Hang je niet teveel op aan die 25%. Ik zette "bijvoorbeeld" er niet voor niets bij. Ik ben geen econoom.Allard schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:39:
[...]
Als die miljoen extra winst volledig door besparing op loonkosten is dan is 25% van dat bedrag niet voldoende om de ontslagen werknemers die overbodig zijn geworden volledig te compenseren.
Vergeet ook niet dat automatiseren/robotiseren doorgaans niet alleen leidt tot het ontslag van werknemers maar ook hogere productiviteit (en onder de streep is dat winst) van het personeel wat kon blijven.
Moet het 100% zijn? Als we over een basisinkomen discussieren gaat het toch ook niet perse om 100% van het vorige loon? Het moet gewoon genoeg zijn om normaal van te leven.Met de huidige personeelstekorten zie ik het nog goed gaan maar als de automatisering doorgaat komt uiteindelijk een deel van de samenleving thuis op de bank te zitten. Ik vraag mij af die 25% extra belasting voldoende is om hen 100% van hun vorig loon te laten ontvangen.
Je kunt exact hetzelfde over ons sociale stelsel zeggen en stellen dat bedrijven hun productie verplaatsen naar landen waar ze geen sociale voorzieningen en pensioenen kennen. Natuurlijk is dat ook wel gebeurd maar niettemin is tekort aan (geschikt) personeel momenteel een groter issue dan massawerkeloosheid. Het zit dus wat complexer in elkaar.In de praktijk zullen bedrijven waarschijnlijk hun productie verplaatsen naar een land met een lagere automatiseringsbelasting.