Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Hallo allemaal,
Drie á vier jaar geleden heb ik mijn huidige pc in elkaar geknutseld.
Het systeem draait nog steeds enorm fijn maar de jeugdigheid is er uit zeg maar.
Met de release van w10 heb ik besloten om over te gaan op dit besturingssysteem,
ik draai nu windows 7 maar die kan ik om bepaalde redenen niet upgraden........

Mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A97€ 99,99€ 99,99
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X€ 297,62€ 297,62
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Sharkoon T9 Value White edition€ 0,-€ 0,-
1Asus VE228H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech LS21€ 0,-€ 0,-
1Nesteq NFS-2208D€ 0,-€ 0,-
1Rapoo Advanced Wireless Mouse & Keyboard Combo 8900P€ 61,24€ 61,24
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Asus DRW-24B3ST Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,80

Hiervan worden de genoemde onderdelen vervangen.

Dat even terzijde, als ik een nieuw OS ga installeren wil ik ook wel graag een SSD om de opstarttijd te verlagen. Dit wordt een klein ssd'tje voor puur en alleen het os. Is het mogelijk om uitsluitend je os op een SSD te zetten en dat je documenten en program files op de HDD staan?
Of moet je dat gewoon handmatig doen?

Het upgraden van een OS zal sowieso gepaard gaan met een re-install om verzamelde rommel weg te werken. Een re-install vind ik prima maar daar gaat wel wat tijd in zitten. Omdat ik mijn computer veel gebruik doe ik dat liever niet al te vaak. Dan nu de hoofdvraag van dit topic, als ik eerst mijn OS upgrade en een SSD installeer. Kan ik dan mijn MOBO, CPU en RAM vervangen zonder een re-install? Of is het beter om in 1 keer te upgraden?

De volgende onderdelen heb ik geselecteerd voor mijn upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,-€ 70,-
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 111,95€ 111,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 420,40

Een antwoord op mijn vragen zou ik enorm waarderen. Op- en aanmerkingen op mijn upgrade zijn ook van harte welkom.

-Cranzai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 10:45
Ten eerste zou ik voor windows 8.1 Pro gaan. deze is gratis te upgraden naar win10 en kost slechts 40euro.
Ook is de crucial bx100 120 gb niet interessant voor 62 euro, voor ongeveer 80 haal je de crucial bx100 250 gb. Oftewel het dubbele voor 20 euro extra.

Daarnaast ben ik het niet eens over het moederboard. Ik zou voor de (iets goedkopere) Asrock b85 Pro4 gaan of de (iets duurdere) Gigabyte G1 Sniper B6

Een andere optie is Skylake.
Met een i5-6500 en bijbehorend moederboard(weet ik niet uit mijn hoofd) en 8gb ddr4 ram ben je iets meer future proof. Ik weet echter niet precies wat dit kost en waar je budget ligt.
Either way, je voeding en grafische kaart kunnen prima mee.

[ Voor 0% gewijzigd door shadvet op 23-10-2015 14:06 . Reden: typo ]

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Bedankt voor je reactie, het mobo heb ik vooral gekozen vanwege de kleurtjes en het formaat. (Kleiner dan atx lijkt zo raar). De w10 usb heb ik gedaan zodat ik later makkelijker kan herinstalleren ook is het een retail exemplaar zodat ik vrij sta op het gebied van upgrades. Skylake moet ik inderdaad nieuw ram voor hebben. Maar het prijsverschil is in mijn ogen de prestatieboost niet waar.

Een budget heb ik niet zo zeer maar deze kosten zijn al wel genoeg ;)

(Deze motivatie had beter in de topic post gekund.....)

[ Voor 17% gewijzigd door Cranzai op 23-10-2015 15:54 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Cranzai schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:48:
Bedankt voor je reactie, het mobo heb ik vooral gekozen vanwege de kleurtjes en het formaat. (Kleiner dan atx lijkt zo raar).
De ASRock B85 Pro4 is er in zowel ATX als Micro-ATX formaat
http://tweakers.net/price.../333917;335845/categorie/

Micro-ATX moederborden zijn doorgaans wat goedkoper voor bijna dezelfde prestatie's en functionaliteit.
Cranzai schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:48:
De w10 usb heb ik gedaan zodat ik later makkelijker kan herinstalleren ook is het een retail exemplaar zodat ik vrij sta op het gebied van upgrades.
Het is idd verstandig om de retail licentie te nemen als je na juli 2016 nog een ingrijpende upgrade wilt doen.

Maar zelfs met een Window 10 OEM licentie (ipv free upgrade) zou je alsnog telefonisch moeten kunnen activeren in het geval van een grote hardware upgrade, daar gaan ze echt niet moeilijk over doen ;)

Ook zijn er wat minder frisse alternatieven als /r/microsoftsoftwareswap en Kinguin/G2A.

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 79,98€ 79,98
Importeer productenTotaal€ 79,98

Het is handig dat het in een USB stick zit, maar daar zou ik niet extra voor betalen.

Dat kan je gemakkelijk zelf doen met de Media Creation Tool of Rufus }:O
https://www.microsoft.com/software-download/windows10

[ Voor 35% gewijzigd door Ketho op 05-11-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
vergeet alleen niet dat OEM versies niet kan meenemen naar een volgend moederbord. en als je w7/8/8.1 Retail upgrade naar w10 maakt microsoft er een OEM versie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Precies om die reden wil ik graag een nieuwe w10 retail usb. De kans dat microsoft moeilijk doet over het overplaatsen van OEM mag dan wel klein zijn maar liever koop ik dan dus een retail versie. Maar zou iemand ook antwoord kunnen geven op mijn vragen over de volgorde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Cranzai schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:45:
Dan nu de hoofdvraag van dit topic, als ik eerst mijn OS upgrade en een SSD installeer. Kan ik dan mijn MOBO, CPU en RAM vervangen zonder een re-install? Of is het beter om in 1 keer te upgraden?
Je moet dan weer opnieuw een upgrade doen vanaf Windows 7, met de nieuwe hardware.
Het is dus beter om al je hardware in 1 keer te vervangen en dan pas een upgrade.

• Tweakers: [Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen
• Microsoft: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?
https://www.reddit.com/r/..._handle_hardware_changes/
https://www.reddit.com/r/...rm_an_upgrade_windows_10/

Heb je een Retail of OEM Windows 7 licentie? Je kan met Windows 7 Retail je hardware vervangen en een gratis Windows 10 upgrade doen tot juli 2016, daarna niet meer.

• PCM: Windows 10-upgrade bindt zich aan hardware
Reepje in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"
jesper86 in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"
Krizna in "[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen"

Windows 7 OEM licentie's zijn single-use en gebonden aan je huidige "systeem", die mag je dus niet "overzetten". Het hele OEM licentie voor persoonlijk gebruik gebeuren is overigens best wel vaag.
nieuws: 'Windows 8 krijgt nieuw licentietype gericht op zelfbouwers'
http://www.microsoft.com/...s/licensing_faq.aspx#faq3
Overdracht van licenties
Q. Mijn klant heeft een nieuwe pc gekocht en wil de OEM-software van de oude naar de nieuwe pc verplaatsen. Mogen klanten niet doen wat ze willen met hun software?

A. Nee, er is een licentie voor de OEM-software voor het computersysteem waarop het oorspronkelijk werd geïnstalleerd en de licentie is gebonden aan die originele computer. OEM-licenties zijn licenties voor één gebruiker die niet op meer dan één computersysteem mogen worden geïnstalleerd, zelfs als de oorspronkelijke computer niet meer wordt gebruikt. In de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden, die de eindgebruiker moet accepteren voordat hij de software gebruikt, wordt gemeld dat de licentie niet tegelijkertijd op verschillende computers mag worden gedeeld, overgebracht of gebruikt. Systeembouwers moeten eindgebruikers ondersteuning bieden voor de Windows-licentie op de computers die zij bouwen, maar mogen geen licenties ondersteunen op computers die zij niet hebben gebouwd. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom een licentie voor OEM-systeembouwers niet kan worden overgedragen.
Het lijkt vooralsnog wel mogelijk om OEM licentie's over te zetten met de OEM key, dan wel met een telefonische activatie, maar het mag dus eigenlijk niet...

• 1649941 Windows 10 clean install herkent licentie niet
• 1635408 Huidige windows installatie migreren naar nieuwe hardware?
• 1597579 Nieuw computer, zelfde windows 8 licentie, al ingebruik?
• 1589051 windows herinstalleren met product key
• 1558215 Windows op nieuwe computer installeren

https://www.reddit.com/r/...ts/3m2xbl/oem_and_new_pc/
https://www.reddit.com/r/...icense_to_a_new_computer/
http://blog.superuser.com...dows-to-another-computer/
http://www.sevenforums.co...s-dead-pc-another-pc.html
http://wind8apps.com/wind...transfer-to-new-computer/

[ Voor 25% gewijzigd door Ketho op 30-10-2015 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Dus als ik het goed begrijp zal ik ook met een retail licentie bij een upgrade van mobo, cpu en ram opnieuw moeten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Ja, de Windows 10 upgrade licentie kijkt naar de hardware ID.
Als die dus verandert moet je opnieuw een upgrade naar Windows 10 doen met de nieuwe hardware, het maakt dan idd niet uit of de originele Windows 7/8 licentie Retail of OEM is.

Microsoft: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Bedankt, ik denk dat het het beste is om dan maar alles in een keer te doen. Nog fftjes sparen en dan ga ik ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
Cranzai schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:50:
Dus als ik het goed begrijp zal ik ook met een retail licentie bij een upgrade van mobo, cpu en ram opnieuw moeten installeren?
Tenzij je de Retail versie van Windows 10 bedoelde, dan maakt het niet uit of de hardware verandert.

Ik had daar een beetje te snel overheen gelezen, sorry |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Top, dan ga ik denk ik eerst voor n ssdgje met een retail w10 en dan later mobo etc.
Pagina: 1