Windows 10 clean install herkent licentie niet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.779 views

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:44
Hopelijk kan iemand mij hier helpen bij mijn probleem.

Situatie
Een vriend van mij had computer problemen. Op random momenten viel zijn computer uit. Plaatselijke pc boer vertelde hem, na testen, dat het aan zijn moederbord lag. Omdat die al ouder was heeft hij, na lang denken, veel nieuwe onderdelen gekocht. Nieuwe skylake I5-6600k, bijbehorend Gigabyte moederbord, Crucial balistix ddr4 geheugen en een nieuwe ssd (jaloers zucht...). Hij had nog een legitime Windows 7 home premium licentie op de zijkant van zijn computer kast, alles bouwen we ook in zijn oude computerkast.
Windows 7 had hij voor de zomervakantie al geupgrade naar Windows 10.

Probleem
Na alles in elkaar te hebben gezet voor hem blijft Windows 10 bij installatie zeggen dat zijn Windows 7 licentie geen kloppende code is? Ook na de installatie wilt Windows 10 zijn productcode niet pakken, blijft de melding geven dat het geen kloppende code is.

Help?
Ik mag toch aannemen dat na 2 maanden Windows 10 draaien zijn code toch wel is geactiveerd voor Windows 10?

Het zou toch niet zo zijn dat ik nu:
- Alles leeg gooien en Windows 7 home premium installeren
- Alle updates laten draaien
- Naar Windows 10 moet upgraden
- Om vervolgens via Windows 10 een clean install te doen

Iemand enig idee waar dit probleem aan kan liggen? Of heeft inderdaad Microsoft na 2 maanden gebruik zijn eigen codes niet geactiveerd en mag ik al het bovenstaande nog even gaan doen?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:11

Fiber

Beaches are for storming.

Microsoft al gebeld...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
Na de gratis upgrade naar Windows10 krijg je geen productcode meer. Je licentie is HARDWARE gebonden en zit verstopt in je Onedrive/Microsoft Account.

Oftewel, geen code invoeren. Gewoon aanmelden met het gebruikelijke Microsoft Account en dan doet MS een check op de hardware. Is deze op niet meer dan 3 punten veranderd (CPU geldt voor 2) dan wordt de licentie overgezet naar de nieuwe hardware.

Is de hardware op meerdere punten veranderd dan dien je conform de EULA een nieuwe licentie aan te schaffen.

LET WEL ==> dit geldt voor OEM licenties. Niet voor RETAIL. Gezien het feit dat jij hierboven refereert aan "sticker op de zijkant van de kast" is het aannemelijk dat het hier om een OEM licentie gaat.

Oftewel ==> schaf een RETAIL licentie aan en RTFM in de toekomst >:)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Verwijderd

Dit is toch vrij simpel? Je hebt het moederbord vervangen... Microsoft stelt tijdens de upgrade van Windows 7 naar Windows 10 een nieuwe hash samen die bestaat uit een aantal hardware kenmerken. Dus op dit nieuwe moederbord Windows 7 installeren en vervolgens weer een upgrade uitvoeren naar Windows 10. Een Windows 7 product key gaat natuurlijk nooit werken met Windows 10 installatie media. Je hoeft eigenlijk alleen maar op Next of Volgende te klikken. Windows 10 wordt dan automatisch na de installatie geactiveeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Dus recap:

Persoon heeft een PC met een OEM licentie van Windows 7. Deze licentie is gebonden aan de hardware.
Persoon doet een upgrade naar Windows 10. Deze upgrades zijn zowieso altijd gebonden aan de hardware.
Persoon gooit alle hardware uit zijn kast en vervangt die door nieuwe hardware.
Persoon is verbaasd als zijn, harware gebonden, licentie niet meer geldig is.

Na het vervangen van al die hardware is niet alleen zijn Win10 licentie niet meer geldig, ook zijn originele Win7 licentie is niet meer geldig. Persoon zal dus gewoon een nieuwe licentie moeten aanschaffen.

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:44
En het updaten van windows 7 kun je gewoon overslaan.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:53
Croga schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:59:
Dus recap:

Persoon heeft een PC met een OEM licentie van Windows 7. Deze licentie is gebonden aan de hardware.
Persoon doet een upgrade naar Windows 10. Deze upgrades zijn zowieso altijd gebonden aan de hardware.
Persoon gooit alle hardware uit zijn kast en vervangt die door nieuwe hardware.
Persoon is verbaasd als zijn, harware gebonden, licentie niet meer geldig is.

Na het vervangen van al die hardware is niet alleen zijn Win10 licentie niet meer geldig, ook zijn originele Win7 licentie is niet meer geldig. Persoon zal dus gewoon een nieuwe licentie moeten aanschaffen.
Korter had ik het niet samen kunnen vatten _/-\o_

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Verwijderd

Panzer_V schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:57:
Na de gratis upgrade naar Windows10 krijg je geen productcode meer. Je licentie is HARDWARE gebonden en zit verstopt in je Onedrive/Microsoft Account.

Oftewel, geen code invoeren. Gewoon aanmelden met het gebruikelijke Microsoft Account en dan doet MS een check op de hardware. Is deze op niet meer dan 3 punten veranderd (CPU geldt voor 2) dan wordt de licentie overgezet naar de nieuwe hardware.

Is de hardware op meerdere punten veranderd dan dien je conform de EULA een nieuwe licentie aan te schaffen.

LET WEL ==> dit geldt voor OEM licenties. Niet voor RETAIL. Gezien het feit dat jij hierboven refereert aan "sticker op de zijkant van de kast" is het aannemelijk dat het hier om een OEM licentie gaat.

Oftewel ==> schaf een RETAIL licentie aan en RTFM in de toekomst >:)
Een Windows 7 Pro (retail) installatie wordt Windows 10 Pro OEM na de upgrade.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
oh ik dacht altijd dat als er een sticker op de kast zit met een windows key, dan dit dan betekend dat de windows licentie altijd geldig is voor die kast, wat ik er verder binnenin ook aan verander. :+

• Double-X-L
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 23:03
sanderinozie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:40:

Het zou toch niet zo zijn dat ik nu:
- Alles leeg gooien en Windows 7 home premium installeren
- Alle updates laten draaien
- Naar Windows 10 moet upgraden
- Om vervolgens via Windows 10 een clean install te doen
Ik zou de volgende route nemen:

- W7 SP1 installeren + alle drivers op oude licentie
- Telefonisch activeren
- https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Volgens mij gaat de W10 tool zelf kijken wat hij nog aan updates nodig heeft voor de migratie.
Als je alleen een W7 install DVD hebt zou ik de eerste wave volledig laten lopen.
Installs doe ik hier met een W7+SP1 USB stick en dat gaat als een speer.
Reepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:12:
oh ik dacht altijd dat als er een sticker op de kast zit met een windows key, dan dit dan betekend dat de windows licentie altijd geldig is voor die kast, wat ik er verder binnenin ook aan verander. :+
Dat vind ik ook logisch, dat is immers een betaalde en legale licentie die op 1 PC mag draaien.
Als ik mijn auto total loss rij mag ik mijn radio toch ook overzetten.

[ Voor 34% gewijzigd door Double-X-L op 12-09-2015 11:17 ]

• Reepje
  • Niet online
Double-X-L schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:13:
[...]

Dat vind ik ook logisch, dat is immers een betaalde en legale licentie die op 1 PC mag draaien.
Als ik mijn auto total loss rij mag ik mijn radio toch ook overzetten.
Als het een retail licentie is, dan kan dit inderdaad.
Als het een oem licentie is, dan is deze gebonden aan de hardware.

• Double-X-L
Reepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:18:
Als het een retail licentie is, dan kan dit inderdaad.
Als het een oem licentie is, dan is deze gebonden aan de hardware.
Nope, OEM licenties kun je prima telefonisch her-activeren op een ander systeem.

• Reepje
  • Niet online
Ik zou zeggen, maak het aanhangig bij kassa, want erg veel mensen worden dan beduveld door MS. Een retail licencie is nl veel duurder, sommige oem licenties zijn zelfs -bijna- gratis zoals de Windows-bing versies.
Of als ik nu even naar de kringloop fiets, daar staat een hele stapel kasten met een dergelijke sticker. Even een fototje van de key, klaar.

Neemt niet weg dat het inderdaad wel wil lukken om een oem licentie geactiveerd te krijgen, maar niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Double-X-L schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:19:
Nope, OEM licenties kun je prima telefonisch her-activeren op een ander systeem.
Niet zonder te liegen......

Een OEM licentie is gekoppeld aan de hardware waarbij hij verkocht is. Zodra er belangrijke veranderingen aan de hardware zijn verloopt de OEM licentie en moet je een nieuwe licentie kopen. Dit geld niet voor Retail licenties die je mee mag nemen naar nieuwe hardware, als je het tenminste verwijderd van de oude hardware.

Het feit dat je een OEM licentie telefonisch kunt heractiveren betekend niet dat de licentie dan nog geldig is. Het betekend slechts dat je om de licentievoorwaarden heen gewerkt hebt door misbruik te maken van een imperfect systeem. Zoiets als te hard rijden waar geen camera staat; het mag niet maar het heeft geen negatieve consequenties.

• Double-X-L
Reepje schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:25:
Ik zou zeggen, maak het aanhangig bij kassa, want erg veel mensen worden dan beduveld door MS. Een retail licencie is nl veel duurder, sommige oem licenties zijn zelfs -bijna- gratis zoals de Windows-bing versies.
Of als ik nu even naar de kringloop fiets, daar staat een hele stapel kasten met een dergelijke sticker. Even een fototje van de key, klaar.

Neemt niet weg dat het inderdaad wel wil lukken om een oem licentie geactiveerd te krijgen, maar niet altijd.
Ik draai mijn desktop hier al tijden op een OEM van een laptop die total loss was.
Onzin om de licentie waarvoor betaald is dan samen met hardware weg te moeten gooien.
Via online/automatisch activeren gaat het niet werken inderdaad, onderdeel van het verdienmodel wss.
De Bing licenties ken ik zelf niet maar lijkt mij betaald door geforceerde AD's en/of andere privacy invasies.
Croga schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:28:
[...]

Niet zonder te liegen......

Een OEM licentie is gekoppeld aan de hardware waarbij hij verkocht is. Zodra er belangrijke veranderingen aan de hardware zijn verloopt de OEM licentie en moet je een nieuwe licentie kopen. Dit geld niet voor Retail licenties die je mee mag nemen naar nieuwe hardware, als je het tenminste verwijderd van de oude hardware.

Het feit dat je een OEM licentie telefonisch kunt heractiveren betekend niet dat de licentie dan nog geldig is. Het betekend slechts dat je om de licentievoorwaarden heen gewerkt hebt door misbruik te maken van een imperfect systeem. Zoiets als te hard rijden waar geen camera staat; het mag niet maar het heeft geen negatieve consequenties.
Kan zo zijn maar ik blijf bij mijn visie dat je als gebruiker betaald hebt voor 1 licentie voor 1 PC.
Als ik besluit om een OEM systeem te voorzien van X upgrades blijf ik nog altijd 1 gebruiker op 1 PC.
Hetzelfde verhaal had je toen met de verkoop van losse OEM licenties, moest je er ff een muis bij kopen.
Verwacht dan ook niet dat zij dit juridisch kunnen handhaven, anders hadden ze die OEM licenties ook heel simpel kunnen blacklisten voor tel activatie.

Daarbij volg ik ook gewoon de instructies op het scherm waar die tel activatie tussen staat.

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Panzer_V schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 10:57:

EULA
De hardware ID wordt sowieso achtergelaten bij MS na de succesvolle upgrade (en activatie) mét of zonder MS account maakt niks uit. Dus bij een clean install haalt hij automatisch de activatie op.

[ Voor 7% gewijzigd door dennis_rsb op 12-09-2015 12:15 ]

• sanderinozie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 09:44
Al gebeld, maar die zijn gesloten op zaterdag... Maandag weer bellen, maar die vriend gaat vanmiddag weer terug naar België, vandaar dat ik het het liefst vandaag regel ;)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Double-X-L schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:39:
Kan zo zijn maar ik blijf bij mijn visie dat je als gebruiker betaald hebt voor 1 licentie voor 1 PC.
Als ik besluit om een OEM systeem te voorzien van X upgrades blijf ik nog altijd 1 gebruiker op 1 PC.
Hetzelfde verhaal had je toen met de verkoop van losse OEM licenties, moest je er ff een muis bij kopen.
Verwacht dan ook niet dat zij dit juridisch kunnen handhaven, anders hadden ze die OEM licenties ook heel simpel kunnen blacklisten voor tel activatie.
En het is mijn visie dat ik 180 mag rijden op de snelweg......

Het mag niet, zo simpel is het.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Licentietechnisch is nu niets meer geldig, het complete systeem is vervangen. Je kunt er omheen werkend door w7 te installeren en telf activeren en dan de w10 install te doen.

• Double-X-L
Croga schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 20:52:
En het is mijn visie dat ik 180 mag rijden op de snelweg......
Het mag niet, zo simpel is het.
Mjaa kan zijn, maar 180 rijden op de snelweg is nogal gevaarlijk/associaal voor mede-weggebruikers.
Om in dat thema te blijven wil ik de vergelijking wel retourneren.
Als jij wegenbelasting per jaar betaald en je koopt een andere auto dan betaal je ook niet nog een x.
Dat wordt ook verrekend met de andere auto, het blijft 1 auto met recht op gebruik van het wegennet.

Als ik iets koop en het gaat stuk hergebruik ik datgene wat ik nog kan gebruiken.
Er verandert verder niks, ik blijf diezelfde enkele gebruiker van een reeds betaalde software licentie.
Om die ook af te schrijven als de hardware stuk gaat is IMHO dan ook onzin.

Waar ligt voor jou dan de grens bij een OEM desktop?
Als ik Mobo-CPU-GPU-RAM vervang maar kast, voeding en randapparatuur behoud, wat dan?
Hoeveel mag ik volgens jouw visie vervangen?

Dat MS het je liever aanzet tot het kopen van een nieuwe retail licentie is leuk, maar niet meer dan dat.
Dat het via normale/legale wijze telefonisch wel kan lijkt mij een signaal dat het niet houdbaar is.
Ik betaal niet 2 x omdat een bedrijf een verzoek doet om meer te verdienen.

MS heeft in het verleden een apart stukje benoemd voor OEM licenties en zelfbouwers.
Hier staat daar nog een stukje over waarbij MS de zelfbouwers ook als systembuilders werden gezien.
http://www.zdnet.com/arti...wn-pc-dont-ask-microsoft/

Trouwens ook best vreemd dat er zoveel reguliere/officiele OEM's verkocht worden niet?
http://tweakers.net/categ...F2WmKNkFa1kaGBsqhRbW1sLAA

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet dat soort geouwehoer weer aub, dat is hier tot in den treurebesproken. Jij hebt het nu over vernagen van de pc zelf..... Je mobo cpu ram en hdd, zijn nu net je pc, niet de kast en de voeding....

• Double-X-L
KillerAce_NL schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:47:
Niet dat soort geouwehoer weer aub, dat is hier tot in den treurebesproken. Jij hebt het nu over vernagen van de pc zelf..... Je mobo cpu ram en hdd, zijn nu net je pc, niet de kast en de voeding....
True that, excuses voor de vervuiling en agreed to disagree ;)
sanderinozie schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 13:18:
........ die vriend gaat vanmiddag weer terug naar België, vandaar dat ik het het liefst vandaag regel ;)
TS, nog wat geprobeerd vandaag?

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:46
Heb hetzelfde probleem gehad, heb contact met helpdesk van MS. Er is mij destijds verteld dat ik maar nieuwe licentie moest kopen en opnieuw installeren.

[ Voor 59% gewijzigd door ExploitSolo op 12-09-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Maar waar je verhaal, iedere keer weer, vast loopt is dat het, gewoon, simpelweg, NIET MAG. Alle voorbeelden die je aanhaalt zijn gewoon legaal toegestaan, een OEM licentie hergebruiken niet. En daar begint en eindigt het hele verhaal.
Dat MS het je liever aanzet tot het kopen van een nieuwe retail licentie is leuk, maar niet meer dan dat.
Dat het via normale/legale wijze telefonisch wel kan lijkt mij een signaal dat het niet houdbaar is.
Ik betaal niet 2 x omdat een bedrijf een verzoek doet om meer te verdienen.
Telefonische heractivering van een OEM licentie is niet legaal.
Een OEM licentie is vele malen goedkoper dan een retail licentie, vanwege die beperking. Als jij niet op die manier beperkt wilt zijn, koop je gewoon een retail licentie, betaal je dubbel zoveel en mag je je licentie lekker overal mee naartoe nemen.
MS heeft in het verleden een apart stukje benoemd voor OEM licenties en zelfbouwers.
Hier staat daar nog een stukje over waarbij MS de zelfbouwers ook als systembuilders werden gezien.
http://www.zdnet.com/arti...wn-pc-dont-ask-microsoft/

Trouwens ook best vreemd dat er zoveel reguliere/officiele OEM's verkocht worden niet?
http://tweakers.net/categ...F2WmKNkFa1kaGBsqhRbW1sLAA
[/quote]
Dat verandert nogsteeds niet wat een OEM licentie is..... Microsoft heeft in het verleden (let op: IN HET VERLEDEN) toegestaan OEM licenties bij een muis te verkopen. Dat betekend nogsteeds niet dat je hem mag meenemen naar een nieuwe PC. Het betekend alleen dat het veel eenvoudiger is geworden hem te vervagen.

Even kort samenvattend;
Jij hebt een mening. Een mening die niet overeen komt met de wet. Jij hebt alle recht op die mening. Zodra je die mening echter als feit neer schrijft ben je anderen aan het adviseren de wet te overtreden. Dat is niet kies. Het is uit je verhalen heel erg duidelijk dat je ook wéét dat je mening niet klopt. Daar heeft TS dus duidelijk niets aan. TS is op zoek naar feiten en het feit is dat zijn licentie niet meer geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Croga, niet zo dramatisch a.u.b. de MS EULA is nog steeds geen WET.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
V. Kan het moederbord van een computer met een OEM Windows-besturingssysteem worden geüpgraded en dezelfde licentie behouden? Wat is de regel als het moederbord vanwege een defect moest worden vervangen?

A. Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig. Als het moederbord werd vervangen omdat deze defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.

De reden voor deze licentieregel houdt met name verband met de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden en de ondersteuning van de software zoals gedekt door die voorwaarden. De Microsoft-softwarelicentievoorwaarden zijn gebruiksrechten die door de computerfabrikant aan de eindgebruiker zijn verleend, en houden alleen verband met de rechten voor die specifieke software die op die specifieke computer is geïnstalleerd. De systeembouwer is verplicht om de software op de originele computer te ondersteunen. Microsoft begrijpt dat eindgebruikers hun computer na verloop van tijd met andere onderdelen upgraden, en heeft daarom een basisonderdeel nodig dat "overblijft" om de originele computer te definiëren. Aangezien het moederbord de CPU bevat en de "hart en ziel" van de computer is, wordt er in feite een nieuwe pc gemaakt als het moederbord (om andere redenen dat een defect) wordt vervangen. De originele systeembouwer heeft deze nieuwe pc niet gefabriceerd en er kan daarom ook niet van hem worden verlangd dat hij deze nieuwe pc ondersteunt.
Bron: http://www.microsoft.com/...faq.aspx#fbid=x7R_y9tROT7

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KillerAce_NL schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:34:
Croga, niet zo dramatisch a.u.b. de MS EULA is nog steeds geen WET.....
Nee, geen wet, maar een licentie kun je zien als een contract waar bepaalde voorwaarden aan verbonden zijn. Als deze voorwaarden niet tegen geldende wetgeving in gaan, dan heb jij je hier aan te houden. Doe je dit niet dan kun je daar op aangesproken en ventueel via een rechtsgang voor gestrafd worden.

Het is nogaltijd dat jij betaald voor het ondervoorwaarde gebruiken van de software en niet eigenaar wordt van de betreffende software. Nu heeft Europees recht het een en ander wat versoepeld de laatste paar jaar en volgens mij mag sinds 2013 generieke Software licentie (beperkt) door verkocht worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Duidelijk verhaal lijkt mij en hier is ook al genoeg over geschreven, hij gaat dus op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.