Is het duidelijk dat hij de COP uit de folder nooit haalt?
Vind het wel erg hard gesteld
Zo goed als zeker gaat hij de 5 niet halen, maar een VW TDI haalt ook de cijfers uit de folder niet.
De meeste andere L/W WP's halen ook de cijfers niet.
Het is nog steeds de vraag onder welke omstandigheden de WP nu welke prestaties zou moeten leveren.
Mijn metingen laten zien dat de WP in de meeste gevallen ook maar 3-3,2kW vermogen levert en dat terwijl hij 3,5kW moet kunnen leveren.
Maar waardoor komt dat?
Komt dat door lucht tekort?
Komt dat doordat de temperaturen dusdanig zijn dat het CO2 gas niet lekker kan draaien?
Feit is ook dat onze 'vloerverwarming' met hoh 20-30 cm icm "maar" 2 slanggroepen niet ideaal is.
Ook is de vloerverwarmingverdeler met eigen pomp een doorn in het oog. Eigenlijk moet er een LTV verdeler komen. Het systeem is dan veel beter in te regelen en de vloerverwarmingpomp kan dan niet zomaar 90% van de warmte naar zich toe zuigen.
De hoop is dat dmv andere vloerverwarming de retour van de vloer en het gehele systeem als totaal een stuk omlaag kan.
Ik wist niet dat de CO2 WP zo extreem gevoelig was voor de retour temperatuur.....
Van de week bezig geweest met CO2 gas-zijdige schema;

Het schema laat zien dat na de gaskoeler, het gas naar een tussenkoeler gaat.
Als het het boilerwater te warm is, dan koelt het niet goed genoeg af en komt het te warm in de tussenkoeler aan.
Als het gas te warm bij de tussenkoeler is, dan zal het gas aan de andere kant van de tussenkoeler weer veel opwarmen en te warm bij de compressor aankomen.
Dat bevestigd het verkregen beeld dat het sanitair water niet warm mag zijn, omdat anders de COP in dondert...
Er zit dus nog wat rek in het verhaal.
Het CV-systeem zal nog verder geoptimaliseerd moeten worden om een zo laag mogelijke retour te halen.
In dat licht, vind ik het ook heel vreemd dat de
TecControl juist regelt op aanvoer temperatuur.
Je zou bij zo'n systeem, waar een lage retour van levensbelang is, de controller op retourtemp stuurt.
Maar dat heb ik blijkbaar mis......
[
Voor 10% gewijzigd door
Freemann op 26-10-2015 22:04
]