Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:20

Ethirty

Who...me?

quote:
Piet91 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 22:50:
De sneak peek van de Gopro quadcopter die in de eerste helft van 2016 moet uitkomen.
Gok dat de prijs daarvan boven de DJI's uit gaat komen.

[video]
Matige firmware, slechte accu en overpriced. Geen goede combi voor iets wat vliegen moet. :+

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
quote:
Ethirty schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:06:
Matige firmware, slechte accu en overpriced. Geen goede combi voor iets wat vliegen moet. :+
Geen ervaring met GoPro spul (vind het ook enorm overpriced) maar als je bij DJI kijkt wat alleen al een extra accu moet kosten. Die gaat 3-4 keer over de kop qua prijs. :X

• guapper
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16-06 23:51
quote:
Piet91 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 23:39:
[...]

Geen ervaring met GoPro spul (vind het ook enorm overpriced) maar als je bij DJI kijkt wat alleen al een extra accu moet kosten. Die gaat 3-4 keer over de kop qua prijs. :X
Dat is het verdienmodel van DJI. Vendor lock-in. Waar ga je anders een accu scoren??

Als je naar een basis model kijkt, krijg je best veel waar voor je euri's.

• Jegorex
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12:21
quote:
Kecin schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:23:
Vandaag 3 keer gevlogen met de Phantom 3. Apparaat stuurt geweldig (gebruik GPS mode). Range is best ver maar niet zover als dat ik mensen op Youtube zie gaan. Blijkbaar een EU regel waardoor de range is teruggedraaid :-).

Ben nog opzoek naar deze trolly maar kan hem nergens op voorraad vinden. Jullie een idee?
http://www.foka.nl/dji-phantom-flightcase-trolley

Had trouwens verwacht dat het laden langer zou duren. Dat gaat best snel. Tussen de 70~90 minuten.
Heb je de Phantom in beginner mode staan?
Dan kun je volgens mij maar 30 meter afstand hebben.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 02:04

Kecin

Je keek.

quote:
Jegorex schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:41:
[...]

Heb je de Phantom in beginner mode staan?
Dan kun je volgens mij maar 30 meter afstand hebben.
Thanks voor de tip! Maar nee. 150 meter hoogte is bijvoorbeeld geen probleem (let op; is een vliegveld voor modelbouw waar dit is toegestaan!)
Maar bij een stuk line of site kan ik soms een paar honderd meter en soms niet. Ineens de remotecontrol of gps/fpv een par seconden kwijt. Vreemd. Wellicht het schroefje omdraaien voor meer wifikracht?
quote:
nokiaan958GB schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:10:
[...]

Gebruiken jullie de DJI Phantom 2 met Zenmuse voor het maken van foto's?
Zo ja, zijn de foto's een beetje goed?
Foto en video. Maar is vrij nieuwe business unit. In praktijk gebruiken zal het uitwijzen.
Inprincipe is de foto natuurlijk zoals de gopro hem maakt. Verwachting is zeer fisheye achtig? Weer ik nog niet.

De DJI Phantom 3 standaard maakt in iedergeval goede pics en amper fisheye. Veel waarde voor "weinig" geld.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:42
Misschien een hele domme vraag, maar ook met een snelle Google actie kon ik het niet zo vinden (door de algemene term). Wat is nu precies "rate"? De reactiesnelheid of de kracht? Of wat?

Retro Arcadekast op basis van Retropie te koop

• RonnieB82
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:54

RonnieB82

SkiFreak!

ligt een beetje aan de context.

Als je het over pitch, roll of yaw rate hebt; dat is hoeveel de drone op stick input reageert.
Met een hoge roll rate, kan je dus hele snelle rolls maken. als je rates te laag staan, dan duren je rolls te lang, wat dus niet handig kan zijn ;)

Music is what feelings sound like

• barrymossel
Haha, ik heb het over het knopje linksboven op mijn (cheap) controller die van 25% tot 100% gaat. Kan ik aannemen dat die rate over alles geldt?

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

ja, dat zal hoogstwaarschijnlijk ervoor zorgen dat de quad veel sneller reageert op stickuitslag.

even wat beelden van gisteren, het was natuurlijk weer heerlijk weer om de 250 even uit te laten ;)

• amas
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07-06 15:20

amas

Law of Nature: Chaos

quote:
lasharor schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:54:
[...]

Volgens mij is dat een redelijk zware batterij (even op de site van hobbyking gekeken). Je zal mee kunnen vliegen maar denk dat je met zoiets veel beter uit bent: http://www.hobbyking.com/..._3S_35_70C_Lipo_Pack.html

Ik heb ook een 2200mAh variant, maar ook die is niet zo groot als wat jij nu op je multicopter hebt zitten. Je moet trouwens ook kijken naar de C rating. Nu zit je nog wel goed omdat je een grote accucapaciteit hebt maar je moet niet een 1500 accu op 35C kopen want dan kan je nog wel eens in de problemen komen :).
Ehm die link die je geeft is toch een 1500mAh batterij op 35C? Ik heb nu 2200mAh op 20C, wat ongeveer op hetzelfde vermogen neer komt. Ik heb ook nog 2x een 1400mAh op 40C, dat zou beter moeten vliegen? Als in stabieler of langer?
quote:
guapper schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:40:
[...]

Sommige motoren hebben schroefdraad die andersom loopt, zodat de moeren niet los lopen (je kunt dan kiezen tussen CW en CCW).

Als je normale draad hebt op alle motoren adviseer ik je om naar de bouwmarkt te gaan en een zakje zelf borgende moeren met een rubberen ring er in aan de schaffen.
Die hoeft je niet zo vast te draaien, en lopen dus niet zomaar los.

Best koop je ook een schroevendraaier als deze er bij:
[afbeelding]
http://www.banggood.com/6...Screwdriver-p-976356.html
Die moeren draai je er niet met de hand op, en dit werkt veel fijner dan een ring- of steeksleutel.

Edit: de link is een voorbeeld. Controleer zelf welke maat je nodig hebt!
Ja het schroefdraad dat ik nu op de motor heb zitten draait ook de andere kant op. 2 motoren hebben rechtsomdraaiend en de andere twee linksom. Maar ik denk dat de verkeerde bij elkaar heb gepaard, waardoor de schroef juist los kwam in plaats van vast :>

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Dunky13
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13-06 14:26
Iemand enig idee of the motoren van de Syma X8C te upgraden zijn? Of sterker te maken zijn?
Mijn drone met action cam er onder is denk ik net 10 tot 20 gram te zwaar

Registreer je Drone - Gratis je Drone registreren voor het makkelijker terug vinden bij verlies.

• revolised
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 09:05
quote:
eXtreaL schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:09:
Hier een compilatie van mijn drone beelden geschoten in de afgelopen zomer. Enjoy!

[video]
Hey! Das mijn 'hometown'!!

Mooie beelden, erg herkenbaar. Waar vlieg je mee? En heb je een vaste plek? Alle plekken zeer herkenbaar, waar ik zelf ook regelmatig vlieg.

Ik heb zelf een Yuneec Q500 4k.

• Jegorex
Ik had gister gehoopt een paar mooie beelden boven de mist te kunnen schieten.
Eerst tot 120 meter, alles grijs boven, onder en om mij heen.
Later toch maar eens hoger geprobeerd tot 250 meter, nog steeds alleen maar wolken/mist. ;(

Heb nog wel het oprijpad bij mijn ouders bladvrij kunnen maken.

• guapper
quote:
Jegorex schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:47:
Ik had gister gehoopt een paar mooie beelden boven de mist te kunnen schieten.
Eerst tot 120 meter, alles grijs boven, onder en om mij heen.
Later toch maar eens hoger geprobeerd tot 250 meter, nog steeds alleen maar wolken/mist. ;(

Heb nog wel het oprijpad bij mijn ouders bladvrij kunnen maken.
Stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat op een veilige manier?

• Tinusvolkel
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:40
quote:
guapper schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:55:
[...]

Op een halve meter hoogte gaan vliegen en dan aan 1 kant van het pad beginnen en dan langzaam naar de andere kant vliegen zodat alle bladeren 1 kant op waaien 8)7

Of ging het over de 250 meter hoogte in de mist? :9

• CapTVK
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
(overleden)
Dit weekend voor het eerst een buiten testflight met mijn X-600 gehad. De drift die ik had kwam vooral door een verbogen prop. Waarschijnlijk opgelopen toen ik binnenshuis met de props zonder bescherming tegen een tafelpoot of zo aanknalde. Nadat die vervangen was deed ie het prima. Kleine afwijkingen zijn gemakkelijk via de controller te regelen.

Mijn algemene advies voor beginners: Klein of groot, zet altijd de guard rails erop. Die dingen heb je niet voor niets en het scheelt weer in props vervangen.

En ja, drones fungeren ook prima als alternatieve leafblower. ;)

CapTVK wijzigde deze reactie 02-11-2015 10:16 (15%)

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

quote:
amas schreef op maandag 02 november 2015 @ 00:22:
[...]

Ehm die link die je geeft is toch een 1500mAh batterij op 35C? Ik heb nu 2200mAh op 20C, wat ongeveer op hetzelfde vermogen neer komt. Ik heb ook nog 2x een 1400mAh op 40C, dat zou beter moeten vliegen? Als in stabieler of langer?
1400mAh heeft natuurlijk minder capaciteit als een 2200mAh, dus in theorie zul je niet zo lang kunnen vliegen.
Wel compenseert het verschil in gewicht een beetje, de 1400 zal wel iets lichter zijn dan de 2200, waardoor de quad minder stroom verbruikt om zichzelf in de lucht te houden.

Wat betreft de C waarde, dit zegt niet veel over hoe lang je kan vliegen, maar hoeveel stroom de accu kan leveren.
een 1400 met 40C, betekend 1400mA x 40C = 56000mA, oftewel 56A.
Dit gebruikt ie natuurlijk niet constant, maar dit is wat de accu kan leveren indien nodig.
Als je constant méér dan dit uit je accu probeert te halen, zal ie snel erg warm worden, en dat is niet goed voor je accu.

Voor de 2200 is het rekensommetje 2200x20=44000, dus 44A.
Let hierbij wel op dat de benodigde power erg afhankelijk van je vliegstijl is, vlieg je rustig voor vloeiende beelden, dan heb je geen hoge C waarde nodig.
Bij racequads zie je dus wel veel accu's gebruikt worden met hoge bursts, dat is nodig om de 'punches' uit te delen bij bijvoorbeeld agressieve flips en rolls. (zie mijn filmpje hierboven)
Zelf gebruik ik een 1300mAh met 75C, dat is 97,5A ;)

• Schlumpie
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16-06 17:50

Schlumpie

Professioneel prutser

quote:
RonnieB82 schreef op maandag 02 november 2015 @ 10:26:
[...]

Zelf gebruik ik een 1300mAh met 75C, dat is 97,5A ;)
Omgerekend naar 12v is dat 1170W max. Dat zijn toch waardes om bang van te worden, als je bedenkt dat dat uit een blokje zo groot als je hand komt :o

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

Je moet het waarschijnlijk ook wel met een korrel zout nemen, want als ik continu 75C zou trekken, dan zou dat betekenen dat ik de accu in 48 seconde leeg zou trekken ;)

• -Tim-
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:06

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

quote:
RonnieB82 schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:12:
ja, dat zal hoogstwaarschijnlijk ervoor zorgen dat de quad veel sneller reageert op stickuitslag.

even wat beelden van gisteren, het was natuurlijk weer heerlijk weer om de 250 even uit te laten ;)

[video]
Je vliegt beter dan ik, maar als ik zo naar de video kijk lijkt mijn quad met vergelijkbare hardware toch smoother te vliegen. Onlangs heb ik in een grote onderhoudsbeurt Betaflight op m'n FC geflashed en de nieuwste BLHeli met damped light en Oneshot. Ik dacht dat het soepele vliegen vooral aan Betaflight lag, maar ik zie dat jij die ook hebt. Heb je ook je ESC's onder handen genomen? Ben namelijk wel benieuwd waar de grootste winst ligt.
Verder zie ik dat het jou wel lukt om van die lekker snelle flips te doen. Zelfs met flink wat expo zijn die van mij nog erg traag, wat zijn je RC rate instellingen etc?

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

quote:
-Tim- schreef op maandag 02 november 2015 @ 14:27:
[...]

Je vliegt beter dan ik, maar als ik zo naar de video kijk lijkt mijn quad met vergelijkbare hardware toch smoother te vliegen. Onlangs heb ik in een grote onderhoudsbeurt Betaflight op m'n FC geflashed en de nieuwste BLHeli met damped light en Oneshot. Ik dacht dat het soepele vliegen vooral aan Betaflight lag, maar ik zie dat jij die ook hebt. Heb je ook je ESC's onder handen genomen? Ben namelijk wel benieuwd waar de grootste winst ligt.
Verder zie ik dat het jou wel lukt om van die lekker snelle flips te doen. Zelfs met flink wat expo zijn die van mij nog erg traag, wat zijn je RC rate instellingen etc?
Ik heb ook een flinke stap genomen, dus weet niet precies waar het aan kan liggen.
De ESC's zijn 20A DYS, en hebben ook de laatste blheli (14.1) met damped light en oneshot. motor timing staat op medium-high (uit m'n hoofd, niet 100% zeker, misschien zelfs op high)
Ook ben ik naar betaflight gegaan, en heb daar niks veranderd aan de PID's.

Let op dat expo niks doet met de snelheid van je flips, daarvoor moet je de roll/pitch rates aanpassen.
Deze heb ik bij mij verhoogd naar 0.5. om te beginnen. Weet niet wat de waardes nu zijn, omdat ik via mijn OSD verder gefinetuned heb... (ik gok dat ze nu ergens rond 0.6 staan)

Ik kan vanavond nog wel even de settings checken in de software als je dat wilt.
Heb je anders een filmpje van 1 van je vluchten?

Toen ik van het weeekend op de heide aan het vliegen was, merkte ik wel dat de flips en rolls een stuk soepeler worden als je het gas ook iets (niet helemaal!) dichttrekt.
Hoe ik nu de rolls maak:
Even een beetje extra gas voor de roll, zodat je hem even de lucht in gooit, dan gas iets dicht, hard opzij sturen, de wereld ondersteboven zien, en zodra je weer rechtop bent stoppen met de roll, en weer gas erbij om hem op te vangen.

Moet nog wel zeggen dat ik liever wat smoother vliegt, maar dat ligt nog aan mijn onkunde.. moet nog wat oefenen om wat vloeiender mijn bewegen in te zetten ;)

En over de expo, ik heb in betaflight volgens mij geen expo ingesteld, dat doe ik op mijn zender. (zodat het rond het midden van de stick, wat minder gevoelig is)

Wat ik me ook nog bedacht; wat voor lipo heb je erop? ik vind het verschil tussen mijn 4S 1300 en 3S 1400 al merkbaar, (de 4S is iets zwaarder) kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een 1800 of 2200 accu voor meer massa (= smoother) kan zorgen.

RonnieB82 wijzigde deze reactie 02-11-2015 15:20 (6%)

• Jegorex
quote:
guapper schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:55:
[...]

Wat Tinus zegt, laag vliegen en langzaam vooruit zodat de bladeren wegwaaien.

Vliegen in de mist was vertrouwen dat de GPS correct is en boven het akkerbouwland blijven.
Tot nu toe is de GPS altijd op de meter nauwkeurig, dus veel zorgen maakte ik me er niet over.

• eXtreaL
  • Laatst online: 15-06 17:50
quote:
revolised schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:29:
[...]

Hey! Das mijn 'hometown'!!

Mooie beelden, erg herkenbaar. Waar vlieg je mee? En heb je een vaste plek? Alle plekken zeer herkenbaar, waar ik zelf ook regelmatig vlieg.

Ik heb zelf een Yuneec Q500 4k.
Thanks! :D. Ik vlieg zelf met een Phantom 3 Professional. Meestal in en rond Wateringse Veld (waar ik zelf ook woon). De beelden zijn eigenlijk geschoten op drie plekken, Molenwetering in Rijswijk (bij de Schaapweimolen), Wilhelminapark in Rijswijk en in het Zuiderpark.

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Mijn oude goedkope Chinamotoren begonnen zo erg te trillen, dat ik ze vervangen heb door een setje Multistars. Het ding is een heel stuk stiller en stabieler geworden, mijn esc's zijn niet meer warm als ik land en het beste van alles: mijn vliegtijd is van max 4 naar 13 minuten gegaan :)

• barrymossel
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Al ben ik me aan het oriënteren, ik denk al redelijk te weten wat ik wil:
  • Mag snel kunnen, dus race-frame?
  • Moet een redelijke camera kunnen dragen, mobius?
  • Ik ben beginner, dus redelijk crash-proof?
  • 250 of groter?
  • Budget lekker laag, beginnend, dus max. 200 euro
Op bijv. Hobby King zie ik enorm veel frames. AliExpress, eBay en Banggood staan ook vol. Wat zijn op basis van mijn bovenstaande nou goede begin frames?

http://hobbyking.com/hobb..._Quadcopter_With_PCB.html
http://hobbyking.com/hobb...n_and_Integrated_PDB.html
Of moet ik meer denken aan een frame als dit: http://nl.aliexpress.com/...KK-MK-MWC/1942522390.html

Kan iemand me qua frame de goede richting op sturen?

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

quote:
barrymossel schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:11:
Kan iemand me qua frame de goede richting op sturen?
Wat is je definitie van snel? Mijn F450 frame haalt 65 a 70 km/u. Een raceframe is juist gemaakt om snel snel te kunnen en wendbaar te zijn. Wat ik juist het leuke vind aan mijn frame is dat hij nog best wel wat kan tillen en alsnog behoorlijk hard gaat.
Oh en stevig is 'ie ook. Hij heeft al enkele crashes meegemaakt en tot nu toe alleen nog maar gebroken propellers en kapotte chinamotoren.

• barrymossel
Ik verwacht niet dat ik er écht mee ga racen. Ik wil juist leuk stunten en vliegen. En hij moet inderdaad wel een camera kunnen dragen, maar zover ik zie kunnen de meeste "race-frames" sowieso FPV hardware dragen, dus een camera an sich moet dan geen probleem zijn, toch?

Maar die van Aliexpress zou dus al wat zijn voor een beginner?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
schlumpie schreef op maandag 02 november 2015 @ 18:30:
[...]

Wat is je definitie van snel? Mijn F450 frame haalt 65 a 70 km/u. Een raceframe is juist gemaakt om snel snel te kunnen en wendbaar te zijn. Wat ik juist het leuke vind aan mijn frame is dat hij nog best wel wat kan tillen en alsnog behoorlijk hard gaat.
Oh en stevig is 'ie ook. Hij heeft al enkele crashes meegemaakt en tot nu toe alleen nog maar gebroken propellers en kapotte chinamotoren.
Volgens mij is er op youtube ook een filmpje te vinden van iemand die met zijn F450 ruim 100mph haalt. Mogelijkheden genoeg dus. :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• barrymossel
Hmmm, zou dit wat zijn voor een wendbare "speel"-drone?
http://hobbyking.com/hobb...wItem.asp?idProduct=83200

• Sumerechny
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13-06 18:57

Sumerechny

2 + 2 = 5...or so I'm told.

quote:
Zou kunnen, maar waarom deze en geen ZMR250?

• barrymossel
Ow, omdat hier standaard het power distribution board zit ingebouwd. En dat lijkt bij de ZMR250 niet het geval te zijn. Of ben ik blind?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Voor een ZMR zijn genoeg powerboards te krijgen. Vanaf minder dan een tientje tot heel ingewikkeld.

#team_UTC+1

• barrymossel
Klopt, maar is dit niet eenvoudiger en goedkoper? Wat zouden de voor- en nadelen zijn dan?

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

die diatone ziet er niet zo stevig uit, denk dat de armen snel breken bij crashes...

De ZMR lijkt me een stuk steviger, plus dat de reserveonderdelen goed verkrijgbaar zijn ;)

• barrymossel
quote:
RonnieB82 schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:13:
die diatone ziet er niet zo stevig uit, denk dat de armen snel breken bij crashes...

De ZMR lijkt me een stuk steviger, plus dat de reserveonderdelen goed verkrijgbaar zijn ;)
Ha, ik ben net naar jouw build aan het kijken. En dat is eigenlijk wel wat ik wil. Dat is neem ik aan ook waarmee je dat laatste filmpje hebt gemaakt?

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

Klopt!

Inmiddels heb ik wel de esc's vervangen voor 20A exemplaren, zodat ik op 4S kan vliegen.

• Sumerechny

Sumerechny

quote:
barrymossel schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:14:
[...]

Ha, ik ben net naar jouw build aan het kijken. En dat is eigenlijk wel wat ik wil. Dat is neem ik aan ook waarmee je dat laatste filmpje hebt gemaakt?
Zo'n PDB is prima te krijgen en niet moeilijk. Daarbij kan een ingebouwd PDB wel gedoe zijn om te vervangen ipv een simpel los blokje van 2eu...welke nog eens meer crashbestendig is volgens mij.

Ook de genoemde reserve/vervangingonderdelen zijn verstandig om in je achterhoofd te houden.

• barrymossel
Zou dit de real deal zijn? Je hebt glass, glass fiber en full carbon... http://nl.aliexpress.com/...rame-Kit/32362026698.html

• Sumerechny

Sumerechny

quote:
barrymossel schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:40:
Zou dit de real deal zijn? Je hebt glass, glass fiber en full carbon... http://nl.aliexpress.com/...rame-Kit/32362026698.html
Zo één inderdaad. Het is wel handig om te kijken of het wel carbon is ipv glasvezel. Voor carbon oogt hij wel goedkoop...(anderen kunnen je er vast meer over vertellen hier). Banggood heeft hem ook btw (vast nog meer shops... O-) )

Sumerechny wijzigde deze reactie 02-11-2015 20:59 (3%)

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Hier hebben ze hem ook:
https://quadcoptersenzo.n...lledig_carbon_fiber_frame

Is in nederland, dus waarschijnlijk overmorgen al binnen.

• barrymossel
17 dollar of 38 euro vind ik nogal een verschil. Beide claimen het de full carbon versie te zijn. Wel zie ik dat de Naze32 bij hen erg goedkoop is (en rev.6 t.o.v. rev.5 bij Hobby King).

• Schlumpie

Schlumpie

Professioneel prutser

Even over de naze bij quadcoptersenzo: een vriend van me had er daar eentje gekocht, en de accelerometer werkte niet. verder wel prima opgelost (hij heeft gelijk een nieuwe opgestuurd), maar blijkbaar waren we al de derde met dat probleem. Dat je het weet.

• barrymossel
Ah thanks, Ik zag het ook al bij de reviews staan daar.

Heb voor nu het volgende lijstje. Zouden jullie er eens naar kunnen kijken en er op schieten?

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

ziet er goed uit! ik zou wel de esc vervangen voor een 20A versie, voor als je in de toekomst op 4S wilt gaan vliegen.
Vooral de Afro's staan er bekend om om snel door te fikken als je er teveel van vraagt.

• barrymossel
Die Baby Beast motors zijn alleen in dat combi-pakket in stock. Los niet te krijgen (sinds juli-aug al geloof ik). Dus dat gaat hem niet worden.

De Multistar Elite lijkt me ook wel wat. En die dan gecombineerd met de 20A versie van Afro.

De ESC's kunnen direct op de motors worden aangesloten, echter zie ik mensen soms de connectors eraf knippen en de kabel van de motor direct op de esc solderen. Is het enige voordeel daar aan dat je minder gewicht hebt? Want dan zou ik daar altijd nog voor kunnen kiezen natuurlijk.

En wat raden jullie aan voor het bevestigen van de LiPo's? Klittenband of antislipmatje (gecombineerd met zo'n klittenband strap uiteraard)?

---edit---
Trouwens op het power distribution board zitten contactpunten voor de Naze32. Kan ik die dan gewoon erop schroeven zodat de gesoldeerde pinnen contact maken met de punten op het bord?

barrymossel wijzigde deze reactie 03-11-2015 10:55 (9%)
Reden: toevoeging

• guapper
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:27:

De ESC's kunnen direct op de motors worden aangesloten, echter zie ik mensen soms de connectors eraf knippen en de kabel van de motor direct op de esc solderen. Is het enige voordeel daar aan dat je minder gewicht hebt? Want dan zou ik daar altijd nog voor kunnen kiezen natuurlijk.

En wat raden jullie aan voor het bevestigen van de LiPo's? Klittenband of antislipmatje (gecombineerd met zo'n klittenband strap uiteraard)?

---edit---
Trouwens op het power distribution board zitten contactpunten voor de Naze32. Kan ik die dan gewoon erop schroeven zodat de gesoldeerde pinnen contact maken met de punten op het bord?
Connectors kunnen storingen of slecht contact geven. Zonder connectors heb je daar dus geen last van, en het scheelt weer wat gewicht inderdaad.

Lipo met een matje er onder is beter, en voor het geld of gewicht hoeft je het niet te laten.
Een lipo die niet goed vast zit kan behoorlijk wat schade veroorzaken, denk bijvoorbeeld aan je camera en vTX antenne, maar als de lipo los komt komen de stroomdraden direct in aanraking met de draaiende props.

Contacten altijd solderen, en dan met smeltlijm vast zetten zodat de draden niet bewegen ter plaatse van de contacten. Anders breken de draden of de soldeerpunten. In elk geval breekt er dan iets, en komt je quad uit de lucht vallen.
Vervolgens breekt er nog meer...
Daarom solderen en fixeren met smeltlijm.

guapper wijzigde deze reactie 03-11-2015 11:25 (6%)

• noobgrinder
  • Laatst online: 13:41

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:27:
Die Baby Beast motors zijn alleen in dat combi-pakket in stock. Los niet te krijgen (sinds juli-aug al geloof ik). Dus dat gaat hem niet worden.

De Multistar Elite lijkt me ook wel wat. En die dan gecombineerd met de 20A versie van Afro.

---edit---
Dit zijn ook leuke motoren: http://www.myrcmart.com/r...tion-balanced-p-9049.html
Volgens de recencies goede motoren (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2470940).
Ik heb deze zelf ook besteld maar nog niet kunnen testen omdat ik nog wacht op m'n ESC's

• barrymossel
quote:
guapper schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:15:
[...]

Connectors kunnen storingen of slecht contact geven. Zonder connectors heb je daar dus geen last van, en het scheelt weer wat gewicht inderdaad.

Lipo met een matje er onder is beter, en voor het geld of gewicht hoeft je het niet te laten.
Een lipo die niet goed vast zit kan behoorlijk wat schade veroorzaken, denk bijvoorbeeld aan je camera en vTX antenne, maar als de lipo los komt komen de stroomdraden direct in aanraking met de draaiende props.

Contacten altijd solderen, en dan met smeltlijm vast zetten zodat de draden niet bewegen ter plaatse van de contacten. Anders breken de draden of de soldeerpunten. In elk geval breekt er dan iets, en komt je quad uit de lucht vallen.
Vervolgens breekt er nog meer...
Daarom solderen en fixeren met smeltlijm.
Thanks! Maar hoe soldeer ik het volgende dan? Blauw komt op rood te liggen en dan kun je daartussen niet solderen.

quote:
noobgrinder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:44:
[...]

Dit zijn ook leuke motoren: http://www.myrcmart.com/r...tion-balanced-p-9049.html
Volgens de recencies goede motoren (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2470940).
Ik heb deze zelf ook besteld maar nog niet kunnen testen omdat ik nog wacht op m'n ESC's
Haha, maak je het weer moeilijker. Ben benieuwd wat straks jouw ervaringen ermee zijn. Ze zien er erg krachtig uit in ieder geval.

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:25:
[...]

Thanks! Maar hoe soldeer ik het volgende dan? Blauw komt op rood te liggen en dan kun je daartussen niet solderen.

[afbeelding]
de linker header moet dan recht zijn en niet gebogen naar de zijkant, de header boven gaat naar je receiver en soldeer je niet op dat pdb.
quote:
Haha, maak je het weer moeilijker. Ben benieuwd wat straks jouw ervaringen ermee zijn. Ze zien er erg krachtig uit in ieder geval.
Zal ik zeker doen :)

• guapper
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:25:
[...]

[afbeelding]
[...]
Je zou aan de boven- en onderzijden kunnen solderen, als je dat echt wil.
Als ik voor dit PCB zou kiezen, zou ik de flight controller niet vast solderen op het PCB, omdat er een goede kans is dat dan PCB een crash niet gaat overleven, of dat er kortsluiting ontstaat of zo. Dan liever wat pielen met een paar korte kabeltjes die zich makkelijker laten desolderen.
Dus in plaats van de pinnen werken met een kort draadje dat je aan de bovenzijde van de flight controller en aan de onderzijde van de PCB soldeert

• barrymossel
quote:
noobgrinder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:29:
[...]

de linker header moet dan recht zijn en niet gebogen naar de zijkant, de header boven gaat naar je receiver en soldeer je niet op dat pdb.
[...]
Haha, foutje inderdaad. Ik bedoelde de zes contactpunten rechtsonder. Maar dan zou je dus de headers aan de onderkant moeten solderen en inderdaad recht.
quote:
guapper schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:35:
[...]

Je zou aan de boven- en onderzijden kunnen solderen, als je dat echt wil.
Als ik voor dit PCB zou kiezen, zou ik de flight controller niet vast solderen op het PCB, omdat er een goede kans is dat dan PCB een crash niet gaat overleven, of dat er kortsluiting ontstaat of zo. Dan liever wat pielen met een paar korte kabeltjes die zich makkelijker laten desolderen.
Dus in plaats van de pinnen werken met een kort draadje dat je aan de bovenzijde van de flight controller en aan de onderzijde van de PCB soldeert
Heb je ook weer gelijk in. Eigenlijk is dit bordje dus niet heel praktisch voor de FC? Misschien beter maar gewoon de kabels/connectoren gebruiken die meegeleverd zijn met de ESC's...

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb ook gezien dat de Naze32 bordjes met een soort stekker op de PDB worden geprikt. Je soldeert een "mannetje" op het PDB en een "vrouwtje" aan de onderkant van de Naze32. Vervolges trek je dat zo van elkaar als dat moet.

#team_UTC+1

• barrymossel
Ja, die zag ik zojuist ook, maar een PDB van 60 dollar vind ik wat overdreven. Zeker als die wel eens stuk gaan...

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:58
Het is gewoon de bedoeling om female headers op die PCB's te solderen. Dan kan je je FC gewoon andersom op je PDB duwen. Moet je alleen in cleanflight de instellingen veranderen.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

@barrymossel: je moet inderdaad rechte pinnen aan de onderkant solderen en (zoals lasharor aangeeft) female headers op het PDB (deze zitten erbij geleverd). Op dit manier krijg je een soort van socket op de PDB waar je de Naze zo op drukt en het grootste deel meteen verbonden is met alles. Levert een hele mooi clean build op.

Waar je wel even op moet letten;
  • Hetgeen je markeert op je plaatjes klopt niet. Rood vierkantje rechtsboven komt overeen met de pins op naze rechtsonder. De pins die jij blauw rechtsboven markeert is waar je ontvanger op komt, dit loopt niet via het PDB
  • Er is een nieuwe versie van die PDB die ook een camera kanaaltje heeft en waarvan de LEDs uit kunnen. Ook heeft deze plekken voor 5V en 12V pololu's. O.a. hier: http://www.banggood.com/E...Quadcopter-p-1001037.html
  • Op je plaatje staat een Naze rev5 en die past op de PDB. Echter in je bestellijst staat een rev6 en die past volgens mij niet (als socket)

sensei_d.fpv channel

• lasharor
Bovenstaande heb ik trouwens afgelopen week gekocht. Zal wel even melden wanneer ik hem ook daadwerkelijk binnen heb. Eventueel met een mini review.

In de reviews (2x) staat dat hij ook geschikt is voor de ZMR maar dat blijkt vaak niet echt te kloppen. Dus, we shall see.

• barrymossel
quote:
lasharor schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:52:
Het is gewoon de bedoeling om female headers op die PCB's te solderen. Dan kan je je FC gewoon andersom op je PDB duwen. Moet je alleen in cleanflight de instellingen veranderen.
quote:
Sensei_D schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:50:
@barrymossel: je moet inderdaad rechte pinnen aan de onderkant solderen en (zoals lasharor aangeeft) female headers op het PDB (deze zitten erbij geleverd). Op dit manier krijg je een soort van socket op de PDB waar je de Naze zo op drukt en het grootste deel meteen verbonden is met alles. Levert een hele mooi clean build op.

Waar je wel even op moet letten;
  • Hetgeen je markeert op je plaatjes klopt niet. Rood vierkantje rechtsboven komt overeen met de pins op naze rechtsonder. De pins die jij blauw rechtsboven markeert is waar je ontvanger op komt, dit loopt niet via het PDB
  • Er is een nieuwe versie van die PDB die ook een camera kanaaltje heeft en waarvan de LEDs uit kunnen. Ook heeft deze plekken voor 5V en 12V pololu's. O.a. hier: http://www.banggood.com/E...Quadcopter-p-1001037.html
  • Op je plaatje staat een Naze rev5 en die past op de PDB. Echter in je bestellijst staat een rev6 en die past volgens mij niet (als socket)
Thanks beiden. Plaatje was inderdaad fout (dom dom dom).

Mooi dat er dus een socket bij zit. Aan die mogelijkheid had ik helemaal niet gedacht.
Helaas gisteren al de PDB besteld, dus de nieuwe versie zit er niet in. En volgens http://blog.oscarliang.net/new-naze32-rev6-upgrade-of-rev5/ is de rev 6:
quote:
Fully pinout compatible with rev5 accessories
Dus ik ging ervan uit dat ze beiden gebruikt kunnen worden. Of heb ik dat mis?

• lasharor
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:12:
[...]

[...]

Mooi dat er dus een socket bij zit. Aan die mogelijkheid had ik helemaal niet gedacht.
Helaas gisteren al de PDB besteld, dus de nieuwe versie zit er niet in. En volgens http://blog.oscarliang.net/new-naze32-rev6-upgrade-of-rev5/ is de rev 6:

[...]

Denk het wel als ik even zo snel de plaatjes vergelijk. Sowieso moet je niet die buzzer gaan monteren want dat zorgt er in de meeste gevallen alleen maar voor dat je FC in de war raakt en/of je niet meer bij je USB poort kan. Ik weet niet in hoeverre dat ook relevant is bij rev6. In plaats daarvan kan je beter kijken naar een OSD (minimosd of micro minimosd, die laatste is geloof ik iets beter).

Je moet op je PDB gewoon die female headers solderen, vervolgens moet je even op je FC kijken wat je nodig hebt. Het rechtse blokje is voor batterij voltage, buzzer en telemetrie. Mocht je die dus niet gebruiken dan hoef je ze ook niet te solderen.

Niet vergeten om alsnog de spacers te gebruiken trouwens, niet los in dat socket laten liggen :).

• barrymossel
quote:
lasharor schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:49:
[...]

Sowieso moet je niet die buzzer gaan monteren want dat zorgt er in de meeste gevallen alleen maar voor dat je FC in de war raakt en/of je niet meer bij je USB poort kan. Ik weet niet in hoeverre dat ook relevant is bij rev6. In plaats daarvan kan je beter kijken naar een OSD (minimosd of micro minimosd, die laatste is geloof ik iets beter).
Die snap ik niet precies. Als ik de Naze32 recht op de PDB leg (zoals in mijn afbeelding) dan zou linksboven de usb-poort zitten en rechts de buzzer. Dat kan elkaar toch nooit in de weg zitten?

En wat bedoel je met in de war raken?
quote:
Niet vergeten om alsnog de spacers te gebruiken trouwens, niet los in dat socket laten liggen :).
Ghehe, true ;)

• lasharor
quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:14:
[...]

Die snap ik niet precies. Als ik de Naze32 recht op de PDB leg (zoals in mijn afbeelding) dan zou linksboven de usb-poort zitten en rechts de buzzer. Dat kan elkaar toch nooit in de weg zitten?

En wat bedoel je met in de war raken?

[...]

Ghehe, true ;)
Ja weet ik niet exact hoor, bij de nieuwe versie is sowieso de plaats van de USB socket veranderd.

• barrymossel
quote:
noobgrinder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:44:
[...]

Hoeveel Ampère ESC's heb je daarbij besteld?

Zou dit bijvoorbeeld iets zijn? http://www.myrcmart.com/r...lticopter-24s-p-9104.html

barrymossel wijzigde deze reactie 03-11-2015 20:33 (11%)

quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 18:12:
[...]

[...]

[...]

Je hebt gelijk, er zijn pins verplaatst, maar ik zag (na nog een keer goed kijken) dat de pins die dat PDB gebruikt niet zijn verplaatst. Bij de rev6 komt de USB poort ook juist mooi aan de zijkant uit in plaats van achter. Al met al dus een goede keus d:)b

sensei_d.fpv channel

• barrymossel
Ik las wel dat rev 6 niet met Cleanflight werkt. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus custom firmware. Tegen de tijd dat ik me daar mee bezig gehouden, denk ik dat er wel ondersteuning zal zijn :)

• -Tim-

-Tim-

quote:
barrymossel schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:48:
Ik las wel dat rev 6 niet met Cleanflight werkt. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat is dus custom firmware. Tegen de tijd dat ik me daar mee bezig gehouden, denk ik dat er wel ondersteuning zal zijn :)
Ik heb de rev6 inmiddels ook geïnstalleerd en Cleanflight en Betaflight kunnen er zo op hoor :) Inmiddels dus al opgelost.

• barrymossel
Ah top, thanks! Wat is trouwens het voordeel aan custom firmware?

barrymossel wijzigde deze reactie 04-11-2015 09:04 (62%)

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

quote:
lasharor schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:49:
[...]

Denk het wel als ik even zo snel de plaatjes vergelijk. Sowieso moet je niet die buzzer gaan monteren want dat zorgt er in de meeste gevallen alleen maar voor dat je FC in de war raakt en/of je niet meer bij je USB poort kan. Ik weet niet in hoeverre dat ook relevant is bij rev6. In plaats daarvan kan je beter kijken naar een OSD (minimosd of micro minimosd, die laatste is geloof ik iets beter).

Je moet op je PDB gewoon die female headers solderen, vervolgens moet je even op je FC kijken wat je nodig hebt. Het rechtse blokje is voor batterij voltage, buzzer en telemetrie. Mocht je die dus niet gebruiken dan hoef je ze ook niet te solderen.

De buzzer altijd monteren!
Dat kan het verschil maken tussen 2 minuten zoeken, of meer dan een uur zoeken naar je quad...
Je kan de buzzer dan gewoon aan een switch op je zender binden. Mocht je je quad kwijt zijn bij een crash, switch om, en hij gaat herrie maken.

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

quote:
barrymossel schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:31:
[...]

Hoeveel Ampère ESC's heb je daarbij besteld?

Zou dit bijvoorbeeld iets zijn? http://www.myrcmart.com/r...lticopter-24s-p-9104.html
Ik ga er 16A DYS ESC's bij gebruiken omdat ik op 3S ga draaien.
40A is echt overkill op een 250 frame, met 20A kan je makkelijk 4S gebruiken mocht je dat willen.

• barrymossel
quote:
noobgrinder schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:21:
[...]

Ik ga er 16A DYS ESC's bij gebruiken omdat ik op 3S ga draaien.
40A is echt overkill op een 250 frame, met 20A kan je makkelijk 4S gebruiken mocht je dat willen.
Ik zou misschien in de toekomst wel eens 4S willen proberen, dus daar wil ik op voorbereid zijn. En aangezien ze in de thrust test table het hadden over 25,3A bij 5040 propellers bij 4S, dacht ik safe te zitten met 40 (zag niks zo 1-2-3 van 30A). Maar dat is dus niet nodig?

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

Voor zover ik heb gelezen op de rcgroups forums gebruikt bijna iedereen deze combo http://www.myrcmart.com/r...o-4esc-4motor-p-9050.html
Je kan dat topic wat ik eerder linkte (over de motoren) eens doorzoeken om te zien wat anderen gebruiken, ik zou er ook naast kunnen zitten.

noobgrinder wijzigde deze reactie 04-11-2015 09:37 (5%)

• barrymossel
Hmm, dat maakt het allemaal weer net dat beetje duurder ;)

Bij motors zie ik wel in wat er verschil in kwaliteit kan zijn, bij ESC's heb ik dat minder. Wat kan er "mis" zijn aan ESC's?

• noobgrinder

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

quote:
barrymossel schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:37:
Hmm, dat maakt het allemaal weer net dat beetje duurder ;)

Bij motors zie ik wel in wat er verschil in kwaliteit kan zijn, bij ESC's heb ik dat minder. Wat kan er "mis" zijn aan ESC's?
Mis niks, ze wegen alleen iets meer.
Hier is trouwens een mooi overzicht van de motoren met verschillende props en 4S: YouTube: RCX2205-2633KV Mega Shootout 4" & 5" Prop 4S Static Thrust Test

• barrymossel
Thanks, ga ik straks eens rustig bekijken. Dan laat ik ook meteen even een ESC search los op die 250 pagina tellende thread :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
RonnieB82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:18:
[...]

De buzzer altijd monteren!
Dat kan het verschil maken tussen 2 minuten zoeken, of meer dan een uur zoeken naar je quad...
Je kan de buzzer dan gewoon aan een switch op je zender binden. Mocht je je quad kwijt zijn bij een crash, switch om, en hij gaat herrie maken.
De buzzer op dat bord zit veel te dicht bij de flight computer en heeft invloed op je sensoren. Dus hoewel een buzzer een goed idee is, is niet élke buzzer een goed idee.

#team_UTC+1

• lasharor
quote:
Ethirty schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:03:
[...]

De buzzer op dat bord zit veel te dicht bij de flight computer en heeft invloed op je sensoren. Dus hoewel een buzzer een goed idee is, is niet élke buzzer een goed idee.
Dit dus, Beter is het om een buzzer te kopen die je met je FC kan verbinden. Vervolgens monteer je die zo ver mogelijk van je FC. Dan voorkom je problemen met betrekking tot de orientatie.

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

quote:
lasharor schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:41:
[...]

Dit dus, Beter is het om een buzzer te kopen die je met je FC kan verbinden. Vervolgens monteer je die zo ver mogelijk van je FC. Dan voorkom je problemen met betrekking tot de orientatie.
Ah, dat wist ik niet, nooit last van gehad... mijn buzzer zit een cm of 3 van mijn flight controller af.

Wat betreft de ESC's hierboven; voor rustig vliegen maakt het type niet zoveel uit, maar als je echt wilt racen, dan wil je er BLHeli of (iets minder) SimonK software erop, met de mogelijkheid om deze te updaten en aan te passen.
Momenteel word BLHeli veel gebruikt, hierin zit dampening light en oneshot, waardoor de instructies directer naar de motoren gaan.

• -Tim-

-Tim-

quote:
barrymossel schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:03:
Ah top, thanks! Wat is trouwens het voordeel aan custom firmware?
Cleanflight heb ik er altijd op gehad omdat daar het meest over te vinden was voor mijn type quadcopter. Betaflight heb ik onlangs voor het eerst geinstalleerd en daar leek m'n quad echt super lekker mee te vliegen. Maar dat kon ook liggen aan de nieuwe firmware op de ESC's.

Die pret was echter van korte duur want ik had per ongeluk kortsluiting gemaakt. Dus vandaar nieuwe flight controller (rev6 dus) besteld zodat ik weer snel kon vliegen. Gister even gevlogen en werkte op zich prima. Nu net weer aan de computer gehangen en nu krijg ik ineens geen verbnding meer. Ook niet met de bootloader pins. Merkte ook dat slechts met de USB kabel ook de receiver gevoed werd, dat had ik nooit met m'n vorige setup. Zou dit nu mijn FC gesloopt hebben? Dat ie via de FC alle onderdelen op het 5v systeem heeft proberen te voeden? Ik heb de aansluting gebruikt op de Naze waar 5V bij staat.

• guapper
quote:
-Tim- schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:16:
[...]
. Merkte ook dat slechts met de USB kabel ook de receiver gevoed werd, dat had ik nooit met m'n vorige setup. Zou dit nu mijn FC gesloopt hebben? Dat ie via de FC alle onderdelen op het 5v systeem heeft proberen te voeden? Ik heb de aansluting gebruikt op de Naze waar 5V bij staat.
Wat werd er allemaal via de FC gevoed dan?
Normaal gesproken alleen de Rx toch? Video enzo wil je niet voeden vanaf een ESC, omdat die dan te zwaar belast kan worden en bovendien geen schone stroom levert.

• -Tim-

-Tim-

quote:
guapper schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:23:
[...]

Wat werd er allemaal via de FC gevoed dan?
Normaal gesproken alleen de Rx toch? Video enzo wil je niet voeden vanaf een ESC, omdat die dan te zwaar belast kan worden en bovendien geen schone stroom levert.
Video zit op z'n eigen lijn inderdaad, maar m'n OSD zit wel op 5v. Bij mijn vorige FC (de Flip32) zat die ook samen met de receiver op de 5v en toen werden ze niet gevoed. Ik vind het echt heel raar wat er nu aan de hand zou kunnen zijn :/

• guapper
quote:
-Tim- schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:41:
[...]

Video zit op z'n eigen lijn inderdaad, maar m'n OSD zit wel op 5v. Bij mijn vorige FC (de Flip32) zat die ook samen met de receiver op de 5v en toen werden ze niet gevoed. Ik vind het echt heel raar wat er nu aan de hand zou kunnen zijn :/
Dat is een goeie. Geen idee welke je hebt, en wat die verbruikt. Je zou die eventueel direct vanuit 1 van de ESC's kunnen voeden. Je gebruikt er hooguit 1 als je je FC voed vanuit een ESC.

Ik had een MinimOSD, welke ik verkloot heb bij het doorlussen van wat pootjes op de chip om de accu spanning uit te kunnen lezen. Als je die uitvoering hebt kun je trouwens een jumper solderen om het geheel vanaf de 12v zijde te voeden. << pas hiermee wel op, want ik weet niet of het daar misschien al mis is gegaan bij mij. Ik heb nooit de 5v aansluiting gebruikt.

• -Tim-

-Tim-

quote:
guapper schreef op woensdag 04 november 2015 @ 15:50:
[...]

Dat is een goeie. Geen idee welke je hebt, en wat die verbruikt. Je zou die eventueel direct vanuit 1 van de ESC's kunnen voeden. Je gebruikt er hooguit 1 als je je FC voed vanuit een ESC.

Ik had een MinimOSD, welke ik verkloot heb bij het doorlussen van wat pootjes op de chip om de accu spanning uit te kunnen lezen. Als je die uitvoering hebt kun je trouwens een jumper solderen om het geheel vanaf de 12v zijde te voeden. << pas hiermee wel op, want ik weet niet of het daar misschien al mis is gegaan bij mij. Ik heb nooit de 5v aansluiting gebruikt.
Mijn ESC's hebben geen BEC, maar heb wel twee BEC's in m'n quad, namelijk een losse en eentje in m'n PDB. Wat ik het raarste vindt is dat het hiervoor gewoon prima heeft gewerkt en dat het nu mis gaat. Ik heb trouwens precies dezelfde OSD, maar las dat die voltage regulator daarop niet echt te vertrouwen is. Het liefst blijf ik dus ook bij de huidige opzet, zeker omdat dit zeker een half jaar prima heeft gewerkt. Alleen lijkt m'n nieuwe Naze nu dus ook waardeloos, baal er echt flink van...

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

en als je alles op je fc even losmaakt?
Ik moet altijd even mijn osd loskoppelen, anders gaat ie als een malle knipperen/piepen/whatever.

• guapper
quote:
RonnieB82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:19:
Ik moet altijd even mijn osd loskoppelen, anders gaat ie als een malle knipperen/piepen/whatever.
Dat is een goede inderdaad. Dit is omdat de usb en de osd op dezelfde poort zitten (UART1).

• -Tim-

-Tim-

quote:
RonnieB82 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:19:
Zit hier met een helemaal losgekoppeld FC inmiddels. Dat ze zelfde seriële verbinding gebruiken weet ik, maar was ik bij eerste verbinding even vergeten. Dat is puur signaaloverdracht, dus die dubbele verbinding kan niks kapot hebben gemaakt lijkt me toch?

Edit: Ok loos alarm :) Had eerst bootloader pads zelfs aan elkaar gesoldeerd zonder resultaat, maar nu wanhopig met pinnetje contact maken heeft wel resultaat gegeven :D Heb de verbinding weer terug, en nu dus maar eens goed uitzoeken hoe de 5v etc wordt door gelust. Bedankt voor de hulp in ieder geval! :)

-Tim- wijzigde deze reactie 04-11-2015 16:38 (23%)

• Irrival
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13-06 11:16

Irrival

"Dispel the Darkness"

Beste Tweakers,

Ik ben me al enige tijd bewust van het feit dat ik een drone wil gaan kopen. Inmiddels is het kopen als veranderd naar bouwen. Dus ik heb al het één en ander op een lijstje gezet voor de feestdagen! Nu zit ik nog met één groot probleem. Ik heb de begin post een keer goed doorgenomen en ook de meeste berichten doorgenomen/doorgescrolt, maar ik heb nog niks kunnen lezen over transmitters. Kan iemand mij daar een beetje over informeren.

The do's and dont's for that matter en eventueel een paar transmitters in de showcase. Er zijn namelijk genoeg kits op de markt met een pakket aan onderdelen om de drone de lucht in te krijgen, maar dat lijkt me lastig zonder transmitter :D

Thanks in advance!

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

quote:
Irrival schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:54:
Beste Tweakers,

Ik ben me al enige tijd bewust van het feit dat ik een drone wil gaan kopen. Inmiddels is het kopen als veranderd naar bouwen. Dus ik heb al het één en ander op een lijstje gezet voor de feestdagen! Nu zit ik nog met één groot probleem. Ik heb de begin post een keer goed doorgenomen en ook de meeste berichten doorgenomen/doorgescrolt, maar ik heb nog niks kunnen lezen over transmitters. Kan iemand mij daar een beetje over informeren.

The do's and dont's for that matter en eventueel een paar transmitters in de showcase. Er zijn namelijk genoeg kits op de markt met een pakket aan onderdelen om de drone de lucht in te krijgen, maar dat lijkt me lastig zonder transmitter :D

Thanks in advance!
Dit komt door het simpele feit dat iedereen maar Taranissen koopt alsof het niks is :+
Ik zeg altijd; als je budget hebt, ga ervoor. (Taranis 9XD Plus) Ik ben sinds kort ook over en ben zeer tevreden.

Wat ben je aan het bouwen?

sensei_d.fpv channel

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

quote:
Sensei_D schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:10:
[...]
Dit komt door het simpele feit dat iedereen maar Taranissen koopt alsof het niks is :+
Kost toch ook niks in vergelijking met iets als Futaba :P

#team_UTC+1

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

quote:
Sensei_D schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:10:
[...]
Ik zeg altijd; als je budget hebt, ga ervoor. (Taranis 9XD Plus) Ik ben sinds kort ook over en ben zeer tevreden.

Wat ben je aan het bouwen?
Het kwam misschien niet duidelijk over in het vorige bericht, maar zit echt nog in een oriënterende fase. Ik ben alleen van mindset veranderd door de keuze te leggen op het bouwen van een drone. Het neigt naar race/stunt drone die ik naar de toekomst toe kan upgraden met FPV.

Ik wil met mijn eerste drone het vliegen/bouwen/monteren goed onder de knie krijgen en daarom gaan we beginnen met een all-in-one kit. Alleen zie ik bij de meeste dat de transmitter vaak ontbreekt.

Die Tanaris 9XD Plus ziet er mooi uit, alleen is 250 euro toch wel een flinke investering voor een beginner ^^

• RonnieB82

RonnieB82

SkiFreak!

Je moet gewoon goed even kijken naar hoeveel kanalen je nodig denkt te hebben in de toekomst...

Ik vlieg met een ZMR250, en naast de 4 kanalen voor het sturen, heb ik een kanaal voor switchen tussen acro/horizon, en 1 kanaal om mijn buzzer aan te zetten.
Dat zijn in totaal dus 6 kanalen, dat kan ik af met mijn dx6i, een zender van nog geen €100,-. doe er een orangeRX ontvanger bij van 2 tientjes, en je bent compleet.
Deze heeft geen telemetry, dus geen info op het display van je zender.
Ik vlieg met een bril op, dus daar kijk ik toch niet op ;) Ik krijg mijn info via OSD in mijn bril.

Wil je meer, zoals met een gimbal vliegen, dan heb je wel meer kanalen nodig, het liefst ook iets met een wieltje. Dan moet je gaan kijken naar de wat luxere ontvangers met meer kanalen.

quote:
Irrival schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:34:
[...]
Het kwam misschien niet duidelijk over in het vorige bericht, maar zit echt nog in een oriënterende fase. Ik ben alleen van mindset veranderd door de keuze te leggen op het bouwen van een drone. Het neigt naar race/stunt drone die ik naar de toekomst toe kan upgraden met FPV.
Na je bericht nog eens te hebben gelezen viel het kwartje nu wel ja. Goeie keus man, RTF is zo :O :+
quote:
[...]
Die Tanaris 9XD Plus ziet er mooi uit, alleen is 250 euro toch wel een flinke investering voor een beginner ^^
Helemaal mee eens. Naast de DX6i is de Turnigy 9X(R(Pro)) ook een erg mooie optie. Als je de 9X nog kan krijgen (en je houdt van modden) heb je een hele leuke zender voor erg weinig geld. Had hem zelf van MP voor 40 euro ofzo. Houdt je niet van modden, dan 9xR of Pro, maar die zijn alweer iets duurder. Dan nog modules erbij en ontvangers en lipo en je zit eigenlijk zo aan de prijs van die Taranis hoor :P

En gewoon FYI; hij is niet overal 250 hoor ;) http://hobbyking.com/hobb...ersion_EU_Warehouse_.html

Succes met je keuze!

sensei_d.fpv channel

• barrymossel
quote:
[...]

Ik wil met mijn eerste drone het vliegen/bouwen/monteren goed onder de knie krijgen en daarom gaan we beginnen met een all-in-one kit. Alleen zie ik bij de meeste dat de transmitter vaak ontbreekt.

Ik zit in een vergelijkbare situatie: net begonnen met een micro drone en wil zelf een 250 race drone gaan bouwen. Om de micro drone te besturen wil ik alvast een fijnere transmitter kopen (die ik later ook voor de race drone kan gebruiken). Omdat ik echt in een beginnende en oriënterende fase zit ga ik geen 200 euro betalen voor een transmitter. Zeker niet als mijn micro drone 35 dollar kostte en mijn race drone tot zo'n 300 euro zal gaan. Staat gewoon niet in verhouding en dat geld kan ik beter besteden.

Na wat leeswerk is mijn oog gevallen op de Walkera Devo 7e. Deze is te modden en er is andere firmware op te flashen. Leuk dus voor een Tweaker. En op AliExpress al te vinden voor 50 dollar. Meer info o.a. op www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1918045 en http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1693112 en http://nl.aliexpress.com/...-Model-2/32229387716.html

barrymossel wijzigde deze reactie 05-11-2015 16:47 (10%)
Reden: meer linkjes

• -Tim-

-Tim-

Aan het orienteren op een goede radio zou ik graag de Turnigy of Flysky i6 nog aan het rijtje met opties willen toevoegen. Standaard telemetry van je receiver voltage, en als je de set neemt met de iA6B receiver heb je ook PPM. Kost rond de 50 euro en heeft 6 kanalen. Ik vind het zelf wel fijn dat ie wat smaller is dan die dikke bakken die sommige transmitters zijn.

• barrymossel
quote:
-Tim- schreef op donderdag 05 november 2015 @ 16:54:
Aan het orienteren op een goede radio zou ik graag de Turnigy of Flysky i6 nog aan het rijtje met opties willen toevoegen. Standaard telemetry van je receiver voltage, en als je de set neemt met de iA6B receiver heb je ook PPM. Kost rond de 50 euro en heeft 6 kanalen. Ik vind het zelf wel fijn dat ie wat smaller is dan die dikke bakken die sommige transmitters zijn.
Hmm en daar zit ook nog een receiver bij zo te zien?

• Irrival

Irrival

"Dispel the Darkness"

Dat zijn mooie radio's! Die prijs zie ik liever als beginner :)

Ik heb ook alvast wat gereedschap aan het scavengen, iemand een "must-have" lijstje toevallig?

Denk hierbij aan een soldeerpen, lijmpistool, 1000 tyraps ^^, etc...

• -Tim-

-Tim-

quote:
barrymossel schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:00:
[...]

Hmm en daar zit ook nog een receiver bij zo te zien?
Ja, deze die ik heb gelinkt heeft de goede receiver er bij zodat je PPM kan gebruiken. Dat is fijn want dan kan je alle 6 kanalen over 1 kabeltje laten lopen, scheelt wiring en zorgt er voor dat je de tweede seriele poort kan gebruiken op je flight controller voor bijv. een OSD.
quote:
Irrival schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:21:
Dat zijn mooie radio's! Die prijs zie ik liever als beginner :)

Ik heb ook alvast wat gereedschap aan het scavengen, iemand een "must-have" lijstje toevallig?

Een set krimpkousjes, een derde handje voor het solderen, servo plugjes om je draden in te kunnen korten, multimeter sowieso, thread locker; is onder andere wat me zo te binnen schiet.

-Tim- wijzigde deze reactie 05-11-2015 17:58 (50%)

• guapper
quote:
Irrival schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:21:
[...]

- Een soldeerpen met temperatuurregeling
- soldeer met flux
- dubbelzijdig plakband met foam ertussen van de action
- een goede kabelstripper en/of
- super scherp hobbymes
- naast de al eerder genoemde multimeter ook een handleiding, als je nieuw bent in electronica

• barrymossel
Oh ja, tie wraps had ik ook nog nodig. Meteen even 300 van die krengen besteld in verschillende formaten :)
quote:
-Tim- schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:55:
[...]

Ja, deze die ik heb gelinkt heeft de goede receiver er bij zodat je PPM kan gebruiken. Dat is fijn want dan kan je alle 6 kanalen over 1 kabeltje laten lopen, scheelt wiring en zorgt er voor dat je de tweede seriele poort kan gebruiken op je flight controller voor bijv. een OSD.

[...]
Hmm, maar hier zijn geen modules voor te krijgen en ze zijn ook niet zomaar te modden, of wel? Wil hem namelijk ook graag met een JJRC H6C kunnen gebruiken.

(En hij ziet er kwalitatief wat minder uit...)

• -Tim-

-Tim-

quote:
barrymossel schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:31:
Oh ja, tie wraps had ik ook nog nodig. Meteen even 300 van die krengen besteld in verschillende formaten :)

[...]

Hmm, maar hier zijn geen modules voor te krijgen en ze zijn ook niet zomaar te modden, of wel? Wil hem namelijk ook graag met een JJRC H6C kunnen gebruiken.

Kwaliteit kan ik niet zoveel over zeggen, dit is mijn enige niet-speelgoed transmitter die ik heb gehad dus weet niet anders. Als je custom software wil en andere receivers dan moet je ook even verder kijken inderdaad :)

• guapper
quote:
barrymossel schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:31:

[...]

Is die Turnigy 9X dan niet iets voor je? Kost iets meer, maar ik zie dat die nu in het EU warehouse in stock is.

• barrymossel
quote:
guapper schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:47:
[...]

Is die Turnigy 9X dan niet iets voor je? Kost iets meer, maar ik zie dat die nu in het EU warehouse in stock is.
Scheelt maar 15 euro (als je even wacht op de pagina), maar dan dus wel een receiver erbij. Alleen snap ik niet precies hoe dat dan werkt met die modules... Kun je hem daarmee compatible maken voor andere protocols?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Inderdaad, je kan met verschillende modules verschillende receivers aansturen. Zo kan je DSM2/X, FASST, ACCST etc gebruiken met 1 transmitter. Volgens mij zit er in een Turnigy standaard geen module, je koopt dus een kale zender die nog niks kan aansturen. Daarvoor heb je dus een module en bijpassende ontvanger nodig. Het prijsverschil met bijv een Taranis wordt dan al kleiner.

Een Taranis heeft een eigen zendmodule intern maar kan ook een externe module aan. Zo kan je makkelijk met 1 zender verschillende receiver-types aansturen. Dat is handig met kant en klare rtf quad's, omdat je dan gewoon een bijpassende module kan inprikken. Hobbyking heeft geloof ik veel kant en klaar spul op basis van DSM2.

Helaas gebruiken chinese fabrikanten ook weer verschillende protocollen (ook binnen 1 merk), dus het is geen garantie dat je elke quad überhaupt kán aansturen. Voor de veel gebruikte v222 quad is bijvoorbeeld geen module te koop, maar voor andere types van WLtoys weer wel.

#team_UTC+1

Pagina: 1 2 3 ... 75 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True