Jelte schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:00:
Ander vraagje. Ik probeer een wake-ip light na te bootsen met een Philips Hue lamp.
En daarvoor gebruik ik de transition optie in een script. Zoals ook gebruikt hier:
https://149walnut.com/201...lour-sunrise-alarm-clock/
Maar zie het op meerdere plekken terugkomen.
Op de kleur toestand gaat het prima. Daar krijg je een mooie variatie op. Maar op de brightness schiet de lamp gewoon naar de volgende stap.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| sunrise:
sequence:
- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.lamp_boven_zithoek
xy_color: [0.67,0.39]
brightness: 1
- delay:
seconds: 1
- service: light.turn_on
data:
entity_id: light.lamp_boven_zithoek
xy_color: [0.48,0.40]
brightness: 255
transition: 6
- delay:
seconds: 6 |
Ik zou dus verwachten dat de lamp in 6 seconden van 1 naar 255 brightness gaat, ipv gelijk na de 1 seconde delay. Voor de kleur gaat dat wel op.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de lamp wel langzaam feller wordt. Zonder 254 aparte stapjes te maken graag

Het gaat om Hue lampen? Hoe zijn deze gekoppeld aan HA? Via de bridge? Want in dat geval kun je lekker lui een wakeup routine maken in de Philips Hue app en deze vervolgens uitschakelen. Je hebt dan twee nieuwe scenes (die de app niet laat zien), die IIRC
Wakeup Start en
Wakeup End heten. Vervolgens kun je via de Hue service de 'start' scene activeren, die zet de lampen aan met een bepaalde kleur en dimlevel op 1%, en meteen daarna (/1 seconde later) activeer je dan de 'end' scene. De transition komt dan uit de scene die de Huebapp netjes heeft aangemaakt.
Uiteraard zou je dit ook zelf via de Hue API kunnen doen zonder eerst een (uitgeschakelde) routine te maken. Het idee is dan hetzelfde: een start scene en een eind scene die je meteen daarna activeert. Die laatste heeft vervolgens eens transition om aan te geven dat het dus 5,10, 15 minuten moet duren om de lampen aan te passen.
Maak je geen gebruik van de Hue bridge kun je dit waarschijnlijk ook wel bereiken, Zigbee2mqtt kun je IIRC ook een transition aan meegeven, ik weet alleen niet of je dat in HA rechtstreeks via de light component kunt doen of dat je dan rechtstreeks via MQTT moet gaan werken.