Ok, ik wil ook iets met Domotica gaan doen en dan wel te verstaan mijn garagedeur daarmee bedienen.
Nu wil ik hiervoor geen nieuw topic aanmaken, aangezien ik verwacht dat er snel duidelijkheid komt op mijn vraag. Mocht dit anders zijn zal ik een modje vragen om er toch een apart topic van te maken.
De situatie is: Ik heb een elektrische garagedeur. Deze kan ik van binnen openen door op een pulsschakelaar te drukken. De deur gaat omhoog en stopt vanzelf. Als ik de deur weer naar beneden wil doen, dan moet ik 2x drukken (1x voor "neutraal" en dan nog een keer om hem naar beneden te krijgen). Uiteraard is dit ook zo dan weer voor omhoog (1ste keer neutraal, 2de keer omhoog)
Aan de buitenkant is dit eigenlijk precies hetzelfde, alleen doe ik dit met een sleutel.
Nu wil ik dit met Domotica en mijn smartphone oplossen. Als ik aankom rijden en wil boodschappen direct de garage in brengen wil ik op de app de deur activeren. Eventueel later na het boodschappen uitpakken gewoon weer met de fysieke knop de deur weer naar beneden of met de smartphone.
Hier een foto van binnen hoe het destijds door de vorige bewoners is gemaakt:
En hier een foto voor wat na mijn mening het relais is:
1e vraag: Moet ik hiervoor een speciale schakelaar kopen en hoeveel watt moet ik rekening mee houden? of zal elke slimme schakelaar voldoen?
2e vraag: Als ik geen speciale schakelaar nodig heb met Relais, want ik sluit hem aan op het Relais klopt het dan dat ik deze gewoon "extra" verbind net zoals de huidige schakelaar verbonden is? Dus rechtsonder (bij de bruine draden) en rechtsboven (bij de blauwe draden). De andere schakelaars werken dan ook gewoon?
3e vraag: Domotica is nieuw voor mij en heb al de gehele dag rondgekeken. Vooral qua kosten en comptabiliteit kan ik het beste gaan voor Zigbee producten?
bonus vraag: Ik ga ervan uit dat ik in de tool of op andere manieren voldoende beveiliging kan instellen dat alleen ik en mijn vriendin de deur kunnen openen, dmv een check wie het scenario aanroept ofzo op device-id, kan iemand dit bevestigen wellicht?
Alvast bedankt voor jullie hulp!