Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:26
eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:48:
Parttime werken is pure luxe en welvaart. Gebouwd door onze hard werkende voorouders die er straks niet meer zijn.
Over welke voorouder heb jij het? De vooroorlogse generatie werkte 1x 40 uur per gezin, onze generatie word geacht om 2x40 uur te werken, zelfs 2x 24 uur word er meer uren gewerkt dan 1x 40 uur...
Als je kijkt naar productiviteit en inkomen stijgt dat hard in China en de VS maar blijft de EU achter. Die welvaart die we nu hebben zal op een keer dus ook weer verdwijnen, zeker met de instelling die velen nu hebben.
Waarom moeten wij ons altijd meten met anderen? Ik kan er prima mee leven om niet mee te gaan met China en de VS, telkens de competitie aangaan is een race to the bottom. Liever zouden wij meer moeten focussen op welzijn dan welvaart en laat Amerika en China elkaar de tent uit vechten.

Daarnaast, China zal straks de competitie niet meer aan kunnen, hun bevolking zal met de helft krimpen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 18:33
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:55:
[...]

Alle burnouts etc komen wel ergens vandaan natuurlijk.
Burnouts komen echt niet van het werken, “vroeger” was dat ook niet zo. Het probleem is dat we tegenwoordig naast het werk gemiddeld 5-10 sociale afspraken per week hebben en de momenten dat we even niks hebben te doen als onze kids eindelijk eens op bed liggen vullen met eindeloos scrollen op onze telefoon of reageren op tweakers.

Mensen nemen geen moment rust meer. Het brein moet eindeloos veel meer prikkels verwerken dan 40 jaar terug. En dat komt niet door 5 dagen per week te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:57:
[...]
Liever zouden wij meer moeten focussen op welzijn dan welvaart en laat Amerika en China elkaar de tent uit vechten.
Welvaart is onderdeel can economische vooruitgang en productiviteit. Welzijn is een gevolg van welvaart, tenzij je ver terug gaat. Toen we nog ruilden ipv dingen kochten.

Welvaart is geen zekerheid of verworven recht oid, daar moet wel iets voor gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Burnouts komen echt niet van het werken, “vroeger” was dat ook niet zo. Het probleem is dat we tegenwoordig naast het werk gemiddeld 5-10 sociale afspraken per week hebben en de momenten dat we even niks hebben te doen als onze kids eindelijk eens op bed liggen vullen met eindeloos scrollen op onze telefoon of reageren op tweakers.

Mensen nemen geen moment rust meer. Het brein moet eindeloos veel meer prikkels verwerken dan 40 jaar terug. En dat komt niet door 5 dagen per week te werken.
Dit herken ik niet.
wat ik in mijn omgeving zie is dat velen het leven als tweeverdieners als zwaar ervaren. En wel degelijk hoge verwachtingen op de werkvloer. Micromanagement op werk etc..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spijkerhoofd
eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:04:
[...]

Vroeger waren er geen burn outs omdat de man 40 uur werkte en de vrouw aan het aanrecht stond, nu worden we geacht om 2x 40 uur te werken, en het huishouden en het koken moet daarnaast nog gebeuren. Niet gek dat het voor veel mensen te veel word.
Juist hierom werken wij beide 4 dagen, om de 5e dag het onbetaalde werk te doen oa het huishouden zodat we echt 2 dagen weekend hebben. Juist hierom hebben we een 4 daagse werkweek nodig. Juist sociale afspraken en leuke dingen ontstresst enorm. Juist donderdag naar de kroeg ontstresst enorm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:32
Over welke voorouder heb jij het? De vooroorlogse generatie werkte 1x 40 uur per gezin, onze generatie word geacht om 2x40 uur te werken, zelfs 2x 24 uur word er meer uren gewerkt dan 1x 40 uur...
De werkweek was tot 1960 48 uur, op zaterdag moest ook gewoon gewerkt worden. Verder was het in de arbeidersklasse (maar ook bij boeren) doodnormaal dat de vrouw ook buitenshuis werkte.

Dan komt er nog bij dat het huishouden een stukje minder eenvoudig was. De was doen voor een gezin kostte je een dag fysiek zwaar werk. Tegenwoordig gooi je het in de wasmachine en kun je iets anders gaan doen.

Moest grootvader of grootmoeder verzorgd worden? Dat kwam er ook nog eens bij.

We moeten de tijd niet gaan romantiseren, maar we moeten niet doen alsof een 40-urige werkweek "hard werken" is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eMiz0r
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Dit herken ik niet.
wat ik in mijn omgeving zie is dat velen het leven als tweeverdieners als zwaar ervaren. En wel degelijk hoge verwachtingen op de werkvloer. Micromanagement op werk etc..
Dat was toen ook zo en is nu niet anders. De “digitale revolutie” is wel degelijk het probleem. Je zou eens moeten proberen je telefoon 2 weken weg te leggen. Eerlijk, ik had er bizar veel moeite mee en ben inmiddels weer terug bij af met deze verslaving, maar het brengt echt bizar veel onrust. De constante stroom aan appjes, telefoontjes, emails, popups, hersenactiviteit aan fora (GoT, reddit) is oprecht een fysieke “doodmaker” als gevolg van prikkels, stress en burnout.

Dat komt niet door het werk, maar met name doordat de “moderne mens” naast het werk geen rust meer neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Welvaart is onderdeel can economische vooruitgang en productiviteit. Welzijn is een gevolg van welvaart, tenzij je ver terug gaat. Toen we nog ruilden ipv dingen kochten.

Welvaart is geen zekerheid of verworven recht oid, daar moet wel iets voor gebeuren.
We kunnen best met wat minder welvaart gezien velen 4x per jaar op vakantie kunnen, 2 auto;s voor de deur hebben staan en met het hondje naar de psycholoog. Ik als parttimer heb gekozen om minder spulletjes te kopen, 1 auto voor de deur te hebben en de hond kat zelf op te voeden en daarvoor kunnen wij wel een dag minder werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:12:
We kunnen best met wat minder welvaart gezien velen 4x per jaar op vakantie kunnen, 2 auto;s voor de deur hebben staan en met het hondje naar de psycholoog. Ik als parttimer heb gekozen om minder spulletjes te kopen, 1 auto voor de deur te hebben en de hond kat zelf op te voeden en daarvoor kunnen wij wel een dag minder werken.
Je gooit dit soort leuke statements af en toe er in, alsof iedereen die veertig uur werkt in doorgedraaide materiele overvloed leeft. Je snapt hopelijk dat het voor de meeste mensen niet zo is, en dat men die veertig uur gewoon nodig heeft om rond te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
[...]

En daarom was ook mijn punt een uur of 2 terug: wees gewoon erg dankbaar dat je in die positie zit en die keuze hebt. Ik heb vrienden die die keuze niet hebben en de eindjes aan elkaar moeten knopen. Zelf heb ik die luxe wel maar doe ik het niet omdat ik mijn werk fantastisch vindt en graag iets voor de maatschappij (op welke manier dan ook) wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

De werkweek was tot 1960 48 uur, op zaterdag moest ook gewoon gewerkt worden. Verder was het in de arbeidersklasse (maar ook bij boeren) doodnormaal dat de vrouw ook buitenshuis werkte.
Ik ken werkelijk geen enkele voor oorlogse oudere waar de vrouw erbij werkte, ergo als een vrouw ging trouwen kreeg de vrouw meteen het ontslag. Daarnaast, mijn 2 opa's en 2 schoon opa's hebben nooit 48 uur gewerkt, en allen waren van de arbeidersklasse. Mijn ene opa werkte ploegendiensten en was echt max 36 uur aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Dat was toen ook zo en is nu niet anders. De “digitale revolutie” is wel degelijk het probleem.
Het zal zeker een factor zijn. Maar niet 'het probleem'. Anders zou de oplossing ook erg simpel zijn en waren we al lang van deze burnout epidemie af. Het is complexer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eMiz0r
de Peer schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:19:
[...]

Het zal zeker een factor zijn. Maar niet 'het probleem'. Anders zou de oplossing ook erg simpel zijn en waren we al lang van deze burnout epidemie af. Het is complexer.
Naja de oplossing is niet zo simpel omdat vele techbedrijven het misbruiken en opwekken van een verslaving tot kunst hebben verheven. Daar kunnen de meeste mensen zich (logischerwijs) niet tegen weren.

Ben ook wel benieuwd of er statstieken zijn van het gemiddelde smartphone gebruik over de jaren heen. Heb sterk de indruk dat die toeneemt en niet afneemt. Misschien dat je zelfs een gelijke trendontwikkeling ziet met de hoeveelheid burnouts…, zou me ook weinig verbazen :) Het aantal zelfdodingen onder jongeren wel geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eMiz0r schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Ben ook wel benieuwd of er statstieken zijn van het gemiddelde smartphone gebruik over de jaren heen. Heb sterk de indruk dat die toeneemt en niet afneemt. Misschien dat je zelfs een gelijke trendontwikkeling ziet met de hoeveelheid burnouts…,
Vast wel. Net als het verband tussen aantal aantal verkochte ijsjes en het aantal doden door verdrinking.

https://schooltv.nl/video...correlatie-of-causaliteit

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-10-2024 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Wat is nu eigenlijk je punt? :?

Jij werkt vier dagen en maakt andere keuzes met betrekking tot vakantie en auto. Een ander werkt 5 dagen en maakt andere keuzes. Beiden zijn helemaal prima. We hoeven niet allemaal zoals jij te leven en jij hoeft niet zoals die anderen te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
assje schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:29:
[...]

Dat is niet echt een steekhoudend argument; die (standaard) pensioenopbouw is gewoon naar rato van inkomen. Als je nu minder werkt heb je ook minder inkomen. Die verhouding is na pensionering niet opeens heel anders.
Sterker nog, het inkomen van gepensioneerde deeltijdwerkers is vaak hoger dan toen ze nog werkten doordat ze 'fulltime' AOW ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:46
-

[ Voor 101% gewijzigd door Van der Berg op 25-10-2024 07:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:46
Raoul.TLS schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:01:
Sinds 2 weken werk ik 3 keer 9 en een keer 4 en een keer 5
Dus
Maandag 4 uur (vanuit thuis overleg dag)
Dinsdag t/m Donderdag 9 uur (op kantoor)
Vrijdag 5 uur van thuis of kantoor meestal kantoor maar ben dan voor lunch klaar en kan naar huis.
bevalt me ook prima reiskosten voor 5 dagen als ik naar kantoor ga (10 euro per dag) maar omdat ik elektrische rij kost het mij veel minder (reiskosten per maand 200 euro)
Ik krijg voor 5 werkdagen netto 10 euro per werkdag aan maaltijdvergoeding op werk + reiskostenvergoeding per maand. Waardoor ik niet thuis hoef te koken, meestal koop ik via de supermarkt of bestel ik via thuisbezorg app en wordt het geleverd op werk bij mijn grote pauze. Ik kook heel af en toe. Mijn vrouw kookt voor haar zelf iets kleins na werk. Ze krijgt alleen reiskostenvergoeding van haar werk.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:23
Ik ben vanaf 1 augustus ook 4x9 gaan werken. Ik ben vrijdag vrij dus 3 dagen weekend. Het bevalt nog beter dan ik had verwacht. Die ene dag extra geeft zoveel rust en ik kan echt helemaal afschakelen van werk. Maandag kom ik veel fitter op het werk. Ik voel me ook veel minder gehaast in het weekend met de kinderen, sociale afspraken etc. Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt toen vorig jaar mijn moeder plotseling overleed. Ook krijg ik er volgend jaar 11% loonsverhoging, dit vangt het inkomstenverlies gelukkig op.

Mocht je het kunnen zou ik het echt iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
TvH86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:40:
Ik ben vanaf 1 augustus ook 4x9 gaan werken. Ik ben vrijdag vrij dus 3 dagen weekend. Het bevalt nog beter dan ik had verwacht. Die ene dag extra geeft zoveel rust en ik kan echt helemaal afschakelen van werk. Maandag kom ik veel fitter op het werk. Ik voel me ook veel minder gehaast in het weekend met de kinderen, sociale afspraken etc. Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt toen vorig jaar mijn moeder plotseling overleed. Ook krijg ik er volgend jaar 11% loonsverhoging, dit vangt het inkomstenverlies gelukkig op.

Ik doe het nu ook een goed jaar, niet helemaal 4 dagen per week maar deels wel.

Dat zit zo.
Één week ochtend dienst 40 uur
Aansluitend het weekend consignatie.
De dan volgende week late dienst (40 uur) met consignatie in de nacht.
En dan 3 weken van 4 dagen.
Nu trof ik het in het laatste consignatie weekend niet echt dus heb 12 dagen achter elkaar gewerkt.
Maar dan heb ik nu dus wel een week vakantie gezien ik alle overuren omzet in vrije tijd.

Maar het is inderdaad heerlijk die driedaagse weekenden had veel eerder gemoeten.
Bij mij is die keuze overigens ook gemaakt om dat er net wat te veel mensen om me heen omvielen net rond hun pensioen leeftijd.

En dan ga je eens denken wat heb ik nu echt nodig.
Let wel ik heb wel een redelijk salaris mijn vriendin zit in de horeca dat leverd echt geen drol op maar ze vind het leuk.
Dus die keuze was hier niet zo moeilijk, maar werk je beide in een 40 uren baan die niet echt goed betaald en aan het einde van de maand is het op dan heb je domweg die keuze niet.

Ik vond het na een kleine 30 jaar 40 uur of meer werken wel tijd om wat af te bouwen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TvH86 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:40:

In mijn ervaring is het ook een voordeel dat je minder snipperdagen of anderszins kortdurend verlof opneemt want je kunt je privémeuk gewoon op die ene vrije dag van de week plannen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:50

Herman

FP ProMod
[...]

(...)
Dit klopt trouwens niet. In die tijd had je de zesdaagse werkweek. Dan werkte je minstens 45 uur in de week. Dat is andere koek t.o.v. de 36 uur (volgens sommige CAO's) ;)
Zie:
- Wikipedia: Werkweek (arbeid)
- Wikipedia: Vrije zaterdag

Sowieso zou ik qua arbeidsethos niet zo snel willen ruilen met die tijd :) Ook het huishouden was toen een werk, zonder hulpmiddelen als wasmachine etc. Het zijn dergelijke uitvindingen (en de kleinere gezinnen) die het 'tweeverdienen' mogelijk maakt.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:56
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ik ken werkelijk geen enkele voor oorlogse oudere waar de vrouw erbij werkte, ergo als een vrouw ging trouwen kreeg de vrouw meteen het ontslag. Daarnaast, mijn 2 opa's en 2 schoon opa's hebben nooit 48 uur gewerkt, en allen waren van de arbeidersklasse. Mijn ene opa werkte ploegendiensten en was echt max 36 uur aan het werk.
Dan ken je waarschijnlijk geen boerenfamilies?

Volgens mij is het beeld wat je schetst iets typisch voor de naoorlogse generatie. Even beiden een baantje om een hypotheek te kunnen krijgen, contract tekenen, vrouw zwanger, kind geboren, huisvrouw geboren.

De man werkte ook gerust meer dan 40 uur in de week, maar de overuren en het klusje op zaterdag waren gewoon zwart. Dat laatste was ook de tip die ik nog wel eens van m'n ooms van die generatie meekrijg: "Je bent gewoon gek, weet je wat jij moet doen? Je moet gewoon een dag of twee minder werken voor de baas. Gewoon een beetje zwart doen, moet je eens kijken wat er over blijft."
Juist.

Mijn grootmoeder daarentegen zat gewoon meerdere keren per dag onder de koeien, ondanks dat ze een huishouden met 4 kinderen en een man te verzorgen had. En de koeien en kippen, die doen niet aan weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

Mijn oma werkte vroeger van zonsopgang tot zonsondergang op het land. Ze was heel blij dat ze mijn opa leerde kennen die scheepstimmerman was, daarom hoefde ze niet meer op het land te werken.

Persoonlijk vond ik hard werken ook wel eens fijn (collega's weten je dan te vinden, wat ook duidelijk nadelen heeft in een global team), maar na vier jaar geen promotie door continue veranderingen in management heb ik mijn baan zo ingericht dat ik wel veel verdien, maar weinig verantwoordelijkheden heb die me buiten werktijd kunnen opbreken. Mijn leef/werk balans is nu gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
en weer open

[ Voor 62% gewijzigd door We Are Borg op 13-06-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 11:36
Ik werk al ong. 25 jaar 4 dagen (4x9). Niet heel gebruikelijk in de IT en detachering, maar ik ben er mee begonnen in de tijd dat ik veel vrienden had die bij overheid en verzekeraars werkten waar 4 dagen de norm was. Ik begon me steeds vaker af te vragen: waarom werk ik eigenlijk 40 uur per week? Toen ik bij mijn werkgever aangaf dat ik minder wou gaan werken kreeg ik zonder problemen 2 contractvoorstellen: 4x8 of 4x9, met de opmerking: kies maar.

Wat me wel opviel/opvalt, was dat in die tijd (rond 2000), arbeidstijdverkorting nog een ding was en stijgende welvaart betekende dat de trend was: minder werken. Vakbonden zette daar ook op in. Dat lijkt nu helemaal verdwenen te zijn, waarschijnlijk onder druk van vergrijzing en personeelstekorten.

Zijn er ervaringen van mensen die na lange tijd 4 dagen weer terug naar 5 gegaan zijn? (Ik zou dat in principe nooit meer willen, maar het is wel regelmatig een spelbreker bij sollicitaties).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:54
Stiggy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:47:
Ik werk al ong. 25 jaar 4 dagen (4x9). Niet heel gebruikelijk in de IT en detachering, maar ik ben er mee begonnen in de tijd dat ik veel vrienden had die bij overheid en verzekeraars werkten waar 4 dagen de norm was. Ik begon me steeds vaker af te vragen: waarom werk ik eigenlijk 40 uur per week? Toen ik bij mijn werkgever aangaf dat ik minder wou gaan werken kreeg ik zonder problemen 2 contractvoorstellen: 4x8 of 4x9, met de opmerking: kies maar.

Wat me wel opviel/opvalt, was dat in die tijd (rond 2000), arbeidstijdverkorting nog een ding was en stijgende welvaart betekende dat de trend was: minder werken. Vakbonden zette daar ook op in. Dat lijkt nu helemaal verdwenen te zijn, waarschijnlijk onder druk van vergrijzing en personeelstekorten.

Zijn er ervaringen van mensen die na lange tijd 4 dagen weer terug naar 5 gegaan zijn? (Ik zou dat in principe nooit meer willen, maar het is wel regelmatig een spelbreker bij sollicitaties).
Het enige wat ik daar nu over kan zeggen is dat ik nooit meer 4x9 ga doen. Dan nog liever 5x8. De werkdag duurt me te lang. :P

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier beiden een 32-urige werkweek en dus 4x8, doe dit eigenlijk al een jaar of 10 nadat ik daarvoor wekelijks een uur of 40 maakte en dat niet meer volhield.

Nu op woensdag thuis werken, donderdag vrij en twee dagen in het weekend. Ik vind dit zelf een hele mooie week en goede verdeling. We kunnen als tweeverdieners zonder kinderen ook heel goed rondkomen en hebben dus geen klagen, maar besef me ook dat we niet mógen klagen en ben dus dankbaar dat we het zo kunnen doen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 11:36
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:52:
[...]

Het enige wat ik daar nu over kan zeggen is dat ik nooit meer 4x9 ga doen. Dan nog liever 5x8. De werkdag duurt me te lang. :P
Tja, da’s persoonlijk. Ik krijg aan het einde van de dag pas echt zin en motivatie. Mijn productiviteit schiet dan omhoog. :)

Nou hou ik niet van vroeg opstaan en wel van een stukje wandelen in de pauze, dus dat betekend laat thuis. Door de week doen we dus niet veel buiten werk, maar daarna zijn we wel 3 dagen met zijn tweeën vrij.

Hier ook tweeverdieners (vriendin werkt nog wat minder) zonder kinderen en kunnen ook goed rondkomen, dus wij zijn ook dankbaar dat we het zo kunnen doen @THE_BASE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:01
Leuk om de ervaringen te lezen. Ik werk zelf ook al jaren niet meer 40 uur, terwijl ik als zelfstandige omzetten draai van tussen de 2 en 3 ton. Volgend jaar ga ik zelfs terug naar 24-28 uur met behoud van omzet.

Ik woon in Zweden en part time werken bestaat hier praktisch gezien niet voor kantoorbanen. Reden: de vakbonden (zeer groot hier) hebben in de jaren 80 gestreden voor gelijkheid door te zorgen dat ook vrouwen full time konden werken. Dat betekent dat men dat nog steeds als reden ziet om full time te kunnen, of beter gezegd mogen, werken.

Dat betekent dat als er een nieuwe functie nodig is bij een organisatie, deze gelijk 40 uur werkt ondanks dat er misschien voor 24 uur werk is. Mensen gaan eerder naar huis, helpen anderen “een beetje” en maken zo stressloos die 40 uur vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
ajhaverkamp schreef op zaterdag 3 oktober 2015 @ 10:44:
Al een jaar of 10 werk ik 4x9 (Gem. A'dam). Elke donderdag vrij. Andere collega's hebben andere dagen vrij. Eén afspraak: iedereen is er op dinsdag, dat is dan (eventueel) de vergaderdag. Bevalt prima.
Iedereen op de drukste dag van de week naar Amsterdam. Ja, dat is goed bedacht. :)

Edit: Sorry, dit is een reactie op iets uit 2015...

[ Voor 6% gewijzigd door BBBvB op 14-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
Ik heb altijd geprobeerd om zoveel mogelijk te werken. Ik wilde graag stoppen met werken op mijn 50e. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Stiggy schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:47:
Mooie observatie!

Zou het mogelijk ook meespelen - naast de redenen die je al noemt - dat sindsdien er wel is waar sprake is van stijgende welvaart, maar dat de verdeling van deze welvaart is scheefgegroeid? Je hebt in Nederland best wel een behoorlijke scheiding tussen jongeren en ouderen.

Iedere generatie heeft zo z'n problemen natuurlijk, maar rond 2000 was het toch wat 'makkelijker' om met alleen een middelbare school diploma een redelijke baan te krijgen, waarbij je misschien meteen al 4 dagen per week kon werken én relatief makkelijk met weinig eigen inleg een huis kon kopen.

Nu zien we dat veel meer mensen met een HBO-diploma met een grote studieschuld de schoolbanken uitkomen, niet bijzonder goed verdienen en de grootste moeite hebben om überhaupt een woning te krijgen.

Ik denk dat die trend goed zichtbaar is bij een overheidsorganisatie als Defensie waarvan zulke cijfers openbaar zijn: richting de 99% van de jonge en midden twintigers werkt daar 5 dagen per week (40 uur), terwijl een overgrote meerderheid van de 50+'ers daar juist 4 dagen per week werkt (36 uur). Zelfde cao, zelfde kansen en toch kiezen de jongeren voor net wat meer salaris. Je ziet het óók nog eens terug in de verlofregelingen van Defensie: de laatste jaren is er een trend zichtbaar waarbij jongeren hun verlofuren verkopen om wat extra geld over te houden, terwijl aan de andere kant de ouderen (terwijl ze dus al overwegend 4 dagen werken) verlofuren [b]bij[/i]kopen.

Natuurlijk zitten ze allemaal in een andere levensfase, maar het zegt wel wat dat twintigers/dertigers blijkbaar massaal aan arbeidsduurverlenging doen én verlofuren verkopen om aan het eind van de maand misschien €100 netto meer over te houden?

EDIT Dit schreef ik in 2022 over de huizenmarkt (zie quote hieronder). Iemand die 4 jaar daarvoor besloot om te sparen voor een huis moest bijna 3000 euro per maand sparen... en als eindstand: alsnog exact hetzelfde hypotheekbedrag nodig + alles wat was gespaard in die 4 jaar.

De huizenmarkt is sindsdien allesbehalve afgekoeld. Wat mij betreft ook weer een duidelijke indicator dat er binnen Nederland op het moment een groot welvaarts- danwel kansenverschil zit, wat dus weer zichtbaar wordt in groepen die zonder problemen 4 dagen per week kunnen werken zonder financiële zorgen terwijl anderen heel bewust voor 5 dagen per week kiezen en alsnog financiële zorgen hebben.
Uniciteit schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:13:
Iemand die 4 jaar geleden besloot "ik wil een huis kopen en ik ga daarvoor sparen" zou tot aan vandaag meer dan €3000 per maand moeten sparen. Met dat bedrag heeft die persoon niet eens de gemiddelde huizenprijzenstijging opgevangen. Oftewel: dat zeer gemiddelde huis in 2018, daarvoor moet je vandaag dezelfde hypotheek afsluiten als toen én dat volledig gespaarde bedrag van >€3000 p/m op neerleggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Uniciteit op 14-06-2025 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:44
Uniciteit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Mooie observatie!

Zou het mogelijk ook meespelen - naast de redenen die je al noemt - dat sindsdien er wel is waar sprake is van stijgende welvaart, maar dat de verdeling van deze welvaart is scheefgegroeid? Je hebt in Nederland best wel een behoorlijke scheiding tussen jongeren en ouderen.

Iedere generatie heeft zo z'n problemen natuurlijk, maar rond 2000 was het toch wat 'makkelijker' om met alleen een middelbare school diploma een redelijke baan te krijgen, waarbij je misschien meteen al 4 dagen per week kon werken én relatief makkelijk met weinig eigen inleg een huis kon kopen.

Nu zien we dat veel meer mensen met een HBO-diploma met een grote studieschuld de schoolbanken uitkomen, niet bijzonder goed verdienen en de grootste moeite hebben om überhaupt een woning te krijgen.

Ik denk dat die trend goed zichtbaar is bij een overheidsorganisatie als Defensie waarvan zulke cijfers openbaar zijn: richting de 99% van de jonge en midden twintigers werkt daar 5 dagen per week (40 uur), terwijl een overgrote meerderheid van de 50+'ers daar juist 4 dagen per week werkt (36 uur). Zelfde cao, zelfde kansen en toch kiezen de jongeren voor net wat meer salaris. Je ziet het óók nog eens terug in de verlofregelingen van Defensie: de laatste jaren is er een trend zichtbaar waarbij jongeren hun verlofuren verkopen om wat extra geld over te houden, terwijl aan de andere kant de ouderen (terwijl ze dus al overwegend 4 dagen werken) verlofuren [b]bij[/i]kopen.

Natuurlijk zitten ze allemaal in een andere levensfase, maar het zegt wel wat dat twintigers/dertigers blijkbaar massaal aan arbeidsduurverlenging doen én verlofuren verkopen om aan het eind van de maand misschien €100 netto meer over te houden?

EDIT Dit schreef ik in 2022 over de huizenmarkt (zie quote hieronder). Iemand die 4 jaar daarvoor besloot om te sparen voor een huis moest bijna 3000 euro per maand sparen... en als eindstand: alsnog exact hetzelfde hypotheekbedrag nodig + alles wat was gespaard in die 4 jaar.

De huizenmarkt is sindsdien allesbehalve afgekoeld. Wat mij betreft ook weer een duidelijke indicator dat er binnen Nederland op het moment een groot welvaarts- danwel kansenverschil zit, wat dus weer zichtbaar wordt in groepen die zonder problemen 4 dagen per week kunnen werken zonder financiële zorgen terwijl anderen heel bewust voor 5 dagen per week kiezen en alsnog financiële zorgen hebben.

[...]
Op basis van mijn N=1 ervaring, zeker. Ik heb bijna 10 jaar geleden het geluk dat ik een prima appartement kon kopen (ik had in mijn eerste baan een relatief goed inkomen t.o.v. wat ik op dat moment kon) en de afgelopen jaren ben ik in stapjes terug gegaan van 40 naar 32, want er is geen motivatie voor mij om meer te werken. Mijn hypotheek ligt gewoon vast, ik heb geen verhuisplannen of iets en al het overige wat ik wil kan ik ruimschoots betalen, ik heb dus eigenlijk niets aan het extra geld en heb dan liever extra vrije tijd. En bij veel vrienden zie ik hetzelfde, die hebben wat betreft wonen e.d. de schaapjes ook op het droge, dus die werken ook niet meer fulltime.

Doe ik een snelle hypotheekberekening alsof ik fulltime werk, kan ik mijn appartement nog steeds kopen (met ongeveer evenveel marge t.o.v. de maximale hypotheek als 10 jaar geleden), maar mijn inkomen is geen startersinkomen meer maar bovenmodaal (zelfs parttime), de waarde van mijn appartement is bijna verdubbeld in die 10 jaar, daar is als starter gewoon niet meer tussen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:48
Uniciteit schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:22:

Er zit ook nog een belangrijke tussengroep aan jongeren die ook gewoon 3 - 4 dagen in de week werken, qua woonruimte niet op een waar gewenste locatie zitten, maar komen tot een gewenste koop locatie gewoonweg hebben opgegeven omdat zelfs op moment dat ze fulltime gaan werken, de hypotheek acceptatie verre van dekkend is en het te overbruggen gat qua sparen dusdanig is, dat men de behoefte hiertoe niet voelt om deze druk te blijven ervaren.

Wat natuurlijk goed invoelbaar is. Indien je nu 3 dagen in de week kan werken, ergens in goedkopere huur zit. Zodra je voltijd gaat werken een hypotheek van circa 300 - 350k zou kunnen krijgen. Maar woningen veelal starten bij bijvoorbeeld 450k in de regio waar je zit. Dan kan het zomaar zijn dat je zo'n 10 jaar lang iedere maand voor die 1 - 2 dagen extra welk je werkt, geld enkel en alleen opzij aan het zetten bent zonder dat je er nu baat van hebt. Veel mensen leven aanzienlijk meer in het nu, dan dat dit de wil is.
spijkerhoofd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Mijn oma was toch echt vooroorlogs. Werkte er gewoon bij. Van het salaris van 1 arbeider waren de mondjes van bijna 10 kids niet te betalen. En van de vele kinderen welk ze hadden, was ook gewoon de verwachting dat zodra ze wettelijk mochten, ze gingen werken om geld in het laatje voor het huishouden bij te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Transportman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Op basis van mijn N=1 ervaring, zeker. Ik heb bijna 10 jaar geleden het geluk dat ik een prima appartement kon kopen (ik had in mijn eerste baan een relatief goed inkomen t.o.v. wat ik op dat moment kon) en de afgelopen jaren ben ik in stapjes terug gegaan van 40 naar 32, want er is geen motivatie voor mij om meer te werken. Mijn hypotheek ligt gewoon vast, ik heb geen verhuisplannen of iets en al het overige wat ik wil kan ik ruimschoots betalen, ik heb dus eigenlijk niets aan het extra geld en heb dan liever extra vrije tijd. En bij veel vrienden zie ik hetzelfde, die hebben wat betreft wonen e.d. de schaapjes ook op het droge, dus die werken ook niet meer fulltime.

Doe ik een snelle hypotheekberekening alsof ik fulltime werk, kan ik mijn appartement nog steeds kopen (met ongeveer evenveel marge t.o.v. de maximale hypotheek als 10 jaar geleden), maar mijn inkomen is geen startersinkomen meer maar bovenmodaal (zelfs parttime), de waarde van mijn appartement is bijna verdubbeld in die 10 jaar, daar is als starter gewoon niet meer tussen te komen.
Hier dan nog zo een zelfde, 10 jaar terug huis gekocht, lekker opgeknapt en met flinke overwaarde verkocht. Waar we nu wonen ga ik nooit meer weg en er is genoeg salaris om de weinige dingen die we graag willen te doen. Waarom zou ik dan meer werken dan de 32 uur die ik nu doe.
Vrije tijd die je kunt besteden aan wat je wilt en doorbrengen met familie en vrienden is onbetaalbaar.

Als ik dan zie in wat voor situatie mijn neefje en nichtje van even ruim 20 terechtkomen als die ooit een huis willen, daar is niet tegenop te werken. Dus ik ben benieuwd hoe zij hun uren gaan invullen als die baan na school binnenkort komt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strawberry_1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 18:31
Vandaag een artikel in het AD over de vierdaagse werkweek/proef bij AFAS.
https://www.ad.nl/economi...ar-werkdruk-ook~a24fb03f/

Het blijkt dat het werk ook in 4 dagen te doen is; maar dat er dan weinig tijd is voor een koffiepraatje enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Strawberry_1985 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:40:

Het blijkt dat het werk ook in 4 dagen te doen is; maar dat er dan weinig tijd is voor een koffiepraatje enzovoorts.
Ja maar dat is dan weer gek, als iedereen 4 dagen werkt dan zijn er toch meer mensen nodig voor hetzelfde werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
No Hands schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:00:
[...]

Ja maar dat is dan weer gek, als iedereen 4 dagen werkt dan zijn er toch meer mensen nodig voor hetzelfde werk?
Uit het artikel:
Het is een proef bij Afas, maar na een half jaar concludeert de directie dat de vierdaagse werkweek een succes was. Hoewel het personeel een dag minder werkt, steeg de productiviteit, net als de omzet. In de eerste drie maanden ging die met 11 procent omhoog. Dit komt niet per se doordat werknemers gelukkiger of gemotiveerder zijn door de extra vrije dag; alles kon gewoon efficiënter.
Ik heb dit vaker gelezen, een dag in de week minder betekend dat er minder en strikter vergaderd word. Ook heeft Afas veel taken geautomatiseerd.
Dat is in ieder geval de conclusie van bedrijfsantropoloog Jitske Kramer, die op onafhankelijke basis onderzoek deed naar het effect van de vierdaagse werkweek bij Afas. „Word je per uur betaald, dan vul je die uren met werk, ook al is wat moet gebeuren af. Een extra analyse hier, een nieuw rapport daar. Hierdoor creëren we onzinwerk. Ik denk dat veel organisaties een hoop tijd winnen als ze hiermee stoppen.’’

Bij Afas doen ze sinds de vaste vrije vrijdag alleen de dingen die noodzakelijk zijn. Ook wordt minder vergaderd en vergaderingen beginnen stipt op tijd. Verder zijn nog meer taken geautomatiseerd. Het salesteam kreeg bijvoorbeeld meer gedaan met 20 procent minder tijd en ook nog eens met drie mensen minder.
Een mooi voorbeeld hoe automatisering (en robotisering) meedraagt aan minder te hoeven werken ipv de ouderwetse blik van meer winst maken. AFAS gebruikt de automatisering om tijd terug te geven aan het personeel.
Maar een slavendrijver is Afas allesbehalve, benadrukt algemeen directeur Bas van der Veldt. „De it innoveert continu, die innovaties hebben we altijd gebruikt om nog meer werk te verzetten en nog sneller te werken. Nu geven we de tijd die we winnen terug aan de mensen.’’

Wel geeft het bedrijf toe dat de vrijdag niet altijd een vrije dag is. Iedereen mag ’m naar wens invullen met bijvoorbeeld sport, Netflixen, kinderen of mantelzorg, maar als er gewerkt moet worden, wordt er gewerkt. „Het is eerder een overgangsdag tussen vier efficiënte werkdagen en het weekend’’, zegt Kramer. „Voorheen werkten mensen nog weleens in het weekend, maar dat is nu niet meer nodig.’’
Inderdaad, werkdruk is niet hetzelfde als stress. Je kan het ook zien als minder lullen en meer poetsen.
Dat gebeurde ook bij Afas. Uit de analyse van Kramer blijkt dat werknemers sinds ze vier dagen werken meer werkdruk ervaren. „Mensen vertelden mij dat hun werkweek er niet per se rustiger of leuker op is geworden, de lucht is eruit. Tegelijkertijd geven ze aan dat de werkweek in zijn geheel wel meer in balans is’’, zegt de antropoloog. Afas-directeur Van der Veldt benadrukt dat werkdruk niet hetzelfde is als stress. „Iedereen komt op maandag heel fris weer binnen.’’
Minder uren werken hoeft niet te betekenen dat je meer kosten kwijt bent.
De vierdaagse werkweek is financieel niet voor elk bedrijf haalbaar is. Mensen een dag vrij geven met behoud van salaris vraagt om een investering. Toch kost een vierdaagse werkweek uiteindelijk niets extra, stelt Goulmy. „Uit voorbeelden blijkt dat korter werken voor minder verzuim en uitstroom zorgt. Je hoeft geen extra mensen in te zetten en je hebt minder recruitmentkosten, omdat mensen graag bij je blijven werken. Die extra loonkosten verdien je dus terug.’’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
No Hands schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:00:
[...]

Of mensen gaan harder/efficiënter werken omdat ze minder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:37
Aschtra schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:10:
[...]

Dat zal in het begin wellicht zo zijn... hoe zal dit gaan als men aan de nieuwe vorm gewend is?
Mensen zijn nogal gewoonte dieren, kan me zomaar voorstellen dat na een tijdje men ook gewoon weer koffie gaat drinken bij de automaat en daar gaat kletsen (ter illustratie)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Aschtra schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:10:
[...]

Of zoals Afas, automatiseren ze zoveel mogelijk taken, en ipv meer productie krijgen de medewerkers meer vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10
Strawberry_1985 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:40:

Als je weer dat je 5 dagen hebt / moet werken dus je wellicht toch wat rustiger aan. Ik werk 4 dagen, vrijdag vrij, en weet dus dat ik 4 dagen heb om het werk te doen wat niet kan blijven liggen op de andere werkdag en het weekend dus dan werk je iets harder op de andere dagen. En de werkgever is ook een dag minder kwijt aan salaris want sta voor 4 dagen op de lijst ;) want niet zoals bij afas krijg je extra uren, dus win win. In mijn optiek is 4 dagen werken per week voor de meeste werkgevers het aantrekkelijkst. Het meeste werk is toch wel af in 4 dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Deezers op 23-09-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:15:
[...]

Of zoals Afas, automatiseren ze zoveel mogelijk taken, en ipv meer productie krijgen de medewerkers meer vrije tijd.
Dat valt bij mij onder efficiënter werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:49
Deezers schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:15:
[...]
Als je weer dat je 5 dagen hebt / moet werken dus je wellicht toch wat rustiger aan. Ik werk 4 dagen, vrijdag vrij, en weet dus dat ik 4 dagen heb om het werk te doen wat niet kan blijven liggen op de andere werkdag en het weekend dus dan werk je iets harder op de andere dagen. En de werkgever is ook een dag minder kwijt aan salaris ;) dus win win.
Ik zie die win-win dan weer niet. Ik kan wel 4 dagen gaan werken en dan 80% betaald krijgen, maar het werk blijft hetzelfde. Zie voor mezelf geen reden om hetzelfde te moeten leveren voor minder geld.

Maargoed, mijn werkgever is toch te ouderwets hiervoor, 4x9 mag ook niet, dus dat blijven gewoon 5 dagen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:20:
[...]

Ik zie die win-win dan weer niet. Ik kan wel 4 dagen gaan werken en dan 80% betaald krijgen, maar het werk blijft hetzelfde. Zie voor mezelf geen reden om hetzelfde te moeten leveren voor minder geld.

Maargoed, mijn werkgever is toch te ouderwets hiervoor, 4x9 mag ook niet, dus dat blijven gewoon 5 dagen.
Win voor jou als werknemer dat je 4 dagen werkt en win voor de werkgever die jou dus 4 dagen betaald maar vaak gewoon voor 5 dagen werk krijgt geleverd. Bij afas betalen ze iedereen een dag extra in de week. Dat zie ik niet snel gebeuren bij veel bedrijven, laat staan sectoren als de zorg en onderwijs die sowieso al structureel geld en personeelstekort hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:20:
[...]

Je zou ook kunnen kiezen om een andere baan te zoeken waarbij je net zoveel verdiend met 4 dagen als nu met 5 dagen, dat heb ik ook gedaan. Er zijn trouwens genoeg bedrijven die wel 4x9 aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:10:
[...]

Uit het artikel:

[...]

Ik heb dit vaker gelezen, een dag in de week minder betekend dat er minder en strikter vergaderd word. Ook heeft Afas veel taken geautomatiseerd.
Dat een dag minder werken dat oplevert geloof ik wel. Maar je kan niet elk jaar een dag minder gaan werken, want dan werk je niet meer over 5 jaar. En dat zou dus mijn primaire vraag ook zijn op basis van dat artikel: Wat ze aangeven als reden dat er nu efficienter gewerkt wordt heeft geen direct verband met 4 dagen per week werken (minder bullshit eromheen, minder zinloze vergaderingen, etc). Het kan mogelijk wel een verband hebben met een dag minder werken, dat er eens kritisch gekeken wordt naar wat er nu echt nodig is, maar een paar jaar de toekomst in, zijn die dingen dan niet net zo hard weer terug gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:42
Deezers schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:15:
[...]

Als je weer dat je 5 dagen hebt / moet werken dus je wellicht toch wat rustiger aan. Ik werk 4 dagen, vrijdag vrij, en weet dus dat ik 4 dagen heb om het werk te doen wat niet kan blijven liggen op de andere werkdag en het weekend dus dan werk je iets harder op de andere dagen. En de werkgever is ook een dag minder kwijt aan salaris want sta voor 4 dagen op de lijst ;) want niet zoals bij afas krijg je extra uren, dus win win. In mijn optiek is 4 dagen werken per week voor de meeste werkgevers het aantrekkelijkst. Het meeste werk is toch wel af in 4 dagen.
Zou er niet hetzelfde spelen rond het aspect 'langer werken'? De pensioenleeftijd die steeds opschuift.

Als in: dezelfde hoeveelheid werk zal in meerdere werkjaren gedaan worden.

Mensen zullen bewust/onbewust een beetje meer reserve inrekenen want ze moeten nog zolang door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:49
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:39:
[...]
Je zou ook kunnen kiezen om een andere baan te zoeken waarbij je net zoveel verdiend met 4 dagen als nu met 5 dagen, dat heb ik ook gedaan. Er zijn trouwens genoeg bedrijven die wel 4x9 aanbieden...
Als ik weg ga zou het niet voor de euro’s zijn. Maar als je ergens vanaf de eerste dag minder werkt zal de workload daar meer op aangepast zijn dan als je van 5 naar 4 dagen gaat en dezelfde output moet leveren.

4 dagen werken en meer (of hetzelfde) verdienen wordt ook een zwaardere functie dan. En daar heb ik op dit moment geen behoefte aan, ook niet intern qua promotie.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sissors schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
[...]

Dat een dag minder werken dat oplevert geloof ik wel. Maar je kan niet elk jaar een dag minder gaan werken, want dan werk je niet meer over 5 jaar.
Niemand zegt dat mensen per jaar een dag in de week minder gaan werken, dat zie ik ook niet gebeuren zo snel.
En dat zou dus mijn primaire vraag ook zijn op basis van dat artikel: Wat ze aangeven als reden dat er nu efficienter gewerkt wordt heeft geen direct verband met 4 dagen per week werken (minder bullshit eromheen, minder zinloze vergaderingen, etc). Het kan mogelijk wel een verband hebben met een dag minder werken, dat er eens kritisch gekeken wordt naar wat er nu echt nodig is, maar een paar jaar de toekomst in, zijn die dingen dan niet net zo hard weer terug gekomen?
Dat is een vraag die we pas in de toekomst kunnen beantwoorden. Ik heb er nu geen antwoord op. Aan de andere kant, een andere grote vernieuwing was het thuiswerken, wat nu hybride thuiswerken geworden is. Ik zie dat nog niet terugkomen, de meeste kantoorbedrijven hebben het hybride werken geadopteerd en 5 jaar na het begin van corona werken we nog deels thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Wozmro schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:07:
[...]

Zou er niet hetzelfde spelen rond het aspect 'langer werken'? De pensioenleeftijd die steeds opschuift.

Mensen zullen bewust/onbewust een beetje meer reserve inrekenen want ze moeten nog zolang door.
Voor mij is dat zeker de reden dat ik minder ben gaan werken, ik heb veel gewerkt met 60ers die altijd 40 uur gewerkt hebben, die waren over het algemeen niet vooruit te branden meer. Wellicht met de 32 urige werkweek en na je 55e wellicht met 3 dagen werken dat je prima tot je 70e kan werken. Ik heb ooit voor het UWV gewerkt, het gros van de langdurig zieken waren boven de 60 en altijd 40 uur gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:53
Deezers schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:34:
[...]

Win voor jou als werknemer dat je 4 dagen werkt en win voor de werkgever die jou dus 4 dagen betaald maar vaak gewoon voor 5 dagen werk krijgt geleverd. Bij afas betalen ze iedereen een dag extra in de week. Dat zie ik niet snel gebeuren bij veel bedrijven, laat staan sectoren als de zorg en onderwijs die sowieso al structureel geld en personeelstekort hebben.
Die laatsgenoemde sectoren valt het personeel als bosjes om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
com2,1ghz schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:52:
[...]

Die laatsgenoemde sectoren valt het personeel als bosjes om.
Maar ook daar is de parttime factor al gigantisch. Dan ga je nóg meer personeel nodig hebben voor dezelfde uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:07:
[...]

Ligt er maar helemaal aan wat voor (en hoeveel) banen er verdwijnen door AI. Het aantal junior functies bij consultancy’s, advocatenkantoren, headhuntersfirma’s en accountantsorganisaties wordt al minder. Deloitte ging in het gebroken boekjaar 2024/2025 van 7780 naar 7053 werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Deezers schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:02:
[...]

Maar ook daar is de parttime factor al gigantisch. Dan ga je nóg meer personeel nodig hebben voor dezelfde uren.
Waarom denk je dat daar zoveel parttime gewerkt word? Waarom denk je dat er zoveel ziekteverzuim is? Waarom denk je dat er weinig jongeren te porren zijn voor de zorg, waarom zorgmedewerkers een andere baan zoeken? Het werk in de zorg is veel te zwaar en de beloning valt vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Uhuruburu schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:13:
[...]

Ligt er maar helemaal aan wat voor (en hoeveel) banen er verdwijnen door AI. Het aantal junior functies bij consultancy’s, advocatenkantoren, headhuntersfirma’s en accountantsorganisaties wordt al minder. Deloitte ging in het gebroken boekjaar 2024/2025 van 7780 naar 7053 werknemers.
De vraag is, hoe ga je straks aan mediors en seniors komen als je juniors geen kans meer geeft? Op lange termijn zie ik grote issues ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:22
4x9,5 hier zelfs, sinds afgelopen juni. Ik had gesolliciteerd bij een bedrijf waar de fulltime werkweek 36 uur, volledig vrij in te delen. Dat is het om verschillende redenen niet geworden, maar omdat ik een dochtertje heb van 1 en mijn ouderschapsverlof afliep heeft het me wel na doen denken. Ik ben in gesprek gegaan met mijn werkgever en die hadden geen enkel probleem met 4 dagen. Alleen mijn salaris obv 40 uur wilden ze maar mondjesmaat verhogen, waar ik met 36 uur erop achteruit zou gaan. Uiteindelijk uitgekomen op 38 uur, waardoor ik er qua geld zelfs een paar tientjes op vooruit ben gegaan.

Ik snap dat mensen zeggen "dan heb je wel een hele lange werkdag". Dat is ook wel zo, maar ik ben geen ochtendmens dus voorheen werkte ik altijd 9:30 - 18:00. Dat is nu 8:00 - 18:00 geworden. Aan die ochtenden ben ik relatief snel gewend geraakt eigenlijk en mijn avonden zijn dus hetzelfde gebleven, dus voor m'n gevoel werk ik echt een stuk minder dan met 5x8. 's Ochtends doe je immers over het algemeen toch niets met je vrije tijd behalve langer slapen. Dat eerste uur is ook wel ideaal om mail weg te werken en dat soort dingen, aangezien er dan toch nog bijna niemand online is. Zeker niet omdat mijn directe collega's en ook manager in Engeland zitten waar het dus ook nog eens een uur vroeger is.

Daarbij is mijn manager vooral geïnteresseerd in mijn output, niet zozeer in de uren die ik draai. Als ik in rustige weken een keer 32 uur maak is dat helemaal prima. Heb op mijn werkdagen overigens wel de laptop de volledige 38 uren aan, ook in de rustige weken. Ik krijg ook wel vaak ad hoc dingen en die pak ik dan direct op. Maar dat ik daarnaast misschien wel een uurtje zit te gamen (of een post op Tweakers plaats) is geen enkel probleem. Dat sturen op output lijkt me in veel kantoorbanen overigens sowieso wel een veel betere manier van mensen aansturen, ook als iemand 40 uur maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VidaR-9 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:22:
[...]

Als ik weg ga zou het niet voor de euro’s zijn. Maar als je ergens vanaf de eerste dag minder werkt zal de workload daar meer op aangepast zijn dan als je van 5 naar 4 dagen gaat en dezelfde output moet leveren.

4 dagen werken en meer (of hetzelfde) verdienen wordt ook een zwaardere functie dan. En daar heb ik op dit moment geen behoefte aan, ook niet intern qua promotie.
als jij van je werkgever 4 dagen mag gaan werken betekend dat in mijn ogen dat er uren vrijkomen voor iemand ander som in te vullen, niet dat je dezelfde hoeveelheid werk in minder uren moet dus.
Je hebt dat ook zelf in de hand, ik werk een dag minder dus ik kan dat en dat dan niet meer doen, dat moet iemand anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:46:
[...]

Niemand zegt dat mensen per jaar een dag in de week minder gaan werken, dat zie ik ook niet gebeuren zo snel.
Nee want dat is dus onmogelijk. Maar mijn punt wat ik probeerde te maken: Er is een heel verschil tussen of je 4 dagen werkt, of dat je 5 dagen werkte, de stap naar 4 dagen maakt, en het hele bedrijf met je. Dan is het nieuw. Dan worden er allemaal dingen gedaan. Dan wordt bedacht of die meetings nou echt zo nuttig waren. Maar dat staat in principe natuurlijk los van of je 4 of 5 dagen werkt. Je kan ook 5 dagen werken zonder nutteloze meetings. (Schijnt, van horen zeggen, zelf geen ervaring mee :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sissors schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:29:
[...]

Nee want dat is dus onmogelijk. Maar mijn punt wat ik probeerde te maken: Er is een heel verschil tussen of je 4 dagen werkt, of dat je 5 dagen werkte, de stap naar 4 dagen maakt, en het hele bedrijf met je. Dan is het nieuw. Dan worden er allemaal dingen gedaan. Dan wordt bedacht of die meetings nou echt zo nuttig waren. Maar dat staat in principe natuurlijk los van of je 4 of 5 dagen werkt. Je kan ook 5 dagen werken zonder nutteloze meetings. (Schijnt, van horen zeggen, zelf geen ervaring mee :P ).
Daar heb je gelijk in. Ik denk dat velen bedrijven eens kritisch moeten kijken wat kunnen we schrappen, en hoe kunnen we meetings beter timeboxen, want veel tijd blijft aan de strijkstok hangen hierdoor. Maar ook, hoe kunnen we automatisering en robotisering zodanig inzetten dat we medewerkers minder hoeven in te zetten, en Afas laat zien dat het kan, maar zorgt er ook voor dat deze tijd omgezet kan worden naar meer vrije tijd voor de medewerkers, Afas laat zo zien dat zij een goede werkgever zijn, maar ook laat Afas een glimp van de toekomst zien waarin mensen minder hoeven te werken, en meer vrije tijd hebben, de vraag die ik heb, is dat in de toekomst geen recept voor veel werkloosheid, of moeten we de 32 urige werkweek invoeren en bedrijven compenseren met loonkosten door een algemene basisinkomen in te voeren zodat we een brede welvaart en welzijn kunnen houden ipv een zeer hoge werkloosheid en een kleine groep mensen die wel door moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:54
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:23:
[...]

De vraag is, hoe ga je straks aan mediors en seniors komen als je juniors geen kans meer geeft? Op lange termijn zie ik grote issues ontstaan.
Nou ja, de vraag naar juniors zal niet 0 worden, maar de vraag zal minder zijn. Meer werk uit kunnen besteden aan automatisering = minder personeel nodig.

Zo gaat het al jaren in verschillende sectoren en nu is IT zelf aan de beurt. :)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56
Vld1989 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:34:
4x9,5 hier zelfs, sinds afgelopen juni. Ik had gesolliciteerd bij een bedrijf waar de fulltime werkweek 36 uur, volledig vrij in te delen. Dat is het om verschillende redenen niet geworden, maar omdat ik een dochtertje heb van 1 en mijn ouderschapsverlof afliep heeft het me wel na doen denken. Ik ben in gesprek gegaan met mijn werkgever en die hadden geen enkel probleem met 4 dagen. Alleen mijn salaris obv 40 uur wilden ze maar mondjesmaat verhogen, waar ik met 36 uur erop achteruit zou gaan. Uiteindelijk uitgekomen op 38 uur, waardoor ik er qua geld zelfs een paar tientjes op vooruit ben gegaan.

Ik snap dat mensen zeggen "dan heb je wel een hele lange werkdag". Dat is ook wel zo, maar ik ben geen ochtendmens dus voorheen werkte ik altijd 9:30 - 18:00. Dat is nu 8:00 - 18:00 geworden. Aan die ochtenden ben ik relatief snel gewend geraakt eigenlijk en mijn avonden zijn dus hetzelfde gebleven, dus voor m'n gevoel werk ik echt een stuk minder dan met 5x8. 's Ochtends doe je immers over het algemeen toch niets met je vrije tijd behalve langer slapen. Dat eerste uur is ook wel ideaal om mail weg te werken en dat soort dingen, aangezien er dan toch nog bijna niemand online is. Zeker niet omdat mijn directe collega's en ook manager in Engeland zitten waar het dus ook nog eens een uur vroeger is.

Daarbij is mijn manager vooral geïnteresseerd in mijn output, niet zozeer in de uren die ik draai. Als ik in rustige weken een keer 32 uur maak is dat helemaal prima. Heb op mijn werkdagen overigens wel de laptop de volledige 38 uren aan, ook in de rustige weken. Ik krijg ook wel vaak ad hoc dingen en die pak ik dan direct op. Maar dat ik daarnaast misschien wel een uurtje zit te gamen (of een post op Tweakers plaats) is geen enkel probleem. Dat sturen op output lijkt me in veel kantoorbanen overigens sowieso wel een veel betere manier van mensen aansturen, ook als iemand 40 uur maakt.
Ik ben toch benieuwd hoe je het dan doet met een huishouden en dochtertje. Blijft weinig tijd over als je tot 18:00 aan het werk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:22
DJ-Promo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:32:
[...]

Ik ben toch benieuwd hoe je het dan doet met een huishouden en dochtertje. Blijft weinig tijd over als je tot 18:00 aan het werk bent.
Mijn vrouw zit in de gezondheidszorg, dus werkt ook vaak weekenden. Het is moeilijk om er een aantal uren op te plakken aangezien haar diensten altijd 24 of 48 uur zijn, maar ze heeft 1 vaste werkdag en in totaal 2 of 3 diensten per week. Op die vast werkdag ben ik vrij en daarnaast gaat ons dochtertje 2 dagen per week naar de opvang. Er zijn dus heel weinig momenten dat mijn vrouw en ik tegelijk aan het werk zijn EN we geen oppas hebben.

Qua huishouden, ik werk best wel veel thuis dus dan is het geen probleem om even een wasje erin te gooien en dat soort dingen. De diensten van mijn vrouw bestaan voor een deel uit on-call zijn, dus die heeft ook wel tijd om wasjes/stofzuigen/avondeten voorbereiden etc tijdens haar werk te doen (al moet ze ook regelmatig direct weg na een belletje). Op mijn vrije dag haal ik boodschappen voor een hele week, verder gaan we nooit naar de supermarkt. Op die dag doe ik ook vaak grondig stoffen/stofzuigen en zo nodig dweilen. En dan heb je alweer een groot deel van het huishouden gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:49:
Ik heb ooit voor het UWV gewerkt, het gros van de langdurig zieken waren boven de 60 en altijd 40 uur gewerkt.
Dat lijkt me nogal wiedes, voor die generatie was 40 uur werken de norm. Verder zal die generatie vanwege de leeftijd bovengemiddeld kwetsbaar zijn voor ziekte (de zeventigers nog meer, maar die hebben niets meer met het UWV te maken), en zal vanwege het opleidingsniveau die generatie bovengemiddeld vaak fysieke arbeid hebben verricht.

Misschien is het goed om er niet langer van uit te gaan dat veertig uur de norm is. Ook niet bij het berekenen van inkomensplaatjes. Veel van het "voordeel" van minder werken komt immers neer op een lagere belastingafdracht, en het lijkt me niet meer dan redelijk dat daarvoor wordt gecorrigeerd, zonder de mensen met lage inkomens (die veertig uur of meer moeten werken om rond te komen) daarvoor te straffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:19

Mfpower

In dubio

Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat we blij zijn met 40 uur werken (of 32) terwijl we het grootste deel van de geschiedenis maar 3 uur per dag werkten, als jager-verzamelaar.

Interessant om eens te bekijken: https://www.lovemoney.com...work-across-human-history
Niet iedereen in alle tijden, maar op een paar uitzonderingen na werken we nu heel veel meer dan ooit. Toegegeven, er waren samenlevingen waar ook al 8 uur gewerkt werd, maar dan vaak maar 150 dagen per jaar. In de VS is 239 dagen per jaar de norm voor veel mensen. In Europa is het beter. In China slechter.

En dan waren er waarschijnlijk ook minder bullshit jobs. Je werk betrof meestal een directe en volledige bijdrage aan de samenleving (nogmaals: uitzonderingen zoals slavernij, horigen etc uitgezonderd, hoewel horigen misschien ook wel minder werkten dan wij nu) waarbij werk en samenleven meer samengingen. Tijdens de industriële revolutie hebben we een all-time high aan uren gehad, zo rond 1850 met 16 uur per dag, 311 dagen per jaar. Daar ging iedereen stuk aan, dus is het teruggebracht naar 40 uur als standaard, maar imho is dat nog steeds teveel, zeker historisch gezien. En de reistijd naar werk, wat ik ook geen vrije tijd vind, komt daar nog eens boven op. Samen met alles wat daar nog bij komt zoals het heen en weer rijden van kinderen naar hun sportclubs.

Het is nu voor de meeste van ons een stuk beter, maar het type werk put ons uit waardoor velen van ons in de stress of burnout zitten. Dit kan door zwaar werk of altijd aan staan (onderwijs, zorg) maar ook bullshit-jobs waarbij niets wat je doet er toe doet. Ook is voor velen van ons nwerk balanceren met een gezin enorm moeilijk geworden. Misschien werken we straks maar 4 dagen, maar per huishouden zijn dat nog steeds meer uren dan in de jaren 50-80 toen we in NL vooral 1 inkomen hadden om op rond te komen. Niet-betaald werk (zoals de zorg voor kinderen) wordt niet als werk gezien maar iets wat je maar even in je eigen tijd moet doen.

Toegegeven, in materiële zin kunnen we meer dan ooit, en hebben we een enorme welvaart, maar of de manier en het aantal uur wat we werken nou iets is waar we blij mee moeten zijn heb ik toch altijd mijn twijfels over. Ik schrijf dit niet om te klagen, maar om e.e.a. eens in perspectief te zetten.

Inbefore: ja maar vroeger werden we maar 30, gingen we dood aan de pest, kindersterfte en was je overgeleverd aan de genade van je leenheer etc. <- ja idd, maar ik wil specifiek de historische context van werkuren toch even benoemd hebben :)
offtopic:
Ik heb overigens een sabbatical van 2 jaar gehad waarbij ik 1 jaar nodig had om tot rust te komen, en het tweede jaar een soort creativiteit en ondernemendheid in mezelf ontwaarde die ik sinds mijn studententijd niet meer heb gehad. De manier waarop we werken drukt (in elk geval bij mij) dat creatieve stuk wat in me zit enorm naar beneden en het had heel veel tijd nodig om er weer uit te komen. Inmiddels heb ik bijna een boek af, ben ik blogger, spreker, podcaster, en heb een enorm tof netwerk opgebouwd. En nog belangrijker: een gezinsband opgebouwd waarvan ik niet wist dat het kon door m'n kids zelf te scholen, te reizen en met ze dingen te bouwen. Maar het geld is helaas op, en moet ik het weer proberen ernaast te doen wat bijna niet lukt. De kooi van 32 of 40 uur voel je pas echt als je er een tijdje uit bent geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Mfpower schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:05:
En dan waren er waarschijnlijk ook minder bullshit jobs. Je werk betrof meestal een directe en volledige bijdrage aan de samenleving (nogmaals: uitzonderingen zoals slavernij, horigen etc uitgezonderd,
Alleen was in veel van die samenlevingen slavernij of horigheid de norm. Rome, Athene, Sparta, de meerderheid van de bevolking was slaaf. Met uitzondering van de laatste eeuw heeft gedurende de hele geschiedenis de meerderheid van de bevolking zwaar en nederig werk in de landbouw gedaan.

En reken maar dat simpelweg "leven" veel tijdrovender was dan het nu is. Water halen, hout hakken, kleren repareren, schoenen lappen, voedsel conserveren, spinnen, weven, en nog een hele sloot aan andere "huishoudelijke" taken die we nu niet meer zouden herkennen.

Zelfs in de twintigste eeuw kostte het een huisvrouw een hele dag om de was voor het gezin te doen.
Misschien werken we straks maar 4 dagen, maar per huishouden zijn dat nog steeds meer uren dan in de jaren 50-80 toen we in NL vooral 1 inkomen hadden om op rond te komen.
Ook dat was natuurlijk een historische uitzondering, omdat we in de 19e eeuw vrouwen zijn gaan verbieden buitenshuis te werken.
Niet-betaald werk (zoals de zorg voor kinderen) wordt niet als werk gezien maar iets wat je maar even in je eigen tijd moet doen.
Ook dat is niet nieuw. Ik gun iedereen een betekenisvolle invulling van zijn of haar leven (maar houd alsjeblieft je kinderen op school), maar ik denk dat we daar niet gaan komen door de geschiedenis te vervalsen en er een luilekkerland van te maken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste