@hansdegit;
Vanmorgen was de stand:
TecHeat from CH (retour) | 24.1°c |
TecHeat to CH (aanvoer) | 27.8°c |
Deze (en denk alle) CO2 warmtepomp(en) is verzot(!) op koud water en dan bedoel ik ook echt(!) koud water(<15°c)
De CO2(R744) warmtepomp draait, 180 tegenovergesteld van bijv. R410a, het liefst op een gemaximaliseerde dT van min. 50K.
Ik heb nu (achteraf) 1(!) run gezien met voor korte tijd een COP 4 en dat was net na de vakantie. Die avond heb ik de boiler gespoeld ivm water dat langere tijd stil had gestaan (legionella "risico"). Die run heeft de warmtepomp nagenoeg op een dT van 45-50K gedraaid (aanvoer ~15°c, retour 65°c) en dat bij een buitentemperatuur van 23°c.
Momenteel zitten wij na 152 dagen meten op bijna 5m3 warm tapwater, wat neerkomt op 32L van 65°c en door te mixen met 15°c komt dat op 64 liter tapwater van 40°c.
Een grove berekening laat zien dat dit ong. 256kWh energie heeft gekost.
Bij een COP van 2.56(toeval...) komt dat op 100kWh stekker verbruik voor tapwater.
In diezelfde periode heeft de warmtepomp 486,283kWh uit het stopcontact gehaald.
Daarmee komt het tapwater deel ongeveer 22%.
De rest, 386kWh * 2.56 = 988.16kWh thermisch, is voor verwarming geweest.
Zoals het er nu naar uit ziet:
*Jaarlijkse tapwater vraag van:
- 650 kWh
- 64 L per dag van 40°c, douchen, wasmachine hotfill
*Jaarlijkse warmte vraag van:
- 5760 kWh (0.750kWh per graaddag * 2.56COP)
-----------------
Totaal komen wij op 6410kWh thermische energie vraag.
De folder van de warmtepomp laat een volgend rekenvoorbeeld zien voor een 4 pers. gezin in 100m2:
» Yearly DHW demand (48%)
* 2,133 kWh
* 168L of DHW at 40°C used per day
» Yearly heating demand (52%)
* 2,315 kWh
* heating period: 189 days from Oct. to April (below 16°C outside)
* low temperature heating (return water at 30°C)
----------------------------
In a year:
Heat pump consumed:1,169 kWh
Heat pump produced: 4,448 kWh
Onze thermische warmtevraag ligt dus 44% hoger en het tapwaterdeel is maar 15%.
Als ons huis beter geïsoleerd is, dan verschuift de warmtevraag procentueel gezien naar tapwater en dat vind de WP fijn en stijgt de COP.
Andere "oplossing" is veul meer gaan douchen.... Maar ik ben dan bang dat de WP heul snel aan zijn maximaal te leveren thermisch vermogen komt, zeker als het erg koud is.
Dit laat naar mijn idee en gevoel zien dat de AquaEco2 warmtepomp voor 70% (misschien wel 90%) van de huizen in NL als een tang op een varken gaat slaan. Meer en deel van de NL huizen verbruik way-more energie voor verwarming dan voor tapwater. Daarbij heb ik het gevoel dat mensen steeds meer op waterverbruik en daarmee douchetijd letten, maar dat het hok van 300m3 wel op 22°c moet zijn. Ook zal icm douche WTW's de totale warmtevraag en daarmee koudwater aanvoer op de boiler zakken.
Mocht een gezin veel meer tapwater gebruiken, bijv. voor een bad of regendouche, dan ga je snel tegen de grens de warmtepomp aan lopen.
Als de boiler voor 50% "leeg" is, dan zit er nog voor 100 liter water van gemiddeld de 55°c. Als je dan je bad van 130L gaat vullen of even 20min. a 10L/min regendouchen, dan is je boiler leeg..... Dan kan je huis niet meer verwarmt worden, koelt het huis af en gaat de WP de nacht in met achter de feiten aan te lopen.
De spiraal van de CV zit ong. 30cm van de boiler top, in die top zit 40 liter water. Dus als de boiler "leeg" is, dan moet de WP eerst 40 liter water maken alvorens warmte weer bij de CV-spiraal komt. Mijn data laat zien dat de WP bij extreme dT "maar" 50liter per uur doet. Dan duurt het ongeveer 45min. alvorens er weer warmte bij de spiraal komt en dan nog ligt alleen het kopje van de spiraal in 65°c. Pas na in totaal 1,5-2 uur draaien zal de spiraal voor 50% in hoogwaardige warmte liggen en voldoende warmte op/af kunnen nemen/geven.
Daarbij komt dat er een sterke relatie zit tussen aanvoer water temperatuur en buitentemperatuur en deze 2 zaken versterken elkaar. Dit omdat het aanvoerwater EN buitenlucht samen het gas koelen. Als één van beide mediums erg hoog in temperatuur zit, dan knalt de COP in elkaar. Aan de andere kant als de lucht erg koud is, dan zakt het afgegeven thermisch vermogen in elkaar.
Als water te warm en lucht te koud, dan is er minder energie uit lucht te halen en zakt vermogen & COP.
Als water koud en lucht te warm, dan doet de verdamper minder zijn werk en zakt de COP.
(van de zomer 23 buiten, 15 water, COP gem 3.8)
Liefst moet water extreem koud zijn en lucht niet te warm.
Onze vloerverwarming ligt er met 30cm hoh "klote" in. De temperatuur op de vloer is, als het kouder wordt, met 30+ hoog en de dT laag. Heb daarom in serie met de vloer een dikke Jaga gezet die nu het halletje "verwarmt".
Alle slaapkamers hebben een standaard plaat radiatoren + parallel 1 x Jaga Twin radiator. Ik zit erover te denken om de slaapkamer radiatoren in serie te zetten om zo de CV dT te maximaliseren en een zo koud mogelijk retour te creëren.
De badkamer heeft een Jaga Twin 80x60x15 en die krijgt het daar gemakkelijk op 22°c.
Aan de CV-kant is er voldoende afgifte mogelijkheid. Maar om het huis op 21°c te krijgen/houden, is een retour van minimaal 21°c nodig en zal boiler niet snel structureel onder die temp komen.
Er is nog 1 koel plan, maar dat ga ik nog niet uitgebreid op internet zetten.
Overigens is de WAF is erg laag om het huis op 15°c te stoken...
Het is een lang verhaal geworden en ik hoop dat het een beetje te lezen/begrijpen is