Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Ik wil binnenkort een nieuwe router plaatsen in mijn netwerk.
Nu zit ik echter een beetje hoe ik dit het beste kan doen en wil graag jullie ideeën :)

Huidige opzet
- Modem Ziggo
Dit modem staat niet in bridge en verdeeld nu het verkeer over de woonkamer, 1ste etage en zolder.

Vanuit het modem 1 kabel naar de woonkamer voor de TV-hoek.
Hier hangt nu nog een Dlink Dir-655 die voor de WiFi zorgt en verder als switch voor de aparaten in de TV-Hoek en nog 1 kabel voor de computerhoek.
Verder gaat er nog een kabel naar de kamer boven de meterkast
En verder nog een kabel naar zolder voor WiFi-dekking.

Zo even de snelle schets van de huidige situatie.

Wat wil ik doen
Ik wil binnenkort een pricewatch: Synology RT1900ac bestellen zodat ik het modem van Ziggo in bridge kan zetten.
Ik heb echter begrepen dat het niet handig is om een router ivm de dekking in de meterkast te zetten.

Wat ik mij nu bedacht is om wellicht de router op de eerste etage te plaatsen en dan 2 kabels naar boven te brengen.
1 kabel is bedoelt voor het verkeer tussen het modem en de router en een 2de kabel gaat terug naar de meterkast en komt uit in een switch welke het verkeer dan verder verdeeld.

Ander idee wat ik bedacht is een gat in de zijkant van de meterkast te maken en hier de kabels door te laten lopen en het modem aan de buitenkant van de meterkast te hangen.

Daarnaast wil ik mijn netwerk ook voorbereiden als ik in de toekomst IPTV zou krijgen.

Andere optie die ik nog bedacht had is een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router erbij te nemen en deze in de meterkast te plaatsen en dan de pricewatch: Synology RT1900ac boven te zetten.
Echter de extra kosten vind ik zonde :)

Wellicht zit ik allemaal te moeilijk te denken en kan het simpeler ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Iemand een tip of idee wat ik het beste zou kunnen doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Router in de meterkast en dan op iedere verdieping een access point. Bijv de edgerouter met unifi AC APs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-08 16:16
2 routers in een thuisnetwerk is nergens voor nodig.

Het enige doel van een router is om netwerken te scheiden, in dit geval een prive netwerk en internet.
Routers zijn daarnaast slechte switchers qua performance.

Je kunt de rest af met een switch, managed als je vlans/QoS zou willen gebruiken en anders unmanaged, het laatste gaat voor de meeste mensen thuis op.

De edgerouters vereisen wel wat netwerk kennis om de boel te optimaliseren en werkt niet direct uit de doos.
Om het eenvoudig voor jezelf te houden zou ik voor de synology gaan met een simpele TP-Link switch, eventueel een unifi ac ap voor wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Folkie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 21:34
Wat ik mij nu bedacht is om wellicht de router op de eerste etage te plaatsen en dan 2 kabels naar boven te brengen.
1 kabel is bedoelt voor het verkeer tussen het modem en de router en een 2de kabel gaat terug naar de meterkast en komt uit in een switch welke het verkeer dan verder verdeeld.
Ik zou het eerst doen wat je bedacht hebt. Indien je de Synology router, zoals je zegt, op de eerste etage plaatst zal je een prima wifi dekking hebben. Daarnaast een simpele gigabit switch in de meterkast die het verkeer verder verdeeld is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:59

rally

Deyterra Consultancy

Ik zou ook je eerste idee doen. Twee kabels naar boven, waarvan 1 om de Ziggo modem in bridge te zetten zodat je de Synology als volwaardig router kunt gebruiken.

En dan de 2e kabel kun je gebruiken om je netwerk beneden verder te verdelen (al dan niet m.b.v. een switch zodat je nog een Access Point beneden kunt plaatsen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Mensen bedankt voor de reacties :)

Het gaat dus worden:

Ziggo modem in bridge, 2 kabels naar boven, router op de 1ste etage, 1 kabel terug naar de meterkast en daar dmv een gigabit switch verder verdelen.

Voorlopig gebruik ik de horizon-box als AP bij de tv, mocht deze niet meer bevallen, dan kan daar altijd nog een goedkope accesspoint of router als accesspoint neergezet worden.

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Blijft een niet zo slimme oplossing. Kabels op en neer omdat je een router boven hebt staan, beetje onzin.

Dat ziggo modem/router is een prima ding dus waarom niet gewoon als router laten werken.

De andere routers allemaal als accesspoint schakelen dan blijft het tenminste overzichtelijk.

En nog een router erbij kopen is helemaal geld weggooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 29-02-2016 20:47 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Haal anders een WiFi accesspoint bij Telfort. Dingen zijn top en kosten 50 euro. Ze heten 'versterker', maar het zijn gewoon losse Access Points met een ingebouwde gigabit switch. Doen ook AC. Zet die boven dan ben je klaar.

Zie het 'KPN WiFi versterker' topic voor meer info.

[ Voor 57% gewijzigd door garp op 01-03-2016 09:07 . Reden: Links toegevoegd ]

Pagina: 1