Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mijn history is er opeens mee opgehouden nadat ik een backup had terug gezet.

Ik krijg deze foutmelding: 2017-12-24 15:41:15 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: 'INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created) VALUES (?, ?, ?, ?, ?)'] [parameters: ('service_registered', '{"domain": "recorder", "service": "purge"}', 'LOCAL', '2017-12-24 14:40:52.359451', '2017-12-24 14:41:15.643543')]

Is dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SPX420 schreef op zondag 24 december 2017 @ 15:43:
Mijn history is er opeens mee opgehouden nadat ik een backup had terug gezet.

Ik krijg deze foutmelding: 2017-12-24 15:41:15 ERROR (Recorder) [homeassistant.components.recorder.util] Error executing query: (sqlite3.DatabaseError) database disk image is malformed [SQL: 'INSERT INTO events (event_type, event_data, origin, time_fired, created) VALUES (?, ?, ?, ?, ?)'] [parameters: ('service_registered', '{"domain": "recorder", "service": "purge"}', 'LOCAL', '2017-12-24 14:40:52.359451', '2017-12-24 14:41:15.643543')]

Is dit te fixen?
Wat heb je als RECORDER: in je configuration zitten?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:05:
[...]

Wat heb je als RECORDER: in je configuration zitten?
Dit:
recorder:
purge_interval: 2
purge_keep_days: 5

Is er een manier om de history te resetten?

[ Voor 8% gewijzigd door SPX420 op 24-12-2017 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SPX420 schreef op zondag 24 december 2017 @ 16:12:
[...]

Dit:
recorder:
purge_keep_days: 5

Is er een manier om de history te resetten?
https://home-assistant.io/docs/backend/database/
Je kunt op die manier de onjuiste info uit je db halen.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Draaien jullie influxdb op een pi? Ik gooi vanuit openhab al meer dan een jaar lang allemaal data naar influxdb en dat draait nu wel retestabiel hier. Maargoed, ik heb een servertje met ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist overgestapt van influxdb naar mysql. Wat een verschil! Home assistant performance is echt 10x beter. Met name grafieken laden echt veel sneller en belangrijkste : geen errors in mijn log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik wil overstappen van Pimatic naar Home Assistant. Ik had stiekum verwacht dat ik de hardware min of meer ongewijzigd kon laten (Raspberry Pi met een Nano V3.0 ATmega328P waaraan mijn 433 zender en ontvanger zijn gekoppeld)

Voor Pimatic heb ik de Nano geflashed.

Nu begrijp ik dat ik, om in HAS 433 spul te kunnen gebruiken, pilight geinstalleerd moet worden. Klopt dat?

Maar, moet de ATMega328P op een andere manier geflashed worden? Wat moet ik in de config van pilight zetten ? Daar staat nu

code:
1
2
3
4
5
"hardware": {
        "433nano": {
            "comport": "/dev/ttyUSB0"
        }
    },

Ik heb Pilight op dezelfde Pi geinstalleerd als waar HAS op staat en in de configuration.yaml van HAS staat daarom dit:

code:
1
2
3
pilight:
  host: 192.168.1.111
  port: 5000

Maar bij het starten van HAS krijg ik de volgende melding :

code:
1
2
3
4
5
6
7
Invalid config

The following components and platforms could not be set up:

pilight

Please check your config.

Ik twijfel met name of pilight de usb-nano wel herkent want bij het starten van pilight krijg ik deze melding:

code:
1
2
Job for pilight.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status pilight.service" and "journalctl -xe" for details.

en systemctl status pilight.service geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
● pilight.service - pilight
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/pilight.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2017-12-25 10:04:12 CET; 32s ago
  Process: 2754 ExecStart=/usr/local/sbin/pilight-daemon (code=exited, status=1/FAILURE)
 Main PID: 784 (code=killed, signal=TERM)

Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Starting pilight...
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Control process exited, code=exited status=1
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Failed to start pilight.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Unit entered failed state.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Failed with result 'exit-code'.

en journalctl -xe geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
-- Subject: Unit pilight.service has begun start-up
-- Defined-By: systemd
-- Support: https://www.debian.org/support
--
-- Unit pilight.service has begun starting up.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Control process exited, code=exited status=1
-- Subject: Unit pilight.service has failed
--
-- Unit pilight.service has failed.
--
-- The result is failed.

En dan ben ik eigenlijk compleet lost.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Voor pilight moet je de nano opnieuw flashen ja. Verder, voor pilight support moet je eigenlijk bij pilight zelf zijn. HA config zit er goed uit, maar misschien wil het niet omdat pilight niet start?

Maar zorg eerst dat pilight draait. Het beste kun je kijken of pillight zelf ook erggeens een log heeft, bv in de pilight map of in /var/log. Wat ook wel wil helpen is om pilight gewoon direct te draaien ipv als service. Dan zie vast wat er mis gaat. Het is voor mij evengeeden, maar volgens mij moet je dan pilight-daemon draaien. Check eventueel de --help (als die er is). De rest lijkt voor mijn gevoel we te kloppen namelijk.

Voor 433 MHz heb je idd iets nodig. Pilight kan (goedkoopstee optie). Anders RFLink of een RFXCOM.

[ Voor 68% gewijzigd door GENETX op 25-12-2017 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VAnTurenhout schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:06:
Ik wil overstappen van Pimatic naar Home Assistant. Ik had stiekum verwacht dat ik de hardware min of meer ongewijzigd kon laten (Raspberry Pi met een Nano V3.0 ATmega328P waaraan mijn 433 zender en ontvanger zijn gekoppeld)

Voor Pimatic heb ik de Nano geflashed.

Nu begrijp ik dat ik, om in HAS 433 spul te kunnen gebruiken, pilight geinstalleerd moet worden. Klopt dat?

Maar, moet de ATMega328P op een andere manier geflashed worden? Wat moet ik in de config van pilight zetten ? Daar staat nu

code:
1
2
3
4
5
"hardware": {
        "433nano": {
            "comport": "/dev/ttyUSB0"
        }
    },

Ik heb Pilight op dezelfde Pi geinstalleerd als waar HAS op staat en in de configuration.yaml van HAS staat daarom dit:

code:
1
2
3
pilight:
  host: 192.168.1.111
  port: 5000

Maar bij het starten van HAS krijg ik de volgende melding :

code:
1
2
3
4
5
6
7
Invalid config

The following components and platforms could not be set up:

pilight

Please check your config.

Ik twijfel met name of pilight de usb-nano wel herkent want bij het starten van pilight krijg ik deze melding:

code:
1
2
Job for pilight.service failed because the control process exited with error code.
See "systemctl status pilight.service" and "journalctl -xe" for details.

en systemctl status pilight.service geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
● pilight.service - pilight
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/pilight.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Mon 2017-12-25 10:04:12 CET; 32s ago
  Process: 2754 ExecStart=/usr/local/sbin/pilight-daemon (code=exited, status=1/FAILURE)
 Main PID: 784 (code=killed, signal=TERM)

Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: Starting pilight...
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Unit entered failed state.
Dec 25 10:04:12 raspberrypi systemd[1]: pilight.service: Failed with result 'exit-code'.

en journalctl -xe geeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
-- Subject: Unit pilight.service has begun start-up
--
-- Unit pilight.service has begun starting up.
-- Subject: Unit pilight.service has failed
--
-- Unit pilight.service has failed.
--
-- The result is failed.

En dan ben ik eigenlijk compleet lost.......
Hoe draai je HA? HASS.io of virtualenv of anders? Anders moet je wellicht in je virtualenv nog zaken installeren en vergeet ook niet je HA user aan de dialout groep toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Voor de mensen die met appdaemon werken. Scriptje geschreven wat een aantal lampen laat branden als een deursensor open gaat. Niet iets wat je niet met automations kan doen maar ik verwacht dat ik nog meer dingen er in ga bakken.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import appdaemon.appapi as appapi
from datetime import datetime, timedelta
class Alarm(appapi.AppDaemon):
  def initialize(self):
    self.endtime=datetime.strptime(self.args['endtime'], "%H:%M").time()
    self.starttime=datetime.strptime(self.args['starttime'], "%H:%M").time()
    self.sensors=self.args['sensors']
    self.lights=self.args['lights']
    self.log(self.sensors)
    for sensor in self.sensors:
      self.listen_state(self.alert, sensor )
  def inWindow(self):
    now = datetime.now().time()
    if self.endtime<self.starttime:
       if now < self.endtime or now > self.starttime:
         return True
    else:
      if now > self.starttime and now < self.starttime:
         return True
    return False
  def alert(self, entity, attribite, old, new , kwargs):
    now=datetime.now().time()
    if self.inWindow() and new == 'on' and old == 'off':
      self.log("red alert")
      for light in self.lights:
        self.turn_on(light['id'], brightness = light['level'])

de app innitieren gaat dan met.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Alarm:
  module: Alarm
  class: Alarm
  sensors:
    - binary_sensor.door_window_sensor_158d00016cdb77
    - binary_sensor.door_window_sensor_158d00019fbdf2
  lights:
    - id: light.eettafel
      level: 254
    - id: light.bank_beneden
    - id: light.overloop_1e
  starttime: "0:00"
  endtime: "6:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TrailBlazer schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:09:
Voor de mensen die met appdaemon werken. Scriptje geschreven wat een aantal lampen laat branden als een deursensor open gaat. Niet iets wat je niet met automations kan doen maar ik verwacht dat ik nog meer dingen er in ga bakken.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
import appdaemon.appapi as appapi
from datetime import datetime, timedelta
class Alarm(appapi.AppDaemon):
  def initialize(self):
    self.endtime=datetime.strptime(self.args['endtime'], "%H:%M").time()
    self.starttime=datetime.strptime(self.args['starttime'], "%H:%M").time()
    self.sensors=self.args['sensors']
    self.lights=self.args['lights']
    self.log(self.sensors)
    for sensor in self.sensors:
      self.listen_state(self.alert, sensor )
  def inWindow(self):
    now = datetime.now().time()
    if self.endtime<self.starttime:
       if now < self.endtime or now > self.starttime:
         return True
    else:
      if now > self.starttime and now < self.starttime:
         return True
    return False
  def alert(self, entity, attribite, old, new , kwargs):
    now=datetime.now().time()
    if self.inWindow() and new == 'on' and old == 'off':
      self.log("red alert")
      for light in self.lights:
        self.turn_on(light['id'], brightness = light['level'])

de app innitieren gaat dan met.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Alarm:
  module: Alarm
  class: Alarm
  sensors:
    - binary_sensor.door_window_sensor_158d00016cdb77
    - binary_sensor.door_window_sensor_158d00019fbdf2
  lights:
    - id: light.eettafel
    - id: light.bank_beneden
    - id: light.overloop_1e
  starttime: "0:00"
  endtime: "6:00"
War is eigenlijk het voordeel van appdeamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Kortom, het maakt veel complexere automations mogelijk. Vooral diepere beslisbomen, maar ook lokaal opslaan van variabelen, python libraries, etc, etc. Complexer, maar daarmee ook veelzijdiger.

Als ik overstap naar hass gaat bij mij ook (bijna) alles in AppDaemon. Zou wel tof zijn als ik een app kan maken voor zelflerende thermostaat aansturing met google aggenda integratie. Helaas heeft de docker appdaemon niet standaard numpy :(

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 25-12-2017 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:19
Ik probeer influx aan hass te koppelen en de data met Grafana weer te geven. Ik krijg het niet voor elkaar om een nieuwe influx database te maken.
  • "CREATE DATABASE home_assistant" resulteert in: "-bash: CREATE: command not found" .
  • [b]curl -G http://192.168.178.30:8086/query --data-urlencode "q=CREATE DATABASE home_assistant" resulteert in
    ""{"results":[{"statement_id":0,"messages":[{"level":"warning","text":"deprecated use of 'CREATE DATABASE home_assistant' in a read only context, please use a POST request instead"}]}]}
In "influxd -config /etc/influxdb/influxdb.conf" zie ik dat er verbinding wordt gemaakt met de "_internal" database. (https://i.imgur.com/v3KGLQU.png). Ik heb toegang tot Grafana en heb de "_internal" database toegevoegd als test.
(https://i.imgur.com/Oyf3n2e.png).

Ik ben pas net gestart met Linux en hier al een paar dagen mee bezig. Iemand enig idee waarom ik die Home assistant database niet aan kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
KvNwPPr schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:22:
Ik probeer influx aan hass te koppelen en de data met Grafana weer te geven. Ik krijg het niet voor elkaar om een nieuwe influx database te maken.
  • "CREATE DATABASE home_assistant" resulteert in: "-bash: CREATE: command not found" .
Gebruik je wel de influx CLI? Gewoon direct vanaf de terminal gaat niet lukken ;) . Volgende keer eerst "influx" intypen (terwijl de database op de achtergrond draait!). Dan kom je in de influxdb beheertool waar je een database kan aanmaken en deze commando's werken. Met het intypen van "influx" start je als het ware de influx applicatie, welke ook text-based is.
  • [b]curl -G http://192.168.178.30:8086/query --data-urlencode "q=CREATE DATABASE home_assistant" resulteert in
    ""{"results":[{"statement_id":0,"messages":[{"level":"warning","text":"deprecated use of 'CREATE DATABASE home_assistant' in a read only context, please use a POST request instead"}]}]}
Had ik ook, voor nu werkt het nog wel gewoon ;) . Deprecated is een gangbare term om aan te kondigen dat een functie nog wel werkt, maar zeer binnenkort (als in een volgende versie, x aantal weken/maanden) zal stoppen met werken.

Netjes is dit niet, maar zou nog moeten werken dus. Voor in de toekomst:
code:
1
curl -i -XPOST http://localhost:8086/query --data-urlencode "q=CREATE DATABASE home_assistant"

uit https://docs.influxdata.c...v1.4/guides/writing_data/
In "influxd -config /etc/influxdb/influxdb.conf" zie ik dat er verbinding wordt gemaakt met de "_internal" database. (https://i.imgur.com/v3KGLQU.png). Ik heb toegang tot Grafana en heb de "_internal" database toegevoegd als test.
(https://i.imgur.com/Oyf3n2e.png).

Ik ben pas net gestart met Linux en hier al een paar dagen mee bezig. Iemand enig idee waarom ik die Home assistant database niet aan kan maken?
In grafana moet je nu je hass DB als default zetten. Dus vervang in je tweede screenshot "_internal" door "home_assistant" (bij InfluxDB details). Dan zou het goed moeten gaan. _internal is een demo database die grafana normaal gebruikt. Let ook op dat je verbiding maakt met een database, dus "verbruik" kun je beter home assistant ofzo van maken. Vervolgens kun je meerdere dashboards/grafiekeken maken die verbinding maken met deze ene database waar HA naartoe schrijft.

[ Voor 26% gewijzigd door GENETX op 25-12-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
GENETX schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:26:
[...]

Gebruik je wel de influx CLI? Gewoon direct vanaf de terminal gaat niet lukken ;) . Volgende keer eerst "influx" intypen (terwijl de database op de achtergrond draait!). Dan kom je in de influxdb beheertool waar je een database kan aanmaken en deze commando's werken.

[...]

Ik had gelezen dat de http admin login in je browser niet meer werkt. Als je dat met CLI bedoeld. Anders graag een tip hoe ik daar kom :).

[...]

In grafana moet je nu je hass DB als default zetten. Dus vervang in je tweede screenshot "_internal" door "home_assistant" (bij InfluxDB details). Dan zou het goed moeten gaan. _internal is een demo database die grafana normaal gebruikt. Let ook op dat je verbiding maakt met een database, dus "verbruik" kun je beter home assistant ofzo van maken. Vervolgens kun je meerdere dashboards/grafiekeken maken die verbinding maken met deze ene database waar HA naartoe schrijft.
Heel raar dit. Ik had uiteraard al eerder geprobeerd om home_assistant als database in Grafana toe te voegen. Hij pakt "home_assistant" nu wel! Er wordt nog geen data ingeladen maar dit is iig al een stap vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KvNwPPr schreef op maandag 25 december 2017 @ 15:44:
[...]

Heel raar dit. Ik had uiteraard al eerder geprobeerd om home_assistant als database in Grafana toe te voegen. Hij pakt "home_assistant" nu wel! Er wordt nog geen data ingeladen maar dit is iig al een stap vooruit.
Ik ben er vanaf gestapt. Influx te onstabiel. Mysql werkt vele malen vlotter er stabieler bij velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand ervaring met het inzetten van zijn Raspberry Pi 3 als Beacon? Ik heb wat tutorials gevonden op het web, maar hoewel mijn iPad (werk) wel een beacon ziet, ziet geen van onze Android devices iets. Jammer, want wilde die graag samen met owntracks gaan gebruiken voor nauwkeurigere aanwezigheidsdetectie.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
martinvdm schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:09:
[...]

Hoe draai je HA? HASS.io of virtualenv of anders? Anders moet je wellicht in je virtualenv nog zaken installeren en vergeet ook niet je HA user aan de dialout groep toe te voegen.
Ik heb HAS via de BRUH one click methode geinstalleerd:

YouTube: One Step Home Assistant Install On A Raspberry Pi

Ik heb de Nano geprobeerd te flashen via deze manier:

https://github.com/pilight/pilight-usb-nano

En daarbij het commando pilight-flash gebruikt met de hex die het resultaat was van de voorgaande stappen.

Dat gaf een aantal foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
INFO: **** START UPD. FW ****
[ Dec 25 19:45:48:97096] pilight-flash: INFO: Indentifying microprocessor
[Dec 25 19:45:48:106371] pilight-flash: INFO: Checking for an ATMega328P @115200
[Dec 25 19:45:48:281642] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:284524] pilight-flash: INFO: Not an ATMega328P
[Dec 25 19:45:48:293659] pilight-flash: INFO: Checking for an ATMega328P @57600
[Dec 25 19:45:48:468408] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:471150] pilight-flash: INFO: Not an ATMega328P
[Dec 25 19:45:48:480233] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny25 @57600
[Dec 25 19:45:48:655012] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:657779] pilight-flash: INFO: Not an ATTiny45
[Dec 25 19:45:48:666729] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny45 @57600
[Dec 25 19:45:48:841361] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[Dec 25 19:45:48:844225] pilight-flash: INFO: Not an ATTiny85
[Dec 25 19:45:48:853196] pilight-flash: INFO: Checking for an ATTiny85 @57600
[ Dec 25 19:45:49:27907] pilight-flash: ERROR: AVR device not responding
[ Dec 25 19:45:49:30653] pilight-flash: ERROR: AVR unknown
[ Dec 25 19:45:49:33935] pilight-flash: INFO: First run firmware_getmp
[ Dec 25 19:45:49:35155] pilight-flash: INFO: **** FAILED UPD. FW ****

Ik ga deze post ook maar bekend maken op een pilight forum....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Zeker dat het een /dev/ttyUSB is en niet een /dev/ttyACM. Kun je checken met "ls /dev".

Geef de volgende keer ook de commandos mee. En draai eventueel als sudo.

[ Voor 30% gewijzigd door GENETX op 25-12-2017 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 14:54

Tim Schuhmacher

abasios

martinvdm schreef op maandag 25 december 2017 @ 18:19:
[...]

Ik ben er vanaf gestapt. Influx te onstabiel. Mysql werkt vele malen vlotter er stabieler bij velen.
Ik ervaar niet dat influx instabiel is, maar daarnaast, influx is een time series db en mysql niet. Dus ik geloof niet dat mysql het op lange duur beter blijft doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Dat dus, ik schrijf met gemak tientallen megabytes weg naar influxdb voor simulatieresultaten tijdens onderzoek, dus die paar resultaten van ha zijn geen probleem. Een rbpi misschien wel. Misschien moet je de hoeveelheid data ook verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPX420
  • Niet online
Uiteindelijk heb ik t gefixt door het bestand gewoon te verwijderen. HA heeft een nieuwe aangemaakt bij de restart. Was even een gokje maar ik kon de fout niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tim Schuhmacher schreef op maandag 25 december 2017 @ 21:04:
[...]

Ik ervaar niet dat influx instabiel is, maar daarnaast, influx is een time series db en mysql niet. Dus ik geloof niet dat mysql het op lange duur beter blijft doen.
Influx zal in veel gevallen stabiel werken maar ik kreeg veel read errors in Home assistant log. Dit kan ook aan de ha kant liggen. iig werkt mysql voor mij en vele andere echt wel lekker, zie https://community.home-as...nt-database-files/4201/24
In veel gevallen zal influxdb wel volstaan en zolang je geen errors krijgt; prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Maar die link gaat over sqllite, niet influx. Sqllite is idd ruk (daarom ga ik er ook nog wel mysql naast influx zetten wss).

Wat belangrijk is aan influxdb is dat het echt gericht is op realtime data. Als het systeem het niet bij kan houden dan wordt er gewoon data gedropt. Dus ja, je moet wel genieg resources hebben die een rbpi wellicht niet biedt.

Anderzijds, ook van belang, voor de 1.0 release was het soms idd bagger. Wellicht dat een LTS debian release nog een oude versie heeft, check dat. Je wil een recente infludb hebben, want 0.8/0.9 was bij mij ook soms reteinstabiel een jaar geleden.

Influx is een relatief nieuwe speler wat dat betreft. Dus als je het gebruikt, check de versie en wellicht zou ik het op een rbpi wel afraden.

Beschouw deze post niet als lofzang ofzo, maar wil ff een nuance inbrengen. Influxdb draait echt niet overal super, dus je moet gewoon zorgen dat alles klopt, HW en SW. Ik heb de afgelopen 2 jaar veel meegemaakt tijdens mijn onderzoek, maar met de juiste setup kan het weldegelijk prima draaien. MySQL overigens ook. OpenHAB logt bij mij alle data naar beide databases ;) . Maar Grafana is wel echt een supertool ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martinvdm schreef op zondag 24 december 2017 @ 14:51:
[...]

Ik zoek eigenlijk ook vervanging influxdb met behoud van functie voor HA en combinatie met grafana of iets dergelijks. Influx is bij mij ook instabiel en geeft veel read time outs.
Ik heb wel meer vaagheden gehad, niet kloppende data, crashes, CQ's die gewoon stopten met draaien zonder enige reden, etc. Sommige basisfunctionaliteit zoals het hernoemen van zaken ontbreekt ook nog altijd. Ik ben voorzichtig over naar Elastic, nog wel wat geklungel, maar het is altijd wennen.

Idee van influx is op zich aardig, maar uitvoering is niet je van het en het is nog behoorlijk beta allemaal. Geen haar op m'n hoofd die het als productiesysteem in zou durven zetten.. Sowieso vraag ik me af hoe handig het is om influx op een pi te draaien, ik heb het idee dat 'ie nog I/O intensief is, hoelang zo'n CF-kaart dat leuk vindt...

Beter gewoon nucje neerknallen met een SSD erin, heb je ook nog een shitload meer performance.

[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 26-12-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 01:02:
[...]
Idee van influx is op zich aardig, maar uitvoering is niet je van het en het is nog behoorlijk beta allemaal. Geen haar op m'n hoofd die het als productiesysteem in zou durven zetten.. Sowieso vraag ik me af hoe handig het is om influx op een pi te draaien, ik heb het idee dat 'ie nog I/O intensief is, hoelang zo'n CF-kaart dat leuk vindt...
Hier benoem je het probleem: De CF of SD kaart. InfluxDB is een geschikte time series database met native ondersteuning voor wat operaties die op een normale database niet efficient/niet precies mogelijk zijn.

Performance problemen komen waarschijnlijk door het onderliggende systeem óf door de structuur van de data. Vooral daar kan je fouten maken (e.g. hoge series cardinality) die minder expliciet zijn dan wanneer je een genormaliseerd SQL schema schrijft.

Ik zou dit liever in productie inzetten dan elasticsearch cluster voor timeseries data met een re-de-lijke hoeveelheid writes (> 30/s). Natuurlijk wel op de "goede" manier (alle data in 1x per tijdstap x dimensie indien mogelijk, anders bufferen met middleware gebaseerd op een messagequeue). Bij dezelfde hardware schaalt InfluxDB, zo lang je het op één node kan draaien, een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit met het probleem dat mijn popp Radiator thermostaat geen temperatuur instelt. Ik heb de volgende automation:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- alias: temperatuur badkamer ochtend
  trigger:
    platform: time
    at: "06:50:00"
  action:
    - service: climate.set_temperature
      data:
        entity_id: zwave.danfoss_popp_radiator_thermostat
        temperature: 20
        operation_mode: Heat

Doe ik iets verkeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door koelkast op 27-12-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 11:35
Vandaag tijdens het opruimen mijn Hue Dimmers weer gevonden. Na een verhuizing en al langere tijd dat de verlichting automatisch ze niet echt nodig gehad.

Nu had ik het idee om hiermee makkelijk en snel het volume van bijv. de Chromecast Audio en de Google Home Mini in de keuken snel te kunnen verlagen. Alleen kan ik nergens een duidelijk voorbeeld vinden of het mogelijk is om de long press functie te gebruiken op die manier het volume of bijv. een lamp het verhogen of het verlagen van de lichtsterkte en/of volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Als het afgevangen kan worden, dan moet het wel lukken zou ik zeggen. Desnoods hangt hij eerst aan een virtuele lamp en koppel je daaraan het volume van je google toys.

Alleen zou ik niet weten of de bridge het doorgeeft als er geen lamp aan hangt... Da zou wel eens tricky kunnen zijn. Zolang de hue bridge het doorgeeft zit je volgens mij gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:43
Hmmbob schreef op maandag 25 december 2017 @ 19:19:
Iemand ervaring met het inzetten van zijn Raspberry Pi 3 als Beacon? Ik heb wat tutorials gevonden op het web, maar hoewel mijn iPad (werk) wel een beacon ziet, ziet geen van onze Android devices iets. Jammer, want wilde die graag samen met owntracks gaan gebruiken voor nauwkeurigere aanwezigheidsdetectie.
Mijn rPi3 is wel ingesteld als beacon; de koppeling met own-tracks/HA moet ik nog maken, maar de beacon is wel zichtbaar op een android-device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is mij nu ook gelukt, blijkt dat niet alle apps alle beacons kunnen zien. Lastig testen....

• Imperial Guard
GENETX schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:41:
Als het afgevangen kan worden, dan moet het wel lukken zou ik zeggen. Desnoods hangt hij eerst aan een virtuele lamp en koppel je daaraan het volume van je google toys.

Alleen zou ik niet weten of de bridge het doorgeeft als er geen lamp aan hangt... Da zou wel eens tricky kunnen zijn. Zolang de hue bridge het doorgeeft zit je volgens mij gebakken.
Thanks voor je feedback en heb zitten zoeken maar volgens mij is dat niet mogelijk om een virtuele lamp te maken. De moeilijkheid binnen Home Assistant is de update polling.

Als ik een knop ingedrukt houd dan zie ik wel de state veranderen naar 3_hold met daarbij] last_updated: 2017-12-28,09:45:41 iedere 2 seconden veranderen en daarna blijft 3_hold in de state staan.

Dus de veranderingen komen wel netjes binnen alleen om dit binnen een script af te vangen als een long press actie lijkt me nog best lastig.

• GENETX
  • Nu online
2s is wel erg lang... misschien dat het via een action/automation sneller gaat (let op, ik heb er nog 0 ervaring mee). Misschien kun je het koppelen aan een timer die checkt of long_press nog actief is. Deze moet natuurlijk wel terugsprinngen, anders wil het niet. Als dat kan, dan zou ik het gewoon eens proberen te koppelen aan een slider. https://home-assistant.io/components/input_number/

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-07 07:02
Wat ik graag zou willen is dat ik een melding op mijn telefoon krijg als de wasmachine klaar is.
Mijn idee is dat ik aan de hand van het energieverbruik weet of de machine klaar is. Ik hen wel een Koogeek smart plug, maar voor zover ik kan zien, heeft deze nog geen integratie met HA.
Hebben jullie een idee hoe ik dit eenvoudig kan realiseren?

• GENETX
  • Nu online
Ja, op basis van energieverbruik, activeer het met een verbruik van zeg > 1000W, geef een melding als je ~5 min onder de ~10W zit. Hangt af van je wasmachine, maar dit is peanuts in principe. Werkt erg handig, heb zelf een dergelijke melding in OpenHAB ingebakken en ga ik ook zeker weer toevoegen in home assistant.

Kogeek is zo te zien enkel voor apple?! https://www.koogeek.com/smart-home-2418/p-p1.html
Je zou kunnen kijken of je hem kan benaderen via de homekit bridge: https://github.com/home-assistant/homebridge-homeassistant . Ik ben echter bang dat je daarmee alleen items uit Home Assistant kan exposen naar Homekit en niet van Homekit naar HA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Okay, het begint hier te werken, hoewel het ge-edit in de configs me wat tegenvalt. Ik wil graag een enkele schakelaar maken om een groep van schakelaars te bedienen:

config.yml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - platform: template
    switches:
      allelampen:
        friendly_name: "Alle lampen"
        turn_on:
          service: switch.turn_on
          entity_id: group.lampenbeneden
        turn_off:
          service: switch.turn_off
          entity_id: group.lampenbeneden

groups.yml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
default_view:
  view: yes
  entities:
    - group.belangrijk
lampenBeneden:
  name: lampenBeneden
  entities:
    - switch.lamp_trap
    - switch.lampjes_bank
    - switch.spots_keuken
    - switch.ledtrip_tv
    - switch.ledstrip_keuken
    - switch.ledstrip_aanrecht
    - switch.lampjes_vensterbank_keuken
    - switch.lampje_hal
    - switch.lamp_tv_rechts
    - switch.tv_links

Maar ik krijg een dikke error op de template switch, snap alleen niet wat ik verkeerd doe. Ziet iemand het? :)

Oplossing: groep opnemen in een andere groep (regel 12):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
default_view:
  view: yes
  entities:
    - group.belangrijk
    - group.sensors
    - group.overig
    - climate.downstairs
belangrijk:
  name: Belangrijk
  control: hidden
  entities:
    - group.lampenbeneden
    - switch.elektrische_deken_logeerkamer
    - switch.lampen_oprit
lampenbeneden:
  name: Lampen beneden
  view: no
  entities:
    - switch.lamp_trap
    - switch.lampjes_bank
    - switch.spots_keuken
    - switch.ledtrip_tv
    - switch.ledstrip_keuken
    - switch.ledstrip_aanrecht
    - switch.lampjes_vensterbank_keuken
    - switch.lampje_hal
    - switch.lamp_tv_rechts
    - switch.tv_links
sensors:
  name: Sensors
  entities:
    - sensor.smart_meter
    - sensor.heatpump_split_current_power
    - sensor.heatpump_split_consumption_today
    - sensor.hosola_inverter
    - sensor.aeg_inverter
    - sensor.temperature_garage
overig:
  name: Overig
  control: hidden
  entities:
    - switch.booglamp
    - switch.sww_heating_element

[ Voor 35% gewijzigd door neographikal op 29-12-2017 01:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23
Kadonder schreef op donderdag 28 december 2017 @ 19:02:
Wat ik graag zou willen is dat ik een melding op mijn telefoon krijg als de wasmachine klaar is.
Mijn idee is dat ik aan de hand van het energieverbruik weet of de machine klaar is. Ik hen wel een Koogeek smart plug, maar voor zover ik kan zien, heeft deze nog geen integratie met HA.
Hebben jullie een idee hoe ik dit eenvoudig kan realiseren?
Ik gebruik deze code. Werkt erg goed met mijn vijftien jaar oude wasmachine en redelijk moderne droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:49
Vraagje als complete leek.

Voor ik me verdiep in homecontrol en eventueel de veel te dure klf200 aankoop...Kan ik mijn veluxen bedienen vanuit homecontrol met de bijhorende klf 200 ?(http://www.dakvenster.be/...ystemen/interface-klf-200)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Alles in de onderstaande code werkt, behalve wanneer mijn vriendin weg gaat en ik thuis blijf gaat de muziek toch uit. Alle pauze of stopped acties werken netjes alleen dus bij de and functie klopt iets niet.

Wat de bedoeling is dat er na 5 min geen muziek meer word afgespeeld op één van de media players moet mijn versterker en subwoofer uit. Wanneer we beide weg zijn of de één is al weg en de ander gaat later weg dan moet de versterker en subwoofer dus ook uit.

Dus de trigger is regel 59 en bij de conditie in regel 86 lijkt het mis te gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
- alias: 'Input Boolean Uit Woonkamer Audio'
  initial_state: 'on'
  hide_entity: True
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.living_room
      from: 'playing'
      to: 'off'
      for:
       seconds: 300
      entity_id: media_player.home
      for:
      entity_id: media_player.everywhere
      for:
      to: 'stopped'
      for:
      for:
      for:
      to: 'paused'
      for:
      for:
      for:
      entity_id: sensor.paul, sensor.sanne
      from: 'Thuis'
      to: 'Weg'
      for:
       seconds: 60      
  condition:
   - condition: or
     conditions:
      - condition: state
        state: 'off'
        state: 'stopped'
        state: 'paused'
      - condition: and
        conditions:
           entity_id: sensor.paul
           state: 'Weg'
           entity_id: sensor.sanne
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      entity_id: input_boolean.audio_woonkamer

[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 29-12-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
'Weg' is niet de officiële benaming - definieer je dat ergens anders bewust zo? Normaliter wordt "home" of "not_home" gebruikt.

De trigger in 59 moet je misschien los van elkaar halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
balk schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:21:
[...]

Ik gebruik deze code. Werkt erg goed met mijn vijftien jaar oude wasmachine en redelijk moderne droger.
Sonoff pow van 8 euro met tasmota erop is ook super, alles netjes over mqtt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkha
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09-2024
Imperial Guard schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:14:
Volgens mij zie ik iets over het hoofd.

Alles in de onderstaande code werkt, behalve wanneer mijn vriendin weg gaat en ik thuis blijf gaat de muziek toch uit. Alle pauze of stopped acties werken netjes alleen dus bij de and functie klopt iets niet.

Wat de bedoeling is dat er na 5 min geen muziek meer word afgespeeld op één van de media players moet mijn versterker en subwoofer uit. Wanneer we beide weg zijn of de één is al weg en de ander gaat later weg dan moet de versterker en subwoofer dus ook uit.

Dus de trigger is regel 59 en bij de conditie in regel 86 lijkt het mis te gaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
- alias: 'Input Boolean Uit Woonkamer Audio'
  hide_entity: True
  trigger:
      for:
      for:
      for:
      for:
      for:
      for:
      for:
      for:
      for:
      entity_id: sensor.paul, sensor.sanne
      from: 'Thuis'
      to: 'Weg'
      for:
       seconds: 60      
  condition:
   - condition: or
     conditions:
      - condition: and
        conditions:
           entity_id: sensor.paul
           entity_id: sensor.sanne
  action:
    - service: input_boolean.turn_off
      entity_id: input_boolean.audio_woonkamer
Ik zou het met group.all_devices doen. En dan de state 'home' en 'not_home' gebruiken. Als 1 persoon de zone verlaat, dan blijft de status van de group.all_devices op 'home' staan.

[ Voor 89% gewijzigd door jkha op 29-12-2017 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
jkha schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:33:
[...]

Ik zou het met group.all_devices doen. En dan de state 'home' en 'not_home' gebruiken. Als 1 persoon de zone verlaat, dan blijft de status van de group.all_devices op 'home' staan.
Thanks wat beetje het probleem is met iPhones is dat we redelijk vaak een false not_home hadden vandaar dat ik voor beide devives een input_boolean heb gemaakt met een offset van 15 min waardoor we misschien wel een delay van 15 min hebben om bijv. de CV uit te schakelen etc. Vanuit daar heb ik voor beide devices een sensor gemaakt.

En daar werkt het allemaal netjes alleen binnen deze automatisering gaat iets mis wat ik niet zie......

Ik ga het afvangen met een extra automatisering die een sensor zet voor beide devices 'Weg' dan maar met een kleine omweg :)

[ Voor 11% gewijzigd door Imperial Guard op 29-12-2017 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien er nu toch veel over Influx gezegd wordt :)

Ik heb al een aantal keer geprobeerd om dit op te zetten, maar ik kom maar niet om het volgende probleem heen. Ik krijg behoorlijk veel connection errors
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
...
2017-12-29 08:59:13 WARNING (SyncWorker_12) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:13 WARNING (SyncWorker_8) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:13 WARNING (SyncWorker_18) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:14 WARNING (SyncWorker_5) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:14 WARNING (SyncWorker_3) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:14 INFO (MainThread) [homeassistant.core] Bus:Handling <Event state_changed[L]: entity_id=group.verlichting_erker, old_state=<state group.verlichting_erker=unknown; entity_id=('switch.neocoolcam_erker_switch',), order=16, friendly_name=Erker, assumed_state=False @ 2017-12-29T08:58:55.621329+01:00>, new_state=<state group.verlichting_erker=off; entity_id=('switch.neocoolcam_erker_switch',), order=16, friendly_name=Erker, assumed_state=False @ 2017-12-29T08:59:14.206484+01:00>>
2017-12-29 08:59:14 WARNING (SyncWorker_0) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:14 WARNING (SyncWorker_9) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
2017-12-29 08:59:14 WARNING (SyncWorker_10) [urllib3.connectionpool] Connection pool is full, discarding connection: 192.168.4.50
...

Aardig wat over proberen te vinden qua oplossing, maar kan er niet veel over vinden eigenlijk. Ik heb de configuration.yaml aangepast naar:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
influxdb:
  max_retries: 10
  retry_queue_limit: 100
  host: 127.0.0.1
  exclude:
    entities:
      - sun.sun
      - switch.fibaro__achterdeur_switch
      - switch.fibaro__achterdeur_switch_2
      - sensor.date
      - sensor.date__time
      - sensor.time
      - sensor.time__date
      - sensor.time_utc
      - sensor.since_last_boot
      - sensor.since_last_boot_templated
      - sensor.neocoolcam_wasmachine_previous_reading_2
    domains:
       - automation

Zowel HA als Influxdb draaien als Docker container op dezelfde host. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Waarom zou je influx via HA voeden en niet gewoon via Telegraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:32:
[...]

Ik vertrouw die goedkope China devices niet zo als er veel stroom overheen moet gaan.

Heb wel een aantal Sonoff S20 stekkers in gebruik om wat lampen (LED, dus laagverbruik) te schakelen. Maar bij een wasmachine praat je toch al gauw over 2300W ofzo als hij aan het verwarmen is. Vind dat toch wat spannend om door een moduletje van 8 euro te pompen.

Wasmachine status had ik voorheen met Z-Wave, maar ik heb geen Z-Wave meer dus moet nog even wat anders verzinnen. Onze wasmachine (Samsung EcoBubble) gaat helemaal uit als hij klaar is.
Ik zat daarom te denken aan een ESP8266 en dan een photodiode op een onbelangrijk stuk van het display plakken.
Licht gemeten? > Binary switch aanzetten.
Donker? > Binary switch uitzetten en Telegram notificatie sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:54:
[...]

Ik vertrouw die goedkope China devices niet zo als er veel stroom overheen moet gaan.

Heb wel een aantal Sonoff S20 stekkers in gebruik om wat lampen (LED, dus laagverbruik) te schakelen. Maar bij een wasmachine praat je toch al gauw over 2300W ofzo als hij aan het verwarmen is. Vind dat toch wat spannend om door een moduletje van 8 euro te pompen.
Moet zeggen dat die dingen van 8 euro er dikke prima uitzien, dikke traces, printplaats weggefreesd tussen de traces en ze zijn CE gekeurd. Ik heb ze in de warmtepompen buiten zitten met de gedachte als het fout gaat dan fikt het huis niet af, maar ze houden zich keurig en soms gaat er toch echt een uur of 2 meer dan 2kw gemiddeld doorheen.

Niks aan het handje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:39
Influx is prima 'production ready', alleen is het niet verstandig om 'm te draaien op een Pi (eigen ervaring). Helemaal als je je DSMR ermee uitleest, zorgt voor erg veel schrijfacties met een brakke SD card tot gevolg.

In mijn setup schrijf ik de data van de DSMR naar Influx op een externe server en de rest naar een externe MySQL (ipv lokale sqlite DB):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Config the recorder.
recorder:
  purge_keep_days: 7
  db_url: !secret db_url
  exclude:
    entities:
      sensor.power_consumption

influxdb:
  host: xxx.xxx.xxx.xxx
  username: homeassistant
  password: !secret influx_pass
  database: homeassistant
  include:
    entities:
      - sensor.power_consumption
      - sensor.hourly_gas_consumption

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:45:
Uhm..? Geen idee, maar volgens mij moet dit gewoon out-of-the-box werken.

Vergeten te vermelden: Ik draai Docker niet op een rpi, maar op een HP Microserver. Aan de beschikbare resources zou het niet moeten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:45:
In het geval van DSMR kun je maar door 1 app de poort laten uitlezen, ik heb ervoor gekozen dit door HA te laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Siebsel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:59:
Influx is prima 'production ready',
Mnou, het wordt telkens beter, maar af is het nog steed sniet. Tot twee maanden terug bleef influx continue grote hoeveelheden cpu-tijd consumeren ookal deed 'ie niks. Een maand of vier geleden crashte die met een nieuwe release gewoon random, duurde een paar dagen voordat ze het had gefixt. Vorige week stopten hier de continious queries spontaan met werken terwijl de query in de CQ gewoon data opleverde. Basisfunctionaliteit als het updaten van tags of namen van series ontbreekt ondanks een hoop aanvragen.

Idee is heel mooi, en sommige dingen doet het echt goed, maar het is behoorlijk beta allemaal.
Siebsel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:02:
[...]

In het geval van DSMR kun je maar door 1 app de poort laten uitlezen, ik heb ervoor gekozen dit door HA te laten doen :)
psst ;) https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

Ik gooi echt álles over mqtt heen, die abstractie zorgt ervoor dat ik met welk pakket dan ook de boel aan kan sturen. HA, Pimatic, etc: als het maar mqtt praat. Telegraf consumeert de data en kan het in influx of elastic bv afleveren.

[ Voor 26% gewijzigd door neographikal op 29-12-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebsel
neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:06:
[...]

Mnou, het wordt telkens beter, maar af is het nog steed sniet. Tot twee maanden terug bleef influx continue grote hoeveelheden cpu-tijd consumeren ookal deed 'ie niks. Een maand of vier geleden crashte die met een nieuwe release gewoon random, duurde een paar dagen voordat ze het had gefixt. Vorige week stopten hier de continious queries spontaan met werken terwijl de query in de CQ gewoon data opleverde. Basisfunctionaliteit als het updaten van tags of namen van series ontbreekt ondanks een hoop aanvragen.

Idee is heel mooi, en sommige dingen doet het echt goed, maar het is behoorlijk beta allemaal.
Wellicht idd als je 't op een Pi draait, maar zakelijk gebruiken wij Influx op een heel aantal manieren en hosts en eigenlijk nooit problemen mee :) Mijn eigen ervaring is dat op een Pi het niet echt lekker werkt, maar sinds ik 't op m'n VPS draai, heb ik er geen omkijken meer naar. Grafana toont netjes de grafieken zonder haperingen/gaten en timeouts zie ik ook niet voorbij komen in m'n logs. Maar zo zullen ervaringen en meningen altijd wel uiteen lopen ;)
Interessant! Ga ik zeker even naar kijken! Pi ligt nu in m'n meterkast, maar over WiFi (geen ethernet). Wil 'm het lieftst ergens anders (meer centraal en met ethernet), dus zou dit wel een oplossing zijn 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Siebsel op 29-12-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Siebsel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:09:
[...]

Wellicht idd als je 't op een Pi draait, maar zakelijk gebruiken wij Influx op een heel aantal manieren en hosts en eigenlijk nooit problemen mee :) Mijn eigen ervaring is dat op een Pi het niet echt lekker werkt, maar sinds ik 't op m'n VPS draai, heb ik er geen omkijken meer naar. Grafana toont netjes de grafieken zonder haperingen/gaten en timeouts zie ik ook niet voorbij komen in m'n logs.
Ik draai het in een Linux VM op een hostje met meer power dan een pi en met SSD's eronder. Met name dat queryprobleem was dermate vaag (van het een op andere moment nokte de boel) dat ik de handdoek in de ring heb gegooid. Ik kwam laatst ook nog een bug tegen in de non-negative-derivative functie die vervolgens ook geen data meer leverde omdat er ergens in de data wat zat. Joost mag weten wat, een sum of avg deed het gewoon.

Spul moet wel betrouwbaar zijn en dat is het niet echt. Ben overigens niet de enige die last heeft van behoorlijke vaagheden, github bevat wel vaker van dit soort zaken. Die crashes werden ook meteen door meerdere gebruikers gemeld. Ze hebben de kwaliteitscontrole daar nog niet helemaal op orde.

Elastic is trouwens ook niet heilig, ik vind het queryen van de data en het aggregeren/downsamplen een ordegrootte lastiger, maar als het betrouwbaar is kan ik ermee leven.
Siebsel schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:09:
Interessant! Ga ik zeker even naar kijken! Pi ligt nu in m'n meterkast, maar over WiFi (geen ethernet). Wil 'm het lieftst ergens anders (meer centraal en met ethernet), dus zou dit wel een oplossing zijn 8)
Enige dat nog ontbreekt is die CRC check, die kreeg ik niet werkend in de code, iig niet met mijn meter. Zo af en toe zit er een telegram tussen dat kapot is. Ik twijfel nog om het hele telegram mqtt op te gooien en dan de clients te laten parsen maar echt mooi vind ik die oplossing nou ook weer niet...

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 29-12-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:41:
[...]

Thanks wat beetje het probleem is met iPhones is dat we redelijk vaak een false not_home hadden vandaar dat ik voor beide devives een input_boolean heb gemaakt met een offset van 15 min waardoor we misschien wel een delay van 15 min hebben om bijv. de CV uit te schakelen etc. Vanuit daar heb ik voor beide devices een sensor gemaakt.

En daar werkt het allemaal netjes alleen binnen deze automatisering gaat iets mis wat ik niet zie......

Ik ga het afvangen met een extra automatisering die een sensor zet voor beide devices 'Weg' dan maar met een kleine omweg :)
heb je de “consider Home” ingesteld?
consider_home Seconds to wait till marking someone as not home after not being seen. This parameter is most useful for households with Apple iOS devices that go into sleep mode while still at home to conserve battery life. iPhones will occasionally drop off the network and then re-appear. consider_home helps prevent false alarms in presence detection when using IP scanners such as Nmap. consider_home accepts various time representations, (E.g. the following all represents 3 minutes: 180, 0:03, 0:03:00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als ik nog even een stomme vraag mag stellen...ik weet even niet waarop ik moet zoeken en logging is het niet: homeassistant slaat alle binnenkomende sensordata op lijkt het, maar dit resulteert in 30MB/dag aan database van homeassistant. Kan ik de tijdsduur van de opslag beperken of beperken van welke devices zaken worden opgeslagen?

Dit gaat een beetje hard zo....

Denk trouwens dat ik pimatic definitief de deur wijs en voor HA ga, dus ik zal hier voorlopig wel vaste klant zijn. De webinterface is echt mooi, de rules flexibel maar wat lastiger te implementeren, maar de hoeveelheid plugins is fantastisch :)

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 29-12-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@neographikal Je kunt de database automatisch laten purgen om x dagen en daarbij alle data ouder dan x dagen verwijderen. Voorbeeldje van mijn configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
recorder:
  exclude:
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.date
      - sensor.date__time
      - sensor.time
      - sensor.time__date
      - sensor.time_utc
      - sensor.since_last_boot
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 8

Als ik het goed begrepen heb... Purged hij elke dag, en alles ouder dan 8 dagen wordt dan verwijderd. Zoals je ziet kun je ook aangeven welke sensoren überhaupt niet gelogd moeten worden. Dit werkt ook via whitelisting, maar dan wordt het op den duur een flinke lijst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Hmmbob schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:27:
[...]
heb je de “consider Home” ingesteld?

[...]
Jep ! Helaas kreeg ik daar niet het gewenste resultaat. Misschien kan ik mijn tijd iets krapper zetten en er 10 min van maken.
.
Als ik nu snel een paar boodschappen ga doen en weer thuis ben is alles netjes aan opzich niks mis mee is die korte tijd hoeft niet alles aan en uit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:40:
[...]

Jep ! Helaas kreeg ik daar niet het gewenste resultaat. Misschien kan ik mijn tijd iets krapper zetten en er 10 min van maken.
.
Als ik nu snel een paar boodschappen ga doen en weer thuis ben is alles netjes aan opzich niks mis mee is die korte tijd hoeft niet alles aan en uit te gaan.
Die device_tracker met iPhones werkt gewoon niet echt lekker. Via de locatie optie van de HomeAssistant app werkt het al een stuk beter. Ik heb die gecombineerd met het iCloud component. Stukken betrouwbaarder sindsdien in mijn ogen
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/big/79b05178522a0f8b0ddb716f24ca1d9e.png
Gisteren rond 18:50 de deur uit, om 22:15 weer thuis en vanmorgen om 8:20 tot 9:05 weg. Klopt behoorlijk :)
Ik heb wel een automation gemaakt die ervoor zorgt dat de icloud interval wat hoger staat, die hoeft in mijn ogen niet gepolld te worden, want die geeft toch wel updates
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Tracker - Reset iCloud Interval
trigger:
  entity_id: device_tracker.iphonevan..., device_tracker.iphonevan...
action:
- service: device_tracker.icloud_set_interval
  data_template: { "interval": 900, "device_name": "{{ trigger.entity_id.split('.')[1] }}" }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:13:
[...]
Enige dat nog ontbreekt is die CRC check, die kreeg ik niet werkend in de code, iig niet met mijn meter. Zo af en toe zit er een telegram tussen dat kapot is. Ik twijfel nog om het hele telegram mqtt op te gooien en dan de clients te laten parsen maar echt mooi vind ik die oplossing nou ook weer niet...
offtopic:
Misschien kun je hier wat mee? Broncode staat er ook bij, wellicht kun je e.e.a. gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siebsel
lolgast schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:57:
[...]

Die device_tracker met iPhones werkt gewoon niet echt lekker. Via de locatie optie van de HomeAssistant app werkt het al een stuk beter. Ik heb die gecombineerd met het iCloud component. Stukken betrouwbaarder sindsdien in mijn ogen

...

Ik heb wel een automation gemaakt die ervoor zorgt dat de icloud interval wat hoger staat, die hoeft in mijn ogen niet gepolld te worden, want die geeft toch wel updates
Je hebt de HA App en iCloud gecombineerd? Hoe heb je dat precies gedaan, want ik krijg altijd meerdere apparaten te zien (althans, toen ik OwnTracks geprobeerd heb). Bij mij werkt die HA App locatie wel redelijk, omdat ik m'n telefoon regelmatig gebruik, maar bijvoorbeeld bij m'n vrouw (die haar telefoon rustig een paar uur aan de kant legt) loopt de home/away nogal eens uit sync :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
[...]
Bedankt voor de tip. Die kende ik nog niet. Al lees ik wel dat Thinkpad twijfels heeft dus even verder onderzoeken.
[...]
Die device_tracker met iPhones werkt gewoon niet echt lekker. Via de locatie optie van de HomeAssistant app werkt het al een stuk beter. Ik heb die gecombineerd met het iCloud component. Stukken betrouwbaarder sindsdien in mijn ogen'.')\[1] }}" }
Tracking gaat hier nu met een (Ziggo) Router en dat werkt verrassend goed.
Ik wil Owntracks nog wel gebruiken om een notificatie te versturen als ik in een zone ben waar ik iets moet doen/ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Siebsel
Ik heb de devicename zoals hij met iCloud binnenkwam overgenomen en zo ingesteld in de HA app. Vervolgens in de known_devices.yaml de gegevens gecombineerd bij 1 apparaat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
iphonevanABC:
  hide_if_away: false
  icon:
  mac: F0:DB:E2:CC:4A:8C
  name: iphonevanABC
  picture: /local/ios_ABC.jpg
  track: true
  vendor: Apple, Inc.

iphonevanDEF:
  hide_if_away: false
  icon:
  mac: B8:53:AC:30:9D:7F
  name: iphonevanDEF
  picture: /local/ios_DEF.jpg
  track: true
  vendor: Apple, Inc.

Heb mijn Docker container iets te vaak herstart in korte tijd en gemerkt dat hij daar niet echt goed tegen kan, dus de komende 20 minuten doet mijn webinterface het niet ;) Daarna post ik de gecombineerde attributes wel even.

@KvNwPPr
Alleen de iPhones schakelen regelmatig wifi in standby en dan is hij niet te pollen. Heb het ook geprobeerd hoor. Losse ping sensors, device_tracking via het Unifi component. Niks werkte echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
lolgast schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:01:
@Siebsel

@KvNwPPr
Alleen de iPhones schakelen regelmatig wifi in standby en dan is hij niet te pollen. Heb het ook geprobeerd hoor. Losse ping sensors, device_tracking via het Unifi component. Niks werkte echt goed.
Dat klopt idd. Ik ben overgestapt op Android dus zelf geen last meer van. Ik moet ook nog proberen om de rpi3 als beacon te gebruiken en anders een losse bluetooth beacon voor presence detection.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
KvNwPPr schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:58:
Bedankt voor de tip. Die kende ik nog niet. Al lees ik wel dat Thinkpad twijfels heeft dus even verder onderzoeken.
YouTube: Sonoff Switch Current Overload Test
Neemt die twijfels wel weg... denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
Shit certificaat verlopen voor mijn DuckDNS binnen Hass.IO.
Stom stom stom en ik krijg het niet voor elkaar wie heeft het verlossende antwoord na een ochtend / middag klooien!

Bij options van de addon staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "lets_encrypt": {
    "accept_terms": true,
    "certfile": "/ssl/fullchain.pem",
    "keyfile": "/ssl/privkey.pem"
  },
  "token": "[****]",
  "domains": [
    "****.duckdns.org"
  ],
  "seconds": 300
}

En in mijn configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  api_password: !secret api_password
  base_url: ****.duckdns.org

Ik kan op geen enkele manier mijn certificaat vernieuwen de DuckDNS add on blijft in het volgende hangen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
starting version 3.2.2
# INFO: Using main config file /data/workdir/config
+ Account already registered!
Fri Dec 29 15:22:17 CET 2017: 
# INFO: Using main config file /data/workdir/config
Processing ****.duckdns.org
 + Signing domains...
 + Generating private key...
 + Generating signing request...
 + Requesting challenge for ****.duckdns.org...

Na een avond stoeien en proberen opgelost doormiddel van een nieuwe token bij DuckDNS te genereren! :P

[ Voor 35% gewijzigd door Imperial Guard op 29-12-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]
Gisteren rond 18:50 de deur uit, om 22:15 weer thuis en vanmorgen om 8:20 tot 9:05 weg. Klopt behoorlijk :)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
alias: Tracker - Reset iCloud Interval
trigger:
  entity_id: device_tracker.iphonevan..., device_tracker.iphonevan...
action:
- service: device_tracker.icloud_set_interval
  data_template: { "interval": 900, "device_name": "{{ trigger.entity_id.split('.')\[1] }}" }
Is dit je volledige code? En hoe doe je dit met 2factor authenticatie op iCloud? Die verloopt elke 2 maanden naar mijn weten. En heb je met meerdere device trackers geen last van meerdere devices? Of group je deze tot 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:20:
[...]

Is dit je volledige code? En hoe doe je dit met 2factor authenticatie op iCloud? Die verloopt elke 2 maanden naar mijn weten. En heb je met meerdere device trackers geen last van meerdere devices? Of group je deze tot 1 persoon.
Volledige code van wat? De vermelde code was de automation om de poll interval van iCloud te verhogen naar 15 minuten zodra een device van locatie is gewijzigd (want dan reset iCloud de interval weer)

2factor moet je handmatig toestaan inderdaad. Maar ik zit eigenlijk elke 1 à 2 dagen toch wel op de webinterface van HA.
Meerdere devices ja, van mij een telefoon en van mijn vrouw een telefoon. Groupen hoeft niet, er wordt automatisch een group aangemaakt van alle devices die je tracked. En dat zijn er maar twee.

Maar, ik heb het nu 1,5 week draaien om te kijken hoe betrouwbaar het is, er hangen nog geen automations met verlichting of iets dergelijks aan. Ik ben nu ook bezig met een Tado thermostaat die location based in-/uitschakelt en ook device tracking ondersteunt dus ik verwacht binnenkort meer gebruik te maken van deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 13:17
Imperial Guard schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:01:
[...]

Dat TTS is leuk en handig maar hoe vang je het af wanneer je ook muziek aan hebt? Want met mijn testjes wordt de verbinding van spotify gekilled en word de TTS uitgevoerd en daarna is het stil :)
Ja dat weet ik niet. Hopelijk hebben de reacties van anderen je geholpen.
Ikzelf speel muziek af op mijn soundbar en de notificaties op de mini. Dus ik heb het probleem niet.

Als een deur of raam 5 minuten open staat en de verwarming staat ook aan hoor je ook een melding :).
En om de deurbel nog extra aandacht te geven komt er ook een dingdong door de mini als de bel gaat :)
KvNwPPr schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:58:
[...]

Die POW dingen werken super hoor. Zit bij mij tussen de wasmachine en vaatwasser.
En de andere sonoffs tussen allerlei andere apparaten.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkha
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-09-2024
Heb je toevallig een voorbeeld yaml code hoe ik dit in HA geconfigureerd krijg? Ben al 2 uurtjes aan het stoeien maar ik kom er niet uit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:10:

Die POW dingen werken super hoor. Zit bij mij tussen de wasmachine en vaatwasser.
En de andere sonoffs tussen allerlei andere apparaten.
En die heb je dan gewoon in de bestaande draad gemonteerd, of?

Ben nog op zoek naar wat goedkope, betrouwbare en redelijk esthetisch verantwoorde (iets met de WAF) power plugs voor in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-07 17:11
De Sonoffs kun je idd in de bestaande draad monteren (knippen, strippen, Sonoff er tussen en klaar) of in een verlengkabel en die dan 'normaal' gebruiken (tussen de plug van je apparaat en het stopcontact).

Dus:
[apparaat]---[sonoff]---[plug]
of
[apparaat]---[plug][verlengkabel]---[sonoff]---[plug v/d verlengkabel]

't Is maar net wat je zelf fijn vindt en of je de kabel van het apparaat ooit in de oude staat wilt herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Je kan ook kijken op marktplaats/va voor een setje plugwise. En hoe waf moet het zijn, meeste plugs/stopcontacten heb je doorgaans buiten het (directe) zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Anders opgelost:
Video: ESP8266 + LDR sensor + MQTT
:*)

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2017 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

neographikal schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:06:
[...]

psst ;) https://github.com/neographikal/P1-Meter-ESP8266-MQTT

Ik gooi echt álles over mqtt heen, die abstractie zorgt ervoor dat ik met welk pakket dan ook de boel aan kan sturen. HA, Pimatic, etc: als het maar mqtt praat. Telegraf consumeert de data en kan het in influx of elastic bv afleveren.
Psst http://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/index.html ;)

Hele fraaie software om je slimme meter mee te monitoren. Ondersteunt MQTT en REST API zodat je alsnog alle kanten op kunt.
Dit wil je allemaal niet nabouwen in HA, gewoon wat weergeven wat dsmr-reader verzamelt is voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die is wel geinig ja. Enige nadeel is dat hij volgens mij niet goed overweg kan met zonnepanelen.
Ik log m'n energieverbruik + opwek naar PVOutput. Op de groep van m'n zonnepanelen heb ik een YouLess LS110 zitten om de pure opwek te meten (bruto). De output van de slimme meter is netto, dus eigen verbruik er al af. Je grafieken zullen daardoor niet kloppen in dsmr-reader.

Ik moet, voordat ik m'n waardes naar PVOutput stuur namelijk eerst een berekening doen:
actueel verbruik = ((telwerk_verbruik - telwerk_opwek) + youless)

In dsmr-reader heb je die mogelijkheid v.z.i.w. niet en zul je dus overdag gekke grafieken zien, die te weinig aangeven.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2017 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 01:22:
Die is wel geinig ja. Enige nadeel is dat hij volgens mij niet goed overweg kan met zonnepanelen.
Ik log m'n energieverbruik + opwek naar PVOutput. Op de groep van m'n zonnepanelen heb ik een YouLess LS110 zitten om de pure opwek te meten (bruto). De output van de slimme meter is netto, dus eigen verbruik er al af. Je grafieken zullen daardoor niet kloppen in dsmr-reader.

Ik moet, voordat ik m'n waardes naar PVOutput stuur namelijk eerst een berekening doen:

In dsmr-reader heb je die mogelijkheid v.z.i.w. niet en zul je dus overdag gekke grafieken zien, die te weinig aangeven.
Mag ik vragen hoe je je verbruik ook in PVOutput krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 01:15:
[...]

Psst http://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/index.html ;)

Hele fraaie software om je slimme meter mee te monitoren. Ondersteunt MQTT en REST API zodat je alsnog alle kanten op kunt.
Dit wil je allemaal niet nabouwen in HA, gewoon wat weergeven wat dsmr-reader verzamelt is voldoende ;)
Ik wil ook overstappen op deze software. Heb je voorbeelden op welke wijze je alsnog grafieken in HA kunt laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:52:
[...]

Mag ik vragen hoe je je verbruik ook in PVOutput krijg?
M'n slimme meter lees ik uit met een YouLess LS120, maar kan ook met een USB-Serial kabel uiteraard. Als je de benodigde waarden maar in HASS krijgt uiteindelijk.

Het verbruik kun je meesturen in de parameters v3 en v4 van de PVOutput API, zie: https://pvoutput.org/help.html#api-addstatus

Ik heb een custom_component die dat uploaden voor mij doet. Helaas heb ik het component niet zelf geschreven maar is dit door een kennis van mij gedaan en kan ik het daarom niet zomaar op internet gooien.

Maar met een Node-RED o.i.d. moet je het ook zo voor elkaar kunnen krijgen, zo ingewikkeld is het niet om naar PVOutput te uploaden :)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

martinvdm schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:08:
[...]

Ik wil ook overstappen op deze software. Heb je voorbeelden op welke wijze je alsnog grafieken in HA kunt laten zien?
Geen voorbeelden (ben zelf OpenHAB gebruiker ;)), maar je kunt met MQTT waarden naar HA pushen, of zelf iets maken met een query op de postgresql DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Als je de waarden met een mqtt sensor in HA zet, dan krijg je gewoon een grafiekje in de card te zien. Werkt hier wel mooi met het uitlezen van verbruik uit plugwise pluggen. Idem in history.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lolgast schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:57:
Mis ik nu iets of..? DSRM is toch gewoon als component beschikbaar voor HA
https://home-assistant.io/components/sensor.dsmr/
Ja dat klopt. Alleen record het DSMR component alles in ne recorder db van HA. Iets wat ik in mijn geval onwenselijk vindt. Liever gebruik ik een dedicated db voor DSMR en trek de grafiek naar HA. Hoe groter mijn recorder db wordt in HA hoe trager deze namelijk gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Maar heb je je recorder al in mysql? (Recorder gaat niet via influx toch?) SqlLite (default) is traag.

Edit:
Ja dus :p . Overweeg iets krachtigers dan een rbpi :)

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 30-12-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:06:
Maar heb je je recorder al in mysql? (Recorder gaat niet via influx toch?) SqlLite (default) is traag.

Edit:
Ja dus :p . Overweeg iets krachtigers dan een rbpi :)
De grote van de database loopt erg op tezamen met het aantal rows voor het opslaan van de data langer dan een week. Mysql is weer minder geschikt als time series database wat influx weer wel is. Beide wil ik voor de performance van HA zo klein mogelijk houden. Had leuk geweest als je in het DSMR component een eigen db kan definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Dat kan wel toch? Je kan selecteren welke entities je wil loggen afaik.

https://home-assistant.io/components/recorder/ gebruik exclude.

En bij https://home-assistant.io/components/influxdb/ include ;)

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 30-12-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja klopt, dan moet je gaan whitelisten. En dat wordt een flinke lijst ben ik achter :+ Bij mij ziet dat er nu zo uit
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
recorder:
  include:
    domains:
      - sensor
      - climate
      - device_tracker
  exclude:
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.date
      - sensor.date__time
      - sensor.time
      - sensor.time__date
      - sensor.time_utc
      - sensor.zonsondergang
      - sensor.zonsopkomst
      - sensor.cpu
      - sensor.cpu_used
      - sensor.hassfam...annl
      - sensor.nasfam...annl
      - sensor.internet_time
      - sensor.pws_location
      - sensor.pws_observation_time
      - sensor.pws_station_id
      - sensor.pws_weather
      - sensor.pws_weather_1d_metric
      - sensor.pws_weather_1n_metric
      - sensor.pws_weather_2d_metric
      - sensor.pws_weather_2n_metric
      - sensor.pws_weather_3d_metric
      - sensor.pws_weather_3n_metric
      - sensor.pws_wind_string
      - sensor.kerstboom_previous_reading
      - sensor.kerstboom_previous_reading_2
      - sensor.kerstboom_previous_reading_3
      - sensor.kerstboom_previous_reading_4
      - sensor.neocoolcam_erker_previous_reading
      - sensor.neocoolcam_erker_previous_reading_2
      - sensor.neocoolcam_erker_previous_reading_3
      - sensor.neocoolcam_erker_previous_reading_4
      - sensor.neocoolcam_keukenspots_previous_reading
      - sensor.neocoolcam_keukenspots_previous_reading_2
      - sensor.neocoolcam_keukenspots_previous_reading_3
      - sensor.neocoolcam_keukenspots_previous_reading_4
      - sensor.neocoolcam_luchtverfrisser_previous_reading
      - sensor.neocoolcam_luchtverfrisser_previous_reading_2
      - sensor.neocoolcam_luchtverfrisser_previous_reading_3
      - sensor.neocoolcam_luchtverfrisser_previous_reading_4
      - sensor.neocoolcam_wasmachine_previous_reading
      - sensor.neocoolcam_wasmachine_previous_reading_3
      - sensor.neocoolcam_wasmachine_previous_reading_4
      - sensor.slaapkamer_previous_reading
      - sensor.since_last_boot
      - sensor.packets_sent_eth1
      - sensor.packets_received_eth1
      - sensor.swap_free
      - sensor.swap_used
      - sensor.swap_used_2
  purge_interval: 1
  purge_keep_days: 8

Hoe lang bewaren jullie de data eigenlijk in de HA database? Ik ben daar sinds gisteren eens kritisch naar aan het kijken voor mezelf. Staat nu op 8 dagen bewaren, maar hoe belangrijk is die data eigenlijk? Over het algemeen is alles wat ik in HA wil zien de afgelopen 24 uur wel voldoende zit ik te denken. Stroomverbruik van sommige apparaten kan het handig zijn om patronen te ontdekken om daar je automations op af te stemmen, maar daar is Influx+Grafana beter geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Kun je niet gelijk een hele groep of klasse blacklisten?

Ik bewaar alles :p . Heb al 3.5 jaar aan data uit openHAB en dat draait nog prima. Doe ik er wat mee? Soms. Maar mn eigen onderzoek richt zich dan ook op smart grids. Dus voor mij is het soms heel handig als ik een dataset heb om eens wat te proberen :) . Data is lastig te krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 30-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:41:
Kun je niet gelijk een hele groep of klasse blacklisten?

Ik bewaar alles :p . Heb al 3.5 jaar aan data uit openHAB en dat draait nog prima. Doe ik er wat mee? Soms. Maar mn eigen onderzoek richt zich dan ook op smart grids. Dus voor mij is het soms heel handig als ik een dataset heb om eens wat te proberen :) . Data is lastig te krijgen...
Ik heb 3 domains gewhitelist, maar binnen de domain 'sensor' zit ontzettend veel meuk. Dus die blacklist ik er weer tussen uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:20:
Dat kan wel toch? Je kan selecteren welke entities je wil loggen afaik.

https://home-assistant.io/components/recorder/ gebruik exclude.

En bij https://home-assistant.io/components/influxdb/ include ;)
Je kan idd excluden en includen maar dit lost je probleem niet op. Als je alle slimme meter data juist wel wilt bewaren dan wil je die dus includen maar wil ik niet in de recorder db hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Nu online
Influxdb komt niet in de recorder toch? Of dubbel, zoals lolgast moet ook wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
Ik bekijk net de Sonoff Switch current overload video van Shaggie_NB. Die heeft mij overtuigd om er een te gaan bestellen. Maarja ik kan ook nog voor de ThinkpadNL manier gaan en een ESP8266 + sensors te gaan gebruiken.

Ik was sowieso al van plan om de normale Sonoff te gaan bestellen. Maar heb hier ook al de flamingo set van de action liggen om een beetje te testen(waar het script helaas faalt op mijn username en wachtwoord. Zelfs na een nieuw Homewizard lite account met een ander emailadres en wachtwoord?)

Ik heb veel te veel mogelijkheden met Home Assistant 8)7. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 18:26
martinvdm schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 09:08:
[...]

Ik gebruik ook DSMR Reader icm Home Assistant, op twee manieren.

1. In DSMR reader laat ik MQTT uitsturen ( is ingebouwd in DSMR reader), welke ik in HA via de MQTT sensor uitlees. Met de History Graph component kan je er vervolgens grafiekjes mee maken.
2. Via de component Panel iFrame heb ik ook de gehele interface van DSMR reader in Home Assistant, via een knop in de linker menubalk. Enige nadeel op dit moment is dat scrollen in een iFrame niet werkt op iOS. Wordt hopelijk snel opgelost.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 01:22:

Ik log mijn PV inverter rechtstreeks naar PVOutput. Als ik in DSMR reader er nu voor kies om ook naar PVOutput te loggen dan mis ik idd de readings van mijn inverter. Zou mooi zijn als je in DSMR reader alleen Power Consumption kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@martinvdm Dat is geen probleem, zo gaat het bij mij ook. Ik heb een YouLess LS110 aan de zonnepanelengroep die rechtstreeks naar PVOutput upload. In HASS druk ik de consumptie ook naar PVOutput. Dat gaat prima, maar dan moet je inderdaad wel alleen de consumptie kunnen uploaden. Moet vast te regelen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 14:45:
@martinvdm Dat is geen probleem, zo gaat het bij mij ook. Ik heb een YouLess LS110 aan de zonnepanelengroep die rechtstreeks naar PVOutput upload. In HASS druk ik de consumptie ook naar PVOutput. Dat gaat prima, maar dan moet je inderdaad wel alleen de consumptie kunnen uploaden. Moet vast te regelen zijn ;)
Misschien wat off-topic;
Maar klopt dan je netto waarde wel?
Als ik de p1 meterdata elektragebruik upload naar PVOutput en ik upload de data van mijn pv inverter ook naar PVOutput. Als ik die van elkaar aftrek heb ik toch geen netto? Immers is de pv inverter hetgeen ik daadwerkelijk opwek en de data gebruik van de elektra meter ook daadwerkelijk ontrokken aan het net. Het kan toch zijn dat ik minder elektra van het net af trek omdat dit in huis (voor de meter) al gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 13:17
KvNwPPr schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 12:15:
Ik bekijk net de Sonoff Switch current overload video van Shaggie_NB. Die heeft mij overtuigd om er een te gaan bestellen. Maarja ik kan ook nog voor de ThinkpadNL manier gaan en een ESP8266 + sensors te gaan gebruiken.

Ik was sowieso al van plan om de normale Sonoff te gaan bestellen. Maar heb hier ook al de flamingo set van de action liggen om een beetje te testen(waar het script helaas faalt op mijn username en wachtwoord. Zelfs na een nieuw Homewizard lite account met een ander emailadres en wachtwoord?)

Ik heb veel te veel mogelijkheden met Home Assistant 8)7. 8)
Ik maakte het eerst ook zelf met een wemos d1 mini etc. maar dan moet je nog een mooie case, mooi solderen, etc.etc.
Toen kwam ik Sonoff tegen en wat een verademing!
Heb nu sowel de basic sonoff als de POW alsook de S20.
Hmmbob schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:13:
[...]
En die heb je dan gewoon in de bestaande draad gemonteerd, of?

Ben nog op zoek naar wat goedkope, betrouwbare en redelijk esthetisch verantwoorde (iets met de WAF) power plugs voor in huis.
Ik heb de S20 voor de WAF (en ook beetje eigen acceptance factor) voor tussen de waterkoker. Staat netter want je ziet de stekker bij het aanrecht. Enige minpuntje vind ik is dat de ledjes best fel zijn, maar daar kan ik aan de binnenkant nog wel een keer wat tape overheen te doen om ze wat te dimmen.

Voor de POW en basic sonoff heb ik gewoon goedkope OK verlengdraad gekocht bij de gamma en die doormidden geknipt. Aan 1 POW heb ik zelfs een stekkerdoos gedaan zodat alle apparaten daarop in 1 keer uit kunnen.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PuckStar schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:49:
[...]

Ik maakte het eerst ook zelf met een wemos d1 mini etc. maar dan moet je nog een mooie case, mooi solderen, etc.etc.
Toen kwam ik Sonoff tegen en wat een verademing!
Heb nu sowel de basic sonoff als de POW alsook de S20.

[...]

Ik heb de S20 voor de WAF (en ook beetje eigen acceptance factor) voor tussen de waterkoker. Staat netter want je ziet de stekker bij het aanrecht. Enige minpuntje vind ik is dat de ledjes best fel zijn, maar daar kan ik aan de binnenkant nog wel een keer wat tape overheen te doen om ze wat te dimmen.

Voor de POW en basic sonoff heb ik gewoon goedkope OK verlengdraad gekocht bij de gamma en die doormidden geknipt. Aan 1 POW heb ik zelfs een stekkerdoos gedaan zodat alle apparaten daarop in 1 keer uit kunnen.
Begrijp ik jou goed dat die sonoff devices gewoon tussen een schakelaar en een lamp in kunnen terwijl de fysieke schakelaar gewoon nog gebruik kan blijven worden? En dan dus ook via de sonoff te schakelen is?

Pagina: 1 ... 25 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.