Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 19:03
wmn79 schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:16:
[...]

Weet niet of je er al uit bent maar de HDMI source is indexed (hij start met tellen op 0). Daardoor kan maximaal 2 gekozen worden. Als jij dus HDMI source 3 wilt hebben moet je als source 2 meegeven ipv 3. Voor HDMI1 kies je 0 en voor HDMI2 kies je 1.
Was er idd achter. Maar bedankt voor je input. Het draait hier nu ook. Scheelt weer het wachten op de dreamscreen Connect. Nu even de rest uitvogelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
lolgast schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 21:44:
Vandaag eindelijk een keer de tijd genomen om de deurbel 'slim' te maken. Morgen even naar de bouwmarkt om een doosje te halen waar het netjes in weggewerkt kan worden, en dan meteen de kabels op de juiste lengte maken. Wie weet neem ik dan meteen de moeite om de 230v voor de transformator vanuit de stekkerdoos aan de onderkant te halen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit gedaan met een Wemos D1 Mini (aliexpress) en een Wemos Relay Shield (aliexpress)
Ik heb nog eens gekeken hoe jij de bedrading hebt lopen om dit te vergelijken met wat ik heb maar het verschil zit hem in de deurbelgong.

Afbeeldingslocatie: https://community-home-assistant-assets.s3.dualstack.us-west-2.amazonaws.com/original/3X/4/c/4c4a0c8d771a66137908e23451ffbdb57078e061.jpeg

op de afbeelding zie je dat ik 3 aansluitingen heb ipv 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:38:
@B2 Categorie het kan ook anders:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: kip_in_leghok
  alias: kip in leghok
  initial_state: on
  trigger:
    platform: state
    entity_id: input_boolean.beweging_leghok
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
    condition: template
    value_template: >
      {% if (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.kip_in_leghok.last_changed)) > 1200 %} True
      {% else %} False
      {% endif %}  
  action:
  - service: notify.pushover
    data:
      title: "Kip in het leghok"
Hij is uit de losse pols en ik gebruik geen HA automations meer dus kan het niet 100% valideren, maar het lijkt mij dat de automation ook van status wijzigt als hij gelopen heeft. Het idee is dat je als voorwaarde van je automation hebt, dat de automation de afgelopen 20 minuten niet van status is gewijzigd (alsin, hij heeft niet gelopen). Maar misschien dat iemand die hier daadwerkelijk gebruik van maakt me op mijn vingers kan tikken en hem eventueel goed kan verbeteren :)

Scheelt in ieder geval een lading doelloze sensoren
@B2
Jij gebruikt nu een last_changed, ik gebruik eenzelfde condition met last_triggered en tevens zit hier nog een attributes tussen. Ook gebruik ik hem zonder if then else en zit er een default in, zie hier. Wellicht werkt dat beter.
YAML:
1
2
3
  condition:
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.kip_in_leghok.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 1200)}}'

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 20:54
Zandpad schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:21:
[...]

Tradfri werkt met 1 command per keer, je geeft nu 3x een kleurwaare mee waardoor het misgaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: Living Room Evening
  entities:
    light.blauwe_muur_links:
      state: on
      brightness: 203
      hs_color: [29.812,65.252]
      transition: 5
Ah, thanks dat maakt het e.e.a. duidelijk...alleen heeft dit tot gevolg dat dit niet kan, of anders moet uitschrijven in de code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 13:48
GertJan2012 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:07:
[...]

Ah, thanks dat maakt het e.e.a. duidelijk...alleen heeft dit tot gevolg dat dit niet kan, of anders moet uitschrijven in de code?
Nou nee, het kan prima. Je moet alleen maar 1 color command gebruiken van de 3. Dus of RGB of XY of HS gebruiken. Zie mijn voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Vanavond een tradfri motion sensor aangeschaft als aanvulling op mijn inmiddels behoorlijke aantal tradfri lampen. Het idee was:
code:
1
2
3
4
5
6
Als avond
 zet alle lampen buiten aan op 10%
 als beweging
   pas brightness aan naar 100%
   wacht 2 minuten
   zet brightness weer op 10%

Blijkbaar mijn huiswerk niet goed gedaan: de tradfri motion sensor staat het niet toe de state uit te lezen! Ik heb de sensor gekoppeld aan de hub, hij is niet gekoppeld aan een lamp, en ik zie hem in HASS. Ik kan echter alleen het batterij niveau zie, geen state...

sensor.tradfri_motion_sensor 100 manufacturer: IKEA of Sweden
code:
1
2
3
4
5
6
7
  model_number: TRADFRI motion sensor
  serial: 
  firmware_version: 1.2.214
  power_source: Battery
  battery_level: 100
  unit_of_measurement: %
  friendly_name: TRADFRI motion sensor

Het is me nog niet helemaal duidelijk of ik ermee kan gaan doen wat ik wil. Heeft iemand toevallig deze sensor in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandpad
gysman11 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:15:
Vanavond een tradfri motion sensor aangeschaft als aanvulling op mijn inmiddels behoorlijke aantal tradfri lampen. Het idee was:
code:
1
2
3
4
5
6
Als avond
 als beweging
   wacht 2 minuten

Blijkbaar mijn huiswerk niet goed gedaan: de tradfri motion sensor staat het niet toe de state uit te lezen! Ik heb de sensor gekoppeld aan de hub, hij is niet gekoppeld aan een lamp, en ik zie hem in HASS. Ik kan echter alleen het batterij niveau zie, geen state...

code:
1
2
3
4
5
6
7
  serial: 

Het is me nog niet helemaal duidelijk of ik ermee kan gaan doen wat ik wil. Heeft iemand toevallig deze sensor in gebruik?
Is helaas niet mogelijk met de Tradfri sensoren, die geven de informatie direct aan een lamp af. Je zal sensoren van een ander systeen moeten gebruiken hiervoor. De Xiaomi Zigbee sensoren hoor je vaak, en die heb ik zelf ook in gebruik hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gysman11 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:15:
code:
1
2
3
4
5
6
Als avond
 als beweging
   wacht 2 minuten

code:
1
2
3
4
5
6
7
  serial: 

Wat voor state wil je uitlezen dan? Ik denk dat je slechts op basis van events iets kan doen, zoals een verwerken in een automation

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 20:54
Zandpad schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:13:
[...]

Nou nee, het kan prima. Je moet alleen maar 1 color command gebruiken van de 3. Dus of RGB of XY of HS gebruiken. Zie mijn voorbeeld.
Helaas krijg het niet werkend... als ik alleen dit doe, dan gaat de lamp aan ( maar wel op de laats gebruikte kleur )

code:
1
2
3
4
5
  - name: Test
    entities:
      light.kleurenlamp:
        brightness: 1

voeg ik 1 van de drie kleur waardes toe ( zoals in dit voorbeeld ) dan gaat de lamp niet aan :

code:
1
2
3
4
5
6
    entities:
      light.kleurenlamp:
        hs_color: 240,100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zandpad
GertJan2012 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Helaas krijg het niet werkend... als ik alleen dit doe, dan gaat de lamp aan ( maar wel op de laats gebruikte kleur )
Schrijf je code eens netjes, denk aan je blokhaken:

code:
1
2
3
4
5
6
    entities:
      light.kleurenlamp:
        hs_color: [240,100]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pfff, af en toe word ik toch een beetje moe van de instabiliteit van Hassio. Ik wilde vanavond verder sleutelen aan mijn tileboard, maar kwam via SMB niet bij mijn RPi. Het leek alsof de DNS entry weg was, want Hass was wel te benaderen via het default IP adres. Ik besloot hem eens te rebooten via de UI, maar daarna bleken mijn Tado en Skybell componenten niet in te laden (en die deden het vanmiddag nog prima) en stond de LovelaceUI vol fouten... in plaats van een avondje bouwen wordt het dus een avondje puin ruimen.

Dit is niet bepaald de eerste keer dat me dit gebeurt. Merken meer mensen zoiets? Waar zou het aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:33
Edmin schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:03:
Pfff, af en toe word ik toch een beetje moe van de instabiliteit van Hassio. Ik wilde vanavond verder sleutelen aan mijn tileboard, maar kwam via SMB niet bij mijn RPi. Het leek alsof de DNS entry weg was, want Hass was wel te benaderen via het default IP adres. Ik besloot hem eens te rebooten via de UI, maar daarna bleken mijn Tado en Skybell componenten niet in te laden (en die deden het vanmiddag nog prima) en stond de LovelaceUI vol fouten... in plaats van een avondje bouwen wordt het dus een avondje puin ruimen.

Dit is niet bepaald de eerste keer dat me dit gebeurt. Merken meer mensen zoiets? Waar zou het aan kunnen liggen?
sd-card inclusief RPi, wanneer je Hassio steeds uitgebreider wordt is het verstandig over te stappen op een systeem met meer power.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 09:17

Frenck

Home Assistant

Vanavond een nieuwe add-on release gedaan, welke wellicht voor sommigen hier ook interessant kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://github.com/hassio-addons/addon-vscode/raw/master/images/screenshot.png

Visual Studio Code... als add-on, in je browser (of zoals in bovenstaand screenshot embedded in de Home Assistant frontend).

Out of the box met de VSCode extensie voor Home Assistant & MDI icons geinstalleerd en geconfigureerd.

https://github.com/hassio-addons/addon-vscode

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edmin schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:03:

Tado heeft wat zaken aangepast waardoor er na een herstart van HASS geen verbinding meer gemaakt kan worden. In 0.90.1 zit hiervoor een fix. Vermoedelijk zit je nog op een oudere versie?

Wat voor fouten stonden er in je Lovelace?

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 27-03-2019 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JBS Voor mij lostte 0.90.1 niets op met Tado? Ik moest nog steeds met de hand de URL aanpassen. Vannacht is 0.90.2 uitgekomen zie ik, die heb ik zojuist gestart en daar zit de fix wel in zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 07:51
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 00:04:
Vanavond een nieuwe add-on release gedaan, welke wellicht voor sommigen hier ook interessant kan zijn.

[Afbeelding]

Visual Studio Code... als add-on, in je browser (of zoals in bovenstaand screenshot embedded in de Home Assistant frontend).

Out of the box met de VSCode extensie voor Home Assistant & MDI icons geinstalleerd en geconfigureerd.

Mooi gemaakt, ik ga het gebruiken in iedergeval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

B2

wa' seggie?

martinvdm schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:53:
[...]

@B2
Jij gebruikt nu een last_changed, ik gebruik eenzelfde condition met last_triggered en tevens zit hier nog een attributes tussen. Ook gebruik ik hem zonder if then else en zit er een default in, zie hier. Wellicht werkt dat beter.
YAML:
1
2
3
  condition:
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.kip_in_leghok.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 1200)}}'
Klopt dit werkt, dit had ik ook al ergens in de Home Assistant Community gevonden, maar nog geen gelegenheid gehad het te delen. Via een value template scheelt een hoop extra onnodige sensoren.
Getest via dev-template, nu de real life test nog... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14

[Afbeelding]

Mooi gemaakt, ook dat het helemaal voor geconfigureerd is maakt het een heel stuk makkelijker voor mensen die niet zo technisch zijn! Ik gebruik zelf VS Code via Samba & WSL en dat werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

JayOne schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:42:
[...]

Vreemd, draai al bijna een jaar met de standaard SSH add-on en keys, zonder dat de key werd verwijderd. Terwijl de Pi toch een paar keer onderuit is gegaan door een stroomstoring of een hard reset van mijn kant, ook al enige updates uitgevoerd op deze addon en de keys bleven gewoon bestaan.
Zou het misschien kunnen zijn dat de command_line in een andere omgeving uitgevoerd wordt dan de omgeving waar ik met SSH in kom?
Zou ik eea misschien binnen hassos moeten doen?

Ik zie in de SSH addon documentatie de volgende tekst staan:
Has the option to access the Docker instance running Hass.io host system.

Alleen kan ik in de documentatie niet vinden hoe... :?
Is dat een docker ding of een hassio ding?

[ Voor 17% gewijzigd door RoRoo op 27-03-2019 09:29 ]

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

iRobert schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:38:
[...]

sd-card inclusief RPi, wanneer je Hassio steeds uitgebreider wordt is het verstandig over te stappen op een systeem met meer power.
Ik wilde een nieuwe image ophalen, omdat ik de boel niet meer aan de praat kreeg en zag dat er inmiddels aangeraden wordt de RPi2 uitsluitend voor testdoeleinden te gebruiken. Gecombineerd met mijn 16GB SD card ipv de aangeraden 32GB, denk ik dat de dagen van de RPi geteld zijn hier in huis... :)
JBS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:27:
[...]
Tado heeft wat zaken aangepast waardoor er na een herstart van HASS geen verbinding meer gemaakt kan worden. In 0.90.1 zit hiervoor een fix. Vermoedelijk zit je nog op een oudere versie?
Ik zat inderdaad op 0.89. Juist bij die update werkte mijn Skybell eindelijk weer, maar die is dus wederom gebroken. Ik heb inmiddels besloten om de boel over te zetten naar mijn Synology DS918+. Die ondersteunt Docker, dus daar maar eens me stoeien.

Dank beiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:31

lxz

[Afbeelding]

Ziet er erg netjes en handig uit _/-\o_ . Op dit soort momenten neig ik toch wel naar hassio met add-ons i.p.v. mijn setup van home assistant met losse docker containers voor mqtt/mysql/zigbee2mqtt/etc...

Of zou een dergelijke vscode setup ook gewoon in een aparte docker-container kunnen draaien en gebruikt worden zonder hassio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:28
lxz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Ziet er erg netjes en handig uit _/-\o_ . Op dit soort momenten neig ik toch wel naar hassio met add-ons i.p.v. mijn setup van home assistant met losse docker containers voor mqtt/mysql/zigbee2mqtt/etc...

Of zou een dergelijke vscode setup ook gewoon in een aparte docker-container kunnen draaien en gebruikt worden zonder hassio?
Je kan ook hassio deployen op een 'losse' docker container setup hé. Ik heb nu hassio draaien op Ubuntu Server in docker, en kan dus gewoon de add-on store gebruiken;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oSdaNgO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
lxz schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Je kunt HassIO ook gewoon in een container draaien en je bestaande containers behouden / er naast draaien.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

zoeperman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:24:
Heb de shelly getest hier in huis, merk dat het wifi signaal achter een schakelaar niet echt een succes is.
Zal eens kijken wat hij in de centraal doos boven een lamp doet.
draaien jullie Mqtt op dezelfde server als waar je alles op draait in docker?
Ik draai het nu los op een pi die de SMA converter uitleest via bluetooth, maar die is een beetje brak aan het worden... (heb ook nog geen sma bluetooth in een docker gevonden)
Gisteren ook een Shelly 1 geinstalleerd achter een schakelaar. Geen enkel probleem met wifi ontvangst, schakelingen zijn ook instant (vanuit HA met mqtt). Ik heb wel Unifi AP's door het hele huis, dus geen wifi ap/router in de meterkast of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan iemand me helpen om een schakelaar te laten schakelen op basis van de staat van een sensor een aantal uur geleden?
Ik wil mijn espresso apparaat aan laten gaan, elke dag om 0830. Dat is makkelijk.
Nu slaap ik soms bij mijn vriendin en dan staat dat apparaat voor jan met de pet aan (duur). Eigenlijk wil ik het liefst een PIR boven mijn bed hangen en stellen dat de espresso aan gaat als ik om 0600 (willekeurig moment waarop ik altijd wel in bed lig als ik thuis ben) in bed lag.

Hoe doe je dit? Risico met een PIR hangen die om 0830 pollt is dat ik net onder de douche sta ofzo, en dan geen warme koffie heb (yup first world problem :P )

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Boudewijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:42:
Kan iemand me helpen om een schakelaar te laten schakelen op basis van de staat van een sensor een aantal uur geleden?
Ik wil mijn espresso apparaat aan laten gaan, elke dag om 0830. Dat is makkelijk.
Nu slaap ik soms bij mijn vriendin en dan staat dat apparaat voor jan met de pet aan (duur). Eigenlijk wil ik het liefst een PIR boven mijn bed hangen en stellen dat de espresso aan gaat als ik om 0600 (willekeurig moment waarop ik altijd wel in bed lig als ik thuis ben) in bed lag.

Hoe doe je dit? Risico met een PIR hangen die om 0830 pollt is dat ik net onder de douche sta ofzo, en dan geen warme koffie heb (yup first world problem :P )
Kun je dit niet beter met een device tracker van je telefoon oid doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan, maar vind ik qua privacy eng. Ik wil eigenlijk zelf een tracker bouwen die alleen boolean post, namelijk of ik binnen 1.5km van huis ben.
Ik wil geen tracker die mijn complete locatie thuis op loopt te slaan. Vind ik niet cool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:30
Met een getimede automation (trigger op tijd, om 6 uur) kijken wat te status is van de pir, daarmee een input_boolean omzetten die je dan om 8.30 uitleest, en indien nodig weer op off zet. Ik zou het trouwens wel wat grondiger aanpakken, en met de pir een boolean aanzetten die pas weer uit gaat als de pir een x aantal minuten uit is, in bed lig je vaak ( :+) nogal stil.

Mocht je nog verder willen knutselen dan heb je hier misschien nog wat aan.

[ Voor 4% gewijzigd door endness op 27-03-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@endness Thanks daar ga ik me eens op inlezen :).

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Boudewijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:42:

Je zou ook kunnen denken aan een vibration sensor tussen matras en lattenbodem die om 06:00 een bepaalde waarde afgeeft waarop je een automatisering kunt baseren, met een actie dat het koffiezetapparaat over 2,5 uur start. Of dit project.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

RoRoo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:09:
[...]

Zou het misschien kunnen zijn dat de command_line in een andere omgeving uitgevoerd wordt dan de omgeving waar ik met SSH in kom?
Zou ik eea misschien binnen hassos moeten doen?

Ik zie in de SSH addon documentatie de volgende tekst staan:

Alleen kan ik in de documentatie niet vinden hoe... :?
Is dat een docker ding of een hassio ding?
Hebbus!!!!!

Deze gevonden: https://community.home-as...command-line-switch/26425

Tips toegepast en WALLA!!!

Nu eens kijken of de TV morgenochtend uit staat. *O*

code is nu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: command_line
    switches:
      rasplex_woonkamer:
        command_off: "ssh -F /config/ssh_config -i /config/id_rsa root@192.168.15.103 'poweroff' 2> /config/command.log"
        command_on: "ssh -F /config/ssh_config -i /config/id_rsa root@192.168.15.103 'reboot' 2> /config/command.log"
      samsung_woonkamer:
        friendly_name: 'Samsung Woonkamer'
        command_off: "ssh -F /config/ssh_config -i /config/id_rsa root@192.168.15.103 '/storage/scripts/turntv.sh off' 2> /config/command.log"
        command_on: "ssh -F /config/ssh_config -i /config/id_rsa root@192.168.15.103 '/storage/scripts/turntv.sh on' 2> /config/command.log"

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JayOne schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:09:
[...]

Je zou ook kunnen denken aan een vibration sensor tussen matras en lattenbodem die om 06:00 een bepaalde waarde afgeeft waarop je een automatisering kunt baseren, met een actie dat het koffiezetapparaat over 2,5 uur start. Of dit project.
Dat is wellicht ook een aardige, behalve dat ik net een lading PIRs binnen heb gehad van Ali. Eerst maar eens kijken of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-08 10:30
Voor degenen die hier projecten draaien met een ESP8266, hoe voorzien jullie deze van stroom? Ik voel er weinig voor om ze allemaal via een stopcontact te moeten voeden.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestal via het stopcontact :+

In een zeldzaam geval wil ik een 3.3 of 5v device beheren en kan ik de stroom daarvan gebruiken om ook de esp van stroom te voorzien, maar bijna altijd hang ik hem aan het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:41:
[...]

Dat is wellicht ook een aardige, behalve dat ik net een lading PIRs binnen heb gehad van Ali. Eerst maar eens kijken of dit werkt.
Praktisch alternatief zijn ook deur sensoren. Bij x aantal deur bewegingen na tijd y kan je er vanuit gaan dat je 's nachts thuis bent geweest. Binnenhuis zijn deur sensoren eigenlijk een goede proxy voor PIR.

Of nog simpeler: Smart lamp bereikbaarheid 's avonds na bepaalde tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ANdrode schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:59:
[...]

Praktisch alternatief zijn ook deur sensoren. Bij x aantal deur bewegingen na tijd y kan je er vanuit gaan dat je 's nachts thuis bent geweest. Binnenhuis zijn deur sensoren eigenlijk een goede proxy voor PIR.

Of nog simpeler: Smart lamp bereikbaarheid 's avonds na bepaalde tijd
Dat is inderdaad wel een aardig alternatief ja.

Ik heb nu het volgende juweeltje in elkaar gezet:

code:
1
2
3
4
5
input_boolean:
  iemand_aanwezig_0600:
    name: Is iemand aanwezig om 0600?
    initial: off
    icon: mdi:account-tie

Automations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- id: 'reset-aanwezigheid'
  alias: Reset aanwezigheid
  trigger:
  - at: '23:00'
    platform: time
  action:
  - service: input_boolean.turn_on
    data: 
      entity_id: input_boolean.iemand_aanwezig_0600

Fijne is dat ik het met de hand aan/uit kan zetten in de UI, en ook meerdere sensors kan gebruiken om mijn aanweizgheid te detecteren. Zat te denken aan een action door zowel de aanwezigheid van mijn telefoon op wifi (dat staat helft van de tijd niet aan) als een PIR boven mijn bed, en een PIR in mijn gang (als die na 00:00 getriggerd wordt geloof ik wel dat ik thuis ben). Eventueel kan ik ook met deursensors werken maar dan moet je eigenlijk wel gaan tellen... de heflt van de tijd staan gewoon alle deuren hier open op die van de wc na. ik stook ook zelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 14:26

flessuh

Set sail for fail!

Gister mijn Z-wave stick ook binnen gekregen en direct HASS op m'n pi gezet.
Gaat toch nog wel wat tijd in zitten om alles uit te vogelen als je er blanco in stapt :P

Maar gezien de mogelijkheden lijkt het dat mij wel waard. Overigens is momenteel het enige wat er aan hangt 2 slimme doordrukstekkers en wat apparaten die ondersteund worden..

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:33
Boudewijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 10:46:
Dat kan, maar vind ik qua privacy eng. Ik wil eigenlijk zelf een tracker bouwen die alleen boolean post, namelijk of ik binnen 1.5km van huis ben.
Ik wil geen tracker die mijn complete locatie thuis op loopt te slaan. Vind ik niet cool.
Kun je de router niet laten tracken of je telefoon op wifi is aangesloten? Ik heb een Asus router en deze kan prima uitlezen of mijn telefoon op wifi is aangesloten en het dus aannemelijk is dat ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Je kan ook hassio deployen op een 'losse' docker container setup hé. Ik heb nu hassio draaien op Ubuntu Server in docker, en kan dus gewoon de add-on store gebruiken;

[Afbeelding]
Hoe dan? :-)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

iRobert schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Kun je de router niet laten tracken of je telefoon op wifi is aangesloten? Ik heb een Asus router en deze kan prima uitlezen of mijn telefoon op wifi is aangesloten en het dus aannemelijk is dat ik thuis ben.
die is inderdaad prima maar ik heb mijn telefoon de helft van de tijd niet op Wi-Fi. Ik denk dat ik met een pir in slaapkamer en in gang (die echt het middelpunt vormt, je kunt niet naar keuken wc of slaapkamer zonder de gang te passeren) wel een eind kom. Die boolean laat ik dan gewoon om 23u resetten. Is er daarna nog activiteit, dan doe ik de aanname dat ik thuis ben de volgende morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Kan de button types van de laatste firmware van Shelly niet zo snel vinden, maar is er ook een mogelijkheid om de Shelly niet de aangesloten lamp te laten switchen maar alleen schakelaar acties via mqtt naar HA laten sturen?
Use case is het laten schakelen van Hue lampen. Ik wil die wel altijd van spanning voorzien, maar niet altijd het licht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:50:
Ja natuurlijk, gewoon de SW-ingang niet aansluiten :-)
Dat is de hardware matige oplossing inderdaad :) Maar zou de Shelly daar zelf niet in kunnen voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

RoRoo schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:09:
[...]

Dat is mijn community add-on... Die heeft het `docker` commando beschikbaar op de commandline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

lolgast schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:50:
Ja natuurlijk, gewoon de SW-ingang niet aansluiten :-)
Trouwens, de SW ingang niet aansluiten... maar dan mis je toch juist de acties van de schakelaar? Ik dacht zelf om dan de I en 0 niet aan te sluiten richting de lamp? Of is dat een verkeerde gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@B2 Je hebt gelijk, ik heb geen ervaring met de shelly. Ik heb hem eens bekeken en inderdaad wat je zeg
- L en N uiteraard aansluiten om de shelly1 van stroom te voorzien
- SW aansluiten op de schakelaar
- Het daar bij laten ja
Dan kun je de shelly schakelen met de schakelaar maar omdat het relay niet is aangesloten doet die niets behalve een MQTT bericht versturen. Die kun dan gebruiken voor je Hue verlichting.

Ik doe min of meer hetzelfde met een Fibaro schakelaar (z-wave). Die hangt ook achter een schakelaar zonder device aan het relay maar wordt gebruikt om Hue verlichting te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:44
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:56:
[...]
Tegenwoordig beter gedocumenteerd in de officiele documentatie:

https://www.home-assistan...l-on-generic-linux-server
Het "probleem" dat ik daarmee heb, is dat het een script binnenharkt, dat een aantal stappen gaat uitvoeren.

Ik heb HASS nu vanuit docker-compose draaien, dus het liefste voeg ik daar iets aan toe.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

@Ben.Hahlen Snap ik... je kan natuurlijk het script bekijken om te zien wat hij doet... en eventueel overwegen het zelf handig uit te voeren.

Hass.io draait niet uit een Docker compose, dus dat is geen optie. Hass.io is een Docker manager en dus onderdeel van een groter geheel (inclusief een aantal onderdelen op het systeem waar het op draait). Dus alleen Docker compose gaat je niet naar Hass.io brengen.

Dat gezegd hebbende, kun je naast Hass.io op je main system, prima nog met Docker compose werken voor andere zaken. (zeg maar Hybrid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:24:
Hass.io draait niet uit een Docker compose, dus dat is geen optie. Hass.io is een Docker manager en dus onderdeel van een groter geheel (inclusief een aantal onderdelen op het systeem waar het op draait). Dus alleen Docker compose gaat je niet naar Hass.io brengen.

Dat gezegd hebbende, kun je naast Hass.io op je main system, prima nog met Docker compose werken voor andere zaken. (zeg maar Hybrid).
In de praktijk is toegang tot de docker socket root op een systeem. In mijn threat model zou ik daarom hass.io alleen op deze manier draaien op een machine waarbij er feitelijk geen isolatie tussen daemons nodig is.

Wil je wel isolatie dan blijft het VM-pad over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
B2 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:48:
Kan de button types van de laatste firmware van Shelly niet zo snel vinden, maar is er ook een mogelijkheid om de Shelly niet de aangesloten lamp te laten switchen maar alleen schakelaar acties via mqtt naar HA laten sturen?
Use case is het laten schakelen van Hue lampen. Ik wil die wel altijd van spanning voorzien, maar niet altijd het licht aan.
Jep is mogelijk! Ik heb één shelly direct achter een stopcontact zitten alle acties lopen via Home-Assistant.
Hierbij heb ik geen SW aangesloten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

ANdrode schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:47:
[...]

In de praktijk is toegang tot de docker socket root op een systeem.
Correct, in de praktijk wordt deze toebedeeld aan 1 container, de Supervisor van Hass.io.
Add-ons kunnen toegang verkrijgen tot de socket, maar dit vereist expliciete actie van de gebruiker om dit mogelijk te maken en zal ook de UI voorzien van een mega vel rode nag window.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:49:
[...]

Correct, in de praktijk wordt deze toebedeeld aan 1 container, de Supervisor van Hass.io.
Add-ons kunnen toegang verkrijgen tot de socket, maar dit vereist expliciete actie van de gebruiker om dit mogelijk te maken en zal ook de UI voorzien van een mega vel rode nag window.
Ik zou zelf de code auditten om te kijken hoe het in elkaar zit. Op basis daarvan is mijn conclusie dat ik deze code niet vertrouw. Voor mijn persoonlijke omgeving, op een NAS waar mee data op staat. Daarom draai ik hass in docker en geen hassio in een vm.
Als er een KVM image was dan zou ik dit wel proberen maar dit is rot met het base os dat de laatste keer dat ik er naar keek UEFI boot vereiste en niet up kwam.

Ik ga hier geen potentiële 0day droppen om dit punt te ondersteunen.

[ Voor 20% gewijzigd door ANdrode op 27-03-2019 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

ANdrode schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:14:
[...]

Ik zou zelf de code auditten om te kijken hoe het in elkaar zit. Op basis daarvan is mijn conclusie dat ik deze code niet vertrouw.

Ik ga hier geen potentiële 0day droppen om dit punt te ondersteunen.
Ooh bedankt voor de audit! Als je je zorgen deelt met de het project, kunnen we wellicht deze punten addresseren. Wat heb je gezien @ANdrode ? Indien je iets aan ons wilt disclosen per email, mag dat uiteraard ook, ik beschik over GPG.

Affin, doe wat je wilt, Home Assistant kun je draaien op vele manieren, voor ieder wat wils. Ik wou slechts wat verduidelijking brengen.

[ Voor 7% gewijzigd door Frenck op 27-03-2019 14:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikdb
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:15
Iemand een Eneby bluetooth speaker van ikea in HA setup? Of zijn er betere alternatieven voor +- dezelfde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:16:
[...]
Ooh bedankt voor de audit! Als je je zorgen deelt met de het project, kunnen we wellicht deze punten addresseren. Wat heb je gezien @ANdrode ?
offtopic:
Jouw houding hier is een totaal andere dan ik tot nu toe bij dit project gehad heb bij communicatie rondom security.

Enfin je kent mij IRL niet. Ik drop geen 0days in publieke kanalen en ik speculeer ook niet over security issues (c.f. achitecturele issues) tot dat ik iets concreets vindt. Dus ja ik moet een paar uur besteden aan een werkende PoC deze week…

Niet dat dit soort problemen echt een issue zijn voor het attacker model waaronder veel mensen hass.io draaien. Maar voor mij persoonlijk is "hass(io) interface toegang is root" een keuze waardoor ik voor de VM zou kiezen.

[ Voor 15% gewijzigd door ANdrode op 27-03-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
Iemand trouwens een briljante ingeving for Panel_iframes en ssl errors? Doe ik iets verkeerd of is het in beginsel niet dusdanig te krijgen dat je browser het vreet?

Probeer een paar van Franck's briljante add-ons als panel_iframe op te nemen, maar ondanks dat de addons ssl enabled hebben en dezelfde certificaten gebruiken als HASS moet ik toch scripts / unsecure content toestaan en krijg ik een kruisje bij https als ik de frames laadt in Chrome. Als ik vervolgens direct naar de addon ga in Chrome heb ik géén certificate warning... Ik snap dat het een probleem geeft als je vanuit je https HASS naar een http pagina wil via panel_iframe, maar https > https op dezelfde URL met dezelfde certificaten (alleen andere poort) moet toch kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:23:
Iemand trouwens een briljante ingeving for Panel_iframes en ssl errors? Doe ik iets verkeerd of is het in beginsel niet dusdanig te krijgen dat je browser het vreet?

Probeer een paar van Franck's briljante add-ons als panel_iframe op te nemen, maar ondanks dat de addons ssl enabled hebben en dezelfde certificaten gebruiken als HASS moet ik toch scripts / unsecure content toestaan en krijg ik een kruisje bij https als ik de frames laadt in Chrome. Als ik vervolgens direct naar de addon ga in Chrome heb ik géén certificate warning... Ik snap dat het een probleem geeft als je vanuit je https HASS naar een http pagina wil via panel_iframe, maar https > https op dezelfde URL met dezelfde certificaten (alleen andere poort) moet toch kunnen werken?
Komt dit ook voor in Internet Explorer? Daar viel historisch het poort nummer buiten de same origin policy :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

ANdrode schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:21:
[...]

offtopic:
Jouw houding hier is een totaal andere dan ik tot nu toe bij dit project gehad heb bij communicatie rondom security.
Bedankt denk ik? Ik herken dit overigens zelf niet zo. Privacy is een belangrijke pijler en daarmee security ook. De hoeveelheid effort in het verbeteren van het model is groot op dit moment (met name aan de zijde om onze gebruikers te helpen tot een veiliger systeem (simpel voorbeeld hiervan is de onboarding van nieuwe gebruikers).
offtopic:
Enfin je kent mij IRL niet. Ik drop geen 0days in publieke kanalen en ik speculeer ook niet over security issues (c.f. achitecturele issues) tot dat ik iets concreets vindt. Dus ja ik moet een paar uur besteden aan een werkende PoC deze week…
Waarvoor dank, ik suggereerde ook niet dit publiekelijk te doen.
[ot]Niet dat dit soort problemen echt een issue zijn voor het attacker model waaronder veel mensen hass.io draaien. Maar voor mij persoonlijk is "hass(io) interface toegang is root" een keuze waardoor ik voor de VM zou kiezen.
100 punten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:23:

Zorgen dat je geen mixup maakt in je frontend tussen HTTP/HTTPS.

Ik zelf gebruik een split DNS setup hiervoor en heb alles (ook intern) op valide SSL certs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:30
B2 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 12:48:
Ik heb hiervoor esphomeyaml op m'n shelly's geflashed. 1x drukken triggert nog steeds de relay, maar 2 of 3x stuurt een mqtt-bericht uit die ik opvang in HASS:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
light:
  - platform: binary
    id: light
    name: "shelly_01"
    output: relay

output:
  - platform: gpio
    id: relay
    pin: GPIO4

binary_sensor:
  - platform: gpio
    id: sw
    pin: GPIO5
    on_multi_click:
      - timing:
          - ON for at most 1s
          - OFF for at most 1s
          - ON for at most 1s
          - OFF for at least 0.1s
        then:
          - mqtt.publish:
              topic: shelly_01/double_click
              payload: "true"

- timing:
          - ON for at most 1s
          - OFF for at most 1s
          - ON for at most 1s
          - OFF for at most 1s
          - ON for at most 1s
          - OFF for at least 0.1s
        then:
          - mqtt.publish:
              topic: shelly_01/triple_click
              payload: "true"
      - timing:
          - ON for at most 1s
          - OFF for at least 0.25s
        then:
          - light.toggle: light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:38:
[...]
Bedankt denk ik? Ik herken dit overigens zelf niet zo. Privacy is een belangrijke pijler en daarmee security ook. De hoeveelheid effort in het verbeteren van het model is groot op dit moment (met name aan de zeide om onze gebruikers te helpen tot een veiliger systeem (simpel voorbeeld hiervan is de onboarding van nieuwe gebruikers).
Baseline moet inderdaad zo goed mogelijk zijn en daar worden veel wijzigingen voor gedaan. Ik zal ook een poging doen om het attacker model waar ik naar refereer om expliciet te maken - die komt een keer wanneer ik tijd heb in de architecture repo...
Waarvoor dank, ik suggereerde ook niet dit publiekelijk te doen.
Ik las jouw vorige post als passief agressief en reageerde daarom niet helemaal lekker. Nu snap ik hem beter. Eerdere kleine puntjes zijn goed opgepakt, ook zonder korte lijntjes te gebruiken.
100 punten!
De communicatie over waarom containers een ander soort isolatie zijn dan virtualisatie is voor leken wel lastig. Sowieso is de hoeveelheid documentatie lastig te doorgronden en kom je soms een oude pagina tegen. Niet te voorkomen bij een open source product dat zo snel beweegt.

Zo keek ik bijvoorbeeld naar de Python bindings voor de REST API die tegenwoordig niet meer aanwezig lijken te zijn in HEAD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
@Frenck Aangezien jij Hassio-Frenck lijkt te zijn ;) Is het een idee om een mogelijkheid tot het toevoegen van labels in de config van je add-ons toe te voegen? Dan kunnen we misschien een meer native set up met Traefik doen?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

@Zwerver Ik was niet van plan al die Docker labels specifiek voor Traefik in alle add-ons te zetten.

Desalniettemin, zijn alle containers voorzien van Label Schema (http://label-schema.org/rc1/) en een aantal specifieke Hassio labels.

Grt,

Hassio-Frenck ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Frenck op 27-03-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Frenck schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:22:
@Zwerver Ik was niet van plan al die Docker labels specifiek voor Traefik in alle add-ons te zetten.

Desalniettemin, zijn alle containers voorzien van Label Schema (http://label-schema.org/rc1/) en een aantal specifieke Hassio labels.

Grt,

Hassio-Frenck ;)
De vraag was meer of we via de config zelf de label konden aanpassen/toevoegen? ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenck

Frenck

Home Assistant

@Zwerver Aah, nu kan dat niet. Misschien een feature request voor inschieten op de Hassio repository?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb sinds kort dat als ik hass herstart, dat alle automations op off staan. Rete irritant.

Kan alleen niet vinden waarom. Voorheen was dit nooit het geval.

Draai nu 0.90.2

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:15:
Ik heb sinds kort dat als ik hass herstart, dat alle automations op off staan. Rete irritant.

Kan alleen niet vinden waarom. Voorheen was dit nooit het geval.

Draai nu 0.90.2
Wanneer je binnen een bepaalde tijd HASS een aantal keer herstart, gaan automatisch de automations op off om te voorkomen dat één van je automations de oorzaak is van een herstart.

Voeg aan de automations waarbij je dat niet wilt toe:
YAML:
1
    initial_state: 'true'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
iets met custom websocket headers in de synology reverse proxy!

https://www.home-assistant.io/docs/ecosystem/synology/

Ik snap het niet meer. Ik had tot 0.90 mijn HA bereikbaar via een subdomein. Dit werkte prima. Thuis in hetzelfde netwerk kon ik met trusted networks inloggen en erbuiten werkte het dan ook nog.
Maar sinds 0.89 ofzo moet het anders geconfigureerd worden in de configurations.yaml. Maar hoe dan?

Dit was het:
[code]http:
base_url: https://sub.domein.tld
ssl_profile: intermediate
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- ip van docker host
trusted_networks:
- 127.0.0.1
- ::1
- 192.168.0.0/24
- fd00::/8
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5[/code]

Dit ging dus prima. Maar de trusted networks moet verhuizen naar homeassistant:. Dus:
[code]homeassistant:
[...]
auth_providers:
- type: homeassistant
- type: trusted_networks
trusted_networks:
- 127.0.0.1
- ::1
- 192.168.0.0/24
- fd00::/8

http:
base_url: https://sub.domein.tld
ssl_profile: intermediate
use_x_forwarded_for: true
trusted_proxies:
- ip van docker host
ip_ban_enabled: true
login_attempts_threshold: 5
[/code]

En nu werkt het niet meer. Met het lokale ip (van de docker host dus) werkt het allemaal prima. Trusted networks en inloggen met username/password.
Maar via het domein (of ik nu op het netwerk zit of niet) zijn beide opties zichtbaar (dat is al vreemd, want geen trusted network via mobiel internet), maar werken ze beide niet.

Wat doe ik fout?

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 31-03-2019 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
stom vraagje, maar heb even portainer geinstalleerd, even als test een ubuntu gestart
maar deze stopt direct na het starten, wellicht omdat er niks actief is?
maar hoe geraak je er dan op? om iets te installeren / activeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

NoFate schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:15:
stom vraagje, maar heb even portainer geinstalleerd, even als test een ubuntu gestart
maar deze stopt direct na het starten, wellicht omdat er niks actief is?
maar hoe geraak je er dan op? om iets te installeren / activeren? :)
Wel docker eerst geinstalleerd?

Dan moet portainer gewoon blijven draaien... en beschibaar zijn op poort 9000 uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Mars Warrior schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:23:
[...]

Wel docker eerst geinstalleerd?

Dan moet portainer gewoon blijven draaien... en beschibaar zijn op poort 9000 uit mijn hoofd.
nee, ik draai hassio op hassos, dus heb gewoon portainer als addon geinstalleerd , om andere contaners te runnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoFate schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:31:
[...]

nee, ik draai hassio op hassos, dus heb gewoon portainer als addon geinstalleerd , om andere contaners te runnen
Wat zegt de log van de Portainer add-on?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

@Jelte je hebt nu niet een ban te pakken toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JBS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:34:
[...]
Wat zegt de log van de Portainer add-on?
wat bedoel je? ik heb gewoon portainer geinstalleerd, ubuntu als test image gedownload, ik start deze container, maar hij stopt direct
wellicht omdat er niks actief is, dus eigenlijk ook geen foutmelding ofzo
dus de vraag is, hoe iets actief maken op een container, zodat die actief en running blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NoFate schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:40:
[...]

wat bedoel je? ik heb gewoon portainer geinstalleerd, ubuntu als test image gedownload, ik start deze container, maar hij stopt direct
wellicht omdat er niks actief is, dus eigenlijk ook geen foutmelding ofzo
dus de vraag is, hoe iets actief maken op een container, zodat die actief en running blijft
De Ubuntu container stopt direct? Check dan in Portainer de foutcode/log.
Dit heeft overigens niet echt iets met HASS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JBS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:53:
[...]
ok, even iets anders
ik wil deze container runnen : https://github.com/lucacalcaterra/risco-mqtt-bridge

ik maak dus gebruik van hassio, dus als addon heb ik portainer actief gemaakt en geinstalleerd
inloggen in portainer lukt
ik heb die docker image, van de link hierboven geinstalleerd, tot nu toe alles ok
maar deze docker runt niet, in de log staat : Error: Cannot find module './config/config.js'

vrij logisch, want hij kan die file niet vinden...
hoe kan ik die file dus mounten naar een lokaal pad/??
in handleiding staat dus ook :

docker run --name risco-mqtt-bridge -v {path where copied}/config.js:/app/config/config.j

dus hier zit ik vast : {path where copied}/config.js

hoe kan ik deze pointen naar een pad? is dat de /config map van hassio ? hier ben ik niet mee

EDIT: ik moet dus wellicht een nieuw volume aanmaken? maar waar mount ik dit naar toe?
EDIT2
ik ben er bijna, ik krijg deze foutmelding nog
dus ik wil een file uit portainer mounten naar mij /config map

https://www.dropbox.com/s/xiylzqs8d9v3vs3/errorhost.JPG?dl=0

enig idee?

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 27-03-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:35:
@Jelte je hebt nu niet een ban te pakken toevallig?
Die had ik inderdaad. Maar ook na het verwijderen hiervan lukt het via het domein niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Wat is het voordeel van mqtt draaien in een docker container ten opzichten van het gewoon gelijk op ubuntu te installeren
ik kan niet echt een tutorial vinden die mij een docker compose geeft met instructies voor username / passwd
iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
zoeperman schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 21:32:
Wat is het voordeel van mqtt draaien in een docker container ten opzichten van het gewoon gelijk op ubuntu te installeren
ik kan niet echt een tutorial vinden die mij een docker compose geeft met instructies voor username / passwd
iemand? :)
Dat je alles in docker hebt heeft oa als voordeel dat je je hele stack zo op kan pakken en elders kan draaien.
Het draait geïsoleerd, etc. noem alle docker voordelen maar op

Hier mijn stukje uit docker-compose mbt mqtt

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  mosquitto:
    image: eclipse-mosquitto
    hostname: mosquitto
    container_name: mosquitto
    ports:
      - "1883:1883"
      - "9001:9001"
    volumes:
      - /home/daniel/docker/mosquitto/config:/mosquitto/config
      - /home/daniel/docker/mosquitto/data:/mosquitto/data
      - /home/daniel/docker/mosquitto/log:/mosquitto/log
    environment:
      - MOSQUITTO_USERNAME=username
      - MOSQUITTO_PASSWORD=password
      - PGID=1000
      - PUID=1000

[ Voor 11% gewijzigd door DvD77 op 27-03-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JBS schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 20:53:
[...]
ok, hier mijn probleem dus, identiek dezelfde fout? iemand enig idee
iemand die portainer als addon heeft geactiveerd?

https://github.com/hassio-addons/addon-portainer/issues/11

Edit : gevonden, heb ook reply op GitHub gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 28-03-2019 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
Wat zijn jullie ervaringen met HA op een RPI 3b?
Ik heb inmiddels 9 PIR/deursensoren, 11 Z-Wave dimmers/schakelaars, slimme meter kabel, geen enkele automation (nog in opbouw) maar het bekijken van de historie zorgt door vertraging van een crash van mijn browser.

Heb inmiddels t.a.v. de recorder alles excluded behalve sensor.last_boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:22
RiCk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:16:
Ik heb inmiddels 9 PIR/deursensoren, 11 Z-Wave dimmers/schakelaars, slimme meter kabel, geen enkele automation (nog in opbouw) maar het bekijken van de historie zorgt door vertraging van een crash van mijn browser.

Draai hier hass op een PI3b+
Heb alleen purge data op 5 dagen aan staan. Voor de rest wel 20 a 30 sensoren plus lampjes etc. geen probleem. Kan zijn dat je SDkaart niet helemaal lekker is ?

recorder:
purge_keep_days: 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Lees hier dat jullie ook WatchTower gebruiken om de docker containers up to date te houden.
Nu heb ik de :latest docker ingesteld van;
https://hub.docker.com/r/...rrypi3-homeassistant/tags

Echter neemt hij iedere bX build ook over... Gisteren vonden ze het daar nodig om XX build in te halen en stond mijn Rpi XX images en build opnieuw te downloaden en "installeren".

Hebben jullie watchtower draaien voor Home-Assistant? Zo ja, hoe gaan jullie met dit "probleem" om? Hoe houden jullie andere Hass up to date, cq hoe lossen jullie dit op?

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

markhubert180 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:54:
Hebben jullie watchtower draaien voor Home-Assistant? Zo ja, hoe gaan jullie met dit "probleem" om? Hoe houden jullie andere Hass up to date, cq hoe lossen jullie dit op?

Ik ben geen masochist, dus heb zeker geen automatische updates voor hass aan staan ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markhubert180
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-01-2021
Mars Warrior schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:13:
[...]

Ik ben geen masochist, dus heb zeker geen automatische updates voor hass aan staan ;w
En hoe zorg jij ervoor dat je instance up to date is?
Zelf updaten? (ja klinkt als een open deur, maar toch :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-08 14:14
markhubert180 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:16:
[...]

De meeste containers laat ik updaten door watchtower, maar onder anderen HA heb ik specifiek getagged op een bepaalde versie omdat HA nog in beta is met breaking changes waar ik niet altijd tijd voor heb. Als ik dan wel tijd heb verander ik de tag in docker compose en laat ik hem alsnog updaten. Volgens mij bestaan er ook speciale labels die watchtower kunnen vertellen of een container geupdate mag worden of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

markhubert180 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:16:
[...]

Ik update inderdaad handmatig. Zo eens per maand, en dan nooit een .0 of .1 versie. Ben pas van een 0.88.x naar 0.90.2 gegaan.

Met zoveel breaking changes nog steeds is het mij teveel werk om elke keer wijzigingen in de configuratie te moeten aanbrengen of uit te zoeken waarom iets dat al maanden werkt, het nu niet meer doet.
Dat laatste laat ik liever aan anderen over. Kan ik die oplossing weer lekker overnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Mars Warrior schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:52:
[...]

Ik update inderdaad handmatig. Zo eens per maand, en dan nooit een .0 of .1 versie. Ben pas van een 0.88.x naar 0.90.2 gegaan.

Met zoveel breaking changes nog steeds is het mij teveel werk om elke keer wijzigingen in de configuratie te moeten aanbrengen of uit te zoeken waarom iets dat al maanden werkt, het nu niet meer doet.
Dat laatste laat ik liever aan anderen over. Kan ik die oplossing weer lekker overnemen...
Weet niet of je de Hassio installatie gebruikt, maar binnen Hassio heb je een addon die de nieuwste versie checkt met je huidige configuratie, heeft mij al een paar keer behoed voor een gebroken installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
markhubert180 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:54:
Lees hier dat jullie ook WatchTower gebruiken om de docker containers up to date te houden.
Nu heb ik de :latest docker ingesteld van;
https://hub.docker.com/r/...rrypi3-homeassistant/tags

Echter neemt hij iedere bX build ook over... Gisteren vonden ze het daar nodig om XX build in te halen en stond mijn Rpi XX images en build opnieuw te downloaden en "installeren".

Ik geef een label mee aan de container die automatische geupdate mogen worden, alle containers die geen label hebben update ik zelf of via hassio (addons).
code:
1
2
    labels:
      com.centurylinklabs.watchtower.enable: "true"

hieronder de wachtower docker-compose.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
version: '3.7'

services:
  watchtower:
    container_name: watchtower
    image: svengo/watchtower:latest
    networks:
      - bridge
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
      - /etc/timezone:/etc/timezone:ro
    restart: always
    command: --interval 3600 --cleanup --debug --label-enable
    environment:
      - WATCHTOWER_NOTIFICATIONS=email
      - WATCHTOWER_NOTIFICATIONS_LEVEL=info
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_FROM=afzender
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_TO=je eigen email adres
      - WATCHTOWER_NOTIFICATION_EMAIL_SERVER=smtp server
    labels:
      com.centurylinklabs.watchtower.enable: "true"

networks:
  bridge:

het command --label-enable zorgt ervoor dat watchtower enkel de containers update waarbij de label aanwezig is en op true staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JayOne schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:59:
[...]

Weet niet of je de Hassio installatie gebruikt, maar binnen Hassio heb je een addon die de nieuwste versie checkt met je huidige configuratie, heeft mij al een paar keer behoed voor een gebroken installatie.
Nee, ik gebruik docker. Ik wijzig gewoon de image naam/versie in Portainer en druk op de restart knop.

Die addons leken me in eerste instantie erg fijn, maar lopen nogal eens achter tov de docker releases, of hebben problemen met een proxy als Traefik voor de externe toegang (niet kunnen toevoegen van labels, of het moeten openen van poorten).

Verder worden mqtt, grafana en andere containers ook buiten hass gebruikt, dus ik wil graag zelf bepalen welke mqtt broker ik gebruik. Met portainer kan ik dat zelf overzichtelijk regelen.

Ik gebruik wel weer de mooie addon documentatie voor de integratie in de hass mmi (iframes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
hhoekstra schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:19:
[...]

Draai hier hass op een PI3b+
Heb alleen purge data op 5 dagen aan staan. Voor de rest wel 20 a 30 sensoren plus lampjes etc. geen probleem. Kan zijn dat je SDkaart niet helemaal lekker is ?

recorder:
purge_keep_days: 5
Hmmz. Dat zou wel een ding kunnen zijn ja.
Heb nu Sandisk A1 Microsd Class10 16GB 32gb Micro SD card.
Misschien niet de goede keus geweest dan? Wat gebruik jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 16:45
Mars Warrior schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:13:
[...]

Die addons leken me in eerste instantie erg fijn, maar lopen nogal eens achter tov de docker releases, of hebben problemen met een proxy als Traefik voor de externe toegang (niet kunnen toevoegen van labels, of het moeten openen van poorten).
Voor Traefik kan je ook rules (.toml files) gebruiken dan hoef je niet al je labels mee te geven aan je containers.

Staat ook in de handleiding die door lolgast is gemaakt enkele dagen geleden.
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
RiCk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Hmmz. Dat zou wel een ding kunnen zijn ja.
Heb nu Sandisk A1 Microsd Class10 16GB 32gb Micro SD card.
Misschien niet de goede keus geweest dan? Wat gebruik jezelf?
Draai zelf al meer dan een jaar probleemloos op een Samsung 32GB sdcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@JayOne Ook die kan kapot kan ik je uit ervaring vertellen. De pi voor Kodi gebruikt en na een jaar of 4 was deze sd-kaart ook kapot. En de database staat zelfs op een ander apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Jelte schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 11:50:
@JayOne Ook die kan kapot kan ik je uit ervaring vertellen. De pi voor Kodi gebruikt en na een jaar of 4 was deze sd-kaart ook kapot. En de database staat zelfs op een ander apparaat.
Vroeg of laat gaat een sd-card kapot. Mocht mijn sd-card van ongeveer 9 euro de vier jaar volhouden, dan vind ik dat meer dan acceptabel. Heb altijd wel een sd-card in reserve en de hassio-backups bewaar ik ook op mijn NAS. Dus heb binnen no-time weer een werkende installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
JayOne schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 12:32:
[...]

Vroeg of laat gaat een sd-card kapot. Mocht mijn sd-card van ongeveer 9 euro de vier jaar volhouden, dan vind ik dat meer dan acceptabel. Heb altijd wel een sd-card in reserve en de hassio-backups bewaar ik ook op mijn NAS. Dus heb binnen no-time weer een werkende installatie.
Dat is precies de reden dat ik van de Pi ben afgestapt, qua performance had mijn RPi3 er steeds meer moeite mee om Hass.IO met de addons te draaien. Gevoels matig na reboots met regelmaat ook corrupte SD-cards was voor mij de reden om te verhuizen naar een server.

Buiten de performance boost om ben ik ook benieuwd hoe deze setup het gaat volhouden met een Sandisk Extreme PRO USB 3.1 128GB als OS schijf.

Als OS draai ik RancherOS waarvan alles verder in containers draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Sjef_ schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:29:
[...]
Voor Traefik kan je ook rules (.toml files) gebruiken dan hoef je niet al je labels mee te geven aan je containers.

Staat ook in de handleiding die door lolgast is gemaakt enkele dagen geleden.
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"
Dat klopt. Maar als je gewend bent om dit lekker bij de compose files te zetten voor het overzicht en de documentatie (en versiebeheer), dan is het vervelend als dezelfde dingen op tig plaatsen staan omdat iets afwijkt van de standaard, terwijl men zelf ook docker gebruikt.

Ik ben er ook niet elke dag mee bezig, dus weet na een half jaar echt niet meer hoe en waar nu dingen verspreid staan.

Dan is eenduidigheid toch een stuk fijner. Scheelt mij een hoop (denk)werk en trial-on-error.
Door een standaard docker omgeving te gebruiken kan ik nl. ook vaak compose files 1:1 overnemen. Met hass.io en de addons kan ik dat niet 8)

Voor mensen die enkel hass op een Pi of Nuc draaien is dat waarschijnlijk weer geen probleem omdat die het juist fijn vinden dat ze lekker wat addons kunnen aanvinken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 09:29
RiCk schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 08:16:

Ik draai HA ook zonder problemen op mijn RPI 3b. Wel gebruik ik een 250GB SSD disk ipv een SD kaart.
Logbook en History zijn traag (duur 5-10 seconden) met laden, maar niets crashed. Ik heb ook veel uitgezet in logger: en recorder: en mocht je DSMR-reader gebruiken, zorg dat je deze niet iedere seconde laat loggen. Verder niets te klagen over de RPI.

Heb je naar je load en CPU usage gekeken? Wat geeft dit aan? Misschien is je RPI gewoon al druk.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 122 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.