Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Dat kun je via de firewall instellen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jurroen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 15:48:
Heeft er iemand toevallig ervaring met het opzetten van port forwarding voor één of meerdere specifieke IP adressen? Ik wil eigenlijk SSH port forwarden, maar toegankelijk maken via de RT1900AC voor enkele IP adressen, maar kan deze optie niet vinden...
Rubriek: Internet en dan poort doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-09 00:16

jurroen

Security en privacy geek

Verwijderd schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 16:31:
[...]
Rubriek: Internet en dan poort doorsturen.
Dankjewel voor de snelle reactie. Zo ver was ik al. Dan zet ik echter de poort voor alles en iedereen open. Ik wil eigenlijk ook nog op IP kunnen filteren, zoals sommige routers dat wel kunnen. Ik heb het in de firewall geprobeerd (de geforwarde poort voor de juiste IP adressen 'toegestaan', standaard actie op block), maar dat werkt niet. Kan er dan alsnog van een ander systeem, met een IP die niet in de lijst voorkomt, op.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat is vreemd. Bij Source IP geef je aan welke IP adressen mogen connecten. Je hebt ook op het hoofdniveau aangeven If no rules are matched: Deny Access?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

kraades schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:39:
Dat is vreemd. Bij Source IP geef je aan welke IP adressen mogen connecten. Je hebt ook op het hoofdniveau aangeven If no rules are matched: Deny Access?
Yes! Moet geen ******* uitmaken dat geforwarde poort > 1024 is toch?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jUWSECc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jurroen schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 17:23:
[...]

Dankjewel voor de snelle reactie. Zo ver was ik al. Dan zet ik echter de poort voor alles en iedereen open. Ik wil eigenlijk ook nog op IP kunnen filteren, zoals sommige routers dat wel kunnen. Ik heb het in de firewall geprobeerd (de geforwarde poort voor de juiste IP adressen 'toegestaan', standaard actie op block), maar dat werkt niet. Kan er dan alsnog van een ander systeem, met een IP die niet in de lijst voorkomt, op.
Sorry, door mij verkeerd begrepen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 18:49
Iemand anders ook het probleem dat je de updates niet automatisch te zien krijgt.
Als ik check op updates zegt hij controleer je internet verbinding.
Ook packages installeren wil niet echt, hij zegt domweg dat hij ze niet kan downloaden.
Internet van Xs4all, met een vlan tag voor tv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Waarschijnlijk je DSN niet in orde.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Had ook al aan mijn DNS gedacht, alleen meer als 8.8.8.8 kan ik er denk ik niet van maken.
Die werkt op mijn NAS ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Network Tools, Ping/Traceroute werkt wel goed voor bv. download.synology.com?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Een ping werkt niet, maar dat is denk ik meer omdat hij niet antwoord.
Een traceroute doet het wel, alleen wel langzaam maar het werkt, 14 hops in totaal.

Het aparte is dat mijn nas die achter dezelfde lijn zit wel prima naar synology kan connecten...

[ Voor 30% gewijzigd door Dromer op 12-03-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Hm, als je gateway, dns e.d. in orde is ern je kunt pingen/traceroute gebruiken via tools of vanaf de prompt dan weet ik het ook niet helaas.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Dromer schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 22:30:
Iemand anders ook het probleem dat je de updates niet automatisch te zien krijgt.
Als ik check op updates zegt hij controleer je internet verbinding.
Ook packages installeren wil niet echt, hij zegt domweg dat hij ze niet kan downloaden.
Internet van Xs4all, met een vlan tag voor tv..
Had ik hier ook.
Probleem is inderdaad DNS. Setup hier is kabel-isp>Cisco32XX>syno>lan
Oplossing is bij netwerkcenter>internet>verbinding het veld DNS server openlaten/leeg. ( verbindingstype = automatisch, instellen standaard gateway = ingeschakeld ) Blijkbaar vindt de syno dan zelf de DNS.
Als dat niet werkt even alles settings saven, herstel naar fabrieks instellingen, dan weer settings laden, en DNS veld leegmaken.

Hier gaat ie weer als een zonnetje.

[ Voor 4% gewijzigd door DIKKEHENK op 13-03-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Helaas werkt het hier niet.
Heb zelfs de router gereset, alles gelaten voor wat het is en even internet geconfigureerd maar zelfs dan wil hij niet.
Na terugplaatsen oude config ook nog steeds niet.
raar verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 00:02
Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van deze router. Ik heb al een NAS van Synology waar ik zeer tevreden over ben, maar op de router markt hebben ze me nog niet echt overtuigd.. Hij vervangt de Horizon van Ziggo, welke het in principe prima deed op het bereik na. Ik heb nu een los modem in bridge met de router er direct achter.

Het duurt regelmatig minuten lang voordat websites laden. Ik dacht eerst dat het een DNS issue was maar na verschillende te hebben geprobeerd blijkt dat niks uit te maken. Als ik de router op dat moment ping krijg ik een time-out, terwijl ik op zo'n 4 meter afstand zit met het ding direct in zicht.

Ik denk dat hij weer retour gaat en wordt vervangen door een AC68u, die dit probleem hopelijk niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Lunaticc schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:59:
Ik denk dat hij weer retour gaat en wordt vervangen door een AC68u, die dit probleem hopelijk niet heeft.
Offtopic: let wel even op een aantal privacy issues icm AiProtection: http://www.flexhub.org/forum/index.php?topic=788.0

Ontopic: Ik heb zelf ook Ziggo. Eerst het 200mbit 'particuliere' abonnement en nu het 500mbit 'zakelijke' abonnement. Maar geen enkele issues met ping, het laden van websites, etc. Ik gebruik Ziggo's eigen DNS.

In de '200mbit tijd' had ik een Cisco modem (EPC3928), sinds de '500mbit tijd' is het een Technicolor (TC7210).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 20:07
kraades schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 18:34:
[...]

Of je packages ook laten auto updaten want deze srm update had ook een update van de vpn package nodig. Dat zou dan moeten werken toch?

[...]
Bij mij is auto-update voor VPN grayed-out 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lunaticc schreef op zondag 13 maart 2016 @ 12:59:
Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van deze router. Ik heb al een NAS van Synology waar ik zeer tevreden over ben, maar op de router markt hebben ze me nog niet echt overtuigd.. Hij vervangt de Horizon van Ziggo, welke het in principe prima deed op het bereik na. Ik heb nu een los modem in bridge met de router er direct achter.

Het duurt regelmatig minuten lang voordat websites laden. Ik dacht eerst dat het een DNS issue was maar na verschillende te hebben geprobeerd blijkt dat niks uit te maken. Als ik de router op dat moment ping krijg ik een time-out, terwijl ik op zo'n 4 meter afstand zit met het ding direct in zicht.

Zit niet in router. Hier ook Ziggo en volle mep. ;) (met op dit moment 4 personen die de router belasten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 00:02
jurroen schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:15:
[...]

Offtopic: let wel even op een aantal privacy issues icm AiProtection: http://www.flexhub.org/forum/index.php?topic=788.0

Ontopic: Ik heb zelf ook Ziggo. Eerst het 200mbit 'particuliere' abonnement en nu het 500mbit 'zakelijke' abonnement. Maar geen enkele issues met ping, het laden van websites, etc. Ik gebruik Ziggo's eigen DNS.

In de '200mbit tijd' had ik een Cisco modem (EPC3928), sinds de '500mbit tijd' is het een Technicolor (TC7210).
Thanks, zal het eens doornemen. Hier staat sinds een aantal dagen een Technicolor TC7200.
Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:38:
[...]

Zit niet in router. Hier ook Ziggo en volle mep. ;) (met op dit moment 4 personen die de router belasten)
Als ik de router niet eens kan pingen lijkt me dat van wel :P Bovendien had ik met de Horizon (die door veel mensen wordt vervloekt) nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
St00mwals schreef op zondag 13 maart 2016 @ 16:37:
[...]

Bij mij is auto-update voor VPN grayed-out 8)7
Je hebt gelijk. Zie ik nu pas.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik heb hier sinds de laatste update last van bijzonder traag internet, maar ook streamen over het netwerk gaat voor geen meter meer.

Vóór de update kon ik met gemak M2TS-bestanden à 30mbit/s streamen, na de update buffert hij vrij vaak en verdwijnt de Synology ineens uit het netwerk. Ook internetpagina's laden duurt een eeuwigheid, als ze al laden..

Heb de oudere firmware er maar weer op gezet, en nu werkt alles weer naar behoren. Ik wacht wel op een nieuwe update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommert38 schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:51:
Ik heb hier sinds de laatste update last van bijzonder traag internet, maar ook streamen over het netwerk gaat voor geen meter meer.

Vóór de update kon ik met gemak M2TS-bestanden à 30mbit/s streamen, na de update buffert hij vrij vaak en verdwijnt de Synology ineens uit het netwerk. Ook internetpagina's laden duurt een eeuwigheid, als ze al laden..

Heb de oudere firmware er maar weer op gezet, en nu werkt alles weer naar behoren. Ik wacht wel op een nieuwe update :)
Hoe kan het dat de een dit wel heeft en ander niet? Vanmiddag, 1 op Netflix, 1 gamed online, ik stream muziek vanaf de NAS en vrouw zat te internetten. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Dat is nou net de hamvraag. Niemand heeft dezelfde configuratie, apparatuur, etc. Iets in deze update verstoort mijn instellingen in ieder geval, en ik raad anderen aan, die er ook last van hebben, te downgraden naar de vorige SRM-versie. De fabrieksinstellingen en configuratieback-up terugzetten volstond in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:26
Bonthouse schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 19:00:
Als het 2dBi antennes waren geweest was het inderdaad geen issue.
Maar het zijn 4.6dBi antennes. En die doen een beetje zoals het onderstaande plaatje aangeeft.

[afbeelding]
Het ligt vast aan mij, maar ik begrijp dat plaatje niet helemaal. Maar jij gaf in een andere post aan dat een 45 graden hoek alleen praktisch is in een huis met meerdere verdiepingen. Nou zit ik in die situatie, maar wil de router aan de muur gaan bevestigen. Moet ik dan de antennes naar boven laten wijzen en dan de buitenste in 45 graden zetten? En maakt het dan nog uit of de router beneden of boven hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Niet online
Beste plaatsing van de router ligt een beetje aan waar je het meest bent (dichter bij = beter signaal) maar een 45 graden hoek tussen de antennes is in jouw situatie dan zeer aan te raden.
Zo wordt er een echte omni-directionale dekking uitgezonden dat in combinatie met beamforming dan het beste signaal zal garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:26
Ok, maar dan dus wel de antennes naar boven laten wijzen, ook als de router niet beneden staat of moet ik dan juist de antennes naar beneden richten? En dan uiteraard de 2 buitenste weer in een 45 graden hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar kan ik vinden hoe je in de router VPN Client precies instelt? Geen VPN server dus, die heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2016 @ 12:37:
Waar kan ik vinden hoe je in de router VPN Client precies instelt? Geen VPN server dus, die heb ik niet nodig.
Via Internet, Connection, VPN Setttings. In de Help staat het uitgelegd...

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 14-03-2016 18:18 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat had ik al gevonden, maar bij invullen loop ik vast. Ik dacht dat je via Open VPN gratis kon surfen maar ik moet een certificaat inbrengen. Zegt me niks.

NB: heb nog nooit met een VPN Client gewerkt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat is bv. de ca.crt die je van de VPN provider krijgt.
Bv. voor PIA @ https://www.privateinternetaccess.com/openvpn/openvpn.zip.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Dromer schreef op zondag 13 maart 2016 @ 11:50:
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Helaas werkt het hier niet.
Heb zelfs de router gereset, alles gelaten voor wat het is en even internet geconfigureerd maar zelfs dan wil hij niet.
Na terugplaatsen oude config ook nog steeds niet.
raar verhaal...
Wat als je van scratch begint? of manueel de laatste update installed?
Want het is een DNS issue, da's de reden dat de router het Syno HQ niet ziet.
De laatste FW heeft ook een XS glas preset, dus ik zou die even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-08 22:39

Jean Paul

Reservebelg

Gisteren eindelijk de router mogen ontvangen :*)

Netwerkkabel tussen PC en router, alles configureren (vast WAN IP, (W)LAN, DNS etc) en daarna de grote wisseltruc. Alles werkte direct, apparaten verbonden direct met WiFi en de reactiesnelheid van het laden van pagina's is vele malen beter dan voorheen (maar kan beter). De updates daarna kunnen installeren en klaar.

SRM is echt een hele verademing ten opzichte van de Netgear firmware en OpenWRT. Werkelijk een prachtig pakket en tot zover uitstekend onderhouden met updates :)

De RPi voorrang verlenen op het netwerk was in een oogwenk ingesteld (want DNS ad-blocker). Ook mooi dat je een bepaalde bandbreedte kan garanderen per MAC en per protocol per MAC. Zodoende heeft de RPi niet alleen voorrang, DNS op de RPi heeft weer voorrang op de rest van de RPi.

Nog verder mee spelen de komende tijd en kijken of de vertraging eer websites laden beter kan. Elders (KPN glasvezel + Nighthawk WiFi) is het enter en beeld, dat wil thuis (Telenet kabel + Synology WiFi) toch nog ietwat langer duren..

Momenteel de volgende constructie:
Telenet modem (DMZ) <> WAN poort Synology <> Ethernet RPi (DNS ad-blocker)
                                          <> WiFi alle overige apparatuur

Telenet gevraagd of ze de modem in bridge willen zetten, hoop dat ze hierin meegaan...

offtopic:
Pi-hole werkt uitstekend, maar Tweakers.net whitelisten gaat dus niet zonder de volledige ad-domains te whitelisten.. Dus een schildje aangeschaft :Y)

Bij thuiskomst toch wat eigenaardigheden.. Kon in eerste instantie niet op de beheerpagina komen. Pas na de https-variant benaderd te hebben, lukte dit wel.. De https-variant klaagde overigens over certificaten, zal wel aan self-signed liggen vermoed ik.

Naar aanleinding van een post van Thinkpad elders, eens e.e.a. geconfigureerd:
  • Via OpenNIC twee Nederlandse DNS-servers geconfigureerd (geen in België :()
  • DNS-verkeer forceren naar de RPi
  • SSH nodig, firewall wordt automatisch geconfigureerd maar de security advisor klaagt daarna dat externe IP's ook toegang hebben, rule verder dichtgetimmerd
  • Router weigerde de verbinding over SSH met zelf gekozen username. Moet dus via root, waarvan het wachtwoord gelinkt is met het Admin account. Stond disabled dus via Storage & Printers > Privileges > User geactiveerd en nieuw WW ingesteld
  • iptables commando's geprobeerd, DNS routing stuk.. Aangezien RPi in dezelfe IP range zit, zat deze vast in een reroute loop.. volgende commando's geprobeerd:
    code:
    1
    2

iptables -t nat -A PREROUTING ! -s 192.168.1.253 -p udp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.253
    iptables -t nat -A PREROUTING ! -s 192.168.1.253 -p tcp --dport 53 -j DNAT --to 192.168.1.253

met succes!
  • reboots droppen eigen iptable rules, de twee commando's in een script opgeslagen als S99zzdnsreroute.sh in /usr/syno/etc/rc.d, daarna CHMOD 755 erover
  • reboot en dns leak sites geprobeerd terwijl PC hard 8.8.8.8 als DNS-server ingesteld had, en inderdaad werd alles via de RPi afgehandeld, nog meer succes :9
  • NTP server aangezet en getest, firewall rules voor aangepast en nu ook werkend
Nu nog eens kijken of ik kan spelen met RADIUS..

So far gaat het browsen in ieder geval beduidend sneller op alle apparaten. Al met al weer een vruchtbare avond :D

[ Voor 39% gewijzigd door Jean Paul op 15-03-2016 22:06 ]

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:49
Nieuwe features aangekondigd in SRM 1.1: https://www.synology.com/en-global/events/CeBIT/features

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dav1d schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:49:
Ik zie nog niets over band steering en minimum rssi. :-(
:D
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1cXXUtT.png

Aan het screenshot te zien werken ze blijkbaar ook aan een tri-band router. Binnenkort een Synology RT3200ac?

De RT1900ac scoort trouwens matig in de review van Smallnetbuilder:
Very poor wireless performance on both bands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Dav1d schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:09:
[...]

:D
[afbeelding]

Aan het screenshot te zien werken ze blijkbaar ook aan een tri-band router. Binnenkort een Synology RT3200ac?

[...]
Nu wordt er al een oudere firmware versie gebruikt in die test. Meerdere testen laten wel hetzelfde zien, ben benieuwd of dat inderdaad nog gaat beteren.

Tot zover is het beter in mijn situatie t.o.v. de WNDR-3700, maar deze was ook mank. Kan voor de grap nog eens een heatmap proberen te maken van beide routers, maar dat zal dan eerder dit weekend worden.

Daarnaast is er nog altijd de truc met Christmas Island :P

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 18:51
Dav1d schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 10:09:
[...]

[...]
Ik haal wan<->lan 950mbps beide kanten op, dus ik heb betere resultaten als deze website?

(Getest met speedtest.net misschien niet nauwkeurig, maar dat is wel een grote afwijking van de die test website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

gjmi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:43:
[...]

Ik haal wan<->lan 950mbps beide kanten op, dus ik heb betere resultaten als deze website?

(Getest met speedtest.net misschien niet nauwkeurig, maar dat is wel een grote afwijking van de die test website)
Welke firmware draai jij?

Overigens lekkere verbinding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Jean Paul schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:07:
[...]

Welke firmware draai jij?

Overigens lekkere verbinding :P
Dit heb ik getest met de vorige versie. Ik zal straks eens kijken wat ik haal op de huidige. Het is nogal afhankelijk van server en tijdstip.
De router is denk ik nooit de bottleneck ;)

(Tweak.nl glasvezel 1000/1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
gjmi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 14:45:
[...]
De router is denk ik nooit de bottleneck ;)

(Tweak.nl glasvezel 1000/1000)
De throughput is vooral afhankelijk van "verkeerbeheer" lijkt het. Zodra je dat aanzet is de throughput lager als ik externe reviews mag geloven. Misschien kun je eens testen wat je haalt met "verkeerbeheer" aan? Dat is interessante informatie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Traffic Control heb ik uitgezet i.v.m. matige throughput. Dat was wel een paar firmware versies terug...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online
Zouden sommige hun ervaringen willen delen qua max wifi throughput op ac?

Ik heb het aan het begin wel eens gevraagd en niet echt duidelijke antwoorden gekregen.
Inmiddels zijn we ook diverse firmware versies verder dus het zal wel meer zijn dan in het begin.
Ik vond het in begin tegenvallen qua snelheid.. sowieso zijn reviews lastig te verifiëren.

Zijn er mensen die domweg een kamer verder dan de synology 65+ MB halen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Een paar firmwares geleden 100 Mbps op 5 GHz...
kraades in "[Ervaringen] Synology router RT1900ac"

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 16:03
Vorige firmware kon ik een speedtest doen met 189Mbps met iPhone (5Ghz).

[ Voor 5% gewijzigd door Bever op 16-03-2016 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 20:07
Quakie schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:20:
Zouden sommige hun ervaringen willen delen qua max wifi throughput op ac?

Ik heb het aan het begin wel eens gevraagd en niet echt duidelijke antwoorden gekregen.
Inmiddels zijn we ook diverse firmware versies verder dus het zal wel meer zijn dan in het begin.
Ik vond het in begin tegenvallen qua snelheid.. sowieso zijn reviews lastig te verifiëren.

Zijn er mensen die domweg een kamer verder dan de synology 65+ MB halen?
Goed genoeg?
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5173355423.png

Telfort glas 100/100 abo.
Gewoon een Experia v8 (wifi uit) aangesloten en daarachter de RT1900ac.
.
De RT staat in mijn meterkast, op een meter of 7 afstand met twee muurtjes ertussen

Vraag niet helemaal goed begrepen/gelezen 8)7
Als ik een ISO van 4 GB wil downloaden van mijn NAS (DS212), dan trek ik zo'n 17MB/s en wil ik een ISO van 7 GB uploaden dan trek ik zo'n 25MB/s. Let wel: allebei in Windows 10.

Kan zo ff niet iets anders voor je testen.

[ Voor 14% gewijzigd door St00mwals op 16-03-2016 21:31 . Reden: Vraag niet goed gelezen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Van de USB3.0-schijf die aan de Synology hangt naar mijn pc ~230 Mbps en vice versa ~200 Mbps. De drivers van mijn wifi AC-kaart zijn nog niet optimaal, dus daar zit wellicht nog wat snelheidsverlies in :)

Dat overigens op een afstand van zo'n 6 meter zonder muren, wel wat meubels ertussen.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommert38 op 16-03-2016 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Nu online
St00mwals schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 20:14:
[...]

Goed genoeg?
[afbeelding]

Telfort glas 100/100 abo.
Gewoon een Experia v8 (wifi uit) aangesloten en daarachter de RT1900ac.
.
De RT staat in mijn meterkast, op een meter of 7 afstand met twee muurtjes ertussen

Vraag niet helemaal goed begrepen/gelezen 8)7
Als ik een ISO van 4 GB wil downloaden van mijn NAS (DS212), dan trek ik zo'n 17MB/s en wil ik een ISO van 7 GB uploaden dan trek ik zo'n 25MB/s. Let wel: allebei in Windows 10.

Kan zo ff niet iets anders voor je testen.
Thanks voor reply en latere aanpassing. Ja klopt ik zoek ongeveer max op WiFi via vermoedelijk interne netwerk. Dus 600Mbit of hoger. Ik wil weten of mijn apparaat uit 2013 verslagen wordt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 18:40
Ik zag net iets vreemds (denk ik). Op mijn router heb ik een extra gebruiker "openvpn" aangemaakt, die ik gebruik als inlog account voor openvpn connecties. Normaal bestaat die openvpn account dus niet.

Ik zag echter dat deze account de owner is van allerlei files in directories die horen bij geinstalleerde packages, zoals DNSServer. Bijvoorbeeld de scripts in de /var/packages/DNSServer/scripts directory. Dit lijkt me niet logisch. Kan iemand die geen extra account heeft aangemaakt en DNSServer wel heeft geinstalleerd eens kijken welke account de owner is van deze files?

root@SynologyRouter /var/packages/DNSServer> ls -l /var/packages/DNSServer/scripts
drwxr-xr-x 2 openvpn users 4096 Feb 24 04:14 backup
drwxr-xr-x 2 openvpn users 4096 Feb 24 04:14 network_hook
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 2322 Feb 24 04:14 postinst
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 258 Feb 24 04:14 postuninst
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 18 Feb 24 04:14 postupgrade
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 213 Feb 24 04:14 preinst
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 249 Feb 24 04:14 preuninst
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 674 Feb 24 04:14 preupgrade
-rwxr-xr-x 1 openvpn users 7601 Feb 24 04:14 start-stop-status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

TF0 schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 17:27:
[...]
- Radius server werkt erg goed; kan alleen niet het dataverbruik per gebruiker zien
[...]
Ben gisteren eens wezen spelen met de RADIUS server, maar tot noch toe geen verbinding kunnen opzetten.. Hoe heb jij deze met succes op kunnen zetten, en heb je ook een Windows client welke hiermee verbindt?

Heb het geïnstalleerd, certificaat aangemaakt, in Windows 10 geïmporteerd in de trusted root. Bij het verbinden wordt er een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd, maar niks werkt hier. De help file is behoorlijk onbehulpzaam hierin, deze zegt wel iets over een username, maar niet waarmee deze moet matchen. In ieder geval niet met die van de router.

Veel met instellingen zitten spelen zoals authenticatie in Windows 10, wat soms resulteert in een melding dat er een certificaat vereist is, en soms blijft deze proberen te verbinden zonder melding of succes.

Ik lees vooral op internet de vraag naar een guide, maar oplossingen tot zover blijven uit.. Vanavond weer verder prutsen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

TF0

Jean Paul schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:28:
[...]

Hoe heb jij deze met succes op kunnen zetten, en heb je ook een Windows client welke hiermee verbindt?
Ik moet bekennen dat ik geen certificaat heb voor mijn router, dus ik heb het zonder certificaat ingesteld, dat risico neem ik dan maar. Ik wacht wel tot er iets wordt geregeld vanuit Synology (zoals met DSM 6).
Ik heb het werkend op Windows 10 (x64), Windows 7 (x64), Windows Phone 8.1, WM10, Ubuntu 15.10 (x64) en iOS 9.2.1 (iPhone + iPad). Het werkt dus wel :). Een gebruiker kan trouwens op meerdere apparaten tegelijk inloggen, ik had eerst 10(?) accounts aangemaakt maar die heb ik laatst weggegooid en gereduceerd naar 1.

Handleiding vinden is inderdaad lastig en ik moest ook goed zoeken, het komt hier op neer:
- Installeer RADIUS server
- Bij instellingen heb je een poort nummer, bij mij is dat 1812
- Nu kan je in RADIUS server ook clients toevoegen, daar heb ik er een toegevoegd, bij mij 192.168.10.0, subnet mask 255:255:255:0 en een geheime sleutel *** (blijft leesbaar). Zorg ervoor dat hij ingeschakeld is (standaard vermoed ik).
Nu ben je klaar met je RADIUS server configuratie.

Volgende stap:
- In Netwerkcenter --> Draadloos --> WPA2 - Enterprise (of kies WPA/WPA2 als je niet zeker bent)
- Het IP-adress is het IP-adres van je router, bij mij 192.168.10.1
- Poort nummer is in mijn geval 1812
- Gedeeld geheim is wat je hebt ingesteld *** (ook leesbaar)

Nu kan je bij "Opslag en printers" gebruikers toevoegen, voor zover ik weet hoef je geen aparte instellingen te doen. Het lijkt me logisch dat je een extra account aanmaakt voor je WiFi toegang en dat je niet je Admin account daarvoor gebruikt.

Ook heb ik een update over de Jumbo Frames, ik heb nieuws van Synology gekregen (goede en snelle support!):
This is a known issue when the router is attached with a 100 Mbit switch. However, this is only a UI issue (no jumbo frame is enabled).

Our developers are currently working to fix this issue in our next SRM update.
Tenslotte is de dekking in mijn huis nu dik in orde (sinds update?), heb hem voor de zekerheid ook maar op Christmas Istland gezet (router staan gewoon vrij in de woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

TF0 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 20:24:
[...]

Ik moet bekennen dat ik geen certificaat heb voor mijn router, dus ik heb het zonder certificaat ingesteld, dat risico neem ik dan maar. Ik wacht wel tot er iets wordt geregeld vanuit Synology (zoals met DSM 6).
Ik heb het werkend op Windows 10 (x64), Windows 7 (x64), Windows Phone 8.1, WM10, Ubuntu 15.10 (x64) en iOS 9.2.1 (iPhone + iPad). Het werkt dus wel :). Een gebruiker kan trouwens op meerdere apparaten tegelijk inloggen, ik had eerst 10(?) accounts aangemaakt maar die heb ik laatst weggegooid en gereduceerd naar 1.

Handleiding vinden is inderdaad lastig en ik moest ook goed zoeken, het komt hier op neer:
- Installeer RADIUS server
- Bij instellingen heb je een poort nummer, bij mij is dat 1812
- Nu kan je in RADIUS server ook clients toevoegen, daar heb ik er een toegevoegd, bij mij 192.168.10.0, subnet mask 255:255:255:0 en een geheime sleutel *** (blijft leesbaar). Zorg ervoor dat hij ingeschakeld is (standaard vermoed ik).
Nu ben je klaar met je RADIUS server configuratie.

Volgende stap:
- In Netwerkcenter --> Draadloos --> WPA2 - Enterprise (of kies WPA/WPA2 als je niet zeker bent)
- Het IP-adress is het IP-adres van je router, bij mij 192.168.10.1
- Poort nummer is in mijn geval 1812
- Gedeeld geheim is wat je hebt ingesteld *** (ook leesbaar)

Nu kan je bij "Opslag en printers" gebruikers toevoegen, voor zover ik weet hoef je geen aparte instellingen te doen. Het lijkt me logisch dat je een extra account aanmaakt voor je WiFi toegang en dat je niet je Admin account daarvoor gebruikt.

Ook heb ik een update over de Jumbo Frames, ik heb nieuws van Synology gekregen (goede en snelle support!):

[...]

Tenslotte is de dekking in mijn huis nu dik in orde (sinds update?), heb hem voor de zekerheid ook maar op Christmas Istland gezet (router staan gewoon vrij in de woonkamer).
Dank voor je uitleg!

Gisteren weer goed wezen stoeien en na eens in de logging van de RADIUS server gekeken te hebben kwam ik erachter dat de router met zichzelf probeert te verifiëren. Ik had in eerste instantie in de client list het IP dat statisch toegewezen wordt aan mijn PC ingesteld, blijkt dus dat de router de enige client is.. Met het instellen van IP 127.0.0.1 in zowel de client list als in de WiFi-instellingen gaat het inloggen nu wel.

Inderdaad zonder certificaat, gewoon met username en password.. Nu heb ik wel (vanaaf maar weer uitzoeken) een andere locatie gevonden binnen SRM waar je certificaten kan genereren, waarschijnlijk ook de .p12 bestanden nodig voor clients.

Momenteel werkt m'n PC op de 5GHz band, de iPhone van mijn vriendin lijkt het ook naar z'n zin te hebben op 2.4GHz, maar m'n Huawei Android kan na enkele minuten na verbinden niet meer communiceren over het netwerk. Ook de router is niet te bereiken, terwijl hij wel claimt via WiFi verbonden te zijn. Enige dat helpt is WiFi uit- en aanzetten.. Heb deze ochtend in de instellingen de Phase 2 authenticatie van 'geen' op 'MS-CHAPv2' ingesteld, vanavond weer een nieuwe test run..

De RADIUS server mag wel wat meer te configureren hebben. Wellicht is dit te doen indien je weet welke bestanden welke configuratie bevatten.. Maar de GUI laat ook hier nog wat te wensen over. Zou fijn zijn als Phase 2 bijvoorbeeld geforceerd kan worden.

Verder komt hopelijk vandaag de stroomkabel en netwerkkabel binnen (zelf knijpen uiteraard :P), zodat ik de router kan plaatsen bovenop onze grote servieskast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

TF0

Omdat de router goed bevalt en qua features aansluit bij mijn behoeftes heb ik er nog een gehaald voor bij mijn ouders. We waren ingelogd op de router en op een gegeven moment werden we eruit gegooid. Inloggen lukte niet meer en we hebben dus een reset geprobeerd.
Hier begon het probleem, de router start niet meer op.

Verschillende reset strategieën toegepast; soft (~4 s) en hard (>10 s), lang gewacht (timer van minimaal 4 minuten want opstarten kan even duren), spanning er af voor een minuut etc.
De status LED blijft groen knipperen (=booting) en het lijkt alsof hij in een boot loop zit. WiFi gaat op een gegeven moment wel aan. Ook gaan na een tijdje de LEDs knipperen van de LAN poorten die aangesloten zijn.
Opvallend is dat de status LED nooit oranje wordt. Het lijkt dus alsof de reset knop kapot is.

Iemand enig idee voor een volgende stap? Een soort reset van de reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:47
Garantie?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

TF0 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 22:16:
Omdat de router goed bevalt en qua features aansluit bij mijn behoeftes heb ik er nog een gehaald voor bij mijn ouders. We waren ingelogd op de router en op een gegeven moment werden we eruit gegooid. Inloggen lukte niet meer en we hebben dus een reset geprobeerd.
Hier begon het probleem, de router start niet meer op.

Verschillende reset strategieën toegepast; soft (~4 s) en hard (>10 s), lang gewacht (timer van minimaal 4 minuten want opstarten kan even duren), spanning er af voor een minuut etc.
De status LED blijft groen knipperen (=booting) en het lijkt alsof hij in een boot loop zit. WiFi gaat op een gegeven moment wel aan. Ook gaan na een tijdje de LEDs knipperen van de LAN poorten die aangesloten zijn.
Opvallend is dat de status LED nooit oranje wordt. Het lijkt dus alsof de reset knop kapot is.

Iemand enig idee voor een volgende stap? Een soort reset van de reset.
Je kan nog eens de 30/30/30 methode proberen: met router aan 30 seconden de resetknop ingedrukt houden, router uitzetten terwijl je de knop ingedrukt houdt voor nog eens 30 seconden, daarna aanzetten terwijl je de knop ingedrukt houdt voor nog eens 30 seconden.

Ik weet niet wat een factory reset precies doet, maar als hij herinstalleert geef het minstens 15 minuten (wat de interface ook aangeeft bij upgrades).

M'n Android-telefoon heb ik nu werkend.. Blijkt dat wanneer ik Chrome als browser gebruik, de verbinding zich heel snel ophangt. Zodra ik een andere browser gebruik en met andere apps, geen probleem. Zal wel een bugje zijn in ofwel Chrome, ofwel Android..

Heb de nieuwe kabel ertussen zitten en de latency getest met behulp van een ping vanaf mijn desktop over WiFi naar de Telenet modem, via de router uiteraard, gemeten over 1306 packets (minimaal/gemiddeld/maximaal):
  • Met initiële kabel (U/UTP CAT5e 4PR-ETL van 2,5 meter): 0ms/2ms/223ms
  • Met tijdelijke kabel (S/FTP CAT5e 26AWG/4PRS van 10 meter): 1ms/2ms/483ms
  • Met nieuwe kabel (U/UTP CAT6 4x2xAWG24/7 flexibele Cu kern van 5 meter): 1ms/1ms/20ms
Meest opvallende zijn de veel lagere pieken. Het af en toe merkbaar stotteren is daarmee ook verdwenen. Had eigenlijk verwacht dat WiFi de vertragende en onstabiele factor is, blijkt het dus dat het de kabels zijn :)

Edit: de downloadsnelheid ligt nu ook hoger dan voorheen.. Via Steam al twee jaar lang niet meer dan 27,2Mbit, wat nu consequent 30,2Mbit is via Telenet 30Mbit :D

offtopic:
Ik bedenk me nu pas dat 4x2xAWG24/7 mogelijk betekent dat niet alle 8 de aders AWG24 zijn.. Had verder ook deze test gelezen van 20 CAT6 en CAT6a kabels, waarbij 11 van de 20 kabels niet eens de CAT5e specificatie waardig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 12:33

Silence

Godlike

Ik zit met de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/iyxbcpupr/Naamloos.png

De ziggo router haalt net de woonkamer (met WiFi) nu wil ik graag een synology aanschaffen, maar ben benieuwd tot hoe ver ik daar mee ga komen, want vind 160 euro niet echt goedkoop.

Het liefst zou ik hem in mijn tv meubel hebben, maar dan zit ik weer met de andere kabels in de meterkast.
Op de beneden verdieping kom ik amper dus dat is niet belangrijk.
Maar straks in de zomer wil ik wel goed wifi hebben als ik in de zon op mijn dakterras lig. 8)

Wat zouden jullie aanraden? Misschien toch maar een extra AP erbij kopen(heb het liefst gewoon 1 ding die alles regelt)?

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:23:
Ik zit met de volgende opstelling:
[afbeelding]

De ziggo router haalt net de woonkamer (met WiFi) nu wil ik graag een synology aanschaffen, maar ben benieuwd tot hoe ver ik daar mee ga komen, want vind 160 euro niet echt goedkoop.

Het liefst zou ik hem in mijn tv meubel hebben, maar dan zit ik weer met de andere kabels in de meterkast.
Op de beneden verdieping kom ik amper dus dat is niet belangrijk.
Maar straks in de zomer wil ik wel goed wifi hebben als ik in de zon op mijn dakterras lig. 8)

Wat zouden jullie aanraden? Misschien toch maar een extra AP erbij kopen(heb het liefst gewoon 1 ding die alles regelt)?
Als je hem in je woonkamer of werkkamer plaatst verwacht ik dat je geen centje pijn hebt. De mijne staat op de 1e verdieping en heb op zolder/tuin gewoon volle mep. Kon je ook lezen hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:26:
[...]

Als je hem in je woonkamer plaatst verwacht ik dat je geen centje pijn hebt. De mijne staat op de 1e verdieping en heb op zolder gewoon volle mep. Kon je ook lezen hier op het forum.
Ja maar hoe zit het dan met de kabels van werkkamer en bank,die komen ook allemaal in de meter kast uit.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:28:
[...]

Ja maar hoe zit het dan met de kabels van werkkamer en bank,die komen ook allemaal in de meter kast uit.
Je hebt je modem toch in de meterkast met utp naar de ruimtes? Van modem met utp naar router. Lijkt me geen probleem toch? En vanuit router de bestaande utp's verleggen indien je perse niet draadloos wil. Wil je de router niet als router gebruiken (wat ik wel aanraad ipv dat Ziggo ding) dan kan je net zo goed een AP kopen.

Ik heb juist een goede router centraal in huis omdat ik niet wil werken met AP's voor Wifi en vanuit dat punt de kabels mooi verdeeld heb in huis. Tevens is de Syn beter in te instellen dan die Ziggo routertjes. Is een keuze.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:29:
[...]

Je hebt je modem toch in de meterkast met utp naar de ruimtes? Van modem met utp naar router. Lijkt me geen probleem toch? En vanuit router de bestaande utp's verleggen indien je perse niet draadloos wil. Wil je de router niet als router gebruiken (wat ik wel aanraad ipv dat Ziggo ding) dan kan je net zo goed een AP kopen.

Ik heb juist een goede router centraal in huis omdat ik niet wil werken met AP's voor Wifi en vanuit dat punt de kabels mooi verdeeld heb in huis. Tevens is de Syn beter in te instellen dan die Ziggo routertjes. Is een keuze.
Ja het liefst heb ik hem ook in de meterkast, maar ben bang dat die het dan niet gaat halen door 3 plafonds tot het dakterras

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:39:
[...]

Ja het liefst heb ik hem ook in de meterkast, maar ben bang dat die het dan niet gaat halen door 3 plafonds tot het dakterras
Waarom wil iedereen dat ding in de meterkast? Zet hem gewoon op je werkkamer en al je problemen zijn opgelost. Klein beetje extra werk, jarenlang plezier van.

NB: anders gebruik je enige tijd alleen het Wifi gedeelte. Hier gaat zelfs streamen van HD probleemloos en verleg je later op je gemak eventueel de utp's. Die naar je werkkamer voor modem naar router ligt er al.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:41:
[...]

Waarom wil iedereen dat ding in de meterkast? Zet hem gewoon op je werkkamer en al je problemen zijn opgelost. Klein beetje extra werk, jarenlang plezier van.
Omdat ik geen zin heb om weer al die kabels om te gaan leggen, ze komen nu allemaal in de meter kast (3 buizen) uit en die buizen zijn te klein om ze allemaal naar de werkkamer of woon kamer te brengen (door 1 buis).

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Silence schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Omdat ik geen zin heb om weer al die kabels om te gaan leggen, ze komen nu allemaal in de meter kast (3 buizen) uit en die buizen zijn te klein om ze allemaal naar de werkkamer of woon kamer te brengen (door 1 buis).
Keuze is: Ziggo router blijven gebruiken met AP of SYN bestellen en proberen of je dan wifi hebt vanuit je meterkast. Terugsturen kan altijd. Of zet je SYN ook eens op je werkkamer (heb je zeker overal ontvangst) en stream dan eens met WIFI. Ik denk dat dat ook probleemloos kan. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Silence schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:43:
[...]

Hoeveel kabels heb je per ruimte liggen? 2 aansluitingen per ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Rainesh schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 13:51:
[...]

Hoeveel kabels heb je per ruimte liggen? 2 aansluitingen per ruimte?
Zie plaatje 3 UTP kabels 3 verschillende pvc busjes, en nog tv kabels die er ook in zitten

Inventaris - Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ah ok, ik dacht misschien heb je wel 2 utp kabels per buis. Dan zou het simpel zijn. Werkkamer router, 1 utp kabel op WAN en eentje op LAN1. In de meterkast een switch en daar derest op aansluiten. :)

Maarre.....een andere mogelijkheid = Afhankelijk van de dikte van je tv kabels, zou je de modem in je werkkamer kunnen plaatsen. Daar router plaatsen, utp kabel in Lan1, in de meterkast een switch en dan heb je overal internet.

[ Voor 16% gewijzigd door Rainesh op 23-03-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Volgens mij hoort deze vraag eerder thuis in een eigen aankoopadviestopic. Als je de modem niet verplaatsen wil dan is de betere oplossing een AP, geen router. Hang je de AP aan de kabel bij de bank, TV of in de werkkamer, wat jij wil :)

Vanwaar de keuze voor Synology als het je louter om het WiFi-bereik gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Jean Paul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:04:
Volgens mij hoort deze vraag eerder thuis in een eigen aankoopadviestopic. Als je de modem niet verplaatsen wil dan is de betere oplossing een AP, geen router. Hang je de AP aan de kabel bij de bank, TV of in de werkkamer, wat jij wil :)

Vanwaar de keuze voor Synology als het je louter om het WiFi-bereik gaat?
DSM wat me erg aanspreek je kunt er leuke dingen mee, ook gast netwerk enzo leuk voor vrienden die langs komen

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Dat SRM lekker werkt kan ik zeker beamen ;)

Maar als je bepaalde extra features wil gebruiken zal je de router ook echt als zodoende moeten gaan gebruiken (lees, netwerkaansluiting van Ziggo in WAN van SYN en modem in bridge laten zetten). En dan loop je dus tegen de eerder genoemde problemen aan.

Heb je twee netwerkkabels nodig, één van het modem naar de SYN en 1 die terug de meterkast in gaat naar een switch, waar je de overige kabels aansluit. Ben je er ook, maar niet ideaal imo. En ervaring heeft mij recentelijk geleerd dat je al snel extra ms latency hebt bij extra afstand en verkeerde (goedkope) kabels, dus als dat meespeelt (online FPS gaming b.v.) is het niet het beste advies... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jean Paul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:18:

Maar als je bepaalde extra features wil gebruiken zal je de router ook echt als zodoende moeten gaan gebruiken (lees, netwerkaansluiting van Ziggo in WAN van SYN en modem in bridge laten zetten). En dan loop je dus tegen de eerder genoemde problemen aan.

Heb je twee netwerkkabels nodig, één van het modem naar de SYN en 1 die terug de meterkast in gaat naar een switch, waar je de overige kabels aansluit. Ben je er ook, maar niet ideaal imo. En ervaring heeft mij recentelijk geleerd dat je al snel extra ms latency hebt bij extra afstand en verkeerde (goedkope) kabels, dus als dat meespeelt (online FPS gaming b.v.) is het niet het beste advies... :P
Je kunt ook overdrijven. Mijn zoon gamed zich suf vanaf zolder bedraad naar router 1e verdieping en vanaf router bedraad naar beneden modem en die heb ik echt nog nooit horen klagen. En kom niet aan zijn Playstation. :+ En ik heb destijds gewoon Cat5e kabel vd Gamma op rol zelf gekrompen. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Jean Paul schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 14:18:
Denk dat hier iets anders speelt. Want ook hier gewoon goedkope ( bouwmarkt Cat5e kabel ( met zelfs 1 koppelstukje ertussen ) en een 0 ms ping naar het kabelmodem. Lengtes langer dan 5 meter ( van zowel naar router als van router naar modem ) en geen centje pijn.
Pas bij lengtes langer dan 50 meter oid moet je op je kabel specs letten als er iets mis is, daaronder is het bij mijn weten volledig irrelevant.

edit=typo

[ Voor 8% gewijzigd door DIKKEHENK op 23-03-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas de Bakker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 22:53
Ik heb mijn Synology router achter mijn xs4all FritzBox modem/router, waar ook nog een ander bedraad apparaat aanhangt. Zolang het geen probleem is dat de apparaten op verschillende subnets zitten werkt dat prima.
Je kunt ook nog de Synology in AP mode zetten, maar dan verlies je natuurlijk wel een groot deel van de functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

DIKKEHENK schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:04:
[...]

Denk dat hier iets anders speelt. Want ook hier gewoon goedkope ( bouwmarkt Cat5e kabel ( met zelfs 1 koppelstukje ertussen ) en een 0 ms ping naar het kabelmodem. Lengtes langer dan 5 meter ( van zowel naar router als van router naar modem ) en geen centje pijn.
Pas bij lengtes langer dan 50 meter oid moet je op je kabel specs letten als er iets mis is, daaronder is het bij mijn weten volledig irrelevant.

edit=typo
Dan heb ik best pech met kabels.. Afgezien van degene welke ik nu zelf gemaakt heb, waren de overigen echt slecht. Hoewel het gemiddelde acceptabel was (2ms), waren er teveel pieken richting de ¼ tot ½ seconde, wat merkbaar en vervelend was.

Zolang Silence de volledige routerfunctionaliteit wil benutten van de Synology dan is het een oplossing met de minste noodzaak tot aanpassingen voor Silence dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence

Silence

Godlike

Nou ik heb er 1 besteld ik ga het wel zien, als het allemaal niet is zoals ik hoop dat het is dan gaat die gewoon weer terug en doe ik wel een AP neerzetten.

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-03 11:32
Ik heb sinds kort ook een Synology router RT1900ac. Deze is aangeschaft wegen slecht wifi bereik van de telfort arkydan box. Maar het wifi bereik van de synology is niet beter ongeveer hetzelfde soms zelfs slechter, is dat normaal of doe ik iets verkeerd? Ben eigenlijk wel teleurgesteld in het bereik. Op een afstand van ongeveer 5 meter en 1 muur en plafon heb ik maar 1 streepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Het WiFi bereik is niet heel bijzonder. Zie ook eerder in de topic. Je kunt eventueel nog wat proberen met de antenne's of de locatie van de router (centraal opstellen) en de regional settings (zoek op Christmas Island in dit topic).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
Heb hem wat beter geplaatst en tis toch al wat beter gelukkig. Maar ik wouw ook effe die Christmas Island setting proberen. Zoveel ik weet moet je dan de regional setting op U.S zetten. Maar ik kan niet eens kiezen uit U.S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluepr1nt schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:59:
Ik heb sinds kort ook een Synology router RT1900ac. Deze is aangeschaft wegen slecht wifi bereik van de telfort arkydan box. Maar het wifi bereik van de synology is niet beter ongeveer hetzelfde soms zelfs slechter, is dat normaal of doe ik iets verkeerd? Ben eigenlijk wel teleurgesteld in het bereik. Op een afstand van ongeveer 5 meter en 1 muur en plafon heb ik maar 1 streepje.
Ik weet niet wat je verkeerd doet maar ik heb op 3 verdiepingen, met betonnen vloeren, in huis volle mep en tot 40/50 meter buitenshuis op 2,4 GHZ. Maar ja, als je net als zovelen dat ding stug in een meterkast zet met allerlei interventies sta ik er niet van te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Bluepr1nt schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 18:27:
Heb hem wat beter geplaatst en tis toch al wat beter gelukkig. Maar ik wouw ook effe die Christmas Island setting proberen. Zoveel ik weet moet je dan de regional setting op U.S zetten. Maar ik kan niet eens kiezen uit U.S
Gewoon direct Christmas Island kiezen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
kraades schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:40:
[...]

Gewoon direct Christmas Island kiezen.
Klopt van die Christmas Island had het niet gezien nu wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:17:
[...]

Ik weet niet wat je verkeerd doet maar ik heb op 3 verdiepingen, met betonnen vloeren, in huis volle mep en tot 40/50 meter buitenshuis op 2,4 GHZ. Maar ja, als je net als zovelen dat ding stug in een meterkast zet met allerlei interventies sta ik er niet van te kijken.
De router staat niet in de meterkast. Staat op de eerste verdieping in de bezemkast. Deze is ongeveer in het midden van het huis. Het enige wat daar staat is de adsl router waarvan de wifi uit staat. Dus kweet niet zo goed wat ik nu fout doe. Maar het signaal is wel iets beter geworden nu ik hem wat meer naar de woonkamer gericht heb. Maar wel minder dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluepr1nt schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 12:58:
[...]

De router staat niet in de meterkast. Staat op de eerste verdieping in de bezemkast. Deze is ongeveer in het midden van het huis. Het enige wat daar staat is de adsl router waarvan de wifi uit staat. Dus kweet niet zo goed wat ik nu fout doe. Maar het signaal is wel iets beter geworden nu ik hem wat meer naar de woonkamer gericht heb. Maar wel minder dan ik had gedacht.
Dat is op zich een goede plaats. Als het echt slecht is, wat niet normaal is, kan je hem natuurlijk altijd eens omruilen voor een ander exemplaar. Hoe druk is het op je kanaal wat je gebruikt? Kanaal anders eens veranderen al verwacht ik daar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:00:
[...]

Dat is op zich een goede plaats. Als het echt slecht is, wat niet normaal is, kan je hem natuurlijk altijd eens omruilen voor een ander exemplaar. Hoe druk is het op je kanaal wat je gebruikt? Kanaal anders eens veranderen al verwacht ik daar weinig van.
Hij staat nu ingesteld op kanaal 1 dat wordt bijna niet gebruikt bij ons in de buurt. Maar ik zit nu denk tussen 5 a 7 meter van de router waarbij het signaal door 1 plafon gaat(enkel hout) en dan door een redelijk dikke muur, en dan heb ik 1/3 van het signaal over. Dat lijkt mij vrij weinig of zie ik dat verkeerd. En aangezien de oude telfort router ongeveer dezelfde signaalsterkte levert viel dit mij tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bluepr1nt schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 13:10:
[...]

Hij staat nu ingesteld op kanaal 1 dat wordt bijna niet gebruikt bij ons in de buurt. Maar ik zit nu denk tussen 5 a 7 meter van de router waarbij het signaal door 1 plafon gaat(enkel hout) en dan door een redelijk dikke muur, en dan heb ik 1/3 van het signaal over. Dat lijkt mij vrij weinig of zie ik dat verkeerd. En aangezien de oude telfort router ongeveer dezelfde signaalsterkte levert viel dit mij tegen.
Yep, erg slecht. Hier staat hij ook op 1e verdieping en zoals gezegd overal 5 streepjes (door beton) en snel. Ongeacht hoe ik de antennes richt. Ik zou hem omruilen. Volgens mij is hij niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepr1nt
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 15:34:
[...]

Yep, erg slecht. Hier staat hij ook op 1e verdieping en zoals gezegd overal 5 streepjes (door beton) en snel. Ongeacht hoe ik de antennes richt. Ik zou hem omruilen. Volgens mij is hij niet goed.
Bedankt voor je bericht, ik ga kijken of ik hem kan omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluepr1nt schreef op zaterdag 26 maart 2016 @ 16:02:
[...]

Bedankt voor je bericht, ik ga kijken of ik hem kan omruilen.
Daar zijn we Tweakers voor. Graag gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Kan hier iemand recente ervaringen delen over de WAN2LAN speed van deze router? Ik las in wat initiele reviews dat (met QoS en port forwarding aan, oid) deze rond de 500-600mbit ligt (voor download, upload enkel op 300-400); aan de andere kant lees ik weer dat wat features uitzetten helpt en dat het verbeterd is met recentere firmware updates. Ik zit er aan te denken om deze router aan te schaffen, maar ik krijg binnenkort 500/500 glasvezel, wat ik met bovenstaand gedrag al niet volledig (betrouwbaar) zou kunnen benutten, laat staan toekomstige upgrades in de verbinding.

Wat bronnen:Dingen als parental control & rate limiting uitzetten zou voor mij geen enkel probleem zijn; maar van wat ik begrijp van de gelinkte review en andere artikeltjes online betreft het hier het feit dat 'CTF' aangezet moet worden, wat naar mijn begrip mogelijk problemen zou kunnen veroorzaken als ik bepaalde ports/services beschikbaar zou willen stellen (of b.v. connectiviteit met game servers/inkomende p2p optimaal wil hebben).

Ervaringen, tips, suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIKKEHENK
Je 500/500 zal zelden of nooit altijd de 500/500 halen, dat is 1. Want dat is geheel afhankelijk van x factoren na je ISP.
Ten tweede is de WAN LAN snelheid prima in orde.
De firmware is nog vollop in ontwikkeling, dus daar komt alleen maar meer & uitgebreider aan. Maar het is een bijzonder normale en degelijke router, met het syno OS.
Prima ding, en ik heb 'm vanaf dag 1.

[ Voor 37% gewijzigd door DIKKEHENK op 27-03-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Wussie schreef op zondag 27 maart 2016 @ 11:44:

Ervaringen, tips, suggesties?
Ik haal wan-lan 950/950 (glasvezel 1000/1000)

Ik heb verkeerbeheer uitstaan, geen QOS (niet nodig bij zo'n verbinding)

Ik gebruik ook portforwarding, dat heeft zoveel ik kan vaststellen geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
gjmi schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:43:
[...]

Ik haal wan-lan 950/950 (glasvezel 1000/1000)

Ik heb verkeerbeheer uitstaan, geen QOS (niet nodig bij zo'n verbinding)

Ik gebruik ook portforwarding, dat heeft zoveel ik kan vaststellen geen invloed.
DIKKEHENK schreef op zondag 27 maart 2016 @ 14:41:
Je 500/500 zal zelden of nooit altijd de 500/500 halen, dat is 1. Want dat is geheel afhankelijk van x factoren na je ISP.
Ten tweede is de WAN LAN snelheid prima in orde.
De firmware is nog vollop in ontwikkeling, dus daar komt alleen maar meer & uitgebreider aan. Maar het is een bijzonder normale en degelijke router, met het syno OS.
Prima ding, en ik heb 'm vanaf dag 1.
Top! Bedankt voor de replies, ga hem maar gewoon bestellen dan =).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik zie iets raars over het hoofd.

Achter deze router draait een Syno NAS (en voor de router een Ziggo modem in bridge). Op de NAS draait NZBGet met een bepaalde poort namelijk 6789. Firewall op de NAS staat uit. Via port forwarding wil ik deze open zetten op de router. Als ik dan ga kijken of ze open staan blijkt dit niet zo te wezen.

Toen dacht ik dat ik ook een regel in de firewall moest zetten. Aangepaste poort gekozen en daarin 6789 gezet. Bron- en doel IP staan op alles.

Nu is de poort nog niet open als ik test met poort 6789. Wat doe ik verkeerd. Ik test mijn poorten met http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Daarna zet ik de firewall uit en ga weer kijken. Nog steeds poort 6789 niet open. Alleen 8000 en 8001 staan open, de rest lukt me gewoon niet.

Wat doe ik fout? Intern draait alles prima overigens, de pakketten kunnen alleen niet met de buitenwereld communiceren

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 29-03-2016 20:42 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Klopt je port forward wel? Als die niet klopt zet de router de port dicht ongeacht dat deze op de firewall open staat.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

kraades schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:37:
Klopt je port forward wel? Als die niet klopt zet de router de port dicht ongeacht dat deze op de firewall open staat.
Even in het Nederlands want zo staat mijn router ingesteld. Alle vinkjes staan aan
  • regel is in dit geval NZBGet
  • Privaat IP adres is het interne adres van de NAS zoals hij in mijn apparaten staat
  • Publieke en private poort zijn 6789
  • Protocol is TCP
Edit: als ik nu poort 8000 en 8001 test zijn ze ook dicht 8)7 En dit terwijl ik via DSRouter via mijn IP adres gewoon in het menu kom.

[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 29-03-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ok, dat ziet er goed uit. Enige dat ik kan bedenken is dat het interne IP-adres niet goed is of dat de port op dit IP-adres niet benaderbaar is (dan is de externe port direct dicht) maar ik neem aan dat je dit wel hebt gecontroleerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hmm de poort op het IP adres van de NAS bedoel je dan toch? Ik heb om te testen de firewall uitgeschakeld op de nas. Hoe kan ik kijken of de poort op mijn NAS open staat? Intern doet hij het prima maar ik kan me even geen port forwarding op mijn NAS voor de geest halen?

Wat me wel opvalt is dat de DHCP server uit staat op mijn NAS maar dat mag toch niet uit maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 18:40
Ik heb ook iets raars. Misschien heeft iemand een idee?

Ik heb in mijn netwerk een aparte DNS server op een Raspberry Pi (pi-hole). Deze DNS server resolved ook locale machines op mijn netwerk (bijvoorbeeld nas.lan)

Sinds een paar dagen lijkt deze DNS server genegeerd te worden door alle wireless clients van de Synology Router. De wired clients gebruiken deze DNS server nog wel.

Zelfs als ik op een wireless client bij nslookup expliciet de pi als dns server noem (bv nslookup nas.lan 192.168.1.127, waarbij 192.168.1.127 het adres van de DNS server is) werkt het niet. nas.lan wordt niet gevonden en in het log van de dns server is geen request voor nas.lan terug te vinden. Ook als ik de DNS server op de router gebruik (nslookup nas.lan 192.168.1.1), worden locale addressen niet resolved.

Het rare is dat dit probleem alleen optreedt bij wireless clients. Alle clients die via een kabel zijn aangesloten werken wel. Voor zover ik weet is er niet eens een optie in de router om wireless clients anders te behandelen dan wired clients, dus ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Bovendien werkte tot voor kort alles ook vanaf wireless clients en voor zover ik weet is er niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Bij mij is het inmiddels opgelost, gateway stond niet op DHCP. Nu is alles via UPnP alvast geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
Moby schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:46:
[...]

Edit: als ik nu poort 8000 en 8001 test zijn ze ook dicht 8)7 En dit terwijl ik via DSRouter via mijn IP adres gewoon in het menu kom.
Ik zie het ook. Als ik vanuit huis naar mijn eigen IP-adres ga, dan zijn de poorten open, als je fysiek van extern kijkt (ik deed het via de telefoon, WiFi uit) zijn ze dicht. Het lijkt of hij in de gaten heeft dat je van 'binnenuit' kijkt.
Ergens wel handig, maar ook lastig als je wilt testen welke poorten via je IP-adres wel of niet dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem1612
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-12-2022
Gisteren mijn Synology Router binnengekregen. Tijdens de configuratie had ik de landinstelling op Christmas Island gezet. Uit dit forum had ik namelijk begrepen dat het bereik met deze instelling beter is van je Wifi. Viel me alleen op dat ik de 5 ghz Wifi niet zag van de router, alleen de 2.4 ghz. Nadat ik de router op Nederland had gezet zag ik zowel de 2.4 als de 5 ghz. Hierna als test nog een keer gewisseld, maar het resultaat bleef hetzelfde. Klopt het dat de 5 ghz het niet doet/niet zichtbaar is bij Christmas Island of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Willem1612 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:25:
Gisteren mijn Synology Router binnengekregen. Tijdens de configuratie had ik de landinstelling op Christmas Island gezet. Uit dit forum had ik namelijk begrepen dat het bereik met deze instelling beter is van je Wifi. Viel me alleen op dat ik de 5 ghz Wifi niet zag van de router, alleen de 2.4 ghz. Nadat ik de router op Nederland had gezet zag ik zowel de 2.4 als de 5 ghz. Hierna als test nog een keer gewisseld, maar het resultaat bleef hetzelfde. Klopt het dat de 5 ghz het niet doet/niet zichtbaar is bij Christmas Island of mis ik iets?
Nee klopt helemaal, ik heb hetzelfde dus ik ben weer terug gegaan naar Nederland.

Overigens vanmorgen ook een firmware update
Version: 1.0.3-6030

(2016/04/01)
Modified transmission power settings according to feedback from Bundesnetzagentur in Germany.
Relocated Synology Account to Network Center > Administration.
You can now use your Facebook, Google, or LinkedIn account to register a Synology Account.
Supported the IPTV service of certain ISPs in Spain.
Fixed an issue where L2TP connection might fail in certain situations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Moby schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:53:
[...]

Nee klopt helemaal, ik heb hetzelfde dus ik ben weer terug gegaan naar Nederland.

Overigens vanmorgen ook een firmware update

[...]
Vreemd. Ik heb gewoon de 5G ertussen staan...

Modified transmission power settings according to feedback from Bundesnetzagentur in Germany.
Nu nog even achterhalen hoe je de power setting zelf kan instellen... :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Pagina: 1 ... 6 ... 18 Laatste