[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boertje125
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09-2024
@ Barre73 dat weet ik en ik heb echt doorgevraagd
Een voiptelefoon werkt echter ook prima in samenwerking met je router.

Net nog even contact gehad over het onderdrukken van de nummerweergave
Volgens de helpdesk is dat #31# bij trinet.
Bij mij werkt dat echter niet dat zou aan mijn toestel leggen maar volgens mij moet de centrale die code oppakken en verwerken om te zorgen dat je nummer niet wordt doorgegeven.

boertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:40
Al ruim een half jaar geleden hebben wij onze Ziggo verbinding ingeruild voor glas via Trined. Bevalt heel goed, snel en stabiel.

TV kijken doen we via een interactieve ontvanger (via UTP dus). En daar zit een klein issue. Af en toe bevriest het beeld. Dat is alleen op te lossen door even een keer op en neer te zappen. Het vreemde is dat dit alleen gebeurt bij 'live' kijken. Zodra we een uitzending terugkijken, of zelfs even pauzeren en dan verder kijken komt dit niet voor. Ook de frequentie is heel wisselend, van 1x per week tot 3x per avond.

Qua bekabeling heb ik al e.e.a uitgesloten, de TV ontvanger zat via een switch (die IGMP snooping ondersteunt) aangesloten, maar ook rechtstreeks aan de FritzBox geeft ie dit probleem.

Iemand een idee waar te zoeken?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@hesselbeertje nu is Trined Tweak niet maar dit schema zou het goed moeten zijn, maar zoals je zelf zegt direct via router zelfde probleem. https://www.tweak.nl/supp...en-zonder-haperingen.html

Nu heb ik met Canal digitaal via Tweak soort gelijk gehad (heel kort blokjes ipv hangen beeld). Als het echt een drama werd even de router uit en weer aan. QoS was toen van slag. Na herstart router was dat gefixt. Heb je die ook al is uit en aan gehad?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:48
hesselbeertje schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:52:
Al ruim een half jaar geleden hebben wij onze Ziggo verbinding ingeruild voor glas via Trined. Bevalt heel goed, snel en stabiel.

TV kijken doen we via een interactieve ontvanger (via UTP dus). En daar zit een klein issue. Af en toe bevriest het beeld. Dat is alleen op te lossen door even een keer op en neer te zappen. Het vreemde is dat dit alleen gebeurt bij 'live' kijken. Zodra we een uitzending terugkijken, of zelfs even pauzeren en dan verder kijken komt dit niet voor. Ook de frequentie is heel wisselend, van 1x per week tot 3x per avond.

Qua bekabeling heb ik al e.e.a uitgesloten, de TV ontvanger zat via een switch (die IGMP snooping ondersteunt) aangesloten, maar ook rechtstreeks aan de FritzBox geeft ie dit probleem.

Iemand een idee waar te zoeken?
Een vriend van me heeft dit ook, al jaren. Wij hadden ook interactieve tv een paar jaar terug. Hij moest toen bij ons op de 100mbit aansluiting omdat gigabit problemen gaf. Is dat nog zo? Poort 4 van de Fritz als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
RobbyTown schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 01:36:
@hesselbeertje nu is Trined Tweak niet maar dit schema zou het goed moeten zijn, maar zoals je zelf zegt direct via router zelfde probleem. https://www.tweak.nl/supp...en-zonder-haperingen.html

Nu heb ik met Canal digitaal via Tweak soort gelijk gehad (heel kort blokjes ipv hangen beeld). Als het echt een drama werd even de router uit en weer aan. QoS was toen van slag. Na herstart router was dat gefixt. Heb je die ook al is uit en aan gehad?
Helaas, herstarten router heeft hier geen effect.
Hans C schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Een vriend van me heeft dit ook, al jaren. Wij hadden ook interactieve tv een paar jaar terug. Hij moest toen bij ons op de 100mbit aansluiting omdat gigabit problemen gaf. Is dat nog zo? Poort 4 van de Fritz als ik het me goed herinner.
Volgens Trined mag de TV op iedere willekeurige poort. Hij zit nu toevallig al op poort 4. Nu kan ik eenvoudig poort 4 even op 100mbit locken, en kijken of het daar beter van wordt. Bedankt voor de tip!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Ik kreeg er netwerkproblemen van, omdat ik alles vanuit de meterkast deed en een non manageable switch had. Toen de monteur hier wegging was mijn hele netwerk 100mbit. Met de mededeling dat dat kwam omdat ik een bijzondere setup had in vergelijking met anderen. Ik heb dat toen opgelost door powerlan adapters te installeren in de meterkast en naast de tv. Dat werkte opzich redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Hans C schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:22:
Ik kreeg er netwerkproblemen van, omdat ik alles vanuit de meterkast deed en een non manageable switch had. Toen de monteur hier wegging was mijn hele netwerk 100mbit. Met de mededeling dat dat kwam omdat ik een bijzondere setup had in vergelijking met anderen. Ik heb dat toen opgelost door powerlan adapters te installeren in de meterkast en naast de tv. Dat werkte opzich redelijk.
Inderdaad, daar zit ik ook een beetje mee. Als ik m aansluit zoals ik bedacht had loopt ie via een (managed) switch, en dan wil ik de Fritzbox niet op 100mbit begrenzen.

Heb nu als test een touw door de kamer op poort 4, en die op 100mbit gezet. We wachten af. Als dit werkt wordt het een extra touwtje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Kabel rechtstreeks aan de Fritz, op 100mbit ingesteld. Mag niet baten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
Het is een van de redenen dat ik weer op coax ben overgegaan hier. Andere was omdat 100 uur opnames hier wel erg kort. We waren wat verpest omdat ik het hier via een tv server had. Hebben we nu weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 13:23
Ik had ook last van bevriezende beelden op live-tv. Contact gehad met Trined en die dachten dat het lag aan dat ik wel heel veel dingen op mijn lokale netwerk heb hangen en dat de Fritzbox dat niet aankon. Maar dat is denk ik niet het probleem. Ze adviseerden mij om alleen de interactive ontvanger verbinding met de router te laten maken en dan proberen of dat zou helpen. Ik heb dat nog niet gepropbeerd want ik weet vrijwel zeker dat het dat niet is. De Fritzbox geeft geen foutmeldingen in de log en heb op geen enkel ander apparaat een internet probleem.

Heb wel even op internet gezocht en er schijnt een probleem te zijn met de voeding, als die iets lager is dan 12 V dan kan dit probleem optreden. De laatse week eigenlijk geen last meer, dus heb het even hierbij gelaten maar mocht ik er weer last van krijgen ga ik hiermee verder.

Ben wel blij dat ik dus blijkbaar niet de enige ben _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaccodominicus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-04 22:57
Wij hebben ook trined glasvezel. Ook het bevriezen van beeld gehad wat op verholpen kon worden door van zender te wisselen.
Na aantal keren gebeld te hebben ook testen moeten doen.
Alleen iptv box rechtstreeks op fritzbox liep na ca 1 uur vast.
Nog eens gebeld , en toen zijn er aanpassingen gemaakt in de apparatuur van trined of e-fiber.
Nu geen last meer van bevriezen en blokjes.
Regio Oss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosfazant
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 13:23
jaccodominicus schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:34:
Wij hebben ook trined glasvezel. Ook het bevriezen van beeld gehad wat op verholpen kon worden door van zender te wisselen.
Na aantal keren gebeld te hebben ook testen moeten doen.
Alleen iptv box rechtstreeks op fritzbox liep na ca 1 uur vast.
Nog eens gebeld , en toen zijn er aanpassingen gemaakt in de apparatuur van trined of e-fiber.
Nu geen last meer van bevriezen en blokjes.
Regio Oss
Wij ook geen problemen meer, waarshijnlijk zijn er toch aanpassingen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 21:34
Een kennis heeft Trined glasvezel en wil van de Fritzbox af. Hij wil die router vervangen door een Unifi UDM-Pro met de nodige apparatuur erachter om in huis WiFi te verbeteren.

Bij Tweak is het zo dat er een mediaconvertor in de meterkast zit waar je gewoon met een netwerkkabel “plug and Play” daar de UDM-Pro op aan kunt sluiten.

Hoe zit dit bij Trined? Ik kom er niet achter of ze ook een mediaconvertor leveren waar ze direct mee aan de slag kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Valderrama schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:52:
Een kennis heeft Trined glasvezel en wil van de Fritzbox af. Hij wil die router vervangen door een Unifi UDM-Pro met de nodige apparatuur erachter om in huis WiFi te verbeteren.

Bij Tweak is het zo dat er een mediaconvertor in de meterkast zit waar je gewoon met een netwerkkabel “plug and Play” daar de UDM-Pro op aan kunt sluiten.

Hoe zit dit bij Trined? Ik kom er niet achter of ze ook een mediaconvertor leveren waar ze direct mee aan de slag kunnen.
Als ie een Fritzbox heeft, heeft ie waarschijnlijk ook een ONT ofwel zo'n media converter waar je naar refereert. Even t kabeltje volgen en kijken waar t uitkomt ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 21:34
Freekers schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:00:
[...]

Als ie een Fritzbox heeft, heeft ie waarschijnlijk ook een ONT ofwel zo'n media converter waar je naar refereert. Even t kabeltje volgen en kijken waar t uitkomt ;)
Er is inderdaad een ONT geval van Huawei. Van daaruit een netwerkkabel naar de Fritzbox. Ik heb begrepen dat je die gewoon in een eigen router kunt pluggen en dan de verbinding opzetten op basis van PPOE met credentials en een VLAN.

[ Voor 27% gewijzigd door Valderrama op 13-04-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 20:48
Valderrama schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:19:
[...]

Er is inderdaad een ONT geval van Huawei. Van daaruit een netwerkkabel naar de Fritzbox. Ik heb begrepen dat je die gewoon in een eigen router kunt pluggen en dan de verbinding opzetten op basis van PPOE met credentials en een VLAN.
Dat is correct, zo heb ik het hier ook gedaan, werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt. Die gegevens vind je hier: https://www.trined.nl/vrije-modemkeuze/

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:32
Hey allen,

Ik heb sinds een paar dagen Trined Glasvezel.
Deze heb ik besteld omdat ik ooit tevreden was over Trined.

Toen ik nog in Eindhoven woonde was Trined top, prima, snel, geen storingen, prima prijs.
Sinds binnenkort ligt bij mij glasvezel (in Helmond) en heb ik dus ook Trined gekozen. Ik haal wel 900+ down soms, maar vaker maar ~600-700, upload is sowieso tragisch, met 30-60Mbps op single connection en multi connection als ik geluk heb 300 Mbps. Ik test altijd met meerdere machines met korte kabels en direct aan de Fritz!Box (wat een gedrocht van een UI.. ik gebruik normaal mijn Mikrotik maar ze zullen de problemen naar mijn router afschuiven als ik niet hun router ga gebruiken).

Verder ik gebruik dezelfde hardware in Helmond als dat ik in Eindhoven gebruikte... dus daar kan het ook moeilijk aan liggen.

Dit is dus compleet tegen mijn verwachtingen en ervaringen in. Ik vind dit nu niet mijn geld waard, terwijl ik ze altijd prees en complimenten gaf.

Heeft iemand ook dergelijk slechte ervaringen in de omgeving van Helmond?
Lijkt wel of ze een T-Mobile 'pullen' in Helmond met cheapo routing, heeft iemand hier meer info over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 23:21
Hmm, nee, dat is nieuws voor mij. Ik heb Trined zelf op het moment in Eindhoven, maar binnenkort krijgt m'n moeder (in Helmond) ook glasvezel en ik had bedacht dat we daar wellicht op termijn ook wel naar Trined willen overstappen. Goed om te weten of de problemen door Trined opgelost kunnen worden.

Als je wilt kan ik wel helpen met wat traceroute/ping tests vanaf mijn Eindhovense Trined verbinding om te vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
jorikc schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:25:
Hmm, nee, dat is nieuws voor mij. Ik heb Trined zelf op het moment in Eindhoven, maar binnenkort krijgt m'n moeder (in Helmond) ook glasvezel en ik had bedacht dat we daar wellicht op termijn ook wel naar Trined willen overstappen. Goed om te weten of de problemen door Trined opgelost kunnen worden.

Als je wilt kan ik wel helpen met wat traceroute/ping tests vanaf mijn Eindhovense Trined verbinding om te vergelijken?
Ik heb de hele tijd in Helmond een vriend die ook Trined heeft, al die jaren was de verbinding tussen ons 2 (twee Trined klanten) ook best ruk.

Ik vermoed dat dit dus al jaren speelt.

Ik zal binnenkort wanneer ik thuis ben meer info geven, dan kunnen we eea vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:12
Ik weet dat er in Helmond voor TriNed een uitzondering is qua techniek. Er wordt namelijk (verplicht) gebruik gemaakt van eQuest als operator, en dus niet van eigen apparatuur in de glasvezelcentrales. Ik heb begrepen ze ze dit graag zelf zouden willen doen, alleen dat hier geen toestemming voor wordt gegeven door Glasvezel Helmond. Misschien dat het hierdoor anders is dan in Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:17
JohDB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:31:
Ik weet dat er in Helmond voor TriNed een uitzondering is qua techniek. Er wordt namelijk (verplicht) gebruik gemaakt van eQuest als operator, en dus niet van eigen apparatuur in de glasvezelcentrales. Ik heb begrepen ze ze dit graag zelf zouden willen doen, alleen dat hier geen toestemming voor wordt gegeven door Glasvezel Helmond. Misschien dat het hierdoor anders is dan in Eindhoven?
Als dat verhaal klopt dan is dat de meest plausibele verklaring. In Eindhoven weet ik namelijk wel zeker dat ze zelf apparatuur in de PoPs hebben en ook zelf de backbone/backhaul en alle koppelingen naar het hoger netwerk verzorgen.
In Helmond is dat dus niet het geval lees ik hier.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht kun je aanspraak maken op de snelheidsgarantie. Zul je wel tijdelijk even de Fritzbox moeten gebruiken ipv eigen apparatuur: https://www.trined.nl/snelheidsgarantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
JohDB schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:31:
Oh dat is wel erg scheef, dat zou betekenen dat ik dezelfde baggere ervaring overal in Helmond zal krijgen neem ik aan.. maakt dus niet uit welke provider, bij allemaal belaberde single connection upload speed?
Freekers schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:45:
Wellicht kun je aanspraak maken op de snelheidsgarantie. Zul je wel tijdelijk even de Fritzbox moeten gebruiken ipv eigen apparatuur: https://www.trined.nl/snelheidsgarantie/
Dat ga ik zeker doen, heb daarom de router terug geplaatst. Ik had nog geen tijd voor testen omdat ik met een verbouwing bezig ben. Ik zal wel een script opzetten dat om de uur verschillende speedtests doet en de resultaten mailed (trined custom, speedtest.net multi, speedtest.net single, beide down en up).
Alleen zoals hierboven vermeld..... en dan? als heel het glasvezelnetwerk in Helmond ruk is dan maakt het toch niet uit welke provider. Waar mag ik dan gaan klagen? Bij de gemeente? Bij de burgemeester?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorikc
Ik zou denken, jij bent klant bij Trined, als zij de snelheid niet kunnen garanderen, is het hun verantwoordelijkheid om de bottleneck te identificeren (bij de infra van eQuest in Helmond kennelijk) en dat zij klagen of op een SLA aanspraak maken om dit op te lossen.

Lijkt me iets waar jij in principe niet voor hoeft te klagen bij die andere partijen. Als het echt aan eQuest ligt, (ik denk dat Trined dat zou moeten kunnen bevestigen), dan zou je hun contact-formulier kunnen gebruiken op https://e-quest.nl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
grasmanek94 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Oh dat is wel erg scheef, dat zou betekenen dat ik dezelfde baggere ervaring overal in Helmond zal krijgen neem ik aan.. maakt dus niet uit welke provider, bij allemaal belaberde single connection upload speed?

[...]

Dat ga ik zeker doen, heb daarom de router terug geplaatst. Ik had nog geen tijd voor testen omdat ik met een verbouwing bezig ben. Ik zal wel een script opzetten dat om de uur verschillende speedtests doet en de resultaten mailed (trined custom, speedtest.net multi, speedtest.net single, beide down en up).
Alleen zoals hierboven vermeld..... en dan? als heel het glasvezelnetwerk in Helmond ruk is dan maakt het toch niet uit welke provider. Waar mag ik dan gaan klagen? Bij de gemeente? Bij de burgemeester?
toon volledige bericht
Daarom wil KPN ook geen gebruik maken van deze glasvezel netwerk in Helmond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik ga nu met selenium op mijn server (met een 10GBit nic, verbonden aan mijn switch die ook 10Gbit kan) gewoon om de uur een speedtest doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
# pip3 install selenium webdriver-manager

from selenium import webdriver
from selenium.webdriver.common.by import By
from selenium.webdriver.support.wait import WebDriverWait
from selenium.webdriver.support import expected_conditions as EC
from selenium.webdriver.chrome.options import Options
from selenium.webdriver.chrome.service import Service
from webdriver_manager.chrome import ChromeDriverManager
import logging

logging.getLogger('WDM').disabled = True

options = Options()
options.add_argument('--headless')
options.add_experimental_option('excludeSwitches', ['enable-logging'])
options.add_argument("--log-level=3")

driver = webdriver.Chrome(service=Service(ChromeDriverManager().install()), options=options)
driver.get("http://trined.speedtestcustom.com/")

WebDriverWait(driver, 30).until(EC.element_to_be_clickable((By.CSS_SELECTOR, ".button__wrapper"))).click()
WebDriverWait(driver, 300).until(EC.url_matches("http://trined.speedtestcustom.com/result/"))

print(driver.current_url)

driver.close()

ff snel in elkaar geflantst. Nog nooit iets met selenium gedaan. Lijkt wel goed te werken. Daarnaast zal ik wat speedtest-cli cronjobs opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jorikc schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:47:
Ik zou denken, jij bent klant bij Trined, als zij de snelheid niet kunnen garanderen, is het hun verantwoordelijkheid om de bottleneck te identificeren (bij de infra van eQuest in Helmond kennelijk) en dat zij klagen of op een SLA aanspraak maken om dit op te lossen.

Lijkt me iets waar jij in principe niet voor hoeft te klagen bij die andere partijen. Als het echt aan eQuest ligt, (ik denk dat Trined dat zou moeten kunnen bevestigen), dan zou je hun contact-formulier kunnen gebruiken op https://e-quest.nl ?
Inderdaad. "do fix" zou ik zeggen als klant zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Freekers schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Inderdaad. "do fix" zou ik zeggen als klant zijnde.
Maar ik ben dan benieuwd of ik de enige ben die klaagt. De meeste mensen zullen er bij YT / Netflix ed niks van merken. Van de andere kant betwijfel ik dat ik de enige ben die op Helmond Glasvezel allerlei GitHub development zit te doen, en code pushed met 3MB/s en klaagt..? Mijn ervaring met GH op fatsoenlijke verbindingen is gewoon 25-50 MB/s (200-400 Mbits/s). Trined Custom Speedtest is natuurlijk multi connection dus die speelt vals.

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 06-07-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-03 19:03
grasmanek94 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:23:
[...]

Maar ik ben dan benieuwd of ik de enige ben die klaagt. De meeste mensen zullen er bij YT / Netflix ed niks van merken. Van de andere kant betwijfel ik dat ik de enige ben die op Helmond Glasvezel allerlei GitHub development zit te doen, en code pushed met 3MB/s en klaagt..? Mijn ervaring met GH op fatsoenlijke verbindingen is gewoon 25-50 MB/s (200-400 Mbits/s). Trined Custom Speedtest is natuurlijk multi connection dus die speelt vals.
Ik gebruik bij mij thuis in Helmond ook de internetverbinding via glasvezel van TriNed. Heb een 500/500 abo, maar haal met een simpele speedtest in de browser regelmatig over de 900Mbits up en down. Normaal gesproken met mijn eigen (virtualized PfSense) router, de Fritzbox heb ik wel klaarstaan om in geval van troubles de boel over te kunnen nemen. Intern heb ik alles op 1Gb bekabeld. Ook wel eens testjes met speedtest-cli gedaan: die lopen altijd zonder troubles (behalve wanneer ik op die ene brakke poort in mijn switch zit, die nog wel eens op 100Mbit wil terugschakelen).

Heb structureel geen speedtests draaien, maar monitor wel responsetijden met SmokePing naar diverse adressen. Zie daar eigenlijk geen (onverklaarbare) problemen.

Ben eigenlijk hartstikke blij met de overstap van Ziggo (brak!) naar TriNed.

Het enige puntje was dat direct na de oplevering er nog wat gedoe was met de verbinding. Dat heeft de helpdesk een paar dagen gekost om te fixen (moest inderdaad door "de netwerkbeheerder" worden opgelost), maar sindsdien van een hartstikke stabiele verbinding genoten.

Wel een opmerking daarbij: ik heb expliciet om een fixed ipv4 adres gevraagd (extra kosten). Anders zit je op ipv4 achter CG nat. Daar wilde ik graag van weg blijven... Oja... Heb ook geen iptv, maar gewoon dvb-c. Dat zou ook nog van invloed kunnen zijn.

Helaas kan ik op dit moment geen tests doen. In verband met renovatie van mijn woning bivakeer ik tijdelijk elders.

[ Voor 0% gewijzigd door JobH op 07-07-2022 10:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JobH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Heb ook geen iptv, maar gewoon dvb-c. Dat zou ook nog van invloed kunnen zijn.
Bij mijn ouders ook DVB-C in plaats van IPTV. Werkt prima. De monteur had zelfs de brakke ziggo kastjes er nog tussengelaten (werkt ook....). Toen heb ik die er maar tussenweg gehaald en de DVB-C rechtstreeks in de tv'tjes gezet in keuken en slaapkamers. Scheelt weer opstart tijd en een afstandbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
JobH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik bij mij thuis in Helmond ook de internetverbinding via glasvezel van TriNed.

[...]
Zou de wijk nog kunnen uitmaken? Sommige wijken hebben al 15 jaar glasvezel (Brandevoort), andere misschien een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
japie06 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Zou de wijk nog kunnen uitmaken? Sommige wijken hebben al 15 jaar glasvezel (Brandevoort), andere misschien een paar jaar.
Brandevoort wordt wel door KPN bedient. Dus zal anders zijn.

@JobH Heb je ook je upload naar GitHub / single-connection tests gedaan? Normaal doet speedtest multi-connection speed tests, dan kan je elke verbinding makkelijk volgooien, ongeacht goeie of slechte routering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
grasmanek94 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:25:
Brandevoort wordt wel door KPN bedient. Dus zal anders zijn.
Klopt. Brandevoort is het voormalige OnsBrabant-netwerk; inmiddels ingelijfd door KPN. Daar kan TriNed volgens mij helemaal niet leveren.
grasmanek94 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:25:
@JobH Heb je ook je upload naar GitHub / single-connection tests gedaan? Normaal doet speedtest multi-connection speed tests, dan kan je elke verbinding makkelijk volgooien, ongeacht goeie of slechte routering.
Nee, niet specifiek de dingen getest waar je naar vraagt. Nooit het gevoel/idee gehad dat ik daar een probleem ondervond.

Wat me nog wel is opgevallen: in de documentatie staat dat je een mtu van 1508 op je onderliggende interface zou moeten kunnen definiëren, zodat je op de pppoe interface een mtu van 1500 overhoudt. Dat geldt misschien wel voor netwerken die TriNed _zelf_ in beheer heeft, maar het lijkt in ieder geval op mijn aansluiting niet goed te werken (geen foutmeldigen bij het opbouwen van de verbindigen, maar de grotere pakketten komen desondanks niet zonder fragmentatie door de eerste gateway heen). Door de renovatie geen kans meer gehad daar nog dieper op in te gaan, maar dat staat nog op mijn todo-lijstje voor als ik weer in mijn eigen woning terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
JobH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:21:
[...]

Klopt. Brandevoort is het voormalige OnsBrabant-netwerk; inmiddels ingelijfd door KPN. Daar kan TriNed volgens mij helemaal niet leveren.

[...]

Nee, niet specifiek de dingen getest waar je naar vraagt. Nooit het gevoel/idee gehad dat ik daar een probleem ondervond.

Wat me nog wel is opgevallen: in de documentatie staat dat je een mtu van 1508 op je onderliggende interface zou moeten kunnen definiëren, zodat je op de pppoe interface een mtu van 1500 overhoudt. Dat geldt misschien wel voor netwerken die TriNed _zelf_ in beheer heeft, maar het lijkt in ieder geval op mijn aansluiting niet goed te werken (geen foutmeldigen bij het opbouwen van de verbindigen, maar de grotere pakketten komen desondanks niet zonder fragmentatie door de eerste gateway heen). Door de renovatie geen kans meer gehad daar nog dieper op in te gaan, maar dat staat nog op mijn todo-lijstje voor als ik weer in mijn eigen woning terecht kan.
toon volledige bericht
Nja voor nu gebruik ik even de meegeleverde fritzbox.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br2__38dv6dD4iLQISFnFQt62SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9KlpA8tgHgvPqmp9UjSoDwf.png?f=fotoalbum_large

Springt soms naar de 90 Mbps heel eventjes maar over t algemeen erg traag zoals je kan zien (<30Mbps). Zowel op mijn desktop als server.

Normale speedtest: https://www.speedtest.net/result/13377676306
Single-connection: https://www.speedtest.net/result/13377698121

Download verschilt met ~75 Mbps maar upload met bijna ~500 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
Ik raad je aan om ook even in het achterhoofd te houden dat die speedtest waarschijnlijk over ipv4 gaat. Als je niet expliciet om een vast ipv4 adres hebt gevraagd, zit je dan achter CG-nat. Dat lijkt me in elk geval ook niet bevorderlijk voor je upload snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Ik heb een vast extern benaderbaar / inbound IPv4 adres (ivm self hosting). Speedtest.net support helaas geen IPv6. GitHub ook niet want het zit op Azure (IPv4-only).

[ Voor 80% gewijzigd door grasmanek94 op 07-07-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
grasmanek94 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:10:
Ik heb een vast extern benaderbaar / inbound IPv4 adres (ivm self hosting).
Prima. Dan kun je dat probleem in elk geval uitsluiten.
Speedtest.net support helaas geen IPv6.
Daar doelde ik inderdaad op.
GitHub ook niet want het zit op Azure (IPv4-only).
Dat is nieuw voor mij. Niet eerder verder naar gekeken.

Helaas kan ik je op dit moment niet verder helpen met metingen vanuit mijn kant. Gaat nog een tijdje duren voordat ik weer terug kan.

Ik zou gewoon 'ns telefonisch contact opnemen met de TriNed helpdesk. De enkele keren dat ik ze nodig had, werd ik prima geholpen.

Dat gezegd hebbende (advocaat van de duivel): strikt genomen heb je niet echt iets om over te klagen. De beloofde bandbreedte wordt wel degelijk geleverd, alleen niet over een single connectie; dat wordt ook nergens beloofd... Ook wordt het Glasvezel Helmond netwerk nog steeds verder uitgebreid en uitgerold. Ik kan me voorstellen dat er daardoor her- en der tijdelijk een bottleneck ontstaat, doordat de belasting telkens toeneemt/verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ik krijg dan een module en een vaste bekabeling voor TVuitzendingen. Ziet het beeld dan net zo scherp uit als Ziggo?

[ Voor 4% gewijzigd door Snake_Eye op 07-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Snake_Eye schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:26:
Ik krijg dan een module en een vaste bekabeling voor TVuitzendingen. Ziet het beeld dan net zo scherp uit als Ziggo?
Wij kijken dagelijks naar SD-zenders via DVB-C en de kwaliteit daarvan is prima. We hebben wel een hele goed TV (OLED), dat zou ook kunnen schelen.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobH
Snake_Eye schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:26:
Ik neem aan dat je met "module" en "vaste bekabeling" een CI+ module met smartcard respectievelijk coax bekabeling bedoelt. Je kijkt dan via DVB-C in plaats van via IPTV.

De zenders die op DVB-C in HD beschikbaar zijn, zijn in kwaliteit vergelijkbaar of beter dan bij Ziggo. Ook de kwaliteit van de SD zenders is prima, maar uiteraard niet vergelijkbaar met dezelfde zender in HD.

Welke zenders er precies in HD beschikbaar zijn is afhankelijk van je abonnement.

Ik heb geen ervaring met het IPTV aanbod.

[ Voor 18% gewijzigd door JobH op 07-07-2022 20:51 . Reden: Onderscheid IPTV/DVB-C verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
JobH schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Ik neem aan dat je met "module" en "vaste bekabeling" een CI+ module met smartcard respectievelijk coax bekabeling bedoelt. Je kijkt dan via DVB-C in plaats van via IPTV.

De zenders die op DVB-C in HD beschikbaar zijn, zijn in kwaliteit vergelijkbaar of beter dan bij Ziggo. Ook de kwaliteit van de SD zenders is prima, maar uiteraard niet vergelijkbaar met dezelfde zender in HD.

Welke zenders er precies in HD beschikbaar zijn is afhankelijk van je abonnement.

Ik heb geen ervaring met het IPTV aanbod.
Klopt, DVB-C wordt het en dan in HD.
Bedankt voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Snake_Eye schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Klopt, DVB-C wordt het en dan in HD.
Bedankt voor je bericht.
HD is op DVB-C inderdaad beter dan SD. Maar aangezien wij nooit echt live kijken, maar alleen opgenomen programmas’s, i.v.m. het doorspoelen van alle reclames (heeeeerlijk), nemen we die op in SD. Dat neemt namelijk minder ruimte in dan HD.
En omdat ons DVB-C opname-apparaat 8 programma’s tegelijk kan opnemen, nemen we dus alles op in SD.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hf0wO-ZYPyjmgeH-WAIIsbqeMp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBoXtS86avKvmzStACRNBADw.png?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen ze mij hiermee behandelen als een 'individuele klantenstoring'.. Ze waren best kortaf op de support pagina. "We doen niks zonder speedtests blablabla". Terwijl ik de nadruk legde op het feit dat ik mij NIET beroep op snelheidsgarantie van Trined, maar dat ik mij beroep op NIET CONFORMITEIT van de geleverde dienst zoals vastgesteld in het contract.. maarja. Lezen is moeilijk denk ik.

Verder vermoed ik gewoon dat dit een Helmond-breed issue is, gezien een collega ook zo'n brakke verbinding heeft.

Raw:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Date    Trined Speedtest    Speedtest Single Connection Speedtest Multi Connection  Trined Down Trined Up   Single Down Single Up   Multi Down  Multi Up
Fri 08 Jul 2022 02:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/ebf40780-fe50-11ec-bc9a-71824b0d2efb   https://www.speedtest.net/result/13380494216    https://www.speedtest.net/result/13380495660    745 816 816 306 930 795
Fri 08 Jul 2022 04:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/b157d910-fe61-11ec-8919-b7d790042291   https://www.speedtest.net/result/13380742485    https://www.speedtest.net/result/13380743977    782 819 861 332 931 795
Fri 08 Jul 2022 06:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/73e35d50-fe72-11ec-9ea3-6771c0ab6c48   https://www.speedtest.net/result/13380988245    https://www.speedtest.net/result/13380989605    738 818 819 323 931 787
Fri 08 Jul 2022 08:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/38267ca0-fe83-11ec-b00e-a707ba10c946   https://www.speedtest.net/result/13381233194    https://www.speedtest.net/result/13381234865    747 803 860 334 930 788
Fri 08 Jul 2022 10:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/fb6cc560-fe93-11ec-bd41-ef029ac4c9e4   https://www.speedtest.net/result/13381537430    https://www.speedtest.net/result/13381539259    819 812 868 293 925 693
Fri 08 Jul 2022 12:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/bf088120-fea4-11ec-97c8-c766c92914d9   https://www.speedtest.net/result/13381861448    https://www.speedtest.net/result/13381863333    682 794 484 150 927 620
Fri 08 Jul 2022 02:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/82ae27f0-feb5-11ec-a4f9-099116832ce9   https://www.speedtest.net/result/13382209331    https://www.speedtest.net/result/13382211536    732 601 860 106 929 455
Fri 08 Jul 2022 06:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/0a439df0-fed7-11ec-b53e-3fed33d459f5   https://www.speedtest.net/result/13383084365    https://www.speedtest.net/result/13383087042    834 511 847 76  930 360
Fri 08 Jul 2022 08:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/cd8552d0-fee7-11ec-bdd6-298f92aa2391   https://www.speedtest.net/result/13383492917    https://www.speedtest.net/result/13383495324    632 520 816 77  923 363
Fri 08 Jul 2022 10:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/90d49c40-fef8-11ec-b633-430dd1194a45   https://www.speedtest.net/result/13383860050    https://www.speedtest.net/result/13383862201    554 501 820 76  927 353
Sat 09 Jul 2022 12:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/56d83040-ff09-11ec-a2cd-216e5278921e   https://www.speedtest.net/result/13384159721    https://www.speedtest.net/result/13384161262    932 341 850 53  925 249
Sat 09 Jul 2022 02:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/17e46780-ff1a-11ec-adea-31c8412e280a   https://www.speedtest.net/result/13384387589    https://www.speedtest.net/result/13384388803    816 329 820 45  928 237
Sat 09 Jul 2022 04:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/dbf30950-ff2a-11ec-8408-0119e99981f7   https://www.speedtest.net/result/13384600471    https://www.speedtest.net/result/13384601644    761 388 816 61  930 272
Sat 09 Jul 2022 06:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/9dbd8780-ff3b-11ec-b261-9d8604a59b73   https://www.speedtest.net/result/13384816476    https://www.speedtest.net/result/13384817675    570 374 856 60  925 273
Sat 09 Jul 2022 08:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/62e98030-ff4c-11ec-ad79-eb336e3b3ce0   https://www.speedtest.net/result/13385046734    https://www.speedtest.net/result/13385048031    933 374 613 52  932 248
Sat 09 Jul 2022 10:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/26842a80-ff5d-11ec-9b89-8b747d988103   https://www.speedtest.net/result/13385289819    https://www.speedtest.net/result/13385291259    817 338 806 42  930 240
Sat 09 Jul 2022 12:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/e9eacc80-ff6d-11ec-a0fa-dd7e98bfc610   https://www.speedtest.net/result/13385552419    https://www.speedtest.net/result/13385553913    861 335 845 48  931 234
Sat 09 Jul 2022 04:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/7084cb80-ff8f-11ec-b308-8fa3151408ea   https://www.speedtest.net/result/13386171506    https://www.speedtest.net/result/13386173494    675 326 854 49  926 231
Sat 09 Jul 2022 06:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/346c8460-ffa0-11ec-b411-13c6c2288cf5   https://www.speedtest.net/result/13386541868    https://www.speedtest.net/result/13386544126    657 346 860 50  931 243
Sat 09 Jul 2022 08:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/f7aa8fc0-ffb0-11ec-aa7f-09c8986d7a90   https://www.speedtest.net/result/13386884414    https://www.speedtest.net/result/13386886259    812 428 862 62  932 307
Sat 09 Jul 2022 10:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/bb180f90-ffc1-11ec-85b7-0fed30f28647   https://www.speedtest.net/result/13387186270    https://www.speedtest.net/result/13387187851    834 335 641 49  929 238
Sun 10 Jul 2022 12:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/80b91130-ffd2-11ec-a0da-a35d4fe52cfa   https://www.speedtest.net/result/13387434947    https://www.speedtest.net/result/13387436270    931 381 855 49  929 266
Sun 10 Jul 2022 02:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/420ed490-ffe3-11ec-82fa-c1fcc42c4736   https://www.speedtest.net/result/13387631349    https://www.speedtest.net/result/13387632431    764 415 814 58  926 275
Sun 10 Jul 2022 04:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/059ed080-fff4-11ec-89b0-79aca9865488   https://www.speedtest.net/result/13387812396    https://www.speedtest.net/result/13387813406    932 457 855 69  931 389
Sun 10 Jul 2022 06:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/c8047d40-0004-11ed-875d-0bf8c2f78fb6   https://www.speedtest.net/result/13387995143    https://www.speedtest.net/result/13387996181    718 726 816 111 923 496
Sun 10 Jul 2022 08:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/8d3e58a0-0015-11ed-b7a2-737372c8ae22   https://www.speedtest.net/result/13388176681    https://www.speedtest.net/result/13388177745    897 775 798 186 930 678
Sun 10 Jul 2022 10:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/5053f470-0026-11ed-a4ae-83ab35b4183a   https://www.speedtest.net/result/13388383428    https://www.speedtest.net/result/13388384690    743 775 817 141 928 593
Sun 10 Jul 2022 12:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/142ae470-0037-11ed-83a5-a1013cd657fd   https://www.speedtest.net/result/13388615503    https://www.speedtest.net/result/13388616870    747 805 808 176 928 713
Sun 10 Jul 2022 02:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/d7a116d0-0047-11ed-a6c0-07926ea8f3f3   https://www.speedtest.net/result/13388864458    https://www.speedtest.net/result/13388866118    822 740 820 139 928 625
Sun 10 Jul 2022 04:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/9b486b50-0058-11ed-ae06-8556e962e739   https://www.speedtest.net/result/13389163647    https://www.speedtest.net/result/13389165593    723 658 813 108 928 488
Sun 10 Jul 2022 06:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/5e7fbff0-0069-11ed-93b7-63a60a93e813   https://www.speedtest.net/result/13389486611    https://www.speedtest.net/result/13389488377    845 457 855 78  929 330
Sun 10 Jul 2022 08:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/21e30690-007a-11ed-bad6-35cd247ae9e1   https://www.speedtest.net/result/13389795947    https://www.speedtest.net/result/13389797741    926 274 813 46  925 248
Sun 10 Jul 2022 10:00:01 PM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/e5e8cec0-008a-11ed-8aab-0bfb39bd012b   https://www.speedtest.net/result/13390081773    https://www.speedtest.net/result/13390083227    741 401 852 31  928 268
Mon 11 Jul 2022 12:00:01 AM CEST    http://trined.speedtestcustom.com/result/ab697720-009b-11ed-9e73-d76b0e6bf229   https://www.speedtest.net/result/13390317312    https://www.speedtest.net/result/13390318577    913 358 808 49  925 240

Maximale waarde 34000   34000   34000   34000   34000   34000
            Gegarandeerde waarde    25500   15300   25500   15300   25500   15300
            Gemiddelde waarde   26635   18131   27598   3885    31560   14390
            Gemiddelde waarde procent van garantie  104%    119%    108%    25% 124%    94%
            Gemiddelde waarde procent van maximale  78% 53% 81% 11% 93% 42%
            Procent upload van download     68%     14%     46%

[ Voor 84% gewijzigd door grasmanek94 op 11-07-2022 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
Update:
Trined monteur is langs geweest, echt een geweldige vent met kennis van zaken.

Hij heeft van alles gedaan en conclusie is inderdaad dat het niet aan apparatuur of kabels binnen mijn woning ligt. Het probleem zit buiten mijn huis (ISP probleem). Geen kosten dus en ze pakken het verder op.

Verder leuk gebabbeld en kwam erachter dat omdat ik al ooit genoot van een gratis ipv4 adres dat ik gewoon de klantenservice kan bellen en dan maken ze het voor mij alsnog gratis (omdat ik al 4 jaren klant in Eindhoven was). Kijk, dat is mooi.

Nu hopen dat ze het probleem met de verbinding vinden en oplossen. Monteur woont ook in Helmond en ging bij zichzelf ook testen of hij zo'n baggere single connection upload heeft. Ik zal het ook nog bij een andere vriend testen wanneer ik daar ben.

Hij heeft ook bevestigd dat Trined alles via Glasvezel Helmond / E-Quest apparatuur moet leveren.

Update 2:
E-Quest is langs geweest. Mediaconverter vervangen. Niks geholpen. Komt nog terug met zijn bedrijfslaptop (had ie nu niet mee). Hij zet een extra poort actief op de genesis met een ISP Bypass, ofwel internet direct via E-Quest. Daarop gaan we testen en kijken of het niet ergens aan Trined ligt.

Meneer vertelde dat bij E-Quest elk ISP een eigen VLAN heeft op de switches, die gaan naar de klanten, dus moet gewoon 1Gbit up- en download snelheid zijn. E-Quest past geen 'policies' toe op de ISP poorten, ze zouden ongehinderd moeten werken. Vanuit E-Quest doen de ISPs de verbinding zelf (b.v. lijn naar Eindhoven doortrekken in geval van Trined).

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de E-Quest speedtest. Hopelijk lukt het die meneer om vandaag nog terug te komen.

Update 3:
E-Quest monteur heeft eea aan E-Quest zijnde laten controleren, ziet er allemaal goed uit volgens de netwerk architect daaro. Monteur kan helaas vandaag niet meer terug komen om vanuit mijn huis met een ISP Bypass te meten. Ticket wordt naar Trined terug gezet want ze vermoeden dat het daar ergens fout gaat.

Edit:

Misschien zelfs erger gemaakt.. nieuwe router en nieuwe NTU en nu dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoVWnmC--YJA2shLoeFN5damUBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yjq5npnhAi4Ia9qv5ZEcXOGV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door grasmanek94 op 24-07-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
@grasmanek94 Is het nog gelukt om je upload te verbeteren?

Inmiddels heb ik vandaag weer voor het eerst met een bedrade laptop een speedtest kunnen doen. Dat valt me zeker niet tegen: zowel up als down en zowel multi als single steeds ruim boven de 700Mb (en dit is niet midden in de nacht wanneer iedereen slaapt)... Ik zie jouw probleem dus niet terugkomen op mijn verbinding. Ik zit in de wijk Straakven. Mijn verbinding is vorig jaar september/oktober opgeleverd.

speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596490876
speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596496998
speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596502401

speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596506955
speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596511304
speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596514374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
JobH schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 20:36:
@grasmanek94 Is het nog gelukt om je upload te verbeteren?

Inmiddels heb ik vandaag weer voor het eerst met een bedrade laptop een speedtest kunnen doen. Dat valt me zeker niet tegen: zowel up als down en zowel multi als single steeds ruim boven de 700Mb (en dit is niet midden in de nacht wanneer iedereen slaapt)... Ik zie jouw probleem dus niet terugkomen op mijn verbinding. Ik zit in de wijk Straakven. Mijn verbinding is vorig jaar september/oktober opgeleverd.

speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596490876
speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596496998
speedtest (multi) https://www.speedtest.net/result/13596502401

speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596506955
speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596511304
speedtest (single) https://www.speedtest.net/result/13596514374
Oke het ligt dus niet "direct" aan Trined (als geheel). Mogelijk alleen mijn verbinding. Ik merk ook al dat wanneer ik de NTU / Mediaconverter herstart dat ie soms het signaal niet oppakt, moet de glasvezel soms wel 5x - 10x eruit en erin doen en elke keer herstarten.. lijkt dus voor mij toch iets met de glasvezellijn of connectie tussen mediaconverter en glaskabel te zijn.

Dankjewel voor de moeite! Er is dus hoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosvnE
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-04 08:16

TriNed blokkeert toegang tot sommige sites in NL(?)

Ik heb recent mijn website verhuist naar een andere hosting-provider in NL. Via mijn TriNed glasvezel kan ik echter zowel het beheer-paneel als de website zelf niet bereiken. Het lijkt alsof het target IP adres geblokkeerd wordt. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
$ ping vaneijndhoven.net
PING vaneijndhoven.net (85.10.159.1) 56(84) bytes of data.
^C
--- vaneijndhoven.net ping statistics ---
7 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 6132ms

Echter, via https://ping.eu/ping/ werkt dit wel gewoon. Ook op mijn mobiel (via Vodafone) werkt de website.
Het provider beheerpaneel, op een ander IP adres, heeft hetzelfde issue. De provider (https://www.transip.nl/) geeft aan dat het een TriNed netwerk-issue is.

Helaas wil de TriNed 'customer support' de schuld afschuiven op mijn lokale thuis-netwerk, terwijl mijns inziens het een TriNed netwerk issue is. Misschien willen jullie (andere Forumlezers hier) via hun TriNed glasvezel eens voor mij checken of http://vaneijndhoven.net/ voor jullie wel of niet bereikbaar is? Mogelijkerwijs is het een regionaal probleem? Ik heb mijn aansluiting in Waalre, NB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardpieters75
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
JosvnE schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:53:
Misschien willen jullie (andere Forumlezers hier) via hun TriNed glasvezel eens voor mij checken of http://vaneijndhoven.net/ voor jullie wel of niet bereikbaar is? Mogelijkerwijs is het een regionaal probleem? Ik heb mijn aansluiting in Waalre, NB.
TriNed verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ ping vaneijndhoven.net

Pinging vaneijndhoven.net [85.10.159.1] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 85.10.159.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

Scaleway VPS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@scw:~# ping vaneijndhoven.net
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=1 ttl=51 time=13.9 ms
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=2 ttl=51 time=13.9 ms
^C64 bytes from 85.10.159.1: icmp_seq=3 ttl=51 time=14.0 ms

3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2001ms
rtt min/avg/max/mdev = 13.931/13.945/13.958/0.011 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Bij mij is er ook geen verbinding te maken. Ik woon in Eindhoven

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

funske schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:19:
Bij mij is er ook geen verbinding te maken. Ik woon in Eindhoven
Hier ook geen verbinding mogelijk vanaf Trined Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

TriNed blokkeert toegang tot sommige sites in NL(?)

Ik heb recent mijn website verhuist naar een andere hosting-provider in NL. Via mijn TriNed glasvezel kan ik echter zowel het beheer-paneel als de website zelf niet bereiken. Het lijkt alsof het target IP adres geblokkeerd wordt. Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
$ ping vaneijndhoven.net
^C
7 packets transmitted, 0 received, 100% packet loss, time 6132ms

Echter, via https://ping.eu/ping/ werkt dit wel gewoon. Ook op mijn mobiel (via Vodafone) werkt de website.
Het provider beheerpaneel, op een ander IP adres, heeft hetzelfde issue. De provider (https://www.transip.nl/) geeft aan dat het een TriNed netwerk-issue is.

Helaas wil de TriNed 'customer support' de schuld afschuiven op mijn lokale thuis-netwerk, terwijl mijns inziens het een TriNed netwerk issue is. Misschien willen jullie (andere Forumlezers hier) via hun TriNed glasvezel eens voor mij checken of http://vaneijndhoven.net/ voor jullie wel of niet bereikbaar is? Mogelijkerwijs is het een regionaal probleem? Ik heb mijn aansluiting in Waalre, NB.
toon volledige bericht
Ben je in de gelegenheid om een traceroute te doen vanaf zowel jou TriNed IP naar het IP van de website als ook andersom? Ben wel benieuwd wat je dan ziet.

Dat er bewust iets geblokkeerd wordt geloof ik namelijk niet maar er zit wel ergens een issue dus waarschijnlijk. Ofwel bij TriNed ofwel bij TransIP bedoel ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40

Ik zit bij Trined in Eindhoven. Een tracepath loopt tot en met het transip netwerk in, daarna loopt het dood:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ tracepath vaneijndhoven.net
 1?: [LOCALHOST]                      pmtu 1500
 1:  _gateway                                              3.518ms 
 1:  _gateway                                              4.126ms 
 2:  592322a4.static.cust.trined.nl                        3.593ms pmtu 1492
 2:  lo2002.hil_redb_bng02.tnoc.nl                         9.446ms 
 3:  ve29.hil_redb_ipr02.tnoc.nl                           8.247ms 
 4:  ve29.ams_nkhf_ipr02.tnoc.nl                           9.125ms asymm  3 
 5:  m6.e1.ams0.transip.net                                9.097ms 
 6:  no reply
 7:  no reply

Vanaf die trined aansluiting lijkt ik ook geen verbinding te kunnen maken naar je poort 80:
code:
1
2
$ telnet vaneijndhoven.net 80
Trying 85.10.159.1...

Dat laatste lukt wel vanaf een machine in het oracle netwerk:
code:
1
2
3
# telnet vaneijndhoven.net 80
Trying 85.10.159.1...
Connected to vaneijndhoven.net.

Maar, vanaf een machine in het oracle netwerk lijkt de route naar je host ook dood te lopen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# tracepath vaneijndhoven.net
 1?: [LOCALHOST]                      pmtu 9000
 1:  140.91.222.94                                         0.230ms asymm  2 
 1:  140.91.222.90                                         0.149ms asymm  2 
 2:  140.91.222.57                                         0.180ms pmtu 1500
 2:  ip4.gtt.net                                           0.584ms 
 3:  ae3-318.cr3-ams2.ip4.gtt.net                          0.919ms 
 4:  ae13.cr5-ams1.ip4.gtt.net                             1.663ms 
 5:  176.62.175.244.static.hosted.by.combell.com           1.307ms asymm  4 
 6:  217.21.188.124.static.hosted.by.combell.com           2.608ms asymm  5 
 8:  no reply

Wat ik even niet begrijp is dat vanaf een machine in het transip netwerk er wel connectie te maken is op poort 80:
code:
1
2
3
$ telnet vaneijndhoven.net 80
Trying 85.10.159.1...
Connected to vaneijndhoven.net.

Maar een tracepath loopt dood:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
$ tracepath vaneijndhoven.net
 1?: [LOCALHOST]                      pmtu 1500
 1:  no reply
 2:  no reply
 3:  f1.r2.ams0.transip.net                                0.874ms 
 4:  r2-a0.e1.ams0.transip.net                             0.659ms 
 5:  176.62.175.242.static.hosted.by.combell.com           1.040ms 
 6:  217.21.188.124.static.hosted.by.combell.com          19.185ms 
 8:  no reply

Mijn eerste gok zou zijn dat er transip iets niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Ik heb van 2 verschillende TriNed aansluitingen vaneijndhoven.net proberen te pingen en beide zijn succesvol.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=1 ttl=51 time=9.77 ms
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=2 ttl=51 time=9.79 ms
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=3 ttl=51 time=9.87 ms
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=4 ttl=51 time=9.86 ms
64 bytes from 85.10.159.1.nl.transip.me (85.10.159.1): icmp_seq=5 ttl=51 time=9.82 ms
^C
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4006ms
rtt min/avg/max/mdev = 9.773/9.823/9.872/0.131 ms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Er is iets heel geks met dat blok, zie https://apps.db.ripe.net/...t=85.10.159.1&source=RIPE

Probleem is als je diverse web lookingglass tools gebruikt dat Signet ook daadwerkelijk de hele /19 announced in BGP terwijl een /22 daarvan dus bij een ander AS hoort.

Maar de website is hier nu wel weer bereikbaar vanuit een TriNed aansluiting :)

[ Voor 18% gewijzigd door ik222 op 18-09-2022 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JosvnE
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-04 08:16
Bedankt jullie allemaal met jullie reacties over mijn connectie-probleem van TriNed naarTransIp. Het bleek duidelijk dat het niet aan mijn eigen Fritzbox of thuisnetwerk ligt.
Gisteravond laat heb ik een bericht gekregen van TriNed dat ze inderdaad een netwerk-issue hebben gevonden en gerepareerd.
Mijn website werkt nu gelukkig weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
...

[ Voor 99% gewijzigd door jorikc op 19-09-2022 19:54 . Reden: Nevermind... Het was al opgelost, had nog niet alles gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrG_NL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-09-2024
Niet helemaal naar t eind gelezen

[ Voor 74% gewijzigd door ChrG_NL op 20-09-2022 00:16 . Reden: Offtopic ]

• Askjeeves
  • Laatst online: 07-05 12:22
Hallo allemaal,

Vandaag is mijn glasvezelaansluiting opgeleverd. De installateur was binnen 30 minuten klaar en alles werkt naar behoren. Althans..................

Ik heb het Huawei-modem/router gekregen. Nu zou ik daar op willen inloggen om de WIFI naam / gebruikersnaam en wachtwoord aan te passen.

Inloggen via webbrowser 192.168.1.1 of 192.168.3.1 geeft geen reactie.

Iemand enig idee?

Thx voor de reactie!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Als je verbonden bent met de router, even CMD openen, ipconfig in tikken en kijk eens wat er bij gateway staat (er vanuit gaande dat je een pc met Windows draait). Normaal is dat het IP van dat ding :) . Vaak staat het ook vermeld op een sticker aan de onderkant met eventuele wachtwoorden etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Andros op 28-09-2022 15:34 ]

• Askjeeves
Andros schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:34:
Als je verbonden bent met de router, even CMD openen, ipconfig in tikken en kijk eens wat er bij gateway staat (er vanuit gaande dat je een pc met Windows draait). Normaal is dat het IP van dat ding :) . Vaak staat het ook vermeld op een sticker aan de onderkant met eventuele wachtwoorden etc.
In het boekje van Trined staat ip-adres 192.168.18.1. Alleen kom je daar niet bij de loginpagina van het modem uit.
Ook 192.168.1.1. en zo tot 192.169.1.10 levert ook geen resultaat op.

Vrijdag komt de monteur nog langs ivm storing en dan zal ik het hem eens vragen.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:54
Askjeeves schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:09:
[...]

In het boekje van Trined staat ip-adres 192.168.18.1. Alleen kom je daar niet bij de loginpagina van het modem uit.

Vrijdag komt de monteur nog langs ivm storing en dan zal ik het hem eens vragen.
Ok, probeer nu even wat ik zei? Welk gateway adres krijg je op je pc? Probeer die eens :) .

• Askjeeves
Ok, probeer nu even wat ik zei? Welk gateway adres krijg je op je pc? Probeer die eens :) .
[/quote]

Sorry, vergeten te melden. Dat heb ik ook geprobeerd, maar zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans C
Askjeeves schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:45:
[/quote]

Sorry, vergeten te melden. Dat heb ik ook geprobeerd, maar zonder resultaat.
Zonder resultaat? Lukt het niet? Want er is altijd een resultaat na de ipconfig opdracht.

• Askjeeves
Zonder resultaat? Lukt het niet? Want er is altijd een resultaat na de ipconfig opdracht.
Ik heb het nog niet verder kunnen testen, maar zal dat morgen doen en dan kom ik je er bij op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askjeeves
Andros schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:51:
[...]

Hans C schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:35:
[...]

Het is gelukt. ipadres was 192.168.18.1. Stond onderop het modem inclusief gebruikersnaam en wachtwoord.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Askjeeves schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:09:
[...]

Maar dat wist je toch al? Hier je eigen bericht van woensdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askjeeves
jorikc schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:49:
[...]

Maar dat wist je toch al? Hier je eigen bericht van woensdag ;)
Zeker, maar toen werkte het op een of andere manier niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Even update over mijn situatie:

Bij Trined alles uitgesloten. E-Quest kwam een meting doen via hun eigen poort. De monteur kon ook niet de volle gigabit halen via een E-Quest debug poort op de NTU. Het ligt aan de NTU. Ik heb een oudere NTU gekregen die betere snelheden haalt. E-Quest is bezig met nieuwere NTU's maar ze zijn nog niet beschikbaar. Zodra ze beschikbaar zijn maken ze een afspraak met mij om een nieuwere / gefixte NTU te plaatsen. E-Quest is op de hoogte van deze bugs / problemen, blijkbaar ben ik niet de enige.

Ik ben benieuwd of ik in Helmond zelf direct op de glasvezel kan aansluiten (of E-Quest/Trined medewerking kan verplichten hiervoor)?

Dan bestel ik op fs.com een adaptertje + glasvezelkabel + SFP module die in mijn router kan, en sluit ik mijn router direct op de glas aan... iemand ervaring hiermee voordat ik mogelijk wat geld weg gooi?

Het is een groene connector dus ik zou dan SC/APC moeten hebben denk ik.
Verder voldoet een fs.com SFP module niet aan alle vereisten, bv de range, of signaal sterkte.. iig niet de goedkopere 10km of 20km modules (die toch ook echt prima zouden moeten werken), dus welke opties kiezen?

[ Voor 14% gewijzigd door grasmanek94 op 19-10-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
grasmanek94 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:46:
Ik ben benieuwd of ik in Helmond zelf direct op de glasvezel kan aansluiten (of E-Quest/Trined medewerking kan verplichten hiervoor)?
Zie https://www.trined.nl/vrije-modemkeuze/ onder Gebruik van eigen glasvezelmodem en router bij AON-techniek staat ook Glasvezel Helmond.

[ Voor 13% gewijzigd door JohDB op 19-10-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Daar refereer ik ook naar in mijn vragen; die FS.com modules voldoen niet aan de eisen. Dus wat nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grasmanek94 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:59:
[...]

Daar refereer ik ook naar in mijn vragen; die FS.com modules voldoen niet aan de eisen. Dus wat nu?
Je kunt gewoon een simpele bidi SFP van fs.com gebruiken, deze bijvoorbeeld is prima https://www.fs.com/de-en/products/11802.html

En dan heb je (als je FTU inderdaad een SC/APC connector heeft) er deze kabel bij nodig: https://www.fs.com/de-en/products/62913.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
grasmanek94 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:59:
[...]
Volgens mij moet de https://www.fs.com/de-en/products/11802.html gewoon werken. Je moet dan nog wel de juiste patchkabel bestellen, dat is volgens mij de https://www.fs.com/de-en/products/62913.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Hmm moet ik niet eentje vinden met RX beide "Ontvangstfrequentie (RX) 1490 en 1550nm"?
Edit: zie dat fs.com zo eentje niet heeft in de opties dus heb maar 1490 besteld en hopen dat t werkt.

[ Voor 37% gewijzigd door grasmanek94 op 19-10-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grasmanek94 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
Hmm moet ik niet eentje vinden met RX beide "Ontvangstfrequentie (RX) 1490 en 1550nm"?
Edit: zie dat fs.com zo eentje niet heeft in de opties dus heb maar 1490 besteld en hopen dat t werkt.
Dat werkt wel, al die dingen kunnen gewoon tussen de 1490 en 1550nm ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:31

Luke!

#Treinbaas
Goedeavond. Wij zijn erg tevreden over de gladvezelverbinding van Trined, maar hebben het regelmatig aan de stok met de terugkijkfunctie van de digitale TV (op basis van de Amino-ontvangers). Het probleem is dat bij de overgang naar een volgend programma (terwijl je terugkijkt), er meestal 5-10 minuten "teruggespoeld" wordt. In plaats van het volgende programma mag je dus de laatste 5-10 minuten van datgene wat je net bekeken hebt nog eens bekijken. Dit probleem treedt op met beide Amino-ontvangers die we hebben, maar alleen bij de automatische overgang naar een volgend programma en niet wanneer je zelf het terugkijken van een specifiek programma start.

Helaas komt de Trined-helpdesk niet verder dan het al dan niet rechtstreeks op het modem aansluiten van de Amino-ontvanger, wat uiteraard geen verschil maakt.

Is dit een bekend probleem en zijn er oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
ik222 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Dat werkt wel, al die dingen kunnen gewoon tussen de 1490 en 1550nm ontvangen.
oke alles is binnen gekomen.
Ik had de router voorgeconfigureerd, dus het was gewoon plug-and-play. Het werkt.. ofja ik heb internet en alles doet het zoals het 't moet doen, maar dat is het dan ook.

Helaas haal ik maar ~126/120 Mbps terwijl de negotiatie gewoon 1Gbps is. Met de Trined servers haal ik ~93/94.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfEOKhqq77FadybLH4GG6RTpISs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxW0ZMjzN18ILP7SBTFcibAL.png?f=fotoalbum_large

Toch maar de Genexis er weer tussen gestopt, dan haal ik gewoon 900/600 multi connection en single connection 500/300.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GAOfzj0vuFCxpO_HIPWNHlW8Wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FN4KcH5q6ViGeLT7Qvu7aLjz.png?f=fotoalbum_large

Dit zegt mij niks maar bij de RX stats eigenlijk bijna geen error count, en geen error count die oploopt. Paar keer geherstart maar deed niks. Alles opnieuw ingeplugd, ook geen verbeteringen in snelheid.

Had ik dan toch voor de 60km (relatief duur zeg!) module moeten gaan?
Of had dat niks uitgehaald?

Tips voor volgende stappen?

Dit is mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
# jul/05/2022 18:13:49 by RouterOS 7.3.1
# software id = **************
#
# model = RB4011iGS+
# serial number = *******************
/interface bridge
add arp=proxy-arp name=lan
/interface bridge
add name=wan
/interface vlan
add interface=wan loop-protect=off name=vlan6-wan vlan-id=6
/interface list
add name=LAN
add name=WAN
/interface wireless security-profiles
set [ find default=yes ] supplicant-identity=MikroTik
/ip pool
add name=dhcp ranges=192.168.2.10-192.168.2.127
add name=vpn ranges=192.168.2.128-192.168.2.168
/ip dhcp-server
add address-pool=dhcp interface=lan name=dhcp-lan
/ipv6 dhcp-server
add address-pool=wan6 interface=lan name=dhcp-v6
/port
set 0 name=serial0
set 1 name=serial1
/ppp profile
set *0 dhcpv6-pd-pool=wan6 local-address=192.168.2.254 remote-address=vpn \
    remote-ipv6-prefix-pool=wan6
add name=default-wan6
set *FFFFFFFE dhcpv6-pd-pool=wan6 local-address=192.168.2.254 remote-address=\
    vpn remote-ipv6-prefix-pool=wan6
/interface pppoe-client
add add-default-route=yes disabled=no interface=vlan6-wan max-mru=1500 \
    max-mtu=1500 name=pppoe-wan profile=default-wan6 user=************
/interface bridge port
add bridge=lan interface=ether2
add bridge=lan interface=ether3
add bridge=lan interface=ether4
add bridge=lan interface=ether5
add bridge=lan interface=ether6
add bridge=lan interface=ether7
add bridge=lan interface=ether8
add bridge=lan interface=ether9
add bridge=lan interface=ether10
/interface bridge port
add bridge=wan interface=ether1
add bridge=wan interface=sfp-sfpplus1
/ip neighbor discovery-settings
set discover-interface-list=LAN
/interface l2tp-server server
set enabled=yes use-ipsec=required
/interface list member
add interface=lan list=LAN
add interface=pppoe-wan list=WAN
/interface ovpn-server server
set default-profile=default-encryption enabled=yes
/interface pptp-server server
# PPTP connections are considered unsafe, it is suggested to use a more modern VPN protocol instead
set authentication=pap,chap,mschap1,mschap2 enabled=yes
/interface sstp-server server
set default-profile=default-encryption enabled=yes port=444
/ip address
add address=192.168.2.254/24 interface=ether2 network=192.168.2.0
/ip cloud
set ddns-enabled=yes
/ip dhcp-client
add comment=wan interface=wan
/ip dhcp-server lease
add address=192.168.2.253 client-id=1:2c:c8:1b:98:d4:a9 mac-address=\
    2C:C8:1B:98:D4:A9 server=dhcp-lan
add address=192.168.2.250 client-id=1:68:d7:9a:cc:2e:e8 mac-address=\
    68:D7:9A:CC:2E:E8 server=dhcp-lan
add address=192.168.2.251 client-id=1:68:d7:9a:cc:2f:18 mac-address=\
    68:D7:9A:CC:2F:18 server=dhcp-lan
add address=192.168.2.1 client-id=1:0:24:9b:18:80:61 mac-address=\
    00:24:9B:18:80:61 server=dhcp-lan
add address=192.168.2.252 mac-address=********************** server=dhcp-lan
add address=192.168.2.200 mac-address=********************** server=dhcp-lan
/ip dhcp-server network
add address=192.168.2.0/24 domain=local gateway=192.168.2.254 netmask=24
/ip dns
set allow-remote-requests=yes servers=8.8.8.8,8.8.4.4
/ip dns static
add address=192.168.2.254 name=lan
add address=192.168.2.253 comment="automatic-from-dhcp (magic comment)" name=\
    *****************.local ttl=15m
add address=192.168.2.250 comment="automatic-from-dhcp (magic comment)" name=\
add address=192.168.2.251 comment="automatic-from-dhcp (magic comment)" name=\
add address=192.168.2.1 comment="automatic-from-dhcp (magic comment)" name=\
add address=192.168.2.21 comment="automatic-from-dhcp (magic comment)" name=\
add address=192.168.2.252 name=**********.nl
/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment="establised, related" connection-state=\
    established,related
add action=accept chain=input comment=icmp protocol=icmp
add action=accept chain=input comment=ipsec dst-port=4500,500 protocol=udp
add action=accept chain=input protocol=ipsec-esp
add action=accept chain=input protocol=ipsec-ah
add action=accept chain=input protocol=l2tp
add action=accept chain=input protocol=gre
add action=accept chain=input comment=l2tp dst-port=1701 protocol=udp
add action=accept chain=input comment=pptp dst-port=1723 protocol=tcp
add action=accept chain=input comment=sstp dst-port=444 protocol=tcp
add action=accept chain=input comment="all from lan" in-interface-list=LAN
add action=accept chain=input dst-address=255.255.255.255
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="established, related" \
    connection-state=established,related disabled=yes hw-offload=yes
add action=accept chain=forward comment="established, related" \
    connection-state=established,related
add action=accept chain=forward comment="all from lan" in-interface-list=LAN
add action=accept chain=forward comment="all from lan" disabled=yes \
    out-interface-list=LAN
add action=accept chain=forward comment=wan disabled=yes out-interface-list=\
    WAN
add action=accept chain=forward comment=dstnat connection-nat-state=dstnat
add action=accept chain=forward disabled=yes dst-port=\
    80,443,545,902,9443,18914,27015,34197,62222,62223 in-interface-list=WAN \
    out-interface-list=LAN protocol=tcp
add action=accept chain=forward disabled=yes dst-port=\
    out-interface-list=LAN protocol=udp
add action=accept chain=output
add action=drop chain=input comment="drop all" log-prefix=BLOCK4I
add action=drop chain=forward comment="drop invalid" connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment="drop all" log-prefix=BLOCK4F
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface-list=WAN
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=\
    80,443,545,902,9443,18914,27015,34197,62223 in-interface-list=WAN \
    protocol=tcp to-addresses=192.168.2.252
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=\
    80,443,545,902,9443,18914,27015,34197,62223 in-interface-list=WAN \
    protocol=udp to-addresses=192.168.2.252
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=62222 in-interface-list=WAN \
    protocol=tcp to-addresses=192.168.2.252 to-ports=22
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=62222 in-interface-list=WAN \
    protocol=udp to-addresses=192.168.2.252 to-ports=22
add action=masquerade chain=srcnat comment=masquerade ipsec-policy=out,none \
    out-interface-list=WAN
add action=masquerade chain=srcnat comment="masq. vpn traffic" src-address=\
    192.168.2.0/24
add action=dst-nat chain=dstnat dst-address=89.32.241.159 dst-port=\
    80,443,545,902,9443,18914,27015,34197,62222,62223 protocol=tcp \
    to-addresses=192.168.2.252
/ipv6 address
add address=::1 from-pool=wan6 interface=lan
/ipv6 dhcp-client
add add-default-route=yes interface=pppoe-wan pool-name=wan6 \
    pool-prefix-length=56 prefix-hint=::/56 request=address,prefix
/ipv6 firewall filter
add action=accept chain=input connection-state=established
add action=accept chain=input protocol=icmpv6
add action=accept chain=input comment=ipsec dst-port=4500,500 protocol=udp
add action=accept chain=input protocol=ipsec-esp
add action=accept chain=input protocol=ipsec-ah
add action=accept chain=input protocol=gre
add action=accept chain=input comment=l2tp dst-port=1701 protocol=udp
add action=accept chain=input comment=pptp dst-port=1723 protocol=tcp
add action=accept chain=input comment=sstp dst-port=444 protocol=tcp
add action=accept chain=input comment=dhcpv6 dst-port=546 protocol=udp
add action=accept chain=forward comment="all from lan" in-interface-list=LAN
add action=accept chain=forward protocol=icmpv6
add action=accept chain=forward comment="established, related" \
    connection-state=established,related
add action=accept chain=forward comment=wan out-interface-list=WAN
add action=accept chain=forward dst-port=\
    out-interface-list=LAN protocol=udp src-port=""
add action=accept chain=forward dst-port=\
    out-interface-list=LAN protocol=tcp src-port=""
add action=accept chain=output comment="accept all"
add action=accept chain=forward in-interface-list=LAN out-interface-list=WAN
add action=drop chain=input log-prefix=BLOCK6i
add action=drop chain=forward comment="drop invalid" connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment="drop all" log-prefix=BLOCK6F
/ipv6 firewall nat
add action=dst-nat chain=dstnat dst-port=62222 protocol=tcp to-ports=22
/ipv6 nd
add advertise-mac-address=no interface=lan other-configuration=yes
/ppp secret
add name=vpn
/system clock
set time-zone-name=Europe/Amsterdam
/system identity
set name=router
/system scheduler
add interval=30s name="DNS update" on-event="# SPDX-License-Identifier: CC0-1.\
    0\r\
    \n\r\
    \n:local dnsttl \"15m\"\r\
    \n\r\
    \n:local magiccomment \"automatic-from-dhcp (magic comment)\"\r\
    \n:local activehosts [:toarray \"\"]\r\
    \n\r\
    \n:foreach lease in [/ip dhcp-server lease find] do={\r\
    \n  :local hostname [/ip dhcp-server lease get value-name=host-name \$leas\
    e]\r\
    \n  :local hostaddr [/ip dhcp-server lease get value-name=address \$lease]\
    \r\
    \n\r\
    \n  :if ([:len \$hostname] > 0) do={\r\
    \n    :local regdomain \"\$hostname.local\"\r\
    \n    :set activehosts (\$activehosts, \$regdomain)\r\
    \n\r\
    \n    :if ([:len [/ip dns static find where name=\$regdomain]] = 0) do={\r\
    \n      /ip dns static add name=\$regdomain address=\$hostaddr comment=\$m\
    agiccomment ttl=\$dnsttl\r\
    \n    } else={\r\
    \n      :if ([:len [/ip dns static find where name=\$regdomain comment=\$m\
    agiccomment]] = 1) do={\r\
    \n        /ip dns static set address=\$hostaddr [/ip dns static find name=\
    \$regdomain comment=\$magiccomment]\r\
    \n      }\r\
    \n    }\r\
    \n  }\r\
    \n}\r\
    \n\r\
    \n:foreach dnsentry in [/ip dns static find where comment=\$magiccomment] \
    do={\r\
    \n  :local hostname [/ip dns static get value-name=name \$dnsentry]\r\
    \n  :if ([:type [:find \$activehosts \$hostname]] = \"nil\") do={\r\
    \n    /ip dns static remove \$dnsentry\r\
    \n  }\r\
    \n}\r\
    \n" policy=read,write,test start-time=startup
/tool mac-server
set allowed-interface-list=LAN
/tool mac-server mac-winbox
set allowed-interface-list=LAN
/tool sniffer
set filter-interface=wan memory-limit=1000KiB

Doet verder niet veer meer dan pppoe opzetten, beetje NAT, IPv6 werkend krijgen en DHCP etc.

[ Voor 100% gewijzigd door grasmanek94 op 24-10-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Een 60km module heb je niets aan in elk geval, je hebt echt het juiste type SFP.

Heb je normaal deze zelfde Mikrotik aangesloten op de Genexis (via ether1?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
ik222 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:42:
Een 60km module heb je niets aan in elk geval, je hebt echt het juiste type SFP.

Heb je normaal deze zelfde Mikrotik aangesloten op de Genexis (via ether1?).
yes, via ether1 krijg ik gewoon dezelfde snelheid als via de Fritz!Box (zelfs sneller).
Ofwel Glas -> Genexis FiberTwist -> LAN1 -> Mikrotik Ether1 -> Ether2 -> PC

Ik heb eea onderzocht en bv:

https://bergs.biz/blog/wp...oads/2016/03/IMG_0673.jpg

Blijkbaar moet men dus een EPON module hebben. Ik zal deze dan maar proberen:

https://www.fs.com/products/159303.html

Collega van mij zegt dat normale modules niet met (*)PON (goed) horen te werken, daar moet men specifieke PON modules voor hebben.. hm. Maar een connectie heb ik wel. Apart allemaal. Wie weet lost dat het probleem op.

Ik dacht dat we allang GPON en nieuwere gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door grasmanek94 op 24-10-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Jij hebt geen PON, Glasvezel Helmond is AON dus een PON module kopen heeft geen zin. Daarmee zul je in het geheel geen verbinding krijgen.

TriNed gebruikt (G)PON op alle netwerken waar ze zelf belichten maar in Helmond leveren ze dus via Glasvezel Helmond (E-Quest) en die gebruiken AON. AON of (G)PON heeft ook niets met nieuwer te maken, het is gewoon een totaal andere techniek.

Nogmaals je hebt de juiste module, wel vreemd dat je zo'n lage snelheid haalt met de SFP in de Mikrotik. Je zou zo'n ding kunnen kopen: https://www.coolblue.nl/p...DMSwTAnijEYxoCBWUQAvD_BwE En dan testen wat je dan haalt met je SFP hierin en dan de UTP kant weer in ether1 van je Mikrotik.

[ Voor 55% gewijzigd door ik222 op 24-10-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
ik222 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:57:
Jij hebt geen PON, Glasvezel Helmond is AON dus een PON module kopen heeft geen zin. Daarmee zul je in het geheel geen verbinding krijgen.

TriNed gebruikt (G)PON op alle netwerken waar ze zelf belichten maar in Helmond leveren ze dus via Glasvezel Helmond (E-Quest) en die gebruiken AON. AON of (G)PON heeft ook niets met nieuwer te maken, het is gewoon een totaal andere techniek.
Maar de connector in mijn huis is SC/APC en bij de "AON" op de vrije modemkeuze pagina laten ze LC/UPC zien. SC/APC is PON (over het algemeen). Conflicterende informatie dus.

Verder bevat de fibertwist die ik heb een SC/APC aansluiting en de interne module lijkt waarschijnlijk ook gewoon een EPON module te zijn.. alleen dan met een SC/APC connector.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 24-10-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
grasmanek94 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Maar de connector is SC/APC en bij de "AON" op de vrije modemkeuze pagina laten ze LC zien. SC/APC is PON (over het algemeen). Conflicterende informatie dus.
Connectoren staan in principe los van de gebruikte techniek, je moet de kabel hebben die aan de ene kant de juiste connector heeft voor jou FTU en aan de andere kant voor jou SFP.

Als het goed is heeft je huidige SFP een LC/PC connector, tenminste als je deze hebt gekocht: https://www.fs.com/de-en/products/11802.html heeft die een LC/PC connector. Je FTU heeft waarschijnlijk een grotere groene aansluiting? Dat is dan SC/APC. Dus dan heb je deze kabel nodig https://www.fs.com/de-en/products/62913.html

Je mag gerust een GPON module kopen van mij, maar die gaat echt niet werken ;) Sowieso als je een GPON aansluiting in de PoP had gehad dan had de reguliere AON SFP die je nu hebt in het geheel niet gewerkt en had je hoogstwaarschijnlijk zelfs telefoon gehad dat je het netwerk aan het verstoren was. GPON kan er namelijk niet tegen als je tegenlicht met een voor AON geschikte SFP stuurt.

Ik denk dat het snelheidsprobleem nu eerder aan de SFP poort ligt op je Mikrotik ligt (of je hebt een hele vieze kabel of rotte SFP te pakken). Maar het is hoe dan ook wel het juiste type. Je zou eens kunnen testen met een simpele mediaconverter ertussen die ik hierboven linkte.

[ Voor 30% gewijzigd door ik222 op 24-10-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
De FTU heeft idd SC/APC (grote, groene) aansluiting.

De normale fs.com modules die men dus (voor LAN enz) gebruikt is "AON" techniek (by default)?

Weer iets geleerd.

SFP heeft inderdaad een LC/UPC connector. Ik heb daarom dus een SC/APC <=> LC/UPC fiber kabel gekocht. Kwamen netjes met de dust covers in plastic zip bags, en SFP module in een plastic tray waar er denk ik 20 in zouden kunnen. Degelijk verpakt en box was heel dus ik verwacht helemaal geen mishandelen / bezorgschade.

De module is, om exact te zijn, deze:

https://www.fs.com/de-en/...attribute=12263&id=363792

Met aanpassing voor specifiek "Mikrotik" gekozen, maar in Mikrotik zien we dus dat het gewoon een FS.com module is. Wat eigenlijk prima is, Mikrotik heeft geen whitelist/blacklist voor zover ik weet.
Als het goed is is dit in principe dezelfde module want daar linked de customize knop naartoe vanuit jouw link.

Of maakt die "-U" suffix wel dat degelijk verschil of men ~100 of ~1000 haalt?

[ Voor 34% gewijzigd door grasmanek94 op 24-10-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BX-U is 1310nm TX en 1550 RX. BX-D daarentegen is precies omgedraaid, 1550TX en 131RX. Je hebt dus altijd de ene aan de ene kant van een verbinding en de andere aan de andere kant, dat is de manier waarop je kan zenden en ontvangen over 1 vezel. Dus ofwel in de PoP zitten BX-D lasers en jij hebt dus een BX-U nodig.

Met snelheid heeft het allemaal niets te maken, als je de verkeerde pakt krijg je simpelweg geen link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Nja gezien er wel een link is, en de negotiatie 1 Gbps is, zal er wel iets anders aan de hand zijn.

Je praat wel over 1550, 1490 is mijn module voor RX (net als jouw link). Vriend beweert dat ze ook 1550 moeten kunnen ontvangen maar hoe zit dat?

Werd 1550 niet voor CATV gebruikt (ofwel niet relevant voor mij - internet-only abo)?

[ Voor 58% gewijzigd door grasmanek94 op 24-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Die modules doen gewoon 1490-1550 over het algemeen, en ook daar als het fout zou zijn dan had je in het geheel geen link.

Wat betreft TV, dat zal bij jou gewoon over een aparte vezel gaan mocht je het hebben. Bij een GPON aansluiting gaat dat inderdaad wel op een eigen frequentie over dezelfde vezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 10:41

TJR

Hier een snelheidsprobleem aan het proberen te debuggen van een bestaande situatie met een zelfbouw router met CentOS en OpenVPN, direct verbonden met het TriNed modem.

Snelheid met een speedtest naar hun eigen speedtest server start nog wel rond de 200 Mbps maar zakt al heel snel naar een snelheid rond de 50 Mbps op een 1Gbps verbinding gemeten direct op de router. Dit was kennelijk al maanden zo. Router legt ook tunnels naar twee andere locaties maar verder niets heel spannends.

Iemand een suggestie waar ik naar zou kunnen kijken nog?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1rnilYWSO7K94XhZ9dq2eNhH8M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ki0fHZP7khEULfQQ7eGBgZqq.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door TJR op 01-11-2022 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
TJR schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:05:
Hier een snelheidsprobleem aan het proberen te debuggen van een bestaande situatie met een zelfbouw router met CentOS en OpenVPN, direct verbonden met het TriNed modem.
Voer je de test uit direct op de TriNed verbinding of via een VPN? Krijg je wel 1Gbps verbinding op de netwerkkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR

TJR

JohDB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:34:
[...]Voer je de test uit direct op de TriNed verbinding of via een VPN? Krijg je wel 1Gbps verbinding op de netwerkkabel?
Ik log wel in via VPN op de router maar heb op de router zelf, volgens de suggestie van TriNed, de speedtest client geïnstalleerd. Netwerk verbinding naar het modem is 1GB wel ja:

enp1s0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 188.***.***.** netmask 255.255.255.252 broadcast 188.***.***.**
inet6 fe80::***:****:****:**** prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether 00:90:**:**:**:** txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 7646846 bytes 6988492066 (6.5 GiB)
RX errors 0 dropped 0 overruns 12173 frame 0
TX packets 7632246 bytes 5237073799 (4.8 GiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0
device memory 0x90900000-9091ffff

Omdat de speedtest wel even op 230 Mbps zit voordat ie inkakt, verdenk ik het TriNed netwerk een beetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wat haal je als je (om te testen) even de door TriNed geleverde apparatuur weer aansluit? Dat lijkt me de snelste manier om te weten of het aan je eigen router ligt of aan TriNed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR

TJR

Hier geen TriNed router vrees ik. Snelheid was ooit wel hoger begreep ik. Kan het geen drukte op het TriNed netwerk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
TJR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:02:
Hier geen TriNed router vrees ik.
Dat is vreemd, volgens mij wordt elke aansluiting altijd met een router geleverd. Ook al wil je een eigen router aansluiten.
TJR schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:02:
Snelheid was ooit wel hoger begreep ik. Kan het geen drukte op het TriNed netwerk zijn?
Omdat je nog geen 1/20 van de snelheid haalt lijkt er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Luke! schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:28:
Goedeavond. Wij zijn erg tevreden over de gladvezelverbinding van Trined, maar hebben het regelmatig aan de stok met de terugkijkfunctie van de digitale TV (op basis van de Amino-ontvangers). Het probleem is dat bij de overgang naar een volgend programma (terwijl je terugkijkt), er meestal 5-10 minuten "teruggespoeld" wordt. In plaats van het volgende programma mag je dus de laatste 5-10 minuten van datgene wat je net bekeken hebt nog eens bekijken. Dit probleem treedt op met beide Amino-ontvangers die we hebben, maar alleen bij de automatische overgang naar een volgend programma en niet wanneer je zelf het terugkijken van een specifiek programma start.
Een beetje een late reactie. Maar heb je dit afgelopen dagen nog getest? Ik had hier eerder ook wel eens ooit last van, maar nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR

TJR

JohDB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:11:
Dat is vreemd, volgens mij wordt elke aansluiting altijd met een router geleverd. Ook al wil je een eigen router aansluiten.
Het is een TriNed Zakelijk Internet zonder router vrees ik.
JohDB schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:11:
Omdat je nog geen 1/20 van de snelheid haalt lijkt er iets anders aan de hand.
Enig idee in welke hoek ik het kan zoeken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Oh, dat verklaard het. Had je de vraag al bij de (zakelijke) klantenservice neergelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
TJR schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:08:
[...]
inet 188.***.***.** netmask 255.255.255.252 broadcast 188.***.***.**
Ik zie in jouw config dat je een /30 subnet gebruikt. Staat er nog een losse Fritzbox oid tussen de aansluiting en de router? Of hoe heb je dit aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJR

TJR

Klantenservice geeft de schuld aan mijn eigen router vrees ik. Staat verder niets tussen het modem en de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Kun je de snelheidstest (tijdelijk) doen zonder je router? Dus rechtstreeks op een computer? Dat moet ook in te stellen zijn lijkt me, zodat je dan wel weer gebruik kunt maken van de https://www.trined.nl/snelheidsgarantie.

(Deze "niet-zakelijke" pagina wordt naar gelinkt vanuit de zakelijke pagina over internet in de alinea over snelheidsgarantie dus die moet ook gelden voor zakelijk gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
ik222 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Je mag gerust een GPON module kopen van mij, maar die gaat echt niet werken ;) Sowieso als je een GPON aansluiting in de PoP had gehad dan had de reguliere AON SFP die je nu hebt in het geheel niet gewerkt en had je hoogstwaarschijnlijk zelfs telefoon gehad dat je het netwerk aan het verstoren was. GPON kan er namelijk niet tegen als je tegenlicht met een voor AON geschikte SFP stuurt.
Ik heb die EPON module dus binnen - kon 'm niet annuleren - inclusief een ander fiber kabeltje. Ik denk; ach voor de lol proberen..

Wonderbaarlijk maar de EPON module werkt, ik krijg gewoon werkend ipv4 en ipv6 en kan internetten op beide. Helaas op dezelfde snelheden als een normale fs.com sfp module.
Het maakt dus niet uit of ik een normale module van fs.com gebruik of een EPON module van fs.com, beide kan ik verbinding opzetten, op beide werkt internet, maar helaas op beide dezelfde snelheden. Zowel dezelfde snelheden via mijn mikrotik als de combinatie van Trined Fritz!Box + Glasvezel Helmond mediaconverter / "glasvezelmodem" (zoals zij dat noemen).

Mijn conclusie is dus dat het probleem toch echt buiten mijn huis ligt. Maarja Trined zegt het is Glasvezel Helmond. Glasvezel Helmond geeft het glasvezelkastje de schuld en ze zeiden onlangs dat er rond 10 december een firmware update is doorgevoerd. Ik heb nieuwe metingen gedaan maar er is geen verandering. Ik heb de bevindingen aan Trined (die het naar Glasvezel Helmond) doorgespeeld waarbij ik nadrukkelijk zeg dat de conclusie is: probleem buiten huis (met de hierbovenstaande uitleg + meetresultaten).

Wel is de single connection speed naar Github in de afgelopen maanden aanzienelijk verbeterd, ik kan gewoon een repo clonen en changes pushen met 150+ mbits.. en niet meer een zwakke 35 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
EPON is ook niet hetzelfde als GPON, een GPON module zal in het geheel niet werken op jou netwerk.
Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste