[Trined Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 07:47
Ik ben vanochtend rond 7 uur omgezet (volgens de helpdesk). In eerste instantie merkte ik er niets van. Had nog gewoon een IPv4 adres en alle devices in huis kregen ook een IPv4 adres. Omdat ik de hele ochtend online meetings had, kon ik er ook geen aandacht aan besteden omdat het moest blijven werken.

Zojuist in de Fritzbox IPv6 aangezet en de router opnieuw opgestart. Dacht dat dit automatisch zou gaan, maar heb het zelf maar aangezet. Via whatsmyip.org inderdaad nu een IPv6 adres zichtbaar :) . Alle devices in huis hebben nu zowel een (erg lang) IPv6 als een IPv4 adres. Initiële speedtest is normaal (525 down, 474 up, 6ms ping). Alle devices lijken ook een verbinding op te kunnen bouwen naar het internet. Enkel bij de Goodwe omvormer van de zonnepanelen ben ik nog niet overtuigd dat het goed gaat, al lijkt de omvormer wel verbinding te hebben met de servers en zie ik in de portal ook actuele data verschijnen.

Nu maar eerst een backup van de Fritzbox instellingen maken. Volgende stap is het wisselen naar mijn eigen Asus router en daar de IPv6 ondersteuning aanzetten en configureren.

Edit: zojuist de verbinding vanuit mijn Synology naar de backup nas bij mijn ouders getest, die werkt ook gewoon. Verbinding van Trined IPv6 naar Ziggo IPv4.

Edit 2: heb de Fritzbox verwisseld met mijn Asus. In eerste instantie geen internetverbinding, uiteraard eerst IPv6 aanzetten. Dit ingeschakeld met de standaard instellingen, geen verbinding. Dus dan maar een reboot. Toen zag ik in de Asus dat die inderdaad het IPv6 adres en prefix had opgehaald dat ik vanuit Trined heb gekregen. Internet werkt gewoon en mijn laptop krijgt een IPv6 adres. Via whatsmyip.org zie ik echter dat deze mijn oude IPv4 adres weergeeft (dus niet het IPv4 adres die ik nu via CGNAT heb in de 100.65 reeks). Hier gaat dus iets mis. Nu toch maar weer de Fritzbox ertussen.

Ik merk wel dat de Trined-kant het achter elkaar wisselen van routers niet echt prettig vind. Ook daar raakt het dan in de war met toekennen van connecties.

Edit 3: hmm, ook met de Fritzbox ertussen blijft whatsmyip.org een IPv4 adres tonen. Dan ligt dat dus niet aan de Asus en zou dat mogelijk toch gewoon goed hebben gewerkt. Door simpelweg 'what is my ip' te googlen krijg ik mijn IPv6 adres te zien, evenals via diverse andere lookup sites.

Heb nu de Asus weer ertussen. Na powerup geen internet, maar na een reboot weer wel. Ook nu krijg ik een IPv6 adres te zien bij googlen, en mijn laptop heeft nog steeds een IPv6 adres. Het lijkt dus te werken in combinatie met mijn Asus. Dit maakt dat de Fritzbox er dus tussenuit kan blijven. Ik ben tevreden.

[ Voor 41% gewijzigd door PatrickPR op 12-01-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:34
@PatrickPR Ik ben vanochtend vroeg omgezet. Heb jij na de omzetting een e-mail of op andere wijze bericht gekregen dat je omgezet bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
@Joris748 Nee, ik heb er helemaal niets van gemerkt bij het inschakelen van de router. Het is dat ik contact heb gehad met de klantenservice om het expliciet te vragen (ik wilde voorkomen dat dit tijdens mijn meetings zou gebeuren), en die wist mij te vertellen dat IPv6 was aangezet voor mijn aansluiting. In de router was het dus ook nog niet aangezet (onder Internet-Toegangsgegevens en dan tabje IPv6).

Voor de rest inderdaad geen mail, SMS of ander berichtje dat de omzetting succesvol was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32
Ik ben sinds vanochtend overgezet op het nieuwe netwerk van Trined en volgens mij zit ik nu op carrier-grade NAT. Als dat klopt, ben ik daar echt niet blij mee aangezien je volgens mij geen port forwards kunt doen met CGNAT.

Mijn WAN IP is 100.65.xx.xxx en mijn public IP volgens websites is 84.247.4x.xx. Ik heb dit maar even bij Trined neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Hier ook alle port forwards in de USG niet meer functioneel. Iemand die dit al heeft geconfigureerd? Of gewoon betalen voor een static ipv4 adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Heb internet via de USG, maar zo te zien nog niet via IPv6.

Dit weekend maar eens wat tijd steken in hoe je IPv6 op de USG configureert. Krijg van de klantenservice nog de parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:45
the-edge schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:44:
Hier ook alle port forwards in de USG niet meer functioneel. Iemand die dit al heeft geconfigureerd? Of gewoon betalen voor een static ipv4 adres?
Port forwards op IPv4 werken alleen als je een static IPv4 adres hebt. Krijg je volgens mij gratis als je een abonnement hebt van voor 1 augustus 2020 als je hiervoor contact opneemt met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
JohDB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Port forwards op IPv4 werken alleen als je een static IPv4 adres hebt. Krijg je volgens mij gratis als je een abonnement hebt van voor 1 augustus 2020 als je hiervoor contact opneemt met de klantenservice.
Ik heb contact met ze opgenomen via Whatsapp, maar een beller is denk ik sneller :)
Thanks voor de tip, ik heb dit over het hoofd gezien (gratis ipv4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
MMaster23 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:49:
Ik ben sinds vanochtend overgezet op het nieuwe netwerk van Trined en volgens mij zit ik nu op carrier-grade NAT. Als dat klopt, ben ik daar echt niet blij mee aangezien je volgens mij geen port forwards kunt doen met CGNAT.

Mijn WAN IP is 100.65.xx.xxx en mijn public IP volgens websites is 84.247.4x.xx. Ik heb dit maar even bij Trined neergelegd.
Dit had ik dus ook, en nog steeds als ik via whatsmyip.org kijk. Als ik letterlijk Google "what is my ip" krijg ik wel mijn IPv6 adres te zien, samen met het oude IPv4 adres (84.247.xx.xx). 100.65.xx.xx als WAN is inderdaad de CGNAT.

Kun je eens kijken wat er gebeurt als je letterlijk "what is my ip" googled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Ik heb ze een vriendelijk whatsappje gestuurd met vraag of ik weer een normaal ipv4 adres kon krijgen. 10 minuten later was het al geregeld. Je moet wel een geldige reden opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
MMaster23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:37:
Ik heb ze een vriendelijk whatsappje gestuurd met vraag of ik weer een normaal ipv4 adres kon krijgen. 10 minuten later was het al geregeld. Je moet wel een geldige reden opgeven.
Bijzonder, ik krijg niet eens een reactie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
the-edge schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:40:
[...]

Bijzonder, ik krijg niet eens een reactie :).
Van wat ik heb gemerkt het afgelopen jaar is dat hun helpdesk capaciteit echt klein is. Kan dus even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Gebeld, en geregeld.. Super vriendelijke kerel die me snel geholpen heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenie23
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-06 14:58
Joris748 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:18:
Heb internet via de USG, maar zo te zien nog niet via IPv6.

Dit weekend maar eens wat tijd steken in hoe je IPv6 op de USG configureert. Krijg van de klantenservice nog de parameters.
Zit momenteel met dezelfde uitdaging. Ben benieuwd naar je oplossing/bevindingen.
Zou je deze willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Boenie23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Zit momenteel met dezelfde uitdaging. Ben benieuwd naar je oplossing/bevindingen.
Zou je deze willen delen?
Heb ondertussen geen andere info ontvangen, dan voor IPv4.

Protocol: PPPoE
VLAN: 6
Gebruikersnaam: <klantnummer<postcode> XXXXXXYYYYZZ
Wachtwoord: trined

Ik vermoed dat ik eerst IPv6 aan de WAN-kant moet instellen en daarna aan de LAN-kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenie23
Heb met deze gegevens al een poging gedaan.
Met zowel een fixed IP als met een DHCPv6.
Tot op heden nog zonder resultaat....

Ik verwacht dat er buiten de UI om nog iets dient te worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hoe heb jij je WAN ingesteld?
Welk connection type heb je geselecteerd?
Welke prefix delegation size heb je ingevuld? Meen ergens gelezen te hebben dat dit 56 moet zijn.

Ook de LAN kant moet ingesteld worden. Ik wil de setup uit deze video proberen:

Edit:
Op de site van Trined wordt 56 als prefix genoemd:
https://www.trined.nl/ipv6/
Vanaf heden wordt elke glasvezelaansluiting voorzien van een uniek /128 IPv6-adres, welke door ons wordt toegewezen aan de Fritzbox, en krijgt elke glasvezelaansluiting een /56 IPv6-prefix voor gebruik op het interne (klant)netwerk. Hiermee heeft elke glasvezelaansluiting ruim 4 triljart publieke IPv6-adressen beschikbaar.

[ Voor 37% gewijzigd door Joris748 op 13-01-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Dat klopt, jouw eigen IPv6 adres, samen met de prefix, staat als het goed is ook in de mail die je van Trined hebt gekregen met de aankondiging van de omzetting. Bij mij wordt er inderdaad ook een /56 prefix genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ik heb mijn USG aan de gang gekregen. Mogelijk niet de meest optimale instellingen. Maar het werkt *O*

Stap 1 - Fritzbox aangesloten

Mogelijk is deze stap niet nodig, maar heb het gedaan om te kijken of IPv6 beschikbaar was en/of eventueel te forceren. (Ik doe ook maar wat O-))

Stap 2 - WAN ingesteld

IPv4
IPv4 Connection Type: PPPoE
Username: <klantnummer<postcode> XXXXXXYYYYZZ
Password: trined

IPv6
IPv6 Connection types: Using DHCPv6
Prefix Delegation Size: 56

Common Settings
DNS Server 1: 8.8.8.8.
DNS Server 2: 8.8.4.4.
Use VLAN ID: 6
QoS Tag: None
Report Interface Events: on
Enable Smart Queues: off

Stap 3 - LAN ingesteld

IPv6 Configuration
IPv6 Interface Type: Prefix Delegation
IPv6 Prefix ID: 56
IPv6 RA: on
IPv6 RA Priority: high
IPv6 RA Valid Lifetime: 86400
IPv6 RA Preferred Lifetime: 14400
DHCPv6/RDNSS DNS Control: Auto
DHCPv6/RDNSS Name Server 1: 2001:4860:4860::8888
DHCPv6/RDNSS Name Server 2: 2001:4860:4860::8844

@Boenie23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenie23
Joris748 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:50:
Ik heb mijn USG aan de gang gekregen. Mogelijk niet de meest optimale instellingen. Maar het werkt *O*

Stap 1 - Fritzbox aangesloten

Mogelijk is deze stap niet nodig, maar heb het gedaan om te kijken of IPv6 beschikbaar was en/of eventueel te forceren. (Ik doe ook maar wat O-))

Stap 2 - WAN ingesteld

IPv4
IPv4 Connection Type: PPPoE
Username: <klantnummer<postcode> XXXXXXYYYYZZ
Password: trined

IPv6
IPv6 Connection types: Using DHCPv6
Prefix Delegation Size: 56

Common Settings
DNS Server 1: 8.8.8.8.
DNS Server 2: 8.8.4.4.
Use VLAN ID: 6
QoS Tag: None
Report Interface Events: on
Enable Smart Queues: off

Stap 3 - LAN ingesteld

IPv6 Configuration
IPv6 Interface Type: Prefix Delegation
IPv6 Prefix ID: 56
IPv6 RA: on
IPv6 RA Priority: high
IPv6 RA Valid Lifetime: 86400
IPv6 RA Preferred Lifetime: 14400
DHCPv6/RDNSS DNS Control: Auto
DHCPv6/RDNSS Name Server 1: 2001:4860:4860::8888
DHCPv6/RDNSS Name Server 2: 2001:4860:4860::8844

@Boenie23
Thx, ga dit ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenie23
Boenie23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Thx, ga dit ook eens proberen.
Succes oOo
De instellingen waren uiteindelijk gelijk aan mijn eerdere pogingen, nu werkte het echter..... 8)7

Dank voor het delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
PatrickPR schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:50:
Ik ben vanochtend rond 7 uur omgezet (volgens de helpdesk). In eerste instantie merkte ik er niets van. Had nog gewoon een IPv4 adres en alle devices in huis kregen ook een IPv4 adres. Omdat ik de hele ochtend online meetings had, kon ik er ook geen aandacht aan besteden omdat het moest blijven werken.

Zojuist in de Fritzbox IPv6 aangezet en de router opnieuw opgestart. Dacht dat dit automatisch zou gaan, maar heb het zelf maar aangezet. Via whatsmyip.org inderdaad nu een IPv6 adres zichtbaar :) . Alle devices in huis hebben nu zowel een (erg lang) IPv6 als een IPv4 adres. Initiële speedtest is normaal (525 down, 474 up, 6ms ping). Alle devices lijken ook een verbinding op te kunnen bouwen naar het internet. Enkel bij de Goodwe omvormer van de zonnepanelen ben ik nog niet overtuigd dat het goed gaat, al lijkt de omvormer wel verbinding te hebben met de servers en zie ik in de portal ook actuele data verschijnen.

Nu maar eerst een backup van de Fritzbox instellingen maken. Volgende stap is het wisselen naar mijn eigen Asus router en daar de IPv6 ondersteuning aanzetten en configureren.

Edit: zojuist de verbinding vanuit mijn Synology naar de backup nas bij mijn ouders getest, die werkt ook gewoon. Verbinding van Trined IPv6 naar Ziggo IPv4.

Edit 2: heb de Fritzbox verwisseld met mijn Asus. In eerste instantie geen internetverbinding, uiteraard eerst IPv6 aanzetten. Dit ingeschakeld met de standaard instellingen, geen verbinding. Dus dan maar een reboot. Toen zag ik in de Asus dat die inderdaad het IPv6 adres en prefix had opgehaald dat ik vanuit Trined heb gekregen. Internet werkt gewoon en mijn laptop krijgt een IPv6 adres. Via whatsmyip.org zie ik echter dat deze mijn oude IPv4 adres weergeeft (dus niet het IPv4 adres die ik nu via CGNAT heb in de 100.65 reeks). Hier gaat dus iets mis. Nu toch maar weer de Fritzbox ertussen.

Ik merk wel dat de Trined-kant het achter elkaar wisselen van routers niet echt prettig vind. Ook daar raakt het dan in de war met toekennen van connecties.

Edit 3: hmm, ook met de Fritzbox ertussen blijft whatsmyip.org een IPv4 adres tonen. Dan ligt dat dus niet aan de Asus en zou dat mogelijk toch gewoon goed hebben gewerkt. Door simpelweg 'what is my ip' te googlen krijg ik mijn IPv6 adres te zien, evenals via diverse andere lookup sites.

Heb nu de Asus weer ertussen. Na powerup geen internet, maar na een reboot weer wel. Ook nu krijg ik een IPv6 adres te zien bij googlen, en mijn laptop heeft nog steeds een IPv6 adres. Het lijkt dus te werken in combinatie met mijn Asus. Dit maakt dat de Fritzbox er dus tussenuit kan blijven. Ik ben tevreden.
Nu we een paar dagen verder zijn denk ik toch dat er in de Asus router qua instellingen iets niet klopt. Ik moet de router vaak herstarten voordat deze een internetconnectie oppakt. Hierboven zijn een aantal mensen die de USG werkend hebben gekregen, waarbij ook aan de WAN kant instellingen zijn aangepast. Dit heb ik bij mij niet gedaan, ik heb alleen IPv6 aangezet. Hieronder mijn instellingen zoals ze nu zijn.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mdw2YaJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/viQ6ohC.jpg

De IPv6 informatie is er vanzelf ingekomen, deze heb ik niet ingevoerd. De getallen achter beide rode velden zijn identiek, maar heb ik uit privacy even verborgen.

Zien jullie nog gekke dingen of instellingen die ik moet aanpassen om een stabiele WAN verbinding te krijgen? Volgens mij moet ik bij IPv6 'static' hebben, maar dan moet ik het WAN type ook aanpassen naar 'static IP' in plaats van PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
mijn instellingen staan zo heb een vast ip4 adres
mijn vraag is als ik een reboot doe duurt het best wel lang dat de verbinding terug is iemand suggesties bij deze instellingen ?

als ik mijn ipadres op vraag bij watismijn ipadres zie ik dit

Mijn IP adres is:
89.xxx.xxx.xxx

Mijn hostname is:
xxxxxxxx.static.cust.trined.nl

kan ik deze hostname gebruiken bij Special Requirement from ISP ipv Trined ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29onPqehCnqhB8n0nVjWz_VdD_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZBwWtPpvM6YWNg8AipHfiuz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieske2478
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:42
Ik heb sinds afgelopen weekend een mooi Unify netwerk geinstalleerd. 1x UDM Pro, 2x USW-16-PoE 16 poorts POE gen 2 switch en 4 Unify Wifi 6 lite AP's via EU store kunnen bestellen.

Ik ben bezig geweest met IPV6 van Trined. Als ik dit instel in de UDM Pro dan werkt internet niet na een herstart van de UDM Pro. Heb wel van de week gebeld over ipv6 en dat ik een eigen router gebruikt. Ze hebben toen bij Trined mij een vast ipv4 adres gegeven. Mogelijk werkt daarom ipv6 niet. Ga morgen nog maar eens met Trined bellen. Misschien heeft iemand nog suggesties?

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

Timple

Ik heb ook een vast IPv4 en IPv6 lukt me ook niet. Dus ben benieuwd!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:20
heb deze instellingen nu bij een reboot heb ik nu geen problemen met online komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYv5xeaObNY4gzLmx0w4TRdaRA8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CRvSzpwIR3XZAZngZ9zbx1Z3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Boenie23 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:13:
[...]

Succes oOo
De instellingen waren uiteindelijk gelijk aan mijn eerdere pogingen, nu werkte het echter..... 8)7

Dank voor het delen _/-\o_
En als ik nu via google mijn ip adres check, blijk ik weer gewoon op IPv4 te zitten, niet op IPv6 8)7 Schiet mij maar lek |:(

Edit: en na een reboot wel weer een IPv6 adres

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 12-02-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Joris748 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:08:
[...]

En als ik nu via google mijn ip adres check, blijk ik weer gewoon op IPv4 te zitten, niet op IPv6 8)7 Schiet mij maar lek |:(

Dit had ik dus ook de hele tijd met mijn Asus, internetverbinding bleef niet stabiel, dan weer wel en dan weer geen IPv6 adres.

Uiteindelijk heb ik besloten om de Fritzbox 7530 te gebruiken en de Asus terug in de doos te stoppen. Ik heb op de Fritzbox alles aan de praat gekregen zoals ik het wil. Met een paar Fritzrepeater 2400 de dekking wat uitgebreid en het werkt nu in ieder geval stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Heb maar weer een IPv4 adres aangevraagd. Zou met een half uurtje gefixed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieske2478
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-06 17:42
Hey Joris. Had je dan weer IP6 aangevraagd bij Trined? Helaas geen tijd meer gehad om Trined er over te bellen sinds mijn laatste post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
Je krijgt altijd IPv6 bij je abonnement. Daarnaast krijgt standaard IPv4 via CGN. Heb je een goede reden waarom je het nodig hebt dan krijg je een publiek IPv4-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biazz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-06 20:37

Biazz

PatrickPR schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Dit had ik dus ook de hele tijd met mijn Asus, internetverbinding bleef niet stabiel, dan weer wel en dan weer geen IPv6 adres.
Ik zag dat jullie bij "IPV6 Lan Settings" Auto Configuration Setting op "Stateless" hebben staan. Trined gebruikt dhcp om een ipv6 address en prefix toe te kennen. DHCP is stateful, niet stateless. Wellicht het proberen waard om deze op stateful te zetten, en te kijken of de boel dan wel stabiel is?

Ik heb ook ipv6 en statisch ipv4 van Trined, zonder Fritzbox (Huawei modem direct met linux server verbonden), en zowel ipv4 en ipv6 zijn stabiel (server staat 24/7 aan, al zeker een maand geen downtime gehad).

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boenie23
Joris748 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Ik heb voor mijn server weer een IPV4 adres gekregen zodat alles draait zoals voorheen. (Had geen tijd om op korte termijn het hele netwerk opnieuw in te richten)
In basis werkte IPV6 wel prima, ga in de loop van het jaar, na verhuizing, het netwerk volledig inrichten voor IPV6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 21:36

3raser

⚜️ Premium member

Ik wil even mijn waardering uitspreken over de communicatie van de klantenservice. Ik ga al een tijdje mee bij Trined en dit is echt niet altijd het geval geweest. Maar zojuist was er een storing en die werd vrijwel direct gemeld via de website. De oplossing volgde 10 minuten later. Mijn verbinding wordt zeer scherp gemonitord dus ik zie vrijwel elke verbreking direct op mijn telefoon. Ik heb er een hekel aan als ik de klantenservice moet bellen terwijl ze al weten dat er een storing gaande is dus ik ben blij dat ze hier zonder omwegen direct melding van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:05

Timple

Dit werkt voor mij op de USG:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9f7e7L8N5Iz3Ek1Trhq4FP91yE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTVO6RDpMCXoIhMiOeo6QiL3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wdIU460OY5V0S-pCfL4zA1PFGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mAxcMn5rAZLPjkn3dTyjRd9u.png?f=fotoalbum_large

En ik heb dus ook een statisch ipv4 via de klantenservice.

[ Voor 4% gewijzigd door Timple op 18-02-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Timple schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:46:
Dit werkt voor mij op de USG:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En ik heb dus ook een statisch ipv4 via de klantenservice.
Voor mijn nu ook. Het lijkt te werken nadat ik het veld "IPv6 Prefix ID" leeg maakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kki-biZ4_MXzbcY9NUelBIo89-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mAxcMn5rAZLPjkn3dTyjRd9u.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 26-02-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatskeBart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
Zijn er gebruikers van Trined, die hun Fritzbox gebruiken achter hun eigen router?

Ik heb momenteel mijn Fritzbox achter een OpenWRT router om zo gebruik te kunnen maken van mn analoge telefoon. Dit werkt prima, alleen komen er geen DTMF tones door vanuit mn huis naar de persoon die mij belt.

Is dit uberhaupt mogelijk, en zo ja hoe?

Ik heb inmiddels alleen signalerings opties in de Fritzbox al geprobeerd op mijn telefoonlijn. Zijn er instellingen op mn router benodigd?

//WB

//WB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
WatskeBart schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:34:
Zijn er gebruikers van Trined, die hun Fritzbox gebruiken achter hun eigen router?

Ik heb momenteel mijn Fritzbox achter een OpenWRT router om zo gebruik te kunnen maken van mn analoge telefoon. Dit werkt prima, alleen komen er geen DTMF tones door vanuit mn huis naar de persoon die mij belt.

Is dit uberhaupt mogelijk, en zo ja hoe?

Ik heb inmiddels alleen signalerings opties in de Fritzbox al geprobeerd op mijn telefoonlijn. Zijn er instellingen op mn router benodigd?

//WB
Als het puur om DTMF issues gaat heeft dat niets te maken met het feit dat de Fritzbox achter je eigen router hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youtoo1000
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-03 13:46
Ik heb bij een vriend die Trined heeft, Google Chromecast met Google TV geinstalleerd. Ik kan echter de Trined TV app niet erop installeren via de Play Store. Ik krijg dan de melding 'Trined TV App van Trined is niet beschikbaar op Google Play op dit apparaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKo8QwIV8iQAgzDPDF-tWESm0Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/79zSnJ7ma6pjYA0J9oLdXiqb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 21:36

3raser

⚜️ Premium member

youtoo1000 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:50:
Ik heb bij een vriend die Trined heeft, Google Chromecast met Google TV geinstalleerd. Ik kan echter de Trined TV app niet erop installeren via de Play Store. Ik krijg dan de melding 'Trined TV App van Trined is niet beschikbaar op Google Play op dit apparaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
[Afbeelding]
Ik denk dat de enige juiste oplossing is om dit bij Trined neer te leggen. De ontwikkelaar van de app moet ondersteuning voor die Chromecast inschakelen lijkt me. Aangezien het om een redelijk nieuw device gaat heb je kans dat ze het zelf nog niet hebben getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youtoo1000
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-03 13:46
Ik heb contact met Trined maar die kenden het probleem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WatskeBart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2024
ik222 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Als het puur om DTMF issues gaat heeft dat niets te maken met het feit dat de Fritzbox achter je eigen router hangt.
Bedankt voor de reactie. Ik zal Trined contacten.

//WB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Joris748 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:58:
[...]

Voor mijn nu ook. Het lijkt te werken nadat ik het veld "IPv6 Prefix ID" leeg maakte.

[Afbeelding]
Helaas, valt toch weer terug naar IPv6.

Ligt dit wel aan de USG of zit het probleem bij Trined?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 11:53
Joris748 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:10:
Helaas, valt toch weer terug naar IPv6.

Ligt dit wel aan de USG of zit het probleem bij Trined?
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb. IPv6 doet het een tijdje goed (kan dagen/weken zijn) en stopt dan op een gegeven moment weer.
Als ie het niet doet dan kan ik ook vanaf de USG niet 'ping6'en maar als ik een aanpassing maak in de IPv6 instellingen lijkt ie het wel weer een periode te doen.

Hij deed het net niet maar na de IPv6 prefix id in te stellen doet ie het nu weer wel maar ik verwacht dat dat niet zo lang blijft werken.

Heb het idee dat het waarschijnlijk aan de USG ligt:
https://community.ui.com/...5e-4333-966b-8c8e9a47c55c
en
https://community.ui.com/...39-463e-9343-d2f471718fcc

Overigens was mijn internet snelheid over IPv6 maar 100mbit en dat bleek hardware offloading te zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
configure
set system offload ipv6 pppoe enable
> IPv6 vlan must be disabled for pppoe offload

# op te lossen met
configure
set system offload ipv6 vlan disable
set system offload ipv6 pppoe enable
commit
save

Dit lijkt alleen ook weer iedere keer te moeten gebeuren als ik een aanpassing maak in de IPv6 prefix id om IPv6 weer aan de praat te krijgen ;(

[ Voor 5% gewijzigd door SavageNL op 06-04-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 15:40

BioHazard

*\o/*

Ik kan Trined gaan gebruiken op mijn komende glasvezel aansluiting, en als provider bieden ze veel aan voor minder dan ik nu betaal.

Mijn enige vraag is, wordt er moeilijk gedaan over het hebben/rkijgen van een eigen IPv4 adres? Want dat is eigenlijk wel essentieel voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wardpieters75
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
BioHazard schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:15:
Mijn enige vraag is, wordt er moeilijk gedaan over het hebben/rkijgen van een eigen IPv4 adres? Want dat is eigenlijk wel essentieel voor me.
Nee, voor nieuwe klanten is dit voor €2,50 per maand aan te vragen. Zie https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/internet/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 15:40

BioHazard

*\o/*

wardpieters75 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:18:
[...]

Nee, voor nieuwe klanten is dit voor €2,50 per maand aan te vragen. Zie https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/internet/.
Die heb ik over het hoofd gezien. Top, dank je! Dan heb ik mijn keus gemaakt denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonAalscht
  • Laatst online: 27-05 15:33

VonAalscht

Raaaar

Ik zit te denken aan een overstap van Ziggo naar Trined (via E-fiber). Eigenlijk met name vanwege het aanbieden van DVB-C televisie. Echter, ik wil graag gebruik maken van interactieve televisie; "Interactief Plus".
Ik lees over andere aanbieders via E-fiber dat met name de IP-TV oplossing niet echt stabiel te noemen is (met name de Canal digital App).

De Ziggo 'Next' mediabox is de afgelopen tijd goed bevallen (menu structuur/(zap)snelheid/opnemen/terugkijken, etc.). Persoonlijk maakt het me niet veel uit, maar mijn wederhelft des te meer :)

Wat zijn de ervaringen van IP-TV bij Trined?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
TriNed maakt geen gebruik van de televisiediensten van Canal Digitaal, maar heeft een eigen televisieaanbod. Veel andere aanbieders op het E-Fiber netwerk maken inderdaad wel gebruik van Canal Digitaal.

Hou er wel rekening mee dat DVB-C en Interactief Plus twee verschillende dingen zijn. Wat wil je precies met Interactief Plus? Opnemen? Of terugkijken?

Opnemen zou ook kunnen met een harddisk ontvanger. Voordeel, je bent zelf de baas over de opnames en kunt er ook op alle zenders in spoelen. Je hebt alleen een eenmalige uitgave en geen maandelijks abonnement voor deze optie nodig.

Terugkijken als je niet opgenomen hebt wordt wat lastiger, maar dan zou je via de TriNed app kunnen terugkijken, maar deze moet je dan wel naar bijvoorbeeld je Chromecast streamen. Dan heb je er wel weer een Interactief Plus abonnement voor nodig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:07
JohDB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:05:
Terugkijken als je niet opgenomen hebt wordt wat lastiger, maar dan zou je via de TriNed app kunnen terugkijken, maar deze moet je dan wel naar bijvoorbeeld je Chromecast streamen. Dan heb je er wel weer een Interactief Plus abonnement voor nodig .
Wat, is dat niet mogelijk in de bases zenders? In de webpage staat gewoon het icoontje dat de app beschikbaar is.

En ik ging er eigenlijk vanuit dat alle providers met een IPTV settop (dus niet een simpele DVB-C settop) kunnen pauzeren/achteruit/vooruitspoelen . Voor nederlandse en niet copyrighted stuff in ieder geval.

Is dit nog niet standaard vandaag de dag?

(sorry, heb zelf geen TV, maar vraag dit ivm advies aan vrienden/familie ivm onze toekomstige e-fiber in het dorp, die hebben nu meestal KPN/Ziggo interactief, en dat gaat gewoon goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Toen Telfort stopte met DVB-C ben ik juist overgestapt naar TriNed zodat ik alles zelf in handen heb.
Hiervoor gebruik ik een Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB waarmee ik 8 tv programma’s tegelijk kan opnemen en kijken wanneer ik dit wil. Het kost even iets, maar je hebt verder geen maandelijkse extra kosten.

Bevalt ons prima.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
cybermaus schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:41:
[...]

En ik ging er eigenlijk vanuit dat alle providers met een IPTV settop (dus niet een simpele DVB-C settop) kunnen pauzeren/achteruit/vooruitspoelen . Voor nederlandse en niet copyrighted stuff in ieder geval.

Is dit nog niet standaard vandaag de dag?
Als je kiest voor een interactieve ontvanger dan kun je bij TriNed met Interactief Plus inderdaad wat je allemaal noemt. Maar als je dus via DVB-C wilt kijken, dan wordt er alleen 'live' televisie geleverd en dien je zelf een apparaat met de gewenste opties te hebben. Natuurlijk kan dat tegenwoordig ook met de apps welke in veel televisies zijn ingebouwd.

Overigens werkt de app van TriNed via mobiel, tablet of laptop ook in combinatie met DVB-C. Maar deze app kun je niet op een televisie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
JohDB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:21:
[...]
Als je kiest voor een interactieve ontvanger dan kun je bij TriNed met Interactief Plus inderdaad wat je allemaal noemt.
Ja, ik zie het nu, helemaal onderaan de pakket-samenstelling.
Hmm, weer €4.50 extra. Is allemaal niet goedkoop, dat glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
funske schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:57:
Toen Telfort stopte met DVB-C ben ik juist overgestapt naar TriNed zodat ik alles zelf in handen heb.
Hiervoor gebruik ik een Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB waarmee ik 8 tv programma’s tegelijk kan opnemen en kijken wanneer ik dit wil. Het kost even iets, maar je hebt verder geen maandelijkse extra kosten.

Bevalt ons prima.
Jaren geleden, toen ik nog ISDN en later een "enorme" 768Kb ADSL had, en video dus niet over internet liep (op wat karige DivX na), had ik ook een MythTV met dubbele DVB-C en dubbele analoge kaart. Maar ik ben er helemaal mee gestopt. Bandbreedte zat, alles via internet en PC.

Toch, uit interesse hoek: Met die CI+, is het niet heel moeilijk om niet-geautoriseerde recorders de keycard te laten uitlezen? Dat was toen elke keer weer een gedoe als Ziggo het systeem veranderde, en CI+ is nooit gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
Het DVB-C signaal van de zenders in het TriNed standaardpakket zijn niet gecodeerd. Waarom zouden ze? Ze zetten die streams alleen op je glasvezel als je TriNed afneemt, dus er is geen reden om die streams nog eens te beveiligen. De streams van de additionele pakketten zijn wel gecodeerd volgens mij.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonAalscht
  • Laatst online: 27-05 15:33

VonAalscht

Raaaar

JohDB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:05:
Wat wil je precies met Interactief Plus? Opnemen? Of terugkijken?
'Interactief Plus' zal ik gebruiken om op te nemen, terug te kijken en live-tv te pauzeren. Is het bij Trined zo dat je ook in je opnames niet door kunt spoelen (dat zou ik gek vinden)? Bij terugkijken kan ik me dat nog voorstellen. De vraag is dus, wat zijn de ervaringen hier mee? Start het een beetje snel op, wat is de inputlag, snelheid van kanalen wisselen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
VonAalscht schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:33:
[...]

'Interactief Plus' zal ik gebruiken om op te nemen, terug te kijken en live-tv te pauzeren.
Dat is dus wat ik doe zonder die Interactief Plus, maar dan met mijn Vu+. En dan van maximaal 8 verschillende zenders tegelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door funske op 20-05-2021 13:29 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
Hallo,

Ik overweeg om over te stappen naar Trined, (ongeveer dezelfde prijs +/- 5 euro als mijn huidige provider maar dan dubbele internet snelheid)

we kijken niet veel TV, maar we willen wel TV houden.
op dit moment gaat TV via UTP, heb ook geen Coax aansluiting meer ergens in de buurt van de TV.

een interactieve ontvanger vermijd ik liever, ik zie het namelijk niks anders toevoegen dan de tv toegangelijk maken voor UTP....

ik neig dus naar de optie om een chrome cast aan mijn tv te hangen (wilde ik toch al gaan doen) en tv te kijken via de app.

alleen de BBC zenders, die hier best veel bekeken worden staan niet in de app lijst.
alleen als ik kijk op https://livetv.trined.nl/ staan ze er wel tussen? (BBC one en BBC two)

lang verhaal kort, kan iemand mij vertellen of dat ik BBC zenders wel of niet via de app kan bekijken?
sub vraag, hoe is de ervaringen met tv kijken via de app?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
Martijn137 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:11:
lang verhaal kort, kan iemand mij vertellen of dat ik BBC zenders wel of niet via de app kan bekijken?
sub vraag, hoe is de ervaringen met tv kijken via de app?

Alvast bedankt!
Zojuist even voor je uitgeprobeerd.
Ik heb het gewone TV pakket van TriNed en kan BBC one en BBC two afspelen via de TriNed app op mijn iPad en van daaruit kan ik hem via Chrocast op mijn tv bekijken. Ik heb maar eventjes gekeken dus of het allemaal even soepel werkt heb ik niet uitgezocht, maar het werkt dus wel!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn137
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-03 12:36
funske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:58:
[...]

Zojuist even voor je uitgeprobeerd.
Ik heb het gewone TV pakket van TriNed en kan BBC one en BBC two afspelen via de TriNed app op mijn iPad en van daaruit kan ik hem via Chrocast op mijn tv bekijken. Ik heb maar eventjes gekeken dus of het allemaal even soepel werkt heb ik niet uitgezocht, maar het werkt dus wel!
Bedankt voor het checken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

funske schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Dat is dus wat ik doe zonder die Interactief Plus, maar dan met mijn Vu+. En dan van maximaal 8 verschillende zenders tegelijk.
Ik ben aan het uitzoeken voor mijn ouders, die komen op een glasvezelnet, waar de keus is tussen Trined en Tweak, geen kpn/t-mobile of anderen aanwezig.

Trined lijkt een leuke overgang vanaf Ziggo, ivm coax. Hele huis is dus ook voorzien van Coax en niet van UTP.

Als ik de reacties zo lees, is dus het volgende mogelijk:
- een tv met DVB-C mogelijkheid, kan dus zonder smart-card de zenders tonen (de basis lijst).
- een tv-ontvanger, in hun geval de Humax IHDR-5200C, kan met smartcard opnames en pauzeren doen

Klopt dit? Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SooK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:59
Get!em schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:42:
[...]
Ik ben aan het uitzoeken voor mijn ouders, die komen op een glasvezelnet, waar de keus is tussen Trined en Tweak, geen kpn/t-mobile of anderen aanwezig.

Trined lijkt een leuke overgang vanaf Ziggo, ivm coax. Hele huis is dus ook voorzien van Coax en niet van UTP.

- een tv met DVB-C mogelijkheid, kan dus zonder smart-card de zenders tonen (de basis lijst).
- een tv-ontvanger, in hun geval de Humax IHDR-5200C, kan met smartcard opnames en pauzeren doen

Ja dit klopt. Let wel dat de coax kabel verbonden wordt met het glasvezelmodem (Huawei), maar normaliter is dat geen probleem aangezien deze beiden vaak in de meterkast zitten :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funske
Get!em schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Klopt helemaal! En ik ben blij dat ik (al jaren geleden) van Ziggo af ben; eindelijk geen gezeik meer met hun klantenservice. Met Trined ben ik wel tevreden; nooit echte problemen, goede kwaliteit en prima klantenservice.

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
Even ter informatie naar aanleiding van het artikel op de Tweakers Frontpage en dit artikel van begin juni.

Ik heb de klantenservice gevraagd hoe het tijdelijke NPO1 4k kanaal ten behoeve van het EK voetbal bekeken kan worden. De reactie was dat dit mogelijk is via kanaal 81. Dit kanaal wordt in het basispakket opgenomen* en voor dit kanaal is ook geen smartcard nodig.

Theoretisch zou dit kanaal dus in 4k weergegeven moeten worden als ik de interne DVB-C decoder in mijn TV gebruik.

* kanaal 81 is in het zenderoverzicht van het basispakket niet standaard aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik sinds een weekje of 2 bij Trined. Bevalt goed, maar de download snelheid blijft toch wat achter bij de upload.
Down ligt meestal rond de 650 Mbps, up zit rond de 900 Mbps. Zijn er meer die dit ervaren?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
Freekers schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:53:
Ik sinds een weekje of 2 bij Trined. Bevalt goed, maar de download snelheid blijft toch wat achter bij de upload.
Down ligt meestal rond de 650 Mbps, up zit rond de 900 Mbps. Zijn er meer die dit ervaren?
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat het zou moeten zijn ;) . Als je abonnement 500/500 is dan zijn beide waardes keurig. Als het een 1000/1000 is dan is 650 down wel mager ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PatrickPR schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:48:
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat het zou moeten zijn ;) . Als je abonnement 500/500 is dan zijn beide waardes keurig. Als het een 1000/1000 is dan is 650 down wel mager ja.
1000/1000 ;) Ik ga eens wat verschillende soorten testjes draaien (iperf3 etc) om te kijken of ik een oorzaak aan mijn kant kan vinden

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PatrickPR schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:48:
[...]

Probleem gevonden, ligt aan mijn Unifi Dream Machine Pro. Die gaat niet harder als 650Mbps down als ik threat management inschakel, ook al staat in de datasheet dat hij dan tot 3.5Gbps zou moeten kunnen halen. Is blijkbaar het zoveelste bekende probleem met dit device....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-06 14:14
Freekers schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 10:23:
[...]

Probleem gevonden, ligt aan mijn Unifi Dream Machine Pro. Die gaat niet harder als 650Mbps down als ik threat management inschakel, ook al staat in de datasheet dat hij dan tot 3.5Gbps zou moeten kunnen halen. Is blijkbaar het zoveelste bekende probleem met dit device....
Dit is inderdaad een bekend probleem als je PPPoE gebruikt. Misschien heb je de mogelijkheid om dit te omzeilen, dan is de UDM-PRO wel in staat om 1000/1000 te doen.
Zelf heb ik TriNed zakelijk waarbij de Fritzbox als bridge staat (en dus de PPPoE verbinding verzorgt) en mijn UDM-Pro kan dit prima aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

jongbj schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Dit is inderdaad een bekend probleem als je PPPoE gebruikt. Misschien heb je de mogelijkheid om dit te omzeilen, dan is de UDM-PRO wel in staat om 1000/1000 te doen.
Zelf heb ik TriNed zakelijk waarbij de Fritzbox als bridge staat (en dus de PPPoE verbinding verzorgt) en mijn UDM-Pro kan dit prima aan.
Dank voor de tip. Iets soortgelijks heb ik uiteindelijk ook gedaan :) Ik wilde de Fritzbox zo standaard mogelijk houden. Deze wil ik namelijk achter de hand houden voor het geval er een storing is; dan kan ik deze er gemakkelijk tussen zetten om te kijken of het aan mij ligt of aan Trined. Dat scheelt weer discussies met de helpdesk/monteur ;)
Ik heb uiteindelijk een Edge Router X er tussen gezet die het PPPoE verkeer afhandelt. Met die opstelling haal ik inderdaad 1Gbps up/down op de UDMP met IDP/IDS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

SooK schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Ja dit klopt. Let wel dat de coax kabel verbonden wordt met het glasvezelmodem (Huawei), maar normaliter is dat geen probleem aangezien deze beiden vaak in de meterkast zitten :9
In mijn geval dus niet, mijn coaxkabel komt in mijn oude flat aan de andere kant van de muur naar buiten. Dus ik zou ook mijn coaxkabel om moeten leggen naast de UTP kabel vanaf het modem.

Maar het idee dat Trined gewoon DVB-C aanbiedt zodat ik geen lelijk extra kastje nodig ga hebben spreekt me wel enorm aan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funske
Stoney3K schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:15:

Maar het idee dat Trined gewoon DVB-C aanbiedt zodat ik geen lelijk extra kastje nodig ga hebben spreekt me wel enorm aan.
Dat was ook voor mij de reden om Trined te nemen; geen lelijke extra kastjes, geen extra kosten om programma’s op te nemen, etc.
Ik heb nu een Vu+ speler waar ik 8 (verschillende) programma’s mee kan opnemen en die ik kan kijken wanneer ik dat wil. En ik bepaal zelf of ik alle reclames doorspoel of niet en dat wordt niet bepaald door de provider!

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor velen is het gebrek aan IPTV juist een nadeel, maar voor mij, net als jullie, is het echt een pluspunt. Gewoon bestaande COAX, kabeltje prikprak, geen gedoe met smartcards, CI+ modules of tuners. Interactieve TV kijken we wel via de app als we ooit die behoefte zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco85
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 23:03
Hoe zit het met de 'vertraging' op de tv diensten? Bij het nieuwe platform van t-mobile kan dat oplopen tot 30 sec waardoor je met voetbalwedstrijden de buren al hoort juichen. Ik ben benieuwd hoe dat bij trined zit. Ook de bitrate van de streams. Ik betaal graag voor de beste kwaliteit streams zonder vertraging tov de concurrentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
funske schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:57:

Bevalt ons prima.
Ik "struikel" net over dit topic.

Ik heb nu een Sony Google TV met 2 decoders. Echter als ik NPO1 wil opnemen en RTL4 (of een andere gecodeerd kanaal) wil kijken dan kan dat niet; er zit immers maar één Ziggo CI+ kaart in de TV.

De WAF is hiermee verkloot en dat was precies een reden om zo'n TV aan te schaffen. (héél) Vroeger hadden we een losse HD recorder; was welliswaar SD, maar toch konden we toen "het ene kanaal kijken en het andere kanaal opnemen".

Kan dat wél met die "Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB"? Of 2 gecodeerde kanalen opnemen? :9~

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Kees-Jan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:35:

Kan dat wél met die "Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB"? Of 2 gecodeerde kanalen opnemen? :9~
Ik kan met mijn Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB 8 zenders tegelijk in HD opnemen, maar heb geen idee of dat met betaalde gecodeerde zenders ook kan; ik heb namelijk geen extra betaalde pakketten. Nog sterker, ik kijk alles zonder smartcard.

Maar met het gewone Coax signaal kan ik naast alle Nederlandse zenders ook zenders zoals Comedy Central, National Geographic, TLC, FOX, Nickelodeon, Discovery, alle lokale omroepen etc opnemen. Kijk hier maar voor alle zenders in het basispakket.

Meestal neem ik op en kijk ik alles in SD, want dat vraagt iets minder opslagruimte en het zappen gaat sneller dan in HD.

Mocht je van plan zijn om zo’n toestel te kopen, moet je wel iets technisch zijn (maar dat zijn we toch als tweaker :+ ), om alles te installeren en te updaten. Je kunt ook de GigaBlue UHD UE 4K Kabel Ontvanger kopen, die is een stuk goedkoper en kost ± € 180,-.
Daar komt dan ook nog een HD bij, die zit er namelijk standaard niet bij.

Overigens zit in allebei de apparaten de mogelijkheid om een smartcard te monteren.

Mocht je nog meer willen weten, dan lees ik het wel.

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
funske schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Ik kan met mijn Vu+ Uno 4K SE DVB-C FCB 8 zenders tegelijk in HD opnemen, maar heb geen idee of dat met betaalde gecodeerde zenders ook kan; ik heb namelijk geen extra betaalde pakketten. Nog sterker, ik kijk alles zonder smartcard.

Maar met het gewone Coax signaal kan ik naast alle Nederlandse zenders ook zenders zoals Comedy Central, National Geographic, TLC, FOX, Nickelodeon, Discovery, alle lokale omroepen etc opnemen. Kijk hier maar voor alle zenders in het basispakket.

Meestal neem ik op en kijk ik alles in SD, want dat vraagt iets minder opslagruimte en het zappen gaat sneller dan in HD.

Mocht je van plan zijn om zo’n toestel te kopen, moet je wel iets technisch zijn (maar dat zijn we toch als tweaked :+ ), om alles te installeren en te updaten. Je kunt ook de GigaBlue UHD UE 4K Kabel Ontvanger kopen, die is een stuk goedkoper en kost ± € 180,-.
Daar komt dan ook nog een HD bij, die zit er namelijk standaard niet bij.

Overigens zit in allebei de apparaten de mogelijkheid om een smartcard te monteren.

Mocht je nog meer willen weten, dan lees ik het wel.
thanx voor de reply,

Wat ik bedoel met gecodeerde kanalen zijn de NIET "FreeToAir" (zoals npo1, 2 en 3) maar bijvoorbeeld RTL4, DiscoveryHD, enz.

Ik zit bij Ziggo DBV-C met 3 CI+ kaarten. En de vrouw wil wel eens wat opnemen en een andere zender kijken en altijd (met de Televee die ik nu heb) zit ze te duivelen met wat ze wil/kan kijken en wat ze wil/kan opnemen...
En ja, je kan bij Ziggo ook het netwerkID 444444 opgeven waarbij alles dan SD wordt en alle kanalen niet gecodeerd...

De WAF is nu dus beneden peil :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Kees-Jan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:17:
[...]

thanx voor de reply,

Wat ik bedoel met gecodeerde kanalen zijn de NIET "FreeToAir" (zoals npo1, 2 en 3) maar bijvoorbeeld RTL4, DiscoveryHD, enz.
Allemaal dus te bekijken! Zoals ik al zei:
funske schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:58: Kijk hier maar voor alle zenders in het basispakket.
Oftewel https://www.trined.nl/diensten/televisie/zenders/
Ik zit bij Ziggo DBV-C met 3 CI+ kaarten. En de vrouw wil wel eens wat opnemen en een andere zender kijken en altijd (met de Televee die ik nu heb) zit ze te duivelen met wat ze wil/kan kijken en wat ze wil/kan opnemen...
Daar heb ik vroeger ook gezeten, maar nadat bij ons glasvezel was aangelegd was ik heel blij dat ik bij Ziggo weg kon.
En ja, je kan bij Ziggo ook het netwerkID 444444 opgeven waarbij alles dan SD wordt en alle kanalen niet gecodeerd...
Bij TriNed is HD dus ook niet gecodeerd, dus uitstekend beeld. Overigens is SD ook prima beeld bij ons (Goede dure OLED-tv)
De WAF is nu dus beneden peil :X
Dàt zul je zelf moeten denk ik………. :+

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bij TriNed is HD dus ook niet gecodeerd, dus uitstekend beeld. Overigens is SD ook prima beeld bij ons
Dát is dus het verschil met Ziggo...

Levert Trined ook over Delta Glasvezel? Want dat is de enige glasvezel provider in het dorp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
royco85 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:01:
Hoe zit het met de 'vertraging' op de tv diensten? Bij het nieuwe platform van t-mobile kan dat oplopen tot 30 sec waardoor je met voetbalwedstrijden de buren al hoort juichen. Ik ben benieuwd hoe dat bij trined zit. Ook de bitrate van de streams. Ik betaal graag voor de beste kwaliteit streams zonder vertraging tov de concurrentie
Als je kijkt via DVB-C of de geleverde STB dan heb je geen of nauwelijks vertraging omdat deze via een multicast-stream lopen. Kijk je echter via de TriNed TV App dan kun je wel een vertraging hebben omdat deze streams getranscodeerd moeten worden en dat levert vertraging op. T-Mobile transcodeerd altijd de signalen (via hun nieuwe tv systeem) en dan krijg je de vertraging.

Omdat de streams niet getranscodeerd worden krijg je ook de hoogste kwaliteit, via DVB-C of multicast kan dat ook makkelijk omdat het vrijwel geen capaciteit kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Kees-Jan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Dát is dus het verschil met Ziggo...

Levert Trined ook over Delta Glasvezel? Want dat is de enige glasvezel provider in het dorp...
Hier kun je kijken of TriNed ook bij jullie in het dorp levert: https://www.trined.nl/

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royco85
JohDB schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Als je kijkt via DVB-C of de geleverde STB dan heb je geen of nauwelijks vertraging omdat deze via een multicast-stream lopen. Kijk je echter via de TriNed TV App dan kun je wel een vertraging hebben omdat deze streams getranscodeerd moeten worden en dat levert vertraging op. T-Mobile transcodeerd altijd de signalen (via hun nieuwe tv systeem) en dan krijg je de vertraging.

Omdat de streams niet getranscodeerd worden krijg je ook de hoogste kwaliteit, via DVB-C of multicast kan dat ook makkelijk omdat het vrijwel geen capaciteit kost.
En via hun IPTV / interactieve box?
Ik waardeer wel terugkijken en begin gemist namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohDB
royco85 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:48:
[...]

En via hun IPTV / interactieve box?
Ik waardeer wel terugkijken en begin gemist namelijk.
De streams via DVB-C en de STB's zijn hetzelfde. Zelfde kwaliteit en dezelfde timing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royco85
Ik zie dat snlr glasvezel de tv diensten van trined gebruikt. Maar zij melden nergens dat ze dvb-c leveren. Wel de app van trined. Zou het kunnen dat ze dit eigenlijk toch doorgegeven? Iemand ervaring met snlr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01
Ik heb sinds kort glasvezel via Trined met een Huawei EG8247Q modem. Ik krijg het maar niet voor elkaar om een VPN server achter dit modem/router open te zetten. Vanuit de client kom ik niet verder dan "EVENT: CONNECTION_TIMEOUT". Zowel OpenVPN (via Android OpenVPN Client) als L2TP/IPSec geprobeerd.

Voorheen draaide ik OpenVPN op mijn eigen router; maar ik zit nu vast aan ditHuawei ding zonder VPN. Daarom wil ik mijn Synology NAS inzetten als VPN server. Liever niet, maar heb even niets beters.

Iemand enig idee ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 14:21
Moet je ook niet 1194 bij external port invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Dennis-L schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:52:
Moet je ook niet 1194 bij external port invullen?
Had ik geprobeerd en hielp ook niet. Het is ook een optioneel veld, dus zal het interne poortnr overnemen als leeg (lijkt me).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 14:21
ocmer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Had ik geprobeerd en hielp ook niet. Het is ook een optioneel veld, dus zal het interne poortnr overnemen als leeg (lijkt me).
Bij Trined krijg je IPv4 via CGNAT.
Heb je bij Trined een vast IPv4 adres aangevraagd (tegen betaling)
Anders gaat het sowieso niet werken via IPv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Dennis-L schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:06:
[...]
Bij Trined krijg je IPv4 via CGNAT.
Heb je bij Trined een vast IPv4 adres aangevraagd (tegen betaling)
Anders gaat het sowieso niet werken via IPv4.
Dan is dit het probleem. Is dit wel met IPv6 voor elkaar te krijgen (ook als ik mijn interne netwerk op IPv4 draai)? Of is enige optie om die 2,50 euro/mnd te betalen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
@ocmer Je modem gaat geen IPv6 naar IPv4 vertalen voor je. Als je het via IPv6 werkend wil krijgen moet je bij Internal Host een IPv6 adres invullen. Heb je intern alleen IPv4 dan zal je zoals @Dennis-L uitlegt een publiek IPv4 adres moeten aanvragen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocmer
Net Trined gebeld: Een eigen IPv4-nr was binnen een minuutje geregeld en direct operationeel, zonder extra kosten.
Dat was even een perfecte "klantervaring": ze namen binnen een paar seconden op, ik had direct iemand aan de lijn met verstand van zaken en het was meteen geregeld. Trined bevalt goed tot nu toe.

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 12:38
Weet je zeker dat dit niets extra kost? Op hun website wordt namelijk vermeld dat dit €2,50 kost voor nieuwe klanten:

https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/internet/

Indien je al langere tijd klant bent is dit overigens wel gratis. Ik was overigens tevreden klant bij Trined en wordt dat na mijn verhuizing weer. Echter had ik die €2,50 al ingecalculeerd omdat ik dan 'nieuwe' klant wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door Goochelaar op 26-08-2021 12:44 ]

• ocmer
Goochelaar schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:43:
Weet je zeker dat dit niets extra kost? Op hun website wordt namelijk vermeld dat dit €2,50 kost voor nieuwe klanten:

https://www.trined.nl/kla...gestelde-vragen/internet/

Indien je al langere tijd klant bent is dit overigens wel gratis. Ik was overigens tevreden klant bij Trined en wordt dat na mijn verhuizing weer. Echter had ik die €2,50 al ingecalculeerd omdat ik dan 'nieuwe' klant wordt.
Die 2,50 staat niet op de factuur van komende maand vemeld; dus denk het wel.

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 12:38
Bijzonder. En je hebt als reden VPN opgegeven?

T.z.t. dan ook maar eens bellen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

funske schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Klopt helemaal! En ik ben blij dat ik (al jaren geleden) van Ziggo af ben; eindelijk geen gezeik meer met hun klantenservice. Met Trined ben ik wel tevreden; nooit echte problemen, goede kwaliteit en prima klantenservice.
Even dubbelcheck:
De Humax kan aangesloten worden op COAX, en heeft toch geen UTP nodig vanaf Trined Modem/Router?

Monteur is weggegaan bij mijn ouders, en melde dat hij de humax verder niet kon aansluiten.

• funske
Get!em schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Even dubbelcheck:
De Humax kan aangesloten worden op COAX, en heeft toch geen UTP nodig vanaf Trined Modem/Router?
Hoe het bij de Humax precies zit weet ik niet, maar de ontvangst van de televisie beelden gaat via COAX. Maar mijn je kunt er ook internet op aansluiten (voor zover ik me kan herinneren) om bestanden etc. van en naar de Humax te kopiëren.
Monteur is weggegaan bij mijn ouders, en melde dat hij de humax verder niet kon aansluiten.
Als het goed is heeft de monteur een Huawei kastje aangesloten op het glasvezelnet. De Coax kabel moet je uit het Ziggo kastje in de meterkast halen en in het Huawei kastje stoppen en de Humax zal weer werken.

Have Fun Funske

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

funske schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

[...]

Als het goed is heeft de monteur een Huawei kastje aangesloten op het glasvezelnet. De Coax kabel moet je uit het Ziggo kastje in de meterkast halen en in het Huawei kastje stoppen en de Humax zal weer werken.
Prima, zo verwachtte ik het ook.

Dan ga ik dat de volgende keer als ik daar langs ga maar eens fixen. Monteur wilde de coax alleen in de tv steken... mijn ouders zijn niet zo technisch :> .

• funske
Get!em schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Prima, zo verwachtte ik het ook.

Dan ga ik dat de volgende keer als ik daar langs ga maar eens fixen. Monteur wilde de coax alleen in de tv steken... mijn ouders zijn niet zo technisch :> .
Nou, die monteur dan toch ook niet……… :+

Have Fun Funske

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat zei hij dus ook over zichzelf... 8)7
Had alleen verstand van het internet deel (glas kabel, huawei modem). En kon wel vertellen dat de Deco system goede manier was om de wifi te verbeteren O-) , maar dat hij dat zelf dus niet kon aansluiten.

• ocmer
Goochelaar schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:15:
Bijzonder. En je hebt als reden VPN opgegeven?

T.z.t. dan ook maar eens bellen.
Ik belde met de vraag waarom portfowardings naar mijn VPN server niet werkten, bleek dus aan het ontbreken van eeen vast IP te liggen en heb die toen gekregen.
Pagina: 1 ... 10 ... 15 Laatste