Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 14:03
Heb dat nog even geprobeerd, maar ik denk dat de storage van de Synology dan de bottleneck is. Als ik de file output naar null route dan gaat het wel iets sneller, maar nogsteeds minder snel dan met de kabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZ-1octm3ynpeEIa8LtatCziBqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3hcxJ1HgXhjcTa1xmdc6p90c.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door HammerT op 26-05-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:54
@HammerT
Ah, ik had mij niet gerealiseerd dat dit zo eigenlijk niet goed te testen is.

Je zou toch zeggen dat er wel een manier moet zijn om op de router zelf de maximale throughput te kunnen testen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Traffic control is een goede optie om te bekijken. De RT1900ac is eigenlijk niet zwaar genoeg uitgerust om dat goed te doen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:45

4POX

Everybody is wired

De RT1900AC is een ontzettend mooi apparaat met de verkeerde cpu. Het apparaat doet zijn werk. Maar soms is het netwerk gewoon te stroperig en moet je de router een reset geven.

Mijn vraag is. Wat is in 2021 een goede vervanger voor de RT1900AC die rond de 100 euro zit. Het draadloze gedeelte is niet zo belangrijk meer omdat een TP-LINK mesh netwerk set deze functie heeft overgenomen.

Wat zoek ik

Een stabiele router die regelmatig zijn updates krijgt. Ik zie erg veel routers die na release nog voor zes maanden updates krijgen en daarna valt het stil. Ik geloof niet dat in de afgelopen twee jaar geen lekker meer zijn gevonden of openbaar zijn gemaakt.

Gigabit poorten

Beheer kan gedaan worden in de browser zonder afhankelijk te zijn van een telefoon app.

De mogelijkheid om op een muur te hangen

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik auto reboot de RT1900ac tegenwoordig elke dag... 8)7

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

technorabilia schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:57:
Ik auto reboot de RT1900ac tegenwoordig elke dag... 8)7
Ik doe het nu eens per week. Er is altijd wel iets actief op het netwerk om het dagelijks te doen. 's nachts is bijvoorbeeld de backup van de NAS bezig.

In threat prevention had ik een vinkje staan bij update signatures elke dag om 2:00. Door covid19 en de maatregelen in dit land was ik om dat tijdstip vaak nog wakker. Van 2:00 tot 2:50 was de CPU zo druk dat het apparaat gewoon hing als een huis.

Als je googled op de CPU zie je dat alleen Synology die gebruikt. Waarschijnlijk was dit een dikke flop van Broadcom en vonden ze Synology alleen gek genoeg om die chips te kopen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 21:17

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Ik heb hier nog niet heel erg veel vertraging gemerkt op m'n 1900. Mis ik zo veel internet?!

Me_dusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Me_dusa schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:14:
Ik heb hier nog niet heel erg veel vertraging gemerkt op m'n 1900. Mis ik zo veel internet?!
Het is een geweldig apparaat zolang je de twee packages: safe browsing and threath prevention niet installeert. Deze claimen beide erg veel resources.

Ik blijf ze beide draaien omdat de logfiles vol staan met dingen die worden geblokkeerd. Er was een periode dat ik de 1900 ook gebruikte voor file sharing. Maar dat werd gewoon te veel.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 21:17

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Ik heb alleen DNS en VPN-Server draaien. En het is niet bloedsnel maar wel erg stabiel. Vooral door de stabiliteit heb ik m in dienst gehouden. Maar ik denk ook dat ik uiteindelijk ook toe ga zijn aan iets nieuws :)

Me_dusa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Me_dusa schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:24:
Ik heb alleen DNS en VPN-Server draaien. En het is niet bloedsnel maar wel erg stabiel. Vooral door de stabiliteit heb ik m in dienst gehouden. Maar ik denk ook dat ik uiteindelijk ook toe ga zijn aan iets nieuws :)
Ik ben zelf aan het denken aan de Ubiquiti edgerouters series. Goedkoop, gemaakt voor 1 taak en krijgen regelmatig updates.

Alleen heb ik geen idee waar ik over een jaar ben. Misschien ben ik dan wel verplciht om een Ziggo router te gebruiken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
Na wat omzwervingen een 2e hands RT1900AC aangeschaft voor €50 als goedkope oplossing met flink wat opties + Android app. Voor wifi gebruik ik 3 TP-Link Deco M5 units in AP mode waar vrijwel niets op in te stellen valt. De Deco is verder eigenlijk vrij probleemloos, zelfs in router mode met Trendmicro Home Threat Prevention ingebakken. Ongetwijfeld simpele reputation based malicious IP + FQDN blocking, maar eerlijk gezegd vertrouw ik die meer dan die van Dafe Access in SRM. Zou mooi zijn als SRM custom IP + Dnsbl lijsten zou ondersteunen!

Ik weet dat de 1900 SRM 1.3+ niet gaat krijgen (vlan support is voor mij niet relevant), maar als 2e handsje een prima router ter overbrugging naar wat beters. Overigens heb ik wifi uitgeschakeld en ook Threat Prevention weer gedeïnstalleerd omdat dat zoals bekend de router zeer merkbaar vertraagde (zowel SRM als het laden van web pagina's) en een hele berg false positives gaf. Zonder dat draait hij als een zonnetje eigenlijk.

Ook gekeken naar Firewalla opties (de Blue werkte overigens verbazingwekkend goed met arp spoofing die wordt gebruikt), maar die zijn me nieuw echt te duur, zeker als je ze uit de US moet importeren. Hoewel die wel veruit de meest gebruiksvriendellijke UI/app hebben, die ook nog eens volop in ontwikkeling is.

SRM heeft de belangrijskte functies aardig op orde: een lekker eenvoudige UI en grotendeels via de simpele Android app te bedienen, iets wat bij alle bekende x86 FW implementaties.(Pfsense. Opnsense, Sophos) helaas echt ontbreekt, en wat mij betreft voor thuisgebruik echt een gemis is (geen zin in gedoe met vpn om bij de UI te kunnen). Vandaag voor de grap eens Smart WAN in SRM geprobeerd met USB tethering via mijn Android telefoon, en dat werkte verbazingwekkend goed in een paar minuten!

Verlanglijstje SRM:
- Firewall flow logging (eventueel beperkt window in memory, nu alleen hit counter)
- Support for custom IP Threat + Dnsbl feeds
- Live Fqdn/domain logging langer dan paar minuten (Tfaffic Control - Domain - Live traffic)
- Menu structuur vaak niet erg logisch -> Veelgebruikte opties soms begraven in submenu's

TIP: NextDns op SRM (Threat Prevention, Ad blocking, DOH, caching, en werkt prima met client identificatie):
https://github.com/nextdns/nextdns/wiki/Synology-SRM
(Door caching op router kom je wellicht prima uit met de gratis 300k req/maand.)

[ Voor 49% gewijzigd door iisworks op 05-09-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

iisworks schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:03:
Na wat omzwervingen een 2e hands RT1900AC aangeschaft voor €50 als goedkope oplossing met flink wat opties + Android app. Voor wifi gebruik ik 3 TP-Link Deco M5 units in AP mode waar vrijwel niets op in te stellen valt. Ik weet dat de 1900 SRM 1.3+ niet gaat krijgen, maar voor die prijs een prima router ter overbrugging naar wat beters. Ook gekeken naar Firewalla opties, maar die zijn me nieuw echt te duur, zeker
Firewalla. Ik erop zoeken en kreeg een beetje een nanopi gevoel. De advertentie boeren weten dat ik op zoek ben naar een router en hierdoor bestoken ze met advertenties voor de nanopi. Soort kastje ontworpen voor een wrt firmware. (https://www.aliexpress.co...4f69-b27d-c7bc793476d6-19)

Het is niet makkelijk om de rt1900ac met pensioen te sturen. Ik merk wel dat die nu wat sneller draait nu ik de WIFI helemaal heb uitgezet. Misschien werden de wifi chips zo heet dat de CPU liep te throttelen. Twee jaar geleden heb ik al Arctic silver gesmeert. (jaja. Ik verveelde mij dus ging ik de koelpasta maar vervangen)

Ik heb de hele PCB afgescand naar misschien een hint of er een fan header was. Misschine een toekomst plan. Een fan inbouwen met een attiny8 arduino met een temperatuur sensor en een PWM library .

[ Voor 16% gewijzigd door 4POX op 04-09-2021 20:50 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@4POX
De router hangt bij mij 5 cm van de muur af in het luchtledige. Rondom vrij. Dat scheelt wel in de temp ontwikkeling.

👉🏻 Blog 👈🏻

• 4POX

4POX

Everybody is wired

technorabilia schreef op zondag 5 september 2021 @ 07:57:
@4POX
De router hangt bij mij 5 cm van de muur af in het luchtledige. Rondom vrij. Dat scheelt wel in de temp ontwikkeling.
In dit land is het altijd gemiddeld 30 garden :S

downloads: Synology Router Management 1.2.5 build 8227-1

De laatste firmware heeft maar 1 item in de changelog. Wat is het precies?

Supports adding Wi-Fi points with different MAC address prefixes to a mesh Wi-Fi system.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16
Heeft iemand IPv6 werkend gekregen op 1 van de Synology routers i.c.m. KPN/XS4ALL? IPv4 en TV heb ik zonder problemen aan de praat gekregen, alleen bij IPv6 loop ik echt volledig vast met de opties die er zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik ben op een RT1900ac van SRM 1.2.5-8227 Update 2 naar SRM 1.2.5-8227 Update 4 gegaan en heb sindsdien last van een trage verbinding. Ook de SRM user interface zelf reageert erg traag. Een reboot helpt niet.

Herkenbaar?

https://www.synology.com/...model=RT1900ac#ver_8227-4

👉🏻 Blog 👈🏻

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:27
Eens zien of dit topic nieuw leven is in te blazen :)

Ik denk, dat ik op de markt kom/ben voor een nieuwe router achter mijn gebridgd Ziggo Modem. Ik zeg denk, omdat sinds kort mijn huidige Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router een vorm van narigheid 'lijkt' te zijn gaan vertonen. Zo wordt deze (ook na deze warme zomer) zo nu en dan warmer dan voorheen en is de WiFi-snelheid op de iPhones en iPads in mijn huishouden een verdieping onder de locatie van de R7800 niet meer om over naar huis te schrijven. Haalde ik daar steevast de maximale Speedtest, de laatste tijd blijft deze veelvuldig steken tussen de 30 en 40 Mbit/s. Op zich nog wel voldoende uiteraard, maar omdat deze mximaal 350 Mbit/s was, voelt dit niet meer lekker.

Destijds heb ik de Netgear R7800 verkozen boven de Synology RT2600ac afgaande op de grote routertest bij Hardware info. De R7800 heeft zijn/haar werk altijd goed gedaan tot nu dan waarschijnlijk.

Omdat iets nieuws altijd leuk is, ben ik mij eens gaan oriënteren en kwam ik er eigenlijk bij toeval achter dat Synology de RT6600ax heeft uitgebracht. Wow, wat een apparaat en wat zou ik graag van SRM gebruik willen maken (want die interface van Netgear is om te huilen zo ouderwets als dat die er uit ziet). Natuurlijk, de RT6600ax is erg aan de prijs en zijn er legio alternatieven die aanzienlijk minder kosten. Maar wat vind ik dat SRM mooi. Dat is voor mij een erg dikke plus.

Maar wat zijn nu de prestaties? Wat is de WiFi snelheid in een recente woning? Zijn er hier ervaringen?

• 4POX

4POX

Everybody is wired

RicoK schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:46:
Eens zien of dit topic nieuw leven is in te blazen :)

Ik denk, dat ik op de markt kom/ben voor een nieuwe router achter mijn gebridgd Ziggo Modem. Ik zeg denk, omdat sinds kort mijn huidige Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router een vorm van narigheid 'lijkt' te zijn gaan vertonen. Zo wordt deze (ook na deze warme zomer) zo nu en dan warmer dan voorheen en is de WiFi-snelheid op de iPhones en iPads in mijn huishouden een verdieping onder de locatie van de R7800 niet meer om over naar huis te schrijven. Haalde ik daar steevast de maximale Speedtest, de laatste tijd blijft deze veelvuldig steken tussen de 30 en 40 Mbit/s. Op zich nog wel voldoende uiteraard, maar omdat deze mximaal 350 Mbit/s was, voelt dit niet meer lekker.

Destijds heb ik de Netgear R7800 verkozen boven de Synology RT2600ac afgaande op de grote routertest bij Hardware info. De R7800 heeft zijn/haar werk altijd goed gedaan tot nu dan waarschijnlijk.

Omdat iets nieuws altijd leuk is, ben ik mij eens gaan oriënteren en kwam ik er eigenlijk bij toeval achter dat Synology de RT6600ax heeft uitgebracht. Wow, wat een apparaat en wat zou ik graag van SRM gebruik willen maken (want die interface van Netgear is om te huilen zo ouderwets als dat die er uit ziet). Natuurlijk, de RT6600ax is erg aan de prijs en zijn er legio alternatieven die aanzienlijk minder kosten. Maar wat vind ik dat SRM mooi. Dat is voor mij een erg dikke plus.

Maar wat zijn nu de prestaties? Wat is de WiFi snelheid in een recente woning? Zijn er hier ervaringen?
Ik kan je niets vertellen over de 6600AX behalve dat ik vind dat het een lelijke kapstok is. Ik ben wel heel benieuwd naar de RT3000AX.

https://nascompares.com/2...synology-rt3000ax-router/

Bijna dezelfde specificaties in een vriendelijke behuizing.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 08:06

mickjuh

Good news everyone!

Voor mijn broertje wil ik een Synology router + access point aanschaffen om in een mesh samen te draaien. Zelf heb ik de RT2600ac + MR2200ac en ben daar erg tevreden over.

Op de Synology website zie ik bij de 2600 router staan: "Synology garandeert dat tot december 2025 software-updates voor dit product worden verstrekt." Bij de 2200 staat hierover niets.

De RT6600ax is flink duurder als router maar daarover zeggen ze dat ze tot december 2027 updates garanderen.

Enig idee tot wanneer de 2200 zijn updates blijft ontvangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 10:06
Even een eravring delen hier. Net voor nieuwjaar een firmware update gedaan die mijn RT6600ax in een bootloop heeft gezet. Niet te redden. Zelf synology geeft toe dat het ding bricked is. Nu wil ik wel waarschuwen dat Synology service best droevig is.

Ik moet namelijk 160 USD betalen voor RMA shipping vanuit Us naar Singapore omdat ik het rotding op amazon heb gekocht...

Laatste keer dat ik synology spul koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:41
@jvvv Ik vind het meer een ervaring met kopen bij Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

In november 2024 heb ik de Synology Solution day bezocht in Utrecht. Wat mij sindsdien dwars zit is dat een personeelslid daar heeft bevestigd dat Synology routers EOL zijn.

De laatste router en de laatste grote firmware update zijn beide van november 2022. Dus het staat al een tijdje stil. Daarna heeft Synology alleen nog maar bugfixes en security updates uitgebracht.

Ik zit nu te dubben of ik mijn Synology Router en de mesh punten ga verkopen. Het blijft geweldig spul om te gebruiken en te configureren. Maar het gevoel dat Synology er niet meer zoveel omgeeft knaagt wel.

AKA Rinkel weblog

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:41
4POX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:01:
In november 2024 heb ik de Synology Solution day bezocht in Utrecht. Wat mij sindsdien dwars zit is dat een personeelslid daar heeft bevestigd dat Synology routers EOL zijn.

De laatste router en de laatste grote firmware update zijn beide van november 2022. Dus het staat al een tijdje stil. Daarna heeft Synology alleen nog maar bugfixes en security updates uitgebracht.
...
Dat vind ik wel jammer. Gelukkig heb ik mijn 2600 tweedehands gekocht, dus niet voor de hoofdprijs.

edit: die mededeling van dat personeelslid wordt voor mijn router op dit moment nog niet bevestigd op de synology site.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 14-02-2025 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

McLambo

MTB Junky

4POX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:01:

Ik zit nu te dubben of ik mijn Synology Router en de mesh punten ga verkopen. Het blijft geweldig spul om te gebruiken en te configureren. Maar het gevoel dat Synology er niet meer zoveel omgeeft knaagt wel.
Jammer!

Ik heb hier 2x de RT2600 draaien, met name de beschermingsmogelijkheden voor kinderen zijn heel mooi ingebakken in SRM.

Was van plan om er een RT6600 bij te gaan halen op een gegeven moment, dat nog maar eens goed overwegen dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
McLambo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:32:
Was van plan om er een RT6600 bij te gaan halen op een gegeven moment, dat nog maar eens goed overwegen dan....
Wat moet je overwegen dan? De rt6600ax is en blijft gewoon een erg goed ding. En het huidige SRM is en blijft gewoon goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterstr
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 20:39
RicoK schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Wat moet je overwegen dan? De rt6600ax is en blijft gewoon een erg goed ding. En het huidige SRM is en blijft gewoon goed.
Zolang Synology nog security updates uitbrengt is er niet zo veel aan de hand. Op het moment dat ze daar mee stoppen wordt het gevaarlijk. Zeker voor een router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

McLambo

MTB Junky

RicoK schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Wat Peterstr hier boven ook al aanhaalt; alles valt en staat bij het blijven ondersteunen op security vlak.
Zodra er een kritieke CVE niet meer gepatched wordt is het product obsolete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@peterstr en @McLambo natuurlijk, jullie hebben helemaal gelijk.
Ik ben ook wel bang, dat, nou ja ook weer niet, want SRM werkt gewoon erg prettig, zoals het nu is, het OS niet meer verder gaat worden ontwikkeld, maar Synology kennende zal het wel security fixes en updates blijven uitbrengen. Misschien wishfull thinking of de wens is de vader van de gedachte, maar ik ben erg gelukkig met m’n rt6600ax.
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste