stat schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:19:
Ben benieuwd of iemand dit herkent of kan helpen te debuggen. Mijn OTGW werkt al jaren zonder problemen. Sinds enige tijd krijg ik de buitentemperatuur echter niet meer op mijn iSense. Bij het debuggen daarvan zie ik dat ik een timeout krijg als ik deze via de web api invoer, bv"
http://xxx/command?OT=20.3
In de messages zie ik wel dit langskomen:
19:14:16.459821 Command (via websocket from xxxx:60234): OT=20.3
Maar vervolgens komt de temperatuur niet op de thermostaat, en ook niet op de status pagina.
Omdat ik ook een tijdje geleden geswitcht ben naar een raspi4, heb ik ook mijn oude setup met raspi1b nog eens van stal gehaald. Die geeft ook de timeouts, en stopt er bovendien na een halve minuut ongeveer mee met wat foutmeldingen in de console:
invalid command name "::oo::Obj12_coro"
while executing
"::oo::Obj12_coro retransmit SUBSCRIBE 567"
("after" script)
invalid command name "::oo::Obj12_coro"
while executing
"::oo::Obj12_coro retransmit SUBSCRIBE 568"
Dat heb ik dus op mijn raspi4 weer niet, daar draait de OTGW wel stabiel, alleen krijg ik die timeouts als ik de via de webinterface iets doe.
Hebben jullie ideeen? Misschien iets met de USB kabel niet goed, kan dat zomaar ontstaan?
--> het blijkt dat een herstart van de GW dit op lost (stroom er af en op). Gek, nog nooit hoeven doen, en recent nog bij wijzing meter alles uit en aan geweest. Hoop dat het nu goed blijft gaan!
Heb jij hier ooit een oorzaak voor gevonden? Ik zit nu in hetzelfde schuitje.
Situatie
Al jaren (sinds januari 2017) draait OTGW op een Pi naar behoren. Soms wel eens een hick-up waarna een reboot van de pi voldoende is. Opeens sinds gisteren stopte OTGW met informatie rapporteren. No biggy dacht ik, reboot van de pi en gaan! Die bleek een fschk te willen doen maar daarna leek alles weer te werken! OTGW komt up, en geeft netjes messages weer.
Echter... Hij luistert niet meer naar commands. Voer je een command uit( bijv: /command?CS=35 ) dan zie ik ook de message langskomen in de "Messages" maar er gebeurt niets. Hij geeft ook geen OK terug, maar "timeout"..
Ga ik naar het "configure" scherm dan zie ik bij Misc dat de operation mode ook unknown is.
Geprobeerd
Uiteraard een aantal handelingen geprobeerd.
Rebooten van de Pi
Herstarten service OTGW
Even uitzetten en daarna aanzeten van de ketel
De normale thermostaat proberen de ketel te laten aansturen (doet overigens ook niets! die verzoeken falen ook)
Nog te proberen
De originele thermostaat opnieuw de OpenTherm verbinding tot stand laten brengen
De OTGW er gewoon helemaal tussenuit halen en kijken of het dan weel werkt
Mochten anderen nog iets zien dat ik over het hoofd heb gezien, dan hou ik me van harte aanbevolen!