Ik ben me ook een beetje aan het inlezen over OpenTherm, maar begrijp het nog niet helemaal. Mijn radiatoren wil ik van 'domme' open/dicht actuatoren voorzien (bedraad), gecombineerd met een temperatuursensor in elke kamer.
Vervolgens wil ik de OpenTherm Gateway met Domoticz verbinden en op basis van de garapporteerde temperatuur zowel de ketel als actuatoren bedienen die op dat moment open moeten.
Mijn ketel is een Nefit NXT-serie, mijn thermostaat een 'Honeywell Round Modulation' (nieuwere versie). Nu begrijp ik dat als je zoneregeling wilt, de thermostaat dit ook moet ondersteunen omdat anders de temperatuur in de ruimte van de thermostaat als leiddraad zal worden gebruikt, en de ingestelde watertemperatuur te laag zal zijn om de kamer warm te krijgen.
Gaat het in mijn situatie sowiezo kunnen? Aangezien dit een huurhuis is ga ik zeker niet mijn ketel (laten) vervangen - mocht dat nodig zijn voor betere OpenTherm ondersteuning.
Het valt me op dat de informatie op dit gebied helaas heel versplinterd en niet eenduidig is.
Voor de duidelijkheid: uiteindelijk moet iedere ruimte afzonderlijk bediend kunnen worden. Ik heb al eens gekeken naar een open source thermostaat, maar helaas zijn er geen leverbaar momenteel (veelal tijdelijke productieruns). Als ik mijn thermostaat moet vervangen doe ik dat bij voorkeur met een general purpose device, zodat ik er direct meer mee kan doen.
Edit: Zou
dit nog iets kunnen zijn? Deze module zou - als ik het goed begrijp - de OTGW en thermostaat dus vervangen. In dat geval wordt Domoticz zelf de thermostaat.
[
Voor 21% gewijzigd door
Joseph op 28-08-2022 02:34
]