Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:28
NLAnaconda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:16:
Hebben jullie ervaring met het aansluiten van de 5 knoppen switch van de IKEA Tradfri met Home Assistant via Deconz? Via Deconz zou je dat ding moeten kunnen uitlezen als er op een knop wordt gedrukt.

Maar voor Deconz heb je een extra device nodig? Weten jullie welke voldoet?
ja, ik heb er eental van deze in huis hangen op mijn denon receiver met multizone te bedienen
die switch van ikea stuurt events uit op basis van een button press, deze vang ik op met een automation
bv;
- alias: 'blabla'
initial_state: 'on'
trigger:
platform: event
event_type: deconz_event
event_data:
id: ikea_remote_1
event: 4002
action:
....

ik gebruik dus de conbee USB stick, werkt zeer goed, die hangt op mijn ESXI server in mijn geval

[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 13-02-2019 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
Klinkt vet. Welke hardware gebruik je voor Deconz en waar heb je die gekocht? Werkt het stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:01
NLAnaconda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:16:
Hebben jullie ervaring met het aansluiten van de 5 knoppen switch van de IKEA Tradfri met Home Assistant via Deconz? Via Deconz zou je dat ding moeten kunnen uitlezen als er op een knop wordt gedrukt.

Maar voor Deconz heb je een extra device nodig? Weten jullie welke voldoet?
Idem als hierboven, gebruik ze als afstandsbediening en een paar in Deconz zelf direct aan lampen gekoppeld waardoor er een binding is en het ook werkt als Home Assistant / Deconz offline is (idem met de Hue dimmer)

Uitlezen doe je in je log van HA nadat je Home Assistant en Deconz gekoppeld hebt. Wat betreft de hardware kun je raspbee of conbee gebruiken, net wat je wilt waarbij de raspbee alleen op een rpi werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 13-02-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
NLAnaconda schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:29:
Klinkt vet. Welke hardware gebruik je voor Deconz en waar heb je die gekocht? Werkt het stabiel?
conbee zigbee stick, had ik gekocht op amazon
hierzo link als je voor de USB zou gaan
PS , wel een USB verlengkabeltje kopen :)
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

[ Voor 25% gewijzigd door NoFate op 13-02-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 12:42
NoFate schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:31:
[...]

conbee zigbee stick, had ik gekocht op amazon
hierzo link als je voor de USB zou gaan
PS , wel een USB verlengkabeltje kopen :)
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Thanks, dan ga ik die ook bestellen en aan mijn Raspberry hangen. _/-\o_ . Ook maar een 2.5A powerplug zoeken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Heb het idee dat sinds 0.87 (soms) de reactietijd van Philips Hue lampen en/of de verwerking van sensorinformatie van Xiaomi Aqara trager is. Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
jossie67 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 15:12:
[...]
Voordeel de backup is van alles, deze kopieer ik naar mijn synology dus gaat het fout, ben ik wel heel snel terug. Als je zelf aan de slag gaat met docker moet dit ook allemaal regelen
Gaat dat automatisch? Heb hier nl ook 2 synologies staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiddit
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 11:38
vraagje ik heb hassio op een rpi draaien en was bezig om dit naar een oude laptop te zetten met ubuntu met daar plex server en pi-hole al op draaiend maar nu krijg ik het niet zo ver dat ik hem van buiten af kan benaderen zoals bij de rpi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 21:24
maartend schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:21:
[...]

Gaat dat automatisch? Heb hier nl ook 2 synologies staan.
Is gewoon een rsync. Na de automatisch backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hiddit schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:28:
vraagje ik heb hassio op een rpi draaien en was bezig om dit naar een oude laptop te zetten met ubuntu met daar plex server en pi-hole al op draaiend maar nu krijg ik het niet zo ver dat ik hem van buiten af kan benaderen zoals bij de rpi
Wat heb je al geprobeerd? Waar loop je vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jossie67 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:46:
[...]

Is gewoon een rsync. Na de automatisch backup
Thnx. Doe ik al dagelijk vanaf mijn ene NAS naar mijn andere NAS, zal dan dus ook wel lukken.
Strak plan.

En welke folders backup je dan? gewoon die hele docker inhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
maartend schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:49:
[...]

Thnx. Doe ik al dagelijk vanaf mijn ene NAS naar mijn andere NAS, zal dan dus ook wel lukken.
Strak plan.

En welke folders backup je dan? gewoon die hele docker inhoud?
Deze folder

:/usr/share/hassio/backup

Dit is de hele backup van Hassio, dus ook met de addons

Je kan ook de folder /usr/share/hassio/homeassistant# backupen dit is zeg maar je config folder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jossie67 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:58:
[...]

Deze folder

:/usr/share/hassio/backup

Dit is de hele backup van Hassio, dus ook met de addons

Je kan ook de folder /usr/share/hassio/homeassistant# backupen dit is zeg maar je config folder
In folder back-up zit dan ook een back up van de config folder? Ik werk nunog niet met hass.io, dus ken die backup functie niet. Hassbian heeft dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
maartend schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 17:10:
[...]

In folder back-up zit dan ook een back up van de config folder? Ik werk nunog niet met hass.io, dus ken die backup functie niet. Hassbian heeft dat niet.
In Hassio kunnen je automatisch backupen, in deze backup, zit alle data en instellingen van Home Assistant en data en instellingen van je addon's

De config folder is /usr/share/hassio/homeassistant, deze zou je ook kunnen backupen

Ik heb een NUC met Ubuntu 18 en de Hassio geinstalleerd met de install van Frenk
https://gist.github.com/f...919ca6b95b30c66f85976ec58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 21:01
apt-get install libmariadbclient18 Dit mag ik in de virtual environment niet uitvoeren als ik dan sudo krijg ik de vraag vor het homeassistant password voor sudo dat heb ik nooit aangemaakt.

Maar als ik het gewoon als de user doe en niet in de virtual omgeving werkt het. Ik snap die vi dus niet helemaal. Waarom kon het daar niet in en wat heeft die vi dan voor nut?
RomeoJ schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Lijkt er op dat je de betreffende lib niet op je systeem hebt staan en dit ook niet vanuit libmysqlclient-dev wordt aangeboden. Je zou voor de zekerheid eens een find of locate kunnen doen van de betreffende file om te kijken of deze inderdaad niet op het filesystem staat. Indien deze er wel staat dan zou je eens kunnen kijken of deze met ldconfig ingeladen is.

Gezien je package manager draai je een Debian gebaseerde distro zoals Ubuntu.

Als ik zoek op de betreffende lib, dan kom ik uit op het volgende package: https://packages.debian.o...ds=libmariadbclient.so.18

Met andere woorden, probeer het volgende package eens te installeren:
code:
1
apt-get install libmariadbclient18

Mocht dit package vanuit een dependency al geïnstalleerd zijn, dan kan het geen kwaad om dit te reinstallen, als volgt:
code:
1
apt-get install --reinstall libmariadbclient18

Helaas heb ik hier geen Debian gebaseerde distro draaien om het uit te testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Btje op 13-02-2019 19:02 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik wil Grafana gaan gebruiken voor wat extra grafieken.
Ik kom op internet alleen voorbeelden tegen van installaties met docker. Ik draai echter met een virtuele user in hassbian. Is hier ook ergens een install guide voor te vinden of is het sowieso niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:43
Hallo kan iemand mij op weg helpen. Ik draai sinds kort hassio op een rpi. Ben een complete beginner maar kom steeds elke dag stukje verder. gaat heeeeel veel tijd inzitten maar vind leuk om te doen.
Nu heb ik diverse automations gemaakt en ook een script als mijn deurbel gaat dan gaat mijn hue knipperen. Echter hoe krijg ik mijn oude status terug van de lampen na bijvoorbeeld 60 seconden geflasht te hebben.
Als ze dus geel waren bijvoorbeeld weer terug na geel. script_of doet niets toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:01
Mich schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:48:
Ik wil Grafana gaan gebruiken voor wat extra grafieken.
Ik kom op internet alleen voorbeelden tegen van installaties met docker. Ik draai echter met een virtuele user in hassbian. Is hier ook ergens een install guide voor te vinden of is het sowieso niet mogelijk?
Staat in theorie los van wat je gebruikt als HA installatie, zolang je je data in een influxdb laat opslaan kan grafana overal draaien (op dezelfde machine of op een andere machine, in docker of via installatie) aangezien grafana verbind met je influxdb en niet met HA/hassbian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Pascall_1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:49:
Hallo kan iemand mij op weg helpen. Ik draai sinds kort hassio op een rpi. Ben een complete beginner maar kom steeds elke dag stukje verder. gaat heeeeel veel tijd inzitten maar vind leuk om te doen.
Nu heb ik diverse automations gemaakt en ook een script als mijn deurbel gaat dan gaat mijn hue knipperen. Echter hoe krijg ik mijn oude status terug van de lampen na bijvoorbeeld 60 seconden geflasht te hebben.
Als ze dus geel waren bijvoorbeeld weer terug na geel. script_of doet niets toch?
misschien heb je hier wat aan?
https://community.home-as...lights/52745?u=pnbruckner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:43
Maar python kan je toch niet gebruiken in HASSIO. of heb ik dat mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Pascall_1 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 20:48:
[...]

Maar python kan je toch niet gebruiken in HASSIO. of heb ik dat mis
jawel hoor, als een command , bv :

command: python3 /config/python/statuschange.py

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik vind dit, lijkt me behoorlijk compleet en is gewoon een stappen plan;

Install ubuntu desktop, choose minimal version with LVM.

Open the terminal and type the following commands

First we need sudo / root access, type the following into terminal.

sudo -s

now enter your password

Now we have root (sudo) access to do the following

This will upgrade and update everything

apt-get upgrade

apt-get update

This will install the pre-requisites, most of these will already be installed

apt-get install -y bash jq curl avahi-daemon dbus network-manager apparmor-utils

apt-get install -y apt-transport-https ca-certificates curl software-properties-common

This next bit is to download the docker repository and finger print check

curl -fsSL https://download.docker.com/linux/ubuntu/gpg | sudo apt-key add -

Now install docker-ce by copy + paste this whole box of 4 lines of text and press enter

add-apt-repository \
"deb [arch=amd64] https://download.docker.com/linux/ubuntu \
$(lsb_release -cs) \
stable"

Now we can install docker-ce

apt-get update

apt-get install docker-ce

Now we can finally install hass.io 30

curl -sL https://raw.githubusercon...er/install/hassio_install | bash -s

(or) if we use an Intel NUC

curl -sL https://raw.githubusercon...er/install/hassio_install | bash -s -- -m intel-nuc

Now we can install portainer to manage docker containers from web interface

docker pull portainer/portainer

docker run -d -p 9000:9000 -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock portainer/portainer

Now we check portainer is running

docker ps

We should see output in the terminal that lists all 3x containers
(portainer / homeassistant / hass-io-supervisor)

If we need to check what our IP address of the server is we can type

ifconfig

Now we can access the hass.io 30 and portainer web-gui

Hass io - http://xxx.xxx.xxx.xxx:8123 2
Portainer - http://xxx.xxx.xxx.xxx:9000 4

Note:

If we want to install the SSH addon for hass.io 30 and we also want to use SSH with ubuntu, then we need to change the default ssh port for ubuntu from 22 to 2222. The ports will be [ hass.io 30 ssh addon = 22 / ubuntu desktop = 2222 / hass.io-supervisor = 22222 ].

If any of the pre-requisites wont install you can try the following:
add-apt-repository universe
apt-get update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

balk schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Volgens de docs zou het moeten werken. Geen ervaring mee.
Heb dit bovenstaande geprobeerd op te volgen. Maar volgens mij is dit niet voor Hassio bedoeld? Heb zowel in de docker container als op de host geprobeerd. Sowieso werken bovenstaande commando's niet.

Heb met de hand geprobeerd de permissies van /dev/ttyAML0 (is de poort op de Odroid) op 660 te zetten (chmod 660 /dev/ttyAML0). En met "ls -l /dev/ttyAML0" is ook te zien dat deze dan "crw-rw----" is. Ook dit helpt niet.

Iemand nog suggesties? Het zou zelfs out of the box moeten werken met Hassio, maar dat doet het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
In navolging van die lap tekst die ik net gaf over het installen van hasss.io

Als je het volgende commando hebt gegeven ;
curl -sL https://raw.githubusercon...er/install/hassio_install | bash -s

(or) if we use an Intel NUC

curl -sL https://raw.githubusercon...er/install/hassio_install | bash -s -- -m intel-nuc

en er gebeurt niks, enkel een zooi tekst, kopieer heel die tekst die gelijk onder je commanod begint en plak die bij de cursos. Dan worden al die commandoś van dat script uitegvoerd en is hasssio er op gezet.
Ga daarna naar hass.io en wacht 20 minuten fof zoiets, zo lang duurt eerste install van hass.io

oke ; de 20 minuten was 5 minuten. Max.
Maar met bovenstaande gedoe heb ik op een uurtje tijd hasio in een docker lopend, waarvan 55 minuten wachten, updaten, insatllen enz was.

Nu nog even de NUC ip-adres overzetten naar de RPi IP-adres. dan hoef ik niks te veranderen.

edit ; 2 Bovenstaande is blijkbaar met een leip tobo'tje (geleend van buren) getyped. Men, wat een vauten

[ Voor 23% gewijzigd door maartend op 14-02-2019 08:26 ]

• hiddit
JBS schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:48:
[...]
Wat heb je al geprobeerd? Waar loop je vast?
ja, dat had ik er wel bij mogen vermelden

uit hassio
duckdns: ERROR: Problem connecting to server (get for https://acme-v02.api.letsencrypt.org/directory; curl returned with 6)

Let's Encrypt: start niet op

NGINX home assistant SSL proxy: start niet op

uit ubuntu:
certbot: Problem binding to port 80: Could not bind to IPv4 or IPv6.

Ik ben verder vrij nieuw met linux en heb al een hoop op google op gezocht maar kwam daar eigenlijk niet verder mee.
Deze installatie heb ik gevolgd.

Verder heb ik deze geprobeerd.

• druipsnor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 16:24
Dag allemaal,

Misschien dat iemand mij een antwoord kan geven want wat ik niet begrijp is waarom mensen Hassio willen installeren op een zelf geinstalleerd OS. Volgens mij is Hassio gemaakt voor mensen die zich niet teveel met de onderliggende infra willen bemoeien. Er zijn addons, en het draait op een os met precies de noodzakelijke packages. Zelf Hassio gaan installeren via een script op een zelf geinstalleerd OS klinkt voor mij wat gek omdat de standaard Home Assistant container dan veel makkelijker aan de gang te krijgen is. Gaat het alleen om de addons die dan beschikbaar zijn of zijn er nog andere redenen om dit te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiddit
druipsnor schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:55:
Dag allemaal,

Misschien dat iemand mij een antwoord kan geven want wat ik niet begrijp is waarom mensen Hassio willen installeren op een zelf geinstalleerd OS. Volgens mij is Hassio gemaakt voor mensen die zich niet teveel met de onderliggende infra willen bemoeien. Er zijn addons, en het draait op een os met precies de noodzakelijke packages. Zelf Hassio gaan installeren via een script op een zelf geinstalleerd OS klinkt voor mij wat gek omdat de standaard Home Assistant container dan veel makkelijker aan de gang te krijgen is. Gaat het alleen om de addons die dan beschikbaar zijn of zijn er nog andere redenen om dit te doen?
voor mij gaat het inderdaad alleen om de addons die dan beschikbaar zijn

• NoFate
Same here, is gemakkelijk

• maartend
Vraagje.

Nu ik bezig ben om over te stappen van Hassbian op een RPi naar Hass.io op een NUC, welke folders kan ik overgooien zodat ik niet zo veel hoef aan te passen?

Ik gooi iig de configuration, automation en meer van die yamls over, maar mag er meer?

• NoFate
Waarom niet gewoon backup en Restore gebruiken?

• maartend
NoFate schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:17:
Waarom niet gewoon backup en Restore gebruiken?
Kent Hassbian niet. Dus vandaar.

Of ik kan het volslagen niet vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 14-02-2019 09:19 ]

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Dag allemaal,

Omdat het prima werkt wanneer je alleen maar Hassio op een Raspberry Pi wil draaien maar het niet heel handig is wanneer je het op generieke pc hardware wil draaien en meer wil draaien dan HassIO alleen.

Daarnaast is het niet een "heel installatiescript" wat je door moet, zorgen dat de juiste dependencies geinstalleerd zijn, git pull voor de docker image en de docker container aanslingeren, that's it.

De reden dat ik van een Pi afgestapt ben zijn niet op 2 handen te tellen maar de voornaamste waren,

1 - Betrouwbaarheid. De Raspberry Pi is gewoon onbetrouwbaar ten opzichte van conventionele hardware. Hoe vaak ik wel niet met corrupte SD kaarten te maken heb gehad... en altijd net op zondagavond of een ander moment dat het NIET uit komt. Das best vervelend als je lampen e.d. dan niet meer werken.

2 - Snelheid, een Pi is gewoon traag. Zeker als je er zaken als Grafana, InfluxDB e.d. naast hebt draaien.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Btje
Ik heb het gevoel dat als ik hassbian gebruik toch wat handige dingen mis. Bijvoorbeeld de grafana plugin.

Ik wil kijken of ik niet kan oversteken.Wat zijn er nog de voordelen van het docker gebruik? Of kan ik alleen gebruik maken van docker als ik ook grafana wil draaien op de pi?

Ik wil gebruik maken van zigbee2mqtt en een zwave stick. Ik denk dat dat geen probleem is.

Verder heb ik dit: https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt
Gedaan voor ssl icm duck dns. Kan dit nog steeds of moet dit anders?

[ Voor 18% gewijzigd door Btje op 14-02-2019 09:41 ]

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 16:02
Voor diegene die een probleem hebben me de HTML5 notificaties die niet meer werken, in 87.1 zit een breaking change waardoor de cryptography library geupdae moet worden met
code:
1
pip install cryptography==2.5

Na een restart werken de notificaties weer

Mess with the best, die like the rest

• NoFate
ThaStealth schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:15:
Voor diegene die een probleem hebben me de HTML5 notificaties die niet meer werken, in 87.1 zit een breaking change waardoor de cryptography library geupdae moet worden met
code:
1

bedoel je html5 push notifcaties via chrome?
want ik draai HassOS, ik kan geen pip commandos etc uitvoeren
draai momenteel nog 87.0 ... heb je ergens een link met meer info ?

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

code:
1

Dit fixt de notificaties voor mij. Echter als je homeassistant upgrade (met een
code:
1
pip3 install --upgrade homeassistant
, dan wordt hij vanzelf weer gedowngrade naar cryptography-2.3.1.

• ThaStealth
NoFate schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:52:
[...]

bedoel je html5 push notifcaties via chrome?
want ik draai HassOS, ik kan geen pip commandos etc uitvoeren
draai momenteel nog 87.0 ... heb je ergens een link met meer info ?
Ja, die bedoel ik.
Martijn02 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:52:
[...]

Dit fixt de notificaties voor mij. Echter als je homeassistant upgrade (met een
code:
1
pip3 install --upgrade homeassistant
, dan wordt hij vanzelf weer gedowngrade naar cryptography-2.3.1.
Klopt ook, in Home Assistent is die library gepinned (zo heet dat geloof ik in Python) op 2.3.1.

In 87.2 (als die uitkomt) of in 88 zal dit gefixt zijn. In de RC zit de fix in ieder geval, Weet niet of je de RC wil draaien (en of dat kan met HassOS)

Zie mijn topic op: https://community.home-as...otifications-broken/98597 en het erin genoemde Github ticket.

• NoFate
ThaStealth schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 10:55:
[...]

Ja, die bedoel ik.

[...]

Klopt ook, in Home Assistent is die library gepinned (zo heet dat geloof ik in Python) op 2.3.1.

In 87.2 (als die uitkomt) of in 88 zal dit gefixt zijn. In de RC zit de fix in ieder geval, Weet niet of je de RC wil draaien (en of dat kan met HassOS)

Zie mijn topic op: https://community.home-as...otifications-broken/98597 en het erin genoemde Github ticket.
ok, dan wacht ik nog even met updaten :)
code:
1

Goede heads-up, ik had niet eens in de gaten dat ze niet meer werkten....

Sometimes you need to plan for coincidence

• NoFate
Ik heb ook in changelog gezien van 87.0 dacht ik, dat ze voor html5 wouden afstappen van die keys... Dat ze gaan overstappen naar VAPID... Maar vind daar geen documentatie over

• NoFate
Hierbij link ; https://github.com/home-assistant/home-assistant/pull/20415

Maar ik heb geen idee hoe die nieuwe keys moeten aangemaakt worden voor html5
Documentatie voor VAPID komt officieel met de volgende release online: https://github.com/home-a...me-assistant.io/pull/8279. De GCM methode werkt tot april, geloof ik. Je hebt nog even dus ;-)

Maar op de Release Candidate pagina staat de nieuwe documentatie al online: https://rc--home-assistan.../components/notify.html5/. Geen migration, maar je komt er vast wel uit met deze pagina.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 14-02-2019 11:52 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• NoFate
Aha, thnx ;)

Mss lost deze VAPID het huidige probleem ook op

• fer974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 22:09
hiddit schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:10:
[...]

uit hassio
duckdns: ERROR: Problem connecting to server (get for https://acme-v02.api.letsencrypt.org/directory; curl returned with 6)

uit ubuntu:

Ik ben verder vrij nieuw met linux en heb al een hoop op google op gezocht maar kwam daar eigenlijk niet verder mee.

Heb je port 80 open gezet in je router?

• ThaStealth
hiddit schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:10:
[...]

uit hassio

uit ubuntu:

"Problem binding to port 80: Could not bind to IPv4 or IPv6." dat betekend dat er iets loopt wat op poort 80 zit te luisteren.
kijk eens wat dit command doet:
code:
1
netstat -ltnp | grep -w ':80'

als het goed is krijg je dan 1 process wat op poort 80 luistert.

Net je originele post gelezen, PiHole luistert standaard op 80. Voor certbot moet het mogelijk zijn om op poort 80 te luisteren om te checken of de verificatie calls wel bij jouw server uitkomen.
Makkelijkste is dus om pihole van 80 af te halen en op 8080 ofzo te zetten.

Om meteen al pihole+hass icm ssl + plex op 1 server te laten draaien zonder veel kennis van Linux is best een opgave omdat je wel wat ervaring moet hebben met het netwerkmodel van linux. Kijk of je misschien VM's/Docker kan draaien om zo de verschillende zaken te isoleren van elkaar. Of Pihole van je server af kan halen, dan kun je Nginx oid draaien op poort 80 en met reverse proxies alles netjes omleiden

[ Voor 23% gewijzigd door ThaStealth op 14-02-2019 14:51 ]

• hiddit
ThaStealth schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 14:36:
[...]

"Problem binding to port 80: Could not bind to IPv4 or IPv6." dat betekend dat er iets loopt wat op poort 80 zit te luisteren.
kijk eens wat dit command doet:
code:
1
netstat -ltnp | grep -w ':80'

als het goed is krijg je dan 1 process wat op poort 80 luistert.

Net je originele post gelezen, PiHole luistert standaard op 80. Voor certbot moet het mogelijk zijn om op poort 80 te luisteren om te checken of de verificatie calls wel bij jouw server uitkomen.
Makkelijkste is dus om pihole van 80 af te halen en op 8080 ofzo te zetten.

Om meteen al pihole+hass icm ssl + plex op 1 server te laten draaien zonder veel kennis van Linux is best een opgave omdat je wel wat ervaring moet hebben met het netwerkmodel van linux. Kijk of je misschien VM's/Docker kan draaien om zo de verschillende zaken te isoleren van elkaar. Of Pihole van je server af kan halen, dan kun je Nginx oid draaien op poort 80 en met reverse proxies alles netjes omleiden
ahaa thx ik wil dus meer als dat mogelijk is haha
hassio draait in een docker en kan van uit hassio ook pi-hole laten draaien dus dan is het denk ik het makkelijkste om pi-hole te verwijderen

• NoFate
ik check nog eens in mijn config dir
nu zie ik daar zo 3 grote core.xxx files staan 180MB elk
die xxx zijn telkens een nummer

enig idee wat dat is? zag ik paar weken geleden nooit, of toch niet zo groot allessinds
NoFate schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:11:
ik check nog eens in mijn config dir
nu zie ik daar zo 3 grote core.xxx files staan 180MB elk
die xxx zijn telkens een nummer

enig idee wat dat is? zag ik paar weken geleden nooit, of toch niet zo groot allessinds
Zie https://community.home-as...-config-directory/70299/4
A ‘core’ file is a file saved by a program that stopped unexpectedly, due to a programming error. It is generally used for debugging.

If it appeared in your config directory, it was most likely started by a program that was started from that directory, such as an editor.

• Btje
Nou om dingen te doen die niet kunnen als je de hassio installeerd. Bijvoorbeeld die ssl vraag. Ik vermoed dat dat niet kan maar wellicht ook op een andere manier.

In het begin kon zigbee2mqtt ook niet. Daar is nu een plugin van meen ik.
Dag allemaal,

Xiaomi 13T Pro

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb onlangs even geholpen met het maken/updaten van een custom component voor Viessmann CV/DHW. Hij gebruikt de ViCare API om alles uit te lezen en aan te sturen. Ik weet niet of hier nog veel mensen zitten met Viessmann, maar het zou fijn zijn moesten er nog wat extra mensen de boel even testen/hun mening geven :)

Hier te vinden.
Dient voorlopig nog manueel geinstalleerd te worden.

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik de hue motion sensor zichtbaar krijg? Heb de hue motion package van github toegevoegd aan HA. Zit dat onder binary_sensor, device_tracker of de gewone sensor aanroep, allen met platform hue?

• maartend
Ik vraag hem nogmaals, want dit kan me veel gedoe schelen en dan kan ik weer verder;

Vraagje.

Nu ik bezig ben om over te stappen van Hassbian op een RPi naar Hass.io op een NUC, welke folders kan ik overgooien zodat ik niet zo veel hoef aan te passen?

Ik gooi iig de configuration, automation en meer van die yamls over, maar mag er meer?

Ik zie natuurlijk op mijn NUC dat mijn apparaten anders heten, de originele naam. dat zou ik willen overzetten.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 14-02-2019 20:02 ]

• hiddit
maartend schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:02:
Ik vraag hem nogmaals, want dit kan me veel gedoe schelen en dan kan ik weer verder;

Vraagje.

Ik zie natuurlijk op mijn NUC dat mijn apparaten anders heten, de originele naam. dat zou ik willen overzetten.
ik denk dat je zo beetje alle YAML file's mee kan nemen alleen je automations zullen misschien niet werken van wegen andere namen

• maartend
hiddit schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:08:
[...]

ik denk dat je zo beetje alle YAML file's mee kan nemen alleen je automations zullen misschien niet werken van wegen andere namen
Ja, daar ben ik ook wel zeker van. Dus vraag uik me af waar de aangepaste namen staan op de Pi? hoe die file heet. Want het wordt ergens in opgeslagen dat is wel zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipsnor
maartend schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:23:
[...]

Ja, daar ben ik ook wel zeker van. Dus vraag uik me af waar de aangepaste namen staan op de Pi? hoe die file heet. Want het wordt ergens in opgeslagen dat is wel zeker
In je config map staat een verborgen map, .storage. Daar staat een bestand core.entity_registry in. Ik weet alleen niet of je die 1 op 1 kan overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiddit
maartend schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:23:
[...]

customize.yaml

• maartend
@druipsnor en @hiddit Datr zijn 2 verschillende antwoorden.

Maar ik kan wel zeggen dat mijn customize. yaml leeg is en ik echt al mijn apparaten van stompzinnige namen heb hernoemd naar namen die me iets zeggen.

Aha, en als ik core.entity_registry open, dan zie ik idd mijn aangepaste namen.

Ergo ; @druipsnor you're right.

Nu nog eens kijken of die zo 1 op 1 over kan.
Maar daar kan ik achter komen door er 1 te hernomeen en dan eens kijken naar de inhoud van de file.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 14-02-2019 20:37 ]

• Btje
Ik wil hassio op mijn pi draaien naast grafana. Is het dan verstandig beide in een docker te gaan draaien?

Moet ik dan eerst een linux versie met docker installeren en dan hassio docker en grafana docker of heb ik al een linux met een dockerr als ik het hassio image neem?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
als je een hassio image op je pi zet dan heb je enkel hassio, dat is een appart os met alleen Home assistant.
als je graffana er ook op wil dan zou je dus eerst linux moeten doen met dan docker erop en je kan ook wel hassio in docker draaien, maar als je de image doet heb je alleen hassio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apipa
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 12:04
Maar als je Hassio hebt kun je ook heel eenvoudig Grafana (en InfluxDB) als add-on installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ik heb de toegang voor de google home met duckdns als volgt opgezet:

https://www.splitbrain.or...stant_duckdns_letsencrypt

Kan dat met het hassio image ook nog zo of is er dan een makkelijkere manier? Of is het juist als je dit soort dingen wil doen slimmer om met dockers te werken, zou dit in een docker kunnen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Btje Zoals je hier kunt zien (https://www.home-assistant.io/addons/) heeft Hassio gewoon addons voor zowel Lets Encrypt als DuckDNS. Waarbij de DuckDNS addon ingebouwde ondersteuning heeft voor LE, dus dat kan echt iedereen inschakelen zo te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
Ok, dan hoef ik dat dus niet op de wat meer werk methode te doen. Ik ben mij even aan het orienteren wat als ik gebruik wil maken van de plugins de beste optie is. En is het niet zo dat als je het docker systeem gebruikt je nog wat flexibeler bent?

Voor grafana heb je denk ik twee opties. De plugin gebruiken (is dat dan ook al een docker) of een docker voor hassio en een docker voor grafana. Alleen hoe interface je dan als je twee losse dockers hebt. Kan dat dan nog via de plugin. Zoals je leest is mij niet duidelijke wat de plugin behelst.

Ik wil als database gebruik maken van MariaDB op mijn nas en niet op de pi. Ik neem aan dat als ik de plugin gebruik ik gewoon kan verwijzen naar mijn nas als host.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druipsnor
Btje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:16:
Ok, dan hoef ik dat dus niet op de wat meer werk methode te doen. Ik ben mij even aan het orienteren wat als ik gebruik wil maken van de plugins de beste optie is. En is het niet zo dat als je het docker systeem gebruikt je nog wat flexibeler bent?

Voor grafana heb je denk ik twee opties. De plugin gebruiken (is dat dan ook al een docker) of een docker voor hassio en een docker voor grafana. Alleen hoe interface je dan als je twee losse dockers hebt. Kan dat dan nog via de plugin. Zoals je leest is mij niet duidelijke wat de plugin behelst.

Ik wil als database gebruik maken van MariaDB op mijn nas en niet op de pi. Ik neem aan dat als ik de plugin gebruik ik gewoon kan verwijzen naar mijn nas als host.
De plugins zorgen voor een groot deel voor het beheer van je containers. Hassio werkt op de achtergrond namelijk ook gewoon met docker en verschillende containers, net als wanneer je zelf linux met docker gaat installeren. De plugins maken het beheer van die containers wat eenvoudiger volgens mij. Het is dus maar wat je persoonlijke voorkeur heeft en wat je wensen zijn.
En nog even voor de terminologie en om verwarring te voorkomen, het is niet een docker voor hassio en een docker voor grafana. De software draait in containers. Docker is slechts een tool die het draaien containers mogelijk maakt, net als bijvoorbeeld esx voor virtual machines.

[ Voor 11% gewijzigd door druipsnor op 15-02-2019 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mijn stappenplan overstap RPi Hassbian naar NUC Hassio

NUC
Linux installeren (done)
Docker installeren (done)
Hasssio installeren (done)
Samba installeren
1 device renamen
Checken hoe dat in de desbetreffende file staat (staat in .storage)

RPI
Via Samba alle yaml files overzetten naar NUC
de devices uit .storage halen en overzetten naar NUC (mits de files zelfde zijn ingedeeld)
RPi afsluiten en uit netwerk verwijderen

NUC
IP adres van NUC overzetten naar oude IP adres van RPi.

Vergeet ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFate
testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Rollback plan? Conflict Detection? CAB approval? Of doe je het alleen met Peer Review? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Laatst online: 14-07 12:51
In Domoticz is het mogelijk om een tweede Domoticz te koppelen als slave unit. Ik heb hierop de koppeling van de P1-kabel draaien op een RPI-Zero. Het zou prachtig zijn om die tweede Domoticz voortaan niet meer aan een andere Domoticz, maar aan een HASS server te koppelen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RoJan schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:10:
In Domoticz is het mogelijk om een tweede Domoticz te koppelen als slave unit. Ik heb hierop de koppeling van de P1-kabel draaien op een RPI-Zero. Het zou prachtig zijn om die tweede Domoticz voortaan niet meer aan een andere Domoticz, maar aan een HASS server te koppelen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Zou je de waardes van je meter niet via MQTT naar HASS kunnen sturen? Zie bijvoorbeeld DSMR-reader https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• druipsnor
Of je installeert alleen ser2net op die rpi-zero en configureert onder HA het dsmr component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Vandaag voor op kantoor een Aeotec Zwave usbstick binnen gekregen. Geinstalleerd binnen HASS en een deursensor toegevoegd.

Werkt.. al vind ik het bijzonder dat ik niet een standaard open/close object heb maar dat heb ik met een template weten op te lossen.

Nu probeer ilk een P1 dongle toe te voegen: https://www.benext.eu/en/products/p1-dongle/

Ik zet de pi uit (bij reinserten komt ie op ttyACM1 ipv terug op ttyACM0)
Ik haal de stick uit de pi
loop naar de meterkast
druk het pair knopje op de stick in
druk op het knopje op de p1 dongle
pairing lukt. volgens ledjes
loopt naar boven
prik m in de pi
boot de pi.
en wacht...

er komt geen entity bij. Moet ik dat nog ergens handmatig initieren?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Iemand ervaring met Google Assistant (Google home mini) werkend krijgen met Home Assistant met thuis een reverse proxy?

Heb thuis 1 nas en 1 pi met Home Assistant draaien heb op de nas een reverse proxy in apache ingesteld naar ip van de pi. Heb hier een letsencrypt op gezet met een eigen subdomain. Deze ssl is ook valid en poort 443 meteen geforwarded naar mijn pi.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<VirtualHost *:443>
        ServerName sub.domain.com

ProxyPreserveHost On
        ProxyPass /.well-known !
        ProxyPass / http://192.168.178.79:8123/
        ProxyPassReverse / http://192.168.178.79:8123/

Include /etc/letsencrypt/options-ssl-apache.conf
        SSLCertificateFile /etc/letsencrypt/live/sub.domain.com/fullchain.pem
        SSLCertificateKeyFile /etc/letsencrypt/live/sub.domain.com/privkey.pem
</VirtualHost>

Heb deze handleiding gevolgd alles aan mijn kant klopt. https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

Als ik naar https://sub.domain.com/api/google_assistant ga krijg ik 405: Method Not Allowed maar als ik in Google Actions de Action wil gaan simuleren om een draft aan te maken krijg ik steeds de volgende melding:
GoogleFulfillment 'actions.fulfillment.devices' is not supported

De url die hierboven heb vermeld is de fulfillment url maar die is goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

RoRoo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:49:
Vandaag voor op kantoor een Aeotec Zwave usbstick binnen gekregen. Geinstalleerd binnen HASS en een deursensor toegevoegd.

Werkt.. al vind ik het bijzonder dat ik niet een standaard open/close object heb maar dat heb ik met een template weten op te lossen.

Nu probeer ilk een P1 dongle toe te voegen: https://www.benext.eu/en/products/p1-dongle/

Ik zet de pi uit (bij reinserten komt ie op ttyACM1 ipv terug op ttyACM0)
Ik haal de stick uit de pi
loop naar de meterkast
druk het pair knopje op de stick in
druk op het knopje op de p1 dongle
pairing lukt. volgens ledjes
loopt naar boven
prik m in de pi
boot de pi.
en wacht...

er komt geen entity bij. Moet ik dat nog ergens handmatig initieren?
Kleine update:

Als ik in de log zoek. kom ik deze vermeldingen tegen betr. Node007

Dat zou in theorie kunnen kloppen.
005 is de deursensor en 006 zou de eerste pair poging kunnen zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
2019-02-15 15:38:33.660 Detail, Node007, AdvanceQueries queryPending=0 queryRetries=0 queryStage=None live=1
2019-02-15 15:38:33.660 Detail, Node007, QueryStage_ProtocolInfo
2019-02-15 15:38:33.661 Detail, Node007, Queuing (Query) Get Node Protocol Info (Node=7): 0x01, 0x04, 0x00, 0x41, 0x07, 0xbd
2019-02-15 15:38:33.661 Detail, Node007, Queuing (Query) Query Stage Complete (ProtocolInfo)
2019-02-15 15:38:33.661 Info, Node007, Initializing Node. New Node: false (false)
2019-02-15 15:38:33.960 Detail, Node007, Notification: NodeNew
2019-02-15 15:38:33.961 Detail, Node007, Notification: NodeAdded
2019-02-15 15:42:03.261 Info, Node007, Sending (Query) message (Callback ID=0x00, Expected Reply=0x41) - Get Node Protocol Info (Node=7): 0x01, 0x04, 0x00, 0x41, 0x07, 0xbd
2019-02-15 15:42:03.263 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x09, 0x01, 0x41, 0xd3, 0x9c, 0x01, 0x04, 0x31, 0x03, 0xce
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007, Received reply to FUNC_ID_ZW_GET_NODE_PROTOCOL_INFO
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,   Protocol Info for Node 7:
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Listening     = true
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Beaming       = true
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Routing       = true
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Max Baud Rate = 40000
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Version       = 4
2019-02-15 15:42:03.264 Info, Node007,     Security      = false
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,   Basic device class    (0x04) - Routing Slave
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,   Generic device Class  (0x31) - Meter
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,   Specific device class (0x03) - Whole Home Meter Simple
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,     COMMAND_CLASS_BASIC is not mapped
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,   Mandatory Command Classes for Node 7:
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,     None
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,   Mandatory Command Classes controlled by Node 7:
2019-02-15 15:42:03.271 Info, Node007,     COMMAND_CLASS_BASIC
2019-02-15 15:42:03.271 Detail, Node007, Removing current message
2019-02-15 15:42:03.271 Detail, Node007, Notification: NodeProtocolInfo
2019-02-15 15:42:03.274 Detail, Node007, Notification: ValueAdded
2019-02-15 15:42:03.276 Detail, Node007, Query Stage Complete (ProtocolInfo)
2019-02-15 15:42:03.276 Detail, Node007, AdvanceQueries queryPending=0 queryRetries=0 queryStage=Probe live=1
2019-02-15 15:42:03.276 Detail, Node007, QueryStage_Probe
2019-02-15 15:42:03.276 Info, Node007, NoOperation::Set - Routing=true
2019-02-15 15:42:03.276 Detail, Node007, Queuing (NoOp) NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x0e, 0xcb
2019-02-15 15:42:03.276 Detail, Node007, Queuing (Query) Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:03.276 Info, Node007, Sending (NoOp) message (Callback ID=0x0e, Expected Reply=0x13) - NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x0e, 0xcb
2019-02-15 15:42:03.285 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-02-15 15:42:03.288 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-02-15 15:42:06.856 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0x0e, 0x01, 0x01, 0x66, 0x83
2019-02-15 15:42:06.857 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0x0e received (expected 0x0e)
2019-02-15 15:42:06.857 Info, Node007, WARNING: ZW_SEND_DATA failed. No ACK received - device may be asleep.
2019-02-15 15:42:06.857 Warning, Node007, WARNING: Device is not a sleeping node.
2019-02-15 15:42:06.857 Info, Node007, QueryStageRetry stage Probe requested stage Probe max 3 retries 0 pending 1
2019-02-15 15:42:06.857 Detail, Node007, Removing current message
2019-02-15 15:42:06.857 Detail, Node007, Notification: Notification - NoOperation
2019-02-15 15:42:07.023 Detail, Node007, Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:07.023 Detail, Node007, AdvanceQueries queryPending=0 queryRetries=1 queryStage=Probe live=1
2019-02-15 15:42:07.023 Detail, Node007, QueryStage_Probe
2019-02-15 15:42:07.023 Info, Node007, NoOperation::Set - Routing=true
2019-02-15 15:42:07.023 Detail, Node007, Queuing (NoOp) NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x10, 0xd5
2019-02-15 15:42:07.023 Detail, Node007, Queuing (Query) Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:07.023 Info, Node007, Sending (NoOp) message (Callback ID=0x10, Expected Reply=0x13) - NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x10, 0xd5
2019-02-15 15:42:07.034 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-02-15 15:42:07.035 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-02-15 15:42:07.461 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0x10, 0x01, 0x00, 0x2b, 0xd1
2019-02-15 15:42:07.461 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0x10 received (expected 0x10)
2019-02-15 15:42:07.461 Info, Node007, WARNING: ZW_SEND_DATA failed. No ACK received - device may be asleep.
2019-02-15 15:42:07.461 Warning, Node007, WARNING: Device is not a sleeping node.
2019-02-15 15:42:07.461 Info, Node007, QueryStageRetry stage Probe requested stage Probe max 3 retries 1 pending 1
2019-02-15 15:42:07.461 Detail, Node007, Removing current message
2019-02-15 15:42:07.461 Detail, Node007, Notification: Notification - NoOperation
2019-02-15 15:42:07.463 Detail, Node007, Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:07.463 Detail, Node007, AdvanceQueries queryPending=0 queryRetries=2 queryStage=Probe live=1
2019-02-15 15:42:07.463 Detail, Node007, QueryStage_Probe
2019-02-15 15:42:07.463 Info, Node007, NoOperation::Set - Routing=true
2019-02-15 15:42:07.464 Detail, Node007, Queuing (NoOp) NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x11, 0xd4
2019-02-15 15:42:07.464 Detail, Node007, Queuing (Query) Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:07.464 Info, Node007, Sending (NoOp) message (Callback ID=0x11, Expected Reply=0x13) - NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x11, 0xd4
2019-02-15 15:42:07.475 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-02-15 15:42:07.475 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-02-15 15:42:11.149 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0x11, 0x01, 0x01, 0x70, 0x8a
2019-02-15 15:42:11.149 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0x11 received (expected 0x11)
2019-02-15 15:42:11.149 Info, Node007, WARNING: ZW_SEND_DATA failed. No ACK received - device may be asleep.
2019-02-15 15:42:11.149 Warning, Node007, WARNING: Device is not a sleeping node.
2019-02-15 15:42:11.149 Error, Node007, ERROR: node presumed dead
2019-02-15 15:42:11.150 Info, Node007, QueryStageRetry stage Probe requested stage Probe max 3 retries 2 pending 1
2019-02-15 15:42:11.150 Detail, Node007, Removing current message
2019-02-15 15:42:11.150 Detail, Node007, Notification: Notification - NoOperation
2019-02-15 15:42:11.154 Detail, Node007, Notification: Notification - Node Dead
2019-02-15 15:42:11.156 Detail, Node007, Query Stage Complete (Probe)
2019-02-15 15:42:11.156 Detail, Node007, AdvanceQueries queryPending=0 queryRetries=0 queryStage=Probe live=0
2019-02-15 15:57:21.325 Info, Node007, NoOperation::Set - Routing=true
2019-02-15 15:57:21.325 Detail, Node007, Queuing (NoOp) NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x14, 0xd1
2019-02-15 15:57:21.462 Info, Node007, Sending (NoOp) message (Callback ID=0x14, Expected Reply=0x13) - NoOperation_Set (Node=7): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x07, 0x02, 0x00, 0x00, 0x25, 0x14, 0xd1
2019-02-15 15:57:21.474 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x04, 0x01, 0x13, 0x01, 0xe8
2019-02-15 15:57:21.474 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA delivered to Z-Wave stack
2019-02-15 15:57:25.571 Detail, Node007,   Received: 0x01, 0x07, 0x00, 0x13, 0x14, 0x01, 0x01, 0x9a, 0x65
2019-02-15 15:57:25.571 Detail, Node007,   ZW_SEND_DATA Request with callback ID 0x14 received (expected 0x14)
2019-02-15 15:57:25.571 Info, Node007, WARNING: ZW_SEND_DATA failed. No ACK received - device may be asleep.
2019-02-15 15:57:25.571 Warning, Node007, WARNING: Device is not a sleeping node.
2019-02-15 15:57:25.571 Error, Node007, ERROR: node presumed dead
2019-02-15 15:57:25.571 Info, Node007, QueryStageRetry stage Probe requested stage Probe max 3 retries 0 pending 0
2019-02-15 15:57:25.572 Detail, Node007, Removing current message
2019-02-15 15:57:25.572 Detail, Node007, Notification: Notification - NoOperation
2019-02-15 15:57:25.573 Detail, Node007, Notification: Notification - Node Dead

Zou het kunnen zijn dat ie out of range zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
ik heb geen zwave of stick, maar als ik dit zie dan is hij inderdaad out of range, of uit

2019-02-15 15:42:06.857 Info, Node007, WARNING: ZW_SEND_DATA failed. No ACK received - device may be asleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

zoeperman schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:46:
ik heb geen zwave of stick, maar als ik dit zie dan is hij inderdaad out of range, of uit

Pi verplaatst.. nu pakt ie m op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
edit: al gevonden

[ Voor 96% gewijzigd door Ferra op 15-02-2019 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar lijkt het wel op, maar is vrij eenvoudig te testen door beweging te veroorzaken en te kijken wat er wijzigt toch? :)
NVT

[ Voor 4% gewijzigd door lolgast op 15-02-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Dw1-nl schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 15:58:
Iemand ervaring met Google Assistant (Google home mini) werkend krijgen met Home Assistant met thuis een reverse proxy?

Heb thuis 1 nas en 1 pi met Home Assistant draaien heb op de nas een reverse proxy in apache ingesteld naar ip van de pi. Heb hier een letsencrypt op gezet met een eigen subdomain. Deze ssl is ook valid en poort 443 meteen geforwarded naar mijn pi.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<VirtualHost *:443>
        ServerName sub.domain.com

ProxyPreserveHost On
        ProxyPass /.well-known !
        ProxyPass / http://192.168.178.79:8123/
        ProxyPassReverse / http://192.168.178.79:8123/

Include /etc/letsencrypt/options-ssl-apache.conf
        SSLCertificateFile /etc/letsencrypt/live/sub.domain.com/fullchain.pem
        SSLCertificateKeyFile /etc/letsencrypt/live/sub.domain.com/privkey.pem
</VirtualHost>

Heb deze handleiding gevolgd alles aan mijn kant klopt. https://www.home-assistant.io/components/google_assistant/

Als ik naar https://sub.domain.com/api/google_assistant ga krijg ik 405: Method Not Allowed maar als ik in Google Actions de Action wil gaan simuleren om een draft aan te maken krijg ik steeds de volgende melding:
GoogleFulfillment 'actions.fulfillment.devices' is not supported

De url die hierboven heb vermeld is de fulfillment url maar die is goed?
Blijkbaar problemen de Google cloud momenteel... Is ook een thread over op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@UTMachine voor wat betreft jou S0pcm project:
Kun je aangeven of het mogelijk is de totaal waarde gelijk met de stand van de meter te laten lopen? Het is me nu ook niet geheel duidelijk wat de totaal waarde is; ik neem aan de waarde sinds het starten van de container?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Hmmm apart.. Mijn thuis HASS installatie ziet mijn RASPLEX niet meer.

Ik kan m pingen en het IP is hetzelfde gebleven. Maar hij staat niet meer tussen mijn states.
wel nog in mijn entities file..

aangezien de home-assistant.log nagenoeg leeg is, kan ik niet direct een oorzaak vinden.

iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
De oplossing voor Toon die niet meer werkt is onderweg:

https://github.com/home-a...me-assistant/issues/21010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anderen die nu ineens hun mqtt lights om hebben moeten katten naar switch om deze melding?

[light.mqtt]. Check: light.mqtt->state_on not valid

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:47
martinvdm schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 11:06:
@UTMachine voor wat betreft jou S0pcm project:
Kun je aangeven of het mogelijk is de totaal waarde gelijk met de stand van de meter te laten lopen? Het is me nu ook niet geheel duidelijk wat de totaal waarde is; ik neem aan de waarde sinds het starten van de container?
De total kan je configureren met je meterstand. Dus als je 385.572m3 hebt, dan vul je 385572 in, in de measurements.yaml voor de total. Hierna 'telt' s0pcm door met deze waarde.

Mijn measurement ziet er dus als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
date: 2019-02-16
1:
  pulsecount: 9697
  today: 53
  total: 385572
  yesterday: 11

Mijn watermeter geeft dus 385m3 en 572 liter aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:04

iMars

Full time prutser

pingpongblokje schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 07:30:
Maar als je Hassio hebt kun je ook heel eenvoudig Grafana (en InfluxDB) als add-on installeren.

Ik heb deze gevolgd en werkt prima, is inderdaad makkelijk.

Maar waar ik tegenaan liep, na reboot van de server was alle data weg uit influx en begon ie weer opnieuw te collecten, dat vind ik dan wel weer minder (op deze manier).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoRoo schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 12:20:
Hmmm apart.. Mijn thuis HASS installatie ziet mijn RASPLEX niet meer.

Ik kan m pingen en het IP is hetzelfde gebleven. Maar hij staat niet meer tussen mijn states.
wel nog in mijn entities file..

aangezien de home-assistant.log nagenoeg leeg is, kan ik niet direct een oorzaak vinden.

iemand tips?
Aangezien de log vaak de beste input geeft op zoek naar oorzaken, wellicht het handigste om deze zo te configureren dat je wel de nodige log regels gaat zien: https://www.home-assistant.io/components/logger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke, even een panievraagje.

Ben aan het verbouden, moest dus meterkast uitzetten. RPi met Hassbian net jes uitgezet.

Nu opgestart, heeft dat ding een ander IP -adres gekregen
Hij is van 192.168.2.16 naar 192.168.2.2 gegaan

Hoe krijg ik het ding weer op .16? Blijkbaar had ik hem niet in mijn router met DHCP vastgezet.

edit ; gevonden. gewoon linux commando ifconfig gaan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 16-02-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:38:
Oke, even een panievraagje.

Ben aan het verbouden, moest dus meterkast uitzetten. RPi met Hassbian net jes uitgezet.

Nu opgestart, heeft dat ding een ander IP -adres gekregen
Hij is van 192.168.2.16 naar 192.168.2.2 gegaan

Hoe krijg ik het ding weer op .16? Blijkbaar had ik hem niet in mijn router met DHCP vastgezet.

edit ; gevonden. gewoon linux commando ifconfig gaan gebruiken.
Dat gaat niet met ifconfig maar door /etc/netplan te wijzigen en te applyen. Zat tutorials te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
martinvdm schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:07:
[...]

Dat gaat niet met ifconfig maar door /etc/netplan te wijzigen en te applyen. Zat tutorials te vinden op internet.
Nee hoor. Werkt gewoon zo ; sudo ifconfig eth0 192.168.2.16 netmask 255.255.255.0
in mijn geval dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
iMars schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 18:57:
[...]

[YouTube: InfluxDB, Grafana, Glances & IDE in Home Assistant within 15 minutes!]
Ik heb deze gevolgd en werkt prima, is inderdaad makkelijk.

Maar waar ik tegenaan liep, na reboot van de server was alle data weg uit influx en begon ie weer opnieuw te collecten, dat vind ik dan wel weer minder (op deze manier).
Was alleen de data weg, of moest je ook de hele database opnieuw aanmaken en instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Leuk

Net 87.1 er op gezet, heb ik plost 4 nieuwe devices via UPnP ; allemaal zelfde naam ; WIFI-AP-D4E3AC
Geen idee wat het is.
Fijn. Ik heb wel 3 AP's, maar geen 4. Of hij moet mijn experiabox ook als AP zien.
Maar dan nog steeds ; allemaal zelfde naam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

pingpongblokje schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Was alleen de data weg, of moest je ook de hele database opnieuw aanmaken en instellen?
Dat is een goeie,... database incl users was gewoon aanwezig, alleen inhoud was weg...
Had het geïnstalleerd, heeft een paar uur aangestaan, daarna mn testservertje herstart (ivm updates). Daarna alle info van de voorgaande uren weg.

Als mijn server herstart, wil ik wel dat alle data bewaard blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

JBS schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 19:13:
[...]
Aangezien de log vaak de beste input geeft op zoek naar oorzaken, wellicht het handigste om deze zo te configureren dat je wel de nodige log regels gaat zien: https://www.home-assistant.io/components/logger/
Staat helaas niets in. Debug al aangezet.

Het lijkt erop dat mijn plex server niet gezien wordt. Als ik 'm herstart komt ie even terug.. om na x tijd weer weg te vallen..

vrees dat ik misschien hass moet gaan updaten naar 87.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apipa
iMars schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 20:28:
[...]

Dat is een goeie,... database incl users was gewoon aanwezig, alleen inhoud was weg...
Had het geïnstalleerd, heeft een paar uur aangestaan, daarna mn testservertje herstart (ivm updates). Daarna alle info van de voorgaande uren weg.

Als mijn server herstart, wil ik wel dat alle data bewaard blijft.
Misschien een stomme vraag, maar heeft hij überhaupt wel data bewaard toen hij die paar uur aan stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

pingpongblokje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 08:51:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar heeft hij überhaupt wel data bewaard toen hij die paar uur aan stond?
Vind ik geen stomme vraag, maar ja, in influx zag ik data staan. Anders kan grafana ook geen grafieken tonen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Had deze vraag ook al in het Zigbee2MQTT topic gesteld (Imperial Guard in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge") maar heb het idee dat deze vraag eigenlijk wel in beide topics hoort.

Ik gebruik voor Home Assistant het MQTT HVAC component om mijn Zigbee Radiator knop te bedienen.

Nu kan ik hiermee de actuele- en setpoint temperatuur uitlezen alleen kan ik geen waarde instellen omdat ik binnen het command topic een extra payload moet meesturen met "current_heating_setpoint".
Iemand die een vergelijkbaar probleem heeft of een workaround heeft gevonden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: mqtt
    name: Radiator
    entity_namespace: badkamer
    current_temperature_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    temperature_command_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat/set"
    temperature_state_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    temperature_state_template: '{{ value_json.current_heating_setpoint }}' 
    current_temperature_template: '{{ value_json.local_temperature }}'
    json_attributes_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    min_temp: 5
    max_temp: 30
    temp_step: 0.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Imperial Guard schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:24:
Had deze vraag ook al in het Zigbee2MQTT topic gesteld (Imperial Guard in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge") maar heb het idee dat deze vraag eigenlijk wel in beide topics hoort.

Ik gebruik voor Home Assistant het MQTT HVAC component om mijn Zigbee Radiator knop te bedienen.

Nu kan ik hiermee de actuele- en setpoint temperatuur uitlezen alleen kan ik geen waarde instellen omdat ik binnen het command topic een extra payload moet meesturen met "current_heating_setpoint".
Iemand die een vergelijkbaar probleem heeft of een workaround heeft gevonden?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - platform: mqtt
    name: Radiator
    entity_namespace: badkamer
    current_temperature_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    temperature_command_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat/set"
    temperature_state_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    temperature_state_template: '{{ value_json.current_heating_setpoint }}' 
    current_temperature_template: '{{ value_json.local_temperature }}'
    json_attributes_topic: "zigbee2mqtt/bathroom/switch/0003/thermostat"
    min_temp: 5
    max_temp: 30
    temp_step: 0.5
Ik begrijp wellicht niet helemaal wat je probeert te bereiken. Gebruik je geen mode_command_topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemiddag Tweakers,

ik ben al een tijdje bezig om mijn WS2812b te bedienen met home asistant.
het wil maar niet lukken heb meedere nodemcu gekocht meerdere strips WS2812b.

maar het wil niet baten.

ik heb de instructies gevolgd van The Hook Up YouTube: Total Beginners Guide: Holiday Lights 2.0 Step by Step Arduino Insta...

ik heb echt het idee dat ik helemaal verkeerd doet.

is er iemand die mij kan helpen.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
druipsnor schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:29:
[...]

In je config map staat een verborgen map, .storage. Daar staat een bestand core.entity_registry in. Ik weet alleen niet of je die 1 op 1 kan overzetten.
Om hier even op terug te komen, ja dat kan dus.
Pagina: 1 ... 110 ... 165 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Tip: Gebruik http://www.yamllint.com/ om je YAML-code te valideren! Kan een hoop zoekwerk schelen waarom iets niet werkt.
Wel even opletten dat je er geen privégegevens (wachtwoorden e.d.) in zet, het blijft een 3rd party website

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.