Toon posts:

[OTGW] OpenTherm gateway

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste
Acties:

• number3
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 21:48
@DRAFTER86 als je per V2.0 PCB hebt dan is het het handigst om 1 pin om te draaien inderdaad.

En hier kan je de commando’s vinden vóór vi de PIC: https://otgw.tclcode.com/firmware.html

Zie GB=7

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

vanenkelen

uhmmm.....speechless

DRAFTER86 schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:03:
[...]
Ok,maar geen suggestie hoe ik er voor zorg dat ik m'n PIC niet brick? 😎
Nee niet echt… sorry. Volgens nodo shop zou firmware upgraden redelijk probleemloos moeten gaan, maar bij mij ging het mis. Heb het via de lan verbinding gedaan (maar dat zou niet uit moeten maken). Wellicht is het veiliger om het via een USB-ftdi kabel te doen.

• number3
@DRAFTER86 in mijn firmware zit het flashen ingebouwd. In principe zou dat goed moeten gaan, soms gaat het alsnog fout dan is de enige manier veelal met een PIC flasher updaten.

Welke versie van de firmware van de PIC zit je precies?

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:19
number3 schreef op zondag 26 september 2021 @ 23:02:
@DRAFTER86 in mijn firmware zit het flashen ingebouwd. In principe zou dat goed moeten gaan, soms gaat het alsnog fout dan is de enige manier veelal met een PIC flasher updaten.

Welke versie van de firmware van de PIC zit je precies?
Ik heb bij alle vier even op de upgrade knop gedrukt, en nu draai ik het volgende:
code:
1
2
3
4
diagnose.hex: 1.2
gateway-4.3.hex: 4.3
gateway.hex: 5.0
interface.hex: 1.1

Ik heb het GB=7 command verstuurd, en dat werd ook opgepikt en doorgestuurd naar de OTGW, maar waar zou de meting nu moeten verschijnen? In MQTT? Of ook op de webpage (Outside temperature?).
Ik kan in ieder geval nog nergens een nieuwe waarde ontdekken...

• DRAFTER86
Hm, nu de sensor aan de NodeMCU gehangen, maar ik zit dus idd nog op OTGW 5.0.
Een upgrade naar 5.1 vanuit de web UI geeft echter een:

code:
1
Upgrade finished: Errorcode = 1 - Not enough memory available - 0 retries, 0 errors

En nu...?

• DRAFTER86
DRAFTER86 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:10:
Hm, nu de sensor aan de NodeMCU gehangen, maar ik zit dus idd nog op OTGW 5.0.
Een upgrade naar 5.1 vanuit de web UI geeft echter een:

code:
1
Upgrade finished: Errorcode = 1 - Not enough memory available - 0 retries, 0 errors

En nu...?
Ok, het werkt inmiddels, voor het archief:
- LittleFS opnieuw geflashed, hierdoor kwam er ruimte vrij
- PIC firmware geupdate (het was mij eerst niet duidelijk dat de in de web interface getoonde versie de nieuwste beschikbare versie was, en niet de huidige versie)
- Sensor data lijn zit nu op GPIO 10, maar de VCC komt nog van het OTGW bordje, dus ik moest met GA=2 nog even spanning op de pin zetten
Nu een mooie meting in MQTT!

• number3
@DRAFTER86 mooi dat het gelukt is 😃

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:32

CurlyMo

www.pilight.org

Zijn er mensen hier die kunnen helpen in de communicatie met mijn thermostaat. Ik gebruik de eerder genoemde slave shield, maar snap blijkbaar OpenTherm voldoende om een communicatie op te zetten.

Mijn thermostaat stuurt nu een Slave configuration flags bericht. Volgens de documentatie zou ik die moeten beantwoorden met een READ_ACK, dat daar is mijn thermostaat het niet mee eens. Die blijft herhaaldelijk READ_DATA bericht met ID 3 sturen. Wat doe ik fout?

Ik tag even @thehog omdat hij binnenkort met dezelfde shield aan de slag gaat.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• 53645714n
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-04 23:41
Ik heb al een tijd een otgw in onze huurwoning om de setpoint te kunnen automatiseren. Nu zijn we bezig met een koopwoning waar een 'modulerende brine-water warmtepomp met een geïntegreerd boiler
van 180 liter' in geinstalleerd zal worden. Ik zie dit merk niet in de lijst met boilers terugkomen en vraag me af of dit soort water-warmtepompen überhaupt bediend kunnen worden door de otgw. Iemand een idee/ervaring?

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:25
Nouja de belangrijkste vraag is natuurlijk of die boiler sowieso wel OpenTherm kan praten.

Modulerend hoeft namelijk niet altijd te betekenen dat het apparaat ook extern aan te sturen is, en zelfs dan hoeft dat niet met OT te gebeuren.

Je kan dus het beste even bij de leverancier opvragen wat voor control mechanismes er zijn om dat ding te bedienen en of het OT compatible is.

Zo niet dan zul je helaas niet zoveel hebben aan de OTGW :(

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Wellicht is een seriëel of netwerkprotocol beschikbaar in die warmtepomp om die aan te sturen; wat je (nog) meer mogelijkheden geeft dan een OTGW. Handleiding bekijken (en eventueel optionele module meteen mee laten installeren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:15

HaTe

haat niet

Ik kom er net achter dat mijn pas gekochte tweedehandse Honeywell modulation touch alleen op hele temperaturen werkt met de TT en TC commandos, terwijl wij het altijd 20.5 willen bij aanwezigheid.

Dan is een iSense denk ik het beste alternatief als ik dit bekijk in de thermostaat matrix.
Of een Honeywell round, aangezien ik toch geen programma gebruik. Dat regel ik via Home Assistant wel. Alleen deze ondersteund geen message 100 "Remote override function", het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat deze nou precies doet. Kan iemand dit verklaren? Voor zover ik zie kan met remote override de aanvoertemperatuur instellen, dat zou ik nog wel graag willen, maar zie ook dat de daadwerkelijke temperatuur gezet wordt met msg id #1 (control temperature).. Onduidelijk!

edit:
Nog even de documentatie bekeken:
Write-Data Control Setpoint (ID=1)
If a setpoint override value has been configured, the gateway will send the configured setpoint instead of the one received from the thermostat.
Read-Data FunctionOverride (ID=100)
The gateway sends a Read-Ack message with a value depending on the type of the last override setpoint configuration command. If a continuous temperature change was specified the returned value will be 0. For a temporary temperature change the value is 2 (enable overruling remote setpoint by program setpoint change).
Hieruit begrijp ik dat ID 100 dus niet nodig is om CT te kunnen zetten en ook niet om een TC of TT te kunnen zetten. Of niet?

Verder zie ik in Home Assistant erg vaak dat de sensoren en climate component niet beschikbaar zijn, maar kan hier weinig over vinden. Het lijkt normaal? Ik vind het erg storend.

[Voor 62% gewijzigd door HaTe op 08-10-2021 23:29]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• number3
@HaTe hoe integreer je met HA?

• HaTe

HaTe

haat niet

Via de OTGW integratie.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• number3
@HaTe ik neem aan dat je dan de seriële verbinding over het netwerk bedoeld?

De issues die jij beschrijft waren voor mij ooit de aanleiding om zelf een firmware te maken voor de esp8266 van nodoshop om van de wegvallende data weg te komen.

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe je het doet. Gebruik je de nodoshop met espeasy toevallig?

• HaTe

HaTe

haat niet

number3 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 00:10:
@HaTe ik neem aan dat je dan de seriële verbinding over het netwerk bedoeld?

De issues die jij beschrijft waren voor mij ooit de aanleiding om zelf een firmware te maken voor de esp8266 van nodoshop om van de wegvallende data weg te komen.

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe je het doet. Gebruik je de nodoshop met espeasy toevallig?
Ja dat klopt inderdaad de Nodo-Shop versie. Ik heb ook jouw firmware gebruikt maar dit maakte geen verschil. Het access point heeft er ook al praktisch naast gestaan, maar dit hielp niet.
Misschien moet ik dan toch MQTT gebruiken.. Of was het bij jou ook opgelost met de OTGW integratie?

[Voor 3% gewijzigd door HaTe op 09-10-2021 00:12]

• number3
Ik raad zelf het gebruik van de seriële integratie af over WiFi. Het gaat te vaak mis, mijn firmware ondersteund dat wel, uiteraard. Zodat ik OTmonitor kon ondersteunen. En de bestaande integratie.

Echter de MQTT integratie is echt veel beter. Dat komt doordat de seriële informatie van de PIC gedecodeerd wordt en vervolgens via MQTT verstuurd. Echt zeer stabiele integratie en met Home Assistant super eenvoudig te doen, zeker als je de docker versie gebruikt. Daar is MQTT een simpele addon.

De moeite waard om eens uit te proberen zou ik zeggen.

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 12:03

MaxxMark

HT is Tof!

stat schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:19:
Ben benieuwd of iemand dit herkent of kan helpen te debuggen. Mijn OTGW werkt al jaren zonder problemen. Sinds enige tijd krijg ik de buitentemperatuur echter niet meer op mijn iSense. Bij het debuggen daarvan zie ik dat ik een timeout krijg als ik deze via de web api invoer, bv"

http://xxx/command?OT=20.3

In de messages zie ik wel dit langskomen:
19:14:16.459821 Command (via websocket from xxxx:60234): OT=20.3

Maar vervolgens komt de temperatuur niet op de thermostaat, en ook niet op de status pagina.
Omdat ik ook een tijdje geleden geswitcht ben naar een raspi4, heb ik ook mijn oude setup met raspi1b nog eens van stal gehaald. Die geeft ook de timeouts, en stopt er bovendien na een halve minuut ongeveer mee met wat foutmeldingen in de console:
invalid command name "::oo::Obj12_coro"
while executing
"::oo::Obj12_coro retransmit SUBSCRIBE 567"
("after" script)
invalid command name "::oo::Obj12_coro"
while executing
"::oo::Obj12_coro retransmit SUBSCRIBE 568"

Dat heb ik dus op mijn raspi4 weer niet, daar draait de OTGW wel stabiel, alleen krijg ik die timeouts als ik de via de webinterface iets doe.

Hebben jullie ideeen? Misschien iets met de USB kabel niet goed, kan dat zomaar ontstaan?

--> het blijkt dat een herstart van de GW dit op lost (stroom er af en op). Gek, nog nooit hoeven doen, en recent nog bij wijzing meter alles uit en aan geweest. Hoop dat het nu goed blijft gaan!
Heb jij hier ooit een oorzaak voor gevonden? Ik zit nu in hetzelfde schuitje.

Situatie
Al jaren (sinds januari 2017) draait OTGW op een Pi naar behoren. Soms wel eens een hick-up waarna een reboot van de pi voldoende is. Opeens sinds gisteren stopte OTGW met informatie rapporteren. No biggy dacht ik, reboot van de pi en gaan! Die bleek een fschk te willen doen maar daarna leek alles weer te werken! OTGW komt up, en geeft netjes messages weer.

Echter... Hij luistert niet meer naar commands. Voer je een command uit( bijv: /command?CS=35 ) dan zie ik ook de message langskomen in de "Messages" maar er gebeurt niets. Hij geeft ook geen OK terug, maar "timeout"..

Ga ik naar het "configure" scherm dan zie ik bij Misc dat de operation mode ook unknown is.

Geprobeerd
Uiteraard een aantal handelingen geprobeerd.
Rebooten van de Pi
Herstarten service OTGW
Even uitzetten en daarna aanzeten van de ketel
De normale thermostaat proberen de ketel te laten aansturen (doet overigens ook niets! die verzoeken falen ook)

Nog te proberen
De originele thermostaat opnieuw de OpenTherm verbinding tot stand laten brengen
De OTGW er gewoon helemaal tussenuit halen en kijken of het dan weel werkt

Mochten anderen nog iets zien dat ik over het hoofd heb gezien, dan hou ik me van harte aanbevolen! _/-\o_

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• number3
@MaxxMark aangezien de OTGW en de thermostaat beide niet meer de ketel kunnen bereiken zou ik als eerste even uitsluiten dat er niet een draadje los zit.

Ik zou extract doen wat je nog wilt proberen, de OTGW er even tussenuit. Als dat het doet, dan opnieuw de OTGW er tussen. Het kan simpelweg een contact probleem zijn (draadje los).

Ik ben benieuwd, want het klinkt niet alsof er verder iets echt veranderd is. Dus denk ik gelijk bij mezelf, dat moet haast een fysiek verbindingsprobleem zijn.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik gooi het op een OpenTherm issue, het probleem is nu weg namelijk.

Ik ben nog wat gaat rommelen met mn thermostaat en was voornemens die opnieuw te pairen.

Heb toch nog eens op het knopje gedrukt bij de receiver module bij de ketel, daarna sprong de ketel aan in "een" stook-stand (gezien de graph niet iets van mij, en de normale thermostaat was uit omdat i.k de batterijen er net uit had gehaald). Vervolgens zag ik in de messages eea langskomen, het reageerde echter nog steeds niet op commands...

Nog een paar keer hen en weer zitten klikken en boos er naar gekeken, en opeens deed ie wel weer wat. Reageerde weer op commands en ging toen ook weer netjes rapporteren dat hij in Gateway stand stond (ipv "Unknown") waarna mijn eigen logica ook weer netjes aan de haal ging en hij ook weer mooi CS commando's accepteerde.

Ik heb eigenlijk niets gedaan behalve op het knopje drukken. Omdat de pi gisteren ook al was gestopt, en een fsck nodig had, denk ik dat er misschien iets van een stroompiekje was oid waardoor de OpenTherm module misschien in een soort 'read only' stand was gekomen.

Erg vreemd, maar wel blij dat hij het weer doet :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• number3
Klinkt als een gevalletje: “Have you tired turning it off and on again?” 🙈

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ja maar dat had ik dus al gedaan. 8)7 De OT module trekt z’n voeding toch gewoon uit de ketel of van de OTGW zelf. Dus toen ik die uit/aan had gezet had het ook weg moeten zijn.

Maar goed. Misschien interessant voor een toekomstige lezer ;)

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

HaTe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:13:
Ik kom er net achter dat mijn pas gekochte tweedehandse Honeywell modulation touch alleen op hele temperaturen werkt met de TT en TC commandos, terwijl wij het altijd 20.5 willen bij aanwezigheid.
Ik zie dat je HA gebruikt. Stuur je die commando's vanuit HA? Ik heb ook een Modulation Touch maar het is me nog nooit gelukt om TT of TC in te stellen. Ik gebruik Domoticz overigens.
Het zou kunnen zijn dat ik nooit hele graden heb geprobeerd natuurlijk, wellicht is dat de reden.

Inmiddels met hele graden geprobeerd, maar ook deze commando's komen niet door bij de thermostaat. Er wordt geen override geaccepteerd.
En ik blijk een Vision Modulation te hebben, dus toch een ander model. Dus waarschijnlijk wordt het niet ondersteund bij deze.

[Voor 18% gewijzigd door JanPedaal op 18-10-2021 12:09]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 19:15
Ik heb een vraagje betreffende de otgw en home assistent. Draaide voorheen otgw op domoticz en dat draaide altijd probleemloos. Nu sinds een tijdje over op HA en valt mij 1 ding op wat irriteert, de buitentemperatuur update niet in HA. Dit doet hij alleen wanneer ik de server opnieuw opstart. Op de thermostaat doet hij wel gewoon zijn ding en de andere temperaturen plus werking doen het wel gewoon. Iemand een idee wat dit kan zijn en of wat ik hieraan kan doen?
Voor de werking maakt het niet uit maar is gewoon irritant........

Edit, heb dus wel een aantal keren geprobeerd de OTGW opnieuw op te starten en zelfde met HA. Blijf het apart vinden dat alles juist wordt weergegeven en de ketel reageert op wat ik aan temperatuur verandering ingeef in HA maar het enige wat niet werkt de buitentemperatuur is. Dit terwijl hij wel gewoon op de thermostaat de juiste waarde weergeeft.
In HA werk ik met de OTGW integratie maar meen eens ergens gezien te hebben dat er ook een andere manier was maar weet niet meer hoe en wat.
\

[Voor 31% gewijzigd door Peet3kabo op 20-10-2021 14:35]

• _BaZzZeR_
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik heb momenteel otmonitor in een docker container naast home assistant draaien, maar kwam zojuist de nieuwe oplossing van @number3 tegen. Ik heb echter nog een klassieke OTGW deze is meen ik uit mijn hoofd via een max323 aangesloten op een nodemcu met daarop esplink. Ik zou dus graag esplink vervangen door deze nieuwe firmware.

Mijn vraag is eigenlijk, is het mogelijk om deze firmware te koppelen met een klassieke OTGW en zoja, hoe ziet de wiring er dan uit?

[Voor 16% gewijzigd door _BaZzZeR_ op 22-10-2021 09:39]

• hilarisch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 08:28
Ik heb een Remeha Calenta Ace ketel met een Honeywell Round Wireless Modulation.

Aangezien de thermostaat geen klok/programma functie heeft leek mij OTGW een mooie oplossing om middels Home assistant deze functionaliteit toe te voegen.

Wat ik graag wil is de temperatuur instelling middels home assistant kunnen programmeren. Dus 's ochtends huis verwarmen, 'savonds automatisch iets warmer als we thuis zijn, en s nachts lager.

Als ik op de ondersteuningsmatrix (http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats) kijk wordt 'remote override room setpoint' code:9 ondersteund voor zowel Y87RF1004 als Y87RF2008 (ik weet niet welke ik heb vermoed de nieuwe (aangeschaft dec 2019)).

Echter lees ik op internet ook verhalen dat het niet kan met deze thermostaat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en daar uitsluitsel over kan geven?

• number3
@_BaZzZeR_ ik zie eigenlijk geen enkele reden waarom het niet zou werken, er worden wat nodoshop specifieke zaken gedaan, zoals het resetten van de OTGW PIC, en bovendien het aansturen van een hardware watchdog (wat de robuustheid van de nodoshop oplossing ten goede kwam). De wiring kan je in de sourcecode terugvinden.

Om precies te zijn staat het hier:
https://github.com/rvdbre...ob/main/OTGW-Core.ino#L22

Laatje horen hoe het werkt voor je?

• number3
@Peet3kabo yep, naast de "seriële" OTGW integratie kan je ook de Nodoshop Home Assistant integratie gebruiken. Als je dan een AA28 (dacht ik) stuurt naar de PIC vanuit HA, dan kan je regelmatig de Outside Temperature langs laten komen.

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-06 19:15
number3 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:00:
@Peet3kabo yep, naast de "seriële" OTGW integratie kan je ook de Nodoshop Home Assistant integratie gebruiken. Als je dan een AA28 (dacht ik) stuurt naar de PIC vanuit HA, dan kan je regelmatig de Outside Temperature langs laten komen.
Ok klinkt veel belovend, nu hoe krijg ik dit voor elkaar.......dit is met een MQTT broker zoals op de NODO site omschreven?
Kan er verder weinig over vinden, heb nu de OTGW integratie in HA lopen met dus eerder genoemd probleem.

• number3
@Peet3kabo de Nodoshop firmware kan je op mijn GitHub vinden, hier:
https://github.com/rvdbreemen/OTGW-firmware

Ik heb het even nagekeken. De AA=28 is de return water temperature. De buiten temperatuur is msgid 27. Dus AA=27.

Afhankelijk van je boiler worden de msgid ondersteund. De werking van de commando’s kan je terugvinden op de site van Bron Schelte: https://otgw.tclcode.com/firmware.html

Hoop dat dit helpt.

• _BaZzZeR_
Dank @number3, heb net even gecheckt hoe ik het destijds ook alweer gemaakt had (hangt er alweer zeker 5 jaar). Maar bij mij zit die max232 er niet in (logisch ook) en lopen die rx/tx pinnen van de pic rechtstreeks naar de serial input van de nodemcu.
Ik heb gekeken naar je link, maar kom daar niks tegen over welke serial input hij van de nodemcu gebruikt? Of pakt jouw firmware gewoon standaard de enige hw serial input die in de nodemcu zit? Want dan zou het met de huidige wiring gewoon moeten werken.
Waarvoor heb ik die pinnen uit je linkje dan nog nodig?

• number3
@_BaZzZeR_ oeps. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk dat zijn alleen maar de afwijkende pins. De TX en RX zijn de standaard pins.

• _BaZzZeR_
Vanavond maar eens ff geprobeerd... en het werkt, sweet :)

Paar dingetjes die mij opvallen:
* Het instellen van de temperatuur in HA (middels de climate.otgw_thermostat) reageert heel vreemd. Als je iets instelt springt hij vaak weer terug, beetje onduidelijk wanneer hij de waarde nu accepteert.
* Zodra hij de temperatuur wel accepteert gaat het override ledje van de pic netjes branden. Ik heb echter geen idee hoe ik die nu weer uit krijg? Zodat zegmaar de klokthermostaat in de woonkamer het weer terug overneemt. Heb voor nu de pic maar ff gereset. Met de originele software deed ik dit door een "0" te sturen.
* Het service lampje op de pic brand (ketel heeft een beurtje nodig). Maar dat komt nog niet door in HA, daar blijft de binary_sensor.otgw_service_request uit.

Verder ziet het er allemaal erg nice uit, kan niet wachten om de otmonitor docker container definitief uit te schakelen. :p

Edit:
Net eens een `TT=0` op het `otgw/set/OTGW/command` topic gegooid en dan gaat die override inderdaad ook weer uit. Dus ik denk dat ik voorlopig daar iets van een knopje voor maak in HA.

[Voor 10% gewijzigd door _BaZzZeR_ op 26-10-2021 15:56]

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:12
Ik ben sinds kort in het bezit van HA en de OTGW. Ik ben zoekende hoe ik een automation aanmaak die de target temperature instelt. Via de thermostaat op mijn HA dashboard werkt alles naar behoren. De Honeywell Round Modulation thermostaat beneden laat op het display ook netjes een icoontje zien dat aangeeft dat een externe unit de ingestelde temperatuur heeft opgedrongen.
Het lukt me echter niet om uit te vogelen met welke call service vanuit een automation ik de ingestelde temperatuur kan regelen. Ik wil automatiseren dat de thermostaat op werkdagen standaard aanspringt om 8u en weer op lage temp instellen om 22u. (De Honeywell is 'dom' en niet programmeerbaar.)

Edit: ter verduidelijking: ik heb de Nodo shop versie met de LAN module er op. Communicatie van/naar de OTGW verloopt voor zover ik kan zien in de logs goed.

[Voor 10% gewijzigd door Onno ! op 26-10-2021 16:49]

• _BaZzZeR_
Ik denk dat dat neerkomt op hetgeen ik net hierboven beschrijf. Ofwel bv. een `TT=21` op het `otgw/set/OTGW/command` topic gooien. Ben zelf net een paar dagen hiermee bezig, dus wellicht kan het op een betere manier.

Dus zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
automation:
  trigger:
    - platform: time
      at: "8:00:00"
  action:
    - service: mqtt.publish
      topic: otgw/set/OTGW-ESPID/command
      payload: TT=21

(Wel even je ESPID vervangen door jouw ID)

[Voor 58% gewijzigd door _BaZzZeR_ op 26-10-2021 17:07]

• Onno !
Dat ik ergens TT='gewenste target temp' naar de gateway moet slingeren begrijp ik. Maar blijkbaar te weinig kaas gegeten van HA om dit voor elkaar te krijgen. Probeer het nu middels de beschikbare opties in de automations UI, maar daar zie ik geen passende oplossing. Kan dit wel via custom YAML middels een automation of moet ik dit op een hele andere manier inregelen in HA?

Ontbreekt in mijn eerste post: ik heb een Conbee II aan de raspberry pi 4 hangen. Dus geen MQTT. Contact met de OTGW gaat via LAN.

[Voor 14% gewijzigd door Onno ! op 26-10-2021 17:11]

• number3
@Onno ! de beschrijving van @_BaZzZeR_ gaat over de NodeMCU versie van Nodoshop. Volgens mij gebruik jij die niet als ik het goed begrijp, maar de Ethernet versie. In feite heb je de seriële integratie en dan ben je aangewezen op de OTGW component integratie die met HA meekomt.

Ik heb daar geen ervaring mee helaas. Wellicht dat anderen je daarmee kunnen helpen.

• number3
@_BaZzZeR_ ik zal zelf eens wat experimenten met je automation om te zien of mijn iSense net zo reageert als jou ervaring is. Het lijkt erop dat de override niet onmiddellijk geaccepteerd wordt.

Maar zie dat het uitzetten gelukt is 😃

• Onno !
Bedankt voor het meedenken iig!
Ik heb net succesvol de thermostaat kunnen instellen middels de service dev tool in HA. Dit met de climate.set_temperature service. Simpelweg als device de OTGW en temperatuur meegeven.
Nu nog in een automation verwerken en ik heb voor elkaar wat ik wilde.

• _BaZzZeR_
Ik heb ook een iSense, als ik met de `climate.otgw_thermostat` een temperatuur instel, de krijg ik netjes dat "handje" (manual) op de thermostaat te zien. En als ik mijn tijdelijke onderstaande scriptje aftrap, dan gaat hij nu ook weer weg.
Ik denk dat dit gedrag is van de PIC, want dit disablen van het setpoint override middels de "0" wordt zo ook omschreven in andere integraties als bv.: https://www.home-assistan...rm_gwset_control_setpoint

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
script:
  otgw_override_disable:
    alias: OTGW Override Disable
    sequence:
      service: mqtt.publish
      data_template:
        topic: otgw/set/OTGW-ESPID/command
        payload_template: TT=0

Het raar reageren van de climate entity lijkt denk ik (nog niet helemaal kunnen bevestigen) te komen doordat er tijdens het instellen alweer een nieuw mqtt bericht binnenkomt en daarmee dus mijn nog niet bevestigde temperatuur wordt overschreven. Maar zoals gezegd ben ik mij nog niet 100% zeker, maar het klinkt wel aannemelijk.

[Voor 14% gewijzigd door _BaZzZeR_ op 26-10-2021 20:51]

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26
weet iemand of het mogelijk is om op 1 van de contacten van de OTGW een aan/uit thermostaat aan te sluiten en de otgw de ketel dan aan te laten sturen?

ik heb een aan/uit thermostaat en kan deze helaas ook niet vervangen voor een opentherm thermostaat
deze zit op de ketel aangesloten op het zelfde contact als het opentherm contact
nu wil ik de otgw er tussen zetten om het eea uit te lezen en te monitoren maar 2 regelaars op 1 contact werkt helaas niet.

eigenlijk zou het dan zo moeten zijn aan/uit thermostaat -> OTGW ->ketel

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
H143 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:18:
weet iemand of het mogelijk is om op 1 van de contacten van de OTGW een aan/uit thermostaat aan te sluiten en de otgw de ketel dan aan te laten sturen?

ik heb een aan/uit thermostaat en kan deze helaas ook niet vervangen voor een opentherm thermostaat
deze zit op de ketel aangesloten op het zelfde contact als het opentherm contact
nu wil ik de otgw er tussen zetten om het eea uit te lezen en te monitoren maar 2 regelaars op 1 contact werkt helaas niet.

Goede vraag! Daar ben ik ook benieuwd naar.
Bij ons een vergelijkbare situatie, maar dan staat er in de manual dat de aan/uit contacten open moeten zijn als de opentherm contacten in gebruik zijn.

Zou ook graag met OTGW en home assistant aan de slag gaan zonder eerst een nieuw open therm thermostaat aan te schaffen.

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
H143 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:18:

Bedoel je dit: https://otgw.tclcode.com/standalone.html#onoff

EV: Kia e-Niro my19 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | OTGW | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | OPNSense: Qotom Q515G6 | Ontharder: 15L

• number3
Zojuist de nieuwste release van de NodeMCU 8266 firmware voor de Nodoshop OpenTherm Gateway gepubliceerd.

Voor meer informatie zie hier: https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v0.9.0

De release bevat veel verbeteringen:
Release list of notes:
  • Nieuw: NTP hostname nu configueerbaar
  • Nieuw: Tijd/Datum instellen via OTGW commando
  • Fixed: OT status (incl. VH and Solar) message decoding
  • Fixed: Status bit decoding in webUI
  • Verbeterd: Betere auto-recovery van wifi verbindingen (ESP based)
  • Verbeterd: Reboot na 15 minuten geen Wifi verbinding
  • Aangepast: Verwijderen van ezTime NTP library, overgegaan naar ConfigTime NTP en AceTime
  • Verbeterd: Een stapel kleine verbetering ten behoeve van stabiliteit van de firmware.
Kortom, heel veel plezier. Als altijd, klachten, vragen, issues, pull-request, complimenten... github is ervoor, en op de discord community ben je welkom met je vragen.

Groet,
Robert

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 22:10
via nodoshop is de OTGW tijdelijk niet te bestellen. zijn er nog andere shops welke deze wel kunnen leveren ?

• number3
ronjon schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:12:
via nodoshop is de OTGW tijdelijk niet te bestellen. zijn er nog andere shops welke deze wel kunnen leveren ?
Ik heb even contact gehad met Remco, eigenaar van Nodoshop, de OTGW wordt binnenkort weer geleverd. De overgang naar versie 2.3 van de hardware is een feit, en er wordt hard gewerkt aan een nieuwe serie. Dus heb geduld, binnenkort weer helemaal leverbaar.

Groet,
Robert

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-02 22:02
Hoop dat iemand mij kan helpen. Vandaag otgw geïnstalleerd bij de ketel. Ik kan hem openen via internet. Maar de integratie Ha werkt niet. Bij toevoegen van url. Verbind die niet. Ik draai versie 9.0. Gebruik wel socket:// ervoor zoals
Omschreven. Echter geen poort. Die weet ik niet namenlijk.

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:44
Pascall_1 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:41:
Hoop dat iemand mij kan helpen. Vandaag otgw geïnstalleerd bij de ketel. Ik kan hem openen via internet. Maar de integratie Ha werkt niet. Bij toevoegen van url. Verbind die niet. Ik draai versie 9.0. Gebruik wel socket:// ervoor zoals
Omschreven. Echter geen poort. Die weet ik niet namenlijk.
Als je MQTT in HA gebruikt hoef je alleen maar de MQTT broker te configureren in de OTGW setup.
De als je MQTT autodiscovery dan niet gedisabled hebt worden de entities automatisch aangemaakt.

• Pascall_1
Ik had mqtt niet geïnstalleerd. Vind makkelijker met de addons te werken. Maar dat kan dus niet met otgw.. heb ondertussen de broker ingesteld idd. En dan komen de entities idd binnen. Als ik dan verder alles zelfde mee kan vind ik het prima. Bedankt voor de tips

• number3
@Pascall_1 je kan ook de addon gebruiken via de OTGW poort 25238.

Dat is de serieel over netwerk poort. En vervangt de basis functie van ESPlink.

• Pascall_1
number3 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:00:
@Pascall_1 je kan ook de addon gebruiken via de OTGW poort 25238.

Dat is de serieel over netwerk poort. En vervangt de basis functie van ESPlink.
Top dat was hem.. vreemd dat dat nergens beschreven staat. Hij draait alleen bedankt voor de tips

• number3
@Pascall_1 dat staat beschreven in de wiki documentatie, oftewel RTFM 😝.

Link: https://github.com/rvdbre...ant-or-Domoticz-or-others

Bovendien biedt MQTT functie meer en is de serieel over netwerk functie is vaak minder stabiel. Echter when it works for you, it works 😏

[Voor 22% gewijzigd door number3 op 14-11-2021 08:59]

• Pascall_1
number3 schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:38:
@Pascall_1 dat staat beschreven in de wiki documentatie, oftewel RTFM 😝.

Link: https://github.com/rvdbre...ant-or-Domoticz-or-others

Bovendien biedt MQTT functie meer en is de serieel over netwerk functie is vaak minder stabiel. Echter when it works for you, it works 😏
Oeps ik zie het😊 heb ondertussen het via MQTT gedaan. Nu nog beetje experimenteren ermee

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb nu al een tijdje de opentherm module draaien. Evt. wou ik kijken voor een Honeywell Evo Home zodat ik de cv kan aansturen om specifieke kamers te verwarmen. Dit i.v.m. een pelletkachel in de woonkamer. Nu heb ik dat al tijdje opgelost door de thermostaat per knop druk te laten draaien op weersafhankelijk zodat hij de boven verdieping toch verwarmt als dat nodig is. ( alle radiators zijn voorzien van thermostaat kranen ) Nu vroeg ik mij af of dit Opentherm protocol voorlopig nog zal blijven ook bij nieuwe ketels ? Aangezien zo'n Evo home best prijzig is en de Bosch HRC wat ik heb ook al op leeftijd is.

Ik heb geprobeerd om de ketel volledig te laten draaien op weersafhankelijk, echter verbruikt hij dan te veel gas. Ook omdat de weersafhankelijke regeling via de kamer thermostaat loopt en niet rechtsreeks op de ketel. Dit resulteert helaas in veel starten van de ketel soort van pendelen. De regeling werkt verder wel zoals het moet bij zakkende buitentemperatuur zie ik de temperatuur wat de Honeywell aan de ketel vraag oplopen. Hij regelt dus goed aan de hand van de stooklijn.

Weet iemand waarom ik de buitentemperatuur niet kan zien via de Gateway in Domoticz? Ligt dit aan de ouderdom van de ketel? Ik heb een aparte buitenvoeler op de Honeywell zitten deze geeft wel mooi in het display aan wat de buitentemperatuur is.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

hneel

denkt er het zijne van

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een RS232-Ethernet module op een oud type OTGW?
Ik dacht aan deze: https://www.nodo-shop.nl/...module-usr-tcp232-t2.html
Maar ik kan daar geen verdere info van vinden.

Ik had er ooit een RPI met een usb-wifi module op aangesloten, maar die RPI stopte er elke keer na een paar weken/maanden mee. En inmiddels heb ik op alle WIFI AP's de WPA1 uitgeschakeld, dus die wifi dongle doet het ook niet meer. Mijn OTGW doet het momenteel dus al een hele tijd niet meer.

Ik heb nu inmiddels wel ethernet vlakbij, dus dat is wellicht handiger dan wifi

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:36

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Afgelopen weekend kwam mijn OTGW pakketje binnen, dus meteen aan de slag gegaan. Na het flashen en configureren van de ESP8266 module ging dat vrij snel goed. De Opentherm Monitor krijgt een hele berg logs binnen en vertaalt dat naar grafiekjes.

MQTT wilde niet goed werken, kreeg ook vreemde username/password login requests op de ESP waar ook documentatie geen uitkomst bood. Uiteindelijk de laatste ESP Easy Mega (20211105_normal_ESP8266_4M1M) erop geflashed, die is net even een stukje uitgebreider.

En nu dacht ik alle configuratie weer goed te hebben, er komt na reboot ook een 'TWT = Connected' bericht aan bij de MQTT broker... maar nu krijg ik geen logs meer binnen op de monitor. En daardoor (denk ik) ook verder geen updates over MQTT.

Onder 'Devices' heb ik er, geheel volgens instructies 1 staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Serial Port             : I2C Serial
I2C Address             : 0x48 (datasheet: 0x90) (default)
Channel                 : A
TCP Port                : 25238 (monitor connect ook goed)
Serial Config           : 8 bit / parity none / stop bits 1
Event processing        : Generic
Reset target after init : GPIO-14 (D5)

...en onderin een vinkje bij 'Send to Controller'.

Omdat met de vorige ESP Easy versie de logging naar de monitor wel goed werkte, denk ik dat het een simpele instelling zal zijn die ik nu heb gemist. Welke optie ben ik vergeten?

Update:
Fount it! Het zat 'm in de Serial Port. Die staat standaard op I2C Serial. Aangepast naar onderstaande en de logs vloeien weer soepel de monitor in. Nu door voor de MQTT :)

[Voor 13% gewijzigd door Kaastosti op 15-11-2021 17:17]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hneel schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:34:
Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een RS232-Ethernet module op een oud type OTGW?

Ik had er ooit een RPI met een usb-wifi module op aangesloten, maar die RPI stopte er elke keer na een paar weken/maanden mee. En inmiddels heb ik op alle WIFI AP's de WPA1 uitgeschakeld, dus die wifi dongle doet het ook niet meer. Mijn OTGW doet het momenteel dus al een hele tijd niet meer.

Ja, werkt hier perfect. Maar hoe ik dat gedaan heb?
Ben een ramp in documenteren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Integratie met Home Assistant werkt inmiddels ook mooi (zonder MQTT zelfs), maar de OTGW zelf crash nogal eens. Er komen dan geen gegevens meer uit en verbinden is op geen enkele manier meer mogelijk.

De OTGW web interface vraagt om username/password, maar accepteert niets meer.
HA kan geen verbinding meer maken, dus geen nieuwe data.
OT Monitor kan ook geen verbinding meer maken.

Stroom eraf, stroom erop en alles draait weer vrolijk verder. Lijkt dus een software bugje te zijn, of er wordt een commando op afgestuurd waar het geheel van in de war raakt. In de logging kan ik vooralsnog weinig vinden, maar ik zoek verder.

Update:
Ik ben een idioot. Het IP adres dat ik statisch had toegekend aan de OTGW stond ook ingesteld op één van de vele Shelly switches. Dus als er ook maar een momentje was dat de OTGW z'n grip op dat adres liet verzwakken, pakte de Shelly 'm over. Meteen de hele boel maar weer rechtgetrokken op de router. All is well.

[Voor 20% gewijzigd door Kaastosti op 19-11-2021 16:49]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

hneel schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:34:

Werkt hier ook perfect. Check even of deze wel DHCP support heeft. De mijne niet en dat was een gedoe om een vast IP adres in te stellen via een tooltje en een TTL kabel..
Edit: deze heeft wel DHCP, zal dus stuk eenvoudiger te configureren zijn.

[Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-11-2021 20:07]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb uiteindelijk maar een nieuwe besteld bij nodo-shop. Die hadden net een nieuw model uit, wat gewoon met een 5V adapter werkt. Tja, een trafo en een 7805 is echt niet meer van deze tijd.
Ik heb voor de Wifi module gekozen, deze was ook de helft goedkoper dan een ethernet module. En ik begreep dat in die module een hoop interresante software draait.

Afijn, ding gesoldeerd en geinstalleerd. Alles lijkt op zich te werken. Het ding wordt nu gezien in HA als een MQTT device, en niet meer als een aparte OTGW integratie, zoals voorheen. Maakt niet uit.
Maar er zijn een paar probleempjes: ik krijg een hele hoop info binnen via MQTT, maar de send en return temperatuur ontbreken. En die wilde ik nu net weten.
Verder staat OTGW_Max_CH_water_setpoint op 75 en OTGW_DHW_setpoint op 60. Dat zijn de default waarden, maar die had ik nu net aangepast op resp 60 en 65. Als ik ze op de cv zelf check zie ik ook de door mij ingestelde waarder. Raaarrr.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat de aanleiding dat ik weer eens naar het OTGQ gebeuren ben gaan kijken is dat er onlangs een storing in onze CV is geweest. E13 om precies te zijn. De instalateur heeft een nieuwe printplaat er in gezet (ws voor hem de snelste en dus goedkoopste oplossing. Voor ons misschien minder?) Vandaar dat ik ook die settings weer opnieuw heb ingesteldf.

Iemand een idee? Voornamelijk die ontbrekende send- en return-temp dus.

Voor de volledigheid: Ik heb een Remeha Avanta en een Honeywell Chronoterm. (Met het oude OTGW device werkte dat prima)

• number3
@hneel de temperaturen die jij wilt zien zijn specifieke messages, die niet standaard gerapporteerd worden.

Er zijn verschillende manieren om dat op te lossen. En ja, 1 ervan is messages zelf via node red versturen of een rest api call.

Er is al een gebruiker die de firmware aangepast heeft, dus een PR zou ook welkom zijn.

Anyway, er zijn dus mogelijkheden zat. Uiteraard kan je de MQTT ook uitschakelen en de native integratie gebruiken.

Als je mee wilt praten over hoe de firmware zich ontwikkeld, kom dan gerust langs in de discord. Invite link: https://discord.gg/zjW3ju7vGQ

Groet
Robert

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

number3 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:09:
@hneel de temperaturen die jij wilt zien zijn specifieke messages, die niet standaard gerapporteerd worden.
Tja, het ligt er misschien aan waarvoor je het wilt gebruiken. Ik wil het onder andere gebruiken als hulpmiddel bij het waterzijdig inregelen. En dan zijn send en return temp juist de belangrijkste parameters. Naast natuurlijk setpoint en room temp.

Daarnaast zijn natuurlijk ook de vlam-, CV, en DHW-statussen wel interresant om te loggen. En het is mooi als je via HA het setpoint kan overrulen.

Ik heb inmiddels de native integratie ook weer aan de praat gekregen. Alleen het gekke is: de temperaturen zitten daar niet meer in. Geen idee hoe dat nou weer kan? Andere firmware versie van de PIC? Of heeft HA het er uit gehaald? (Maar waarom dan?) Never mind, ze stonden tussen de disabled entities. En alles in tweevoud: voor boiler en thermostate.

Met de MQTT methode heb ik ook weer meer sensorwaardes. Het bleek een kwestie van de OTGW in te stellen op ofwel monitor mode of gateway mode. In gateway mode spamde hij vooral status berichten en slecht af en toe een sensorwaarde. In monitor mode is dat meer verdeeld.

Ik weet alleen niet goed wat nou de send temperatuur is (wat dus het buizenstelsel in gaat, zeg maar). Met de native integratie heette die 'ch_water_temp'. Maar in OTGW hebben ze het over 'Boiler Flow Water Temperature' (Msgid 25). Is dit dezelfde, dat vraag ik me af? De waardes lijken te kloppen, maar misschien is dat alleen op het moment dat het water uit de boiler daarwerkelijk de buizen in stroomt? Het lijkt inderdaad hetzelfde te zijn

[Voor 8% gewijzigd door hneel op 22-11-2021 11:37]

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Ik heb nu alleen nog het probleem dat ik vanuit HA het setpoint niet kan instellen. Noch in monitor mode, noch in gateway mode. Weet iemand daar een oplossing voor?
Als ik me goed herinner heeft dat vroeger wel gewerkt.

• number3
@hneel bij mijn iSense moest ik eerst via de installateur code de remote override aanzetten. Kan het zijn dat het zoiets is?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Tja, aan de thermostaat heb al lang niks ingesteld. Maar je weet maar nooit, dus er toch even in gedoken.
Het gaat om een Honeywell Chronotherm Modulation.
Het enige wat ik in de installateurshandleiding tegen kwam wat er op lijkt is een z.g. 'Tele functie'. Maar dat bleek toch iets heel anders te zijn.

Edit:
Hm, als ik de OTGW weer in Gateway mode zet blijkt het nu toch te werken. En ik zie in de mode nu toch ook weer alle sensor waardes. Het kan alleen af en toe best lang duren voordat hij de verandering door voert.

Edit2:
Nog iets: gisteren heb ik de OTGW aan de muur gehangen en daarbij zowel de CV als de OTGW even van de spanning afgehaald. Het zou zomaar kunnen dat dat het probleem heeft opgelost.

[Voor 41% gewijzigd door hneel op 23-11-2021 10:40]

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:14
hneel schreef op maandag 22 november 2021 @ 22:00:
Edit:
Hm, als ik de OTGW weer in Gateway mode zet blijkt het nu toch te werken. En ik zie in de mode nu toch ook weer alle sensor waardes. Het kan alleen af en toe best lang duren voordat hij de verandering door voert.
Hier ook HA, OTGW (native HA-integratie) en Honeywell chronoterm touch modulation. Ik stook meestal direct vanuit HA in gateway mode, het water-setpoint wordt dan direct en zonder vertraging aan de ketel doorgegeven (thermostaat staat erbij en kijkt ernaar).

Maar als ik (in monitor-mode) een kamertemperatuur-setpoint aan de thermostaat wil doorgeven, duurt dat inderdaad erg lang, soms wel een minuut of nog langer. Ik zie dan wel een lampje knipperen op de OTGW, ten teken dat het commando door de OTGW ontvangen is. Blijkbaar zit er in de thermostaat een bepaalde vertraging.

Bij thermostaat werkt het overigens niet met de TELE-functie. De OTGW-setpoint wordt als een home automation override ontvangen (verschijnt een A-symbooltje in beeld), naar keuze als een tijdelijke override tot het volgende programmapunt van de thermostaat, of een permanente.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Ik heb een (mogelijk domme :) ) vraag.

Wat lees ik nou precies uit met de OTGW? Wat de thermostaat vraagt? Of wat de ketel doet?

Zoals ik het nu begrijp werkt het opentherm protocol ongeveer zo:

De thermostaat berekent op basis van het klokprogramma een gevraagde temperatuur en tijdsduur om een ruimte te verwarmen (bijvoorbeeld 1 uur 60 graden). Dit verstuurt hij via opentherm naar de cv-ketel. De cv-ketel kan vervolgens op basis van andere parameters zoals retourtemperatuur, etc. besluiten dat hij daar 1,5 uur en 50 graden van maakt om optimaal te kunnen stoken.

Wat leest de OTGW nou precies uit en wat zie ik in mijn dashboardje met "Relative modulation level", "Maximum Relative Modulation Level", "Control Setpoint", etc. etc.?

Is er trouwens sowieso ergens een jip-en-janneke uitleg van de verschillende opentherm messages?

• DRAFTER86
Hm vraagje, ik probeer met het CS commando de aanvoertermperatuur van mijn Tado thermostaat wat te limiteren, maar na een tijdje staat de Control Setpoint toch gewoon weer op de waarde uit de Tado?
Dat lijkt me niet de bedoeling toch?

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

vanenkelen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:59:

Wat lees ik nou precies uit met de OTGW? Wat de thermostaat vraagt? Of wat de ketel doet?

Zoals ik het nu begrijp werkt het opentherm protocol ongeveer zo:

De thermostaat berekent op basis van het klokprogramma een gevraagde temperatuur en tijdsduur om een ruimte te verwarmen (bijvoorbeeld 1 uur 60 graden). Dit verstuurt hij via opentherm naar de cv-ketel. De cv-ketel kan vervolgens op basis van andere parameters zoals retourtemperatuur, etc. besluiten dat hij daar 1,5 uur en 50 graden van maakt om optimaal te kunnen stoken.

Wat leest de OTGW nou precies uit en wat zie ik in mijn dashboardje met "Relative modulation level", "Maximum Relative Modulation Level", "Control Setpoint", etc. etc.?

Is er trouwens sowieso ergens een jip-en-janneke uitleg van de verschillende opentherm messages?
Als ik het goed begrijp is de thermostaat in feite de besturing van de CV ketel. De interne PID regelaar en degelijke. Dat is blijkbaar iets wat historisch zo gegroeid is. Als de CV vandaag uitgevonden zou worden dan zou alle intelligentie in de CV ketel zelf zitten en zou een thermostaat alleen maar een soort remote-control zijn.
Vandaar dat je allemaal van die vreemde parameters langs ziet komen, die eigenlijk alleen voor intern gebruik zijn bedoeld.

• remco_k
  • Laatst online: 07-06 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

vanenkelen schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 09:59:

Beide. Room setpoint komt uit de Thermostaat. Boiler temp komt uit je ketel.
Het is een kwestie van elke parameter opzoeken waar hij voor dient en daaruit kan je opmaken waar hij vandaan komt.

Alles kan stuk.

• remco_k
  • Laatst online: 07-06 22:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

hneel schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:45:
[...]

Als ik het goed begrijp is de thermostaat in feite de besturing van de CV ketel. De interne PID regelaar en degelijke. Dat is blijkbaar iets wat historisch zo gegroeid is. Als de CV vandaag uitgevonden zou worden dan zou alle intelligentie in de CV ketel zelf zitten en zou een thermostaat alleen maar een soort remote-control zijn.
Vandaar dat je allemaal van die vreemde parameters langs ziet komen, die eigenlijk alleen voor intern gebruik zijn bedoeld.
De cv ketel heeft wel degelijk alle logica aan boord en de logica die hij zelf niet goed zou kunnen beslissen, zit in de thermostaat.
De thermostaat doet warmtevraag bij de ketel en vraagt b.v. om 50 graden.
De ketel zelf maakt nog altijd de beslissing of ie daarin voorziet, hij stookt bv even door tot 60 en laat afvallen tot 40 graden voordat ie weer gaat stoken. Dat regelt de ketel zelf, daar doet de thermostaat niets voor.
Gelijkertijd geeft de ketel door wanneer zijn vlam brand, zodat je fancy thermostaat een vlammetje in zijn display kan tonen.
Of als iemand de warm water kraan in de badkamer opendraait, er op je thermostaat een kraantje kan verschijnen en de thermostaat daarmee weet dat de cv ketel op dat moment niet in staat is om cv werk te doen.
Die info kan de thermostaat weer gebruiken zodat zijn leerproces niet verstoort wordt door een heel gezin wat even staat te douchen, wat de opwarming van de kamer kan vertragen.

Alles kan stuk.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik was op zoek naar een mogelijkheid om de aanvoer/retour temperatuur van CV te monitoren in Domoticz. Ik dacht dit te gaan doen met 2 TFA sensoren (30.3139 - 433mhz) op de leidingen te bevestigen, maar kwam toen de OTGW oplossing tegen, die met wifi maar zo'n 10 euro meer kost.
Dat zou moeten werken voor de Remeha Tzerra 28c plus/iSense combi, en volgens mij krijg ik dan veel meer mogelijkheden + nauwkeurigere temperatuur metingen.

Nu vraag ik me af wat ongeveer het verbruik zal zijn van de huidige versie 2.3 met wifi als deze gevoed wordt door USB. Heeft iemand dit al eens gemeten?

4015Wp west (Dordrecht)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Vandaag was het weer feest... er is een vraag om warmte, maar de ketel begint niet met stoken. Werd best fris in huis. Dankzij de OTGW heb ik nu in ieder geval wel een vermoeden waar het aan ligt. Zie hier de water temp. en retour water temp. die worden gerapporteerd:

Als die twee nagenoeg aan elkaar gelijk zijn, snap ik dat de ketel zoiets heeft van 'ik kan de warmte toch niet kwijt, dus laat ik maar niks doen, dat heeft toch geen zin'. Zoals je ziet heb ik om iets na 13:00 weer aan wat knoppen gedraaid waarna je ziet dat 'ie ineens de temperaturen bijwerkt en gaat stoken.

Dan heb ik twee mogelijke oorzaken:
1. De radiatorknoppen stonden stiekem toch niet open, dus die temperaturen kloppen (onwaarschijnlijk)
2. De gerapporteerde temperaturen klopten niet.

Ik neig dus naar optie 2. Maar dan? Het is vreemd dat die na 13:00 ineens wel weer kloppen. Waar kwamen die eerdere getallen dan vandaan? En hoezo schiet de temperatuur rond 12:10 omhoog terwijl de ketel aangeeft dat er niet gestookt wordt? Is dit een bugje in de software (ketel, OTGW of EvoHome), of zouden er sensoren stuk zijn?

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
Serveert je ketel ook SWW? Dan zou het in principe wel kunnen dat rond 12:15 de warmtewisselaar voor SWW even werd opgestookt; en in de nadraaitijd de warmte in het CV circuit werd gepompt.
Als de ketel niet brand (of een bypass vlakbij de ketel openstaat); dan is de temperatuur zeer snel gelijk tussen aanvoer en retour; dus ik zie niet direct reden om aan te nemen dat de temperatuursensoren in de ketel in de fout gaan.

Veel logischer passend bij je grafieken, is je optie 1: geen doorstroming in de radiatoren. Het water is redelijk warm (op 50°C krijg je het huis vast warm); dus veel kans dat je thermostaat een vraag doorstuurd die lager ligt dan de watertemperatuur ==> ketel zal niet branden maar wel circulatiepomp starten. Als het water dan niet bij de radiatoren geraakt (bypass open, radiatorkraan dicht, luchtbel in de leiding waar de pomp niet tegenin kan waardoor slechts een radiator alle doorstroom krijgt, ...) dan blijf je wel even hangen in die situatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:03
Vraag met betrekking tot het integreren van mijn OTGW in Home Assistant (HASS):
Mijn OTGW hangt aan de boiler en is verbonden met een raspberry PI waar ik dan weer de seriële verbinding omzet naar TCP. Dit werkte altijd prima in Domoticz, maar ik wil nu graag over schakelen naar HASS. Ik gebruik de OTGW integratie om mijn gateway aan te sturen. Als ik de integratie rechtstreeks naar seriële/TCP verbinding van de PI stuur dan werkt dit niet. Exacte foutmelding heb ik even niet bij de hand, maar hij (HASS) klaagt over iets van 'unknown message in command queue'. Als ik echter otmonitor laat verbinden met de PI en HASS dan weer met OTMonitor via de 'relay server' (remote access) dan werkt het wel 8)7

Ik dacht dat de relay server van otmonitor niks ander deed dan commandos heen en weer pompen, maar zit hier toch nog een vertaalslag in wat verklaard waarom HASS wel tegen otmonitor aan wil praten, maar niet 'direct' (via de PI, maar toch) tegen de gateway?????

• DRAFTER86
Vraagje, ik gebruik naar volle teveredenheid een OTGW van Nodo Shop met een Wemos wifi bordje. Nu zou ik graag de wifi settings (SSID, passphrase) wijzigen. Kan dit zonder de boel opnieuw te flashen?

• number3
DRAFTER86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 20:40:
Vraagje, ik gebruik naar volle teveredenheid een OTGW van Nodo Shop met een Wemos wifi bordje. Nu zou ik graag de wifi settings (SSID, passphrase) wijzigen. Kan dit zonder de boel opnieuw te flashen?
De snelste manier die ik kan bedenken, je wifi even uitschakelen, dan je wemos uit en aanzetten, dan gaat er vanzelf het AP weer werken. Een andere optie is je wifi wachtwoord aanpassen en je OTGW resetten, in beide gevallen zal de AP automatisch openen na de reboot zodat je het weer opnieuw kan opstarten.

Groet,
Robert

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
1870henk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:37:
[...]

Als ik TS=R stuur, dan krijg ik via OTmonitor wel de buitentemp binnen via OT. Als ik TS=O stuur dan wordt de temp via OT overschreven door de sensor.
Ik heb een Remeha Avanta en die meet zelf de return water temp. Na het sturen van AA=28 zie ik die nu ook in de OTmonitor.
Het lukt niet om de externe sensor te gebruiken voor de return water temp. Hopelijk een oplosbaar bugje.

Ik heb ook al eens door de code gescand, maar ik moet er weer even aan wennen. PIC's programmeren is voor mij al weer zo'n 30 jaar geleden.
Ik heb sinds afgelopen weekend een OTGW en probeer ook een DS18B20 uit te lezen. Ik ervaar exact hetzelfde probleem Met TS=O werkt het prima en krijg ik de temperatuur als buitentemperatuur, maar met TS=R krijg ik het niet aan de praat. Als ik AA=28 zet dan krijg ik altijd 0 graden terug. UI=28 lost dit niet op.

@1870henk, heb jij dit probleem nog kunnen oplossen of weet iemand anders een oplossing?

• michelchr
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10-2022
Hoi,
Sinds deze week ook een OTGW van nodo-shop aan mijn Intergas Kombi Kompact HREco 36 hangen en via mqtt (default integratie HA) aan mijn HA aangesloten.
Nu werkt mijn bedieningspaneel van mijn CV opeens niet meer net na de garantie :-( en recent een reset moeten doen waardoor mijn Max_CH Water Setpoint weer terug op de 80gr staat. Nu wil ik experimenteren om deze wat lager te zetten. Kan ik dat met de beschikbare operaties beschikbaar in HA gelijk doen? of moet ik de OTGW dan eerst in een bepaalde mode zetten (gateway-mode vs monitor-mode). En als ik dit dan doen, blijft deze dan staan of wordt deze wanneer in monitor mode staat dan weer gelijk overschreven door de thermostaat. Ik heb een Honeywell Chronoterm Modulation Touch. In de thermostaat kan ik deze max temp toch niet ingeven, dus ga ervan uit dat als ik deze eenmalig via HA update in mijn ketel, dat dit definitief is?! Te hopen op iets meer duidelijkheid van het forum :-)

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:46
Op dit moment hebben we een oude ('98) aan/uit ketel, die binnenkort vervangen gaat worden door waarschijnlijk een Intergas HRE 24/18a CW4. Hierbij wil ik graag een slimme thermostaat, zonder al dat cloud gedoe. Nu ben ik hier de OTGW tegen gekomen, wat er in mijn ogen erg interessant uit ziet. Ik heb er alleen nog een paar vraagjes over, waar ik zelf nog niet uit gekomen ben.

De OTGW plaats je tussen de thermostaat en de ketel in, nu heb ik een overzicht gezien van functies van ketels en van thermostaten. Vooral https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=75&t=10541 was erg interessant voor mij. Ik ben benieuwd wat het verschil zou zijn als ik een Honeywell Round Modulation of een Honeywell Chronotherm Touch Modulation TH8200M1003 op zou hangen. De eerste thermostaat support alleen de set point override, wat als het goed is de ingestelde temperatuur is. De 2e thermostaat ondersteunt ook het een en ander met buitentemperaturen e.d. (die je waarschijnlijk zelf nog wel aan moet leveren via OTGW). Waar gebeurt nu de PID regeling, is het zo dat de thermostaat aangeeft tot welke watertemperatuur de ketel moet gaan stoken, of doet de ketel dit aan de hand van de eventueel ingegeven buitentemperatuur en de temperatuur die de thermostaat rapporteert? Als dit 2e het geval is lijkt het mij dat ik met de meest simpele thermostaat een stookprogramma in Home Assistant kan gaan programmeren, aan de hand van wat variabelen, of ben ik beter uit met een wat luxere thermostaat?

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@ Erwin94:
Nee ik heb het probleem niet in de code kunnen vinden. Er zitten een paar vreemde regels in de code die de oorzaak kunnen zijn, maar ik ben gestopt toen het me niet lukte om de programmeer omgeving op te zetten.
Uiteindelijk heb ik wel de return-water temp. na het invoeren van AA=28. Die DS18B20 gebruik ik niet meer.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 20:27
Iemand een idee waar response BB40192580 voor staat?

• amarkest
@sjorsjuhmaniac @Matis

Mijn otgw app geeft keurig results op de otgw app-log.

Zoals BT00110000 en TT80230000

Ik kan helaas geen message overzicht oid vinden.

Wie heeft een link, hint oid?

• number3
@amarkest wellicht kan ik je helpen, maar het is wel even de vraag wat je precies wil.

Er is een OpenTherm specificatie, daarin kan je alle msgid's terugvinden, je kan het met de hand proberen te ontcijferen obv van de specificatie.

Echter, je hebt het over een otgw app en een otgw app-log... dus ben ik even benieuwd wat je exact gebruikt in jouw situatie. Aangezien zowel de otmonitor applicatie decoding doet, en ook in mijn OTGW firmware worden alle berichten gedecodeerd.

Het handigste is als je wat logging deelt, zodat ik kan begrijpen wat er precies gebeurt.

• amarkest
number3 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:04:
@amarkest wellicht kan ik je helpen, maar het is wel even de vraag wat je precies wil.

Er is een OpenTherm specificatie, daarin kan je alle msgid's terugvinden, je kan het met de hand proberen te ontcijferen obv van de specificatie.

Echter, je hebt het over een otgw app en een otgw app-log... dus ben ik even benieuwd wat je exact gebruikt in jouw situatie. Aangezien zowel de otmonitor applicatie decoding doet, en ook in mijn OTGW firmware worden alle berichten gedecodeerd.

Het handigste is als je wat logging deelt, zodat ik kan begrijpen wat er precies gebeurt.
Hoi. Ik gebruik de otgw app van athom op een homey pro.

Werkt geweldig.

Op de homeypro log komt af en toe een otgw message voorbij.
Daar zoek ik een overzicht of template voor.

• number3
De specificatie kan je hier vinden. De berichten decoderen is geen simpele lookup tabel. De 9 posities zijn bitwise uit elkaar te trekken en dan kan je confirm deze specificatie de berichten decoderen.

Hoop dat het je helpt.

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
Ik heb bij Nodo shop een OTGW + Wemos ESP. besteld en die er net tussen gehangen.

Ik heb de Wemos geflasht volgens deze pagina: https://github.com/rvdbre...y-release-to-your-ESP8266

Ik kan de ESP ook benaderen via de browser en krijg ook informatie van de ketel en thermostaat, so far so good.

Nu krijg ik alleen geen verbinding met Opentherm Monitor en ik krijg hem ook niet toegevoegd in Domoticz (via OpenTherm Gateway with LAN interface).

Wat zie ik over het hoofd?

Edit: in had de poort niet ingesteld op 25238, nu werkt het.

[Voor 3% gewijzigd door Hartox op 19-12-2021 14:11]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• number3
Op de valreep voor de kerst, iets wat een paar werken geleden als een kleine feature begon om set commands te introduceren met als doel het vereenvoudigen van home automation door het introduceren van diverse set topics voor de OTGW is nu klaar.

Echter de grootste verandering is de manier van het decoderen van de OpenTherm message. Met de eindeloze hulp van enkele testers en Schelte Bron die me heeft gelopen om de werking van OpenTherm nog beter te begrijpen. Dit alles heeft gezorgd dat het decoderen van OpenTherm message nog weer verder verbeterd is.

Uiteindelijk zijn er ook vele kleine verbeteringen, bugfixes, code cleanup en de introductie van de reset bootlog feature, zodat we eenvoudiger kunnen debuggen..

Hier het complete overzicht:
  • nieuwe feature: lijst van set commands voor MQTT om eenvoudige aansturing middels van de OTGW mogelijk te maken
  • verbeterd: het OpenTherm decoding algorithme, nu worden de betrouwbaarder de juiste waarden op MQTT, REST, en WebUI weergegeven
  • nieuwe feature: reset bootlog naar het filesystem, voor debugging doeleinden
  • verbeterd: stabiliteit, door het verwijderen van de ESP gebaseerde auto-wifi-reconnect
  • verbeterd: geen berichten meer over versies, als je geen internet verbinding toestaat
  • toegevoegd: de juiste msg id 100: remote override room setpoint flags decodering
  • toegevoegd: missende msg ids toegevoegd in OT lookup map in the firmware
  • verbeterd: opschonen van de debug logging informatie
Download the nieuwe release direct van github:
https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v0.9.1

En daar is het dan, opnieuw een release voor de OTGW net op tijd voor onder de kerstboom. Net als altijd kunnen issues gemeld worden via github issue tracker, zodat ik ze niet zal vergeten. Daar kan je ook je suggesties, vragen, opmerkingen kwijt. En ja, ook pull-request zijn van harte welkom.

En niet als laatste, de beste plek om met te vinden is de discord community server, volg de link om mee te doen op discord: https://discord.gg/zjW3ju7vGQ

• Hartox
@number3, ik draai nu v0.9.0, als ik via de webinterface update, moet ik dan de wifi opnieuw instellen, of worden de instellingen onthouden?

Nog een andere vraag.

Als ik in Domoticz de temperatuur van de ISense thermostaat tijdelijk wil overrulen, hoe maak ik daar een mooie schakelaar (oid) voor in mijn dashboard?

Als ik het op deze manier doe werkt het wel. Met TT=0 gaat ie ook weer mooi naar de instelling van de thermostaat.

wkloppen in "[OTGW] OpenTherm gateway" < Hier wordt gesproken over het versturen van een TC commando, alleen dit werkt bij mij niet..

edit: Ik moet beter lezen, na het invullen van de juiste hardware IDX werkt het 8)7

[Voor 5% gewijzigd door Hartox op 22-12-2021 09:12]

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• number3
@Hartox de firmware kan je updaten via het webinterface. Echter na het flashen moet je wel enkele instelingen zelf opnieuw instellen. De wifi instelingen blijven behouden trouwens.

Ik heb geen idee hoe je een mooie schakelaar in Domoticz kan maken.

[Voor 10% gewijzigd door number3 op 21-12-2021 19:46]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

@number3 Mooi kerstcadeautje!

Is er ook een manier om de LED op de NodeMCU softwarematig uit te zetten? De heartbeat instelling staat uit, maar de blauwe led knippert nog wel bij elke data transmissie (licht de hele kamer op ‘s nachts :p )

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• number3
@fsfikke wil je dat issue even melden via GitHub. Dan neem ik dat mee in een volgende release.

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 15:52
Ik heb sinds gisteren ook de OTGW via de Wemos D1 Mini draaien. Via OT Monitor lijkt alle data solide en daarna heb ik hem als hardware toegevoegd in Domoticz. Wat ik zie in Domoticz na anderhalve dag is dat soms onjuiste waardes worden getoond. Een simpel voorbeeld is de Room Temperature die af en toe als 0 graden wordt getoond.
Het lijkt erop dat dit bij meerdere devices gebeurt maar het is niet synchroon.

Heeft iemand tips & tricks voor het troubleshooten?

• number3
@Mea011 heb je versie 0.9.1 van de firmware voor de wemos draaien? In v0.9.1 is namelijk de decoding van de OpenTherm message sterk verbetert, dus wellicht dat dat je probleem oplost.

Mocht je toch al versie 0.9.1 gebruiken, dan ben ik zeer geïnteresseerd in wat logsfiles, zou je dit dan kunnen opsturen?

Het beste ben ik op discord te vinden overigens... ik ben benieuwd wat jouw logs laten zien, alleen de grafiek zegt me even niet voldoende namelijk. Ik zie dat het schakelt natuurlijk, maar de logs heb ik nodig om te kunnen beoordelen waardoor dat komt.

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:57
Heeft iemand OTGW werkend met een Remeha Celcia 15? In de tabel zie ik wel de 20 staan maar deze niet.

• number3
@fuzzyduck volgens de specificatie van die thermostaat is het OpenTherm. Als het nog niet in de tabel staat, dan heeft nog niemand de logs ingestuurd. Echter het is OpenTherm dus aan te sluiten op de OTGW.

[Voor 0% gewijzigd door number3 op 23-12-2021 09:53. Reden: Spelvout gecorrigeerd]

• Hartox
Mea011 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:39:
Ik heb sinds gisteren ook de OTGW via de Wemos D1 Mini draaien. Via OT Monitor lijkt alle data solide en daarna heb ik hem als hardware toegevoegd in Domoticz. Wat ik zie in Domoticz na anderhalve dag is dat soms onjuiste waardes worden getoond. Een simpel voorbeeld is de Room Temperature die af en toe als 0 graden wordt getoond.

[Afbeelding]
Ik heb sinds zaterdag dezelfde setup draaien (met een Remeha ISense en Avanta ketel), nu met versie 0.9.1. Ik heb geen last van dropouts (of zero values) in Domoticz.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Mea011 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:39:

[Afbeelding]
Sinds een goede week ook de OTGW + Wemos draaien in Domoticz. Nadat ik eergisteren een andere USB stroomvoorziening had aangesloten (ik gebruikte tijdelijk even m'n telefoonlader) kreeg ik ook dropouts. Maar deze dropouts zag ik dus ook op de thermostaat. Die reset gewoon (beeld valt uit, en komt weer op). Ook van die 0 waardes in Domoticz.
Nu bleek dat door het gesjoemel rondom de OTGW één van de koperaders in de groene connector gebroken was, en enkel nog tegen het contact leunde. Dat had ik verholpen en toen leek het goed te gaan.
Maar gisteren toch nog een keer een 0 waarde gezien. Toen maar de eerste USB adapter weer aangesloten... so far so good. Denk zelf eigenlijk niet dat het hier in de USB adapter zit, maar in een brak contact ergens of kabelbreuk naar thermostaat toen oid.

Hier staat trouwens een handig bash scriptje om de 0-waardes uit de Domoticz db te verwijderen vanaf je terminal.

Wellicht is het iets soortgelijks. Blijft je thermostaat wel gewoon up?

[Voor 4% gewijzigd door Tutti-frutti op 23-12-2021 09:49]

4015Wp west (Dordrecht)

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 15:52
number3 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:12:
@Mea011 heb je versie 0.9.1 van de firmware voor de wemos draaien? In v0.9.1 is namelijk de decoding van de OpenTherm message sterk verbetert, dus wellicht dat dat je probleem oplost.
Bedankt voor je reactie. Ik heb niet de 0.9.1 firmware geflashed maar ESPeasy mega-20211105. Ik zag een paar posts geleden dat iemand dit had gebruikt. Ik kreeg de 0.9.1 die ik eerder had geflashed niet zo snel voor elkaar omdat ik niet zo'n expert ben op MQTT en volgens mij dit de enige manier is via deze firmware om hem in Domoticz te krijgen, of heb ik dat verkeerd?

Ik ga dan toch nog maar een poging wagen met de 0.9.1 en dan wat verdiepen in hoe ik dat aan de praat krijg. Ik zal vanmiddag even de logs opzoeken en naar je PMen.

• Hartox
v0.9.1 werkt prima met Domoticz, ip adres invullen, poort 25238 invullen en het werkt.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee