Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
RobertMe schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 10:17:
[...]

ESPHome ondersteund ook MQTT, zowel 'in' als 'uit'. Daarnaast heeft het ook een automations systeem ingebakken. Dus wat dat betreft maakt het denk ik niet heel veel uit
Ah thanx, dit stuk had ik nog niet ontdekt. Lijkt nog krachtiger (en simpeler) te zijn dan de Tasmota aanpak.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Zo her en der vind ik wat forum posts over het draaien van Hass.io op een Raspberry Pi met SSD in plaats van een SD kaartje. Dit lijkt echter allemaal nog vrij experimenteel. Zijn er hier toevallig ervaringen met het volledig draaien van Hass.io op een SSD aan een Raspberry Pi 3? En zo ja, welke how-to heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
jantje888 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:18:
Zo her en der vind ik wat forum posts over het draaien van Hass.io op een Raspberry Pi met SSD in plaats van een SD kaartje. Dit lijkt echter allemaal nog vrij experimenteel. Zijn er hier toevallig ervaringen met het volledig draaien van Hass.io op een SSD aan een Raspberry Pi 3? En zo ja, welke how-to heb je hiervoor gebruikt?
Volgens mij heb je daar een RPi3+ voor nodig. Maar als je op Google zoekt op iets van boot hassio from USB moet je wel wat kunnen vinden. Afgelopen week nog een howto gelezen en er daarna vanaf gezien ;)

---edit---
Schijnbaar had ik een link gebookmarkt: https://www.amalytix.com/...nstalling_Hassio_on_a_SSD

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 13-09-2019 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
@Hierboven, ik heb zelf Docker met HASS.io geïnstalleerd op mijn SD kaartje, maar staat al mijn data netjes op mijn SSD via USB. Dat vergt veel minder workaround werk met betrekking tot booten. Tevens heb ik er een handleiding voor geschreven.

Losstaand van bovenstaande. Aangezien ik mijn Home Assistant installatie op mijn Pi heb draaien is het niet altijd even snel. Nu wil ik wat automations omgooien / testen, maar dat kost best veel doorlooptijd met restarts en dergelijke.

Is er eventueel een manier om een soort federated Home Assistant te draaien lokaal op mijn pc? Eigenlijk hoef ik alleen de sensor waardes te hebben om zaken uit te proberen. Ik ben mij ervan bewust dat dit ook niet heel ideaal is, maar voor testdoeleinden zou dit al voldoende kunnen zijn.

Alternatief zou kunnen zijn om virtuele switches en sensors aan te maken en daarmee te testen, maar dat kost relatief veel tijd met initiële installatie en onderhoud, mocht ik op een later moment weer willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
alex3305 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:29:
@Hierboven, ik heb zelf Docker met HASS.io geïnstalleerd op mijn SD kaartje, maar staat al mijn data netjes op mijn SSD via USB. Dat vergt veel minder workaround werk met betrekking tot booten. Tevens heb ik er een handleiding voor geschreven.

Losstaand van bovenstaande. Aangezien ik mijn Home Assistant installatie op mijn Pi heb draaien is het niet altijd even snel. Nu wil ik wat automations omgooien / testen, maar dat kost best veel doorlooptijd met restarts en dergelijke.

Is er eventueel een manier om een soort federated Home Assistant te draaien lokaal op mijn pc? Eigenlijk hoef ik alleen de sensor waardes te hebben om zaken uit te proberen. Ik ben mij ervan bewust dat dit ook niet heel ideaal is, maar voor testdoeleinden zou dit al voldoende kunnen zijn.

Alternatief zou kunnen zijn om virtuele switches en sensors aan te maken en daarmee te testen, maar dat kost relatief veel tijd met initiële installatie en onderhoud, mocht ik op een later moment weer willen testen.
Weet niet precies wat je bedoeling is, maar als je bedoeling is om een soort van test/ontwikkel omgeving te maken.
Dan zou je eventueel op je PC Hyper-V kunnen installeren, daarmee een virtuale host te maken met Ubuntu Server, daarop homeassistant installeren? Hass.IO kan ook virtual geïnstalleerd worden, daarvoor zal je deze link even moeten volgen: https://bonani.tech/how-t...o-on-ubuntu-server-18.04/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zsiebe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 17:05
Snuffel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:33:
[...]

[...]

Handig zo'n goedkope ledstrip :D
Zit er ook over te denken om er zo een te halen bij de Action.

Wel een vraag over de firmware: welke moet/kan je nemen?
Zeker handig. Het licht van de ledstrip is voor de prijs erg mooi te noemen. Het is mij nog niet gelukt om de firmware te flashen. Heb geen toegang tot een soldeerbout op het moment en het zijn net teveel draadjes om vast te houden.

@Klumpke Bedankt voor de guide! Ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
mAiden88 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:11:
[...]

Weet niet precies wat je bedoeling is, maar als je bedoeling is om een soort van test/ontwikkel omgeving te maken.
Dan zou je eventueel op je PC Hyper-V kunnen installeren, daarmee een virtuale host te maken met Ubuntu Server, daarop homeassistant installeren? Hass.IO kan ook virtual geïnstalleerd worden, daarvoor zal je deze link even moeten volgen: https://bonani.tech/how-t...o-on-ubuntu-server-18.04/.
Dat gaat natuurlijk prima. Momenteel heb ik het draaien in WSL als 'gewone' Python applicatie. Echter mis ik dan natuurlijk wel al mijn entiteiten. Dat is dan wel lastig voor een test/ontwikkel omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
alex3305 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:20:
[...]

Dat gaat natuurlijk prima. Momenteel heb ik het draaien in WSL als 'gewone' Python applicatie. Echter mis ik dan natuurlijk wel al mijn entiteiten. Dat is dan wel lastig voor een test/ontwikkel omgeving.
Heb bij mij zelf gewoon test / ontwikkel omgeving gemaakt met de zelfde bestanden als mij live HA.
In de test / ontwikkel pruts ik, zodra het voor mij goed is, zet ik dat stukje over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
mAiden88 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:27:
[...]

Heb bij mij zelf gewoon test / ontwikkel omgeving gemaakt met de zelfde bestanden als mij live HA.
In de test / ontwikkel pruts ik, zodra het voor mij goed is, zet ik dat stukje over.
Dan ga ik dat denk ik ook proberen. Ik was in de veronderstelling dat dit lastig ging worden in verband met Zigbee (Conbee) en Z-Wave integratie. Immers heb ik van elk maar één stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
lubbertkramer schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:02:

De Flux heeft een bug op dit moment, zie hier en hier

Ik heb meerdere ledstrips projectjes in huis, ik heb rondom het plafond, buiten en op plekken als onder de tv meubel/vensterbank/bed etc.

Voor meer vragen mag je altijd even een DM doen :)
Om hier nog even op terug te komen, ik zit met de volgende uitdaging!

Ik heb deze led controller: https://nl.aliexpress.com/i/32879153086.html

Deze is blijkbaar op basis van een ARILUX AL-LC12.

En ik heb een WS2811 led strip.

De Flux integratie van HA werkt inderdaad niet, daarom ben ik opzoek naar alternatieven! Het is me gelukt om op de LED-Controller de Sonoff-Tasmota firmware te flashen, maar ik krijg vervolgens de LED-Strip niet aan de praat omdat ik geen idee heb hoe ik het verder moet configureren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/w712Hy0/LED.jpg

Kan iemand me wat tips geven? Of kan ik beter kijken naar ESPHome? Deze lijkt ook WS2811's te ondersteunen: https://esphome.io/components/light/fastled.html

Help! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:55:
[...]

De Flux integratie van HA werkt inderdaad niet, daarom ben ik opzoek naar alternatieven! Het is me gelukt om op de LED-Controller de Sonoff-Tasmota firmware te flashen, maar ik krijg vervolgens de LED-Strip niet aan de praat omdat ik geen idee heb hoe ik het verder moet configureren.

[Afbeelding]

Kan iemand me wat tips geven? Of kan ik beter kijken naar ESPHome? Deze lijkt ook WS2811's te ondersteunen: https://esphome.io/components/light/fastled.html

Ben niet bekend met die MagicHome controllers maar ik heb een ws2815 (vergelijkbaar) met een NodeMcu en heb hier PinkyLed op geflashed. Werkt prima met HA samen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Danielson schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:55:
[...]

[Afbeelding]

Espurna flashen. Werkt het vrijwel zeker. Kan zijn dat groen en rood omgedraaid zijn, dus dan moet je die in de firmware omwisselen of gewoon de draadjes anders aansluiten. Werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Wel jammer dat de Action LSC ledstrip niet via HA aan te sturen is zonder te flashen...Misschien komt het nog...

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
zsiebe schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:20:
[...]

Zeker handig. Het licht van de ledstrip is voor de prijs erg mooi te noemen. Het is mij nog niet gelukt om de firmware te flashen. Heb geen toegang tot een soldeerbout op het moment en het zijn net teveel draadjes om vast te houden.
Ik heb er net ook een gehaald. Ik ga dit weekend eerst eens proberen of hij met Tuya Convert direct OTA te flashen is, dat kan een hoop gepruts schelen :)
Zie https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert

Edit:
As of January 28th, 2019, Tuya has started distributing a patch that prevents tuya-convert from completing successfully. It is up to the individual brands to adopt the patch, so some devices may be affected sooner than others. To ensure the best chance of success, do not connect your device with the official app as it may automatically update the device, preventing you from flashing with tuya-convert. Some devices are already being shipped with the update, in which case there is unfortunately no work around available at this time.
Ik ben er mee bezig geweest maar de software kan geen devices vinden. Ik ben bang dat we met te nieuwe firmware te maken hebben. Ik heb geen app verbonden gehad, maar de ledstrip en de smart-plug worden geen van beide gevonden.
Ik ben bang dat ik de soldeerbout moet gaan opwarmen .... :|

[ Voor 42% gewijzigd door u_nix_we_all op 13-09-2019 22:47 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
https://github.com/hassio-addons/addon-wireguard

Een simpele manier om een VPN tunnel naar je smarthome aan te leggen.

Is sinds week beschikbaar en werkt echt fantastisch.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
Goedemorgen,

Heeft iemand hier toevallig een automation waarbij je een opname maakt van een camera die getriggered wordt door een motion sensor en vervolgens via telegram een berichtje krijgt om eventueel de stream meteen te openen? (Live) ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• maartend
  • Laatst online: 19:14
Draai al een poosje Hass.io zonder problemen op een NUC. En nu wil ik updaten van 98.4 naar 98.5 En dat gaat dus niet. Zo kan ik plots ook mijn Add-ons niet updaten. het lastige is, ik kan geen foutmelding vinden.

Iemand een idee? NAtuurlijk al een restart gedaan, config check, dat zpul. Maar nada, noppes.

edit ; laat maar , er blijkt geen verbinding te zijn naar mijn NUC vanaf mijn pc, dus dat gewoon maar even oplossen.

[ Voor 29% gewijzigd door maartend op 14-09-2019 10:20 ]

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:47
Possible schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:59:
Goedemorgen,

Heeft iemand hier toevallig een automation waarbij je een opname maakt van een camera die getriggered wordt door een motion sensor en vervolgens via telegram een berichtje krijgt om eventueel de stream meteen te openen? (Live) ?
Ik had telegram in gebruik voor mijn deurbel, zodra die ging kreeg ik bericht met foto.
Nu heb ik het via iOS notificatie en krijg de live stream als ik op de foto klik.

Geef maar een gil als je er wat aan hebt dan deel ik de config even

• Danielson
barrymossel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:13:
[...]

Espurna flashen. Werkt het vrijwel zeker. Kan zijn dat groen en rood omgedraaid zijn, dus dan moet je die in de firmware omwisselen of gewoon de draadjes anders aansluiten. Werkt hier prima.
ESPUrna getest met de volgende firmwares:

MAGICHOME_LED_CONTROLLER
MAGICHOME_LED_CONTROLLER_20

helaas kan ik ook met deze de led strip niet bedienen! Iemand nog andere suggesties? :/

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 12:41
DvD77 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 11:39:
[...]

Ik had telegram in gebruik voor mijn deurbel, zodra die ging kreeg ik bericht met foto.
Nu heb ik het via iOS notificatie en krijg de live stream als ik op de foto klik.

Geef maar een gil als je er wat aan hebt dan deel ik de config even
Ja mag je wel delen als je wilt !

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:47
Possible schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:06:
[...]

Ja mag je wel delen als je wilt !
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
homeassistant:
  customize:
    sensor.tijd_laatste_deurbel:
      icon: mdi:bell-ring

automation:
  - alias: 'Deurbel'
    trigger:
      - platform: mqtt
        topic: stat/deurbel
        payload: 'on'
    action:
      - service: camera.snapshot
        data:
          entity_id: camera.voordeur
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap.jpg'
        data:
          filename: '/config/snapshots/voordeur_snap_{{ now().strftime("%Y%m%d-%H%M%S") }}.jpg'
      - service: script.turn_on
        entity_id:
          - script.front_door_camera_tv

- service: notify.ios_iphonexdaniel
        data:
          title: "Bericht van de deurbel"
          data:
            push:
              category: camera
      - service: notify.ios_iphone_van_judith
        data:
          title: "Bericht van de deurbel"
          data:
            push:
              category: camera

# - service: notify.telegram
      #   data:
      #     message: 'Er staat iemand aan de deur'
      #     data:
      #       photo:
      #         - file: /config/snapshots/voordeur_snap.jpg
      #           caption: Bel - Voordeur

#    - service: mqtt.publish
  #      alias: MQTT store time
  #      data:
  #          topic: 'stat/deurbel/time'
  #          payload_template: '{{ as_timestamp(states.binary_sensor.tijd_laatste_deurbel.last_changed) | timestamp_custom("%d-%m-%y %H:%M:%S") }}'
  #          retain: 'true'

- alias: 'deurbel sound'
    trigger:
    condition:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.mute_deurbel
        state: 'off'
    action:
      - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
        data:
          gw_mac: !secret xiaomimac1
          ringtone_id: 10
          ringtone_vol: 25
      - service: media_player.play_media
        data_template:
          entity_id: media_player.googlehome6206
          media_content_id: https://xxxxxxxxxxxxxxxxx/local/doorbell.mp3
          media_content_type: 'audio/mp3'

- alias: 'Deurbel high prio'
    trigger:
    condition:
        entity_id: input_boolean.highprio_deurbel
        state: 'on'
    action:
      - service: scene.turn_on
        entity_id: scene.deurbel_highprio_on
      - service: xiaomi_aqara.play_ringtone
        data:
          gw_mac: !secret xiaomimac1
          ringtone_id: 10
          ringtone_vol: 25
      - delay: '00:00:15'
      - service: scene.turn_on
        entity_id: scene.deurbel_highprio_off

#######################################################
# Scenes for doorbell

scene:
  - name: deurbel highprio on
    entities:
      group.slaapkamer_plafond:
        state: on
        brightness: 100
      light.overloop:
        state: on
        brightness: 100

- name: deurbel highprio off
    entities:
      group.slaapkamer_plafond:
        state: off
      light.overloop:
        state: off

# Input Booleans

input_boolean:
  mute_deurbel:
    name: Mute deurbel
    icon: mdi:volume-off

deurbel_highprio:
    name: Deurbel high prio
    icon: mdi:lightbulb-on

highprio_deurbel:
    name: High Prio deurbel
    icon: mdi:lightbulb-on
# Scripts
script:
  front_door_camera_tv:
    alias: "Show who's at the door"
    sequence:
      - service: media_player.turn_on
        data:
          entity_id: media_player.panasonic_viera_tv
        data:
          media_content_type: "url"
          media_content_id: !secret cam_voordeur_still_url
      - delay: '00:00:06'

- service: media_player.media_stop
        data:

zit ook nog een oud stukje code in tbv telegram...

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Ik probeer een automation toe te voegen (in eerste instantie is die niet zichtbaar in de hass.io -> configuration -> automations) maar zodra ik alles netjes in de juiste .yaml's probeer te zetten mag ik niet eens de hass.io server herstarten want:
code:
1
Invalid config for [group]: value should be a string for dictionary value @ data['group']['light']['entities']. Got None.

mijn groups.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
light:
  - platform: group
    name: Hal
    entities:
      - light.hal1_light
      - light.hal2_light
      - light.hal3_light
    name: Slaapkamer
    entities:
      - light.slaap1_light
      - light.slaap2_light
      - light.Slaap3_light

Zet ik gewoon alles in de algemene 'configuration.yaml' lijkt het meeste wel te werken (qua groups) maar zie ik dus niets van de automations die ik probeer aan te maken. Ik snap echt niet meer wat ik nou verkeerd doe 8)7

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
Klumpke schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 01:39:
Ik heb er een tijdje terug een beknopte handleiding voor geschreven.
Deze kun je hier vinden.
Wanneer sluit je die GPIO0 precies aan? Met de rest of pas na stap 3 is gedaan?

• u_nix_we_all
  • Niet online
Sypher schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:37:
[...]

Wanneer sluit je die GPIO0 precies aan? Met de rest of pas na stap 3 is gedaan?
Die kun je gelijk met de rest aansluiten, dus voordat je de reset / stap 3 doet

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
MonkeyJohn schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:56:
Ik probeer een automation toe te voegen (in eerste instantie is die niet zichtbaar in de hass.io -> configuration -> automations) maar zodra ik alles netjes in de juiste .yaml's probeer te zetten mag ik niet eens de hass.io server herstarten want:
code:
1
Invalid config for [group]: value should be a string for dictionary value @ data['group']['light']['entities']. Got None.

mijn groups.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
light:
    name: Hal
    entities:
      - light.hal1_light
      - light.hal2_light
      - light.hal3_light
    name: Slaapkamer
    entities:
      - light.slaap1_light
      - light.slaap2_light
      - light.Slaap3_light

Zet ik gewoon alles in de algemene 'configuration.yaml' lijkt het meeste wel te werken (qua groups) maar zie ik dus niets van de automations die ik probeer aan te maken. Ik snap echt niet meer wat ik nou verkeerd doe 8)7
volgens mij haal je dingen door elkaar..
bovenstaande code hoort in je config om van 2 lampen 1 te maken zeg maar met speciale lamp eigenschappen
zoals hier:
https://www.home-assistant.io/components/light.group/

anderen is een groep van meerdere lampen maken
zoals hier
https://www.home-assistant.io/components/group/

dit in je groups.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
Verlichting_beneden:
  name: Verlichting beneden
  control: hidden
  entities:
    - light.lamp_gang_light
    - light.lamp_keuken_light
    - light.keukentafel_lamp

deze kan je dan niet in 1 keer andere lichtsterkte geven, maar wel allemaal in 1 keer aan of uit
dit in je config
YAML:
1
2
3
4
5
6
light:
    name: "Keukentafel lamp"
    entities:
    - light.lamp_keukentafel_links_light
    - light.lamp_keukentafel_rechts_light

als je de nieuw gemaakte lamp dimt dan dimmen de 2 sub lampen mee, ook schakel je ze dan in en uit in 1 keer.

[ Voor 6% gewijzigd door zoeperman op 14-09-2019 21:06 ]

• MonkeyJohn
@zoeperman Ik haalde blijkbaar inderdaad wat dingen door elkaar en ging er eigenlijk gewoon vanuit dat 'light group' gewoon onder de algehele 'group' zou moeten vallen. Vooralsnog geen errors meer, op naar de volgende simpele taak waar ik veel te lang naar ga zitten staren waarom het niet werkt ;)
Klumpke schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 01:39:
Ik heb er een tijdje terug een beknopte handleiding voor geschreven.
Deze kun je hier vinden.
ik heb vanalles geprobeerd maar lijkt erop dat ik de strip niet in flash mode krijg. moet je daar ook iets van merken als die in flash mode staat?

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:32
martinvdm schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:33:
[...]

ik heb vanalles geprobeerd maar lijkt erop dat ik de strip niet in flash mode krijg. moet je daar ook iets van merken als die in flash mode staat?
Als hij niet in flash modus staat op het moment dat je de firmware file erin flasht krijg je een foutmelding.
Dit is de enige manier om te zien of hij wel of niet in flash modus staat.

Wanneer je de pinnen verbonden hebt zoals in het schema en je verbind de REST pin voor een seconden met de GND moet het lukken.
Klumpke schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:53:
[...]

Als hij niet in flash modus staat op het moment dat je de firmware file erin flasht krijg je een foutmelding.
Dit is de enige manier om te zien of hij wel of niet in flash modus staat.

Wanneer je de pinnen verbonden hebt zoals in het schema en je verbind de REST pin voor een seconden met de GND moet het lukken.
Dat heb ik idd, RST een seconde met GND. Bij het contact gaat de LED strip even uit, na loslaten gaat ie weer aan en vervolgens doe ik GPIO0 erop en dan flashen, maar helaas.

• Klumpke
martinvdm schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:54:
[...]

Dat heb ik idd, RST een seconde met GND. Bij het contact gaat de LED strip even uit, na loslaten gaat ie weer aan en vervolgens doe ik GPIO0 erop en dan flashen, maar helaas.
De GPIO0 moet al verbonden zijn voordat je de stroom erop zet en moet tijdens het flashen verbonden blijven. Daarna zet je de stroom erop. Hierna verbind je de RST voor een seconden met GND. Hierna kun je de firmware flashen.

[ Voor 40% gewijzigd door Klumpke op 14-09-2019 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klumpke schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 22:58:
[...]

De GPIO0 moet al verbonden zijn voordat je de stroom erop zet en moet tijdens het flashen verbonden blijven. Daarna zet je de stroom erop. Hierna verbind je de RST voor een seconden met GND. Hierna kun je de firmware flashen.
Niet gelukt helaas. Ik zie wel in serial monitor van arduino ide dat deze pas goed uitleest op baud rate 74880 ipv 115200. Ik zie dan ook als ik gpio0 vast hou dat deze hangt bij het booten op slechts 1 regel, namelijk:

ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(1,6)

Wat volgens mij flash mode moet zijn en in principe goed zou zijn.
Zonder gpio boot ie oid gewoon door. Dat impliceert toch wel een soort flash modus. Maar helaas zowel met esptool.py, flash8266.exe als met de nieuwe aangeraden NodeMcu flashen tool lukt het niet. Blijf een espcomm_sync_failed krijgen of helemaal geen chip gevonden.

[ Voor 12% gewijzigd door martinvdm op 15-09-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
martinvdm schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:11:
[...]

Niet gelukt helaas. Ik zie wel in serial monitor van arduino ide dat deze pas goed uitleest op baud rate 74880 ipv 115200. Ik zie dan ook als ik gpio0 vast hou dat deze hangt bij het booten op slechts 1 regel, namelijk:

ets Jan 8 2013,rst cause:2, boot mode:(1,6)

Wat volgens mij flash mode moet zijn en in principe goed zou zijn.
Zonder gpio boot ie oid gewoon door. Dat impliceert toch wel een soort flash modus. Maar helaas zowel met esptool.py, flash8266.exe als met de nieuwe aangeraden NodeMcu flashen tool lukt het niet. Blijf een espcomm_sync_failed krijgen of helemaal geen chip gevonden.
Ik blijf het vreemd vinden. Ik weet van een hoop mensen dat het met de handleiding gelukt is om de strip te flashen.

Ikzelf heb de ESPtool-gui gebruikt om te flashen, maar dat zou geen verschil moeten maken.

Ik verwacht dat er toch iets fout gaat in de stappen voordat je begint met het flashen van de firmware.
Het is van belang dat TX, RX, GND en GPIO0 op de juiste wijze aangesloten zijn. Als je hierna de 12v adapter aansluit kun je kort de RST verbinden met de GND en zou je meteen hierna de firmware moeten kunnen flashen. Dat resetten is nodig omdat er een bepaalde beveiliging in zit die het flashen anders tegenhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:17:
[...]

Ik blijf het vreemd vinden. Ik weet van een hoop mensen dat het met de handleiding gelukt is om de strip te flashen.

Ikzelf heb de ESPtool-gui gebruikt om te flashen, maar dat zou geen verschil moeten maken.

Ik verwacht dat er toch iets fout gaat in de stappen voordat je begint met het flashen van de firmware.
Het is van belang dat TX, RX, GND en GPIO0 op de juiste wijze aangesloten zijn. Als je hierna de 12v adapter aansluit kun je kort de RST verbinden met de GND en zou je meteen hierna de firmware moeten kunnen flashen. Dat resetten is nodig omdat er een bepaalde beveiliging in zit die het flashen anders tegenhoud.
Ja ik snap de hele procedure, maar helaas blijf ik hangen in warning: espcomm_sync failed.
ook een 2e FTDI adapter zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
martinvdm schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:44:
[...]

Ja ik snap de hele procedure, maar helaas blijf ik hangen in warning: espcomm_sync failed.
ook een 2e FTDI adapter zelfde resultaat.
Heb je hem nog eens geprobeerd te flashen op een baudrate van 115200?
De melding "espcomm_sync failed" kan ook nog duiden op dat de reset op het verkeerde moment is uitgevoerd.
Je zou kunnen proberen om de firmware flash te starten en meteen erachteraan de reset uit te voeren.

Hier is ook nog een artikel van iemand die soortgelijk heeft gedaan met een E27 lamp (deze heeft dezelfde TYWE3L chip). Misschien dat je met dit artikel verder raakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Klumpke op 15-09-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:53:
[...]

Heb je hem nog eens geprobeerd te flashen op een baudrate van 115200?
De melding "espcomm_sync failed" kan ook nog duiden op dat de reset op het verkeerde moment is uitgevoerd.
Je zou kunnen proberen om de firmware flash te starten en meteen erachteraan de reset uit te voeren.

Hier is ook nog een artikel van iemand die soortgelijk heeft gedaan met een E27 lamp (deze heeft dezelfde TYWE3L chip). Misschien dat je met dit artikel verder raakt.
beide snelheden geprobeerd, echter in de serial monitor is dan ook alleen op 74880 een goede tekst leesbaar op 115200 niet. Ik geef het ff op denk ik :|, heb al meerdere esp8266 geflashed maar deze lukt niet

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 15-09-2019 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
De LSC smart power plug (esp8285) draait hier inmiddels ook ESPHome firmware, maar wat een gepriegel was dat :p
De relay en de button werken, de led lukt nog niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
switch:
  - platform: gpio
    pin: 12
    name: "ESP switch"
    id: relay

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO14
      inverted: True
    name: "ESP Switch Button"
    on_press: 
      switch.toggle: relay

status_led:
    pin:
      number: GPIO04
      inverted: yes

Dat stukje status_led lijkt niets te doen, ik vond het ergens in een voorbeeld online...
Ik denk dat ik voor de led een gpio output moet definieren, maar ik kan bij de on_press maar 1 action opgeven ?
Iemand een idee ? (of is dit off-topic, het is eigenlijk meer een ESPHome vraag....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

martinvdm schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:07:
[...]
beide snelheden geprobeerd, echter in de serial monitor is dan ook alleen op 74880 een goede tekst leesbaar op 115200 niet. Ik geef het ff op denk ik :|, heb al meerdere esp8266 geflashed maar deze lukt niet
Hier al gekeken, https://arduino-esp8266.r...-espcomm_sync-failed.html ??

Er zijn zoveel oorzaken mogelijk dat het uploaden mislukt namelijk :F

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb mijn deurbel slim gemaakt (dank @Frenck !) en nu wil ik een lamp in de woonkamer even laten flashen. Maar dan natuurlijk ook weer terug gaan naar de oude status.
Wat is daar de eenvoudigste manier voor?
Iets als de huidige status in een input_number/input_text etc opslaan en deze later weer oproepen? Of is er inmiddels een eenvoudigere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:15:
[...]

Hier al gekeken, https://arduino-esp8266.r...-espcomm_sync-failed.html ??

Er zijn zoveel oorzaken mogelijk dat het uploaden mislukt namelijk :F
Ja gelezen, stuk wijzer maar helaas helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:37
Kan iemand me op weg helpen met een (of meerdere) automations?
Ik probeer te bereiken dat wanneer ik thuis kom en de zon is onder (-offset) de lampjes aan gaan, dat werkt ook prima. Ben ik echter voor zonsondergang thuis, dan gaan de lampjes niet aan. Ik zou hier een 2e automation voor aan kunnen maken, maar volgens mij moet het makkelijker kunnen. Iemand advies?

Wat ik nu heb zorgt er voor dat de lampen ook aan gaan als ik niet thuis ben, maar ik kan zo snel niet bedenken hoe het dan wel moet. Wat ik wil is 2 triggers die beiden tevens een condition zijn, kan dat in 1 automation?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Binnenverlichting Automatisch Aan
  - alias: 'Binnenverlichting Automatisch Aan'
    trigger:
      - platform: sun
        event: sunset
        offset: '-01:00:00'
      - platform: state
        entity_id: group.trackers
        to: 'home'
    condition:
      - condition: sun
        after: sunset
        after_offset: '-01:00:00'
    action:
      service: homeassistant.turn_on
      entity_id: group.woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
gastje01 schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:51:
Kan iemand me op weg helpen met een (of meerdere) automations?
Ik probeer te bereiken dat wanneer ik thuis kom en de zon is onder (-offset) de lampjes aan gaan, dat werkt ook prima. Ben ik echter voor zonsondergang thuis, dan gaan de lampjes niet aan. Ik zou hier een 2e automation voor aan kunnen maken, maar volgens mij moet het makkelijker kunnen. Iemand advies?

Wat ik nu heb zorgt er voor dat de lampen ook aan gaan als ik niet thuis ben, maar ik kan zo snel niet bedenken hoe het dan wel moet. Wat ik wil is 2 triggers die beiden tevens een condition zijn, kan dat in 1 automation?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#Binnenverlichting Automatisch Aan
  - alias: 'Binnenverlichting Automatisch Aan'
    trigger:
    condition:
    action:
even voor de duidelijkheid,
je wil dat de lampen aan gaan als je thuis komt na zonsondergang
je wil dat de lampen aan gaan als je thuis bent en de zon gaat onder (- 1 uur)
je wilt dat de lampen niet aan gaan als je thuis bent en de zon gaat onder (-1 uur)
klopt dat?

als ik je bovenstaande automation zo lees dan hebben de trigger en de condition dezelfde waarde dus die doet niets, gaat hij nu alleen af als je thuis komt 1 uur voor zonsondergang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
zoeperman schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:25:
[...]

even voor de duidelijkheid,
je wil dat de lampen aan gaan als je thuis komt na zonsondergang
je wil dat de lampen aan gaan als je thuis bent en de zon gaat onder (- 1 uur)
je wilt dat de lampen niet aan gaan als je thuis bent en de zon gaat onder (-1 uur)
klopt dat?

als ik je bovenstaande automation zo lees dan hebben de trigger en de condition dezelfde waarde dus die doet niets, gaat hij nu alleen af als je thuis komt 1 uur voor zonsondergang
Bijna. Ik wil dat de lampen aan gaan als:
- Ik thuis ben en de zon onder gaat (-1u)
- Ik thuis kom na zonsondergang (-1u)

Als ik niet thuis ben hoeft er niets aan, dat regelt een andere automation (domme timer).

Dat mijn automation nu niet werkt kan kloppen, ben al de hele avond aan het bedenken hoe het er uit zou moeten zien, maar ik ben er al zo lang mee bezig dat ik m'n eigen redenatie niet meer rond krijg }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvanu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:21
Jelte schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:10:
Ik heb mijn deurbel slim gemaakt (dank @Frenck !) en nu wil ik een lamp in de woonkamer even laten flashen. Maar dan natuurlijk ook weer terug gaan naar de oude status.
Iets als de huidige status in een input_number/input_text etc opslaan en deze later weer oproepen? Of is er inmiddels een eenvoudigere manier?
light.toggle of switch.toggle services 2x gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inschakelen, delay, uitschakel...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@robvanu @martinvdm ik doel erop dat ik de kleur van de lamp ook even aanpas. Maar dan moet de kleur daarna weer terug.
Toggle voor aan uit is inderdaad handig als je de lamp alleen aan en uit wil zetten. Of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:35:
De LSC smart power plug (esp8285) draait hier inmiddels ook ESPHome firmware, maar wat een gepriegel was dat :p
De led werkt nu ook, was even zoeken maar blijkbaar kun je niet de "status_led" gebruiken als je de led ook apart wilt aansturen. Dus geen indicatie meer bij flashen of reboot. Maar wel een ledje wat aangaat als de switch aanstaat, en uitgaat als hij uit is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
gastje01 schreef op zondag 15 september 2019 @ 21:31:
[...]

Bijna. Ik wil dat de lampen aan gaan als:
- Ik thuis ben en de zon onder gaat (-1u)
- Ik thuis kom na zonsondergang (-1u)

Als ik niet thuis ben hoeft er niets aan, dat regelt een andere automation (domme timer).

Dat mijn automation nu niet werkt kan kloppen, ben al de hele avond aan het bedenken hoe het er uit zou moeten zien, maar ik ben er al zo lang mee bezig dat ik m'n eigen redenatie niet meer rond krijg }:O
Maak je der toch 2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuis en zon onder
  - alias: 'Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuis en zon onder’
    trigger:
    condition:
        state: 'home'
    action:

#Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuiskomst
  - alias: 'Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuiskomst’
    trigger:
    condition:
    action:

Is op de telefoon dus kan typo ergens in zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Beste Klumpke

ik heb het beide toegevoegd maar zonder succes.
ergens zie ik iets over het hoofd.

Automation

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: deurbel
  alias: "Deurbel melding"
  initial_state: true
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.deurbel
    from: 'off'
    to: 'on'
  action:
    data:
      filename: '/config/www/images/cam_voordeur.jpg'
  - service: notify.ios_nick
    data:
      title: "Deurbel"
      data:
        attachment:
          url: "http://192.168.99.204/local/images/cam_voordeur.jpg"
          content-type: jpeg
          hide-thumbnail: true
  - service: script.sonos_play
    data:
      sonos_entity: media_player.woonkamer
      volume: 0.4
      media_content: "http://192.168.99.204:8123/local/doorbell.mp3"
      delay: '00:00:03'

Script

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sonos_play:
  alias: "Sonos MP3 script"
  sequence:
    - service: sonos.snapshot
      data_template:
        entity_id: media_player.woonkamer
    - service: sonos.unjoin
      data_template:
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        volume_level: 5
      data_template:
        media_content_id: http://192.168.99.204:8123/local/doorbell.mp3
    - delay: 2
    - service: sonos.restore
      data_template:
Klumpke schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:39:
[...]

Ik heb dit zo opgelost, misschien heb je er iets aan.

Script
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sonos_play:
  sequence:
      data_template:
        entity_id: "{{ sonos_entity }}"
      data_template:
      data_template:
        volume_level: "{{ volume }}"
      data_template:
        media_content_id: "{{ media_content }}"
    - delay: "{{ delay }}"
      data_template:

Automation
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.fib_fgbs001_deurbel
  action:
    data:
  - service: notify.ios_notifier
    data:
      data:
        attachment:
          url: "https://url.naar.hass/local/images/cam_voordeur.jpg"
          hide-thumbnail: false
    data:
      media_content: "https://url.naar.hass/local/audio/deurbel.mp3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klumpke
Enzoz89 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:25:
Beste Klumpke

ik heb het beide toegevoegd maar zonder succes.
ergens zie ik iets over het hoofd.

Automation

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
  trigger:
    entity_id: binary_sensor.deurbel
  action:
    data:
  - service: notify.ios_nick
    data:
      data:
        attachment:
          url: "http://192.168.99.204/local/images/cam_voordeur.jpg"
          hide-thumbnail: true
    data:
      media_content: "http://192.168.99.204:8123/local/doorbell.mp3"

Script

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
sonos_play:
  sequence:
      data_template:
      data_template:
      data_template:
        volume_level: 5
      data_template:
        media_content_id: http://192.168.99.204:8123/local/doorbell.mp3
    - delay: 2
      data_template:

[...]
Het script moet je precies zo overnemen zoals in mijn voorbeeld.
Je hebt de variabelen aangepast waardoor hij het nu niet meer zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
zoeperman schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:22:
[...]

Maak je der toch 2

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
#Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuis en zon onder
    trigger:
    condition:
    action:

#Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuiskomst
  - alias: 'Binnenverlichting Automatisch Aan bij thuiskomst’
    trigger:
    condition:
    action:

Is op de telefoon dus kan typo ergens in zitten
Zo simpel kan het dus zijn, thnx! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@gastje01 Dat gaat prima werken, maar in één zou ook kunnen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
    trigger:
    condition:
      condition: and
      conditions:
    action:

Dit zou ook moeten werken. Maar net zo goed als die in twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Ik draai nu zo'n 6 maanden Home Assistant op een RPI3. Sinds gisteren werkt ineens niks meer.
Kan het zijn dat de SD kaart nu al kapot is? Herstarten doet namelijk niets.

En heeft iemand tips hoe ik dat kan checken in Windows? :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
flessuh schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:24:
Ik draai nu zo'n 6 maanden Home Assistant op een RPI3. Sinds gisteren werkt ineens niks meer.
Kan het zijn dat de SD kaart nu al kapot is? Herstarten doet namelijk niets.

En heeft iemand tips hoe ik dat kan checken in Windows? :P
Kan je ook niet meer via SSH erbij? Vaak is bij de Pi het kaartje inderdaad stuk. Je zou nog kunnen kijken of je de data van het SD kaartje via je PC iig kan veilig stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Thoit schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:30:
[...]

Kan je ook niet meer via SSH erbij? Vaak is bij de Pi het kaartje inderdaad stuk. Je zou nog kunnen kijken of je de data van het SD kaartje via je PC iig kan veilig stellen.
ik zal hem vanavond eens aan m'n laptop hangen om te proberen via SSH, had ik nog niet aan gedacht.

en dan inderdaad hopen dat ik nog wat van de SD kaart af kan halen, net een aantal dingen gewijzigd en de backup had volgens mij nog niet gedraaid :|

[ Voor 16% gewijzigd door flessuh op 16-09-2019 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@flessuh aan een beeldscherm hangen en kijken wat hij in de boot zegt wil ook wel helpen soms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
Ik heb twee input_selects, die door een drietal statussen gaan; Idle, Running, Finished. De statussen worden aangepast door automations die een Fibaro Wall Plug uitlezen. Ik wil graag in de GUI alleen de huidige status weergeven zonder mogelijkheid deze handmatig aan te passen, wat is hier de beste optie voor?

Momenteel heb ik ze opgenomen onder gewoon een 'entities' card, maar dan heb je dus ook de dropdown om de status aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:15
u_nix_we_all schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:35:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
switch:
    pin: 12
    name: "ESP switch"
    id: relay

binary_sensor:
    pin:
      number: GPIO14
      inverted: True
    name: "ESP Switch Button"
    on_press: 
      switch.toggle: relay

status_led:
    pin:
      number: GPIO04
      inverted: yes

Dat stukje status_led lijkt niets te doen, ik vond het ergens in een voorbeeld online...
Ik denk dat ik voor de led een gpio output moet definieren, maar ik kan bij de on_press maar 1 action opgeven ?
Iemand een idee ? (of is dit off-topic, het is eigenlijk meer een ESPHome vraag....)
Heb je toevallig een guide van welke pinnen ik moet pakken om hem te flashen? Ik heb er ook 1 open gemaakt maar kon ze niet echt goed ontdekken

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
The_Admin schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:47:
Ik heb twee input_selects, die door een drietal statussen gaan; Idle, Running, Finished. De statussen worden aangepast door automations die een Fibaro Wall Plug uitlezen. Ik wil graag in de GUI alleen de huidige status weergeven zonder mogelijkheid deze handmatig aan te passen, wat is hier de beste optie voor?

Momenteel heb ik ze opgenomen onder gewoon een 'entities' card, maar dan heb je dus ook de dropdown om de status aan te passen.
Kijk hier eens naar: https://github.com/custom-cards/button-card
En dan met name de label card. Ik heb ergens zo'n label card gebruikt met een sensor als entity. Dan laat ie de waarde zien van de sensor. Dus ik neem aan dat dat met een input_select ook wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

zoeperman schreef op maandag 16 september 2019 @ 12:35:
@flessuh aan een beeldscherm hangen en kijken wat hij in de boot zegt wil ook wel helpen soms :)
waarom heb ik daar niet aan gedacht 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
sjorsjes schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:22:
[...]

Heb je toevallig een guide van welke pinnen ik moet pakken om hem te flashen? Ik heb er ook 1 open gemaakt maar kon ze niet echt goed ontdekken
Plaatje van mikrocontroller.net:
Afbeeldingslocatie: https://www.mikrocontroller.net/attachment/426953/IMG_2173.JPG
Ik heb de guide van @Klompke gebruikt als basis.
Dus de TX en RX (2 middelste waar de module op de printplaat zit, nog net leesbaar), de 3v3 linksonder aansluiten (die ledstrip met 12V kun je nog wel met zijn eigen voeding flashen, maar dat zou ik met deze maar niet doen :P ) en met de padjes de GND en IO0 (GPIO0) aangesloten. De RST kort even met GND verbinden voor het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Beste Klumpke,

ik heb de script zo neer gezet als jij op stuurde maar helaas geen succes.
zou er een fout in mijn automations.yaml zitten
Klumpke schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:37:
[...]

Het script moet je precies zo overnemen zoals in mijn voorbeeld.
Je hebt de variabelen aangepast waardoor hij het nu niet meer zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik probeer via een script mijn lamp in de badkamer aan te zetten met een bepaalde brightness, afhankelijk of ik slaap of niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
badkamer_aan:
  alias: Badkamer aan
  sequence:
    - service: light.turn_on
      data_template:
        entity_id: light.badkamer
          {% if is_state('input_boolean.slapen', 'on') %}
        brightness: 30
          {% else %}
        brightness: 255
          {% endif %}

helaas krijg ik de volgende melding:

Invalid config for [script]: invalid template (TemplateSyntaxError: Encountered unknown tag 'endif'.) for dictionary value @ data['script']['badkamer_aan']['sequence'][0]['data_template']['brightness']. Got '255 {% endif %}'
invalid template (TemplateSyntaxError: Unexpected end of template. Jinja was looking for the following tags: 'elif' or 'else' or 'endif'. The innermost block that needs to be closed is 'if'.) for dictionary value @ data['script']['badkamer_aan']['sequence'][0]['data_template']['entity_id']. Got "light.badkamer {% if is_state('input_boolean.slapen', 'on') %}". (See /config/configuration.yaml, line 10). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/script/

Iemand een enig idee hoe ik de if/else gebruik in een script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
GeleFles schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:25:
Ik probeer via een script mijn lamp in de badkamer aan te zetten met een bepaalde brightness, afhankelijk of ik slaap of niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
badkamer_aan:
  sequence:
      data_template:
          {% else %}
          {% endif %}

Invalid config for [script]: invalid template (TemplateSyntaxError: Encountered unknown tag 'endif'.) for dictionary value @ data['script']['badkamer_aan']['sequence'][0]['data_template']['brightness']. Got '255 {% endif %}'
invalid template (TemplateSyntaxError: Unexpected end of template. Jinja was looking for the following tags: 'elif' or 'else' or 'endif'. The innermost block that needs to be closed is 'if'.) for dictionary value @ data['script']['badkamer_aan']['sequence'][0]['data_template']['entity_id']. Got "light.badkamer {% if is_state('input_boolean.slapen', 'on') %}". (See /config/configuration.yaml, line 10). Please check the docs at https://home-assistant.io/components/script/

Moet dit niet een automation zijn i.p.v. een script?

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Nou mijn SD kaart is dus wel al toast binnen een half jaar.. :(

bij boot krijg ik een constante stroom van FSM 1, hst 000001

misschien toch maar een NAS voor bundeling met data opslag van foto's etc :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
flessuh schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:15:
Nou mijn SD kaart is dus wel al toast binnen een half jaar.. :(

bij boot krijg ik een constante stroom van FSM 1, hst 000001

misschien toch maar een NAS voor bundeling met data opslag van foto's etc :P
Na drie SD kaarten binnen een jaar was ik er klaar mee en ben overgetapt op een NUC!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
GeleFles schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:25:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
badkamer_aan:
  sequence:
      data_template:
          {% else %}
          {% endif %}

Persoonlijk zou ik de if-else-endif binnen de brightness component van de data_template doen.

Dus iets als:

code:
1
2
3
4
5
6
brightness: >
   30
  {% else %}
   255
  {% endif %}

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Kan iemand mij binnen dit forum vertellen of je een shelly 1 kan voorzien van een zelf geschreven firmware via OTA of direct via de pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 07:02
rorie schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:08:
Kan iemand mij binnen dit forum vertellen of je een shelly 1 kan voorzien van een zelf geschreven firmware via OTA of direct via de pinnen?
Een shelly kan je gewoon om flashen, net als een sonoff. Via OTA durf ik niet te zeggen, maar via de pinnen is zo gedaan.
Heb er zelf even tasmota op gehad maar uiteindelijk de originele firmware er maar weer op gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door mkroes op 16-09-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanroelofs
  • Laatst online: 02-09 14:32
Ik heb hier zelf gisteren ook naar gekeken. Ik heb het zo opgelost:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias         : 'Doorbell is pushed flash lights'
  initial_state : true
  trigger:
    platform    : state
    entity_id   : binary_sensor.doorbell_button
    to          : 'on'
  condition:
    - condition : state
      entity_id : switch.doorbell_chime_active
      state     : 'off'
  action:
    - service   : light.turn_on
      data:
        entity_id : light.woonkamer_color
        flash   : long

Het gaat dus om die 'flash: long'. Bij mij gaat de lamp zo'n 20 sec. knipperen.

Vervelend dat deze functie zo slecht gedocumenteerd is. Volgens mij gaat de lamp na het flashen weer terug naar de originele stand, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ook heb ik geprobeerd om de lamp te laten knipperen in een bepaalde kleur, maar dit lijkt genegeerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Maakt de positie (regel 1 vs regel 100 bijv.) van de code in een .yaml nog uit voor de snelheid in het uitvoeren van bijvoorbeeld een automation die een light.group (dus 3 lampen als 1 lamp) aanzet? of komt het dan gewoon neer op cpu snelheid etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
rorie schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:08:
Je moet de pinnen gebruiken. Maar als je er eenmaal esphome op hebt zitten kun je dan via OTA updaten (tasmota denk ik ook)

stefanroelofs schreef op maandag 16 september 2019 @ 20:36:
[...]

Ik heb hier zelf gisteren ook naar gekeken. Ik heb het zo opgelost:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- alias         : 'Doorbell is pushed flash lights'
  initial_state : true
  trigger:
    platform    : state
    entity_id   : binary_sensor.doorbell_button
    to          : 'on'
  condition:
    - condition : state
      entity_id : switch.doorbell_chime_active
      state     : 'off'
  action:
    - service   : light.turn_on
      data:
        entity_id : light.woonkamer_color
        flash   : long

Het gaat dus om die 'flash: long'. Bij mij gaat de lamp zo'n 20 sec. knipperen.

Vervelend dat deze functie zo slecht gedocumenteerd is. Volgens mij gaat de lamp na het flashen weer terug naar de originele stand, maar helemaal zeker weet ik het niet. Ook heb ik geprobeerd om de lamp te laten knipperen in een bepaalde kleur, maar dit lijkt genegeerd te worden.
Dat zou cool zijn! Maar helaas. Na flashen van een andere kleur, blijft de lamp ook die kleur helaas :(

Daarnaast merk ik dat de tradfri lampen helemaal niet snel genoeg zijn voor de flash. Dan is het handiger om ze gewoon uit/aan of aan/uit te zetten (al naar gelang de status).

edit: Ik zie wel een python script die het zou moeten kunnen. Helaas niet in HACS (want hacs doet geen python scripts). Maar dit ga ik wel proberen.
https://github.com/pnbruc...aster/docs/light_store.md

[ Voor 78% gewijzigd door Jelte op 16-09-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
koelkast schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:55:
Ondertussen heb ik een tweetal Devolo z-wave radiatorthermostaten gekocht.
Helaas krijg ik ze met geen mogelijkheid aan hass gekoppeld.
Ik tik op 'add node' in de zwave settings, dan druk ik op de 'include' knop op de Devolo. Die begint te knipperen, maar het antenne figuurtje blijft knipperen.

De Aeotec ZWave stick naast de Devolo houden en op die manier includen werkt ook niet goed; de Aeotec begint wel te knipperen, dus er gebeurt wel iets.
Toch verschijnt er niets in hass, en ook het antenne symbool in de Devolo blijft knipperen.

@PuckStar , had jij ze niet ook in gebruik? Of iemand anders enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik weet het niet meer.
Is het inmiddels gelukt? Ik weet niet precies hoe het bij mij ging maar in ieder geval met de stick naast de thermostaat houden. Beste is om Hass uit te zetten, dan stick eruit halen om te gaan pairen, dan stick er weer in en Hass starten.
Ik heb trouwens Danfoss en niet Devolo.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
nvm een automation die mezelf in de weg zat :D

[ Voor 94% gewijzigd door Jelte op 16-09-2019 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
Jelte schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:00:
Ander vraagje. Ik probeer een wake-ip light na te bootsen met een Philips Hue lamp.
En daarvoor gebruik ik de transition optie in een script. Zoals ook gebruikt hier:
https://149walnut.com/201...lour-sunrise-alarm-clock/
Maar zie het op meerdere plekken terugkomen.

Op de kleur toestand gaat het prima. Daar krijg je een mooie variatie op. Maar op de brightness schiet de lamp gewoon naar de volgende stap.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
sunrise:
  sequence:
      data:
        entity_id: light.lamp_boven_zithoek
        xy_color: [0.67,0.39]
        brightness: 1
    - delay:
        seconds: 1
      data:
        entity_id: light.lamp_boven_zithoek
        xy_color: [0.48,0.40]
        transition: 6
    - delay:
        seconds: 6

Ik zou dus verwachten dat de lamp in 6 seconden van 1 naar 255 brightness gaat, ipv gelijk na de 1 seconde delay. Voor de kleur gaat dat wel op.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de lamp wel langzaam feller wordt. Zonder 254 aparte stapjes te maken graag ;)
Het gaat om Hue lampen? Hoe zijn deze gekoppeld aan HA? Via de bridge? Want in dat geval kun je lekker lui een wakeup routine maken in de Philips Hue app en deze vervolgens uitschakelen. Je hebt dan twee nieuwe scenes (die de app niet laat zien), die IIRC Wakeup Start en Wakeup End heten. Vervolgens kun je via de Hue service de 'start' scene activeren, die zet de lampen aan met een bepaalde kleur en dimlevel op 1%, en meteen daarna (/1 seconde later) activeer je dan de 'end' scene. De transition komt dan uit de scene die de Huebapp netjes heeft aangemaakt.

Uiteraard zou je dit ook zelf via de Hue API kunnen doen zonder eerst een (uitgeschakelde) routine te maken. Het idee is dan hetzelfde: een start scene en een eind scene die je meteen daarna activeert. Die laatste heeft vervolgens eens transition om aan te geven dat het dus 5,10, 15 minuten moet duren om de lampen aan te passen.

Maak je geen gebruik van de Hue bridge kun je dit waarschijnlijk ook wel bereiken, Zigbee2mqtt kun je IIRC ook een transition aan meegeven, ik weet alleen niet of je dat in HA rechtstreeks via de light component kunt doen of dat je dan rechtstreeks via MQTT moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Iemand een idee? Ik draai alles in docker HA en dsmr. Dsmr remote datalogger doet het niet goed. Hij draait op een pi (ook in docker container), pi3 via wifi connected.

Ik moet om de 20/30 uur via putty in de pi inloggen en dan een reboot doen omdat hij niks meer doorstuurt. Verbinding zelf is prima en ik kan gewoon SSH en.

Waar kan dit aan liggen? Na sudo reboot doet hij het weer 20 uur.... raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 20:34
TweakerVincent schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:55:
Iemand een idee? Ik draai alles in docker HA en dsmr. Dsmr remote datalogger doet het niet goed. Hij draait op een pi (ook in docker container), pi3 via wifi connected.

Ik moet om de 20/30 uur via putty in de pi inloggen en dan een reboot doen omdat hij niks meer doorstuurt. Verbinding zelf is prima en ik kan gewoon SSH en.

Ik zou memory/cpu controleren (bv. top commando) als dit gebeurd, want als het out-of-memory loopt, dan is een reboot wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
Oke, maar echt een zelf geschreven firmware moet dus ook lukken, waarbij ik dus zelf de interne relay van de shelly kan schakelen en aangesloten lichtschakelaar kan uitlezen?
Jelte schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:34:
[...]
Je moet de pinnen gebruiken. Maar als je er eenmaal esphome op hebt zitten kun je dan via OTA updaten (tasmota denk ik ook)

[...]

Dat zou cool zijn! Maar helaas. Na flashen van een andere kleur, blijft de lamp ook die kleur helaas :(

Daarnaast merk ik dat de tradfri lampen helemaal niet snel genoeg zijn voor de flash. Dan is het handiger om ze gewoon uit/aan of aan/uit te zetten (al naar gelang de status).

edit: Ik zie wel een python script die het zou moeten kunnen. Helaas niet in HACS (want hacs doet geen python scripts). Maar dit ga ik wel proberen.
https://github.com/pnbruc...aster/docs/light_store.md

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
rorie schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:31:
Oke, maar echt een zelf geschreven firmware moet dus ook lukken, waarbij ik dus zelf de interne relay van de shelly kan schakelen en aangesloten lichtschakelaar kan uitlezen?

[...]
Ja, dat lijkt me zeker mogelijk.

Maar dat kan de Shelly zelf ook al prima. En ook delen via MQTT. Dat werkt prima hier. Zie absoluut geen noodzaak om er een alternatieve firmware op te flashen.

En als je het al doet, pak dan iets zoals ESPhome. Dan kan je na de eerste flash OTA updates doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jelte op 17-09-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
UTMachine schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:31:
[...]

Ik zou memory/cpu controleren (bv. top commando) als dit gebeurd, want als het out-of-memory loopt, dan is een reboot wel nodig.
Ok doe ik, maar pi3 zou toch gewoon moeten werken?? Is er een fix voor mem leak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Laatst online: 22:14
TweakerVincent schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:38:
[...]

Ok doe ik, maar pi3 zou toch gewoon moeten werken?? Is er een fix voor mem leak?
ik draai ook DSMR in docker, en de db ook en HA in docker op de zelfde Pi3 en draait soepel. in HA haal ik via de API de gegevens uit DSMR, draait al weken zonder reboot. ik heb dit met de voorlaatste versie en de laatste versie zonder problemen draaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 20:34
jasring schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:47:
[...]
ik draai ook DSMR in docker, en de db ook en HA in docker op de zelfde Pi3 en draait soepel. in HA haal ik via de API de gegevens uit DSMR, draait al weken zonder reboot. ik heb dit met de voorlaatste versie en de laatste versie zonder problemen draaiend.
Het remote datalogger script is iets anders dan de normale DSMR (welke ik ook draai) ... Dus we moeten dingen uitsluiten, of het memory/cpu/network/etc is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Troetelbeer schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:30:
[...]

Moet dit niet een automation zijn i.p.v. een script?
Kan ook een automation zijn inderdaad, maar ik gebruik graag scripts voor dit soort dingen, dan kan ik vanuit verschillende automations hetzelfde script aanroepen. (En hoef ik niet op zoek naar verschillende automations als ik iets wil wijzigen)

@JayOne had de oplossing, dat werkt! Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
Graag jullie advies:

Ik heb een NUC aangeschaft ter vervanging van mijn RPi3.

Deze NUC (Intel NUC Kit DN2820FYKH) ga ik voorzien van SSD schijf en hoop hiermee iets meer performance te krijgen en wat stabieler te blijven en van de SD kaart af te gaan.

Nu weet ik nog niet welke OS ik moet gaan gebruiken. Graag zou ik dus Home Assistant erop willen hebben, en een VPN server en NAS server. De Pi Hole / Ad guard is een nice to have.

Daarnaast wil ik ook Add-ons kunnen toevoegen.

Wat is jullie advies? Ben niet bang om nieuwe dingen te leren.

edit:
Add-ons regel.

[ Voor 6% gewijzigd door ricardogn op 17-09-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
UTMachine schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:31:
[...]

Ik test nu, ssh erin en alles 1% max MAAR hij was weer vastgelopen :( Na sudo reboot ging hij naar 11% cpu, maar dat is natuurlijk bij reset. Memory probleem kan ik niet goed testen want weet niet wanneer en als hij vastloopt zie je dus die 1%.

Zou mijn SD kaartje een probleem kunnen zijn?

Ik heb Raspberry latest geinstalleerd op de pi. Toen met wifi geconnect en docker geinstalleerd. Vervolgens draai ik dit commando:

sudo docker run --restart=always -d --device=/dev/ttyUSB0 -e DSMR_USB_PORT=/dev/ttyUSB0 -e DSMR_API_URL=http://192.168.1.100:7777/api/v1/datalogger/dsmrreading -e DSMR_API_KEY={APIKEY}trizz/dsmr-remote-datalogger:latest
{KEY}

Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:19
TweakerVincent schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:55:

Gebruik je toevallig de Home-Assistant ingebouwde MQTT broker? Die gaf bij mij ook dit soort problemen. Nadat ik een aparte MQTT broker gebruikte gaat alles weer goed.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
daxy schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:29:
[...]

Gebruik je toevallig de Home-Assistant ingebouwde MQTT broker? Die gaf bij mij ook dit soort problemen. Nadat ik een aparte MQTT broker gebruikte gaat alles weer goed.
nee docker MQTT draaiend op synology server naast de andere dockers.

Kan ik logs bekijken op de docker pi DSMR datalogger?

update:

Slecht verhaal, ik heb het idee dat er 2 docker container standaard draaien. Ik heb lopen kloten met docker runnend te krijgen, klopt toch niet dat ik 2 running containers zie op pi?

Ik heb er nu 1 verwijderd en reboot zie ik er maar 1. DSMR status is goed. Ik vermoed dat die 2 dus liepen te kloten met data doorzenden.

Even afwachten nog maar denk dat het wel goed zit :D Slecht verhaal dit. Thanks voor meedenken

[ Voor 42% gewijzigd door TweakerVincent op 17-09-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ricardogn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:15:
Graag jullie advies:

Deze NUC (Intel NUC Kit DN2820FYKH) ga ik voorzien van SSD schijf en hoop hiermee iets meer performance te krijgen en wat stabieler te blijven en van de SD kaart af te gaan.

Nu weet ik nog niet welke OS ik moet gaan gebruiken. Graag zou ik dus Home Assistant erop willen hebben, en een VPN server en NAS server. De Pi Hole / Ad guard is een nice to have.

edit:
Add-ons regel.
Ik ben ook nog een beetje zoekend. Momenteel heb ik Hass.io in Docker geïnstalleerd, maar ik zie zo niet 1-2-3 hoe ik daar NAS software naast kan draaien (ook nog niet echt goed gezocht). Althans ik kon niet zo snel een Docker image van bijvoorbeeld OpenMediaVault vinden. Wel kon ik vinden dat iemand juist OMV installeert en daarop Docker. Dan zou je daar dus Hass.io in kunnen draaien lijkt me. Maar zoals ik als zei heb ik alleen vluchtig wat dingetje doorgekeken. Check dit anders eens: https://medium.com/@yllan...dia-services-53e74ea33af3 en hier https://community.home-as...ss-io-via-docker/60720/19

OpenVPN: https://hub.docker.com/r/kylemanna/openvpn
PiHole: https://hub.docker.com/r/diginc/pi-hole/

Geen idee of dit dus de beste methode is, maar het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Graag jullie advies:

edit:
Add-ons regel.
Ga voor Ubunutu Server met daarop Hassio geinstalleerd en daarnaast Docker.
Met Hassio kun je al een heleboel addons heel eenvoudig draaien (zoals Pihole, Adguard en Wireguard (VPN)).
En kun je daarnaast nog andere docker images draaien. En met een SSD en 8GB geheugen kun je je heerlijk uitleven.

Heb het zelf ook thuis draaien, met DSMRreader in een aparte docker. En dat werkt vlekkeloos. Gebruikt gemiddeld 10% van de CPU en net geen 2GB aan geheugen.

Als het misgaat, ligt het aan mezelf :D

@barrymossel Ga niet aparte docker images draaien voor Pihole/Adguard/VPN. Pak de hassio addons, dat kost je een boel minder configuratie en er is een duidelijke documentatie voor te vinden.
https://www.home-assistant.io/addons/
https://github.com/hassio-addons/repository

[ Voor 9% gewijzigd door Jelte op 17-09-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jelte schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:56:
[...]
Ga voor Ubunutu Server met daarop Hassio geinstalleerd en daarnaast Docker.
Met Hassio kun je al een heleboel addons heel eenvoudig draaien (zoals Pihole, Adguard en Wireguard (VPN)).
En kun je daarnaast nog andere docker images draaien. En met een SSD en 8GB geheugen kun je je heerlijk uitleven.

Heb het zelf ook thuis draaien, met DSMRreader in een aparte docker. En dat werkt vlekkeloos. Gebruikt gemiddeld 10% van de CPU en net geen 2GB aan geheugen.

Als het misgaat, ligt het aan mezelf :D
Maar die NAS dan?
@barrymossel Ga niet aparte docker images draaien voor Pihole/Adguard/VPN. Pak de hassio addons, dat kost je een boel minder configuratie en er is een duidelijke documentatie voor te vinden.
https://www.home-assistant.io/addons/
https://github.com/hassio-addons/repository
Pi Hole wist ik inderdaad. VPN niet, maar goed, die heb ik beide al op een aparte RPi3 draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
barrymossel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:00:
[...]

Maar die NAS dan?

[...]

Pi Hole wist ik inderdaad. VPN niet, maar goed, die heb ik beide al op een aparte RPi3 draaien...
Ik zou dan een NAS-OS installeren met support voor docker en daar dan hass.io op installeren.
Een docker-image voor NAS-functionaliteit is een beetje de omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardogn
RudolfR schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:04:
[...]

Ik zou dan een NAS-OS installeren met support voor docker en daar dan hass.io op installeren.
Klinkt goed om het op die manier op te lossen.

Welke adviseer je? Want dan ik erbij installeren met dockers wat ik maar nodig vindt..

Ben wel weer verder met deze input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
RudolfR schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:04:
[...]

Deze methode dus? barrymossel in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Ga ik me deze week eens verder in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het blijft hardnekkig, maar hassio draai je niet in docker. Hassio is docker. Je hebt docker er niet eens voor nodig als ik het goed heb begrepen. Maar dat kan er wel naast. Dan heb je feitelijk twee losse docker instanties draaien.

En ik weet je niet wat je onder NAS functionaliteit beschouwd. Maar in principe is de share die in hassio beschikbaar wordt gesteld al een NAS functionaliteit (namelijk een schijf aan het netwerk). In Ubuntu server (en zo'n beetje elke linux distro) kun je dat prima regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TweakerVincent draai je die pi met datalogger over WiFi ? Wellicht dat dit voor instabiliteit zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb vandaag homeassistant geupgrade maar nu lijk ik hier tegenaan te lopen
https://github.com/ggravlingen/pytradfri/issues/246
iemand hier ook last daarmee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck
  • Laatst online: 17-09 09:17

Frenck

Home Assistant

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
Niet voor iedereen dan? Ik kan mijn lampen gewoon nog aansturen met HA en 1.9.27 op de bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:41
Graag jullie advies:

edit:
Add-ons regel.
Vorige week een Beelink gekocht en ik wil ook de overstap doen van een Pi2. Ik ga Hassio in een VM draaien. Afgelopen week een hoop getest met Docker en voor mij werkt Hassio het prettigste. Ben er alleen nog niet uit of ik Windows erop ga zetten en vervolgens middels Virtualbox Ubuntu server ga draaien of dat ik Ubuntu installeer met een Windows VM.

Ben er zojuist achter dat Hyper-V niet gaat werken omdat USB redirection niet werkt naar non-Windows systemen :+ Ik maak gebruik van een Z-wave en Zigbee USB stick en die apparaten wil ik toch wel kunnen benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik ben uiteindelijk terug gegaan naar 0.93 en dan werkt alles weer. Ik moest tegelijkertijd ook python upgraden en dat kan ook nog wel wat raars hebben veroorzaakt.

mijn xiami hub is ook helemaal van het pad af

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ricardogn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:30:
[...]

Klinkt goed om het op die manier op te lossen.

Welke adviseer je? Want dan ik erbij installeren met dockers wat ik maar nodig vindt..

Ben wel weer verder met deze input.
Thoit schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:39:
[...]

Vorige week een Beelink gekocht en ik wil ook de overstap doen van een Pi2. Ik ga Hassio in een VM draaien. Afgelopen week een hoop getest met Docker en voor mij werkt Hassio het prettigste. Ben er alleen nog niet uit of ik Windows erop ga zetten en vervolgens middels Virtualbox Ubuntu server ga draaien of dat ik Ubuntu installeer met een Windows VM.

Ben er zojuist achter dat Hyper-V niet gaat werken omdat USB redirection niet werkt naar non-Windows systemen :+ Ik maak gebruik van een Z-wave en Zigbee USB stick en die apparaten wil ik toch wel kunnen benaderen.
Ik zou het andersom doen voor de mensen die een NAS + HA willen.

1. Installer Ubuntu/Debian (welke smaak je maar wilt)
2. Hassio installeren met de installer
3. Portainer installeren
4. NAS-OS/image installeren

Je kan ook nog:
1. OMV downloaden en installeren
2. Hassio installeren met de installer
3. Portainer installeren

Zie ook mijn eerdere bericht:
renedis in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Pagina: 1 ... 160 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.