Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alle updates hebt binnengehaald en je hebt het op al je devices ....., omruilen dat ding. Ik heb hem nu 2 weken en wifi draait als een dolle. Veeeeel beter dan mijn Netgear (als was die op sterven na dood bleek achteraf want de radio daarvan is nu echt dood). Ik haal nu na wat tweaks op laptop/smartphone 42 Mbps down en 12,38 Mbps en heb zelfs 50 Mbps gezien met een abbo van 100. Kan gewoon HD MKV draadloos streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GKT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-07 09:56

GKT

Thanks Musicmaster, heb al contact gehad met de leverancier en een ticket aangemaakt naar Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Hier ook prima resultaten via WiFi.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/iphone/1558220402.png

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gjmi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 18:51
Net op mijn iPhone 6s getest

420Mbit down 350Mbit up. (Glasvezel 1000/1000)

[ Voor 5% gewijzigd door gjmi op 24-02-2016 21:11 ]

Verwijderd

gjmi schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 21:06:
Net op mijn iPhone 6s getest

420Mbit down 350Mbit up. (Glasvezel 1000/1000)
Bam! Kijk maar uit dat er geen rook uit komt. :+

Verwijderd

Topicstarter
Op de downloadlocaties is een directory voor versie 1.0.2 van SRM verschenen (http://download.synology.com/download/SRM/release/1.0.2/ bijv.). Helaas staat daar geen bestand. De directory op http://global.download.sy...wnload/SRM/release/1.0.2/, die naar mijn idee de 'master' is, geeft 'access denied'. Heeft iemand desondanks op zijn of haar router een update gezien? Op dit moment zijn er nog geen releasenotes (https://www.synology.com/en-global/releaseNote/RT1900ac), mogelijk verandert dat snel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Helemaal niks...
Current SRM version:
SRM 1.0.1-6007 Update 2
Your SRM version is up-to-date.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 12:33

Silence

Godlike

Ik zit te kijken voor een nieuwe Router omdat mijn WiFi verbinding boven gewoon ruk is met die Ziggo router.
Heeft het nut om deze te vervangen door een synology, of beter een accesspoint doen(waar je weet niet echt goedkope van hebt die AC ondersteunen), of misschien in bridge?
Heb ook goede dingen gehoord over de Asus RT-AC68U. Maar de interface van de Synology spreekt me weer heel erg aan.
Ik kan alleen niks vinden over de wifi sterkte van Synologie. Zijn jullie hier over te spreken en kan die ongeveer 3 verdiepingen goed WiFi geven?

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik woon zelf in een klein appartement en heb er geen ervaring mee maar een paar posts hierboven geeft iemand aan een behoorlijk bereik buiten de deur te kunnen halen.

Vraag
Ik kan nu per device of per application zien wat er wordt verbruikt.
Zou ik ook nog ergens kunnen achterhalen wat er per device per application wordt verbruikt dus bv. iPhone X, 30% AppleiTunes, 50% HTTP, 20% YouTube etc.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8eEZSVil.png

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 21:46:
Ik zit te kijken voor een nieuwe Router omdat mijn WiFi verbinding boven gewoon ruk is met die Ziggo router.
Heeft het nut om deze te vervangen door een synology, of beter een accesspoint doen(waar je weet niet echt goedkope van hebt die AC ondersteunen), of misschien in bridge?
Heb ook goede dingen gehoord over de Asus RT-AC68U. Maar de interface van de Synology spreekt me weer heel erg aan.
Ik kan alleen niks vinden over de wifi sterkte van Synologie. Zijn jullie hier over te spreken en kan die ongeveer 3 verdiepingen goed WiFi geven?
Dan heb je dit forum nog niet doorgelezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
[Op dit moment zijn er nog geen releasenotes (https://www.synology.com/en-global/releaseNote/RT1900ac), mogelijk verandert dat snel?
Geduld is een schone zaak :)
Als je een notificatie aanzet op je router krijg je vanzelf een berichtje als je router ge-update kan worden.
Of je houd de site in de gaten. Zodra het beschikbaar is zal het via de normale kanalen bekend worden. Zoeken of er misschien downloads zijn is mijn inziens verspilde tijd. Synology laar het wel weten zodra er iets nieuws is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is meer dat ik er toevallig tegenaanliep. Het is in mijn situatie geen kwestie van (on)geduld. Al ben ik de topicstarter - ik was voorafgaand aan & bij introductie van deze router en SRM ernstig gefascineerd, vind het nog altijd een interessant concept - uiteindelijk heb ik geen RT1900ac aangeschaft. Dus vandaar mijn vraag annex melding vooraf. Kraades was zo vriendelijk mijn nieuwsgier te stillen.

Een beetje passief afwachten is niet des Tweakers, toch? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
kraades schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 08:35:
Vraag
Ik kan nu per device of per application zien wat er wordt verbruikt.
Zou ik ook nog ergens kunnen achterhalen wat er per device per application wordt verbruikt dus bv. iPhone X, 30% AppleiTunes, 50% HTTP, 20% YouTube etc.
[afbeelding]
Lijkt me niet, dan zou de router DPI (deep package inspection) of iets dergelijks moeten doen.

Een device kan zelf in de gaten houden hoeveel data een programma verstookt, maar als het eenmaal buiten het device is, word het stukken lastiger. Je moet dan kijken welke sites gebruikt worden enzo, maar je weet dan nog niet of een browser of een app naar een bepaalde site gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Er wordt ook DPI gebruikt.
Ik vroeg mij alleen of of ik iets mis v.w.b. de rapportage. Op dit moment kun je alleen kijken per device of per application. Ik zou graag een combinatie zien.
Ik zal wel eens een feature request insturen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Ah, misschien nog niet beschikbaar.

Je kunt altijd een request bij synology indienen

[ Voor 74% gewijzigd door gjmi op 26-02-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Silence schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 21:46:
Het is voor de meeste routers lastig om door verdiepingen heen te gaan. De synology zal er ook problemen mee hebben als ik naar het bereik van de mijne kijk b
Ik zou daarvoor naar een Devolo powerline oplossing gaan kijken. Beneden internet op een stopcontact insturen en boven een WiFi adapter in je stopcontact die het er weer uit haalt. Werkt goed dat spul. Zelfs in mijn oude huis met oude bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Moeten ze dan niet op dezelfde groep zitten of is dat inmiddels achterhaald ?

Als ik een nieuwe router zou willen komt deze bij mij in de meterkast wat natuurlijk ook niet ideaal is.
Jouw suggestie zou een mooie oplossing kunnen zijn.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
MdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:29:
Groepen maakt niets uit. Als ze maar aan dezelfde fase zitten. Als je geen 3 fasen aansluiting hebt (wat de meeste mensen ook niet hebben) is dat geen probleem. Bij mij gaat het ook over meerdere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gjmi schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Het is voor de meeste routers lastig om door verdiepingen heen te gaan. De synology zal er ook problemen mee hebben als ik naar het bereik van de mijne kijk b
Ik zou daarvoor naar een Devolo powerline oplossing gaan kijken. Beneden internet op een stopcontact insturen en boven een WiFi adapter in je stopcontact die het er weer uit haalt. Werkt goed dat spul. Zelfs in mijn oude huis met oude bekabeling.
En waarom heb ik dan door mijn hele (niet kleine) huis overal vol bereik, met een goede snelheid met deze en mijn vorige router? Tot 40/50 meter buitenshuis ook ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 14:29:

Als ik een nieuwe router zou willen komt deze bij mij in de meterkast wat natuurlijk ook niet ideaal is.
Jouw suggestie zou een mooie oplossing kunnen zijn.
Waarom trekken jullie nu niet gewoon een utp kabeltje naar een centrale plek in je huis? Koop een rol met kabel, connectoren en goedkope krimptang bij de Gamma en gaan. Stuk goedkoper dan die Devolo's.

Als je dat niet doet kan je net zo goed een goedkope router kopen want die komt ook niet ver met zijn Wifi. Zet je hem op een centrale plek heb je een dijk van een router en overal top Wifi. Ik heb het hier op 3 verdiepingen door beton heen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:41:
[...]
Waarom trekken jullie nu niet gewoon een utp kabeltje naar een centrale plek in je huis? Koop een rol met kabel, connectoren en goedkope krimptang bij de Gamma en gaan. Stuk goedkoper dan die Devolo's.
ik kan aardig klussen, dus als ik de optie had, trok ik overa kabels. Maar dat kan helaas niet in mijn oude huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 17:37:
[...]

En waarom heb ik dan door mijn hele (niet kleine) huis overal vol bereik, met een goede snelheid met deze en mijn vorige router? Tot 40/50 meter buitenshuis ook ontvangst.
Bij ieder huis kan dat verschillend zijn. Twee lagen gewapend beton is best wel lastig voor alle routers. En bij mij staat het ook nog in de meterkast, wat niet de ideale plek is, maar ik verrek het om het in zicht te zetten. En dan hebben we het nog niet eens over wat de vrouw er van zou vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gjmi schreef op maandag 29 februari 2016 @ 18:27:
[...]

Bij ieder huis kan dat verschillend zijn. Twee lagen gewapend beton is best wel lastig voor alle routers. En bij mij staat het ook nog in de meterkast, wat niet de ideale plek is, maar ik verrek het om het in zicht te zetten. En dan hebben we het nog niet eens over wat de vrouw er van zou vinden ;)
Ik zeg toch ook ............... uit die meterkast. En ik haat klussen en heb door een bestaande woning jaren 70 gewoon kabels getrokken. Gaatjes door de muren en gaan. Wifi wordt hier gebruikt voor mobile devices maar streamen gaat gewoon over stabiele kabels. Nogmaals, doe je dat niet zal je met elke router niet weg komen en koop dan gewoon een goedkope router en werk met AP's.

NB: ook buiten de meterkast kan hij uit zicht staan. Staat bij mij op 1e verdieping achter een gordijn op slaapkamer. Tijdens slaapuren schakelt Wifi uit omdat ik geen magnetronvoedsel ben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
We gaan nog verder off-topic als ik verder hier op in ga. Maar powerline was voor mij de goedkoopste en meest praktische oplossing. Niet ieder huis is hetzelfde. Helemaal niet één uit de jaren 50 snel bouw periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
[...]

Als je dat niet doet kan je net zo goed een goedkope router kopen want die komt ook niet ver met zijn Wifi. Zet je hem op een centrale plek heb je een dijk van een router en overal top Wifi. Ik heb het hier op 3 verdiepingen door beton heen. ;)
Psst, ik zit inderdaad aan hetzelfde te denken --> Nieuwe Indeling netwerk ivm plaatsen router.
Maar het "probleem" waar ik gewoon mee zit is A. ik koop er een goedkope router bij en zet het Ziggo-Modem in bridge en stuur dan het signaal voor de WiFi naar boven (waar de Synology staat) of B. (en daarom het ik het topic geopend voor opties en ideeën) ik breng 2 utp-kabels naar boven en de Synology is gewoon ingezet als router en modem in bridge en Wifi en er gaat dan 1 kabel naar boven vanaf het modem en 1 kabel terug naar een switch in de meterkast voor de verdeling.

Synology is een top-product, maar kost ook wat en daarom heel veel twijfel wat ik zal doen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb kabel van Ziggo modem in bridge naar 1e verdieping waar router staat. Vanaf router 1 kabel naar woonkamer beneden waaraan switch tbv Bluesound, Humax en Smart TV. 1 Kabel vanuit router naar slaapkamer zoon en 1 kabel naar zolder, daar switch tbv NAS, kamer dochter en PSP. Werkt top, zowel bedraad als wifi!

Rest my case....

NB: kies dus voor B. Krijg je geen spijt van.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2016 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

[...]

Ik heb al in elke kamer UTP kabels liggen, mij vraag is meer van hoe goed is het signaal van de synology. Ik heb namelijk

- Begane grond waar je binnenkomt (meterkast met ziggo modem), deze haalt het amper tot de woonkamer op de 1e verdieping.
- Woonkamer
- Slaapkamer en werkkamer
- Dakterras

Nu maakt mij de begane niet veel uit maar op de rest wil ik gewoon stabiel en sterk wifi hebben.

Dus zat er aan te denken om een synology router in de woonkamer te zetten via bridge van ziggo router.

Inventaris - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:58:
[...]

Ik heb al in elke kamer UTP kabels liggen, mij vraag is meer van hoe goed is het signaal van de synology. Ik heb namelijk

- Begane grond waar je binnenkomt (meterkast met ziggo modem), deze haalt het amper tot de woonkamer op de 1e verdieping.
- Woonkamer
- Slaapkamer en werkkamer
- Dakterras

Nu maakt mij de begane niet veel uit maar op de rest wil ik gewoon stabiel en sterk wifi hebben.

Dus zat er aan te denken om een synology router in de woonkamer te zetten via bridge van ziggo router.
Ik schrijf nu al een paar keer. Zet hem dan centraal in je woning (net als ik). Dan heb je door je hele woning gewoon top wifi ontvangst zonder extra ap's of extenders of andere dure/lastige oplossingen. Ik kom echt tot 40 meter buiten woning en tot op zolder door betonnen vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 19:15:
Ik heb kabel van Ziggo modem in bridge naar 1e verdieping waar router staat. Vanaf router 1 kabel naar woonkamer beneden waaraan switch tbv Bluesound, Humax en Smart TV. 1 Kabel vanuit router naar slaapkamer zoon en 1 kabel naar zolder, daar switch tbv NAS, kamer dochter en PSP. Werkt top, zowel bedraad als wifi!

Rest my case....

NB: kies dus voor B. Krijg je geen spijt van.
Mijn Ziggo router staat niet in Bridge mode. Mijn Synology hangt er achter en voor de Synology is de Ziggo router "het internet". De Synology is het enige apparaat op het Ziggo LAN.

Daardoor kan ik gebruik blijven maken van Ziggo hotspots. Alle poorten boven de 1024 geeft ik vanaf de Ziggo door naar de Synology. Om ongewenste inlogpogingen een beetje in te perken gebruik ik altijd afwijkende poorten aan de WAN kant en op deze manier zijn de poorten onder de 1024 op mijn synology altijd ontoegankelijk, zelfs als ik er per ongeluk eentje open laat staan. De Ziggo staat verder op een andere wifi kanaal dan de Synology om te voorkomen dat ze elkaar storen.

Werkt prima zo. Ping naar bv tweakers.net is zo'n 10ms (via wifi op de synology) dus dat lijkt me prima. Verder gebruik ik DNS Poisoning om ads en malware te blokken op mijn hele netwerk. Soms is het handig om daar even omheen te kunnen en dan connect ik even aan mijn Ziggo wifi.

Vanwege bovenstaande redenen geef ik de voorkeur aan "router achter router" ipv ziggo in bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Verwijderd schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:15:
[...]

Ik schrijf nu al een paar keer. Zet hem dan centraal in je woning (net als ik). Dan heb je door je hele woning gewoon top wifi ontvangst zonder extra ap's of extenders of andere dure/lastige oplossingen. Ik kom echt tot 40 meter buiten woning en tot op zolder door betonnen vloeren.
Oke dat wou ik horen, ik ga er 1 bestellen :)

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
EricEric752 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:52:
Verder gebruik ik DNS Poisoning om ads en malware te blokken op mijn hele netwerk. Soms is het handig om daar even omheen te kunnen en dan connect ik even aan mijn Ziggo wifi.
Ik had dat even opgezocht, maar hoe moet ik mij dat voorstellen?
Stel je dan andere dns servers in op de synology?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
EricEric752 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 20:52:
[...]

Mijn Ziggo router staat niet in Bridge mode. Mijn Synology hangt er achter en voor de Synology is de Ziggo router "het internet". De Synology is het enige apparaat op het Ziggo LAN.

Daardoor kan ik gebruik blijven maken van Ziggo hotspots. Alle poorten boven de 1024 geeft ik vanaf de Ziggo door naar de Synology. Om ongewenste inlogpogingen een beetje in te perken gebruik ik altijd afwijkende poorten aan de WAN kant en op deze manier zijn de poorten onder de 1024 op mijn synology altijd ontoegankelijk, zelfs als ik er per ongeluk eentje open laat staan. De Ziggo staat verder op een andere wifi kanaal dan de Synology om te voorkomen dat ze elkaar storen.

Werkt prima zo. Ping naar bv tweakers.net is zo'n 10ms (via wifi op de synology) dus dat lijkt me prima. Verder gebruik ik DNS Poisoning om ads en malware te blokken op mijn hele netwerk. Soms is het handig om daar even omheen te kunnen en dan connect ik even aan mijn Ziggo wifi.

Vanwege bovenstaande redenen geef ik de voorkeur aan "router achter router" ipv ziggo in bridge mode.
Als het Ziggo modem in bridge staat, kun je nog steeds gebruik maken van Ziggo hotspots. Althans, in oud UPC gebied kan dat.

Zojuist een bug ontdekt. Ziggo heeft het modem afgelopen nacht gereset waarna er geen internetverbinding meer was. De router resetten heeft dat opgelost. Daarna zelf ook een keer het modem gereset en weer geen verbinding totdat ook de router weer gereset was. Zal niet zo vaak voorkomen maar is wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
MdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:46:
[...]

Inderdaad. Mijn DNS server draait op een Raspberry Pi. Voorheen deed ik het trouwens op de (openwrt) router zelf, maar ik heb mijn Synology router nog maar sinds zaterdag, dus ik heb nog niet uitgezocht of en hoe ik het op de Synology zou kunnen doen.

Er zijn allerlei verschillende manieren om dit te configureren, maar het idee komt altijd op hetzelfde neer. Ik weet niet meer precies welke instructies ik zelf heb gebruikt. Op mijn Raspberry Pi heb ik het lang geleden geconfigureerd en daar draaide het nog steeds op, ook nadat ik het had verplaatst naar mijn vorige router. Hierdoor kon ik snel overschakelen naar de DNS server op de Pi, nadat ik mijn Synology Router in gebruik heb genomen.

Onderstaand een van de instructie sets die je zou kunnen gebruiken:
http://jacobsalmela.com/b...-a-raspberry-pi-hole-2-0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Da.Rock schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 09:02:
[...]
Als het Ziggo modem in bridge staat, kun je nog steeds gebruik maken van Ziggo hotspots. Althans, in oud UPC gebied kan dat.

Zojuist een bug ontdekt. Ziggo heeft het modem afgelopen nacht gereset waarna er geen internetverbinding meer was. De router resetten heeft dat opgelost. Daarna zelf ook een keer het modem gereset en weer geen verbinding totdat ook de router weer gereset was. Zal niet zo vaak voorkomen maar is wel vervelend.
Ik kom uit oud Ziggo gebied en ik dacht dat je daar geen Ziggo hotspots meer kon gebruiken als je de Ziggo router in bridge mode zette, omdat je dan zelf geen hotspot meer draaide.

[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 01-03-2016 15:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricEric752 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 15:51:
[...]

Ik kom uit oud Ziggo gebied en ik dacht dat je daar geen Ziggo hotspots meer kon gebruiken als je de Ziggo router in bridge mode zette, omdat je dan zelf geen hotspot meer draaide.
Klopt. Op te lossen door ook mobiele telefonie af te nemen en dan heb je het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Aha. Dank je voor de tip. Maar voorlopig laat ik het zo. Ik vind het afschermen van mijn poorten onder 1024 en het hebben van een tweede netwerk zonder DNS Poisoning ook erg prettig om te hebben. Daarnaast levert bridgemode voor mij geen voordelen op. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat het een 2,4 Ghz kanaal scheelt, maar ik heb hier weinig last van de buren, dus ik kan zonder problemen de Ziggo en de Synology op aparte kanalen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik was wat minder tevreden over de 2.4 GHz ontvangst en kwam erachter dat mijn oude router op kanaal 11 stond i.p.v. kanaal 1. Ik was dit helemaal vergeten maar nu ik weer kanaal 11 gebruik lijkt het weer beter te gaan.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
MdO82 schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:46:
[...]

Ik kom er net achter dat er tegenwoordig een heel eenvoudige installatieoptie bestaat voor pi-hole: https://pi-hole.net/. In een commando wordt alles geinstalleerd en je krijgt er een mooi dashboard met statistieken bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op maandag 29 februari 2016 @ 22:09:
[...]

Oke dat wou ik horen, ik ga er 1 bestellen :)
Benieuwd wat je bevindingen zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricEric752 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 15:18:
[...]

Ik kom er net achter dat er tegenwoordig een heel eenvoudige installatieoptie bestaat voor pi-hole: https://pi-hole.net/. In een commando wordt alles geinstalleerd en je krijgt er een mooi dashboard met statistieken bij :)
Interessant. Als ik even snel kijk gaat het hier om een adblocker? Blokkeert hij ook trackers? Ik gebruik nu Ghostery hiervoor. Kan je even iets meer toelichten over hoe en wat. Krijg toch stellig het idee dat jij behoorlijk thuis bent in deze materie. Installeer jij dit nu in de router of moet je perse met een Raspberry werken? Mooiste is natuurlijk "inbakken" in de router.

NB: hier is Tweakers niet blij mee. ;) Kijk maar naar hun banner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het script: http://install.pi-hole.net
Als alle commando's beschikbaar zijn en hetzelfde werken dan zou het ook direct op de router moeten kunnen werken.
Ziet er iets te vervaarlijk uit om zo even uit te proberen... ;) (op mijn router)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Je kan hem in principe overal op installeren lijkt me, maar dat zal op de synology router wel even puzzelen zijn denk ik. Het principe is heel simpel. Je DNS server resolved alle advertentie en malware domain namen naar een IP adres op je eigen netwerk. Daar draait een heel simpel webservertje dat op elk request een lege pagina terug geeft of bij sommige configuratie ook wel een plaatje van een enkele pixel. Dat is alles. Alle advertenties worden dus vervangen door een stukje niks of door een enkele pixel. Meestal kan je domeinen whitelisten of eigen te blokkeren sites toevoegen via een blacklist. Dat zal bij de http://install.pi-hole.net ook wel kunnen, maar ik heb me daar nog niet in verdiept.

Het grote voordeel van dit systeem is dat je in een keer op alle devices op je netwerk de advertenties blokt. Het nadeel is dat je geen uitzonderingen kunt maken voor een site als Tweakers (tenzij Tweakers de advertenties zelf zou hosten). Je blokt namelijk de advertentie servers zelf zonder dat het uit maakt op welke sites de advertenties staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het zal inderdaad wel werken. Maar het script moet je wel aanpassen voor op deze router alleen al omdat bv. iets simpels als whiptail hier niet beschikbaar is.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Een van de problemen waar je waarschijnlijk tegenaan loopt als je pi-hole op je Synology installeert zijn poort conflicten, omdat de Synology zelf al luistert op port 80 en port 53 voor zijn eigen webserver en DNS server.

Op zich vind ik het niet erg om pi-hole op een aparte raspberry te draaien. In elk Tweakers huis moet minimaal 1 Pi draaien, nietwaar? ;-)

Het heeft ook als voordeel dat je meerdere secundairy DNS servers in kan geven. In de DNS server van de Synology kan je maar 2 forwarding DNS servers opgeven en in de "Local network" settings zelfs maar 1 DNS server (+ 1 alternatief via de "Forward known DNS server" optie). Ik heb zelf altijd graag een rijtje reserve DNS servers. Dat was vorig jaar bijvoorbeeld handig toen Ziggo DNS problemen had. In de pi-hole config kan je een hele rits DNS servers opgeven.

Mijn config is daarom nu zo: In "local network" heb ik als DNS server de Synology opgegeven. Ik heb de DNS server package op de Synology geinstalleerd en daar 2 forwarding DNS servers opgegeven, de raspberry met pi-hole en 8.8.8.8 (google main DNS server voor het geval de raspberry faalt). In de raspberry pi-hole config (/etc/resolv.conf) heb ik meerdere dns servers opgenomen voor het geval dat de main google DNS server niet beschikbaar is.

[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 02-03-2016 17:29 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
[b]EricEric752 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 17:14:[/b

Mijn config is daarom nu zo: In "local network" heb ik als DNS server de Synology opgegeven. Ik heb de DNS server package op de Synology geinstalleerd en daar 2 forwarding DNS servers opgegeven, de raspberry met pi-hole en 8.8.8.8 (google main DNS server voor het geval de raspberry faalt). In de raspberry pi-hole config (/etc/resolv.conf) heb ik meerdere dns servers opgenomen voor het geval dat de main google DNS server niet beschikbaar is.
Mogelijke optie:
De synology router functioneert default al als een DNS cache. Dus je hoeft het DNS package niet te installeren als je verder niets speciaals wilt doen.

Zet bij lokaal netwerk je pi-hole als DNS server. zet "bekende DNS-server" op ingeschakeld. Dan zal als je raspberry faalt de DNS server van je provider gebruikt worden (die over het algemeen sneller is dan andere) de kans dat de DNS server van je provider en je Raspberry eruit liggen lijken me vrij klein.

Ik heb deze setting slechts in delen geprobeerd. Dus maar 99% zeker dat het werkt. Ik ga het binnenkort echt testen, als niemand me voor is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
@gjmi: Dat moet inderdaad prima werken. Ik heb de DNS server package wel geinstalleerd, omdat:
- Het kan ;)
- De servers op mijn netwerk netjes op fully qualified namen aan te kunnen spreken
- Omdat het voor mij als tweaker onverdraaglijk is dat nslookup bij de naam van de dns server "server unknown" aangeeft. :) Een reverse zone in de DNS Server package lost dit op.

Overigens mis ik in de DHCP settings van de Synology router de optie "domain name". Daarom kan wordt de domain name niet automatisch toegevoegd als je alleen een machinenaam op je netwerk gebruikt. Gek genoeg zit deze optie wel in de DHCP server op mijn Synology NAS. Je zou toch denken dat als er al een verschil was tussen de router en een NAS, de router de meest uitgebreide opties zou hebben. Hetzelfde geldt voor "Secudairy DNS". Die heeft de DHCP server van de NAS wel en de router niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
@EricEric752
Ah, je doet nog veel meer met je DNS package, goed bezig :)

De router gebruikt de DNS van je provider als secundary DNS. Misschien word dat later nog configureerbaar. Er komen steeds weer wat opties bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voorgevoel (vorige week) was juist, een update naar versie 1.0.2 van SRM is voorhanden.[quote=https://www.synology.com/en-global/releaseNote/RT1900ac]Version: 1.0.2-6022

(2016/03/03)
Fixed Issues
  1. Added the "TCP/UDP" option to Port Forwarding to set TCP and UDP rules at the same time.
  2. Allows setting the DHCP range for guest networks.
  3. Re-defined schedule behavior in Parental Control: When Internet access is blocked on a device, you can still use this device to access SRM and other devices in the local network.
  4. Re-defined “banned” in Traffic Control: When a device is banned, you cannot use this device to access the Internet or SRM, but you can still access other devices in the local network.
  5. UPnP rules will remain after an SRM reboot.
  6. Enhanced SRM security (CVE-2015-7547, CVE-2015-3197 CVE-2015-5621, CVE-2016-0777, CVE-2016-0778).
  7. Fixed an issue where SRM could not find DNS servers when PPPoE was selected as the connection type after a soft reset of the Synology Router (i.e., pressing the reset button for four seconds).
  8. Minor bug fixes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2016 10:20 . Reden: Voorgevoel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kunnen we de ontspoorde DNS discussie even buiten dit topic houden ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er ontspoord aan de DNS discussie? DNS wordt gebruikt door de router en DNS Server is een package op de router? Ik vind het erg leerzaam deze input. Niet iedereen op Tweakers is een ICT hardware/software specialist.

Ik heb ook een ticket aangemaakt bij Synology ivm het feit dat ik het secundaire adres van Open DNS nergens kwijt kan in de router.

DNS is gewoon een belangrijke feature van deze router, zeker in deze prijsklasse.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein probleempje. In de nacht schakelt bij ons de Wifi uit. In de ochtend schakelt hij weer aan en het blijkt dat 2 telefoons dan niet meer automatisch online komen op de Wifi. Het probleem komt ook soms voor bij binnenkomst in huis. Het is niet met laptop en tablet. Telefoons zien Synology wel maar blijven hangen op verbinden.

Als ik de Wifi op telefoon uit en aan zet verbindt hij weer onmiddellijk. Zit niet in telefoons lijkt me want met mijn oude router deed ik precies hetzelfde en had ik nooit dit probleem.

Iemand enig idee waar dat in kan zitten en herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Wat mij ook opvalt is dat als een client een IP adres heeft gekregen en je hierna een DHCP reservation doet op een ander IP-adres dat de client niet direct van het oorspronkelijke IP-adres afgaat.

Dus je krijg in eerste instantie bv. 192.168.0.111 en daarna ken je toe o.b.v. MAC-adres op 192.168.0.123 dan blijft de client op 192.168.0.111 zitten. Je moet dan echt de router rebooten... Of mogelijk wachten tot de lease expired is.

Volgens mij moet je router direct zien dat er een reservation is gemaakt en direct het nieuwe IP-adres toekennen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
kraades schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 09:43:
Wat mij ook opvalt is dat als een client een IP adres heeft gekregen en je hierna een DHCP reservation doet op een ander IP-adres dat de client niet direct van het oorspronkelijke IP-adres afgaat.

Dus je krijg in eerste instantie bv. 192.168.0.111 en daarna ken je toe o.b.v. MAC-adres op 192.168.0.123 dan blijft de client op 192.168.0.111 zitten. Je moet dan echt de router rebooten... Of mogelijk wachten tot de lease expired is.

Volgens mij moet je router direct zien dat er een reservation is gemaakt en direct het nieuwe IP-adres toekennen.
Ik weet het niet zeker, maar dit lijkt me juist gedrag. Volgens mij wordt alleen bij het uitgeven van het IP adres gekeken naar de MAC adres reservering.

Krijg je wel het juiste nieuwe adres (192.168.0.123 in jouw voorbeeld) als de client het adres opnieuw aanvraagt? Bijvoorbeeld door "ipconfig /renew" op Windows client of bv wifi aan en uit zetten op andere clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hm, ik dacht het altijd na rebooten van de client was. Als dat niet zo is dan is het niet erg handig zeker als je de client alleen aan/uit kunt zetten bv. een TV of een thermostaat o.i.d.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Bij het rebooten van de client vraagt de client ook een nieuw IP adres aan, dus dan zou je volgens mij ook het nieuwe adres (192.168.0.123 in jouw voorbeeld) moeten krijgen. Maar rebooten zou niet nodig moeten zijn voor clients waar je de netwerkconfiguratie kan herstarten, zoals ipconfig /renew op Windows.

Bij een TV en een thermostaat kan dat in principe ook wel, door de netwerk configuratie weg te gooien en opnieuw aan te maken, maar aan en uit zetten gaat daarbij sneller.

Maar begrijp ik nu uit jouw reactie dat een reboot of herstart van een client niet resulteert in het nieuwe gewenste adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ontdekte nog een slordigheidje in de firmware. De notificatie bij een auto update geeft DSM weer ipv SRM
Dear user,

DSM 5.2-6022 will automatically be installed in 10 minutes. If you want to cancel the installation, please sign in to SynologyRouter and do it in the notification area.

Sincerely,
Synology Router Manager

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
EricEric752 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 11:21:
Maar begrijp ik nu uit jouw reactie dat een reboot of herstart van een client niet resulteert in het nieuwe gewenste adres?
Klopt. Ik had het al eerder gezien maar het is niet altijd zo. Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
kraades schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:10:
[...]
Klopt. Ik had het al eerder gezien maar het is niet altijd zo. Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology.
Ik heb even gezocht via de command line en het lijkt erop de dat actieve leases hier staan: /etc/dhcpd/dhcpd.conf.leases

Wellicht helpt het om uit deze file de regel te verwijderen van de client waarvan je het IP adres opnieuw toe wilt wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 13:10:
[...]

Verklaart dit ook het probleem met mijn telefoons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
EricEric752 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 14:24:
[...]

Ik heb even gezocht via de command line en het lijkt erop de dat actieve leases hier staan: /etc/dhcpd/dhcpd.conf.leases

Wellicht helpt het om uit deze file de regel te verwijderen van de client waarvan je het IP adres opnieuw toe wilt wijzen.
Bedankt, ik heb de regel eruit gehaald en de router herstart.
Hierna zie je nog steeds de oude regel in de SRM interface staan bij DHCP client.
Ik zet de client weer aan en deze krijgt weer het oude IP-adres. :?

Ik geloof dat deze toch weer richting V&A gaat...ik wil gewoon een router die werkt en geen knutselproject... :(

Edit:
Het probleem is denk ik dat er nog een ander MAC-adres in de DHCP client lijst in SRM staan.
Ik heb het apparaat nl. vervangen (Raspberry Pi 2 vervangen door een RPi 3).
Die regel krijg ik er dus niet uit...

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 04-03-2016 16:04 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
Jammer dat de truuk met de leases file niet werkte.

Even kijken of ik het begrijp. Op de DHCP Reservation tab heb je de reservering van je Pi2 vervangen door een reservering voor je Pi3. En je wilt de Pi3 hetzelfde IP adres geven als je Pi2 voorheen had. Maar de lease voor de Pi2 is blijkbaar nog actief want die zie je in de DHCP Clients list?

Dan kan de router idd het adres niet aan de Pi3 geven, omdat het nog uitgegeven is aan de Pi2. Wat je eigenlijk nodig hebt is een "flush leases" functie, maar die heb ik niet kunnen vinden.

In je post van gisteren zei je geloof ik dat het rebooten van de router het probleem wel oploste. Dan zou ik dat denk ik doen ipv hem naar V&A sturen. Het configueren van DHCP reservation is iets wat je eigenlijk maar een keer doet en daarna hoef je er meestal niks meer aan te veranderen. Persoonlijk vind ik het een erg mooie router met veel mogelijkheden en Synology kennende komt er vast nog meer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 16:02:
[...]

Bedankt, ik heb de regel eruit gehaald en de router herstart.
Hierna zie je nog steeds de oude regel in de SRM interface staan bij DHCP client.
Ik zet de client weer aan en deze krijgt weer het oude IP-adres. :?

Ik geloof dat deze toch weer richting V&A gaat...ik wil gewoon een router die werkt en geen knutselproject... :(

Edit:
Het probleem is denk ik dat er nog een ander MAC-adres in de DHCP client lijst in SRM staan.
Ik heb het apparaat nl. vervangen (Raspberry Pi 2 vervangen door een RPi 3).
Die regel krijg ik er dus niet uit...
Had dat eerder gezegd dan had ik hem voor €120,- van je overgenomen. :+ Beetje overdreven reactie vind je niet? Router is nog erg jong. Maak gewoon een ticket aan en wacht ff af.

Ik heb nu al meer updates ontvangen van Synology dan in de hele 7 jaar van mijn vorige Netgear. Synlogy maakt zijn naam waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52

TF0

Heb deze router nu enkele weken in gebruik en wil mijn ervaringen delen:
- Bereik OK, niet extreem goed. Door drie lagen beton van 20 cm gaat niet vlekkeloos en verbinding valt soms weg
- Geen herconnectieproblemen als ik thuis kom, gaat altijd goed
- Jumbo frames kan ik niet meer uitzetten --> bug
- Airplay werkt niet goed; veel haperingen tijdens het afspelen van video, was met de oude router niet het geval. Uitzetten van beamforming lijkt een beetje te helpen, andere ideeën?
- VPN client en server werken vlekkeloos icm Synology NAS
- Radius server werkt erg goed; kan alleen niet het dataverbruik per gebruiker zien
- Mijn ene telefoon ziet alleen het 5 GHz netwerk en alle andere 2.4 GHz netwerken in de buurt. De Nokia 930 ziet het 5 GHz netwerk van de Synology niet en is verbonden met het 2.4 GHz netwerk :?
- SRM is erg prettig om mee te werken, werkt gewoon als een Synolgoy NAS

Tenslotte nog iets waar ik niet uit kom.
Ik wil een IPSec VPN verbdinding vanaf mijn iPad (op Synology netwerk) naar mijn Synology NAS maken op een andere locatie maar ik kom er op de één of andere manier niet doorheen.
- Router --> diskstation werkt perfect, in beide richtingen
- iPad kan wel verbinden met PPTP
- iPad al op DMZ gezet om zo alle poorten door te sturen, helpt niet
- Onder security / security alle drie de pass-throughs staan aan
- Onder security / Firewall alle VPN onderwerpen aangezet
- Poorten naar VPN server staan niet open volgens een website, maar de router kan verbinding maken, dus dat lijkt me geen probleem. Ik krijg de poorten ook niet open, wat ik ook doe.

Foutmelding op iPad:
De VPN-server reageert niet

Heb het ook via een laptop (Windows 7 x64) geprobeerd maar dat ging ook niet goed.

Iemand enig idee waar ik nog meer iets kan open zetten op de Synology router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bereik niet extreem goed? Hier door het hele huis volle mep (2 verdiepingen) en tot 40/50 meter buitenshuis en gewoon streamen van HD zonder enige haperingen.

Op dit moment zijn er vriendinnen van mijn dochter en in totaal 8 draadloze toestellen online. Ondertussen zit mijn zoon boven te gamen en loopt er een You Tube stream naar mijn tv/receiver. Tevens staat mijn NAS te downloaden en geen haperingen.

Ik heb tot nu toe alleen een poort opengezet naar mijn NAS tbv Transmission en die werkt gewoon en staat open. Ingesteld onder, Internet, Poort Doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
@TF0
Ik heb ook zitten spelen met jumbo frames en ik kon het wel weer uitzetten. Vast een combinatie van iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52

TF0

@Musimasters
Ik kan niet door het huis lopen met mijn telefoon zonder dat de radiostream ermee stopt, vandaar dat ik het niet als perfect beoordeel. Ik had gehoopt dat dat mogelijk zou zijn met deze router.
Ook verliest een iPhone soms het signaal als het door te veel muren heen gaat.
Wellicht zijn de clients niet zo goed; het moet natuurlijk wel van twee kanten komen.

@gjmi
Bedankt, dat is dan wel gek. Ik heb er niet zulke hele bijzondere dingen mee gedaan in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
TF0 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:20:
@Musimasters
Ik kan niet door het huis lopen met mijn telefoon zonder dat de radiostream ermee stopt, vandaar dat ik het niet als perfect beoordeel. Ik had gehoopt dat dat mogelijk zou zijn met deze router.
Ook verliest een iPhone soms het signaal als het door te veel muren heen gaat.
Dat is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de router. Heb je hem op een erg ongunstige plaats staan zoals in de meterkast? Verder zijn de diktes (en het materiaal) van vloeren en muren ook erg bepalend. Heb je al gekeken of je hem op het meest ideale kanaal hebt staan voor jouw omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:00:
[...]

Had dat eerder gezegd dan had ik hem voor €120,- van je overgenomen. :+ Beetje overdreven reactie vind je niet? Router is nog erg jong. Maak gewoon een ticket aan en wacht ff af.

Ik heb nu al meer updates ontvangen van Synology dan in de hele 7 jaar van mijn vorige Netgear. Synlogy maakt zijn naam waar.
Het is ook mijn eigen schuld. Ik had beter moeten weten. Ik snap gewoon niet dat een router met 3 antennes van €150 minder presteert dan een Sitecom van 10+ jaar oud van een paar tientjes. Schoenmaker blijf bij je leest? Maar idd ervaringen verschillen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
kraades schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 19:34:
[...]

Het is ook mijn eigen schuld. Ik had beter moeten weten. Ik snap gewoon niet dat een router met 3 antennes van €150 minder presteert dan een Sitecom van 10+ jaar oud van een paar tientjes. Schoenmaker blijf bij je leest? Maar idd ervaringen verschillen.
Heb je wel het goede kanaal gekozen en de router op dezelfde plek opgesteld? Ik kan me echt niet voorstellen dat de RT900ac het minder doet dan je oude Sitecom eigenlijk. Overigens bepaald de prijs van de router natuurlijk niet het bereik. Daar zit ook een groot deel merk / bouwkwaliteit, features etc in. De oude Sitecom was ook vast geen "ac" router.

Ik zelf merk dat het bereik beter tot minimaal hetzelfde is als mijn vorige router met de opmerking dat de oude router op meer vermogen stond te zenden. Gebruik je wellicht alleen de 5GHz verbinding? Daarvan is het bereik per definitie minder ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Beide op 2.4GHz op dezelfde locatie op hetzelfde kanaal. Was idd geen ac router en had ook geen 5GHz dus daar heb ik geen ervaring mee. Het bereik van 5GHz is matig maar goed dat is zoals verwacht.

Ik moet eigenlijk een heatmap maken voor oude en nieuwe router zodat ik het objectief kan vergelijken.

En ik heb de router nu ook maar op Christmas Islands gezet...dat scheelt wel...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Hieronder een heatmap tussen Christmas Island (links) en Nederland (rechts) instelling op 2.4 GHz waarbij donkerder is beter. Bij Nederland zie je duidelijk de slechtere ontvangst in de woonkamer. Ik ben mij bewust van het feit dat de router in de meterkast (middenboven) ook niet helpt natuurlijk.

Ik zal nog eens op 5 GHz vergelijken en met de oude router...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mNbWaYYl.png

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk te zien zo'n heatmap. Bevestigt mijn bevindingen met Christmas Island settings. Leuk Kerst kadootje, dat extra bereik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
Met welke tool heb je die heatmap gemaakt? Het verschil met Christmas Island en Nederland is duidelijk zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Deze (gratis)

Edit:
Hieronder mijn ervaring bevestigd.
Links de nieuwe Synology router en rechts de oude Sitecom router. :-(
Blijkbaar neemt de Sitecom "made in China" WL-351 het niet zo nauw met de richtlijnen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yvapn6Jl.png

[ Voor 71% gewijzigd door technorabilia op 05-03-2016 18:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kraades schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:05:
Deze (gratis)

Edit:
Hieronder mijn ervaring bevestigd.
Links de nieuwe Synology router en rechts de oude Sitecom router. :-(
Blijkbaar neemt de Sitecom "made in Chrina" WL-351 het niet zo nauw met de richtlijnen?

[afbeelding]
Maar nu heb je de Syno niet op Christmas Island staan volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:40:
[...]

Maar nu heb je de Syno niet op Christmas Island staan volgens mij.
Klopt, dit is de NL instelling.

Vraag:
Via de interface kun je een schedule instellen wanneer WiFi aan moet staan. Dit kan op de command line ook met het commando synowireless worden uitgevoerd. Dit wil ik van buitenaf uitvoeren nl. via Domoticz als ik de lamp uit doe en ga slapen dan WiFi uit. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen?

Zou dit nog via een directe call naar de router kunnen worden uitgevoerd of ik iets verzinnen dat ik van buitenaf een commando kan uitvoeren? (namelijk synowireless --switch-wifi-on-off)

RT1900> synowireless --get-adapter-status wlan0
{
   "current_channel" : 11,
   "status" : "Enabled"
}

RT1900> 

[ Voor 252% gewijzigd door technorabilia op 05-03-2016 19:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
kraades schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:05:

Blijkbaar neemt de Sitecom "made in China" WL-351 het niet zo nauw met de richtlijnen?
Ik wil ook nog eens wat testjes doen met verschillende antenne posities, dat schijnt ook uit te maken. Misschien zijn de antenna's van deze twee routers ook anders gepositioneerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
gjmi schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Ik wil ook nog eens wat testjes doen met verschillende antenne posities, dat schijnt ook uit te maken. Misschien zijn de antenna's van deze twee routers ook anders gepositioneerd ?
De Sitecom is maar een klein doosje zonder externe antenne's...
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BMtHNX3t.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gjmi schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Ik heb ze in de richting schuin staan waar ik in huis ontvangst wil hebben, de 2 buitenste. De middelste heb ik gewoon rechtop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 12:51:
[...]

Ik heb ze in de richting schuin staan waar ik in huis ontvangst wil hebben, de 2 buitenste. De middelste heb ik gewoon rechtop staan.
Ik heb nog niet uitgezocht welke soort antennes het precies zijn. Maar antennes zenden rondom uit. En misschien juist minder in de richting waar je ze naar toe wijst. En het hangt blijkbaar ook af van hoe de antenne in je apparaat georiënteerd is.

Ik las ergens dat je het beste een deel van de antennes horizontaal en een deel verticaal kunt zetten. En dan misschien juist haaks op de richting waar je het beste signaal wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het zijn omni-directionele antenne's en zenden dus inderdaad rondom uit.
Hangt af van het de sterkte in dBi wat de dekking is.
http://www.simplewifi.com...a_Radiation_Explained.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2VL33Dmm.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door technorabilia op 06-03-2016 15:17 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Het advies van synology om 45 graden te doen is misschien gemiddeld gezien het beste, maar ieder huis is anders dus beetje experimenteren lijkt me de moeite waard. Ook gezien de hiervoor genoemde sitecom geen externe antennes had en toch beter leek te zijn. De antennes bij deze liggen hier plat in de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Mee eens. Meten is weten.
Ik weet niet hoeveel dBi de antenne's zijn maar je zou ze ook nog kunnen vervangen door andere exemplaren die je elders kunt positioneren.

Ik wil graag vanaf een client een commando uitvoeren op de router zonder het password in te moeten voeren.

Op de router heb ik een nieuwe gebruiker aangemaakt en de home directories aangezet. Ook heb ik in /etc/passwd de /sbin/nologin vervangen door /bin/sh zodat ik kan inloggen.

Op de client heb ik een nieuwe key gegenereerd met:
ssh-keygen

Hierna voor de nieuwe gebruiker de public key overgezet naar ~/.ssh/authorized_keys op de router.

Ik heb het volgende aangezet in /etc/ssh/sshd_config:
code:
1
2
3
RSAAuthentication yes
PubkeyAuthentication yes
AuthorizedKeysFile .ssh/authorized_keys

En hierna sshd herstart.
synoservicectl --restart sshd

Toch moet ik nog steeds het password ingeven als ik vanaf de client bijvoorbeeld een ssh verbinding wil maken.

Wat doe ik verkeerd? :?

[ Voor 72% gewijzigd door technorabilia op 06-03-2016 16:57 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
kraades schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:37:

Ik heb het volgende aangezet in /etc/ssh/sshd_config:
code:
1
2
3
RSAAuthentication yes
PubkeyAuthentication yes
AuthorizedKeysFile .ssh/authorized_keys

En hierna sshd herstart.
synoservicectl --restart sshd

Toch moet ik nog steeds het password ingeven als ik vanaf de client bijvoorbeeld een ssh verbinding wil maken.

Wat doe ik verkeerd? :?
Het pad van de AuthorizedKeysFile is een relatief pad, maar ten opzichte van wat? Maak er eens een absoluut (volledig) pad van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:41
Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 08:52:
Klein probleempje. In de nacht schakelt bij ons de Wifi uit. In de ochtend schakelt hij weer aan en het blijkt dat 2 telefoons dan niet meer automatisch online komen op de Wifi. Het probleem komt ook soms voor bij binnenkomst in huis. Het is niet met laptop en tablet. Telefoons zien Synology wel maar blijven hangen op verbinden.

Als ik de Wifi op telefoon uit en aan zet verbindt hij weer onmiddellijk. Zit niet in telefoons lijkt me want met mijn oude router deed ik precies hetzelfde en had ik nooit dit probleem.

Iemand enig idee waar dat in kan zitten en herkent iemand dit?
Je triggert mij, ik heb dit probleem inderdaad ook wanneer ik thuis kom met mijn telefoon van het werk. Alleen gebruik ik die thuis vrijwel nooit, dus ik heb er nooit meer een ticket voor aangemaakt.

Het probleem had een kennis van mij laatst ook, toevallig was haar toestel een Acer met Android net zoals het toestel van mijn werk. Toestel blijft dan hangen op "Optaining IP address", wifi uit en aan zetten en het werkt weer goed.

Het probleem lijkt dus vooral te zitten in het herverbinden met de wifi op (Acer) Android toestellen. Op mijn iPhone & iPad totaal geen problemen.

Heb jij wellicht het probleem ook met Android toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
gjmi schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:05:
[...]

Het pad van de AuthorizedKeysFile is een relatief pad, maar ten opzichte van wat? Maak er eens een absoluut (volledig) pad van.
Ik denk ten opzichte van home. Je kan het expliciet maken door er ~/.ssh/authorized_keys van te maken, maar ik geloof niet dat dat nodig is. Voor zover ik weet is ~/.ssh/authorized_keys het default pad en kan je het zelfs helemaal weg laten. Alleen maar AuthorizedKeysFile dus.

Zit het probleem niet aan de client kant? Is daar wel een key opgegeven? Welke client gebruik je kraades?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Excuses, ik was de identity (-i) parameter vergeten.
Het werkt nu en ik kan via een Domoticz switch WiFi aan-/uitzetten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/E3ymCyMt.jpg
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ cat synowireless.sh 
case "$1" in
  enable)
    ssh -p 5522 -i /root/.ssh/key-domoticz root@192.168.0.1 "synowireless --enable-adapter wlan0"
    ssh -p 5522 -i /root/.ssh/key-domoticz root@192.168.0.1 "synowireless --enable-adapter wlan1"
    ;;
  disable)
    ssh -p 5522 -i /root/.ssh/key-domoticz root@192.168.0.1 "synowireless --disable-adapter wlan0"
    ssh -p 5522 -i /root/.ssh/key-domoticz root@192.168.0.1 "synowireless --disable-adapter wlan1"
    ;;
esac
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ 

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 07-03-2016 18:09 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phoolie schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:38:
[...]

Je triggert mij, ik heb dit probleem inderdaad ook wanneer ik thuis kom met mijn telefoon van het werk. Alleen gebruik ik die thuis vrijwel nooit, dus ik heb er nooit meer een ticket voor aangemaakt.

Het probleem had een kennis van mij laatst ook, toevallig was haar toestel een Acer met Android net zoals het toestel van mijn werk. Toestel blijft dan hangen op "Optaining IP address", wifi uit en aan zetten en het werkt weer goed.

Het probleem lijkt dus vooral te zitten in het herverbinden met de wifi op (Acer) Android toestellen. Op mijn iPhone & iPad totaal geen problemen.

Heb jij wellicht het probleem ook met Android toestellen?
Yep, Android. Verschillende merken en verschillende versie's. Erg vaag. Het is overigens niet structureel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vorige update is nog maar een week oud, of er is alweer een verbetering.[quote=https://www.synology.com/en-global/releaseNote/RT1900ac]RT1900ac Release Notes
Version: 1.0.2-6022-1

(2016/03/10)
Fixed Issues
  1. VPN Server must be upgraded to version 2463 or later to be compatible with SRM 1.0.2.
  2. Fixed an issue where Internet connection might be unstable when Synology Router is connected to certain ISPs in the UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
Synology is er goed bezig met firmware updates!
Dat geeft mij echt vertrouwen voor de toekomst, mede omdat ze voor de NASsen ook (positief) bezig blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Hoop hem morgen binnen te hebben, samen met een Raspberry Pi 2 kit.

De oude Netgear WNDR-3700 lijkt steeds minder te performen, steeds meer haperende verbinding (Netflix schakelt constant tussen kwaliteit momenteel...) en daarnaast is de fabriekscalibratie van WiFi al om zeep dankzij DD-WRT, waarmee het signaal sindsdien beduidend minder is..

Lastige keuze tussen de Nighthawk en deze, maar de interface en features ogen toch beduidend beter van de Synology. Lees inderdaad dat sommigen issues hebben met WiFi, hoop dat het niet slechter is dan m'n huidige situatie :Y)

De Raspberry Pi 2 wil ik gaan inzetten voor Pi-hole :*) (en ja, Tweakers.net gaat op de whitelist ;) )

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Topicstarter
St00mwals schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:09:
Synology is er goed bezig met firmware updates!
Dat geeft mij echt vertrouwen voor de toekomst, mede omdat ze voor de NASsen ook (positief) bezig blijven!
Precies. Dit was voor mij de doorslaggevende reden om voor de RT1900ac te gaan boven bv een Asus model. Syology heeft een aardig track record op dit punt. Hopelijk laten nieuwe features ook niet meer al te lang op zich wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jean Paul schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 15:22:
Hoop hem morgen binnen te hebben, samen met een Raspberry Pi 2 kit.

De oude Netgear WNDR-3700 lijkt steeds minder te performen, steeds meer haperende verbinding (Netflix schakelt constant tussen kwaliteit momenteel...) en daarnaast is de fabriekscalibratie van WiFi al om zeep dankzij DD-WRT, waarmee het signaal sindsdien beduidend minder is..

Lastige keuze tussen de Nighthawk en deze, maar de interface en features ogen toch beduidend beter van de Synology. Lees inderdaad dat sommigen issues hebben met WiFi, hoop dat het niet slechter is dan m'n huidige situatie :Y)

De Raspberry Pi 2 wil ik gaan inzetten voor Pi-hole :*) (en ja, Tweakers.net gaat op de whitelist ;) )
Ik kom ook van een WNDR3700. Jij gaat blij worden. ;)

Kleine issue op dit moment dat mijn telefoon af en toe niet automatisch connect bij thuiskomst maar dat kan ook aan de laatste update van mijn telefoon liggen. Wifi is hier nu nog beter dan met mijn oude Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 20:21:
[...]

Ik kom ook van een WNDR3700. Jij gaat blij worden. ;)

Kleine issue op dit moment dat mijn telefoon af en toe niet automatisch connect bij thuiskomst maar dat kan ook aan de laatste update van mijn telefoon liggen. Wifi is hier nu nog beter dan met mijn oude Netgear.
Dank, nu kijk ik er nog harder naar uit :( ;)

Helaas blijkt er een misverstand bij het bedrijf waar ik besteld hebt, waardoor ik hem pas maandag in ontvangst mag nemen. Geduld is een moeilijke zaak :X :P

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Billster
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 13:46
Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 14:41:
De vorige update is nog maar een week oud, of er is alweer een verbetering.
[...]
Ah fijn,

Mijn router had automatisch 6022 geinstalleerd waarna VPN niet meer werkte en ook quickconnect niet meer, de router staat ergens ver weg dus moest anderhalf uur rijden om hem te downgraden naar 6007 hopelijk is het probleem opgelost met deze update en kan ik toch weer updaten, ik heb wel sindsdien auto-update maar uitgezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
gjmi schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:19:
Het advies van synology om 45 graden te doen is misschien gemiddeld gezien het beste, maar ieder huis is anders dus beetje experimenteren lijkt me de moeite waard. Ook gezien de hiervoor genoemde sitecom geen externe antennes had en toch beter leek te zijn. De antennes bij deze liggen hier plat in de behuizing.
45 graden hoek tussen de antennes is alleen praktisch als de router in een huis staat met meerdere verdiepingen.
Mocht je maar 1 verdieping willen voorzien dan kun je het best alle antennes recht omhoog zetten voor maximaal horizontaal bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Billster schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:03:
[...]

Ah fijn,

Mijn router had automatisch 6022 geinstalleerd waarna VPN niet meer werkte en ook quickconnect niet meer, de router staat ergens ver weg dus moest anderhalf uur rijden om hem te downgraden naar 6007 hopelijk is het probleem opgelost met deze update en kan ik toch weer updaten, ik heb wel sindsdien auto-update maar uitgezet!
Of je packages ook laten auto updaten want deze srm update had ook een update van de vpn package nodig. Dat zou dan moeten werken toch?
Bonthouse schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 15:55:
45 graden hoek tussen de antennes is alleen praktisch als de router in een huis staat met meerdere verdiepingen.
Mocht je maar 1 verdieping willen voorzien dan kun je het best alle antennes recht omhoog zetten voor maximaal horizontaal bereik
Klimkt logisch. Anders schiet je inderdaad omni directioneel door de vloer heen.

[ Voor 27% gewijzigd door technorabilia op 11-03-2016 18:46 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als het 2dBi antennes waren geweest was het inderdaad geen issue.
Maar het zijn 4.6dBi antennes. En die doen een beetje zoals het onderstaande plaatje aangeeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/c/dam/en/us/products/collateral/wireless/aironet-antennas-accessories/prod_white_paper0900aecd806a1a3e.doc/_jcr_content/renditions/0900aecd806a1a3e_null_null_null_08_07_07-05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Heeft er iemand toevallig ervaring met het opzetten van port forwarding voor één of meerdere specifieke IP adressen? Ik wil eigenlijk SSH port forwarden, maar toegankelijk maken via de RT1900AC voor enkele IP adressen, maar kan deze optie niet vinden...

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste