Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Troetelbeer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:07:
[...]

In dat opzicht heb je het top gedaan, dus credits voor dat. :)
Ik hoop over een aantal weken wat thema’s klaar te hebben. Het moet dynamisch worden zodat alles veranderd zodra je het thema veranderd. Dit zorgt ervoor dat je straks je eigen thema kunt gebruiken hiermee zonder al te veel gekke dingen te hoeven doen.

Overigens dat grijze uit de screenshots is al maanden weg :P maar heb geen recente screens gepost omdat de setup qua uiterlijk ongewijzigd is.

Last but not least, het gaat me ook meer om de stukken code die mensen kunnen gebruiken. Welke kleur ze daarbij willen mogen ze zelf bepalen haha. 1 ding is zeker ik ben nog langgggg niet tevreden met mijn setup. En het wordt dan ook bijna dagelijks gewijzigd haha. (Klote HA ook ::D)

[ Voor 33% gewijzigd door jimzz op 12-07-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
jimzz schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:12:
[...]

Ik hoop over een aantal weken wat thema’s klaar te hebben. Het moet dynamisch worden zodat alles veranderd zodra je het thema veranderd. Dit zorgt ervoor dat je straks je eigen thema kunt gebruiken hiermee zonder al te veel gekke dingen te hoeven doen.

Overigens dat grijze uit de screenshots is al maanden weg :P maar heb geen recente screens gepost omdat de setup qua uiterlijk ongewijzigd is.

Last but not least, het gaat me ook meer om de stukken code die mensen kunnen gebruiken. Welke kleur ze daarbij willen mogen ze zelf bepalen haha. 1 ding is zeker ik ben nog langgggg niet tevreden met mijn setup. En het wordt dan ook bijna dagelijks gewijzigd haha. (Klote HA ook ::D)
Haha, ik ben er ook verslaafd aan. :9

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimzz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-04 03:28
Troetelbeer schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Haha, ik ben er ook verslaafd aan. :9
Yup verschrikkelijk, heb al zo vaak een andere interface gebouwd, maar dit is de eerste die niet alleen functioneel is, maar ook minimalistisch (en dus beter geschikt voor de vrouw) ik had voorheen 18 views en daar werd ze niet vrolijk van. Dus vandaar dit(nu sinds maart in gebruik).

Ik wilde ook performance en heb dus kaarten zoals swipe-card die de performance drastisch verlagen er uit geknikkerd. Probeer ook steeds meer te vervangen met core kaarten. Al is dit nog iets wat lastig is.

Edit: oh en mooiste is, dankzij deze interface heb ik Homekit helemaal kunnen laten vallen en wil mijn vrouw Homekit niet meer gebruiken, ze prefereert HA (mission accomplished). Sterker nog als het even niet werkt mist ze het en wordt ze gek haha!

[ Voor 16% gewijzigd door jimzz op 12-07-2019 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 23:38

Exigence

dnkroz

Exigence schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Thanks voor de link! Ik had inderdaad dimmer parameter 28 al op enabled gezet (zoals ik dat met mijn Domoticz installatie ook heb gedaan).

Heb de aanpassing in jouw link doorgevoerd in het zwcfg bestand, maar ik zie niks terug in mijn logs? Ik zou toch een melding in de Z-Wave logs moeten zien dat er een scene is verstuurd door een device?
@Alaksandus

Heb het uiteindelijk op kunnen lossen. De configuratieaanpassingen in de voorgestelde link blijken niet eens nodig.

Ik kreeg geen scenes te zien in mijn log, terwijl ik deze op de desbetreffende devices wel had ingeschakeld (Parameter 28). Blijkt dat deze devices nog een "Lifeline" group-association hebben met de vorige controller (node-id 1) terwijl ik inmiddels een nieuwe primary controller heb (node-id 17). Via OZWCP de devices een "Lifeline" group-association gegeven met node-id 17 ipv. 1 en toen kreeg ik alle scenes binnen in de logs.
Uit de logs kon ik opmaken dat er per actie een apart scene-id wordt verstuurd. Dus deze kon ik prima gebruiken. Ter referentie hieronder weergegeven voor gebruikers van de Fibaro Dimmer 2.
code:
1
2
3
4
5
6
              ---------------------------------------------------
              | 1x klik | 2x klik | 3x klik |   hold  | release |
--------------+---------+---------+---------+---------+----------
| Scene ID S1 |   16    |   14    |   15    |    12   |    13   |
| Scene ID S2 |   26    |   24    |   25    |    22   |    23   |
-----------------------------------------------------------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Ik heb een absolute beginnersvraag over Home Assistant: ik ben wat aan het spelen met ESPHome i.c.m. een Wemos D1 mini, waarop een strip van 8 neopixels hangt en een MPR121 capacitive touchmodule, waaraan twee draadjes hangen om mee te testen. De neopixels kan ik bedienen via Home Assistant, de touches van de MPR121 worden perfect uitgelezen in de interface van Home Assistant. So far so good!
Ik zou nu voor testdoeleinden de neopixels willen kunnen aanzetten d.m.v. één van de touchkabels aan te raken en uitzetten met de andere. Dat lijkt me een goede manier om te beginnen, maar ik heb geen idee hoe dit op te zetten. Naderhand is het de bedoeling om de mpr121 aan een aparte Wemos D1 mini aan te sluiten en deze mooi in iets in te werken. Voor de verlichting ga ik een QuinLED deca inzetten. Ik wil echter eerst dit (lijkt me) simpele testscenarionwerkend krijgen voor ik me in moeilijkere zaken stort.
Ik heb de guides al bekeken op de site, de tutorial die begint met de installatie, automations, integrations, enz., maar ik heb het niet gevonden. Zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:54
Knappa schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 17:40:
Ik heb een absolute beginnersvraag over Home Assistant: ik ben wat aan het spelen met ESPHome i.c.m. een Wemos D1 mini, waarop een strip van 8 neopixels hangt en een MPR121 capacitive touchmodule, waaraan twee draadjes hangen om mee te testen. De neopixels kan ik bedienen via Home Assistant, de touches van de MPR121 worden perfect uitgelezen in de interface van Home Assistant. So far so good!
Ik zou nu voor testdoeleinden de neopixels willen kunnen aanzetten d.m.v. één van de touchkabels aan te raken en uitzetten met de andere. Dat lijkt me een goede manier om te beginnen, maar ik heb geen idee hoe dit op te zetten. Naderhand is het de bedoeling om de mpr121 aan een aparte Wemos D1 mini aan te sluiten en deze mooi in iets in te werken. Voor de verlichting ga ik een QuinLED deca inzetten. Ik wil echter eerst dit (lijkt me) simpele testscenarionwerkend krijgen voor ik me in moeilijkere zaken stort.
Ik heb de guides al bekeken op de site, de tutorial die begint met de installatie, automations, integrations, enz., maar ik heb het niet gevonden. Zie ik iets over het hoofd ?
Ik denk dat je het beste een automation kan maken waarbij de MPR121 de trigger is en de action het aan- of uitzetten van de Neopixels.

---edit---
Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - alias: 'Neopixel aan'
    trigger:
      platform: state
      entity_id: MPR121
      to: 'on'
    action:
      service: light.turn_on
      entity_id: light.neopixel

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 12-07-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Via .JS hebben ze het opgelost met "KEY_POWER*3s" alleen geen idee hoe ik dit kan wijzigen binnen Python.
Ja dat wordt echt uitzoeken. Ben geen expert hierin. Wellicht heb je hier iets aan.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand ervaring met https://www.coolblue.nl/product/825231/hihome-wpp-16t.html deze outlets? En of ze het stroomverbruik ook kunnen doorgeven aan HA?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-09 21:21

Dw1-nl

Webontwikkelaar

DennusB schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:21:
Iemand ervaring met https://www.coolblue.nl/product/825231/hihome-wpp-16t.html deze outlets? En of ze het stroomverbruik ook kunnen doorgeven aan HA?
Toevallig ook net over aan het inlezen, maar ik denk toch dat ik voor de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 ga aangezien die meer Watt aan kunnen en kwa prijs hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 22:36
DennusB schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:21:
Lijkt wel erg veel op de digoo / gosund stekkers. Verwacht dat je op die hiho gewoon tasmota kan flashen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Dw1-nl schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:28:
[...]

Toevallig ook net over aan het inlezen, maar ik denk toch dat ik voor de pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110 ga aangezien die meer Watt aan kunnen en kwa prijs hetzelfde zijn.
Ik gebruik er twee, werkt prima met HA! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dw1-nl schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:28:
[...]

Zien er ook goed uit. En die zijn native supported in HA?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
DennusB schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:58:
[...]

https://www.home-assistant.io/components/tplink/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

DennusB schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Ja zo ver ik heb gelezen wel. Heb tijdje geleden 3 Sonoff gekocht en geflashed met tasmota, maar nog niet gebruikt omdat ik er nog kabels op moest aansluiten van verlengsnoer o.d. daarom was ik kijken om toch maar wat anders te pakken. En vertrouw de Tp-link meer als sonoff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Misschien dat iemand me hier in de juiste richting kan zetten..
Ik gebruik dit script in mij HA: https://github.com/yniezink/twentemilieu , werkt na wat aanpassingen prima..
Nu wou ik graag een script maken dat mij Google Home aanroept zodra 1 van de 4 bakken morgen aan de weg gezet moeten worden, maar kom er niet echt uit..

Iemand een voorbeeld of weet hoe ik dat met dit script kan doen?
Je krijg met het script 4 sensoren daar achter staat over hoeveel dagen welke bak aan de weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Nu online
mAiden88 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:08:
Misschien dat iemand me hier in de juiste richting kan zetten..
Ik gebruik dit script in mij HA: https://github.com/yniezink/twentemilieu , werkt na wat aanpassingen prima..
Nu wou ik graag een script maken dat mij Google Home aanroept zodra 1 van de 4 bakken morgen aan de weg gezet moeten worden, maar kom er niet echt uit..

Iemand een voorbeeld of weet hoe ik dat met dit script kan doen?
Je krijg met het script 4 sensoren daar achter staat over hoeveel dagen welke bak aan de weg moet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Notify - Afval Buiten Zetten
  trigger:
      platform: time
      at: '21:00:00'
  condition:      
  action:
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        entity_id: media_player.keuken
        volume_level: 0.3 
    - service: tts.google_say
      data_template:
          {% if is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Groente, fruit- en tuinafval') %}
          Denk eraan om de groene container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Restafval') %}
          Denk eraan om de zwarte container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.   
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'PMD') %}
          Denk eraan om de oranje container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Papier en karton') %}
          Denk eraan om de blauwe container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.          
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
Danielson schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:42:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- alias: Notify - Afval Buiten Zetten
  trigger:
      platform: time
      at: '21:00:00'
  condition:      
  action:
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        entity_id: media_player.keuken
        volume_level: 0.3 
    - service: tts.google_say
      data_template:
          {% if is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Groente, fruit- en tuinafval') %}
          Denk eraan om de groene container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Restafval') %}
          Denk eraan om de zwarte container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.   
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'PMD') %}
          Denk eraan om de oranje container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.
          {% elif is_state('sensor.hellendoorn_morgen', 'Papier en karton') %}
          Denk eraan om de blauwe container buiten te zetten, deze wordt morgen opgehaald.          
          {% endif %}
Thanks.
Alleen heb jij voor Hellendoorn ook een sensor die morgen bij houd?
Dat heb ik bij Twente Mileu niet, of heb je daar een of andere dummy voor gemaakt?

Dit is wat ik heb aan sensoren:

http://i68.tinypic.com/mct25w.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Is er iemand die mij het voordeel kan uitleggen van OwnTracks ten opzichte van tracking van de HomeAssistant app zelf op iOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannywa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-02-2021
Dankzij tips van hier Hassio met Duckdns werkend gekregen. Daarna aan de slag gegaan met Mosquitto om Zigbee2mqtt te kunnen gaan gebruiken. Op dit moment zie ik twee fouten telkens terug komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Error doing job: SSL handshake failed
Traceback (most recent call last):
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 500, in uvloop.loop.SSLProtocol._on_handshake_complete
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 484, in uvloop.loop.SSLProtocol._do_handshake
  File "/usr/local/lib/python3.7/ssl.py", line 763, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLError: [SSL: WRONG_VERSION_NUMBER] wrong version number (_ssl.c:1056)

Dit was eerst niet zo dus ik weet niet of het iets met Mosquitto te maken heeft of dat er iets anders fout gaat. las dat anderen er wel eens last van hadden na het niet correct uitloggen. Heb de oude inlog tokens verwijderd, op de juiste manier uitgelogd en HA opnieuw opgestart, dit maakt geen verschil.

Volgende error die ik krijg: Integration not found: mqqt

Ik heb de Mosquitto add-on geïnstalleerd, deze kwam bij integraties te staan en heb deze geconfigureerd. Onderstaande staat in de MQTT config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "logins": [],
  "anonymous": true,
  "customize": {
    "active": true,
    "folder": "mosquitto"
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

Onderstaande staat in config.yaml:

code:
1
2
mqqt: 
    broker: https://mijnnaam.duckdns.org:8123

Onderstaande staat op de HA website:
Using Mosquitto with Hass.io
1:Install the Mosquitto add-on with the default configuration via ‘Hass.io > ADD-ON STORE’. (Don’t forget to start the add-on & verify that ‘Start on boot’ is enabled.)

2:Create a new user for MQTT via the Configuration > Users (manage users). (Note: This name cannot be “homeassistant” or “addon”)

3:Once back on-line, return to Configuration > Integrations and select configure next to MQTT.
1 Gedaan.
2 Heb ik gedaan maar ik kan wel een nieuwe gebruiker aanmaken maar dan?
3 Gedaan en ingesteld.

Verder staat er:
Add the following configuration to enable unrestricted access to all topics.

Enable the customize flag

},

Create /share/mosquitto/acl.conf with the contents:
acl_file /share/mosquitto/accesscontrollist

Create /share/mosquitto/accesscontrollist with the contents:
user [YOUR_MQTT_USER]
topic readwrite #
The /share folder can be accessed via SMB, or on the host filesystem under /usr/share/hassio/share.
Is dit nodig om het werkend te krijgen? Ik kan naar usr/share maar zie daar geen map hassio. Ik heb wel de map share maar die staat niet onder usr.

Op dit moment ook al de Zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": false,
  "mqtt_base_topic": "zigbee2mqtt",
  "mqtt_server": "mqtt://homeassistant:8123",
  "serial_port": "/dev/ttyACM0",
  "devices": [],
  "network_key": []
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[Info] Configuration file found: /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
[Info] Configuration written to /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
2019-07-13T13:17:28: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-07-13T13:17:29: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-07-13T13:17:29: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.4.0 start /zigbee2mqtt-1.4.0
> node index.js
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:33 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-07-13.13-17-33'
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:34 PM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #unknown)
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:34 PM Starting zigbee-shepherd
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM zigbee-shepherd started
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Coordinator firmware version: '20190425'
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Currently 0 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Zigbee: disabling joining new devices.
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Connecting to MQTT server at mqtt://homeassistant:8123
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:error 7/13/2019, 1:18:06 PM Not connected to MQTT server!

Tot zo ver heel leuk wat ik werkend heb gekregen maar kom er nu even verder niet uit 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@mAiden88 Je zou het zo kunnen oplossen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% if as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_gft.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d") %}
Vandaag moet de GFT container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_plastic_en_verpakking.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet de PMD container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_restafval.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet restafval container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_papier.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet de papier container naar buiten
{% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
martinvdm schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:23:
@mAiden88 Je zou het zo kunnen oplossen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
{% if as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_gft.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d") %}
Vandaag moet de GFT container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_plastic_en_verpakking.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet de PMD container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_restafval.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet restafval container naar buiten
{% elif as_timestamp(states.sensor.twente_milieu_papier.state) | timestamp_custom('%Y%m%d') == now().strftime("%Y%m%d")
Vandaag moet de papier container naar buiten
{% endif %}
@martinvdm
Thanks voor deze. Ga hem zodra ik thuis ben uitproberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 22:41
dannywa schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 14:20:
Dankzij tips van hier Hassio met Duckdns werkend gekregen. Daarna aan de slag gegaan met Mosquitto om Zigbee2mqtt te kunnen gaan gebruiken. Op dit moment zie ik twee fouten telkens terug komen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Error doing job: SSL handshake failed
Traceback (most recent call last):
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 500, in uvloop.loop.SSLProtocol._on_handshake_complete
  File "uvloop/sslproto.pyx", line 484, in uvloop.loop.SSLProtocol._do_handshake
  File "/usr/local/lib/python3.7/ssl.py", line 763, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLError: [SSL: WRONG_VERSION_NUMBER] wrong version number (_ssl.c:1056)

Dit was eerst niet zo dus ik weet niet of het iets met Mosquitto te maken heeft of dat er iets anders fout gaat. las dat anderen er wel eens last van hadden na het niet correct uitloggen. Heb de oude inlog tokens verwijderd, op de juiste manier uitgelogd en HA opnieuw opgestart, dit maakt geen verschil.

Volgende error die ik krijg: Integration not found: mqqt

Ik heb de Mosquitto add-on geïnstalleerd, deze kwam bij integraties te staan en heb deze geconfigureerd. Onderstaande staat in de MQTT config.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "logins": [],
  "anonymous": true,
  },
  "certfile": "fullchain.pem",
  "keyfile": "privkey.pem"
}

Onderstaande staat in config.yaml:

code:
1
2
mqqt: 
    broker: https://mijnnaam.duckdns.org:8123

Onderstaande staat op de HA website:

[...]

1 Gedaan.
2 Heb ik gedaan maar ik kan wel een nieuwe gebruiker aanmaken maar dan?
3 Gedaan en ingesteld.

Verder staat er:

[...]

Is dit nodig om het werkend te krijgen? Ik kan naar usr/share maar zie daar geen map hassio. Ik heb wel de map share maar die staat niet onder usr.

Op dit moment ook al de Zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{
  "data_path": "/share/zigbee2mqtt",
  "homeassistant": true,
  "permit_join": false,
  "mqtt_base_topic": "zigbee2mqtt",
  "mqtt_server": "mqtt://homeassistant:8123",
  "serial_port": "/dev/ttyACM0",
  "devices": [],
  "network_key": []
}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[Info] Configuration file found: /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
[Info] Configuration written to /share/zigbee2mqtt/configuration.yaml
2019-07-13T13:17:28: PM2 log: Launching in no daemon mode
2019-07-13T13:17:29: PM2 log: App [npm:0] starting in -fork mode-
2019-07-13T13:17:29: PM2 log: App [npm:0] online
> zigbee2mqtt@1.4.0 start /zigbee2mqtt-1.4.0
> node index.js
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:33 PM Logging to directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2019-07-13.13-17-33'
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:34 PM Starting zigbee2mqtt version 1.4.0 (commit #unknown)
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:34 PM Starting zigbee-shepherd
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM zigbee-shepherd started
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Coordinator firmware version: '20190425'
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Currently 0 devices are joined:
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Zigbee: disabling joining new devices.
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM Connecting to MQTT server at mqtt://homeassistant:8123
  zigbee2mqtt:info 7/13/2019, 1:17:36 PM zigbee-shepherd ready
  zigbee2mqtt:error 7/13/2019, 1:18:06 PM Not connected to MQTT server!

Tot zo ver heel leuk wat ik werkend heb gekregen maar kom er nu even verder niet uit 8)7
Het moet mqtt zijn. Niet mqqt!
Ook begrijp ik niet waar je vandaan haalt dat je bij mqtt je https adres met poort 8123 moet opgeven.
Je moet namelijk alleen je ip adres opgeven, zonder http etc. Het is namelijk geen url maar een ip adres.
https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Of, als je de addon gebruikt de container naam. Bijvoorbeeld
broker: a0d7b954-mqtt
port: 1883

Welke documentatie heb je gelezen?

[ Voor 4% gewijzigd door PuckStar op 13-07-2019 18:16 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannywa
PuckStar schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:10:
[...]

Het moet mqtt zijn. Niet mqqt!
Ook begrijp ik niet waar je vandaan haalt dat je bij mqtt je https adres met poort 8123 moet opgeven.
Je moet namelijk alleen je ip adres opgeven, zonder http etc. Het is namelijk geen url maar een ip adres.
https://www.home-assistant.io/addons/mosquitto/

Of, als je de addon gebruikt de container naam. Bijvoorbeeld
broker: a0d7b954-mqtt
port: 1883

Welke documentatie heb je gelezen?
Denk dat ik op het laatst in de haast mqtt heb verwisseld voor mqqt toen ik nog wat aan het proberen was. Morgen als ik thuis ben even kijken wat er nu staat.

Ik had eerst het ip adres ingevuld, maar toen kwam er niks te staan bij integraties, toen ik het wijzigde naar de URL kwam die er wel bij te staan.

Bovenstaande link gevolgd in combinatie met andere forums toen ik er niet uit kwam.

Bedankt voor je reactie, ga morgen even naar de broker naam kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
dannywa schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:27:
[...]

Denk dat ik op het laatst in de haast mqtt heb verwisseld voor mqqt toen ik nog wat aan het proberen was. Morgen als ik thuis ben even kijken wat er nu staat.

Ik had eerst het ip adres ingevuld, maar toen kwam er niks te staan bij integraties, toen ik het wijzigde naar de URL kwam die er wel bij te staan.

Bovenstaande link gevolgd in combinatie met andere forums toen ik er niet uit kwam.

Bedankt voor je reactie, ga morgen even naar de broker naam kijken.
Ok. Als je de standaard mosquitto addon hebt geinstalleerd staat er op de info pagina dat je voor Hassio het via Integrations moet doen.
Dan hoef je zelf dus ook niet mqtt ergens te typen.
Zie: https://www.home-assistan...ing-mosquitto-with-hassio

[My Home Automations]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannywa
PuckStar schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 18:32:
[...]

Ok. Als je de standaard mosquitto addon hebt geinstalleerd staat er op de info pagina dat je voor Hassio het via Integrations moet doen.
Dan hoef je zelf dus ook niet mqtt ergens te typen.
Zie: https://www.home-assistan...ing-mosquitto-with-hassio
Dat zag ik ook staan maar bij integraties kwam bij mij niks te staan, het zal wel toeval zijn, maar nadat ik de config.yaml had aangepast stond het er gelijk.

Maar bedankt ga er morgen mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
@martinvdm & @Danielson ,

Nogmaals bedankt.. Na 2uur gezocht te hebben wat er mis was, kwam ik er achter dat ik bij de elif een "%}" misde op het einde..
Snapte al niet waarom HA zo moeilijk liep te doen.. Hij zit erin, nou afwachten wat die doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mAiden88 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:14:
@martinvdm & @Danielson ,

Nogmaals bedankt.. Na 2uur gezocht te hebben wat er mis was, kwam ik er achter dat ik bij de elif een "%}" misde op het einde..
Snapte al niet waarom HA zo moeilijk liep te doen.. Hij zit erin, nou afwachten wat die doet.
Ik zie het. Miste in mijn code 3x zo te zien. Was ff snel gemaakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
martinvdm schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 21:24:
[...]

Ik zie het. Miste in mijn code 3x zo te zien. Was ff snel gemaakt :X
Geef niet hoor.. Juist blij dat er dit soort foutjes in zitten.
Juist hiervan leer ik juist, ben nog beginnende met HA, tot nu toe bevalt het me uitstekend.
Moet alleen nog even een manier zien te vinden om meerdere command_line te verwerken, aangezien ik meerdere verschillende URLs heb die ik wil aanroepen op zonsondergang en nog en keer om 23uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-09 20:14
Ik heb nu Home Assistant draaien met daaraan gekoppeld een tradfri bridge én een hue bridge.
Vanuit de hue bridge gebruik ik (nog) de scenes in combinatie met de zonsondergang trigger.

Dit werkt voor mij prima en is makkelijk in te stellen en aan te passen.

Sinds kort heb ik nu een motion sensor (via deconz) die beweging registreert in de keuken en dan de spotjes aan zet. Daarbij zet ik een boolean switch aan als hij beweging detecteert. Hiermee zorg ik er voor dat de spotjes alleen uitgezet worden na x minunten áls deze ook door beweging aangezet zijn.

Echter loop ik er nu vaak tegenaan dat de sensor beweging heeft geregistreerd op het moment dat de hue scenes geactiveerd worden.

Is er een manier om te registreren dat er vanuit de Hue bridge een scene geactiveerd wordt?
Of is de enige oplossing om de 'zonsondergangfunctie' van de hue niet meer te gebruiken maar dit vanuit HASS te regelen?

Update: Inmiddels simpel opgelost. Ik heb een Trädfri spotje geplaatst in een kast welke ik nooit handmatig ga bedienen. Het automatisch uitzetten na x minuten geen beweging heeft nu als condition dat dit spotje uit moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door wiebeww op 16-07-2019 10:35 . Reden: Workaround gevonden ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

@yniezink Tijdje geleden dat je me een berichtje stuurde, maar nadat we vrijdag wederom weer eens vergeten waren de container aan straat te zetten...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9FPcexj.gif

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerkoe
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 21:43
Is het mogelijk om een Sonoff 'gaar' te flashen?

Ik heb een aantal keren met ESPhome diverse configuraties gebuild, maar deze kwamen niet door vanwege het Pi 3B+ geheugen gebruikt (vol lopen - Hass.io hangt dan en komt na een tijdje weer op). Er kwam geen error en ik heb (na de Hass.io herstart) geprobeerd om deze .bin te flashen. Dit lukte niet en ik heb verschillende sonoff's ('normale' + 2 RF versies) geprobeerd te flashen. Pas later bedacht ik dat de bin wellicht niet volledig gebuild was |:( :X ...

De LED gaat niet meer aan als ik er stroom op zet, niet via de 4 pin headers, niet via 230v. Opnieuw flashen lukt vaak, zeker niet altijd dan krijg ik een flash error.

Tasmota flashen lukt. Ook dan af en toe nog wel een flash error. Na het opstarten (zonder reset knopje ingedrukt worden) gebeurd er nog steeds niks..

Ik wil voorkomen dat ik andere Sonoff's frituur nu ;(

20x SF170s + SMA SB3000TL-21 | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:14

HaTe

haat niet

Frenck schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:24:
@yniezink Tijdje geleden dat je me een berichtje stuurde, maar nadat we vrijdag wederom weer eens vergeten waren de container aan straat te zetten...

[Afbeelding]
Is dit een nieuwe interface ofzo? Ik doel daarmee op de Developer tools in een menu en instellingen onderaan

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

HaTe schreef op zondag 14 juli 2019 @ 01:15:
[...]

Is dit een nieuwe interface ofzo? Ik doel daarmee op de Developer tools in een menu en instellingen onderaan
Yep! De sidebar heeft een facelift gekregen.
Deze zal meekomen met de 0.96 release.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A5xnKr7.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:30
Frenck schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 22:24:

[Afbeelding]
Is dit ook van afvalportaal? En is dit eenvoudig te maken voor Area reiniging? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 18:39
iRobert schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:38:
[...]

Is dit ook van afvalportaal? En is dit eenvoudig te maken voor Area reiniging? :9~
Daar zit ik dus ook op te wachten! Of op wat voor maniner dan ook Area in HA krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Ik ben er inmiddels achter dat Home Assistant toch ook niet alles is. Ik dacht dat door afscheid te nemen van Domoticz het allemaal een stuk eenvoudiger zou gaan, maar nee. Nu blijkt het weer vrijwel onmogelijk om een USB-camera (lokale webcam) te koppelen aan HA. Ja, via een installatie op een RPi en dan koppelen met MQTT. Maar niet gewoon, native, zoals dat wel kan in Domoticz. Valt me nogal tegen eigenlijk.
Daarnaast mis ik de grote, duidelijke standaardgrafieken van Domoticz. In HA is het toch maar behelpen. Het is wel aardig, maar een gedetailleerd overzicht van de totaalwaarden van de afgelopen maanden kan alleen via Grafana, wat weer ander gedoe meebrengt.
En dan nog de P1-poort. Had in Domoticz gewoon rechtstreeks aan de pc gekoppeld, huppa draaien. Is me nog niet gelukt in HA. Wederom best een gedoe. Allemaal heel jammer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:30
RoJan schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:54:
Ik ben er inmiddels achter dat Home Assistant toch ook niet alles is. Ik dacht dat door afscheid te nemen van Domoticz het allemaal een stuk eenvoudiger zou gaan, maar nee. Nu blijkt het weer vrijwel onmogelijk om een USB-camera (lokale webcam) te koppelen aan HA. Ja, via een installatie op een RPi en dan koppelen met MQTT. Maar niet gewoon, native, zoals dat wel kan in Domoticz. Valt me nogal tegen eigenlijk.
Daarnaast mis ik de grote, duidelijke standaardgrafieken van Domoticz. In HA is het toch maar behelpen. Het is wel aardig, maar een gedetailleerd overzicht van de totaalwaarden van de afgelopen maanden kan alleen via Grafana, wat weer ander gedoe meebrengt.
En dan nog de P1-poort. Had in Domoticz gewoon rechtstreeks aan de pc gekoppeld, huppa draaien. Is me nog niet gelukt in HA. Wederom best een gedoe. Allemaal heel jammer wel.
Ik lees allemaal bezwaren over dingen die volgens mij vrij gemakkelijk in HA zijn te gebruiken.

USB camera -> https://www.home-assistant.io/components/mjpeg/
P1 poort -> https://www.home-assistant.io/components/dsmr/

Grafieken van welke data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Er zullen best dingen zijn die misschien ietsje lastiger zijn in HA, maar zullen er ook weer niet andere dingen zijn die in Domoticz weer onhandiger (of helemaal niet) gaan?
Uiteindelijk moet een ieder natuurlijk zelf bekijken en bepalen welk pakket hij wil gebruiken. Het is ook goed dat er concurrenten zijn voor HA. Dat houd iedereen scherp :).

De influx en grafana vind ik overigens echt niet meer gedoe geven. Ben er juist heel blij mee dat het wat lost staat.
Ik zie HA als automation pakket. Ik wil er dus zo min mogelijk in komen.
Dus historische data in grafieken bekijken verwacht ik sowieso niet echt in een HA pakket.

[ Voor 6% gewijzigd door PuckStar op 14-07-2019 21:40 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
iRobert schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:20:
[...]

Ik lees allemaal bezwaren over dingen die volgens mij vrij gemakkelijk in HA zijn te gebruiken.

USB camera -> https://www.home-assistant.io/components/mjpeg/
P1 poort -> https://www.home-assistant.io/components/dsmr/

Grafieken van welke data?
De camera die je linkt is een IP-camera. Dat werkt inderdaad. Een USB-camera is andere koek helaas. Er is zelfs een plugin voor MotionEye die niet werkt met USB-camera's.
De oplossing voor de P1-poort is ook omslachtig, maar die werkt in elk geval, denk ik. Het is dan wel geen plug & play, maar via een esp8266 is het in elk geval mogelijk.
Welke data: alle zinvolle data. De temperatuursgrafieken van het laatste jaar, maximale lichtsterkte enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 23:23
Vraagje over een automation. Ik heb onderstaande twee automations. 1 voor het laten aangaan van woonkamer spots en de ander voor het uit laten gaan van de woonkamer spots. Het aan gaan van de woonkamer spots gaat prima. Precies 1 uur voor de zonsondergang begint, worden de spots aangezet.

Het uitzetten van de spots gaat echter niet goed. Ik krijg wel een notificatie te zien op Kodi, maar de spots blijven gewoon aan. Het vreemde is dat wanneer ik de scene handmatig aanroep de spots wel uit gaan. Het zit hem dus niet in de scene, maar ergens in m'n automation. Al begrijp ik niet waar precies. Ik zie ook geen errors in de log.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  # Turn on livingroom light on when lux reaches level 100
  - alias: "Woonkamer lampen aan"
    trigger:
      - platform: sun
        event: sunset
        offset: '-01:00:00'
    condition:
      - condition: state
        entity_id: light.livingroom_ceiling_spots
        state: 'off'
    action:
      - service: scene.turn_on
        entity_id: scene.livingroom_spots_normal
      - service: script.kodi_notification
        data_template: 
          title: "Home Assistant"
            Woonkamer spots ingeschakeld

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  # Turn off livingroom light 15 minutes after last movement
  - alias: "Woonkamer lampen uit"
    trigger:
      - platform: time_pattern
        minutes: '/2'
      - platform: state
        entity_id: binary_sensor.livingroom_pir_sensor
        to: 'off'
        for:
          minutes: 15
    condition: 
      condition: and
      conditions:
        - condition: time
          after: '22:15'
          before: '02:00'
          state: 'on'
    action:
        entity_id: scene.livingroom_spots_off
        data_template: 
            Woonkamer spots uitgeschakeld

Ik denk dat ik ergens helemaal overheen kijk, maar zie het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Waarom ben je dan niet van HA naar domoticz gegaan maar van domoticz naar HA.
Want ik neem aan dat daar ook een reden voor is geweest, deze zou je tegen elkaar af moeten wegen natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoJan
zoeperman schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:02:
[...]

Waarom ben je dan niet van HA naar domoticz gegaan maar van domoticz naar HA.
Want ik neem aan dat daar ook een reden voor is geweest, deze zou je tegen elkaar af moeten wegen natuurlijk ;)
Zeker en dat heb ik ook gedaan. Domoticz wordt naar mijn mening slecht onderhouden en is veel beperkter dan HA. Daarom heb ik de switch gemaakt. In het begin was HA erg wennen, maar was wel een openbaring, door de radicaal andere aanpak. Ik heb ook het idee dat de community rond HA beter is. Maar het is dan extra jammer dat sommige dingen niet of moeilijk(er) werken dan gedacht. Sommige dingen van Domoticz zijn prachtig, de meeste juist van HA. De manier van werken van HA spreekt mij als programmeur bijzonder aan.
Ik blijf ook bij HA, maar het is wel jammer dus dat je dan moet inleveren, al heb ik wel het idee dat dat nog goed komt, want het is natuurlijk wel een mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuckStar
Lifelogger schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:20:
Vraagje over een automation. Ik heb onderstaande twee automations. 1 voor het laten aangaan van woonkamer spots en de ander voor het uit laten gaan van de woonkamer spots. Het aan gaan van de woonkamer spots gaat prima. Precies 1 uur voor de zonsondergang begint, worden de spots aangezet.

Het uitzetten van de spots gaat echter niet goed. Ik krijg wel een notificatie te zien op Kodi, maar de spots blijven gewoon aan. Het vreemde is dat wanneer ik de scene handmatig aanroep de spots wel uit gaan. Het zit hem dus niet in de scene, maar ergens in m'n automation. Al begrijp ik niet waar precies. Ik zie ook geen errors in de log.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  # Turn on livingroom light on when lux reaches level 100
  - alias: "Woonkamer lampen aan"
    trigger:
      - platform: sun
        event: sunset
        offset: '-01:00:00'
    condition:
    action:
        entity_id: scene.livingroom_spots_normal
        data_template: 
            Woonkamer spots ingeschakeld

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    trigger:
        for:
    condition: 
      conditions:
    action:
        data_template: 

Ik denk dat ik ergens helemaal overheen kijk, maar zie het even niet.
Dus savonds in Kodi krijg je de boodschap: "Woonkamer spots uitgeschakeld?"

En je weet 100% zeker dat je scene zo heet: scene.livingroom_spots_off ?
Komt er een melding in je log file? (eventueel even logging op debug zetten)

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
PuckStar schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:21:
[...]
En je weet 100% zeker dat je scene zo heet: scene.livingroom_spots_off ?
Ah yes! Dank voor deze. Keek er totaal overheen. De automation gebruikt scene.livingroom_spots_off, maar in de scene stond het verkeerd gespeld. De scene heette scene.livingroom_spot_off. De s mistte na de spots. :-)

Ja, had als tijdelijk test even de notification ingesteld zodat als ik boven tv kijk, ik de melding zou zien dat de spots beneden uit zouden zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:46
@Lifelogger

Volgens mij wordt de automation tussen 22:15 en 02:00 wel iedere twee minuten uitgevoerd, ongeacht of er nog beweging is. Vraag me af of dat je bedoeling is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:38:
@Lifelogger

Volgens mij wordt de automation tussen 22:15 en 02:00 wel iedere twee minuten uitgevoerd, ongeacht of er nog beweging is. Vraag me af of dat je bedoeling is. :)
Ah ja. Zie de fout inderdaad.

Dat moet ik dus even aanpassen. :-) Is de bewegingscontrole voldoende? Wordt de automation ook getriggerd als er bijvoorbeeld 20 minuten geen beweging gedetecteerd is?

[ Voor 60% gewijzigd door Lifelogger op 15-07-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Lifelogger Nee, alleen als er 15 minuten lang geen beweging is.

Dus als je om 21:59 voor het laatst in de kamer bent en je automation gaat om 22:14 af, dan blijft je verlichting aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht nog nét HA specifiek genoeg voor dit topic.
Aangezien er hier meer NUC met Ubuntu in combinatie met MiFlora plantsensoren gebruikers zitten: Ervaren jullie ook dat de bluetooth verbinding/adapter na enige tijd uit/in slaapstand gaat ondanks dat deze regelmatig de waarden van de MiFlora zou moeten krijgen? 'sudo service bluetooth restart' lost dit probleem doorgaans steeds even op, maar niet definitief. Dit resulteert in HA in MiFlora entiteiten zonder (actuele) waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 15-07-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:30:

Dus als je om 21:59 voor het laatst in de kamer bent en je automation gaat om 22:14 af, dan blijft je verlichting aan.
Hmmm, dat is balen. Dan toch maar even zoeken naar een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
RudolfR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:30:

@Lifelogger

Rudolf waarom denk je?
Het is toch geen conditie dat er 15min geen beweging is geweest?

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@PuckStar

Nee, maar 'geen beweging voor 15 minuten' is wel de enige* trigger.
De conditie beperkt het geheel tot tussen 22:15 en 02:00, voor die tijd kan er wel getriggerd worden, maar dat kan geen effect hebben.

* Ervanuitgaande dat het time_pattern wordt verwijderd, want die kan er voor zorgen dat-ie in het donker komt te zitten terwijl er nog gewoon beweging is. Slecht voor de WAF.

@Lifelogger

Misschien eens kijken naar:
https://www.home-assistant.io/components/statistics/
en daarmee de beweging in de afgelopen 15 minuten monitoren.
Als die sensor naar 0 gaat óf het is 22:15 (2 triggers) én het is later dan 22:15 en de sensor is 0 (2 conditions) dán mag het licht uit.

Of, iets wat meer lijkt op je huidige oplossing, zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    trigger:
      - platform: time
        at: '22:15:01'
        for:
          minutes: 16
    condition: 
      conditions:
        - condition: template
          value_template: "{{ as_timestamp(now()) | int - as_timestamp(states.binary_sensor.livingroom_pir_sensor.attributes.last_triggered) | int > 15 * 60}}"
    action:
        data_template: 

[ Voor 71% gewijzigd door RudolfR op 15-07-2019 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
RudolfR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
@PuckStar

De conditie beperkt het geheel tot tussen 22:15 en 02:00, voor die tijd kan er wel getriggerd worden, maar dat kan geen effect hebben.

* Ervanuitgaande dat het time_pattern wordt verwijderd, want die kan er voor zorgen dat-ie in het donker komt te zitten terwijl er nog gewoon beweging is. Slecht voor de WAF.

@Lifelogger

Als die sensor naar 0 gaat óf het is 22:15 (2 triggers) én het is later dan 22:15 en de sensor is 0 (2 conditions) dán mag het licht uit.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    trigger:
        for:
    condition: 
      conditions:
          value_template: "{{ as_timestamp(now()) | int - as_timestamp(states.binary_sensor.livingroom_pir_sensor.attributes.last_triggered) | int > 15 * 60}}"
    action:
        data_template: 
Triggers zijn of of. Dus volgens mij loopt hij wel degelijk tussen 22:15 en 02:00 elke 2 minuten.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
RudolfR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
@PuckStar

@Lifelogger

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    trigger:
        for:
    condition: 
      conditions:
    action:
        data_template: 
Thanks! Zal de code later vandaag eens goed bekijken of ik daar iets mee kan! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
PuckStar schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Triggers zijn of of. Dus volgens mij loopt hij wel degelijk tussen 22:15 en 02:00 elke 2 minuten.
Zeker, maar van het time_pattern had ik gezegd dat-ie die beter kon uitzetten, want dan zit-ie gegarandeerd na 22:15 in het donker, ongeacht of er nog beweging is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lifelogger en wellicht een initial_state: true toevoegen zodat de automation ook actief is en blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Voor de personen die me geholpen hebben. Ik ben nu tot dit werkende stukje code gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    trigger:
    condition: 
      conditions:
          for:
    action:
        data_template: 

De automation wordt nu iedere 2 minuten gestart. Als er dan aan de conditie voldaan wordt:
1. tijd tussen 22:15 en 2:00 uur
2. de sensor al 15 minuten lang geen beweging gedetecteerd heeft
3. de woonkamer spots aan zijn
dan worden de spots uitgezet. Zodra ze uitgezet zijn, voldoet de condition niet meer, en zal de automation gestopt worden.

Wellicht niet het mooiste om de automation iedere twee minuten te starten. Zou dat nog kunnen aanpassen naar een minder frequente optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lifelogger schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:25:
Voor de personen die me geholpen hebben. Ik ben nu tot dit werkende stukje code gekomen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
    trigger:
    condition: 
      conditions:
          for:
    action:
        data_template: 

De automation wordt nu iedere 2 minuten gestart. Als er dan aan de conditie voldaan wordt:
1. tijd tussen 22:15 en 2:00 uur
2. de sensor al 15 minuten lang geen beweging gedetecteerd heeft
3. de woonkamer spots aan zijn
dan worden de spots uitgezet. Zodra ze uitgezet zijn, voldoet de condition niet meer, en zal de automation gestopt worden.

Wellicht niet het mooiste om de automation iedere twee minuten te starten. Zou dat nog kunnen aanpassen naar een minder frequente optie.
Ja, om het simpel te maken moet je simpelweg die condition van "15min geen beweging" als trigger gebruiken, en juist niet als condition. Die time pattern kun je dan weer dumpen. De condition voor na 22:15 kan blijven.

Voorbeeldje uit mijn eigen config: https://github.com/hmmbob...ation/lights.yaml#L45-L64

Vanaf regel 103 in dezelfde file nog een uitgebreider voorbeeld.

[ Voor 70% gewijzigd door Hmmbob op 15-07-2019 21:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...

[ Voor 98% gewijzigd door Hmmbob op 15-07-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Hmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Ja, om het simpel te maken moet je simpelweg die condition van "15min geen beweging" als trigger gebruiken, en juist niet als condition. Die time pattern kun je dan weer dumpen. De condition voor na 22:15 kan blijven.

Voorbeeldje uit mijn eigen config: https://github.com/hmmbob...ation/lights.yaml#L45-L64

Vanaf regel 103 in dezelfde file nog een uitgebreider voorbeeld.
Duidelijk, dank voor de voorbeeld code.

Maar hoe doe je het dan wanneer je op vakantie bent? Ik wil dat de lampen wel aan gaan, zodat het lijkt alsof ik thuis ben. Hoe trigger je dan dat de lampen uit gaan? Op basis van de PIR gaat dan niet? Want dan moet de status van aan naar uit zijn gegaan. Of zie ik het dan verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 21:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik lees met HA de diverse uptimes uit, omdat het kan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O5vXQFnrQy6FGcTidDl1kCK8/full.jpg

Bovenstaande (netwerk)apparatuur lees ik uit middels een SNMP-sensor. SNMP geeft een 32bit value terug, a.k.a. de 'timeticks'. Deze converteer ik middels deze value_template naar dagen/uren/minuten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
    value_template: >-
        {% set timetick = value | int %}
        {% set minutes = ((timetick % 360000) / 6000) | int%}
        {% set hours = ((timetick % 8640000) / 360000) | int %}
        {% set days = (timetick / 8640000) | int %}
        {%- if timetick < 6000 -%}
          Less than a minute
        {%- else -%}
          {%- if days > 0 -%}
            {%- if days == 1 -%}
              1 day
            {%- else -%}
              {{ days }} days
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
          {%- if hours > 0 -%}
            {%- if days > 0 -%}
              {{ ', ' }}
            {%- endif -%}
            {%- if hours == 1 -%}
              1 hr
            {%- else -%}
              {{ hours }} hrs
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
          {%- if minutes > 0 -%}
            {%- if days > 0 or hours > 0 -%}
              {{ ', ' }}
            {%- endif -%}
            {%- if minutes == 1 -%}
              1 min
            {%- else -%}
              {{ minutes }} min
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
        {%- endif -%}

Middels de 'hp_ilo' platform sensor lees ik ook de ILO uit van mijn HP server. Helaas voor mij geeft deze de uptime terug in minutes, zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IbUjXIQgDmpepu5PjVZK7YqV/full.jpg

Ik wil deze uiteraard ook converteren naar dagen/uren/minutes, alleen zie ik volgens mij iets kleins over het hoofd bij mijn brouwseltje aka value_template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
            {% set minutes = value | int %}
            {% set hours = (minutes / 60) | int %}
            {% set days = (minutes / 1440) | int %}
            {%- if minutes < 1 -%}
              Less than a minute
            {%- else -%}
              {%- if days > 0 -%}
                {%- if days == 1 -%}
                  1 day
                {%- else -%}
                  {{ days }} days
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if hours > 0 -%}
                {%- if days > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if hours == 1 -%}
                  1 hr
                {%- else -%}
                  {{ hours }} hrs
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if minutes > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if minutes == 1 -%}
                  1 min
                {%- else -%}
                  {{ minutes }} min
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
            {%- endif -%}

code:
1
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'value' is undefined

Ik zie 1-2-3 niet waarom deze undefined wel naar boven komt bij mijn iLO template, maar niet bij de timetickets versie :? |:(

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lifelogger schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:33:
[...]

Duidelijk, dank voor de voorbeeld code.

Maar hoe doe je het dan wanneer je op vakantie bent? Ik wil dat de lampen wel aan gaan, zodat het lijkt alsof ik thuis ben. Hoe trigger je dan dat de lampen uit gaan? Op basis van de PIR gaat dan niet? Want dan moet de status van aan naar uit zijn gegaan. Of zie ik het dan verkeerd?
Dat doe ik met een random delay: https://github.com/hmmbob...ion/lights.yaml#L254-L314. De Boolean "vacation mode" zet ik handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lifelogger
Hmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:40:
[...]

Dat doe ik met een random delay: https://github.com/hmmbob...ion/lights.yaml#L254-L314. De Boolean "vacation mode" zet ik handmatig.
Ik zie het inderdaad. Dat is ook niet verkeerd om te doen. Interessant. Dank je.

Heb voorlopig weer even wat werk te doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:35:
code:
1

Ik zie 1-2-3 niet waarom deze undefined wel naar boven komt bij mijn iLO template, maar niet bij de timetickets versie :? |:(
Test je in de Ninja editor, of in real life code? If the first: dat is je probleem :+

Hoe ziet die entiteit eruit? (In de linker menu balk, open de pane met <> symbolen)

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 15-07-2019 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Hmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:54:
[...]

Test je in de Ninja editor, of in real life code? If the first: dat is je probleem :+
IRL, ik pas mijn yaml files aan. De foutmelding vind ik dan terug in HA log.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:35:
Ik lees met HA de diverse uptimes uit, omdat het kan :P

[Afbeelding]

Bovenstaande (netwerk)apparatuur lees ik uit middels een SNMP-sensor. SNMP geeft een 32bit value terug, a.k.a. de 'timeticks'. Deze converteer ik middels deze value_template naar dagen/uren/minuten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
        {% set timetick = value | int %}
        {% set minutes = ((timetick % 360000) / 6000) | int%}
        {% set hours = ((timetick % 8640000) / 360000) | int %}
        {% set days = (timetick / 8640000) | int %}
        {%- if timetick < 6000 -%}
          Less than a minute
        {%- else -%}
          {%- if days > 0 -%}
            {%- if days == 1 -%}
              1 day
            {%- else -%}
              {{ days }} days
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
          {%- if hours > 0 -%}
            {%- if days > 0 -%}
              {{ ', ' }}
            {%- endif -%}
            {%- if hours == 1 -%}
              1 hr
            {%- else -%}
              {{ hours }} hrs
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
          {%- if minutes > 0 -%}
              {{ ', ' }}
            {%- endif -%}
            {%- if minutes == 1 -%}
              1 min
            {%- else -%}
              {{ minutes }} min
            {%- endif -%}
          {%- endif -%}
        {%- endif -%}

Middels de 'hp_ilo' platform sensor lees ik ook de ILO uit van mijn HP server. Helaas voor mij geeft deze de uptime terug in minutes, zie:

[Afbeelding]

Ik wil deze uiteraard ook converteren naar dagen/uren/minutes, alleen zie ik volgens mij iets kleins over het hoofd bij mijn brouwseltje aka value_template:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
            {% set minutes = value | int %}
            {% set hours = (minutes / 60) | int %}
            {% set days = (minutes / 1440) | int %}
            {%- if minutes < 1 -%}
              Less than a minute
            {%- else -%}
              {%- if days > 0 -%}
                {%- if days == 1 -%}
                  1 day
                {%- else -%}
                  {{ days }} days
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if hours > 0 -%}
                {%- if days > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if hours == 1 -%}
                  1 hr
                {%- else -%}
                  {{ hours }} hrs
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
              {%- if minutes > 0 -%}
                  {{ ', ' }}
                {%- endif -%}
                {%- if minutes == 1 -%}
                  1 min
                {%- else -%}
                  {{ minutes }} min
                {%- endif -%}
              {%- endif -%}
            {%- endif -%}

code:
1

Is de waarde die je terug krijgt van die sensor wel kaal een getal of staat hier ‘Minutes’ ook in.
(Btw behoorlijk wat code voor zo’n conversie. Vraag me af of dit niet simpeler kan met as_timestamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duurt het misschien even voor die entiteit gevuld wordt met gegevens? Als in: dat home Assistant eerder probeert te parsen (on reboot) maar dat die gegevens pas later binnen gehaald worden?

Ik heb dat bijvoorbeeld met mijn battery level van mijn pir, die geeft na een ervoor van home Assistant ook minimaal 1 logregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

martinvdm schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Is de waarde die je terug krijgt van die sensor wel kaal een getal of staat hier ‘Minutes’ ook in.
Heb ik ook aan gedacht maar heb dit al uitgesloten adhv de documentatie:

http://seveas.github.io/p...lear_server_power_on_time
code:
1
2
3
>>> ilo.get_server_power_on_time()
>>> pprint(my_ilo.get_server_power_on_time())
185813
Hmmbob schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:00:
Duurt het misschien even voor die entiteit gevuld wordt met gegevens? Als in: dat home Assistant eerder probeert te parsen (on reboot) maar dat die gegevens pas later binnen gehaald worden?

Ik heb dat bijvoorbeeld met mijn battery level van mijn pir, die geeft na een ervoor van home Assistant ook minimaal 1 logregel.
Niet dat ik weet of kan achterhalen. :?

[ Voor 31% gewijzigd door MisteRMeesteR op 15-07-2019 22:09 ]

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

martinvdm schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:10:
@Lifelogger en wellicht een initial_state: true toevoegen zodat de automation ook actief is en blijft.
In princiepe heb je de initial_state niet meer nodig sinds 0.95, de eewen oude bug omtrend dit is gefixed in 0.94.3 and verder uitgewerkt in 0.95. intial_state gebruik je nu enkel nog om de state van een automation af te dwingen op startup (effectief resetten), restoren van de state functioneerd nu naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen_76
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 14:02
Hallo,

Ik probeer d.m.v. een presence status via mijn router (wel\niet of WiFI), te detecteren wie er thuis is. Nu wil ik via Telegram een notificatie krijgen en probeer dat via de volgende automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
- id: 'Presence notifier'
  alias: Presence notifier
  trigger:
    platform: state
    entity_id:
      - device_tracker.oneplus
      - device_tracker.iphone
  action:
    service: notify.telegram
    data_template:
      title: "Home info {{ states.sensor.time.state }}"
        {% if trigger.entity_id == "device_tracker.oneplus" %}
          {% set person = "Persoon1" %}
        {% elif trigger.entity_id == "device_tracker.iphone" %}
          {% set person = "Persoon2" %}
        {% endif %}
        {% if trigger.to_state.state == 'home' %}
          {{ person }} is thuis
        {% else %}
          {{ person }} is weg van thuis
        {% endif %}

Ik krijg nu alleen notificaties voor Persoon1, ook al is het Persoon2 die de deur uit gaat. Enig idee waarom het script alleen melding doet van Persoon1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Voor de geinteresseerden, zwave2mqtt v2.0 is zojuist gereleased, met als één van de leukste en belangrijkste (beta) features Home Assistant MQTT discovery support _/-\o_

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09 13:25
Ok, ik wil ook iets met Domotica gaan doen en dan wel te verstaan mijn garagedeur daarmee bedienen.

Nu wil ik hiervoor geen nieuw topic aanmaken, aangezien ik verwacht dat er snel duidelijkheid komt op mijn vraag. Mocht dit anders zijn zal ik een modje vragen om er toch een apart topic van te maken.

De situatie is: Ik heb een elektrische garagedeur. Deze kan ik van binnen openen door op een pulsschakelaar te drukken. De deur gaat omhoog en stopt vanzelf. Als ik de deur weer naar beneden wil doen, dan moet ik 2x drukken (1x voor "neutraal" en dan nog een keer om hem naar beneden te krijgen). Uiteraard is dit ook zo dan weer voor omhoog (1ste keer neutraal, 2de keer omhoog)

Aan de buitenkant is dit eigenlijk precies hetzelfde, alleen doe ik dit met een sleutel.

Nu wil ik dit met Domotica en mijn smartphone oplossen. Als ik aankom rijden en wil boodschappen direct de garage in brengen wil ik op de app de deur activeren. Eventueel later na het boodschappen uitpakken gewoon weer met de fysieke knop de deur weer naar beneden of met de smartphone.

Hier een foto van binnen hoe het destijds door de vorige bewoners is gemaakt:
Situatie

En hier een foto voor wat na mijn mening het relais is:
relay

1e vraag: Moet ik hiervoor een speciale schakelaar kopen en hoeveel watt moet ik rekening mee houden? of zal elke slimme schakelaar voldoen?

2e vraag: Als ik geen speciale schakelaar nodig heb met Relais, want ik sluit hem aan op het Relais klopt het dan dat ik deze gewoon "extra" verbind net zoals de huidige schakelaar verbonden is? Dus rechtsonder (bij de bruine draden) en rechtsboven (bij de blauwe draden). De andere schakelaars werken dan ook gewoon?

3e vraag: Domotica is nieuw voor mij en heb al de gehele dag rondgekeken. Vooral qua kosten en comptabiliteit kan ik het beste gaan voor Zigbee producten?

bonus vraag: Ik ga ervan uit dat ik in de tool of op andere manieren voldoende beveiliging kan instellen dat alleen ik en mijn vriendin de deur kunnen openen, dmv een check wie het scenario aanroept ofzo op device-id, kan iemand dit bevestigen wellicht?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

stijn1309 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:07:
Ok, ik wil ook iets met Domotica gaan doen en dan wel te verstaan mijn garagedeur daarmee bedienen.

Nu wil ik hiervoor geen nieuw topic aanmaken, aangezien ik verwacht dat er snel duidelijkheid komt op mijn vraag. Mocht dit anders zijn zal ik een modje vragen om er toch een apart topic van te maken.

De situatie is: Ik heb een elektrische garagedeur. Deze kan ik van binnen openen door op een pulsschakelaar te drukken. De deur gaat omhoog en stopt vanzelf. Als ik de deur weer naar beneden wil doen, dan moet ik 2x drukken (1x voor "neutraal" en dan nog een keer om hem naar beneden te krijgen). Uiteraard is dit ook zo dan weer voor omhoog (1ste keer neutraal, 2de keer omhoog)

Aan de buitenkant is dit eigenlijk precies hetzelfde, alleen doe ik dit met een sleutel.

Nu wil ik dit met Domotica en mijn smartphone oplossen. Als ik aankom rijden en wil boodschappen direct de garage in brengen wil ik op de app de deur activeren. Eventueel later na het boodschappen uitpakken gewoon weer met de fysieke knop de deur weer naar beneden of met de smartphone.

[Afbeelding: Situatie]

[Afbeelding: relay]

1e vraag: Moet ik hiervoor een speciale schakelaar kopen en hoeveel watt moet ik rekening mee houden? of zal elke slimme schakelaar voldoen?

2e vraag: Als ik geen speciale schakelaar nodig heb met Relais, want ik sluit hem aan op het Relais klopt het dan dat ik deze gewoon "extra" verbind net zoals de huidige schakelaar verbonden is? Dus rechtsonder (bij de bruine draden) en rechtsboven (bij de blauwe draden). De andere schakelaars werken dan ook gewoon?

3e vraag: Domotica is nieuw voor mij en heb al de gehele dag rondgekeken. Vooral qua kosten en comptabiliteit kan ik het beste gaan voor Zigbee producten?

bonus vraag: Ik ga ervan uit dat ik in de tool of op andere manieren voldoende beveiliging kan instellen dat alleen ik en mijn vriendin de deur kunnen openen, dmv een check wie het scenario aanroept ofzo op device-id, kan iemand dit bevestigen wellicht?

Ik zou deze YT video eens kijken of kijken naar een ESP8266 bordje eraan te hangen. YouTube: Add Wifi Control to your Garage Opener using Sonoff SV, ESPhome, and...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifelogger
Mars Warrior schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:34:
Voor de geinteresseerden, zwave2mqtt v2.0 is zojuist gereleased, met als één van de leukste en belangrijkste (beta) features Home Assistant MQTT discovery support _/-\o_
Nice! Net alle Z-Wave apparaten aan de praat in HA. :-) Auto discovery was ook leuk geweest.

Is er overigens een goede tutorial over het opzetten van zwave2mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Dw1-nl schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:50:
[...]

Ik zou deze YT video eens kijken of kijken naar een ESP8266 bordje eraan te hangen. YouTube: Add Wifi Control to your Garage Opener using Sonoff SV, ESPhome, and...
Dat maakt het toch weer een stuk ingewikkelder dan ik zou willen, voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:34:
Tof, maar wat is precies het voordeel boven de standaard HA Zwave integratie, want die zie ik nog niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Hmmbob schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:21:
[...]

Tof, maar wat is precies het voordeel boven de standaard HA Zwave integratie, want die zie ik nog niet helemaal?
MQTT is platformonafhankelijk. Zo draait het op oa. HA, maar ook op ESP8266's. Je zou dus een deel van je automations kunnen afvangen buiten HA om :)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan je niet in 1 post uitleggen hoe domotica waaronder ha, mqtt, zwave etc werkt. Hierin zal je veel eigen tijd moeten stoppen om de zaken te ontdekken. Zo te zien werkt je huidige oplossing middels 220V bedrading, wellicht is een Fibaro roller shutter iets voor je, maar dan zul je zwave moeten voorzien, anders wellicht iets met Sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een automation die het prima doet wanneer ik deze handmatig trigger, wordt niet afgetrapt door de trigger Home Assistant opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/amn3dmi.png

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '03480238402384978234'
  alias: hasp_plate01_scherm_vullen
  trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: hasp/plate01/command/p[3].b[4].font
      payload: '2'
    data:
      topic: hasp/plate01/command/p[3].b[4].txt
      payload: '"Spots"'
Nog behoorlijk wat vergelijkbare mqtt publish services

Een eenvoudigere (kleinere) automation wordt wel afgetrapt bij het starten van Home Assistant:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: '1562961018756'
  alias: Test bij start HA
  trigger:
  - event: start
    platform: homeassistant
  condition: []
  action:
  - data_template:
    service: notify.telegram_xx

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:56:
Een automation die het prima doet wanneer ik deze handmatig trigger, wordt niet afgetrapt door de trigger Home Assistant opstarten.

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- id: '03480238402384978234'
  alias: hasp_plate01_scherm_vullen
  trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  action:
    data:
      topic: hasp/plate01/command/p[3].b[4].font
      payload: '2'
    data:
      topic: hasp/plate01/command/p[3].b[4].txt
      payload: '"Spots"'
Nog behoorlijk wat vergelijkbare mqtt publish services

Een eenvoudigere (kleinere) automation wordt wel afgetrapt bij het starten van Home Assistant:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: '1562961018756'
  alias: Test bij start HA
  trigger:
  - event: start
    platform: homeassistant
  condition: []
  action:
  - data_template:
    service: notify.telegram_xx

Herkent iemand dit?
Wat zegt de states omtrent last_triggered?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:58:
[...]

Wat zegt de states omtrent last_triggered?
Die komt overeen met het moment waarop ik de automation handmatig voor 't laatst heb getriggerd. Na een start/herstart van HA wordt deze niet bijgewerkt. De automation wordt dus vreemd genoeg simpelweg niet getriggerd.

[ Voor 26% gewijzigd door JBS op 16-07-2019 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:56:

Herkent iemand dit?
Ja, mijn eerste actie is een delay van 15 seconden... Anders kreeg ik soortgelijke automatiseringen ook niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand ervaring om een site als bijv brug-open.nl te scrapen? (Mij nog niet gelukt)
Ik zie wel mogelijkheden namelijk icm push notificaties dat de brug open gaat indien je net weg bent van huis bijvoorbeeld.

Edit: gelukt via een andere site:
YAML:
1
2
3
4
5
6
# BRUG-OPEN
  - platform: scrape
    resource: https://www.brugradar.nl/---vul-aan-met-provicie/vul-aan-met-plaats/--vul-aan-met-brug
    select: "#bridge-status"
    name: brug_open
    scan_interval: 60

[ Voor 40% gewijzigd door martinvdm op 16-07-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:15:
Iemand ervaring om een site als bijv brug-open.nl te scrapen? (Mij nog niet gelukt)
Ik zie wel mogelijkheden namelijk icm push notificaties dat de brug open gaat indien je net weg bent van huis bijvoorbeeld.
Misschien via de bron (NDW)? https://www.ndw.nu/pagina...ank/64/situatieberichten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
had ik al bekeken, zojuist gelukt via brugradar.nl, maar op de ndw site zie ik ook geen api of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Zit er op de motor voor de garagedeur geen extra input voor een potentiaalvrij contact? (Dit komt namelijk vaak voor.) Als dat zo is zou je daar een z-wavemodule op aan kunnen sluiten die je middels home assistant aanstuurt.

Op je vraag voor welk type modules je zou moeten kiezen zou ik z-wave adviseren. Maar dat is een discussie rondom toekomstplan, budget, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Fraggar schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:27:
[...]

Zit er op de motor voor de garagedeur geen extra input voor een potentiaalvrij contact? (Dit komt namelijk vaak voor.) Als dat zo is zou je daar een z-wavemodule op aan kunnen sluiten die je middels home assistant aanstuurt.

Op je vraag voor welk type modules je zou moeten kiezen zou ik z-wave adviseren. Maar dat is een discussie rondom toekomstplan, budget, etc etc.
Huhm... Tijdje geleden de hele kap eraf gehad en de deur opnieuw afgesteld. Daarbij niets gezien qua vrije contacten...

Het is in ieder geval niet zo dat een eenvoudige schakelmodule gebruikt kan worden en die net zo aan te sluiten op het relais?

Heb ook een module gevonden waar een relais inzat die 1500watt belast mag worden, zou dat eventueel een oplossing bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:25
Kijk eens of een Shelly 2.5 iets voor je is.

/edit: een Shelly kan trouwens tegenwoordig met de standaard firmware volledig lokaal werken via MQTT (en dus HA), zonder de cloud functionaliteit. Verhalen die je misschien tegenkomt over custom firmware flashen zijn dus verouderd.

[ Voor 26% gewijzigd door DeadMetal op 17-07-2019 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
martinvdm schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:10:
[...]

had ik al bekeken, zojuist gelukt via brugradar.nl, maar op de ndw site zie ik ook geen api of iets dergelijks
Ze bieden XML files aan met de geplande openingen voor de dag zo te zien:
http://opendata.ndw.nu/brugopeningen.xml.gz

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmmbob schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:21:
[...]
Het is deels voorkeur, deels ben ik de breaking changes zat waardoor z-wave het al maanden niet meer doet terwijl het met OpenHAB (5 jaar) en Home Assistant (3mnd) perfect heeft gewerkt, en ik kan zo veel meer koppelen omdat het MQTT is.

Ik hoop dan ook dat de stabiliteit net zo hoog wordt als die van zigbee2mqtt, die heeft het afgelopen jaar geen enkele breaking change gehad voor mij icm hass: mqtt is mqtt godzijdank. Blijkbaar kunnen de programmeurs zich op dat vlak wel bedwingen om maar dingen te blijven wijzigen :X

Wat kan ik over MQTT?
  • Mijn wifi switches met esphome over mqtt koppelen aan iets anders buiten hass om.
  • een testomgeving met een tweede hass gebruiken die dezelfde live data gebruikt
  • nodered is een piece of cake over mqtt
  • koppelen van remote installaties is eenvoudig over mqtt
  • thingsboard
  • nuclio serverless functies
  • koppelen van Minio met mqtt triggers
  • etc.
Andere sensoren over http (fijnstof) gaan bij mij ook elke keer kapot sinds een update van hass. Waarom?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
DeadMetal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:29:
[...]

Kijk eens of een Shelly 2.5 iets voor je is.

/edit: een Shelly kan trouwens tegenwoordig met de standaard firmware volledig lokaal werken via MQTT (en dus HA), zonder de cloud functionaliteit. Verhalen die je misschien tegenkomt over custom firmware flashen zijn dus verouderd.
Deze kwam ik inderdaad gisteren tegen... Nu maar besteld. Ik ga het gewoon uitproberen of het iets is. Aan dit product val je geen breuk mocht het niet werken.

De ondersteuningen met HA is door middel van de REST api als ik het goed begrijp. Dat zal wel even uitzoeken zijn later, maar daar kom ik wel uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
Ik gebruik MQTT, dat werkt perfect. Dus je installeert een MQTT-broker zoals Mosquitto en zowel Shelly als Home Assistant verbinden daarmee. Zie deze video. Het stuk over Tasmota firmware is de oude methode, van toen Shelly nog geen MQTT-ondersteuning had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
DeadMetal schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:55:
Ik gebruik MQTT, dat werkt perfect. Dus je installeert een MQTT-broker zoals Mosquitto en zowel Shelly als Home Assistant verbinden daarmee. Zie deze video. Het stuk over Tasmota firmware is de oude methode, van toen Shelly nog geen MQTT-ondersteuning had.
Aaah op Mosquitto was ik gisteren ook al gestuit. Ik ga eerst aan de slag met de Shelly 2.5 gewoon met de cloud services en mocht dat werken, dan bouw ik het om dat het alleen nog lokaal werkt via Home Assitant via een MQTT-broker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@stijn1309 Ander alternatief is espHome wat ook op de shelly werkt. Geen MQTT broker nodig en werkt direct in HA.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zijn er eigenlijk veel personen die hun Home Assistant met bvb Nginx aan het internet hebben hangen? Veel last van ongewenste bezoekers? Lijkt me soms wel interessant om o.a. de (binnen)temperaturen wat op te volgen vanop afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 17:37

Martijn02

/* No Comment */

Rafael schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:21:
Zijn er eigenlijk veel personen die hun Home Assistant met bvb Nginx aan het internet hebben hangen? Veel last van ongewenste bezoekers? Lijkt me soms wel interessant om o.a. de (binnen)temperaturen wat op te volgen vanop afstand.
Mijn nas draait een vhost die alleen op een bepaalde domeinnaam bereikbaar is (op ip kom je in de default vhost). Die vhost proxied alles naar Home Assistant. Werkt als een trein, en heb nog geen ongewenst bezoek gezien. Ik heb wel voor de zekerheid ook Multi-factor Authentication aangezet in Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 22:36
Tassadar32 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:15:
@stijn1309 Ander alternatief is espHome wat ook op de shelly werkt. Geen MQTT broker nodig en werkt direct in HA.
Grote probleem is dat esphome de shelly2.5 (nog) niet juist detecteert als een motor bediening. Met de standaard firmware werkt dat out of the box.

prutsert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
stijn1309 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:23:
[...]
Aaah op Mosquitto was ik gisteren ook al gestuit. Ik ga eerst aan de slag met de Shelly 2.5 gewoon met de cloud services en mocht dat werken, dan bouw ik het om dat het alleen nog lokaal werkt via Home Assitant via een MQTT-broker.
Als je de cloud functionaliteit gebruikt, kan je hem niet met HA integreren. Vandaar de MQTT-setup.
Maar inderdaad wel zo praktisch om het eerst via de Shelly cloud app te testen voordat je moeite gaat doen om het aan HA toe te voegen.

/edit: het is trouwens of-of. Zodra je MQTT activeert in de webinterface van de Shelly, waarschuwt hij dat de cloud-functionaliteit uitgeschakeld zal worden.

[ Voor 12% gewijzigd door DeadMetal op 17-07-2019 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik draai achter een Traefik front-end op een voor mij bekende maar verder volstrekt niet voor de hand liggende poort. Nog nooit (letterlijk nooit) een inlog of access poging gezien die niet van mijzelf was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 21:03
Ik gebruik deze plugin: https://github.com/hassio-addons/addon-nginx-proxy-manager

Reageert alleen via een specifiek domein (als je direct naar mijn ip gaat dan redirect ie je naar google).

Draait wel op poort 80/443. Helaas zijn zowel random poort (zoals @Hmmbob ) als mijn oplossing schijnveiligheid.

Port scans draaien tegenwoordig op alle ports, en via iets als https://hackertarget.com/find-dns-host-records/ kan je zo alle subdomeinen vinden.

Dus ik heb ook de 2FA aan en ik hoop dat de authenticatie portal van HA niet kwetsbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True voor wat betreft schijnveiligheid (security by obscurity). Ik kan 443 echter niet gebruiken, daar draait mijn VPN op (ivm company firewall - je moet iets...)(en ja, via VPN zou ook kunnen /beter zijn, maar past niet bij al mijn use cases).

Mijn Traefik gebruikt een wildcard certificate voor al mijn subdomeinen binnen mijn hoofdomein, dus die enumeratie gaat ook niet op.

Daarnaast: +1 voor MFA.

Het gaat om lagen beveiliging (layers). Ik gebruik verschillende layers tegen mijn eigen dreigingsmodel.

[ Voor 21% gewijzigd door Hmmbob op 17-07-2019 21:56 ]

Pagina: 1 ... 145 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.