Zou op zich ook kunnen maar dan moet ik tijdens het douchen actief gaan schakelen als het warm water uit de zonneboiler op is. Zou ik een keertje kunnen testen hoe goed dat werkt.
Ligt natuurlijk voornamelijk aan de interval waarmee boiler temp wordt gecheckt.
- De Diyless setup komt deze ook met een "bouwinstructie/programmeerinstructie"?
- Komt je bestelling ook echt aan? Er is helaas een oorlog aan de gang.
- De Diyless setup komt deze ook met een "bouwinstructie/programmeerinstructie"?
- Komt je bestelling ook echt aan? Er is helaas een oorlog aan de gang.
Er staan op de site verschillende blogs hoe je eea in elkaar zet maar het is echt heel eenvoudig. In de blogs staan ook verschillende manieren om de setup te gebruiken (gateway, master etc.).
Ze hebben online een git respository waar veel voorbeelden staan en dan heb je natuurlijk de basis OpenTherm git Arduino library waar ook voorbeelden staan.
Ik heb totaal geen problemen gehad met versturen en werd netjes met track en trace verstuurd. Het land is erg groot dus het leven gaat daar ook (gedeeltelijk) gewoon door en hiermee kun je het normale leven ook een beetje ondersteunen.
Ik probeer een recent (dit jaar) gekochte OpenTherm Gateway (V2.7) van Nodo-Shop aan te sluiten op een Remeha Avanta Ace 35c in combinatie met een Remeha iSense thermostaat. De thermostaat wordt herkend, maar geeft de welbekende F203 foutmelding (verbindingsprobleem). De Gateway rapporteert dat de thermostaat is verbonden en pakketten uitstuurt (maximum relative modulation level, Day and of week and time of day: Unk 00:00).
Er komen geen berichten binnen van de boiler op de OpenTherm Gateway en ook niet op de thermostaat (getest in monitoring mode met OpenTherm Monitor). Wat ik al heb gedaan:
• Getest op kabelbreuken. Geen sprake van. Thermostaat en boiler direct met elkaar verbonden kunnen gewoon met elkaar communiceren.
• Nieuwste firmware geïnstalleerd (P16F1847, 6.1).
• Stroomwaardes getest. Zie: http://otgw.tclcode.com/debugging.html#interface
The Zep Man schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:01:
Ik probeer een recent (dit jaar) gekochte OpenTherm Gateway (V2.7) van Nodo-Shop aan te sluiten op een Remeha Avanta Ace 35c in combinatie met een Remeha iSense thermostaat. De thermostaat wordt herkend, maar geeft de welbekende F203 foutmelding (verbindingsprobleem). De Gateway rapporteert dat de thermostaat is verbonden en pakketten uitstuurt (maximum relative modulation level, Day and of week and time of day: Unk 00:00).
Er komen geen berichten binnen van de boiler op de OpenTherm Gateway en ook niet op de thermostaat (getest in monitoring mode met OpenTherm Monitor). Wat ik al heb gedaan:
• Getest op kabelbreuken. Geen sprake van. Thermostaat en boiler direct met elkaar verbonden kunnen gewoon met elkaar communiceren.
• Nieuwste firmware geïnstalleerd (P16F1847, 6.1).
• Stroomwaardes getest. Zie: http://otgw.tclcode.com/debugging.html#interface
1) Wissel de polariteit van de draden naar de boiler en/of de thermostaat eens om. Het zou in theorie niets uit moeten maken maar in de praktijk kan het wel degelijk het verschil zijn tussen verbinding en geen verbinding. In mijn geval met zo'n zelfde ketel maakt het dus wel degelijk uit in welke klem ik elke draad doe.
2) check even of op de Isense de external control setting aan staat. Dit kan ook issues geven mbt. de thermostaat die geen berichten toestaat die vanuit de OTGW komen.
Dutchess_Nicole schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
1) Wissel de polariteit van de draden naar de boiler en/of de thermostaat eens om. Het zou in theorie niets uit moeten maken maar in de praktijk kan het wel degelijk het verschil zijn tussen verbinding en geen verbinding. In mijn geval met zo'n zelfde ketel maakt het dus wel degelijk uit in welke klem ik elke draad doe.
Ik heb alle vier mogelijkheden geprobeerd (alles normaal, boiler omgewisseld, thermostaat omgewisseld, beiden omgewisseld). Geen effect.
2) check even of op de Isense de external control setting aan staat. Dit kan ook issues geven mbt. de thermostaat die geen berichten toestaat die vanuit de OTGW komen.
Die stond nog niet aan en heb ik aangezet. Geen verschil. Dit klopt natuurlijk, want het enige dat die instelling wijzigt is dat de thermostaat temperature override toestaat. Gezien ik enkel al problemen heb in monitoring mode (waarbij de OTGW er transparant moet tussenzitten) kan deze instelling geen verschil maken.
Probleem is inmiddels opgelost. Nieuwere Remeha ketels lijken een lager voltagebereik te hebben voor communicatie. M.b.v. diagnose test 5 om de gebruikte minimum en maximum voltages uit te lezen en een verlaging van de reference voltage level in de reguliere firmware is het probleem opgelost. Lees hier meer. Ter referentie, mijn huidige reference voltage level is 0,96V.
Vannacht schijnbaar een communicatie storing opgetreden, snap nog altijd niet waarom dit gebeurd is. Ketel gaf A8 aan en heeft de hele nacht gestookt... Na reset van de ketel nog altijd hetzelfde. Uiteindelijk OTGW van de spanning af en ketel opnieuw opgestart en nu lijkt alles weer te werken. Hopelijk was dit maar eenmalig anders worden de energie kosten wel heel erg hoog....
Wel vreemd dat de ketel maar lekker door blijft branden, terwijl hij geen gegevens van de thermostaat ontvangt.
Hi, ik heb sinds een jaar tussen mijn Nefit Nxt Proline hrc en een Honeywell chronotherm de gateway hangen. Nou kon ik helaas op de chronotherm de temperatuur en setpoint niet uitlezen/veranderen, dus ik heb een tweedehands Isense gekocht.
Nu kan ik wel de setpoint aanpassen maar is mijn Return Water Temp weg gevallen, dit vind ik nogal vreemd aangezien die van de boiler komt. Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen verhelpen?
Edit:
Inmiddels zelf wat meer dingen geprobeerd, door het commando AA=28 (de code voor return temperature) te sturen in de opentherm monitor applicatie komt de temperatuur weer wel door. Ook niet eenmalig maar gewoon in de normale updates, ik snap niet helemaal waarom maargoed, het werkt weer!
[Voor 25% gewijzigd door Gunner0616 op 23-09-2022 11:54]
Wil hem aansluiten tussen mijn Remeha Calenta 40c en Honeywell Modluation Round of de originele iSense.
Uitlezen wil ik gaan doen via Home Assistant
Ik heb uiteindelijk 2 kitjes gekocht bij Nodoshop maar gebruik nu een kitje van Diyless (zie eerdere posts) omdat ik de OTGW in mijn combinatie (thermostaat/ketel) niet aan de praat heb gekregen. Mocht je interesse hebben dan zijn ze voor een schappelijke prijs over te nemen (inclusief factuur etc.).
[Voor 3% gewijzigd door Lasoul op 27-09-2022 16:50]
Beste Tweakers, ook ik ben begonnen met het orienteren op OTGW.
Ik heb op dit moment een Remeha Tzerra Aces van 2 jaar oud. Ik gebruik Tado thermostaat in mijn huiskamer icm een Tado extensiekit en vloerverwarming. Echter, wanneer de temperatuur zakt, slaat mijn ketel niet altijd direct aan. De klep naar de vloerverwarming gaat wel direct open, maar de ketel slaat niet aan.
Ik wil heel graag kijken wat Tado naar mijn ketel stuurt en wanneer. Volgens mij moet dit kunnen via OTGW
(correct me if I'm wrong) indien ik deze tussen de tado extensiekit en de ketel aansluit.
Wat zijn de needs to knows, voordat ik me op dit terrein ga begeven? Zijn er do's en don'ts?
DarkAllMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:17:
Ik wil heel graag kijken wat Tado naar mijn ketel stuurt en wanneer. Volgens mij moet dit kunnen via OTGW
(correct me if I'm wrong) indien ik deze tussen de tado extensiekit en de ketel aansluit.
Wat zijn de needs to knows, voordat ik me op dit terrein ga begeven? Zijn er do's en don'ts?
Je wilt diagnosticeren. Dat kan. Voor het beste resultaat kan je de OTGW in monitoring mode zetten. Dan heeft die geen invloed op het berichtenverkeer, maar stelt je wel in staat om te zien wat er over de lijn gaat.
Qua tooling kan je OpenTherm Monitor gebruiken. Dat werkt goed, en helpt met interpretatie van berichten die langskomen.
[Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 28-09-2022 10:29]
DarkAllMan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:17:
Beste Tweakers, ook ik ben begonnen met het orienteren op OTGW.
Ik heb op dit moment een Remeha Tzerra Aces van 2 jaar oud. Ik gebruik Tado thermostaat in mijn huiskamer icm een Tado extensiekit en vloerverwarming. Echter, wanneer de temperatuur zakt, slaat mijn ketel niet altijd direct aan. De klep naar de vloerverwarming gaat wel direct open, maar de ketel slaat niet aan.
gebruikt je thermostaat opentherm? of is het simpel aan/uit?
Er is een nieuwe OTGW firmware uit voor de P16F1847. Echter wilt het niet lukken met flashen.
Hij zegt reset OTGW ( dus 1 druk op de reset knop op het board zelf ) en daarna krijg ik de melding: could not put gateway into self-programming mode.
Ik probeer dit te doen via OT Monitor versie 6.2 via de WiFi
[Voor 58% gewijzigd door Apoca op 17-10-2022 14:17]
Apoca schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:05:
Er is een nieuwe OTGW firmware uit voor de P16F1847. Echter wilt het niet lukken met flashen.
Hij zegt reset OTGW ( dus 1 druk op de reset knop op het board zelf ) en daarna krijg ik de melding: could not put gateway into self-programming mode.
Ik probeer dit te doen via OT Monitor versie 6.2 via de WiFi
Ik had er laatst ook last van, even aan de usb hangen was de oplossing
hallo mensen,
Ik heb een OT gateway aangeschaft en die doet het, ik kan hem benaderen via netwerk standalone op laptop. Maar hoe koppel ik hem nu in in mijn huidige thuisnetwerk. Ik zie het in het USR menu local IP config staan moet ik die op DHCP zetten en dan krijgt een IP nummer binnen mijn netwerk en daar kan ik hem dan weer vinden?
Nu heeft ie nog standaard Ip adres 192,168,0,7
Bezig om een OTGW aan te sluiten tussen cv en thermostaat maar loop toch vast
OTG firmware 6.1
Wemos D1 mini erop tbv wifi communicatie
CV: Bosch HRC 35 ( staat niet in matrix echter Bosch HRC 30 wel)
Thermostaat : Chronoterm touch
Als ik via OT monitor dmv F7 de operating mode in monitor mode zet dan krijg ik zie ik netjes data langs komen van thermostaat (TXXXXXXX) en van de CV ( BXXXXXXXX) van o.a. setpoints, room temperature, flame, enz.
Dit lijkt dus te werken en berichten zijn te lezen voor OTGW lijkt me ondanks dat de CV niet in de matrix staat.
Echter zodra ik operation mode omzet naar gateway dan krijg ik alleen nog maar error 01 in OT monitor langkomen.
Volgende zaken heb ik al geprobeerd.
- reference voltage aanpassen
- andere usb kabels tbv voeding
- verschillende usb adapters
Iemand een idee hoe ik de OTGW werkend krijg in gateway mode met deze CV ?
JanvBreeschoten schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:13:
hallo mensen,
Ik heb een OT gateway aangeschaft en die doet het, ik kan hem benaderen via netwerk standalone op laptop. Maar hoe koppel ik hem nu in in mijn huidige thuisnetwerk. Ik zie het in het USR menu local IP config staan moet ik die op DHCP zetten en dan krijgt een IP nummer binnen mijn netwerk en daar kan ik hem dan weer vinden?
Nu heeft ie nog standaard Ip adres 192,168,0,7
bedankt alvast voor jullie reactie
Met laptop/pc in hetzelfde subnet gaan zitten (even fixed ip aanwijzen), via webbrowser ip benaderen en inloggen met admin/admin.
Vervolgens kan je de ip settings aanpassen (bijv dynamisch of fixed toewijzen in je reguliere subnet) en de module in server mode zetten met port 23.
Je moet ook Baud rate etc aanpassen, instructies op nodo website. Succes!
Een vraag over de stats in Home Assistant die via MQTT de OTGW uitleest.
Zijn de waardes van de relative modulation niet gek? Ik zou verwachten dat die pas omhoog gaat als de ketel in gebruik is. Maar dat was alleen ij de ochtend en begin van de avond het geval.
Ik had mij weleens verdiept in dit systeem maar niet voldoende, nu ook wat dieper in homeassistant zit lijkt het mij wel interessant om dit product aan te schaffen, echter heb ik sinds kort een inventum spaarpomp in huis hangen.
De bedrading van de thermostaat zit hierdoor niet meer rechtstreeks op de ketel maar eerst op de spaarpomp en gaat vervolgens door naar de ketel.
Sinds de spaarpomp heb ik wat moeite om te begrijpen op welke momenten deze nu precies bijspringt. Is dat iets wat ik zou kunnen monitoren met de gateway? Moet ik deze dan tussen de spaarpomp en ketel in plaatsen?
De thermostaat die ik nu gebruik is een Honeywell round modulating connected.
Vorige week mijn cv installatie voorzien van een tado systeem (thermostaat en radiatorknoppen). Nu heb ik vroeger gespeeld met een OTGW en domoticz jaren geleden maar dat bleek toen niet voldoende voor wat ik voor ogen had.
De tado doet icm homeassistant wel wat ik wil maar de monitoring en settings van de ketel zijn héél beperkt. Daarom dacht ik om mijn oude OTGW daar voor in te schakelen, maar ik wou even horen of er nadelen aan verbonden zijn aan die oude OTGW (>5j oud). De OTGW is nog het model met netspanning op de print en een gesoldeerde USB-kabel eraan.
Uiteindelijke doel is om de ketel veel fijner te kunnen monitoren en eventueel een aantal settings te kunnen aanpassen (indien nodig tijdens het komende stookseizone) die ik niet kan instellen via tado.
Functioneel zou dat moeten werken. Hou wel rekening met:
ESP8266 OpenTherm Gateway can't be used as power source for a thermostat. Low power mode is supported only.
De OTGW heeft voldoende puf om een thermostaat van energie te voorzien. Verder lijkt de OTGW een betere community te hebben, wat kan helpen bij de wat meer exotischere/nieuwere combinaties van ketels en thermostaten.
Ook moet je daar nog eens los een ESP8266 bij kopen. Zelf heb ik de OTGW met alles erop en eraan besteld (gesoldeerd+netwerk+case). Solderen kan ik, maar het is mijn tijd niet waard als ik het kan vermijden.
[Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 30-10-2022 20:10]
Is er ergens een archief van vorige firmware versies te vinden?
Ik heb mijn NodoShop OTGW van 6.0 naar 6.2 geüpgraded, maar de data die in HA binnenkomt is wat gescatterd. Ik had eerste mooie vloeiende grafieken, maar die bestaan nu uit losse meetpunten. Waar er eerst zo'n 10s tussen elke waarde zat, zit er nu soms meer dan een minuut tussen.
Ik heb mijn NodoShop OTGW van 6.0 naar 6.2 geüpgraded, maar de data die in HA binnenkomt is wat gescatterd. Ik had eerste mooie vloeiende grafieken, maar die bestaan nu uit losse meetpunten. Waar er eerst zo'n 10s tussen elke waarde zat, zit er nu soms meer dan een minuut tussen.
Ik heb last van een crashende mqtt client. hierdoor valt ie af en toe weg in HA. Dat lijkt me echter niet door de otgw firmware te komen (want de mqtt client zit niet in de pic). Geen idee of dat dezelfde issue is als bij jou natuurlijk
Ik heb uiteindelijk 2 kitjes gekocht bij Nodoshop maar gebruik nu een kitje van Diyless (zie eerdere posts) omdat ik de OTGW in mijn combinatie (thermostaat/ketel) niet aan de praat heb gekregen. Mocht je interesse hebben dan zijn ze voor een schappelijke prijs over te nemen (inclusief factuur etc.).
Als deze nog beschikbaar is, dan heb ik wel interesse in eentje. Is dat een versie met wifi of ethernet of geen van beide?
Ik neem verder aan dat de otmonitor software niet werkt met het product van diyless, of wel? Ik ben op zoek naar waar te beginnen met m'n opentherm systeem, en ik denk met zo veel mogelijk meten wat er nu gebeurt en ook temperaturen loggen in huis.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Weet iemand hier of je met OpenTherm zelf een verwarm signaal kan geven zodat de thermostaat weet dat er warmtevraag is onafhankelijk van wat de thermostaat zelf vond? In zo'n geval dat de thermostaat wel weer het uit signaal geeft als de thermostaat zelf vind dat zijn doeltemperatuur is bereikt.
Het idee is als volgt. Ik heb een thermostaat hangen waarvan ik vind dat de hysteresis te grof is. In de praktijk 0,4 graden. De thermostaat staat ingesteld op 20 graden en gaat dus aan bij 19,8 graden en uit bij 20,2 graden. Aangezien ik op lage temperatuur verwarmd koelt de ruimte vaak af tot 19,6 graden. Ik zou graag de warmtevraag geforceerd willen starten bij 20 graden, maar de thermostaat wel de warmtevraag laten stoppen bij 20,2 graden.
Een makkelijke oplossing zou zijn een thermostaat vinden die een effectieve hysteresis heeft van 0,2 graden. Punt is alleen dat ik nu een thermostaat heb die zowel een open/gesloten relais schakelt als tegelijkertijd uit te lezen is met OpenTherm. Ik heb nog geen thermostaten gevonden die dat beide tegelijk kunnen.
[Voor 72% gewijzigd door CurlyMo op 11-11-2022 12:50]
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Via een thuisautomatiseringsoplossing (zoals Home Assistant) kan dat met een OTGW.
Trigger op temperatuur < 20,0'C, actie die de thermostaat instelt op 21'C. Thermostaat gaat geforceerd stoken, want gevraagde temperatuur ligt buiten de hysterese.
Trigger op temperatuur >= 20,2'C, actie die de thermostaat instelt op 20'C.
Uiteraard moet de gewenste temperatuur wel via OT op de thermostaat te configureren zijn.
Als je 21'C instelt, dan heb je niet dat je huis in een sauna verandert als je thuisautomatisering om wat voor reden dan ook niet werkt.
[Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 11-11-2022 13:30]
Via een thuisautomatiseringsoplossing (zoals Home Assistant) kan dat met een OTGW.
Dat is een andere benadering dan ik voor ogen had. De setpoint veranderen van de thermostaat. Even kijken of mijn thermostaat dat ondersteund.
Als je 21'C instelt, dan heb je niet dat je huis in een sauna verandert als je thuisautomatisering om wat voor reden dan ook niet werkt.
Jawel, maar het voordeel van deze thermostaat is dat hij dus zowel relais als OT ondersteund. Mijn warmtepomp zit op het relais, mijn domotica op OT. Als mijn domotica uitvalt, dan blijft alles gewoon op het relais werken. Moet je alleen handmatig de setpoint weer even op 20 zetten.
@The Zep Man Heb jij ook een idee hoe je dat precies via OpenTherm doet?
Het lijkt erop dat dat via een WRITE_DATA op het TSet topic moet.
[Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 11-11-2022 14:19]
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Ik heb een Toon 1 thermostaat die via een OT converter communiceert met mijn Nefit Trendline II ketel. Die Trendline ketel heeft van zichzelf geen OT en staat dus niet in de lijst van ondersteunde ketels voor de Nodoshop OTGW. Weet iemand in welke mate die OTGW wel/niet werkt met de combi van Trendline II + OT converter + Toon1?
Ik heb OTGW van NODO shop hier draaien op fw versie 4.3.0.2.
Draait opzich al enkele jaren prima in combinatie met Domoticz.
Heeft zijn beperkingen als het gaat om instellen van de thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation). Kan alleen via Domoticz de ingestelde vraagtemperatuur overrulen met stappen op hele graden.
Verder kan ik wel veel uitlezen en via domoticz en influxdb doorzetten naar grafana.
Kan iemand mij vertellen of er toegevoegde waarde is te halen uit een fw upgrade naar een hogere fw versies?
Copitano schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:59:
Ik heb OTGW van NODO shop hier draaien op fw versie 4.3.0.2.
(...)
Kan iemand mij vertellen of er toegevoegde waarde is te halen uit een fw upgrade naar een hogere fw versies?
Nee, die had ik nog niet gevonden
Ga ik meteen doen
EDIT: Zojuist afgerond. Als ik onderstaande goed begrijp kan ik beter op 4.3.0.2 blijven zitten.
The PS=1 output has changed in version 5.0. If using this function, the program processing the information will have to be adapted accordingly. *** POTENTIAL INCOMPATIBILITY ***
Users who need the old format (particularly Domoticz users) should stick to version 4.3.
Wat ik alleen niet begrijp is de datum van de update 4.3 in de tabel bij downloads. Daar staat Jan 7, 2021. Ik heb het ding gekocht in januari 2019, opgehangen, gekoppeld aan domoticz en verder nooit meer naar om gekeken en toch zie ik nu dit:
Of ben ik nu zaken doorelkaar aan het halen (server/monitoring)?
[Voor 62% gewijzigd door Copitano op 11-11-2022 17:18]
Nee, die had ik nog niet gevonden
Ga ik meteen doen
EDIT: Zojuist afgerond. Als ik onderstaande goed begrijp kan ik beter op 4.3.0.2 blijven zitten.
[...]
Wat ik alleen niet begrijp is de datum van de update 4.3 in de tabel bij downloads. Daar staat Jan 7, 2021. Ik heb het ding gekocht in januari 2019, opgehangen, gekoppeld aan domoticz en verder nooit meer naar om gekeken en toch zie ik nu dit:
[Afbeelding]
Of ben ik nu zaken doorelkaar aan het halen (server/monitoring)?
ja, je screenshot geeft de versie van opentherm monitor, dat is de gui
Als het gewoon een Nodo versie is met wifi kan je gewoon naar http://otgw.local gaan en dan op device info klikken:
[Afbeelding]
Maar of dat er is (en of het zo te bereiken is) is dan weer afhankelijk van de firmware versie die je draait... Dat menuutje dat jij daar laat zien bestaat namelijk nog niet zo lang (en ik kan het weten want ik heb dat menu gemaakt)
Maar of dat er is (en of het zo te bereiken is) is dan weer afhankelijk van de firmware versie die je draait... Dat menuutje dat jij daar laat zien bestaat namelijk nog niet zo lang (en ik kan het weten want ik heb dat menu gemaakt)
Haha, fair point. Maar daarvoor was er toch ook wel een optie om te zien welke firmware je had?
Als het gewoon een Nodo versie is met wifi kan je gewoon naar http://otgw.local gaan en dan op device info klikken:
[Afbeelding]
Geeft in mijn geval een autoblank. OTGW is Nodo model die ze verkochten in 2019 met een RJ45 aansluiting. Dus geen Wifi maar bekabeld. Zodra ik het IP nummer invul in de browser krijg ik een scherm waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen. Kan mijn niet herinneren dat ik dat ooit heb aangemaakt. Dus daar kom ik niet in
@Dutchess_Nicole Ehhh, noob. Heb even gekeken bij Github, maar kan niet echt vinden hoe ik dat dan moet doen.
Geeft in mijn geval een autoblank. OTGW is Nodo model die ze verkochten in 2019 met een RJ45 aansluiting. Dus geen Wifi maar bekabeld. Zodra ik het IP nummer invul in de browser krijg ik een scherm waar ik een gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen. Kan mijn niet herinneren dat ik dat ooit heb aangemaakt. Dus daar kom ik niet in
@Dutchess_Nicole Ehhh, noob. Heb even gekeken bij Github, maar kan niet echt vinden hoe ik dat dan moet doen.
Dat model heb ik ook. Via de webinterface kom je sowieso niet veel te weten over de OTGW versie:
Wat je kan doen is een PR=B commando sturen. Je krijgt dan antwoord van de OTGW met de build date. Via Domoticz gaat dat via Instellingen>Hardware. Zoek daar je OTGW op en klik op instellingen:
(Hier staat al een versienummer aangegeven, ik dacht dat dat niet klopte maar blijkbaar toch, zie onderaan deze post)
Oftewel: als je firmware versie 5 hebt en Domoticz gebruikt dan werkt het dus niet. Na het terug geflashed te hebben naar 4.3 werkt het!
Er is tegenwoordig een 6.2 zie ik. Als ik op deze pagina kijk http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles dan zie ik niets staan bij versie 6.2 over eventueel incompatibility.. Betekent het dat een upgrade naar 6.2 'veilig' is? Iemand dit al getest hier?
Edit: zie het al, de 6.2 is voor een andere PIC, waarmee je naar 5.5 moet gaan. Echter, daar staat wel een asterisk bij dat je op 4.3 moet blijven
[Voor 8% gewijzigd door ID-College op 14-11-2022 15:45]
Dat model heb ik ook. Via de webinterface kom je sowieso niet veel te weten over de OTGW versie:
[Afbeelding]
Wat je kan doen is een PR=B commando sturen. Je krijgt dan antwoord van de OTGW met de build date. Via Domoticz gaat dat via Instellingen>Hardware. Zoek daar je OTGW op en klik op instellingen:
[Afbeelding]
(Hier staat al een versienummer aangegeven, ik dacht dat dat niet klopte maar blijkbaar toch, zie onderaan deze post)
Na ontvangst van het antwoord komt dat in je log terecht. Klik dus op Instellingen>Log en check daar het antwoord.
[Afbeelding]
In mijn geval dus build date 20 oktober 2015. Kijkend naar het changelog is dat (een subversie van) versie 4.2.
Bovenstaande kan ook via een Telnetsessie naar <ip-van-je-OTGW>:23
PR=A doet het bij mij trouwens niet via Domoticz, maar via Telnet sessie wel:
PR=A
PR: A=OpenTherm Gateway 4.2.5
Ik heb dat in domoticz kennelijk ooit anders ingericht
Ben bang als ik dat nu verander dat ik alles t/m grafana weer opnieuw moet aanmaken.
Telnetsessie heb ik nog nooit gedaaan denk ik. Ga eens kijken hoe dat werkt.
Er is tegenwoordig een 6.2 zie ik. Als ik op deze pagina kijk http://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles dan zie ik niets staan bij versie 6.2 over eventueel incompatibility.. Betekent het dat een upgrade naar 6.2 'veilig' is? Iemand dit al getest hier?
Edit: zie het al, de 6.2 is voor een andere PIC, waarmee je naar 5.5 moet gaan. Echter, daar staat wel een asterisk bij dat je op 4.3 moet blijven
Dat was kort door de bocht ook mijn conclusie, maar ik ben geen specialist. Vandaar mijn vraag aan diegene die er beter in thuis zijn.
Dat was kort door de bocht ook mijn conclusie, maar ik ben geen specialist. Vandaar mijn vraag aan diegene die er beter in thuis zijn.
Bottom-line: als je dus Domoticz gebruikt en dus nog de oude PIC hebt (de P16F88) dan kan je niet upgraden naar 6.2. Als je kijkt op nodo-shop zie je dat ze nu ook de PIC16F1847 gebruiken. Daar werkt 6.2 wel mee (zie https://www.nodo-shop.nl/...upgrade-pic-for-otgw.html).
Je kan wel de PIC16F1847 kopen en dus solderen op je huidige bord, maar als je soldeerskills niet zo goed zijn (zoals de mijne ) dan zal je het moeten laten doen of een nieuwe kopen. Mensen met Domoticz en de P16F88 doen er dus goed aan het te laten zoals het is (ik ga er even vanuit dat 5.5 dus nog steeds incompatibel is met Domoticz; wellicht weet iemand dat? Zit er hier iemand op Domoticz met 5.5 en werkt alles naar behoren?).
Ik had vorig jaar wel het issue maar dat was met 5.0, toen was 5.5 er nog niet.. Wellicht dat het nu wel compatible is (hoewel de site aangeeft van niet, dus daar ga ik maar even vanuit )
[Voor 11% gewijzigd door ID-College op 14-11-2022 16:19]
Bottom-line: als je dus Domoticz gebruikt en dus nog de oude PIC hebt (de P16F88) dan kan je niet upgraden naar 6.2. Als je kijkt op nodo-shop zie je dat ze nu ook de PIC16F1847 gebruiken. Daar werkt 6.2 wel mee (zie https://www.nodo-shop.nl/...upgrade-pic-for-otgw.html).
Je kan wel de PIC16F1847 kopen en dus solderen op je huidige bord, maar als je soldeerskills niet zo goed zijn (zoals de mijne ) dan zal je het moeten laten doen of een nieuwe kopen. Mensen met Domoticz en de P16F88 doen er dus goed aan het te laten zoals het is (ik ga er even vanuit dat 5.5 dus nog steeds incompatibel is met Domoticz; wellicht weet iemand dat? Zit er hier iemand op Domoticz met 5.5 en werkt alles naar behoren?).
Ik had vorig jaar wel het issue maar dat was met 5.0, toen was 5.5 er nog niet.. Wellicht dat het nu wel compatible is (hoewel de site aangeeft van niet, dus daar ga ik maar even vanuit )
Ik ga het maar lekker zo laten. Het werkt, dus niet aankomen dan maar
Dank voor jullie reacties
ID-College schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:17:
Mensen met Domoticz en de P16F88 doen er dus goed aan het te laten zoals het is (ik ga er even vanuit dat 5.5 dus nog steeds incompatibel is met Domoticz; wellicht weet iemand dat? Zit er hier iemand op Domoticz met 5.5 en werkt alles naar behoren?).
Ik heb OTGW PIC Firmware Version 5.3 met domoticz 2022.1. Domoticz is een tijdje geleden daarop aangepast.
Ik gebruik de wifi (ESP8266) versie.
Overigens kan je volgens mij ook gewoon weer terug naar een oudere versie van PIC firmware.
Versie de firmware is overigens zichtbaar in de hardware tab van domoticz bij de OTGW regel
Ik heb OTGW PIC Firmware Version 5.3 met domoticz 2022.1. Domoticz is een tijdje geleden daarop aangepast.
Ik gebruik de wifi (ESP8266) versie.
Overigens kan je volgens mij ook gewoon weer terug naar een oudere versie van PIC firmware.
Versie de firmware is overigens zichtbaar in de hardware tab van domoticz bij de OTGW regel
Ah top, dat is al even geleden zie ik. Denk dat ik eerst mijn containers moet bijwerken. Heb t ff niet bij de hand maar eerst moet ik domoticz updaten voordat ik de OTGW kan bijwerken. Mijn versie is nog wat ouder.. zal er binnenkort eens voor gaan zitten
Zo te zien kan dat zonder solderen? Is wel een interessante optie! Zou graag de overstap maken naar MQTT en wellicht bieden de verbeteringen een oplossing voor mijn niet-overrulebare Honeywell Vision Modulation. Aan de andere kant, het werkt, dus niet aankomen... lastige keuze
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
PIC zit in een socket, dus dat klopt. Bij een gebrek aan beter gereedshap kan je een dunne platte schroevendraaier gebruiken om de chip aan één kant voorzichtig een stukje omhoog te wippen. Doe hetzelfde aan de andere kant, en je kan de bestaande chip er zo voorzichtig uittrekken. Hou wel rekening met de oriëntatie bij het installeren van de nieuwe chip.
The Zep Man schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:07:
[...]
PIC zit in een socket, dus dat klopt. Bij een gebrek aan beter gereedshap kan je een dunne platte schroevendraaier gebruiken om de chip aan één kant voorzichtig een stukje omhoog te wippen. Doe hetzelfde aan de andere kant, en je kan de bestaande chip er zo voorzichtig uittrekken. Hou wel rekening met de oriëntatie bij het installeren van de nieuwe chip.
Dank voor de bevestiging. Wellicht mooi klusje voor het voorjaar, als het stookseizoen voorbij is. Als het dan onverhoopt langer duurt om in Domoticz over te stappen van de native OTGW ondersteuning naar de MQTT implementatie mis ik in ieder geval geen cruciale info
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Dank voor de bevestiging. Wellicht mooi klusje voor het voorjaar, als het stookseizoen voorbij is. Als het dan onverhoopt langer duurt om in Domoticz over te stappen van de native OTGW ondersteuning naar de MQTT implementatie mis ik in ieder geval geen cruciale info
Ik heb hem even besteld, ga wel even pioneren.. Ik was vanochtend even Domoticz naar 2022.2 aan het upgraden en daarna mijn Influxdb en toen was alles stuk (naar v2). Dus ik moet er sowieso even in gaan duiken, dus begin ik even met dit stuk, en dan richt ik alles weer opnieuw in.. TBC
Ik kan nog niks vinden over de oriëntatie idd.. Heb jij dat ergens gevonden?
[Voor 29% gewijzigd door ID-College op 15-11-2022 13:29]
Make sure the board is not connected then carefully insert the pre-programmed PIC into the
IC socket, aligning the small semicircular mark on the chip with the semicircular cutout in the
socket.
Er staat ook een plaatje bij
Ik heb via MP een OTGW gekocht voor een leuk prijsje. Verbonden via Wifi met mn netwerk, ik kan de NODEMCU ook benaderen via zijn ipadres 192.168.178.201.
Nu wil ik de OTGW koppelen aan Home Assistant, dit is in die zin wel gelukt alleen loopt het niet lekker.
Als ik ga naar "Apparaten & Diensten --> Integraties --> Uitlezen CV Ketel (OTGW)" toen zag ik dat veel
entiteiten op uitgeschakeld stonden, deze allemaal ingeschakeld alleen blijven een groot aantal op niet beschikbaar staan en anderen switchen van een status weer terug naar niet beschikbaar...
Heb ik iets verkeerds ingesteld? De node MCU stond ingesteld op Domoticz HTTP, deze heb ik op Standalone gezet.
Nu wil ik de OTGW koppelen aan Home Assistant, dit is in die zin wel gelukt alleen loopt het niet lekker.
Als ik ga naar "Apparaten & Diensten --> Integraties --> Uitlezen CV Ketel (OTGW)" toen zag ik dat veel
entiteiten op uitgeschakeld stonden, deze allemaal ingeschakeld alleen blijven een groot aantal op niet beschikbaar staan en anderen switchen van een status weer terug naar niet beschikbaar...
Heb ik iets verkeerds ingesteld? De node MCU stond ingesteld op Domoticz HTTP, deze heb ik op Standalone gezet.
Ik heb een Remeha Calenta CV en een thermostaat van Honeywell, de T6R.
Uit die tabel word ik niet echt wijzer, ja bepaalde opties zijn uit te lezen en anderen niet?
Overigens leest hij wel data uit via de OTmonitor (zie screenshot).
Update.. Inmiddels de nieuwe PIC binnen, vervangen is echt een makkie en de firmware geüpdatet en nu op 6.2. Door de upgrade naar influxdb v2 veel gedoe gehad, maar ben nu overal bij. Heb nu Domoticz 2022.2 draaien samen met Grafana 9.2 en de v2 van influxdb. Voor mensen die ook overwegen over te stappen:
de upgrade naar influx v2 is niet per se nodig maar let wel op: je moet namelijk een migratietraject door, zie https://hub.docker.com/_/influxdb voor de readme.md.
Domoticz 2022.2 werkt ook nog op de v1 als het goed is, dus je kan relatief makkelijk upgraden zonder je db te hoeven upgraden.
Inmiddels bij, ik moet alleen mijn Grafana dashboards updaten. Wat mij wel opviel: na de firmware upgrade kreeg ik er een aantal waardes bij. Ik zie nu b.v. de DHW Flow Rate (wat de flow impliceert van de WP) en ik kan mij niet herinneren dat ik die metric had op v4.3.
Iemand die dit kan bevestigen?
[Voor 16% gewijzigd door ID-College op 16-11-2022 20:46]
Ik heb van de Nodo shop 2 jaar geleden een OTGW besteld, met 24v adapter. Heeft het altijd redelijk goed gedaan icm Tado thermostaat en intergas ketel.
Nu wil ik 'm weer in gebruik gaan nemen, maar ik denk dat het goed is om de firmware eens te updaten. Helaas, ik kom er niet uit. Moet ik de NodeMCU updaten, of moet ik iets anders doen? Op de computer aansluiten? Over the air updaten? Ik weet even niet waar ik moet beginnen... Kan iemand me op weg helpen?
Nu wil ik 'm weer in gebruik gaan nemen, maar ik denk dat het goed is om de firmware eens te updaten. Helaas, ik kom er niet uit. Moet ik de NodeMCU updaten, of moet ik iets anders doen? Op de computer aansluiten? Over the air updaten? Ik weet even niet waar ik moet beginnen... Kan iemand me op weg helpen?
Ligt er maar net aan wat je hebt.. Kijk op http://otgw.tclcode.com/
Zat te vinden hierover op zijn site dus volgens mij moet je er prima uit komen met die URL
Als je deze gebruikt dan zou ik die eerst updaten. Vanuit daar kun je de PIC updaten als je dat wilt.
Als je deze gebruikt dan zou ik die eerst updaten. Vanuit daar kun je de PIC updaten als je dat wilt.
Aha, ik ga mijn versie 2.0 (met 24v) maar eens van die nieuwe firmware voorzien, zodat ie op mqtt kan werken. Lijkt me een stuk stabieler.
Nu heb ik een nodemcu v3 aangesloten met dupont kabels (erop prikken is ie te breed voor) , zou ik daarvoor ook een D1 mini kunnen gebruiken?
Nou, het is me gelukt om de otgw te voorzien van nieuwe firmware. Omdat bij mijn Lolin Nodemcu's de pinnen verder uit elkaar staan dan op het bord past, heb ik ze altijd al met dupont kabels aangesloten. Dat werkt prima.
Ding is zichtbaar in Home Assistant, super, en het lijkt stabiel.
Stel dat ik de firmware van de pic nog wil aanpassen binnen de webinterface, is dat inmiddels veilig te doen?
En welke van de 2 moet ik hebben? En .. wat moet ik doen?
koelkast schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:18:
Nou, het is me gelukt om de otgw te voorzien van nieuwe firmware. Omdat bij mijn Lolin Nodemcu's de pinnen verder uit elkaar staan dan op het bord past, heb ik ze altijd al met dupont kabels aangesloten. Dat werkt prima.
Ding is zichtbaar in Home Assistant, super, en het lijkt stabiel.
Stel dat ik de firmware van de pic nog wil aanpassen binnen de webinterface, is dat inmiddels veilig te doen?
En welke van de 2 moet ik hebben? En .. wat moet ik doen?
Ik heb het al een paar keer gedaan zonder problemen. Klikken op download symbool gaat ie updaten. Misschien eerst even opschrijven welke versie je nu hebt.
Lees de release notes voor de verschillen.
Wel gek dat je 5.5 hebt staan. Ik heb 5.3 als hoogste versie
Hopelijk kan iemand mij de goede kant op wijzen. Gister een OTGW aangesloten van nodo. Zoals de handleiding zegt de baudrate aangepast. De cv(remeha tzerra plus) en thermostaat (tado) communiceren prima. En de led op het OGTW bordje geven aan. Geel - ketelvlam aan en b - gegevens actief verzenden.
De ethernet module(USR-TPC) is toegankelijk wanneer ik de pc instel op 192.168.0.201 en in de browser naar 192.168.0.7 ga.
Helaas is zowel via domoticz als de OT monitor de OTGW niet toegankelijk? Ik zie ook wanneer ik de USR benader geen tx/rx toename.. kortom hij heeft nog geen data ontvangen en verzonden. die blijft op nul staan. Lijkt erop dat de OTGW prima werkt alleen dat de USR-TPC module niet de koppeling tussen de OTGW en het netwerk heeft gemaakt. Iemand meer verstand van het instellen van de USR-TPC?
Edit:
Na het wijzigen van het statische ip adres. (Nul vervangen voor de drie cijfers van mijn netwerk) Poort nummer, work mode naar TCP server(ipc client) en het uitzetten van RFC2217 heb ik inmiddels verbinding.
[Voor 15% gewijzigd door Jasper.schn op 20-11-2022 14:21]
Als ik de handleiding volg moet ik op een gegeven moment met een AP verbinding maken en dit lukt ook,
ik kan vervolgens de wifi instellingen aanpassen. Na het kiezen van de Wifi waar de Node verbinding mee moet maken en het opslaan, na het opslaan krijg ik de melding:
Maar hij maakt geen verbinding met het geselecteerde netwerk....
Ook blijven de 2 blauwe leds op de NodeMCU continu branden na de update van de firmware.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
@Ruudstertje als ie niet verbind kan het zijn dat de authenticatie mislukt is. Oftewel password niet goed? Een tip is even een ander eenduidig wachtwoord proberen. Als het niet lukt te verbinden, dan gaat de firmware opnieuw naar AP modus (twee blauwe leds die continue branden is het gevolg, kan je ook lezen op de wiki op GitHub).
Ik heb het in grote lijnen zo geregeld als jij wil. Belangrijkste is je realiseren dat dit eigenlijk alleen kan als je de thermostaat volledig buitenspel zet. Als je soms ingrijpt op de thermostaat, en soms niet, dan snapt de thermostaat niet meer hoe de relatie is tussen zijn gevraagde watertemperatuur en de resulterende kamertemperatuur. Dan gaat ie hele rare watertemperaturen vragen.
Ik laat derhalve Home Assistant een WAR draaien met kamercorrectie. In HA kun je aangeven op welke kamer "gestuurd" moet worden. Dat werkt op zich prima, maar...
...
Zou je daar wat meer over willen vertellen? Ik probeer precies hetzelfde te doen als @Pimmeh met dat verschil dat alles in huis op 1 verdeler loopt (combi vloer-/ wandverwarming). Ook hier last van beneden alles goed warm, maar boven niet.
Gisteren de OTGW aan HA gekoppeld en kan wel lekker meekijken, maar zie in eerste instantie nog niet hoe ik de thermostaat kan overrulen met de HA.
Zou je daar wat meer over willen vertellen? Ik probeer precies hetzelfde te doen als @Pimmeh met dat verschil dat alles in huis op 1 verdeler loopt (combi vloer-/ wandverwarming). Ook hier last van beneden alles goed warm, maar boven niet.
Gisteren de OTGW aan HA gekoppeld en kan wel lekker meekijken, maar zie in eerste instantie nog niet hoe ik de thermostaat kan overrulen met de HA.
en heeft Pimmeh wellicht al meer succes?
Gedeeltelijk. Ik had uitgezocht welke zone-regeling er is zonder cloudoplossing en de enige die ik ben tegengekomen die volledig lokaal werkt was de apparatuur van Plugwise. Uiteindelijk zou ik daar wel bijna € 700 kwijt zijn aan alle knoppen, sensoren en regeleenheden waardoor we thuis voor iets totaal anders zijn gegaan. We gaan op alle verdiepingen behalve de woonkamer lucht/lucht-warmtepompen installeren (zowel verwarmen als koelen dus). Gedeeltelijk wilden we dit toch al, maar hebben nog één extra kamer erbij genomen waardoor de 'zoneregeling' nu bestaat uit per kamer de warmtepomp kunnen bedienen is. De woonkamer blijven we daarbij voorlopig op gas stoken met de thermostaat.
Maar goed, het uitzoekwerk heb jij misschien dan wel wat aan dat de spullenboel van Plugwise verder volledig aan de eisen voldeed.
Thanks, ja Plugwise was ook mijn eerste gedachte, maar wij zouden daar zo'n €1000 aan kwijt zijn. Toevallig nog gekeken of Plugwise ook samen speelt met andere Zigbee actuatoren? Het zijn vooral die Koen's die het zo verschrikkelijk duur maken voor ons.
Vandaar onze oplossing om het zelf vanaf de grond op te bouwen met HA. Desnoods starten we met een on/off oplossing ipv opentherm en kijken we later wel hoe we dat zuiniger kunnen maken. Ben nu vooral aan het zoeken hoe ik HA de volledige controle kan geven.
Nee, verder niet gekeken of ze samenwerken toen we de andere oplossing gekozen hadden. Ik wilde sowieso niet de hele stooklijn zelf gaan opzetten en alle intelligentie in een thermostaat uit moeten gaan vinden. Dan ga ik aan het begin van de winter spelen met een systeem waar ik te weinig van begrijp en waar we te afhankelijk van zijn en dat gewoon moet werken. Maar daarin kan iedere keuze natuurlijk anders zijn.
Dat overrulen is op zichzelf niet moeilijk. Zie https://www.home-assistan...rm_gwset_control_setpoint - laat HA een watertemperatuur vragen, en je neemt de controle over. Vraag watertemperatuur '0' en HA geeft de controle weer terug aan de thermostaat.
De moeilijkheid zit hem er natuurlijk in, welke watertemperatuur ga je vragen? Daar heb ik in HA een stooklijn voor geprogrammeerd, afhankelijk van buitentemperatuur en zoninval (zonnepanelen-opbrengst als proxy). Maar het is echt van de eigenschappen van je huis afhankelijk wat werkt. En je moet dan dus ook een soort klokprogramma gaan maken in HA.
Een misschien gemakkelijker te proberen tussenoplossing: via HA je thermostaat aan te sturen. Ik gebruik dat nu niet, maar ik kan via HA en OTGW mijn thermostaat (Honeywell Chronoterm vision modulation) voeden met de buitentemperatuur, en de thermostaat dan een stooklijn laten volgen.
Voordeel hiervan is dat je gebruik kan blijven maken van het klokprogramma van je thermostaat. En ook van de stooklijn die in de thermostaat is geprogrammeerd. De thermostaat berekent dan de gewenste watertemperatuur, en zal niet stoppen met warmtevraag als het beneden al warm is. Zo kan het boven ook warm worden.
En helemaal mooi wordt het natuurlijk als je boven een temperatuursensor ophangt (bijvoorbeeld Aqara), en als het dan boven warm is, via HA de boel weer uitzetten of in ieder geval verlagen.
Ik ben al tijdje bezig de verwarming aan het koppelen met home assistant.
Eerst was er een diyless kit met een honeywell round connected wat werkte maar waar geregeld de verbinding met de honeywell cloud service geblokkeerd werd.
Aangezien ik alles local wil houden, is er nu een Remeha Isense en Nodoshop otgw geplaatst.
Sturen van de verwarming door de thermostaat werkt, ook het uitlezen van parameters en aansturen van home assistant services via de otgw lukt.
Ik kan echter niet de op de thermostaat ingestelde temperatuur tonen in de climate entity, deze is altij 0°C.
Instellen gaat ook niet, de ingestelde waarde komt niet op de thermostaat en staat na paar seconden terug op 0°C.
Ik heb een OTGW (PIC16F1847) met WeMos D1 module van Nodo-Shop. De PIC heeft firmware 6.2 erop staan en de WeMos D1 firmware 0.9.5 (de laatste).
Eerder heb ik de PIC fimware middels een USB-kabel geflashed, maar inmiddels zit de OTGW in een behuizing en is het een stuk makkelijker om de upgrade over-the-air te doen. Als ik naar de pagina "PIC firmware" ga van de webUI dan kan ik wel de laatste versie ophalen (6.3). Wanneer ik dit bestand download en de md5 checksum vergelijk met die van de laatste OTGW firmware dan zie ik dat het inderdaad dezelfde bestanden zijn. De "Device information" pagina van de webUI geeft echter nog steeds 6.2 aan; dit is ook te zien via telnet tijdens het booten.
Sinds ik 2 dagen geleden via de ESP OTGW firmware van "rvdbreemen" de PIC geupdate heb naar 5.6, alleen maar ellende. Totaal onvoorspelbaar gedrag (HA serial), ook via de webinterface van de ESP. Terugflashen naar 5.3 lost het probleem ook niet meer op
Had ik ergens gemist dat PIC updates een risico zijn voor de ESP firmware??
edit: kennelijk blijven je Vref instellingen niet bewaard bij een update. Die moest ik weer goed zetten. Daarna weer ok.
[Voor 16% gewijzigd door Wibs op 23-11-2022 15:35]
Een misschien gemakkelijker te proberen tussenoplossing: via HA je thermostaat aan te sturen. Ik gebruik dat nu niet, maar ik kan via HA en OTGW mijn thermostaat (Honeywell Chronoterm vision modulation) voeden met de buitentemperatuur, en de thermostaat dan een stooklijn laten volgen.
Voordeel hiervan is dat je gebruik kan blijven maken van het klokprogramma van je thermostaat. En ook van de stooklijn die in de thermostaat is geprogrammeerd. De thermostaat berekent dan de gewenste watertemperatuur, en zal niet stoppen met warmtevraag als het beneden al warm is. Zo kan het boven ook warm worden.
En helemaal mooi wordt het natuurlijk als je boven een temperatuursensor ophangt (bijvoorbeeld Aqara), en als het dan boven warm is, via HA de boel weer uitzetten of in ieder geval verlagen.
Bedankt, dat is een interessant idee. Is het dan ook mogelijk om een andere kamertemperatuur naar de thermostaat te sturen? Ik heb namelijk het hele huis al vol sonoff zbmini sensoren hangen. Als ik de thermostaat kan voeden met de laagste temperatuur of het hoogste temperatuursverschil, dan kan ik het systeem op die manier sturen.
e_hagenaar schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:59:
Ik heb een Itho WPU45i in combinatie met een MFT ruimte thermostaat (ik kan volgens de handleiding geen andere aansluiten). Hier tussen heb ik de OT gateway zitten alleen accepteert de MFT het remote setpoint niet. Nu heb ik een Spider besteld (deze zou volgens de website ook geschikt moeten zijn voor de WPU) als de spider.
Ik zat er over te denken om, als de spider ook het setpoint niet overneemt, de oude MFT bij de warmte pomp op te hangen en deze afhankelijk van het jaar in te stellen op een hoge of lage temperatuur
Als ik dan de woonkamer op temperatuur is en in de rest dan het huis wil koelen cq verwarmen om dan de opentherm over te schakelen van de Spider naar de MFT
Zou dat kunnen? en zo ja waar mee? solid state relais?
Is het je ooit gelukt en kan je met de spider wel remote override doen?
Ik heb sinds een week of twee de OpenThermGateway via Nodo gekocht met de Wifi-module. Alles geconnect met de Wifi en hij is uitleesbaar via OpenThermMonitor. Zodra ik OTMonitor opstart, stroomt de data direct binnen.
Via Home Assistant de integratie toegevoegd met als adres socket://192.168.1.18:6638. Uiteindelijk gelukt, alleen is de integratie / de verbinding verre van stabiel en ik kom er niet uit in welke richting ik het moet zoeken: Home Assistant, de Wifi-module, de OpenThermGateway of iets anders.
Ik zie de volgende symptomen:
Home Assistant lijkt na een willekeurige tijd geen data meer te ontvangen alle sensoren en kan ook geen data meer versturen (zoals de setpoint van de temperatuur. Dit herstelt zich soms na urenlang vanzelf (middenin de nacht of overdag).
Zodra OpenThermMonitor opstart en er dan direct data uitgelezen wordt en ik OTMonitor sluit (op een andere PC dan Home Assistant), pakt Home Assistant ineens weer alle functionaliteit terug, zonder uitzondering werkt alles dan weer naar behoren.
Er is heel erg veel logging in Home Assistant. Ik heb de logging hier geplaatst: klik. Hieronder is een overzichtsplaatje te zien.
Enkele zaken die opvalt in de logging is dat dit voorkomt tijdens de periodes dat de integratie niet goed werkt: ERROR (MainThread) [pyotgw.pyotgw] Timed out waiting for command: PR, value: I.. Daarnaast komt ook ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Exception in callback SerialTransport._call_connection_lost(None) veelvuldig voor.
Googlen leverde mij niet veel op, heeft iemand enig idee in welke richting ik dit zoeken moet? Er staat firmware versie 6.2 op de OpenTherm Gateway.
Ik run mijn OTGW niet met mqtt, maar via de HA OTGW-integratie. Zet outside temp vanuit weerlive.nl, wordt prima opgepikt door mijn oude Honeywell Chronoterm Vision Modulation
Ik run mijn OTGW niet met mqtt, maar via de HA OTGW-integratie. Zet outside temp vanuit weerlive.nl, wordt prima opgepikt door mijn oude Honeywell Chronoterm Vision Modulation
Goed om te weten. Maar als iemand het via mqtt werkend heeft hoor ik het nog graag.
Goed om te weten. Maar als iemand het via mqtt werkend heeft hoor ik het nog graag.
Niet direct werkend, maar ik heb de OTGW sinds vandaag draaien en via MQTT geintegreerd in HA. Ik heb al wel even gezocht en kwam hier terecht. Het lijkt erop dat je met een CURL commando de temperatuur kan aanpassen:
code:
1
curl -X PUT http://otgw.local/api/v1/otgw/command/OT=<waarde>
Je moet in de settings van OTGW wel "MQTT OT msg Enable" aanzetten. Dan krijg mqtt "Toutside"
In HA dan zou je hem met een shell command oid moeten aansturen vanuit HA. Maar gevoelsmatig is dat allemaal wat omslachtig.... Je zou een MQTT service aanwillen roepen en Toutside willen updaten.
edit:
Ik heb het commando even vanaf een CLI uitgevoerd, de MQTT waarde volgt de met curl ingevoerde waarde, maar wel met vertraging. Ik denk dat dat ook de crux is van het probleem. MQTT volgt de interne sensor (als die aanwezig is). Je kunt hem updaten van buitenaf en daardoor de hardware implementatie gebruiken. MQTT volgt daarna en niet andersom.
[Voor 16% gewijzigd door htca op 10-12-2022 22:14. Reden: test uitgevoerd]
Toch even een vraag: waarom zou je de "omweg" van mqtt willen, terwijl er gewoon een native integratie in HA beschikbaar is? Ik mis vast iets, maar ik hoor graag wat.
Pimmeh schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:26:
Ik heb sinds een week of twee de OpenThermGateway via Nodo gekocht met de Wifi-module. Alles geconnect met de Wifi en hij is uitleesbaar via OpenThermMonitor. Zodra ik OTMonitor opstart, stroomt de data direct binnen.
Via Home Assistant de integratie toegevoegd met als adres socket://192.168.1.18:6638. Uiteindelijk gelukt, alleen is de integratie / de verbinding verre van stabiel en ik kom er niet uit in welke richting ik het moet zoeken: Home Assistant, de Wifi-module, de OpenThermGateway of iets anders.
Ik zie de volgende symptomen:
Home Assistant lijkt na een willekeurige tijd geen data meer te ontvangen alle sensoren en kan ook geen data meer versturen (zoals de setpoint van de temperatuur. Dit herstelt zich soms na urenlang vanzelf (middenin de nacht of overdag).
Zodra OpenThermMonitor opstart en er dan direct data uitgelezen wordt en ik OTMonitor sluit (op een andere PC dan Home Assistant), pakt Home Assistant ineens weer alle functionaliteit terug, zonder uitzondering werkt alles dan weer naar behoren.
Er is heel erg veel logging in Home Assistant. Ik heb de logging hier geplaatst: klik. Hieronder is een overzichtsplaatje te zien.
Enkele zaken die opvalt in de logging is dat dit voorkomt tijdens de periodes dat de integratie niet goed werkt: ERROR (MainThread) [pyotgw.pyotgw] Timed out waiting for command: PR, value: I.. Daarnaast komt ook ERROR (MainThread) [homeassistant] Error doing job: Exception in callback SerialTransport._call_connection_lost(None) veelvuldig voor.
Googlen leverde mij niet veel op, heeft iemand enig idee in welke richting ik dit zoeken moet? Er staat firmware versie 6.2 op de OpenTherm Gateway.
Bij mij is het niet zo extreem, maar heb wel dagelijks een vergelijkbare 'vastloper' vanuit HA. Ik zie dit als de thermostaat op F200 staat, geen communicatie mogelijk met de buiten-temperatuurvoeler.
Ik draai OTGW firmware 4.3 en het lijkt erop dat op de een of andere manier HA de verbinding verliest en daarna de Telnet poort (die gebruik ik) niet meer toegankelijk is voor HA op te retry-en. OTGW kastje en Wifi module lijkt het wel gewoon nog te doen.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details