[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daann.
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-09 17:14
Meerdere mensen problemen met internet? Hier vanaf 16:30 niks. Regio e-fiber Koggenland.

Excuses, zie nu het bericht op de site van Trined.

[ Voor 24% gewijzigd door Daann. op 02-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Had net wel even een momentje met 10kbps. Maar na een herstart was het weer max/max. Niet regio Koggenland.

Aanvullend nog wat TV vraagjes:
Wat is trouwens de resolutie van replay tv.... zit enorme compressie op lijkt het. Elke beweging is hele rare gestreepte resolutie al een paar dagen.
En begingemist/replay tv doet het ook niet in de eerste 5 minuten na een programma (error). Komt dat bekend voor?
Afstandsbediening bij de STB is heel gevoelig, je moet echt precies mikken op het kastje. Kan die ook via Bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15:43
Get!em schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:58:
Wat is trouwens de resolutie van replay tv.... zit enorme compressie op lijkt het. Elke beweging is hele rare gestreepte resolutie al een paar dagen.
Ik begreep dat er wat problemen waren met Opnames/Replay de afgelopen dagen. Bij nieuwe Opnames/Replay vanaf vandaag zou het opgelost moeten zijn. Er zat blijkbaar iets in de opgeslagen items welke niet meer hersteld konden worden.
Get!em schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:58:
Afstandsbediening bij de STB is heel gevoelig, je moet echt precies mikken op het kastje. Kan die ook via Bluetooth?
Nee, alleen IR. Welke merk/type heb je, bij sommige kun je een los IR-oogje aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
Hi, weet iemand of de Tv-app ook te downloaden en te gebruiken is op een Chromecast Google TV? Of is het alleen mogelijk om van je mobiele telefoon te casten richting de tv/chromecast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Edje040 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:49:
Hi, weet iemand of de Tv-app ook te downloaden en te gebruiken is op een Chromecast Google TV? Of is het alleen mogelijk om van je mobiele telefoon te casten richting de tv/chromecast?
Zover ik weet werkt de app (nog) niet via een Chromecast Google TV. Uiteraard kun je wel casten naar een Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-09 21:37
JohDB schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Zover ik weet werkt de app (nog) niet via een Chromecast Google TV. Uiteraard kun je wel casten naar een Chromecast.
Thnx. Jammer. Ik merk (nu bij KPN) dat het via de Google TV een stuk scherper is dan casten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tscargo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 16:03
Ik maak al enkele jaren gebruik van Trined en vroeg mij af of nieuwe geleverde STB's (de interactive ontvanger) nog steeds alleen 1080i aankunnen.

Ook vroeg ik mij af of er ooit iemand heeft kunnen kijken of er niet gewoon met een standaard IPTV app gebruik gemaakt zou kunnen worden van de IPTV dienst van Trined. Dat zou weer een kastje schelen.

De suggestie van de klantenservice om te casten naar een Chromecast vanuit de TV app ken ik, maar goed, dat is natuurlijk met kinderen geen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:51
Zelf gebruik ik een DVB-C tuner in de meterkast en Plex om tot 4 zenders op verschillende apparaten te kijken (of op te nemen), dat zou een alternatief kunnen zijn t.o.v. de IPTV streams waar de STB gebruik van maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
jorikc schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:47:
Zelf gebruik ik een DVB-C tuner in de meterkast en Plex om tot 4 zenders op verschillende apparaten te kijken (of op te nemen), dat zou een alternatief kunnen zijn t.o.v. de IPTV streams waar de STB gebruik van maakt?
Welke tuner gebruik je daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ik heb een Silicondust HDHomeRun, volgens Plex wordt ie herkend als een HDHomeRun EXPAND, maar ik geloof dat het dezelfde is als deze (die nu toevallig ook in de V&A) zit:

uitvoering: Silicondust HDHomeRun Extend HDHR3-4DC

Het is niet echt out of the box allemaal, maar als je met IPTV streams aan de slag wilt en e.e.a. in eigen beheer hebben, dan kan het wel op deze manier.

Een van de onhandigheden die ik nu (nog) heb (met Plex), is dat als er meerdere audio streams zijn (bijvb. voor slechtzienden, 2ch of 5.1ch) en ondertitels (voor doven/slechthorenden), dat dan standaard precies de verkeerde gekozen zijn.

Dus als ik via Plex een stream ga kijken (of een opname) van bijvb. NPO1, dan krijg ik standaard TT888 ondertitels te zien (die ik niet hoef) en wordt tekst in het beeld met een voiceover ook nog eens uitgesproken. Ik moet dus steeds even de juiste stream kiezen en ondertitels uitzetten. Dat moet op te lossen zijn met configuratie denk ik of anders met een ander IPTV pakket dan Plex.

De standaard Silicon App kan bij mij wel alle streams wel laten zien, maar heeft niet de juiste EPG data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Vanmorgen een mail gekregen dat Trined mijn tarieven gaat verhogen. Is dat voor iedereen zo of toevallig alleen de klanten op het Rekam netwerk?
De abonnementstarieven voor jouw abonnement per 01-04-2023 zijn als volgt:
- TriNed Glasvezelaansluiting (Rekam FTTH) - € 49,00
- Internet 500/500Mbps - € 0,00
- PSTN telefoonaansluiting - € 2,00

De bedragen in deze mail zijn inclusief 21% BTW.
Mijn huidige tarief is € 46,00 dus die 3 euro verhoging is een prijsstijging van 6,52%. Dit is overigens de eerste prijsstijging sinds jaren, dus ik mag niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Bij mij was de prijs al iets eerder verhoogd van 48,50 naar 50,00 (incl. de upgrade naar Gigabit).
De abonnementstarieven voor jouw abonnement per 01-02-2023 zijn als volgt:
- TriNed Glasvezelaansluiting (KNN Eindhoven) - € 45,00
- Internet 1000/1000Mbps - € 5,00
- Digitale televisie - € 15,00

De bedragen in deze mail zijn inclusief 21% BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:58
3raser schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:15:
Vanmorgen een mail gekregen dat Trined mijn tarieven gaat verhogen. Is dat voor iedereen zo of toevallig alleen de klanten op het Rekam netwerk?

[...]

Mijn huidige tarief is € 46,00 dus die 3 euro verhoging is een prijsstijging van 6,52%. Dit is overigens de eerste prijsstijging sinds jaren, dus ik mag niet klagen.
Mijn huidige tarief is € 54 voor een 1Gbit up en down abonnement per 1 maart 2023. Daarvoor heb ik jaren € 51 betaald, dus ik vind de prijsstijging heel bescheiden. Ik heb het bericht overigens al in januari ontvangen. Ik zit ook in het Rekam gebied.

Marstek Venus E V153 ; Marstek CT003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
hier ook een paar euro hoger, lig er niet wakker van want ik zit bij ze sinds 2018 ofzo en dit is de eerste verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:08
Ik heb last van een lagere uploadsnelheid dan ik zou verwachten.

Mijn download is netjes 940 Mbit/s. Maar bij mijn upload kom ik niet boven de 780 Mbit/s. Op zich niet echt iets om over te klagen, maar ik haal graag het onderste uit de kan.

Ik heb dit op verschillende manieren getest.

Twee aparte desktops zijn direct op de router aangesloten met ethernet. Hier haal ik bovenstaande resultaten mee. Verder nog getest met iPerf om lokaal de maximale snelheid te kunnen meten. Maar hier haal ik tussen beide PC's gewoon 940 Mbit.

Ik heb nog geprobeerd wat ethernet kabels te verwisselen maar zonder resultaat. Maar aangezien ik al een download snelheid haal van 940 Mbit zou het al raar zijn als het daar aanlag. Helaas garandeert Trined maar een uploadsnelheid tot 450 Mbit/s voor het 1Gbit abonnement. Dus zij kunnen mij niet verder helpen.

Zijn er nog andere dingen die ik eventueel kan proberen om zaken uit te sluiten? Zijn er misschien bepaalde instellingen op de router of Windows die dit nog zouden kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat is een vrij normale upload snelheid op GPON, de upload bandbreedte per PON poort is immers veel beperkter dan de download bandbreedte.

Is uiteraard volledig afhankelijk van hoe druk de splitter is waar je op zit maar als die goed vol zit kan dit prima het maximale zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Welke router heb je? Ik heb een Fritz!Box 7530 en daarvan was bekend (volgens monteur) dat de upload minder is dan met de Huawei (als ik het me goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
jorikc schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 23:10:
Welke router heb je? Ik heb een Fritz!Box 7530 en daarvan was bekend (volgens monteur) dat de upload minder is dan met de Huawei (als ik het me goed herinner)
Ik heb inderdaad de Fritz!Box als router. Ik lees verder in dit topic dat de Huawei router aardig is dichtgetimmerd, dus hou ik liever de Fritz!Box. Van die 150 Mbit upload lig ik ook niet echt wakker, is meer een nice to have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Idd was voor mij dezelfde afweging, de lagere upload hangt schijnbaar samen met de iets te trage cpu in de 7530, een andere FB zou wel die upload aan moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:27
wat ik vandaag mee / hoor van Trined.

Wij gaan binnenkort verhuizen (blijf in dezelfde straat), dus ik dacht vraag even na hoe je dit regelt bij Trined.
Wij zijn inmiddels al ca 1.5jaar klant bij hun met enkel Internet en heb eigenlijk geen klachten, dus wilde mijn verbinding graag behouden (wij hebben hier enkel e-fiber netwerk)

Ik contact ze dus met de vraag hoe ik dit moet doen.
Wat blijk, je kunt helemaal niet 'echt' verhuizen, met 'echt' bedoel ik dus dat je lopende contract op een ander adres wordt gezet.

De praktijk is dus:
- huidige verbinding wordt beeindigd (logisch)
- nieuwe verbinding op nieuw adres wordt aangevraagd en aangesloten (logisch)
- je huidige contract wordt beeindigd.. HUH ik wil toch verhuizen
- je krijgt een NIEUW ***JAAR*** contract op nieuwe adres (uhhh nee ik wil mijn huidige contract verhuizen, geen nieuw jaar contract)
- je gereserveerd (dynamisch) IP adres kun je niet mee nemen (ik verhuis in dezelfde straat, blijf dus in dezelfde wijk centrale), je krijgt dus een ander (dynamisch) gereserveerd IP, niet echt wenselijk maar ook geen deal breaker de wijziging.

Vraag me dus af wat hier 'verhuizen' aan is, is gewoon opzeggen en nieuw afsluiten, dit terwijl ik mijn contract wil verhuizen. Er zijn ook geen voordeel acties etc voor enkel internet.

Kan dus net zo goed een andere provider kiezen....
Valt me tegen van Trined dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
Op zich is dit toch niet zo vreemd. Of je nu verhuisd naar één deur verder of de andere kant van het land. TriNed moet voor jou een nieuwe verbinding bij E-Fiber (of andere netwerkaanbieder) aanvragen en krijgt waarschijnlijk zelf ook een nieuw jaarcontract. Toch niet vreemd dat ze jou daar ook aan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Deze manier van werken zal inderdaad logisch zijn op basis van de contracten die TriNed met de operators heeft. Als je een vast IPv4 hebt, zou ik verwachten dat je die wel zou moeten kunnen meenemen. Maar wellicht werkt de techniek daarachter ook anders dan ik verwacht...

Vanuit de verhuizende klant gezien inderdaad wel wat onhandig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:27
nou technisch gezien is het wel logisch inderdaad, maar administratieve gezien zien.

Ik ben nu dus 'verplicht' om een nieuw jaar contract te nemen omdat ze administratief het contract niet kunnen omzetten van 1 adres naar een ander adres..... en dat vind ik dus niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Zo werkt het nu eenmaal bij de meeste glasvezelnetwerken waarbij de eigenaar en provider gesplitst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRo10
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo, ik ben nieuw in dit forum en heb een probleem. Zoals ik al dacht is e-Quest in Helmond de ISP provider voor Trined. Ik heb dus Trined, na Fiber en BBH al eerder afgeserveerd te hebben. Maar het maakt dus niks uit blijkt. Mijn (grootste) probleem is: van Trined krijg je standaard de Fritzbox 7530. Daarmee werkt iptv goed, al is het beeld niet scherp. Ik heb in het kader van vrije modem keuze een Fritzbox 7590ax gekocht en heb alle (zichtbare) instellingen en de laatste firmware geinstalleerd, zodat beide FB-en dezelfde firmware hebben. Dus: beide Fritzboxen zijn hetzelfde ingesteld en geinstalleerd. Toch krijg ik met mijn eigen FB steeds een S002 foutcode: geen beeld, geen geluid, wel de programmagegevens. Wat doe ik fout? Er is geen verschil tussen de fysieke instellingen en aansluitingen van beide FB-en. Wie kan mij helpen want Trined weigert hulp! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Gebruik je de TriNed configuratie welke in de Fritzbox is ingebouwd? Of hem je hem handmatig geconfigureerd? In de door AVM gemaakte TriNed configuratie zit namelijk een multicast configuratie welke specifiek voor TriNed is.

[ Voor 9% gewijzigd door JohDB op 18-04-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRo10
Dank voor je snelle reactie. Maar nee, wanneer ik de TriNed configuratie gebruik komt S004 in beeld en verder niets. Wanneer ik handmatig TriNed FTTH wil instellen werkt er helemaal niets, dan werkt de FB niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
S004 betekend geen multicast-signaal. Kun je in de Fritzbox zien of je wel een DHCP-lease krijgt op het IPTV-VLAN? Volgens mij kun je in de log een foutmelding zien als dit niet zo is, dan kan soms even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-05 02:12
JoRo10 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:51:
Dus: beide Fritzboxen zijn hetzelfde ingesteld en geinstalleerd. Toch krijg ik met mijn eigen FB steeds een S002 foutcode: geen beeld, geen geluid, wel de programmagegevens.
Ik kan je niet helpen met het iptv verhaal, daar heb ik geen ervaring mee (kijk zelf alleen tv via dvb-c (coax)).

Wel vraag ik me af of je überhaubt met 2 verschillende routers tegelijkertijd een pppoe-verbinding kunt opbouwen. Ik kan me voorstellen dat daar een restrictie op zit. Ik zou voor de zekereheid 'ns proberen om maar 1 FB tegelijk op de NTU aan te sluiten. En tussendoor de NTU even helemaal van de stroom te halen.
Wie kan mij helpen want Trined weigert hulp! :'(
"Weigert hulp" klinkt mij toch wat overdreven; ze kunnen je niet helpen met het instellen van je eigen router. Zoals op hun website ook wordt vermeld:
Onze klantenservice kan je geen ondersteuning geven bij het instellen van jouw eigen apparatuur. Je kunt hiervoor terecht bij de leverancier van deze apparatuur. Je blijft zelf verantwoordelijk voor de werking van het door jou gekozen apparatuur. We helpen je uiteraard bij storingen, mogelijk vragen we je de door ons geleverde apparatuur aan te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door JobH op 18-04-2023 17:37 . Reden: Quote van TriNed website toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRo10
Nou ja, er is wel gezegd geen hulp te bieden met een eigen modem, einde verhaal. Dus: wel wettelijk vrije modem keuze maar die kun je dan vervolgens niet gebruiken! Wat heb je daar dan aan? Hier in Helmond heeft de gemeente een deal met het bedrijf e-Quest gesloten voor de ontwikkeling van het glasvezelnet in Helmond (voor de particuliere en zakelijke markt). Hoewel de gemeente zegt de regie daarop te houden, heeft e-Quest heeft mij onlangs nog telefonisch laten weten dat de zakelijke markt hun werkelijke interesse heeft en dat de particuliere markt maar bijzaak is (ik zeg het wat vriendelijker hier dan zij zelf). De reden die werd gegeven: omdat financieel de zakelijke markt wèl interessant is en de particuliere markt helemaal niet. e-Quest heeft het monopolie in Helmond en de gemeente Helmond doet helemaal niets, hoezo regie? Er is op dit forum overigens genoeg geklaagd over e-Quest en de slechte kwaliteit (letterlijk: "ruk") en de slechte klantvriendelijkheid. Wat mij betreft is de tijd rijp om gezamelijk de gemeente hierop aan te spreken, want alleen heeft geen enkele zin. Neem die regie dan! Persoonlijk vind ik dat wanneer je intekent op een bepaald project en je wint, je ook de totale verantwoordelijkheid hebt om dat project zo lang de looptijd daarvan is, het goed naar behoren uit te voeren zonder klachten. Dat is de afspraak. Heb je je naar achteraf blijkt verrekend en is de prijs te laag dan is dat heel jammer maar wel de consequentie van je eigen onzorgvuldigheid. En anders had een ander bedrijf gewonnen dat zijn cijfers beter voor elkaar had. Dit is de vrije markt economie. Dus geen gezeur achteraf: leveren! Maar dat gebeurt dus niet, althans niet goed genoeg :> .

De reden van mijn vraag is of iemand een technische oplossing heeft voor iptv via mijn Fritzbox 7590ax, omdat ik die noch van Trined, noch van e-Quest krijg en geen beeld en geen geluid heb en wel een constante foutmelding S002. Hoewel Trined zelf ook een Fritzbox (de 7530) bij haar abonement levert met dezelfde firmware (OS 7.50). Bij Fritzbox/AVM voor een oplossing vragen heeft naar mijn idee weinig zin. Het is een Duits bedrijf, ze hebben (onder andere) Trined standaard (zonder FTTH) in hun providerlijst opgenomen maar dat is voor landelijk gebruik. De specifieke situatie in Helmond is kennelijk toch anders en dan werkt dat niet en dit heeft volgens mij met e-Quest te maken. Aangezien ik eerst bij Breedband Helmond een account heb gehad (is e-Quest in het zelfde gebouw), en daarna bij Fiber.nl weet ik inmiddels dat overstappen geen enkele zin heeft in Helmond: e-Quest is, zeg maar, de boosdoener en levert onder de maat. Het is helemaal niet moeilijk een eigen Fritzbox in te stellen alleen in Helmond echt onmogelijk! Hier wordt de vrije modem keuze, de wet dus, niet opgevolgd en niet uitgevoerd. Ik ga toch eens proberen de verantwoordelijke wethouder hierover aan te spreken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRo10
Ik werk overigens met 1 modem tegelijk. Nu dus met de FB 7530 van Trined die exact dezelfde instellingen heeft, als mijn eigen FB 7590ax, en dan werkt alles wel naar behoren. Maar ik wil graag mijn eigen nieuwe FB 7590ax gebruiken dsu met dezelfde instellingen en dezelfde firmware. En dan krijg ik via iptv geen beeld en geen geluid en de foutmelding S002. Ik schreef eerder S004 per vergissing, maar het is S002. Wat ik ook probeer: niets helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
JoRo10 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:08:
Nou ja, er is wel gezegd geen hulp te bieden met een eigen modem, einde verhaal. Dus: wel wettelijk vrije modem keuze maar die kun je dan vervolgens niet gebruiken! Wat heb je daar dan aan?
Tja, dit is hoe de wetgever het bedacht heeft; Providers moeten het toestaan, maar hoeven geen ondersteuning te geven. Dat is aan de klant zelf, of aan de fabrikant van de apparatuur.
JoRo10 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:17:
Maar ik wil graag mijn eigen nieuwe FB 7590ax gebruiken dsu met dezelfde instellingen en dezelfde firmware. En dan krijg ik via iptv geen beeld en geen geluid en de foutmelding S002. Ik schreef eerder S004 per vergissing, maar het is S002. Wat ik ook probeer: niets helpt.
Foutmelding S002 betekend volgens mij dat de ontvanger de EPG niet kan ophalen en dat is vaak als de STB deze geen (goede) verbinding kan maken met het iTV platform van TriNed.

Volgens mij heeft de STB een menuoptie waarmee je de verbinding kunt testen. Heb je dat al eens gedaan? Of na het aansluiten van de 7590ax een reset van de STB uitvoeren?

AVM heeft een Nederlandse afdeling en is bereikbaar via https://nl.avm.de/service/ondersteuning/, vaak ook met Nederlands sprekende personen. Ik weet dat AVM vaak direct contact hebben met providers, ook in Nederland.

[ Voor 43% gewijzigd door JohDB op 19-04-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Ander idee wellicht: Heb je al geprobeerd of je de instellingen van het modem kunt migreren van de door Trined voor eQuest geconfigureerde 7530 naar je eigen 7590ax?
Ik heb hier zelf maar zeer beperkte ervaring mee overigens…

[ Voor 16% gewijzigd door jorikc op 19-04-2023 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JobH
JoRo10 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 00:17:
Ik werk overigens met 1 modem tegelijk. Nu dus met de FB 7530 van Trined die exact dezelfde instellingen heeft, als mijn eigen FB 7590ax, en dan werkt alles wel naar behoren. Maar ik wil graag mijn eigen nieuwe FB 7590ax gebruiken dsu met dezelfde instellingen en dezelfde firmware. En dan krijg ik via iptv geen beeld en geen geluid en de foutmelding S002. Ik schreef eerder S004 per vergissing, maar het is S002. Wat ik ook probeer: niets helpt.
Nogmaals: ik heb zelf geen ervaring met iptv.

Ik heb destijds bij het afsluiten van het abbonement een FB7560 geleverd gekregen. Daarmee haal ik over het algemeen tussen de 850 en 900Mbps voor zowel de download, als de upload, getest op de trined.speedtest.nl ( TriNed B.V. - Sint-Oedenrode ).

Ook met mijn verschillende eigen routers (op basis van pfSense, OPNsense of OpenWrt ) werkt dat allemaal prima, vlekkeloos, en even snel. Ik heb dus echt niets te klagen over de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken.

Maar.... houd er rekening mee, dat een FritzBox maar een heel klein deel van zijn echte configuratie in de WebGUI laat zien.

Multicast configuratie, vlans dat soort dingen, zijn niet zichtbaar of instelbaar (vanuit de webGUI). Ook de logging is allemaal heel summier. Wat mij betreft in elk geval niet genoeg om een fatsoenlijke troubleshoot te kunnen doen.

Als je echt wilt controleren of je wel dezelfde instellingen gebruikt, kun je een backup van de twee Fritzboxen maken en deze ontsleutelen. Dat gaat eenvoudig met iets als FritzBox-JSTool. Met de output daarvan kun je pas echt zien hoe een FB geconfigureerd is en wat er dus nog mist.

Dat AVM het voor de echte Tweaker zo lastig maakt, kun je TriNed en e-Quest niet kwalijk nemen.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoRo10
Goh, ongelofelijk! Vanavond vroeg startte ik mijn TV op met mijn eigen FB 7590ax om het nog eens te proberen met iptv en voila! Het werkt! Niets meer aan veranderd sinds gisteren maar iptv werkt ik heb beeld en geluid en kan vertraagd kijken enz. Ik heb nu de hele avond, zeg maar, een soort duurtest uitgevoerd en het blijft werken. Ben zeer verbaasd maar uiteraard wel heel blij ik hoop alleen dat het zo blijft werken. Zou mijn uitgebreide verhaal van gisteren daar misschien mee te maken hebben? Ik zal het wellicht nooit vernemen, maar ik denk het wel. Alleen hoop ik nu wel dat wanneer het bedrijf AVM weer een nieuwe firmware aanbied voor de FB, mijn FB 7590ax nog steeds blijft werken. Maar vooralsnog geniet ik van mijn eigen FB met wifi 6. Allen heel erg bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JobH
JoRo10 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 01:08:
Het werkt! Niets meer aan veranderd sinds gisteren maar iptv werkt ik heb beeld en geluid en kan vertraagd kijken enz. Ik heb nu de hele avond, zeg maar, een soort duurtest uitgevoerd en het blijft werken. Ben zeer verbaasd maar uiteraard wel heel blij ik hoop alleen dat het zo blijft werken. Zou mijn uitgebreide verhaal van gisteren daar misschien mee te maken hebben? Ik zal het wellicht nooit vernemen, maar ik denk het wel.
Ik ben uiteraard blij voor je dat het nu werkt. Maar vermoed dat dat niets met het posten van je verhaal te maken heeft... Zo werkt dat niet in de techniek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRo10
Nee vanzelf gaat niets in de techniek tenzij dat zo bedoeld is en ik ben zelf niet bepaald a-technisch maar ook niet onbekend met diplomatie en hoe bedrijven en overheden (soms in de achtergrond) kunnen acteren. Aangezien ikzelf niets heb veranderd aan de vorige situatie (geen beeld/geluid en S002) en de dag erop wèl beeld/geluid en geen foutcode ervaar, moet het wel van buitenaf zijn gerealiseerd. Kan niet anders toch? Fritzbox-JSTool heb ik nog niet gebruikt, wel bekeken. Ik heb begrepen een VPN account in de FB te moeten aanmaken met bepaalde rechten waarna de FB instellingen, die je normaal niet ziet, zichtbaar worden. Mooi! Ik ben er niet bang voor maar nu werkt het al, dus dat hou ik achter de hand mocht dat nodig zijn.

Mijn hartelijke dank voor het meedenken!

Vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-05-2023
Het LiveTV beeld van TriNed gaat over VLAN4 en het internet over VLAN6, dus aannemelijk dat er iets in je netwerk zit wat de VLAN4 verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:17
Dagelijks meet ik (geautomatiseerd) de up/down/ping. Sinds een kleine week is de downloadsnelheid consequent een stuk lager. Wellicht herkent iemand dit euvel? Ik zit in Eindhoven.
Afbeeldingslocatie: https://scripts.2oren.nl/SpeedTest/SpeedTestRecent.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mdlaat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:09:
Dagelijks meet ik (geautomatiseerd) de up/down/ping. Sinds een kleine week is de downloadsnelheid consequent een stuk lager. Wellicht herkent iemand dit euvel? Ik zit in Eindhoven.
[Afbeelding]
Ook al eens handmatig getest met een PC bekabeld aan de Fritzbox (er van uitgaande dat je een Fritzbox hebt)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Hier ook in Eindhoven en net even een Speedtest op m’n bedrade Apple TV gedaan:
Download 932Mbps
Upload 759Mbps
Ping 5ms
Dat ziet er min of meer hetzelfde uit als vorige keren, dus hier merk ik geen verschil.

(Ik heb een huur-FB7530, die krijgt de 1Gbps upload niet vol, maar dat vind ik niet zo’n probleem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdlaat
ik222 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 14:00:
[...]

Ook al eens handmatig getest met een PC bekabeld aan de Fritzbox (er van uitgaande dat je een Fritzbox hebt)?
N.a.v. jouw antwoord eens gedaan. Vergelijkbare resultaten. Dat verbaast me dan weer niet, want de server die dagelijks die speedtest uitvoert, zit ook bekabeld aan de Fritzbox.

Ik ben er nog eens dieper ingedoken en iets bijzonders gevonden in de Fritzbox. Die Fritzbox kan desgewenst ook een wifi gastennetwerk aanmaken. En daarbij is een percentage van de totale bandbreedte te reserveren voor het hoofd wifinetwerk. Zodra ik deze optie aanzet, zakt de download (en alleen de download) voor alle clients (ook de bedraade) zo'n 35%. Paar keer geprobeerd met deze optie uit en aan te zetten, en het verband blijft.

Ik heb die optie nu maar weer uitgezet, en alles is weer zoals verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://scripts.2oren.nl/SpeedTest/SpeedTest.png

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:25
mdlaat schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Ik ben er nog eens dieper ingedoken en iets bijzonders gevonden in de Fritzbox. Die Fritzbox kan desgewenst ook een wifi gastennetwerk aanmaken. En daarbij is een percentage van de totale bandbreedte te reserveren voor het hoofd wifinetwerk. Zodra ik deze optie aanzet, zakt de download (en alleen de download) voor alle clients (ook de bedraade) zo'n 35%. Paar keer geprobeerd met deze optie uit en aan te zetten, en het verband blijft.

Ik heb die optie nu maar weer uitgezet, en alles is weer zoals verwacht:
[Afbeelding]
Oh, dat is interessant! Heb direct Guest Access uitgezet en heb nu via de Fritz!Repeater boven ook 5 GHz. Daarvoor met de Guest Access aan was dit niet mogelijk, alleen maar 2,4 GHz. Proficiat @mdlaat, gij wordt zeer bedankt! :*)

Die 35% schijnt het 'm net even te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Picaro op 02-07-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zit even bij mijn ouders, die Trined Glasvezel hebben. Nu valt mij op dat de PING nogal hoog is.

Verschillende tests gedaan, speedtest, meter.net. Tests vanaf een laptop via Wifi. Wifi wordt geserveerd door een setje Deco die achter de Huawei van Trined hangt. Huawei wifi heb ik uitgezet.

Gemiddeld komt het uit op 30ms, pieken tot 60ms

Ik vind dat nogal hoog, zelfs in combinatie met Wifi.
Thuis kom ik met KPN en eenzelfde setup met Wifi op gemiddeld 9ms.

Nu kan ik even moeilijk gaan doen en testen via bekabeld op de huawei, maar eerst maar even hier vragen.

tracert Laptop tot Huawei levert al 20ms op, dus ik denk dat de Deco het probleem is.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 12-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Get!em schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:11:
Ik zit even bij mijn ouders, die Trined Glasvezel hebben. Nu valt mij op dat de PING nogal hoog is.

Verschillende tests gedaan, speedtest, meter.net. Tests vanaf een laptop via Wifi. Wifi wordt geserveerd door een setje Deco die achter de Huawei van Trined hangt. Huawei wifi heb ik uitgezet.

Gemiddeld komt het uit op 30ms, pieken tot 60ms
30ms is inderdaad erg hoog. Als TriNed klant (vanuit het zuiden van het land) heb ik een ping van 5ms naar bijvoorbeeld Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ja, hier dus Trined klant in noorden van land, en verkeer gaat allemaal via de Trined locatie in Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ben het even verder aan het analyseren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
ping 100.65.0.1

Pinging 100.65.0.1 with 32 bytes of data:
Reply from 100.65.0.1: bytes=32 time=14ms TTL=254

Ping statistics for 100.65.0.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

ping 100.127.1.76

Pinging 100.127.1.76 with 32 bytes of data:
Reply from 100.127.1.76: bytes=32 time=27ms TTL=62
Reply from 100.127.1.76: bytes=32 time=29ms TTL=62
Reply from 100.127.1.76: bytes=32 time=24ms TTL=62
Reply from 100.127.1.76: bytes=32 time=23ms TTL=62

Ping statistics for 100.127.1.76:
    Minimum = 23ms, Maximum = 29ms, Average = 25ms

ping 192.168.18.1

Pinging 192.168.18.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.18.1: bytes=32 time=6ms TTL=64
Reply from 192.168.18.1: bytes=32 time=6ms TTL=64
Reply from 192.168.18.1: bytes=32 time=4ms TTL=64
Reply from 192.168.18.1: bytes=32 time=5ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.18.1:
    Minimum = 4ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
C:\>tracert  100.127.1.76

Tracing route to 100.127.1.76 over a maximum of 30 hops

1     4 ms     2 ms     3 ms  192.168.18.1
  2    14 ms    13 ms    15 ms  100.65.0.1
  3    27 ms    26 ms    25 ms  100.127.1.76

Trace complete.

Lijkt toch tussen huawei en de twee trined servers te liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 12-07-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik lees op Trined, dat het mogelijk is om de Huawei om te zetten naar Fritzbox. Hebben mensen dit al gedaan? Is de ervaring daar goed mee?

Wordt de Fritzbox gratis geleverd en dan ingesteld door de servicemonteur? (ivm ouders die dat zelf niet kunnen en ik zit te ver weg om het "eventjes" te doen)

https://www.trined.nl/vrije-modemkeuze/

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 12-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Wat is voor je ouders het belang van een lage ping? Voordat je van alles overhoop gaat halen voor ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Get!em schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:53:
Ja, hier dus Trined klant in noorden van land, en verkeer gaat allemaal via de Trined locatie in Brabant.
Als ik een trace doe dat zie ik mijn verkeer via Hilversum en Amsterdam lopen. Waarom denk je dat alles via Brabant zou lopen?
Get!em schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:11:

tracert Laptop tot Huawei levert al 20ms op, dus ik denk dat de Deco het probleem is.
Ik denk dat het slim is om toch een trace met een laptop direct op de Huawei te testen. De kans dat je dan volledig andere waardes krijgt is dan groot.

[ Voor 34% gewijzigd door JohDB op 12-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Get!em En sowieso je pingt nu dus routers, dat geeft geen betrouwbaar beeld omdat die dingen wel iets beters te doen hebben dan snel op pings reageren. Je kunt beter naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 pingen.

Hoe dan ook is de eerste stap om even bedraad direct op de Huawei dat te testen. Als je dat doet weet je meteen of je eigen WiFi setup het probleem is, die kans lijkt me wel heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ik222 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:18:
@Get!em En sowieso je pingt nu dus routers, dat geeft geen betrouwbaar beeld omdat die dingen wel iets beters te doen hebben dan snel op pings reageren. Je kunt beter naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 pingen.
Ah, wist niet dat dat lage prio afgehandeld werd.
Hoe dan ook is de eerste stap om even bedraad direct op de Huawei dat te testen. Als je dat doet weet je meteen of je eigen WiFi setup het probleem is, die kans lijkt me wel heel groot.
Ja, even de meterkast open maken binnenkort en dan draadje koppelen.
Hans C schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:29:
Wat is voor je ouders het belang van een lage ping? Voordat je van alles overhoop gaat halen voor ze?
Is nu mijn belang: ik werk tijdelijk vanuit hun huis. Maar als ik er niet ben, is voor hen wel prettig dat alles soepel werkt. Ik merkte namelijk dat mijn ervaring echt verschilde en het was alsof ik van mijn eigen prettige snelle reactietijden op Glas thuis bij KPN ineens terug ging naar een DSL verbinding. Terwijl ik bij mijn ouders wel op glas zit, maar dan van trined. Het is bijv merkbaar bij gewoon surfgedrag.
JohDB schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Als ik een trace doe dat zie ik mijn verkeer via Hilversum en Amsterdam lopen. Waarom denk je dat alles via Brabant zou lopen?
Mijn uitgaande IP is die 84.247. van Trined Oosterhout bij What is my IP.

De eerste stappen van de tracert lopen altijd via de 192. (huawei) en daarna de 100.65 en 100.127 (interne ip adressen van het netwerk tot aan Trined)

Maar is niet perse sterk bewijs dat het idd via Brabant loopt, maar heb ook geen aanwijzingen dat het anders loopt. Heb je een methode om dat beter te zien?
Ik denk dat het slim is om toch een trace met een laptop direct op de Huawei te testen. De kans dat je dan volledig andere waardes krijgt is dan groot.
Jup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Get!em schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:28:

Mijn uitgaande IP is die 84.247. van Trined Oosterhout bij What is my IP.
Die informatie wil inderdaad niets zeggen. TriNed zit trouwens ook niet in Oosterhout, al zullen ze daar ook wel klanten hebben, maar in Den Bosch. Al lijkt het me niet dat ze al het internetverkeer via daar laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Bij de kleine internetproviders werkt IP geolocation niet zo goed, omdat de IP adressen niet per Stad uitgedeeld worden, tenminste zo stel ik het me altijd maar voor. Voor mijn IP zie ik meestal Sint-Oedenrode als locatie, terwijl ik echt in Eindhoven zit. Heb nog niet de moeite genomen om dat voor mijn vaste IP aan te laten passen bij de verschillende IP Geolocation diensten.
Dat zegt verder eigenlijk niets over hoe het verkeer gerouteerd wordt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Mijn IP adres staat in vele databases gekoppeld aan Moldavië. Zo kon ik in het begin diensten niet afnemen, omdat bijvoorbeeld Disney vond dat ik in Moldavië woonde. En er waren er meer. Ik zie het nu nog vaak gebeuren. Bijvoorbeeld AliExpress blijft hardnekkig de verzending naar Moldavië voorstellen tot ik ben ingelogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dit ip-adres wat ik heb zit bij de meeste locator in Oosterhout, maar ik heb St Oedenrode en Moldavie en Roemenie ook al voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zojuist de kabel er even in gehad.
En uiteraard ook ervoor en erna dezelfde test met wifi gedaan.

Resultaat:
Wifi vandaag
Ping gemiddeld 16ms
Bekabeld
Ping gemiddeld 12ms
Ping en tracert getest op 8.8.8.8, tweakers.net en nu.nl, en ook speedtest.net met 3 locaties.

Conclusie: ergens is iets gebeurt waardoor ping overall veel lager ligt vandaag.
Dit is overigens in dagelijkswerk vandaag ook echt te merken. Ook de pieken in latency zijn weg, dus niet meer 60 tot 120ms als piek bij 1 op de 10 requests.

12ms bekabeld is voor glas is nog relatief hoog, maar niet iets om over te klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 13-07-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clt
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-07-2023

Clt

Ik heb net veel zitten uitgezocht hoe ik telefonie aan de praat krijg op mijn nieuwe Fritzbox 4060.
De usernaam en wachtwoord voor telefonie had ik gekregen van Trined. Op de website van Trined stond ook de server die je moet gebruiken, zie "Specificaties telefonie bij eigen router". Ik heb de overigens verder prima servicedesk van Trined gebeld maar die wisten me dit niet vertellen.
Op de 4060 vul je nu usernaam, wachtword en registrar (Server) in, de rest kon in mijn geval leeg blijven. De verbinding werd gecheckt en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-09 23:38
JoRo10 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 14:51:
Hallo, ik ben nieuw in dit forum en heb een probleem. Zoals ik al dacht is e-Quest in Helmond de ISP provider voor Trined. Ik heb dus Trined, na Fiber en BBH al eerder afgeserveerd te hebben. Maar het maakt dus niks uit blijkt. Mijn (grootste) probleem is: van Trined krijg je standaard de Fritzbox 7530. Daarmee werkt iptv goed, al is het beeld niet scherp. Ik heb in het kader van vrije modem keuze een Fritzbox 7590ax gekocht en heb alle (zichtbare) instellingen en de laatste firmware geinstalleerd, zodat beide FB-en dezelfde firmware hebben. Dus: beide Fritzboxen zijn hetzelfde ingesteld en geinstalleerd. Toch krijg ik met mijn eigen FB steeds een S002 foutcode: geen beeld, geen geluid, wel de programmagegevens. Wat doe ik fout? Er is geen verschil tussen de fysieke instellingen en aansluitingen van beide FB-en. Wie kan mij helpen want Trined weigert hulp! :'(
IPTV is algemeen niet zo scherp. Ik heb gewoon kabel DVB-C bij Trined en moet zeggen het is scherper beeld dan met Ziggo. En bij Trined is voor een basis TV pakket geen CI+ module nodig. Basispakket worden netjes ongecodeerd aangeboden.
Op mijn tv in de slaapkamer kreeg ik met ziggo wel eens storingen, maar nu niet meer.
Fritzbox 7530 heb ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Heb je ook geprobeerd de config van de 7530 te exporteren en in de 7590ax te importeren? Volgens mij heb ik in een ander topic wel eens gelezen dat er meer instellingen zijn die via een export/import te behouden zijn bij een FritzBox, dan wat je in de web interface kunt zien...

Oh ik zie dat de oorspronkelijk vraag al van april is... Dan is dit niet zo nuttig meer denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door jorikc op 18-09-2023 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In verband met het stoppen van Tweak zie ik dat ik Trined als optie heb, naast de grote providers, al wordt Trined niet door de vergelijkingsites als mogelijkheid opgegeven.

Aangezien het hier al een tijdje rustig is met posts, neem ik aan dat alles bevalt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mdlaat
Quantor schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:32:
Aangezien het hier al een tijdje rustig is met posts, neem ik aan dat alles bevalt?
Internet + ongecodeerd dvb-c bevalt prima. Vooral dat ongecodeerde dvb-c signaal maakt dat ik niet graag over zou stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:04

Timple

Ooit aangeschaft, eigen modem aangesloten. Ipv6 werkt. Nooit meer naar omgekeken. Ook nooit storing gehad. Dus misschien zegt de stilte in dit topic inderdaad nog het meest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
Hier ook een erg tevreden gebruiker. Verbinding is gewoon probleemloos. Paar keer de helpdesk nodig gehad (om bijv. een eigen IP adres te krijgen om poorten open te kunnen zetten) en iedere keer heel snel en kundig geholpen.
DVB-C is inderdaad ook heel fijn, hoewel ik onlangs die heb opgezegd en ben overgestapt naar NLziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Heb trined, waarom is mijn upload 780 mb/ps snelheid lager als mijn download speed 936 mb/ps ?
Ik dacht dat Upload gelijk was aan downloadspeed.
Met Cat5e gemeten regelrecht aan mijn PC, naar Fritzbox. Zonder andere apratuur in het netwerk.
Alle aps afgesloten. Monteur had ook hetzelfde gemeten.

Onderburen hebben ook hetzelfde.
Maar een andere maat van mij woont in dezelfde stad, en heeft ook Trined, maar zijn download en upload zijn
wel hetzelfde. (downloadspeed van 920,87 heeft en upload 921,73 mb/ps)
Misschien dat het aan de centrale ligt? Mijn maat had in onze stad al veel eerder glasvezel dan mijn gebied.

[ Voor 42% gewijzigd door Snake_Eye op 11-10-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
Snake_Eye schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:04:
Heb trined, waarom is mijn upload 780 mb/ps snelheid lager als mijn download speed 936 mb/ps ?
Ik dacht dat Upload gelijk was aan downloadspeed.
Met Cat5e gemeten regelrecht aan mijn PC, naar Fritzbox. Zonder andere apratuur in het netwerk.
Alle aps afgesloten. Monteur had ook hetzelfde gemeten.

Onderburen hebben ook hetzelfde.
Maar een andere maat van mij woont in dezelfde stad, en heeft ook Trined, maar zijn download en upload zijn
wel hetzelfde. (downloadspeed van 920,87 heeft en upload 921,73 mb/ps)
Misschien dat het aan de centrale ligt? Mijn maat had in onze stad al veel eerder glasvezel dan mijn gebied.
Dat ligt aan de Fritzbox. Ik heb het ook al eerder gemeld in dit topic. Blijkbaar is er iets aan dat type dat die geen hoge upload aankan. Wel vreemd, want op LAN haal ik wel gewoon de maximale upload (940 Mbit) tussen twee PCs.

[ Voor 3% gewijzigd door japie06 op 11-10-2023 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorikc
Inderdaad ligt aan de Fritz!Box die ze leveren, een krachtiger Fritz!Box zou het wel aan moeten kunnen (of een andere router).

Op zich niet zo raar dat het op het LAN wel haalbaar is, aangezien dat rechtstreeks via de switch gaat en er dus geen PPPoE "vertaling" nodig is door de CPU van de router om het naar de WAN interface te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Mijn maat heeft ook dezelfde Fritzbox als mij maar hij haald de upload 921,73 mb/ps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
Bij eenzelfde WAN configuratie (ook TriNed)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
jorikc schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:38:
Bij eenzelfde WAN configuratie (ook TriNed)?
Dezelfde Fritzbox, dezelfde instellingen, Trined ja, in dezelfde stad als mij.

[ Voor 19% gewijzigd door Snake_Eye op 12-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
En dezelfde firmware? Wellicht een andere revisie?

Ik ben wel benieuwd waar het echt aan kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrQcue
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 19:40
Hans C schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:50:
Mijn IP adres staat in vele databases gekoppeld aan Moldavië. Zo kon ik in het begin diensten niet afnemen, omdat bijvoorbeeld Disney vond dat ik in Moldavië woonde. En er waren er meer. Ik zie het nu nog vaak gebeuren. Bijvoorbeeld AliExpress blijft hardnekkig de verzending naar Moldavië voorstellen tot ik ben ingelogd.
Dit heb ik ook gehad. Na wat research blijken veel websites maxmind ip2location te gebruiken. Cloudflare gebruikt bijvoorbeeld weer maxmind. Het is even een kwestie van een formulier invullen op de volgende pagina van Maxmind: https://www.maxmind.com/en/geoip-location-correction

Ik had hetzelfde bij Tweak. Ik kreeg vaak een duitse website te zien ipv een nederlandse. Een paar dagen nadat ik het formulier ingevuld had was het probleem opgelost. Je krijgt netjes e-mailtjes van de status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQcue
JohDB schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:16:
[...]

De zenders bij TriNed worden aangeleverd zoals ze ontvangen worden. Voorbeeld, de NPO-streams hebben circa 14 Mbps.
Weet iemand of bovenstaande (nog steeds) klopt? Ik ben vooral benieuwd naar de bitrate van de ESPN kanalen. Ik lees op het forum van Canal Digitaal en Odido dat voetbal van ESPN via die providers erg slecht is vanwege de lage bitrate. Ik hoop eigenlijk in Trined een provider te hebben gevonden die een goede (originele?) stream van ESPN doorzet. Is via COAX via media converter beter als via IPTV?

Kan iemand dat testen? Ik heb ook al een vraag uitstaan bij de helpdesk van Trined. Maar die moeten dat uitzoeken. Blijkbaar kennen ze hun product zelf niet zo heel goed.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
MrQcue schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:41:
[...]
Weet iemand of bovenstaande (nog steeds) klopt? Ik ben vooral benieuwd naar de bitrate van de ESPN kanalen. Ik lees op het forum van Canal Digitaal en Odido dat voetbal van ESPN via die providers erg slecht is vanwege de lage bitrate. Ik hoop eigenlijk in Trined een provider te hebben gevonden die een goede (originele?) stream van ESPN doorzet. Is via COAX via media converter beter als via IPTV?
Ik heb het hier nagekeken en ESPN1 heeft hier op dit moment 11.264 Kbps. Ik weet niet of dit de originele streams zijn, maar de kwaliteit is prima. Ik kijk overigens via DVB-C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrQcue
Ik heb reactie gehad van de helpdesk van Trined:
We zenden de origine streams uit. De ESPN HD streams hebben een kwaliteit van 11 Mbps met als codec H.264. De UHD stream heeft een kwaliteit van 16,5 Mbps met als codec H.265.

Voor zowel DVB-C als IPTV worden de zenders niet getranscodeerd, je krijgt dus de originele kwaliteit. Beide type streams hebben dezelfde kwaliteit.
Ik heb daarna nog gevraagd of de 16,5mbit en h.265 alleen op de interactieve ontvangers gebruikt wordt en de 11Mbps h.264 misschien voor apps die geen h.265 ondersteunen.

Dit was daarop het antwoord:
Beide opties hebben een goede beeldkwaliteit, het enige verschil hierin is dat je bij de digitale televisie via de coax kabel ook ESPN UHD kan bekijken. Dit kan niet via onze interactieve ontvanger.
Mocht je dus wensen om ook deze zender te kunnen zien adviseren we je om digitale televisie via de coax kabel af te nemen bij ons.
Maw, COAX via mediaconverter lijkt verreweg de beste kwaliteit. In ieder geval voor de ESPN zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sm0s
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 09:34
Hoe kan het dat SKV betere streams heeft dan Trined voor ESPN.

ESPN volgens trined 11-12mbps.
Via SKV streams met 25-26mbps. HBR

Neem aan dat Trined ook die HBR streams moet kunnen krijgen.

https://www.totaaltv.nl/n...rt-meer-zender-in-25mbps/

https://www.skv.nl/espn-ultra-hd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
grasmanek94 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Brandevoort wordt wel door KPN bedient. Dus zal anders zijn.

@JobH Heb je ook je upload naar GitHub / single-connection tests gedaan? Normaal doet speedtest multi-connection speed tests, dan kan je elke verbinding makkelijk volgooien, ongeacht goeie of slechte routering.
Een oud bericht maar kan je een single-connection speedtest verrichten?
Met download en upload?

EDIT: Een fixed ipv4 adres (wat je speciaal moet aanvragen). Anders zit je op ipv4 achter CG nat. Kan dat ook schelen in snelheden in down en up?

[ Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 14-10-2023 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:16
Snake_Eye schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Een oud bericht maar kan je een single-connection speedtest verrichten?
Met download en upload?
Op speedtest.net kan men een toggle van blauw naar oranje zetten (nulti naar single) en dan wordt er maar 1 verbinding gebruikt.
EDIT: Een fixed ipv4 adres (wat je speciaal moet aanvragen). Anders zit je op ipv4 achter CG nat. Kan dat ook schelen in snelheden in down en up?
Ik zou verwachten dat het niks scheelt zolang de provider zijn routering kracht maar op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Heb toch regematig flink inzakkers met downloaden vanwat grotere bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ik heb zo'n site gevonden waar je downloadspeed kan testen 1000 mb bestand.
Maar mijn download speed is erg laag zo'n 360 mb/ps en soms valt de downloadspeed helemaal weg.

http://speed.transip.nl/

https://mirror.nforce.com/pub/speedtests/

[ Voor 197% gewijzigd door Snake_Eye op 15-10-2023 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:52
Ik heb nu hier een paar weken Trined in gebruik maar ervaar helaas toch wat problemen met de IPTV van Trined. Op zich werkt het prima als er hier in huis alleen maar een beetje standaard dingen gedaan worden op het internet zoals browsen, YouTube kijken etc. maar als er een download wordt gestart op bijvoorbeeld Steam dan staat het beeld stil of hapert het gigantisch. Ik heb de download snelheid op Steam als test ook al even beperkt tot 40MB/s maar ook dat bracht weinig verbetering.

De animo aria 7 STB zit direct aangesloten op de standaard FRITZ!Box 7530 router. Ik heb als test de STB op Prioritized for real-time applications in de FRITZ!Box instellingen gezet maar da lijkt ook geen verbeteringen op te leveren.

Iemand nog suggesties voor instellingen die ik kan proberen? Het is wel een vrij irritant probleem. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit gebeurt er zou toch genoeg bandbreedte beschikbaar moeten zijn op een Gigabit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
ADDG schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:11:
Ik heb nu hier een paar weken Trined in gebruik maar ervaar helaas toch wat problemen met de IPTV van Trined. Op zich werkt het prima als er hier in huis alleen maar een beetje standaard dingen gedaan worden op het internet zoals browsen, YouTube kijken etc. maar als er een download wordt gestart op bijvoorbeeld Steam dan staat het beeld stil of hapert het gigantisch. Ik heb de download snelheid op Steam als test ook al even beperkt tot 40MB/s maar ook dat bracht weinig verbetering.

De animo aria 7 STB zit direct aangesloten op de standaard FRITZ!Box 7530 router. Ik heb als test de STB op Prioritized for real-time applications in de FRITZ!Box instellingen gezet maar da lijkt ook geen verbeteringen op te leveren.

Iemand nog suggesties voor instellingen die ik kan proberen? Het is wel een vrij irritant probleem. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit gebeurt er zou toch genoeg bandbreedte beschikbaar moeten zijn op een Gigabit verbinding.
Op welk (glasvezel)netwerk ben je aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
JohDB schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:36:
[...]

Op welk (glasvezel)netwerk ben je aangesloten?
Ik ben op E-Fiber Castricum aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
ADDG schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Ik ben op E-Fiber Castricum aangesloten.
Dat is vreemd. Is dit bij live TV kijken? Of replay, restart of opnemen? Met 40MB/s verbruik je ongeveer 350Mbps, maar dan zou het nog steeds goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
JohDB schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Dat is vreemd. Is dit bij live TV kijken? Of replay, restart of opnemen? Met 40MB/s verbruik je ongeveer 350Mbps, maar dan zou het nog steeds goed moeten werken.
Het is bij live TV kijken, ik moet zeggen dat ik de andere dingen niet geprobeerd heb. Ja ik dacht ik zal hem vrij ruim beperken om te testen dus het leek mij ook dat het gewoon zou moeten werken maar helaas was dat ook geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
ADDG schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Het is bij live TV kijken, ik moet zeggen dat ik de andere dingen niet geprobeerd heb. Ja ik dacht ik zal hem vrij ruim beperken om te testen dus het leek mij ook dat het gewoon zou moeten werken maar helaas was dat ook geen oplossing.
Heb je dit al gemeld bij de klantenservice? Misschien is er iets niet goed met de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@ADDG Hoe ziet je netwerk er verder uit? Ik zou om te beginnen even testen met zowel de Amino als een computer of laptop rechtstreeks bedraad op de Fritzbox waarmee je dan de download start. Als je het dan nog kunt reproduceren dan weet je zeker dat het niet in je interne netwerk zit en zou ik even contact opnemen met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
Ik heb het even getest met één verbonden pc en één Animo STB verbonden met de FRITZ!Box 7530 router. Het probleem is dan nog steeds aanwezig dus het lijkt er op dat het aan de externe netwerk kant zit. Ik heb ook nog even replay tv geprobeerd maar dat lijkt gewoon probleemloos door te lopen en geen vastlopers of hapering te vertonen als er een download loopt. Ik zal binnenkort maar eens contact opnemen met de klantenservice kijken of die wat aan kunnen met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ADDG schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 02:35:
Ik heb het even getest met één verbonden pc en één Animo STB verbonden met de FRITZ!Box 7530 router. Het probleem is dan nog steeds aanwezig dus het lijkt er op dat het aan de externe netwerk kant zit. Ik heb ook nog even replay tv geprobeerd maar dat lijkt gewoon probleemloos door te lopen en geen vastlopers of hapering te vertonen als er een download loopt. Ik zal binnenkort maar eens contact opnemen met de klantenservice kijken of die wat aan kunnen met dit probleem.
Is die PC dan verbonden met de WiFi of via een UTP kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
ik222 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Is die PC dan verbonden met de WiFi of via een UTP kabel?
Via UTP kabel uiteraard. De wifi stond zelfs uit op de FRITZ!Box. Ik heb het liefst zoveel mogelijk aangesloten met een kabel, WIFI naar mijn mening is voor mobiele apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Heb je ergens anders het netwerk (hoeft niet op de route naar de tv te zijn) toevallig een switch liggen? Als die geen IGMP ondersteunt is dat de vermoedelijke oorzaak.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
ADDG schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:11:

Maakt Steam niet gebruik van een peer to peer netwerk? Ik weet dat mijn vorige router veel problemen had met bijvoorbeeld torrent. Bij teveel verbindingen bracht dat de router op zijn knieën. Heb je de optie in de interface om te zien wat de cpu dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADDG
Hans C schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:42:
[...]

Maakt Steam niet gebruik van een peer to peer netwerk? Ik weet dat mijn vorige router veel problemen had met bijvoorbeeld torrent. Bij teveel verbindingen bracht dat de router op zijn knieën. Heb je de optie in de interface om te zien wat de cpu dan doet?
Zo ver ik weet maakt Steam geen gebruik van een peer to peer netwerk. Het was ook maar een voorbeeld waar in ik even makkelijk de snelheid kon beperken om te zien wat dat deed. Het probleem doet zich ook voor bij andere downloads en speedtests etc. Zo te zien komt de fritz!box bij een download zo rond de 50% cpu usage uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Oh oh! Iemand heeft zijn productie-site in debug-mode staan! En het was nog wel zo veilig geregeld dat het alleen vanaf 1 IP aangaat. (Totdat er een ontwikkelaar was met een ander IP en die check voor het gemak even heeft gecomment.) Hoewel het volgens de "App Env" gaat om een "staging" omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RzLFv8EstnnLK5uIlcaH24gzBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XWO6TzqcdnGvPOoye8CxuEr.png?f=fotoalbum_large

• bart2jes
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-09 17:02
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een paar maanden TriNed. Ben best tevreden, alles werkt prima! De klantenservice heeft me zowaar een paar keer goed geholpen, dus tot zo ver geen klachten.
Gemidded haal ik 970-980 MB p/s en bedraad is de ping 5ms. TV via DVB-C werkt ook prima. De modem van Huawei vind ik matig, dus die wordt binnenkort vervangen door een FritzBox.
Maar, ik ben blije klant na jaren Ziggo gewend te zijn geweest!

Echter, ik probeer al een tijdje WireGuard op te zetten, maar wat ik ook probeer, de port forwarding via UDP lijkt niet goed te werken. Ik heb van TriNed een publiek IP adres gekregen, dus ik zit niet langer achter de CGNAT. Als ik mijn VPN verbindt binnen mijn WiFi (maar wel via het publieke IP adres) kan er in elk geval verbinding gemaakt worden, maar via mijn telefoon / 5G hotspot werkt het niet.

Ik weet dat deze vraag wellicht off-topic is voor dit topic, dus in het kader van on-topic blijven:
Heeft iemand succesvolle ervaring met WireGuard over een TriNed glasvezel aansluiting met de Huawei router? Ik heb uiteraard port forwarding opgezet, en heb ook al poort 80 geprobeerd om uit te sluiten dat TriNed ergens iets blokkeert, maar dat biedt geen soelaas, dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen!

Ik hoor het graag, alvast bedankt voor jullie input! _/-\o_

• jorikc
Ik heb een FritzBox en daarmee werkt de WireGuard VPN (direct naar de FritzBox) prima, dus het ligt sowieso niet aan de TriNed verbinding. Die Huawei router ken ik verder niet.

• Hans C
Ik gebruik Wireguard via PIA op de clients in combinatie met een Asus router. Werkt op de clients prima. Op mijn telefoon nog niet geprobeerd

Edit: net de app van PIA geïnstalleerd. Via Wireguard werkt het prima

[ Voor 20% gewijzigd door Hans C op 28-12-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart2jes
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-09 17:02
Top, dan blijft mijn verdenking bij de Huawei.

Ik heb zelf ook een Asus router, maar als ik die aan de Huawei modem/router koppelde ging dit (logischerwijs) mis dus fungeert die nu als Acces point.

Na de installatie van de Fritzbox ga ik de Asus terugplaatsen en verwacht ik dat alles beter zal werken.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Ik heb een Asus ax86u als modem/router. Van Trined had ik een FRITZ gekregen, maar was blij dat ik er vanaf was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonzZ_Energy
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-02-2024
Hallo iedereen, momenteel heb ik ziggo 1000mb download en 200 upload. Tv ook van ziggo.
Erg ontevreden over het internet, snelheid word regelmatig niet gehaald en het internet valt vaak weg, ook via de kabel en de klantenservice komt ons na maanden niet tegemoet.

Wij willen dus overstappen op glasvezel en hebben dan enkel trined als mogelijkheid.

Mijn vraag gaat dan over zowel het glasvezel als het tv kijken van trined. Voor tv kijken is het via internet kabel naar een ontvanger en de keuze is dan een Amino aria 7 of een M7 MZ-102. Kan iemand mij vertellen welke hiervan een betere keuze is?

Voor het internet ook 2 keuzes met de vraag wat beter is huawei optixstar eg8147xs of fritzbox 7590. Ik vereacht de fritzbox want ik betaal er ook 3,50 extra voor elke maand.

Kan iemand mij hierin wat advies geven?
Pagina: 1 ... 13 ... 15 Laatste