 jaar ervaring zit.
Ook ongeschoolde baantjes kunnen onder een CAO vallen en jaarlijkse CAO verhogingen of salarisverhongingen meemaken als je gewoon volgens de norm presteert. (ik zie het hier in de logistiek bijvoorbeeld ook gewoon gebeuren) En zoals ik al zei: die 5%-10% stijging kunnen ze wel mooi zeggen, maar als dat nergens zwart op wit staat, wie gaat je zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is? Mijn ervaring is ook weer dat je het grootste verschil kunt maken tijdens het tekenen van het contract en dat het erna juist wat uitvlakt. Maar goed, ik kan het mis hebben en misschien is het wel een goede werkgever met alleen maar goeds in de zin, maar door bijvoorbeeld het ontbreken van een pensioenregeling (interesseerde me op jonge leeftijd ook niets) zet ik daar persoonlijk mijn vraagtekens bij.

• unezra

unezra

Metalfreak schreef op donderdag 22 december 2016 @ 16:01:
[...]
Dat eerste punt zou kunnen, maar mijn ervaring is juist dat die van 30 het allemaal wat serieuzer neemt en diegene van 21 niet gehinderd wordt door enige levenservaring en vaker tegen zaken oploopt.
Dat ben ik helemaal met je eens. (Overigens ook wel iets wat ik op dit moment spannend vind. Een schoolverlater is sneller een wat ongeleid projectiel, een onervaren 30+ er kan soms denken dat hij/zij het allemaal al weet terwijl dat niet zo is. Da's erg gechargeerd, het zullen hopelijk de uitzonderingen zijn, het is wel iets wat ik eng vind en ik hoop er in de sollicitatiegesprekken al uit te krijgen.)
Maar die 13e maand kan variëren tussen de 900 en 2700 euro zegt hij, dus het kan ook goed maar 900 euro zijn en dan is het maar 4% extra salaris. Dat scheelt wel.
True. Ik ging idd uit van een vaste, volledige 13e maand zoals we die hier hebben. Geen variabele.
[...]
Ook ongeschoolde baantjes kunnen onder een CAO vallen en jaarlijkse CAO verhogingen of salarisverhongingen meemaken als je gewoon volgens de norm presteert. (ik zie het hier in de logistiek bijvoorbeeld ook gewoon gebeuren)
Zit daar niet een eindbedrag aan? Ik kan me moeilijk voorstellen dat een vuilnisman of productiemedewerker met 10 jaar werkervaring, even veel verdient als een ICTer met 10 jaar onder zijn riem. Ervaring telt volgens mij daar veel minder. Misschien vergis ik me, maar ik vraag me af in hoeverre je als vuilnisman of productiemedewerker kunt groeien in je functie. In de ICT is dat veel sterker. Dus word je met de jaren werkervaring meer waard.

(Overigens NIETS ten nadele van vuilnismannen of productiemedewerkers en al helemaal geen oordeel over hun nut voor de maatschappij of de mensen die het uitvoeren. Ik heb net zo veel respect voor de medewerker met Down die bij de McDonalds mij van eten voorziet, als voor mijn directeur. Dit gaat echt puur over groeipaden en het belang van ervaring. Patat bakken leer je volgens mij in een week en daarna stopt je groei. Een beetje ICTer ontwikkelt zich gedurende zijn hele carrière.)
En zoals ik al zei: die 5%-10% stijging kunnen ze wel mooi zeggen, maar als dat nergens zwart op wit staat, wie gaat je zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is? Mijn ervaring is ook weer dat je het grootste verschil kunt maken tijdens het tekenen van het contract en dat het erna juist wat uitvlakt. Maar goed, ik kan het mis hebben en misschien is het wel een goede werkgever met alleen maar goeds in de zin, maar door bijvoorbeeld het ontbreken van een pensioenregeling (interesseerde me op jonge leeftijd ook niets) zet ik daar persoonlijk mijn vraagtekens bij.
True.
Geen pensioenregeling is niet echt meer van deze tijd.

Van baan wisselen levert je het snelste winst op. Soms zelfs meer dan binnen een bedrijf naar een hogere functie gaan...

• Mr Ton
  • Laatst online: 07-08 21:17
@brcbas: Mooi pakket hoor! Mag je tevreden mee zijn. Wel vergelijkbaar met mij (hieronder).

Ook leuk om te posten hier. Na een prachtige studietijd en wat avonturen bij studentenorganisaties ga ik nu ook starten bij een consulting kantoor in Amsterdam. Ik heb twee jaar ervaring in fulltime besturen bij een grote organisatie, waarvan 1 al buiten mijn studenten tijd, maar dit is wel mijn eerste echte job. Ben tevreden over het pakket, geen lease maar dat is voor mij nu nog geen grote issue.

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 26
• Opleiding: Msc Strategic Management
• Werkervaring: 0 - Wel 2 jaar fulltime besturen
• (Woon) Locatie: Amsterdam

2. Wat doe je:
• Functie: Junior Associate
• Werkgever/branche: Management consulting
• (Werk) Locatie(s): Amsterdam (kantoor) en omstreken
• Uren/week: 40+
• Reistijd: 15 min naar kantoor

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 3333
• Vakantiegeld: Inbegrepen
• Dertiende/veertiende maand: N.v.t.
• Pensioeninleg per jaar: Weet nog niet
• Mobiliteit per jaar: NS Business Card + reiskosten per km
• Overige:

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 43-45k.
• Winstdeling/bonus: € Eindejaarsbonus 2800 gemiddeld 5k max.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 26
• Opleiding: MBO Technicus engineering (nv4)
• Werkervaring: 4 jaar
• (Woon) Locatie: Gelderland

2. Wat doe je:
• Functie: Software engineer
• Werkgever/branche: Industriele automatisering
• (Werk) Locatie(s): NL / Enkele keren per jaar in buitenland.
• Reistijd: 10min
• Werkdruk: laag/gemiddeld
• Werkzaamheden: PLC, SCADA/HMI, FAT, SAT

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2650
• Vakantiegeld: 8%
• Dertiende/veertiende maand: nee
• Pensioeninleg per jaar: 7% in het loon verwerkt (eigen regeling)
• Mobiliteit per jaar: KM vergoeding woon/werk
• Overige: Buitenland vergoeding €30/dag

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €38702 (op basis van 2015)
• Winstdeling/bonus: eindejaarsuitkering
• Overuren: 100-150/jaar

2014 - €2119
2015 - €2225
2016 - €2420
2017 - €2650

Al met al nog best te doen voor m'n eerste baan.

[ Voor 4% gewijzigd door DeKemp op 22-12-2016 21:53 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 19:11
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 32
• Opleiding: HTS Technische Informatica (niet afgerond)
• Werkervaring: 12
• (Woon) Locatie: Midden Nederland

2. Wat doe je:
• Functie: Ontwikkelaar (C# / .Net / MVC)
• Werkgever/branche: Connectiviteit
• (Werk) Locatie(s): Woonplaats
• Reistijd: 10 min fietsen
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 4150
• Mobiliteit per jaar: 0.
• Winstdeling/bonus: € 5000 per jaar

• Totaalpakket per jaar: € 58950

Volgens mij mag ik daar niet te hard over klagen :)

Bijzondere aan dit verhaal is dat ik voor ik bij mijn huidige werkgever begon ik alleen maar heel basale kennis had van C#. Tijdens de sollicitatieprocedure heb ik versteld gestaan van de aanbiedingen die ik kreeg, toppunt was een package van ruim 70k per jaar (ja, dat heb ik echt laten lopen).
Maar als ik het zo lees zitten veel ontwikkelaars hier toch nog wel iets lager. Waar zou dat verschil vandaan komen?

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Durven vragen? Het is misschien een cliché, maar ik heb het idee dat veel ontwikkelaars niet zo mondig zijn en maar akkoord gaan met alles wat de werkgever ze aanbiedt. Of het interesseert ze niet of ze weten niet dat zij op dit moment de touwtjes in hadden hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Spacejockey op 22-12-2016 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spacejockey schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:13:
Durven vragen? Het is misschien een cliché, maar ik heb het idee dat veel ontwikkelaars niet zo mondig zijn en maar akkoord gaan met alles wat de werkgever ze aanbiedt. Of het interesseert ze niet of ze weten niet dat zij op dit moment de touwtjes in hadden hebben.
Je moet jezelf hoe dan ook durven verkopen. Dat gebrek aan besef is er niet alleen niet altijd bij developers, maar bij heel veel ICTers. Ik heb ook al vaker gehoord "ik ga mezelf niet verkopen, ze bieden me of een goed salaris of ik bedank voor de baan". Zo werkt het dus niet. Het is niet zo dat de sollicitant in het voordeel is en de werkgever op zijn knieeen mag. In essentie is het een gelijkwaardig iets, sollicitant heeft wat te bieden (arbeid) en wil daar iets voor terug (salaris), werkgever heeft salaris te bieden en wil daar arbeid voor terug. Het is simpele ruilhandel.

Als je autoverkoper bent, verkoop je die auto ook niet door passief te kijken tot iemand naar je toe komt met "ik wil die auto hebben", daar moet je een actieve rol in spelen. Als sollicitant moet je dat ook, je verkoopt jezelf en wil je meer salaris, moet je duidelijk maken dat je dat waard bent en niet maar verwachten dat een werkgever je klakkeloos dat bied wat jij wil hebben. (Want meestal wil die werkgever namelijk het tegenovergestelden van wat jij wil. Werkgever wil maximale arbeid tegen minimale kosten, jij wil minimale arbeid tegen een maximaal salaris. Het is iets gechargeerd, maar dat is wel het uitgangspunt.)

Kortom, nee, werknemer heeft niet de touwtjes in handen, werkgever heeft dat ook niet. Het is een gevalletje er samen uitkomen. Net zo min als dat jij de touwtjes in handen hebt bij het kopen van een auto of een huis, heeft de verkopende partij dat. Zo werkt dat ook met werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-08 20:04
Het is een kwestie van vraag en aanbod en de vraag naar ontwikkelaars is momenteel zoveel hoger dan het aanbod dat de werknemer in het voordeel is. Voor hem tien andere bedrijven waar hij ook wel terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Spacejockey schreef op donderdag 22 december 2016 @ 22:13:
Zou dat het zijn? Ik zie ontwikkelaars over het algemeen als mensen die toch wel goed weten wat ze willen, en toch ook wel het idee hebben wat er in de markt gebruikelijk is qua salaris.

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat de laatste tijd de vraag groter is dan het aanbod, maar daar profiteer je alleen van op het moment dat je overstapt. De groei in salaris binnen je huidige positie zal natuurlijk altijd veel beperkter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 10:32
Functioneringsgesprek weer gehad. Functie omhoog gegaan van Engineer naar Senior Engineer met de bijbehorende verhogingen! Ik ben zeer tevreden :).

Members only:

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Members only:

[ Voor 24% gewijzigd door blackspeedy op 10-01-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CptMorgan schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:43:
Functioneringsgesprek weer gehad. Functie omhoog gegaan van Engineer naar Senior Engineer met de bijbehorende verhogingen! Ik ben zeer tevreden :).

***members only***
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Ik zou me gewoon standaard ieder jaar sowieso 3 keer ziekmelden, dan weet je zeker dat je die dagen krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Met uitzondering van deze vakantiedagen vind ik het arbeidsvoowaardenpakket een dikke prima.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Laatst online: 21-09 10:32
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:06:
[...]

Inderdaad. Ik zou me gewoon standaard ieder jaar sowieso 3 keer ziekmelden, dan weet je zeker dat je die dagen krijgt :)
RomeoJ schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:54:
Met uitzondering van deze vakantiedagen vind ik het arbeidsvoowaardenpakket een dikke prima.
Helemaal mee eens hoor, het is een vrij aparte regeling :)

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 22:25
Ik zie door alle bomen het bos niet meer m.b.t. pensioenen. Ik weet dat ik via mijn werkgever bij Zwitserleven zit.

Kan iemand in jip & janneke taal uitleggen of dit een goeie voorwaarde is:
Werknemersbijdrage pensioen

De werknemersbijdrage in de pensioenregeling is ten opzichte van 2016 ongewijzigd gebleven en bedraagt 4% van de pensioengrondslag. De pensioengrondslag is gelijk aan het pensioengevend salaris tot maximaal € 100.000 minus de franchise van € 12.642.

Conform ons pensioenreglement zal de werknemersbijdrage op 1 april 2017 (peildatum) opnieuw worden vastgesteld op basis van het dan geldende pensioengevende salaris en franchise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bobo221 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:38:
Ik zie door alle bomen het bos niet meer m.b.t. pensioenen. Ik weet dat ik via mijn werkgever bij Zwitserleven zit.

[...]
Wat zijn de vraagtekens in je stuk tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spacejockey schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 00:17:
Het is een kwestie van vraag en aanbod en de vraag naar ontwikkelaars is momenteel zoveel hoger dan het aanbod dat de werknemer in het voordeel is. Voor hem tien andere bedrijven waar hij ook wel terecht kan.
Voor die ontwikkelaar die zo arrogant is dat 'ie denkt dat er 10 andere bedrijven voor 'm in de rij staan, denk ik dat er ook heel veel bedrijven denken "zo iemand wil ik helemaal niet".

Dat is het.

Natuurlijk, als je in het voordeel bent kun je dat gebruiken in je onderhandeling, maar gebruiken is heel wat anders dan misbruik en arrogantie. Geen werkgever zit te wachten op iemand die met zijn snavel in de lucht roept "PUH! Voor jou 10 anderen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:11:
[...]

Voor die ontwikkelaar die zo arrogant is dat 'ie denkt dat er 10 andere bedrijven voor 'm in de rij staan, denk ik dat er ook heel veel bedrijven denken "zo iemand wil ik helemaal niet".

Dat is het.

Natuurlijk, als je in het voordeel bent kun je dat gebruiken in je onderhandeling, maar gebruiken is heel wat anders dan misbruik en arrogantie. Geen werkgever zit te wachten op iemand die met zijn snavel in de lucht roept "PUH! Voor jou 10 anderen!"
Arrogant?
Realist is een betere beschrijving.
Niemand hier heeft het over voor jou tien andere tijdens sollicitaties.
Totaal wat anders dan je markt positie kennen.
Als ik bij een bedrijf zit en zij bieden mij wat aan honderden euros onder mijn om het zo maar even te noemen markt waarde glimlach ik en geef ik aan dat ik bij partij a of b een stuk mooiere voorwaarden kan krijgen maakt mij dat dan arrogant?

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-09 16:32
unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 18:11:
[...]

Dat is het.
Ik denk dat je de plank daar toch even mis slaat. Kennelijk onderschat je de kansen voor developers. Wellicht dat dit voor beheerders zoals jij niet het geval is, dat kan.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

janwillemCA schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:18:
[...]
Ik denk dat je de plank daar toch even mis slaat. Kennelijk onderschat je de kansen voor developers. Wellicht dat dit voor beheerders zoals jij niet het geval is, dat kan.
Ik onderschat de kansen niet, ik vraag me af of je als bedrijf wel iemand in dienst wil die een attitude heeft van "voor dit bedrijf 10 anderen". Leuk, maar in the end wil je van iedere medewerker dat diegene niet voor dat bedrijf kiest vanwege het leuke salaris of de arbeidsvoorwaarden, maar omdat iemand zich aangetrokken voelt tot het bedrijf. Salaris en arbeidsvoorwaarden moeten daaraan sedundair sijn.

Je hebt weinig aan mensen die alleen ergens gaan werken omdat het aan het eind van de maand zo'n feestje is hun bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06:54
unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:25:
[...]

Ik onderschat de kansen niet, ik vraag me af of je als bedrijf wel iemand in dienst wil die een attitude heeft van "voor dit bedrijf 10 anderen". Leuk, maar in the end wil je van iedere medewerker dat diegene niet voor dat bedrijf kiest vanwege het leuke salaris of de arbeidsvoorwaarden, maar omdat iemand zich aangetrokken voelt tot het bedrijf. Salaris en arbeidsvoorwaarden moeten daaraan sedundair sijn.

Je hebt weinig aan mensen die alleen ergens gaan werken omdat het aan het eind van de maand zo'n feestje is hun bankrekening.
Volgens mij bekijk je het een beetje te zwart-wit en ga je er vanuit dat iemand dat hardop lachend in een ander z'n gezicht roept.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:27:
[...]
Volgens mij bekijk je het een beetje te zwart-wit en ga je er vanuit dat iemand dat hardop lachend in een ander z'n gezicht roept.
Absoluut niet, maar ik vind ergens gaan werken omdat het nu eenmaal het beste betaald en niet omdat je vind dat het bedrijf en de functie het beste bij je passen een verkeerde reden om ergens te willen werken.

Ik zou niet heel gelukkig worden van een collega die bij ons werkt omdat 'ie niets anders kon krijgen, omdat we het beste betaalden, omdat de voorwaarden het beste waren, etc. Dat mag allemaal mee spelen, maar de hoofdreden moet zijn dat diegene de baan en het bedrijf ongelooflijk leuk en interessant vind.

Andersom is dat ook zo. Ik ga niet kiezen voor iemand die genoegen neemt met het laagste salaris, maar juist iemand waarvan ik denk dat diegene het beste bij het bedrijf, bij de functie en bij het team past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:41:
[...]

Absoluut niet, maar ik vind ergens gaan werken omdat het nu eenmaal het beste betaald en niet omdat je vind dat het bedrijf en de functie het beste bij je passen een verkeerde reden om ergens te willen werken.
Dat mag jij vinden.
Ik zou niet heel gelukkig worden van een collega die bij ons werkt omdat 'ie niets anders kon krijgen, omdat we het beste betaalden, omdat de voorwaarden het beste waren, etc. Dat mag allemaal mee spelen, maar de hoofdreden moet zijn dat diegene de baan en het bedrijf ongelooflijk leuk en interessant vind.
Wederom: dat mag jij vinden, maar waarom iemand werkt waar 'ie werkt heb jij weinig (lees: niks) over te zeggen.

Als je collega goed zijn werk doet, ook al doet hij het alleen voor het geld, dan is er toch niks aan de hand?
Andersom is dat ook zo. Ik ga niet kiezen voor iemand die genoegen neemt met het laagste salaris, maar juist iemand waarvan ik denk dat diegene het beste bij het bedrijf, bij de functie en bij het team past.
En soms zijn dat de mensen die het meeste vragen, dat kan toch? Ik zie geen probleem.

Jij doet nu net alsof iemand die meer vraagt dan anderen altijd een asociale autist zal zijn waar niet mee valt te werken. Maar het is niet zo dat iemand het of voor z'n plezier doet of voor het geld, het is altijd een balans. Dat bedoelde ik met zwart-wit bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 06:21
.

[ Voor 99% gewijzigd door Trezzahn op 02-06-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Trezzahn schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 08:49:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik zie het elke keer voorbij komen.
Waar kun je je pensioeninleg terugvinden? Mijn werkgever betaald dat volledig maar ben wel benieuwd hoeveel dat is.
Ook andere premies staan niet op mijn strook. Het enige dat er af gaat is de loonheffing.
Dat staat in je contract.

Een overzicht kan je hier inkijken.
https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2016 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:50:
[...]
Wederom: dat mag jij vinden, maar waarom iemand werkt waar 'ie werkt heb jij weinig (lees: niks) over te zeggen.
Als ik er tijdens de komende sollicatieronde achter kom dat iemand bij ons komt solliciteren dat hij/zij dat doet vanwege het geld, weet ik heel zeker dat we diegene niet gaan aannemen.

Dus ja, daar heb ik in dit specifieke geval wel degelijk wat over te zeggen. :)
Als je collega goed zijn werk doet, ook al doet hij het alleen voor het geld, dan is er toch niks aan de hand?
Ik geloof er domweg niet in dat iemand die zuiver voor het geld ergens werkt, het beste uit zichzelf en uit zijn baan haalt. Geld is een verdomd slechte motivator.

De mensen die het hardste werken en het meest voor hun bedrijf over hebben, zijn de mensen die daar werken uit passie, omdat ze zich betrokken voelen bij het bedrijf. Niet de mensen die iedere maand om zich heen kijken om te zien of ze bij de buren 500 EUR meer kunnen verdienen en zodra dat het geval is, overstappen. "Want ze werkten immers voor het geld"

Zijn ook al meerdere studies naar gedaan. Vrijwilligers werken niet zelden harder voor een veel lagere beloning, dan mensen die d'r een regulier salaris voor krijgen.

Dat is dus mijn punt. Leuk dat iemand ergens wil werken vanwege het hogere salaris, maar zo'n bedrijf naait zichzelf dubbel. Ze betalen EN meer geld dan nodig EN ze hebben iemand in huis die juist vanwege zijn motivaite vooral voor het geld te gaan, helemaal niet zo betrokken is en hard werkt als iemand die om heel andere redenen die baan heeft aangenomen.
[...]

En soms zijn dat de mensen die het meeste vragen, dat kan toch? Ik zie geen probleem.

Jij doet nu net alsof iemand die meer vraagt dan anderen altijd een asociale autist zal zijn waar niet mee valt te werken. Maar het is niet zo dat iemand het of voor z'n plezier doet of voor het geld, het is altijd een balans. Dat bedoelde ik met zwart-wit bekijken.
Zie boven. :)

Ik zou persoonlijk niet willen samenwerke met iemand die primair voor het geld werkt en secundair uit passie. Het moet andersom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:56

FreakNL

Well do ya punk?

[...]
Je betaalt 4% vd pensioengrondslag. Da's niet veel. Ik betaal zelf 9%.

Maar dat alles zegt niks of het een goeie regeling is, daar moet je je bijdrage van je werkgever voor weten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

unezra schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:05:
[...]

Als ik er tijdens de komende sollicatieronde achter kom dat iemand bij ons komt solliciteren dat hij/zij dat doet vanwege het geld, weet ik heel zeker dat we diegene niet gaan aannemen.

Dus ja, daar heb ik in dit specifieke geval wel degelijk wat over te zeggen. :)

[...]

Ik geloof er domweg niet in dat iemand die zuiver voor het geld ergens werkt, het beste uit zichzelf en uit zijn baan haalt. Geld is een verdomd slechte motivator.

De mensen die het hardste werken en het meest voor hun bedrijf over hebben, zijn de mensen die daar werken uit passie, omdat ze zich betrokken voelen bij het bedrijf. Niet de mensen die iedere maand om zich heen kijken om te zien of ze bij de buren 500 EUR meer kunnen verdienen en zodra dat het geval is, overstappen. "Want ze werkten immers voor het geld"

Zijn ook al meerdere studies naar gedaan. Vrijwilligers werken niet zelden harder voor een veel lagere beloning, dan mensen die d'r een regulier salaris voor krijgen.

Dat is dus mijn punt. Leuk dat iemand ergens wil werken vanwege het hogere salaris, maar zo'n bedrijf naait zichzelf dubbel. Ze betalen EN meer geld dan nodig EN ze hebben iemand in huis die juist vanwege zijn motivaite vooral voor het geld te gaan, helemaal niet zo betrokken is en hard werkt als iemand die om heel andere redenen die baan heeft aangenomen.

[...]

Zie boven. :)

Ik zou persoonlijk niet willen samenwerke met iemand die primair voor het geld werkt en secundair uit passie. Het moet andersom zijn.
Welkom in de grote wereld waar de werkelijkheid is dat mensen primair werken om te overleven en werkgenot soms secundair staat aan overleven goh wat vreemd.

Ik vind het wel mooi dat jij zo binair denkt. Als iemand over geld onderhandelt en het onderste uit de kan probeert te halen doe hij het alleen voor het geld PUNT. Ik heb vaker recruiters gehad met die instelling en geloof me voordat ik überhaupt in een salaris bespreking terecht kom moet het bedrijf me A aan staan en B de uitdaging leuk lijken. En daarna ga ik het onderste uit de kan halen ja. Denk ik daar bij tja als dit hem niet gaan worden zijn er zo 10 andere bedrijven waar ik op gesprek kan ja ja dat denk ik. Uit ik dat naar de partij waar ik solliciteer nee natuurlijk niet. 8)7 Gebruik ik het feit dat ik goed in de markt lig bij de sollicitaties tja als het nodig is ja dan doe ik dat.

Die tactiek heeft mij nu mooie voorwaarden bezorgd met een mooi salaris en een fijne auto oh en ook nog eens leuke collega's en leuke uitdagingen. Maar ik ben primair gaan kijken bij een andere werkgever omdat ik meer moest gaan verdienen om gemakkelijk mijn gewenste hypotheek te kunnen dragen. En dat ging niet van het salaris waarvoor ik zat. Schijnbaar ben ik dus iemand waar jij niet mee samen wilt werken! :>

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:25:
[...]

Je gebruikt een heel extreem voorbeeld om een heel realistische situatie een beetje te bagatelliseren.
Voor velen geldt dat ze meerdere banen kunnen vinden die ze ongeveer naar hun eigen wensen zouden kunnen invullen (qua meerjaren groeiplan).
Of je nu bij webdeveloper A of B werkt, of bij Philips of ASML, of McKinsey of BCG, of Jumbo of AH, je kunt meestal ongeveer met dezelfde passie aan de slag en ongeveer dezelfde dingen doen.

De culturele verschillen die de bedrijven onderscheiden zijn vaak pas zichtbaar na een langere tijd in dienst te zijn geweest (bij beiden bedrijven misschien wel).

Dus als je als bedrijf niet meer biedt (totaalpakket) dan je concurrent dan is er geen reden voor de sollicitant om voor jou te kiezen. Dat heeft niks met het focussen op geld te maken, of het niet hebben van passie, de sollicitant kan gewoon vrijwel hetzelfde krijgen voor meer....dezelfde passie, dezelfde mogelijkheden.
En als de concurrent denkt dat die sollicitant meer waard is...misschien is dat ook wel zo?

Waarom denk je dat de grote bedrijven zoveel geld bieden? Omdat het het waard is!
Je kunt na 5 sollicitanten te hebben laten gaan eindelijk eentje vinden die het voor 20% minder doet, maar dat kost je op de lange termijn wellicht meer geld omdat hij/zij toch net een kaliber kleiner is.
Soms niet, maar vaak wel.
Anders zouden Google, Microsoft, Facebook etc. gewoon gemiddeld betalen, genoeg mensen met passie om daar aan de slag te kunnen!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:05:
[...]

Regulier salaris is heel wat anders dan een goed salaris :>
Jij denkt niet dat iemand en gemotiveerd kan zijn door het werk en meer geld durft te vragen?
[...]

Dat moet niet, dat vind jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Shunt schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 09:23:
[...]
Welkom in de grote wereld waar de werkelijkheid is dat mensen primair werken om te overleven en werkgenot soms secundair staat aan overleven goh wat vreemd.
Ik vind dat vreemd ja.
Natuurlijk heb je geld nodig om te kunnen leven en het is fijn als er voldoende geld binnen komt om dat comfortabel te doen. Maar er is een groot verschil tussen genoeg geld verdienen om lekker te kunnen leven, of zo veel geld verdienen dat je een Audi A8 kunt rijden.

Dat laatste heeft niets meer met overleven te maken.
Ik vind het wel mooi dat jij zo binair denkt. Als iemand over geld onderhandelt en het onderste uit de kan probeert te halen doe hij het alleen voor het geld PUNT.
[...]
Gebruik ik het feit dat ik goed in de markt lig bij de sollicitaties tja als het nodig is ja dan doe ik dat.
Ik zeg niet dat het verkeerd is bij salarisonderhandelingen stevig te onderhandelen. Dat doe ik ook. Je verkoopt je huid zo duur mogelijk, net zoals een werkgever in de regel zal proberen die huid zo goedkoop mogelijk te kopen.

Da's puur zakelijk en het is suf als je 500 EUR laat liggen, enkel omdat je de onderhandeling niet bent aangegaan.

Om die onderhandeling goed te kunnen voeren, heb je vergelijkingsmateriaal nodig en dan is het handig te weten wat je op een andere plek zou verdienen. Je hebt gewoon een sterk argument extra als je weet dat je elders 25% meer kunt verdienen.

Maar ik vind dat het niet de reden mag zijn om ergens te gaan werken. Als ik solliciteer, bekijk ik eerst of gegeven bedrijf wel het bedrijf is waar ik WIL werken en waar ik de beste mogelijkheden voor mezelf zie. Of ik mezelf, ook op lange termijn, daar gelukkig zie worden. Pas daarna gaat het om salaris.

Als er nu 2 bedrijven zijn die extreem dicht bij elkaar liggen, waar ik geen zinvolle keuze kan maken op basis van werkgenot, ontwikkelingsmogelijkheden, reisafstand, etc, etc, etc, dan word het salaris interessant en in dat geval zou ik ook gaan voor het bedrijf dat met meeste betaald TENZIJ ik bijvoorbeeld verwacht dat ik voor dat extra salaris opeens veel onbetaald overwerk moet doen of de werkdruk onprettig hoog gaat zijn.
Die tactiek heeft mij nu mooie voorwaarden bezorgd met een mooi salaris en een fijne auto oh en ook nog eens leuke collega's en leuke uitdagingen. Maar ik ben primair gaan kijken bij een andere werkgever omdat ik meer moest gaan verdienen om gemakkelijk mijn gewenste hypotheek te kunnen dragen. En dat ging niet van het salaris waarvoor ik zat. Schijnbaar ben ik dus iemand waar jij niet mee samen wilt werken! :>
Wij hebben juist een hypotheek genomen die past bij ons huidige salaris en rekening houd met een eventuele terugval.

In short: We kunnen dit huis met 1 salaris ook betalen. De hypotheek hadden we niet op 1 salaris gekregen en het zal niet fijn zijn, maar als het echt moet kan het. We zijn daarin behoorlijk conservatief geweest. NIet dat we nu in een huis wonen dat veel beter had gekund. Dit huis heeft alles dat we wilden en nog een beetje meer. Het is groot genoeg, staat in een prima wijk, heeft een voor de regio redelijk nette tuin op het zuid-westen en we hebben een open haard. :) (Dat was voor mij een behoorlijke nice-to-have.) De dingen die het niet heeft, zijn met wat verbouwingen op te lossen. (Zoals de veredelde douche-cel als badkamer en de 3e hands keuken. Een groen dak met zonnepanelen komt ook ooit nog wel.)

Ik zal niet zeggen dat ik niet materialistisch ben, dat ben ik wel. Ik vind geld, inkomen en fijne spullen om me heen ook belangrijk. Maar ik hecht niet aan statussymbolen als een dure auto, een hypermoderne laptop, een duur huis, etc. (Wel aan vrije tijd en genoeg geld om mijn hobbies zoals mijn stichting te kunnen bekostigen.)
Sibylle schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:09:
[...]
Je gebruikt een heel extreem voorbeeld om een heel realistische situatie een beetje te bagatelliseren.
Ik zet het vrij zwart wit neer, absoluut waar. Het hele verhaal is uiteraard wat grijzer, wat genuanceerder.
Dus als je als bedrijf niet meer biedt (totaalpakket) dan je concurrent dan is er geen reden voor de sollicitant om voor jou te kiezen. Dat heeft niks met het focussen op geld te maken, of het niet hebben van passie, de sollicitant kan gewoon vrijwel hetzelfde krijgen voor meer....dezelfde passie, dezelfde mogelijkheden.
Als dat het geval is: Zie boven.
En dan snap ik inderdaad ook heel goed dat een sollicitant kiest voor het bedrijf dat het beste betaald.

Als ik 2 auto's kan kopen die exact vergelijkbaar zijn, ook op de lange termijn, kies ik ook voor de goedkoopste.
En als de concurrent denkt dat die sollicitant meer waard is...misschien is dat ook wel zo?
Daar zijn ook andere redenen voor te verzinnen. :)
De concurrent kan bang zijn dat de sollicitant naar de concurrent gaat bijvoorbeeld en dan kan het extra salaris het waard zijn, puur en alleen omdat die sollicitant zijn kennis dan niet bij de concurrent in kan zetten.

Is een sollicitant dan meer waard? Niet in directe productiviteit. :)
Waarom denk je dat de grote bedrijven zoveel geld bieden? Omdat het het waard is!
Je kunt na 5 sollicitanten te hebben laten gaan eindelijk eentje vinden die het voor 20% minder doet, maar dat kost je op de lange termijn wellicht meer geld omdat hij/zij toch net een kaliber kleiner is.
Anders zouden Google, Microsoft, Facebook etc. gewoon gemiddeld betalen, genoeg mensen met passie om daar aan de slag te kunnen!
Ik denk dat het niet zelden gebeurt dat een bedrijf dat met geld een sollicitant probeert te overtuigen, dat doet omdat ze denken dat ze daarmee een betere werknemer krijgen. Er zijn ook mensen die geloven dat de duurste auto de beste is, dure horloges beter zijn dan goedkopere, een groter duurder huis beter is dan een goedkoper kleiner huis, etc, etc, etc.

Ons huis is in 2 jaar tijd geloof ik 5% in waarde gestegen. Is het nu een beter huis? In tegendeel, sommige kleine mankementen zijn alleen maar groter geworden. Toch zouden we het huis nu met netto winst kunnen verkopen, in de huidige staat.

Dus nee, ik geloof er helemaal niet in dat een bedrijf enkel een sollicitant meer betaald omdat die sollicitant daadwerkelijk meer waard is. :)

EDIT: Reactie op Hahn toegevoegd
Hahn schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:34:
[...]
Jij denkt niet dat iemand en gemotiveerd kan zijn door het werk en meer geld durft te vragen?
Oh, absoluut wel!
Ik zal niet ontkennen dat ik bij mijn huidige werkgever ook stevig heb onderhandeld en als de jaarlijkse verhoging me te laag is, levert dat ook een goed gesprek op.

Aan de andere kant, ik weet dat ik voor een vergelijkbare functie elders meer zou kunnen krijgen. Ik schat ergens tussen de 500 en 1000 bruto als ik de verhalen in deze groep moet geloven.

Toch ben ik op dit moment helemaal niet bezig met ander werk zoeken en heb ik mezelf juist voorgenomen nog minstens 6 jaar bij deze werkgever te blijven. Ik voel me er thuis, de werksfeer is prima, het werk past ongelooflijk goed bij me en ik zie voor mezelf juist hier veel ontwikkelingskansen.

Na 16 jaar 12 steden, 13 ongelukken, zit ik hier ZO op mijn plaats, dat ik helemaal geen behoefte heb om op korte termijn iets anders te zoeken. Nog nooit heb ik een plek gehad waar ik zo op mijn plek zit.

Ook bij ons is niet alles perfect, studiemogelijkheden zijn vooralsnog niet geweldig, salaris kan hoger en soms worden er beslissingen genomen waarvan ik denk "NEEE! Stelletje IDIOTEN!", maar hey, iets met huisje en kruisje.

Dus zou nu een bedrijf naar me toe komen en daadwerkelijk die 500 tot 1000 EUR meer bieden, dan zou ik misschien kort in gesprek gaan, maar de kans is groter dat ik dan met mijn werkgever in onderhandeling ga en als dat mislukt, alsnog blijf, dan dat ik voor het geld die overstap ga maken.
[...]
Dat moet niet, dat vind jij.
Ik vind dat dat moet. :)

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 24-12-2016 10:51 . Reden: Reactie op Hahn toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Eerst zeg je dit:
Leuk dat iemand ergens wil werken vanwege het hogere salaris, maar zo'n bedrijf naait zichzelf dubbel. Ze betalen EN meer geld dan nodig
en vervolgens zeg je dit:
Ik zeg niet dat het verkeerd is bij salarisonderhandelingen stevig te onderhandelen. Dat doe ik ook. Je verkoopt je huid zo duur mogelijk, net zoals een werkgever in de regel zal proberen die huid zo goedkoop mogelijk te kopen.

Da's puur zakelijk en het is suf als je 500 EUR laat liggen, enkel omdat je de onderhandeling niet bent aangegaan.
Je zegt eigenlijk dat het bedrijf waar je werkt te veel betaalt voor je, aangezien je het had ook voor minder gedaan, want je doet het niet voor het geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 24-12-2016 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Sibylle schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:09:
[...]

Dit jaar ben ik gescout en heb ik een aantal gesprekken gehad bij 1 van de grote 4. Je begint met een eerste kennis making gesprek waar een onderdeel van is dat je een technisch interview krijgt, hierna ga je de volgende ronde in en krijg je een aantal opdrachten waarin je je programmeer kennis moet laten zien op een soort van document sharing platform zodat ze met je mee kunnen kijken in de coding exercises die je krijgt. Daarna laten ze je overvliegen voor een whiteboard interview, dit zijn meerdere op een dag. Ik begreep dat daarna nog meer gesprekken volgen. Daarna krijg je een contract aangeboden in 1 van de teams. En kon ik uit 36 teams kiezen. Door de gehele aanpak begon ik te twijfelen en heb besloten verdere gesprekken te stoppen om mij beter voor te bereiden, misschien dat ik volgend jaar een poging ga wagen zodra ik beter ben. Maar ik twijfel nog steeds of het de moeite waard is, zeker ook omdat het aantal mensen dat aangenomen worden zeer klein zijn. Er is maar een paar procent kans.

Mijn enige motivatie was de uitdaging van de omgeving, er werden nog niet over nummers gesproken maar ik heb op glasdoor gekeken en in mijn functie zou ik op 150K USD plus benefits komen. Ik zou dan moeten gaan werken in een stad waar de prijzen om te wonen al redelijk fors zijn. Datgene wat gevraagd word en de omgeving: Open vloeren, hoge druk van deadlines, werken met mensen die het beste zijn in hun gebied en dat ook uitdragen. Ik denk dat datgene wat ze betalen in verhouding staat maar niet extreem is.

Veel bedrijven in Nederland snappen niet dat als je top talent wilt, je daar ook iets tegenover mag zetten. Een inspirerende werkvloer waar je je prettig voelt op die 8 uur die je minimaal aanwezig bent heb ik bij nog geen 2% van de bedrijven gezien waar ik over de vloer kom, fatsoenlijke gear om mensen efficient mee te laten werken. Bij sommige bedrijven doen ze al moeilijk over een USB stick.

Betaling is een vorm waar veel voor een duppie op de eerste rang willen zitten.

Bedrijven lijken niet te snappen dat zodra ze mensen zoeken ze aangeven: Wij hebben hulp nodig, wij kunnen het niet alleen af met het team wat we nu hebben.

Voor hulp moet je betalen als de markt klein is, en naar wat ik begrepen heb gaat die markt alleen maar kleiner worden voor werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
init6 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 12:34:
[...]
Daarna krijg je een contract aangeboden in 1 van de teams. En kon ik uit 36 teams kiezen. Door de gehele aanpak begon ik te twijfelen en heb besloten verdere gesprekken te stoppen om mij beter voor te bereiden, misschien dat ik volgend jaar een poging ga wagen zodra ik beter ben. Maar ik twijfel nog steeds of het de moeite waard is, zeker ook omdat het aantal mensen dat aangenomen worden zeer klein zijn. Er is maar een paar procent kans.
Nederlanders proberen dit niet vaak genoeg. Puur het feit dat ze jou scouten en dat het niet andersom gaat geeft al aan dat ze echte interesse hebben.

Ik had gehoord dat je bij één van die vier in ieder geval elk jaar opnieuw kon proberen. Soms ligt het gewoon aan wie je tijdens de interviewronde ziet of je er door komt of niet. Dat weten ze zelf ook.
Datgene wat gevraagd word en de omgeving: Open vloeren, hoge druk van deadlines, werken met mensen die het beste zijn in hun gebied en dat ook uitdragen. Ik denk dat datgene wat ze betalen in verhouding staat maar niet extreem is.

Veel bedrijven in Nederland snappen niet dat als je top talent wilt, je daar ook iets tegenover mag zetten. Een inspirerende werkvloer waar je je prettig voelt op die 8 uur die je minimaal aanwezig bent heb ik bij nog geen 2% van de bedrijven gezien waar ik over de vloer kom, fatsoenlijke gear om mensen efficient mee te laten werken. Bij sommige bedrijven doen ze al moeilijk over een USB stick.
De meeste Nederlandse bedrijven zoeken geen toptalent, ook als ze dat wel roepen. Bij toptalent aannemen hoort ook mensen die wel goed zijn, maar waar enige twijfel is gewoon laten gaan. En 90% bij de CV screening al weigeren…

Daar doen in NL weinig bedrijven aan.
Het schaalt ook niet naar veel personeel. Met dit beleid kan je geen detacheerder zijn, daar moet je het hebben van omzet en marge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit gaat over carrière in het algemeen, niet over specifieke voorbeelden. Ik zou graag de volgende post arbeidsvoorwaarden willen zien. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hahn schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:56:
Eerst zeg je dit:
[...]

en vervolgens zeg je dit:

[...]

Je zegt eigenlijk dat het bedrijf waar je werkt te veel betaalt voor je, aangezien je het had ook voor minder gedaan, want je doet het niet voor het geld.
Elders op Tweakers heb ik al aangegeven dat ik voor mijn huidige functie, bij een ander bedrijf 500-1000 EUR meer zou kunnen krijgen. Toch ben ik niet actief bezig met solliciteren omdat mijn huidige functie en werkgever me prima bevalt.

Ik heb bij mijn huidige werkgever bij start ook minder gekregen dan ik wilde en redelijk vond. Wel is het meer geweest dan mijn werkgever me in eerste instantie aan bood. Juist die onderhandeling was belangrijk om een andere vaardigheid te laten zien: Die van onderhandelen. (ICT inkoop is een onderdeel van mijn werk, daar horen onderhandelingen bij. Juist die skill laten zien, vond ik belangrijk.)

Maar goed, mijn sollicitatie bij dit bedrijf was hoe dan ook geen normale sollicitatie. Ik werkte bij een stiefzusje van mijn huidige werkgever en kon beginnen op een letterlijk lege ICT afdeling. Ik was de enige kandidaat en denk een van de weinige mensen die uberhaupt "ja" had gezegd tegen zo'n functie.

5 dagen overdracht, daarna 2 maanden 2 banen gecombineerd (waarvan de nieuwe onbetaald), toen fulltime aan de slag gegaan bij mijn nieuwe werkgever en de eerste jaren vrijwel uitsluitend bezig geweest met puinruimen en brandjes blussen.

Voor mij de ideale baan, voor veel mensen de grootste verschrikking die ze zich kunnen voorstellen.

Mijn salaris is de afgelopen 4 jaar redelijk gestegen, dusdanig dat ik per 1 januari terug naar 38 uur kan gaan. Het is nog steeds 500-1000 EUR minder dan ik elders zou kunnen krijgen, maar dat word voor mij voorlopig gecompenseerd door de inhoud van de functie, de ultieme vrijheid, de verantwoordelijkheid, etc, etc, etc.

Ik heb mijn huid zo duur mogelijk geprobeerd te verkopen, er uit gehaald wat er in zat en toch gekozen voor deze baan ondanks dat het minder verdient dan elders. :)
Krisp schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 19:54:
[mbr]Dit gaat over carrière in het algemeen, niet over specifieke voorbeelden. Ik zou graag de volgende post arbeidsvoorwaarden willen zien. :)[/mbr]
Excuseer, ik was mijn post nog aan het typen terwijl jouw reactie kwam, dus zag je post pas nadat ik mijn reactie had geplaatst. :)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 24-12-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Na alle discussie, ook maar eens mijn doopceel:

Members only:

Opleidingsmogelijkheden zijn beperkt, tot nu toe 4 jaar lang *geen* formele opleiding gehad, daar gaat komend jaar wel verandering in komen. Er ligt een studieplan voor de komende 3 jaar waarbij ik goede hoop heb dat daar delen van uit gaan komen.

Ik ben Sr. Systeembeheerder op een afdeling van 4 man, waarbij we in de praktijk eigenlijk 2 sub-afdelingen hebben. 1 afdeling functioneel beheer, waarbij mijn manager een van de 2 functioneel beheerders is. (Is nu een ruw jaar mijn manager, voorheen viel ik direct onder de directie. ICT zelf is een stafafdeling.) Onze subafdeling bestaat uit een medior beheerder (word na 1 februari vervangen door een junior beheerder, vacature staat open) en ik.

Wij doen alles dat *niet* het functioneel beheer is van een van de core applicaties. Van 1e lijns support tot beheer van alle systemen (rond de 70 vm's op rond de 14 fysieke machines en het bijbehorende netwerk, verdeeld over een serverruimte op kantoor en een half rack in een DC.)

Mijn takenpakket is extreem divers. Primair focus ik me op het beheer van Linux en OSS systemen, security, beheer van de SAN omgeving, beleid, inkoop, bedenken van nieuwe ICT gerelateerde projecten, motiveren daarvan aan het MT, uitvoeren van die projecten (al dan niet met leveranciers), aansturen van leveranciers, etc, etc, etc. Secundair doe ik ook support en beheer van Windows systemen, plus wat applicaties.

Ik heb projecten zoals een dubbele fysieke verhuizing op ICT vlak volledig aangestuurd en samen met leveranciers uitgevoerd, grote migratietrajecten begeleid, onmogelijke deadlines samen met hen gehaald en werk niet zelden een avond, nacht of weekend door om te zorgen dat het bedrijf zo min mogelijk merkt van verstoringen en gepland onderhoud.

Veel verantwoordelijkheid, ook financieel. Zo'n verhuizing kost give or take op ICT gebied een halve ton, al meegemaakt dat een van de uitvoerende partijen failliet ging met nog 2 of 3 weken en heel veel manuren te gaan. Op zulke momenten krijg ik carte blanche van het management na 1 telefoontje en regel dat de deadline gehaald word. Tot nu toe nog geen enkele belangrijke deadline gemist. :) Niet zelden teken ik facturen variërend van "leuke server" tot "half jaarsalaris".

Functie is goedeels zelfstandig, management bemoeit zich inhoudelijk erg weinig met mijn werk. Als ik een dag of zelfs week wat minder doe valt dat niet op maar mijn TODO list word er alleen maar langer door en die is al groot genoeg om een half huis mee te behangen. Ook daar dus erg veel vrijheid en zelfredzaamheid. Juist omdat 80% van wat ik doe, als het geen 90%, in principe voor de organisatie onzichtbaar is maar wel gevolgen heeft. (Monitoring niet op orde merk je nooit direct, tot er iets mis gaat dat je met monitoring had kunnen zien. Om een voorbeeld te noemen.)

Ideale baan, als je van zo'n diverse en verantwoordelijke functie houd, idolaat bent van je werkt en niet terug schrikt van een functie waarin je extreem veel vrijheid hebt, maar daarmee ook de bijbehorende verantwoordelijkheden en zelfsturing. :)

EDIT:
In mijn vrije tijd (een van de redenen waarom ik terug ga naar 38 uur), ben ik graag bezig met non-profit initiatieven. Ik beheer actief een aantal ICT gerelateerde FB groepen, ben bezig met mijn eigen stichting / non-profit, ben actief betrokken bij een stichting i.o. voor- en door hoogbegaafden, etc, etc, etc. Daarnaast heb ik wat hobbies die soms te weinig aandacht krijgen. Allemaal niet genoeg om in 13 dagen te proppen, wel genoeg reden om in ieder geval *iets* meer vrije tijd te willen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 27-12-2016 17:06 . Reden: mo tags vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
Iemand met goed advies?

Sinds maart een nieuwe baan. Aangenomen als marketing verantwoordelijke voor de Benelux.
Na een organisatiewijziging heb ik ook Denemarken toegewezen gekregen.
Men is tevreden en mijn contract wordt met een jaar verlengd + 2% verhoging. Die 2% krijgt iedereen overigens.. Ik zie dit ook meer als een inflatiecorrectie dan een beloning.
Ik heb meer verantwoordelijken en taken gekregen. Hier zou ik ook graag een verhoging voor terug willen. Vinden jullie dat ik tijdens mijn komende contractverlenging-gesprek hierover in gesprek moet treden?

[ Voor 5% gewijzigd door Elm0wer op 24-12-2016 23:06 ]

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Elm0wer schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:14:
Iemand met goed advies?

Sinds maart een nieuwe baan. Aangenomen als marketing verantwoordelijke voor de Benelux.
Na een organisatiewijziging heb ik ook Denemarken toegewezen gekregen.
Men is tevreden en mijn contract wordt met een jaar verlengd + 2% verhoging. Die 2% krijgt iedereen overigens.. Ik zie dit ook meer als een inflatiecorrectie dan een beloning.
Ik heb meer verantwoordelijken en taken gekregen. Vinden jullie dat ik tijdens mijn komende contractverlenging-gesprek hierover in gesprek moet treden?
Niet perse. Het kan zijn dat je het helemaal prima vindt, en zegt dat je er helemaal gelukkig mee bent zo. Waarom zou je er dan het gesprek over aan gaan... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0wer
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 12:31
L0we schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 22:49:
[...]

Niet perse. Het kan zijn dat je het helemaal prima vindt, en zegt dat je er helemaal gelukkig mee bent zo. Waarom zou je er dan het gesprek over aan gaan... :P
Dat klopt. Dat stukje miste nog in mijn tekst! Ik zie er graag iets voor terug.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
Als je meer verantwoordelijkheden en taken krijgt lijkt het me logisch dat daar iets tegenover staat, of dat er in ieder geval afspraken over gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 09:56
MarcoC schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 23:50:
Als je meer verantwoordelijkheden en taken krijgt lijkt het me logisch dat daar iets tegenover staat, of dat er in ieder geval afspraken over gemaakt worden.
Als je later weer wat minder verantwoordelijkheden krijgt, wil je dan ook inleveren ? :X

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
Valandil schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:43:
[...]

Als je later weer wat minder verantwoordelijkheden krijgt, wil je dan ook inleveren ? :X
Of je dat wilt is de vraag, maar zo gek is dat niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Valandil schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:43:
[...]

Lijkt me niet meer dan logisch dat je betaalt krijgt voor het pakket aan werkzaamheden wat je uitvoert toch?

Je ziet vaak genoeg dat een functie groeit naarmate de tijd vordert. Het lijkt mij heel gezond om ervoor te zorgen dat je beloning daarmee in lijn blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-08-2024

mswp

Wie Niet?

Graag jullie advies, dit wordt mijn eerste contract zodra ik klaar ben met mijn opleiding dus graag jullie advies.

Ik denk dat ik bruto p/m er nog wel iets meer kan uit halen. Ik ben nog niet in onderhandeling geweest. Als ik kijk welke verantwoording ik nu heb tijdens mijn stage en weekend werk en met de ervaring binnen het zelfde bedrijf denk ik dat het wel kan.

Ik mag zelf kijken welke cursussen ik wil gaan volgen, zolang het maar meerwaarde bied voor de werkzaamheden. Deze wordem volledig vergoed.

gegevens zodra contract in gaat (over een half jaar)
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 20
• Opleiding: Netwerkbeheer ni. 4 MBO
• Werkervaring: 8 weken avond en weekend werk bij a.s. bedrijf. 45 weken stage waarvan 35 bij a.s. bedrijf.
• (Woon) Locatie: gelderland

2. Wat doe je:
• Functie: Netwerkbeheer, werkplekbeheer, systeembeheer. Wat is de beste benaming? Alle ICT gerelateerde werkzaamheden m.u.v. Applicatiebeheer.
• Werkgever/branche: logistiek
• (Werk) Locatie(s): kantoor
• Uren/week: 40 8:30-17:00
Reistijd**: 10min fiets.

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €1745
• Vakantiegeld: €ong. 1700 bruto
• Dertiende/veertiende maand: €
• Pensioeninleg per jaar: € -pas bespreekbaar 2019 ivm. Leeftijd
• Mobiliteit per jaar:* € Laptop en GSM met abbonement
• Overige: €eindejaar bonus, gemiddeld 1 maandloon.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € -
• Winstdeling/bonus: €-

Momenteel worden werkzaamheden gedaan door externe, deze werkzaamheden zal ik over gaan nemen. Ik word de 2e icter binnen het bedrijf. Er zijn werkzaamheden en uitdagingen genoeg, tijd is de enigste beperking. Manier van werken en werkzaamheden zijn bijna tot helemaal zelf te verzinnen en uit te voeren.

Het eerste jaar ga ik mij vooral richten op msca, ccna en iets met virtualisatie.

Wat denken jullie? Wordt dit een goede start of is het veel ste laag/hoog?

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 24-09 16:07
Prima start. Lekker dichtbij huis, 13e maand in de vorm van eindejaarsbonus, telefoon en laptop incluis...

Gewoon lekker aan de bak, proberen opleidingen te laten betalen door de baas, kijken of je met plezier werkt en dan eind eerste jaar eens gaan kletsen over je salaris :)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

mswp schreef op zondag 25 december 2016 @ 22:44:
Graag jullie advies, dit wordt mijn eerste contract zodra ik klaar ben met mijn opleiding dus graag jullie advies.

Ik denk dat ik bruto p/m er nog wel iets meer kan uit halen. Ik ben nog niet in onderhandeling geweest. Als ik kijk welke verantwoording ik nu heb tijdens mijn stage en weekend werk en met de ervaring binnen het zelfde bedrijf denk ik dat het wel kan.
Net even gekeken, maar het minimum loon voor 20 jaar is ongeveer de helft van wat jij verdient en je startsalaris ligt 221 EUR hoger dan het minimumloon van iemand van 23 jaar en ouder. :)

Bron: https://www.minimumloon.nl/

Zeker met de mogelijkheid cursussen te volgen, 10 minuten fietsafstand en een 13e maand is dat helemaal niet slecht volgens mij. (Met de nodige certificeringen er bij word je onderhandelingspositie sterker en bedrijven kennen ook een regeling dat per certificaat, je er salaris bij krijgt. Al is dat gebruikelijker binnen de detachering dan bij vaste werkplekken.)

Overigens, je geeft niet aan of dat loon voor 40, 38 of 36 uur is en hoe veel vakantiedagen je krijgt. Dat kan ook nog eens schelen. Plus dat ik me kan voorstellen dat er bij een 2-mans team een standby regeling is, die je netto loon al dan niet fors kan laten oplopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 19:47

Saven

Administrator

unezra schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 20:41:
[...]
Dream om :') Hoop niet dat jij ooit op de HR-afdeling komt te zitten. Vrijwel niemand kiest voor een baan omdat hij het bedrijf ongelooflijk geweldig vindt. Nee, je stuurt een paar sollicitaties de deur uit en kiest voor degene waar het salaris/interesse-ratio het best is van de 2 waar je eventueel mag komen werken.

Leuk voor jou dat je zo enthousiast wordt van het bedrijf waar je werkt :P Maar ga er maar vanuit dat 95% van je collega's gewoon voor de baan (lees:een inkomen) koos omdat ze daar wel konden komen werken en niet omdat ze per se daar wilden werken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Saven schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:47:
[...]
Dream om :') Hoop niet dat jij ooit op de HR-afdeling komt te zitten. Vrijwel niemand kiest voor een baan omdat hij het bedrijf ongelooflijk geweldig vindt. Nee, je stuurt een paar sollicitaties de deur uit en kiest voor degene waar het salaris/interesse-ratio het best is van de 2 waar je eventueel mag komen werken.
Dan heb jij blijkbaar een totaal ander referentiekader dan ik.

Natuurlijk, als ik moet kiezen tussen "geen werk" en "werk waar ik niet 100% gelukkig van word", kies ik ook voor het laatste, al is het tegen mijn principes. De kachel moet blijven branden, de bank wil iedere maand geld voor de hypotheek.

Maar zolang ik niet in die situatie zit, kies ik voor een baan waar ik oprecht blij van word.

Als ik eens om me heen kijk naar wat vrienden, zitten zij ongeveer op dezelfde manier in de wedstrijd. Tuurlijk is een goed salaris fijn, maar liever een leuke, interessante werkplek bij een bedrijf waar de sfeer goed is, maar het salaris wat minder, dan een plek waar ik veel verdien en waar eigenlijk mijn enige motivatie dat salaris is.

Ik denk niet dat ik het vol zou houden als ik enkel bij een bedrijf zou werken voor een paar honderd EUR meer. Dan pas ik liever mijn levensstandaard wat naar beneden aan. (Ik denk ook dat je een betere werknemer bent als je je motivatie niet vooral uit je salaris haalt.)
Leuk voor jou dat je zo enthousiast wordt van het bedrijf waar je werkt :P Maar ga er maar vanuit dat 95% van je collega's gewoon voor de baan (lees:een inkomen) koos omdat ze daar wel konden komen werken en niet omdat ze per se daar wilden werken :+
Misschien op administratieve afdelingen, maar ik heb het geluk in de ICT te werken. Da's toch typisch een sector waar mensen in mijn beleving meer dan gemiddeld kiezen voor de werkgever waar ze zich het beste bij voelen, niet noodzakelijkerwijs diegene die het beste betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

unezra schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:39:
[...]

Net even gekeken, maar het minimum loon voor 20 jaar is ongeveer de helft van wat jij verdient en je startsalaris ligt 221 EUR hoger dan het minimumloon van iemand van 23 jaar en ouder. :)

Bron: https://www.minimumloon.nl/

Zeker met de mogelijkheid cursussen te volgen, 10 minuten fietsafstand en een 13e maand is dat helemaal niet slecht volgens mij. (Met de nodige certificeringen er bij word je onderhandelingspositie sterker en bedrijven kennen ook een regeling dat per certificaat, je er salaris bij krijgt. Al is dat gebruikelijker binnen de detachering dan bij vaste werkplekken.)

Overigens, je geeft niet aan of dat loon voor 40, 38 of 36 uur is en hoe veel vakantiedagen je krijgt. Dat kan ook nog eens schelen. Plus dat ik me kan voorstellen dat er bij een 2-mans team een standby regeling is, die je netto loon al dan niet fors kan laten oplopen.
minimum loon, ik zie dat meestal meer voor de beginnende niet gediplomeerde onder ons.

het gaat om 24 vakantiedagen en 40uur per week. standby of zo is er niet, als er wat gedaan moet worden in de avond of weekend wordt dit 130- of 150% uitbetaald.

Over stijging in loon, we kijken per jaar welke certificaten en welke werkzaamheden heb en dan is er natuurlijk verhoging in loon. Is is dus verhoging mogelijk in de toekomst.

[ Voor 6% gewijzigd door mswp op 26-12-2016 15:59 ]

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mswp schreef op maandag 26 december 2016 @ 15:56:
[...]
minimum loon, ik zie dat meestal meer voor de beginnende niet gediplomeerde onder ons.
Maar je *bent* beginnend systeembeheerder. :-)
Zelfs als je je stage mee telt, heb je nog geen jaar werkervaring.

Dan beginnen op 2x het minimumloon voor jouw leeftijd, lijkt mij heel zo'n slechte start niet.
het gaat om 24 vakantiedagen en 40uur per week. standby of zo is er niet, als er wat gedaan moet worden in de avond of weekend wordt dit 130- of 150% uitbetaald.
Ok, dat komt redelijk overeen met wat wij krijgen, hoewel we iets meer trapjes hebben, van 100% oplopend via 125%, 150%, 200% tot ik meen 250% of 275%. (250% - 275% op maandag middernacht (00:00u) tot maandagochtend 7:00u)
Over stijging in loon, we kijken per jaar welke certificaten en welke werkzaamheden heb en dan is er natuurlijk verhoging in loon. Is is dus verhoging mogelijk in de toekomst.
Ok, maar er is dus geen directe koppeling tussen het aantal certificaten en je loon?
(Dat is wat voor zover ik weet bij veel detacheerders gebruikelijk is. Krijg je per (deel)certificaat een vaststaand bedrag per maand er bij, of een eenmalige bedrag.)

Overigens is het buiten de detachering niet per-se gebruikelijk dat je loon stijgt als je meer opleidingen hebt gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:51
Verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door aGraPusher op 10-09-2017 02:52 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Saven schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:47:
[...]

Blijkbaar hoor ik dan ook bij die 5 procent. Toen ik aan het solliciteren was waren er 3 opties waar ik kon gaan werken. Eentje viel al vrij snel af, dus was het kiezen tussen 2 bedrijven. Bedrijf A met een hoger salaris, maar zo op het eerste gezicht een sfeer die niet echt bij mij paste. Bedrijf B zat een stuk lager in z'n aanbieding, maar sprak mee veel meer aan qua werksfeer.
Inhoudelijk was het vergelijkbaar werk, al was bij het bij bedrijf A wel de bedoeling dat ik zou doorgroeien naar een architectuurrol. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het bedrijf waar ik dacht het meest plezier te gaan beleven. Werk nu met veel plezier bij bedrijf B, en heb nog geen moment spijt gehad van het feit dat ik een ruime 25k op jaarbasis heb laten lopen.

Het scheelt natuurlijk heel erg in wat voor sector je zit, en hoe ruim de banen gezaaid zijn. Ik had het kiezen uit 3 banen (niet eens hoeven te solliciteren, werd voorgesteld door een recruiter). Kan me ook goed voorstellen dat als de keuze minder is, je blij bent dat je werk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mswp

mswp

Wie Niet?

unezra schreef op maandag 26 december 2016 @ 16:20:
[...]

Maar je *bent* beginnend systeembeheerder. :-)
Zelfs als je je stage mee telt, heb je nog geen jaar werkervaring.

Dan beginnen op 2x het minimumloon voor jouw leeftijd, lijkt mij heel zo'n slechte start niet.
Ontevreden ben ik zeker niet! Vooral omdat ik weet wat de werkzaamheden zijn, hoe de sfeer is en hoe het bedrijf te werk gaat. Ik zit op de juiste plek.

Toch ga ik kijken of ik er meer uit kan trekken, ja kan ik krijgen nee heb ik. Ook wetende dat het bedrijf mij graag wil hebben, dit is vaak gezegd.
Ok, maar er is dus geen directe koppeling tussen het aantal certificaten en je loon?
(Dat is wat voor zover ik weet bij veel detacheerders gebruikelijk is. Krijg je per (deel)certificaat een vaststaand bedrag per maand er bij, of een eenmalige bedrag.)

Overigens is het buiten de detachering niet per-se gebruikelijk dat je loon stijgt als je meer opleidingen hebt gevolgd.
Nee hier zijn geen harde afspraken van, wel is dit te spraken geweest. Zoals ik al zei: hoe meer ervaring, hoe meer certificaten/cursussen, hoe meer werk naar mij toe getrokken hoe meer loon. Dit bespreken we in een jaarlijkse functioneringsgesprek. Het is dus mogelijk dat ik een jaarlijkse verhoging heb! Net na eigen inzet natuurlijk.

😲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20

[...]
Helaas kan ik je op basis van wat je nu gedeeld hebt weinig zinnigs vertellen. Belangrijk vragen:

* voor hoeveel draagt de WG bij aan de pensioenpremie?
* betreft het hier een DC (Defined Contribution) of DB (Defined Benefit) pensioenregeling?
* al dan geen partner/wezen pensioen
* waar is pensioengevend salaris op gebaseerd? Middelloon, eindloon?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 24-09 19:47

Saven

Administrator

L0we schreef op maandag 26 december 2016 @ 19:08:
[...]

Blijkbaar hoor ik dan ook bij die 5 procent. Toen ik aan het solliciteren was waren er 3 opties waar ik kon gaan werken. Eentje viel al vrij snel af, dus was het kiezen tussen 2 bedrijven. Bedrijf A met een hoger salaris, maar zo op het eerste gezicht een sfeer die niet echt bij mij paste. Bedrijf B zat een stuk lager in z'n aanbieding, maar sprak mee veel meer aan qua werksfeer.
Inhoudelijk was het vergelijkbaar werk, al was bij het bij bedrijf A wel de bedoeling dat ik zou doorgroeien naar een architectuurrol. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor het bedrijf waar ik dacht het meest plezier te gaan beleven. Werk nu met veel plezier bij bedrijf B, en heb nog geen moment spijt gehad van het feit dat ik een ruime 25k op jaarbasis heb laten lopen.

Het scheelt natuurlijk heel erg in wat voor sector je zit, en hoe ruim de banen gezaaid zijn. Ik had het kiezen uit 3 banen (niet eens hoeven te solliciteren, werd voorgesteld door een recruiter). Kan me ook goed voorstellen dat als de keuze minder is, je blij bent dat je werk hebt.
Maar dat is anders dan wat unezra zegt. Dan heb je gewoon gekozen voor wat ik zei; je "kiest voor degene waar het salaris/interesse-ratio het best is van de 2 waar je eventueel mag komen werken" :)

Komt natuurlijk dicht bij elkaar, maar unezra maakte het wel heel extreem met zijn kijk op de zaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik lees hier voornamelijk dat je met meer salaris materiële zaken kunt kopen. Hypermoderne laptops, dure huizen, statussymbolen, horloges.

Heb je er al eens aan gedacht dat je met €1000 extra salaris tien jaar eerder met pensioen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:23:
Ik lees hier voornamelijk dat je met meer salaris materiële zaken kunt kopen. Hypermoderne laptops, dure huizen, statussymbolen, horloges.

Heb je er al eens aan gedacht dat je met €1000 extra salaris tien jaar eerder met pensioen kan?
Ik _wil_ denk ik helemaal niet 10 jaar eerder met pensioen!

Gedachte is leuk, maar dan zou ik toch in allemaal stichtingen, verenigingen en adviescommissies gaan zitten. Kan ik me beter gewoon regulier laten betalen voor het werk dat ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Members only:

Ik heb geen idee of dit speciaal is hoor, als je hier kijkt niet, ga je op loonwijzer kijken zit ik ruim boven gemiddeld.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 22-09 21:34
Kevinp schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:43:
***members only***

Ik heb geen idee of dit speciaal is hoor, als je hier kijkt niet, ga je op loonwijzer kijken zit ik ruim boven gemiddeld.
Ook hier zit je ruim boven gemiddeld hoor :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
martinusz schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 16:47:
[...]

Ook hier zit je ruim boven gemiddeld hoor :?
overigens nog vergeten

Members only:

Ik zie hier als ik kijk zoveel extremen. Maar wat ik wel heb gemerkt is dat vooral tijdens de crisis vooral detacheerders stil hebben gedaan en ik qua salaris niet stil heb gestaan.

Ik begon met 1950 euro bruto + lease auto bij een detacheerder zo'n 8 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO ICT 4, HBO Voeding en Dietetiek (Gestopt)
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Delft

2. Wat doe je:
• Functie: Helpdesk medewerker
• Werkgever/branche: GGZ
• (Werk) Locatie(s): Delft
• Uren/week: 36 (4x9, vrijdag vrij)
• Reistijd: 15 min
• Werkdruk: Start in januari maar lijkt me gewoon normaal

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2158
• Vakantiegeld: €2071
• Dertiende/veertiende maand: €1942 (Eindejaarsuitkering)
• Pensioeninleg per jaar: Weet ik niet
• Mobiliteit per jaar: N.v.t.
• Overige: N.v.t.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €30K
• Winstdeling/bonus: -

Gestopt met studeren en wilde snel weer aan het werk. Ben voorlopig tevreden, ik begin half januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Jackson6 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 22:59:
1. Wie ben je:
• Opleiding: MBO ICT 4, HBO Voeding en Dietetiek (Gestopt)
• Werkervaring: 2 jaar
• (Woon) Locatie: Delft

2. Wat doe je:
• Functie: Helpdesk medewerker
• Werkgever/branche: GGZ
• (Werk) Locatie(s): Delft
• Uren/week: 36 (4x9, vrijdag vrij)
• Reistijd: 15 min
• Werkdruk: Start in januari maar lijkt me gewoon normaal

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): €2158
• Vakantiegeld: €2071
• Dertiende/veertiende maand: €1942 (Eindejaarsuitkering)
• Pensioeninleg per jaar: Weet ik niet
• Mobiliteit per jaar: N.v.t.
• Overige: N.v.t.

• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €30K
• Winstdeling/bonus: -

Gestopt met studeren en wilde snel weer aan het werk. Ben voorlopig tevreden, ik begin half januari.
Het enige wat mij opvalt (hangt niet samen met het salaris ofzo) is dat je MBO ICT bent gaan doen, en daarna iets heel anders. Dat suggereert wel dat je iets heel anders wil gaan doen.

Ik weet niet of je straks weer iets anders wil gaan doen, of hoe hard je geld nodig hebt. Maar misschien kan je een bedrijf zoeken werken -> school.

Ik kan me namelijk bijna niet voorstellen dat gezien de keuzes je dit erg lang wil blijven doen. (een baan hebben is natuurlijk wel prettig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 19:42
1. Wie ben je:
• Leeftijd: 23
• Opleiding: MBO4 ICT Beheer (voorheen MBO2, MBO3 afgerond)
• Werkervaring: 18 maand overheid (werken en leren), 2,5 jaar eigen onderneming, enkele stages waaronder een professionele voetbalclub. diverse bijbaantjes.
• Certificaten: ITIL Foundation, ECDL
• (Woon) Locatie: Overijssel

2. Wat doe je:
• Functie: Functioneel beheer
• Werkgever/branche: Overheid
• (Werk) Locatie(s): Overijssel
• Uren/week: 36
• Reistijd: 30 min rijden
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto): € 2089
• Dertiende maand
: Ja

• Totaalpakket per jaar: +/- € 26134

Prima naar mijn zin, geen idee of ik mag klagen over de hoogte van mijn salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05:53
Hoi Tweakers. Ben nieuw in ICT
Ben nu al anderhalf jaar aan het werk. Begin in 2017 met een nieuwe baan. Hoor graag hoe ik ervoor sta.

1. Wie ben je:
Leeftijd: 24
Opleiding: MBO niveau 4 ICT
Werkervaring: 1.5 jaar ICT systeembeheer
(Woon) Locatie: Amsterdam
Certificering: MCSA 2012R2 en MCSE Cloud platform and Infrastructure 2016

2. Wat doe je:
Functie: Systeembeheerder
Werkgever/branche: Media
(Werk) Locatie(s): Amsterdam
Uren/week: 40
Reistijd: 20 min naar kantoor met de fiets
Werkdruk: geen idee. denk dat het een gezonde werkdruk is.

3. Wat verdien je:
Maandsalaris (bruto): € 2900
Vakantiegeld: +8%
Dertiende/veertiende maand: Weet ik (nog) niet
Pensioeninleg per maand: 62,27 bruto. werkgever zet 1,7% bij (€ 35)
Mobiliteit per jaar: volledige vergoeding of reiskosten per km
overige: Zorgverzekering: 85 euro bruto wordt vergoed per maand

Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): € 37,500
Winstdeling/bonus: weet nog niet.
vakantie dagen: 24

Jullie mening? Ik ben van plan om mijn mcsa 2012 te upgraden naar 2016 in 2017. Verder wil ik mezelf verdiepen in vmware. Ook ben ik van plan om ooit een hbo opleiding te doen. is dit nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sefal schreef op woensdag 28 december 2016 @ 14:07:
Hoi Tweakers. Ben nieuw in ICT
Ben nu al anderhalf jaar aan het werk. Begin in 2017 met een nieuwe baan. Hoor graag hoe ik ervoor sta.
24 jaar oud, 1,5 jaar ervaring, MBO-4 ICT, 20 minuten reistijd, € 2900 bruto, pensioenregeling EN je zorgverzekering word vergoed.

Vergelijk het voor de grap eens met wat andere mensen in dit topic verdienen. :)

Needless to say dat je echt in je handen mag knijpen met zo'n salaris, want da's gewoon absurd hoog.
Jullie mening? Ik ben van plan om mijn mcsa 2012 te upgraden naar 2016 in 2017. Verder wil ik mezelf verdiepen in vmware. Ook ben ik van plan om ooit een hbo opleiding te doen. is dit nog een goed idee?
Ik heb wat topics voorbij zien komen de laatste tijd over specifiek die vraag.

In short: Doe het om de juiste redenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:42
Wilde ook even mijn voortgang delen. Kom uit de non-profit/netwerkbeheer omgeving, nu toch meer de commerciele kant opgegaan.

Members only:

Net een nieuw contract getekend. Toch ook maar eens even vergeleken met de rest hier, volgens mij zit ik best goed hier, twijfel alleen nog of ik de leaseconstructie houd of dat ik voor een private lease/koop auto zal gaan (ongeveer 550 euro netto compensatie). Nu namelijk een shortlease waar ik weinig invloed op heb (Ford Fiesta, niet helemaal naar wens).
Pagina: 1 ... 36 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld om arbeidsvoorwaarden in relatie tot functie, werkzaamheden en achtergronden te delen.

Beperk vragen en bijbehorende reacties tot:
* redelijkheid van de arbeidsvoorwaarden gegeven het profiel
* verduidelijking van de arbeidsvoorwaarden en/of het profiel
Geen discussies! Daarvoor zijn andere topics.

Reageer je voor de 2e maal kort achter elkaar dan ben je waarschijnlijk offtopic aan het discussieren Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/wink.gif
Idem bij gebruik van ~~~~~~~~~~~~~~~[offtopic] tags.