windows herinstalleren met product key

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb ongeveer 6 jaar geleden een (budget)laptop gekocht waarop Windows Vista was voorgeïnstalleerd. Dit draaide echter moeizaam en heb er Ubuntu op overgeïnstalleerd. Hiermee heb ik jaren probleemloos gewerkt.
Nu is mijn laptop de geest aan het geven. Kan ik op een nieuwe computer die windows vista product key (sticker op de laptop) hergebruiken? En dan vanaf die Vista een upgrade kopen voor een recente Windows versie?

Of ben ik verplicht om een nieuwe volledige windows-licentie aan te schaffen?

Ik ben natuurlijk beetje dom geweest: heb toen een vista licentie aangekocht maar heb er eigenlijk nooit gebruik van gemaakt, heb nu dus ergens het gevoel dat ik nog ergens recht op heb ipv weer volledig nieuw te kopen...

Wat zijn mijn opties?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 16:45
Wanneer het geen OEM key is wel.

Dus staat die achter op de laptop in een stickertje? dan kan je hem niet meer gebruiken (behalve op de laptop van aanschaf), heb je een doosje met een losse schijf dan kan je hem wel gewoon gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door ak0nnmgn op 29-04-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wss is het een oem licentie als je die bij de laptop hebt gekregen. deze mag/kan je dan alleen bij de laptop gebruiken.

optie? gewoon w8 kopen. Werkt zowiezo beter dan vista en is minder belastend

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad geen doosje met een schijf (dat heet dan Retail zeker?)

Ik dacht dat je OEM kan overdragen op een nieuwe computer, maar dat is niet zo?
Als je laptop met OEM nu hardwarematig stukgaat, dan ben je je software licentie ook kwijt? Dat is toch rip-off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-09 16:45
OEM is gekoppeld aan een systeem, gaat je systeem óf een onderdeel stuk ben je volgens mij verplicht om een nieuwe key aan te schaffen maar daar durf ik niet 100% achter te staan en heb helaas geen tijd op het moment om dit uit te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door ak0nnmgn op 29-04-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou .. 1 onderdeel .. daar mag je wel wal meer nuance in brengen. Sommige onderdelen is het systeem gevoeliger voor dan andere. soms is telefonische (her)activatie dan wel nodig

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
OEM wordt met SLP activatie geleverd. SLP staat voor System Locked Preinstallation.
Het komt er op neer dat in je BIOS een ACPI tabel gestopt is met een stukje van een key die Windows in staat stelt 'geactiveerd' te worden. Je licentie is dus vrij duidelijk aan je laptop gekoppeld.

Daarnaast mag je een OEM licentie niet van systeem verplaatsen van Microsoft. Het idee van OEM is dat je Microsoft niet voor support betaalt, maar je systeembouwer, en dat je daar door een goedkopere licentie krijgt. Als nadeel mag je die licentie dan alleen op het originele systeem gebruiken.

SLP activate is natuurlijk ook prima zelf te 'maken', het is in principe een vorm van pubkey authenticatie die complete offline en zelfstandige activatie van alle Windows servers mogelijk maakt, tot aan Windows 8 en Windows Server 2012 R2. Alle OEM licenties gebruiken voor alle apparaten voor alle fabrikanten hetzelfde setje keys (het nummer dat je invoert, en dat is dus niet het nummer op je sticker, dat ie namelijk bij een SLP OEM licentie slechts een COA..). Wat je dan nog nodig hebt is een SLIC tabel in je ACPI tabellen in je BIOS, en een digitaal certificaat van Microsoft in de vorm van een XRM-MS bestand. Hoe je die drie elementen krijgt en in een systeem integreert is een beetje een grijs gebied maar zal ongetwijfeld illegaal zijn, dus laten we dat stukje maar even achterwege laten.

[ Voor 41% gewijzigd door johnkeates op 29-04-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChokingHazard
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 19:32
fish schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:29:
Nou .. 1 onderdeel .. daar mag je wel wal meer nuance in brengen. Sommige onderdelen is het systeem gevoeliger voor dan andere. soms is telefonische (her)activatie dan wel nodig
Wat Fish zegt inderdaad. In principe kun je die productkey op hetzelfde systeem meerdere keren gebruiken. Mocht je de melding krijgen dat het activeren niet lukt of dat je mogelijk slachtoffer bent geworden van softwarepiraterij, dan kun je via de telefoon een code krijgen waarmee je hem alsnog kunt activeren.

Mijn Cardmarket-profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik begrijp het al wat beter!

Wat ik ga doen:
1) ik ga op mijn huidige laptop een volledig clean install doen met een heel licht (gratis) besturingssyteem dat enkel eenvoudige taken moet kunnen (iemand aanraders?), omdat hij hardwarematig niet meer meekan met de huidige evolutie. Deze laptop zal dan dienst doen als soort van back-up toestel / tijdelijk vervang toestel / archief (zal in praktijk niet veel meer gebruikt worden, alhoewel de batterij nog goed meegaat dus hij is nog mobiel!). Ik ga in dit toestel in elk geval geen kosten meer steken.

2) ik koop een nieuwe computer met een nieuwe OEM licentie (ik ben er nog niet uit of ik een laptop of desktop ga kopen, ik heb al ferm gezocht op laptops maar ik vind er geen geschikte naar wat ik wil, dus mss toch maar voor een desktop gaan aangezien ik er zelden mee buiten ga).

Een verdere vraag hierbij: ben ik bij die nieuwe computer verplicht om Windows 8 te kopen?

Ik lees vaak dat bij 'klassiek' werken aan een bureau, met desktop/muis/toetsenbord&niet-touch monitor w7 eigenlijk prettiger werkt. Ik werk veelvuldig aan mijn bureau en heb daarenboven redelijk ernstige rug- en nekklachten, dus een goede ergonomische zithouding is belangrijk. Ik zie mij niet touchen behalve op de tablet in mijn zetel. En in mijn autistische geest schrikken al die extra of omslachtige muiskliks en tegel en geïntegreerde apps chaos mij toch wel af! Ik hou van een clean bureaublad en van het overzicht van menu's en mappenstructuren, alles afgescheiden, afgebakend en netjes geordend. Alles wat overtollig is, wil ik niet zien en is liefst van al gewoon weg... (ga ik dan wel blij zijn met w8?)

Kan ik nog aan w7 geraken privé? Via mijn werkgever misschien? Wordt zoiets gedaan of is dat 'not done'? (ze zijn nu op mijn werk aan het migreren van xp naar w7...)

Ik wil niet moeilijk doen hoor, als het moet zal ik w8 kopen. Ik wil gewoon al mijn opties bekijken en me eerst goed informeren ipv spijt te krijgen achteraf. Vandaar de vele vragen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:14

FCC

Je kunt met Windows 8.1(.1) prima op de desktop werken hoor. Als je eenmaal alles goed instelt hoef je nooit in de 'tegeltjes' omgeving te komen. (Zelfs mijn moeder kon er aan wennen, en dat wilt wat zeggen ;))

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ak0nnmgn schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 12:25:
OEM is gekoppeld aan een systeem, gaat je systeem óf een onderdeel stuk ben je volgens mij verplicht om een nieuwe key aan te schaffen maar daar durf ik niet 100% achter te staan en heb helaas geen tijd op het moment om dit uit te zoeken.
OEM is gekoppeld aan het moederbord.

Wil je meer de W7 look in de W8 dan moet je even de gratis Classic Shell (http://www.classicshell.net/) installeren dan krijg je de start-knop terug. Over deze betaalde start-knop en andere toevoegingen zijn ook veel mensen te spreken: http://www.stardock.com/products/start8/

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 13:34:
Ok, ik begrijp het al wat beter!

Wat ik ga doen:
1) ik ga op mijn huidige laptop een volledig clean install doen met een heel licht (gratis) besturingssyteem dat enkel eenvoudige taken moet kunnen (iemand aanraders?), omdat hij hardwarematig niet meer meekan met de huidige evolutie. Deze laptop zal dan dienst doen als soort van back-up toestel / tijdelijk vervang toestel / archief (zal in praktijk niet veel meer gebruikt worden, alhoewel de batterij nog goed meegaat dus hij is nog mobiel!). Ik ga in dit toestel in elk geval geen kosten meer steken.
Linux Mint zou dan de beste keus voor je zijn. Weinig kennis nodig en de standaard desktop omgevingen Cinnamon en Mate zijn licht genoeg. Maar je hardware is ook prima in staat om Windows 8 te draaien. 1GB RAM is in principe al genoeg, met 2 GB is 't echt prima. Heb 't bij vrienden op een core duo draaien en start sneller op dan XP dat deed.
2) ik koop een nieuwe computer met een nieuwe OEM licentie (ik ben er nog niet uit of ik een laptop of desktop ga kopen, ik heb al ferm gezocht op laptops maar ik vind er geen geschikte naar wat ik wil, dus mss toch maar voor een desktop gaan aangezien ik er zelden mee buiten ga).
Ga eerst na hoe je 't apparaat gaat gebruiken. Als je altijd achter een bureau zit, heeft een laptop weinig toegevoegde waarde. Een computer is dan makkelijker, want als er een onderdeel kapot gaat, vervang je die met $onderdeel en je kan weer verder. Dat is met een laptop een ander verhaal.
Een verdere vraag hierbij: ben ik bij die nieuwe computer verplicht om Windows 8 te kopen?
Verplicht niet, maar 99% van de computers hebben tegenwoordig W8 en 8.1 voorgeïnstalleerd. Je ontkomt er dus eigenlijk niet aan.
Ik lees vaak dat bij 'klassiek' werken aan een bureau, met desktop/muis/toetsenbord&niet-touch monitor w7 eigenlijk prettiger werkt. Ik werk veelvuldig aan mijn bureau en heb daarenboven redelijk ernstige rug- en nekklachten, dus een goede ergonomische zithouding is belangrijk. Ik zie mij niet touchen behalve op de tablet in mijn zetel. En in mijn autistische geest schrikken al die extra of omslachtige muiskliks en tegel en geïntegreerde apps chaos mij toch wel af! Ik hou van een clean bureaublad en van het overzicht van menu's en mappenstructuren, alles afgescheiden, afgebakend en netjes geordend. Alles wat overtollig is, wil ik niet zien en is liefst van al gewoon weg... (ga ik dan wel blij zijn met w8?)
Als je juist van netjes houd, is de tegel interface een uitkomst. Waar je namelijk met voorgaande Windows versies een hele waslijst hebt met mappen en andere "rommel" zodra je op "Alle Programma's" klikte kan je nu alleen de programma's weer laten geven die jij wilt zien. De rest vind je onder het "meer" pijltje. Je kan ook nog steeds programma's aan de taakbalk vastzetten. Maar waar je ze vroeger aan je start menu kon vastzetten, met een lange lijst tot gevolg (zelfs hoger dan je scherm) kan je nu wel degelijk inrichten.

Ja, het is even wennen en het is net iets anders dan wanneer je wel met touch kan werken, maar echt een handicap is het nou ook weer niet. Ik heb op m'n vorige werk moeten werken met Windows en heb zelf voor 8 gekozen en moet zeggen, Windows 7 is in sommige opzichten best onhandig als het om het start menu gaat. Tenzij je eigenlijk altijd beging met typen om te zoeken, dan merk je het niet.
Kan ik nog aan w7 geraken privé? Via mijn werkgever misschien? Wordt zoiets gedaan of is dat 'not done'? (ze zijn nu op mijn werk aan het migreren van xp naar w7...)
Ja hoor, er zijn nog genoeg winkels te vinden die W7 verkopen. Zie de Pricewatch bijvoorbeeld.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wa twas het, de w8 pro licentie mocht je toch ook downgraden naar w7 ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 15:48:
Linux Mint zou dan de beste keus voor je zijn. Weinig kennis nodig en de standaard desktop omgevingen Cinnamon en Mate zijn licht genoeg. Maar je hardware is ook prima in staat om Windows 8 te draaien. 1GB RAM is in principe al genoeg, met 2 GB is 't echt prima. Heb 't bij vrienden op een core duo draaien en start sneller op dan XP dat deed.
danku! Linux Mint ga ik dan zeker uitproberen op mijn oude laptop.
Ga eerst na hoe je 't apparaat gaat gebruiken. Als je altijd achter een bureau zit, heeft een laptop weinig toegevoegde waarde. Een computer is dan makkelijker, want als er een onderdeel kapot gaat, vervang je die met $onderdeel en je kan weer verder. Dat is met een laptop een ander verhaal.
Ik ben er uit: het wordt een desktop computer.
Ja hoor, er zijn nog genoeg winkels te vinden die W7 verkopen. Zie de Pricewatch bijvoorbeeld.
Hmm, even gekeken. Is dat betrouwbaar? Is dat een losse oem licentie dat je dan krijgt? Ik dacht dat dat enkel verkocht werd aan pc-bouwers, om vast te koppelen aan een systeem.

Maar als het waar is wat fish zegt, dat je met een W8 Pro licentie mag downgraden, vind ik dat wel heel interessant! Dan kan ik W8.1 uittesten, stel dat ik na alles te hebben getweaked nog niet tevreden ben, dan kan ik alsnog downgraden naar W7.

Dus, op zoek naar een desktop, met W8 Pro.
Ik vermoed dat ik zo'n computer best op maat laat samenstellen, kent er iemand een goede winkel regio Antwerpen? Of kan dit volledig via een online (betrouwbare?) winkel afgehandeld worden en dan laten leveren?

Al zeer bedankt aan allen voor de antwoorden en goede uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 18:20:

[...]

Hmm, even gekeken. Is dat betrouwbaar? Is dat een losse oem licentie dat je dan krijgt? Ik dacht dat dat enkel verkocht werd aan pc-bouwers, om vast te koppelen aan een systeem.
Je koopt een retail versie over het algemeen. Maar OEM kan ook, echter mag je die officieel gezien pas kopen als je een computer samenstelt.
Dus, op zoek naar een desktop, met W8 Pro.
Ik vermoed dat ik zo'n computer best op maat laat samenstellen, kent er iemand een goede winkel regio Antwerpen? Of kan dit volledig via een online (betrouwbare?) winkel afgehandeld worden en dan laten leveren?
Als je een beetje rondkijkt, vind je in principe genoeg online shops in België. Beetje winkel geeft je de optie om 't systeem voor je in elkaar te zetten. Dat zie ik iig wel bij de Nederlandse winkels, zoals Alternate, Komplett, 4Launch en dergelijke. En he, Komplett heeft ook een Belgische locatie ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1