Top dan ga ik hem nu flashen. Ik laat het resultaat weten!
@Hartox dat zal zeker werken, want dan gebruik je de firmware als een serieel naar netwerk bridge. Je gebruikt dan niets van de meer geavanceerde functies. Als je de plugin van @protaki gebruikt dan kan je ook autodiscovery van alle MQTT topics gebruiken.
Just saying.
Just saying.
Als je domoticz naar poort 25238 laat kijken met firmware 0.9.1 heb je het ook werkend, je gebruikt dan geen MQTT. Echter, als legacy support is dat ook mogelijk....en volgens mij dit de enige manier is via deze firmware om hem in Domoticz te krijgen, of heb ik dat verkeerd?

Ik heb voor de lol ook even Mosquitto in een docker laten runnen en kan nu ook gebruik maken van de MQTT functie. Enige nadeel is dat ik dan geen buitentemperatuur meer naar de OTGW kan sturen. Kan dit ook vanuit Domoticz via MQTT of moet dat dan via OTMonitor?
òÓ - MHI SRK-35-ZSX
Uiteraard kan je nog de buitentemperatuur sturen, via een set topic is het eenvoudigst:
https://github.com/rvdbre...ing-the-MQTT-set-commands
Dus een bericht naar:
topic: OTGWDEV/set/<uniek otwg id>/outside
Met als payload de buiten temperatuur... en voilà.
https://github.com/rvdbre...ing-the-MQTT-set-commands
Dus een bericht naar:
topic: OTGWDEV/set/<uniek otwg id>/outside
Met als payload de buiten temperatuur... en voilà.
@Tutti-frutti Ik heb het OTGW bordje besteld inclusief USB kabel + adapter van de Nodo Shop. Tevens blijft mijn thermostaat aan. De 0 values waren ook niet bij elke parameter tegelijkertijd maar het wisselde tussen verschillende devices in Domoticz.
Ik heb jullie advies ter harte genomen en de Wemos geflashed met firmware 0.9.1 en die loopt nu. Tevens hardware verwijderd uit Domoticz en weer toegevoegd. Daarna verschenen de devices keurig weer in de lijst. Het probleem lijkt echter niet verholpen. Als ik via OTmonitor start zie ik solide grafieken. Als ik naar de WebUI ga van de Wemos lijkt het er ook op dat de data correct wordt weergegeven. Tot slot zie ik Domoticz ook messages vanuit de OTGW dus daar kan ik zo snel ook geen conclusie uit trekken. Ik heb verschillende afbeeldingen toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie daar wel een conclusie uit trekken.
Ik heb jullie advies ter harte genomen en de Wemos geflashed met firmware 0.9.1 en die loopt nu. Tevens hardware verwijderd uit Domoticz en weer toegevoegd. Daarna verschenen de devices keurig weer in de lijst. Het probleem lijkt echter niet verholpen. Als ik via OTmonitor start zie ik solide grafieken. Als ik naar de WebUI ga van de Wemos lijkt het er ook op dat de data correct wordt weergegeven. Tot slot zie ik Domoticz ook messages vanuit de OTGW dus daar kan ik zo snel ook geen conclusie uit trekken. Ik heb verschillende afbeeldingen toegevoegd. Hopelijk kunnen jullie daar wel een conclusie uit trekken.
@Mea011 Wat me opvalt in de logs die je deelt is dat ie om de paar seconden de PIC lijkt te resetten. Elke keer als je de melding "OpenTherm Gateway 5.1" ziet is een reset van de PIC.
De oorzaak van die resets is waarschijnlijk dat de voeding op het board te laag is. Als de voeding van de PIC namelijk onder de 4.25V komt dan reset de PIC uit voorbaat, met als reden een brownout. Je kan dit eenvoudig oplossen door een hoog kwaliteit USB kabel te gebruiken, bij voorkeur zo kort mogelijk. Als dat niet helpt, dan is het ook handig om even een andere USB adapter te gebruiken.
Verder zou helpt het als je een log deelt me mij door op de debug port van de wemos even een log te maken. Zie hier hoe je dat kan doen: https://github.com/rvdbre...o-debug-the-OTGW-firmware
De oorzaak van die resets is waarschijnlijk dat de voeding op het board te laag is. Als de voeding van de PIC namelijk onder de 4.25V komt dan reset de PIC uit voorbaat, met als reden een brownout. Je kan dit eenvoudig oplossen door een hoog kwaliteit USB kabel te gebruiken, bij voorkeur zo kort mogelijk. Als dat niet helpt, dan is het ook handig om even een andere USB adapter te gebruiken.
Verder zou helpt het als je een log deelt me mij door op de debug port van de wemos even een log te maken. Zie hier hoe je dat kan doen: https://github.com/rvdbre...o-debug-the-OTGW-firmware
@number3 Bedankt voor je reply. Ik dacht dat het niet aan de USB kabel en de USB adapter kon liggen aangezien die als accesoire werden aangeboden bij het bord. De adapter specificaties zijn 5.0V - 1.0A dus ik had verwacht dat dit moest werken. Ik heb nu een USB adapter gebruikt die iets meer kan leveren en ik zie geen "OpenTherm Gateway 5.1" messages meer in de log. Daarnaast lijkt dat de data continu wordt geleverd voor de laatste 30 minuten dat de nieuwe adapter erin zit. Ik ga het nog even monitoren vanavond maar het lijkt een oplossing.
Ik kijk het even een avond aan maar als het probleem opgelost is zal ik geen log meer sturen tenzij je die graag nog hebt, dan ga ik de FT232 onder het stof vandaan halen.
Ik kijk het even een avond aan maar als het probleem opgelost is zal ik geen log meer sturen tenzij je die graag nog hebt, dan ga ik de FT232 onder het stof vandaan halen.
@Mea011 ik heb de afgelopen twee weken al ver langs zien komen. Waarbij het wisselen van betere kwaliteit USB kabel en zwaardere adapter vaak wel een oplossing bleek te zijn.
Als dit voor jou werkt hoeft ik geen log te zien hoor. De logs zijn voor mij vaak de enige manier om op afstand mee te kunnen kijken wat er mogelijk mis gaat.
Als dit voor jou werkt hoeft ik geen log te zien hoor. De logs zijn voor mij vaak de enige manier om op afstand mee te kunnen kijken wat er mogelijk mis gaat.
@number3
Net mijn bordje binnen gekregen en direct jouw 0.91 erop gezet.
Daarna hier geprobeerd diagnose.hex, gateway.hex (5.1) en interface.hex te flashen. Diagnose.hex is na flashen veranderd van v1.2 naar v1 (zie screenshot?).
Edit: pas nadat ik litteFS opnieuw flash is diagnose.hex weer terug op v1.2
PIC firmware is veranderd van 'No version found' naar... niets/leeg.
Heb meermaals opnieuw geflashed en rebooted. Doe ik iets fout? Ik heb overal gezocht voor instructies maar vind nergens iets anders dan dit. Ik heb een V2.3 bordje dus dat verhaal over jumpers lijkt voor mij niet op te gaan? https://github.com/rvdbre...odoshop-hardware-revisies
Net mijn bordje binnen gekregen en direct jouw 0.91 erop gezet.
Daarna hier geprobeerd diagnose.hex, gateway.hex (5.1) en interface.hex te flashen. Diagnose.hex is na flashen veranderd van v1.2 naar v1 (zie screenshot?).
Edit: pas nadat ik litteFS opnieuw flash is diagnose.hex weer terug op v1.2
PIC firmware is veranderd van 'No version found' naar... niets/leeg.
Heb meermaals opnieuw geflashed en rebooted. Doe ik iets fout? Ik heb overal gezocht voor instructies maar vind nergens iets anders dan dit. Ik heb een V2.3 bordje dus dat verhaal over jumpers lijkt voor mij niet op te gaan? https://github.com/rvdbre...odoshop-hardware-revisies
[Voor 9% gewijzigd door Malarky op 25-12-2021 03:19]
@Malarky Nodoshop levert alleen maar PCB's uit met de nieuwste versie. Versie 2.3 heeft inderdaad geen jumpers, daarom staat de opmerking er ook voor "pre-2.3" versies zijn er wel jumpers die verkeerd kunnen staan.
Het flashen van je PIC is niet nodig als je net een nieuwe PCB hebt ontvangen, er staat altijd de laatste release op het board. Het niet verschijnen van de versienummer is een bekend issue, niet altijd is het mogelijk om het gelijk goed terug te lezen. Een meer betrouwbare manier van detecteren staat nog op mijn backlog.
Het feit dat versie 1 verschijnt voor de diagnose firmware is vreemd, echter in mijn littleFS zitten de meest recente versies van de software van Schelte al ingesloten.
Voor zover ik het kan beoordelen is het dus niet nodig voor je om nog eens te flashen, maar zou ik me richten op het in gebruik nemen van de OTGW.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust, of kom naar mijn discord server toe.
Het flashen van je PIC is niet nodig als je net een nieuwe PCB hebt ontvangen, er staat altijd de laatste release op het board. Het niet verschijnen van de versienummer is een bekend issue, niet altijd is het mogelijk om het gelijk goed terug te lezen. Een meer betrouwbare manier van detecteren staat nog op mijn backlog.
Het feit dat versie 1 verschijnt voor de diagnose firmware is vreemd, echter in mijn littleFS zitten de meest recente versies van de software van Schelte al ingesloten.
Voor zover ik het kan beoordelen is het dus niet nodig voor je om nog eens te flashen, maar zou ik me richten op het in gebruik nemen van de OTGW.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust, of kom naar mijn discord server toe.
Dank, na aansluiten OTGW en integratie in HA wordt de firmware versie wel over gewoon juist als 5.1 doorgegeven.number3 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:43:
Beste allen,
Ik heb naar volle tevredenheid een OTGW in gebruik; Ethernet-versie van Nodo, aangeschaft februari 2020. Ik lees 'm uit via de native Home Assistant-integratie (dus niet via MQTT).
Met alle nieuwe firmware-activiteit in dit forum, vraag ik me af: heeft het zin voor mij om te upgraden? Ik weet niet hoe ik de huidige firmware-versie kan uitlezen. Ik vermoed dat ik de 2.1 of 4.3 van Schelte Bron heb (https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles).
Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb het idee dat de nieuwe firmware waar het in dit forum over gaat, alleen werkt op de Wifi-versie? Sowieso, "if it ain't broke, don't fix it" natuurlijk.. Graag advies!
Dank en groet
Ik heb naar volle tevredenheid een OTGW in gebruik; Ethernet-versie van Nodo, aangeschaft februari 2020. Ik lees 'm uit via de native Home Assistant-integratie (dus niet via MQTT).
Met alle nieuwe firmware-activiteit in dit forum, vraag ik me af: heeft het zin voor mij om te upgraden? Ik weet niet hoe ik de huidige firmware-versie kan uitlezen. Ik vermoed dat ik de 2.1 of 4.3 van Schelte Bron heb (https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles).
Het is me niet helemaal duidelijk, maar ik heb het idee dat de nieuwe firmware waar het in dit forum over gaat, alleen werkt op de Wifi-versie? Sowieso, "if it ain't broke, don't fix it" natuurlijk.. Graag advies!
Dank en groet
@Pascall_1 ondersteund de intergas ketel de retour temperatuur wel? Zo ja, heb je al een AA=28 geprobeerd?
Als je de sensor wilt aansluiten, kijk dan even in de handleiding:Ik heb zelf even gekeken, en geef toe dat het niet helemaal duidelijk is. Maar veel opties heb je natuurlijk niet, het zijn maar drie pinnen. En je kan de GND en +5V eenvoudig meten, als ik zou moeten gokken dan zou ik denken dat de middelste pin van de GPIO pins dus de B pin is.
Succes met oplossen,
Groet,
Robert
Als je de sensor wilt aansluiten, kijk dan even in de handleiding:Ik heb zelf even gekeken, en geef toe dat het niet helemaal duidelijk is. Maar veel opties heb je natuurlijk niet, het zijn maar drie pinnen. En je kan de GND en +5V eenvoudig meten, als ik zou moeten gokken dan zou ik denken dat de middelste pin van de GPIO pins dus de B pin is.
Succes met oplossen,
Groet,
Robert
Na het lezen van dit topic heb ik mij bij node-shop een nieuwe OTGW aangeschaft.
In elkaar gezet en geprogrammeerd met de laatste firmware 5.1.
Alles werkt 100% echter mis ik wel waarden die ik voorheen wel had. In mijn oude OTGW waren er 31 items aanwezig.
Ik zie nu nog maar 24 stuks.
Weet iemand waarom dit is of moet ik deze op een of andere manier activeren ??
Oude OTGW
Nieuwe OTGW
In elkaar gezet en geprogrammeerd met de laatste firmware 5.1.
Alles werkt 100% echter mis ik wel waarden die ik voorheen wel had. In mijn oude OTGW waren er 31 items aanwezig.
Ik zie nu nog maar 24 stuks.
Weet iemand waarom dit is of moet ik deze op een of andere manier activeren ??
Oude OTGW
Nieuwe OTGW
Heb idd de AA=28 geprobeerd. Dit geeft geen resultaat. Ik ga het straks even proberen. Bedankt voor de tip.number3 schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:32:
@Pascall_1 ondersteund de intergas ketel de retour temperatuur wel? Zo ja, heb je al een AA=28 geprobeerd?
Succes met oplossen,
Groet,
Robert
In de aansluit-/montagehandleiding op nodo-shop.nl staan ook instructies hoe de temp sensor aan te sluiten.Pascall_1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:20:
[...]
Heb idd de AA=28 geprobeerd. Dit geeft geen resultaat. Ik ga het straks even proberen. Bedankt voor de tip.
Link
Pagina 5 en 6.
Het is inderdaad wat puzzelen om de juiste pinnetjes te vinden.
Ik heb ook een intergas ketel (HReco 36) en die geeft inderdaad niet de retourtemperatuur door.
Het klopt dat v2.0 de gpio niet goed aangegeven is. Echter...
Hierbij een poging tot uitleg ;-)
Na dat je de boel hebt aangesloten moet je de GPIO pinnen nog configureren zodat ze de temp sensor begrijpen:Pascall_1 schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:15:
[Afbeelding]
Deze worden in die handleiding toch bedoelt? Ben nog zoekende beetje. Heb ze zo wel aangesloten nu. Spanning gemeten en idd 5 volt gevonden. Maar dan? Hoe krijg ik die waarde nu uitgelezen. Moet ik daarvoor nog wat doen? Sorry voor de vele vragen ben nog lerende
GPIO A - Vcc (GA=2)
GPIO B - Temp sensor (GB=7)
In de opentherm monitor applicatie kun je dit instellen.
Zit ik op de goede plek met gele cirkel. Want eerlijk gezegd snap ik het nog niet. Wel fijn voor de uitleg maar zou vast aan mij liggen.number3 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:40:
Het klopt dat v2.0 de gpio niet goed aangegeven is. Echter...
[Afbeelding]
Pascall_1 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:12:
[...]
Zit ik op de goede plek met gele cirkel. Want eerlijk gezegd snap ik het nog niet. Wel fijn voor de uitleg maar zou vast aan mij liggen.
[Voor 18% gewijzigd door Pascall_1 op 28-12-2021 18:50]
@Pascall_1 yed. Je zit op de goede plek. De PIC heeft een inkeping. Die zie je op je foto en op de knip uit het ontwerp ernaast.
Dus ja, die drie pinnetjes moet je hebben volgens mij. Ik heb dit zelf niet nodig want mijn ketel geeft zijn retour terug.
Dus ja, die drie pinnetjes moet je hebben volgens mij. Ik heb dit zelf niet nodig want mijn ketel geeft zijn retour terug.
Ah oke.. hmm daar had ik hem idd op aangesloten. Maar de sensor werkt daarop niet. Al heb ik de grond ergens anders vandaan moeten halen want meet geen 5v op die 3 pinnetjes. Pfff wat een gedoe. Denk doe het eventjes maar valt toch nog vies tegennumber3 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:08:
@Pascall_1 yed. Je zit op de goede plek. De PIC heeft een inkeping. Die zie je op je foto en op de knip uit het ontwerp ernaast.
Ook hier een nieuwe versie 2.3 van het OTGW-bordje van Nodo-shop aangeschaft en voorzien van Wemos D1. Geflashed met nieuwste release 0.9 en het geheel praat nu tegen zowel Domoticz als Home Assistant.
In Domoticz op de oude methode met OTGW with Lan interface. Helaas enkele waarden zoals relatieve modulatie level kwijt geraakt..
Werd op oude bordje wel doorgegeven..
In HA een uitgebreid scala van waarden... :-) middels MQTT-functionaliteit.
Twee vragen:
1: Is MQTT voor de OTGW ook in Domoticz beschikbaar? Nergens iets over kunnen vinden...
Edit: een flow in Node-Red en Virtual sensoren in Domoticz.. Iets voor op mijn Todo-list.
2: Kan ik ergens instellen dat waardes minder frequent worden aangeleverd uit de Wemos naar Domoticz? Nu krijg ik elke 3 tot 5 seconden een push.. Voor mij iets teveel van het goede. En mogelijk wordt daarmee de ESP wat responsiever in de browser??
Verder heel content met de upgrade!
Met belangstelling.
In Domoticz op de oude methode met OTGW with Lan interface. Helaas enkele waarden zoals relatieve modulatie level kwijt geraakt..

Werd op oude bordje wel doorgegeven..
In HA een uitgebreid scala van waarden... :-) middels MQTT-functionaliteit.
Twee vragen:
1: Is MQTT voor de OTGW ook in Domoticz beschikbaar? Nergens iets over kunnen vinden...
Edit: een flow in Node-Red en Virtual sensoren in Domoticz.. Iets voor op mijn Todo-list.
2: Kan ik ergens instellen dat waardes minder frequent worden aangeleverd uit de Wemos naar Domoticz? Nu krijg ik elke 3 tot 5 seconden een push.. Voor mij iets teveel van het goede. En mogelijk wordt daarmee de ESP wat responsiever in de browser??
Verder heel content met de upgrade!
Met belangstelling.
[Voor 5% gewijzigd door Hieke op 29-12-2021 20:53. Reden: Even rustig nadenken..]
Fijn om te lezen dat je met mijn firmware aan de slag bent.
Om antwoord op je vragen te geven het volgende:
1. MQTT en Domoticz
Er is plug-in gemaakt voor auto discovery en Domoticz en OTGW. Op mijn wiki vindt je de informatie: https://github.com/rvdbre...very---for-home-assistant
2. minder frequent MQTT verkeer
Nee, tot op heden nog niet. Overigens is het pushen van 2 berichten per seconde via MQTT niet echt belastend en kan de ESP8266 dat makkelijk handelen.
In de volgende release heb ik wat optimalisatie gedaan waardoor de webserver weer iets soepeler reageert.
Zelf ben ik voornamelijk op de discord community te vinden. Dus als mee wilt denken over de ontwikkeling kan je me daar vinden in real time 😉
Om antwoord op je vragen te geven het volgende:
1. MQTT en Domoticz
Er is plug-in gemaakt voor auto discovery en Domoticz en OTGW. Op mijn wiki vindt je de informatie: https://github.com/rvdbre...very---for-home-assistant
2. minder frequent MQTT verkeer
Nee, tot op heden nog niet. Overigens is het pushen van 2 berichten per seconde via MQTT niet echt belastend en kan de ESP8266 dat makkelijk handelen.
In de volgende release heb ik wat optimalisatie gedaan waardoor de webserver weer iets soepeler reageert.
Zelf ben ik voornamelijk op de discord community te vinden. Dus als mee wilt denken over de ontwikkeling kan je me daar vinden in real time 😉
Ik heb een opentherm gateway gekocht in 2018. Het gaat om de opentherm interface v2.0 van nodo-shop. Ik wil deze nu via FTDI kabel aansluiten echter kan ik niet vinden hoe ik deze aan moet sluiten aangezien de documentatie voor deze oudere interface niet meer op de site staat van nodo-shop.
Is er iemand die het weet of de documentatie nog heeft? Ik heb 4 kleuren FTDI kabel (zwart/rood/wit/groen) en op de OTGW zitten 6 pins bij FTDI. De rechter pin staat GND bij dus daar heb ik de zwarte kabel op gedaan. Nu de rest nog
Is er iemand die het weet of de documentatie nog heeft? Ik heb 4 kleuren FTDI kabel (zwart/rood/wit/groen) en op de OTGW zitten 6 pins bij FTDI. De rechter pin staat GND bij dus daar heb ik de zwarte kabel op gedaan. Nu de rest nog

Zie deze post, denk ik: number3 in "[OTGW] OpenTherm gateway"64mike53 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:17:
Ik heb een opentherm gateway gekocht in 2018. Het gaat om de opentherm interface v2.0 van nodo-shop. Ik wil deze nu via FTDI kabel aansluiten echter kan ik niet vinden hoe ik deze aan moet sluiten aangezien de documentatie voor deze oudere interface niet meer op de site staat van nodo-shop.
Vandaag is mn otgw-app aan t flippen gegaan zomaar opeens.
Gateway niet beschikbaar. App tig keer herstart helpt niet. Otgw reboot helpt niet
Stroomniveau laag, maar dat was altijd al zo.
Referentie voltage 1.250v. Ook niet veranderd.
Gateway firmware 4.2.5
Werkt al een paar jaar met af en toe gateway niet beschikbaar. Altijd met herstart vd Homey otgw app verholpen.
Iemand ideeen?
Wifi signal uitstekend
Gateway niet beschikbaar. App tig keer herstart helpt niet. Otgw reboot helpt niet
Gateway firmware 4.2.5
Werkt al een paar jaar met af en toe gateway niet beschikbaar. Altijd met herstart vd Homey otgw app verholpen.
Iemand ideeen?
Wifi signal uitstekend
Heb je al geprobeerd de reset (RST) pinnen te verbinden?amarkest schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:55:
Vandaag is mn otgw-app aan t flippen gegaan zomaar opeens.
Gateway firmware 4.2.5
Iemand ideeen?
Wifi signal uitstekend
De documentatie van hardware versies is op GitHub van mijn firmware terug te vinden:64mike53 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:17:
https://github.com/rvdbre...ardware-opentherm-gateway
Hoop dat het helpt,
Robert
Dag Robert,
Dank voor je reactie. Met de info waar je in de link naar verwijst kan ik helaas niet genoeg uit de voeten om het MQTT werkend te krijgen met Domoticz. Is daar misschien iets van een manual voor te krijgen?Om antwoord op je vragen te geven het volgende:
1. MQTT en Domoticz
[Voor 35% gewijzigd door Hieke op 30-12-2021 21:04. Reden: Toevoegen quote]
Wat je het beste kan doen is contact opnemen met de maker van de plug-in via z’n GitHub issue. Gewoon een issue aanmaken en dan krijg je vast snel antwoordt.
Als alternatief kan je hem proberen te bereiken op mijn discord community. Daar is ie regelmatig en hij heeft al eerder anderen gehad geholpen.
Als alternatief kan je hem proberen te bereiken op mijn discord community. Daar is ie regelmatig en hij heeft al eerder anderen gehad geholpen.
Vanmorgen na herstart app weer OK...........Appesteijn schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:29:
[...]
Heb je al geprobeerd de reset (RST) pinnen te verbinden?
Ik heb een vraagje over de aanschaf van een OpenTherm Gateway,
ik ben ook van plan om er eentje te gaan aansluiten, en via Home Assistent te gaan aansturen, echter is mijn CV ketel ver verwijderd van WiFi en/of Ethernet.
De Thermostaat kabel loopt echter wel langs mijn meterkast, zou ik deze kabel gewoon in tweeen kunnen knippen en de OpenTherm gateway op dezelfde kabel als de thermostaat kunnen aansluiten? Het gaat trouwens om een twee parige kabel.
ik ben ook van plan om er eentje te gaan aansluiten, en via Home Assistent te gaan aansturen, echter is mijn CV ketel ver verwijderd van WiFi en/of Ethernet.
De Thermostaat kabel loopt echter wel langs mijn meterkast, zou ik deze kabel gewoon in tweeen kunnen knippen en de OpenTherm gateway op dezelfde kabel als de thermostaat kunnen aansluiten? Het gaat trouwens om een twee parige kabel.
[Voor 5% gewijzigd door groezle op 04-01-2022 17:36]
De OTGW moet juist tussen de CV ketel en (opentornt) thermostaat (serieel). Waar je dat doet maakt niet uit, dus de meterkast kan prima.groezle schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:36:
Ik heb een vraagje over de aanschaf van een OpenTherm Gateway,
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Volgens mij wel. Want je zet de Gateway tussen de ketel en thermostaat. En er staat nergens bij dat dit zo dicht mogelijk bij de ketel of thermostaat moet.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb in de domoticz/plugin directory een OTGW folder aangemaakt en daarin zowel de mqtt.py en de plugin.py neergezet. Domoticz even herstarten en dan zou je onder hardware nu een OTGW optie moeten hebben.Hieke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:02:
Dag Robert,
[...]
Dank voor je reactie. Met de info waar je in de link naar verwijst kan ik helaas niet genoeg uit de voeten om het MQTT werkend te krijgen met Domoticz. Is daar misschien iets van een manual voor te krijgen?
Ik heb dit issue dus ook - sinds recent viel me in HASS op dat de gw soms niet bereikbaar is - PIC version staat nu op " niets gedetecteerd " maar ik krijg wel waardes in HASS binnen (boiler pressure / enz).Appesteijn schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:29:
[...]
Heb je al geprobeerd de reset (RST) pinnen te verbinden?
Maar ook vaak reboots van het systeem - in de logging kan ik niet veel zien behalve " reboot because of external system ".
Wifi ook oke (2 meter afstand) ... firmware op 0.9.1 - maar PIC updaten lijkt (niet?) goed te gaan aangezien ik (g)een bevestiging krijg - en NodeMCU ook niet de actuele firmware versie laat zien.
Wat zou de RST pin hier nog extra in kunnen betekenen? zou dat helpen?
Voor iedereen die de OTGW V2.3 versie bij nodo heeft besteld, ik zou daar niet de 1.8m USB kabel mee bestellen, dit zorgde bij mij voor constante reboots van het bord, zelfs met een 3A usb lader.** Over de 1m kan ik niets zeggen, maar met een goede 0.5m kabel zijn bij mij alle problemen opgelost. Problemen zijn te herkennen aan constant de text "opentherm gateway 5.1" in de logfile.
**Ik zie dat nodo het nu zelf ook al heeft aangepast op de website, ze zeggen nu bij de standaard 1.8m kabel die niet te gebruiken, maar de high quality cable te gebruiken. Dus niet deze gebruiken: https://www.nodo-shop.nl/...el-18m-5412810042548.html
Maar wel deze: https://www.nodo-shop.nl/...quality-usb-cable-1m.html
**Ik zie dat nodo het nu zelf ook al heeft aangepast op de website, ze zeggen nu bij de standaard 1.8m kabel die niet te gebruiken, maar de high quality cable te gebruiken. Dus niet deze gebruiken: https://www.nodo-shop.nl/...el-18m-5412810042548.html
Maar wel deze: https://www.nodo-shop.nl/...quality-usb-cable-1m.html
Ik had in het begin ook een paar keer pic version "not detected" bij mij moest ik de wemos D1 nog wat harder aandrukken op het bord, zodat deze beter contact maakte, dit heeft bij mij het probleem helemaal opgelost.peterpaulk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Ik heb dit issue dus ook - sinds recent viel me in HASS op dat de gw soms niet bereikbaar is - PIC version staat nu op " niets gedetecteerd " maar ik krijg wel waardes in HASS binnen (boiler pressure / enz).
[Voor 27% gewijzigd door ramonlambal op 05-01-2022 12:08]
hmm kan ik nog eens proberen - overigens heb ik een nodemcu en een v2 (2.0) board en geen wemos ...ramonlambal schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Ik had in het begin ook een paar keer pic version "not detected" bij mij moest ik de wemos D1 nog wat harder aandrukken op het bord, zodat deze beter contact maakte, dit heeft bij mij het probleem helemaal opgelost.
edit: nope geen result....
[Voor 3% gewijzigd door peterpaulk op 05-01-2022 12:24]
Dat zou ik zo niet durven te zeggen.peterpaulk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Bij mij reageerde de OTGW niet meer op berichten (bv PS=1) vanuit Domoticz of HA, zelfs niet na een reboot (stroom eraf). Een reset werkte dan wel (ik heb er nu dan ook een rode reset knop op gezet) die die twee pinnen verbind.
Voor de mensen die de orginele OTGW firmware gebruiken, op 28 dec is v5.2 uitgebracht.
https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles
Version 5.2, released 28 December 2021
https://otgw.tclcode.com/download.html#hexfiles
Version 5.2, released 28 December 2021
- Handle Smart Power level changes while in monitor mode.
- Add support for boilers that generate unsolicited Medium/High power.
- Limit the validity of a CS command. A remotely set control setpoint expires after just over a minute. This is a safety feature to prevent runaway heating when the controlling program loses its connection, or crashes.
- Change the default voltage reference to 1.458V (4), which translates to a line voltage that lies closer to the midway point between the high and low voltage levels defined by the Opentherm specification.
- Change the voltage to detect a disconnected thermostat to 20.05V. The old value of 19.11V might give false positives due to component tolerances.
- Pass on the response for MsgID 9 and MsgID 100 from the boiler (or a downstream gateway) if it is a Read-Ack or Write-Ack and the OTGW doesn't have any active override itself.
Hi Paul,peterpaulk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Ik heb dit issue dus ook - sinds recent viel me in HASS op dat de gw soms niet bereikbaar is - PIC version staat nu op " niets gedetecteerd " maar ik krijg wel waardes in HASS binnen (boiler pressure / enz).
Dat is een bekende bug in de serial handeling. Ik heb het op mijn backlog staan. Als je echt het versie nummer graag wilt zien helpt het om een paar keer te rebooten. Echter, als de waarden binnenkomen, dan doet de firmware en de pic het goed.
Groet,
Robert
Als er een melding "reboot because of external system" dan grijpt de Watchdog (extern) in, dat gebeurt als er iets fout gaat. Je zou even wat log kunnen delen om te zien wat er aan de hand is.peterpaulk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Maar ook vaak reboots van het systeem - in de logging kan ik niet veel zien behalve " reboot because of external system ".
Kijk even op de wiki: https://github.com/rvdbre...o-debug-the-OTGW-firmware
En deel de log hier, of kom even naar de discord community.
Groet,
Robert
Is er een reden dat je wilt updaten naar de nieuwe versie van de PIC software... onder het motto "if it ain't broken, why fix it"... echter, als je de webui gebruikt, dan kan je via de PIC firmware de nieuwste release ophalen en flashen.peterpaulk schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:20:
[...]
Wifi ook oke (2 meter afstand) ... firmware op 0.9.1 - maar PIC updaten lijkt (niet?) goed te gaan aangezien ik (g)een bevestiging krijg - en NodeMCU ook niet de actuele firmware versie laat zien.
Groet,
Robert
Hi Robert...thanks voor uitgebreide antwoord. Data komt inderdaad binnen en dus per se pic versie zien is niet echt nodig vwb mij.number3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:52:
[...]
Hi Paul,
Dat is een bekende bug in de serial handeling. Ik heb het op mijn backlog staan. Als je echt het versie nummer graag wilt zien helpt het om een paar keer te rebooten. Echter, als de waarden binnenkomen, dan doet de firmware en de pic het goed.
Groet,
Robert
Vwb firmware updates...mee eens met je stelregel..ik had dus issues vandaar mijn vraag...en had alles al geupgraded. Pic 5.2 en 0.9.1 otgw.
Logging zal ik morgen even verzamelen. Die kan ik hier prima delen.
@peterpaulk klinkt alsof 5.2 al goed voor je werkt, de volgende release van de ESP firmware is alweer onderweg, met een aantal leuke verbeteringen.
Ik zie de logs wel komen. Ben hier wat minder vaak dan op discord, maar check hier regelmatig.
Ik zie de logs wel komen. Ben hier wat minder vaak dan op discord, maar check hier regelmatig.
Dan zal ik discord joinen ook...dan gaat het efficiënter:)number3 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:16:
@peterpaulk klinkt alsof 5.2 al goed voor je werkt, de volgende release van de ESP firmware is alweer onderweg, met een aantal leuke verbeteringen.
Thnx Arjan. Je aanwijzingen werken perfect!arjanw848 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:55:
[...]
Ik heb in de domoticz/plugin directory een OTGW folder aangemaakt en daarin zowel de mqtt.py en de plugin.py neergezet. Domoticz even herstarten en dan zou je onder hardware nu een OTGW optie moeten hebben.

Nu moet ik me nog even de nieuwe methode van Zwavejs2MQTT in Domoticz eigen maken... Want er komt in MQTT Explorer wel data voorbij in Topic domoticz/sensor/otgw-A4E57Cxxxxx
En ik krijg wel data binnen in Domoticz..

Maar er wordt in de lijst van nieuwe apparaten slechts beperkt nieuwe devices getoond.
Hardware Nodo versie 2.3
ESP8266 Firmware Version 0.9.1+403a808 (20-12-2021)
Running Domoticz versie 2021.1 (build 13872) in a Docker container on Synology DS718+
I krijg in the log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 2022-01-06 11:54:27.435 OTGW MQTTclient Arjanw848: Worker thread started. 2022-01-06 11:54:27.435 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Started. 2022-01-06 11:54:27.435 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Entering work loop. 2022-01-06 11:54:29.771 OTGW MQTTclient Arjanw848: Connected to MQTT Server: 192.168.1.18:1883 2022-01-06 11:54:29.720 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Initialized version 0.0.3 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 137 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'TypeError':'argument of type 'int' is not iterable'. 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: Exception traceback: 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-06 11:54:29.916 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 137 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-06 11:54:29.919 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-06 11:54:29.920 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. |
Er verscheen éénmalig toch wel enige nieuwe hardware...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| 2022-01-06 12:09:52.350 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_ventilation_enabled (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_ventilation_enabled) 2022-01-06 12:09:52.451 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_bypass_position (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_bypass_position) 2022-01-06 12:09:52.552 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_bypass_mode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_bypass_mode) 2022-01-06 12:09:52.653 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_free_ventlation_mode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_free_ventlation_mode) 2022-01-06 12:09:52.753 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_fault (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_fault) 2022-01-06 12:09:52.854 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_ventlation_mode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_ventlation_mode) 2022-01-06 12:09:52.955 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_bypass_status (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_bypass_status) 2022-01-06 12:09:53.055 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_bypass_automatic_status (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_bypass_automatic_status) 2022-01-06 12:09:53.156 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_free_ventliation_status (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_free_ventliation_status) 2022-01-06 12:09:53.257 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_vh_diagnostic_indicator (unique_id: otgw-A4E57C95F827-vh_diagnostic_indicator) 2022-01-06 12:09:53.358 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_solar_storage_system_type (unique_id: otgw-A4E57C95F827-solar_storage_system_type) 2022-01-06 12:09:53.458 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_solar_storage_slave_fault_incidator (unique_id: otgw-A4E57C95F827-solar_storage_slave_fault_incidator) 2022-01-06 12:09:53.559 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_rbp_dhw_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-rbp_dhw_setpoint) 2022-01-06 12:09:53.660 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_rbp_max_ch_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-rbp_max_ch_setpoint) 2022-01-06 12:09:53.761 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_rbp_rw_dhw_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-rbp_rw_dhw_setpoint) 2022-01-06 12:09:53.862 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_rbp_rw_max_ch_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-rbp_rw_max_ch_setpointr) 2022-01-06 12:09:53.962 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Control_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TSet) 2022-01-06 12:09:54.006 Status: Incoming connection from: 192.168.1.49 2022-01-06 12:09:54.063 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Control_setpoint_for_2e circuit (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TsetCH2) 2022-01-06 12:09:54.164 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Remote_override_room_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TrOverride) 2022-01-06 12:09:54.180 Status: Incoming connection from: 192.168.1.53 2022-01-06 12:09:54.264 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Room_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TrSet) 2022-01-06 12:09:54.365 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Room_Temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Troom) 2022-01-06 12:09:54.465 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Boiler_flow_water_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tboiler) 2022-01-06 12:09:54.566 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHW_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tdhw) 2022-01-06 12:09:54.666 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Outside_Temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Toutside) 2022-01-06 12:09:54.767 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Return_water_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tret) 2022-01-06 12:09:54.867 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Solar_storage_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tsolarstorage) 2022-01-06 12:09:54.968 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Solar_collector_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tsolarcollector) 2022-01-06 12:09:55.068 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Flow_water_temperature_CH2 cir. (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TflowCH2) 2022-01-06 12:09:55.169 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Domestic_hot_water_temperature_2 (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Tdhw2) 2022-01-06 12:09:55.269 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Boiler_exhaust_temperature (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Texhaust) 2022-01-06 12:09:55.370 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHW_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-TdhwSet) 2022-01-06 12:09:55.470 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Max_CH_water_setpoint (unique_id: otgw-A4E57C95F827-MaxTSet) 2022-01-06 12:09:55.571 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Cooling_control_signal (unique_id: otgw-A4E57C95F827-CoolingControl) 2022-01-06 12:09:55.671 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Max_Rel_Modulation_level_setting (unique_id: otgw-A4E57C95F827-MaxRelModLevelSetting) 2022-01-06 12:09:55.772 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Relative_Modulation_Level (unique_id: otgw-A4E57C95F827-RelModLevel) 2022-01-06 12:09:55.872 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Water_pressure_in_CH_circuit (unique_id: otgw-A4E57C95F827-CHPressure) 2022-01-06 12:09:55.973 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Water_flow_rate_in_DHW circuit (unique_id: otgw-A4E57C95F827-DHWFlowRate) 2022-01-06 12:09:56.073 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_OTC_heat_curve_ratio (unique_id: otgw-A4E57C95F827-Hcratio) 2022-01-06 12:09:56.174 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Master_OT_protocol_version (unique_id: otgw-A4E57C95F827-OpenThermVersionMaster) 2022-01-06 12:09:56.274 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Slave_OT_protocol_version (unique_id: otgw-A4E57C95F827-OpenThermVersionSlave) 2022-01-06 12:09:56.375 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_BurnerStarts (unique_id: otgw-A4E57C95F827-BurnerStarts) 2022-01-06 12:09:56.475 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_CHPumpStarts (unique_id: otgw-A4E57C95F827-CHPumpStarts) 2022-01-06 12:09:56.576 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHWPumpValveStarts (unique_id: otgw-A4E57C95F827-DHWPumpValveStarts) 2022-01-06 12:09:56.676 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHWBurnerStarts (unique_id: otgw-A4E57C95F827-DHWBurnerStarts) 2022-01-06 12:09:56.777 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_BurnerOperationHours (unique_id: otgw-A4E57C95F827-BurnerOperationHours) 2022-01-06 12:09:56.877 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_CHPumpOperationHoursg (unique_id: otgw-A4E57C95F827-CHPumpOperationHours) 2022-01-06 12:09:56.978 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHWPumpValveOperationHours (unique_id: otgw-A4E57C95F827-DHWPumpValveOperationHours) 2022-01-06 12:09:57.078 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_DHWBurnerOperationHours DHW (unique_id: otgw-A4E57C95F827-DHWBurnerOperationHours) 2022-01-06 12:09:57.179 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_BurnerUnsuccessfulStarts (unique_id: otgw-A4E57C95F827-BurnerUnsuccessfulStarts) 2022-01-06 12:09:57.279 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_FlameSignalTooLow (unique_id: otgw-A4E57C95F827-FlameSignalTooLow) 2022-01-06 12:09:57.380 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Master (unique_id: otgw-A4E57C95F827-status_master) 2022-01-06 12:09:57.480 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Slave (unique_id: otgw-A4E57C95F827-status_slave) 2022-01-06 12:09:57.581 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Application_Specific_Fault (unique_id: otgw-A4E57C95F827-ASF_flags) 2022-01-06 12:09:57.681 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_ASF_OEM_fault_code (unique_id: otgw-A4E57C95F827-ASF_oemfaultcode) 2022-01-06 12:09:57.782 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Master_Configuration (unique_id: otgw-A4E57C95F827-master_configuration) 2022-01-06 12:09:57.882 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Master_Memberid_Code (unique_id: otgw-A4E57C95F827-master_memberid_code) 2022-01-06 12:09:57.983 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Slave_Configuration (unique_id: otgw-A4E57C95F827-slave_configuration) 2022-01-06 12:09:58.084 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_Status_Slave_Memberid_Code (unique_id: otgw-A4E57C95F827-slave_memberid_code) 2022-01-06 12:09:58.184 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_solar_storage_master_mode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-solar_storage_master_mode) 2022-01-06 12:09:58.285 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_solar_storage_mode_status (unique_id: otgw-A4E57C95F827-solar_storage_mode_status) 2022-01-06 12:09:58.385 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_solar_storage_slave_status (unique_id: otgw-A4E57C95F827-solar_storage_slave_status) 2022-01-06 12:09:58.486 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_FanSpeed (unique_id: otgw-A4E57C95F827-FanSpeed) 2022-01-06 12:09:58.586 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_ElectricalCurrentBurnerFlame (unique_id: otgw-A4E57C95F827-ElectricalCurrentBurnerFlame) 2022-01-06 12:09:58.687 Status: MQTT client Gateway Autodiscover: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_OEMDiagnosticCode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-OEMDiagnosticCode) |
Heb momenteel wel Home Assistant draaien maar zeer summier ingericht. Wil mijn aandacht eerst nog even richten op Domoticz.

Heb jij nog suggesties om de boel werkend te krijgen?
H Robert,number3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:16:
@Hieke heb je al hier gekeken?
https://github.com/rvdbre...ant-or-Domoticz-or-others
Groet
Robert
Ik heb deze pagina opnieuw gelezen en de Prefix in OTGW aangepast. Was aan het worstelen met Autodiscovery in Domoticz.

Dit zijn huidige settings in de OTGW.
Maar ik krijg nog steeds foutmeldingen bij starten van Domoticz en daarmee ook geen nieuwe devices.
Python-routines zoals van UPS worden wel goed gestart. Echter die voor OTGW MQTT client gaat niet foutloos.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| 2022-01-07 11:30:16.462 APC UPS: Worker thread started. 2022-01-07 11:30:16.462 Status: APC UPS: Started. 2022-01-07 11:30:16.462 Status: APC UPS: Entering work loop. 2022-01-07 11:30:16.463 OTGW MQTTclient Arjanw848: Worker thread started. 2022-01-07 11:30:16.463 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Entering work loop. 2022-01-07 11:30:16.463 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Started. 2022-01-07 11:30:16.463 Status: NotificationSystem: thread started... 2022-01-07 11:30:16.464 Status: Raspberry als remote server: connected to: 192.168.1.15:6144 2022-01-07 11:30:16.464 Status: EventSystem: reset all events... 2022-01-07 11:30:16.465 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/Luftdaten.lua 2022-01-07 11:30:16.466 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/PV-forecast.lua 2022-01-07 11:30:16.466 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/Dead devices.lua 2022-01-07 11:30:16.466 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/Uptime.lua 2022-01-07 11:30:16.466 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/Delta-DS18B20.lua 2022-01-07 11:30:16.466 Status: dzVents: Write file: /opt/domoticz/userdata/scripts/dzVents/generated_scripts/Graaddagen per dag.lua 2022-01-07 11:30:16.467 Status: EventSystem: reset all device statuses... 2022-01-07 11:30:16.575 Status: APC UPS: Initialized version 0.2.1, author 'logread' 2022-01-07 11:30:16.871 Status: PluginSystem: 2 plugins started. 2022-01-07 11:30:16.900 Status: OTGW MQTTclient Arjanw848: Initialized version 0.0.3 2022-01-07 11:30:16.922 Status: Python EventSystem: Initializing event module. 2022-01-07 11:30:16.923 Status: EventSystem: Queue thread started... 2022-01-07 11:30:16.923 Status: EventSystem: Started 2022-01-07 11:30:16.925 APC UPS: Debug logging mask set to: NONE 2022-01-07 11:30:16.952 OTGW MQTTclient Arjanw848: Connected to MQTT Server: 192.168.1.18:1883 2022-01-07 11:30:17.056 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. |
en iets verder in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| 2022-01-07 11:30:17.464 Status: MQTT client Gateway Autodiscovery: Connecting to 192.168.1.18:1883 2022-01-07 11:30:17.665 Status: MQTT client Gateway Autodiscovery: connected to: 192.168.1.18:1883 2022-01-07 11:30:17.665 Status: MQTT client Gateway Autodiscovery: Default input topic disabled in settings... 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'KeyError':'('unit_of_measurement',)'. 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: Exception traceback: 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.775 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 173 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-07 11:30:17.777 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-07 11:30:17.777 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'KeyError':'('state_topic',)'. 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: Exception traceback: 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.778 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 146 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-07 11:30:17.779 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'KeyError':'('unit_of_measurement',)'. 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: Exception traceback: 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 173 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-07 11:30:17.780 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'KeyError':'('unit_of_measurement',)'. |
Firmware:
Waar wilde jij me met je vraag op wijzen? En heb jij of Arjen nu nog suggesties?
Heb je de “accept new hardware” aanstaan in de system settings ? Kan mij overigens niet herinneren dat ik dat nodig had. Begrijp ik goed dat je zowel de OTGW plugin als de MQTT Discovery gelijktijdig gebruikt ?
H Arjan,
Het vinkje bij Accept new hardware staat niet aan. Om te testen heb ik de rode knop Allow for 5 minutes wel geprobeerd... En dan bij Setup, Devices een filter gezet met naam van jouw plugin, Not Used en regelmatig Refresh... Helaas komt er dan geen resultaat..
Zojuist nog eens herstart gedaan van OTGW alsmede Domoticz.
Daarnaast heb ik de OTGW plugin sinds gisteren disabled. En MQTT Discovery werkt goed. Heb 81 devices vergaard... Misschien leuk voor in HA?
Bijgaand bestandenstructuur en instellingen
Mogelijk geeft het je een aanknopingspunt:)
Alvast dank
Het vinkje bij Accept new hardware staat niet aan. Om te testen heb ik de rode knop Allow for 5 minutes wel geprobeerd... En dan bij Setup, Devices een filter gezet met naam van jouw plugin, Not Used en regelmatig Refresh... Helaas komt er dan geen resultaat..
Zojuist nog eens herstart gedaan van OTGW alsmede Domoticz.
Daarnaast heb ik de OTGW plugin sinds gisteren disabled. En MQTT Discovery werkt goed. Heb 81 devices vergaard... Misschien leuk voor in HA?
Bijgaand bestandenstructuur en instellingen
Mogelijk geeft het je een aanknopingspunt:)
Alvast dank
Mogelijk dat de MQTT Discovery plugin de devices al heeft aangemaakt ? Anders even new hardware aanvinken en dan de OTGW plugin disablen en enablen aangezien het aanmaken alleen plaats vindt bij het starten van de plugin volgens mij.
Een probleempje.. Geen enkele entrie wordt bijgewerkt met inhoudelijke data.. Terwijl CV in vol bedrijf is omdat er iemand staat te douchen..In log blijft error

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 2022-01-07 20:40:53.939 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 20:40:53.939 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-07 20:40:53.939 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-07 20:40:53.939 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 146 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish 2022-01-07 20:40:53.994 Error: (OTGW MQTTclient Arjanw848) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-07 20:40:54.025 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: 'onMessage' failed 'KeyError':'('unit_of_measurement',)'. 2022-01-07 20:40:54.025 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: Exception traceback: 2022-01-07 20:40:54.025 Error: OTGW MQTTclient Arjanw848: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage |

@Hieke ziet eruit dat je het werkend hebt gekregen. Zou je voor mij een beschrijving willen maken om in de wiki op te nemen hoe je het goed werkend krijgt met Domoticz?
Ik ben zelf namelijk een Home Assistant gebruiker, en de hele MQTT Auto Discovery heb ik initieel gemaakt voor HA.
Hoor graag van je,
Groet,
Robert
Ik ben zelf namelijk een Home Assistant gebruiker, en de hele MQTT Auto Discovery heb ik initieel gemaakt voor HA.
Hoor graag van je,
Groet,
Robert
H Arjen,arjanw848 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:27:
Zo te zien is deze error gisteren gefixed, even opnieuw de plugin.py downloaden.
Dank voor reactie. Het werkt allemaal nog niet stabiel... Zal proberen mijn bevindingen te beschrijven:
Allereerst werd gisteren wel nieuwe hardware gevonden maar geen enkele entry bijgewerkt.
Vandaag met nieuwe pyton-versie was dit iets beter maar geldt voor enkele entry.. Meeste niet en sommige wel update qua timestamp maar inhoud blijft op 0 staan. Dit in tegenstelling tot de oude OTGW client met LAN interface. Die werkt goed voor veel entries i.c.m. PIC versie 5.1 en mijn ATAG CV.
Maar die heb ik in Domoticz uit staan tijdens testen van de Python-methode.
Wat ik met laatste release van 6-1 ervaar:
Nieuwe hardware komt alleen binnen op moment dat ik OTGW MQTT client enable en Allow new hardware handmatig aanzet en dan de OTGW (softwarematig) reboot..
Na veel trekken en duwen lijkt de update beter te werken...
Ik stuur je de logfile mee. Vanaf 11:41:03 doet jouw OTGW client ook mee..

Helaas geen mogelijkheid voor meesturen bijlage. Dat zou iets overzichtelijker zijn geweest.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| 2022-01-08 11:39:39.619 Status: MQTT client Gateway Autodiscovery: discovered: OpenTherm Gateway (OTGW)/OTGW_OEMDiagnosticCode (unique_id: otgw-A4E57C95F827-OEMDiagnosticCode) 2022-01-08 11:39:48.332 MQTT client Gateway Autodiscovery: Temp/THR128/138, THC138 (nodeID_11_climate) 2022-01-08 11:39:48.541 MQTT client Gateway Autodiscovery: Thermostat/SetPoint (nodeID_11_climate) 2022-01-08 11:41:03.971 OTGW MqttClient Arjen: Worker thread started. 2022-01-08 11:41:03.971 Status: OTGW MqttClient Arjen: Started. 2022-01-08 11:41:03.971 Status: OTGW MqttClient Arjen: Entering work loop. 2022-01-08 11:41:04.555 Status: OTGW MqttClient Arjen: Initialized version 0.0.3 2022-01-08 11:41:04.606 OTGW MqttClient Arjen: Connected to MQTT Server: 192.168.1.18:1883 2022-01-08 11:41:04.708 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.709 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.709 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.710 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.710 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.711 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.711 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.712 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.712 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.713 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.713 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-08 11:41:04.714 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. |
Zal ik volgende week doen...number3 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:05:
@Hieke ziet eruit dat je het werkend hebt gekregen. Zou je voor mij een beschrijving willen maken om in de wiki op te nemen hoe je het goed werkend krijgt met Domoticz?
Hoor graag van je,
Groet,
Robert
Sinds ik van Domoticz overgestapt ben naar Home Assistant krijg ik mijn Opentherm Gateway nog niet helemaal goed voor elkaar. Ik heb twee problemen.
Het eerste probleem heeft te maken met dat ik erg veel time-outs krijg te zien in de logging. Dit is op zich niet erg dat hij af en toe voor korte duur zijn verbinding verliest echter gebeurt het wel eens dat ik 's morgens wakker word en dat de ingestelde setpoint temperatuur gewoon op 17 graden staat maar dat het nog maar 12 graden is. De verwarming slaat dan dus ineens niet meer aan terwijl de temperatuur nog gewoon netjes door komt in Home Assistant. Ik ben van mijn Nodemcu afgestapt en heb nu met een kabel verbonden op de Raspberry Pi met Home Assistant. Hier zie ik nog steeds de time-out maar de afgelopen week is de verbinding nog niet helemaal weg geweest.
Het tweede probleem is het instellen van de gewenste temperatuur via automatisering. Ik wil dit instellen door het aanroepen van de service "OpenTherm Gateway: Set control set point" waarmee ik de temperatuur naar iets anders wil zetten. Als ik deze service echter gebruik dan gebeurt er niks. De temperatuur blijft gewoon op de oude ingestelde temperatuur staan. Het gewoon wijzigen van de temperatuur op het dashboard van Home Assistant werkt wel. Er gaat iets mis met die service echter kan ik niet vinden wat.
Het eerste probleem heeft te maken met dat ik erg veel time-outs krijg te zien in de logging. Dit is op zich niet erg dat hij af en toe voor korte duur zijn verbinding verliest echter gebeurt het wel eens dat ik 's morgens wakker word en dat de ingestelde setpoint temperatuur gewoon op 17 graden staat maar dat het nog maar 12 graden is. De verwarming slaat dan dus ineens niet meer aan terwijl de temperatuur nog gewoon netjes door komt in Home Assistant. Ik ben van mijn Nodemcu afgestapt en heb nu met een kabel verbonden op de Raspberry Pi met Home Assistant. Hier zie ik nog steeds de time-out maar de afgelopen week is de verbinding nog niet helemaal weg geweest.
Het tweede probleem is het instellen van de gewenste temperatuur via automatisering. Ik wil dit instellen door het aanroepen van de service "OpenTherm Gateway: Set control set point" waarmee ik de temperatuur naar iets anders wil zetten. Als ik deze service echter gebruik dan gebeurt er niks. De temperatuur blijft gewoon op de oude ingestelde temperatuur staan. Het gewoon wijzigen van de temperatuur op het dashboard van Home Assistant werkt wel. Er gaat iets mis met die service echter kan ik niet vinden wat.
het Control Setpoint is de interne temperatuur die je wilt dat de boiler aanhoudt. Verwar dit dus niet met de Room Temperature!64mike53 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:01:
[Afbeelding]
Een paar dingen die je kunt proberen:
Zorg dat je GW=1 gestuurd hebt, anders doet de OTGW sowieso niks. In Monitor mode leest hij alleen maar mee met de berichten die langs komen.
Check ook even of je CH=1 of iig niet 0 hebt gestuurd. Dit zet de centrale verwarming ook daadwerkelijk aan. CH=0 kan ook werken, dan moet de thermostaat het werk doen.
Kijk of het zetten van MM=100 helpt om je boiler de mogelijkheid te geven om iets te doen.
Kijk ook of het zetten van een TT of TC (temperature temporary/temperature constant) helpt om je boiler aan te slag te krijgen. Dit is wel een room temperature setting dus zet deze niet op 90!
Als dit allemaal niet helpt kom dan even langs op de OTGW discord, daar zitten mensen die kunnen helpen debuggen.
Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine
@number3 en @arjanw848number3 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:05:
Hoor graag van je,
Groet,
Robert
Bij deze een beschrijving zoals ik het werkend heb gekregen. Met dank aan de voorzet van Arjan:
Installatie Python plugin voor OTGW via MQTT in Domoticz
Communicatie tussen OTGW en Domoticz via MQTT client kan ook middels een Python plugin. Installatie kan middels de volgende stappen:
• Download vanaf https://github.com/proditaki/OTGW-Domoticz-MQTT-Client op tabblad Code via de knop Code de Zip-file en pak deze uit.
• Creëer in de directorystructuur van Domoticz in de map domoticz/plugins een nieuwe map met de naam OTGW
• Plaats de uitgepakte bestanden (mqtt.py en plugin.py) in de map OTGW
• Herstart Domoticz
• Open Setup, Hardware en vraag via pulldownmenu een lijst van beschikbare hardwaretypes op. Selecteer OTGW MqttClient
• Vul in de benodige velden passende gegevens: Name, MQTT Server address, port (1883), OTGW Server address, Discovery topic (homeassistant) en OTGW topic (OTGW) en enable de hardware. Let op dat topic-namen hoofdlettergevoelig zijn. Sluit af met Add
• Kies Setup, Settings, System en klik bij Hardware/Devices op de knop Allow for 5 minutes.
• Controleer via Setup, Devices of daar nieuwe apparaten verschijnen. Druk zo nodig bij filterinstellingen voor Not Used en geef desgewenst een Refresh.
• Voeg alle gewenste nieuwe apparaten toe en geef ze een passende naam.
Hints bij het oplossen van eventuele problemen:
• Mocht er nog geen nieuwe hardware verschijnen dan kan een reboot van de OTGW ook helpen.
• Kijk eens in de logfile van Domoticz…
Zojuist de PIC van 0.51 naar 0.52 geupdated en de ESP firmware van 0.9.1 naar 0.9.2. Zowel HA als de Node meermaals herstart.
In mijn Home Assistant (standaard OTGW integratie, geen MQTT) zijn nu o.a de volgende sensors naar unavailable (waren ze niet). :
- Room Temperature OTGW (Boiler)
- Room Setpoint OTGW (Boiler)
- Outside Temperature OTGW (Thermostat)
- Outside Temperature OTGW (Boiler)
- Boiler Minimum Modulation Level OTGW (Boiler)
- Boiler Maximum Relative Modulation OTGW (Boiler)
- Boiler Maximum Relative Modulation OTGW (Thermostat)
- Boiler Minimum Central Heating Setpoint OTGW (Boiler)
En nog veel meer sensors (denk wel 50% ook veel die ik niet gebruikte). Totaal aantal sensors was 175 en is nog steeds 175. Is dat een 'feature' van de nieuwe update om veel sensors op unaivalable te zetten? Ik weet dat mijn CV niets met buiten temperatuur doet, maar kon het bijv wel succesvol doorgeven. En ook het modulation level lijkt een gemis.
Edit: heb de OTGW integratie verwijdert uit HA en probeert opnieuw toe te voegen zoals eerst met socket://192.168.1.9:25238 maar dat geeft nu altijd een
'Could not connect to serial device on socket://192.168.1.9:25238. Will keep trying. Reported error was: Could not open port socket://192.168.1.9:25238: timed out'.
Met downgraden even kijken morgen of dat helpt.
In mijn Home Assistant (standaard OTGW integratie, geen MQTT) zijn nu o.a de volgende sensors naar unavailable (waren ze niet). :
- Room Temperature OTGW (Boiler)
- Room Setpoint OTGW (Boiler)
- Outside Temperature OTGW (Thermostat)
- Outside Temperature OTGW (Boiler)
- Boiler Minimum Modulation Level OTGW (Boiler)
- Boiler Maximum Relative Modulation OTGW (Boiler)
- Boiler Maximum Relative Modulation OTGW (Thermostat)
- Boiler Minimum Central Heating Setpoint OTGW (Boiler)
En nog veel meer sensors (denk wel 50% ook veel die ik niet gebruikte). Totaal aantal sensors was 175 en is nog steeds 175. Is dat een 'feature' van de nieuwe update om veel sensors op unaivalable te zetten? Ik weet dat mijn CV niets met buiten temperatuur doet, maar kon het bijv wel succesvol doorgeven. En ook het modulation level lijkt een gemis.
Edit: heb de OTGW integratie verwijdert uit HA en probeert opnieuw toe te voegen zoals eerst met socket://192.168.1.9:25238 maar dat geeft nu altijd een
'Could not connect to serial device on socket://192.168.1.9:25238. Will keep trying. Reported error was: Could not open port socket://192.168.1.9:25238: timed out'.
Met downgraden even kijken morgen of dat helpt.
[Voor 22% gewijzigd door Malarky op 11-01-2022 01:05]
@Malarky kan je eens kijken op de debug poort van de ESP firmware (zie: https://github.com/rvdbre...o-debug-the-OTGW-firmware) of je de OT berichten wel ziet binnenkomen.
Als dat werkt en je hebt wel MQTT dan zou je even kunnen kijken of dat werkt. Daarmee wordt middels MQTT discovery de OTGW entity toegevoegd aan HA.
Eventueel kan je in de actieve discord om hulp vragen: https://discord.gg/kvfXGeEcVd
Groet
Robert
Als dat werkt en je hebt wel MQTT dan zou je even kunnen kijken of dat werkt. Daarmee wordt middels MQTT discovery de OTGW entity toegevoegd aan HA.
Eventueel kan je in de actieve discord om hulp vragen: https://discord.gg/kvfXGeEcVd
Groet
Robert
Ik neigde al langer naar MQTT dus ben daar direct mee verder gegaan, dat werkt ook de discovery. 2 dingen:number3 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 01:28:
@Malarky kan je eens kijken op de debug poort van de ESP firmware (zie: https://github.com/rvdbre...o-debug-the-OTGW-firmware) of je de OT berichten wel ziet binnenkomen.
Groet
Robert
1) Ik kan wel netjes OTGW/set/otgw-A4E57C95FA67/outside en OTGW/set/otgw-A4E57C95FA67/maxmodulation doorgeven, maar krijg die buitentemp en max modulation levels niet meer terug. Zie em nergens staan in de payload Klopt dat? Gaf deze in het verleden wel succesvol door met OTGW integratie en die kwam ook terug - ook al deed mijn CV/thermostaat er volgens mij weinig mee.
2) Net getest met gewoon de lokale OpenTherm Monitor.exe die ik eerder wel eens gebruikt/bekeken heb, die kan ook niet meer verbinden over de 25238. Dus lijkt toch iets te zijn met nieuwe firmware of de nieuwe PIC. Ik ga morgen met Putty proberen.
Zal zelf nog even verder testen.
[Voor 26% gewijzigd door Malarky op 11-01-2022 02:18]
@Malarky goed om te horen, in reactie:
1. Doorgeven via die topics stuurt de OTGW aan. Dat werkt vanaf versie 0.9.1. Dus zou handig zijn om wat logging te capturen zodat we kunnen zien wat er gebeurd.
2. Je verbindt met de juiste poort. Als je geen reactie meer krijgt dan is dat wel een vreemd verhaal. Klinkt bijna voor mij alsof je helemaal geen werkende ESP firmware hebt, doet de webUI het wel?
Kortom, tijd voor debug logs,
Groet
Robert
1. Doorgeven via die topics stuurt de OTGW aan. Dat werkt vanaf versie 0.9.1. Dus zou handig zijn om wat logging te capturen zodat we kunnen zien wat er gebeurd.
2. Je verbindt met de juiste poort. Als je geen reactie meer krijgt dan is dat wel een vreemd verhaal. Klinkt bijna voor mij alsof je helemaal geen werkende ESP firmware hebt, doet de webUI het wel?
Kortom, tijd voor debug logs,
Groet
Robert
Ook hier sinds afgelopen weekend verminderde functies na de upgrade van firmware naar 0.9.2 op de OTGW hardwareversie 3.2 en met Wemos...
En MQTT middels Pythonplugin (van proditaki) uitgezet in Domoticz om zaken uit te sluiten..
Voor alle duidelijkheid: gebruik alleen Domoticz, Betaversie 14040
Terug gegaan naar TCP/IP worker.
Die laat ook verstoorde werking in de logfile van Domoticz zien.
Dit is zichtbaar op de OTGW:
Ik mis o.a. allerlei temperaturen, waterdruk, thermostaatinstelling, enz.
Een stukje van de logfile van OTGW via Telnet:
Is er een optie to revert to versie 0.9.1
code:
1
2
| ESP8266 Firmware Version 0.9.2+e9c35e9 (08-01-2022) OTGW PIC Firmware Version 5.1 |
En MQTT middels Pythonplugin (van proditaki) uitgezet in Domoticz om zaken uit te sluiten..
Voor alle duidelijkheid: gebruik alleen Domoticz, Betaversie 14040
Terug gegaan naar TCP/IP worker.
Die laat ook verstoorde werking in de logfile van Domoticz zien.
code:
1
2
| 2022-01-11 17:51:21.986 Status: OTGW: 00000000/00000000,15.00,00000011/00000011,0.00,0.00,100.00,0/22,13.00,0.00,1.65,0.00,0.00,18.36,31.50,20.75,4.20,30.63,0.00,0,65|Ýa|Ýa|Ýa 2022-01-11 17:51:22.045 Status: OTGW: /40,85/20,0.00,45.00,00000000/00000000,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0 |
Dit is zichtbaar op de OTGW:
Ik mis o.a. allerlei temperaturen, waterdruk, thermostaatinstelling, enz.
Een stukje van de logfile van OTGW via Telnet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| 15:23:16.212990 ( 14840| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [OT=5.9] (6) 15:23:16.230702 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [OT: 5.90] (8) 15:23:16.310044 ( 14144| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [SC=16:23/2] (10) 15:23:16.312215 ( 12800| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=G] (4) 15:23:16.312900 ( 12800| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=I] (4) 15:23:16.313395 ( 12800| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=O] (4) 15:23:16.313891 ( 12800| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PS=1] (4) 15:23:16.335049 ( 12912| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [SC: 16:23/2] (11) 15:23:16.424545 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: G=00] (8) 15:23:16.536214 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: I=01] (8) 15:23:16.646981 ( 13336| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: O=N] (7) 15:23:16.754305 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PS: 1] (5) 15:23:16.849792 ( 13584| 9760) processOT (1683): Not processed, received from OTGW => (00000000/00000000,15.00,00000 011/00000011,0.00,0.00,100.00,0/22,13.00,0.00,1.68,0.00,0.00,17.88,35.88,26.88,5.90,35.00,0.00,0,65ô¬Ýaõ¬Ýaõ¬ÝaF) [1 45] 15:23:16.857077 ( 11624| 9760) processOT (1683): Not processed, received from OTGW => (/40,85/20,60.00,45.00,0000000 0/00000000,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0) [59] 15:23:28.065183 ( 13336| 9760) addOTWGcmdto(1206): CmdQueue: Adding cmd end of queue, slot [0] 15:23:28.068205 ( 12664| 9760) addOTWGcmdto(1209): CmdQueue: Insert queue in slot[0]:cmd[SC=16:23/2] (10) 15:23:28.069482 ( 12664| 9760) addOTWGcmdto(1229): CmdQueue: Next free queue slot: [1] 15:23:29.195463 ( 14928| 9760) handleOTGWqu(1245): CmdQueue: Queue slot [0] due 15:23:29.197523 ( 13584| 9760) sendOTGW (1335): Sending to Serial [SC=16:23/2] (10) 15:23:29.299239 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [SC: 16:23/2] (11) 15:23:29.301454 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1296): CmdQueue: Checking [SC]==>[0]:[SC=16:23/2] from queue 15:23:29.301968 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1299): CmdQueue: Found cmd [SC]==>[0]:[SC=16:23/2] 15:23:29.302535 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1302): CmdQueue: Found value [ 16:23/2]==>[0]:[SC=16:23/2] 15:23:29.302953 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1303): CmdQueue: Remove from queue [0]:[SC=16:23/2] from queue 15:23:29.303322 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1305): CmdQueue: Moving [1] => [0] 15:23:46.216781 ( 14840| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [OT=5.9] (6) 15:23:46.234543 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [OT: 5.90] (8) 15:23:46.329837 ( 13472| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [SC=16:23/2] (10) 15:23:46.331619 ( 12128| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=G] (4) 15:23:46.333742 ( 12800| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=I] (4) 15:23:46.335409 ( 13472| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PR=O] (4) 15:23:46.336040 ( 13472| 9760) handleOTGW (1760): Net2Ser: Sending to OTGW: [PS=1] (4) 15:23:46.354874 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [SC: 16:23/2] (11) 15:23:46.455888 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: G=00] (8) 15:23:46.574264 ( 14256| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: I=01] (8) 15:23:46.686446 ( 13584| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PR: O=N] (7) 15:23:46.788331 ( 14928| 9760) checkOTGWcmd(1285): CmdQueue: Checking if command is in in queue [PS: 1] (5) 15:23:46.895345 ( 13336| 9760) processOT (1683): Not processed, received from OTGW => (00000000/00000000,15.00,00000 011/00000011,0.00,0.00,100.00,0/22,13.00,0.00,1.68,0.00,0.00,17.90,35.88,26.88,5.90,35.00,0.00,0,65ô¬Ýaõ¬Ýaõ¬ÝaF) [1 45] |
Is er een optie to revert to versie 0.9.1

[Voor 1% gewijzigd door Hieke op 12-01-2022 13:49. Reden: Aanvulling PIC-versie]
Ik heb via MQTT Explorer alle messages weggegooid onder het config topic en daarna de OTGW herstart. Werkt prima met de proditaki plugin.
Ik neem dit over in de wiki bij de firmware. Dank voor het uitwerken @Hieke en @arjanw848Hieke schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:39:
[...]
@number3 en @arjanw848
Bij deze een beschrijving zoals ik het werkend heb gekregen. Met dank aan de voorzet van Arjan:
In plaats van de handmatige actie om de plugin te downloaden is het natuurlijk ook mogelijk om
code:
te gebruiken.1
| git clone https://github.com/proditaki/OTGW-Domoticz-MQTT-Client |
Dank je Arjen voor je reactie.arjanw848 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:51:
Ik heb via MQTT Explorer alle messages weggegooid onder het config topic en daarna de OTGW herstart. Werkt prima met de proditaki plugin.
Heb de TCP/IP plugin uitgezet. Die deed het toch niet (meer) onder versie 0.9.2.

Heb in MQTT-Explorer diverse topics gewist. Deze worden wel opnieuw aangemaakt.

Maar ook de proditaki plugin wil bij mij geen data meer aanleveren/bijwerken in Domoticz..
Dit is wat ik nu in de logfile bij het tabblad Probleem zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2022-01-12 17:18:05.702 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-12 17:18:05.729 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-12 17:18:05.757 Error: (OTGW MqttClient Arjen) Device creation failed, Domoticz settings prevent accepting new devices. 2022-01-12 17:21:32.670 Error: OTGW MqttClient Arjen: 'onMessage' failed 'TypeError':'string indices must be integers'. 2022-01-12 17:21:32.671 Error: OTGW MqttClient Arjen: Exception traceback: 2022-01-12 17:21:32.671 Error: OTGW MqttClient Arjen: ----> Line 286 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-12 17:21:32.671 Error: OTGW MqttClient Arjen: ----> Line 96 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMessage 2022-01-12 17:21:32.671 Error: OTGW MqttClient Arjen: ----> Line 175 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/mqtt.py', function onMessage 2022-01-12 17:21:32.671 Error: OTGW MqttClient Arjen: ----> Line 146 in '/opt/domoticz/userdata/plugins/OTGW/plugin.py', function onMQTTPublish |
Benieuwd met welke versie van OTGW hardware, PIC-firmware en ESP-firmware je werkt..
Hier Hardware Nodo V 2.3, PIC 5.1 en Wemos met ESP V 0.9.2
Daarstraks reboot van Domoticz gedaan. Dan komt er wel soort van refresh in Domoticz, timestamp wordt bijgewerkt. Maar zonder data.. en sommige is van gisteren..

[Voor 6% gewijzigd door Hieke op 12-01-2022 17:47]
Sowieso even new devices weer even aanzetten, er zijn er een paar bijgekomen zag ik bij mij. Verder lijkt het er toch op dat je nog een oude versie van de plugin.py gebruikt.
Ik heb het nog even nagekeken, kon me niet voorstellen, maar ik gebruik al enkele dagen laatste release van Github.. In de logfile van Domoticz verschijnt 0.0.3
Misschien beschik jij misschien over nieuwere? Heb voor zekerheid toch nog maar download gedaan en bestanden in map gewist, opnieuw erin gekopieerd, topics gewist in MQTT Explorer, herstart Domoticz, maar het blijft bij bovenstaande 12 entries.. Geen nieuwe toegevoegd..
DIt komt er dan na enige tijd in MQTT Explorer:
Gebruik jij ook versie 0.9.2 op de OTGW?
Misschien beschik jij misschien over nieuwere? Heb voor zekerheid toch nog maar download gedaan en bestanden in map gewist, opnieuw erin gekopieerd, topics gewist in MQTT Explorer, herstart Domoticz, maar het blijft bij bovenstaande 12 entries.. Geen nieuwe toegevoegd..
DIt komt er dan na enige tijd in MQTT Explorer:
Gebruik jij ook versie 0.9.2 op de OTGW?
[Voor 15% gewijzigd door Hieke op 12-01-2022 21:19. Reden: Versienummer MQTT client toegevoegd]
Volgorde is belangrijk, topics onder /config wissen, new devices aan en dan de OTGW herstarten. Gebruik 9.2 inderdaad.
[Voor 10% gewijzigd door arjanw848 op 12-01-2022 21:26]
Tja, ben er wel wat mee opgeschoten... Dank daarvoor.
Maar zit nu op 37 entries, terwijl in MQTT Explorer Bij OTGW / Value / otgw-xxx er 77 topics geteld worden. Ik mis eigenlijk in Domoticz toch nog essentiele als Flamestatus..
Maar gelukkig mijn Thermostaat setpoint weer terug!!
Maar zit nu op 37 entries, terwijl in MQTT Explorer Bij OTGW / Value / otgw-xxx er 77 topics geteld worden. Ik mis eigenlijk in Domoticz toch nog essentiele als Flamestatus..
Maar gelukkig mijn Thermostaat setpoint weer terug!!
In 0.9.2 is er wat gewijzigd en komen er onder de /config alleen berichten als er ook daadwerkelijk iets onder otgw voorbij komt. Daarnaast, als flamestatus nu op off staat in domoticz en de flamestatus is ook off in het topic, zal de plugin geen update doen in domoticz.
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het laten werken van mijn OTGW van de nodoshop?
Ik heb de volgende zaken aan elkaar geknoopt:
- OTGW van de nodoshop via usb aan
- raspi
- Remeha Avanta
- Honeywell Home Round Modulation T87M2018
Door, zover ik weet, toevallige redenen heeft het 2 maal even gewekt met Domoticz, maar nu zie ik via Minicom enkel "T00030000" van de thermostaat, en geen seriele data van de boiler/cv. De thermostaat zelf knippert afwisselend tussen de ruimtetemp en melding "0t".
In Otmonitror is de melding
12:49:38.751218 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
12:49:41.752928 T00030000 Read-Data Slave configuration (MsgID=3): 00000000 0
etc.
Als ik de draden naar de boiler met elkaar verbindt slaat ie wel gewoon aan.
wat zou er aan de hand kunnen zijn?
- raspi
- Remeha Avanta
Door, zover ik weet, toevallige redenen heeft het 2 maal even gewekt met Domoticz, maar nu zie ik via Minicom enkel "T00030000" van de thermostaat, en geen seriele data van de boiler/cv. De thermostaat zelf knippert afwisselend tussen de ruimtetemp en melding "0t".
etc.
Misschien heb je dit al geprobeerd, maar heb je beide polariteiten al getest? Het maakt namelijk uit welke polen je waar aansluit.BaseCase schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:56:
Hallo, zou iemand mij kunnen helpen met het laten werken van mijn OTGW van de nodoshop?
- raspi
- Remeha Avanta
etc.
Als je niks ziet met de ene aansluiting, draai dan de draden even om. Dikke kans dat het dan ineens wel werkt.
Fysiek bestaat OpenTherm uit een tweedraadsverbinding, waardoor bij vervanging van de oude thermostaten of cv-ketel dezelfde bedrading kan worden gebruikt. Daarnaast maakt het niet uit hoe de twee draden aangesloten worden. OpenTherm is polariteitongevoelig. De maximale lengte van de bekabeling is 50 m met maximaal 2 × 5 ohm weerstand.
Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/OpenTherm
@BaseCase checken of je draden aangesloten zijn, en op de juiste plek dus thermostaat aan thermostaat en andersom. En bij mij heeft het wel eens geholpen om wel degelijk de draden van plek te wisselen, dus tja, waar dat aan ligt weet ik niet, wellicht een kwestie geweest van niet goed contact maken, maar zeker het proberen waard.
In theorie is dat inderdaad waar... De praktijk blijkt anders.mrmartinuz schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:27:
Fysiek bestaat OpenTherm uit een tweedraadsverbinding, waardoor bij vervanging van de oude thermostaten of cv-ketel dezelfde bedrading kan worden gebruikt. Daarnaast maakt het niet uit hoe de twee draden aangesloten worden. OpenTherm is polariteitongevoelig. De maximale lengte van de bekabeling is 50 m met maximaal 2 × 5 ohm weerstand.
Als ik de polariteit van mijn boileraansluitdraden omdraai dan komen er echt geen berichten meer door.
YMMV dus
Release 19 van de ESP firmware voor OTGW nodoshop hardware, zojuist gepubliceerd. In de vorige release zaten enkele bugs die de bestaande (legacy) integraties stuk maakte. Deze bug is dit weekend opgelost en vandaar nu een nieuwe release.
De volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:
https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v0.9.3
Als altijd, vragen, opmerkingen, pull requests, feature requests via Github of rechtstreeks op de discord server.
De volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:
- Bugfix: Seriele input buffer terug naar 256 bytes, aangezien de 128 bytes buffer niet de PS=1 responses kon ontvangen.
- Nieuwe instelling toegevoegd: Het is nu mogelijk om de Home Assistant reboot cycle te detecteren. In sommige gevallen wordt het "offline" gaan niet gezien, dan is alleen het "online" bericht zichtbaar.
- Bugfix: Parsing van top topics met "." werkt weer correct. Hierdoor zijn top topics als: "Myhome/OTGW" weer mogelijk
- Bugfix: Versie van de PIC hext files altijd correct.
- Toegevoegd: Detectie van PIC banner met versie nummer van PIC
- Verwijderd: interface.hex en diagnostic.hex worden niet meer zichtbaar in de UI bij default. Indien gewenst, even handmatig downloaden, en weer uploaden zonder de hidden extentie is genoeg
Als altijd, vragen, opmerkingen, pull requests, feature requests via Github of rechtstreeks op de discord server.
@Dutchess_Nicole, @number3 en @mrmartinuz bedankt voor jullie support. Gek genoeg werkt de OTGW opeens weer. Ik krijg de indruk dat het kwam doordat ik met mijn vingers aan de printplaat zat waardoor ergens een stroompje is gaan lopen.
Ik begrijp er vooralsnog weinig van helaas
maar ik kan weer verder!
Ik begrijp er vooralsnog weinig van helaas

Klinkt als een los contactBaseCase schreef op zondag 16 januari 2022 @ 23:52:
@Dutchess_Nicole, @number3 en @mrmartinuz bedankt voor jullie support. Gek genoeg werkt de OTGW opeens weer. Ik krijg de indruk dat het kwam doordat ik met mijn vingers aan de printplaat zat waardoor ergens een stroompje is gaan lopen.
Ik begrijp er vooralsnog weinig van helaasmaar ik kan weer verder!

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Klinkt voor mij als een draad breuk of een draadje dat net niet lekker onder de schroef zit. Oftewel even opletten als je er weer eens last van hebt.
Werkt deze ook met een simpele DM-101 serial converter?number3 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:08:
Release 19 van de ESP firmware voor OTGW nodoshop hardware, zojuist gepubliceerd. In de vorige release zaten enkele bugs die de bestaande (legacy) integraties stuk maakte. Deze bug is dit weekend opgelost en vandaar nu een nieuwe release.
De volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:Voor de nieuwe release zie hier:
- Bugfix: Seriele input buffer terug naar 256 bytes, aangezien de 128 bytes buffer niet de PS=1 responses kon ontvangen.
- Nieuwe instelling toegevoegd: Het is nu mogelijk om de Home Assistant reboot cycle te detecteren. In sommige gevallen wordt het "offline" gaan niet gezien, dan is alleen het "online" bericht zichtbaar.
- Bugfix: Parsing van top topics met "." werkt weer correct. Hierdoor zijn top topics als: "Myhome/OTGW" weer mogelijk
- Bugfix: Versie van de PIC hext files altijd correct.
- Toegevoegd: Detectie van PIC banner met versie nummer van PIC
- Verwijderd: interface.hex en diagnostic.hex worden niet meer zichtbaar in de UI bij default. Indien gewenst, even handmatig downloaden, en weer uploaden zonder de hidden extentie is genoeg
Ik heb nog een van de eerste OTGW's die momenteel is verbonden met een ESP-01 maar zou graag jouw firmware willen proberen ivm MQTT support

[Voor 6% gewijzigd door bluewalk op 19-01-2022 06:42]
Kwestie van uitproberen @bluewalk het werkt nu zeker met wemos en nodemcu. Dus…
Thanks! De reden dat ik het vraag is omdat de GPIO's voor SerialTTL anders zouden kunnen zijn.number3 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:08:
Kwestie van uitproberen @bluewalk het werkt nu zeker met wemos en nodemcu. Dus…
Voordat ik straks uren zit te pielen/debuggen weet jij dit misschien wel

Top en die werkt goed met de firmware? Het boardje lijkt namelijk 95% hetzelfde op de ESP nahenkNL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:40:
* henkNL leest even mee
Ik gebruik deze converter op de otgw...

Ik lees even mee want ik zou deze ook wel willen draaien,bluewalk schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:53:
[...]
Top en die werkt goed met de firmware? Het boardje lijkt namelijk 95% hetzelfde op de ESP na
Nog geen ervaring mee

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6
@bluewalk tip is om op de discord community te komen, daar zit ook de hardware ontwerper can de huidige nodoshop versie. De huidige hardware werkt wel met een levelshifter tussen de esp en de pic namelijk. Dat is we iets om scherp te hebben.
@henkNL is dat inclusief een level shifter?
Ja dat is inderdaad inclusief levelshifter.
EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6
Hij mekkerde over de resetpin die op dit boardje ontbrak, deze wil je wel hebben om de PIC te kunnen herstarten na boot van de esp.henkNL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:04:
[...]
Ja dat is inderdaad inclusief levelshifter.
Daarnaast heeft mijn huidige OTGW de laatste tijd problemen (error 03 en 04) welke met het veranderen van de reference voltage weer een tijdje werkt.
Dus de knoop doorgehakt en een nieuwe via nodo-shop besteld, kan daar gelijk die firmware op

Heeft iemand hier de OTGW in gebruik samen met een Remeha Tzerra Ace? In de OTGW overzichtspagina van ondersteunde OpenTherm MsgIDs staan alleen de non-Ace versies.
Ik ben benieuwd of de Ace versies meer MsgIDs ondersteunen (voornamelijk 18, 19, 26 en 28) en wat de updatefrequentie van de data/deze MsgIDs is.
Ik ben benieuwd of de Ace versies meer MsgIDs ondersteunen (voornamelijk 18, 19, 26 en 28) en wat de updatefrequentie van de data/deze MsgIDs is.
Hij wil helemaal niet draaien?bluewalk schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:04:
[...]
Hij mekkerde over de resetpin die op dit boardje ontbrak, deze wil je wel hebben om de PIC te kunnen herstarten na boot van de esp.
Daarnaast heeft mijn huidige OTGW de laatste tijd problemen (error 03 en 04) welke met het veranderen van de reference voltage weer een tijdje werkt.
Dus de knoop doorgehakt en een nieuwe via nodo-shop besteld, kan daar gelijk die firmware op