Ik moet komende weken een glasvezel aanbieder kiezen. Trined behoort tot de opties. Vinden jullie het een aanrader? De reviews op google zijn nou niet erg geweldig.
Mijn N=1 ervaring: stabiel en snel internet.
Enige hickup in 4 jaar werd snel opgelost door klantenservice ondanks eigen router.
Enige hickup in 4 jaar werd snel opgelost door klantenservice ondanks eigen router.
Reviews zijn vaak negatief, omdat de mensen hun ergernis kwijt moeten. Mensen die tevreden zijn zullen niet zomaar uit zichzelf een review plaatsen…..raven22 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:59:
Ik moet komende weken een glasvezel aanbieder kiezen. Trined behoort tot de opties. Vinden jullie het een aanrader? De reviews op google zijn nou niet erg geweldig.
Maar goed, ik ben jarenlang klant geweest bij Ziggo (UPC en daarvoor Chello) en vond dat verschrikkelijk, maar ben zeer tevreden over TriNed. Prima klantenservice, dit i.t.t. Ziggo waar ik elke keer tegen een muur liep.
Daarnaast zijn zij de enige (in mijn omgeving) die DVB-C HD en SD leveren.
Have Fun Funske
goed om te horen, nog een paar vraagjes. Ik ben niet zo op de hoogte van de verschillen tussen ipv6 en ipv4.funske schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:32:
[...]
Reviews zijn vaak negatief, omdat de mensen hun ergernis kwijt moeten. Mensen die tevreden zijn zullen niet zomaar uit zichzelf een review plaatsen…..
Maar goed, ik ben jarenlang klant geweest bij Ziggo (UPC en daarvoor Chello) en vond dat verschrikkelijk, maar ben zeer tevreden over TriNed. Prima klantenservice, dit i.t.t. Ziggo waar ik elke keer tegen een muur liep.
Daarnaast zijn zij de enige (in mijn omgeving) die DVB-C HD en SD leveren.
ik heb een nas met de nodige dockers draaien, waarvan ik er 1 of 2 van buiten wil kunnen benaderen. Ik gebruik nu ipv4 van ziggo en doe gewoon een port forward. Werkt dat bij ipv6 ook zo? of heb ik een vast ipv4 adress nodig?
Bij IPv6 kun je de firewall configureren dat je eigen apparatuur vanaf het internet bereikbaar is. Mocht je een eigen IPv4 adres nodig hebben dan kun je dat aanvragen via de klantenservice als je geactiveerd bent.
Gratis de Formule 1 race in Zandvoort volgen!
Van aanstaande donderdag 2 tot en met maandag 6 september 2021 zijn alle Ziggo Sport Totaal-kanalen voor iedereen te zien die een televisieabonnement heeft bij TriNed. Door deze freeview kun je ook zonder Ziggo Sport Totaal-abonnement het hele raceweekend in Zandvoort, via de televisie volgen.
Je vindt de Ziggo Sport Totaal-zenders op de kanalen 271 t/m 276 en deze zijn zowel via DVB-C als via interactieve televisie te bekijken.
Programmering: Het weekend van donderdag 2 tot en met dinsdagochtend 7 september 2021 biedt meer dan alleen Formule 1. Zo zijn er extra uitzendingen van de talkshow Formule 1 Café, dit keer live vanuit speciale locaties in en rondom Zandvoort. Ook is er volop WK 2022-kwalificatievoetbal met onder meer het live schakelprogramma WK Kwalificatie Switch en het voetbalpraatprogramma Rondo met Wytse van der Goot, Marco van Basten en Ruud Gullit. Na haar prestaties op de Olympische Spelen (brons op 1.500 meter, goud op 5 en 10 km) strijdt Sifan Hassan voor de wereldrecordpoging op de 10 kilometer. Verder is er topgolf en verschillende raceklassen, met onder meer Nascar, Porsche Super Cup, DTM en Formule 3.
Van aanstaande donderdag 2 tot en met maandag 6 september 2021 zijn alle Ziggo Sport Totaal-kanalen voor iedereen te zien die een televisieabonnement heeft bij TriNed. Door deze freeview kun je ook zonder Ziggo Sport Totaal-abonnement het hele raceweekend in Zandvoort, via de televisie volgen.
Je vindt de Ziggo Sport Totaal-zenders op de kanalen 271 t/m 276 en deze zijn zowel via DVB-C als via interactieve televisie te bekijken.
Programmering: Het weekend van donderdag 2 tot en met dinsdagochtend 7 september 2021 biedt meer dan alleen Formule 1. Zo zijn er extra uitzendingen van de talkshow Formule 1 Café, dit keer live vanuit speciale locaties in en rondom Zandvoort. Ook is er volop WK 2022-kwalificatievoetbal met onder meer het live schakelprogramma WK Kwalificatie Switch en het voetbalpraatprogramma Rondo met Wytse van der Goot, Marco van Basten en Ruud Gullit. Na haar prestaties op de Olympische Spelen (brons op 1.500 meter, goud op 5 en 10 km) strijdt Sifan Hassan voor de wereldrecordpoging op de 10 kilometer. Verder is er topgolf en verschillende raceklassen, met onder meer Nascar, Porsche Super Cup, DTM en Formule 3.
Have Fun Funske
Bij ons wordt eindelijk de glasverbinding opgeleverd, de 28ste komt trined inhuis alles aansluiten.
Nu heb ik een vraag over de TV dienst van Trined (heb in eerste instantie enkel internet genomen).
Gezien Trined coax over glas levert kan ik mijn bestaande coax gebruiken (nu via ziggo), je krijgt dan een smartcard voor decoderen, normaliter gaat deze in de TV maar ik heb hier een dvb-c decoder staan met 8 tuners en mogelijkheid voor opnames (die ik dus ook gebruik voor ziggo).
Wat ik niet kan vinden is of er een limiet is van de aantal gelijktijdige verbindingen die Trined op hun smartcard toestaat, gezien de ontvanger dus 8 tuners heeft kan ik nu meerdere opnames tegelijk maken.
In de praktijk komt het wel eens voor dat er bv 4 opnames lopen en naar een 5de gekeken wordt, vraag me dus af of dit bij Trined (via coax) dus ook kan.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nu heb ik een vraag over de TV dienst van Trined (heb in eerste instantie enkel internet genomen).
Gezien Trined coax over glas levert kan ik mijn bestaande coax gebruiken (nu via ziggo), je krijgt dan een smartcard voor decoderen, normaliter gaat deze in de TV maar ik heb hier een dvb-c decoder staan met 8 tuners en mogelijkheid voor opnames (die ik dus ook gebruik voor ziggo).
Wat ik niet kan vinden is of er een limiet is van de aantal gelijktijdige verbindingen die Trined op hun smartcard toestaat, gezien de ontvanger dus 8 tuners heeft kan ik nu meerdere opnames tegelijk maken.
In de praktijk komt het wel eens voor dat er bv 4 opnames lopen en naar een 5de gekeken wordt, vraag me dus af of dit bij Trined (via coax) dus ook kan.
Ik weet niet beter dan dat Trined zonder smartcard werkt. https://www.trined.nl/diensten/televisie/digitale-televisie/
Op die pagina staat keurig dat je een CI+module moet gebruiken met de Trinet smartcard....Kalentum schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:41:
Ik weet niet beter dan dat Trined zonder smartcard werkt. https://www.trined.nl/diensten/televisie/digitale-televisie/
En ja, ook dat je zonder smartcard kan kijken maar dan alleen de basiszenders.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Yep, ik heb zelf (een Vu+ gehad en) een Gigablue opnameapparaat; beide met een FBC DVB-C (dus 8 tuners per apparaat). De smartcard gebruik ik niet en dit is ook niet nodig. Verder neem ik regelmatig 6 of meer programma’s tegelijk op. Gaat uitstekend!rob3rt schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:16:
Bij ons wordt eindelijk de glasverbinding opgeleverd, de 28ste komt trined inhuis alles aansluiten.
Ik heb verder een goede tv en de SD kwaliteit van de zenders is prima. Als ik HD zenders kijk, gaat het zappen niet zo snel, vandaar het kijken en opnemen van SD zenders.
Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.
Have Fun Funske
Hoe is de kwaliteit van het HD beeld van de Trined zenders als je via Coax aansluit? Heeft het dezelfde HD beeld kwaliteit van Ziggo? Ziggo zou 10Mbt p/s bitrate leveren. Heeft Trined meer of minder compressie op het beeld?
[ Voor 8% gewijzigd door Snake_Eye op 17-09-2021 21:09 ]
De zenders bij TriNed worden aangeleverd zoals ze ontvangen worden. Voorbeeld, de NPO-streams hebben circa 14 Mbps.Snake_Eye schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:05:
Hoe is de kwaliteit van het HD beeld van de Trined zenders als je via Coax aansluit? Heeft het dezelfde HD beeld kwaliteit van Ziggo? Ziggo zou 10Mbt p/s bitrate leveren. Heeft Trined meer of minder compressie op het beeld?
Dat is netjes.JohDB schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:16:
[...]
De zenders bij TriNed worden aangeleverd zoals ze ontvangen worden. Voorbeeld, de NPO-streams hebben circa 14 Mbps.
Ik lees net dit:
"Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk,
mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen."
Nu met mijn huidige Connectbox modem, heb ik een eigen router aan verbonden, en de router van de modem uitgezet. Maar heb de vaste telefoon gewoon werkende bij Ziggo.
Als ik het bovenste lees, is dat niet meer mogelijk bij een routermodem van Trined?
"Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk,
mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen."
Nu met mijn huidige Connectbox modem, heb ik een eigen router aan verbonden, en de router van de modem uitgezet. Maar heb de vaste telefoon gewoon werkende bij Ziggo.
Als ik het bovenste lees, is dat niet meer mogelijk bij een routermodem van Trined?
[ Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 17-09-2021 21:23 ]
Zoek even terug: je kan het voip wachtwoord achterhalen zodat je telefonie kan blijven gebruiken met een eigen router.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Bedankt, heb momenteel Ziggo, als het doorgaat met trined, zal ik eens proberen zoals je hieronder beschreef.RichieB schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:44:
Zoek even terug: je kan het voip wachtwoord achterhalen zodat je telefonie kan blijven gebruiken met een eigen router.
Is deze glasvezel internet provider beter als https://fiber.nl/?RichieB schreef op maandag 7 november 2016 @ 01:24:
Dit weekend heb ik de Fritz!Box vervangen door een USG. Dat ging vrij simpel. WAN instellen op PPPoE over vlan 6, gebruikersnaam uit de Fritz!Box instellen met wachtwoord "trined" en alles werkt meteen.
Het VOIP gedeelte was wat lastiger. Eerst heb ik de Fritz!Box gedowngraded naar firmware 6.31 met ruKernelTool. Daarop telnetd geïnstalleerd om een shell op de router te krijgen. Daarna heb ik een bewaarde config teruggezet door het versienummer aan te passen en de checksum opnieuw te berekenen. Daarna heb ik met de allcfgconv tool die in die firmware zit de lokaal gecrypte wachtwoorden achterhaald. Daarna weer een downgrade naar firmware 6.01 en met decode_passwords de lokaal gecrypte wachtwoorden uit de vorige stap gedecodeerd. Het gevonden wachtwoord ingevuld in mijn sip telefoon en alles doet het weer.![]()
Ik gebruik geen interactieve TV, anders moet je ook vlan 4 vanaf de WAN poort doorzetten naar je TV kastjes.
[ Voor 117% gewijzigd door Snake_Eye op 18-09-2021 13:14 ]
Dat was mijn eerste, complexe poging. Het kan nu veel eenvoudiger.Snake_Eye schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:57:
[...]
Bedankt, heb momenteel Ziggo, als het doorgaat met trined, zal ik eens proberen zoals je hieronder beschreef.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Nice, bedankt voor je bericht.RichieB schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:57:
[...]
Dat was mijn eerste, complexe poging. Het kan nu veel eenvoudiger.
Nu zijn er 2 soorten modems, Fritz!Box en de huawei. Eelke is de beste modem, en wat is het verschil tussen die 2?
[ Voor 11% gewijzigd door Snake_Eye op 20-09-2021 20:39 ]
Is de Huawei niet het glasvezelmodem en zit de Fritz!Box daarachter als router (de Fritz!Box heeft niet de functie van modem)?Snake_Eye schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:35:
Nu zijn er 2 soorten modems, Fritz!Box en de huawei. Eelke is de beste modem, en wat is het verschil tussen die 2?
Ik weet niet, ik ben nog geen klant van trined, ik heb ze niet gezien. Maar zoals ik had vernomen beschikken ze over 2 modems.Joris748 schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:59:
[...]
Is de Huawei niet het glasvezelmodem en zit de Fritz!Box daarachter als router (de Fritz!Box heeft niet de functie van modem)?
De fritz!Box zou alleen de router zijn, en daarbij zou nog een glasvezel modem bij geleverd moeten worden.
Ze melden dit: Wij werken met twee merken routers FRITZ!Box en Huawei. https://www.trined.nl/die...elefonie%20en%20televisie.
En de Huawei zou een router/modem moeten zijn. (Volgens een medewerker van Trined)
[ Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 20-09-2021 21:13 ]
Dat lijkt inderdaad anders te zijn dan de (oude?) standaardinstallatie hier:
Huawei glasvezelmodem, met daarachter een Fritz!Box router. Het modem splitst ook het coax signaal voor TV af.
Huawei glasvezelmodem, met daarachter een Fritz!Box router. Het modem splitst ook het coax signaal voor TV af.
Inmiddels heb ik een mail met antwoord gekregen.
"We hebben sinds kort een glasvezel modem/router combinatie van Huawei in gebruik ivm de chiptekorten op de wereld. We hebben dus een beperkt aantal fritzboxen die we kunnen leveren. Wij bieden als een van de weinige glasvezel aanbieders een coax signaal, bij gebruik van de fritzbox gebruiken wij een glasmodem(huawei) waar het dvb-c signaal uit komt en gaat er een UTP kabel naar de router(fritzbox) toe.
Aan de hand van de bestelde diensten is het mogelijk om de eigen router te gebruiken als plaatsvervanger van onze router middels PPPoe protocol.
De criteria voor het gebruik van eigen router als plaatsvervanger zijn geen interactieve ontvanger en vaste telefonie.
EDIT: net reactie gekregen op de vraag wat de voor en tegens zijn:
Voordelen van de Fritzbox is dat het zeer gebruiksvriendelijk is bij het instellen van randapparatuur en het hebben van een MESH functie voor wifi apparaten die MESH ondersteunen. Minpunten is dat je een utp poort minder hebt ivm de glasvezelmodem.
De Huawei combi geeft ook genoeg mogelijkheden bij het instellingen echter wat meer leeswerk bij het erachter komen waar je precies bepaalde zaken kan configureren. Pluspunt 1 extra poort vrij voor een rechtstreekse vaste verbinding."
De vraag is met welke ben je het beste mee af?
"We hebben sinds kort een glasvezel modem/router combinatie van Huawei in gebruik ivm de chiptekorten op de wereld. We hebben dus een beperkt aantal fritzboxen die we kunnen leveren. Wij bieden als een van de weinige glasvezel aanbieders een coax signaal, bij gebruik van de fritzbox gebruiken wij een glasmodem(huawei) waar het dvb-c signaal uit komt en gaat er een UTP kabel naar de router(fritzbox) toe.
Aan de hand van de bestelde diensten is het mogelijk om de eigen router te gebruiken als plaatsvervanger van onze router middels PPPoe protocol.
De criteria voor het gebruik van eigen router als plaatsvervanger zijn geen interactieve ontvanger en vaste telefonie.
EDIT: net reactie gekregen op de vraag wat de voor en tegens zijn:
Voordelen van de Fritzbox is dat het zeer gebruiksvriendelijk is bij het instellen van randapparatuur en het hebben van een MESH functie voor wifi apparaten die MESH ondersteunen. Minpunten is dat je een utp poort minder hebt ivm de glasvezelmodem.
De Huawei combi geeft ook genoeg mogelijkheden bij het instellingen echter wat meer leeswerk bij het erachter komen waar je precies bepaalde zaken kan configureren. Pluspunt 1 extra poort vrij voor een rechtstreekse vaste verbinding."
De vraag is met welke ben je het beste mee af?
[ Voor 45% gewijzigd door Snake_Eye op 20-09-2021 23:06 ]
Ik was destijds (~3 maanden terug) een van de eerste waarbij ze een Huawei modemrouter installeerden i.p.v. de standaard Huawei modem + Fritzbox router. Op mijn verzoek hebben ze echter toch de Huawei modem + Fritzbox router combi geïnstalleerd, omdat ik mijn eigen apparatuur gebruik en zo min mogelijk andere schakels daar tussen wil hebben zitten.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Oké, bedankt voor je bericht, welke Fritzbox router krijg je dan erbij?Freekers schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:11:
Ik was destijds (~3 maanden terug) een van de eerste waarbij ze een Huawei modemrouter installeerden i.p.v. de standaard Huawei modem + Fritzbox router. Op mijn verzoek hebben ze echter toch de Huawei modem + Fritzbox router combi geïnstalleerd, omdat ik mijn eigen apparatuur gebruik en zo min mogelijk andere schakels daar tussen wil hebben zitten.
De Fritzbox 7530Snake_Eye schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:43:
[...]
Oké, bedankt voor je bericht, welke Fritzbox router krijg je dan erbij?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Maar volgens mij is mijn router (TPlink AC2300 Dual-Band Wifi 5 Router) beter als de Fritzbox 7530.
Als ik dan mijn eigenste router wil gebruiken? wat is dan het beste aan modem combinatie?
Als ik dan mijn eigenste router wil gebruiken? wat is dan het beste aan modem combinatie?
[ Voor 108% gewijzigd door Snake_Eye op 21-09-2021 16:10 ]
welke type Huawei modemrouter is dat? Ik heb te horen gekregen dat ik al van mijn glasvezel leverancier een Genexis/fibertwist krijg. Mij lijkt het dat er geen Huawei modemrouter op kan worden aangesloten, omdat men geen 2 modems op elkaar gaat aansluiten. Zou alleen een Fritzbox nog als enige optie zijn?Freekers schreef op maandag 20 september 2021 @ 23:11:
De Genexis Fibertwist is geen modem(router). Dat ding zet enkel de glasvezel kabel om naar COAX en Ethernet: https://genexis.eu/product/fibertwist
Daarachter moet je dus nog een modem(router) zetten, in het geval van Trined was dat de Huawei ONT i.c.m. de Fritzbox maar is dat dus nu een Huawei AIO Modemrouter geworden.
Welke beter is weet ik niet. Je kunt de nieuwe Huawei AIO Modemrouter nog steeds in bridgemode zetten als je dat wilt.
Daarachter moet je dus nog een modem(router) zetten, in het geval van Trined was dat de Huawei ONT i.c.m. de Fritzbox maar is dat dus nu een Huawei AIO Modemrouter geworden.
Welke beter is weet ik niet. Je kunt de nieuwe Huawei AIO Modemrouter nog steeds in bridgemode zetten als je dat wilt.
Dat is vreemd, glasvezel leverancier zei dat het een Genexis Fibertwist een modem is, van 11x11 cm. Kon het me ook niet voorstellen dat de Genexis Fibertwist een modem is, als ik zo de afbeelding bekeek.Freekers schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:51:
De Genexis Fibertwist is geen modem(router). Dat ding zet enkel de glasvezel kabel om naar COAX en Ethernet: https://genexis.eu/product/fibertwist
[ Voor 7% gewijzigd door Snake_Eye op 21-09-2021 17:01 ]
De Fiber Twist is in de basis alleen een FTU, gelijksoortig aan de FTU van TKF, de TK-01 die door KPN Netwerk wordt gebruikt. Puur en alleen een grondplaat waarin de glasvezel wordt afgemonteerd met een connector. Verder niks (ook geen coax module).Snake_Eye schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:59:
[...]
Dat is vreemd, glasvezel leverancier zei dat het een Genexis Fibertwist een modem is, van 11x11 cm. Kon het me ook niet voorstellen dat de Genexis Fibertwist een modem is, als ik zo de afbeelding bekeek.
Daarop kunnen modules worden geklikt/geschoven. Die modules kunnen zorgen voor een coax uitgang en ethernetuitgangen maar ook als router fungeren.
Zoals bijvoorbeeld de Genexis FiberTwist P3000
Dan is het geheel nog steeds circa 11x 11 cm maar wel een stuk dikker omdat er een actief component op geklikt wordt.
Of je leverancier kiest voor de P2000. Ook ethernetuitgangen en coax maar geen routermogelijkheden. Er zijn gewoon meerdere actieve units om uit te kiezen maar allemaal klikken ze op de basis FTU, de Fiber Twist FTU-100 of FTU 1000.
Waarom een provider ervoor zou kiezen om er nog een aparte router achter te hangen snap ik wel. De meeste provider werken nu met Vlans en dat zal hier niet in kunnen. Daarnaast heeft dit geen Wifi dus moeten de meeste mensen er alsnog iets achter hangen.
[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 21-09-2021 17:26 ]
Oké bedankt voor je antwoord. Geen modem dus, duidelijk. Dan had ik het toch goed begrepen van trined, dat ik dan nog een modem krijg en een router (Fritzbox) of een Router/modem. Maar de leverancier klantenservice zat er naast.Barre73 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:21:
[...]
De Fiber Twist is in de basis alleen een FTU, gelijksoortig aan de FTU van TKF, de TK-01 die door KPN Netwerk wordt gebruikt. Puur en alleen een grondplaat waarin de glasvezel wordt afgemonteerd met een connector. Verder niks (ook geen coax module).
Daarop kunnen modules worden geklikt/geschoven. Die modules kunnen zorgen voor een coax uitgang en ethernetuitgangen maar ook als router fungeren.
Dan is het geheel nog steeds circa 11x 11 cm maar wel een stuk dikker omdat er een actief component op geklikt wordt.
Of je leverancier kiest voor de P2000. Ook ethernetuitgangen en coax maar geen routermogelijkheden. Er zijn gewoon meerdere actieve units om uit te kiezen maar allemaal klikken ze op de basis FTU, de Fiber Twist FTU-100 of FTU 1000.
Waarom een provider ervoor zou kiezen om er nog een aparte router achter te hangen snap ik wel. De meeste provider werken nu met Vlans en dat zal hier niet in kunnen. Daarnaast heeft dit geen Wifi dus moeten de meeste mensen er alsnog iets achter hangen.
Kan jij mij vertellen hoe je dat precies bedoeld?Travee schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:56:
[...]
IPTV werkt als je het mac-adres van de Fritzbox koppelt aan VLAN4
Hoi, toch ben ik weer terug geweest naar de glasvezel beheerder. De Genexis/Fibertwist 120 is wel een modem beweren ze. Met coax en UTP uitsluiting. Het zou deze moeten zijn. https://www.manualslib.co...is-Fibertwist-Series.htmlBarre73 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:21:
[...]
De Fiber Twist is in de basis alleen een FTU, gelijksoortig aan de FTU van TKF, de TK-01 die door KPN Netwerk wordt gebruikt. Puur en alleen een grondplaat waarin de glasvezel wordt afgemonteerd met een connector. Verder niks (ook geen coax module).
[ Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 22-09-2021 15:37 ]
Er bestaat geen Fibertwist 120. Dat kan jezelf bij Genexis op de site checken (zie link een posts terug).Snake_Eye schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:18:
[...]
Hoi, toch ben ik weer terug geweest naar de glasvezel beheerder. De Genexis/Fibertwist 120 is wel een modem beweren ze. Met coax en UTP uitsluiting. Het zou deze moeten zijn. https://www.manualslib.co...is-Fibertwist-Series.html
Maar ik zeg op zich hetzelfde. De basis is de FTU en daar komt een module op. De Genexis P3420B volgens jouw eigen link.
En dan heb je dus een combi actie inclusief router (modem bestaat niet in glasvezel.
A oke, wel vreemd dat ze daarvan niet op de hoogte zijn dat er geen modem bestaat voor glasvezel. Het is inderdaad wat je eerder zei dat er een module erop geplaatst kan worden. Inderdaad Fibertwist 120 kon ik ook niet plaatsen, als ik naar de type kijk van de link. Staat een heel ander type nummer. Glasvezel modems bestaan toch wel hoor. Hier wordt het ook aangegeven.Barre73 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:55:
[...]
Er bestaat geen Fibertwist 120. Dat kan jezelf bij Genexis op de site checken (zie link een posts terug).
Maar ik zeg op zich hetzelfde. De basis is de FTU en daar komt een module op. De Genexis P3420B volgens jouw eigen link.
En dan heb je dus een combi actie inclusief router (modem bestaat niet in glasvezel.
[ Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 22-09-2021 16:54 ]
Er bestaat wel een Fibertwist 120, zie hier maar de module heet de P3420B. De glasvezel leverancier noemt het wel een modem. Daar zou dan nog een router achter moeten.Barre73 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:55:
[...]
Er bestaat geen Fibertwist 120. Dat kan jezelf bij Genexis op de site checken (zie link een posts terug).
Maar goed, welke nu geleverd wordt weet ik niet, de ene klantenservice zegt dit, de andere klantenservice dat.
[ Voor 18% gewijzigd door Snake_Eye op 22-09-2021 17:39 ]
Je begrijpt me niet. Een modem is specifiek iets dat alleen kan bestaan voor internet via een koperkabel (DSL of kabel) Het komt van het woord (de)moduleren.Snake_Eye schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:59:
[...]
A oke, wel vreemd dat ze daarvan niet op de hoogte zijn dat er geen modem bestaat voor glasvezel. Het is inderdaad wat je eerder zei dat er een module erop geplaatst kan worden. Inderdaad Fibertwist 120 kon ik ook niet plaatsen, als ik naar de type kijk van de link. Staat een heel ander type nummer. Glasvezel modems bestaan toch wel hoor. Hier wordt het ook aangegeven.
Bij glasvezel is er geen sprake van moduleren. De correcte term bij glasvezel is NTU. Ook het woord mediaconverter wordt vaak gebruikt.
Providers blijven het woord modem wel gebruiken omdat het een bekende term is voor gebruikers maar dat maakt het nog niet correct. En een fabrikant zoals Genexis zal de term niet gebruiken voor een glasvezel unit.
De combinatie van apparatuur is per gebied verschillend. In welke plaats woon je?Snake_Eye schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:59:
[...]
Oké bedankt voor je antwoord. Geen modem dus, duidelijk. Dan had ik het toch goed begrepen van trined, dat ik dan nog een modem krijg en een router (Fritzbox) of een Router/modem. Maar de leverancier klantenservice zat er naast.
Ik heb (helaas) een Huawei EG8247Q router van Trined en wil pihole gaan gebruiken. Daarvoor moet ik de pi-hole als DNS server instellen bij DHCP instellingen, maar dat is uitgegrijsd. Weet iemand of/hoe ik een eigen DNS bij de Huawei EG8247Q kan instellen ?
De Trined helpdesk wil geen ondersteuning leveren op "eigen instellingen" (ook al is het hun router)
De Trined helpdesk wil geen ondersteuning leveren op "eigen instellingen" (ook al is het hun router)
/f/image/T07njswzInT7M1sjsRiz1nPl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door ocmer op 26-09-2021 19:15 ]
Waarschijnlijk "geblokkeerd" vanuit trined. Zie hier voor een soortgelijk probleem.ocmer schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:15:
Ik heb (helaas) een Huawei EG8247Q router van Trined en wil pihole gaan gebruiken. Daarvoor moet ik de pi-hole als DNS server instellen bij DHCP instellingen, maar dat is uitgegrijsd. Weet iemand of/hoe ik een eigen DNS bij de Huawei EG8247Q kan instellen ?
[Afbeelding]
Hier en hier zijn ook nog mogelijke oplossingen.
//WB
Trined heeft inderdaad custom DNS geblokkeerd in de Huawei router. Volgende week komen ze de router vervangen door een aparte NTU en Fritzbox. Dan eens kijken of ik de Fritzbox houd, of een eigen router aanschaf (Ubiquiti ofzoiets)
[ Voor 23% gewijzigd door ocmer op 27-09-2021 18:47 ]
Is dat op verzoek van jou? Ik overweeg ook Trined, en vind eigen dns optie wel belangrijk.ocmer schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:47:
Trined heeft inderdaad custom DNS geblokkeerd in de Huawei router. Volgende week komen ze de router vervangen door een aparte NTU en Fritzbox. Dan eens kijken of ik de Fritzbox houd, of een eigen router aanschaf (Ubiquiti ofzoiets)
Trined bepaalt wat voor DNS JIJ moet gebruiken?
Ja en nee. De Huawei router is zover dicht getimmerd dat je die optie niet krijgt, maar icm de Fritzbox, die ze dus ook nog aanbieden als je ernaar vraagt, kan het wel.GapClio schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:02:
Trined bepaalt wat voor DNS JIJ moet gebruiken?
Bij ziggo kan het standaard helemaal niet. Moet je je eigen apparatuur aanschaffen.
Volgens mij is dat niet correct, bij ziggo kan je eigen dns invoeren
Wellicht bij de nieuwere router(s), maar op de Technicolor die ik destijds kreeg (2 jaar geleden) was dat niet mogelijkraven22 schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:49:
Volgens mij is dat niet correct, bij ziggo kan je eigen dns invoeren
Vandaag is eindelijk de glasvezel verbinding via de provider Trined opgeleverd, ik kreeg hierbij een fritzbox als router, echter ik had aangegeven een eigen router te willen gebruiken. (dit kan volgens helpdesk en website ook).
Ik heb als router een Synology rt2600, echter bij oplevering wordt enkel de fritzbox werkend opgeleverd, mijn eigen router moest ik zelf aansluiten en instellen aldus de monteur.
Van de monteur heb ik de PPPoE logins gekregen (user/pass), die heb ik ingegeven in mijn router maar ik krijg geen verbinding.
De router blijft op 'verbinden' staan en verders gebeurd er helemaal niets.
Uiteraard de helpdesk eerst gebeled, maar de helpdesk van Trined kon me niet verder helpen gezien de mee geleverde router het gewoon doet en ze hadden geen kennis van de Synology...
Bij eigen router hoefde je enkel verbindings type PPPoE te kiezen en dan een gebruikersnaam en wachtwoord in te geven (die hebben ze me gegeven).
Tjsa en als ik dat dus doe dan verbind die dus niet.
Mijn synology heeft nog een hoop opties meer die je kan instellen, de helpdesk had van al die settings nog nooit van gehoord en konden me dus ook niet helpen hiermee.
Mijn vraag is dus of iemand hier bekend is met Trined en PPPoE instellingen en wellicht icm een synology router?
Ik heb als router een Synology rt2600, echter bij oplevering wordt enkel de fritzbox werkend opgeleverd, mijn eigen router moest ik zelf aansluiten en instellen aldus de monteur.
Van de monteur heb ik de PPPoE logins gekregen (user/pass), die heb ik ingegeven in mijn router maar ik krijg geen verbinding.
Uiteraard de helpdesk eerst gebeled, maar de helpdesk van Trined kon me niet verder helpen gezien de mee geleverde router het gewoon doet en ze hadden geen kennis van de Synology...
Bij eigen router hoefde je enkel verbindings type PPPoE te kiezen en dan een gebruikersnaam en wachtwoord in te geven (die hebben ze me gegeven).
Mijn synology heeft nog een hoop opties meer die je kan instellen, de helpdesk had van al die settings nog nooit van gehoord en konden me dus ook niet helpen hiermee.
Mijn vraag is dus of iemand hier bekend is met Trined en PPPoE instellingen en wellicht icm een synology router?
Je zult ook het VLAN moeten opgeven van Trined. Voor internet is dat VLAN 6rob3rt schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:00:
Vandaag is eindelijk de glasvezel verbinding via de provider Trined opgeleverd, ik kreeg hierbij een fritzbox als router, echter ik had aangegeven een eigen router te willen gebruiken. (dit kan volgens helpdesk en website ook).
Ik kan nergens een vlan ingeven in de synology routermad-dog schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:24:
[...]
Je zult ook het VLAN moeten opgeven van Trined. Voor internet is dat VLAN 6
Ook niet bij Netwerkcenter > Internet > Verbinding > ISP-instellingen (IPTV & VoIP)?
Hmmmm ja inderdaad, echter daar staat trined niet tussen bij optie IPTV/VOIP-profiel, IPTV STB-poort staat geen vlan, bij handmatig kan ik wel wat ingeven .
Echter de handmatige instellingen begrijp ik dan niet goed (ook geen help file aanwezig).
VID is dan het vlan ID (6), prioriteit staat op 0
Maar ik heb de keuze uit LAN2 (en wireless), LAN3 en LAN 4 waarbij bij LAN3 en 4 nog een optie labelen is (ongelabeld/gelabeld), geen idee wat dat zou moeten zijn..
Maar moet ik dan die glasvezel op LAN1 aansluiten (die wordt weer niet vermeld), hij zit in de WAN nu, naast de glasvezel heb ik (tijdelijk) nog mijn ziggo als failover aangesloten op LAN1.
De verbinding loopt nu tijdelijk via de fritzbox (op wan dus), in de fritzbox heb ik 'DMZ' aangezet zodat alles 1op1 wordt doorgelaten, op LAN1 hangt mijn ziggo modem (in bridge), deze gaat over 1 maandje weg.
edit:
alles werkt nu.
op wan dient ziggo te worden aangesloten en op lan1 je trined (dan vlan6 instellen bij isp instellingen).
Echter de handmatige instellingen begrijp ik dan niet goed (ook geen help file aanwezig).
VID is dan het vlan ID (6), prioriteit staat op 0
Maar ik heb de keuze uit LAN2 (en wireless), LAN3 en LAN 4 waarbij bij LAN3 en 4 nog een optie labelen is (ongelabeld/gelabeld), geen idee wat dat zou moeten zijn..
Maar moet ik dan die glasvezel op LAN1 aansluiten (die wordt weer niet vermeld), hij zit in de WAN nu, naast de glasvezel heb ik (tijdelijk) nog mijn ziggo als failover aangesloten op LAN1.
De verbinding loopt nu tijdelijk via de fritzbox (op wan dus), in de fritzbox heb ik 'DMZ' aangezet zodat alles 1op1 wordt doorgelaten, op LAN1 hangt mijn ziggo modem (in bridge), deze gaat over 1 maandje weg.
edit:
alles werkt nu.
op wan dient ziggo te worden aangesloten en op lan1 je trined (dan vlan6 instellen bij isp instellingen).
[ Voor 7% gewijzigd door rob3rt op 02-10-2021 21:46 ]
Is het geen optie om dhcp helemaal uit te schakelen hier en je PI-Hole ook als dhcp server te gebruiken?ocmer schreef op zondag 26 september 2021 @ 19:15:
Op die manier doe ik het op mijn ziggo aansluiting thuis.
Interessant idee, maar een Fritzbox is al onderweg, die wel kan wat ik wil.overkill001 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:44:
[...]
Is het geen optie om dhcp helemaal uit te schakelen hier en je PI-Hole ook als dhcp server te gebruiken?
Op die manier doe ik het op mijn ziggo aansluiting thuis.
Je hebt inderdaad gelijk, kan ook niet in de connectbox.Freekers schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:17:
[...]
Wellicht bij de nieuwere router(s), maar op de Technicolor die ik destijds kreeg (2 jaar geleden) was dat niet mogelijk
Weet iemand of de coax aansluiting standaard werkt (bij internet only)?
Krijg je bv hier bepaalde basis kanalen op bij een Internet only abo?
Het televisiesignaal is niet actief indien je geen televisieabonnement hebt afgesloten.rob3rt schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:45:
Weet iemand of de coax aansluiting standaard werkt (bij internet only)?
Inmiddels heb ik ook een TV aansluiting van Trined en heb ik beeld via mijn VU+ ultimo 4K ontvanger.
Nu krijg ik van de week ook nog een smart card binnen, deze is voor de extra zenders, hier gaat mijn vraag dan ook over.
Heeft iemand een idee hoe je dit instelt in de VU+ ultimo 4k (enigma2) ontvanger?
Momenteel zijn alle basic zenders gewoon 'open' en vrij te ontvangen, enkel voor de extra zenders (in plus pakket) heb je dus een smartcard nodig, ik kan me niet voorstellen dat ik die kaart enkel in de ontvanger hoef te stoppen en dat die direct werkt.
Op de box zelf wordt oscam gebruikt, iemand dus een idee hoe je dit correct instelt?
Nu krijg ik van de week ook nog een smart card binnen, deze is voor de extra zenders, hier gaat mijn vraag dan ook over.
Heeft iemand een idee hoe je dit instelt in de VU+ ultimo 4k (enigma2) ontvanger?
Momenteel zijn alle basic zenders gewoon 'open' en vrij te ontvangen, enkel voor de extra zenders (in plus pakket) heb je dus een smartcard nodig, ik kan me niet voorstellen dat ik die kaart enkel in de ontvanger hoef te stoppen en dat die direct werkt.
Op de box zelf wordt oscam gebruikt, iemand dus een idee hoe je dit correct instelt?
@rob3rt, zie Bosfazant in "[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie" al is dat wel even geleden. Dat hoeft niet te betekenen dat het niet meer zo werkt, voor Ziggo is eigenlijk ook al jaren niets veranderd aan de instellingen.
Oscam is tegenwoordig al minder omslachtig op het systeem te krijgen, enkel de instellingen juist in orde maken rest dan nog.
Oscam is tegenwoordig al minder omslachtig op het systeem te krijgen, enkel de instellingen juist in orde maken rest dan nog.
Testing, one, two ...
@hardware-lover Dankje, oscam werkt bij mij al (gelukkig), het ging me weer om de config files.
Iemand een idee waar je de rsa_key vandaan haalt, ik heb de config inmiddels gevonden (op verschillende plaatsen) maar overal is deze 'verwijderd'.
Deze zal dan wel persoonlijk zijn, maar nergens staat waar je die moet zoeken/ophalen etc...
Staat deze misschien op de smartcard die je krijgt (ik heb hem nog niet binnen namelijk)?.
Iemand een idee waar je de rsa_key vandaan haalt, ik heb de config inmiddels gevonden (op verschillende plaatsen) maar overal is deze 'verwijderd'.
Deze zal dan wel persoonlijk zijn, maar nergens staat waar je die moet zoeken/ophalen etc...
Staat deze misschien op de smartcard die je krijgt (ik heb hem nog niet binnen namelijk)?.
@rob3rt, ik denk dat je in het OpenPLI topic toch wat meer op je plaats bent, in het topic waarin je al hebt gereageerd kun je bij goed lezen de oplossing mogelijk toch al vinden. Wel even wachten tot je je kaartje binnen hebt, mogelijk heb je daar eerst wat info van nodig.
Misschien anders nog via dit topic; https://forums.openpli.org/topic/83311-newbie-met-vraag/
Die RSA key is toch snel te vinden middels een zoekmachine opdracht, het schijnt voor Trined de Ziggo key te mogen zijn, het zal voor jou meer in de juiste CAID gegevens zitten om die te achterhalen.
Misschien anders nog via dit topic; https://forums.openpli.org/topic/83311-newbie-met-vraag/
Die RSA key is toch snel te vinden middels een zoekmachine opdracht, het schijnt voor Trined de Ziggo key te mogen zijn, het zal voor jou meer in de juiste CAID gegevens zitten om die te achterhalen.
Testing, one, two ...
@hardware-lover
Via het pli forum ben ik inmiddels al flink opweg geholpen en heb de rca key kunnen achterhalen.
Nu nog even wachten totdat het kaartje daadwerkelijk binnen is om te gaan testen.
Via het pli forum ben ik inmiddels al flink opweg geholpen en heb de rca key kunnen achterhalen.
Nu nog even wachten totdat het kaartje daadwerkelijk binnen is om te gaan testen.
Heb vandaag ook mijn kaartje binnen gekregen maar wat een gedoe zeg.
Nu staat erop de enveloppe dat de kaart eerst geactiveerd moet worden, dit doe je dmv hem een half uur tot 1 uur op een gecodeerde zender te laten staan.
Dus de kaart in de CI module in de TV gestopt, op npo 1 extra gezet (deze zit in plus pakket) en wachten, wachten... na 1 uur nog niks.
Maar weer bellen, moest wat stappen ondernemen, alles gedaan, weer wachten... na 1 uur nog geen beeld.
Weer gebeld, ze hebben het doorgezet naar de 3de lijns en die gingen het verder onderzoeken.
Zelf maar gaan experimenteren, wat blijkt de CI module leest de kaart niet uit, doe je de ziggo kaart erin krijg je netjes de kaart gegevens te zien, stop je de trined kaart erin blijft alles leeg..
Weer gebeld en dit gemeld, kon een nieuwe kaart krijgen maar dat koste me 25 euro.
Alternatief was wachten totdat de 3de lijns hierna zou kijken en dat zei een beslissing maken wat te doen, dus wachten.
Inmiddels even naar de buren gelopen (die hebben ook ziggo via een CI module) en mijn trined kaart bij hun in de module gestopt en warempel daar krijg ik wel de kaart info te zien... Dus mijn CI module is niet geschikt voor de trined kaart blijkbaar.
De buren gingen weg en ik mocht hun CI+ module wel even lenen om de kaart te activeren, aldus dat was mijn plan, eenmaal geactiveerd dan de VU+ in en dan kan ik kijken.
Weer naar huis, kaart en de module van de buren in de TV, en jawel ineens krijg ik een melding van activeren op TV en 100%
De zenderlijst openen (in de hoop dat de kaart werkt) maar helaas.... de plus zenders geven nog steeds geen beeld, wederom een uurtje op de zender laten staan en helaas nog steeds niets....
Wat een gedoe zeg om beeld te krijgen, waar het probleem nu exact zit is me nog steeds onbekend.
Nu wachten op Trined support in de hoop dat zei iets kunnen melden, heb ook maar direct een nieuwe CI+ module besteld (die van ziggo moet immers toch retour en werkt niet met de trined kaart).
De kaart direct activeren via de VU+ kan volgens mij niet, daarvoor moet die dacht ik in een CI+ module zitten.
Maar even snel activeren is het zeker niet..
Nu staat erop de enveloppe dat de kaart eerst geactiveerd moet worden, dit doe je dmv hem een half uur tot 1 uur op een gecodeerde zender te laten staan.
Dus de kaart in de CI module in de TV gestopt, op npo 1 extra gezet (deze zit in plus pakket) en wachten, wachten... na 1 uur nog niks.
Maar weer bellen, moest wat stappen ondernemen, alles gedaan, weer wachten... na 1 uur nog geen beeld.
Weer gebeld, ze hebben het doorgezet naar de 3de lijns en die gingen het verder onderzoeken.
Zelf maar gaan experimenteren, wat blijkt de CI module leest de kaart niet uit, doe je de ziggo kaart erin krijg je netjes de kaart gegevens te zien, stop je de trined kaart erin blijft alles leeg..
Weer gebeld en dit gemeld, kon een nieuwe kaart krijgen maar dat koste me 25 euro.
Alternatief was wachten totdat de 3de lijns hierna zou kijken en dat zei een beslissing maken wat te doen, dus wachten.
Inmiddels even naar de buren gelopen (die hebben ook ziggo via een CI module) en mijn trined kaart bij hun in de module gestopt en warempel daar krijg ik wel de kaart info te zien... Dus mijn CI module is niet geschikt voor de trined kaart blijkbaar.
De buren gingen weg en ik mocht hun CI+ module wel even lenen om de kaart te activeren, aldus dat was mijn plan, eenmaal geactiveerd dan de VU+ in en dan kan ik kijken.
Weer naar huis, kaart en de module van de buren in de TV, en jawel ineens krijg ik een melding van activeren op TV en 100%
De zenderlijst openen (in de hoop dat de kaart werkt) maar helaas.... de plus zenders geven nog steeds geen beeld, wederom een uurtje op de zender laten staan en helaas nog steeds niets....
Wat een gedoe zeg om beeld te krijgen, waar het probleem nu exact zit is me nog steeds onbekend.
Nu wachten op Trined support in de hoop dat zei iets kunnen melden, heb ook maar direct een nieuwe CI+ module besteld (die van ziggo moet immers toch retour en werkt niet met de trined kaart).
De kaart direct activeren via de VU+ kan volgens mij niet, daarvoor moet die dacht ik in een CI+ module zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door rob3rt op 16-10-2021 21:18 ]
Volgens mij heb ik mijn kaart destijds (± 3jaar geleden) geactiveerd via de VU+. Ik weet nog wel dat dit inderdaad niet echt heel makkelijk ging.rob3rt schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:12:
Have Fun Funske
had kaart voor trined gewoon in de vu+ aangezet maar moet zegen had wel vant evoren op zigo boel al draaiend gekregen dus met niewe zender lijst in lezen en na wijzige van caid werkte het hier
Nou ik heb uiteindelijk een nieuwe CI+ module gekocht, die erin met kaart in de TV en beeld.
Maar nu werkt het nog niet wat ik wil.
Ik wil mijn VU+ ontvanger met DVB-C tuners gebruiken, dus de kaart in onderste slot geduwd (zonder ci+ module) en de oscam config gebruikt die heir en daar vermeld staat.
Maar ik krijg geen beeld op mijn box, de zgn extra zenders blijven 'zwart', de open kanalen werken prima.
Heb al meerdere configs gebruikt maar zonder resultaat, zelf snap ik de ballen van dat hele oscam.
Een kennis die iets meer weet (icm ziggo) zei dat wellicht de boxkey en rsa keys niet hezelfde zijn of goed zijn, ik heb dus de keys gebruikt die ook bij ziggo worden gebruikt.
Naast dat heb ik ook de keys gekregen van mensen die het werkend hadden, het zijn allemaal dezelfde keys.
Iemand een idee of tip wat er mis kan zijn?
Wellicht iemand een werken config?
Misschien moet je naast de oscam.server nog meer iets aanpassen?!
**update**
Inmiddels werkt het, na herinstallatie van oscam ging ineens alles werken..
Echter heb nog 1 ding.
Dat is dat ik op 2 zenders geen beeld heb, dat is op discovery sceince en animal planet
Deze doen niets, het lijkt erop dat mijn VU+ deze zenders niet kan 'vinden', zo ook de benaming is vreemd, ipv staties staan er _ tekens in de naam. Heb al diverse malen een nieuwe scan gedaan maar het probleem is enkel bij deze 2 zenders. Via de TV (ci module) werken ze vreemd genoeg wel.
In de logs gebeurd er ook niets als je de zenders opzet, je ziet niet eens een poging dat die iets probeert te decoderen, dit zie je wel bij andere zenders (die bv ook niet in het pakket zitten).
Maar nu werkt het nog niet wat ik wil.
Ik wil mijn VU+ ontvanger met DVB-C tuners gebruiken, dus de kaart in onderste slot geduwd (zonder ci+ module) en de oscam config gebruikt die heir en daar vermeld staat.
Maar ik krijg geen beeld op mijn box, de zgn extra zenders blijven 'zwart', de open kanalen werken prima.
Heb al meerdere configs gebruikt maar zonder resultaat, zelf snap ik de ballen van dat hele oscam.
Een kennis die iets meer weet (icm ziggo) zei dat wellicht de boxkey en rsa keys niet hezelfde zijn of goed zijn, ik heb dus de keys gebruikt die ook bij ziggo worden gebruikt.
Naast dat heb ik ook de keys gekregen van mensen die het werkend hadden, het zijn allemaal dezelfde keys.
Iemand een idee of tip wat er mis kan zijn?
Wellicht iemand een werken config?
Misschien moet je naast de oscam.server nog meer iets aanpassen?!
**update**
Inmiddels werkt het, na herinstallatie van oscam ging ineens alles werken..
Echter heb nog 1 ding.
Dat is dat ik op 2 zenders geen beeld heb, dat is op discovery sceince en animal planet
Deze doen niets, het lijkt erop dat mijn VU+ deze zenders niet kan 'vinden', zo ook de benaming is vreemd, ipv staties staan er _ tekens in de naam. Heb al diverse malen een nieuwe scan gedaan maar het probleem is enkel bij deze 2 zenders. Via de TV (ci module) werken ze vreemd genoeg wel.
In de logs gebeurd er ook niets als je de zenders opzet, je ziet niet eens een poging dat die iets probeert te decoderen, dit zie je wel bij andere zenders (die bv ook niet in het pakket zitten).
[ Voor 26% gewijzigd door rob3rt op 19-10-2021 17:42 ]
\delete
[ Voor 100% gewijzigd door PetarNL op 21-12-2021 15:20 ]
Ik loop in onze tijdelijke huurwoning tegen problemen aan met IPV4.
Wij liften mee op een 500/500 glasverbinding van de verhuurder.
Het blijkt dat IPV4 via CG Nat verloopt, waardoor het onmogelijk is een vpn verbinding op te zetten over ipv4.
Iemand een oplossing om hier omheen te werken?
Moet nu noodgedwongen via een 4G verbinding van Tmobile werken (en die is ook niet heel erg stabiel hier in het buitengebied
Het blijkt dat IPV4 via CG Nat verloopt, waardoor het onmogelijk is een vpn verbinding op te zetten over ipv4.
Moet nu noodgedwongen via een 4G verbinding van Tmobile werken (en die is ook niet heel erg stabiel hier in het buitengebied
GerkeP
Je kunt de TriNed helpdesk bellen en dan krijg je een vast ipv4 nr. Het lukte mij ook niet om een (inbound) VPN op te zetten; maar na een telefoontje was het 2 minuten later gefixt.GerkeP schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:39:
Ik loop in onze tijdelijke huurwoning tegen problemen aan met IPV4.
Ik zal eens overleggen met de verhuurder, ik ben natuurlijk geen partij met Trined.ocmer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:06:
[...]
Je kunt de TriNed helpdesk bellen en dan krijg je een vast ipv4 nr. Het lukte mij ook niet om een (inbound) VPN op te zetten; maar na een telefoontje was het 2 minuten later gefixt.
Thnx voor de tip.
GerkeP
Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd. De graafwerkzaamheden zijn begonnen hier in de straat, en ik heb gisteren het informatiepakket van e-Fiber gehad.
Het is voor mijn situatie het makkelijkste om het in mijn woning bestaande coax-netwerk (voor Ziggo) te behouden en daar gebruik van te blijven maken. Ik heb ook een UTP netwerk in huis aangelegd, maar daarmee bereik ik 2 van de 5 TV's niet. Trined is voor mij dan voor de hand liggende keuze.
Ik ben van plan de glasvezel het huis in te laten binnen komen in de woonkamer, in de hoek waar ook de coax binnenkomt. Daar heb ik wat ruimte om vervolgens aan te haken op zowel de coax- als UTP-"backbone" in de woning.
Ik heb echter geen idee van e.e.a. qua afmetingen. Kan iemand me een beeld geven van hoe die glasvezel aansluiting er uit ziet en de afmetingen daarvan? Bij voorkeur van een situatie waar het ook in de woonkamer bij de coax AOP.
Verder lees ik hier over een "all-in-one" Huawei, de Echolife EG8247Q, als één van de opties die TriNed aanbiedt om de aansluiting te gebruiken. Is het mogelijk een keuze te maken qua apparatuur?
En welke andere optie(s) is/zijn er? Ik zie een FritzBox i.c.m. met een ander apparaat. Welk apparaat is dat dan?
Het is voor mijn situatie het makkelijkste om het in mijn woning bestaande coax-netwerk (voor Ziggo) te behouden en daar gebruik van te blijven maken. Ik heb ook een UTP netwerk in huis aangelegd, maar daarmee bereik ik 2 van de 5 TV's niet. Trined is voor mij dan voor de hand liggende keuze.
Ik ben van plan de glasvezel het huis in te laten binnen komen in de woonkamer, in de hoek waar ook de coax binnenkomt. Daar heb ik wat ruimte om vervolgens aan te haken op zowel de coax- als UTP-"backbone" in de woning.
Ik heb echter geen idee van e.e.a. qua afmetingen. Kan iemand me een beeld geven van hoe die glasvezel aansluiting er uit ziet en de afmetingen daarvan? Bij voorkeur van een situatie waar het ook in de woonkamer bij de coax AOP.
Verder lees ik hier over een "all-in-one" Huawei, de Echolife EG8247Q, als één van de opties die TriNed aanbiedt om de aansluiting te gebruiken. Is het mogelijk een keuze te maken qua apparatuur?
En welke andere optie(s) is/zijn er? Ik zie een FritzBox i.c.m. met een ander apparaat. Welk apparaat is dat dan?
[ Voor 14% gewijzigd door Masimo op 23-01-2022 13:14 ]
Even zoeken op Tweakers met de term E-Fiber: [E-Fiber FTU] AfmetingenMasimo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:08:
Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd. De graafwerkzaamheden zijn begonnen hier in de straat, en ik heb gisteren het informatiepakket van e-Fiber gehad.
Dat zou deze FTU zijn (de passieve aansluiting waar het modem dan op aangesloten wordt):
https://www.commscope.com...aceplates/itemck7246-000/
Thanks voor de reactie en info.Barre73 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Even zoeken op Tweakers met de term E-Fiber: [E-Fiber FTU] Afmetingen
Dat zou deze FTU zijn (de passieve aansluiting waar het modem dan op aangesloten wordt):
https://www.commscope.com...aceplates/itemck7246-000/
Met FTU als zoekterm was ik daar zelf natuurlijk ook achter gekomen

Morgen ook maar eens met TriNed bellen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Op verzoek wordt er volgens mij nog steeds een losse Huawei 1 poorts ONT met coax-aansluiting (volgens mij de HG8012H) en Fritzbox geleverd. Dit zou je dan bij de monteur moeten aangeven tijdens de installatie, tot voor kort kon de klantenservice tenminste dit nog niet vooraf aanpassen.Masimo schreef op zondag 23 januari 2022 @ 13:08:
Toen ik hier naar vroeg bij de klantenservice gaven ze ook aan dat dit niet direct bij de aanvraag opgegeven kon worden.
afgelopen 19nov:
“Goedemiddag, als eerste leuk om te horen dat je geïnteresseerd bent in onze glasvezeldiensten nu hebben wij even voor je gekeken maar het is niet zo dat wij direct een Fritz!Box kunnen installeren er zal in eerste instantie een Huawei geplaatst worden. Zodra deze geplaatst is kunnen wij wel een verzoek doen voor een Fritz!Box.”
A.s. dinsdag gaat mijn Trined verbinding van start, ik zal wel even laten weten hoe het bij mij zal gaan.
afgelopen 19nov:
“Goedemiddag, als eerste leuk om te horen dat je geïnteresseerd bent in onze glasvezeldiensten nu hebben wij even voor je gekeken maar het is niet zo dat wij direct een Fritz!Box kunnen installeren er zal in eerste instantie een Huawei geplaatst worden. Zodra deze geplaatst is kunnen wij wel een verzoek doen voor een Fritz!Box.”
A.s. dinsdag gaat mijn Trined verbinding van start, ik zal wel even laten weten hoe het bij mij zal gaan.
Dat zou mooi zijn. Ik moet namelijk vóór 31 Januari beslissen of ik overstap op glasvezel, om de aansluiting gratis te krijgen. Een overstap op een later tijdstip kost €450 voor de aansluiting.
Ik heb niks tegen de Huawei "alles in een"-oplossing, overigens. Scheelt in principe weer een stopcontact.
Of zijn er grote nadelen verbonden aan de Huawei?
Ik ga sowieso de wifi niet gebruiken van welk Trined set-up dan ook, of dat nu de Huawei AIO of Huawei FTU + Fritz!Box is. Ik heb sinds kort een vijftal Unifi wifi 6 accesspoints geïnstalleerd, dus perfecte wifi door heel het huis. Ik haal de gigabit over wifi op veel plekken. De huidige Ziggo ConnectBox doet dienst als modem/router, met wifi uitgeschakeld. Ik heb wél nog een Unifi Dream Router op de plank liggen, die ik eventueel nog wil inzetten.
Ik heb niks tegen de Huawei "alles in een"-oplossing, overigens. Scheelt in principe weer een stopcontact.
Of zijn er grote nadelen verbonden aan de Huawei?
Ik ga sowieso de wifi niet gebruiken van welk Trined set-up dan ook, of dat nu de Huawei AIO of Huawei FTU + Fritz!Box is. Ik heb sinds kort een vijftal Unifi wifi 6 accesspoints geïnstalleerd, dus perfecte wifi door heel het huis. Ik haal de gigabit over wifi op veel plekken. De huidige Ziggo ConnectBox doet dienst als modem/router, met wifi uitgeschakeld. Ik heb wél nog een Unifi Dream Router op de plank liggen, die ik eventueel nog wil inzetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Masimo op 23-01-2022 21:26 ]
Ik zit in dezelfde situatie als @Masimo : glasvezel van e-fiber, een van de kleinere providers levert zijn diensten. Geen KPN of T-Mobile. Nu Ziggo Alles-in-1 Max. Zeer tevreden over snelheid en met name kwaliteit TV zenders. Alleen internet via glasvezel en TV via Ziggo kan, maar dan krijg ik geen TV Max, alleen TV Start.
Een deel van de providers levert TV via IPTV van Canal Digital. Geen vergelijkbare kwaliteit, wat ik zo lees.
Blijven over Trined of Stipte.nl.
De info op de site van Trined blinkt niet uit in duidelijkheid.
- kan ik interactieve TV krijgen zonder een losse TV ontvanger?
- hetzelfde voor uitgesteld kijken, terugkijken, opnemen, etc.
- op de vraag “Kan ik een eigen router gebruiken” luidt het antwoord: “ Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen. Voor zakelijke klanten met een Zakelijk Internet pakket kan men kiezen voor het gebruik van een eigen router.” Wat dan als je wel telefonie of interactieve TV afneemt? Dan wil ik echt mijn Deco M9Plus gebruiken als router. Werkt nu bij Ziggo ook.
Iemand antwoorden op deze vragen? In dit Trined topic vind ik geen recente info hierover.
Hoe beoordelen jullie de TV kwaliteit van Trined?
Ik wil evt een jaar overstappen zodat ik in elk geval een aansluiting heb en in de toekomst geen forse aansluitkosten hoef te betalen als ik dan een glasvezelaansluiting neem.
Een deel van de providers levert TV via IPTV van Canal Digital. Geen vergelijkbare kwaliteit, wat ik zo lees.
Blijven over Trined of Stipte.nl.
- op de vraag “Kan ik een eigen router gebruiken” luidt het antwoord: “ Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen. Voor zakelijke klanten met een Zakelijk Internet pakket kan men kiezen voor het gebruik van een eigen router.” Wat dan als je wel telefonie of interactieve TV afneemt? Dan wil ik echt mijn Deco M9Plus gebruiken als router. Werkt nu bij Ziggo ook.
Iemand antwoorden op deze vragen? In dit Trined topic vind ik geen recente info hierover.
Ik wil evt een jaar overstappen zodat ik in elk geval een aansluiting heb en in de toekomst geen forse aansluitkosten hoef te betalen als ik dan een glasvezelaansluiting neem.
- je kunt tv kijken via coax met een smartcard en/of interactieve tv via ontvangerrogergorissen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:04:
- op de vraag “Kan ik een eigen router gebruiken”
..,
- ikzelf heb alleen coax dus kan met een harde schijf achter mn tv opnemen of pauzeren
- hier een Huawei modem met daarachter Fritzbox router gekregen. Laatste kun je vervangen maar verder geen ervaring mbt telefonie. Coax voor tv komt uit Huawei modem
- tv kwaliteit is uitstekend (coax)
- ben overigens ook positief verrast over klantenservice; responstijd alsook oplossen problemen
@rogergorissen en @Masimo Vanaf 28 janauri moet ook Trined voldoen aan het Besluit Eindapparaten en een eigen router/ONT toe staan (waarmee je dus alsnog ook digitale TV en bellen kan gebruiken)
Dus je kunt nu al beslissen om wel een abonnement aan te gaan want je weet al dat het mogelijk gaat zijn. Hoe en wat, dat zal dan pas wel na de 28ste januari bekend worden maar de ACM zal daar bovenop zitten, dat weet ik wel zeker.
Dus je kunt nu al beslissen om wel een abonnement aan te gaan want je weet al dat het mogelijk gaat zijn. Hoe en wat, dat zal dan pas wel na de 28ste januari bekend worden maar de ACM zal daar bovenop zitten, dat weet ik wel zeker.
Vanochtend is de monteur geweest. Er was nog niets omgepatcht en m’n oude internetverbinding deed het ook gewoon nog. Aangezien TriNed op de andere vezel zal leveren (dan huidige WBA), heeft de monteur het Huawei AIO modem alvast geplaatst en op de andere vezel aangesloten in mijn huis. Als die vezel aangesloten is (in de “wijkkast”?/POP?) kan ik daarna aanvraag doen om eea om te zetten naar een FritzBox.
@rogergorissen Kijk hier naar mijn bevindingen met Trined. Zolang zij DVB-C blijven leveren, blijf ik bij hun; geen extra kosten voor 'kastjes' etc.
Na Chello, UPC, Telfort en heb ik sinds 2 jaar dan TriNed. Ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een provider.
Na Chello, UPC, Telfort en heb ik sinds 2 jaar dan TriNed. Ik ben nog nooit zo tevreden geweest met een provider.
Have Fun Funske
Monteurs behoren op de migratiedag ook pas na 12 uur te komen. Contractafspraak met Reggefiber voor het ompatchen is "in de ochtend tussen 8 en 12". Dus voor 12 uur komen geeft kans op een mismatch.jorikc schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:25:
Vanochtend is de monteur geweest. Er was nog niets omgepatcht en m’n oude internetverbinding deed het ook gewoon nog. Aangezien TriNed op de andere vezel zal leveren (dan huidige WBA), heeft de monteur het Huawei AIO modem alvast geplaatst en op de andere vezel aangesloten in mijn huis. Als die vezel aangesloten is (in de “wijkkast”?/POP?) kan ik daarna aanvraag doen om eea om te zetten naar een FritzBox.
Inmiddels wel omgezet?
Ik denk het wel, want ik kreeg een melding dat m'n Synology NAS geen verbinding meer heeft met internet
. Maar ben op het moment niet thuis, dus ik zal het vanmiddag checken.
Inderdaad gaf de monteur ook aan dat het niet goed gepland was om hem tussen 0800-1000 te laten komen als vandaag de migratiedag is.
1---
Ja hoor tijdens mijn afwezigheid heeft de patch plaatsgevonden en toen ik thuis was kon ik internetten via het Huawei EG8147X6 modem van TriNed. Zometeen de klantenservice opbellen om te vragen voor een echt IPv4 en de omwisseling naar een FRITZ!Box
2---
Omwisseling naar FRITZ!Box wordt morgenmiddag gedaan, dus dat gaat lekker vlot
Inderdaad gaf de monteur ook aan dat het niet goed gepland was om hem tussen 0800-1000 te laten komen als vandaag de migratiedag is.
1---
Ja hoor tijdens mijn afwezigheid heeft de patch plaatsgevonden en toen ik thuis was kon ik internetten via het Huawei EG8147X6 modem van TriNed. Zometeen de klantenservice opbellen om te vragen voor een echt IPv4 en de omwisseling naar een FRITZ!Box
2---
Omwisseling naar FRITZ!Box wordt morgenmiddag gedaan, dus dat gaat lekker vlot
[ Voor 36% gewijzigd door jorikc op 25-01-2022 21:11 . Reden: Update na thuiskomst na 1---, Update 2 na contact met klantenservice na 2--- ]
Dank voor de tip.funske schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:45:
@rogergorissen Kijk hier naar mijn bevindingen met Trined. Zolang zij DVB-C blijven leveren, blijf ik bij hun; geen extra kosten voor 'kastjes' etc.
Ik heb nu vanuit de meterkast 1 UTP kabel naar de woonkamer liggen. Daaraan is een 8 poorts switch gekoppeld. Kabels gaan naar de tv, versterker én naar de Ziggo Next, de interactieve ontvanger van Ziggo waarmee je kunt opnemen, terugkijken, uitgesteld beginnen etc.
Werkt dat bij TriNed ook, tv signaal en data over 1 kabel?
Bij TriNed krijg je een Huawei “modem”. Hieruit wordt het tv signaal verstuurd over coax. Het datasignaal gaat verder naar een router die het data alsmede het tv signaal verzorgt. Een eigen router na het modem plaatsen kan niet. Wel na de router bijv. enkele mesh accesspoints. Klopt dit???
Als je IPTV (via een ontvanger) gaat gebruiken dan kun je deze inderdaad op dezelfde kabel aansluiten, eventueel verdeeld met een switch. Als je DVB-C (coax) gebruikt dan uiteraard niet, dat werkt via de coax-kabel.rogergorissen schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:45:
[...]
Bij TriNed krijg je een Huawei “modem”. Hieruit wordt het tv signaal verstuurd over coax. Het datasignaal gaat verder naar een router die het data alsmede het tv signaal verzorgt. Een eigen router na het modem plaatsen kan niet. Wel na de router bijv. enkele mesh accesspoints. Klopt dit???
Weet iemand of Trined zich al houdt aan de wet en voor tv en telefonie ook de gegevens vrij geeft voor het gebruiken van je eigen router?
Ik draai al jaren mijn eigen router op Trined glasvezel.
Gegevens daarvoor staan in dit topic ergens
Gegevens daarvoor staan in dit topic ergens
Ik geloof dat dit voldoet aan de wettelijke eisen:
https://www.trined.nl/vrije-modemkeuze/
Zeker, maar die kon ik niet vinden. Bedankt! Ik had uiteraard gezocht en was hier uitgekomen: https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/internet/jorikc schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 09:24:
Ik geloof dat dit voldoet aan de wettelijke eisen:
Daar staat nog: Kan ik mijn eigen router gebruiken?
Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen. Voor zakelijke klanten met een Zakelijk Internet pakket kan men kiezen voor het gebruik van een eigen router.
edit: ik heb Trined getipt
Als je telefonie hebt krijg de gegevens gewoon niet om in te loggen
De helpdesk beweerd overigens glashard dat je geen telefonie gebruikt?
Maar er zijn manieren om de code zelf uit je fritz te peuteren.
http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox
weet iemand hoe je anoniem kan bellen voor 1 gesprek bij trined?
De helpdesk beweerd overigens glashard dat je geen telefonie gebruikt?
Maar er zijn manieren om de code zelf uit je fritz te peuteren.
http://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox
weet iemand hoe je anoniem kan bellen voor 1 gesprek bij trined?
boertje
Wanneer heb je dat voor het laatst gevraagd aan de klantenservice? Voor of nadat de vrije modemkeuze wettelijk verplicht werd?boertje125 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:45:
Als je telefonie hebt krijg de gegevens gewoon niet om in te loggen
op de kop af een jaar geleden
zij beweren overigens dat ze geen ip telefonie te leveren
dit is een stukje uit hun reactie toen ik naar de gebruikersnaam en het wachtwoord voor de sip centrale vroeg.
----------
op dit moment neem je bij ons PSTN telefonie van ons af. Dit wil zeggen dat je toestel via de FON aansluiting middels een telefoonkabel (RJ11) moet worden aangesloten.
--------
dit is een stukje uit hun reactie toen ik naar de gebruikersnaam en het wachtwoord voor de sip centrale vroeg.
----------
op dit moment neem je bij ons PSTN telefonie van ons af. Dit wil zeggen dat je toestel via de FON aansluiting middels een telefoonkabel (RJ11) moet worden aangesloten.
--------
boertje
Niet flauw bedoeld maar als je dit een jaar geleden hebt gevraagd, waarom check je dat niet eerst nog nne keer bij Trined voordat je dit hier in een reactie plaatst?boertje125 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:01:
op de kop af een jaar geleden
----------
--------
Er kan veel veranderen in een jaar tenslotte...
Je bent te kort door de bocht: Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen. Voor zakelijke klanten met een Zakelijk Internet pakket kan men kiezen voor het gebruik van een eigen router.Barre73 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:10:
[...]
Niet flauw bedoeld maar als je dit een jaar geleden hebt gevraagd, waarom check je dat niet eerst nog nne keer bij Trined voordat je dit hier in een reactie plaatst?
Er kan veel veranderen in een jaar tenslotte...
dit staat nog altijd in de FAQ van Trined, ondanks dat ik het gemeld heb
Ik heb het allang voor mezelf opgelost via de link in mijn vorige post.
mochten ze nu wel je wachtwoord verstrekken heb ik voor mijn buurt gesproken
Blijft nog steeds de bewering dat het geen ip telefonie is wat je afneemt
bullshit in mijn ogen.
freedom is hier onlangs als provider mogelijk geworden op het glasvezel ik denk dat ik binnenkort ga switchen.
vooral omdat voor bijna alles tussenkomst van de helpdesk nodig is
ik heb er overigens alleen een eigen router tussen het glasvezelmodem is standaard gebleven
mochten ze nu wel je wachtwoord verstrekken heb ik voor mijn buurt gesproken
Blijft nog steeds de bewering dat het geen ip telefonie is wat je afneemt
bullshit in mijn ogen.
freedom is hier onlangs als provider mogelijk geworden op het glasvezel ik denk dat ik binnenkort ga switchen.
vooral omdat voor bijna alles tussenkomst van de helpdesk nodig is
ik heb er overigens alleen een eigen router tussen het glasvezelmodem is standaard gebleven
[ Voor 9% gewijzigd door boertje125 op 21-02-2022 15:59 ]
boertje
wat is dat trouwens met Trined telefonie en Vodafone.... bij mijn ouders kunnen ze het maar niet voor elkaar krijgen dat ze met hun Trined vaste lijn naar mobiele vodafone nummers kunnen bellen. Alle andere netwerken gaat prima.
Dus de FAQ is sinds 27 januari niet aangepast maar er is wel een pagina bij gekomen met de gegevens die je nodig hebt om wel een eigen router te gebruiken inclusief telefonie en ITV. Die link plaats je net hier.Hans C schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Je bent te kort door de bocht: Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen. Voor zakelijke klanten met een Zakelijk Internet pakket kan men kiezen voor het gebruik van een eigen router.
dit staat nog altijd in de FAQ van Trined, ondanks dat ik het gemeld heb
Ze zijn dus vergeten de FAQ aan te passen...
@boertje125 Uiteraard heb je gelijk. het is feitelijk VOIP waarbij de router fungeert als ATA zodat je een PSTN telefoon kan gebruiken in plaats van een complete VOIP telefoon.