[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

@ikt Zet de TV op een gecodeerd kanaal wat je wil zien, zet hem daarna uit (standy), daarna weer aan (zorg ervoor dat ie niet automatisch op een chromecast oid springt) en wacht totdat er wat gebeurt. Of zorg dat je na het aanzetten zsm het gecodeerde kanaal kiest. Dit gedrag herken ik van mijn eigen TV, zappen naar een gecodeerd kanaal is alleen mogelijk door hem uit en weer aan te zetten. Met een losse ontvanger (Humax) geen enkel probleem.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-05 21:05

ikt

Wokschotel schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:18:
@ikt Zet de TV op een gecodeerd kanaal wat je wil zien, zet hem daarna uit (standy), daarna weer aan (zorg ervoor dat ie niet automatisch op een chromecast oid springt) en wacht totdat er wat gebeurt. Of zorg dat je na het aanzetten zsm het gecodeerde kanaal kiest. Dit gedrag herken ik van mijn eigen TV, zappen naar een gecodeerd kanaal is alleen mogelijk door hem uit en weer aan te zetten. Met een losse ontvanger (Humax) geen enkel probleem.
Dat "werkt". Ook het inpluggen van de CI+-module als de TV op een gecodeerd kanaal staat werkt, maar het is geen echte oplossing.

Als het enkel mijn CI+-module is, kan ik 'm gewoon vervangen, maar als het m'n TV is, jammer dan :P
JohDB schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:55:
Welke (fout) melding krijg je op je televisie te zien als je naar een van de gecodeerde zenders gaat?
Geen? Alleen "Gecodeerd Signaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:55
Als je de melding 'gecodeerd signaal' krijgt wordt meestal de CI+ module niet uitgelezen. Veel heb je er niet aan, dit kan zowel de module als de televisie veroorzaken.

Heb je niemand in je omgeving waarmee je de CI+ module voor test kunt omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guust_Flater
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 15:35
ikt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:33:
We hebben sinds een weekje TriNed - hebben net het gratis Pluspakket geactiveerd, maar we kunnen er geen gebruik van maken. Moet ik nog iets doen om de smartcard (goed) te activeren?

- Televisie is een Samsung UE46C5100
- CI+ module is Neotion met PN: PRD-MCIZ-3210
- Smartcard is het ding dat de TriNed installateur mee gaf

Toen we Ziggo hadden werkte het nog redelijk, maar we hadden de laatste tijd (na UPC-overname) vaak last van "Gecodeerd signaal".

Is de TV (te) oud? Of is de CI+ module te oud?
Ik krijg deze melding soms als mijn vrouw de televisie rondom met een ragebol afgestoft heeft en de CI+ module een tik gegekregen heeft, waardoor deze slecht contact maakt. Opnieuw goed in het contact duwen helpt dan. Sorry wellicht een heel banale tip, maar bij mij werkt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-05 14:47
ikt schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:33:
We hebben sinds een weekje TriNed - hebben net het gratis Pluspakket geactiveerd, maar we kunnen er geen gebruik van maken. Moet ik nog iets doen om de smartcard (goed) te activeren?

- Televisie is een Samsung UE46C5100
- CI+ module is Neotion met PN: PRD-MCIZ-3210
- Smartcard is het ding dat de TriNed installateur mee gaf

Toen we Ziggo hadden werkte het nog redelijk, maar we hadden de laatste tijd (na UPC-overname) vaak last van "Gecodeerd signaal".

Is de TV (te) oud? Of is de CI+ module te oud?
Dit verschijnsel had ik ook toen ik het Pluspakket geactiveerd had en de smartcard binnen kreeg. Een hoop zenders uit dat Pluspakket werkte niet meteen. Ik heb dit toen zo gelaten en uiteindelijk is het vanzelf allemaal gaan werken. Nu geen problemen meer. Mijn advies zou dus zijn om iets meer geduld te hebben en het even aan te kijken.

Edit: vergeten te vermelden, ik gebruik een Humax 5200c waar de smartcard in zit. Bij de smartcard zat wel een instructie, maar bij mij werkte dat niet. Je hoeft in ieder geval nergens heen te bellen of iets dergelijks, het zou vanzelf moeten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickPR op 02-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:03
Nu de tv-app van trined in het abonnement zit, heeft iemand al eens geprobeerd om die ip-streams in tvheadend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-06 11:36
Vorige donderdag rond 13:36 internet eruit (rood knipperend LOS lampje). Standaard reutemeteut gedaan, klantenservice gebeld, uitgelegd, bleek dat ik teruggebeld wordt. volgende dag terug gebeld rond 16u, gevraagd of ze tussen 17-19u er kunnen zijn - prima!

Meneer was er netjes tussen de afgesproken tijd, van alles gedaan, niet thuis te fixen. Ging meneer langs de Area POP om te kijken of daar iets te fixen was - gelukkig wel: gebogen/geknikte fiber kabel, internet had ik rond 20u weer terug. Mocht dat niet helpen werd reggefiber ingeschakeld voor een kabelbreuk onderzoek/reparatie.

Snelheid is altijd rond de 850/850 ~ 950/950 max, heb een 1gbit abonnement. Verder werkt het altijd perfect. Ik ben een blije klant :) Helaas nog geen IPv6 en ze geven ook geen indicatie. Neem geen TV af dus kan daar niks over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvko
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 16:55
mdlaat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:56:
Nu de tv-app van trined in het abonnement zit, heeft iemand al eens geprobeerd om die ip-streams in tvheadend te krijgen?
Ben hier ook erg nieuwsgierig naar. Hier kan ieder moment het glasvezel abonnement geactiveerd worden. Op dit moment heb ik dit icm Ziggo opgelost met een HDHomeRun + OScam met de CI-kaart. Zou eventueel ook kunnen met Trined. Chiquer is natuurlijk de multicast streams direct binnen hengelen indien mogelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Over die tv-app, ik heb m gedownload, maar begrijp niet welke username ik moet gebruiken. De gegevens waarmee ik inlog bij Trined website, worden niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielisdenaam
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-05 16:29
dicespark schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 13:26:
Over die tv-app, ik heb m gedownload, maar begrijp niet welke username ik moet gebruiken. De gegevens waarmee ik inlog bij Trined website, worden niet geaccepteerd.
Als je inlogt bij mijn Trined dan zie je onder het kopje 'televisie' je gebruikersnaam en wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7175

Iemand hier die weet of de Trined tv app werkt of werkend te krijgen is op een android tv kastje zoals een Shield TV?
Word niet ondersteund maar als het werkt dan werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Hier eigenlijk een heel tevreden Trined gebruiker, echter :), mijn snelheid komt eigenlijk niet boven de 300Mbps uit op verschillende speedtests.

Ik heb een Unifi USG rechtstreeks op de glasvezel. Dus in feite heb ik de FritzBox ertussen uit gehaald. Is dit wellicht de reden? Zou de FritzBox beter performen dan de USG?

Voordat ik de boel om ga bouwen;
Iemand dezelfde ervaring met een soortgelijke setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Welk type USG gebruik je? Wat is de maximale throughput van dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
JohDB schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:32:
Welk type USG gebruik je? Wat is de maximale throughput van dit model?
Deze:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Zou dus goed moeten zijn. (1gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-05 15:53
Ervaring TriNed

Ik kreeg vele-mails om mij erop te attenderen dat er een afspraak voor installatie moest worden gemaakt. En dat terwijl de glasvezel nog niet was aangelegd. Tussentijds bellen leerde mij alleen dat ze bij TriNed niet zagen wat ze konden doen. Ze bleven die berichten sturen, zonder dat ze zelf hadden geverifieerd of ze konden aansluiten. Ja, geef de computer maar de schuld, niet de programmeur!

TriNed levert in Midden-Drente een Fritz!Box 5490. Prima, maar er kan geen enkele support op de instellingen van dit modem worden geleverd.
En feitelijk geldt dit voor alle support aanvragen tot nu toe. Zelfs een gebroken glaskabel buiten de deur werd niet onderkend.

Positief: geen antwoord, terwijl bij bijvoorbeeld KPN zelfs onjuiste antwoorden worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 18:20
Ben vandaag aangesloten op het Trined netwerk,terwijl ik de aanvraag bij SNLR heb gedaan,schijnbaar dochteronderneming.

Nu valt dit zwaar tegen,zelfs slechter als bij Tmobile waar ik weg ben gegaan,de download is ongeveer hetzelfde rond de 900 maar de upload ligt rond de 600,terwijl ik bij Tmobile een 750 abonnement had en bij SNLR 1 Gb.

De monteur was van Trined en de klantenservice van SLNR verwijst me naar Trined. 8)7

Moet nu eerst 3 speedtest inleveren voordat ze mijn klacht gaan behandelen.

Heb de Fritzbox 7530 gekregen.

Nu wil ik mijn eigen router gebruiken ,weet iemand toevallig welke vlan ik in moet vullen,heb alleen internet.

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Zoek eens op vlan in dit topic.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Hebben jullie ook last dat je verbinding op Psn wegvalt,is vandaag al verschillende keren gebeurt.

Krijg ook geen NATtype,terwijl je toch minimaal type 2 wil hebben om fatsoenlijk te kunnen gamen.

Wat heb ik een spijt dat ik met deze provider in zee ben gegaan. :( :(

Ga de DNS eens aanpassen,misschien dat dat helpt.

[ Voor 54% gewijzigd door GRAD85 op 15-12-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Heb je UPnP in de Fritzbox aan staan?

https://nl.avm.de/vraagba...gheden-voor-online-games/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Die is niet te vinden in de Fritzbox ?

Heb het anders opgelost,kreeg een ip in de 10.0.0 range op de PS4 ,heb dit veranderd in de 192.168.178 en nu werkt het wel,heb nu NAT-type2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Heb je niet nog een andere DHCP-server in je netwerk welke IP-adressen uitdeelt? Via de router van je oude provider misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Der zit niks anders op,internet komt binnen op de Fritzbox 7530 en daar zitten 2 switches GS10E op.

Vond het ook al raar dat ik telkens in de 10 range kwam als ik op de PS4 automatisch ging zoeken,maar heb nu alles handmatig gedaan en ook de DNS op 1.1.1.1 en 1.0.0.1 gezet en nu werkt het goed.

Heb in de Fritz wel alles open gezet voor de PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Bij een 7530 kun je deze optie aanzetten via Thuisnetwerk -> Netwerk -> Eigenschappen en dan de optie 'Zelfstandige vrijgaven voor dit apparaat toelaten' aanzetten.

Misschien staat DHCP aan op een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Dat had ik al voor de PS4 gedaan.

En nee DHCP staat niet aan op de NAS echt wazig dit.

Ik ben in afwachting van mijn ticket wat loopt over de slechte upload,zogauw ze dat opgelost hebben gooi ik die Fritzbox eraf en mijn Netgear R8000 eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Ze doen behoorlijk moeilijk als je je contract wilt ontbinden wegens wanprestatie van hun kant.

Inmiddels is hier weer een monteur van Trined geweest alles nagemeten en ook via zijn IPERF test een download van 889 en een upload van 738.

Nu belde ik de klantenservice om ontbinding van het contract te vragen beweren ze doodleuk dat de monteur in zijn rapport had staan dat mijn download over de 1Gb en de upload bijna 900 was |:( |:(
Maar goed dat ik een foto van zijn test gemaakt heb,bewijs opgestuurd naar de klantenservice,dus ben benieuwd wat ze maandag weer verzinnen,word vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Haha die denken echt dat ik uit een ei kom daar bij die klanten service.

Beweerde gewoon dat mijn snelheid 10.4 Gb was,terwijl dat de data is 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hW5GYct/20191218-151032.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-08-2024
@ GRAD85

Ik zelf zou er geen drama van maken met de snelheid die bij jou haalbaar is. Hier op het netwerk van de Rekam is 1000/1000 niet haalbaar. Zelf heb ik het 500/500 abonnement en is werkelijk hier 535/483. Zijn er überhaupt glasvezel providers die 1000/1000 gegarandeerd kunnen leveren ?

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Probleem met lagere upload kan ook aan de ontvangende kant liggen. Bovendien vind ik 10 sec kort om te testen. Probeer eens een langere test. Ook een test met meerdere streams is aan te raden omdat 1 stream vaak ook geknepen wordt (aan de andere kant?). En heb je antivirus of firewall draaien die de boel vertraagt?

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-05 13:37
DH-64 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:03:
@ GRAD85

Ik zelf zou er geen drama van maken met de snelheid die bij jou haalbaar is. Hier op het netwerk van de Rekam is 1000/1000 niet haalbaar. Zelf heb ik het 500/500 abonnement en is werkelijk hier 535/483. Zijn er überhaupt glasvezel providers die 1000/1000 gegarandeerd kunnen leveren ?
Ja hoor. Tweak en T-Mobile. In die topics zie ik geregeld screenshots van mensen die dat halen. Wel altijd net eronder maar dat mag je wijten aan overhead. Dus 990 Mbit zie ik vaak langskomen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• DH-64
Barre73 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:46:
[...]

Ja hoor. Tweak en T-Mobile. In die topics zie ik geregeld screenshots van mensen die dat halen. Wel altijd net eronder maar dat mag je wijten aan overhead. Dus 990 Mbit zie ik vaak langskomen.
Oké interessant. Volgens netwerkbeheerder Rekam (Gouda en omstreken) zal volgend jaar o.a. Tweak en T-Mobile hun intrede gaan doen op het glasvezelnetwerk dus laat maar komen dan :)

• Accretion
  • Laatst online: 18:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 7175 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:31:
Iemand hier die weet of de Trined tv app werkt of werkend te krijgen is op een android tv kastje zoals een Shield TV?
Word niet ondersteund maar als het werkt dan werkt het.
Je kan de TV app casten in mijn geval.

Ik vindt TriNed echt tof, betaalde maar 2,50€ extra voor gigabit.
Die TV app is bij ons gratis.
Voor de standaard dvb-c kanalen heb je geen smartcard nodig.

• GRAD85
GekkeRipper schreef op donderdag 26 december 2019 @ 08:56:
Probleem met lagere upload kan ook aan de ontvangende kant liggen. Bovendien vind ik 10 sec kort om te testen. Probeer eens een langere test. Ook een test met meerdere streams is aan te raden omdat 1 stream vaak ook geknepen wordt (aan de andere kant?). En heb je antivirus of firewall draaien die de boel vertraagt?
Dit is op de laptop van de monteur gedaan. >:) >:)

• GRAD85
DH-64 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:03:
@ GRAD85

Gaat er mij om dat ze niet leveren waar ze mee adverteren.

Had ik beter bij Tmobile kunnen blijven,had ik hogere Down en Up,plus was goedkoper uitgeweest met dat nieuwe Gb abonnement.

[ Voor 11% gewijzigd door GRAD85 op 26-12-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 16:12
GRAD85 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:47:
[...]

Gaat er mij om dat ze niet leveren waar ze mee adverteren.

Had ik beter bij Tmobile kunnen blijven,had ik hogere Down en Up,plus was goedkoper uitgeweest met dat nieuwe Gb abonnement.
Misschien had je beter even de "kleine lettertjes" kunnen lezen.

Snelheidsgarantie

Omdat wij van SNLR het volste vertrouwen hebben in de glasvezelnetwerken en onze verbindingen, kunnen wij onze klanten een hoge internetsnelheid garanderen. Dat noemen we de SNLR Speedpromise. SNLR garandeert topsnelheid van jouw internet. Alle klanten moeten minimaal de meetbare downloadsnelheid van 750 Mbps kunnen behalen. De meetbare uploadsnelheid moet minimaal 500 Mbps zijn. Deze snelheden kunnen alleen worden gegarandeerd wanneer je voldoet aan de onderstaande punten:
  • Je pc is voorzien van een 1 Gbps netwerkkaart en niet ouder is dan 3 jaar
  • Alle programma’s op je pc zijn gesloten (ook je virusscanner en firewall)
  • Je pc is aangesloten via (minimaal) een cat5e netwerkkabel op de Fritz!Box die wij je geleverd hebben
Haal jij de snelheid niet, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden? Dan willen we je vragen om de snelheidscheck uit te voeren via de SNLR speedtest met“TriNed B.V. Sint-Oedenrode” als gekozen server. De check dien je op 3 verschillende dagen en dagdelen te doen. De linkjes van je resultaten kopieer en plak je dan in een melding in MijnSNLR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
Ja zo lust ik er ook nog wel een,dit hebben ze aangepast nu er iemand over de snelheid begint die niet haalbaar is ,dit heeft er niet gestaan een paar weken terug.

Verder is die tekst letterlijk gekopieerd van de Trined site.

Ze zullen niet blij zijn met de extra reclame die ze krijgen.

Zie nu ook dat de info bij Trined aangepast is,was eerst 90%

TriNed garandeert een minimale meetbare downloadsnelheid van 450Mbps bij een 500Mbps internetabonnement en bij een 1.000Mbps glasvezelabonnement een minimale meetbare downloadsnelheid van 750Mbps. De meetbare uploadsnelheid kan bij beide glasvezelabonnementen tot maximaal 450Mbps worden gegarandeerd.
De snelheidsgarantie wordt aangeboden onder de volgende voorwaarden:
De snelheidstest dient op minimaal drie verschillende dagen en op drie verschillende dagdelen uitgevoerd te worden via speedtest.trined.nl met als gekozen server 'TriNed B.V. Sint-Oedenrode'.
De snelheidsmeting dient aan een aantal voorwaarden te voldoen:
De computer dient voorzien te zijn van een 1 Gbps netwerkkaart en mag niet ouder zijn dan 3 jaar.
Alle programma's op de computer moeten gesloten zijn (inclusief virusscanner en firewall).
De computer dient via minimaal een cat5e netwerkkabel op een gigabitpoort van de door ons geleverde Fritzbox aangesloten te zijn.
Bij het gebruik van een eigen router kunnen we de snelheid niet garanderen en is de snelheidsgarantie niet geldig.
De linken van de resultaten (via KOPIEER LINK) dienen via een melding in MijnTriNed aangeleverd te worden.
Indien aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan dan zal TriNed de beperking van de snelheid behandelen als individuele klantstoring.
Op het draadloze signaal wordt geen garantie gegeven, uitsluitend op een verbinding via een vaste netwerkkabel.

[ Voor 71% gewijzigd door GRAD85 op 27-12-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die "kleine lettertjes" mogen best op de website staan maar dat heeft geen juridische waarde. Dit dient namelijk al sinds een jaar of zo duidelijk aangegeven te worden bij de bestelling. Dus als dit niet in de email-bevestiging stond na bestelling, is SNLR of (of Trined) in gebreke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:16
Je kunt nog een 1Gbit/s verbinding hebben, als de andere zijde de snelheid niet haalt zul je nooit 1 Gbit/s testen. Iets wat al van dag 1 van internet speelt dat de verbinding zo snel is als de langzaamste schakel.

Je kunt een 6 baans snelweg voor de deur laten aanleggen en een landbouw weggetje voor de deur van je bestemming dan is het niet vreemd dat je bestemming alsnog slecht bereikbaar is.

Speedtests staan er sowieso al jaren bekend om dat hoe hoger de snelheid hoe minder betrouwbaar., Gelukkig gaan ze er wel in mee maar ik sta er totaal niet van de kijken dat je nooit 1 Gbit/s test. Even aangenomen dat een speedtest server aan een 10Gbit/s lijn hangt dan kunnen er 10 op 1Gbit/s testen, komt nummer 11 dan opeens halen ze allen maar 890Mbit/s. Lijn traag? Nee. Provider probleem? Nee. Speedtest server overbelast? Ja. Hoe op te lossen meer bandbreedte voor de speedtest server. Kosten enorm, opbrengsten 0.

Daarnaast kan ik me geen toepassing verzinnen om 1Gbit/s vol te trekken. Voor gaming volstaat een 512/1512 Kbit/s verbinding. Streaming op 4K is 25Mbit/s ruim voldoende.

En je vergeet dat de bottle neck ook je eigen hardware kan zijn. Er zijn genoeg systemen die 1Gbit/s aan data niet kunnen verwerken (wegschrijven naar HDD/SDD en/of geheugen).

En garanties over snelheid krijg je nooit. Dit is onmogelijk op internet, omdat je soms wel met 4 á 5 partijen te maken heeft tussen jouw PC en de server die je benaderd. Dat is het leuke aan internet. De provider kan alleen iets over jouw lijn naar de internet exchange zeggen. Daarna kunnen ze alleen lief aan de peering partner vragen hun stuff voor elkaar te maken.

Omja vergeet je 10% overhead niet welke op komt spelen bij 1Gbit/s en je bij lagere snelheden niet hebt, omdat deze als in het profiel zijn opgenomen. 500Mbit/s is een 550Mbit/s profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Voorheen stond er bij TriNed een volgens bij voorwaarde bij dat de snelheid tot maximaal 500Mbps werd gegarandeerd (en dan voor 90%). Dan is dan nu nog steeds zo (90% van 500Mbps = 450Mbps). De garantie voor 1Gbps was er eerst niet, nu dus wel (voor 75%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:01
Afgelopen jaar ook overgestapt op glasvezel via Trined. Over het algemeen prima, maar ik zit nog met een aantal zaken.

Waarom zie ik als ik inlog op de site van Trined dat ik gratis het pluspakket of eredivisiepakket kan afnemen?
Hoe kan ik gebruik maken van de Trined tv app? Als ik inlog op de site van trined zie ik nergens inloggegevens hiervoor staan.
Hebben jullie ook last van artifacts bij tv zenders? Ik heb ze voornamelijk bij de zenders van RTL, zoals RTL 4. Zelfs een directe Koka 9 van Hirschmann met bijbehorende connectors van de modem naar de tv lost het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JohDB schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 18:50:
Voorheen stond er bij TriNed een volgens bij voorwaarde bij dat de snelheid tot maximaal 500Mbps werd gegarandeerd (en dan voor 90%). Dan is dan nu nog steeds zo (90% van 500Mbps = 450Mbps). De garantie voor 1Gbps was er eerst niet, nu dus wel (voor 75%).
De garantie voor de Gigabitsnelheid stond op 90%, is dat sinds (zeer) kort geleden gewijzigd dan?

Edit: blijkbaar, vorige week was dit nog niet het geval. Wel lekker gemakkelijk dan als het zo simpel kan om "zeurende" Gbit klanten de mond te snoeren.

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 29-12-2019 16:04 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
In 2017 heeft de ACM de "Beleidsregel kenbaarheid van internetsnelheden" opgesteld.
Hier moeten providers zich sinds 2018 aan houden.

In deze beleidsregel wordt in 3 artikelen beschreven hoe een provider de haalbare snelheden kenbaar moet maken.

Minimale download- en uploadsnelheid
  • De ACM verstaat het volgende onder de minimale snelheid: de snelheid die een internettoegangsdienst te allen tijde moet kunnen behalen.
  • Naar het oordeel van de ACM mag de gemeten snelheid nooit onder de minimumsnelheid liggen, behalve als de situatie zoals beschreven in artikel 7.1a van de Telecommunicatiewet zich voordoet.
Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid
  • De ACM verstaat het volgende onder de normaliter beschikbare snelheid: de snelheid die een internettoegangsdienst in de praktijk behaalt op een willekeurig moment van de dag.
  • Naar het oordeel van de ACM moet de normaliter beschikbare snelheid ten minste worden gerealiseerd in acht van de tien metingen van een internettoegangsdienst die een eindgebruiker in één week uitvoert. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.
Maximale download- en uploadsnelheid
  • De ACM verstaat het volgende onder de maximumsnelheid: de hoogst haalbare snelheid die een internettoegangsdienst daadwerkelijk kan leveren binnen het afgesloten abonnement.
  • Naar het oordeel van de ACM wordt tenminste 90% van de maximumsnelheid bij één van de tien metingen die een eindgebruiker in één week uitvoert gerealiseerd. Hierbij oordeelt de ACM dat de metingen gelijkmatig moeten worden verspreid over minimaal drie dagen in deze week en dat de metingen op elk moment van de dag moeten kunnen worden uitgevoerd, maar dat er niet meer dan één meting per uur wordt meegeteld.
Ten aanzien van artikel 2 wordt de opmerking gemaakt dat aanbieders door deze definitie mogelijk gaan kiezen voor het communiceren van een zeer lage minimale snelheid. In dit kader merkt de ACM op dat het aanbieders vrij staat om te bepalen welke minimale snelheid zij willen communiceren. Het is wel van belang dat deze minimale snelheid juist is en op een duidelijke en begrijpelijke manier wordt bekendgemaakt aan eindgebruikers.

Dat is ook wat TriNed doet, bij 500Mbit/s is de minimale meetbare snelheid 450Mbit/s (90%, waar de meeste providers overigens 75% hanteren)
Bij 1000Mbit/s is de minimale meetbare snelheid 750Mbit/s (75%)
De minimale meetbare uploadsnelheid ligt op 450MBit/s.
Maar waar TriNed de mist mee in lijkt te gaan is de maximale snelheid.
Bij een 1000Mbit/s abonnement moet tenminste in 1 van de 10 metingen in een week 900Mbit/s worden gemeten (zowel up als down), ik kan dat nergens terugvinden op de website van TriNed en ze zijn sinds 2018 verplicht om de beleidsregel van de ACM te hanteren, hierover zou je dus een klacht kunnen indienen bij de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Tot voorheen stond erbij dat de snelheidsgarantie alleen voor de abonnementen tot maximaal 500Mbps van toepassing was. Bij gigabit had je dus geen snelheidsgarantie (tenminste niet hoger dan 90% van 500Mbps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
JohDB schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:45:
Tot voorheen stond erbij dat de snelheidsgarantie alleen voor de abonnementen tot maximaal 500Mbps van toepassing was. Bij gigabit had je dus geen snelheidsgarantie (tenminste niet hoger dan 90% van 500Mbps).
De snelheidsgarantie is niets meer dan het verplicht kenbaar maken van de minimale haalbare snelheden.
"TriNed garandeert een minimale meetbare downloadsnelheid......"
Welke percentages ze daarvoor hanteren staat ze helemaal vrij volgens de ACM.
Misschien waren ze die voor 1000Mbit/s abonnement even vergeten te vermelden, kan gebeuren, is nu hersteld.

Maar dat neemt niet weg dat ze zich ook moeten houden aan het artikel "Maximale download- en uploadsnelheid".
Komt je download- en uploadsnelheid bij een 1000Mbit/s abonnement altijd onder de 900Mbit/s dan zou je daarmee naar TriNed kunnen gaan met de beleidsregel van de ACM onder je arm en dan zo van:
"Hé, jullie houden je niet aan de ACM beleidsregel. TriNed, Fix dat!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Dennis-L schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:01:
[...]

De snelheidsgarantie is niets meer dan het verplicht kenbaar maken van de minimale haalbare snelheden.
"TriNed garandeert een minimale meetbare downloadsnelheid......"
Welke percentages ze daarvoor hanteren staat ze helemaal vrij volgens de ACM.
Misschien waren ze die voor 1000Mbit/s abonnement even vergeten te vermelden, kan gebeuren, is nu hersteld.

Maar dat neemt niet weg dat ze zich ook moeten houden aan het artikel "Maximale download- en uploadsnelheid".
Komt je download- en uploadsnelheid bij een 1000Mbit/s abonnement altijd onder de 900Mbit/s dan zou je daarmee naar TriNed kunnen gaan met de beleidsregel van de ACM onder je arm en dan zo van:
"Hé, jullie houden je niet aan de ACM beleidsregel. TriNed, Fix dat!"
Ik ben dan wel benieuwd naar de wijze van testen.

Er zijn genoeg gebruikers die een speedtest server aan de andere kant van de wereld durven te pakken en van de hoogste toren te blazen dat de internet snelheid niet gehaald word.

Je wilt de verbinding testen dus pakt een speedtest binnen in het netwerk van de provider. Nooit erbuiten, omdat dit totaal geen juiste speedtest oplevert bij zulke hoge snelheden. De ACM spreekt dan ook over de verbindingssnelheid van de internet verbinding opzich niet over de snelheden met peering providers.

Ik kan immers ook de snelheid op mijn oprit naar de openbare weg niet beoordelen als ik vanaf mijn oprit alle wegen naar de andere kant van het land neem inclusief het ene landweggetje met max 10Km/h welke ik natuurlijk wel meeneem in de max snelheid van mijn oprit. Welke dan toevallig een 20 baans snelweg is met onbeperkte snelheid. Dan kom ik uit op een Vmax van 10Km/h op de oprit. Meet is alleen van begin tot einde van de oprit is mijn snelheid ineens onbeperkt hoog. Internet idemdito. Je meet intern in het netwerk nooit naar een extern netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JohDB schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:45:
Ik geloof niet dat ik al aan het dementeren ben.

Afgelopen week heb ik, nav de eerder gemelde klacht, zelf eens desbetreffende pagina bezocht en gekeken wat daar geschreven stond. Dat betrof wel degelijk de Gbit snelheid en wat een abonnee moest doen om aan te tonen dat hij die snelheid niet haalde. Ik ben op dit moment helaas niet thuis, anders kon ik de (oude) info waarschijnlijk nog wel via cache terughalen. Niet dat het verder wat uit gaat maken maar ik wil wel mijn gelijk halen 🤡

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Zo inmiddels antwoord gehad waarin ze zelf aangeven dat ze niet de snelheid kunnen leveren waarmee ze in het begin adverteerde,dat hun nu de website aangepast hebben.

SNLR Klantenservice | 28-12-2019 09:47
Helaas is het voor ons niet mogelijk de verbinding te verbeteren. Wij leveren volgens de maatstaven die wij toelichten op onze website en algemene voorwaarden. Op het moment dat dit niet afdoende is mag je op zoek naar een alternatieve provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In welk gebied zit je? Normaal kun je bij TriNed echt gewoon 900-950 Mbit beide kanten op halen is mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
GRAD85 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:18:
Zo inmiddels antwoord gehad waarin ze zelf aangeven dat ze niet de snelheid kunnen leveren waarmee ze in het begin adverteerde,dat hun nu de website aangepast hebben.

SNLR Klantenservice | 28-12-2019 09:47
Helaas is het voor ons niet mogelijk de verbinding te verbeteren. Wij leveren volgens de maatstaven die wij toelichten op onze website en algemene voorwaarden. Op het moment dat dit niet afdoende is mag je op zoek naar een alternatieve provider.
Kijk eens aan je mag op zoek nu naar een provider die je gewenste snelheid 1000/1000 wel kan bieden. Wat zijn de opties in jouw gebied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
DH-64 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:52:
[...]

Kijk eens aan je mag op zoek nu naar een provider die je gewenste snelheid 1000/1000 wel kan bieden. Wat zijn de opties in jouw gebied ?
ik222 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:41:
In welk gebied zit je? Normaal kun je bij TriNed echt gewoon 900-950 Mbit beide kanten op halen is mijn ervaring...
Ik woon in Eindhoven en bij T-mobile haalde ik met een 750 abbo regelmatig de 900,dus het ligt echt aan de apparatuur van Trined hier in Eindhoven.

[ Voor 43% gewijzigd door GRAD85 op 31-12-2019 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
GRAD85 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:07:
Ik woon in Eindhoven en bij T-mobile haalde ik met een 750 abbo regelmatig de 900,dus het ligt echt aan de apparatuur van Trined hier in Eindhoven.
Oké, ik heb zelf een jaar geleden geïnformeerd of 1000/1000 haalbaar was in Gouda. Trined adviseerde me contact op te nemen met Rekam onze netwerk beheerder om de upgrade in werking te zetten want Trined kon dat niet voor me regelen op dat moment. Een medewerker van Rekam vertelde me dat 750/750 maximum haalbaar was dus ik heb het maar laten varen.

En nog even iets anders, Trined is gestopt met het leveren van nieuwe glasvezel abonnementen in mijn gebied sinds een paar maanden. De rede is onbekend. De levering aan de bestaande abonnees blijft gewoon doorgaan.

[ Voor 15% gewijzigd door DH-64 op 31-12-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik kan het Gbit abonnement nog aangaan op mijn adres, "met unieke snelheidsgarantie!" staat er geschreven 🤡

Die tekst moet mogelijk ook nog een aanpassing ondergaan wellicht? 🤫

Aansluitkosten zijn aardig pittig zie ik. Maar de noodzaak voor een overstap is er voor mij ook nog niet.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAD85
Heb inmiddels dit mailtje gehad.

En alweer een aanvraag gedaan bij T-mobile die mij op 10-1-2020 zullen aansluiten.

SNLR Klantenservice | 31-12-2019 15:14
Je kunt een aanvraag bij een andere provider indienen en ons aangeven per welke datum deze kunnen installeren. Dan zullen wij de diensten per die datum beëindigen.

Ben benieuwd of alles goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 09:29

TOYS

Zeg ik nie!!

DH-64 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:37:
[...]

Oké, ik heb zelf een jaar geleden geïnformeerd of 1000/1000 haalbaar was in Gouda. Trined adviseerde me contact op te nemen met Rekam onze netwerk beheerder om de upgrade in werking te zetten want Trined kon dat niet voor me regelen op dat moment. Een medewerker van Rekam vertelde me dat 750/750 maximum haalbaar was dus ik heb het maar laten varen.

En nog even iets anders, Trined is gestopt met het leveren van nieuwe glasvezel abonnementen in mijn gebied sinds een paar maanden. De rede is onbekend. De levering aan de bestaande abonnees blijft gewoon doorgaan.
Binnenkort krijg ik ook glasvezel op mijn adres in Gouda. Ik heb met Trined gesproken over een mogelijk abonnement maar blijkbaar zijn ze nog niet helemaal uit de contractvoorwaarde.Eerder hoorde ik al van een andere provider dat ze het niet eens konden worden over de kosten voor het gebruik van de lijn. Mogelijk is dit hier hetzelfde. Over een tijdje ga ik weer informeren want Trined heeft wel gewoon een mooi pakket wat bij mij past.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DH-64
TOYS schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Binnenkort krijg ik ook glasvezel op mijn adres in Gouda. Ik heb met Trined gesproken over een mogelijk abonnement maar blijkbaar zijn ze nog niet helemaal uit de contractvoorwaarde.Eerder hoorde ik al van een andere provider dat ze het niet eens konden worden over de kosten voor het gebruik van de lijn. Mogelijk is dit hier hetzelfde. Over een tijdje ga ik weer informeren want Trined heeft wel gewoon een mooi pakket wat bij mij past.
Ik zit al zo'n 3 & 1/2 jaar bij die club en nog steeds een tevreden klant. Interactieve TV neem ik niet af vanwege slechte ervaringen van andere gebruikers. Het pakket wat ik heb is 500/500, thuis telefonie 1000 belminuten en DTV van Rekam (via Trined) voor 52 euro. Korte storingstijden ik denk een keer of drie gehad dus prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter van Ras
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
-ION- schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:41:
Afgelopen jaar ook overgestapt op glasvezel via Trined. Over het algemeen prima, maar ik zit nog met een aantal zaken.

Waarom zie ik als ik inlog op de site van Trined dat ik gratis het pluspakket of eredivisiepakket kan afnemen?
Hoe kan ik gebruik maken van de Trined tv app? Als ik inlog op de site van trined zie ik nergens inloggegevens hiervoor staan.
Hebben jullie ook last van artifacts bij tv zenders? Ik heb ze voornamelijk bij de zenders van RTL, zoals RTL 4. Zelfs een directe Koka 9 van Hirschmann met bijbehorende connectors van de modem naar de tv lost het niet op.
- Gratis pakket: In 2017 was het pluspakket 1 jaar gratis voor nieuwe leden (Kempenglas). Misschien dat dat inmiddels ook voor Eredivisie geld. Ik zou zeggen gewoon activeren en kijken of het inderdaad gratis blijkt (anders na 1 maand gewoon weer op te zeggen). Of even contact opnemen en navragen.

- Trined App: Moet je apart aanvragen, is een beetje krom geregeld. Makkelijkste is gewoon met Whatsapp (zie de site, dat 0880 nummer) een berichtje te sturen dat je de inloggegevens voor de app wil. Ik kreeg na een controlevraag (postcode/klantnummer) de gegevens via de mail en je kan ze daarna ook bekijken in Mijn Trined.

- Tv heb ik hier nergens last van. Keek je voor Trined ook al via Coax tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
Pieter van Ras schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:37:
[...]

- Gratis pakket: In 2017 was het pluspakket 1 jaar gratis voor nieuwe leden (Kempenglas). Misschien dat dat inmiddels ook voor Eredivisie geld. Ik zou zeggen gewoon activeren en kijken of het inderdaad gratis blijkt (anders na 1 maand gewoon weer op te zeggen). Of even contact opnemen en navragen.
Ga het proberen, ben benieuwd.
- Trined App: Moet je apart aanvragen, is een beetje krom geregeld. Makkelijkste is gewoon met Whatsapp (zie de site, dat 0880 nummer) een berichtje te sturen dat je de inloggegevens voor de app wil. Ik kreeg na een controlevraag (postcode/klantnummer) de gegevens via de mail en je kan ze daarna ook bekijken in Mijn Trined.
Ah das inderdaad een beetje vreemd aangezien ze er mee pronken als je een abonnement afsluit.
- Tv heb ik hier nergens last van. Keek je voor Trined ook al via Coax tv?
Ja via Ziggo, sinds kort hebben we hier glasvezel dankzij LVCNET. Met Ziggo nooit problemen gehad zelfs niet met de goedkoopste rommelkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
-ION- schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:29:

Ja via Ziggo, sinds kort hebben we hier glasvezel dankzij LVCNET. Met Ziggo nooit problemen gehad zelfs niet met de goedkoopste rommelkabels.
Toen een paar jaar geleden op Reggefiber netwerken nog standaard CATV werd meegeleverd moest er juist vaak een demper worden gemonteerd omdat het signaal te sterk binnen kwam en dan krijg je ook signaal problemen. Heb jij nog versterkers in je eigen coaxnetwerk zitten uit die Ziggo periode? Haal die dan weg. En probeer anders via de provider een demper op de coax aansluiting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
Barre73 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:46:
[...]

Toen een paar jaar geleden op Reggefiber netwerken nog standaard CATV werd meegeleverd moest er juist vaak een demper worden gemonteerd omdat het signaal te sterk binnen kwam en dan krijg je ook signaal problemen. Heb jij nog versterkers in je eigen coaxnetwerk zitten uit die Ziggo periode? Haal die dan weg. En probeer anders via de provider een demper op de coax aansluiting te krijgen.
Heb het geprobeerd met een coax kabel direct vanaf het modem naar de TV, zowel met als zonder een 10 dB demper ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelleners
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 11:36
Ik ben al jaren Ziggo klant en overweeg over te stappen naar glasvezel. Omdat ik ook wel eens voetbal kijk via een beamer is voor mij de beeldkwaliteit nogal belangrijk. Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen Ziggo en de glasvezelaanbieders zoals Trined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
-ION- schreef op zondag 29 december 2019 @ 15:41:
Is dat de driemaal afgeschermde variant? Zo niet, probeer het met de nieuwste Hirschmann Koka 9 Eca. Door gebruik van hoge QAM modulatie is het signaal van de Trined coax storingsgevoelig. Ik heb er zelf geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
GekkeRipper schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:53:
[...]

Is dat de driemaal afgeschermde variant? Zo niet, probeer het met de nieuwste Hirschmann Koka 9 Eca. Door gebruik van hoge QAM modulatie is het signaal van de Trined coax storingsgevoelig. Ik heb er zelf geen last van.
Ja de Eca variant van de koka 9. Ik ga volgende week maar even bellen met trined. Wie weet ligt het aan de TV, een Philips uit 2012. Misschien dat die niet met het signaal overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:17
Dacht ik mijn Fritzbox te vervangen, blijkt dat ik enkel een glas aansluiting heb (simplex SC). In dit forum ben ik nog geen SFP tegengekomen. Ben ik de enige zonder een geleverde converter?

Afbeeldingslocatie: https://sep.yimg.com/ay/kvm-switch/nti-fiber-s-scsc-9-30m-3.gif

[ Voor 11% gewijzigd door Travee op 14-01-2020 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Travee schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 00:54:
Dacht ik mijn Fritzbox te vervangen, blijkt dat ik enkel een glas aansluiting heb (simplex SC). In dit forum ben ik nog geen SFP tegengekomen. Ben ik de enige zonder een geleverde converter?

[Afbeelding]
De standaard setup bij Trined (zoals bij mij twee keer gerealiseerd) is een glasvezelmodem met een RJ-45 uitgang, die vervolgens op de Fritzbox is aangesloten. Zat die glaskabel werkelijk in je Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Travee schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 00:54:

[Afbeelding]
In welke woonplaats of regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Yep, toch echt glas in mijn Fritz!box 5490. Regio Noord Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Travee schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 02:08:
Yep, toch echt glas in mijn Fritz!box 5490. Regio Noord Drenthe.
Daar wordt inderdaad nog van deze setup gebruik gemaakt. Je kunt de glasvezelverbinding dan rechtstreeks in je eigen router aansluiten. Dit kan met een standaard bidi-optic met een nieuwe patchkabel van sc/apc naar lc/pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 22:09
ArChie schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:15:
Wie heeft Digitale Televisie (DVB-C) van TriNed, beschikt over een DVB-C PC TV tuner en zou voor mij eens een capture willen maken van de DVB-C Transport Stream op de frequentie 304 MHz met de instellingen 256 QAM modulatie en 6875 ksps symbolrate volgens de instructies in één van onderstaande posts:
"Digitale TV info & frequenties bij Ziggo/Casema/Multikabel"

TriNed geeft aan dat DVB-C apparatuur inclusief Irdeto CI+ modules van klanten uit voormalig Ziggo gebied gewoon gebruikt kunnen blijven worden, dus is het interessant om eens de opbouw van de DVB Service Informatie (DVB-SI) uit de TriNed DVB-C Headend te vergelijken met DVB-SI uit de Ziggo DVB-C Headend.
is dit nog gelukt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Travee
Roeltjuh schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:58:
Heb je dit zelf voor elkaar gekregen met interactieve televisie?
De manier zoals die bij bijv. KPN wordt gebruikt krijg ik niet aan de praat. Zenderinformatie, TV-gids en de interactieve features krijg ik wel, maar live televisie niet.
IPTV werkt als je het mac-adres van de Fritzbox koppelt aan VLAN4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heren,
Trined komt hier binnen kort glas opleveren en ik heb hier eigen hardware. Ik zit dus eigenlijk helemaal niet op die fritsbox te wachten.

Welke sfp heb ik bij nodig om de vezel direct USG aan te sluiten?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Er wordt ook een los glasvezelmodem geplaatst met een ethernet aansluiting, daar kun je jouw eigen router met een utp-kabel op aansluiten. Er wordt geen gebruik gemaakt van directe aansluiting op de glasvezel.

Router met PPPoE op vlan 6 configureren met de username welke je in de Fritzbox kunt vinden ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door JohDB op 05-03-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Het is geen "glasvezelmodem" maar een simpele media convertor. Dus je kan prima de glasvezel in een eigen SFP stoppen. Welke SFP werkt weet ik niet, maar het zal niet veel verschillen van de SFP die je voor glasvezel van KPN kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Golflengte: TX 1310 nm, RX 1480 tot 1580 nm

Bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti UF-SM-1G-S (2pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
xbeam schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 01:02:
Heren,
Trined komt hier binnen kort glas opleveren en ik heb hier eigen hardware. Ik zit dus eigenlijk helemaal niet op die fritsbox te wachten.

In welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Montfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
In die regio wordt er zeker gebruik gemaakt van een 'echt' glasvezelmodem en niet van een 'mediaconverter' zoals KPN dat in bestaande regio's doet (in nieuwe regio's trouwens ook niet meer). TriNed (en KPN in nieuwe regio's) maken namelijk gebruik van GPON-technologie.

Je kunt je eigen router hier zonder problemen bij gebruiken. Alleen dan niet direct op glas, maar via een RJ45 aansluiting.

[ Voor 19% gewijzigd door JohDB op 06-03-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
JohDB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 08:32:
In die regio wordt er zeker gebruik gemaakt van een 'echt' glasvezelmodem en niet van een 'mediaconverter' zoals KPN dat in bestaande regio's doet (in nieuwe regio's trouwens ook niet meer). TriNed (en KPN in nieuwe regio's) maken namelijk gebruik van GPON-technologie.

Je kunt je eigen router hier zonder problemen bij gebruiken. Alleen dan niet direct op glas, maar via een RJ45 aansluiting.
Moet ik dan nog een Vlan en dhcp of pppoe gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
VLAN 6 met PPPoE. De logingegevens kun je terugvinden in de Fritzbox als deze is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02

_Arthur

blub

xbeam schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 01:02:
Heren,

E-fiber is de vezel leverancier? Dan kan je gewoon de SPF uit de media converter in je USG prakken.

Heb ik ook bij mij met mijn UDM-Pro gedaan (heb zelf Tweak 1gbit glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
JohDB schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:53:
VLAN 6 met PPPoE. De logingegevens kun je terugvinden in de Fritzbox als deze is opgeleverd.
Ja heb ik in middels gevonden in de support file van de Frits box.
_Arthur schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:59:
[...]

E-fiber is de vezel leverancier? Dan kan je gewoon de SPF uit de media converter in je USG prakken.

Nice dat is chill ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
[...]

De USG heeft geen SFP, alleen de USG Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
[...]

In Montfoort gebruikt TriNed toch echt GPON-techniek, dus wat jij zegt kan dan wel werken bij Tweak, maar niet bij TriNed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JohDB schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:21:
[...]

In Montfoort gebruikt TriNed toch echt GPON-techniek, dus wat jij zegt kan dan wel werken bij Tweak, maar niet bij TriNed.
Weet je dat 100% zeker? Bij mijn weten was Jonaz altijd de enige die GPON gebruikte op een Reggefiber netwerk. Van Trined heb ik dat nog nooit gehoord namelijk.

Laat maar. Montfoort is geen Reggefiber netwerk maar E-Fiber.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 26-03-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 21:26
In de gemeente Montfoort wordt volgens mij de Huawei HG8012H ertussen gezet. Voor zover ik kan vinden is dit geen modem maar een uitgebreide converter.

Via FB heb ik contact gehad met Trined over het gebruiken van een eigen router en deze zeggen dat de modem + de Fritz!box ertussen moet blijven om een eigen router te kunnen gebruiken.

Weten jullie of het met een alleen internet abonnement mogelijk is om rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten met een SFP module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
112fan schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:
In de gemeente Montfoort wordt volgens mij de Huawei HG8012H ertussen gezet. Voor zover ik kan vinden is dit geen modem maar een uitgebreide converter.

Via FB heb ik contact gehad met Trined over het gebruiken van een eigen router en deze zeggen dat de modem + de Fritz!box ertussen moet blijven om een eigen router te kunnen gebruiken.

Weten jullie of het met een alleen internet abonnement mogelijk is om rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten met een SFP module?
Nee die SFP gaat niet lukken. E-Fiber gebruikt GPON en daarbij is de Huawei gekoppeld aan de verbinding. Die is niet vervangbaar voor eigen apparatuur, die is noodzakelijk voor de verbinding en werkt als omvormer.

De Fritzbox is je modem/router en deze zou je, indien Trined je de PPPoE gegevens geeft, kunnen vervangen voor een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@112fan Je kan de FrtizBox gewoon vervangen voor een eigen router. Heb ik ook ooit gedaan. Mocht je de PPPoE credentials niet weten, of niet kunnen vinden in je FritzBox dan kan je een backup maken van je configuratie en dan via deze site je wachtwoorden achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
112fan schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:18:

Hier (Montfoort) heb ik gelijk de fritsBox er tussen uitgehaald.
RichieB schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:11:
@112fan Je kan de FrtizBox gewoon vervangen voor een eigen router. Heb ik ook ooit gedaan. Mocht je de PPPoE credentials niet weten, of niet kunnen vinden in je FritzBox dan kan je een backup maken van je configuratie en dan via deze site je wachtwoorden achterhalen.
Dat hoeft niet eens.
Je login is naam is je klantnummer+postcode ( die ook gewoon in de GUI van de fritsbox vermeld en het paswoord is: TRINED.
MediaZoo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Nee die SFP gaat niet lukken. E-Fiber gebruikt GPON en daarbij is de Huawei gekoppeld aan de verbinding. Die is niet vervangbaar voor eigen apparatuur, die is noodzakelijk voor de verbinding en werkt als omvormer.

De Fritzbox is je modem/router en deze zou je, indien Trined je de PPPoE gegevens geeft, kunnen vervangen voor een eigen router.
Hier de GPON sfp van huawei zelf.
https://www.huawei.com/uc...ts/webasset/hw_415752.pdf

Hier een lijstje ubnt GPON Sfp’s alleen moeten die weer e-fiber compatibel zijn.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115009347147

Je kan kijken welke er in de media converter zit en deze gewoon proberen. Dat heb ik zelf nog niet gedaan omdat de Patchkast aan de andere kant van het gebouw staat heb ik dat voorlopig via UTP overbrugt.

[ Voor 59% gewijzigd door xbeam op 01-05-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
En in hoeverre is deze GPON Fritzbox al eens uitgeprobeerd:
https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzbox-5491/

Ubiquiti is ook bezig met een GPON ONU (UF-Instant):
https://help.ui.com/hc/en...ant-SFP-ONU-UF-Instant-#2

[ Voor 232% gewijzigd door ArChie op 01-05-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
MediaZoo schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Als E-Fiber gebruik maakt van GPON hoe doen ze dat bij Tweak die hier ook te krijgen is? Bij meerdere heb ik gezien dat daar een SFP van dit type (met SC/UPC aansluiting) gebruikt wordt met een mediaconverter en deze SFP is rechtstreeks aan te sluiten op een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Het is aan de provider/operator de keuze welke techniek er op het E-Fiber netwerk wordt gebruikt. E-Fiber is het bedrijf welke het glasvezelnetwerk en de glasvezelcentrale's (POP's) plaatst. Tweak en TriNed bepalen zelf welke apparatuur ze in deze glasvezelcentrale's plaatsen.

TriNed gebruikt inderdaad (G)PON, in tegenstelling tot Tweak. Het glasvezemodem werkt trouwens transparant, je kunt daar je eigen router aan koppelen welke met PPPoE op vlan 6 verbinding moet maken. Username instellen is trouwens niet meer nodig heb ik begrepen, als er maar 'iets' staat.

[ Voor 34% gewijzigd door JohDB op 01-05-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
112fan schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Als E-Fiber gebruik maakt van GPON hoe doen ze dat bij Tweak die hier ook te krijgen is? Bij meerdere heb ik gezien dat daar een SFP van dit type (met SC/UPC aansluiting) gebruikt wordt met een mediaconverter en deze SFP is rechtstreeks aan te sluiten op een eigen router.
E-Fiber levert alleen de fysieke vezels (point to point), maar die doen dus helemaal niets met actieve apparatuur.

De netwerktechnologie wordt bepaald door de actieve operator. TriNed werkt daarvoor met GPON (of een snellere variant daarvan) en Cambrium (Tweak) met normale point to point ethernet apparatuur in alle POP's.

Dus ja voor Tweak is die SFP geschikt, voor TriNed niet. Tenminste niet in de gebieden waar ze zelf operator zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
Dat verklaart het. Bedankt voor de informatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Vanaf de glasvezel aansluiting gaat mijn verbinding via een UniFI USG naar een switch, vanaf daar doe ik de speedtest.
Echter, de speedtest komt bij mij in de eerste 2 seconden op 450 mbps waarna hij inzakt naar +/- 270. De upload is een constante op 470/475 wat netjes is.
De download heb ik bijna nooit gehaald op 450-500.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJTZsQ6m2INlDoyR5KEg5PPtAAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7JVOwdL5YrRxmdXlSREBmz4.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:24
the-edge schreef op maandag 18 mei 2020 @ 08:41:
Vanaf de glasvezel aansluiting gaat mijn verbinding via een UniFI USG naar een switch, vanaf daar doe ik de speedtest.
Echter, de speedtest komt bij mij in de eerste 2 seconden op 450 mbps waarna hij inzakt naar +/- 270. De upload is een constante op 470/475 wat netjes is.
De download heb ik bijna nooit gehaald op 450-500.

[Afbeelding]

Iemand nog tips?
Waarom probeer je niet bij Trined zelf? Wat ook helpt om te checken is DPI (deep packet inspection) uitstaat op de USG, dat had bij oudere USG's behoorlijk effect op de throughput.

[ Voor 8% gewijzigd door Pokerphase op 18-05-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Eerst testen zonder je USG er tussen, direct op je aansluiting en bedraad. Haal je dan wel de correcte snelheden, ligt het aan je lokale netwerk cq je USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Thanks @Pokerphase & @_Arthur
DPI stond inderdaad nog aan 8)7
Die had ik zelf ook kunnen bedenken :'( Scheelt in elk geval wat, bijna 100 mbps.

Rechtstreeks kan ik nog proberen, nu kom ik, dus enkel met DPI uit op 370 down en 475 up.
Zie: http://trined.speedtestcu...e2-11ea-adc3-2da38678b766

De upload is eigenlijk goed, ik snap niet dat down afwijkt.

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 18-05-2020 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
_Arthur schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:35:
[...]

Eerst testen zonder je USG er tussen, direct op je aansluiting en bedraad. Haal je dan wel de correcte snelheden, ligt het aan je lokale netwerk cq je USG.
Hoe maak je dan de verbinding? Aangezien het om een pppoe verbinding gaat, alles statisch invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

the-edge schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:12:
Hoe maak je dan de verbinding? Aangezien het om een pppoe verbinding gaat, alles statisch invullen?
Hoe ziet je fysieke opstelling er uit? Zit er een mediaconverter tussen? Gaat er een RJ45 je USG in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
_Arthur schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:15:
[...]

Hoe ziet je fysieke opstelling er uit? Zit er een mediaconverter tussen? Gaat er een RJ45 je USG in?
Glas naar e-fiber glas switchje, daar komt ie met UTP uit, UTP gaat direct naar USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slash
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 11:26
xbeam schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 17:21:
[...]
Je login is naam is je klantnummer+postcode ( die ook gewoon in de GUI van de fritsbox vermeld en het paswoord is: TRINED.
Het wachtwoord is wel in lowercase. Dus trined en niet TRINED (althans dat is wat ik destijds bij oplevering van De klantenservice heb doorgekregen toen ik contact opnam om mijn USG in plaats van de meegeleverde Fritzbox te kunnen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travee
Het lijkt wel een trend te worden; iedere vrijdag ligt het netwerk in mijn gebied plat. De storing duurt in sommige gevallen de halve dag. Konden ze de storing van vandaag niet een dag eerder (op Hemelvaartsdag) laten gebeuren?? Het is vandaag een normale thuiswerkdag!
En dan het onderhoudsbeleid... ze trekken regelmatig van 23.00 tot 7.00 uur onaangekondigd de stekker er uit. Vraag ik ernaar, dan zeggen ze dat de website in de gaten gehouden moet worden. Uh, wat?
Tot zover mijn rant.

Trined heeft aangegeven dat ze het netwerk in eigen beheer gaan nemen. Hopelijk zijn daarmee alle problemen verholpen.
De Fritzbox wordt vervangen voor wat anders. Weet iemand wat het wordt?

[ Voor 18% gewijzigd door Travee op 22-05-2020 11:06 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste