Ik stuit zojuist op dit topic en ben erg onder de indruk van hoe Home Assistant eruit ziet en wat het kan. De opmerkingen over de eindeloze mogelijkheden overtuigde me om me hier eens in te gaan verdiepen.
Sorry voor het lange verhaal maar ik zou aan jullie als ervaringsdeskundigen willen vragen om eens te kijken naar mijn 'platform' en mij te vertellen of Home Assistant een optie voor me is. Ik maak namelijk maar weinig gebruik van standaard accessoires maar ik kan wel redelijk python3 programmeren.
Een jaar geleden heb ik een eigen PyQt4 applicatie geschreven (met GUI op 7" RPi touchscreen) om mijn huis te automatiseren. Inmiddels is het echter een redelijk complex geheel aan het worden, zo heb ik nu ook een memory lekje ergens waar ik niet helemaal uit kom.
Ik koos voor een eigen PyQt applicatie omdat ik met goedkope onderdelen zelf mijn huis wilde automatiseren en beveiligen zonder afhankelijk te zijn van andere instanties/online portals of dure hardware. Tijdens een flinke verbouwing heb ik zowat overal loze leidingen aangebracht omdat ik in dit soort projecten een hekel heb aan hardware waar een batterij in moet.
Ik heb een PiFace Digital2 op mijn Raspberry Pi2 zitten waar magneetschakelaars, bewegingssensors en lasers+lichtsensors aan hangen die gezamenlijk mijn alarmsysteem vormt. Als ik via de GUI het alarm inschakel, start de zelfgemaakte python3 'alarmservice' en wordt er geluisterd naar waarde veranderingen in die componenten. Bij een waarde verandering wordt een functie in de PyQt applicatie gestart;
Sorry voor het lange verhaal maar ik zou aan jullie als ervaringsdeskundigen willen vragen om eens te kijken naar mijn 'platform' en mij te vertellen of Home Assistant een optie voor me is. Ik maak namelijk maar weinig gebruik van standaard accessoires maar ik kan wel redelijk python3 programmeren.
Een jaar geleden heb ik een eigen PyQt4 applicatie geschreven (met GUI op 7" RPi touchscreen) om mijn huis te automatiseren. Inmiddels is het echter een redelijk complex geheel aan het worden, zo heb ik nu ook een memory lekje ergens waar ik niet helemaal uit kom.
Ik koos voor een eigen PyQt applicatie omdat ik met goedkope onderdelen zelf mijn huis wilde automatiseren en beveiligen zonder afhankelijk te zijn van andere instanties/online portals of dure hardware. Tijdens een flinke verbouwing heb ik zowat overal loze leidingen aangebracht omdat ik in dit soort projecten een hekel heb aan hardware waar een batterij in moet.
Ik heb een PiFace Digital2 op mijn Raspberry Pi2 zitten waar magneetschakelaars, bewegingssensors en lasers+lichtsensors aan hangen die gezamenlijk mijn alarmsysteem vormt. Als ik via de GUI het alarm inschakel, start de zelfgemaakte python3 'alarmservice' en wordt er geluisterd naar waarde veranderingen in die componenten. Bij een waarde verandering wordt een functie in de PyQt applicatie gestart;
- In de GUI van de applicatie gaat een timer lopen omdat je je PIN moet ingeven
- Er worden 3 foto's gemaakt via een IP-cam en in een temp folder opgeslagen
- Als de zon onder is, gaan de lampen aan in gedimde modus
- Als je geen PIN ingeeft worden de foto's via Telegram naar mijn telefoon gestuurd, gaan de lichten knipperen en wordt er een alarmtoon afgespeeld. Schakel je het alarm netjes uit dan worden de foto's verwijdert
- een OTGW waar ik mijn temperatuur uit lees en geef ik met een icoontje weer of het vlammetje en/of de pomp aan is
- AM2301 sensors voor buitenklimaat en binnenluchtvochtigheid
- MiLight lampen die ik via de GUI kan besturen
- Homebridge geïnstalleerd met een custom plugin zodat ik via Apple HomeKit kan praten met mijn PyQt4 applicatie (zo kan ik tegen Siri zeggen dat ik naar bed ga en worden alle lampen uitgeschakeld en wordt het alarm ingeschakeld
)
- net mijn eerste prototype klaar om de draaistok van de luxaflex te vervangen door een stappen motor
(de service hiervoor zal overigens op een andere RPi draaien omdat stappen motors een hoop GPIO pinnen nodig hebben als je ze los van elkaar wilt kunnen besturen)
6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L