Ik heb een thermostaat-advies vraag aan jullie mede home assistent gebruikers:
Momenteel heb ik een Toon thermostaat welke geroot is. Tot nu toe werkt dit altijd prima, maar eigenlijk vind ik het een enorme overkill, want ik gebruik het meer als klok in de woonkamer
Daarnaast merk ik dat met de upgrade naar 0.88.0 dat de
Toon custom module niet meer werkt.
Dit samen heeft me al een tijdje aan het denken gehouden, en eigenlijk zoek ik iets veel simpeler.
Meestal pak ik m'n telefoon om de temperatuur aan te passen, en 's avond gaat mijn verwarming sowieso automatisch uit dmv een scene.
Ik zoek dus een simpele thermostaat welke makkelijk zonder te veel "hack werk" (als bij de toon) te koppelen is aan Home Assistant. Ik heb hier een OTGW liggen welke ik al sinds ik in mijn nieuwe huis woon, niet meer gebruikt heb. Ik zou dus een thermostaat als deze via de OTGW moeten kunnen aansluiten op mijn Home Assistant:
Ik heb nog een Honeywell Chronotherm liggen:

Deze heb ik samen met mijn OTGW aangesloten op mijn Home Assistant op deze manier:
code:
1
2
3
4
5
| opentherm_gw:
device: socket://x.x.x.x:23
climate:
name: Thermostat
precision: 0.5 |
Mijn OTGW heeft een ESP-01 geïntegreerd zitten in de behuizing met daarop esp-link. Dus direct via telnet benaderbaar.
Maar ik kon op deze manier alleen maar mijn thermostaat uitlezen, maar niet bedienen. Als ik de temperatuur verander op de thermostaat, veranderd deze mee in Home Assistant, maar als ik in Home Assistant de temperatuur verander, gebeurd er niks. Ben ik dan "gedwongen" om de
otmonitor software ernaast te draaien? Of zou het gewoon gelijk moeten werken?
Of zijn er nog andere betaalbare thermostaten welke makkelijk te koppelen zijn (ik zoek echt zo simpel mogelijk, zonder programma's of "zelf denkend").
Edit: ik heb nu otmonitor als daemon draaien op mijn homeassistant en nu kan ik wel de temperatuur bedienen. Ik bedenk me in ene waarom ik in mijn oude huis gestopt was met otgw... Het gebeurde een paar keer dat de thermostaat op bijvoorbeeld 20 stond, en met homeassistant (of domoticz) de remote override op 15 zette. De volgende ochtend bleek dan een paar keer dat de verwarming weer op zijn eigen temperatuur was gesprongen. Ik ga dit een paar dagen proberen/aankijken hoe het werkt.
[
Voor 10% gewijzigd door
iMars op 21-02-2019 22:14
]