Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:31
Dido schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:56:
En degenen die de mzaael hebben dat ze op een gegeven moment genoeg verdienen om brood op de plank te hebben, en ontdekken dat ze vrijwel net zoveel brood op d eplank hebben als ze minder gaan werken, die kun je wel wegzetten als immoreel, maar dat gaat voorbij aan het feit dat ze wel degelijk - voor hun - goede en geldige redenenen hebben om niet voor een netto grijpstuiver extra uren te maken voor het maatschappeijk nut dat jij beschrijft.
Ik zeg helemaal niet dat die mensen immoreel zijn; ik haakte in op de discussie tussen mensen die stelden dat het goed was om hard of veel te werken; die discussie bleef hangen op allerlei toeslagenberekeningen die wel of niet "realistisch" zouden zijn. Mijn punt is dat de morele waarde van veel werken onafhankelijk is van de details van het toeslagenstelsel, omdat je in bijna elk belastingstelsel meer gaat bijdragen aan de maatschappij als je meer uren werkt/verdient.
Dido schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:56:
Misschien is dat ook wel de reden dat je niet zo veel actieve, laat staan populaire, communistische partijen meer ziet in de westerse wereld.
De argumentatie hierboven lijkt meer op die van bijvoorbeeld Peter Singer dan op een communistische. En juist Singer heeft aanhangers onder de hyperkapitalisten in Silicon Valley.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:03
whatyoudoing schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Of het laat zien dat o ok boomers zich vervelend gedragen en ze daar (eindelijk) op aangesproken worden. Tijden veranderen en we kunnen niet meer met ons 60e met de VUT.

Want dan zit je op 35 jaar werken - vanaf je 25e (na 7-8 jaar studeren). Met 40 uur per week werk je dan in je werkzame leven 35 * 40 * 47 = 65800.
...
Serieus? :F
De meeste werkenden hebben vanaf hun 14e/16e tot 65e levensjaar gewerkt.
Dus gewoon gemiddeld 50 jaar.
Het aantal studerenden was in de jaren 60/70 een stuk lager dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-05 15:45
Ik moet het weer eens uitrekenen voor mijzelf, onlangs gescheiden, 1 full time kind bij mij en de andere 2 om de weekend bij mij.

Ik betaal alimitatie en een 2e hypoteek ivm uitkoop ex.

Ik werk nu fulltime 40 uur per week voor minder dan 2700 euro netto per maand, wat in de IT niet echt veel is, staat tegenover nooit overwerken, geen weekend werk en 15 minuten van huis op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
ArnoutV schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Serieus? :F
De meeste werkenden hebben vanaf hun 14e/16e tot 65e levensjaar gewerkt.
Dus gewoon gemiddeld 50 jaar.
Het aantal studerenden was in de jaren 60/70 een stuk lager dan nu.
Verreweg de meeste boomers zijn echter met VUT en prepensioen gegaan. De generatie na de boomers, die hebben hier allemaal wel voor betaald, maar kunnen dit niet genieten. Ik ken meer mensen die nu eerste helft 60 zijn, dus geen boomer, die richting de 50 dienstjaren lopen dan boomers. Sterker nog, (anekdotisch bewijs) ik ken boomers die de 30 jaar niet volgemaakt hebben. En nee, dat zijn geen vrouwen die trouwden en stopten met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45
Pizza_Boom schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:33:
[...]
Verreweg de meeste boomers zijn echter met VUT en prepensioen gegaan. De generatie na de boomers, die hebben hier allemaal wel voor betaald, maar kunnen dit niet genieten. Ik ken meer mensen die nu eerste helft 60 zijn, dus geen boomer, die richting de 50 dienstjaren lopen dan boomers. Sterker nog, (anekdotisch bewijs) ik ken boomers die de 30 jaar niet volgemaakt hebben. En nee, dat zijn geen vrouwen die trouwden en stopten met werken.
Inderdaad... laten we niet vergeten dat de boomers (geboren direct na het einde van WW2 dus) nu al hard richting de 80 lopen. N=1.. Mijn vader (geboren in 1944) is gestopt rond zijn 60ste. 42 jaar gewerkt....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
stylezzz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Inderdaad... laten we niet vergeten dat de boomers (geboren direct na het einde van WW2 dus) nu al hard richting de 80 lopen. N=1.. Mijn vader (geboren in 1944) is gestopt rond zijn 60ste. 42 jaar gewerkt....
Mijn vader is van 58, nu ds 66 jaar oud. Die is met een zelf gespaard prepensioen gegaan en is officieel met pensioen gegaan, na een jaar overuren opgemaakt te hebben, met een goede 49 dienstjaren, waarvan 32 ofzo in volle ploegendienst. Hij mocht niet nog eerder stoppen met werken, dus er is nog een berg overuren uitbetaald ook (en ook al eens rond 2010 bij een reorganisatie).
Dat alles als kind en als tiener aan moeten zien, inclusief alle bijbehorende gezondheidsperikelen (ploegendienst is niet gezond). Voor mij wel een reden om nu al te streven naar minder werken, al gaat het niet. En overuren? Incidenteel wil ik het wel eens doen, maar verder? Mijn motto is echt heel duidelijk dat ik werk om te leven.

[ Voor 19% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-10-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 16:45
Pizza_Boom schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:53:
[...]
Mijn vader is van 58, nu ds 66 jaar oud. Die is met een zelf gespaard prepensioen gegaan en is officieel met pensioen gegaan, na een jaar overuren opgemaakt te hebben, met een goede 49 dienstjaren, waarvan 32 ofzo in volle ploegendienst. Hij mocht niet nog eerder stoppen met werken, dus er is nog een berg overuren uitbetaald ook (en ook al eens rond 2010 bij een reorganisatie).
Dat alles als kind en als tiener aan moeten zien, inclusief alle bijbehorende gezondheidsperikelen (ploegendienst is niet gezond). Voor mij wel een reden om nu al te streven naar minder werken, al gaat het niet. En overuren? Incidenteel wil ik het wel eens doen, maar verder? Mijn motto is echt heel duidelijk dat ik werk om te leven.
Ook een verschil inderdaad. Bij mijn vader hield zijn baan zogezegd op een gegeven moment op. Was een beetje vooropgezet plan.... Zo van 'als je dit nou nog 5 jaar doet, dan reorganiseren we je eruit'. Hij vond het best. Stoppen op je 60ste, zak geld mee vanuit het bedrijf, WW incasseren voor een paar jaar. (kreeg letterlijk een map mee met instructies. doe op deze datum deze brief op de bus :D ) En genieten van het leven natuurlijk.... Achteraf bleek dat hij net zijn 70ste levensjaar zou halen i.v.m. ziekte. Dan ben je echt wel blij dat je niet de keuze hebt gemaakt om gewoon tot je 65ste door te gaan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:46:
Niet iedereen die minder dan 40 uur maakt heeft een lui leventje dat door de samenleving gesubsidieerd wordt.
Daarnaast, alsof 40+ uur werken betekent dat je harder werkt dan iemand die minder uren draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:06
stylezzz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Mijn vader komt uit 55, kon studeren als eerste in zijn familie, studeerde tot zijn 26e, was toen eerder regel dan uitzondering en ging met zijn 55e met de VUT of Prepensioen, idd nog geen 30 jaar gewerkt en rijd als een echte boomer rond in een camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:51
Freezerator schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:22:
Volgens mij is het voorstel om tegen hetzelfde salaris 32 uur te werken als bij 40 uur.
Dat wil iedereen wel waarschijnlijk, want dat is gewoon een loonsverhoging van 25%.

Het is waarschijnlijk gebaseerd op het onderzoek waar ik wel eens over heb gehoord dat heeft onderzocht dat mensen die kortere dagen of minder dagen maken, verhoudingsgewijs productiever zouden zijn (oftewel die extra 8 uur aanwezigheid is niet gelijk aan 8 uur meer werk verzetten), maar dat kan beslist niet voor alle beroepen gelden. Eigenlijk enkel voor de beroepen waar het werk gedeeltelijk of volledig door de werknemer ingedeeld kan worden.

Er zijn genoeg beroepen waar je niet hetzelfde werk kunt verzetten in minder uren, omdat zo'n beroep bijvoorbeeld gebaseerd is op aanwezigheid (politie, brandweer, beveiliging), gelimiteerd wordt door externe factoren (taxi-chauffeur en beroepschauffeur welke gebonden zijn aan de snelheidslimieten en verkeersdrukte of beroepen in de bouw waar je afhankelijk bent van materiaaleigenschappen en zorgvuldigheid), werkt met agenda-afspraken zoals bijna alle beroepen in de zorg, of te maken hebt met openingstijden zoals restaurants en winkels.

Als je er zo over nadenkt zijn er eigenlijk maar bijzonder weinig beroepen waar men hetzelfde werk zou kunnen verzetten in minder tijd. Waarschijnlijk blijven alleen de kantoorberoepen over, beroepen waar deadlines niet bestaan of fluide zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LA-384 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:41:
[...]
Ik heb wel eens gehoord dat het is onderzocht dat mensen die kortere dagen of minder dagen maken, verhoudingsgewijs productiever zouden zijn (oftewel die extra 8 uur aanwezigheid is niet gelijk aan 8 uur meer werk verzetten), maar dat kan beslist niet voor alle beroepen gelden. Eigenlijk enkel voor de beroepen waar het werk gedeeltelijk of volledig door de werknemer ingedeeld kan worden.
Jup, het hangt ook van de baan af. De 7x9 uur werken zoals China werkt ‘prima’ productief aan de lopende band of naaimachine.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:45
LA-384 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:41:
[...]

Dat wil iedereen wel waarschijnlijk, want dat is gewoon een loonsverhoging van 25%.
20 procent...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:51
20% minder werkuren, maar 25% hoger uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12:10
Politie, leger, gezondheidszorg, onderwijs zal nog moeilijker jongeren kunnen werven. Want het verschil met een bullshit kantoorbaan wordt dan te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Zelf vind ik een 4 daagse werkweek perfect, doe ik zelf nu ook namelijk dus voor mij zal dat een win win zijn.

Maar om de problemen van personeelstekorten in de zorg bv op te lossen om het toch aantrekkelijk te houden om meer dan 4 dagen te werken zouden ze toch een extra toeslag kunnen geven voor de 5de dag. Bv een zondag toeslag waarbij je 100 tot 200% betaalt krijgt.

Plus een stukje arbeidsmigranten, ook al wil het huidige kabinet dat juist aan banden leggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• spijkerhoofd
emeralda schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:37:
Politie, leger, gezondheidszorg, onderwijs zal nog moeilijker jongeren kunnen werven. Want het verschil met een bullshit kantoorbaan wordt dan te groot.
Wat is een bullshit kantoorbaan? Nu worden plaats je grofweg elke kantoorbaan als bullshitbaan aangewezen.

Daarnaast, dat jongeren niet voor de bovengeplaatse banen kiezen heeft niks te maken een 32 urige werkweek maar meer omdat al deze banen te veel nadelen heeft. Leger, waarom zou een jongeren kiezen om militair te worden en zijn leven te moeten geven? Waarom zou je als jongeren kiezen om matig betaald te worden en de gehele dag je huid vol gescholden te worden en telkens vraagtekens geplaatst worden als je je wapen moet trekken, geweld moet gebruiken? Zorg is zeer hard werken voor een zeer matig salaris. Onderwijs, met verwende kinderen te maken hebben en iedere dag staat er een boze ouder in de klas omdat het prinsje/prinsesje onjuist behandeld word, een te laag niveau als advies krijgt terwijl het kind zo dom is als een achtereind van een varken.

Nee laten we ons focussen op de verkeerde oorzaken, zijn we in Nederland erg goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
NicoHF schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:53:
Zelf vind ik een 4 daagse werkweek perfect, doe ik zelf nu ook namelijk dus voor mij zal dat een win win zijn.

Maar om de problemen van personeelstekorten in de zorg bv op te lossen om het toch aantrekkelijk te houden om meer dan 4 dagen te werken zouden ze toch een extra toeslag kunnen geven voor de 5de dag. Bv een zondag toeslag waarbij je 100 tot 200% betaalt krijgt.

Plus een stukje arbeidsmigranten, ook al wil het huidige kabinet dat juist aan banden leggen.
In de zorg is het lastig om 40 uur te werken vanwege de onregelmatige diensten. 40 uurs contracten is niet te doen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

spijkerhoofd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:25:
[...]

Wat is een bullshit kantoorbaan? Nu worden plaats je grofweg elke kantoorbaan als bullshitbaan aangewezen.

Daarnaast, dat jongeren niet voor de bovengeplaatse banen kiezen heeft niks te maken een 32 urige werkweek maar meer omdat al deze banen te veel nadelen heeft. Leger, waarom zou een jongeren kiezen om militair te worden en zijn leven te moeten geven? Waarom zou je als jongeren kiezen om matig betaald te worden en de gehele dag je huid vol gescholden te worden en telkens vraagtekens geplaatst worden als je je wapen moet trekken, geweld moet gebruiken? Zorg is zeer hard werken voor een zeer matig salaris. Onderwijs, met verwende kinderen te maken hebben en iedere dag staat er een boze ouder in de klas omdat het prinsje/prinsesje onjuist behandeld word, een te laag niveau als advies krijgt terwijl het kind zo dom is als een achtereind van een varken.

Nee laten we ons focussen op de verkeerde oorzaken, zijn we in Nederland erg goed...
N=1 maar ik merk exact het tegenovergestelde van jouw post. Het Defensie dienjaar is behoorlijk populair onder jongeren, het overgrote gedeelte blijft na dit jaar zelfs bij Defensie. Ookal kampt de politie nog met gigantische personeelstekorten neemt de toestroom aan agenten wel toe.

En laten we heel eerlijk zijn, het aantal bullshitbanen op kantoor is echt schrikbarend, Hier wordt ook vol op mishruik van gemaakt. Volgens mij is er echt een mindsetswitch gaande waardoor praktisch werk weer gewaardeerd gaat worden.

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
BroWohsEdis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

N=1 maar ik merk exact het tegenovergestelde van jouw post. Het Defensie dienjaar is behoorlijk populair onder jongeren, het overgrote gedeelte blijft na dit jaar zelfs bij Defensie. Ookal kampt de politie nog met gigantische personeelstekorten neemt de toestroom aan agenten wel toe.
Defensie weet ik niet, maar de toekomstige uitstroom is hoger dan de instroom van nieuwe agenten. Op rechercheur niveau is de uitstroom vs instroom zit een schrikbarend negatief verschil in.
En laten we heel eerlijk zijn, het aantal bullshitbanen op kantoor is echt schrikbarend, Hier wordt ook vol op mishruik van gemaakt. Volgens mij is er echt een mindsetswitch gaande waardoor praktisch werk weer gewaardeerd gaat worden.
Dat er bullshit banen zijn geef ik toe, maar de aantallen en wat een bullshitbaan is en wat niet verschillen de meningen behoorlijk over. Daarnaast, er moet wel een enorm goede waardering bij komen wil je de kantoorbaan waar mensen en vaak beter betaald worden, geen fysiek zwaar werk hoeven te doen en gezond met pensioen gaan lichamelijk gezien, iets wat voor de gemiddelde praktisch werkende niet geld, ik zie het om mij heen met 60 plussers die lichamelijk zwaar werk gedaan hebben, allen hebben forse lichamelijke klachten en werken te vaak te lang door. Hun leeftijdsgenoten gaan jaren voor hun AOW met pensioen, zijn lichamelijk zeer gezond en reizen de wereld over of hebben een camper.

Juist ook voor hen de 32 urige werkweek invoeren waarbij zij of woensdag of een lang weekend hebben voor herstel zal betekenen dat ook zij gezond 60 worden. Juist de 32 urige werkweek zou een forse daling van langdurig zieken en aantal WIA gerechtigden leiden, onderzoek laat zien dat een 4 daagse werkweek het ziekteverzuim, zowel korte als langdurig fors naar beneden laat gaan zoals dit onderzoek en andere onderzoeken laat zien:

https://scientias.nl/groo...se-werkweek-is-duidelijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

In de zorg is het lastig om 40 uur te werken vanwege de onregelmatige diensten. 40 uurs contracten is niet te doen daar.
40 uurs werkweek wordt er al volop gegeven dus zie niet zo in waarom dat niet zou kunnen maar die discussie is ook niet echt wat ik bedoelde.

Wat je zou kunnen doen is een 32 uur contract geven en dan middels een toeslag van bv die 200% men motiveren om zich een dag extra te laten inplannen, om zo het gemiddelde qua uren in die specifieke sectoren waar een te kort is op te krikken.
Dit icm arbeidsmigranten denk ik dat het grootste probleem wel getackeld zal zijn in die sectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:29
NicoHF schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

40 uurs werkweek wordt er al volop gegeven dus zie niet zo in waarom dat niet zou kunnen maar die discussie is ook niet echt wat ik bedoelde.

Wat je zou kunnen doen is een 32 uur contract geven en dan middels een toeslag van bv die 200% men motiveren om zich een dag extra te laten inplannen, om zo het gemiddelde qua uren in die specifieke sectoren waar een te kort is op te krikken.
Dit icm arbeidsmigranten denk ik dat het grootste probleem wel getackeld zal zijn in die sectoren.
Voltijd aanstellingen in de 1e lijns zorg (VVT) zijn juist niet hoger dan 32 uur omdat het werk gewoon heel belastend is zowel fysiek als mentaal. Gezond langere tijd 40 uur werken in een dergelijke omgeving is gewoon onmogelijk.

Daarnaast maken onregelmatige werktijden het ook lastig 40 uur te werken in de praktijk zo mag je na een avonddienst geen vroege ochtend dienst draaien en na een nachtdienst alleen nog maar een opvolgende nachtdienst etc.

Dus met 40 uur contracten schiet je niets op enkel het ziekteverzuim en uitval gaat omhoog en dit is in de VVT al hoger dan landelijk gemiddeld.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
NicoHF schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:02:
[...]
Ik kan per maand met 32 uur 1000 euro sparen, ik woon in een huis waar de komende 5 jaar niks aan gedaan hoeft te worden, over 5 jaar komt er een nieuwe badkamer. Mijn vriendin kan ook 1000 euro sparen en werkt ook 32 uur, er is voor ons geen financiele prikken om een extra dag te werken, en zo voor heel veel boven modale met een koopwoning.

Ook met deze regeling zal het verschil tussen de boven modalen en onder modalen net zo groot zijn, en zal er niks veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Voltijd aanstellingen in de 1e lijns zorg (VVT) zijn juist niet hoger dan 32 uur omdat het werk gewoon heel belastend is zowel fysiek als mentaal. Gezond langere tijd 40 uur werken in een dergelijke omgeving is gewoon onmogelijk.

Daarnaast maken onregelmatige werktijden het ook lastig 40 uur te werken in de praktijk zo mag je na een avonddienst geen vroege ochtend dienst draaien en na een nachtdienst alleen nog maar een opvolgende nachtdienst etc.

Dus met 40 uur contracten schiet je niets op enkel het ziekteverzuim en uitval gaat omhoog en dit is in de VVT al hoger dan landelijk gemiddeld.
Dat zal dan per specifieke zorg functie verschillen.
Zelf ken ik genoeg personenen die in de zorg werken en dat fulltime doen.
Verpleegkundige, op kraamafdeling, bejaarde verzorgsters enz.

Maar de functies die dan bv op 32 uur zitten wegens de fysieke belasting die hebben dan ook baat bij een 32 uurige werkweek, zo hebben zij ook meer loon.
Dat zelfde geldt zo te lezen ook voor @spijkerhoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Ik werk ook vier dagen, maar ik mis wel 1/5 salaris daardoor. Had ooit van een klasgenoot vernomen dat je met vier dagen minder belasting betaald en het verschil met vijf dagen daarom niet erg groot is. Nu heb ik ook een startsalaris, dus dat telt ook mee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:26
Het kan nog steeds als je de juiste werkgever hebt. Ik werk 4x9 en aangezien ik bijna altijd thuis werk merk ik hier niets van want de reistijd was 45 min.

We hebben bij ons 28 vakantie dagen plus 12 ADV. Nu neem ik elke vrijdag mijn 2 uur ADV op en de andere 2 uur krijg ik van de baas. dus netto 36 uur werken.

Straks in juni ga ik met de nieuwe CAO verhoging naar 5900 bruto ik kan meer verdienen bij andere bedrijven maar ik vind de secundaire arbeidsvoorwaarden voorwaarden zo chill. Ook als je ziek bent of zo of onverwacht vrij moeten hebben ze doen nooit moeilijk echt zo veel vrijheden hier ga ik nooit meer weg. En het pensioen?? Ik zie het wel zoals het er nu uitziet; ga bij 55 ga ik gewoon dagje minder werken. En bij 58 hebben we de 80 90 100 regeling. Dat houd in 80% werken van wat dan voor jou van toepassing is 90% uitbetaald en 100% pensioen opbouw.

Geld maakt niet gelukkig vrije tijd wel. Mooi huis gekocht, lieve vrouw, twee pracht kinderen waarom steeds meer? Ik ben tevreden en een gelukkig mens.

[ Voor 11% gewijzigd door Skywalker27 op 22-10-2024 07:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:28
Skywalker27 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 07:55:
. Ook als je ziek bent of zo of onverwacht vrij moeten hebben ze doen nooit moeilijk echt zo veel vrijheden hier ga ik nooit meer weg
Heel belangrijk als een werkgever zo is vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:15

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Als ambtenaar werk ik ook 4 dagen, 4x9 uur. Het is op de dag zelf een lange dag. De ene dag merk je het meer dan een andere dag, maar de 3 dagen weekend is zo enorm relaxt, ik zou niet meer anders willen.

Ik heb jaren geleden de overstap gemaakt vanuit het commerciële bedrijfsleven naar ambtenaar. Dit vanwege het vroegtijdig overlijden van mijn moeder en de eye-opener die ik daarbij had. Waarom zou ik 50-60 uur voor een baas werken waar je maar een nummertje bent en vervolgens uitgeblust thuis zit.

Dit was voor mij een stap die een negatieve financieel aspect had, maar dat is in de loop van de jaren wel weer goed gekomen, maar ik vond het meer dan waard. De vrijheid, energie en plezier die ik heb in werk en buiten werk had ik jarenlang niet meer.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:13:
Ook met deze regeling zal het verschil tussen de boven modalen en onder modalen net zo groot zijn, en zal er niks veranderen.
Per definitie kan niet iedereen bovenmodaal zijn. Er is een grote groep Nederlanders die wel degelijk gevoelig is voor de prikkel van meer geld.

Het Nederlandse arbeidsmarktbeleid is in sommige opzichten nog steeds gericht op het aanpakken van de werkloosheidsgolf van de jaren '70-'80. Zo zijn er nog steeds enorme hoeveelheden subsidie voor niet-productief IT-werk, en waren er tot voor kort subsidies voor bedrijven die veel werknemers met minimumloon in dienst hadden, wat meestal om werk gaat wat niet zoveel oplevert voor de economie.

Als je dat loslaat zul je zien dat er vanzelf een herwaardering ontstaat. Je kunt als hoogopgeleid stel die badkamer ineens niet meer verbouwen, omdat de aannemer te duur is. En zo verschuiven onze begrippen van "modaal" en "bovenmodaal".

[ Voor 8% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-10-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je als werknemer per se een vierdaagse werkweek wil dan kan dat in principe al uiteraard (in de meeste banen.) Een kwestie van naar je werkgever stappen met dat verzoek.

Alleen dat is niet waar het hier om draait.

Het gaat er simpelweg om wie dat 4-8 uur minder werken gaat betalen. De werknemer, die gewoon minder gaat werken voor minder salaris (waardoor het uurloon niet veranderd)? Of de werkgever, die minder arbeid terugkrijgt voor hetzelfde geld (waardoor het uurloon stijgt)?

Wat mij betreft wordt het betaalt door degene die het aantal uren wil verminderen. De werknemer verliest dan eigenlijk niets per uur, terwijl de werkgever er wel op toelegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
In mijn geval heeft eigenlijk de werkgever alles betaald en ging ik per Januari vorig jaar eigenlijk omhoog. Dus het was kiezen tussen meer verdienen of een kleine stijging en meer vrije tijd. Maar achteraf had ik het eigenlijk 10 jaar eerder moeten doen. Maar ja toen zat ik nog in mijn meer meer meer vibe waar je eigenlijk niets mee opschiet.

Daarnaast is de werkgever heel relaxt, inkomens verzekering is geregeld bij ziekte betaald de werkgever gewoon 100% door. Voel je je niet op je plek kan je heel makkelijk wat anders doen bij ons. We hebben een huisarts hier op de afdeling of als je niet lekker in je vel zit iemand om mee te praten. We worden hier echt in de watten gelegd.

Zweedse werkgever die zorgen wat dat betreft goed voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Roenie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:56:
Als je als werknemer per se een vierdaagse werkweek wil dan kan dat in principe al uiteraard (in de meeste banen.) Een kwestie van naar je werkgever stappen met dat verzoek.

Alleen dat is niet waar het hier om draait.

Het gaat er simpelweg om wie dat 4-8 uur minder werken gaat betalen. De werknemer, die gewoon minder gaat werken voor minder salaris (waardoor het uurloon niet veranderd)? Of de werkgever, die minder arbeid terugkrijgt voor hetzelfde geld (waardoor het uurloon stijgt)?

Wat mij betreft wordt het betaalt door degene die het aantal uren wil verminderen. De werknemer verliest dan eigenlijk niets per uur, terwijl de werkgever er wel op toelegt.
En zo kunnen dus enkel de mensen met een koopwoning en 2x boven modaal verdienen er gebruik van maken, en zo word het verschil tussen hoog betaalde banen en laag betaalde banen groter en zullen minder mensen kiezen voor een lager betaalde baan en meer een hoger betaalde baan met alle gevolgen van dien.

Overigens, uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een 4 daagse werkweek een forse daling laat zien van het ziekteverzuim en van burn outs en andere mentale klachten, de vraag is hoeveel schiet de werkgever er echt wat mee op met een 40 urige werkweek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Interessante discussie.

Ik woon in Zweden en hier bestaat part-time werk praktisch gezien niet. Dit komt met name door de grote invloed van vakbonden op werkgevers en -nemers: in de jaren 60 en 70 is part-time werk in een soort verdoemhoekje gestopt om te voorkomen dat vrouwen ook volop konden participeren in het werkzame leven. Dat is nog steeds een gedachtegoed die aanwezig is bij elk typisch Zweeds bedrijf. Daarnaast vinden vergoedingen plaats in het geval van ziekte, maar ook pensioenopbouw, op basis van je FTE. Als je organisatie een CAO heeft (heeft praktisch gezien elk bedrijf) en daarin staat dat 38 uur 1 FTE is, dan wordt dat gezien als 100%. Wil je echter 36 uur werken, bijvoorbeeld 4*9 (wat niet voorkomt in Zweden), dan wordt wel uitgegaan van 90%, 36 t.o.v. 40 uur.

Nu is het zo dat er bijna geen stress is bij een typisch Zweeds bedrijf. Veel mensen beginnen rond een uurtje of 9 en stoppen tussen 3 en 4 uur. Als je iets niet af hebt, kan je morgen prima verder. Is je kind ziek? Neem nog een dag extra vrij - en ohja, je krijgt ook nog eens betaald vanuit de overheid voor de niet gewerkte dagen.

Al dat soort kleine dingen zorgen ervoor dat mensen geen behoefte hebben aan part-time werk. Het gezinsleven staat op plek 1 en dat is duidelijk merkbaar. Wat wel zo is, is dat Zweedse salarissen typisch wat lager zijn - ondanks dat veel Nederlanders en Duitsers denken dat dat niet het geval is. Een modaal salaris is 38K kroon, 3300 euro omgerekend, en slechts 2% verdient meer dan €100.000 per jaar. Minder werken heeft een te grote impact op het inkomen, in een economie die in een recessie verkeerd en met prijzen die flink zijn gestegen afgelopen jaren. Financieel is het dus ook een belangrijke kwestie die meespeelt.

Het grappige is dat ik een organisatie hier heb geleid en de Zweedse medewerkers verbaasd waren dat ze ook 32 uur konden werken. Ze vonden het niet eerlijk t.o.v. hun collega's die 38 uur werkten (full time).

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat we naar een toekomst werken waar AI een grote rol kan spelen in minder werkbare uren. Ik werk gemiddeld 3 dagen per week en ik zou nooit meer standaard meer uur willen werken - maar ik verkeer wel in een luxe positie dat ik veel omzet heb als zelfstandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Orangelights23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:55:
Dat gezegd hebbende, ik hoop dat we naar een toekomst werken waar AI een grote rol kan spelen in minder werkbare uren.
Het is een wetmatigheid die zo oud is als het kapitalisme; als er productiviteitswinst mogelijk is door inzet van kapitaal (AI), vloeien de meerverdiensten in de eerste plaats naar de eigenaar van dat kapitaal, en niet naar de werknemer. De werknemer heeft er op termijn pas baat bij als de economie groeit door de lagere arbeidskosten van producten en vrijgekomen arbeidscapaciteit.

Dat is niet een pad dat naar minder arbeidsuren leidt, in ieder geval niet bij gelijkblijvende welvaart.

We merken er nog niet zoveel van, omdat de bezitters van de AI-infrastructuur ver beneden de kostprijs, of zelfs gratis hun systemen ter beschikking stellen, met het succes van een heroinedealer op een schoolplein.

Tot nu toe is AI vooral een onnozele tekstgenerator zonder redenerend vermogen. Anders dan in beroepen waarbij tekst schrijven een noodzakelijk kwaad is, zijn er weinig toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
@Orangelights23
Daar moet wel bijgezegd worden dat het geboorte en ouderschapsverlof een stuk hoger ligt, ik dacht voor een vrouw iets van 1,5 jaar dat de vrouw na de geboorte uit de running is, in Nederland is dat een stuk soberder. Hoeveel vakantiedagem hebben de Zweden gemiddeld? Nederland ligt dat gemiddeld het laagste van Europa. Daarnaast van 9 tot 3 a 4 uur is geen 8 uur per dag maar 7 uur, dus ik zou eerder zeggen dat de Zweden eerder 36 uur werken ipv de 38 uur.

Dat Nederland een parttime land geworden is komt in mijn ogen door te halstarrig 40 uur vast te houden en 8 uur per dag op kantoor moeten zijn waardoor het voor gezinnen amper te handelen is waardoor stellen standaard minder gaan werken om zo de velen ballen in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:24
Minder werken klinkt leuk en ik zie ook heel veel starters parttime werken. Wat ze vergeten is de pensioenopbouw, succes als je straks met pensioen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:17:
Minder werken klinkt leuk en ik zie ook heel veel starters parttime werken. Wat ze vergeten is de pensioenopbouw, succes als je straks met pensioen gaat.
Mits je zo oud wordt.
En als je handig bent zorg je dat je lasten die je kunt beïnvloeden tegen die tijd minimaal zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:47
Pensioenopbouw is sowieso nagenoeg nihil voor veel starters. Doorsneepremie zorgt daar wel voor. Kan je beter als je jong bent lekker genieten van het leven en tijd doorbrengen met je familie en als je 40+ bent meer gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Je pensioensopbouw is vrij laag als je net begint met werken, pas na je 30e word de opbouw pas bepalend wat je ervoor krijgt. Als een stel met parttime werken 2000 of meer per maand opbouwd zoals mijn vriendin en ik kun je daarvan de helft of meer beleggen voor lange termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Philip Ross schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:24:
[...]

Pensioenopbouw is sowieso nagenoeg nihil voor veel starters. Doorsneepremie zorgt daar wel voor. Kan je beter als je jong bent lekker genieten van het leven en tijd doorbrengen met je familie en als je 40+ bent meer gaan werken.
Dat is een hele zware dobber als je ineens meer gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Statistiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
ColeJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Dat is een hele zware dobber als je ineens meer gaat werken.
Maar voor velen nog steeds te prefereren boven als starter heel veel werken en dat direct op zien gaan aan afbouw van kinderopvangtoeslag etc.
Als je marginale belastingdruk boven de 80% komt dan kan ik me voorstellen dat je liever iets minder gaat werken.

Volgens mij was het ooit onderzocht boven welk percentage belasting mensen gingen stoppen met meer werken. (Toen onderzocht voor de hoogste belastingschijf in de VS meen ik).
Ik dacht dat dat rond de 70% lag.
Als je dat meeneemt in combinatie met de tabellen uit het onbestaan van het middeninkomen dan snap je waarom starters part time werken

[ Voor 28% gewijzigd door Philip Ross op 22-10-2024 11:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
Philip Ross schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:27:
[...]

Maar voor velen nog steeds te prefereren boven als starter heel veel werken en dat direct op zien gaan aan afbouw van kinderopvangtoeslag etc.
Als je marginale belastingdruk boven de 80% komt dan kan ik me voorstellen dat je liever iets minder gaat werken.

Volgens mij was het ooit onderzocht boven welk percentage belasting mensen gingen stoppen met meer werken. (Toen onderzocht voor de hoogste belastingschijf in de VS meen ik).
Ik dacht dat dat rond de 70% lag.
Als je dat meeneemt in combinatie met de tabellen uit het onbestaan van het middeninkomen dan snap je waarom starters part time werken
Uit dat oogpunt kan ik het wel begrijpen. Ik heb altijd fulltime gewerkt en ik weet zeker dat ik wat ik nu heb bereikt niet had kunnen bereiken met parttimewerken. Als starter "zomaar" parttime werken vind ik gewoon slappe hap. Maar goed, dat is mijn ongezouten mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
ColeJ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Uit dat oogpunt kan ik het wel begrijpen. Ik heb altijd fulltime gewerkt en ik weet zeker dat ik wat ik nu heb bereikt niet had kunnen bereiken met parttimewerken. Als starter "zomaar" parttime werken vind ik gewoon slappe hap. Maar goed, dat is mijn ongezouten mening :)
Helaas zijn de omstandigheden wel veranderd over de jaren. De marginale druk is enorm hoog en vrijwel alle gezinnen zijn nu tweeverdieners dus er komt veel meer huishoudelijk werk boven op de normale baan.
Je hebt gelijk dat fulltime werken voordelen heeft in hoe je ontwikkelt en kan groeien maar ook dat is tegenwoordig geen gegeven meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Orangelights23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:55:
Interessante discussie.

Het grappige is dat ik een organisatie hier heb geleid en de Zweedse medewerkers verbaasd waren dat ze ook 32 uur konden werken. Ze vonden het niet eerlijk t.o.v. hun collega's die 38 uur werkten (full time).
Hangt volgens mij ook van het bedrijf af want ik heb bij ons en in mijn team ik ben de enige Nederlander genoeg collega's die parttime werken.

Maar idd dat gesleep met kinderen is wel minder in Zweden kind ziek ben je gewoon thuis om voor je kinderen te zorgen.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:41:
[...]

Tot nu toe is AI vooral een onnozele tekstgenerator zonder redenerend vermogen. Anders dan in beroepen waarbij tekst schrijven een noodzakelijk kwaad is, zijn er weinig toepassingen.
Nee hoor bij ons worden verpakkingen gemaakt en onderdelen ingepakt met AI en dat bespaard heel veel geld en FTE.

[ Voor 35% gewijzigd door Skywalker27 op 22-10-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:14:
@Orangelights23
Daar moet wel bijgezegd worden dat het geboorte en ouderschapsverlof een stuk hoger ligt, ik dacht voor een vrouw iets van 1,5 jaar dat de vrouw na de geboorte uit de running is, in Nederland is dat een stuk soberder. Hoeveel vakantiedagem hebben de Zweden gemiddeld? Nederland ligt dat gemiddeld het laagste van Europa. Daarnaast van 9 tot 3 a 4 uur is geen 8 uur per dag maar 7 uur, dus ik zou eerder zeggen dat de Zweden eerder 36 uur werken ipv de 38 uur.

Dat Nederland een parttime land geworden is komt in mijn ogen door te halstarrig 40 uur vast te houden en 8 uur per dag op kantoor moeten zijn waardoor het voor gezinnen amper te handelen is waardoor stellen standaard minder gaan werken om zo de velen ballen in de lucht te houden.
Per kind 480 dagen, 90 dagen moet je zelf gebruiken, de rest kan je verdelen. Ik ga in januari vier maanden met verlof, zin in!

Vijf weken is de norm hier. Er zijn minder publieke feestdagen dan in Nederland. En het klopt, de effectieve werklast ligt vele malen lager. Maar men werkt in de praktijk vaker wel dan niet 40 uur. Alleen ligt er geen druk op wat eerder weggaan als je kinderen van school komen, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:56
Philip Ross schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Helaas zijn de omstandigheden wel veranderd over de jaren. De marginale druk is enorm hoog en vrijwel alle gezinnen zijn nu tweeverdieners dus er komt veel meer huishoudelijk werk boven op de normale baan.
Je hebt gelijk dat fulltime werken voordelen heeft in hoe je ontwikkelt en kan groeien maar ook dat is tegenwoordig geen gegeven meer.
Over welke jaren? Mijn toenmalige vriendin en ik werkten ook allebei al fulltime toen we starters waren in 2006 om een huisje te kunnen kopen en rond te komen.

Ik sluit me helemaal bij de mening van @ColeJ aan en ben er ook van overtuigd dat ik niet was geweest waar ik nu was als ik vanaf het begin parttime had gewerkt.

Overigens is hetgeen hierboven gesteld over pensioenen ook niet meer helemaal waar voor starters onder de nieuwe pensioenwet.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
VidaR-9 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Over welke jaren? Mijn toenmalige vriendin en ik werkten ook allebei al fulltime toen we starters waren in 2006 om een huisje te kunnen kopen en rond te komen.
Kijk, als je een huis wil kopen moet je natuurlijk meer werken. Maar die markt ziet er nu we bijna 20 jaar verder zijn er ook anders uit.
Persoonlijk zijn wij ook allebei fulltime begonnen overigens.
Ik sluit me helemaal bij de mening van @ColeJ aan en ben er ook van overtuigd dat ik niet was geweest waar ik nu was als ik vanaf het begin parttime had gewerkt.
Die persoonlijke ontwikkeling is wel een ding ja. Maar denk niet dat dat verschil heel groot is als je wel nog 32 of 36 uur in de week werkt. Hangt natuurlijk wel af van welke branche.
Overigens is hetgeen hierboven gesteld over pensioenen ook niet meer helemaal waar voor starters onder de nieuwe pensioenwet.
Het nieuwe pensioenstelsel is er nog niet. Dat gaat mogelijk wel verschil maken in deze afweging ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
@ColeJ en @Philip Ross

Niet iedereen heeft een grote ambitie, als die ontbreekt dan is het niet gek dat mensen liever beginnen met parttime werken en liever de levensfocus op iets anders leggen dan werken.

Ik ben zelf 35 en merk dat werk bij mij niet meer op nummer 1 staat, je leeft tenslotte maar een keer en dan je leven te verdoen aan veel werken kies ik niet meer voor. Ik werk om te leven niet andersom.

Trouwens, de leeftijdsgroep van 25 tot 35 word de meeste uren gewerkt, dus dat veel starters beginnen met parttime berust niet op de statestieken van het CBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:45:
[...]

En zo kunnen dus enkel de mensen met een koopwoning en 2x boven modaal verdienen er gebruik van maken...
Waarom haal je er nu economische klassen bij? En waarom "gebruik van maken."? Het is niet een recht of zo. Het is een discussie over de voor- en nadelen van een vierdaagse werkweek, waarbij het dan eerder over 4x9 gaat dan 4x8.
...en zo word het verschil tussen hoog betaalde banen en laag betaalde banen groter en zullen minder mensen kiezen voor een lager betaalde baan en meer een hoger betaalde baan met alle gevolgen van dien...
Waarom zouden er massaal mensen met een hoger betaalde baan kiezen voor een lager betaalde baan als de werkweek even lang duurt? Wellicht voor werk dat zij leuker of interessanter vinden of zo. Daarbij is een baan met een hoger salaris vaak een baan met meer verantwoordelijkheid en/of waarbij meer studie is vereist. Die mensen gaan toch massaal niet een laagbetaalde baan nemen omdat het aantal uren hetzelfde is dan dat van die beter betalende baan?
...Overigens, uit meerdere onderzoeken is gebleken dat een 4 daagse werkweek een forse daling laat zien van het ziekteverzuim en van burn outs en andere mentale klachten, de vraag is hoeveel schiet de werkgever er echt wat mee op met een 40 urige werkweek...
Dat is een vraag die een werkgever zal moeten beantwoorden. Wat echter duidelijk te berekenen is dat is de hogere loonkosten.

Wie moet volgens jou dan betalen voor een kortere werkweek?
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:42:
@ColeJ en @Philip Ross

Niet iedereen heeft een grote ambitie, als die ontbreekt dan is het niet gek dat mensen liever beginnen met parttime werken en liever de levensfocus op iets anders leggen dan werken.

Ik ben zelf 35 en merk dat werk bij mij niet meer op nummer 1 staat, je leeft tenslotte maar een keer en dan je leven te verdoen aan veel werken kies ik niet meer voor. Ik werk om te leven niet andersom.

Trouwens, de leeftijdsgroep van 25 tot 35 word de meeste uren gewerkt, dus dat veel starters beginnen met parttime berust niet op de statestieken van het CBS.
Helemaal prima, laat iedereen zelf bepalen hoeveel hij-zij wil werken in overleg met de werkgever. Alleen dat betekent dat je minder salaris krijgt. Heb je dat er voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Roenie schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:25:
[...]
Waarom haal je er nu economische klassen bij? En waarom "gebruik van maken."? Het is niet een recht of zo. Het is een discussie over de voor- en nadelen van een vierdaagse werkweek, waarbij het dan eerder over 4x9 gaat dan 4x8.
Mensen met een hoger salaris kunnen gemakkelijker een dag in de week minder werken, dat jij dat economische klassen vind is aan jou, de feiten liggen er.
Waarom zouden er massaal mensen met een hoger betaalde baan kiezen voor een lager betaalde baan als de werkweek even lang duurt? Wellicht voor werk dat zij leuker of interessanter vinden of zo. Daarbij is een baan met een hoger salaris vaak een baan met meer verantwoordelijkheid en/of waarbij meer studie is vereist. Die mensen gaan toch massaal niet een laagbetaalde baan nemen omdat het aantal uren hetzelfde is dan dat van die beter betalende baan?
Je geeft het zelf aan, een hogere opleiding zorgt vaker voor een beter betaalde baan, gezien jongeren massaal doorleren en er behoorlijk geklaagd word over dat jongeren massaal doorleren en niet met hun handen willen werken kunnen we aannemen dat doorleren eerder regel dan uitzondering is. Wie doet de laag betaalde banen straks nog? De grote personeelstekorten lijken vooral bij het laag geschoolde werk te liggen.
Helemaal prima, laat iedereen zelf bepalen hoeveel hij-zij wil werken in overleg met de werkgever. Alleen dat betekent dat je minder salaris krijgt. Heb je dat er voor over?
En dat doen mensen ook gezien de helft van de werkenden al. En minder salaris, het is maar net hoe je dat interpreteert, met mijn laatste banenwissel 4 jaar geleden ben ik met een dag in de week werken meer gaan verdienen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Mensen met een hoger salaris kunnen gemakkelijker een dag in de week minder werken, dat jij dat economische klassen vind is aan jou, de feiten liggen er.

[...]

Je geeft het zelf aan, een hogere opleiding zorgt vaker voor een beter betaalde baan, gezien jongeren massaal doorleren en er behoorlijk geklaagd word over dat jongeren massaal doorleren en niet met hun handen willen werken kunnen we aannemen dat doorleren eerder regel dan uitzondering is. Wie doet de laag betaalde banen straks nog? De grote personeelstekorten lijken vooral bij het laag geschoolde werk te liggen.

[...]

En dat doen mensen ook gezien de helft van de werkenden al. En minder salaris, het is maar net hoe je dat interpreteert, met mijn laatste banenwissel 4 jaar geleden ben ik met een dag in de week werken meer gaan verdienen...
En mensen met een hoger salaris kunnen makkelijker op vakantie,een nieuwe auto kopen of regelmatig uit eten. Dat is nu eenmaal inherent aan een hoger salaris hebben. En dat salaris is geen recht of zo. Want eigenlijk wil je dat mensen met een laagbetaalde baan meer salaris krijgen zodat zij ook die auto kunnen kopen? Ik moet opeens aan de opmerking die Wiegel tegen Den Uyl maakte denken ;)

Over met de handen werken: heb je wel eens een stukadoor of timmerman ingehuurd? Dat is gouden handel door vraag en aanbod. Dus hoe meer jongeren gaan studeren, hoe meer dergelijke handenarbeidbanen opleveren ;) En dan ook nog vaak zwart. Er is al een tekort aan arbeiders en dan wil je hen ook nog betaald minder laten werken voor hetzelfde geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 15:03
Daarom bouw ik zelf pensioen op, voordeel hiervan is stel ik ga vlak voor mijn pensionleeftijd dood dan gaat die pot met geld naar de erfgenamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 21:55
Ik ben sinds 1 januari ook naar 32 uur gegaan. Daarvoor was 36 uur.
Vind het heerlijk. Iedere week een dag vrij ( en kan zelf kiezen welke dag ).
Dit brengt zoveel rust.
Financieel kan het ook makkelijk. Spaar nu nog 1500 tot 1800 euro per maand.
Heb mn huis volledig afbetaald. Over pensioen kan ik me niet druk maken in deze situatie.
En tja... duurt nog zeker 28 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 15:03
Mastergo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:27:
Ik ben sinds 1 januari ook naar 32 uur gegaan. Daarvoor was 36 uur.
Vind het heerlijk. Iedere week een dag vrij ( en kan zelf kiezen welke dag ).
Dit brengt zoveel rust.
Financieel kan het ook makkelijk. Spaar nu nog 1500 tot 1800 euro per maand.
Heb mn huis volledig afbetaald. Over pensioen kan ik me niet druk maken in deze situatie.
En tja... duurt nog zeker 28 jaar.
Heb voor mezelf eens uitgerekend dat ik en mijn vrouw rond zouden kunnen komen als ik 24uur werken zou gaan werken. Alleen zijn dan wel alle luxe verre vakanties .e.d. van de baan, dan worden het vakanties naar Roompot en sparen zal dan ook nihil worden, mijn vrouw werkt al parttime trouwens.

Ik weet dit omdat ik een dikke 3maanden ouderschapsverlof heb genoten tegen 70% salaris, na de geboorte van onze tweeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-06 21:55
targaryanwolf schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Heb voor mezelf eens uitgerekend dat ik en mijn vrouw rond zouden kunnen komen als ik 24uur werken zou gaan werken. Alleen zijn dan wel alle luxe verre vakanties .e.d. van de baan, dan worden het vakanties naar Roompot en sparen zal dan ook nihil worden, mijn vrouw werkt al parttime trouwens.

Ik weet dit omdat ik een dikke 3maanden ouderschapsverlof heb genoten tegen 70% salaris, na de geboorte van onze tweeling.
Ja met kinderen is alles een totaal andere situatie. Ikzelf heb geen kids en ook geen kinderwens. Ik kies voor vrijheid en reis heel veel. Emigreren staat ook op de ideen lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Werk hier sinds 2014 4 dagen in de week, 4x9 uur en altijd 3 dagen lang weekend.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, als je ooit een andere baan wilt dan wordt je wel aardig beperkt in de keuzes aangezien ik echt niet meer terug wil naar een werkweek van 5 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:12
Ik werk er 5 dagen 38-uur volgens mijn onbepaalde tijds contract. Ik mocht zelfs van mijn oude leidinggevende naar 40-uur per week terwijl 38-uur contract. Na een nieuwe leidinggevende mocht dat opeens niet meer en van bovenaf moesten wij weer naar 38-uur. Die 2-uur per week tikte wel aan op mijn salaris per maand. Ik werk hier nu bijna 7 jaar bij deze organisatie. De eerste paar jaartjes werkte ik bijna vaak over, bij drukte op andere afdelingen mochten wij tot 60-uur maximaal en sinds een aantal jaartjes mag dit ook niet meer onder de nieuwe leinding.

Ik zou niet terug willen op 4 dagen. Dat deed ik hier een aantal jaartjes 32-uur. Tenzij ze mij 5 dagen betalen voor 4 dagen werken. Ik krijg door de weeks na 22:00 150% toeslag en ik werk 2 zondagen in de maand 200% gehele dag. Van 15:25 tot 00:30.

Omdat ik vaak over werkte, en dat het bijna niet meer mocht heb ik besloten om naar 5 daagse werkweek te gaan. Ik zag dat ik voor 1 extra werkdag + toeslag er per maand flink op vooruit ging op mijn salaris en daarnaast kreeg ik nog eens extra verlofdagen erbij per jaar wegens 5 dagen 38-uur.

Mijn vrouw werkt 5 dagen dagdienst en op basis van 40-uur.

Wij hebben geen kinderen samen.

[ Voor 41% gewijzigd door Van der Berg op 24-10-2024 11:22 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:12
Sinds een maand werk ik 4x9 en het is fantastisch! Op dinsdag avond al kunnen zeggen "de week is doormidden" is echt heerlijk. Ik heb veel meer rust in mijn hoofd en mijn levenskwaliteit is echt verbeterd. Kost wel wat, maar dat heb ik ervoor over.

Ik denk alleen dat parttime werken in de toekomst steeds minder vaak voor gaat komen. Huizenprijzen zijn belachelijk hoog, loon stijgt niet altijd mee met de inflatie (loopt volgens mij nog steeds scheef) en "het land" is er bij gebaat dat meer mensen full time werken, dus de overheid zal er veel aan doen om dat aan te moedigen en part-time werken minder interessant te gaan maken.

Pensioen heb ik geen idee van. Ik vind het enorm lastig om inzichtelijk te krijgen hoeveel pensioen ik krijg en op welke leeftijd ik überhaupt met pensioen kan gaan als ik 36 uur blijf werken. Daarnaast acht ik de kans redelijk groot dat ik binnen 30 jaar onze familie woning verkoop en verhuis naar een appartement dat veel minder gaat kosten, het geld dat dan vrij komt is dan ook gewoon pensioen. En dan heb ik het nog niet eens over inflatie en levensonderhoud kosten zodra ik met pensioen ga. Hoe kan ik dan bepalen of het genoeg is en of 36 uur wel slim is? Sowieso wil ik me daar nu geen zorgen over maken; m'n vader is op 50 jarige leeftijd overleden terwijl die alleen maar aan het werk was, naar mijn idee niet genoeg kunnen genieten van het leven, dat wil ik voorkomen.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Sinds 2 weken werk ik 3 keer 9 en een keer 4 en een keer 5
Dus
Maandag 4 uur (vanuit thuis overleg dag)
Dinsdag t/m Donderdag 9 uur (op kantoor)
Vrijdag 5 uur van thuis of kantoor meestal kantoor maar ben dan voor lunch klaar en kan naar huis.
bevalt me ook prima reiskosten voor 5 dagen als ik naar kantoor ga (10 euro per dag) maar omdat ik elektrische rij kost het mij veel minder (reiskosten per maand 200 euro)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:35

de Peer

under peer review

spijkerhoofd schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:01:
[...]

Mensen met een hoger salaris kunnen gemakkelijker een dag in de week minder werken,

[...]
Niet per se. Dat hangt van de vaste lasten af die ze hebben.

Iemand met laag inkomen kan ook andere keuzes maken en 1 dag in de week minder werken, maar dat worden dan wel pijnlijke keuzes.

Ik zou zelf het liefst 4 dagen per week minder werken, dus nog 1 dag in de week. Maar dat ziet mijn werkgever helaas niet zitten. Wat begrijpelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 24-10-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:27
Dat is niet echt een steekhoudend argument; die (standaard) pensioenopbouw is gewoon naar rato van inkomen. Als je nu minder werkt heb je ook minder inkomen. Die verhouding is na pensionering niet opeens heel anders.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 21:23
Parttime werken is pure luxe en welvaart. Gebouwd door onze hard werkende voorouders die er straks niet meer zijn.

Als je kijkt naar productiviteit en inkomen stijgt dat hard in China en de VS maar blijft de EU achter. Die welvaart die we nu hebben zal op een keer dus ook weer verdwijnen, zeker met de instelling die velen nu hebben.

Geniet er van, doe je ding maar ga aub niet lopen miepen dat 5 dagen werken zo ontzettend zwaar en niet te doen is. Het is enkel en alleen pure luxe dat je uberhaupt de keuze hebt om minder te gaan werken, wees daar (zeer) dankbaar voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:48:
Parttime werken is pure luxe en welvaart. Gebouwd door onze hard werkende voorouders die er straks niet meer zijn.
Prima. En mijn kleinkinderen mogen mij weer bedanken dat zij maar 3 dagen hoeven te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Geniet er van, doe je ding maar ga aub niet lopen miepen dat 5 dagen werken zo ontzettend zwaar en niet te doen is. Het is enkel en alleen pure luxe dat je uberhaupt de keuze hebt om minder te gaan werken, wees daar (zeer) dankbaar voor.
Alle burnouts etc komen wel ergens vandaan natuurlijk. Er wordt best veel van werknemers gevraagd tegenwoordig. Daar staat tegenover dat we het gemiddeld gezien best goed voor elkaar hebben. Veel mensen leven luxe. En ja minder hoeven werken is ook luxe. Heel fijn dat het kan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Over welke voorouder heb jij het? De vooroorlogse generatie werkte 1x 40 uur per gezin, onze generatie word geacht om 2x40 uur te werken, zelfs 2x 24 uur word er meer uren gewerkt dan 1x 40 uur...
Als je kijkt naar productiviteit en inkomen stijgt dat hard in China en de VS maar blijft de EU achter. Die welvaart die we nu hebben zal op een keer dus ook weer verdwijnen, zeker met de instelling die velen nu hebben.
Waarom moeten wij ons altijd meten met anderen? Ik kan er prima mee leven om niet mee te gaan met China en de VS, telkens de competitie aangaan is een race to the bottom. Liever zouden wij meer moeten focussen op welzijn dan welvaart en laat Amerika en China elkaar de tent uit vechten.

Daarnaast, China zal straks de competitie niet meer aan kunnen, hun bevolking zal met de helft krimpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Alle burnouts etc komen wel ergens vandaan natuurlijk.
Burnouts komen echt niet van het werken, “vroeger” was dat ook niet zo. Het probleem is dat we tegenwoordig naast het werk gemiddeld 5-10 sociale afspraken per week hebben en de momenten dat we even niks hebben te doen als onze kids eindelijk eens op bed liggen vullen met eindeloos scrollen op onze telefoon of reageren op tweakers.

Mensen nemen geen moment rust meer. Het brein moet eindeloos veel meer prikkels verwerken dan 40 jaar terug. En dat komt niet door 5 dagen per week te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Liever zouden wij meer moeten focussen op welzijn dan welvaart en laat Amerika en China elkaar de tent uit vechten.
Welvaart is onderdeel can economische vooruitgang en productiviteit. Welzijn is een gevolg van welvaart, tenzij je ver terug gaat. Toen we nog ruilden ipv dingen kochten.

Welvaart is geen zekerheid of verworven recht oid, daar moet wel iets voor gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Burnouts komen echt niet van het werken, “vroeger” was dat ook niet zo. Het probleem is dat we tegenwoordig naast het werk gemiddeld 5-10 sociale afspraken per week hebben en de momenten dat we even niks hebben te doen als onze kids eindelijk eens op bed liggen vullen met eindeloos scrollen op onze telefoon of reageren op tweakers.

Mensen nemen geen moment rust meer. Het brein moet eindeloos veel meer prikkels verwerken dan 40 jaar terug. En dat komt niet door 5 dagen per week te werken.
Dit herken ik niet.
wat ik in mijn omgeving zie is dat velen het leven als tweeverdieners als zwaar ervaren. En wel degelijk hoge verwachtingen op de werkvloer. Micromanagement op werk etc..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spijkerhoofd
eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Vroeger waren er geen burn outs omdat de man 40 uur werkte en de vrouw aan het aanrecht stond, nu worden we geacht om 2x 40 uur te werken, en het huishouden en het koken moet daarnaast nog gebeuren. Niet gek dat het voor veel mensen te veel word.
Juist hierom werken wij beide 4 dagen, om de 5e dag het onbetaalde werk te doen oa het huishouden zodat we echt 2 dagen weekend hebben. Juist hierom hebben we een 4 daagse werkweek nodig. Juist sociale afspraken en leuke dingen ontstresst enorm. Juist donderdag naar de kroeg ontstresst enorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Over welke voorouder heb jij het? De vooroorlogse generatie werkte 1x 40 uur per gezin, onze generatie word geacht om 2x40 uur te werken, zelfs 2x 24 uur word er meer uren gewerkt dan 1x 40 uur...
De werkweek was tot 1960 48 uur, op zaterdag moest ook gewoon gewerkt worden. Verder was het in de arbeidersklasse (maar ook bij boeren) doodnormaal dat de vrouw ook buitenshuis werkte.

Dan komt er nog bij dat het huishouden een stukje minder eenvoudig was. De was doen voor een gezin kostte je een dag fysiek zwaar werk. Tegenwoordig gooi je het in de wasmachine en kun je iets anders gaan doen.

Moest grootvader of grootmoeder verzorgd worden? Dat kwam er ook nog eens bij.

We moeten de tijd niet gaan romantiseren, maar we moeten niet doen alsof een 40-urige werkweek "hard werken" is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Dit herken ik niet.
wat ik in mijn omgeving zie is dat velen het leven als tweeverdieners als zwaar ervaren. En wel degelijk hoge verwachtingen op de werkvloer. Micromanagement op werk etc..
Dat was toen ook zo en is nu niet anders. De “digitale revolutie” is wel degelijk het probleem. Je zou eens moeten proberen je telefoon 2 weken weg te leggen. Eerlijk, ik had er bizar veel moeite mee en ben inmiddels weer terug bij af met deze verslaving, maar het brengt echt bizar veel onrust. De constante stroom aan appjes, telefoontjes, emails, popups, hersenactiviteit aan fora (GoT, reddit) is oprecht een fysieke “doodmaker” als gevolg van prikkels, stress en burnout.

Dat komt niet door het werk, maar met name doordat de “moderne mens” naast het werk geen rust meer neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Welvaart is onderdeel can economische vooruitgang en productiviteit. Welzijn is een gevolg van welvaart, tenzij je ver terug gaat. Toen we nog ruilden ipv dingen kochten.

Welvaart is geen zekerheid of verworven recht oid, daar moet wel iets voor gebeuren.
We kunnen best met wat minder welvaart gezien velen 4x per jaar op vakantie kunnen, 2 auto;s voor de deur hebben staan en met het hondje naar de psycholoog. Ik als parttimer heb gekozen om minder spulletjes te kopen, 1 auto voor de deur te hebben en de hond kat zelf op te voeden en daarvoor kunnen wij wel een dag minder werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:12:
We kunnen best met wat minder welvaart gezien velen 4x per jaar op vakantie kunnen, 2 auto;s voor de deur hebben staan en met het hondje naar de psycholoog. Ik als parttimer heb gekozen om minder spulletjes te kopen, 1 auto voor de deur te hebben en de hond kat zelf op te voeden en daarvoor kunnen wij wel een dag minder werken.
Je gooit dit soort leuke statements af en toe er in, alsof iedereen die veertig uur werkt in doorgedraaide materiele overvloed leeft. Je snapt hopelijk dat het voor de meeste mensen niet zo is, en dat men die veertig uur gewoon nodig heeft om rond te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
[...]

En daarom was ook mijn punt een uur of 2 terug: wees gewoon erg dankbaar dat je in die positie zit en die keuze hebt. Ik heb vrienden die die keuze niet hebben en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Zelf heb ik die luxe wel maar doe ik het niet omdat ik mijn werk fantastisch vindt en graag iets voor de maatschappij (op welke manier dan ook) wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

De werkweek was tot 1960 48 uur, op zaterdag moest ook gewoon gewerkt worden. Verder was het in de arbeidersklasse (maar ook bij boeren) doodnormaal dat de vrouw ook buitenshuis werkte.
Ik ken werkelijk geen enkele voor oorlogse oudere waar de vrouw erbij werkte, ergo als een vrouw ging trouwen kreeg de vrouw meteen het ontslag. Daarnaast, mijn 2 opa's en 2 schoon opa's hebben nooit 48 uur gewerkt, en allen waren van de arbeidersklasse. Mijn ene opa werkte ploegendiensten en was echt max 36 uur aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Dat was toen ook zo en is nu niet anders. De “digitale revolutie” is wel degelijk het probleem.
Het zal zeker een factor zijn. Maar niet 'het probleem'. Anders zou de oplossing ook erg simpel zijn en waren we al lang van deze burnout epidemie af. Het is complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Het zal zeker een factor zijn. Maar niet 'het probleem'. Anders zou de oplossing ook erg simpel zijn en waren we al lang van deze burnout epidemie af. Het is complexer.
Naja de oplossing is niet zo simpel omdat vele techbedrijven het misbruiken en opwekken van een verslaving tot kunst hebben verheven. Daar kunnen de meeste mensen zich (logischerwijs) niet tegen weren.

Ben ook wel benieuwd of er statstieken zijn van het gemiddelde smartphone gebruik over de jaren heen. Heb sterk de indruk dat die toeneemt en niet afneemt. Misschien dat je zelfs een gelijke trendontwikkeling ziet met de hoeveelheid burnouts…, zou me ook weinig verbazen :) Het aantal zelfdodingen onder jongeren wel geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Ben ook wel benieuwd of er statstieken zijn van het gemiddelde smartphone gebruik over de jaren heen. Heb sterk de indruk dat die toeneemt en niet afneemt. Misschien dat je zelfs een gelijke trendontwikkeling ziet met de hoeveelheid burnouts…,
Vast wel. Net als het verband tussen aantal aantal verkochte ijsjes en het aantal doden door verdrinking.

https://schooltv.nl/video...correlatie-of-causaliteit

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-10-2024 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[...]

Wat is nu eigenlijk je punt? :?

Jij werkt vier dagen en maakt andere keuzes met betrekking tot vakantie en auto. Een ander werkt 5 dagen en maakt andere keuzes. Beiden zijn helemaal prima. We hoeven niet allemaal zoals jij te leven en jij hoeft niet zoals die anderen te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
assje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Dat is niet echt een steekhoudend argument; die (standaard) pensioenopbouw is gewoon naar rato van inkomen. Als je nu minder werkt heb je ook minder inkomen. Die verhouding is na pensionering niet opeens heel anders.
Sterker nog, het inkomen van gepensioneerde deeltijdwerkers is vaak hoger dan toen ze nog werkten doordat ze 'fulltime' AOW ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
-

[ Voor 101% gewijzigd door Van der Berg op 25-10-2024 07:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Raoul.TLS schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:01:
Sinds 2 weken werk ik 3 keer 9 en een keer 4 en een keer 5
Dus
Maandag 4 uur (vanuit thuis overleg dag)
Dinsdag t/m Donderdag 9 uur (op kantoor)
Vrijdag 5 uur van thuis of kantoor meestal kantoor maar ben dan voor lunch klaar en kan naar huis.
bevalt me ook prima reiskosten voor 5 dagen als ik naar kantoor ga (10 euro per dag) maar omdat ik elektrische rij kost het mij veel minder (reiskosten per maand 200 euro)
Ik krijg voor 5 werkdagen netto 10 euro per werkdag aan maaltijdvergoeding op werk + reiskostenvergoeding per maand. Waardoor ik niet thuis hoef te koken, meestal koop ik via de supermarkt of bestel ik via thuisbezorg app en wordt het geleverd op werk bij mijn grote pauze. Ik kook heel af en toe. Mijn vrouw kookt voor haar zelf iets kleins na werk. Ze krijgt alleen reiskostenvergoeding van haar werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06 21:10
Ik ben vanaf 1 augustus ook 4x9 gaan werken. Ik ben vrijdag vrij dus 3 dagen weekend. Het bevalt nog beter dan ik had verwacht. Die ene dag extra geeft zoveel rust en ik kan echt helemaal afschakelen van werk. Maandag kom ik veel fitter op het werk. Ik voel me ook veel minder gehaast in het weekend met de kinderen, sociale afspraken etc. Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt toen vorig jaar mijn moeder plotseling overleed. Ook krijg ik er volgend jaar 11% loonsverhoging, dit vangt het inkomstenverlies gelukkig op.

Mocht je het kunnen zou ik het echt iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TvH86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:40:
Ik ben vanaf 1 augustus ook 4x9 gaan werken. Ik ben vrijdag vrij dus 3 dagen weekend. Het bevalt nog beter dan ik had verwacht. Die ene dag extra geeft zoveel rust en ik kan echt helemaal afschakelen van werk. Maandag kom ik veel fitter op het werk. Ik voel me ook veel minder gehaast in het weekend met de kinderen, sociale afspraken etc. Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt toen vorig jaar mijn moeder plotseling overleed. Ook krijg ik er volgend jaar 11% loonsverhoging, dit vangt het inkomstenverlies gelukkig op.

Ik doe het nu ook een goed jaar, niet helemaal 4 dagen per week maar deels wel.

Dat zit zo.
Één week ochtend dienst 40 uur
Aansluitend het weekend consignatie.
De dan volgende week late dienst (40 uur) met consignatie in de nacht.
En dan 3 weken van 4 dagen.
Nu trof ik het in het laatste consignatie weekend niet echt dus heb 12 dagen achter elkaar gewerkt.
Maar dan heb ik nu dus wel een week vakantie gezien ik alle overuren omzet in vrije tijd.

Maar het is inderdaad heerlijk die driedaagse weekenden had veel eerder gemoeten.
Bij mij is die keuze overigens ook gemaakt om dat er net wat te veel mensen om me heen omvielen net rond hun pensioen leeftijd.

En dan ga je eens denken wat heb ik nu echt nodig.
Let wel ik heb wel een redelijk salaris mijn vriendin zit in de horeca dat leverd echt geen drol op maar ze vind het leuk.
Dus die keuze was hier niet zo moeilijk, maar werk je beide in een 40 uren baan die niet echt goed betaald en aan het einde van de maand is het op dan heb je domweg die keuze niet.

Ik vond het na een kleine 30 jaar 40 uur of meer werken wel tijd om wat af te bouwen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TvH86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:40:

In mijn ervaring is het ook een voordeel dat je minder snipperdagen of anderszins kortdurend verlof opneemt want je kunt je privémeuk gewoon op die ene vrije dag van de week plannen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:34

Herman

FP ProMod
[...]

(...)
Dit klopt trouwens niet. In die tijd had je de zesdaagse werkweek. Dan werkte je minstens 45 uur in de week. Dat is andere koek t.o.v. de 36 uur (volgens sommige CAO's) ;)
Zie:
- Wikipedia: Werkweek (arbeid)
- Wikipedia: Vrije zaterdag

Sowieso zou ik qua arbeidsethos niet zo snel willen ruilen met die tijd :) Ook het huishouden was toen een werk, zonder hulpmiddelen als wasmachine etc. Het zijn dergelijke uitvindingen (en de kleinere gezinnen) die het 'tweeverdienen' mogelijk maakt.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:46
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ik ken werkelijk geen enkele voor oorlogse oudere waar de vrouw erbij werkte, ergo als een vrouw ging trouwen kreeg de vrouw meteen het ontslag. Daarnaast, mijn 2 opa's en 2 schoon opa's hebben nooit 48 uur gewerkt, en allen waren van de arbeidersklasse. Mijn ene opa werkte ploegendiensten en was echt max 36 uur aan het werk.
Dan ken je waarschijnlijk geen boerenfamilies?

Volgens mij is het beeld wat je schetst iets typisch voor de naoorlogse generatie. Even beiden een baantje om een hypotheek te kunnen krijgen, contract tekenen, vrouw zwanger, kind geboren, huisvrouw geboren.

De man werkte ook gerust meer dan 40 uur in de week, maar de overuren en het klusje op zaterdag waren gewoon zwart. Dat laatste was ook de tip die ik nog wel eens van m'n ooms van die generatie meekrijg: "Je bent gewoon gek, weet je wat jij moet doen? Je moet gewoon een dag of twee minder werken voor de baas. Gewoon een beetje zwart doen, moet je eens kijken wat er over blijft."
Juist.

Mijn grootmoeder daarentegen zat gewoon meerdere keren per dag onder de koeien, ondanks dat ze een huishouden met 4 kinderen en een man te verzorgen had. En de koeien en kippen, die doen niet aan weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 14:52

FFW

Mijn oma werkte vroeger van zonsopgang tot zonsondergang op het land. Ze was heel blij dat ze mijn opa leerde kennen die scheepstimmerman was, daarom hoefde ze niet meer op het land te werken.

Persoonlijk vond ik hard werken ook wel eens fijn (collega's weten je dan te vinden, wat ook duidelijk nadelen heeft in een global team), maar na vier jaar geen promotie door continue veranderingen in management heb ik mijn baan zo ingericht dat ik wel veel verdien, maar weinig verantwoordelijkheden heb die me buiten werktijd kunnen opbreken. Mijn leef/werk balans is nu gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
en weer open

[ Voor 62% gewijzigd door We Are Borg op 13-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47
Ik werk al ong. 25 jaar 4 dagen (4x9). Niet heel gebruikelijk in de IT en detachering, maar ik ben er mee begonnen in de tijd dat ik veel vrienden had die bij overheid en verzekeraars werkten waar 4 dagen de norm was. Ik begon me steeds vaker af te vragen: waarom werk ik eigenlijk 40 uur per week? Toen ik bij mijn werkgever aangaf dat ik minder wou gaan werken kreeg ik zonder problemen 2 contractvoorstellen: 4x8 of 4x9, met de opmerking: kies maar.

Wat me wel opviel/opvalt, was dat in die tijd (rond 2000), arbeidstijdverkorting nog een ding was en stijgende welvaart betekende dat de trend was: minder werken. Vakbonden zette daar ook op in. Dat lijkt nu helemaal verdwenen te zijn, waarschijnlijk onder druk van vergrijzing en personeelstekorten.

Zijn er ervaringen van mensen die na lange tijd 4 dagen weer terug naar 5 gegaan zijn? (Ik zou dat in principe nooit meer willen, maar het is wel regelmatig een spelbreker bij sollicitaties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:14
Stiggy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:47:
Ik werk al ong. 25 jaar 4 dagen (4x9). Niet heel gebruikelijk in de IT en detachering, maar ik ben er mee begonnen in de tijd dat ik veel vrienden had die bij overheid en verzekeraars werkten waar 4 dagen de norm was. Ik begon me steeds vaker af te vragen: waarom werk ik eigenlijk 40 uur per week? Toen ik bij mijn werkgever aangaf dat ik minder wou gaan werken kreeg ik zonder problemen 2 contractvoorstellen: 4x8 of 4x9, met de opmerking: kies maar.

Wat me wel opviel/opvalt, was dat in die tijd (rond 2000), arbeidstijdverkorting nog een ding was en stijgende welvaart betekende dat de trend was: minder werken. Vakbonden zette daar ook op in. Dat lijkt nu helemaal verdwenen te zijn, waarschijnlijk onder druk van vergrijzing en personeelstekorten.

Zijn er ervaringen van mensen die na lange tijd 4 dagen weer terug naar 5 gegaan zijn? (Ik zou dat in principe nooit meer willen, maar het is wel regelmatig een spelbreker bij sollicitaties).
Het enige wat ik daar nu over kan zeggen is dat ik nooit meer 4x9 ga doen. Dan nog liever 5x8. De werkdag duurt me te lang. :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier beiden een 32-urige werkweek en dus 4x8, doe dit eigenlijk al een jaar of 10 nadat ik daarvoor wekelijks een uur of 40 maakte en dat niet meer volhield.

Nu op woensdag thuis werken, donderdag vrij en twee dagen in het weekend. Ik vind dit zelf een hele mooie week en goede verdeling. We kunnen als tweeverdieners zonder kinderen ook heel goed rondkomen en hebben dus geen klagen, maar besef me ook dat we niet mógen klagen en ben dus dankbaar dat we het zo kunnen doen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:47
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Het enige wat ik daar nu over kan zeggen is dat ik nooit meer 4x9 ga doen. Dan nog liever 5x8. De werkdag duurt me te lang. :P
Tja, da’s persoonlijk. Ik krijg aan het einde van de dag pas echt zin en motivatie. Mijn productiviteit schiet dan omhoog. :)

Nou hou ik niet van vroeg opstaan en wel van een stukje wandelen in de pauze, dus dat betekend laat thuis. Door de week doen we dus niet veel buiten werk, maar daarna zijn we wel 3 dagen met zijn tweeën vrij.

Hier ook tweeverdieners (vriendin werkt nog wat minder) zonder kinderen en kunnen ook goed rondkomen, dus wij zijn ook dankbaar dat we het zo kunnen doen @THE_BASE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
Leuk om de ervaringen te lezen. Ik werk zelf ook al jaren niet meer 40 uur, terwijl ik als zelfstandige omzetten draai van tussen de 2 en 3 ton. Volgend jaar ga ik zelfs terug naar 24-28 uur met behoud van omzet.

Ik woon in Zweden en part time werken bestaat hier praktisch gezien niet voor kantoorbanen. Reden: de vakbonden (zeer groot hier) hebben in de jaren 80 gestreden voor gelijkheid door te zorgen dat ook vrouwen full time konden werken. Dat betekent dat men dat nog steeds als reden ziet om full time te kunnen, of beter gezegd mogen, werken.

Dat betekent dat als er een nieuwe functie nodig is bij een organisatie, deze gelijk 40 uur werkt ondanks dat er misschien voor 24 uur werk is. Mensen gaan eerder naar huis, helpen anderen “een beetje” en maken zo stressloos die 40 uur vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-06 22:47
ajhaverkamp schreef op zaterdag 3 oktober 2015 @ 10:44:
Al een jaar of 10 werk ik 4x9 (Gem. A'dam). Elke donderdag vrij. Andere collega's hebben andere dagen vrij. Eén afspraak: iedereen is er op dinsdag, dat is dan (eventueel) de vergaderdag. Bevalt prima.
Iedereen op de drukste dag van de week naar Amsterdam. Ja, dat is goed bedacht. :)

Edit: Sorry, dit is een reactie op iets uit 2015...

[ Voor 6% gewijzigd door BBBvB op 14-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-06 22:47
Ik heb altijd geprobeerd om zoveel mogelijk te werken. Ik wilde graag stoppen met werken op mijn 50e. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Stiggy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:47:
Mooie observatie!

Zou het mogelijk ook meespelen - naast de redenen die je al noemt - dat sindsdien er wel is waar sprake is van stijgende welvaart, maar dat de verdeling van deze welvaart is scheefgegroeid? Je hebt in Nederland best wel een behoorlijke scheiding tussen jongeren en ouderen.

Iedere generatie heeft zo z'n problemen natuurlijk, maar rond 2000 was het toch wat 'makkelijker' om met alleen een middelbare school diploma een redelijke baan te krijgen, waarbij je misschien meteen al 4 dagen per week kon werken én relatief makkelijk met weinig eigen inleg een huis kon kopen.

Nu zien we dat veel meer mensen met een HBO-diploma met een grote studieschuld de schoolbanken uitkomen, niet bijzonder goed verdienen en de grootste moeite hebben om überhaupt een woning te krijgen.

Ik denk dat die trend goed zichtbaar is bij een overheidsorganisatie als Defensie waarvan zulke cijfers openbaar zijn: richting de 99% van de jonge en midden twintigers werkt daar 5 dagen per week (40 uur), terwijl een overgrote meerderheid van de 50+'ers daar juist 4 dagen per week werkt (36 uur). Zelfde cao, zelfde kansen en toch kiezen de jongeren voor net wat meer salaris. Je ziet het óók nog eens terug in de verlofregelingen van Defensie: de laatste jaren is er een trend zichtbaar waarbij jongeren hun verlofuren verkopen om wat extra geld over te houden, terwijl aan de andere kant de ouderen (terwijl ze dus al overwegend 4 dagen werken) verlofuren [b]bij[/i]kopen.

Natuurlijk zitten ze allemaal in een andere levensfase, maar het zegt wel wat dat twintigers/dertigers blijkbaar massaal aan arbeidsduurverlenging doen én verlofuren verkopen om aan het eind van de maand misschien €100 netto meer over te houden?

EDIT Dit schreef ik in 2022 over de huizenmarkt (zie quote hieronder). Iemand die 4 jaar daarvoor besloot om te sparen voor een huis moest bijna 3000 euro per maand sparen... en als eindstand: alsnog exact hetzelfde hypotheekbedrag nodig + alles wat was gespaard in die 4 jaar.

De huizenmarkt is sindsdien allesbehalve afgekoeld. Wat mij betreft ook weer een duidelijke indicator dat er binnen Nederland op het moment een groot welvaarts- danwel kansenverschil zit, wat dus weer zichtbaar wordt in groepen die zonder problemen 4 dagen per week kunnen werken zonder financiële zorgen terwijl anderen heel bewust voor 5 dagen per week kiezen en alsnog financiële zorgen hebben.
Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
Iemand die 4 jaar geleden besloot "ik wil een huis kopen en ik ga daarvoor sparen" zou tot aan vandaag meer dan €3000 per maand moeten sparen. Met dat bedrag heeft die persoon niet eens de gemiddelde huizenprijzenstijging opgevangen. Oftewel: dat zeer gemiddelde huis in 2018, daarvoor moet je vandaag dezelfde hypotheek afsluiten als toen én dat volledig gespaarde bedrag van >€3000 p/m op neerleggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Uniciteit op 14-06-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:35
Uniciteit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Mooie observatie!

Zou het mogelijk ook meespelen - naast de redenen die je al noemt - dat sindsdien er wel is waar sprake is van stijgende welvaart, maar dat de verdeling van deze welvaart is scheefgegroeid? Je hebt in Nederland best wel een behoorlijke scheiding tussen jongeren en ouderen.

Iedere generatie heeft zo z'n problemen natuurlijk, maar rond 2000 was het toch wat 'makkelijker' om met alleen een middelbare school diploma een redelijke baan te krijgen, waarbij je misschien meteen al 4 dagen per week kon werken én relatief makkelijk met weinig eigen inleg een huis kon kopen.

Nu zien we dat veel meer mensen met een HBO-diploma met een grote studieschuld de schoolbanken uitkomen, niet bijzonder goed verdienen en de grootste moeite hebben om überhaupt een woning te krijgen.

Ik denk dat die trend goed zichtbaar is bij een overheidsorganisatie als Defensie waarvan zulke cijfers openbaar zijn: richting de 99% van de jonge en midden twintigers werkt daar 5 dagen per week (40 uur), terwijl een overgrote meerderheid van de 50+'ers daar juist 4 dagen per week werkt (36 uur). Zelfde cao, zelfde kansen en toch kiezen de jongeren voor net wat meer salaris. Je ziet het óók nog eens terug in de verlofregelingen van Defensie: de laatste jaren is er een trend zichtbaar waarbij jongeren hun verlofuren verkopen om wat extra geld over te houden, terwijl aan de andere kant de ouderen (terwijl ze dus al overwegend 4 dagen werken) verlofuren [b]bij[/i]kopen.

Natuurlijk zitten ze allemaal in een andere levensfase, maar het zegt wel wat dat twintigers/dertigers blijkbaar massaal aan arbeidsduurverlenging doen én verlofuren verkopen om aan het eind van de maand misschien €100 netto meer over te houden?

EDIT Dit schreef ik in 2022 over de huizenmarkt (zie quote hieronder). Iemand die 4 jaar daarvoor besloot om te sparen voor een huis moest bijna 3000 euro per maand sparen... en als eindstand: alsnog exact hetzelfde hypotheekbedrag nodig + alles wat was gespaard in die 4 jaar.

De huizenmarkt is sindsdien allesbehalve afgekoeld. Wat mij betreft ook weer een duidelijke indicator dat er binnen Nederland op het moment een groot welvaarts- danwel kansenverschil zit, wat dus weer zichtbaar wordt in groepen die zonder problemen 4 dagen per week kunnen werken zonder financiële zorgen terwijl anderen heel bewust voor 5 dagen per week kiezen en alsnog financiële zorgen hebben.

[...]
Op basis van mijn N=1 ervaring, zeker. Ik heb bijna 10 jaar geleden het geluk dat ik een prima appartement kon kopen (ik had in mijn eerste baan een relatief goed inkomen t.o.v. wat ik op dat moment kon) en de afgelopen jaren ben ik in stapjes terug gegaan van 40 naar 32, want er is geen motivatie voor mij om meer te werken. Mijn hypotheek ligt gewoon vast, ik heb geen verhuisplannen of iets en al het overige wat ik wil kan ik ruimschoots betalen, ik heb dus eigenlijk niets aan het extra geld en heb dan liever extra vrije tijd. En bij veel vrienden zie ik hetzelfde, die hebben wat betreft wonen e.d. de schaapjes ook op het droge, dus die werken ook niet meer fulltime.

Doe ik een snelle hypotheekberekening alsof ik fulltime werk, kan ik mijn appartement nog steeds kopen (met ongeveer evenveel marge t.o.v. de maximale hypotheek als 10 jaar geleden), maar mijn inkomen is geen startersinkomen meer maar bovenmodaal (zelfs parttime), de waarde van mijn appartement is bijna verdubbeld in die 10 jaar, daar is als starter gewoon niet meer tussen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 23:10
Uniciteit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:

Er zit ook nog een belangrijke tussengroep aan jongeren die ook gewoon 3 - 4 dagen in de week werken, qua woonruimte niet op een waar gewenste locatie zitten, maar komen tot een gewenste koop locatie gewoonweg hebben opgegeven omdat zelfs op moment dat ze fulltime gaan werken, de hypotheek acceptatie verre van dekkend is en het te overbruggen gat qua sparen dusdanig is, dat men de behoefte hiertoe niet voelt om deze druk te blijven ervaren.

Wat natuurlijk goed invoelbaar is. Indien je nu 3 dagen in de week kan werken, ergens in goedkopere huur zit. Zodra je voltijd gaat werken een hypotheek van circa 300 - 350k zou kunnen krijgen. Maar woningen veelal starten bij bijvoorbeeld 450k in de regio waar je zit. Dan kan het zomaar zijn dat je zo'n 10 jaar lang iedere maand voor die 1 - 2 dagen extra welk je werkt, geld enkel en alleen opzij aan het zetten bent zonder dat je er nu baat van hebt. Veel mensen leven aanzienlijk meer in het nu, dan dat dit de wil is.
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Mijn oma was toch echt vooroorlogs. Werkte er gewoon bij. Van het salaris van 1 arbeider waren de mondjes van bijna 10 kids niet te betalen. En van de vele kinderen welk ze hadden, was ook gewoon de verwachting dat zodra ze wettelijk mochten, ze gingen werken om geld in het laatje voor het huishouden bij te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23
Transportman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Op basis van mijn N=1 ervaring, zeker. Ik heb bijna 10 jaar geleden het geluk dat ik een prima appartement kon kopen (ik had in mijn eerste baan een relatief goed inkomen t.o.v. wat ik op dat moment kon) en de afgelopen jaren ben ik in stapjes terug gegaan van 40 naar 32, want er is geen motivatie voor mij om meer te werken. Mijn hypotheek ligt gewoon vast, ik heb geen verhuisplannen of iets en al het overige wat ik wil kan ik ruimschoots betalen, ik heb dus eigenlijk niets aan het extra geld en heb dan liever extra vrije tijd. En bij veel vrienden zie ik hetzelfde, die hebben wat betreft wonen e.d. de schaapjes ook op het droge, dus die werken ook niet meer fulltime.

Doe ik een snelle hypotheekberekening alsof ik fulltime werk, kan ik mijn appartement nog steeds kopen (met ongeveer evenveel marge t.o.v. de maximale hypotheek als 10 jaar geleden), maar mijn inkomen is geen startersinkomen meer maar bovenmodaal (zelfs parttime), de waarde van mijn appartement is bijna verdubbeld in die 10 jaar, daar is als starter gewoon niet meer tussen te komen.
Hier dan nog zo een zelfde, 10 jaar terug huis gekocht, lekker opgeknapt en met flinke overwaarde verkocht. Waar we nu wonen ga ik nooit meer weg en er is genoeg salaris om de weinige dingen die we graag willen te doen. Waarom zou ik dan meer werken dan de 32 uur die ik nu doe.
Vrije tijd die je kunt besteden aan wat je wilt en doorbrengen met familie en vrienden is onbetaalbaar.

Als ik dan zie in wat voor situatie mijn neefje en nichtje van even ruim 20 terechtkomen als die ooit een huis willen, daar is niet tegenop te werken. Dus ik ben benieuwd hoe zij hun uren gaan invullen als die baan na school binnenkort komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 2 3 4 Laatste