Vandaag viel mijn oog op dit proefballonnetje van de PvdA: http://www.nu.nl/geldzake...kweek-van-vier-dagen.html
Ben benieuwd hoeveel animo dit plan heeft. Reakties?
Ben benieuwd hoeveel animo dit plan heeft. Reakties?
[ Voor 52% gewijzigd door zeeg op 03-10-2015 10:24 ]
Dat is inderdaad een nadeel van 4 dagen. Zelf werk ik ook 4 dagen en kan makkelijk van vrije dag switchen of toch komen op mijn parttimedag (tijd voor tijd uiteraard) als dat op werk zo uitkomt. Maar dan nog is het af en toe lastig met plannen van b.v. de sprint planning/retro meeting waarbij iedereen er moet zijn. Daarnaast vermoed ik dat niet iedereen zo makkelijk kan aanpassen door kinderen enzo.absrnd schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 10:29:
wel is het zo dat collega's op andere dagen vrij hebben, dat kan soms lastig zijn voor planning.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
This footer is intentionally left blank
Dat komt omdat nu.nl een belangrijke zin over het niet verplichten uit het interview heeft weggejorist.KillerAce_NL schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:01:
Waarom moet dit nu weer geforceerd, laat ze eens kappen met die betutteling....
170074
[ Voor 40% gewijzigd door meermarco op 03-10-2015 11:51 ]
Zijn voorstel is alleen om het fiscaal aantrekkelijker te maken. Dus geen leeg plan. Het kan werkgevers over de streep trekken om het toch mogelijk te maken.meermarco schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:50:
Verplicht vind ik stom, en vrijwillig kan het al. Dus dan is het een leeg plan??
Om maar even recent nieuws aan te halen: http://www.sciencealert.c...fting-to-a-6-hour-workday170074 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:39:
Zelf vind ik 9uur op een dag best wel lang, vooral als er ook nog een bak reistijd bij komt. Mijn voorkeur is dan ook 4x8, en dan maar wat minder verdienen.
[ Voor 6% gewijzigd door Onbekend op 03-10-2015 12:08 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Sterker nog, nu.nl geeft een heel verkeerd beeld van het voorstel.mekkieboek schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:31:
[...]
Dat komt omdat nu.nl een belangrijke zin over het niet verplichten uit het interview heeft weggejorist.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
OFFLINE enkele berichten geedit
Nee, exclusief natuurlijk.Raven schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:35:
4x9u... dat is toch wel incl. de reistijd? Anders zou ik minimaal 13½u per dag van huis zijn
Dan ben je dus - pardon my French - niet goed snik.Raven schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:35:
4x9u... dat is toch wel incl. de reistijd? Anders zou ik minimaal 13½u per dag van huis zijn
[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 03-10-2015 13:01 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
[ Voor 11% gewijzigd door Ahrnuld op 03-10-2015 13:21 ]
Niets...
[ Voor 20% gewijzigd door t_captain op 03-10-2015 13:23 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Volgens mij maakt de pensioendatum niet zoveel uit.t_captain schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:18:
Door je werkzame leven heen neem je met 1 dag minder werken zo'n 1600 a 2000 vrije dagen op. Daarmee verschuift je pensioendatum 8 a 10 jaar. Gegeven de druk die er nu al zit op dat onderwerp (werknemers willen rond de 62-65 stoppen, werkgevers willen ze het liefst rond de 55 naar huis sturen, en economisch moeten we tot 67-70 door). Die druk wordt alleen maar groter als we dingen gaan doen die leiden tot de noodzaak om nog langer door te werken.
Anoniem: 80487
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 03-10-2015 13:38 ]
[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 03-10-2015 13:33 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
OFFLINE enkele berichten geedit
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
De eerste aanname is zeker niet zo simpel, en je doet nog een tweede aanname: Het welvaartsniveau moet gelijk blijven. Is het echt zo'n gigantisch probleem (gemiddeld genomen) om 10% achteruit te gaan in welvaart?t_captain schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:18:
Leuk om de verschillende invalshoeken te lezen.
Zelf kijk ik vanuit de macroeconomische hoek en ben ik niet erg te spreken over her voorstel. Aanname: om (in verder dezelfde omstandigheden) dezelfde welvaart te houden, zal het aantal gewerkte uren gelijk moeten blijven. Dan wordt het een verdelingsvraagstuk: op welke momenten maak je die uren?
Of je ziet het als een veel realistischer alternatief op vroeg stoppen, waarvoor helemaal het geld niet is. Dan moet er dus eerst heel veel meer gespaard worden, en gaan mensen alsnog erop achteruit. Is het dan geen beter alternatief om nu gewoon al minder te werken?Door je werkzame leven heen neem je met 1 dag minder werken zo'n 1600 a 2000 vrije dagen op. Daarmee verschuift je pensioendatum 8 a 10 jaar. Gegeven de druk die er nu al zit op dat onderwerp (werknemers willen rond de 62-65 stoppen, werkgevers willen ze het liefst rond de 55 naar huis sturen, en economisch moeten we tot 67-70 door). Die druk wordt alleen maar groter als we dingen gaan doen die leiden tot de noodzaak om nog langer door te werken.
Dat lijkt mij absoluut niet realistisch en geen oplossing voor het probleem wat je noemt. Primaire resultaat zal meer burnouts zijn, niet meer productiviteit.Een andere invalshoek is dat je niet alleen het werk maar ook het inkomen anders over het leven gaat verdelen. Als ik kijk naar de ontwikkeling van inkomens en de schuldenproblematiek, en naar de verdeling van vermogen over de generaties, dan zouden we voor jonge mensen (i.e. 20-29 ofzo) juist een zesde werkdag moeten toevoegen. Heb je daarna je gezinnetje, dan krimpt je werkweek van 6 naar 5 dagen.
Het heeft niet zo zeer met dom werk of niet te maken maar met voldoende afwisseling. Ook ik moet mij concentreren op mijn werk, heb ook het nodige denkwerk te doen en zinnige input te leveren. Maar daarnaast wordt er vergaderd -soms buitenshuis- , informeel overlegd, ben ik ook nog eens vaak buitenshuis op inspecties, opleidingen of gemengd formele/informele bijeenkomsten en is er ook nog gelegenheid tot wat ontspanning (even bakkie doen met het team en slap ouwehoeren). Serieus, de dagen vliegen om en zijn dan soms nog langer dan 9 uur.418O2 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:37:
4x9 leek mij ook wel leuk, maar ik vind 8 urige dagen al te lang om volledig gefocust te zijn als developer. En ik merk ook dat ik denkklusjes (interactie ontwerp) in de ochtend moet doen omdat me dat aan t eind van de dag minder af gaat. Dom codekloppen wil nog wel dan, maar ook niet meer optimaal.
Maar dat ligt aan je werk. Als taxichauffeur vond ik diensten van 10-12 uur geen probleem. Dat is ook redelijk 'dom' werk waar je niet echt bij nadacht.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dit inderdaad, die 2 uurtjes per dag extra compenseren ruim voor de extra dag vrij, maar helaas willen ze er bij ons nog niet aan gaan beginnen. Maar je zit wel met praktische dingen op 10 uur per dag, zoals hoe je pauzes gaat regelen of kantoren die bepaalde tijden openen/sluiten, maar zie het wel zitten.maartend schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:27:
Liever 4x10 dan 5x8
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Van wie ga ik die 10% korting krijgen dan op onze huidige lopende hypotheek?Sissors schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:44:
[...]
Wat natuurlijk helemaal niet waar is. Als iedereen 10% minder verdient, worden huizen ook 10% goedkoper, en betaal je dus niks meer relatief gezien aan je hypotheek. En daarnaast heb je in één klap 10% meer banen gecreeerd (ruwweg), dus hoeven we minder aan uitkeringen te betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door _vision op 03-10-2015 20:33 ]
Wat betreft bouwkosten heb je gelijk, echter een groot deel van de huizen prijs is niet bouwkosten, maar grondkosten. En dat is weer een grondstoft_captain schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 15:26:
En dat wordt niet wonderbaarlijk gecompenseerd omdat je huis ineens goedkoper is. Dat zou pas het geval zijn als een huis ineens 20% minder manuren nodig had om te bouwen. Maar bij ongewijzigde bouw-uren en minder werkuren, legt de bouw van een huis een groter tijdbeslag en dus een groter beslag op je lifetime income.
Voor de grondstoffen is het een ander verhaal.
Ja in principe heb je een punt, maar het hoeft niet van alles en iedereen in één keer natuurlijk. Dus dan demp je het gewoon uit over een grotere tijdsperiode. En hoewel je wil voorkomen dat mensen op korte termijn in de problemen komen, kan je ook niet alle verandering tegenhouden omdat een bepaalde groep daardoor op korte termijn er wat op achteruit gaat.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:10:
[...]
Van wie ga ik die 10% korting krijgen dan op onze huidige lopende hypotheek?
Blijkbaar gaat het erom dat mensen dus 4 uur minder moeten gaan werken, met behoud van hun huidige salaris, om zo iets meer tijd voor hun gezin te krijgen.Van Dam vindt dat ervoor gezorgd moet worden dat iedereen een fatsoenlijk salaris kan verdienen met een 36-urige werkweek, vier dagen van negen uur.
Twee mensen al die het hiermee eens zijn.SinergyX schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Dit inderdaad, die 2 uurtjes per dag extra compenseren ruim voor de extra dag vrij, maar helaas willen ze er bij ons nog niet aan gaan beginnen. Maar je zit wel met praktische dingen op 10 uur per dag, zoals hoe je pauzes gaat regelen of kantoren die bepaalde tijden openen/sluiten, maar zie het wel zitten.
Tja, dat kun jij wel voorstellen, en ik vind het ook een sympathiek voorstel (ben ook vader en besteedt ook graag tijd thuis) maar de praktijk is dat in veel gezinnen veel meer gewerkt wordt omdat het anders allemaal niet te betalen is. Met 40 uur sámen kan een gezin een veel kleiner huis betalen dan met bijv de 58 uur die mijn vrouw en ik nu samen werken. Natuurlijk is dat een kwestie van kiezen, en dat hebben we ook gedaan; er zijn genoeg gezinnen waar 2x4 of zelfs 4+5 dagen wordt gewerkt. Dan blijft er m.i. echt te weinig tijd voor thuis over.Onbekend schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 21:45: Nee, ik blijf bij mijn voorstel van 4x 5 uur werken, zodat ze voldoende tijd voor hun gezin hebben.
[ Voor 0% gewijzigd door Hkuit op 03-10-2015 22:11 . Reden: Eenzaam 'K' tijd weggehaald ... ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Grondkosten zijn wat lokaler dan grondstoffen, maar ook niet helemaal. Als we mogen onze koopkracht t.o.v. onze hardwerkende buurlanden ondermijnen, dan kan het best een effect hebben op het buitenlandse grondbezit. Als de markt volledig geïsoleerd was, zouden de prijzen met 20% dalen (en de betaalbaarheid gelijk blijven). In een compleet open markt heb je dat effect niet. De realiteit ligt ergens tussen deze twee punten in.Sissors schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 21:34:
[...]
Wat betreft bouwkosten heb je gelijk, echter een groot deel van de huizen prijs is niet bouwkosten, maar grondkosten. En dat is weer een grondstof. Ik denk dat je redelijk veilig kan stellen dat een groot gedeelte van de huizenprijs simpelweg is hoeveel mensen kunnen betalen.
[...]
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ik ben blij dat ik jouw reactie tegen kom. Ik woon gelukkig dicht bij mijn werk zodat de reistijd minimaal is. Helaas is 8 uur werken per dag meer dan genoeg, zelfs in de pauze (kwartier van de baas, een half uur eigen tijd) ben je nòg met het werk bezig. Ik ben elke dag gesloopt (werk officieel 28 uur p/w ivm fysieke gezondheid) omdat het werk en de zorgvraag nooit stopt, je de godganse dag gebelt wordt etc etc.Mrjraider schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 12:36:
Zal maar niet beginnen over de diensten in de zorg8 uur is daar echt meer dan zat
Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.
Ik verbaas me er meer over dat vrijwel iedereen er vanuit gaat dat meer werk (op een dag) ook meer oplevert. Zelfde idee natuurlijk, maar een andere invalshoek. Mijn baas wil niet aan de 4x9, en met een goede reden: je bent op een dag van 9 uur niet 12,5% productiever dan op een dag van 8 uur. In de werkelijkheid is dat ene uurtje dan gewoon voor een groot deel weggegooid geld.geekeep schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 00:46:
Waarom gaat iedereen er vanuit dat minder werken minder oplevert
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 04-10-2015 03:38 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op het nieuwe werken en zie het helemaal niet zitten om vanuit thuis te werken. Prachtig dat men dat ergens achter een bureau verzint (waarschijnlijk op kantoorari3 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:19:
Wat volgens mij minstens zoveel kan opleveren als de vierdaagse werkweek is dat we nu eindelijk eens echt het nieuwe werken gaan invoeren. Desnoods verplicht. Werk wat je doet op een computer kun je ook vanuit huis doen, het is toch van de zotte dat mensen nog steeds 1 tot 3 uur per dag reizen om werk te doen wat je ook vanuit huis kan doen?
Geen reistijd en reiskosten leveren werknemers meer privétijd op en minder kosten aan woon/werk transport. Voor werkgevers betekent het ook een kostenbesparing op reiskostenvergoedingen en leaseauto's. Dit alles is win-win, maar wil maar niet gemeengoed raken terwijl het zó voor de hand ligt.
Aan de ene kant: Ja. Aan de andere kant vind ik het ook nog van de zotte dat mensen ervoor kiezen om 1 tot 3 uur per dag te reizen in plaats van liever wat dichter bij hun werk in de buurt te wonen.ari3 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:19:
Wat volgens mij minstens zoveel kan opleveren als de vierdaagse werkweek is dat we nu eindelijk eens echt het nieuwe werken gaan invoeren. Desnoods verplicht. Werk wat je doet op een computer kun je ook vanuit huis doen, het is toch van de zotte dat mensen nog steeds 1 tot 3 uur per dag reizen om werk te doen wat je ook vanuit huis kan doen?
Ik heb ook liever een baan om een hoek maar ik denk dat dit voor veel mensen (in de IT in ieder geval) een utopie is. Of je moet echt consessies doen qua werk, salaris en andere emolumenten.Sissors schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:21:
Maar voor ook heel veel mensen is het simpelweg een keuze. En tja, als mensen ervoor kiezen dat ze dat graag doen, is het ook weer hun eigen zaak.
[ Voor 36% gewijzigd door technorabilia op 04-10-2015 09:41 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Precies. In de praktijk verlies je met 4x9 vs 5x8 gewoon 20% productiviteit. Het lijkt me heerlijk hoor, 4x9, maar ik ben bang dat ik dan gewoon niet al het werk gedaan krijg dat ik wil doen (targets, objectives, etc) en dat je dan uiteindelijk wat in het "weekend" bijwerkt....oisyn schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 03:37:
Ik verbaas me er meer over dat vrijwel iedereen er vanuit gaat dat meer werk (op een dag) ook meer oplevert. Zelfde idee natuurlijk, maar een andere invalshoek. Mijn baas wil niet aan de 4x9, en met een goede reden: je bent op een dag van 9 uur niet 12,5% productiever dan op een dag van 8 uur. In de werkelijkheid is dat ene uurtje dan gewoon voor een groot deel weggegooid geld.
[ Voor 12% gewijzigd door Zoijar op 04-10-2015 09:57 ]
Dat is eigenlijk ook mijn ideaal inderdaad. Altijd dat genavelstaar naar uren...er moet gewoon resultaat geleverd worden. Ik werk eigenlijk ook bij een bedrijf waar uren niet tellen, enkel wat er gepresteerd wordt.Zoijar schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:50:
[...]
Het beste is natuurlijk als je je werknemers kan vertrouwen en helemaal geen uren meer vaststellen. Werk maar wat je zelf wilt voor dit salaris. Als je werk steeds niet af is of slecht, dan ga je er bij de volgende evaluatie uit. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
Anoniem: 311786
Hier kan ik me goed in vinden, maar het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.ari3 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:19:
Geen reistijd en reiskosten leveren werknemers meer privétijd op en minder kosten aan woon/werk transport. Voor werkgevers betekent het ook een kostenbesparing op reiskostenvergoedingen en leaseauto's. Dit alles is win-win, maar wil maar niet gemeengoed raken terwijl het zó voor de hand ligt.
Dat is niet zo'n best argument. De beurs blijft ook open als personeel vrij neemt of ziek wordt. Dat soort problemen verdwijnen zodra je van het idee afstapt dat iedereen in het bedrijf precies dezelfde werktijden moet hebben.Zoijar schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:50:
Verder kan het bij veel beroepen natuurlijk sowieso niet (makkelijk): de beurs is niet elke vrijdag dicht en de andere dagen een uur langer open bijvoorbeeld.
Als je deze bevolkingsgroep een beetje kent zullen die zelf het liefste door blijven werken, want zolang de beurs open is valt er te handelen en dus geld te verdienen.downtime schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:21:
[...]
Dat is niet zo'n best argument. De beurs blijft ook open als personeel vrij neemt of ziek wordt. Dat soort problemen verdwijnen zodra je van het idee afstapt dat iedereen in het bedrijf precies dezelfde werktijden moet hebben.
Niet alleen de werkgever bespaart, ook de werknemer. Als je 1,5 uur reistijd per dag kan vermijden dan win je ieder week bijna een hele werkdag aan vrije tijd! Bovendien is de standaard 19 cent per kilometer reiskostenvergoeding die veel werkgevers hanteren niet kostendekkend. Ook de hier spaart de werknemer kosten uit. Gezinnen zouden zelfs terug kunnen naar één auto in plaats van twee.ninjazx9r98 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 07:22:
[...]
Wat mij betreft is het eerder van de zotte dat ik in mijn privé domein ruimte moet reserveren voor mijn werkgever, dat ik onkosten maak (gas, water, licht, wc papier, koffie, fatsoenlijk bureau/stoel) en dat er geen enkele vergoeding tegenover staat terwijl de werkgever flink aan het besparen is.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Er is doordeweeks altijd wel een beurs open, maar ik kan me niet voorstellen dat beurshandelaren daarom 5x24 werken._vision schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:28:
[...]
Als je deze bevolkingsgroep een beetje kent zullen die zelf het liefste door blijven werken, want zolang de beurs open is valt er te handelen en dus geld te verdienen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
...
Nee, omdat geen mens dat trekt, maar als het kon dan hadden ze dat gedaan. Je moest eens weten hoeveel uren een gemiddelde trader / investment banker op de Zuidas werkt.Gizz schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:36:
[...]
Er is doordeweeks altijd wel een beurs open, maar ik kan me niet voorstellen dat beurshandelaren daarom 5x24 werken.
625164
Lijkt me ook, in ziekenhuizen heeft men ook nog al eens problemen om bepaalde groepen tot gemiddeld 48u/week te beperken, en ik ken genoeg plekken waar men krankzinnige zaken zoals weekdiensten (dat kan uit de hand lopen) etc hanteert. Geillustreerd door een amerikaans onderzoek waar de langste dienst die was gedraaid als ik me goed herinner 164 werkuren bevatte... Dat komt de prestaties tegen het eind van de week niet ten goede. Maar men is overal hard bezig de boel in wat gereguleerdere banen te krijgen.Onbekend schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 10:34:
Ik denk dat het afhankelijk is van het type beroep wat je uitoefent.
...
[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 04-10-2015 17:55 ]
Ik ken ook mensen in ziekenhuizen die stelselmatig zulke uren draaien inderdaad maar of dat nou echt aan het type beroep ligt of dat er simpelweg te weinig geld is / beschikbaar wordt gesteld om meer mensen op te leiden en aan te nemen vraag ik me sterk af.begintmeta schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:53:
[...]
Lijkt me ook, in ziekenhuizen heeft men ook nog al eens problemen om bepaalde groepen tot gemiddeld 48u/week te beperken, en ik ken genoeg plekken waar men krankzinnige zaken zoals weekdiensten (dat kan uit de hand lopen) etc hanteert.
Geillustreerd door een amerikaans onderzoek waar de langste dienst die was gedraaid als ik me goed herinner 164 werkuren bevatte...
Het is ook traditie inderdaad, dat slijt eruit. De dokter was 'altijd beschikbaar' en veelal verbleef de lagere in de hierarchie van oudsher ook vrijwel constant op de werkplek, etc. Alleen is het werk inhoudelijk toch wel wat veranderd door de decennia heen, de druk/uur is wel wat hoger geworden. Ht is ook een capaciteitsprobleem, maar bijvoorbeeld het werk beter verdelen over meer mensen kent ook problemen/overhead (bij informatie/taakoverdracht kunnen zaken misgaan, moeten zaken opnieuw, het kost algemeen sowieso ook tijd natuurlijk)Bazziek schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:55:
[...]
Ik ken ook mensen in ziekenhuizen die stelselmatig zulke uren draaien inderdaad maar of dat nou echt aan het type beroep ligt of dat er simpelweg te weinig geld is / beschikbaar wordt gesteld om meer mensen op te leiden en aan te nemen vraag ik me sterk af.
Maar nu ben je situaties aan het benoemen waarbij het gunstig uitpakt, de niet gunstige situaties benoem je niet maar je had het in eerste instantie ook over desnoods verplicht.ari3 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 16:21:
[...]
Niet alleen de werkgever bespaart, ook de werknemer. Als je 1,5 uur reistijd per dag kan vermijden dan win je ieder week bijna een hele werkdag aan vrije tijd! Bovendien is de standaard 19 cent per kilometer reiskostenvergoeding die veel werkgevers hanteren niet kostendekkend. Ook de hier spaart de werknemer kosten uit. Gezinnen zouden zelfs terug kunnen naar één auto in plaats van twee.
Ik hecht (veel) waarde aan de sociale contacten op het werk, aan de koffie en dagelijkse middagwandeling met collega's en file tijdens woon- werkverkeer heb ik alleen als er een paar op elkaar geklapt zijn maar dat gebeurt weinig op mijn route en dan kan ik nog een andere route kiezen als ik het op tijd weet.Ik betaal graag zelf mijn koffie en stroom als ik het filedrama en het troosteloze kantoor kan vermijden.
Een niet onbelangrijk punt is dat je dus inderdaad 4 dagen mag gaan werken, maar (waarschijnlijk) niet minder werk hoeft te verichten. Je bent weliswaar productiever, maar je krijg niet hetzelfde betaald als iemand die 5 dagen per week werkt. Dit probleem wordt echter kleiner wanneer 4 dagen werken de norm wordt.625164 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:49:
Mijn baas wrijft zich al in de handen. 4 dagen betalen, maar de werkdruk verminderd niet (ik werk standaard 10 uur per week over, onbetaald, wel eigen keuze).
625164
De voorbeelden die jij geeft zijn juist uitstekend te meten. Wat moeilijker meetbaar is zijn bijvoorbeeld functies waarbij de werkzaamheden enorm verschillen en vaak ad-hoc in actie worden gezet.Onbekend schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:52:
Er zijn veel functies waarbij de prestaties niet te meten zijn.
Bijvoorbeeld
- Magazijnmedewerker: Hoe tel je de prestaties? Het aantal pallets dat hij heeft getransporteerd?
- Storingsmonteur: Hoeveel storingen hij per dag oplost?
- Telefoniste: Hoeveel telefoontjes worden doorverbonden?
Zolang je niet alleen zelf direct invloed op een bepaalt aantal kunt hebben, is het erg moeilijk om de productiviteit te meten.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Exact mijn gedachte. Ik werk formeel vijf dagen van 900 tot 1800, in de praktijk is het vaak meer, omdat je niet weggaat als het werk nog niet af is. Het terugbrengen van de 'papieren' werkweek heeft alleen tot gevolg dat de baas je minder hoeft te betalen, terwijl het aantal werkelijk gemaakte uren gelijk blijft (en overwerk is in mijn sector in beginsel onbetaald).625164 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:49:
Mijn baas wrijft zich al in de handen. 4 dagen betalen, maar de werkdruk verminderd niet (ik werk standaard 10 uur per week over, onbetaald, wel eigen keuze).
Ik zie dit wel een kans hebben voor de simpele " productie" banen (assembly, operators) en de "standaard" kantoor functies zoals financiële administratie, call centre, etc. Echter is dit voor banen waar iemand voor een specialistische functie wordt aangenomen niet erg haalbaar.
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Dat is natuurlijk prima (en ik snap dat heel goed, zeker in sectoren zoals advocatuur of curatieve geneeskunde en andere waar men met complexe individuele vraagstukken te maken heeft die onder dreiging van grote persoonlijke of materiele schade voor een deadline moeten worden afgehandeld), maar in wezen is wat gebeurt als je 'klaar bent' en weggaat natuurlijk het probleem van de client en zijn opdrachtnemer (cq, de baas).nare man schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:02:
... omdat je niet weggaat als het werk nog niet af is. ...
[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2015 15:14 ]
625164
Wat je zegt is erg kortzichtig. Ik kan ook na stipt 8.5 uur aanwezig mijn kantoor dicht trekken en mijn opdrachtgever, cq baas, met "het probleem" achterlaten.begintmeta schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:09:
[...]
Dat is natuurlijk prima (en ik snap dat heel goed, zeker in sectoren zoals advocatuur of curatieve geneeskunde en andere waar men met complexe individuele vraagstukken te maken heeft die onder dreiging van grote persoonlijke of materiele schade voor een deadline moeten worden afgehandeld), maar in wezen is wat gebeurt als je 'klaar bent' en weggaat natuurlijk het probleem van de client en zijn opdrachtnemer (cq, de baas).
[ Voor 9% gewijzigd door 625164 op 05-10-2015 15:51 ]
Helaas is het in veel branches zo. Waarom? Omdat werkgevers graag veel voor weinig willen. Ligt er voor 50 FTE aan werk? Dan nemen we 48FTE aan en sporen we een cultuur van 'wil je groeien, dan werk je over' aan.625164 schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 15:49:
Wat je zegt is erg kortzichtig. Ik kan ook na stipt 8.5 uur aanwezig mijn kantoor dicht trekken en mijn opdrachtgever, cq baas, met "het probleem" achterlaten.
Ik zal nog steeds hetzelfde betaald krijgen en ontslagen zal ik er niet om worden.
Echter kan ik binnen mijn huidige organisatie de groeikansen wel op mijn buik schrijven. Ik werk extra, onbetaald, als een investering in mijn toekomst, binnen en buiten de organisatie. Dat betaald zich nu al af en zal zich in de toekomst nog meer af betalen. Nog sterker: in mijn functie, groeitraject is part-timen een directe carrière killer. Officieel natuurlijk niet, maar in de praktijk zijn de functies die ik in mijn carrière vooruitzicht heb gewoon "not-done" voor parttimers.
Prima.
Je kunt ook kinderopvang bij je werk in de buurt nemen (moeten je kinderen wel elke dag 2 uur in de auto). Trouwens, 4X9 mag hier niet als je een uur of meer reistijd hebt. Volgens Arbo moet je officieel minimaal 45 minuten pause in 2 keer opnemen... Dus dat is meer dan 12uur...meermarco schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 11:50:
4x9 dan totaal twee uur reistijd en 30-45 min pauze. Helaas geen kdv die 12 uur opvang biedt. En wat is exact het plan? Verplicht, of niet? Verplicht vind ik stom, en vrijwillig kan het al. Dus dan is het een leeg plan??
Wat je post is het gevolg van keuzes van de werkgever (en uiteraard ook van de werknemers), niet van het parttimewerken op zich. Zoals ik eerder had aangegeven kan overwerken, (of bijvoorbeeld elke dag werken) wel redenen hebben, maar zeker structureel overwerken zal zoals tikkietrugjaap aangeeft doorgaan eerder een symptoom zijn van keuzes die men bij de planning maakt.
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 05-10-2015 19:09 ]
Je vergeet een 3e soort: mensen die van werk een hobby hebben gemaakt. Ik ken binnen mijn bedrijf mensen die superveel werken puur omdat het ze leuk vinden.tikkietrugjaap schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 16:26:
[...]
Sommige mensen proberen het af te schilderen als 'hart voor de zaak' of 'gemotiveerd' maar dat vind ik lariekoek. Er zijn, mijns inziens, maar 2 soorten werknemers die structureel overwerken. Degene die geen nee durven te zeggen (de groep die sooner or later een burn-out krijgt) en de mensen die een wit voetje willen halen (groeikansen creëren heet dat tegenwoordig).
[ Voor 14% gewijzigd door _vision op 05-10-2015 23:06 ]
Yes, dat ben ik_vision schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:41:
[...]
Je vergeet een 3e soort: mensen die van werk een hobby hebben gemaakt. Ik binnen mijn bedrijf echt mensen die superveel werken puur omdat het ze leuk vinden.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
_vision schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 22:41:
[...]
Je vergeet een 3e soort: mensen die van werk een hobby hebben gemaakt. Ik ken binnen mijn bedrijf mensen die superveel werken puur omdat het ze leuk vinden.
EDIT:
En dan is er een 4e soort: mensen waarbij de overuren gewoon afgekocht zijn. Bij consulting firms als McKinsey of BCG heb je een topsalaris maar daarmee stem je in met CEO-achtige werkweken (de groep die je ook adviseert).
Met alle respect maar als je een relatie/gezin hebt en/of een gezonde vriendencirkel/sociaal leven dan vind ik het erg moeilijk om te geloven dat je baan je favoriete tijdverdrijf is.Canaria schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 23:13:
[...]
Yes, dat ben ik
Ik vind het meestal jammer als ik moet afsluiten omdat de beveiliging haar laatste ronde doet. Werkdagen van meer dan tien uur zijn geen uitzondering en dan ga ik thuis soms nog even door. Soms heb ik 's avonds afspraken en dan vind ik het bijna vervelend dat ik op een bepaalde tijd echt weg moet.
Het gaat me helemaal niet om het geld of om promotiekansen. Ik ben freelancer en factureer gewoon acht uur op een dag ook al werk ik tien uur. Ik voel me niet verplicht om langer door te werken, dat scheelt denk ik veel. Bij onderhandelingen zal ik het nooit gebruiken. Het is mijn eigen keuze, de opdrachtgever heeft er niet om gevraagd dus ik verwacht ook geen extra krediet.
Maar ook toen ik voor een werkgever werkte, maakte ik vrijwillig lange dagen. Enige wat ik toen wel verlangde was geen gezeur als ik pas om 9:30 uur begon.
Gelukkig heb ik weinig stress in mijn werk. Nee zeggen lukt me ook prima, het is alleen niet vaak nodig. Ik vind het werk dat ik doe een van de leukere tijdsbestedingen die ik kan bedenken.
Prima.
Het scheelt wel als je dicht bij je werk woont. Wat anderen doen met soms wel 1,5 uur enkele reis, die tijd kun je dan doorgaan met je werk (als je dat zo leuk vindt) en dan hou je net zoveel tijd over als die anderen. En vermoedelijk minder afgemat omdat je met iets leuks bent bezig geweest ipv. achter het stuur in de spits/file.tikkietrugjaap schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 07:52:
Met alle respect maar als je een relatie/gezin hebt en/of een gezonde vriendencirkel/sociaal leven dan vind ik het erg moeilijk om te geloven dat je baan je favoriete tijdverdrijf is.
Ik ben toevallig iemand die om half 7 in de auto stapt zodat ik de ochtendspits kan vermijden. Ik ga daarna om 14:00 naar huis om de middagspits te vermijden en werk dan thuis door zodat ik minimaal de uren haal waar ik voor ingehuurd ben (ja, ook ik werk wel eens over). Hierdoor ben ik tussen 17:00 en 17:30 klaar met werk. Deze routine vind ik nu niet erg omdat het een tijdelijk project betreft. Was dit een vaste baan geweest dan was ik op zoek gegaan naar iets anders. Ik zorg er echter wel altijd voor dat ik genoeg tijd over hou voor sport, hobby's, huishouden en mijn relatie/vrienden.mekkieboek schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 08:16:
[...]
Het scheelt wel als je dicht bij je werk woont. Wat anderen doen met soms wel 1,5 uur enkele reis, die tijd kun je dan doorgaan met je werk (als je dat zo leuk vindt) en dan hou je net zoveel tijd over als die anderen. En vermoedelijk minder afgemat omdat je met iets leuks bent bezig geweest ipv. achter het stuur in de spits/file.
Ik vraag me wel eens af hoe mensen het doen met 3 uur reistijd, soms zitten ze er al om 7 uur om de spits voor te zijn, hoe combineer je dat met een sociaal leven? Een vierdaagse werkweek is daarvoor wel een oplossing btw.. Enigzins.
Prima.
I see red pixels.
Nee andersom, mijn hobby is ontstaan uit een baan. Ik ben ooit als junior begonnen bij een consultancybedrijf, heb voor heel veel verschillende bedrijven en organisaties gewerkt in verschillende rollen, bizar veel geleerd en ervaren en inmiddels weet ik wat ik écht leuk vind. Daarin ben ik een eigen bedrijf begonnen.tikkietrugjaap schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 07:52:
[...]
Met alle respect maar als je een relatie/gezin hebt en/of een gezonde vriendencirkel/sociaal leven dan vind ik het erg moeilijk om te geloven dat je baan je favoriete tijdverdrijf is.
Je zal vast een hele interessante leuke baan hebben die ontstaan is uit een hobby maar mijns inziens is het niet helemaal gezond om 1 specifiek ding in je leven zo leuk te vinden dat de overige dingen bijna als vervelend ervaren worden. Het klinkt bijna als een verslaving.
Yes, ik herken dat ook wel. Maar niet bij mezelf. Ik ben geen carrièretijger en hogerop komen, aanzien of veel geld is nooit mijn drijfveer geweest. Als ik het vergelijk met hardlopen: dat vind ik gewoon niet leuk. Wat ik ermee bereik (conditie, trots, strak lichaam) is leuk en daar doe ik het voor, maar tijdens het hardlopen geniet ik niet echt. Ik kijk altijd hoe ver ik nog moet en ben blij als ik weer binnen ben. Had ik vroeger ook tijdens mijn bijbaantjes, aftellen tot de winkel dicht mocht en dan snel opruimen.Dit zeg ik niet om vervelend te doen of iets dergelijk want ik gun iedereen het leven dat zij graag willen. Ik heb er echter mijn mening over. Die mening is helaas ook ontstaan door om mij heen mensen te zien veranderen van workaholic/carrière-tijger naar burn-out/depressie.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik ben oprecht blij dat je iets gevonden hebt waar je zeeën van tijd in kan stoppen, dit leuk vindt om te doen er je er (goed) betaald voor wordt maar het bovenstaande verhaal is wel een fikse nuance van hetgeen je de vorige keer schreef. Nu geef je aan 4 dagen in de week te werken en vergelijk je het met een vriendin van je die in 4 dagen 40 uur werkt. Dat is geen structureel overwerken dat is gewoon 1 FTE die 4 dagen werkt. Hetzelfde concept als 4x9 dus. Daarbij gaf je de vorige keer aan het als vervelend te ervaren als je 's avonds afspraken had terwijl je door wilde werken. Nu spreek je van dagen die je aan jezelf besteedt door te shoppen, uit te slapen of middels een andere invulling. Dat impliceert dat je naast het werk dus wel dingen hebt die je leuk vindt en daar ook expliciet tijd voor maakt door te kiezen voor een 4daagse werkweek.Canaria schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 00:31:
[...]
Nee andersom, mijn hobby is ontstaan uit een baan. Ik ben ooit als junior begonnen bij een consultancybedrijf, heb voor heel veel verschillende bedrijven en organisaties gewerkt in verschillende rollen, bizar veel geleerd en ervaren en inmiddels weet ik wat ik écht leuk vind. Daarin ben ik een eigen bedrijf begonnen.
Nu heb ik dus geen baan meer en ben ik zelfstandig ondernemer. Voor mij is het verschil niet zo groot met in loondienst werken, omdat ik altijd al veel toewijding heb gehad naar werkgevers. De vrijheid is wel groter. Het voelt daardoor ook als bezig zijn met mijn hobby. Vrijheid is iets anders dan vrijblijvendheid, maar het feit dat mijn werk ook nog wel eens iets oplevert maakt dat meer dan goed.
Ik werk overigens maximaal vier dagen voor klanten, de vijfde dag zit ik de hele dag aan eigen projecten te werken. Of ik ga naar de stad, lekker winkelen. Of ik slaap heel lang uitEr is ook genoeg sociaal leven hier hoor. Heb niet zo'n behoefte om mijn vriendinnen elke dag te zien. Een van mijn vriendinnen is medisch specialist. Die werkt parttime, vier dagen en dat is dan 40 uur. Dus zo uitzonderlijk ben ik niet. Overigens doe ik ook een paar uur in de week vrijwilligerswerk.
Wel hebben we een dame die het huis schoonmaakt, scheelt ook weer tijd. En ja, lichamelijke inspanning is ook belangrijk als je kantoorwerk doet, dus ik loop hard. Volgende week een halve marathon.
Een van mijn andere vormen van ontspanning combineer ik met reistijd: autorijden. Muziek of audiobook aan, even rust, alleen zijn
[...]
Yes, ik herken dat ook wel. Maar niet bij mezelf. Ik ben geen carrièretijger en hogerop komen, aanzien of veel geld is nooit mijn drijfveer geweest. Als ik het vergelijk met hardlopen: dat vind ik gewoon niet leuk. Wat ik ermee bereik (conditie, trots, strak lichaam) is leuk en daar doe ik het voor, maar tijdens het hardlopen geniet ik niet echt. Ik kijk altijd hoe ver ik nog moet en ben blij als ik weer binnen ben. Had ik vroeger ook tijdens mijn bijbaantjes, aftellen tot de winkel dicht mocht en dan snel opruimen.
Heel anders dan wat ik met werk heb. Aftellen tot ik weer naar huis kan heb ik de laatste acht jaar niet meer gedaan. Misschien tijdens een saaie cursus ooit, maar niet terwijl ik mijn werk deed. Vind ik serieus leuker dan bijvoorbeeld series kijken, mijn eigen kleding naaien of vogels fotograferen. Die dingen doe ik dan ook niet.
Prima.
[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 07-10-2015 08:35 ]
NoFI, maar onder die analogie vind ik dat iedereen 90% minder moet gaan werken :-)Sissors schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 13:44:
[...]
De eerste aanname is zeker niet zo simpel, en je doet nog een tweede aanname: Het welvaartsniveau moet gelijk blijven. Is het echt zo'n gigantisch probleem (gemiddeld genomen) om 10% achteruit te gaan in welvaart?
Wat natuurlijk helemaal niet waar is. Als iedereen 10% minder verdient, worden huizen ook 10% goedkoper, en betaal je dus niks meer relatief gezien aan je hypotheek. En daarnaast heb je in één klap 10% meer banen gecreeerd (ruwweg), dus hoeven we minder aan uitkeringen te betalen.
[...]
[ Voor 25% gewijzigd door kid1988 op 07-10-2015 09:36 ]
kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)
NoFI maar iets tot in het extreme doortrekken slaat ook nergens op.kid1988 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:33:
[...]
NoFI, maar onder die analogie vind ik dat iedereen 90% minder moet gaan werken :-).
Alles 90% goedkoper, genoeg banen voor ons en alle vluchtelingen die nog komen gaan.
Ben enkel bang dat de efficientie ook 90% omlaag gaat.
Los daar van heb ik persoonlijk gemerkt dat wanneer ik veel vrij ben ik ook meer geld ga uitgeven.
Inderdaad, bij mijn werkgever is het een langzame dood gestorven en wordt af en toe nog een beetje tot leven gewekt maar niet in de mate waarin het zou moeten. We gaan weer doodleuk met z'n allen in de file staan. Er zijn zoveel oplossingen, wat je zegt, het zou verplicht moeten worden.ari3 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 23:19:
[ Voor 7% gewijzigd door cbr600f4i op 07-10-2015 09:16 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Ik weet er alles van. Mijn partner is medisch specialist. Maar ook vanuit haar branche zie ik heel duidelijk dat de instellingen waar medisch specialisten werken gewoon chronisch onderbemand zijn en daardoor een enorme last op de werknemers leggen. In de medische wereld is het dan ook nog eens verergerd doordat er jarenlang (en effectief nu nog steeds) een numerus fixus is geweest.begintmeta schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 08:33:
Doorgaans wordt voor een medisch specialist op een gemiddelde werktijd van 48-55u/week gerekend, dus 40u zal men dan doorgaans niet als voltijd zien. 'Hetzelfde concept' zou dan uitkomen op 4*12(tot 13,75)u
Prima.
Anoniem: 221563
Grappig, dat zijn mijn opa ook tegen mijn vader toen de 5 daagse werkweek werd ingevoerd. "Dan komt het werk nooit af, dat kan nooit uit".Anoniem: 221563 schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 09:41:
maar voornamelijk omdat die 40 uur ook kei hard nodig zijn willen we deze vaart erin kunnen houden.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq