Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:34:
Ok, ik begrijp het al wat beter!
Wat ik ga doen:
1) ik ga op mijn huidige laptop een volledig clean install doen met een heel licht (gratis) besturingssyteem dat enkel eenvoudige taken moet kunnen (iemand aanraders?), omdat hij hardwarematig niet meer meekan met de huidige evolutie. Deze laptop zal dan dienst doen als soort van back-up toestel / tijdelijk vervang toestel / archief (zal in praktijk niet veel meer gebruikt worden, alhoewel de batterij nog goed meegaat dus hij is nog mobiel!). Ik ga in dit toestel in elk geval geen kosten meer steken.
Linux Mint zou dan de beste keus voor je zijn. Weinig kennis nodig en de standaard desktop omgevingen Cinnamon en Mate zijn licht genoeg. Maar je hardware is ook prima in staat om Windows 8 te draaien. 1GB RAM is in principe al genoeg, met 2 GB is 't echt prima. Heb 't bij vrienden op een core duo draaien en start sneller op dan XP dat deed.
2) ik koop een nieuwe computer met een nieuwe OEM licentie (ik ben er nog niet uit of ik een laptop of desktop ga kopen, ik heb al ferm gezocht op laptops maar ik vind er geen geschikte naar wat ik wil, dus mss toch maar voor een desktop gaan aangezien ik er zelden mee buiten ga).
Ga eerst na hoe je 't apparaat gaat gebruiken. Als je altijd achter een bureau zit, heeft een laptop weinig toegevoegde waarde. Een computer is dan makkelijker, want als er een onderdeel kapot gaat, vervang je die met $onderdeel en je kan weer verder. Dat is met een laptop een ander verhaal.
Een verdere vraag hierbij: ben ik bij die nieuwe computer verplicht om Windows 8 te kopen?
Verplicht niet, maar 99% van de computers hebben tegenwoordig W8 en 8.1 voorgeïnstalleerd. Je ontkomt er dus eigenlijk niet aan.
Ik lees vaak dat bij 'klassiek' werken aan een bureau, met desktop/muis/toetsenbord&niet-touch monitor w7 eigenlijk prettiger werkt. Ik werk veelvuldig aan mijn bureau en heb daarenboven redelijk ernstige rug- en nekklachten, dus een goede ergonomische zithouding is belangrijk. Ik zie mij niet touchen behalve op de tablet in mijn zetel. En in mijn autistische geest schrikken al die extra of omslachtige muiskliks en tegel en geïntegreerde apps chaos mij toch wel af! Ik hou van een clean bureaublad en van het overzicht van menu's en mappenstructuren, alles afgescheiden, afgebakend en netjes geordend. Alles wat overtollig is, wil ik niet zien en is liefst van al gewoon weg... (ga ik dan wel blij zijn met w8?)
Als je juist van netjes houd, is de tegel interface een uitkomst. Waar je namelijk met voorgaande Windows versies een hele waslijst hebt met mappen en andere "rommel" zodra je op "Alle Programma's" klikte kan je nu alleen de programma's weer laten geven die
jij wilt zien. De rest vind je onder het "meer" pijltje. Je kan ook nog steeds programma's aan de taakbalk vastzetten. Maar waar je ze vroeger aan je start menu kon vastzetten, met een lange lijst tot gevolg (zelfs hoger dan je scherm) kan je nu wel degelijk inrichten.
Ja, het is even wennen en het is net iets anders dan wanneer je wel met touch kan werken, maar echt een handicap is het nou ook weer niet. Ik heb op m'n vorige werk moeten werken met Windows en heb zelf voor 8 gekozen en moet zeggen, Windows 7 is in sommige opzichten best onhandig als het om het start menu gaat. Tenzij je eigenlijk altijd beging met typen om te zoeken, dan merk je het niet.
Kan ik nog aan w7 geraken privé? Via mijn werkgever misschien? Wordt zoiets gedaan of is dat 'not done'? (ze zijn nu op mijn werk aan het migreren van xp naar w7...)
Ja hoor, er zijn nog genoeg winkels te vinden die W7 verkopen. Zie de Pricewatch bijvoorbeeld.